II KunlM geloven ol niet. Onze Sinterklaas- puzzle Huize SCHUURIHG BRIL Fa. J. F. TAK Meester in de letteren Hagebak van ^/óijkstRA Wie staan er op de plaat? Boter letters Fa. J. F. TAK ROOMBOTERLETTERS Hiipoltieehgeiden beschlHbaar: Op boerderijen vanaf 3°/0 op woonhuizen en zaken panden vanaf 3'/t BROUWER Sinterklaas is een der zeer wei nige sprookjes, die in onze ver zakelijkte moderne gemeenschap zijn overgebleven. Het feest van de goede Sint uit Spanje heeft een hardnekkig bestaan. Het is diep geworteld in de Nederlandse ziel en niemand krijgt het weg. Nu is de Sinterklaasviering ook een gebeurtenis, waarin de grote mensen behagen hebben, maar zij is allereerst bestemd voor de kinderen. En wat voor de kinderen bestemd is wordt in onze tijd terstond een PAE-DA- GO-chisch probleem. Wij zijn ge neigd over het sprookje van de Sint, die met zijn schimmel over de daken rijdt, te gaan denken. Terwijl een sprookje niet is iets waarover men denkt, maar waar in men gelooft. Wijkt het spontaan en naiëf geloof voor de overpein zing, dan is het kaarsje al uit geblazen Er is een diep verschil in de ver houding van ouders en kinderen tus sen de tijd van nu en de tijd, waar in de schrijver van dit opstel een knaap was. De ouders voedden vroeger hun jonge kinderen op met autoriteit. Zij straften het kwaad en zij beloonden de deugd en zij had den het beste met hun kinderen voor, alles net als Sinterklaas. De autoriteit is thans weggevallen en er is voor in de plaats gekomen de bewaking en bestudering van het kind. Wij kennen het pak op de broek niet meer, wij zijn wars ge worden van het gebod der gehoor zaamheid. Voor deze antieke op voedingsmethoden zijn in plaats ge komen de leerboeken over de op voedkunde, een leger van praktise rende psychologen, ja hele bureaux voor paedagogische adviezen, zoals men bureaux heeft voor rechtskun dige bijstand, voor woninginrich ting en voor electrische installatie. Als men meent, dat dat alles alleen maar vooruitgang betekent, dan heeft men het mis. Was er, zo vragen wij schuchter, in die oude, onoordeelkundige op voeding niet een element van spon tane liefde en hartelijkheid, want tegenover de vaderlijke kastijding stond de vaderlijke klop op de schou der en de nachtkus van moeder, die zij niet kan geven, wanneer zij op een vergadering is. Gaat er bij alle paedagogische kunde, waarover wij tegenwoordig beschikken, niet iets van de onoverdachte en onopge smukte genegenheid tussen ouders en kinderen teloor? De kinderen hebben hun eigen wereld en zij staan even onthutst en vijandig tegenover het proefko nijnschap van psychologische be handelingsmethoden als vroeger te gen de gard. Als wij rechtzinnige paedagogen zijn, dan hebben wij ons af te vra gen, of wij door mogen gaan met de hele Sinterklaasviering. Want wij spellen onze kinderen maar wat op de mouw, wij verblijden hen met een illussie. Er is geen Sinterklaas, buiten de fantasie. En als de kin deren ouder zijn geworden, dan moeten wij het hun bekennen, dat wij hen hebben voorgelogen. Schaf fen wij daarom het Sinterklaasfeest af? De legende is hechter dan alle leerstoelen in de paedagogiek. Kin dergeloof is fel en sterk. Kinderen zijn volstrekter en minder wanke lend in hun aanvaarden van de din gen dan grote mensen. Een klein meisje van vier jaar is dol op een witte poes. Zij komt bij haar groot ouders en vraagt terstond naar haar lieveling. „Waar is de poes?" „Ja, de poes is er vandaag niet." „Is- ie dood?" ;t! dood." „Jam mer", zegt ze I ^JëA^n met haar pop. Het ge> llijk pnma sch. Dit onmiddellijk oor- behoud staan tegenovo»»!* geiten die zich aanbieden of die worden gesteld, maakt het sprookje onge vaarlijk voor kinderen. En niet wij zijn het, die onze kinderen wanneer zij ouder worden het Sinterklaas sprookje ontnemen, nadat wij het hun eerst gegeven hebben, maar zij zelf ontworstelen er zich aan, wan neer een nieuwe fase van hun ont wikkeling is ingetreden, waarin het sprookje overbodig wordt. Er is een ander sprookje: dat van de ooievaar. Wij moeten het onze kinderen evenzeer laten als dat van Sinterklaas. Hiermee bedoelen wij niet, dat men het kind, dat de pe riode der rijpheid nadert, onkundig moet houden omtrent zijn biologi sche oorsprong en omtrent de geva ren die hem in de sexe bedreigen. Maar als 't u belieft niet te vroeg. Wij lazen dezer dagen het verhaal van een moeder, die met haar kleine zoon Vertrouwelijk samen was. Op eens vraagt de jongen: „Moeder, waar kom ik vandaan?" Daar heb heb je het grote moment, dacht de moeder, nu komt voor mij de zware plicht der voorlichting. En ze be zon allerlei ingewikkelde dingen te vertellen over vlinders en bloemen en stuifmeel, die de knaap niet in het minste interesseerden. Toen viel de jongen in: „Piet van hiernaast zegt dat-ie van Rotterdam komt, maar waar kom ik nu vandaan?" Dames en heren lezers, de ooie vaar is een prachtige, vogel, zoals Sinterklaas een prachtige bisschop is met een scharlaken mantel en een witte baard. En de ooievaar komt aanvliegen uit de eeuwigheid met het kleine kindje tussen zijn zachte veren. De ooievaar past in de voorstel lingen van kinderland. En evenals bij uw jongen of meisje het moment komt, waarop ze Sinterklaas ont maskeren, evenzo komt de dag, waarop de fysieke en geeste lijke ontwikkeling uw kind dringt naar de vraag van hun geboorte. Dan moet ge hen inlichten. Duide lijk, eenvoudig en rein. Maar niet eerder. Zijn sprookjes illusies of mislei dingen, er is een hecht waarheids gehalte in alle sprookjes. Dat waar heidsgehalte ligt in hun strekking. Gij kunt uw kind aan de tastbare werkelijkheid van een sprookje doen geloven, als ge de gedachte, die aan het sprookje ten grondslag ligt hand- iia'aft. 'Het gefoo* in de TeiteJij Kiïeciell valt weg, maar de zin van het sprookje blijft in de herinnering van het kind, van de volwassen mens. Het Sinterklaassprookje is een sprookje van schuld en boete. Van straf en beloning, van gerechtigheid en mildheid, van vergeving der zonden. De spanning ontstaat door de tegenstelling tussen de weldoende gestalte van de bisschop en de don kere, wrekende gestalten van de zwarte pieten. De geschenken wor den veel heerlijker, de emotie wordt veel sterker, wanneer de „zak" in de hoek staat voor de stoute kin dertjes. Zij maken een belevenis door, zij moeten iets wagen, iets be loven, alvorens de weldaden van Sinterklaas hun worden toebedeeld. De bedoeling is toch, dat de zwar te knechten maar figuranten zijn. Alleen de aardige verloofde van een der zwarte pieten wordt door hem Maar de nuttigst® en aardigste St. Nicolaas geschenken vindt U bij Fa. J. F. TAK WAT U VINDT? Eau de cologne en parfumerieën, o.a. 4711, Boldoot, Piver, Soir de Paris; Luxe poederdozen, Nagelgarnituren, Tandenborstels. Kammen, Haarborstels enz. enz. Loopt U even binnen bij HOOFDSTRAAT 118 - TEL. 632 in de zak gestopt, maar de- kinde ren blijven vrij. En het moment van spanning wordt opgeheven door de verhoogde zaligheid van de cadeau tjes die te voorschijn komen uit de schoot van Sinterklaas. Voor hele jonge kinderen moet zwarte Piet wegblijven en men moet natuurlijk rekening houden met de individuële geaardheid van het kind. Maar het blijft een waar heid, dat door de afwezigheid van de zwarte knechten de Sinterklaas legende een deel van haar zin ver liest. Daarom zijn wij, zij het onder sterke voorbehouden: pro Zwarte Piet! DIJKSTRA is inderdaad een meester in het maken van Je zou haast op 't verlanglijstje zetten, dat er iedere maand maar een Sinterklaas moest komen. (En de letters van DIJKSTRA.) Ook in de omliggende plaatsen worden de bestellingen met zorg uitgevoerd. wijze van viering van een be paald feest hebben, dan de rest van ons vaderland. Texel is zo'n streek. In bijna geheel Nederland viert men op 5 December 's avonds het Sint Nicolaasfeest. Texel doet dit echter op 12 Deceber en dan nog op een zeer speciale manier. Enige tijd was deze viering verslofd. doch voorstanders van de folklore hebben de oude traditie weer in ere hersteld. In vijf jaar was „er niet meer aan gedaan". De tijdsomstandig heden waren er niet naar en bo vendien wil de traditie, dat op „ouwe Sunderklaasavond" in een allegorische optocht de brandende problemen des tijds uitgebeeld worden. Hoe was dit mogelijk onder het nauwlettend toezicht der bezetters, die alles wat niet in hun kraam te pas kwam als „volksfeindlich" bestempelden? Na de oorlog begon men echter weer en op vaak zeer geestige en originele wijze beeldde men uit, wat de gemoederen der eiland bewoners in beroering had ge bracht. Gezonde critiek, die een maal per jaar de komische kant liet zien van de „brandende kwesties". Voor de beste groep was een wisselbeker en verder nog prijzen voor de vier volgen de. De oude straatvegers zijn er ook weer om de kinderen van de straat te vegen. Men streeft er naar om aan het feest een grootser aanzien te ge ven. De Texelaars begrijpen, wat de folklore voor een volk bete kent. MAKELAARSKANTOOR door Clinge Doorenbos Toen u twintig, deriig, veertig, aL haar andere charmes. vijftig, zestig jaar gelee dagelijks uw kinderkruistocht naar uw kleuterschooltje dee. Sprong u in uw kinderwereld nog met idealen rond en had u dc overtuiging, dat een Sinterklaas bestond; Dat er op deez' goede, slechte, mooie, lelijke planeet dan tenminste één man rondliep, die alléén het goede deed. Véél te gauw is die illusie uit uw leven weggegaan en nog héden denkt u dikwijls: g'ioofde ik er nog maar aan.... Kleine kinderen, worden grote mensen, maar dit sluit niet uit, dat laatstgenoemden wel eens één dag van het jaar welbewust grote kin deren mogen zijn, vóóral omdat zij dit onbewust hot grootste deel van het jaar tóch zijn. Die éne dag is 5 December; dan zijn wij kinderen met de kinderen; die kinderlijke kinderlijkheid her innert ons aan onze kinderlijke kin dertijd en daarom is het een dag, die we zo lang mogelijk in onze her innering moeten vasthouden, dank baar moeten vieren. Ook het oud ste, meest beproefde, zwaarst ge wonde hart kan nog „vol verwach ting" kloppen. En als u zich werkelijk zo oud of modern voelt, dat u er te oud of te modern voor bent, doe het dan ter wille van de echte kinderen, wier sinterklazerige illusies in onze bet weterige tijd toch al aan alle kan ten worden gekneusd, beduimeld en bedreigd: talloze imitatie-pseudosin- ten, die waarschijnlijk in Sinter klaasbonden van diverse richtingen en kleuren zijn verenigd, staan per advertentie te huur; ze doen huis bezoek. Buspraktijk hebben ze nog niet, maar wel twee tarieven: sa- lontaal en „gewaune". Dat gewaune is gewaunlijk gewaunweg buiten- gewaun gewaun en je komt tot de conclusie dat de eerste Sinterklaas in het jaar zestienhonderd-zoveël door zijn baas Alva met een bood schap naar Amsterdam werd ge stuurd, aldaar bleef hangen en een Rasechte Amsterdamse huwde, wier KANAALWEG 2 VEENENDAAL fcraseeiiw: ^msiei uamse uuwue, wier ev<-'n onweerstaanbaar was Waarom zouden wij dat heerlijke feest, waar wij vroeger 't hele jaar op wachtten, niet in zijn volle glorie handhaven? Ha! Daar komt de echte Nederlander met zijn prozabezwaar, met zijn remmende, eeuwige dom perdriehoek: tijdsomstandigheid, de valuatie, geld. Maar Sinterklaas hoeft niet in de eerste plaats een „hebberig" feest te zijn; er zijn veel vormen van „ge ven", zoals er ook verschillende ma nieren van spreken zijn. De een zegt het met bloemen, de ander met cij fers, een derde met haar ogen, een vierde met zijn vuisten. (De num mers drie en vier worden nogal eens verwisseld). En zo zoekt de een het loutensen, de rijmzonaarëi^en de maatverprutsers. Maar wat doet het er toe, of de dichter of dichtster zwart op knap laat rijmen en slap op hart en klomp op komt en mits op op kist en haast op plaats? Er ge beuren het hele jaar door in de we reld wel véél ongerijmdere dingen. En wat hinderen ons de maatzon- den? Als wij onze maatschappij als maatstaf nemen is het maatgevoel maar matig en ver beneden de mid delmatige middelmaat. Iedereen dicht óp en vóór ieder een; het wordt een muzenmassa- moord, maar dat in de eerste week van December altijd zo geweest en het zal, naar we hopen, nog lang zo blijven, tot er een wettelijke rege ling komt: naast de geleide econo mie geleide Sinterklaaspoëzie. Mina op 5 December in grote cadeaux, de ander in geest en gezelligheid; bij de een is de inhoud hoofd- en de emballage bijzaak, bij de ander is het net omgekeerd en meestal veel succesvoller. Met veel touwtjes en veel houtwol En veel krant- of pakpapier Om een inkoop van een kwartje Heb je voor een riks plezier. Voor een heel goedkoop cadeautje Met een aardig vers er bij, Vopr een g^estigp^surprise.. „Er zaten zeven Sinterklazen al in een boerensloot...." zong onze redacteur toen het grote moment na derde waarop hij zijn snode plannen voor het St. Nicolaasnummer ging verklappen. Zeven Sinterklazenstel je voor, en dan nog wat Zwarte Pieten Vijf minuten later was de puzzle geboren. Zo ziet U dan vandaag, waarde lezers, een onbegrijpelijke prent vol schijnheilige figuren. Het is een puzzle geworden, welke u onmiddellijk confronteert met de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Want de personen, welke zich op deze prent zo smaakvol als de goede bisschop en zijn knecht trachten te vermommen, kwamen met naam en toenaam meermalen in onze kolommen voor. U raadt het al: het is de bedoeling bekende Nederlanders en enkele beroemde, dan wel beruchte, buiten landers uit deze plaat te herkennen. Daar zult u ongetwijfeld niet zo heel veel moeite mee hebben. Of zou het tegenvallen? Beproeft u er uw krachten eens op. Neemt een blad papier, zet bovenaan uw naam en adres en ver meldt dan op 13 regels onder elkaar (de volgorde is niet belangrijk) welke personages hier zijn uitgebeeld. Denkt er om: er schuilt een addertje onder het gras. Oplossingen worden ingewacht tot uiterlijk 4 December a.s. Onder de goede inzenders worden de vol gende prijzen verloot: Twee geldprijzen van ƒ10.- en ƒ5.- en drie prijzen bestaande uit boeken in prijs variërende van ƒ5.- tot 10.-. Mocht de jury tijdig gereedkomen met haar taak, dan hoopt zij de prijswinnaars op 5 December met hun prijs te verrassen. Aan de slag dus, wie staan er op de plaat? In ons volgend nummer zullen wij de antwoorden bekend maken. zat vroeger in haar keuken en dichtte bij een blikken tabaksdoos voor Berend, de melkboer: Deze tabaksdoos is voor Berend Hij krijgt hem cadeau van Sinter- klaas Neem maar vaak een lekker [pruimpje Berend Sinterklaas vind jouw een leuke [baas Tegenwoordig zit Minny ver van haar electrisch fornuis in haar bou- dpirtie z,et. de televisie af en cdicht dij een ziiveren sigareUeiiKor.^* voor Berry: Berry is een zware roker Meet hij heeft geen sigarettenkoker Het is Sint die hem die zond Denk vaak aan haar die hem u schonk. Nee, vijf-Decemberaren, als uw pakken klaar zijn, zit er dan niet moedeloos bij neer; klimt in uw pen en dicht! Bedenkt, dat zolang er geen vernieuwde spellingregels komen, hart nog op smart rijmt, Sint of lief kind en Sinterklaas op goeie baas; van dit materiaal is al een heel poë tisch bouwwerk te construeren. Jammer is het, dat er zo weinig rijmt op December; die die kant uit wil, is wel haast genoodzaakt om een pot gember cadeau te doen. Uitsluitend ten dienste van de abonnés van dit blad volgen hier een paar monsters ter begeleiding van speciale cadeauY: BIJ EEN PAAR SOKKEN: Sint zendt u deez' gestreepte sokken, Die u bevallen naar hij hoopt; Het is precies hetzelfde streepje, Dat er bij u doorhenen loopt. BIJ EEN BOTERLETTER: Sint zendt u een boterletter, U zult proeven, hij smaakt fijn, Want de bakker, die hem bakte. Bakt nog spelling Kollewijn. BIJ EEN DAS VOOR EEN VRIJ GEZEL: Sint zendt u hier een mooie das. Wellicht staat hij u aan; Clinge Doorenbos vervolgt hiervoor op pagina 2 van dit nummer. ONZE zijn nog altijd het neusje van de Zalm. Verder een keur van St. Nicolaas GEBAK Onze Speculaas Poppen zijn iets bijzonders. HOOFDSTRAAT 87 EEN GOEDE TIP! Een nieuwe of reserve in diverse soorten o.a. glaabrillen. Brilétui's, schuif- en klapmodel, zijn waardevolle en dankbare St. Nicolaas geschenken. UW ADRES? NATUURLIJK OPTICIEN HOOFDSTRAAT 118 - TELEFOON 632 a

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1950 | | pagina 7