Grenspaal Rhenen-Veenendaal
door onbekenden „ontvoerd"
Weer nieuw licht op de onderaardse
gangen in het Achterkerk
Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Het Wonder van Pasen
De paal was juist weer op zijn
oude plaats neer gezet
Rhenen deed
vannacht de
tegenzet
4 GF,1%DA
Fa. S. BOS Hoofdstraat 91-93
Fa. J. F. T A K
27c JAARGANG
DONDERDAG 2 APRIL 1953
No. 13
Abonnementsprijs 0.95
per kwartaal
l.nsse nummers fi cent
Redactie en Administratie
Parallelw. 10. Veenendaal
Telef. 601, Giro nr. 563427
Redactie W. F. ter Hoeven
VALLEI
Uitgave: Drukkerij „De Gelderse Vallei"
ADVERTENTIES
Advertentiepr. p. m.m. 12c.
Minimum p. advert, 3.60
Rubriek Vraag en Aanbod
en Diversen van 120
woorden 1.30, elk woord
meer 6 cent.
Verschijnt in: Stichts- en Geld.-Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg. Overberg De Haar, Groep, Benedeneind, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Zoals wij in een vorig nummer berichtten, zou de grote stenen paal op de
Kerkewijk welke daar de grens tussen de gemeenten Rhenen en Veenendaal
aangeeft, weer op zün plaats gezet worden, nadat deze daar ongeveer een jaar
lang onttroond aan de kant van de weg heeft gelegen.
Maandag werd de grenspaal vanwege de Provinciale Waterstaat dan ook
weer in ere hersteld en op zijn plaats gezet.
Gisternacht echter, dus nog geen twee dagen later hebben tot nog toe
onbekend gebleven personen de zware paal weer uit de grond getrokken en
boven op de Berg nabij de Oude Grintweg neergezet. Men heeft kennelijk de
bedoeling gehad om de paal neer te zetten op de plaats waar de gemeente Vee
nendaal in de toekomst graag de grens met Rhenen wil zien, maar men is dan
niet ver genoeg gegaan, want deze plaats ligt nog even verder de straatweg op.
Dc „ontvoerders" van de grenspaal hadden niet de moeite genomen om deze
on de Berg in te graven, en zo werd gisterochtend de paal daar staande op zijn
grote voetstuk, verlaten en in zijn volle lengte aangetroffen.
GEEN APRIL GRAP
Toch is het haast onbegrijpelijk hoe
men de zware paal, welke toch wel on
geveer een ton zal wegen, heeft weten
weg te krijgen en het zal ons dan ook
niet verwonderen als zou blijken dat
hier een takelwagen of een ander
kracht-instrument bij gebruikt is.
Omtrent de daders is nog absoluut
nietS bekend. Toen we gistermiddag
omstreeks 1 uur de politie in Rhenen
vroegen om inlichtingen bleek men hier
nog amper iets van het voorgevallene te
weten.
We weten niet precies hoe men in
Rhenen op deze „grensschending" heeft
gereageerd. Stellig zal dit met gemeng
de gevoelens geweest zijn in verband
met de thans in behandeling zijnde
grenswijzigingen.
In Veenendaal ging het nieuws als
een lopend vuurtje rond en de eerste
„Het Woord" van Kaj Munk
door Ned. Volkstoneel
Op 4 Januari 1044 knalde in het
Deense plaatsje Silkeborg het verrade-
lijke schot, waarmee de Duitsers een
einde maakten aan het leven van een
goede dominee en een dapper verzet
strijder.
Kaj Munk, die op 13 Januari 1898
endm' dc naam Kaj Harald-Leininger
Petersen in Maribo het levenslicht aan
schouwde, heeft een aantal toneelstuk
ken geschreven, waarvan „Ordet" (Het
Woord), dat in 1932 ontstond, wel het
bekendste is geworden.
Dit drama, dat tot centrale gedachte
heeft het wonder, de tot leven wekkende
kracht van het geloof, maakt op de toe
schouwer een diepe indruk.
Het Woord is een toneelstuk in 4 be
drijven. Het is een stuk zonder hoofd
rollen. Want elke rol is een hoofdrol.
De oude trotse boer Mikkel Borgen is
een vertegenwoordiger van het mense
lij k-zelf bewuste Christendom, zoals
Grundtvig dat predikte, de levende te
genstelling van de nederige, ai-me Peter
de kleermaker, de piëtistische „oefe
naar". Twee vaders, die hun kinderen,
die elkaar liefhebben, niet aan elkaar
gunnen. Die tegenstelling alleen al kon
een heel toneelstuk vullen.
Maar er zijn nog meer hoofdfiguren.
De stralende liefdevolle Inger, de
schoondochter van de oude Mikkel, is
de mooiste vrouwenfiguur, door Munk
geschapen. Haar plotselinge dood in het
kraambed is in dit stuk het grote ge
beuren, dat de aanschouwer te verwer
ken gegeven wordt. De krankzinnige
Johannes heeft beloofd, dat hij haar,
mocht zij sterven, zou opwekken.
Gebeuren er nog wel wonderen? Neen
zegt de dokter. Neen zegt de predikant.
Ja zegt het kind, de kleine Maren, op
wier aandrang Johannes.... is hij
weer genezen? is hij nog krankzinnig?
het wonder verricht.
Een opvoering van dit fenomenale
stuk zal worden gegeven door het Ne
derlands Volkstoneel op Zaterdag 11
April in het Verenigingsgebouw aan de
Eikenlaan onder auspiciën van de Vee-
nendaalse afdeling van het N.V.V.
Het Ned. Volkstoneel komt nu jaar-
lijks in Veenendaal een opvoering geven
en velen hebben al weer naar dit onder
hand traditioneel geworden tonelistische
hoogtepunt uitgezien. Zonder twijfel
zal ook nu weer door zeer velen deze
gelegenheid, om in eigen plaats goed en
beroepstoneel te kunnen zien, worden
aangegrepen.
De opvoering van „Het Woord" zal
worden ingeleid met een voorwoord
van ds P. G. de Vey Mesdagh van Ede.
E=
Samengesteld in samenwerking f:
met de V.V.V. de Ver. v. Vreem-
delingenverkeer „Veenendaal"
Hedenavond
(In geb. Eikenlaan) 7.30 uur
uitvoering van Johannes Pas
sion door C.O.V., solisten en
H Utr. Stedelijk Orkest o.lv. Gijs-
II bert van Zanten.
M Donderdag 9 April
(In geb. Eltheto) 8 uur Film-
concert.
|1 Zaterdag 11 April
(In geb. Eikenlaan) 7.30 uur
|l Opvoering door Ned. Volks-
toneel van „Het Woord" van
ff Kaj Munk.
|1 Luxor Theater:
|l Van heden Vrijdag t/m. Zon
dag (le Paasdag) de film Let's
Dance. Maandag (2e Paasdag)
en Dinsdag de film Vader is
11 Vrijgezel. Woensdag en Don
derdag de film De Vrijbuiter.
'mhllllllllllllllHllllllllllllllllllllillllllllllllllillll'IIMIIIIIIUiUI llllllllllllllll II
^HJiiiii.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMitwiHHWiiiniiiiiimniiiiiiiiiiiiiiiiiii
reactie hier was dat men meende met
een 1 April-grap te doen te hebben.
Menigeen brandde van nieuwsgierig
heid, maar men ging niet kijken om er
toch maar niet in te lopen.
Tenslotte echter bleek het dan toch
waar te zijn, en algemeen was men het
er toen wel over eens dat de grenspaal
wel niet door Rhenenaren op de Berg
zal zijn neergezet.
De grenspaal is eigendom van de
Provinciale Waterstaat en deze zal stel
lig maatregelen nemen om deze weer
spoedig op de grenslijn aan de Kerke
wijk te plaatsen.
Alleen is het dan altijd nog mogelijk
dat men straks op een goede morgen de
grenspaal ergens midden op de Veen en-
daalse Markt zal vinden
Mocht het zover nog eens komen dan
willen we nu alvast in overweging ge
ven om Rhenen voor te stellen een ge
zamenlijke Veenendaalse-Rhenense be
waking van de grenspaal te vormen.
DE MUZIEKFILMS IN „ELTHETO"
Omtrent de Muziekfilmavond voor
volgende week Donderdag in Eltheto
deelt men ons mede, dat men in de ver
onderstelling verkeert dat deze films
uitsluitend voor kinderen zijn. Het te
gendeel is echter waar. Daar deze films
in de eerste plaats bedoeld zijn om
ouderen en ook jongeren hiervan te
doen genieten werd de leeftijdsgrens om
tot dit film-concert toegelaten te kun
nen worden gesteld vanaf 14 jaar.
GEMEENTERAADS-CANDIDATEN
VOOR DE S.G.P.
Dezer dagen werd ook de candidaten-
lijst van de S.G.P. voor de aanstaande
gemeenteraadsverkiezingen samenge
steld. De candidaten zijn: 1. G. J. van
Deelen, 2. A. Budding, 3. T. M. van
Beek, 4. B. van Hunnik, 5. J. van de
Haar, 6. E. Valkenburg, 7. D. van Kam
pen, 8. A. Hardeman.
U.S.O.-Concert andermaal uit
gesteld
Het tweede Concert in Veenendaal
van het Utrechts Stedelijk Orkest, dat
eerst was aangekondigd voor Vrydag 10
April a.s. en dat later werd uitgesteld
tot 24 April, is wegens het bezet zijn van
het gebouw aan de Eikenlaan, op laatst
genoemde datum, wederom uitgesteld
moeten worden.
Er is geen twijfel aan of het
zijn Rhenenaren geweestdie in de
afgelopen nacht op Veenendaals gebied
zijn doorgedrongen: met zich voerend
de ontvoerde grenspaal welke gister
ochtend boven aan de Berg werd terug
gevonden.
Zij slaagden er in de paal helemaal
op het Zwaaiplein neer te zetten en er
stond bij geschreven: „RHENENS GE
BIED TIJDELIJK AFGESTAAN AAN
VEENENDAAL".
Ock het bord aan de Kerkewijk dat
aangeeft waar de kom der gemeente
Veenendaal begint werd door de nach
telijke bezoekers niet onaangeroerd
gelaten, want er was over heen geplakt
de regel „Kom Rhenen".
OPENEN NIEUW TROEPHUIS
Zaterdag de 11e April is voor de Vee-
nendaalse padvinders een belangrijke
dag. Op die dag zal namelijk hun ge
reed gekomen troephuis aan de Oude
Grintweg bij het. Juliana Ziekenhuis
officieël worden geopend.
Wij staan voor Pasen voor de herdenking van de Opstanding. Straks
zullen de Paasklokken beieren. In woord en geschrift en in stemmingsvol uit
gevoerde oratoria zal de gekerstende wereld het grootse en grootste gebeuren
der eeuwen weer herdenken: de overwinning op de Dood.
Wat lijken die feiten ons oneindig lang geleden. Ja, wij kunnen ze ons nog
wel indenken wij kunnen, gesteund door hetgeen schilders, tekenaars en
dichters ons over dit machtige onderwerp brachten of nalieten, in onze fantasie
de vrouwen volgen, op weg naar het graf.
Er moeten toch wel degelijk ondergrondse gangen te vinden z\jn in het
Achterkerk. Naar aanleiding van het betreffende artikel in ons blad zijn het de
laatste weken meerdere lezers geweest die ons, van hetgeen zij omtrent de gan
gen weten, hebben verteld en ook waardevolle aanwijzingen hebben gegeven.
Steeds weer vormde de kelder van het bewuste en nu geheel verbouwde oude
„spookhuis" aan de Achterkerkstraat het uitgangspunt. De kelder dus vanwaar
dan een onderaardse gang moet lopen naar de kerk aan de Markt.
Dezer dagen echter ontvingen wij een schrijven van een bejaarde oud-
Veenendaler welke thans in Utrecht woont en deze werpt weer een geheel nieuw
licht op de gangen-geschiedenis. Deze oud-Veenendaler weet namelijk te ver
tellen dat de onderaardse gang reeds begint bij het blok huizen dat staat tussen
boekhandel Mark en Bakker van Ojik. De onderaardse gang werd hier ongeveer
80 jaar geleden en dat heeft de Veenendaalse Utrechtenaar alles met eigen
ogen gezien tot aan het huis van boekhandel Mark afgebroken en de voor
gevel van het blok huizen is op de fundamenten van dit stuk gang gebouwd.
En wat de Veenendaler in Utrecht
verder weet te vertellen, konden andere
Veenendalers ons bevestigen, namelijk
dat op de plaats waar het hiervoor be
doelde blok huizen gebouwd is, vroeger
dat is dus ongeveer 80 jaar geleden
nog een aantal klooster-huisjes heb
ben gestaan. Kleine huisjes, die slechts
één kamertje of eigenlijk meer een cel
bevatten. De oud-Veenendaler spreekt
hier van een klooster en hij weet zelfs
de naam van dit klooster te noemen
n.l. ..Cheleth".
Van dit klooster loopt dan de door
hemzelf aanschouwde gang naar de
Grote kerk. Hij weet niet of de kelder
van het huis van Veldhuizen op deze
kloostergang is aangesloten geweest,
maar hij adviseert om ter hoogte van
het gangetje bij boekhandel Mark eens
diep te gaan graven. Daar kan het be
gin van het nog bestaande tunnelge
deelte dat naar de kerk loopt bloot ge
legd worden.
Waar komt de tunnel in
de kerk uit?
Een belangrijke vraag is ook waar de
kloostergang dan wel in de kerk moet
uitkomen. Er is niets met zekerheid van
te zeggen maar er bestaan wel sterke
vermoedens, namelijk onder het kerk
portaal achter de preekstoel.
Als men op de grote vloer-tegels in
*het portaal klopt, klinkt het hol. Het is
alsof er een grote ruimte onder verbor
gen zit.
Het portaal behoort tot het oudste ge
deelte van de kerk, maar het is toch
niet uitgesloten, en zelfs zeer aanneme
lijk dat de onderaardse gangen al da
teren van voor het bouwen van de eigen
lijke kerk.
Zoals bekend heeft op de heuvel van
de Rode Haan eens een klooster ge
staan. En het is niet onmogelijk dat, nog
voor dat Veenendaal werd gesticht, er
ook een klooster-nederzetting op de
heuvel van de Achterkerkstraat, welke
een schitterende en veilige terp vormde
temidden van een waterrijk en herhaal
delijk overstroomd gebied is geweest.
Wel is bekend dat voor de bouw van
de kerk in het jaar 1570 de benodigde
grond moest worden gekocht van een
klooster in Rhenen, waarschijnlijk het
z.g. Agnieten-klooster.
Indien het lukken zou althans een
gedeelte van de onderaardse gangen in
het Achterkerk bloot te leggen en in
dien er aanwijzingen gevonden zouden
worden die duiden op een hoge ouder
dom van deze gangen, dan zal de Rijks
dienst voor Oudheidkundig bodem
onderzoek, gevestigd in Amersfoort, zich
er stellig voor interesseren en een des
kundig onderzoek doen instellen.
Met betrekking tot het eventueel
blootleggen van de gangen vernemen
wij nog dat midden volgende week in
de Achterkerkstraat graafwerk -ver
richt moet worden, juist op een plaats
waarvan er sterke vermoedens zijn
dat de gang er onder door loopt.
„Stijn de Poker"
Het is de moeite waard nog even te
rug te komen op de brief van de oud-
Veenendaler uit Utrecht. Deze vertelt
daarin nog van wat hij het klooster
„Cheleth" noemt, dat dit klooster betre
den kon worden door een grote poort
met een deur. Men moest een trap op
om deze poort binnen te kunnen gaan.
In zijn jeugdjaren woonde daar Stijn
de Poker (een andere naam kent hij
niet).
Daar binnen kon men weer 6en heel
diepe trap af. Daar woonde een oude
parapluiemaker of krammer en lijmer
van gebroken aardewerk.
Gedenksteen in de Van
de Pollstraat
Ook weet hij nog te vertellen dat in
de „Brede gang", zoals vroeger de Van
de Pollstraat heette, een weverij Bennik
Ifesi'aan heefr"Dezë Weverij werd door
een hevige orkaan geheel verwoest.
Later zijn daar de thans bestaande drie
rijen huizen gebouwd en hij wist er op
dat in de zijgevel van de onderste rij
huizen hier een steen gemetseld zit
welke aan deze orkaan herinnert. De in
deze steen gebeitelde datum kon hij
zich niet meer herinneren, maar wij
zijn de steen eens gaan bekijken en
inderdaad staat daarop vermeldt: „OR
KAAN. 28 MEI I860".
Alle verzekeringen
Hypotheken
Verkoop vaste goederen
Woningbeheer
Taxaties
Assurantie-, Hypotheek- en
Woningbureau BROUWER,
beëdigd als makelaar en taxateur
Veenendaal - Kanaal weg 2 - Tel. 290
25 JAAR KOSTER IN JULIANAKERK
Dezer dagen is het 25 jaar geleden dat
de Julianakerk in gebruik genomen
werd. De heer T. Sehoeman heeft al die
jaren het ambt van koster van deze
kerk vervuld en naar aanleiding van
dit feit werd de heer Schoeman dooi
de kerkvoogdij een envelop met inhoud
aangeboden.
Terugkeer Evacuees gemeente
Brouwershaven
De Burgemeester van Brouwershaven
maakt bekend, dat door de Commis
saris der Koningin in de Provincie Zee
land toestemming is verleend tot terug
keer van de bevolking OP EIGEN
RISICO, niettegenstaande het feit, dat
de algemene situatie niet zonder gevaar
kan worden genoemd, met uitzondering
van de zieken, de gebrekkigen en de
ouden van dagen, waarvan de terug
keer nog ernstig wordt ontraden en met
inachtneming van het navolgende:
1. Dringend wordt aangeraden alleen
te slapen op de bovenverdiepingen
der woningen;
2. Het is verboden zonder toestemming
van B. en W. de woning van een
ander gezin te betrekken, dan wel
met een ander gezin samen te wo
nen;
3. De woning van het terugkerende
gezin moet naar het oordeel van B.
en W. redelijk bewoonbaar zijn;
4. De werkzoekenden hebben alleen
het recht op vestiging, wanneer zij
een werkvergunning bezitten van
het Gewestelijk Arbeidsbureau, bij
kantoor Zierikzee, Klokstraat B 399;
5. Het normaal functioneren van de
gemeentelijke taken en diensten kan
niet worden gegarandeerd, o.m.:
a. drinkwatervoorziening;
b. riolering functioneert onvoldoen
de;
c. het ophalen van vuilnis vindt on
regelmatig plaats.
6. Bij dreigend watergevaar zal ZO
MOGELIJK een alarmsignaal wor
den gegeven, bestaande uit sirene
brandweer en andere dienstige mid
delen
7. Er bstaat geen zekerheid, dat met de
a.s. herfst weder geen evacuatie zal
moeten volgen, wanneer het gat in
de Schelphoek niet is gedicht.
De scholen zullen weder aanvangen
met ingang van Dinsdag 14 April
1953.
Het stoffelijk overschot van wijlen Koningin Mary werd in een stoet van
haar woonplaats Marlborough naar de Westminster Hall gebracht waar
zÜ opgebaard werd.
Foto: de stoet langs een haag van de Horse Guards Parade op weg naar
Westminster. De vier Koninklijke hertogen, Edinburgh, Windsor, Clou-
cester en Kent z|jn vlak achter de koets.
„Ze gaan nog hangt in hun oren
't Gejoel en het verre geruis
En of ze het „Kruisigt hem!" horen,
Weerom voor Pilatus' huis,
Zo duiken ze stil in hun mantels
En spreken zacht voor zich heen
Doch de weg ligt daar stil en eenzaam
En de vrouwen gaan daar... alleen"...
-H-
Het is lang geleden, dat wij dit vers
moesten memoriseren. Wij herinneren
ons helaas de dichter niet, doch hij was
een der vele kunstenaars, die ons de
Paasgeschiedenis duidelijk voor ogen
stelde, hoe lang zij ook naar ons tijds
begrip reeds tot het verleden behoort.
Is dat Paaswonder werkelijk zo lang
geleden?zó lang, dat wij in onze
eigenwaan met recht kunnen zeggen:
al die wonderen, al die verschijningen
van Christus na zijn opstanding behoren
tot het verleden en: dat komt in onze
tijd niet meer voor?
Lang geleden... Zet minder dan 40
mensen van middelbare leeftijd naast
elkaar denk u in, dat elk dier men
sen één geslacht vertegenwoordigt en
dan.dan zijn wij reeds in de tijd van
Christus' omwandeling op aarde.
Wij willen nog wel aannemen, dat in
die tijd al die wonderen" zijn gebeurd.
Wij staan er misschien verwonderd
over, dat Thomas de verhalen van zijn
mede-discipelen niet voetstoots kon aan
nemen en nu nog gewagen wij van een
„ongelovige Thomas". Wij aanvaarden
die oude tiid der wonderen zonder er
veel bij na te denken. De verschijning
van Christus aan de Emausgangers.
Dat is geschiedenis een heel oude ge
schiedenis, die wij aanvaarden en ge
loven misschien ook wel op dezelf
de manier, waarop wij aannemen, dat
in 1500 Karei de Vijfde werd ge
boren. Dat wordt ons zo geleerd
waarom zouden wij het niet aannemen?
Het zal wel zo zijn geweest. In onze
moderne en verlichte tijd is echter alles
anders. Tegenwoordig kan er maar
weinig gebeuren, dat wij met ons men
selijk vernuft niet kunen vatten. O, al
dagverhalen ovc. z'n^fpde engelen
ovei' engelen, die de zware steen van het
graf zouden hebben verwijderd, het zijn
allemaal mooie verhalen die passen in
die zo lang verleden tijd. Maar wij, met
onze moderne begrippen? Er is nu toch
zeker geen plaats meer voor engelen in
onze wereld van de straaljagers? Stel
2 x 3000 stenen sjouwen
Louter en alleen voor hun plezier en
om eens wat kattekwaad uit te halen,
waren jongelui, 15 in getal in de leef
tijd van 17 tot 20 jaar, Zondagavond
bezig om een stapel van 3000 stenen
welke aan de Nieuweweg stonden op
getast naar de andere zijde van de weg
te sjouwen.
Toen zij hiermee al aardig gevorderd
waren hadden ze pech in de vorm van
een naderende politieagent. De agent
slaagde erin een paar van de sjouwers
in de kraag te pakken, en toen kwam
het. Hij liet de knapen de stenen weer
naar de overkant van de weg terug
brengen en netjes opstapelen.
Ondertussen hadden de „zwoegers"
de nodige rake opmerkingen en plage
rijen van het voorkomende publiek te
verwerken en na afloop verklaarden zij
er niet meer over te denken iets derge
lijks nog eens uit te halen, want het was
erger geweest dan een bekeuring.
VOOR BETERE UURWERKEN
Veenendaal.
GOUD - ZILVER - UURWERKEN
Uit de Veenendaalse Politie
verordening
Na de artikelen uit de Veenendaal
se Politie-verordening gegeven in
ons vorig nummer, volgen hier dan
weer de volgende:
SCHOONHOUDEN VAN OPEN
BARE WEG
Artikel 19 zegt: In de kom der ge
meente moet de hoofdbewoner van
een gebouw; de gebruiker van een
erf; de eigenaar of beheerder van
enig onbewoond gebouwd eigendom
of enig ongebruikt ongebouwd erf,
de openbare weg voor, terzijde en
achter het pand gelegen, behoorlijk
schoon houden.
Waar geen overburen zijn geheel,
waar overburen zijn tot op de helft,
op pleinen tot 5 meter uit de stoep
en daar waar de straatweg door de
gemeente loopt tot aan de goten. Het
zijn steeds de bewoners van de bene
den-verdieping welke deze verplich
ting hebben.
Men is verplicht een maal in de
week, en wel des Vrijdags of Zater
dags voor 2 uur te vegen.
Wanneer de bestrating is ver
nieuwd of hersteld, is het verboden
de eerste 6 weken te schrobben of te
vegen.
Art. 23a verbiedt het afspuiten of
met water reinigen van een 2-, 3- of
4-wielig rijtuig in de Hoofdstraat of
Hoogstraat.
Art 25 stamt kennelük uit de goe
de oude tijd: Des Zaterdags na 3 uur
is het ook verboden vuilnis of mest-
speciën van welke aard ook, in de
kom der gemeente bij de bomen
langs de straten te werpen of te ve
gen.
Nog nooit verouderd is artikel 26,
waarbij het verboden is in de kom
der gemeente op of terzijde van de
openbare weg te wateren of aan een
andere natuurlijke behoefte te vol
doen.
je voor! Kunnen we niet alle natuur
wonderen verklaren? Kunnen wij niet
jaren van tevoren een zons- of maans
verduistering aankondigen. Nu ja, er is
nog wel zo een en ander tussen hemel
en aarde waar wij het rechte nog niet
van door hebben, maar wij komen
steeds verder. Was er niet laatst
iemand, die verzekerde, dat wij over
zo'n jaar of dertig reeds in letterlijke
zin naar de maan zouden kunnen vlie
gen? De wetenschap gaat ver tegen
woordig zo ver, dat er in feite geen
ruimte meer is voor een Paasgebeuren,
dat wij in kinderlijk geloof kunnen
aanvaarden.
Para-psychologisch willen wij de als
wonderlijk erkende dingen zien ver
klaard wij geloven niet zo gauw
meer aan „het wonder" bewijzen
willen wij hebbennet als Thomas.
Wij willen onderzoeken en verklaren.
Nóg zijn wij niet zo ver, dat wij de Op
standing van Christus wetenschappelijk
kunnen bewijzen zoals het verschijn
sel der televisie technisch nauwkeurig
in leerboeken kunnen duidelijk maken.
Misschien komen de geleerden nog
wel eens met zo'n wetenschappelijke
verklaring.
Doch ook dan zullen wij het houden
bij de mening van de eenvoudige, die
zegt: hoe het precies was, weet ik niet.
Ik weet alleen, dat Christus ook voor
mij de Dood overwon....
PAASFEEST IN RUSLAND
Het IJzeren Gordijn is te zwaar om
betrouwbare berichten over de Paas
feestviering in het tegenwoordige Rus
land te kunnen doorgeven. Bekend is
evenwel, dat van alle Christelijke fees
ten het Paasfeest in Rusland het popu
lairst was geworden. Dit blijkt uit het
enige woord, dat de Russen voor Zon
dag en voor Opstanding hebben: Wos-
kressenjo.
In een plechtige paasdienst was het
de gewoonte, dat de priester uit de don
kere altaarruimte in het licht van de
kerk verscheen. Hij had een brandende
kaars bij zich, waarvan het vuur werd
doorgegeven aan de kerkgangers op de
voorste rijen, die op hun beurt de ach
ter Tïbn zltteirden ^uur dooi gaven.
De massale kerkzang werd afgewisseld
door de roep Christus waskrosse (Chris
tus is opgestaan), waarop ten antwoord
werd gegeven: Woistinio woskresse (Hij
is waarlijk opgestaan).
Ook buiten de kerk werd van het
Paasfeest veel werk gemaakt.
Tot in het midden der vorige eeuw
werden versierde eieren naar de kerk
gebracht, waar deze werden gezegend.
VROEGSTE EN LAATSTE PAAS
Het Paasfeest kan nooit vallen vóór
22 Maart en nooit na 25 April, doordat
het concilie van Nicea in het jaar 325
besloot, dat het Christelijke Paasfeest
zou worden gevierd op de eerste Zon
dag na de eerste volle maan na 21
Maart.
In 1886 viel Pasen op eerstgenoemde
datum; in 1943 was het op 25 April
Paasfeest.
PASEN IN ROME
In de Paasweek wordt te Rome een
merkwaardige ceremonie voltrokken.
Op Witte Donderdag worden de z.g.
Agnes Dei gewijd kleine stukjes was,
waarop een afbeelding van het Agnus
Dei, het Lam Gods, is ingedrukt. De
Paus deelt deze „lammeren Gods" uit
op de Zaterdag vóór „Beloken Pasen",
de 'eerste Zondag na Pasen. De hoge
waardering van deze voorwerpen bij de
gelovigen berust op de genade, welke
de Paus afbidt voor allen, die aannemen
de heilzame werking van het Agnus
Dei, recta fide ac vera pietate, d.i. met
zuiver geloof en ware vroomheid.
PAASSPELEN EN DRINKGELAGEN
Reeds in de middeleeuwen werden er
tijdens de paasdagen spelen opgevoerd.
Ook in ons land was dit in sommige
streken gewoonte. Zo voerde bij voor
beeld in het jaar 1464 de school-mees-
ter in Venlo met een gezelschap op de
oude markt aldaar een spel op, dat de
titel -droeg: „De Verrijsenis van Chris
tus". Als beloning daarvoor ontving hij
van ae stad drie „Rhijnsche guldens".
Ook verenigde zich de Venlose ma
gistraat met de burgers tot een drink
gelag. In een oude kroniek vindt men
hierover het volgende geschreven. Het
betreft een gebeurtenis uit het jaar
1553, dus precies vierhonderd jaar ge
leden.
„Stem um paesdaels nae de Vesperen.
der Rait mit 124 gelaichtsluyde te wijn
geweest, yder gegolden 3 stuver cur
rent, ind is verdroncken 160 quarten;
affgetaegen die gelaeger bliefft dat rest
33 guld. 8 st."
Gloria Waterverf
VOOR DE MUREN
Geeft niet af 30 Kleuren
Vlinder Wrtjfwas
55 cent of 1.05 per doos
Ook los verkrijgbaar.
Behang
STALEN 1953
vanaf 55 ct. Uit voorraad leverbaar
Bussen Verf
52 kleuren. Ponds of Kilo's bus
Zeemleer en Sponsen
DIVERSE MATEN
DROGISTERIJ
Hoofdstraat 106 Telefoon 632