Prahlijh Heruat Nieuwe Partijvorming, Er is een druk beweeg in het politieke leven van heden waar te nemen. In afwachting en in voorbereiding van de verkiezingen, welke te zijner tijd zullen worden gehouden en wij hopen over niet al te lange tijd, dienen wij ons po litiële principieel te gaan oriën teren en trichtei te komen tot een juiste partijvorming. Een zeer moeilijke tij i staat ons te wachten en daarom moeten wij de handen in een slaan en met inspanning van alle krachten medewerken aan de opbouw en herstel van ons gemee nschapsleven. Maar brengt dit eendrachtig samenwerken van allen aan de opbouw van ons Vaderland nu mede, dat wij in het politieke leven al e principieele geschil len opzij moeten zetten, althans onze beginselen zodanig moe ten af- en bijslijpen, dat wij tot welke politieke richting wij te voren ook behoorden, op een gemeenschappelijke basis in een eenheidsbeweging of een eenheidspartij ons moeten gaan organiseren, m a w. de christe lijke antithese uit het staatkun dige leven moeten elimineren? Zou dit werkelijk in het belang van de ontwikkeling van ons politieke volksleven zijn? De Nederlandse Volksbeweging meent dat zulks mog. en noodza kelijk is en stelt als ideaal: Chris telijke antithese meer, maar een radicale doorbraak door alle politieke verhoudingen. Zij erkent weliwaar een on middellijk verband tussen Christelijk geloof en staatkun de, maar ontkent dat er daar om „Christelijke" partijen no dig zijn en is van oordeel dat in de volksbeweging rechtzin nige en vrijzinnige protestanten elkander kunnen ontmoeten- Ja, zelfs Rooms-Katholieken kunnen in de volksbeweging worden opgenomen en men acht het voorts te beperkt om aan deze Volksbeweging het praedicaat „Christelijk" te ge ven, omdat, zo zegt men, de Volksbeweging immers ook prijs stelt op de medewerk, van hen, die menen, dat zij bui ten het Christendom staan. Christenen en niet-Christenen kunnen elkander in de Volk's- bew. op de algemeen christelijke deugden van barmhartigheid, gerechtigheid, waarheid en naas tenliefde ontmoeten. Wij- juichen een ontmoeten van christenen en niet-christe- nen, ook in het staatkundige leven, alleszins toe, mits loyaal en onde- waardering van elkanders beginselen. Een samenwerken van chris tenen en niet-christenen aan de taak der vernieuwing, waar sa men werken mugelijk is, zou in het belang van ons land zijn, mits wij een open oog hebben voor elkanders beginselen en belangen. Niet de ,ik-politiek", maar de „gij-politiek" op de voorgrond. Maar moeten wij om dat doel te bereiken alle politieke par tijen nu gaan oplossen in een eenheidsbeweging als de Ne derlandse Volksbeweging? Men zegt weliswaar dat de verschillende groepen hun over tuiging niet in bloedeloz 5 neu- tralitnt behoeven te verbergen, maar haar tenvolle in hun ar beid aan de Nederlandse Volks beweging tot uitdrukking laten komen, mits daarbij de inhou den en geldigheid der vormen dezelfde zijn. Zij die leven uit het volle Evangelie van Chris tus en Hem als Leidsman, ook in het politieke en staatkundige leven erkennen en dienen wil len en zij, die leven uit een hu manistische levensbeschouwing, staan prncipieel tegenover elkan der. Laten wij daa-om nuchter blijven en de wsrkeüjkheid in het oog houden. Een bijeenbrengen van ver schillende politieke richtingen in een eenheidsbeweging is een schijneenheid en een der gelijke eenheidsbeweging lijdt in werkelijkheid aan innerlijke verdeeldheid en kan daarom aan het staatkundige leven nooit geen stuwkracht geven. Want wij menen ons op het standpunt te moeten stellen, dat de Nederlandse Volksbe weging naar partijvormingstreeft. En deze mening menen wij o.a. te moeten putten uit een arti kel in „Je Maintiendrai" van 30 Juni 1945, waarin stelling wordt genomen tegen het stre ven van de verschillende recht se partijen om te komen tot een Protestants Christelijke par tij. Men acht zulks een stap in de verkeerde richting en stelt daartegenover het ideaal van de Nederlandse Volksbeweging. Want indien de N.V.B. slechts een „beweging" zou zijn, waar in de verschillende politieke partijen elkander konden ont moeten om elkaar te vinden en te leren waarderen, waarom maakt men dan bezwaar tegen het vormen vaneen Protestants Christelijke partij en acht men zulks «een stap in de verkeer de richting?» Een Nederlandse Volksbeweging als beweging en niet als politieke partij kan toch nooit bezwaar hebben tegen partijvormingen op bredere ba sis dan voor 1940, gelijk de Christelijke partijen thans be ogen. Daarom staat voor ons vast dat de N. V. B. meer wil dan enkel „beweging" zijn. Zij be oogt wel zeer zeker het doel van partijvorming. Maar in een dergelijke partij zullen christe nen en niet-christenen elkander principieel nooit kunnen vinden, tenzij men de beginselen gaat verwateren, wat niet in het be lang van ons politieke-en staat kundige leven zou zijn en waar- a in wij ook nooit mogen of kunnen meewerken. Met een Protestants-Christe lijke partij, zo deze naar wij hopen gevormd wordt, zich dan in een isolement terugtrekken en geen contact onderhouden met andersdenkenden? Geen zins Voorop dient te staan, dat wij waarde'ing en belangstelling to nen voor elkanders beginselen en gedichten, wat alleen mo gelijk is wanneer wij met el kaar, hoewel principieel ver schillend, contact onderhouden. Wij moeten van welke richting wij ook zijn, met elkander trach ten samen te werken waar sa menwerking mogelijk is. En waar waardering voor elkander is, is ook samenwerking mogelijk. Daarom: geen eenheidsbewe ging of een eenheidspartij, een conglomeraat van verschillende richtingen, wat in werkelijkheid schijneenheid is en vroeg of laat uit elkaar moet gaan, maar partijvorming op principiële ba sis, uit mensen van dezelfde levensstijl. Voor wat de positief Protes tants-Christelijke groepen be treft moeten wij nog komen tot een Protestants-Christelijke par tij, omvattende de Christelijke groepen, welke in beginsel bij elkaar behoren, en vanuit deze Protestants-Christelijke partij zoeke en onderhoude men con tact met andere politieke par tijen. Laten wij de factor van waar dering en begripvoor elkanders beginselen en belangen niet ver geten. Zo ontstaat toch een ge- zamelijk optrekken, zonder dat wij een eenheidspartij nodig hebben en met onze beginselen moeten marchanderen. Want met een gezonde prin cipiële partijvorming is ons volk gebaat. Dan komt er weer kleur aan het politieke leven en kan ook het christelijke beginsel en het Evangelie van Jezus Christus in volle kracht in de wereld worden uitgedragen. Zo worden wij dan straks in onze volksvertegenwoordiging een juiste weergave van de on der ons volk levende princi piële politieke overtuigingen. Mr. W. A. van Es. BONNENLIJST 500, 501, 502, A 550, A 551 A 552, 400 gr. brood. B 553, 250 gr. rijst of kinderm. 503. 200 gr. bloem. v505, 1 tablet chocolade (55 gr.) 506, B 550 125 gr. suiker, 513, B 551, B 552 2 1. melk. B 13, C 13 (inlegv.) li/2 1- melk. 514 100 gr. vers vlees of 4 oz. (112 gr.) vlees in blik of 4 oz. (112 gr.) vis in blik. 515 4 oz. (112 gr.) vlees in blik 4 oz. (112 gr.) vis in blik. 516, 517, A 555 1 kg aardap. pelen. Geldig tot en met 18 Aug. A 553, 600 gram biscuits. 504, 50 gram zout. 507, B 554 125 gram boter. 508, A 554 125 gram margarine. 509, 100 gram vet. 510, 100 gram kaas. 511, 100 gram eierpoeder. 512, ongeveer 50 gram zeep. Vraag en Aanbod Wie reilt in g. st zijnde zwarte rijbroek voor een i.g.s.z. licht jasje Panhuis 63. de Tandarts. R.H. u.d. Lustgraat Maandag 6 Aug. Voor de 1ste week van de 9e pe riode '45, 5 tot en met 11 Augustus '45 voor de provincies Nootd-, Zuid-Hol land en Utrecht. Elk der volgende bonnen van de Noodkaart 5e serie, geeft recht op: De levering van rijst of kindermeel is afhankelijk van de voorraad bij de winkeliers; de keuze berust derhalve niet bij het publiek. Op de bonnen 514 zal zo mogelijk vers vlees wor den afgeleverd. Is dit niet mogelijk, dan zal vlees of vis in blik worden verstrekt. Op de vleesbonnen 514 en 515 is behalve bovengenoemden ar tikelen, ook een rantsoen vleeswaren per bon verkrijgbaar. Het vet op bon 509, zout op bon 504 en het eierpoeder op bon 511 zullen niet onmiddellijk bij den aan vang der periode van 5 t.m. 18 Aug. verkrijgbaar zijn doch zullen eerst in den loop van dit tijdvak betrokken kunnen worden. De bissuit op bon A 553 zijn niet meer verkrijgbaar bij de bakkers, doch alleen bij de kruideniers en andere zaken, welke voor 4 Sept. '44 droge biscuit plachten te verkopen. Voor verdere bijzonderheden, zie aanplakbiljetten. Wie wit ruilen voor 1 pr Damesschoenen, pumps, m. 40 voor 1 pr. meisjesschoenen m 33 Aanb. aan A. v, Laar, Oude Veenend. weg 8, Rhenen. Te koop gevr. Haard of Haard kachel. br. lett. L' Boekh. C. Waiboer, Rhenen. Te ruil aangeboden 1 p. w. dichte werkschoenen m. 43 a 44 voor damessch. m 39 pl. hak. Panhuis 24. Gevr. een flinke jongen leef tijd 14 of 15 j. Banketbakkerij Dijkstra, Hoofdstr. 21. Te ruil 1 p. nw. v.o. werks- sch m. 42 voor 43, 44 of 45 en 1 p. z g.a.n. damessch. voor meisjessch. m. 33 of 35 voor maat 37 met 3/* hak. A. M. Gijsbers Nieuwew. 300 V'daal. Wie wil ruilen een p. zw. suêde damessch. m. 39 voor een p. sch. met lage hak m. 38 of 39 Br. no 342 Bur v.d blad. Wie ruilt eenp voetbalsch. z.g.a.n. m. 41. 42 voor herensch. m. 42 of43.K d.Jong Bandtuin- weg 35. Rhenen Wie wil ruilen een p. pumps donkerblauw 37 voor een paar kinderschoenen m. 26 of 27. E. C. v. Engelenburg Parallelweg 9. Verloren 1 Aug. j. 1. op Pa rallelweg leren scheernécessaire terug te bezorgen, F.P Heidings- feld, Parallelweg 30* Verloren Gevr. op pluimveebedrijf Een Wie heeft mijn polshorloge ge- I Flinke jongen, 16 jaar of vonden op het voetbalterrein Gaarne terug aan Jansen secr. v.v. „Veenendaal" P.H. Rijnstr 36. Gevraagd een werster éèn dag per week. Knigge, Patrimo niumlaan 62 Veenendaal' Gevr net dienstmeisje voor dag of dag en nacht in klein gezin Mevr. Pilon Kerkew. 159a Gevr. een nette kleermakers leerling of gevorderde bij J. Schoeman Pr. Bernhardl 119. Veenendaal. Wie ruilt damessch. m 36 v. m. 35 en jongenssch. z g.a.n. m. 35 en 38 voor m. 40 of 41. Be nedeneind 11. ouder voor alle voorkomende werkzaamheden, en een dienst meisje voor dag. of wekster. Broederij „Schoonoord" Mun- nikenw, D 151 Veenendaal. Net dagmeisje gevr. niet ben. 18 j 's Zondags vrij. Beatrixstr. 46. Gevraagd een net dagmeisje Mevr. A. W. de Haas, Markt 12 (naast Maison Brunekreef) Net meisje 27 j. zoekt plaatsing als Wink 1 juffrouw, br. no 343 Bur. v. d. blad. Jongelui, die wensen te trouwen zoeken ongemeubileerde zit en slaapkamer te huur br. 344 bur. v. dit blad. Gevr. voor de School met d® Bijbel te O verberg een: Schoonmaaker(ster) tegen 1 September a s. Inl. z sp.m. te vragen bij den Secr. A.Door nenbal. Gevr. net meisje. Mevr. Haas, Hotel .,de Roskam" Gevr. Slinke brood en ban ketbakker, Ch. Bastmeijer, Hoofdstr. 70 Veenendaal. Gevr. voor direct een Winkel- juSSrouw en nette jongen- Banketbakkerij „Dijkstra"

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1945 | | pagina 3