Officiële eerste paal voor S K F - fabrieken gaat de grond in Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Geen kogellager- maar een Rollagerfabriek in Veenendaal De autotocht Ouden van dagen De Grenswijzigingen van Rhenen en Renswoude met Veenendaal 400 „Poiflertiuis" - Hoogstaat 19 BRIL Fa. J. ryTak? Het Eindhoven van 't Sticht 25e JAARGANG VRIJDAG 10 AUGUSTUS 1951 No. 32 Studieboeken en School benodigd heden avelaar tOKKKOnTOREII STflflli 03Eil N U TSSP A A/ Abonnementsprijs f 0.95 per kwartaal Losse nummers 6 cent Redactie en Administratie Parallelweg 8, Veenendaal Telefoon 601 Redactie W. F. ter Hoeven VALLEI Uitgave: DRUKKERIJ „DE GELDERSCHE VALLEI" ADVERTENTIES Advertentiepr. p. m.m. 12 c. Minimum per advert, f 3.60 Rubriek Vraag en Aanbod en Diversen van 1—20 woorden f 1.30, elk woord meer 6 cent Verschijnt 1 keer per week inSTICHTS- en GELD.-VEENENDAAL, AMERONGEN, ELST, RHENEN, ACHTERBERG, OVERBERG, DE HAAR, HEUVELSE STEEG, GROEP, BENEDENEIND, KADE MAANDERBUURT, EDERVEEN. RENSWOUDE, SCHERPENZEEL Al meteen vorig jaar, bij het voor Veenendaal grote moment dat bekend werd dat de Nederlandse S.K.F.-fabrieken in onze gemeente gebouwd zouden worden, begrepen we wel dat het hier een geweldige onderneming betrof. En het feit dat de S.K.F. later bijna het gehele industrieterrein aan zich trok, was een bevestiging van deze verwachtingen. Maar nu wij weten dat de fabriek die wij binnenkort aan de Groene- veldselaan zullen zien verrijzen en waarvan de tekening op deze pagina afgedrukt, een beeld geeft, een eerste opzet is van wat er al op korte termijn zal uitgroeien; en ook nu ons iets naders bekend wordt over het karakter; de geweldige vormen en de plannen van dit respectabele bedrijf, moeten we bekennen bij lange niet beseft te hebben hoe groot de omvang van deze S.K.F. vestiging wel worden zal. De fabriek zoals deze thans in aanbouw is zal dan ook zo worden ge bouwd dat men straks, zelfs op grote schaal, eenvoudig zal kunnen uitbreiden. Een zeer snelle ontwikkeling van deze S.K.F. vestiging wordt dus verwacht. Het S.K.F.-wereldconcern werkt op het ogenblik aan een opvoering van haar productie-capaciteit en in het kader hiervan, en ook door dat de Nederlandse regering het verlangen had kenbaar gemaakt tot het vestigen van een kogellagerindustrie in Nederland, is deze SK.F.-fabriek voor Veenendaal tot stand gekomen. Deze nieuwe fabriek zal zich hoofdzakelijk gaan toeleggen op de ver vaardiging van een bepaald type rollager. De S.K.F.-fabrieken in Zweden vervaardigen voor het overgrote deel de kogellagers en het zijn de thans in Veenendaal in aanbouw zijnde fabrieken die speciaal voor de productie van dat type rollagers zullen worden ingericht en over de gehele wereld in een groot deel van de behoefte aan rollagers zullen gaan voorzien. Deze nieuwe kapitale S.K.F.-onderneming zal dus van niet te overziene betekenis en invloed gaan worden voor Veenendaal, en zeker ook niet minder als een rijkelijk vloeiende deviezenbron voor geheel Nederland. In de naoorlogse jaren hebben we 't weer vaak moeten horen dat Veenen daal het Eindhoven van 't Sticht zou zijn. En inderdaad hebben we gezien dat de verschillende Veenendaalse in dustrieën zich in de laatste jaren voor de oorlog en vooral ook na de oorlog, in snel tempo gingen uitbreiden, en wel zo, dat we er vaak versteld van stonden. Maar nu we eigenlijk pas iets gaan weten en begrijpen van de omvang en van de verwachtingen in de nabije en verdere toekomst van de stichtingen van de SKF in Nederland, kunnen wij zeggen dat de opvallend snelle indu striële ontwikkeling die Veenendaal tot nog toe door maakte, nog verre zal worden overtroffen. De vroeger al zo vaak verkondigde veronderstelling als zou Veenendaal een groei-proces te wachten staan in het tempo van een Eindhoven, zou door dit alles wel eens eerder werkelijkheid kunnen worden dan ooit was te voorzien. DE INVLOED EN BETEKENIS VOOR VEENENDAAL. Wie zou precies kunnen zeggen in hoeverre deze SKF-fabrieken in de thans bestaande plaatselijke verhou dingen zullen gaan ingrijpen. Om te beginnen zullen een 300 men sen bij de SKF te werk gesteld kunnen worden, maar hoevelen zullen het er in de toekomst zijn wanneer de fabriek gaat uitgroeien uit de grootte waarin reeds gebouwd zal worden. Veel per- worden. Ook het Veenendaalse uitbrei dingsplan dient in versneld tempo uitge voerd Stellig zal de SKF-vestiging ook zijn invloed doen gelden op de samenstel ling en het karakter van de Veenen daalse bevolking. Alle, gevolgen en ontwikkelingen, waarvan we, bij het overzien, van het een in het ander vallen. VEENENDAAL BLIJFT WEL VAREND Het was voor onze gemeente van niet te schatten groot belang toen de direc tie van de Zweedse SKF besloot om, de in Nederland te stichten fabriek, in Veenendaal te doen bouwen. Juist in die dagen van de grote be slissing was het, dat de altijd zwakke plek in onze welvarende en nijvere in dustrieplaats zich in ernstige mate be gon te doen gelden. De zwakke plek namelijk die de eenzijdigheid van de Veenendaalse industrie, met zijn wol- en sigarenfabrieken, als de twee eigen lijke bestaansbronnen van deze ge meente, nu eenmaal is. Wol en sigaren behoren tot de meest conjuctuurgevoe- lige branches. HAAST TE MOOI OM WAAR TE ZIJN. Vooral in verband met de steeds ernstiger vormen aannemende alge mene depressie in het bedrijfsleven bijzijn van genodigden enigszins fees telijk de eerste van de palen waarop straks de gebouwen zullen staan, door een van de twee opgestelde heimachi nes de grond worden ingeslagen. En het is bij gelegenheid van deze, vooral ook voor Veenendaal grote ge beurtenis, dat wij thans ook aan de hand van de hierbij afgedrukte teke ning een indruk geven van de in richting van de fabriek zoals deze straks worden zal en verder nog wat bizonderheden van bouwtechnische aard. DE FABRIEKSINRICHTING. Het uitgebreide fabriekscomplex met zijn fraai en in aantrekkelijke lijnen uitgevoerd hoofdgebouw is een ont werp van ir M. C. A. Meischke te Rotterdam, en gelegen op een terr^m de hoek van Wageningscheen Gr^Éb veldsche laan, Dit hoofd kantoor is 70 m lang, 13 m diep en tot aan de dakgoot 9 m hoog en omvat kelder, begane grond en eer ste verdieping, waarbij de hoofd- of centrale hal met het hoofdtrappenhuis in het midden ligt. De hal is ruim 100 m' in oppervlakte en deze her haalt zich op de verdieping. In dit hoofdkantoorgebouw zijn al lerlei ruimten ondergebracht voor de administratie en die voor de directie, diensttrappen enz. De kantoorruimten worden nog voortgezet in de vleugel langs de Groeneveldsche laan, welke vleugel 160 m lang wordt en ook twee verdiepingen heeft. Op de verdieping komen nog die kantoorruimten, die di rect met de fabriek hebben te maken, dus loonadministratieruimten, vertrek ken voor de bedrijfsingenieurs enz. Op deze verdieping zijn verder gele gen aantrekkelijke cantines voor kan toor- en fabriekpersoneel, praktische kleed- en waslokalen en doucheruim ten. De verdieping is vanuit de fabriek door trappen bereikbaar. BIZONDERE HYGIËNISCHE VERZORGING. Komende aan de ruimte onaer de verdieping in deze zijvleugel is daar allereerst het lokaal voor de medische verzorging en keuringen van het per soneel die grote aandacht vraagt. Be halve aan deze schitterende genees kundige afdeling is vooral ook veel aandacht besteed aan een goede ven tilatie zowel in de fabriek als in de kantoren en daarvoor zal dan ook een speciale inrichting worden aangebracht. In de andere onder liggende ruimte, die zich dus eveneens uitstrekt over een oppervlakte van 10 x 160 m, zijn verder allerlei afdelingen onderge bracht, die direct met de fabriek heb ben te maken, zoals gereedschapsmaga zijnen, meet- en controlekamers, en ruimte voor inkomende en uitgaande goederen, dus meer expeditie, labora toria, enz. Achter de vleugel liggen dan kshall de eigenlijke fabriekshallen en het grote magazijn. Dit magazijn is 39 m breed en inclusief de expeditie 70 m diep. Voor de buitendeuren van deze ruimte zien we op de tekening nog het lange laadperron. De fabriekshal is 40 x 130 m1, waarin allerlei ruimten zijn onder gebracht, waar de fabrikage van het product, de rollagers tot stand zal men. Voor de vierde maal dit jaar, wordt, weer georganiseerd door de Vereniging Oranjedag", een autotocht voor onze de plaatsgenoten, en wel op dag 29 Augustus a.s. Evenals vorige jaren hoopt „Oran jedag" op de medewerking van alle autobezitters te mogen rekenen, aan gezien verwacht mag worden, dat zéér velen deze tocht nu zullen willen mee maken! De Tochtcommissie heeft een schit terende route in voorbereiding, die de ze de „Zes-bruggen-tocht" zou willen noemen. Brug: over de Waal. Dan door naar Berg en Dal als eerste pleisterplaats. Vandaar via Groesbeek en Mook naar Grave: 3e Brug: over de Maas. Verder via 's-Hertogenbosch naar „De IJzeren Man", waar gerust en gegeten zal wor den. Daarvandaan uiterlijk halfzeven de terugrit over: 4e Brug: over de Maas bij Hedel, 5e Brug: over de Waal bij Zalt-Bommel en 6e Brug: over de Rijn by Vianen. Dan richting Utrecht, over nieuwe grote Autoweg (Rijksweg 12), naar De Klomp en zo huistoe. Deze rit voert door de mooiste ge deelten van ons land en er is dan ook geen twijfel aan of èn door passagiers èn door chauffeurs, zal worden geno- Het plan staat als volgt op papier: Vertrek uit Veenendaal uiterlijk kwart - voor één uur, rijden via Elst-Rhenen- ten van natuurschoon etc. Wageningen-Arnhem: le Brug: over de Rijn. Verder naar Nijmegen: 2e daarin nog de garageruimten onderge bracht en controle- en reparatie-afde ling. Het gebouw bij de ingang op de hoek bij de wegkruising is de portiers woning. In de open ruimten tussen de ^^ningsche laan en het hoofdge ul^ worden tuinen aangelegd met frote gazons en bloemperken. Langs e Groeneveldsche laan komt 'n muur- terreinafscheiding waartegen rijwiel stallingen gebouwd worden. HET HEIEN VAN PALEN VAN 3500 KG. Zo wordt dan een begin gemaakt met het heien van de 1075 palen die voor de fabriek welke nu gezet zal worden nodig zijn. Dit heien is voor Veenendaal nog geheel nieuw. De re den van dit heien voor de SKF is dat de bodem ter plaatse op grote diepte nog veenbanken bevat welke bij een grote belasting door zware machines, mogelijk zettingen in het gebouw zou den veroorzaken. In verband met het precisiewerk in deze fabriek, kunnen beslist geen afwijkingen getolereerd worden en werd besloten toch te bou wen op paalfundering. Deze palen variëren in lengte van 9 tot 11,5 m, terwijl op bepaalde terrein- gedeelten de palen nog langer zullen moeten worden. In totaal zijn er aan paallengte ruim 10.000 m in te slaan, t is dus een afstand van Veenendaal t ongeveer Ede. Het gewicht van de en varieert van 2000 tot 3500 kg pacd. Deze palen worden ineens laar op het werk aangevoerd en wor den geleverd door de N.V. Schokin- dustrie te Zwijndrecht, vanwaar ze per schip naar Eist of Rhenen worden ge varen en vandaar per as naar het ter rein 1 gereden. Het paalgewicht dat in de grond wordt geslagen is dus ruim 3.000.000 kg. DE HEISTELLINGEN. Op het terrein staan twee heistellin gen, een zgn. Hollandse heistelling en een Morrisson, weke over een railbaan loopt, waardoor het mogelijk is om met deze zware stelling, die al met al een 50.000 kg weegt, gemakkelijker te kunnen manoeuvreren. Het heiblok weegt 4000 kg. Met z'n tweeën zullen ze ongeveer 18 palen per dag inslaan. Op het heiwerk volgt het grondwerk en het storten van kelders, balken en vloeren, dus voor alles, wat nog niet boven de grond uitsteekt. Hiervoor is nodig een hoeveelheid gewapend be ton van ongeveer 4500 m5 met een ge wicht van ruim 10.000.000 kg, dus net zoveel kilogrammen als Nederland in woners telt. Voor aanvulling, ontgraving en ter reinophoging moeten nog ruim 10.000 rond worden verzet. eerst kan worden begonnen Alléén: er zullen minstens 125 auto's nodig zijn voor deze tocht en daarvoor doet Oranjedag een beroep op alle autobezitters in Veenendaal om hun wagens disponibel te willen stellen. Ook de Ouden van Dagen kunnen zich bij de bekende adressen reeds op geven. Oranjedag hoopt, dat ook de ver schillende Veenendaalse Muziekkorp sen weer willen meewerken om de bin nenkomenden een feestelijke ontvangst te bereiden. GROTE WITTE RAT. Als een grote zeldzaamheid kan worden gemeld, dat de Heer T. in de Van de Pollstraat Woensdagmor gen een grote witte rat heeft ge vangen en gedood. TOCHT LANGS TOEKOMSTIGE GEMEENTEGRENZEN. Burgemeester en Wethouders van Veenendaal, hebben in gezelschap van de directeur van gemeentewer ken Woensdag een tocht gemaakt langs de voorgestelde nieuwe ge meentegrenzen. Konden wij in een vorig nummer reeds bizonderheden geven uit het rap port van de Planologische diensten voor Gelderland en Utrecht in zake de grenswijzigingen tussen de gemeente Ede en de gemeente Veenendaal; hier onder volgen nog die uit het rapport van de planologische dienst Utrecht, zoals dat werd toegezonden aan de ge meente Veenendaal en waarin de grenswijzigingen tussen Rhenen en Veenendaal en Renswoude en Veenen daal worden behandeld. De door de beide genoemde provin ciale diensten uitgebrachte rapporten betreffende de grenswijzigingen, hou den, samengevat, de volgende grond slagen in: a. er dient zo weinig mogelijk agra risch gebied te worden gevoegd bij de overwegend industriële gemeente Vee nendaal. De agrarische groep vormde in Veenendaal in 1947 slechts 8 der bevolking; b. het gebied dat overwegend stede lijk van structuur is en dat, hetwelk nodig moet worden geacht voor de ont wikkeling van Veenendaal, dient bij die gemeente te worden gevoegd; c. de grenzen moeten zo duidelijk mogelijk getraceerd worden; d. rekening moet worden gehouden met de toekomstige uitbreiding van Veenendaal, welke door de stedebouw- kundige ontwerper is omsloten door rondwegen; e. om het toekomstige woon- en in dustriegebied is een niet te brede groenstrook geprojecteerd, opdat in de toekomst geen nieuwe grensproble men zullen ontstaan. RENSWOUDE—VEENENDAAL. Over de grenswijziging tussen Rens woude en Veenendaal zegt het rapport o.m.: Slechts 8 der werkende be roepsbevolking was in 1947 in de ge-* meente Veenendaal werkzaam in agra rische bedrijven. Het verschil in be roepsstructuur met de gemeente Rens woude is ook direct opvallend: in deze laatste gemeente is ruim 45 der be roepsbevolking in de agrarische bedrij ven werkzaam. Er dient echter voor de gemeente Renswoude wel degelijk re kening gehouden te worden met het gebied dat onmiddellijk grenst aan Veenendaal. Bij de volkstelling is een belangrijk deel van deze „Veenendaalse" wijk van Renswoude als een afzonderlijke wijk geteld. Hoezeer deze wijk van Renswoude reeds verstedelijkt is, wordt duidelijk aangetoond Ware als wijk 1.0 van Renswoude bij de Volkstelling 1947 het gehele langs de Munnikeweg en Nieuwe weg gele gen gebied gerekend, dan zouden ze ker de verhoudingscijfers voor de agra riërs in deze wijk nog ongunstiger zijn uitgevallen. Een indruk over de mate waarin de bevolking van wijk 1.0 zich oriënteert op Veenendaal wordt ook verkregen door de forensentelling van de Volks telling 1947. Uit het hierboven gegeven overzicht bleek reeds dat het meren deel van de inwoners van deze wijk werkzaam is in niet-agrarische beroe pen. Zeer velen van deze inwoners werkten in de gemeente Veenendaal. HET AANTAL WONINGEN EN BEDRIJVEN. Van de (72 mannen en 2(y vrouwen i c h t i n g e n van orden door ons ird. soneel zal ongetwijfeld van buiten Vee nendaal moeten worden aangetrokken. Zeer veel woningen zullen moeten ge bouwd. Van regeringswege zijn en wor den in deze al voorzieningen voor hon derden woningen getroffen. De ver zorging van het te verwachten grote aantal nieuwe inwoners zal ook uit breiding van de verschillende verzor gende bedrijven met zich brengen. Het gemeentelijk apparaat, waaraan straks, alleen al door de komende annexaties, zwaardere èisen gesteld zullen worden, zal hierdoor \og weer sterker moeten iTB van een ïkje van de voor de Spaarbai (OPGERK GEOPEND Dagelijks van 9-121) 2-4 J Zaterdags van 9—12Vs Vrijdagavond van 7-8 het monster van de werkeloosheid ging al meer de welvaart van Veenen daal bedreigen werd het bekend worden van de beslissing der SKF ten gunste van Veenendaal, min of meer ontvangen met gevoelens van, 't is te mooi om waar te zijn. Kogellagers en rol lagers zijn altijd en overal en in elk draaiend machineonderdeel nodig. Het vervaardigen van instrumenten met bewegende en draaiende onderdelen van een polshorloge tot het vliegtuig en een zeeschip toe is tegenwoordig niet meer denkbaar zonder kogella gers. Een nieuwe industrie, die dus in tegenstelling met de bestaande Veenendaalse bedrijven een vrij re gelmatige en groeiende afzet zal kun nen vinden en een zeer nodige variatie in de Veenendaalse industrie zal bren gen. Donderdagmorgen 16 Augustus a.s. zal het dan zover zijn dat we de eerste eigenlijke tastbare vormen van de ko mende SKF-fabrieken in Veenendaal kunnen zien. Die dag n.l. om half elf 's morgens, zal op het terrein aan de Groeneveldselaan officieel, en in het HET KRACHT-STATION. Om dit gehele bedrijf „draaiende" te houden, is veel energie nodig, en die wordt dan ook in een apart gebouw opgewekt, welk gebouw langs de Wa- geningsche laan komt te staan. De af metingen zijn hier ongeveer 20 m diep en 125 m lang. Ondergebracht zijn er de ruimten voor hoog- en laagspan- ning; de ruimte voor compressoren en de olievoorraad welke nodig is om het ketelhuis te voeden enz. Omdat het lang niet onwaarschijnlijk is dat op korte termijn de fabriek zal wor den uitgebreid, is bij het bouwen re kening gehouden met een grotere ca paciteit van het ketelhuis. In dit grote bijgebouw komt nog een timmermans werkplaats, waarin emballage wordt gereed gemaakt. Ook is er nog een groot magazijn van ongeveer 1000 m' voor ruwmateriaal en verder worden met de bovenbouw en komt er dus wat meer te zien van de eigenlijke fabriek en alles wat er bij behoort. De fabrieks hallen zelf worden overkapt met shed- of zaagdaken met een overspanning van 10 x 10 m. Deze shedconstructie en verder bintlaagconstructies, en dak constructies ook voor het krachtge bouw worden geconstrueerd in zgn. voorgespannen beton, een constructie, die hier te lande nog niet veel wordt toegepast, maar die boven normale be tonconstructies dit voordeel heeft, dat deze lichter, dus ijler kun nen worden. Al deze onderdelen wor den gemaakt door de N.V. Nederlandse Spanbeton te Alphen aan de Rijn. De gevels en de binnenbouw worden in hoofdzaak opgetrokken als beton- skelet, maar dit skelet wordt dusdanig aan het oog onttrokken door metsel werk, dat er van buiten af niet zoveel van te zien is. Ook wordt er veel na tuur- of kunststeen (zgn. sierbeton) aan verwerkt. De ramen worden deels van staal, deels van schokbeton en aan de noordzijde voorzien van dubbele be glazing. In totaal zal er ongeveer aan glas een 6000 m1 nodig zijn. ZOMER EN WINTER EEN ZELFDE TEMPERATUUR. In de kantoor- en fabrieksruimten wordt de temperatuur dusdanig ver zorgd en geregeld, dat zowel 's zomers als 's winters de temperatuur nagenoeg gelijk is en de lucht in alle ruimte tel kenmale ververst, zodat er nimmer een onaangename damp of lucht in de werk- en kantoorruimten blijft han gen. Uiteraard kunnen we in dit kort be stek geen volledig overzicht geven van alle technische en aesthetische proble men, die moeten worden opgelost. Naarmate de bouw vordert hopen wij geregeld het een en ander te kunnen vertellen over deze fabrieksbouw, die voor Veenendaal in de toekomst wel van heel grote betekenis zal blijken te zijn en waardoor de naam van onze gemeente tot in alle landen en over alle wereldzeeën zal gaan doorklinken. het grootste deel ter plaatse werk zaam, wat o.m. bljjkt uit de aard der bebouwing. Volgens de Woningtelling 1947 waren de bewoonde woningen als volgt te verdelen: Bedrijfswoningen: boerderijen e.d21 winkelwoningen 8 woningen met werkplaats14 Gewone woningen: met bedrijf1 zonder bedrijf 55 Uit dit overzicht blijkt wel dat, re- Vervolg op pag. 2 DRAAG T\ U OOK ZEN VAN OPTICÏË; Erkenningleftrerantie aan alle ziekenfondsen in Nederl; Reparaties Vlug en Voordelig Ruime sortering Zonnebrillen Hoofdstraat 118,\Tel. 632 Veenendaal.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1951 | | pagina 1