Prahlijh Heruat
Nieuwe Partijvorming,
Er is een druk beweeg in
het politieke leven van heden
waar te nemen. In afwachting
en in voorbereiding van de
verkiezingen, welke te zijner
tijd zullen worden gehouden
en wij hopen over niet al te
lange tijd, dienen wij ons po
litiële principieel te gaan oriën
teren en trichtei te komen tot
een juiste partijvorming.
Een zeer moeilijke tij i staat
ons te wachten en daarom
moeten wij de handen in een
slaan en met inspanning van
alle krachten medewerken aan
de opbouw en herstel van ons
gemee nschapsleven.
Maar brengt dit eendrachtig
samenwerken van allen aan de
opbouw van ons Vaderland nu
mede, dat wij in het politieke
leven al e principieele geschil
len opzij moeten zetten, althans
onze beginselen zodanig moe
ten af- en bijslijpen, dat wij tot
welke politieke richting wij te
voren ook behoorden, op een
gemeenschappelijke basis in
een eenheidsbeweging of een
eenheidspartij ons moeten gaan
organiseren, m a w. de christe
lijke antithese uit het staatkun
dige leven moeten elimineren?
Zou dit werkelijk in het belang
van de ontwikkeling van ons
politieke volksleven zijn? De
Nederlandse Volksbeweging
meent dat zulks mog. en noodza
kelijk is en stelt als ideaal: Chris
telijke antithese meer, maar
een radicale doorbraak door
alle politieke verhoudingen.
Zij erkent weliwaar een on
middellijk verband tussen
Christelijk geloof en staatkun
de, maar ontkent dat er daar
om „Christelijke" partijen no
dig zijn en is van oordeel dat
in de volksbeweging rechtzin
nige en vrijzinnige protestanten
elkander kunnen ontmoeten-
Ja, zelfs Rooms-Katholieken
kunnen in de volksbeweging
worden opgenomen en men
acht het voorts te beperkt om
aan deze Volksbeweging het
praedicaat „Christelijk" te ge
ven, omdat, zo zegt men, de
Volksbeweging immers ook
prijs stelt op de medewerk, van
hen, die menen, dat zij bui
ten het Christendom staan.
Christenen en niet-Christenen
kunnen elkander in de Volk's-
bew. op de algemeen christelijke
deugden van barmhartigheid,
gerechtigheid, waarheid en naas
tenliefde ontmoeten.
Wij- juichen een ontmoeten
van christenen en niet-christe-
nen, ook in het staatkundige
leven, alleszins toe, mits loyaal
en onde- waardering van
elkanders beginselen.
Een samenwerken van chris
tenen en niet-christenen aan de
taak der vernieuwing, waar sa
men werken mugelijk is, zou in
het belang van ons land zijn,
mits wij een open oog hebben
voor elkanders beginselen en
belangen. Niet de ,ik-politiek",
maar de „gij-politiek" op de
voorgrond.
Maar moeten wij om dat doel
te bereiken alle politieke par
tijen nu gaan oplossen in een
eenheidsbeweging als de Ne
derlandse Volksbeweging?
Men zegt weliswaar dat de
verschillende groepen hun over
tuiging niet in bloedeloz 5 neu-
tralitnt behoeven te verbergen,
maar haar tenvolle in hun ar
beid aan de Nederlandse Volks
beweging tot uitdrukking laten
komen, mits daarbij de inhou
den en geldigheid der vormen
dezelfde zijn. Zij die leven
uit het volle Evangelie van Chris
tus en Hem als Leidsman, ook
in het politieke en staatkundige
leven erkennen en dienen wil
len en zij, die leven uit een hu
manistische levensbeschouwing,
staan prncipieel tegenover elkan
der. Laten wij daa-om nuchter
blijven en de wsrkeüjkheid in
het oog houden.
Een bijeenbrengen van ver
schillende politieke richtingen
in een eenheidsbeweging is
een schijneenheid en een der
gelijke eenheidsbeweging lijdt
in werkelijkheid aan innerlijke
verdeeldheid en kan daarom
aan het staatkundige leven
nooit geen stuwkracht geven.
Want wij menen ons op het
standpunt te moeten stellen,
dat de Nederlandse Volksbe
weging naar partijvormingstreeft.
En deze mening menen wij o.a.
te moeten putten uit een arti
kel in „Je Maintiendrai" van
30 Juni 1945, waarin stelling
wordt genomen tegen het stre
ven van de verschillende recht
se partijen om te komen tot
een Protestants Christelijke par
tij. Men acht zulks een stap in
de verkeerde richting en stelt
daartegenover het ideaal van
de Nederlandse Volksbeweging.
Want indien de N.V.B. slechts
een „beweging" zou zijn, waar
in de verschillende politieke
partijen elkander konden ont
moeten om elkaar te vinden en
te leren waarderen, waarom
maakt men dan bezwaar tegen
het vormen vaneen Protestants
Christelijke partij en acht men
zulks «een stap in de verkeer
de richting?» Een Nederlandse
Volksbeweging als beweging en
niet als politieke partij kan toch
nooit bezwaar hebben tegen
partijvormingen op bredere ba
sis dan voor 1940, gelijk de
Christelijke partijen thans be
ogen.
Daarom staat voor ons vast
dat de N. V. B. meer wil dan
enkel „beweging" zijn. Zij be
oogt wel zeer zeker het doel
van partijvorming. Maar in een
dergelijke partij zullen christe
nen en niet-christenen elkander
principieel nooit kunnen vinden,
tenzij men de beginselen gaat
verwateren, wat niet in het be
lang van ons politieke-en staat
kundige leven zou zijn en waar-
a in wij ook nooit mogen of
kunnen meewerken.
Met een Protestants-Christe
lijke partij, zo deze naar wij
hopen gevormd wordt, zich dan
in een isolement terugtrekken
en geen contact onderhouden
met andersdenkenden? Geen
zins
Voorop dient te staan, dat wij
waarde'ing en belangstelling to
nen voor elkanders beginselen
en gedichten, wat alleen mo
gelijk is wanneer wij met el
kaar, hoewel principieel ver
schillend, contact onderhouden.
Wij moeten van welke richting
wij ook zijn, met elkander trach
ten samen te werken waar sa
menwerking mogelijk is. En waar
waardering voor elkander is, is
ook samenwerking mogelijk.
Daarom: geen eenheidsbewe
ging of een eenheidspartij, een
conglomeraat van verschillende
richtingen, wat in werkelijkheid
schijneenheid is en vroeg of
laat uit elkaar moet gaan, maar
partijvorming op principiële ba
sis, uit mensen van dezelfde
levensstijl.
Voor wat de positief Protes
tants-Christelijke groepen be
treft moeten wij nog komen tot
een Protestants-Christelijke par
tij, omvattende de Christelijke
groepen, welke in beginsel bij
elkaar behoren, en vanuit deze
Protestants-Christelijke partij
zoeke en onderhoude men con
tact met andere politieke par
tijen.
Laten wij de factor van waar
dering en begripvoor elkanders
beginselen en belangen niet ver
geten. Zo ontstaat toch een ge-
zamelijk optrekken, zonder dat
wij een eenheidspartij nodig
hebben en met onze beginselen
moeten marchanderen.
Want met een gezonde prin
cipiële partijvorming is ons volk
gebaat. Dan komt er weer kleur
aan het politieke leven en kan
ook het christelijke beginsel en
het Evangelie van Jezus Christus
in volle kracht in de wereld
worden uitgedragen.
Zo worden wij dan straks in
onze volksvertegenwoordiging
een juiste weergave van de on
der ons volk levende princi
piële politieke overtuigingen.
Mr. W. A. van Es.
BONNENLIJST
500, 501, 502, A 550, A 551
A 552, 400 gr. brood.
B 553, 250 gr. rijst of kinderm.
503. 200 gr. bloem.
v505, 1 tablet chocolade (55 gr.)
506, B 550 125 gr. suiker,
513, B 551, B 552 2 1. melk.
B 13, C 13 (inlegv.) li/2 1- melk.
514 100 gr. vers vlees of 4 oz.
(112 gr.) vlees in blik of 4 oz.
(112 gr.) vis in blik.
515 4 oz. (112 gr.) vlees in
blik 4 oz. (112 gr.) vis in blik.
516, 517, A 555 1 kg aardap.
pelen.
Geldig tot en met 18 Aug.
A 553, 600 gram biscuits.
504, 50 gram zout.
507, B 554 125 gram boter.
508, A 554 125 gram margarine.
509, 100 gram vet.
510, 100 gram kaas.
511, 100 gram eierpoeder.
512, ongeveer 50 gram zeep.
Vraag en Aanbod
Wie reilt in g. st zijnde
zwarte rijbroek voor een i.g.s.z.
licht jasje Panhuis 63.
de
Tandarts. R.H. u.d. Lustgraat
Maandag 6 Aug.
Voor de 1ste week van de 9e pe
riode '45, 5 tot en met 11 Augustus '45
voor de provincies Nootd-, Zuid-Hol
land en Utrecht.
Elk der volgende bonnen van de
Noodkaart 5e serie, geeft recht op:
De levering van rijst of kindermeel
is afhankelijk van de voorraad bij de
winkeliers; de keuze berust derhalve
niet bij het publiek. Op de bonnen
514 zal zo mogelijk vers vlees wor
den afgeleverd. Is dit niet mogelijk,
dan zal vlees of vis in blik worden
verstrekt. Op de vleesbonnen 514 en
515 is behalve bovengenoemden ar
tikelen, ook een rantsoen vleeswaren
per bon verkrijgbaar.
Het vet op bon 509, zout op bon
504 en het eierpoeder op bon 511
zullen niet onmiddellijk bij den aan
vang der periode van 5 t.m. 18 Aug.
verkrijgbaar zijn doch zullen eerst in
den loop van dit tijdvak betrokken
kunnen worden.
De bissuit op bon A 553 zijn niet
meer verkrijgbaar bij de bakkers, doch
alleen bij de kruideniers en andere
zaken, welke voor 4 Sept. '44 droge
biscuit plachten te verkopen.
Voor verdere bijzonderheden, zie
aanplakbiljetten.
Wie wit ruilen voor 1 pr
Damesschoenen, pumps, m. 40
voor 1 pr. meisjesschoenen m 33
Aanb. aan A. v, Laar, Oude
Veenend. weg 8, Rhenen.
Te koop gevr. Haard of Haard
kachel. br. lett. L' Boekh. C.
Waiboer, Rhenen.
Te ruil aangeboden 1 p. w.
dichte werkschoenen m. 43 a 44
voor damessch. m 39 pl. hak.
Panhuis 24.
Gevr. een flinke jongen leef
tijd 14 of 15 j. Banketbakkerij
Dijkstra, Hoofdstr. 21.
Te ruil 1 p. nw. v.o. werks-
sch m. 42 voor 43, 44 of 45
en 1 p. z g.a.n. damessch. voor
meisjessch. m. 33 of 35 voor
maat 37 met 3/* hak. A. M.
Gijsbers Nieuwew. 300 V'daal.
Wie wil ruilen een p. zw.
suêde damessch. m. 39 voor
een p. sch. met lage hak m. 38
of 39 Br. no 342 Bur v.d blad.
Wie ruilt eenp voetbalsch.
z.g.a.n. m. 41. 42 voor herensch.
m. 42 of43.K d.Jong Bandtuin-
weg 35. Rhenen
Wie wil ruilen een p. pumps
donkerblauw 37 voor een paar
kinderschoenen m. 26 of 27. E.
C. v. Engelenburg Parallelweg 9.
Verloren 1 Aug. j. 1. op Pa
rallelweg leren scheernécessaire
terug te bezorgen, F.P Heidings-
feld, Parallelweg 30*
Verloren Gevr. op pluimveebedrijf Een
Wie heeft mijn polshorloge ge- I Flinke jongen, 16 jaar of
vonden op het voetbalterrein
Gaarne terug aan Jansen secr.
v.v. „Veenendaal" P.H. Rijnstr
36.
Gevraagd een werster éèn
dag per week. Knigge, Patrimo
niumlaan 62 Veenendaal'
Gevr net dienstmeisje voor
dag of dag en nacht in klein
gezin Mevr. Pilon Kerkew. 159a
Gevr. een nette kleermakers
leerling of gevorderde bij J.
Schoeman Pr. Bernhardl 119.
Veenendaal.
Wie ruilt damessch. m 36 v.
m. 35 en jongenssch. z g.a.n. m.
35 en 38 voor m. 40 of 41. Be
nedeneind 11.
ouder voor alle voorkomende
werkzaamheden, en een dienst
meisje voor dag. of wekster.
Broederij „Schoonoord" Mun-
nikenw, D 151 Veenendaal.
Net dagmeisje gevr. niet ben.
18 j 's Zondags vrij. Beatrixstr.
46.
Gevraagd een net dagmeisje
Mevr. A. W. de Haas, Markt
12 (naast Maison Brunekreef)
Net meisje 27 j. zoekt plaatsing
als Wink 1 juffrouw, br. no
343 Bur. v. d. blad.
Jongelui, die wensen te trouwen
zoeken ongemeubileerde
zit en slaapkamer te huur
br. 344 bur. v. dit blad.
Gevr. voor de School met d®
Bijbel te O verberg een:
Schoonmaaker(ster) tegen
1 September a s. Inl. z sp.m. te
vragen bij den Secr. A.Door
nenbal.
Gevr. net meisje. Mevr.
Haas, Hotel .,de Roskam"
Gevr. Slinke brood en ban
ketbakker, Ch. Bastmeijer,
Hoofdstr. 70 Veenendaal.
Gevr. voor direct een Winkel-
juSSrouw en nette jongen-
Banketbakkerij „Dijkstra"