Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken de VALLEI-riks? Schrikbarende toename van het aantal verkeersongelukken in Veenendaal Wist U.... Sigaren en chocolade als beloning voor de goede weggebruikers Raadhuis plannen bij Ged. Staten Waar is Binnen twee jaar een zwembad op de Grebbeberg Nieuws uit de Omgeving 28e JAARGANG VRIJDAG 2 JULI 1954 No. 26 Uitgave: Drukkerij „De Gelderse Vallei" Verschijnt in: Stichts- en Geld.-Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Groep, Benedeneind, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Veilig Verkeersweek van 310 Juli Een geheel Veenendaal omvattend verkeers-plan noodzakelijk 90 procent van ongevallen in Hoofdstraat en op Ker ke wijk Wat zijn de oorzaken? Veenendaals uitbreidings plan verkeerstechnisch on doelmatig Gaat vluchtheuvel op Zwaai- plein verdwijnen? Hij is ƒ5.- waard Een Buurtschapshuis voor Eist Verbouwing van Kasteel Prattenburg Doodt Fa. J. F. TAK Voor betere Uurwerken Abonnementsprijs 1.05 per kwartaal Losse nummers 10 cent Redactie en Administratie Parallelw. 10, Veenendaal Telef. 601, Giro nr. 563427 Redactie W. F. ter Hoeven DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentiepr. p. m.m. 12c. Minimum p. advert, 3.60 Rubriek Vraag en Aanbod en Diversen van 110 woorden 0.95, elk woord meer 7 cent Het is bij de aanvang van de jaarlijkse Veenendaalse Veilig Verkeersweek dat wij menen eens de aandacht te moeten vestigen op het werkelijk schrik barende beeld dat de statistiek van de laatste jaren te zien geven van het aantal verkeersongevallen in Veenendaal. Beperkten de verkeers-incidenten in Veenendaal zich in de jaren 1936 tot 1946 tot een enkel geval; nadien zien wy het aantal steeds met grote sprongen stijgen tot ten minste 100 gemelde ongelukken per jaar. Alleen al in de gemeente Vee nendaal, dus Gelders en het Veenendaalse deel van Renswoude en Rhenen buiten beschouwing gelaten, werden vorig jaar 70 ongelukken genoteerd. In 1952 b.v. deden zich, alweer in de gemeente Veenendaal, 69 ongevallen voor met als gevolg 22 licht en 8 ernstig gewonden, terwijl een dode te betreuren was. Onder gewonden worden begrepen gevallen waarbij minstens medische hulp en vervoer naar een ziekenhuis nodig is. De materiële schade in de gemeente Vee nendaal ontstaan, door de in dat jaar voorgekomen ongelukken, wordt geraamd op enkele tienduizenden guldens. Gedurende de eerste helft van 1954 deden zich reeds 30 ongevallen voor en aangezien deze vooral in November en December veelvuldig voorkomen, is, on danks de hier en daar in de gemeente beveiligingsmiddelen en een extra strenge verkeers-contröle, nog geen verbetering te bespeuren. De mate waarin het aantal verkeers ongelukken in de gemeente Veenendaal toeneemt moge blijken uit de cijfers van de hieronder genoemde jaren: 1936 1 1938 1 1940 0 1942 2 '44-'45 onbek. 1948 15 1950 34 1952 69 1937 geen 1939 2 1941 4 1943 1 1946 8 1949 23 1951 50 1953 70 Het totaal aantal verkeers-ongevallen in groot Veenendaal beliep vorig jaar ruim 110. Gezien het feit dat in Nederland to taal 36.000 ongelukken werden geteld, zijn de cijfers van de afgelopen jaren in Veenendaal beslist te hoog. De ernstige stijging in Veenendaal kan slechts voor een zeer gering deel worden toegeschreven aan de bevol- kings-uitbreiding. Veel eerder moet ge zocht worden in de toename van het aantal weggebruikers en vooral wat be treft het auto-verkeer. Er zijn bedui dend meer auto's op de weg dan b.v. voor de ooi log en in de eerste jaren daarna. Het Nederlandse autobezit is de laatste jaren enorm uitgebreid, en verwachting is dat dit verschijnsel zich in nog versterkte mate zal voortzetten aangezien Nederland qua autobezit ver achter is bij de meeste andere landen, en in dit opzicht gelijk gesteld wordt met de landen achter het IJzeren gor dijn. In Nederland treft men op iedere 36 inwoners een auto. B.v. in België is dit een op 13 inwoners. Ook dient in aanmerking genomen dat in Veenendaal het handelsverkeer en de industriële bedrijvigheid in de na-oor- logse jaren belangrijk is toegenomen, terwijl ook de verkeersontsluiting wel ke in onze omgeving heeft plaats gehad door het verbeteren van de wegen en b.v. het doortrekken van Rijksweg 12 een rol speelt. Konden wielrijders voorheen in de Veenendaalse straten straffeloos zondi gen tegen de verkeers voorschriften; zijn nog tal van weggebruikers die zich thans is dit vrijwel uitgesloten, en er hierbij nog niet geheel hebben aange past en daar zelf het slachtoffer van dreigen te worden. De meeste ongelukken in Veenendaal betreffen dan ook wielrijders die in conflict komen met het auto-verkeer. En al weer in de meeste gevallen bleek de oorzaak het niet aangeven van richting- verandering en het pardoes oversteken van de rijweg. Opmerkelijk is nog dat, waar voor heen in Veenendaal de meeste ongeluk ken gebeurden met kinderen, het de laatste jaren vrijwel oudere mensen zijn die ongelukken veroorzaken. Zonder twijfel houdt dit verschijnsel verband met het wel zeer nuttige verkeers- onderwijs op de scholen. Bij het vaststellen van deze feiten moet het houden van een Veilig Ver keersweek dan ook van harte worden toegejuichd als een aanleiding voor de weggebruikers om zich, in het belang van hun eigen veiligheid en die van een ander, te beraden op de noodzakelijk heid om kennis te nemen van de ver keersregel en deze ook stipt in acht te nemen. Behalve dan dat de oorzaak van ver keersongelukken meestal te wijten zijn aan fouten van de weggebruikers zelf, dient toch ook, vooral nu de verkeers- Dat in de afgelopen weken de Dienst Luistervergunningen van de P.T.T. in Veenendaal een huis-aan-huis controle heeft gehouden? Dat hierbij ongeveer 300 maal proces-verbaal werd opgemaakt we gens het niet aangeven van een radio toestel? Dat hierbij ook enige radiotoestel len in beslag genomen werden die door de houders waren verstopt? Dat Veenendaal ruim 2300 radio- toestelbezitters telt? Dat de ruïne van de nu al weer geruime tijd geleden uit elkaar gevlo gen Gasfabriek waarschijnlijk zeer bin nenkort verdwenen zal zijn? Dat men op het ogenblik bezig is met de laatste hand te leggen aan de bouwplannen voor deze fabriek? intensiteit zoveel groter geworden is en in de nabije toekomst vooral wat het auto-verkeer betreft nog beduidend gro ter zal zijn, ook onder ogen gezien de vraag of de Veenendaalse wegen ver keerstechnisch wel aan de eisen vol doen. Vastgesteld werd dat 90 procent van de verkeersongevallen in Veenendaal voor komen op de Kerkewijk en in de Hoofdstraat. Het grote euvel op ge noemde wegen is wel dat het langzame verkeer, wielrijders dus, geen afgeba kend weggedeelte tot hun beschikking hebben. In de Hoofdstraat is de wiel rijder meestal gedwongen het midden van de rijweg te gebruiken wegens de lange rijen auto's welke hier geparkeerd staan. Een parkeerverbod voor auto's in de Hoofdstraat geeft ook tal van moei lijkheden. Op marktdagen b.v. is er in deze omgeving een absoluut tekort aan parkeerruimte. Zoals bekend zijn kostbare plannen in studie voor verbetering van het weg dek op de Kerkewijk en het is de be doeling om de behoorlijke breedte van het wegdek hier gelijkrtijd te verdelen in gedeelten voor het langzame- en het snelverkeer, en een duidelijke weg scheiding aan te brengen. Stellig zal men dan ook gevaarlijke punten zoals die bij de spoorwegovergang; de hoek bij de Dennenlaan; het smalle gedeelte-bij de Markt en do uitmondingen van de ver schillende straten bekijken. Voor de Hoofdstraat echter is een op lossing voor het verkeers-probleem nog veel moeilijker te vinden. De ruimte hier laat het niet toe om er tegelijker tijd een winkelstraat en een hoofdver keersweg te handhaven. Ook voor de Kerkewijk, maar dan toch zeker voor de Hoofdstraat, is het aanleggen van goed bruikbare parallelwegen de aan gewezen oplossing, waardoor deze beide wegen ontlast zouden kunnen worden en een één-richtingverkeer ingesteld. Voorzover wij kunnen beoordelen geeft althans het Veenendaalse uitbrei dingsplan voor de toekomst geen bruik- bare oplossing. Er zijn trouwens nog verschillende andere straten en wegen in Veenendaal waar eigenlijk éénrich ting verkeer nodig is. Zelfs in de nieuw gebouwde woonwijken in Zuid blijkt het nodig, want ook hier heeft de ont werper van het uitbreidingsplan niet voldoende rekening gehouden met het moderne verkeer. Op verschillende pun ten zijn de straten of te smal of zijn de straathoeken verkeerstechnisch beneden de maat door het ontbreken van zelfs het geringste uitzicht. Ook in andere gemeenten zien wij dat men zijn toevlucht neemt tot éénrich ting verkeer. Ideaal is deze oplossing echter niet, want vooral de vreemdelin gen worden crazy en de straten lelijk van de vele verkeersborden. En in een nieuwe wijk moet dat toch niet nodig zijn. Dat het moeilijk oplosbaar verkeers probleem in Veenendaal een grote zorg is voor het gemeentebestuur, blijkt her haaldelijk. Op verschillende gevaar lijke plaatsen werden reeds beveiligings- De commissie, belast met het nazien van de gemeentebegroting 1953, heeft in een rapport aan de Gemeenteraad te kennen gegeven dat de vorig jaar uit gevoerde verbetering van het Zwaai- plein verkeerstechnisch beslist onbe vredigend vinden. Naar aanleiding hiervan hebben B. en W. de Raad medegedeeld dat de ter plaatse beschikbare ruimte het niet toe laat een andere oplossing te vinden voor de scherpe bocht van de Hoog straat naar de Prins Bernhardlaan. B. en W. veronderstellen verder dat het bezwaar van de commissie zich vooral richt tegen de onlogische plaatsing van de bushalte met vluchtheuvel bij ge noemde bocht. Toen het noodzakelijk bleek, in deze omgeving een bushalte in te richten bleek de gekozen plaats het meest geschikt en ook de A.N.W.B. heeft dit indertijd als de beste oplos sing geadviseerd, aldus B. en W. Inmid dels heeft de onderneming welke deze bushalte zou gaan gebruiken de route van de betreffende busdienst verlegd en zo is de bushalte nog steeds niet in gebruik. Blijft deze toestand besten digd, zo zeggen B. en W., dan wordt overwogen om zowel de bushalte als de vluchtheuvel te verwijderen. Het dan vrijkomende weggedeelte zou dan, om de bocht niet nog scherper te maken worden gebruikt voor trottoir of een groenstrook. De vorige week in Veenendaal gehouden Avond-vierdaagse is een groot succes geworden voor wat betreft de deelname. Verheugend was ook dat er vooral veel jeugdige deelnemers waren. Dit plaatje werd genomen van een groep leerlingen van de o.l. school tijdens de mai» in dt>;omgeving van Pri ttenburg. maatregelen genomen. Het kruispunt Hoofdstraat-Nieuweweg werd b.v. van de prachtige oversteekplaatsen voor zien, en nog andere voorzieningen zijn in voorbereiding. Toch vragen wij ons af temeer waar een niet geringe toe name van het auto-verkeer te verwach ten is of het geen aanbeveling zou verdienen een groot en geheel Veenen daal omvattend verkeersplan te ont werpen, dat ook voor een verdere toe komst aan de eisen zal voldoen, en aan De grootste attractie van de van 3 tot 10 Juli in Veenendaal te houden Veilig Verkeersweek zal stellig zijn het uit delen van sigaren en chocolade onder de „dames en heren in het verkeer". Elke dag zal er een auto met versterker door de straten gaan van waaruit de voor beeldige weggebruikers worden opge roepen voor het in ontvangst nemen van de beloning. Een alleraardigst idee van de plaatselijke Ver. voor Veilig verkeer die de komende actie-week organiseert Het verdere programma van de Veilig Verkeersweek omvat nog de volgende onderdelen: Zaterdag middag 3 Juli om 13.30 uur start op de Markt van de Veilig Ver- keers-puzzlerit op de fiets voor de jeugd van 12 tot 15 jaar. Men kan zich hier voor ter plaatse opgeven. Er zijn tal van waardevolle prijzen aan deze rit ver bonden, w.o. rijwiellampen met dy namo. Dinsdagmiddag van 13 tot 18 uur is er op de Markt gelegenheid tot koste loos laten witten van rijwielspatborden en ook op Vrijdagavond van 19 tot 21 uur. Woensdagavond om 7 uur vindt op de Markt de start plaats van een betrouw- baarheidsrit voor auto's, motoren en bromfietsen. Deze rit is georganiseerd in samenwerking met de M.C. „Vee nendaal" en ook hiervoor zijn zeer waardevolle prijzen beschikbaar. De hoofdprijs is een radiotoestel. Verder zal gedurende de gehele week de Veenendaalse verkeers-maquette op een draaiende schijf worden opgesteld in de etalage van de meubelzaak van Fa. C. Diepeveen in de Hoofdstraat. Het is de bedoeling om de in deze ma quette foutief geplaatste verkeersbor den te vinden en op een gveneens in ge noemde winkel verkrijgbaar zijnd for mulier te vermelden. Onder de goede inzenders wordt eventueel bij loting de ook aan deze wedstrijd verbonden fraaie prijzen vastgesteld. De hoofd prijs hier is een kinderrijwiel. Alle be schikbaar gestelde prijzen zijn eveneens te bezichtigen in de etalage van de Fa. Diepeveen. Hier is ook nog opgesteld een platte grond van Veenendaal waarop aangegeven de plaatsen waar in de laat ste twee verkeersongevallen hebben plaats gevonden. In het kader van de Veilig Verkeers week zal ook de Veenendaalse politie vooral preventief optreden. de uitvoering waaraan geleidelijk ge werkt zou kunnen worden. In dit ver band doelen wij vooral op het ontlasten van het verkeer in de Hoofdstraat en op de Kerkewijk. •fr Verbetering van de beveiliging van straten en wegen kan belangrijk bijdra gen in het verminderen van het aantal verkeers-ongelukken. Gezien het druk ke verkeer van tegenwoordig is aan deze vaak kostbare voorzieningen zelfs niet meer te ontkomen. Dit alles zal echter niets uitrichten als ook de weg gebruiker zélf niet meewerkt aan het bevorderen van zijn eigen veiligheid, door zich op de hoogte te stellen van de verkeersregels, en door deze niet in acht te nemen. Moge de komende Veilig Verkeers week er toe bijdragen dat een ieder van de betekenis hiervan zal worden over tuigd en een aanleiding zijn om zich enkele dagen in het bijzonder hierbij te bepalen. De in de J.I. Dinsdagavond gehouden vergadering van de Veenendaalse Ge meenteraad gevoerde discussies golden vooral een wijziging van de bouwveror dening, waarbij bleek, dat deze al van 1905 daterende verordening vrijwel onleesbaar is geworden door de talrijke wijzigingen en aanvullingen welke er in die tyd werden aangebracht. Besloten werd, om, althans voor de tijd dat de ergste woningnood nog voortduurt en ter bevordering van de woningbouw, de oppervlakte van het hoofdwoonvertrek van een woning tenminste 16 vierk. m moet bedragen in plaats van de in de bestaande verordening voorgeschreven 19 vierk. m.? Verder kwamen ter sprake de onmogelijke verkeerszuil en de onbevredigen de verkeersituatie op het Zwaaiplein; de verkoop van onbewoonbare woningen aan de Valleistraat; de bouw van een aula op de begraafplaats, de raadhuis plannen; terwijl een voorstel van B. en W. om aan de N.V. Bouwkas Noord-Ne derlandse gemeenten een geldlening te garanderen voor de aankoop van een be staand huis, op aandringen van de Raad werd teruggenomen. Na de gebruikelijke opening met ge bed was het de Voorzitter die stilstond bij het feit dat op deze dag Z.K.H. Prins Bernhard verjaarde. Als iemand popu lair is in Nederland dan is het de Prins wel. Hij kwam uit den vreemde, maar al spoedig wist hij door zijn sympa thieke houding en zijn inspanning op allerlei gebied, alle harten te winnen. Ook in het buitenland heeft Prnis Bern hard met zijn goodwill-reizen heel veel voor ons land gedaan. Zijn naam is aan tal van instellingen verbonden. Spre ker is er van overtuigd dat het Neder landse volk weer dankbaar is dat weer een jaar aan 's Prinsen leven werd toe gevoegd. Aansluitend hierop sprak de burge meester over de vrij ernstige ziekte van wethouder Middelhoven en uitte de wens dat het God moge behagen dat hij weer spoedig zal herstellen en zich weer aan zijn werk kunnen geven. G. S. VERDAGEN BESLISSING GELDLENING JULIANA-ZIE- KENHUIS Bij de ingekomen stukken was een schrijven van Ged. Staten, waarbij zij mededelen hun beslissing t.a.v. de door de Raad toegezegde garantie van rente betaling en aflossing van een geld lening van 1.3 millioen voor uitbreiding van het Julianaziekenhuis te hebben verdaagd en naar aanleiding van een vraag van de heer Van Kuyk (AR) zegt de Voorzitter te menen dat hierin nog niets verontrustends gezien moet wor den. Ook een beslissing op het raads besluit betreffende de aankoop van grond en opstallen van de heer J. Vonk aan de Vendelseweg werd door G.S. verdaagd. Bij het aan de orde komen van het voorstel van B. en W. om de minimum oppervlakte van de woonkamers in de bouwverordening te stellen op 16 vierk. m inplaats van 19 vierk. m zoals in de bestaande verordening is vastgesteld. Dit om het bouwen van meer woningen De VALLEI-riks van vorige week werd uitgegeven bij Levensmiddelen- bedryf C. J. Drost te Eist. Deze riks die het nummer 1 AM 088838 droeg werd echter niet gevonden en hier door is VALLEI-riks welke dezer dagen weer in het verspreidings gebied van ons blad werd uitgegeven vyf gulden waard geworden. Het nummer van de nieuw-uitge- geven VALLEI-riks is 4 BY 006471. Dus kijkt U goed uit naar de rijks daalder met het nummer 4 BY 006471. De vinder die deze rijksdaalder voor a.s. Donderdagmiddag 12 uur op ons bureau kan tonen, ontvangt een pre mie van vijf gulden. Verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard Door de cadetten- drumband „Prins Bernhard" van de Koninklijke Mili taire Academie, werd de jarige Dinsdagmorgen een concert aangeboden. De gemeenteraad van Rhenen, die Dinsdagavond zonder de heren E. P. van Dijk en Ir J. J. Plaat, in openbare zitting bijeen kwam, heeft drie zeer belang rijke besluiten genomen. Er zal op de Grebbeberg binnen twee jaar door Ouwe hands Dierenpark een modern zwembad worden gebouwd op een stuk grond, dat 6.22.00 ha groot is en dat de Raad, na 6.42.00 ha te hebben aangekocht van de Stichting Het Utrechts Landschap, tegelykertyd verkocht aan de directie van ge noemd park. Hierbij werd vastgelegd, dat Ouwehands Dierenpark binnen twee jaar na de overdracht van deze grond er een zwembad op zal bouwen met een restaurant, dat de Rhenenaren tegen de helft van de normale prijs tot het bad toegang zullen hebben en dat voor schoolzwemmen niet meer dan een vierde van de prijs zal worden rekekend. Ook de inwoners van Eist mogen verheugd zijn met het raadsbesluit tot stich ting van een Buurtschapshuis aldaar. B. en W. werd daartoe een crediet verleend van f 50.000,-. Het Buurtschapshuis zal worden vastgebouwd aan de school. Het zal tevens worden ingericht als gymnastieklokaal. Ook al een zeer belangrijk feit voor Eist, aangezien het thans aanwezige lokaal beslist onbruikbaar was gewor den. Met de inrichting zal f 5500.- gemoeid zyn. Alvorens tot de agenda over te gaan herdacht de voorzitter de bijzondere feestdag, waarop deze vergadering werd gehouden, namelijk de verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard. Spreker bood Z.K.H. de hartelijke gelukwensen aan namens de gehele Rhenense bevolking en zeide dankbaar te zijn voor het vele werk, dat Prins Bernhard in het belang van Nederland verricht. Op diens verzoek werd eervol ontslag verleend aan de heer J. van Kesteren als onderwijzer aan de openbare lagere school te Eist, onder dankzegging voor alles wat hij in het belang van het onderwijs en nog op ander gebied in het dorp Eist heeft gepresteerd. Met de heer Van Asch van Wijck werd een grondruil aangegaan ter op pervlakte van 5875 vierk. m, tot omleg ging van de Cuneraweg bij Kasteel Prattenburg. De heer van Asch van Wijck heeft plannen doen ontwerpen voor verbouwing van zijn kasteel, wel ke plannen echter alleen voor realisatie vatbaar worden, indien de voor het Kasteel lopende weg kan worden ver legd. Hij ondervindt het n.l. als bijzon der hinderlijk, dat de sfeer om het kas- (Zie verder 2e blad) te bevorderen. Deze maatregel wordt dan weer zou gauw mogelijk ongedaan gemaakt als de ergste woningnood voorbij blijkt te zijn. De heer Van Har- develd (PvdA) waarschuwt voor de huisjesmelkers die zich er niets van aantrekken hoe een woning er uit ziet, als zij maar rente van hun geld ontvan gen. Hij is bang dat hierdoor het wo- ningpeil in Veenendaal te veel zal wor den aangetast en bedoelde huisjesmel kers minderwaardige woningen voor verhuur zullen gaan bouwen. Ook de heren Van Galen (CHU) en Van der Woerd (PvdA) wijzen op een vermin dering van het woningpeil door de mi nimum afmetingen van het hoofdwoon vertrek op 16 vierk. m te brengen. De Voorzitter wijst er op dat deze wijziging van de verordening in de eerste plaats bedoeld is om ook het bouwen van alle typen woningen van de Bouwkas mo gelijk te maken. Met de toezegging dat de genoemde minimum afmetingen weer zo spoedig mogelijk op 19 vierk. m zullen worden gebracht kan de Raad zich tenslotte met het voorstel vereni gen. Besloten wordt dan tot het verlenen van een subsidie van f 25.- per jaar aan de Chr. Ver. Zedenopbouw afd. Utrecht, welke ver. zich bezig houdt met het be strijden en voorkomen van ontucht en misstanden op zedelijk gebied, en tot verkoop van 2223 c.a. grond gelegen aan de Van Hogendorpstraat aan een vier tal kopers van Bouwkaswoningen. GEMEENTELIJKE GARANTIE BIJ HET KOPEN VAN WONINGEN Verschillende raadsleden drongen er bij B. en W. op aan om hun voorstel om de gemeente de rentebetaling en af lossing te laten garanderen van een geldlening voor het kopen van een be staande woning. Voorzitter zou dit in een enkel geval willen doen om iemand te helpen. De heren Van Hardeveld, Slok (AR) Van Dcclen (SGP) Van Kuijk en Jansen (PvdA) vinden het zeer gevaar lijk om hiermee te beginnen. Waar~Is het eind hiervan en men meent nog dat het hier zeker geen gemeentelijke taak betreft. De heer Van Stempvoort (AR) echter ziet er niet veel verschil in of men een geldlening garandeert voor een te bouwen of voor het aankopen van een bestaande woning. Deze gedachte wordt door de heer Slok bestreden met de opmerking dat het garanderen van geldleningen van de Bouwkas bedoeld was om de woningbouw in Veenendaal te bevorderen. De heer Jansen weet al zo legio mensen die van de door B. en W. voorgestelde garantieverlening voor het kopen van een woning gebruik zou- (Zie verder pag. 2) vliegen, muggen, motten enz. met DDT PAPIER, DDT BALLEN, DDT ROOK-TABLETTEN, DDT POEDER, DTT VLOEISTOF Hoofdstr. 106, Tel. 632, Veenendaal Drog. - Apoth. Ass. Vliegenvangers 8 cent per stuk BARNEVELD. Twee dagen voor het vertrek van een landbouwersgezin voor emigratie naar Canada ging de 19-jarige dochter naar Scherpenzeel om afscheid te nemen van haar verloofde. Een dag nadat de boot zonder haar was vertrok ken kwam zij met haar verloofde weer boven water nadat zij met hem enige dagen spoorloos verdwenen was ge weest. LUNTEREN. In de omgeving van Luntei-en hebben herten vrij ernstige schade toegebracht aan landbouwge wassen. Zo ontstond veel schade in een perceel rogge toen een hert hier twee jongen had geworpen. De boeren zijn dan ook allerminst gesteld op deze overigens aardige dieren. WAGENINGEN. Tijdens graafwerk zaamheden bij de watertoren alhier werd op zeer geringe diepte het stoffe lijk overschot gevonden van zoals na onderzoek bleek de in 1944 door de Duitsers als lid van de Binnenlandse Strijdkrachten gefussileerde G. v. d. W. De opgravingen werden na deze vondst voortgezet en de volgende dag werden de stoffelijke resten gevonden van de eveneens gefussileerde J. P. Beiden hebben te Wageningen gewoond. EDE. Het ligt in de bedoeling om een tweede schaapskooi op de Ginkelse heide te bouwen. De bestaande is te klein voor de kudde die nu al ongeveer 300 schapen telt. POSS(

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1954 | | pagina 1