KLEEFsman s boekhuis Nieuwsblad voor Veenendaal Omsti ken VULPENNEN Steeds toenemend aantal verkeers ongelukken in Veenendaal Brug bij Rhenen weer in geding Duitse weerkundigen voorzien een zachte winter Concert van Utr« QOns Weerpraatje Fa. S. BOS Hoofdstraat 91-93 chts Sted. Orchest AGENDA 26e JAARGANG VRIJDAG 14 NOVEMBER 1952 No. 46 Uitgave: Drukkerij „De Gelderse Vallei" Verschijnt inStichts- en Geld.-Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg De Haar, Groep, Benedeneind, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel MORGEN KLAPROOSDAG Reeks Verkeersongelukken Kamer van Koophandel voor de Neder-Betuwe wendt zich tot de Minister van Verkeer en Waterstaat. iderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Dan moet U eens in werke lijkheid naar DIJKSTRA wandelen. Film „Louise Lotte" in het Verenigingsgebouw „Wat heb ik aan de Kerk?" Filmavond van de A.N.W.B. Zang en toneel van „O.B.K." Najaar nog belangrijk te koud Geweldige hoeveelheid regen Deze winter geen Dorpsdienst Een Sint Nicolaasmarkt „Wat maakt U van Uw leven?" In elk geval een wegbrug VOORKOMT GRIEP KININE PILLEN 3 X daags 3 pillen. Fa. J. F. TAK L Abonnementsprijs 0.95 per kwartaal Losse nummers 6 cent Redactie en Administratie Parallelw. 10, Veenendaal Telef. 601, Giro nr. 563427 Redactie W. F. ter Hoeven VAL Toen over de vorige week de balans van het verkeer in Veenendaal werd opgemaakt, werden 8 verkeersongelukken met ernstige gevolgen geteld. In verschillende gevallen liep het buitengewoon goed af, maar er was ook een dode te betreuren, terwijl in andere gevallen ernstige verwondingen en opname in het ziekenhuis noodzakelijk was. Ook de materiële schade in deze week door verkeersongelukken veroorzaakt was groot. In de eerste dagen van deze week kwamen weer enkele verkeersongevallen voor, al zijn die dan gelukkig goed afgelopen. Onwillekeurig geeft deze reeks van ongelukken ieder te denken, en men gaat dan na welke oorzaken aangewezen kunnen worden. Het is daarbij natuurlijk menselijk om eerst te zoeken of er verkeerstech nisch niet iets aan de straten en wegen in Veenendaal mankeert, en dan zien we dat daaraan inderdaad nog veel te verbeteren valt. Maar toch moest in bijna alle geval len van vorige week worden vastgesteld dat de betrokkenen verkeersfouten had den gemaakt. En wanrfeer wij hier be weren dat de beveiliging van de straten en wegen op verschillende punten te wensen laat, dan dient toch wel voorop gesteld het feit, dat zeer veel wegge bruikers te keer gaan of zij de weg voor zich alleen hebben. Al te vaak wordt vergeten dat de verkeersvoorschriften er niet zijn om ons te plagen, maar uit sluitend voor onze eigen veiligheid en die van een ander. De laatste jaren zien we in dit op zicht grote verbetering in Veenendaal, maar men zal het er over eens zijn dat er toch nog heel wat aan mankeert. Wat zou er nu nog verbeterd kunnen worden aan de verkeers-beveiliging in Veenendaal? Het probleem van de verkeersregeling is wel zeer moeilijk oplosbaar gebleken. Al jaren en jaren is men op dit terrein aan 't dokteren en zoeken. Steeds vindt men weer iets nieuws en dat nieuws is dan niet altijd beter. In Veenendaal vormt de Hoofdstraat en de Kerkewijk wel het grootste pro bleem. Het gaat hier om de meest ge bruikte wegen. De grote hoofdweg voor Veenendaal, die tevens een belangrijke doorgangsweg is voor het regionale verkeer. Dus een weg die veel gebruikt wordt door mensen die niet op de hoog te zijn met de verschillende gevaarlijke punten hier. De Kerkewijk is prachtig breed, en op het eerste gezicht zou men verwach ten dat hier minder verkeersongelukken zullen voorkomen. Het tegendeel is ech ter waar. Juist omdat het hier breed is, bereikt het verkeer een hogere snel heid, en dit zou geen be:.waar zijn, ware het niet dat er zoveel moeilijke en ge vaarlijke zijwegen op uitkomen, waaraan het verkeer op de Kerkewijk voorrang moet verlenen. De Kerkewijk is geen voorrangsweg, al wordt hij door velen wel als zodanig aangemerkt, en dat geeft misverstand en ongelukken. De Kerkewijk geeft dan ook de mees te ongelukken. De mogelijkheid is bestudeerd om de Kerkewijk officiëel voorrangsweg te maken, maar het bleek dat dit nieuwe moeilijkheden zou geschapen hebben. Een oplossing zou misschien zijn om verschillende straten die op de Kerke wijk uitkomen voor verkeer te sluiten, en dit verkeer te leiden naar één of twee uitwegen; b.v. de Patrimonium laan, de Bergweg en de Dennenlaan, en hierbij waarschuwingsborden te plaatsen. ONMOGELIJKE SITUATIE BIJ 'T SPOOR. De wegvernauwing bij de Spoorweg overgang aan de Kerkewijk is door het nog steeds toenemende verkeer onhoud baar geworden. Een trottoir voor voetgangers ont breekt op dit gevaarlijke punt ge heel. Lopen er soms enkele voetgan gers, dan moeten de wielrijders hier voor tot bijna midden op de weg uit wijken, en het van de brede Kerkewijk komende autoverkeer komt dan plotse ling in 't nauw. De verlichting is op dit punt ook nihil, en vooral 's avonds weet iemand die met de situatie niet op de hoogte is, niet meer waar de rijweg be gint of ophoudt. Naar wij vernemen zijn thans onder handelingen met de Ned, Spoorwegen gaande om de situatie aan 't Spoor te kunnen verbeteren. Nu de enkele treinen die de overgang passeren toch eerst stoppen, alvorens hier voorbij te rijden en een spoorweg beambte met een rode vlag het verkeer waarschuwt, voor dat de trein voorbij komt, kan een verbreden van de over weg toch geen bezwaar meer opleveren. Indien overeenstemming met de Spoorwegen bereikt kan worden, zal het plan, om hier trottoirs en een pad voor wielrijders aan te leggen, naast het hui dige weggedeelte, een uitstekende op lossing wezen. Even verder, aan de Noordzijde van de overweg, bevindt zich een bushalte, die op zijn beurt weer moeilijkheden geeft, omdat, wanneer hier bussen staan, het overgebleven weggedeelte veel te smal wordt. Het zal zeker een verlies en een ver minking geven aan de fraaie bomen- partij rond het Stationsplein, wanneer verschillende bomen zouden moeten i/erdwijnen. Maar de verkeers-situatie hier vraagt ook om een oplossing. Dik wijls gebeurt het o.a. dat bestuurders van auto's die hier onbekend zijn, ko mende uit de richting van de Hoofd straat, bij de bomen het linker wegge deelte oprijden. Er zijn nog wel andere punten in Vee nendaal waar verkeerstechnisch verbe teringen zijn aan te brengen. Ook het drukke verkeer in en bij de Hoofdstraat geeft nog verschillende problemen. Wij denken ook aan de situatie bij de ge vaarlijke kruising Hoofdstraat-Nieuwe- weg waar, net op de hoeken en tegen over elkaar, twee bushaltes de kruising nog gevaarlijker maken dan deze al is. Hier en daar is inderdaad nog wel een en ander aan de verkeersbeveiliging te verbeteren, en wij twijfelen er ook niet aan, gezien ook de steeds toenemende intensiteit van het weggebruik in Vee nendaal, of, die verbeteringen zullen worden aangebracht. Feit is echter ook en dan denken wij aan de oorzaken van de vele verkeers ongevallen van de laatste tijd dat deze verbeteringen nooit ten volle tot hun recht zullen kunnen komen als de weggebruiker zich niet aan de ver keersregels houdt. Woensdagavond, bij de Vredes- kerk op de Kerkewijk, stak een dame de weg over zonder voldoende op het verkeer te letten. Zij werd door een auto gegrepen en kwam er wonderwel met slechts lichte verwondingen af. Op de Kerkewijk aan de hoek van de Da Costastraat wilde een jongeman op zijn fiets een groentekar voorbij rijden, zonder zijn handen aan het stuur. Hij reed tegen de kar op, en met een hersenschudding en ernstige ver wondingen aan hoofd en arm, moest hij naar het Ziekenhuis worden gebracht. Eveneens op de Kerkewijk wilde de bestuurder van een bestelwagen de Pa trimoniumlaan indraaien. Een autobus die hem achterop reed moest voor de manoeuvre van de bestelwagen remmen. De bus minderde echter niet snel ge noeg vaart en reed de bestelwagen van achteren aan. Ernstige materiële scha de. In de Julianastraat stond een vrachtwagen geparkeerd. Een voorbij rijdende auto raakte deze echter in de flank. Gevolg ernstige materiële schade. Alle verzekeringen Hypotheken Verkoop vaste goederen Woningbeheer Taxaties BROUWER Veenendaal - Kanaal weg - Tel. 290 Assurantie - Hypotheek en Woningbureau EXTRA TOEZICHT STRAAT SLIJTERIJ OP ZATERDAG- EN ZONDAGAVOND Tijdens het afgelopen weekeinde heeft de politie eens extra toezicht gehouden op de jeugd die gewoonlijk op Zater dag- en Zondagavond de Hoofdstraat en omgeving bevolkt. De baldadigheid en overlast waaraan de jeugd zich dan schuldig maakt, neemt n.l. steeds ernstiger vormen aan. Het re sultaat van dit extra toezicht was dat niet minder dan twintig jongelui in aan raking zullen komen met de strafrechter, wegens het zich onnodig ophouden in portieken en andere baldadigheid. Het project „Brug bü Rhenen" wordt steeds niet losgelaten. Enkele dagen geleden heeft de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Neder-Betuwe te Tiel zich wederom tot de Minister van Verkeer en Water staat gewend met een uitvoerig schrijven, waarin opnieuw wordt aangedrongen op de bouw van een brug over de Rijn bjj Rhenen, die geschikt is, zo niet voor rail- en wegverkeer beide, dan toch in elk geval voor wegverkeer. ADVERTENTIES Advertentiepr. p. m.m. 12c. Minimum p. advert, 3.60 Rubriek Vraag en Aanbod en Diversen van 120 woorden 1.30, elk woord meer 6 cent. Droomt U wel eens van Luilekker Land? Ons Roomboterletter Roombotergevuld Speculaas Dik Speculaas met Amandelen Klein Speculaas met Amandelen Deze artikelen maken Uw droom tot werkelijkheid! En enthousiast roept iedereen: Ha, het is van DIJKSTRA! INLEG EN TERUGBETALING RIJKS POSTSPAARBANK Op het postkantoor van Veenendaal werd in de maand October voor de Rijkspostspaarbank ingelegd ƒ74.874.26 en terugbetaald 104.163.66. Voor dit winter-seizoen heeft de Ned. Herv. Evangelisatiever. alhier de vertoning van een serie goede en be kende films op haar programma staan. Om te beginnen heeft men beslag we ten te leggen op de bekende film „Louise Lotte", welke dan morgen, Zaterdag avond om half acht in het gebouw aan de Eikenlaan zal worden gedraaid. „Louise Lotte" is de verfilming van het verhaal van Erich Kastner, het verhaal waarin gescheiden ouders door hun kinderen weer samen gebracht worden. De film begint in een vacantie- huis waar twee meisjes logeren die wer kelijk als twee druppels water op el kaar lijken. De meisjes komen er ten slotte achter dat zij tweelingen zijn. Zij stellen alles in het werk om hun ouders weer bijeen te krijgen. De trots der vol wassenen wordt na veel strijd overwon nen en de kinderen slagen er in hun doel te bereiken. Hoewel het gegeven tragisch is, is het toch een vrolijke film met veel pittige humor. Voorafgaande aan deze hoofdfilm wordt o.a. nog een documentaire en in teressante film over het leven in Pale stina vertoond. Na de zo buitengewoon goed geslaag de vertelavond van de Heer Oosterwel- der, heeft het Comité voor Winter avondlezingen voor a.s. Donderdag 20 Nov. een lezing door Prof. Diepenhorst op het programma staan. Het zal uiteraard een avond van ge heel andere aard zijn, maar stellig niet minder de moeite waard. Prof. Diepenhorst wil dan n.l. ant woord geven op de vraag: „Wat heb ik aan de Kerk?" Bij dit antwoord zijn kerkmensen zowel als de zgn. „buitenkerkelijken" geinteresseerd en ongetwijfeld zal deze interesse blijken uit een flinke opkomst. De avond wordt gehouden in de boven zaal van „De Korenbeurs" aan de Markt. De Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. organiseert op Woensdagavond 26 No vember in Veenendaal een propaganda- avond. Het programma voor deze avond vermeldt o.a. een causerie over het doel en werk van de bond, terwijl daarna de grote bondsfilm „De Horizon wijkt" en de film van de Wegenwacht „De Rid ders van de Weg" vertoond zal worden. Stellig zullen ze n- velen van deze ge legenheid om het contact met de A.N. W.B. te kunnen verstevigen gebruik maken. De avond wordt gehouden in „de Kegelbaan". De Arbeiderszangvereniging „O.B.K." alhier, zal a.s. Donderdagavond in het Luxor Theater een uitvoering geven o.l.v. de heer Joh. van Niterink, terwijl na de pauze het toneelspel „Mensen in Botsing" van Ben van de Horst wordt opgevoerd onder regie van de Heer A. Breekveld. Het programma van de zanguitvoe ring vermeldt o.a. Ave Verum, van Mo zart; Du Herte Israels, van Bortnianski en gedeelten uit Der Zigeunerbaron van Johann Strauss. Het koor wordt aan de vleugel begeleid door mejuf frouw A. van Harskamp. „ONDANKS DEZE TIJD TOCH ZENDINGSPERSPECTIEF" In de Chr. Ger. Kerk aan de Beatrix- straat, spreekt aanstaande Dinsdag avond ds M. S. Roos van Zwijndrecht. Ds Roos zal dan behandelen het on derwerp: „Ondanks onze tijd, toch nog Zendingsperspectief". (Van onze weerkundige medewerker) Behalve September bleef ook October belangrijk te koud. Het etmaal-gemid delde te De Bilt bedroeg 8.2 tegen 9.6 grC normaal. Vooral in het midden van de maand was het buitengewoon koud. Maximum temperaturen van 5 a 7 grC waren zo vroeg in de herfst te De Bilt nog niet eerder voorgekomen. De ge middelde temperatuur van September en October bedroeg te De Bilt 9.8 grC tegen 11.8 grC normaal. Tot 1 Novem ber waren er in de afgelopen 200 jaar slechts twee herfsten die nog kouder waren, n.l. 1786 (2.5 grC te koud) en 1805 (2.2 grC te koud). In de eerste decade van November liet het zich niet aanzien dat deze maand veel te koud zal uitvallen, daar de ge middelde dagtemperaturen te De Bilt vrijwel normaal waren. Tot 1 November kan worden gezegd, dat de herfst bui tengewoon koud was zoals dat maar een enkele keer in de laatste twee eeuwen is voorgekomen. November begon met zeer onstuimig weer. In het midden van de vorige week kwamen een tweetal stormen voor, waarvan de laatste, met een Noordwesterstorm langs de kust, de zwaarste was. Op de lichtschepen kwa men gemiddelde windsnelheden voor van omstreeks 100 km. per uur. Volgens het K.N.M.I. werd de zwaarste wind stoot geregistreerd op het vliegveld Gilze-Rijen en bedroeg 117 km per uur. In de eerste decade van November (110) was op verschillende stations al meer dan 60 a 70 mm regen gevallen, dit is al meer dan de normale hoeveel heid die in November valt; het gemid delde over het gehele land bedraagt 70 Vooral tijdens het slechte weer van de laatste dagen werd het gemis van de Dorpsdienst weer dubbel gevoeld. Bij informatie bleek dat de Dorps dienst in ieder geval deze winter ge staakt zal blijven. In de afgelopen jaren werd namelijk te weinig van deze dienst gebruik ge maakt, zodat de ondernemer, de firma R. Vonk, althans voorlopig hiervan moet afzien. Naar wij vernemen heeft de Markt- cornmissie besloten om in samenwer king met de marktkooplieden dit juar weer een grote Sint Nicolaasmarkt te houden op Dinsdag 2 December a.s. De markt zal de gehele dag duren. Sint Nicolaas komt persoonlijk een bezoek brengen, terwijl hij iedere ko per een geschenk zal aanbieden. Nadere bijzonderheden hiervan vol gen nog. In gebouw „de Kegelbaan" komt aan staande Donderdag ds G. Lugtigheid uit Zwolle een lezing houden. Ds Lugtigheid zal spreken met als onderwerp „Wat maakt U van Uw le ven?" Deze lezing wordt gehouden onder auspiciën van de Veenendaalse afdeling der Ned. Christen Vrouwenbond. F.eeds eerder konden w(j aankondi gen dat het eerste concert van hei Utrechts Stedelijk Orkest was vastge steld op Donderdagavond 27 November in de grote zaal van het gebouw aan de Eikenlaan. Intussen is ook het programma van dit belangrijke concert samengesteld, dat men kan vinden in een advertentie in dit nummer. Het is een zeer aantrek kelijk programma, met veel mooie en voor ieder in het gehoor liggende mu ziek. Wü twijfelen er niet aan, of mei een dergelijk programma moet het con cert, ook wat de publieke belangstel ling betreft, een succes worden. Het is trouwens wel zeer te hopen da de belangstelling voor dit concert groo wordt, want hiervan zal het afhangei of de Veenendaalse bevolking in de toe komst in de gelegenheid zal blijven on per seizoen enkele U.S.O.-concerten ii eigen plaats, en dan voor een zo lag» env te kunnen gaan beluiste ren. Het is voor de eerste keer dat een or kest van dit formaat in Veenendaa komt concerteren En dus zal dit concer een eerste kennismaking worden me het U.S.O. Het is daarom dat wij hieronder ver schillende bijzonderheden geven van he orkest en van zijn geschiedenis. Het orkest telt niet minder dan 80 le den. Dit aantal nu wordt steeds aange past aan de capaciteit van het podiun en de. zaal maar aan het concert in Vee nendaal zullen toch nog 50 leden deel nemen. De dirigent van het orkset i: thans Paul Hupperts. Over de geschiedenis van het orkes het volgende: Het „Utrechts Stedelijk Orchest" i: ontstaan in 1894 uit het voormalig» corps van de Schutterij. Voordien (ge durende een halve eeuw) werden reed; veel symphonieconcerten gegeven dooi het toenmalige ensemble, vaak ondei moeilijke omstandigheden. Toch warer de concerten van groot muzikaal be lang, ook door medewerking van zeei beroemde solisten, w.o. Johannes Brahms, Clara Schumann (de vrouw van de grote componist Robert Schu mann) en Joachim, een der grootste vio listen, die er ooit geweest zijn. Onder mm. Dinsdag j.l. werd in Zuid-Limburg 30 mm en op Ypenburg 20 mm geme ten. Het regenrijke en koude herfstweer is vooral voor het platteland nadelig ge weest. Op vele plaatsen kan men met grote moeite of in 't geheel niet met vervoermiddelen op het doorweekte land komen, daar ook September en October op de meeste plaatsen een over vloed aan regenwater hebben gebracht. Hoeveelheden van 173 mm (in Septem ber te Scheveningen) en 127 mm (in Oc- tober te Vlissingen gemeten) spreken duidelijke taal. Af en toe horen wij in het weerpraatje van het K.N.M.I. over zeer lage temperaturen, die in Scandi navië en Rusland worden gemeten. In Rusland en Lapland zijn al temperatu ren gemeten van meer dan 30 grC onder nul. In de Hartz en in het Alpenland viel al veel sneeuw. In het begin van de week waren het over West-Europa nog de oceaande pressies, die het weer zacht en onbesten dig hielden. In een tijdschrift, uitgege ven door de Duitse Weerdienst te Bad- VOOR BETERE UURWERKEN Veenendaal. GOUD - ZILVER - UURWERKEN Reeds bij schrijven van 23 Maart 1948 hebben de Kamers van Gelderland en Utrecht zich gezamenlijk tot de toenmalige Minister gewend. Voor de argumenten, die voor het maken van een rail- en wegverbinding pleiten, veroorlooft de Neder-Betuwse Kamer zich te verwijzen naar het adres van 1948, welke argumenten nog steeds on verminderd van kracht zijn. De beide Kamers schreven toen over tuigd te zijn van de noodzakelijkheid, dat er te Rhenen komt een gecombi neerde spoor- en verkeersbrug. Zij meenden, dat daardoor niet alleen de belangen van de streek ten Noorden van de Rijn en de Betuwe zullen worden gediend, doch ook de belangen boven deze streekbelangen uitgaande. Ten noorden van de Rijn, zo luidde het adres van beide Kamers verder, leiding van Richard Hol (geb. 1825, overleden 1904) werd onder auspiciën van het in 1631 opgerichte Collegium Musicum Ultrajectinum (waarvan thans het U.S.O. als voornaamste afdeling deel uitmaakt) regelmatig geconcer teerd. In 1892 werd Wouter Hutschen- ruyter- tot dirigent benoemd, die deze functie 25 jaar lang bekleedde en het or kest tot grote hoogte wist op te voeren, zodat het overal in den lande concerten gaf. Later heeft het orkest gestaan onder leiding van Jan van Gilse, Evert Corne- lis, Henri van Goudoever, Willem van Otterloo en thans onder de jonge, be gaafde Paul Hupperts, die voorheen le dirigent van het Maastrichts Stedelijk Orchest was. In de loop der jaren werd het orkest ook gedirigeerd door gastdirigenten, waaronder figuren als Brahms, Felix Weingartner, Willem Mengelberg, Pier re Monteux, Bruno Walter, Ernest Schelling, Otto Klemperer, Carl Schu- richt, Eduard van Beinum, Arthur Hon- egger en Benjamin Britten. In het buitenland liet het orkest zich verschillende malen horen: België en Duitsland. Twee jaar geleden werd een zeer succesvol gastconcert gegeven in Zwitserland (Basel). Niet alleen het klassieke en romanti sche repertoire wordt door het U.S.O. aan de muziekliefhebbers geboden. Zeer grote verdiensten heeft het orkest zich in de loop der tijden verworven door op de bres te staan voor alle belangrijke verschijningen van de nieuwe toon kunst. Met name werd en wordt veel aandacht geschonken aan de Nederland se componisten, waarvan er velen hun werk in eerste uitvoering te Utrecht mochten beluisteren. ^UB!IIIIIIIIIIIIIIi:i!!i!tilitKliilWlKltf».llli;illtltlfI8fRI!tUtllUU.,rttia^^ g Samengesteld in samenwerking g met de V.V.V. de Ver. v. Vreem- fl H delingenverkeer „Veenendaal" Zaterdag 15 November (In geb. Eikenlaan) 7.30 uur, |1 vertoning van de film „Louise If Lotte". Dinsdag 18 November (In de Chr. Ger. Kerk) ds M. h S. Roos van Zwijndrecht spreekt over „Ondanks onze tijd toch Zendingsperspectief", g H Donderdag 20 November (In Kerk Ger. Gem. Hoofd- straat) 7.30 uur Prof. G. Wisse H spreekt over „Geloofsverdruk- ïf king en Genadewonderen in Spanje". (In geb. „de Kegelbaan") „Wat j maakt u van uw leven?" lezing door ds G. Lugtigheid, onder |f ausp. van de Ned. Chr. Vrou- wenbond. (In Luxor Theater) Uitvoering n van Arb. Zangver. „O.B.K." en opvoering van toneelstuk „Mensen in Botsing". (In bovenzaal „de Koren- g beurs") „Wat heb ik aan de §f Kerk?", een lezing van Prof. Diepenhorst onder ausp. van Com. Winteravond-lezingen. I| Luxor Theater: Van Vrijdag t/m. Zondag de U film Mabok, de wilde olifant g en van Maandag t/m. Woens- M dag de film „Spoorweg Sabo- g tage". Kissingen, lezen wij, dat volgens bere keningen van de Duitse meteorologen de kans op een gemiddeld zachte win ter groot is, dit na een warme zomer in Midden-Europa en een koude Septem bermaand. Daar de kachels bij velen reeds in September in functie waren, zal menigeen hopen dat zij gelijk heb ben. Nu de winter nadert en velen meer belangstelling hebben voor het weers- verloop dan in andere jaargetijden (o.a. schaatsliefhebbers), vestigen wij nog even Uw aandacht op het dagelijks weerkaartje, uit gegeven door het K.N. M.I. Belangstellenden kunnen dan zelf de depressies en hogedrukgebieden met vorstweer volgen. J. H. P. vinden zich o.m. de industriecentra ïenendaal en Ede, terwijl ook Rhener tige nijverheid heeft. De in dez< aatsen gevestigde bedrijven trekker lrijke arbeiders uit de Betuwe, he and van Maas en Waal en zelfs ui x>rd-Limburg aan. De Betuwe heef >or haar fruitvervoer de onderhavig» oor- en verkeersverbinding dringenc )dig. Ook voor de industrie en d< uitteelt in het Land van Maas en Waa m deze verbinding van belang zijn o orden. Bovendien zijn de omstreken vai henen voor de Betuwse bevolking eei ïlangrijk en noodzakelijk ontspan ngsoord. Het aanbrengen van een verkeers ug zal het vervoer per vracht- ei ïrsonenauto en per autobus belangrijl imuleren en vele dorpen ten Noordei ten Zuiden van de Rijn uit hun iso ment verlossen, omdat zij aansluitin, rijgen aan het spoorwegnet, dan we m het reeds aanwezige of nog aan t ggen wegennet, met name ten Noor »n van de Rijn. Opgemerkt wordt verder, dat de Be iwe gedurende eeuwen door haar lig ing tussen de grote rivieren afgeslote geweest en van die positie nog steed e gevolgen ondervindt. Het bevol ingsaccres aldaar is achtergebleven b at van de rest van het land. Alle maat ïgelen, die kunnen dienen om dez -reek open te leggen,, zullen niet allee aar ten goede komen, maar zij zi aardoor des te beter haar rol kunne pelen bij het opvangen van de over bevolking elders en des te gereder haa kunnen krijgen in de thans door d ring voorgestane dislocatie van d strie. Zoals de situatie thans i. t de Betuwe aan de noordzijd its vaste oeververbindingen, di in het uiterste westen of uiterst MET Uitgebreide sortering Hoestartikelen DROGISTERIJ Hoofdstraat 106 Telefoon 632 >sten bevinden. Uit een oogpunt va gemeen verkeersbelang lijkt het va ?t grootste gewicht, dat ook een scha ?1 bij Rhenen tot stand gebracl ordt. In dit verband veroorloven onze Ka ers te wijzen op het feit, dat met ht tstand brengen van de gecombineerd >oor- en verkeersbrug te Rhenen, h( ogelijk en naar het oordeel der Ka mers h iergenoemd noodzakeOiijk wore le op het Rijkswegenplan geprojecteer le Rijksweg 30 (Hoevelaken-nr. 12 Vee ïendaal) door te trekken via de bru ithenen naar Rijksweg 15 (Betuw veg), waarmee voor de Betuwe ee eer belangrijke verkeersverbeterin :al worden verkregen. Uit het vorenstaande moge duidelij >lijken, welk een groot belang de Ka ners van Utrecht en Gelderland zie n het herstel van de spoorbrug en hc laken van een verkeersbrug bij Rhenei q. het heropenen van de mogelijkhei ot gebruik van de spoorlijn Amers oort-Kesteren. Verder werd in het ge :amenlijk schrijven de nodige aandach [ewijd aan de nog bestaande, maar mo nenteel voor personenvervoer niet i xploitatie zijnde lijn Rhenen-Amers oort. Het is de Kamers bekend, zo gin nen verder, dat deze lijn in het verle len voor personenvervoer niet rendabt leëxploiteerd kon worden. De Kamer nenen tevens te weten, dat de positi 'an het rollend materieel der Spoorwe ;en zeer precair is. Toch menen zij d andacht van zijne Excellentie te moge 'ragen voor de wenselijkheid om in af vachting van de definitieve oplossinf 'oorlopig weder personenvervoer t loen geschieden. De Kamers zijn va: ordeel, dat het belang van de plaatse: thenen, Veenendaal en Amersfoort i: <nderling verband gezien, vorenstaand erzoek alleszins rechtvaardigen. Deze spoorlijn, met de totstandko ning van de brug te Rhenen, doorge rokken naar Kesteren, geeft de Betuw en korte verbinding met Amsterdar n over Zwolle met het noorden vai iet land. Indien bij Kesteren een „vork" zoi :unnen worden gemaakt, zodat de liji ok naar het westen afbuigt, dan zoi :e verbinding voor de Neder-Betuw tellig aan belang winnen. in de bekendste merken o.a.: Union, Parker, Pelikan, Gim- born, Osmia. Swan, Waterman vindt U bij Eigen graveer-inrichting

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1952 | | pagina 1