nUTSSPAARBAftK Nieuwsblad voor Veenendaal en Omstreken J. F. TAK 't Is jammer óijkstRA Om de éénwording van Europa Waarheen en hoe? Ha gebak van 24e JAARGANG VRIJDAG 28 Juli 1950 No 29 Emigreren Huize Schuuring dat ze zo gauw op zijn. Kunt U de gebakjes niet zo maken, dat het net zo lang duurt van opeten als van klaarmaken Wat ze ons al niet vragen. I Predikbeurten Voor Zondag 30 Juli Abwnnamanuprlji F O.ttó pai kwartaal lotta nummtri 6 cant ftadactla an Administratie Parollalwag 8. Vaanandaol Talafoon 601 Redactie W. F. tar Huc««r VALLEI UITGAVE: DRUKKERIJ „DE GELDERSE VALLEI" ADVERTENTIES Gaworva advartantlaprljs par ■n.m. 12 cant. Minimumprijs par advartantla F. 3 60 Vraag an aanbod «n Di- varsan F. 1.30 »on 1-20 woordan. Elk woord ma ut 6 cant. Verschijnt 1 keer per week inSTICHTS- en GELD.-VEENENDAAL, AMERONGEN, ELST, RHENEN, ACHTERBERG, OVERBERG, DE HAAR, HEUVELSE STEEG, GROEP, BENEDENEIND, KADE MAANDERBUURT, EDERVEEN, RENSWOUDE, SCHERPENZEEL Het Marshall-plan stelde en stelt nog milliarden Amerikaanse dollars beschikbaar om Europa, dat door de tweede wereldoorlog geruïneerd was, te behoeden voor een economische en sociale ineenstorting. Van meetat' is echter door Amerika gezegd, dat deze hulp slechts voor enkele jaren zou gelden. Ze bedoelde de zwaar getrof fen landen op de been te helpen, maar werd verleend op voorwaarde, dat deze landen inmiddels alle krachten zouden inspannen om straks zonder de Amerikaanse krukken hun weg te gaan. We mogen nu wel zeggen, dat dit doel met het Marshall-plan voor een belangrijk deel is bereikt. De landen, die de hulp van dit plan hebben aan vaard, wisten het hoofd boven water te houden. Om dit echter te kunnen blijven doen, ook wanneer straks Amerika de stroom van dollars naar West-Europa afdampt, is het thans hoog tijd, dat in dit deel van Europa gezonnen wordt op middelen en we gen om zonder vreemde hulp een eigen samenleving in stand te houden. In dit licht moet zowel het plan- Schuman als het plan-Stikker gezien worden. Het eerste plan is genoemd naar de Franse minister van Buitenlandse za ken. Het bedoelt in het kort de Duitse en de Franse kolen- en staalindustrie samen te smelten. Kolen en staal spe len in elke oorlog een voorname rol. Zowel Duitsland als Frankrijk beschik ken over beide, maar het eei"ste land heeft de rijkste mijnen en dit feit is oorzaak van het Franse wantrouwen jegens Duitsland. Mocht het gelukken deze industrieën van beide landen, te gelijk met die van Italië, België, Ne derland, Engeland en Zweden tot een eenheid samen te smeden, dan zou daarmede de grondslag zijn gelegd voor een samenwerking, die in eco nomisch en politiek opzicht rijke pers pectieven opent. Te betreuren valt, dat Engeland en Zweden besloten nog niet mee te doen. De andere genoem de landen verklaarden zich vóór het plan-Schuman. Wanneer dit plan tot werkelijkheid wordt, dan komen al de kolenmijnen en de ijzer- en staalbedrijven onder één hoofd-directie, dan zullen al deze bedrijven gelijke prijzen vaststellen, één enkële markt maken, dan zal er van onderlinge concurrentie geen spra ke meer zijn. Het plan-Stikker gaat in feite ver der dan het plan-Schuman. Onze mi nister Stikker wil de productie in Eu ropa zo hoog mogelij k> opvoeren en als middel daartoe ziet hij een zo nauw mogelijke samenwerking tussen de volken van West-Europa. Het plan-Stikker beoogt het goede renverkeer tussen de deelnemende landen vrij te maken van in- en uit voerrechten en van beperkende tarie ven. Het wil bevorderen de vestiging van industrieën in die landen, waar zij het goedkoopste kunnen produceren. Nu is het vaak zo, dat industrieën zijn opgebouwd, die niet anders dan duur kunnen werken en daarom alleen door beschermende tariefmuren in leven kunnen blijven. Zouden diezelfde in dustrieën in andere landen gevestigd zijn, dan hadden ze goedkoper kunnen produceren en hadden ze geen be scherming nodig. Het plan-Stikker wil nu, dat op de duur alleen daar in dustrieën worden gevestigd, waar zij tegen de laagste prijzen kunnen pro duceren. Dit betekent dus in feite een aanslag op het leven van de bescherm de industrieën. Inderdaad bedoelt hel plan-Stikker een eind te maken aan de steun, die nu zoveel industrieën in de verschillende landen ontvangen. Het is echter niet het voornemen deze industrieën zonder meer om koud te helpen. Landen, die zulke duur werkende industrieën bezitten, moeten geholpen worden en daarom zal er een fonds gevormd worden, waarin alle deelnemende staten een evenredig bedrag zullen storten. Uit dit fonds dan zullen de landen, die ernstig getroffen worden door de af schaffing der beschermende rechten, schadeloos worden gesteld. Dit plan-Stikker heeft algemeen grote waardering ontmoet, maar er zal zeker nog heel wat gewikt en ge wogen moeten worden alvorens ook dit plan zijn beslag zal krijgen. Dit i6 echter zeker, dat hier plan nen aan de orde zijn gesteld, die niet alleen diep ingrijpen in het leven van de volken van West-Europa, maar die ook als ze slagen mogen van zeer grote betekenis zijn voor de vrede en de welvaart der volkeren. TOEWIJZINGEN VOOR NEDER LAND UIT HET PLAN-MARSHALL. Op 15 Juli 1950 had Nederland van de E.C.A. te Washington toewijzingen (procurement authorizations) ontvan gen tot een bedrag van, afgerond, 765.810.000 (per 1 Juli 755.511.000). Dit bedrag is als volgt verdeeld (in duizenden dollars): 1 Juli 15 Juli Broodgraan 101.514 101.514 Tarwebloem 24.169 24.161 Voedergranen 32.055 36.493 Oliën en vetten 46.210 46.209 Veevoeder 5.420 5.420 Vlees 4.422 4.421 Suiker 30.077 30.025 Melk 1.868 1.868 Zaden 2.020 2.018 Tabak 18.202 18.166 Kunstmest 7.446 7.441 Kolen 16.345 16.336 Petroleumproducten 54.097 56.228 IJzer en staal (inclu sief blik) 56.091 57.206 Koper 24.061 24.050 Aluminium 2.929 3.627 Nikkel 246 246 Lood 12.074 12.054 3.203 3.191 Diverse non - ferro metalen 3.050 2.998 Textielgrondstoffen (inclusief katoen) 75.689 75.362 Chemicaliën (incl. medicijnen) 32.594 32.690 Optisch, tandtechnisch en medisch mate riaal 1.981 1.933 Huiden en leder 12.098 11.634 Hout 7.207 7.133 Papier en papierpro ducten 810 808 Electrisch materiaal 7.772 7.738 Machines en onder delen 63.609 63.025 Landbouwmachine? 15.860 15444 Mijnbouwuitrusting 4.839 4.801 Houtbewerkingsmate riaal 50 50 Handgereedsehappen 160 160 Automobielen (en onderdelen) 34.244 36.040 Banden 882 882 Spoorwegmateriaal 2.836 2.815 Motorrijwielen 100 100 Vliegtuigen (en on derdelen) 28.396 28.255 Vrachten 20.837 20.837 Technische bijstand 48 2.432 Totaal 755.511 765.810 Samengevat in groepen geven deze cijfers het volgende beeld (in millioe- nen dollars): Voedsel en 1 Juli 15 Juli landbouwproducten Broodgraan (incl. bloem) 125,7 125,7 Voedergranen 32,1 36,5 Oliën en vetten 46,2 46,2 Veevoeder 5,4 5,4 Diversen 64,0 64,0 Totaal voedsel en land bouwproducten 273,4 277,8 Industriële producten Kolen 16,3 16,3 Petroleumproducten 54,1 56,2 Ijzer en staal (inclusief blik) 56,1 57,2 Non-ferro metalen 45,6 46,2 Textielgrondstoffen (inclusief katoen) 75,7 75,4 Chemicaliën (incl. medi cijnen en dergelijke) 34,6 34,6 Andere grondstoffen 20,1 19,6 Productiemiddelen -92,3 91,2 Verkeersmiddelen 66,5 68,1 Totaal industriële pro ducten 461,3 465,8 Vrachten 20,8 20,8 Technische bijstand 2,4 Totaal-generaal 755,5 765,8 Koningin bij de Verkenners. H.M. de Koningin zal 2 Augustus het Nationale kamp van de Nederlandse Verkenners te Ommen bezoeken, waar meer dan 7000 verkenners uit binnen- en buitenland voor Haar zullen defileren. tegen overgeven, Lucht-, Zee- en Wagenziekte. Per buisje van 75 ct. en i 1.- Ook los verkrijgbaar. Drogist Hoofdstraat 118 Apoth. Ass. Tel. 632 Ing. Med. IDENTITEIT EN TERUGBETALING OP BOEKJES VAN DE RIJKS POSTSPAARBANK Houders van spaarbankboekjes, die geen geldig identiteitsbewijs bezitten, kunnen toch rechtstreekse terugbeta ling krijgen aan de post inrichting, al waar hun handtekening berust. Voorts bestaat de mogelijkheid om aan een 2e postkantoor, op een spe ciaal formulier (stamkaart), zijn hand tekening te deponeren. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Nadat die handtekening door de Rijkspostspaarbank is gecontroleerd kan de inlegger ook aan dat 2e kan toor zonder identiteitsbewijs Ie tonen, rechtstreeks terugbetaling verkrijgen. Premieregeling Woningbouw. Voor de premieregeling Woning bouw keurde de Tweede Kamer een uitgave van 24 millioen goed. Emigratie staat op het ogen blik in het brandpunt van de belangslelling. Nu mag men niet denken, dat dil een verschijnsel is van na de oorlog, want ook vroeger emigreerden er mensen uit Nederland. Hun aantal was echter betrekkelijk gering. Ook in 1945 gingen er nog slechts weinigen voorgoed naar het bui tenland. Maar in 1946 waren er al 700, in 1947 vertienvoudigde dit tot 7000 en dit aantal verdub belde weer in 1948 tot 14.000. Er was dus een sterk opgaande lijn. In 1949 echter bleef dit aan tal constant: wederom 14.000. En in de eerste drie maanden van 1950 vertrokken 2800 Neder landers. om in hel buitenland een nieuw bestaan op te bouwen. Hoe komt het dat de stijgende lijn zich niet heeft voortgezet? Ligt de oorzaak hiervan in Ne derland? Niet alleen, want men moet beden ken dat er bij emigratie altijd twee partijen zijn: het land van herkomst der emigranten en hel land van be stemming. Men is er niet mee klaar door vast te stellen dat er Nederlan ders willen emigreren, als niet levens vaststaat dat landen als Canada, Bra zilië e.a. emigranten kunnen opnemen. Want elk land, dat immigranten toe laat, zal er toch voor moeten zorgen, dat deze mensen een dak boven het hoofd krijgen en een werkkring met toekomstmogelijkheden wordt geboden. Wat de huisvesting betreft is er ook in die landen in de oorlogsjaren een grote achterstand ontstaan, die ^elfs thans, 5 jaar na het einde van de oor log, nog niet is ingehaald. Bovendien is in die jaren de wereldbevolking met ettelijke millioenen toegenomen. Een ander rechtstreeks gevol» van de oorlog, dal een remmende invloed op de emigratie uitoefent, is, dat er nog altijd niet voldoende schepen met pas- sagiersaccomodatie zijn, die cie wereld zeeën bevaren. Een verdere moeilijkheid wordt ge vormd door het beperkte en gecom pliceerde internationale geldverkeer. Het gevolg hiervan is, dat men geld, dat men in Nederland bezit, op een klein bedrag na, niet mee naar het buitenland mag nemen. Dit betekent dus, dat men dadelijk na aankomst in het nieuwe land in loondienst zal moe ten gaan werken. Hel is daarom voor de meeste landen noodzakelijk dat men niet eerder vertrekt vóórdat men een arbeidscontract in zijn zak heeft. In vroeger tijden werd een emigrant aan zijn lot overgelaten. Hij moest toen zelf maar zien, op welke manier hij het klaarspeelde. Tegenwoordig hebben de Nederlandse overheid en diverse stands- en vakorganisaties de handen ineen geslagen om hem over de moeilijkheden heen te helpen. Het zijn de Gewestelijke Arbeidsbureaux en de kantoren der zo juist genoemde organisaties, die voor de voorlichting en het vervullen van de benodigde formaliteiten zorgdragen. De Stichting Landverhuizing Nederland neemt de papieren dan in ontvangst, legt deze, tezamen met de ingewonnen inlichtin gen, voor aan en bespreekt ze met de vertegenwoordigers van de betrokken immigratielanden, verleent naar mede werking bij het vinden van werk, re gelt de scheepspassage, de aankoop van deviezen, enz. Het is hierbij een groot voordeel, dat Nederland in de belangrijkste immigratielanden over eigen emigratie-attaché's beschikt, die, al voor het vertrek van de emigrant, in het land zijner bestemming ver schillende zaken regelen en in het al- genreen de behulpzame hand kunnen bieden, in het bijzonder bij het ver krijgen van een arbeidscontract als hierboven genoemd. De meeste landen nemen alleen maar boeren, landarbeiders en technische vaklieden op. Alleen Australië heeft plaats voor belangrijke aantallen on geschoolde krachten. Emigranten uit administratieve en intellectuele beroe pen zijn moeilijk te plaatsen. Vrijwel steeds zal men zijn emigra tie zelf moeten betalen en dit doet velen, die eigenlijk wel zouden willen emigreren, tenslotte toch van emigra tie afzien. Evenwel is er nog een mo gelijkheid dat in bepaalde gevallen van overheidswege subsidie wordt ver strekt. Men mag en moet zich van emigratie geen al te gemakke lijke voorstelling maken. Het besluit daartoe moet wel goed worden overwogen. Daarbij dient men te bedenken, dat emi gratie van gehuwden niet alleen een zaak van de man is, doch dat hierbij het gehele gezin en met name de vrouw in belangrijke mate is betrokken. DE TALENKENNIS. De hulp van de overheid en de reeds genoemde organisaties strekt zich ook uil tot de voorbereiding van de emigrant, opdat hij zich zo goed en zo snel mogelijk bij de taal, gewoon ten en arbeidsmethoden in het nieuwe land kan aanpassen. Dat dit niet over bodig is, blijkt o.a. uit het feit, dat reeds vaak de klacht is vernomen, dat de Nederlandse immigranten zo slecht met de taal van het land hunner be stemming op de hoogte zijn, waardoor lal van moeilijkheden ontstaan. Op het ogenblik worden onder auspiciën van de emigratie-organisaties cursus sen gegeven in het Engels. Daarnaast worden cursussen gegeven in motor kennis, de bediening van landbouw machines en tractoren, benevens in electrisch melken. Ook op het terrein van de godsdienst en het maatschap pelijk leven worden richtlijnen ver strekt. Als men emigreert moet men er wel aan denken, dat men in het Bij de is Uw geld VEILIG en RENTEGEVEND belegd, terwijl U er, indien nodig, DIRECT over kunt beschikken. »POLDERHUIS« HOOGSTRAAT 19 GEOPEND: van 9-12van 2-4 u. Vrijdagsavonds van 7-8 uur (Zaterdagmiddags gesloten) (Ing. Med.) Bij Uw bezoek aan Veenendaal even een kijkje nemen in Lunchroom Restaurant PRIMA CONSUMPTIE POPULAIRE PRIJZEN DE ZAAK VOOR FIJNPROEVERS HOOFDSTRAAT 87 Ing. Med. nieuwe land niet in alle opzichten als Nederlander zal kunnen blijven leven. Dit wil niet zeggen, dat men onmid dellijk al het vreemde moet overne men en de in Nederland verworven waardevolle beginselen overboord moet zetten. Men dient er naar te stre ven alle goede eigenschappen te be waren en die van het nieuwe vader land er aan toe te voegen. Slechts op deze manier zal men met succes wor den opgenomen in de samenleving, waarin men een toekomst gaat opbou wen. Ook als men geëmigreerd is wordt men niet door Nederland aan zijn lot overgelaten, want voor de nazorg van de emigranten beschikken de emigra tie-instanties over eigen contactpunten in het buitenland en/of werken zij samen met de aldaar bestaande immi gratie-organisaties. Natuurlijk berust de verantwoordelijkheid voor de emi gratie te allen tijde bij de emigrant zelf. Het toezicht op de emigratie en op de uitvoering daarvan behoort tot de competentie van de Minister van Sociale Zaken. De geestelijke verzor ging der emigranten aan boord der emigrantenschepen wordt in onderling overleg door de bij de emigratie be trokken instanties geregeld. NAAR HET WESTELIJK HALFROND. Hieronder laten wij enkele emigratie- landen op het westelijk halfrond de revue passeren. Suriname behoort tol de overzeese rijksdelen van het Koninkrijk. Het is 4 x zo groot als Nederland. Op het ogenblik worden krachtige pogingen aangewend om het land meer dan tot nu toe het geval was in de eco nomische wereldactiviteit te betrek ken. Hiertoe werd o.a. een Welvaarts fonds ingesteld met het doel om te onderzoeken, welke natuurlijke rijk dommen het land bezit, en hoe deze op de beste wijze kunnen worden be nut. (Zie vervolg pag. 2) Ing. Med. AMSTERDAM ONTVANGT WERELDCONGRES VOOR TABAK. Z.K.H. Prins Bernhard heeft zich bereid verklaard, het Beschermheer schap te aanvaarden van het in Sep tember 1951 te Amsterdam onder auspiciën van de Nederlandse Minis teries van Economische Zaken èn van Landbouw, Visserij en Voedselvoor ziening te houden Wereldcongres voor Tabak. Reeds zijn aan alle regeringen uit nodigingen verzonden voor dit con gres, dat het gehele terrein van de cultuur, de wetenschap, de handel en de verwerking van de tabak zal be strijden met het doel een coördinatie tot stand te brengen van alle instan ties, welke op dit gebied werkzaam zijn. Het ligt voorts in het voornemen aan dit congres een tentoonstelling te verbinden, waar de tabak van de ver schillende deelnemende landen kan worden getoond en een beeld van de tabakscultuur kan worden gegeven. De deelneming van het congres staat open zowel voor vertegenwoordigers van de Regeringen en afgevaardigden van Overheidsmonopolies als voor particulieren en organisaties, die zich met tabaksaangelegenheden bezig hou den. GROOT PERSONEEL TEKORT. Een der ernstigste en besmettelijk- sle ziekten is wel de nog steeds voor komende t.b.c. De strijd ertegen wordt reeds lange jaren gevoerd en practisch algemeen worden plaatselijke en landelijke ver enigingen tot behartiging der belan gen van t.b.c.-patiënten geldelijk ge steund. Een ernstige belemmering voor het werk echter is het grote tekort aan verplegend en huishoudelijk personeel in de Sanatoria, een euvel waarvan de gevolgen zeer ernstig kunnen zijn. Hoort slechts wat een sociaal werk ster in een door haar uitgebracht rap port vermeldt; „Ik kom nog veel bij arbei dersgezinnen in verband met het werk wat ik doe. De laatste twee weken heb ik veel gezinnen be zocht waar een van de gezins leden aan t.b.c. lijdt. Het is af schuwelijk welke toestanden je dan vindt en ik vraag me af of „men" daarvan wel voldoende op de hoogte is. Natuurlijk ho ren we dikwijls dat er zoveel patiënten op opname liggen te wachten, maar ik zou wel willen dat al de meisjes, die nog twij felen of zij wel of niet in de verpleging willen gaan, eens middagje mee konden om met eigen ogen te zien, hoe wanho pig de toestand in vele gezinnen is. En dan te weten, dat er frisse bedden in ruime ziekenzalen leeg staan, wegens gebrek aan personeel. Ik, en zeker velen met mij, vragen ons af of dit nog langer kan doorgaan. Dit gaat om de gezondheid van ge- hèel ons volk en zal ook gedra gen moeien worden door geheel ons volk." Met de schrijfster van dit rapport zeggen wij: „Het gaat om de gezondheid van geheel ons volk, waarvoor ons gehele volk ook paraat moet zijn." Ieder van ons kan hiertoe bijdragen. Gij, vaders en moeders, door uw doch ters die de roeping in zich gevoelen om verpleegster of verzorgster in zie kenhuizen of sanatoria te worden, u hiertegen niet te verzetten, doch dit veeleer in het belang van uw mede mensen, uw land en uw volk aan te moedigen. VEENENDAAL. Ned. Herv. Kerk. Markt, 9.30 uur Ds van Wijngaarden, 5 uur Ds Vroegindewey. Julianakerk, 9.30 uur Ds Vroegindewey, 5 uur Ds v. d. Pol. Vredeskerk, 9 en 10.30 uur Ds v. d. Pol, 5 uur Ds v. Wijngaar den. Dijkstraat, 2.45 uur Ds Vroegin dewey. Veeneind, 3 uur Ds Hop van Renswoude. Gebouw Sola Fide, 10 uur Ds A. C. den Hertog van Rotterdam, 5.30 uur Ds Offringa van Wageningen. Ger. Kerk, 9, 10.30 en 5 uur Ds Schee- Ie. Ger. Kerk, onderh. art. 31, Openb. school, Pr. Bernhardlaan, 8,45 en 5 uur Ds Plooy van Uithuizen. Chr. Ger. Kerk, 9.30 en 5 uur Ds H. Visser van Sassenheim. Ger. Gem. Hoofdstraat, 9.30 en 5 uur Ds Kok. Ger. Gem. Ker- kewijk, 9.30 en 5 uur leesdienst. Don derdag 3 Aug. 7 uur n.m. Ds Rijksen van Leiden. Leger des Heils, Zater dagavond 7 uur Straatzang, Zondag morgen 10 uur Heiligingsdienst, 7 uur Openluchtsamenkomst, 8 uur Verlos singssamenkomst. Ned. Prot. Bond, 10.30 uur Ds Hoenderdaal van Arn hem. RHENEN. Ned. Herv. Kerk, 10 uur Ds Preure van Zegveld, 6 uur Ds Koo reman. Ned. Herv. Ger. Evang. 10 en 6 uur Ds Goedhart van Middelharnis. Oud Ger. Gem. Leesdienst. Dinsdag avond 7 uur Ds W. H. Blaak van Gel- dermalsen.. ELST. Ned. Herv. Kerk, 10 en 6 uur Ds Vlasblom. Ger. Gem. Leesdienst. Oud Ger. Gem. Leesdienst. OVERBERG. Ned. Herv. Kerk, 10 uur de heer G. S. Schinkel van Scher- penzeel. Oud Ger. Gem. 10 en 6.30 uur Leesdienst. ACHTERBERG. Ned. Herv. Kerk, 9.30 en 5 uur de heer v. Viegen. EDERVEEN Ned. Herv. Kerk, 10 en 6 uur Ds Bieshaar. Ger. Gem. 9.30 en 6.30 uur Leesdienst.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1950 | | pagina 1