De Kanaalplannen voor de
Geldersche Vallei
Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Inma
Het Ritmeester Waterpolo-Tournooi
Zal drinkwatervoorziening kanaal in
onze omgeving noodzakelijk maken
25e JAARGANG
VRIJDAG 3 AUGUSTUS 1951
No. 31
Bromfiets-puzzle
Voor de tocht Ouden
van Dagen
De oefening der
Nat. Reserve
Zomeravond-Concert
van -Caecilia*
Veenendaalse Industrie vraagt om een Haven
Abonnementsprijs f 0.95
per kwartaal
Losse nummers 6 cent
Redactie en Administratie
Parallelweg 8, Veenendaal
Telefoon 601
Redactie W. F. ter Hoeven
VALLEI
Uitgave: DRUKKERIJ „DE GELDERSCHE VALLEI"
ADVERTENTIES
Advertentiepr. p. m.m. 12 c.
Minimum per advert, f 3.60
Rubriek Vraag en Aanbod
en Diversen van 1—20
woorden f 1.30, elk woord
meer 6 cent.
Verschijnt 1 keer per week in: STICHTS- en GELD.-VEENENDAAL, AMERONGÉN, ELST, RHENEN, ACHTERBERG, OVERBERG, DE HAAR, HEUVELSE STEEG, GROEP, BENEDENEIND, KADE
MAANDERBUURT, EDERVEEN. RENSWOUDE. SCHERPENZEEL
Men zegt, dat er nu reeds meer dan
150.000 bromfietsen in ons land langs
de wegen snorren en dat dit aantal
per week met 2000 vermeerderd wordt.
Als het ding spreken kon, zou het met
recht kunnen zeggen: veni, vidi, vici
of in goed Nederlands: ik kwam, ik
zag, ik overwon.
Na het einde van de laatste wereld
oorlog deed de fiets met hulpmotor
haar intrede in de wereld van het ver
keer en binnen enkele jaren wist zij
in die wereld een ruime plaats te ver
overen.
Dit succes heeft de bromfiets zo
wordt ze heel familiair genoemd te
danken aan de gemakkelijke wijze,
waarop ze bereden kan worden, zodat
zelfs ouden van dagen er zich spoedig
op thuis gevoelen, en aan de betrekke
lijk lage prijs, waarvoor ze te koop is.
En eenmaal aangeschaft, blijkt ze een
voordelig vervoermiddel te zijn, voor
delig, maar ook behoorlijk snel. Met
een gangetje van circa 25 km brengt
ze haar berijder in betrekkelijk korte
tijd behoorlijk ver van huis.
Met dat al geeft de bromfiets moei
lijkheden met betrekking tot het we-
gengebruik. Dat komt, omdat hij zo'n
halfslachtig middending is. Ze ziet met
zekere minachting neer op de alledaag
se fiets, maar anderzijds is ze bitter
weinig in te bij de echte motorfietsen.
Dat halfslachtige is haar ongeluk. Op
de autowegen kunnen ze haar wel weg
kijken vanwege het hinderlijke in het
snelverkeer. Op de fietspaden ver
stoort ze de rust van de kalm pedde
lende fietser. Nog heden ten dage weet
de berijder van een bromfiets niet
waar hij feitelijk thuis hoort: op de au
toweg of op het fietspad. Een wette
lijke regeling ontbreekt nog steeds. De
regering staat hier voor een niet ge
makkelijk op te lossen puzzle, 't Gaat
natuurlijk niet aan aparte wegen aan
te leggen voor de bromfietsen en dus
zullen ze óf de autowegen óf de fiets
paden toegewezen moeten worden. In
het eerste geval kan men er op reke-
ken, dat het aantal ongelukken legio
zal worden. Nu reeds is het aantal on
gevallen met bromfietsen bepaald zorg
wekkend. In 1950 was dit aantal niet
minder dan 1549, waarbij 36 berijders
het leven verloren. Opmerkelijk is, dat
van die 36 slachtoffers er 17 waren van
boven de 60 jaren. A _T
Het is te waarderen, dat de A.N.W.tf.
zich tot de Minister van Verkeer en
Waterstaat heeft gewend met het ver
zoek in te grijpen en een eind te mak^n
aan de huidige chaotische toestand. De
Bond heeft Zijne Excellentie voorge
steld als maatstaf een maximum-cylin-
derinhoud van 50 kub. centimeter voor
te schrijven. Mocht de minister hier
mede accoord gaan en dan alle auto
wegen voor de bromfietsen sluiten, dan
zullen nog lang niet alle bezwaren be
zworen zijn. Zeer veel zal er dan van
afhangen hoe de gebruikers van de
bromfietsen zich op de fietspaden ge
dragen. Onbesuisde rijders kunnen
heel gemakkelijk ongelukken maken,
dat is een koud kunstje.
Dan vooral zal gelden: Wees een
heer in het verkeer!
WEGENWACHT AANGEREDEN.
Zaterdagmiddag werd de wegen
wachter, de heer de Vries uit Ben-
nekom, toen hij assistentie verleen
de bij het repareren van een defecte
luxe auto op de Rijksstraat nabij De
Klomp, door een autobus, die in de
richting Arnhem reed, van achteren
aangereden, en over de Rijksweg
geslingerd. Dr. de Waard was spoe
dig aanwezig en verleende eerste
heelkundige hulp, waarbij bleek dat
het slachtoffer inwendige kneuzin
gen had opgelopen. Met een zieken
auto moest hij dan ook naar het Ju-
lianaziekenhuis te Ede worden over
gebracht.
De politie stelt een nader onderzoek
in.
TRAP VAN PAARD.
De 19-jarige v. d. Brink uit de
Smidstraat kreeg Dinsdagmorgen
een trap van een paard tegen zijn
rechterarm, waardoor hij met in
wendige kneuzingen onder heelkun
dige behandeling moest stellen.
MARKTBERICHTEN.
Eiermarkt. Op de wekelijkse
eiermarkt waren Dinsdagmorgen
aangevoerd 109.000 eieren. Handel
vlug. Prijzen van 15.75 tot 16.25
per 100 stuks en 2.60 per kg.
Biggenmarkt. Op de biggen-
markt waren Dinsdag aangevoerd
60 stuks biggen! Handel matig. Prijs
van 35.- tot /\55.- per stuk.
Penj el, Opekta
Feria Droppel»
Feria Table
Inma
Perk
Zw
ZAL V.Z.C. DE BEKER IN VEENEN
DAAL HOUDEN
Volgende week, Zaterdag 11 Augus
tus, organiseert de Veenendaalse
Zwemclub „V.Z.C." weer haar jaarlijks
„Ritmeester" waterpolotournooi in het
Bergbad.
Voor vele Veenendalers is dit tour-
nooi een sportgebeurtenis geworden,
die zij niet graag zouden willen mis
sen.
Dit jaar zullen tezamen met het eer
ste zevental van VZC de onderstaande
verenigingen aan het tournooi deelne
men:
Triton, Weesp, (winnaar in 1949);
De Vest, Naarden en Neptunus, Zut-
phen.
Gezien de sterkte van de uitgenodig
de verenigingen is het waarschijnlijk
dat de wedstrijden vol spanning zullen
zijn. Het zal VZC dan ook veel moeite
kosten om evenals het vorige jaar de
schitterende Ritmeester-wisselbeker in
Veenendaal te houden.
Deze beker, die door de Ritmeester
Sigarenfabrieken beschikbaar is ge
steld, moet 3 maal achtereen of 5 maal
in totaal gewonnen worden voordat de
ze definitief eigendom kan worden.
In 1948 is Neptunus uit Arnhem er
in geslaagd de wisselbeker voor goed
ONDERSCHEIDEN MET KRUIS
VAN VERDIENSTE.
Bij Kon. besluit is aan de agent
van politie J. v. d. Brand, alhier,
toegekend: Het Kruis van verdien
ste, één der hoogste militaire onder
scheidingen, die verleend kan wor
den. Deze onderscheiding is toe
gekend op grond van zeer moedig
gedrag van de heer v. d. Brand in
de oorlogsdagen van 1014 Mei
1940.
SPAARBANK VEENENDAAL EN
OMSTREKEN.
Bij het kantoor Veenendaal van
de Nutsspaarbank werd in de maand
Juli ingelegd 46.327.21 en terug
betaald 55.551.11.
Het aantal nieuwe uitgegeven
spaarbankboekjes bedroeg in deze
maand 66.
TRAILER CONTRA PERSONEN
AUTO.
Dinsdagavond had een aanrijding
plaats tussen een personenauto, be
stuurd door de heer De G. uit Veenen
daal en een trailer, ter hoogte van ,,'t
Koetshuis" aan de straatweg Eist-Vee
nendaal. De personenauto werd flink
beschadigd. De bestuurder liep slechts
lichte verwondingen op.
mee naar Arnhem te nemen, nadat
hierom pl.m. 10 jaar gespeeld was. De
nieuwe, door de Ritmeester uitgeleefde
beker, werd in 1949 gewonnei^fcor
Triton uit Weesp, terwijl in 195^VZC
de beker won.
Wie in 1951 winnaar zal worden, zal
men op 11 Augustus kunnen zien. Om
3.30 uur wordt de eerste wedstrijd be
gonnen en er wordt verwacht, dat veel
Veenendalers aanwezig zul'en zijn om
club ran te moedigen.
Het bestuur van de vereniging „Oran
jedag" heeft dezer dagen een circulaire
rond gestuurd waarin de jaarlijkse
tocht voor de Veenendaalse Ouden van
Dagen weer wordt aangekondigd, wel
ke in het laatst van deze maand ge
houden zal worden.
In deze circulaire wordt ook gewezen
op het feit dat het aantal deelnem^^le
personen rond 500 is en dat deze Vli-
tionéel geworden grote en feestelijke
dag voor de Ouden van Dagen toch
ook nog geld kost.
Het beroep dat „Oranjedag" dan op
de inwoners doet om de huis-aan-huis
collecte, welke voor het dekken van
die kosten gehouden zal worden, gul te
gedenken, willen wij hierbij -gaarne
onderschrijven.
SNOEPERIGE OPLICHTSTER.
De Veenendaalse politie kon dezer
dagen een juffrouw uit Arnhem arres
teren die zich op vrij grote schaal
schuldig maakte aan oplichterij.
In verschillende zaken in deze ge
meente en ook in plaatsen in de om
geving deed zij bestellingen. Zij had
dan de gewoonte om een gedeelte maar
vast zelf mee te nemen en de rest door
de leveranciers te laten thuisbezorgen.
Op de aangegeven adressen bleek men
dan van niets te weten en de juffrouw,
die het bij haar praktijken uitsluitend
op snoeperijen had voorzien, spoorloos.
Bij huiszoeking bleek dat ook andere
artikelen wel eens van haar gading
waren.
De juffrouw werd overgebracht naar
Utrecht en aldaar ingesloten.
LELIJK GEVALLEN.
De 82-jarige gepens. gemeente
werkman Wi. H. kwam in zijn wo
ning over het linoleum ten val. Met
een gekneusde heup werd hij naar
het Juliana-ziekenhuis overgebracht.
Maandagavond hield de Veenen-
c^lse Nat. Reserve een oefening nabij
1^ „Egelmeer". Om 7 uur vertrokken
de jongens vol enthousiasme vanuit de
Eierhal naar het gevechtsveld, om daar
een vijandelijk steunpunt op te rui
men. Na zich eerst grondig aangepast
te hebben aan het terrein begon de
strijd. Een patrouille werd uitgezon
den voor verkenning, waarna de ge
vechtsgroep in actie kwam. Een grote
vuurbundel werd op dit steunpunt ge
worpen, zodat het de vijand onmoge
lijk was te ontsnappen. Nadat de
stormaanval was geëindigd werd een
stikrookgordijn gelegd om de beweging
der troepen te camoufleren voor een
eventuële vijand.
Onder de aanwezigen waren de
plv. Command, in het District Utrecht,
de le luitenant Reesink, en tal van
burgers uit de gemeente wier belang
stelling erg groot was.
Dinsdag 7 Augustus a.s. zal het mu
ziekgezelschap „Caecilia" haar tweede
zomeravond-concert geven aan de
Boslaan, aanvang 8 uur.
Het volgende programma zal wor
den uitgevoerd: 1. Brandweermars van
S. P. van Leeuwen; 2. Lentestemming
van J. Pala; 3. Colonel Bogey on Para
de van K. J. Alford; 4. L'Estudiantine,
wals van E. Waldteufel, arr. G. Witt-
mann; 5. The Middy, mars van K. J.
Alford. Pauze. 6. Marsparade no. 2 arr.
G. B. Bisselink; 7. Chinese Straatsere
nade van P. Lineke; 8. Petite Tonki-
noise Polka, Scotto v. Poncin; 9. Wie
ner Burger, wals van Joh. Strauss; 10.
Lijnwbod, mars van J. Ord Humi.
PLANTSOENVERNIELINGEN.
Een vijftal jongens meende de va-
cantie te moeten gebruiken om vernie
lingen aan te richten in het plantsoen
op het Davidsplein.
Ze werden daarbij betrapt door een
agent en nu kunnen de ouders de aan
gerichte schade betalen.
Verder hebben de betreffende jon
gens opdracht om onder deskundig toe
zicht het plantsoen weer in orde te ma-
en.
INLEG EN TERUGBETAALD
RIJKSPOSTSPAARBANK.
Aan het postkantoor Veenendaal en
het daaronder behorende ambtsgebied
werd gedurende de maand Juli 1951
ingelegd 73767.46 en terugbetaald
108357.23.
ONTVANGST V.S.W. VIERDAAGSE
LOPERS.
Met de bus van de Fa. R. Vonk arri
veerden Zaterdag j.l. om 5.30 uur de
Veenendaalse Vierdaagse lopers. Een
groot aantal vrienden, bekenden en
belangstellenden hadden zich bij de
Bergweg verzameld om hun een harte
lijke ontvangst te bereiden. De muziek
vereniging „Caecilia" zorgde voor een
muzikale welkomstgroet. De Vierdaag
se lopers, waarvan het overgrote deel
bestond uit leden van de wandelsport
vereniging VSW (Veenendaalse Stoom-
spin en Weverij), waren bij hun aan
komst reeds beladen met bloemen, die
hun te Nijmegen en onderweg waren
aangeboden. Namens de Sportcommis-
sie van de VSW sprak de heer Bar
nard de lopers toe. Hij huldigde de
tippelaars en in 't bijzonder de leider,
de heer v. d. Linden. Zijn toespraak
ging vergezeld van een bloemenhulde
voor de twee dames en de vier oudste
leden der vereniging. Ook werden er
bloemen aangeboden door de Directie
van de VSW en de tafeltennisclub.
Wethouder De Ruiter sprak de tippe
laars toe namens het Gemeentebestuur.
Hij bracht hen de felicitaties over van
de gehele Veenendaalse bevolking en
stelde hen ten voorbeeld.
Van de fabrieksgebouwen van de
VSW wapperde Zaterdag ter ere van
de tippelaars de gehele dag de Neder
landse Driekleur.
PIJPERS NAAR LEERSUM.
Ter gelegenheid van het 40-jarig
bestaan der V.V.V. te Leersum werd
in samenwerking met de Midden
standsvereniging, aldaar, een feest-
week gehouden. Om aan het geheel
luister by te zetten maakte het Vee
nendaalse Chr. Tambour- en Pijper
corps Zaterdagmiddag een mars door
de gemeente Leersum. In de stoet
achter het corps bevonden zich o.a.
Burgemeester en Wethouders en de
voorzitters en secretarissen van de
organiserende verenigingen. Deze
mars trok geweldige belangstelling
en Prins Bernhard oogstte succes
met de muziek en ook om de keu
rige verschijning van het corps.
Des avonds werd een concert ge
geven in de muziektent aan de Lom
boklaan. In het bijzonder werd de
Vierdaagse mars zeer geapprecieerd.
De tot besluit ten gehore gebrachte
taptoe was de clou van de avond.
De voorzitters van de V.V.V. en Mid
denstandsvereniging dankten het
corps voor de medewerking en
zwaaiden dirigent en leden veel lof
toe.
VOETBAL.
A.s. Zondag wordt op het terrein aan
de Bergweg een oefenwedstrijd ge
speeld tussen Veenendaal en HVO uit
Rotterdam.
Dat een goede haven in Veenendaal, van groot voordeel zou zijn voor het
bedrijfsleven in 't algemeen, en voor de vele belangrijke industrieën in het
bizonder, is overduidelijk. De aanvoer van de enorme hoeveelheden grond
stoffen welke in Veenendaal verwerkt worden en ook het vervoer van de
producten is thans aanmerkelijk kostbaarder dan wanneer Veenendaal nog
eens de beschikking zal hebben over een goede haven.
Door het adres van een aantal plaatselijke industrieën aan h^^fc
gemeentebestuur gericht in ons vorig nummer hebben wij hierover r^*>
een en ander medegedeeld en waarin gevraagd wordt om met alle geoor
loofde middelen de Wageningse Rijnhaven bruikbaar en voor de Veenen
daalse industrie zo eenvoudig mogelijk bereikbaar te doen maken, is de
noodzaak van een haven voor Veenendaal weer urgent geworden en wan
neer straks de enorme S.K.F.-fabrieken zullen zijn verrezen, zal een haven
voor Veenendaal onontbeerlijk blijken.
't Is niet vandaag voor 't eerst dat een scheepvaartverbinding voor Vee
nendaal onderwerp van besprekingen uitmaakt. Daar is altijd nog het rap
port 1933 van een regeringscommissie, waarin een kanaal door de Gelderse
Vallei van de Rijn tot aan de Eem en het IJsselmeer werd voorgesteld. Mede
door de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal dat bij Wijk bij Duurstede
komt in de Lek en bij Tiel in de Waal, is van de in dit rapport gegeven mo
gelijkheden van een scheepvaart-ontwateringskanaal door ons gebied, niets
gekomen. Er is toen n.l. sprake geweest van een Amsterdam-Rijnkanaal
door de Gelderse Vallei.
Het zijn weer geheel andere en nog nieuwe plannen die hier thans toch
weer een kanaal willen doen graven. Dit thans geprojecteerde Gelderse Val
lei-kanaal, vormt n.l. een zeer belangrijk onderdeel van plannen die een
blijvende en radicale oplossing geven in het ernstige en steeds nijpender
wo. dende te kort aan goed drinkwater in Nederland.
Het is naar aanleiding van het besluit van de Gemeenteraad van gister
avond, om een deskundig onderzoek te laten instellen naar de economische
betekenis van het aanleggen van een verbindingsweg naar de Wageningse
haven; dat wij van de beide hiervoor genoemde kanaalplannen welke van
zelfsprekend nauw verband kunnen houden met het oplossen van het
probleem voor Veenendaal bizonderheden geven.
In 1931 werd, door de toenmalige
minister van Binnenlandse Zaken en
Landbouw, een commissie ingesteld
welke tot taak had een oplossing te
geven voor het vraagstuk der afwate
ring in de Gelderse Vallei, door een
plan op te stellen voor een te graven
scheepvaart- en afwateringskanaal.
In deze commissie hadden o.m. zitting
Jhr. mr. Rutgers van Rozenburg, lid
der Tweede Kamer, Ir. H. B. Bakker,
hoofdingenieur Rijkswaterstaat te
Utrecht; mr. Van Kuyk, burgemeester
van Veenendaal; ir. A. A. Mussert van
Rijkswaterstaat, Utrecht, (later leider
der N.S.B.) en de heer P. H. v. Rijn
van de Dijkstoel Wageningen en Ben-
nekom.
In 1933 kwam deze commissie met
een uitgebreid rapport en hierin wordt
als eerste oplossing gegeven een plan
voor het aanleggen van een scheep
vaart-afwateringskanaal, genaamd
Rijn-Eemkanaal, voor schepen tot 600
ton. Aanbevolen werd rekening te hou
den met het later verruimen van het
kanaal tot een 1000-tons-kanaal. Ook
werd hierbij gewezen op de noodzake
lijkheid van een scheepvaartverbinding
voor Amersfoort, Veenendaal en Wa
geningen. In dit plan werd ook een
kostenbegroting gegeven van de aan
leg van het kanaal en de bouw der
twee benodigde sluizen van 80 meter
lang en 7 meter breed. Met het aan
brengen van de nodige voorzieningen
in de verschillende instromende beken
en waterlopen waardoor een oplossing
van het afwateringsprobleem zou zijn
bereikt, kwam men toen op 8 millioen
gulden totaal.
^OCH WEER EEN GELDERSCHE
VALLEIKANAAL.
Van de hiervoor genoemde kanaal
plannen is dus niets terecht gekomen.
Maar nu zijn er de laatste jaren andere
plannen voor de Geldersche Vallei on
der de aandacht gebracht. Plannen
waarvan de hierbij afgedrukte teke
ning reeds een beeld geeft.
Deze willen n.l. een eenvoudige en
blijvende oplossing geven voor het
steeds nijpender wordende Nederland
se tekort aan drinkwater.
Een zeer belangrijk onderdeel hier
van vormt een te graven kanaal door
de Geldersche Vallei en de ontwerpers
willen bij het tot stand brengen van dit
kanaal gebruik maken van het hier
voor genoemde rapport 1933.
HET EEMZEE-PLAN.
Steeds weer lezen en horen wij van
het dreigende en catastrofaal worden
de tekort aan goed drinkwater. Water
is nog belangrijker dan brood, zo zegt
ir. J. Spaander te Amersfoort, in zijn
voor kort ui'gegeven vlugschrift „De
Eemzee", en het is hierin dat wij tal
rijke interessante bizonderheden vin
den over de ontwikkeling in het oplos
sen van het drinkwaterprobleem en
dan vooral over de prachtige en enor
me drinkwaterbron die men in het ge
bied van de Geldersche Vallei gevon
den heeft.
Ruim 10 jaar geleden reeds, werd
door deskundigen vastgesteld dat er
binnen korte tijd een niet voor te stel
len tekort aan zoet water zou komen
en hans wordt gezegd dat we al op de
grens zijn.
Er werd een plan opgesteld om voor
het westen des lands en met name
voor Amsterdam en Noord-Holland,
water uit de rivier de Lek te gaan
onttrekken, dat dan, sterk gezuiverd,
in de grote nood moet voorzien.
Het Lekwater is van zeer dubieus
gehalte. De Lek, oorspronkelijk de
Rijn, is het riool van 30 millioen
mensen en de verontreiniging van het
Rijnwater zal steeds erger worden
door de snel toenemende industriali
satie in West-Duitsland en Frankrijk,
die steeds meer schadelijke stoffen in
de Rijn brengen. Door experts is tegen
het gebruik van dit rivierwater voor
drinkwater, herhaaldelijk gewaar
schuwd en er is geen enkele Duitse
ERNSTIGE AANRIJDING.
Op de burgem. Van Schuppenbrug
reed een motorrijder met een geringe
gang van 10 km toen hij, op onver
klaarbare wijze, van achteren werd
aangereden door een ander motorrij
wiel.
Motorrijder v. d. P. moest met waar
schijnlijk een zware hersenschudding
en vleeswonden naar het Juliana zie
kenhuis worden overgebracht.
Motorrijder v. A. liep een lichte her
senschudding en kneuzingen op en kon
per ziekenauto naar zijn woning wor
den vervoerd.
Beide motoren werden ernstig be
schadigd.
DE VAN DE POLLSTRAAT OP
STAP.
De Buurtvereniging van de Poll
straat ging Vrijdagmorgen met een
touringcar van de Fa. Wed. A. H.
de Haas, alhier, op stap om een tocht
te maken naar Rotterdam, Den Haag
en Scheveningen. In Rotterdam werd
de Maastunnel bezichtigd en maakte
men een rondvaart door de havens.
Laat in de avond keerde het gezel
schap in de beste stemming in Vee
nendaal terug.
stad meer die dit rivierwater als bron
voor drinkwater bezigt.
Nog kort geleden werd bij een on
derzoek van het Rijnwater bij Rhenen
vastgesteld dat zelfs zwemmen in
zulk water niet bevorderlijk voor de
gezondheid kan zijn. Ook werd gewe
zen op het feit, dat, wil Amsterdam en
verdere gebieden steeds de beschikking
hebben en houden over voldoende Lek
water, er kostbare stuwen in de Lek
gelegd zullen moeten worden.
DE VELUWE-GRONDWATER-
STROOM.
Al voor de oorlog zijn het prof. Thijs-
se en dr. ir. Lindenbergh geweest die
hebben geattendeerd op het feit dat
uit een grondwaterstroom, welke van
de Veluwe in de richting van de thans
in uitvoering zijnde Zuid-Oostpolder
afvloeit, een voldoende hoeveelheid
water van goede kwaliteit is te betrek
ken. De hoeveelheid water die men
aan deze grondstroom denkt te kunnen
onttrekken, zou ruim 200 leub. meter
per jaar zijn. Een hoeveelheid die het
grootst denkbare tekort aan goed wa
ter zou dekken.
Het is het beste water dat in Neder
land te vinden is en waarover Neder
land de volle zeggenschap heeft.
Voor de vragen of dit goede drink
water naar de te voorziene gebieden te
brengen zal zijn en voor het probleem
om dit water te kunnen verzamelen
eji als het ware tijdelijk te kunnen op
bergen voor een eventuële kwade dag,
is een plan uitgewerkt dat wij op het
hierbijgaande kaartje reeds goeddeels
kunnen aflezen.
Zoals bekend, monden de Veluwse
beken die afdalen in de Geldersche
Vallei door de rivier de Eem en de
Laak tenslotte uit in het IJsselmeer en
het is dan dit water dat zo uitstekend
geschikt is voor drinkwater.
In genoemd vlugschrift lezen wij
over de werking van deze plannen
o.m.:
Dit Eemwater, zoals het nu is, kan
gezuiverd worden door een kanaal te
trekken van de Rijn naar het IJssel
meer. Dit kanaal moet door middel
van Rijnwater alle afvalwater weg
spoelen, afkomstig van Ede, Veenen
daal, Amersfoort en Baarn, en het
moet dienen om 't hele Eemstelsel,
d.w.z. alle voedingsbeken van de Eem,
te vrijwaren van afvalwater, 't Hele
Eemstelsel (zie beken aangegeven op
kaart) kan dan geheel vrij afvoeren
via de Laak naar een Eemmeer, beter,
een Eemzee, dus geheel vrij van ander
water.
ALS HET VROEGER ONTWOR
PEN SCHEEPVAARTKANAAL.
Bedoeld kanaal kan getrokken wor
den volgens het vroeger ontworpen,
doch niet uitgevoerd scheepvaart-ka
naal (hierboven genoemd).
Ir. Spaander tekent hierbij aan, er
van overtuigd te zijn dat ook de thans
in uitvoering zijnde Zuid-Oostpolder,
op de duur een korte scheepvaartweg
naar de Rijn nodig zal hebben.
Ook wijst hij er op dat er voor de
hierbedoelde Rijn-Eem verbinding ook
een geschikt trace loopt over de Dart-
huizerpoort, waardoor het te graven
kanaal bij Amerongen in de Rijn zou
uitkomen.
De bekende aanlegkosten van het
vroeger gedachte Geldersche Valleika
naal (vermenigvuldigd met een prijs
wijzigingsfactor) bleken hem onbedui
dend in verhouding tot de 200 millioen
gulden die de regering heeft uitgetrok
ken voor de beneden rivieren en de
50 millioen die Amsterdam wil steken
in slecht Lekwater.
Op de tekening komt duidelijk uit
hoe de oplossing lijkt van dat Vallei
kanaal. Het kanaal is grotendeels het
bestaande Valleikanaal, maar dan ver
breed en loopt als nu bij Amersfoort
in de Eem. Bij de nu voorgestelde toe
stand houdt de Eem dus eigenlijk op
rivier te zijn en wordt nu afvoerka
naal van vuil en blijft als vanouds
scheepvaartkanaal van Amersfoort en
Baarn.
Het zuivere water uit de beken
wordt bij Amersfoort opgenomen door
een nieuw te graven stuk Eem en via
de Laak dan in de straks ontstane
randmeren van de IJsselmeerpolders
gebracht.
Het afvalwater dat door het scheep
vaartkanaal komt, zal men kunnen lo
zen in een te maken en dus met een
(vervolg op pag. 2)