Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
de VALLEI-riks?
Schrikbarende toename van het aantal
verkeersongelukken in Veenendaal
Wist U....
Sigaren en chocolade als beloning
voor de goede weggebruikers
Raadhuis plannen bij Ged. Staten
Waar is
Binnen twee jaar een zwembad
op de Grebbeberg
Nieuws uit de
Omgeving
28e JAARGANG
VRIJDAG 2 JULI 1954
No. 26
Uitgave: Drukkerij „De Gelderse Vallei"
Verschijnt in: Stichts- en Geld.-Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Groep, Benedeneind, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Veilig Verkeersweek van 310 Juli
Een geheel Veenendaal omvattend
verkeers-plan noodzakelijk
90 procent van ongevallen
in Hoofdstraat en op Ker
ke wijk
Wat zijn de oorzaken?
Veenendaals uitbreidings
plan verkeerstechnisch on
doelmatig
Gaat vluchtheuvel op Zwaai-
plein verdwijnen?
Hij is ƒ5.- waard
Een Buurtschapshuis voor Eist
Verbouwing van Kasteel
Prattenburg
Doodt
Fa. J. F. TAK
Voor betere Uurwerken
Abonnementsprijs 1.05
per kwartaal
Losse nummers 10 cent
Redactie en Administratie
Parallelw. 10, Veenendaal
Telef. 601, Giro nr. 563427
Redactie W. F. ter Hoeven
DE VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentiepr. p. m.m. 12c.
Minimum p. advert, 3.60
Rubriek Vraag en Aanbod
en Diversen van 110
woorden 0.95, elk woord
meer 7 cent
Het is bij de aanvang van de jaarlijkse Veenendaalse Veilig Verkeersweek
dat wij menen eens de aandacht te moeten vestigen op het werkelijk schrik
barende beeld dat de statistiek van de laatste jaren te zien geven van het aantal
verkeersongevallen in Veenendaal.
Beperkten de verkeers-incidenten in Veenendaal zich in de jaren 1936 tot 1946
tot een enkel geval; nadien zien wy het aantal steeds met grote sprongen stijgen
tot ten minste 100 gemelde ongelukken per jaar. Alleen al in de gemeente Vee
nendaal, dus Gelders en het Veenendaalse deel van Renswoude en Rhenen buiten
beschouwing gelaten, werden vorig jaar 70 ongelukken genoteerd.
In 1952 b.v. deden zich, alweer in de gemeente Veenendaal, 69 ongevallen
voor met als gevolg 22 licht en 8 ernstig gewonden, terwijl een dode te betreuren
was. Onder gewonden worden begrepen gevallen waarbij minstens medische hulp
en vervoer naar een ziekenhuis nodig is. De materiële schade in de gemeente Vee
nendaal ontstaan, door de in dat jaar voorgekomen ongelukken, wordt geraamd
op enkele tienduizenden guldens.
Gedurende de eerste helft van 1954 deden zich reeds 30 ongevallen voor en
aangezien deze vooral in November en December veelvuldig voorkomen, is, on
danks de hier en daar in de gemeente beveiligingsmiddelen en een extra strenge
verkeers-contröle, nog geen verbetering te bespeuren.
De mate waarin het aantal verkeers
ongelukken in de gemeente Veenendaal
toeneemt moge blijken uit de cijfers van
de hieronder genoemde jaren:
1936 1
1938 1
1940 0
1942 2
'44-'45 onbek.
1948 15
1950 34
1952 69
1937 geen
1939 2
1941 4
1943 1
1946 8
1949 23
1951 50
1953 70
Het totaal aantal verkeers-ongevallen
in groot Veenendaal beliep vorig jaar
ruim 110.
Gezien het feit dat in Nederland to
taal 36.000 ongelukken werden geteld,
zijn de cijfers van de afgelopen jaren in
Veenendaal beslist te hoog.
De ernstige stijging in Veenendaal
kan slechts voor een zeer gering deel
worden toegeschreven aan de bevol-
kings-uitbreiding. Veel eerder moet ge
zocht worden in de toename van het
aantal weggebruikers en vooral wat be
treft het auto-verkeer. Er zijn bedui
dend meer auto's op de weg dan b.v.
voor de ooi log en in de eerste jaren
daarna. Het Nederlandse autobezit is
de laatste jaren enorm uitgebreid, en
verwachting is dat dit verschijnsel zich
in nog versterkte mate zal voortzetten
aangezien Nederland qua autobezit ver
achter is bij de meeste andere landen,
en in dit opzicht gelijk gesteld wordt
met de landen achter het IJzeren gor
dijn. In Nederland treft men op iedere
36 inwoners een auto. B.v. in België is
dit een op 13 inwoners.
Ook dient in aanmerking genomen dat
in Veenendaal het handelsverkeer en de
industriële bedrijvigheid in de na-oor-
logse jaren belangrijk is toegenomen,
terwijl ook de verkeersontsluiting wel
ke in onze omgeving heeft plaats gehad
door het verbeteren van de wegen en
b.v. het doortrekken van Rijksweg 12
een rol speelt.
Konden wielrijders voorheen in de
Veenendaalse straten straffeloos zondi
gen tegen de verkeers voorschriften;
zijn nog tal van weggebruikers die zich
thans is dit vrijwel uitgesloten, en er
hierbij nog niet geheel hebben aange
past en daar zelf het slachtoffer van
dreigen te worden.
De meeste ongelukken in Veenendaal
betreffen dan ook wielrijders die in
conflict komen met het auto-verkeer. En
al weer in de meeste gevallen bleek de
oorzaak het niet aangeven van richting-
verandering en het pardoes oversteken
van de rijweg.
Opmerkelijk is nog dat, waar voor
heen in Veenendaal de meeste ongeluk
ken gebeurden met kinderen, het de
laatste jaren vrijwel oudere mensen zijn
die ongelukken veroorzaken. Zonder
twijfel houdt dit verschijnsel verband
met het wel zeer nuttige verkeers-
onderwijs op de scholen.
Bij het vaststellen van deze feiten
moet het houden van een Veilig Ver
keersweek dan ook van harte worden
toegejuichd als een aanleiding voor de
weggebruikers om zich, in het belang
van hun eigen veiligheid en die van een
ander, te beraden op de noodzakelijk
heid om kennis te nemen van de ver
keersregel en deze ook stipt in acht te
nemen.
Behalve dan dat de oorzaak van ver
keersongelukken meestal te wijten zijn
aan fouten van de weggebruikers zelf,
dient toch ook, vooral nu de verkeers-
Dat in de afgelopen weken de
Dienst Luistervergunningen van de
P.T.T. in Veenendaal een huis-aan-huis
controle heeft gehouden?
Dat hierbij ongeveer 300 maal
proces-verbaal werd opgemaakt we
gens het niet aangeven van een radio
toestel?
Dat hierbij ook enige radiotoestel
len in beslag genomen werden die door
de houders waren verstopt?
Dat Veenendaal ruim 2300 radio-
toestelbezitters telt?
Dat de ruïne van de nu al weer
geruime tijd geleden uit elkaar gevlo
gen Gasfabriek waarschijnlijk zeer bin
nenkort verdwenen zal zijn?
Dat men op het ogenblik bezig is
met de laatste hand te leggen aan de
bouwplannen voor deze fabriek?
intensiteit zoveel groter geworden is en
in de nabije toekomst vooral wat het
auto-verkeer betreft nog beduidend gro
ter zal zijn, ook onder ogen gezien de
vraag of de Veenendaalse wegen ver
keerstechnisch wel aan de eisen vol
doen.
Vastgesteld werd dat 90 procent van
de verkeersongevallen in Veenendaal
voor komen op de Kerkewijk en in de
Hoofdstraat. Het grote euvel op ge
noemde wegen is wel dat het langzame
verkeer, wielrijders dus, geen afgeba
kend weggedeelte tot hun beschikking
hebben. In de Hoofdstraat is de wiel
rijder meestal gedwongen het midden
van de rijweg te gebruiken wegens de
lange rijen auto's welke hier geparkeerd
staan. Een parkeerverbod voor auto's in
de Hoofdstraat geeft ook tal van moei
lijkheden. Op marktdagen b.v. is er in
deze omgeving een absoluut tekort aan
parkeerruimte.
Zoals bekend zijn kostbare plannen in
studie voor verbetering van het weg
dek op de Kerkewijk en het is de be
doeling om de behoorlijke breedte van
het wegdek hier gelijkrtijd te verdelen
in gedeelten voor het langzame- en het
snelverkeer, en een duidelijke weg
scheiding aan te brengen. Stellig zal men
dan ook gevaarlijke punten zoals die bij
de spoorwegovergang; de hoek bij de
Dennenlaan; het smalle gedeelte-bij de
Markt en do uitmondingen van de ver
schillende straten bekijken.
Voor de Hoofdstraat echter is een op
lossing voor het verkeers-probleem nog
veel moeilijker te vinden. De ruimte
hier laat het niet toe om er tegelijker
tijd een winkelstraat en een hoofdver
keersweg te handhaven. Ook voor de
Kerkewijk, maar dan toch zeker voor
de Hoofdstraat, is het aanleggen van
goed bruikbare parallelwegen de aan
gewezen oplossing, waardoor deze beide
wegen ontlast zouden kunnen worden
en een één-richtingverkeer ingesteld.
Voorzover wij kunnen beoordelen
geeft althans het Veenendaalse uitbrei
dingsplan voor de toekomst geen bruik-
bare oplossing. Er zijn trouwens nog
verschillende andere straten en wegen
in Veenendaal waar eigenlijk éénrich
ting verkeer nodig is. Zelfs in de nieuw
gebouwde woonwijken in Zuid blijkt
het nodig, want ook hier heeft de ont
werper van het uitbreidingsplan niet
voldoende rekening gehouden met het
moderne verkeer. Op verschillende pun
ten zijn de straten of te smal of zijn de
straathoeken verkeerstechnisch beneden
de maat door het ontbreken van zelfs
het geringste uitzicht.
Ook in andere gemeenten zien wij dat
men zijn toevlucht neemt tot éénrich
ting verkeer. Ideaal is deze oplossing
echter niet, want vooral de vreemdelin
gen worden crazy en de straten lelijk
van de vele verkeersborden. En in een
nieuwe wijk moet dat toch niet nodig
zijn.
Dat het moeilijk oplosbaar verkeers
probleem in Veenendaal een grote zorg
is voor het gemeentebestuur, blijkt her
haaldelijk. Op verschillende gevaar
lijke plaatsen werden reeds beveiligings-
De commissie, belast met het nazien
van de gemeentebegroting 1953, heeft in
een rapport aan de Gemeenteraad te
kennen gegeven dat de vorig jaar uit
gevoerde verbetering van het Zwaai-
plein verkeerstechnisch beslist onbe
vredigend vinden.
Naar aanleiding hiervan hebben B.
en W. de Raad medegedeeld dat de ter
plaatse beschikbare ruimte het niet toe
laat een andere oplossing te vinden
voor de scherpe bocht van de Hoog
straat naar de Prins Bernhardlaan.
B. en W. veronderstellen verder dat het
bezwaar van de commissie zich vooral
richt tegen de onlogische plaatsing van
de bushalte met vluchtheuvel bij ge
noemde bocht. Toen het noodzakelijk
bleek, in deze omgeving een bushalte
in te richten bleek de gekozen plaats
het meest geschikt en ook de A.N.W.B.
heeft dit indertijd als de beste oplos
sing geadviseerd, aldus B. en W. Inmid
dels heeft de onderneming welke deze
bushalte zou gaan gebruiken de route
van de betreffende busdienst verlegd
en zo is de bushalte nog steeds niet in
gebruik. Blijft deze toestand besten
digd, zo zeggen B. en W., dan wordt
overwogen om zowel de bushalte als de
vluchtheuvel te verwijderen. Het dan
vrijkomende weggedeelte zou dan, om
de bocht niet nog scherper te maken
worden gebruikt voor trottoir of een
groenstrook.
De vorige week in Veenendaal gehouden Avond-vierdaagse is een groot succes
geworden voor wat betreft de deelname. Verheugend was ook dat er vooral veel
jeugdige deelnemers waren. Dit plaatje werd genomen van een groep leerlingen
van de o.l. school tijdens de mai» in dt>;omgeving van Pri ttenburg.
maatregelen genomen. Het kruispunt
Hoofdstraat-Nieuweweg werd b.v. van
de prachtige oversteekplaatsen voor
zien, en nog andere voorzieningen zijn
in voorbereiding. Toch vragen wij ons
af temeer waar een niet geringe toe
name van het auto-verkeer te verwach
ten is of het geen aanbeveling zou
verdienen een groot en geheel Veenen
daal omvattend verkeersplan te ont
werpen, dat ook voor een verdere toe
komst aan de eisen zal voldoen, en aan
De grootste attractie van de van 3 tot
10 Juli in Veenendaal te houden Veilig
Verkeersweek zal stellig zijn het uit
delen van sigaren en chocolade onder de
„dames en heren in het verkeer". Elke
dag zal er een auto met versterker door
de straten gaan van waaruit de voor
beeldige weggebruikers worden opge
roepen voor het in ontvangst nemen van
de beloning. Een alleraardigst idee van
de plaatselijke Ver. voor Veilig verkeer
die de komende actie-week organiseert
Het verdere
programma
van de Veilig
Verkeersweek
omvat nog de
volgende
onderdelen:
Zaterdag
middag 3 Juli
om 13.30 uur
start op de Markt van de Veilig Ver-
keers-puzzlerit op de fiets voor de jeugd
van 12 tot 15 jaar. Men kan zich hier
voor ter plaatse opgeven. Er zijn tal van
waardevolle prijzen aan deze rit ver
bonden, w.o. rijwiellampen met dy
namo.
Dinsdagmiddag van 13 tot 18 uur is
er op de Markt gelegenheid tot koste
loos laten witten van rijwielspatborden
en ook op Vrijdagavond van 19 tot 21
uur.
Woensdagavond om 7 uur vindt op de
Markt de start plaats van een betrouw-
baarheidsrit voor auto's, motoren en
bromfietsen. Deze rit is georganiseerd
in samenwerking met de M.C. „Vee
nendaal" en ook hiervoor zijn zeer
waardevolle prijzen beschikbaar. De
hoofdprijs is een radiotoestel.
Verder zal gedurende de gehele week
de Veenendaalse verkeers-maquette op
een draaiende schijf worden opgesteld
in de etalage van de meubelzaak van
Fa. C. Diepeveen in de Hoofdstraat.
Het is de bedoeling om de in deze ma
quette foutief geplaatste verkeersbor
den te vinden en op een gveneens in ge
noemde winkel verkrijgbaar zijnd for
mulier te vermelden. Onder de goede
inzenders wordt eventueel bij loting de
ook aan deze wedstrijd verbonden
fraaie prijzen vastgesteld. De hoofd
prijs hier is een kinderrijwiel. Alle be
schikbaar gestelde prijzen zijn eveneens
te bezichtigen in de etalage van de Fa.
Diepeveen. Hier is ook nog opgesteld een
platte grond van Veenendaal waarop
aangegeven de plaatsen waar in de laat
ste twee verkeersongevallen hebben
plaats gevonden.
In het kader van de Veilig Verkeers
week zal ook de Veenendaalse politie
vooral preventief optreden.
de uitvoering waaraan geleidelijk ge
werkt zou kunnen worden. In dit ver
band doelen wij vooral op het ontlasten
van het verkeer in de Hoofdstraat en
op de Kerkewijk.
•fr
Verbetering van de beveiliging van
straten en wegen kan belangrijk bijdra
gen in het verminderen van het aantal
verkeers-ongelukken. Gezien het druk
ke verkeer van tegenwoordig is aan
deze vaak kostbare voorzieningen zelfs
niet meer te ontkomen. Dit alles zal
echter niets uitrichten als ook de weg
gebruiker zélf niet meewerkt aan het
bevorderen van zijn eigen veiligheid,
door zich op de hoogte te stellen van de
verkeersregels, en door deze niet in acht
te nemen.
Moge de komende Veilig Verkeers
week er toe bijdragen dat een ieder van
de betekenis hiervan zal worden over
tuigd en een aanleiding zijn om zich
enkele dagen in het bijzonder hierbij te
bepalen.
De in de J.I. Dinsdagavond gehouden vergadering van de Veenendaalse Ge
meenteraad gevoerde discussies golden vooral een wijziging van de bouwveror
dening, waarbij bleek, dat deze al van 1905 daterende verordening vrijwel
onleesbaar is geworden door de talrijke wijzigingen en aanvullingen welke er
in die tyd werden aangebracht. Besloten werd, om, althans voor de tijd dat de
ergste woningnood nog voortduurt en ter bevordering van de woningbouw, de
oppervlakte van het hoofdwoonvertrek van een woning tenminste 16 vierk. m
moet bedragen in plaats van de in de bestaande verordening voorgeschreven 19
vierk. m.?
Verder kwamen ter sprake de onmogelijke verkeerszuil en de onbevredigen
de verkeersituatie op het Zwaaiplein; de verkoop van onbewoonbare woningen
aan de Valleistraat; de bouw van een aula op de begraafplaats, de raadhuis
plannen; terwijl een voorstel van B. en W. om aan de N.V. Bouwkas Noord-Ne
derlandse gemeenten een geldlening te garanderen voor de aankoop van een be
staand huis, op aandringen van de Raad werd teruggenomen.
Na de gebruikelijke opening met ge
bed was het de Voorzitter die stilstond
bij het feit dat op deze dag Z.K.H. Prins
Bernhard verjaarde. Als iemand popu
lair is in Nederland dan is het de Prins
wel. Hij kwam uit den vreemde, maar
al spoedig wist hij door zijn sympa
thieke houding en zijn inspanning op
allerlei gebied, alle harten te winnen.
Ook in het buitenland heeft Prnis Bern
hard met zijn goodwill-reizen heel veel
voor ons land gedaan. Zijn naam is aan
tal van instellingen verbonden. Spre
ker is er van overtuigd dat het Neder
landse volk weer dankbaar is dat weer
een jaar aan 's Prinsen leven werd toe
gevoegd.
Aansluitend hierop sprak de burge
meester over de vrij ernstige ziekte van
wethouder Middelhoven en uitte de
wens dat het God moge behagen dat hij
weer spoedig zal herstellen en zich
weer aan zijn werk kunnen geven.
G. S. VERDAGEN BESLISSING
GELDLENING JULIANA-ZIE-
KENHUIS
Bij de ingekomen stukken was een
schrijven van Ged. Staten, waarbij zij
mededelen hun beslissing t.a.v. de door
de Raad toegezegde garantie van rente
betaling en aflossing van een geld
lening van 1.3 millioen voor uitbreiding
van het Julianaziekenhuis te hebben
verdaagd en naar aanleiding van een
vraag van de heer Van Kuyk (AR) zegt
de Voorzitter te menen dat hierin nog
niets verontrustends gezien moet wor
den. Ook een beslissing op het raads
besluit betreffende de aankoop van
grond en opstallen van de heer J. Vonk
aan de Vendelseweg werd door G.S.
verdaagd.
Bij het aan de orde komen van het
voorstel van B. en W. om de minimum
oppervlakte van de woonkamers in de
bouwverordening te stellen op 16 vierk.
m inplaats van 19 vierk. m zoals in de
bestaande verordening is vastgesteld.
Dit om het bouwen van meer woningen
De VALLEI-riks van vorige week
werd uitgegeven bij Levensmiddelen-
bedryf C. J. Drost te Eist. Deze riks
die het nummer 1 AM 088838 droeg
werd echter niet gevonden en hier
door is VALLEI-riks welke dezer
dagen weer in het verspreidings
gebied van ons blad werd uitgegeven
vyf gulden waard geworden.
Het nummer van de nieuw-uitge-
geven VALLEI-riks is 4 BY 006471.
Dus kijkt U goed uit naar de rijks
daalder met het nummer 4 BY 006471.
De vinder die deze rijksdaalder voor
a.s. Donderdagmiddag 12 uur op ons
bureau kan tonen, ontvangt een pre
mie van vijf gulden.
Verjaardag van
Z.K.H. Prins
Bernhard
Door de cadetten-
drumband „Prins
Bernhard" van de
Koninklijke Mili
taire Academie,
werd de jarige
Dinsdagmorgen een
concert aangeboden.
De gemeenteraad van Rhenen, die Dinsdagavond zonder de heren E. P. van
Dijk en Ir J. J. Plaat, in openbare zitting bijeen kwam, heeft drie zeer belang
rijke besluiten genomen. Er zal op de Grebbeberg binnen twee jaar door Ouwe
hands Dierenpark een modern zwembad worden gebouwd op een stuk grond, dat
6.22.00 ha groot is en dat de Raad, na 6.42.00 ha te hebben aangekocht van de
Stichting Het Utrechts Landschap, tegelykertyd verkocht aan de directie van ge
noemd park. Hierbij werd vastgelegd, dat Ouwehands Dierenpark binnen twee
jaar na de overdracht van deze grond er een zwembad op zal bouwen met een
restaurant, dat de Rhenenaren tegen de helft van de normale prijs tot het bad
toegang zullen hebben en dat voor schoolzwemmen niet meer dan een vierde van
de prijs zal worden rekekend.
Ook de inwoners van Eist mogen verheugd zijn met het raadsbesluit tot stich
ting van een Buurtschapshuis aldaar. B. en W. werd daartoe een crediet verleend
van f 50.000,-. Het Buurtschapshuis zal worden vastgebouwd aan de school. Het
zal tevens worden ingericht als gymnastieklokaal. Ook al een zeer belangrijk feit
voor Eist, aangezien het thans aanwezige lokaal beslist onbruikbaar was gewor
den. Met de inrichting zal f 5500.- gemoeid zyn.
Alvorens tot de agenda over te gaan
herdacht de voorzitter de bijzondere
feestdag, waarop deze vergadering werd
gehouden, namelijk de verjaardag van
Z.K.H. Prins Bernhard. Spreker bood
Z.K.H. de hartelijke gelukwensen aan
namens de gehele Rhenense bevolking
en zeide dankbaar te zijn voor het vele
werk, dat Prins Bernhard in het belang
van Nederland verricht.
Op diens verzoek werd eervol ontslag
verleend aan de heer J. van Kesteren
als onderwijzer aan de openbare lagere
school te Eist, onder dankzegging voor
alles wat hij in het belang van het
onderwijs en nog op ander gebied in het
dorp Eist heeft gepresteerd.
Met de heer Van Asch van Wijck
werd een grondruil aangegaan ter op
pervlakte van 5875 vierk. m, tot omleg
ging van de Cuneraweg bij Kasteel
Prattenburg. De heer van Asch van
Wijck heeft plannen doen ontwerpen
voor verbouwing van zijn kasteel, wel
ke plannen echter alleen voor realisatie
vatbaar worden, indien de voor het
Kasteel lopende weg kan worden ver
legd. Hij ondervindt het n.l. als bijzon
der hinderlijk, dat de sfeer om het kas-
(Zie verder 2e blad)
te bevorderen. Deze maatregel wordt
dan weer zou gauw mogelijk ongedaan
gemaakt als de ergste woningnood
voorbij blijkt te zijn. De heer Van Har-
develd (PvdA) waarschuwt voor de
huisjesmelkers die zich er niets van
aantrekken hoe een woning er uit ziet,
als zij maar rente van hun geld ontvan
gen. Hij is bang dat hierdoor het wo-
ningpeil in Veenendaal te veel zal wor
den aangetast en bedoelde huisjesmel
kers minderwaardige woningen voor
verhuur zullen gaan bouwen. Ook de
heren Van Galen (CHU) en Van der
Woerd (PvdA) wijzen op een vermin
dering van het woningpeil door de mi
nimum afmetingen van het hoofdwoon
vertrek op 16 vierk. m te brengen. De
Voorzitter wijst er op dat deze wijziging
van de verordening in de eerste plaats
bedoeld is om ook het bouwen van alle
typen woningen van de Bouwkas mo
gelijk te maken. Met de toezegging dat
de genoemde minimum afmetingen
weer zo spoedig mogelijk op 19 vierk. m
zullen worden gebracht kan de Raad
zich tenslotte met het voorstel vereni
gen.
Besloten wordt dan tot het verlenen
van een subsidie van f 25.- per jaar aan
de Chr. Ver. Zedenopbouw afd. Utrecht,
welke ver. zich bezig houdt met het be
strijden en voorkomen van ontucht en
misstanden op zedelijk gebied, en tot
verkoop van 2223 c.a. grond gelegen aan
de Van Hogendorpstraat aan een vier
tal kopers van Bouwkaswoningen.
GEMEENTELIJKE GARANTIE BIJ
HET KOPEN VAN WONINGEN
Verschillende raadsleden drongen er
bij B. en W. op aan om hun voorstel
om de gemeente de rentebetaling en af
lossing te laten garanderen van een
geldlening voor het kopen van een be
staande woning. Voorzitter zou dit in
een enkel geval willen doen om iemand
te helpen. De heren Van Hardeveld, Slok
(AR) Van Dcclen (SGP) Van Kuijk en
Jansen (PvdA) vinden het zeer gevaar
lijk om hiermee te beginnen. Waar~Is
het eind hiervan en men meent nog dat
het hier zeker geen gemeentelijke taak
betreft. De heer Van Stempvoort (AR)
echter ziet er niet veel verschil in of
men een geldlening garandeert voor een
te bouwen of voor het aankopen van
een bestaande woning. Deze gedachte
wordt door de heer Slok bestreden met
de opmerking dat het garanderen van
geldleningen van de Bouwkas bedoeld
was om de woningbouw in Veenendaal
te bevorderen. De heer Jansen weet al
zo legio mensen die van de door B. en
W. voorgestelde garantieverlening voor
het kopen van een woning gebruik zou-
(Zie verder pag. 2)
vliegen, muggen, motten enz. met
DDT PAPIER, DDT BALLEN,
DDT ROOK-TABLETTEN, DDT
POEDER, DTT VLOEISTOF
Hoofdstr. 106, Tel. 632, Veenendaal
Drog. - Apoth. Ass.
Vliegenvangers 8 cent per stuk
BARNEVELD. Twee dagen voor het
vertrek van een landbouwersgezin voor
emigratie naar Canada ging de 19-jarige
dochter naar Scherpenzeel om afscheid
te nemen van haar verloofde. Een dag
nadat de boot zonder haar was vertrok
ken kwam zij met haar verloofde weer
boven water nadat zij met hem enige
dagen spoorloos verdwenen was ge
weest.
LUNTEREN. In de omgeving van
Luntei-en hebben herten vrij ernstige
schade toegebracht aan landbouwge
wassen. Zo ontstond veel schade in een
perceel rogge toen een hert hier twee
jongen had geworpen. De boeren zijn
dan ook allerminst gesteld op deze
overigens aardige dieren.
WAGENINGEN. Tijdens graafwerk
zaamheden bij de watertoren alhier
werd op zeer geringe diepte het stoffe
lijk overschot gevonden van zoals na
onderzoek bleek de in 1944 door de
Duitsers als lid van de Binnenlandse
Strijdkrachten gefussileerde G. v. d. W.
De opgravingen werden na deze vondst
voortgezet en de volgende dag werden
de stoffelijke resten gevonden van de
eveneens gefussileerde J. P. Beiden
hebben te Wageningen gewoond.
EDE. Het ligt in de bedoeling om een
tweede schaapskooi op de Ginkelse
heide te bouwen. De bestaande is te
klein voor de kudde die nu al ongeveer
300 schapen telt.
POSS(