De Kanaalplannen voor de Geldersche Vallei Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Inma Het Ritmeester Waterpolo-Tournooi Zal drinkwatervoorziening kanaal in onze omgeving noodzakelijk maken 25e JAARGANG VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1951 No. 31 Bromfiets-puzzle Voor de tocht Ouden van Dagen De oefening der Nat. Reserve Zomeravond-Concert van -Caecilia* Veenendaalse Industrie vraagt om een Haven Abonnementsprijs f 0.95 per kwartaal Losse nummers 6 cent Redactie en Administratie Parallelweg 8, Veenendaal Telefoon 601 Redactie W. F. ter Hoeven VALLEI Uitgave: DRUKKERIJ „DE GELDERSCHE VALLEI" ADVERTENTIES Advertentiepr. p. m.m. 12 c. Minimum per advert, f 3.60 Rubriek Vraag en Aanbod en Diversen van 1—20 woorden f 1.30, elk woord meer 6 cent. Verschijnt 1 keer per week in: STICHTS- en GELD.-VEENENDAAL, AMERONGÉN, ELST, RHENEN, ACHTERBERG, OVERBERG, DE HAAR, HEUVELSE STEEG, GROEP, BENEDENEIND, KADE MAANDERBUURT, EDERVEEN. RENSWOUDE. SCHERPENZEEL Men zegt, dat er nu reeds meer dan 150.000 bromfietsen in ons land langs de wegen snorren en dat dit aantal per week met 2000 vermeerderd wordt. Als het ding spreken kon, zou het met recht kunnen zeggen: veni, vidi, vici of in goed Nederlands: ik kwam, ik zag, ik overwon. Na het einde van de laatste wereld oorlog deed de fiets met hulpmotor haar intrede in de wereld van het ver keer en binnen enkele jaren wist zij in die wereld een ruime plaats te ver overen. Dit succes heeft de bromfiets zo wordt ze heel familiair genoemd te danken aan de gemakkelijke wijze, waarop ze bereden kan worden, zodat zelfs ouden van dagen er zich spoedig op thuis gevoelen, en aan de betrekke lijk lage prijs, waarvoor ze te koop is. En eenmaal aangeschaft, blijkt ze een voordelig vervoermiddel te zijn, voor delig, maar ook behoorlijk snel. Met een gangetje van circa 25 km brengt ze haar berijder in betrekkelijk korte tijd behoorlijk ver van huis. Met dat al geeft de bromfiets moei lijkheden met betrekking tot het we- gengebruik. Dat komt, omdat hij zo'n halfslachtig middending is. Ze ziet met zekere minachting neer op de alledaag se fiets, maar anderzijds is ze bitter weinig in te bij de echte motorfietsen. Dat halfslachtige is haar ongeluk. Op de autowegen kunnen ze haar wel weg kijken vanwege het hinderlijke in het snelverkeer. Op de fietspaden ver stoort ze de rust van de kalm pedde lende fietser. Nog heden ten dage weet de berijder van een bromfiets niet waar hij feitelijk thuis hoort: op de au toweg of op het fietspad. Een wette lijke regeling ontbreekt nog steeds. De regering staat hier voor een niet ge makkelijk op te lossen puzzle, 't Gaat natuurlijk niet aan aparte wegen aan te leggen voor de bromfietsen en dus zullen ze óf de autowegen óf de fiets paden toegewezen moeten worden. In het eerste geval kan men er op reke- ken, dat het aantal ongelukken legio zal worden. Nu reeds is het aantal on gevallen met bromfietsen bepaald zorg wekkend. In 1950 was dit aantal niet minder dan 1549, waarbij 36 berijders het leven verloren. Opmerkelijk is, dat van die 36 slachtoffers er 17 waren van boven de 60 jaren. A _T Het is te waarderen, dat de A.N.W.tf. zich tot de Minister van Verkeer en Waterstaat heeft gewend met het ver zoek in te grijpen en een eind te mak^n aan de huidige chaotische toestand. De Bond heeft Zijne Excellentie voorge steld als maatstaf een maximum-cylin- derinhoud van 50 kub. centimeter voor te schrijven. Mocht de minister hier mede accoord gaan en dan alle auto wegen voor de bromfietsen sluiten, dan zullen nog lang niet alle bezwaren be zworen zijn. Zeer veel zal er dan van afhangen hoe de gebruikers van de bromfietsen zich op de fietspaden ge dragen. Onbesuisde rijders kunnen heel gemakkelijk ongelukken maken, dat is een koud kunstje. Dan vooral zal gelden: Wees een heer in het verkeer! WEGENWACHT AANGEREDEN. Zaterdagmiddag werd de wegen wachter, de heer de Vries uit Ben- nekom, toen hij assistentie verleen de bij het repareren van een defecte luxe auto op de Rijksstraat nabij De Klomp, door een autobus, die in de richting Arnhem reed, van achteren aangereden, en over de Rijksweg geslingerd. Dr. de Waard was spoe dig aanwezig en verleende eerste heelkundige hulp, waarbij bleek dat het slachtoffer inwendige kneuzin gen had opgelopen. Met een zieken auto moest hij dan ook naar het Ju- lianaziekenhuis te Ede worden over gebracht. De politie stelt een nader onderzoek in. TRAP VAN PAARD. De 19-jarige v. d. Brink uit de Smidstraat kreeg Dinsdagmorgen een trap van een paard tegen zijn rechterarm, waardoor hij met in wendige kneuzingen onder heelkun dige behandeling moest stellen. MARKTBERICHTEN. Eiermarkt. Op de wekelijkse eiermarkt waren Dinsdagmorgen aangevoerd 109.000 eieren. Handel vlug. Prijzen van 15.75 tot 16.25 per 100 stuks en 2.60 per kg. Biggenmarkt. Op de biggen- markt waren Dinsdag aangevoerd 60 stuks biggen! Handel matig. Prijs van 35.- tot /\55.- per stuk. Penj el, Opekta Feria Droppel» Feria Table Inma Perk Zw ZAL V.Z.C. DE BEKER IN VEENEN DAAL HOUDEN Volgende week, Zaterdag 11 Augus tus, organiseert de Veenendaalse Zwemclub „V.Z.C." weer haar jaarlijks „Ritmeester" waterpolotournooi in het Bergbad. Voor vele Veenendalers is dit tour- nooi een sportgebeurtenis geworden, die zij niet graag zouden willen mis sen. Dit jaar zullen tezamen met het eer ste zevental van VZC de onderstaande verenigingen aan het tournooi deelne men: Triton, Weesp, (winnaar in 1949); De Vest, Naarden en Neptunus, Zut- phen. Gezien de sterkte van de uitgenodig de verenigingen is het waarschijnlijk dat de wedstrijden vol spanning zullen zijn. Het zal VZC dan ook veel moeite kosten om evenals het vorige jaar de schitterende Ritmeester-wisselbeker in Veenendaal te houden. Deze beker, die door de Ritmeester Sigarenfabrieken beschikbaar is ge steld, moet 3 maal achtereen of 5 maal in totaal gewonnen worden voordat de ze definitief eigendom kan worden. In 1948 is Neptunus uit Arnhem er in geslaagd de wisselbeker voor goed ONDERSCHEIDEN MET KRUIS VAN VERDIENSTE. Bij Kon. besluit is aan de agent van politie J. v. d. Brand, alhier, toegekend: Het Kruis van verdien ste, één der hoogste militaire onder scheidingen, die verleend kan wor den. Deze onderscheiding is toe gekend op grond van zeer moedig gedrag van de heer v. d. Brand in de oorlogsdagen van 1014 Mei 1940. SPAARBANK VEENENDAAL EN OMSTREKEN. Bij het kantoor Veenendaal van de Nutsspaarbank werd in de maand Juli ingelegd 46.327.21 en terug betaald 55.551.11. Het aantal nieuwe uitgegeven spaarbankboekjes bedroeg in deze maand 66. TRAILER CONTRA PERSONEN AUTO. Dinsdagavond had een aanrijding plaats tussen een personenauto, be stuurd door de heer De G. uit Veenen daal en een trailer, ter hoogte van ,,'t Koetshuis" aan de straatweg Eist-Vee nendaal. De personenauto werd flink beschadigd. De bestuurder liep slechts lichte verwondingen op. mee naar Arnhem te nemen, nadat hierom pl.m. 10 jaar gespeeld was. De nieuwe, door de Ritmeester uitgeleefde beker, werd in 1949 gewonnei^fcor Triton uit Weesp, terwijl in 195^VZC de beker won. Wie in 1951 winnaar zal worden, zal men op 11 Augustus kunnen zien. Om 3.30 uur wordt de eerste wedstrijd be gonnen en er wordt verwacht, dat veel Veenendalers aanwezig zul'en zijn om club ran te moedigen. Het bestuur van de vereniging „Oran jedag" heeft dezer dagen een circulaire rond gestuurd waarin de jaarlijkse tocht voor de Veenendaalse Ouden van Dagen weer wordt aangekondigd, wel ke in het laatst van deze maand ge houden zal worden. In deze circulaire wordt ook gewezen op het feit dat het aantal deelnem^^le personen rond 500 is en dat deze Vli- tionéel geworden grote en feestelijke dag voor de Ouden van Dagen toch ook nog geld kost. Het beroep dat „Oranjedag" dan op de inwoners doet om de huis-aan-huis collecte, welke voor het dekken van die kosten gehouden zal worden, gul te gedenken, willen wij hierbij -gaarne onderschrijven. SNOEPERIGE OPLICHTSTER. De Veenendaalse politie kon dezer dagen een juffrouw uit Arnhem arres teren die zich op vrij grote schaal schuldig maakte aan oplichterij. In verschillende zaken in deze ge meente en ook in plaatsen in de om geving deed zij bestellingen. Zij had dan de gewoonte om een gedeelte maar vast zelf mee te nemen en de rest door de leveranciers te laten thuisbezorgen. Op de aangegeven adressen bleek men dan van niets te weten en de juffrouw, die het bij haar praktijken uitsluitend op snoeperijen had voorzien, spoorloos. Bij huiszoeking bleek dat ook andere artikelen wel eens van haar gading waren. De juffrouw werd overgebracht naar Utrecht en aldaar ingesloten. LELIJK GEVALLEN. De 82-jarige gepens. gemeente werkman Wi. H. kwam in zijn wo ning over het linoleum ten val. Met een gekneusde heup werd hij naar het Juliana-ziekenhuis overgebracht. Maandagavond hield de Veenen- c^lse Nat. Reserve een oefening nabij 1^ „Egelmeer". Om 7 uur vertrokken de jongens vol enthousiasme vanuit de Eierhal naar het gevechtsveld, om daar een vijandelijk steunpunt op te rui men. Na zich eerst grondig aangepast te hebben aan het terrein begon de strijd. Een patrouille werd uitgezon den voor verkenning, waarna de ge vechtsgroep in actie kwam. Een grote vuurbundel werd op dit steunpunt ge worpen, zodat het de vijand onmoge lijk was te ontsnappen. Nadat de stormaanval was geëindigd werd een stikrookgordijn gelegd om de beweging der troepen te camoufleren voor een eventuële vijand. Onder de aanwezigen waren de plv. Command, in het District Utrecht, de le luitenant Reesink, en tal van burgers uit de gemeente wier belang stelling erg groot was. Dinsdag 7 Augustus a.s. zal het mu ziekgezelschap „Caecilia" haar tweede zomeravond-concert geven aan de Boslaan, aanvang 8 uur. Het volgende programma zal wor den uitgevoerd: 1. Brandweermars van S. P. van Leeuwen; 2. Lentestemming van J. Pala; 3. Colonel Bogey on Para de van K. J. Alford; 4. L'Estudiantine, wals van E. Waldteufel, arr. G. Witt- mann; 5. The Middy, mars van K. J. Alford. Pauze. 6. Marsparade no. 2 arr. G. B. Bisselink; 7. Chinese Straatsere nade van P. Lineke; 8. Petite Tonki- noise Polka, Scotto v. Poncin; 9. Wie ner Burger, wals van Joh. Strauss; 10. Lijnwbod, mars van J. Ord Humi. PLANTSOENVERNIELINGEN. Een vijftal jongens meende de va- cantie te moeten gebruiken om vernie lingen aan te richten in het plantsoen op het Davidsplein. Ze werden daarbij betrapt door een agent en nu kunnen de ouders de aan gerichte schade betalen. Verder hebben de betreffende jon gens opdracht om onder deskundig toe zicht het plantsoen weer in orde te ma- en. INLEG EN TERUGBETAALD RIJKSPOSTSPAARBANK. Aan het postkantoor Veenendaal en het daaronder behorende ambtsgebied werd gedurende de maand Juli 1951 ingelegd 73767.46 en terugbetaald 108357.23. ONTVANGST V.S.W. VIERDAAGSE LOPERS. Met de bus van de Fa. R. Vonk arri veerden Zaterdag j.l. om 5.30 uur de Veenendaalse Vierdaagse lopers. Een groot aantal vrienden, bekenden en belangstellenden hadden zich bij de Bergweg verzameld om hun een harte lijke ontvangst te bereiden. De muziek vereniging „Caecilia" zorgde voor een muzikale welkomstgroet. De Vierdaag se lopers, waarvan het overgrote deel bestond uit leden van de wandelsport vereniging VSW (Veenendaalse Stoom- spin en Weverij), waren bij hun aan komst reeds beladen met bloemen, die hun te Nijmegen en onderweg waren aangeboden. Namens de Sportcommis- sie van de VSW sprak de heer Bar nard de lopers toe. Hij huldigde de tippelaars en in 't bijzonder de leider, de heer v. d. Linden. Zijn toespraak ging vergezeld van een bloemenhulde voor de twee dames en de vier oudste leden der vereniging. Ook werden er bloemen aangeboden door de Directie van de VSW en de tafeltennisclub. Wethouder De Ruiter sprak de tippe laars toe namens het Gemeentebestuur. Hij bracht hen de felicitaties over van de gehele Veenendaalse bevolking en stelde hen ten voorbeeld. Van de fabrieksgebouwen van de VSW wapperde Zaterdag ter ere van de tippelaars de gehele dag de Neder landse Driekleur. PIJPERS NAAR LEERSUM. Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan der V.V.V. te Leersum werd in samenwerking met de Midden standsvereniging, aldaar, een feest- week gehouden. Om aan het geheel luister by te zetten maakte het Vee nendaalse Chr. Tambour- en Pijper corps Zaterdagmiddag een mars door de gemeente Leersum. In de stoet achter het corps bevonden zich o.a. Burgemeester en Wethouders en de voorzitters en secretarissen van de organiserende verenigingen. Deze mars trok geweldige belangstelling en Prins Bernhard oogstte succes met de muziek en ook om de keu rige verschijning van het corps. Des avonds werd een concert ge geven in de muziektent aan de Lom boklaan. In het bijzonder werd de Vierdaagse mars zeer geapprecieerd. De tot besluit ten gehore gebrachte taptoe was de clou van de avond. De voorzitters van de V.V.V. en Mid denstandsvereniging dankten het corps voor de medewerking en zwaaiden dirigent en leden veel lof toe. VOETBAL. A.s. Zondag wordt op het terrein aan de Bergweg een oefenwedstrijd ge speeld tussen Veenendaal en HVO uit Rotterdam. Dat een goede haven in Veenendaal, van groot voordeel zou zijn voor het bedrijfsleven in 't algemeen, en voor de vele belangrijke industrieën in het bizonder, is overduidelijk. De aanvoer van de enorme hoeveelheden grond stoffen welke in Veenendaal verwerkt worden en ook het vervoer van de producten is thans aanmerkelijk kostbaarder dan wanneer Veenendaal nog eens de beschikking zal hebben over een goede haven. Door het adres van een aantal plaatselijke industrieën aan h^^fc gemeentebestuur gericht in ons vorig nummer hebben wij hierover r^*> een en ander medegedeeld en waarin gevraagd wordt om met alle geoor loofde middelen de Wageningse Rijnhaven bruikbaar en voor de Veenen daalse industrie zo eenvoudig mogelijk bereikbaar te doen maken, is de noodzaak van een haven voor Veenendaal weer urgent geworden en wan neer straks de enorme S.K.F.-fabrieken zullen zijn verrezen, zal een haven voor Veenendaal onontbeerlijk blijken. 't Is niet vandaag voor 't eerst dat een scheepvaartverbinding voor Vee nendaal onderwerp van besprekingen uitmaakt. Daar is altijd nog het rap port 1933 van een regeringscommissie, waarin een kanaal door de Gelderse Vallei van de Rijn tot aan de Eem en het IJsselmeer werd voorgesteld. Mede door de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal dat bij Wijk bij Duurstede komt in de Lek en bij Tiel in de Waal, is van de in dit rapport gegeven mo gelijkheden van een scheepvaart-ontwateringskanaal door ons gebied, niets gekomen. Er is toen n.l. sprake geweest van een Amsterdam-Rijnkanaal door de Gelderse Vallei. Het zijn weer geheel andere en nog nieuwe plannen die hier thans toch weer een kanaal willen doen graven. Dit thans geprojecteerde Gelderse Val lei-kanaal, vormt n.l. een zeer belangrijk onderdeel van plannen die een blijvende en radicale oplossing geven in het ernstige en steeds nijpender wo. dende te kort aan goed drinkwater in Nederland. Het is naar aanleiding van het besluit van de Gemeenteraad van gister avond, om een deskundig onderzoek te laten instellen naar de economische betekenis van het aanleggen van een verbindingsweg naar de Wageningse haven; dat wij van de beide hiervoor genoemde kanaalplannen welke van zelfsprekend nauw verband kunnen houden met het oplossen van het probleem voor Veenendaal bizonderheden geven. In 1931 werd, door de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en Landbouw, een commissie ingesteld welke tot taak had een oplossing te geven voor het vraagstuk der afwate ring in de Gelderse Vallei, door een plan op te stellen voor een te graven scheepvaart- en afwateringskanaal. In deze commissie hadden o.m. zitting Jhr. mr. Rutgers van Rozenburg, lid der Tweede Kamer, Ir. H. B. Bakker, hoofdingenieur Rijkswaterstaat te Utrecht; mr. Van Kuyk, burgemeester van Veenendaal; ir. A. A. Mussert van Rijkswaterstaat, Utrecht, (later leider der N.S.B.) en de heer P. H. v. Rijn van de Dijkstoel Wageningen en Ben- nekom. In 1933 kwam deze commissie met een uitgebreid rapport en hierin wordt als eerste oplossing gegeven een plan voor het aanleggen van een scheep vaart-afwateringskanaal, genaamd Rijn-Eemkanaal, voor schepen tot 600 ton. Aanbevolen werd rekening te hou den met het later verruimen van het kanaal tot een 1000-tons-kanaal. Ook werd hierbij gewezen op de noodzake lijkheid van een scheepvaartverbinding voor Amersfoort, Veenendaal en Wa geningen. In dit plan werd ook een kostenbegroting gegeven van de aan leg van het kanaal en de bouw der twee benodigde sluizen van 80 meter lang en 7 meter breed. Met het aan brengen van de nodige voorzieningen in de verschillende instromende beken en waterlopen waardoor een oplossing van het afwateringsprobleem zou zijn bereikt, kwam men toen op 8 millioen gulden totaal. ^OCH WEER EEN GELDERSCHE VALLEIKANAAL. Van de hiervoor genoemde kanaal plannen is dus niets terecht gekomen. Maar nu zijn er de laatste jaren andere plannen voor de Geldersche Vallei on der de aandacht gebracht. Plannen waarvan de hierbij afgedrukte teke ning reeds een beeld geeft. Deze willen n.l. een eenvoudige en blijvende oplossing geven voor het steeds nijpender wordende Nederland se tekort aan drinkwater. Een zeer belangrijk onderdeel hier van vormt een te graven kanaal door de Geldersche Vallei en de ontwerpers willen bij het tot stand brengen van dit kanaal gebruik maken van het hier voor genoemde rapport 1933. HET EEMZEE-PLAN. Steeds weer lezen en horen wij van het dreigende en catastrofaal worden de tekort aan goed drinkwater. Water is nog belangrijker dan brood, zo zegt ir. J. Spaander te Amersfoort, in zijn voor kort ui'gegeven vlugschrift „De Eemzee", en het is hierin dat wij tal rijke interessante bizonderheden vin den over de ontwikkeling in het oplos sen van het drinkwaterprobleem en dan vooral over de prachtige en enor me drinkwaterbron die men in het ge bied van de Geldersche Vallei gevon den heeft. Ruim 10 jaar geleden reeds, werd door deskundigen vastgesteld dat er binnen korte tijd een niet voor te stel len tekort aan zoet water zou komen en hans wordt gezegd dat we al op de grens zijn. Er werd een plan opgesteld om voor het westen des lands en met name voor Amsterdam en Noord-Holland, water uit de rivier de Lek te gaan onttrekken, dat dan, sterk gezuiverd, in de grote nood moet voorzien. Het Lekwater is van zeer dubieus gehalte. De Lek, oorspronkelijk de Rijn, is het riool van 30 millioen mensen en de verontreiniging van het Rijnwater zal steeds erger worden door de snel toenemende industriali satie in West-Duitsland en Frankrijk, die steeds meer schadelijke stoffen in de Rijn brengen. Door experts is tegen het gebruik van dit rivierwater voor drinkwater, herhaaldelijk gewaar schuwd en er is geen enkele Duitse ERNSTIGE AANRIJDING. Op de burgem. Van Schuppenbrug reed een motorrijder met een geringe gang van 10 km toen hij, op onver klaarbare wijze, van achteren werd aangereden door een ander motorrij wiel. Motorrijder v. d. P. moest met waar schijnlijk een zware hersenschudding en vleeswonden naar het Juliana zie kenhuis worden overgebracht. Motorrijder v. A. liep een lichte her senschudding en kneuzingen op en kon per ziekenauto naar zijn woning wor den vervoerd. Beide motoren werden ernstig be schadigd. DE VAN DE POLLSTRAAT OP STAP. De Buurtvereniging van de Poll straat ging Vrijdagmorgen met een touringcar van de Fa. Wed. A. H. de Haas, alhier, op stap om een tocht te maken naar Rotterdam, Den Haag en Scheveningen. In Rotterdam werd de Maastunnel bezichtigd en maakte men een rondvaart door de havens. Laat in de avond keerde het gezel schap in de beste stemming in Vee nendaal terug. stad meer die dit rivierwater als bron voor drinkwater bezigt. Nog kort geleden werd bij een on derzoek van het Rijnwater bij Rhenen vastgesteld dat zelfs zwemmen in zulk water niet bevorderlijk voor de gezondheid kan zijn. Ook werd gewe zen op het feit, dat, wil Amsterdam en verdere gebieden steeds de beschikking hebben en houden over voldoende Lek water, er kostbare stuwen in de Lek gelegd zullen moeten worden. DE VELUWE-GRONDWATER- STROOM. Al voor de oorlog zijn het prof. Thijs- se en dr. ir. Lindenbergh geweest die hebben geattendeerd op het feit dat uit een grondwaterstroom, welke van de Veluwe in de richting van de thans in uitvoering zijnde Zuid-Oostpolder afvloeit, een voldoende hoeveelheid water van goede kwaliteit is te betrek ken. De hoeveelheid water die men aan deze grondstroom denkt te kunnen onttrekken, zou ruim 200 leub. meter per jaar zijn. Een hoeveelheid die het grootst denkbare tekort aan goed wa ter zou dekken. Het is het beste water dat in Neder land te vinden is en waarover Neder land de volle zeggenschap heeft. Voor de vragen of dit goede drink water naar de te voorziene gebieden te brengen zal zijn en voor het probleem om dit water te kunnen verzamelen eji als het ware tijdelijk te kunnen op bergen voor een eventuële kwade dag, is een plan uitgewerkt dat wij op het hierbijgaande kaartje reeds goeddeels kunnen aflezen. Zoals bekend, monden de Veluwse beken die afdalen in de Geldersche Vallei door de rivier de Eem en de Laak tenslotte uit in het IJsselmeer en het is dan dit water dat zo uitstekend geschikt is voor drinkwater. In genoemd vlugschrift lezen wij over de werking van deze plannen o.m.: Dit Eemwater, zoals het nu is, kan gezuiverd worden door een kanaal te trekken van de Rijn naar het IJssel meer. Dit kanaal moet door middel van Rijnwater alle afvalwater weg spoelen, afkomstig van Ede, Veenen daal, Amersfoort en Baarn, en het moet dienen om 't hele Eemstelsel, d.w.z. alle voedingsbeken van de Eem, te vrijwaren van afvalwater, 't Hele Eemstelsel (zie beken aangegeven op kaart) kan dan geheel vrij afvoeren via de Laak naar een Eemmeer, beter, een Eemzee, dus geheel vrij van ander water. ALS HET VROEGER ONTWOR PEN SCHEEPVAARTKANAAL. Bedoeld kanaal kan getrokken wor den volgens het vroeger ontworpen, doch niet uitgevoerd scheepvaart-ka naal (hierboven genoemd). Ir. Spaander tekent hierbij aan, er van overtuigd te zijn dat ook de thans in uitvoering zijnde Zuid-Oostpolder, op de duur een korte scheepvaartweg naar de Rijn nodig zal hebben. Ook wijst hij er op dat er voor de hierbedoelde Rijn-Eem verbinding ook een geschikt trace loopt over de Dart- huizerpoort, waardoor het te graven kanaal bij Amerongen in de Rijn zou uitkomen. De bekende aanlegkosten van het vroeger gedachte Geldersche Valleika naal (vermenigvuldigd met een prijs wijzigingsfactor) bleken hem onbedui dend in verhouding tot de 200 millioen gulden die de regering heeft uitgetrok ken voor de beneden rivieren en de 50 millioen die Amsterdam wil steken in slecht Lekwater. Op de tekening komt duidelijk uit hoe de oplossing lijkt van dat Vallei kanaal. Het kanaal is grotendeels het bestaande Valleikanaal, maar dan ver breed en loopt als nu bij Amersfoort in de Eem. Bij de nu voorgestelde toe stand houdt de Eem dus eigenlijk op rivier te zijn en wordt nu afvoerka naal van vuil en blijft als vanouds scheepvaartkanaal van Amersfoort en Baarn. Het zuivere water uit de beken wordt bij Amersfoort opgenomen door een nieuw te graven stuk Eem en via de Laak dan in de straks ontstane randmeren van de IJsselmeerpolders gebracht. Het afvalwater dat door het scheep vaartkanaal komt, zal men kunnen lo zen in een te maken en dus met een (vervolg op pag. 2)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1951 | | pagina 1