KLEEFsman s boekhuis
Nieuwsblad voor Veenendaal Omsti
ken
VULPENNEN
Steeds toenemend aantal verkeers
ongelukken in Veenendaal
Brug bij Rhenen weer in geding
Duitse weerkundigen voorzien
een zachte winter
Concert van Utr«
QOns Weerpraatje
Fa. S. BOS Hoofdstraat 91-93
chts Sted. Orchest
AGENDA
26e JAARGANG
VRIJDAG 14 NOVEMBER 1952
No. 46
Uitgave: Drukkerij „De Gelderse Vallei"
Verschijnt inStichts- en Geld.-Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg De Haar, Groep, Benedeneind, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
MORGEN KLAPROOSDAG
Reeks Verkeersongelukken
Kamer van Koophandel voor de Neder-Betuwe wendt
zich tot de Minister van Verkeer en Waterstaat.
iderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Dan moet U eens in werke
lijkheid naar DIJKSTRA
wandelen.
Film „Louise Lotte" in het
Verenigingsgebouw
„Wat heb ik aan de Kerk?"
Filmavond van de A.N.W.B.
Zang en toneel van „O.B.K."
Najaar nog belangrijk te koud
Geweldige hoeveelheid regen
Deze winter geen Dorpsdienst
Een Sint Nicolaasmarkt
„Wat maakt U van Uw leven?"
In elk geval een wegbrug
VOORKOMT GRIEP
KININE PILLEN
3 X daags 3 pillen.
Fa. J. F. TAK
L
Abonnementsprijs 0.95
per kwartaal
Losse nummers 6 cent
Redactie en Administratie
Parallelw. 10, Veenendaal
Telef. 601, Giro nr. 563427
Redactie W. F. ter Hoeven
VAL
Toen over de vorige week de balans van het verkeer in Veenendaal werd
opgemaakt, werden 8 verkeersongelukken met ernstige gevolgen geteld.
In verschillende gevallen liep het buitengewoon goed af, maar er was ook
een dode te betreuren, terwijl in andere gevallen ernstige verwondingen en
opname in het ziekenhuis noodzakelijk was. Ook de materiële schade in deze
week door verkeersongelukken veroorzaakt was groot.
In de eerste dagen van deze week kwamen weer enkele verkeersongevallen
voor, al zijn die dan gelukkig goed afgelopen.
Onwillekeurig geeft deze reeks van ongelukken ieder te denken, en men gaat
dan na welke oorzaken aangewezen kunnen worden.
Het is daarbij natuurlijk menselijk
om eerst te zoeken of er verkeerstech
nisch niet iets aan de straten en wegen
in Veenendaal mankeert, en dan zien
we dat daaraan inderdaad nog veel te
verbeteren valt.
Maar toch moest in bijna alle geval
len van vorige week worden vastgesteld
dat de betrokkenen verkeersfouten had
den gemaakt. En wanrfeer wij hier be
weren dat de beveiliging van de straten
en wegen op verschillende punten te
wensen laat, dan dient toch wel voorop
gesteld het feit, dat zeer veel wegge
bruikers te keer gaan of zij de weg voor
zich alleen hebben. Al te vaak wordt
vergeten dat de verkeersvoorschriften
er niet zijn om ons te plagen, maar uit
sluitend voor onze eigen veiligheid en
die van een ander.
De laatste jaren zien we in dit op
zicht grote verbetering in Veenendaal,
maar men zal het er over eens zijn dat
er toch nog heel wat aan mankeert.
Wat zou er nu nog verbeterd kunnen
worden aan de verkeers-beveiliging in
Veenendaal?
Het probleem van de verkeersregeling
is wel zeer moeilijk oplosbaar gebleken.
Al jaren en jaren is men op dit terrein
aan 't dokteren en zoeken. Steeds vindt
men weer iets nieuws en dat nieuws is
dan niet altijd beter.
In Veenendaal vormt de Hoofdstraat
en de Kerkewijk wel het grootste pro
bleem. Het gaat hier om de meest ge
bruikte wegen. De grote hoofdweg voor
Veenendaal, die tevens een belangrijke
doorgangsweg is voor het regionale
verkeer. Dus een weg die veel gebruikt
wordt door mensen die niet op de hoog
te zijn met de verschillende gevaarlijke
punten hier.
De Kerkewijk is prachtig breed, en
op het eerste gezicht zou men verwach
ten dat hier minder verkeersongelukken
zullen voorkomen. Het tegendeel is ech
ter waar. Juist omdat het hier breed is,
bereikt het verkeer een hogere snel
heid, en dit zou geen be:.waar zijn, ware
het niet dat er zoveel moeilijke en ge
vaarlijke zijwegen op uitkomen, waaraan
het verkeer op de Kerkewijk voorrang
moet verlenen. De Kerkewijk is geen
voorrangsweg, al wordt hij door velen
wel als zodanig aangemerkt, en dat
geeft misverstand en ongelukken.
De Kerkewijk geeft dan ook de mees
te ongelukken.
De mogelijkheid is bestudeerd om de
Kerkewijk officiëel voorrangsweg te
maken, maar het bleek dat dit nieuwe
moeilijkheden zou geschapen hebben.
Een oplossing zou misschien zijn om
verschillende straten die op de Kerke
wijk uitkomen voor verkeer te sluiten,
en dit verkeer te leiden naar één of
twee uitwegen; b.v. de Patrimonium
laan, de Bergweg en de Dennenlaan,
en hierbij waarschuwingsborden te
plaatsen.
ONMOGELIJKE SITUATIE BIJ
'T SPOOR.
De wegvernauwing bij de Spoorweg
overgang aan de Kerkewijk is door het
nog steeds toenemende verkeer onhoud
baar geworden.
Een trottoir voor voetgangers ont
breekt op dit gevaarlijke punt ge
heel. Lopen er soms enkele voetgan
gers, dan moeten de wielrijders hier
voor tot bijna midden op de weg uit
wijken, en het van de brede Kerkewijk
komende autoverkeer komt dan plotse
ling in 't nauw. De verlichting is op dit
punt ook nihil, en vooral 's avonds weet
iemand die met de situatie niet op de
hoogte is, niet meer waar de rijweg be
gint of ophoudt.
Naar wij vernemen zijn thans onder
handelingen met de Ned, Spoorwegen
gaande om de situatie aan 't Spoor te
kunnen verbeteren.
Nu de enkele treinen die de overgang
passeren toch eerst stoppen, alvorens
hier voorbij te rijden en een spoorweg
beambte met een rode vlag het verkeer
waarschuwt, voor dat de trein voorbij
komt, kan een verbreden van de over
weg toch geen bezwaar meer opleveren.
Indien overeenstemming met de
Spoorwegen bereikt kan worden, zal het
plan, om hier trottoirs en een pad voor
wielrijders aan te leggen, naast het hui
dige weggedeelte, een uitstekende op
lossing wezen.
Even verder, aan de Noordzijde van de
overweg, bevindt zich een bushalte, die
op zijn beurt weer moeilijkheden geeft,
omdat, wanneer hier bussen staan, het
overgebleven weggedeelte veel te smal
wordt.
Het zal zeker een verlies en een ver
minking geven aan de fraaie bomen-
partij rond het Stationsplein, wanneer
verschillende bomen zouden moeten
i/erdwijnen. Maar de verkeers-situatie
hier vraagt ook om een oplossing. Dik
wijls gebeurt het o.a. dat bestuurders
van auto's die hier onbekend zijn, ko
mende uit de richting van de Hoofd
straat, bij de bomen het linker wegge
deelte oprijden.
Er zijn nog wel andere punten in Vee
nendaal waar verkeerstechnisch verbe
teringen zijn aan te brengen. Ook het
drukke verkeer in en bij de Hoofdstraat
geeft nog verschillende problemen. Wij
denken ook aan de situatie bij de ge
vaarlijke kruising Hoofdstraat-Nieuwe-
weg waar, net op de hoeken en tegen
over elkaar, twee bushaltes de kruising
nog gevaarlijker maken dan deze al is.
Hier en daar is inderdaad nog wel een
en ander aan de verkeersbeveiliging te
verbeteren, en wij twijfelen er ook niet
aan, gezien ook de steeds toenemende
intensiteit van het weggebruik in Vee
nendaal, of, die verbeteringen zullen
worden aangebracht.
Feit is echter ook en dan denken wij
aan de oorzaken van de vele verkeers
ongevallen van de laatste tijd dat
deze verbeteringen nooit ten volle tot
hun recht zullen kunnen komen als de
weggebruiker zich niet aan de ver
keersregels houdt.
Woensdagavond, bij de Vredes-
kerk op de Kerkewijk, stak een dame
de weg over zonder voldoende op het
verkeer te letten. Zij werd door een
auto gegrepen en kwam er wonderwel
met slechts lichte verwondingen af.
Op de Kerkewijk aan de hoek van
de Da Costastraat wilde een jongeman
op zijn fiets een groentekar voorbij
rijden, zonder zijn handen aan het
stuur. Hij reed tegen de kar op, en met
een hersenschudding en ernstige ver
wondingen aan hoofd en arm, moest hij
naar het Ziekenhuis worden gebracht.
Eveneens op de Kerkewijk wilde de
bestuurder van een bestelwagen de Pa
trimoniumlaan indraaien. Een autobus
die hem achterop reed moest voor de
manoeuvre van de bestelwagen remmen.
De bus minderde echter niet snel ge
noeg vaart en reed de bestelwagen van
achteren aan. Ernstige materiële scha
de.
In de Julianastraat stond een
vrachtwagen geparkeerd. Een voorbij
rijdende auto raakte deze echter in de
flank. Gevolg ernstige materiële schade.
Alle verzekeringen
Hypotheken
Verkoop vaste goederen
Woningbeheer
Taxaties
BROUWER
Veenendaal - Kanaal weg - Tel. 290
Assurantie - Hypotheek
en Woningbureau
EXTRA TOEZICHT STRAAT
SLIJTERIJ OP ZATERDAG- EN
ZONDAGAVOND
Tijdens het afgelopen weekeinde heeft
de politie eens extra toezicht gehouden
op de jeugd die gewoonlijk op Zater
dag- en Zondagavond de Hoofdstraat
en omgeving bevolkt.
De baldadigheid en overlast waaraan
de jeugd zich dan schuldig maakt, neemt
n.l. steeds ernstiger vormen aan. Het re
sultaat van dit extra toezicht was dat
niet minder dan twintig jongelui in aan
raking zullen komen met de strafrechter,
wegens het zich onnodig ophouden in
portieken en andere baldadigheid.
Het project „Brug bü Rhenen" wordt steeds niet losgelaten.
Enkele dagen geleden heeft de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor
de Neder-Betuwe te Tiel zich wederom tot de Minister van Verkeer en Water
staat gewend met een uitvoerig schrijven, waarin opnieuw wordt aangedrongen
op de bouw van een brug over de Rijn bjj Rhenen, die geschikt is, zo niet voor
rail- en wegverkeer beide, dan toch in elk geval voor wegverkeer.
ADVERTENTIES
Advertentiepr. p. m.m. 12c.
Minimum p. advert, 3.60
Rubriek Vraag en Aanbod
en Diversen van 120
woorden 1.30, elk woord
meer 6 cent.
Droomt U wel eens van Luilekker
Land?
Ons Roomboterletter
Roombotergevuld Speculaas
Dik Speculaas met Amandelen
Klein Speculaas met Amandelen
Deze artikelen maken Uw droom tot
werkelijkheid!
En enthousiast roept iedereen:
Ha, het is van DIJKSTRA!
INLEG EN TERUGBETALING RIJKS
POSTSPAARBANK
Op het postkantoor van Veenendaal
werd in de maand October voor de
Rijkspostspaarbank ingelegd ƒ74.874.26
en terugbetaald 104.163.66.
Voor dit winter-seizoen heeft de
Ned. Herv. Evangelisatiever. alhier de
vertoning van een serie goede en be
kende films op haar programma staan.
Om te beginnen heeft men beslag we
ten te leggen op de bekende film „Louise
Lotte", welke dan morgen, Zaterdag
avond om half acht in het gebouw aan
de Eikenlaan zal worden gedraaid.
„Louise Lotte" is de verfilming van
het verhaal van Erich Kastner, het
verhaal waarin gescheiden ouders door
hun kinderen weer samen gebracht
worden. De film begint in een vacantie-
huis waar twee meisjes logeren die wer
kelijk als twee druppels water op el
kaar lijken. De meisjes komen er ten
slotte achter dat zij tweelingen zijn. Zij
stellen alles in het werk om hun ouders
weer bijeen te krijgen. De trots der vol
wassenen wordt na veel strijd overwon
nen en de kinderen slagen er in hun
doel te bereiken.
Hoewel het gegeven tragisch is, is het
toch een vrolijke film met veel pittige
humor.
Voorafgaande aan deze hoofdfilm
wordt o.a. nog een documentaire en in
teressante film over het leven in Pale
stina vertoond.
Na de zo buitengewoon goed geslaag
de vertelavond van de Heer Oosterwel-
der, heeft het Comité voor Winter
avondlezingen voor a.s. Donderdag 20
Nov. een lezing door Prof. Diepenhorst
op het programma staan.
Het zal uiteraard een avond van ge
heel andere aard zijn, maar stellig niet
minder de moeite waard.
Prof. Diepenhorst wil dan n.l. ant
woord geven op de vraag: „Wat heb ik
aan de Kerk?"
Bij dit antwoord zijn kerkmensen
zowel als de zgn. „buitenkerkelijken"
geinteresseerd en ongetwijfeld zal deze
interesse blijken uit een flinke opkomst.
De avond wordt gehouden in de boven
zaal van „De Korenbeurs" aan de
Markt.
De Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B.
organiseert op Woensdagavond 26 No
vember in Veenendaal een propaganda-
avond. Het programma voor deze avond
vermeldt o.a. een causerie over het doel
en werk van de bond, terwijl daarna de
grote bondsfilm „De Horizon wijkt" en
de film van de Wegenwacht „De Rid
ders van de Weg" vertoond zal worden.
Stellig zullen ze n- velen van deze ge
legenheid om het contact met de A.N.
W.B. te kunnen verstevigen gebruik
maken. De avond wordt gehouden in
„de Kegelbaan".
De Arbeiderszangvereniging „O.B.K."
alhier, zal a.s. Donderdagavond in het
Luxor Theater een uitvoering geven
o.l.v. de heer Joh. van Niterink, terwijl
na de pauze het toneelspel „Mensen in
Botsing" van Ben van de Horst wordt
opgevoerd onder regie van de Heer A.
Breekveld.
Het programma van de zanguitvoe
ring vermeldt o.a. Ave Verum, van Mo
zart; Du Herte Israels, van Bortnianski
en gedeelten uit Der Zigeunerbaron
van Johann Strauss. Het koor wordt
aan de vleugel begeleid door mejuf
frouw A. van Harskamp.
„ONDANKS DEZE TIJD TOCH
ZENDINGSPERSPECTIEF"
In de Chr. Ger. Kerk aan de Beatrix-
straat, spreekt aanstaande Dinsdag
avond ds M. S. Roos van Zwijndrecht.
Ds Roos zal dan behandelen het on
derwerp: „Ondanks onze tijd, toch nog
Zendingsperspectief".
(Van onze weerkundige medewerker)
Behalve September bleef ook October
belangrijk te koud. Het etmaal-gemid
delde te De Bilt bedroeg 8.2 tegen 9.6
grC normaal. Vooral in het midden van
de maand was het buitengewoon koud.
Maximum temperaturen van 5 a 7 grC
waren zo vroeg in de herfst te De Bilt
nog niet eerder voorgekomen. De ge
middelde temperatuur van September
en October bedroeg te De Bilt 9.8 grC
tegen 11.8 grC normaal. Tot 1 Novem
ber waren er in de afgelopen 200 jaar
slechts twee herfsten die nog kouder
waren, n.l. 1786 (2.5 grC te koud) en
1805 (2.2 grC te koud).
In de eerste decade van November
liet het zich niet aanzien dat deze maand
veel te koud zal uitvallen, daar de ge
middelde dagtemperaturen te De Bilt
vrijwel normaal waren. Tot 1 November
kan worden gezegd, dat de herfst bui
tengewoon koud was zoals dat maar
een enkele keer in de laatste twee
eeuwen is voorgekomen.
November begon met zeer onstuimig
weer. In het midden van de vorige
week kwamen een tweetal stormen
voor, waarvan de laatste, met een
Noordwesterstorm langs de kust, de
zwaarste was. Op de lichtschepen kwa
men gemiddelde windsnelheden voor
van omstreeks 100 km. per uur. Volgens
het K.N.M.I. werd de zwaarste wind
stoot geregistreerd op het vliegveld
Gilze-Rijen en bedroeg 117 km per uur.
In de eerste decade van November
(110) was op verschillende stations al
meer dan 60 a 70 mm regen gevallen,
dit is al meer dan de normale hoeveel
heid die in November valt; het gemid
delde over het gehele land bedraagt 70
Vooral tijdens het slechte weer van
de laatste dagen werd het gemis van de
Dorpsdienst weer dubbel gevoeld.
Bij informatie bleek dat de Dorps
dienst in ieder geval deze winter ge
staakt zal blijven.
In de afgelopen jaren werd namelijk
te weinig van deze dienst gebruik ge
maakt, zodat de ondernemer, de firma
R. Vonk, althans voorlopig hiervan
moet afzien.
Naar wij vernemen heeft de Markt-
cornmissie besloten om in samenwer
king met de marktkooplieden dit juar
weer een grote Sint Nicolaasmarkt te
houden op Dinsdag 2 December a.s.
De markt zal de gehele dag duren.
Sint Nicolaas komt persoonlijk een
bezoek brengen, terwijl hij iedere ko
per een geschenk zal aanbieden.
Nadere bijzonderheden hiervan vol
gen nog.
In gebouw „de Kegelbaan" komt aan
staande Donderdag ds G. Lugtigheid uit
Zwolle een lezing houden.
Ds Lugtigheid zal spreken met als
onderwerp „Wat maakt U van Uw le
ven?"
Deze lezing wordt gehouden onder
auspiciën van de Veenendaalse afdeling
der Ned. Christen Vrouwenbond.
F.eeds eerder konden w(j aankondi
gen dat het eerste concert van hei
Utrechts Stedelijk Orkest was vastge
steld op Donderdagavond 27 November
in de grote zaal van het gebouw aan de
Eikenlaan.
Intussen is ook het programma van
dit belangrijke concert samengesteld,
dat men kan vinden in een advertentie
in dit nummer. Het is een zeer aantrek
kelijk programma, met veel mooie en
voor ieder in het gehoor liggende mu
ziek. Wü twijfelen er niet aan, of mei
een dergelijk programma moet het con
cert, ook wat de publieke belangstel
ling betreft, een succes worden.
Het is trouwens wel zeer te hopen da
de belangstelling voor dit concert groo
wordt, want hiervan zal het afhangei
of de Veenendaalse bevolking in de toe
komst in de gelegenheid zal blijven on
per seizoen enkele U.S.O.-concerten ii
eigen plaats, en dan voor een zo lag»
env te kunnen gaan beluiste
ren.
Het is voor de eerste keer dat een or
kest van dit formaat in Veenendaa
komt concerteren En dus zal dit concer
een eerste kennismaking worden me
het U.S.O.
Het is daarom dat wij hieronder ver
schillende bijzonderheden geven van he
orkest en van zijn geschiedenis.
Het orkest telt niet minder dan 80 le
den. Dit aantal nu wordt steeds aange
past aan de capaciteit van het podiun
en de. zaal maar aan het concert in Vee
nendaal zullen toch nog 50 leden deel
nemen. De dirigent van het orkset i:
thans Paul Hupperts.
Over de geschiedenis van het orkes
het volgende:
Het „Utrechts Stedelijk Orchest" i:
ontstaan in 1894 uit het voormalig»
corps van de Schutterij. Voordien (ge
durende een halve eeuw) werden reed;
veel symphonieconcerten gegeven dooi
het toenmalige ensemble, vaak ondei
moeilijke omstandigheden. Toch warer
de concerten van groot muzikaal be
lang, ook door medewerking van zeei
beroemde solisten, w.o. Johannes
Brahms, Clara Schumann (de vrouw
van de grote componist Robert Schu
mann) en Joachim, een der grootste vio
listen, die er ooit geweest zijn. Onder
mm. Dinsdag j.l. werd in Zuid-Limburg
30 mm en op Ypenburg 20 mm geme
ten.
Het regenrijke en koude herfstweer is
vooral voor het platteland nadelig ge
weest. Op vele plaatsen kan men met
grote moeite of in 't geheel niet met
vervoermiddelen op het doorweekte
land komen, daar ook September en
October op de meeste plaatsen een over
vloed aan regenwater hebben gebracht.
Hoeveelheden van 173 mm (in Septem
ber te Scheveningen) en 127 mm (in Oc-
tober te Vlissingen gemeten) spreken
duidelijke taal. Af en toe horen wij in
het weerpraatje van het K.N.M.I. over
zeer lage temperaturen, die in Scandi
navië en Rusland worden gemeten. In
Rusland en Lapland zijn al temperatu
ren gemeten van meer dan 30 grC onder
nul. In de Hartz en in het Alpenland
viel al veel sneeuw.
In het begin van de week waren het
over West-Europa nog de oceaande
pressies, die het weer zacht en onbesten
dig hielden. In een tijdschrift, uitgege
ven door de Duitse Weerdienst te Bad-
VOOR BETERE UURWERKEN
Veenendaal.
GOUD - ZILVER - UURWERKEN
Reeds bij schrijven van 23 Maart
1948 hebben de Kamers van Gelderland
en Utrecht zich gezamenlijk tot de
toenmalige Minister gewend. Voor de
argumenten, die voor het maken van
een rail- en wegverbinding pleiten,
veroorlooft de Neder-Betuwse Kamer
zich te verwijzen naar het adres van
1948, welke argumenten nog steeds on
verminderd van kracht zijn.
De beide Kamers schreven toen over
tuigd te zijn van de noodzakelijkheid,
dat er te Rhenen komt een gecombi
neerde spoor- en verkeersbrug. Zij
meenden, dat daardoor niet alleen de
belangen van de streek ten Noorden van
de Rijn en de Betuwe zullen worden
gediend, doch ook de belangen boven
deze streekbelangen uitgaande.
Ten noorden van de Rijn, zo luidde
het adres van beide Kamers verder,
leiding van Richard Hol (geb. 1825,
overleden 1904) werd onder auspiciën
van het in 1631 opgerichte Collegium
Musicum Ultrajectinum (waarvan thans
het U.S.O. als voornaamste afdeling
deel uitmaakt) regelmatig geconcer
teerd. In 1892 werd Wouter Hutschen-
ruyter- tot dirigent benoemd, die deze
functie 25 jaar lang bekleedde en het or
kest tot grote hoogte wist op te voeren,
zodat het overal in den lande concerten
gaf.
Later heeft het orkest gestaan onder
leiding van Jan van Gilse, Evert Corne-
lis, Henri van Goudoever, Willem van
Otterloo en thans onder de jonge, be
gaafde Paul Hupperts, die voorheen le
dirigent van het Maastrichts Stedelijk
Orchest was.
In de loop der jaren werd het orkest
ook gedirigeerd door gastdirigenten,
waaronder figuren als Brahms, Felix
Weingartner, Willem Mengelberg, Pier
re Monteux, Bruno Walter, Ernest
Schelling, Otto Klemperer, Carl Schu-
richt, Eduard van Beinum, Arthur Hon-
egger en Benjamin Britten.
In het buitenland liet het orkest zich
verschillende malen horen: België en
Duitsland. Twee jaar geleden werd een
zeer succesvol gastconcert gegeven in
Zwitserland (Basel).
Niet alleen het klassieke en romanti
sche repertoire wordt door het U.S.O.
aan de muziekliefhebbers geboden. Zeer
grote verdiensten heeft het orkest zich
in de loop der tijden verworven door
op de bres te staan voor alle belangrijke
verschijningen van de nieuwe toon
kunst. Met name werd en wordt veel
aandacht geschonken aan de Nederland
se componisten, waarvan er velen hun
werk in eerste uitvoering te Utrecht
mochten beluisteren.
^UB!IIIIIIIIIIIIIIi:i!!i!tilitKliilWlKltf».llli;illtltlfI8fRI!tUtllUU.,rttia^^
g Samengesteld in samenwerking g
met de V.V.V. de Ver. v. Vreem- fl
H delingenverkeer „Veenendaal"
Zaterdag 15 November
(In geb. Eikenlaan) 7.30 uur, |1
vertoning van de film „Louise If
Lotte".
Dinsdag 18 November
(In de Chr. Ger. Kerk) ds M. h
S. Roos van Zwijndrecht
spreekt over „Ondanks onze
tijd toch Zendingsperspectief", g
H Donderdag 20 November
(In Kerk Ger. Gem. Hoofd-
straat) 7.30 uur Prof. G. Wisse H
spreekt over „Geloofsverdruk- ïf
king en Genadewonderen in
Spanje".
(In geb. „de Kegelbaan") „Wat j
maakt u van uw leven?" lezing
door ds G. Lugtigheid, onder |f
ausp. van de Ned. Chr. Vrou-
wenbond.
(In Luxor Theater) Uitvoering n
van Arb. Zangver. „O.B.K."
en opvoering van toneelstuk
„Mensen in Botsing".
(In bovenzaal „de Koren- g
beurs") „Wat heb ik aan de §f
Kerk?", een lezing van Prof.
Diepenhorst onder ausp. van
Com. Winteravond-lezingen.
I| Luxor Theater:
Van Vrijdag t/m. Zondag de U
film Mabok, de wilde olifant g
en van Maandag t/m. Woens- M
dag de film „Spoorweg Sabo-
g tage".
Kissingen, lezen wij, dat volgens bere
keningen van de Duitse meteorologen
de kans op een gemiddeld zachte win
ter groot is, dit na een warme zomer in
Midden-Europa en een koude Septem
bermaand. Daar de kachels bij velen
reeds in September in functie waren,
zal menigeen hopen dat zij gelijk heb
ben.
Nu de winter nadert en velen meer
belangstelling hebben voor het weers-
verloop dan in andere jaargetijden (o.a.
schaatsliefhebbers), vestigen wij nog
even Uw aandacht op het dagelijks
weerkaartje, uit gegeven door het K.N.
M.I. Belangstellenden kunnen dan zelf
de depressies en hogedrukgebieden met
vorstweer volgen. J. H. P.
vinden zich o.m. de industriecentra
ïenendaal en Ede, terwijl ook Rhener
tige nijverheid heeft. De in dez<
aatsen gevestigde bedrijven trekker
lrijke arbeiders uit de Betuwe, he
and van Maas en Waal en zelfs ui
x>rd-Limburg aan. De Betuwe heef
>or haar fruitvervoer de onderhavig»
oor- en verkeersverbinding dringenc
)dig. Ook voor de industrie en d<
uitteelt in het Land van Maas en Waa
m deze verbinding van belang zijn o
orden.
Bovendien zijn de omstreken vai
henen voor de Betuwse bevolking eei
ïlangrijk en noodzakelijk ontspan
ngsoord.
Het aanbrengen van een verkeers
ug zal het vervoer per vracht- ei
ïrsonenauto en per autobus belangrijl
imuleren en vele dorpen ten Noordei
ten Zuiden van de Rijn uit hun iso
ment verlossen, omdat zij aansluitin,
rijgen aan het spoorwegnet, dan we
m het reeds aanwezige of nog aan t
ggen wegennet, met name ten Noor
»n van de Rijn.
Opgemerkt wordt verder, dat de Be
iwe gedurende eeuwen door haar lig
ing tussen de grote rivieren afgeslote
geweest en van die positie nog steed
e gevolgen ondervindt. Het bevol
ingsaccres aldaar is achtergebleven b
at van de rest van het land. Alle maat
ïgelen, die kunnen dienen om dez
-reek open te leggen,, zullen niet allee
aar ten goede komen, maar zij zi
aardoor des te beter haar rol kunne
pelen bij het opvangen van de over
bevolking elders en des te gereder haa
kunnen krijgen in de thans door d
ring voorgestane dislocatie van d
strie. Zoals de situatie thans i.
t de Betuwe aan de noordzijd
its vaste oeververbindingen, di
in het uiterste westen of uiterst
MET
Uitgebreide sortering Hoestartikelen
DROGISTERIJ
Hoofdstraat 106 Telefoon 632
>sten bevinden. Uit een oogpunt va
gemeen verkeersbelang lijkt het va
?t grootste gewicht, dat ook een scha
?1 bij Rhenen tot stand gebracl
ordt.
In dit verband veroorloven onze Ka
ers te wijzen op het feit, dat met ht
tstand brengen van de gecombineerd
>oor- en verkeersbrug te Rhenen, h(
ogelijk en naar het oordeel der Ka
mers h iergenoemd noodzakeOiijk wore
le op het Rijkswegenplan geprojecteer
le Rijksweg 30 (Hoevelaken-nr. 12 Vee
ïendaal) door te trekken via de bru
ithenen naar Rijksweg 15 (Betuw
veg), waarmee voor de Betuwe ee
eer belangrijke verkeersverbeterin
:al worden verkregen.
Uit het vorenstaande moge duidelij
>lijken, welk een groot belang de Ka
ners van Utrecht en Gelderland zie
n het herstel van de spoorbrug en hc
laken van een verkeersbrug bij Rhenei
q. het heropenen van de mogelijkhei
ot gebruik van de spoorlijn Amers
oort-Kesteren. Verder werd in het ge
:amenlijk schrijven de nodige aandach
[ewijd aan de nog bestaande, maar mo
nenteel voor personenvervoer niet i
xploitatie zijnde lijn Rhenen-Amers
oort.
Het is de Kamers bekend, zo gin
nen verder, dat deze lijn in het verle
len voor personenvervoer niet rendabt
leëxploiteerd kon worden. De Kamer
nenen tevens te weten, dat de positi
'an het rollend materieel der Spoorwe
;en zeer precair is. Toch menen zij d
andacht van zijne Excellentie te moge
'ragen voor de wenselijkheid om in af
vachting van de definitieve oplossinf
'oorlopig weder personenvervoer t
loen geschieden. De Kamers zijn va:
ordeel, dat het belang van de plaatse:
thenen, Veenendaal en Amersfoort i:
<nderling verband gezien, vorenstaand
erzoek alleszins rechtvaardigen.
Deze spoorlijn, met de totstandko
ning van de brug te Rhenen, doorge
rokken naar Kesteren, geeft de Betuw
en korte verbinding met Amsterdar
n over Zwolle met het noorden vai
iet land.
Indien bij Kesteren een „vork" zoi
:unnen worden gemaakt, zodat de liji
ok naar het westen afbuigt, dan zoi
:e verbinding voor de Neder-Betuw
tellig aan belang winnen.
in de bekendste merken o.a.:
Union, Parker, Pelikan, Gim-
born, Osmia. Swan, Waterman
vindt U bij
Eigen graveer-inrichting