Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Zomerstormen zijn verraderlijk dc VALLEI-riks? Wist U Eist Waar is Nieuivs uit de Omgeving Tocht Ouden van dagen gaat dit jaar over de Veluwe Nieuwe vuilnisauto komt per 9 Augustus in dienst Wij vliegen naar de maan in twee etappes Fa. J. F. TAK 28e JAARGANG VRIJDAG 30 JULI 1954 No. 30 Uitgave: Drukkerij „De Gelderse Vallei" Verschijnt inStichts- en Geld.-Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Groep, Benedeneind, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel „Veenendaal" in het Westen ingedeeld DE ARBEIDSMARKT Voor betere Uurwerken Hoofdstraat en Kerkewijk voorrangsweg Assurantie-, Hypotheek- en Woningbureau BROUWER, 25 woningen voor Gelders Veenendaal De Rijksweg De Klomp Veenendaal eveneens voor rangsweg Hij is f2.SO waard Abonnementsprijs 1.05 per kwartaal Losse nummers 10 cent Redactie en Administratie Parallelw. 10, Veenendaal Telef. 601, Giro nr. 563427 Redactie W. F. ter Hoeven VALLEI ADVERTENTIES Advertentiepr. p. m.m. 12c. Minimum p. advert, ƒ3.60 Rubriek Vraag en Aanbod en Diversen van 110 woorden 0.95, elk woord meer 7 cent Het Comité „Tocht Ouden van Dagen" (onderdeel van de Ver. „Oranjedag") heeft de voorlopige plannen voor de 7de jaarlijkse autotocht uitgestippeld. De De indeling van de derde klasse K.N.V.B. voor het komende seizoen is thans bekend. Vrij onverwacht werden „Veenendaal" en ook „Ede" in het Wes ten ingedeeld. Deze maatregel werd ge nomen om het Oosten te ontlasten daar men hier ook in sommige afdelingen clubs uit het Noorden moet onderbren gen. Veenendaal is voor het seizoen '54-'55 ingedeeld in de Westelijke derde klasse D. Het krijgt de volgende tegenstanders: Zeist; Maarssen; Hilversum C.D.N. (Driebergen); A.P.W.C. (Amersfoort); B.V.C. (De Bilt); D.W.S.V. (Utrecht); Hercules (Utrecht); H.M.S. (Utrecht); Patria (Zeist) en Stichtse Boys (Utrecht). Deze indeling is voor de geel-blauwen zeer attractief al mag wel worden aan genomen dat de tegenstand voetbaltech- nisch gezien groter zal worden. Ondanks herhaalde verzoeken van de v.v. D.O.V.O. om in het Westen te wor den ingedeeld i.v.m. de lange reizen naar Enschede, Vriezenveen e.d. heeft men hieraan geen gehoor gegeven en D.O.V.O. weer ingedeeld in de Oostelijke derde klasse. Behalve het gepromoveerde V.V.O.G. uit Harderwijk ontmoet DOVO dus weer dezelfde tegenstanders als vorig jaar. Dit zijn: Apeldoorn; S.C. Genemuiden; D.E.S. (Nijverdal); D.O.S. '37 (Vriezenveen); D.V.S. '33 (Ermelo); Excelsior '31 (Rijssen); Sparta (Ensche de); V.V.O.G. (Harderwijk) en W.H.C. (Wezep). GROTE SUCCESSEN VOOR VEENEN- DAALS RODE KRUIS Een herenteam van de Transport colonne van de Afdeling Veenendaal van het Ned. Rode Kruis onder leiding van Sergt. S. Kroesbergen wist bij de enige weken geleden te Zeist gehouden districtwedstrijden het hoogste aantal punten te behalen en als eerste te ein digen. De wedstrijden om d^ landelijke titel werden dezer dagen te Alkmaar voort gezet. Een 12-tal teams moest hier in het strijdperk treden waaronder dus het Veenendaalse. Het mocht de Rode. Kruis-mensen uit Veenendaal gelukken de 6de plaats te bezetten. Gezien het feit, dat dit de eerste maal was dat aan dergelijke wedstrijden werd deelgenomen, kan het resultaat zeker eervol worden genoemd. GEWESTELIJK ARBEIDSBUREAU VEENENDAAL MANNEN Bieden zich aan: Analist (le gedeel te); grondwerkers; betonwerkers; elec- triciën; instrumentmaker; verver; spin ner; sigarenmakers en sorteerders; bloe- menbinder; fruitkweker; vertegenwoor diger (sigaren); kantoorbediende; losse arbeiders; magazijn-personeel. Worden gevraagd: Grondwerkers; metselaars; timmerlieden; schilders; destillateur; meubelmakers; knopen- makers; rijwielmonteurs; frame-bou wers; slijpers; polijsters; 1.1. bankwer kers; text, arbeiders; sigarenfabrieks arbeiders; loopjongens; kantoorbedien de; chauffeur-mont. VROUWEN. Bieden zich aan: Thuiswerkster; dienstbode, (halve dagen); werkster; (middaguren); winkelbediende; kinder juffrouw. Worden gevraagd: Kantoorbedien den; ateliermeisjes; dienstbode (d. en n.); verpleeghulpen; text, arbeidsters; sig. fabr. arb.; assistente dessinateur (14 of 15 jaar). Dat de heer D. T. aan de Bergweg al enige jaren zijn trouwring kwijt was? Dat hij hem vorige week heeft te ruggevonden toen hij, evenals op die fatale dag van enige jaren terug, bezig was met tuinieren? Dat een normaal ei 60 tot 70 gram weegt? Dat een van de kippen van de heer G. v. d. H. aan de Dijkstraat deze week een reuze ei van 155 gram heeft gelegd? Dat deze week een drietal vacantie- gangers nog niet voldoende vocht van boven hebben gekregen en door de po litie van de straat werden opgepikt om dat zij zich ook nog binnen met spiri tualiën hadden „bevochtigd"? Dat een vierde Bacchus-klant met zijn fiets tegen een auto op reed, en met lichte verwondingen per taxi moest worden thuisgebracht? Dat de Veenendaalse Reserve-ge- meentepolitie thans 21 leden telt? Dat dit reserve-corps tijdens schietwedstrijden in Utrecht een aantal prachtige prijzen wist te winnen? tocht zal worden gehouden op Maandag 30 Augustus a.s. Aangezien een autotocht welke de ge hele dag duurt voor velen te lang en te vermoeiend is gebleken, wordt deze keer gestart des middags om 1 uur, terwijl het in de bedoeling ligt om 0 uur weer terug te keren. De route zal lopen via Industrielaan, Nude, Wageningen, Heelsum, Wester- bouwing, Arnhem, Loenermark, Loenen naar Apeldoorn en over de Veluwe weer naar Veenendaal. Elders in dit nummer is een bon af gedrukt welke moet dienen als kennis geving voor deelname aan deze tocht. Burgemeester en Wethouders van Veenendaal maken bekend: dat hun besluit d.d. 21 Juni 1954, nr. 3720, waar bij de Hoofdstraat en het gedeelte van de Kerkewijk, gelegen binnen deze ge meente, met ingang van 1 Augustus 1954 zijn aangewezen als voorrangsweg, bij hun besluit van 12 Juli 1954, nr. 4159, zodanig is aangevuld, dat in plaats van „de Hoofdstraat en het gedeelte van de Kerkewijk, gelegen binnen deze ge meente" wordt gelezen: „de Hoofd straat, het gedeelte van de Markt, lig gende in het verleengde, van de Hoofd straat en vormende de verbinding tus sen de Hoofdstraat en de Kerkewijk, alsmede het gedeelte van de Kerkewijk, gelegen binnen deze gemeente." Burgemeester en Wethouders van Veenendaal maken bekend: dat met ingang van Maandag 9 Augustus 1954 het huisvuil in deze gemeente zal wor den afgehaald door de nieuwe roltrom- mel-vuilnisauto. Als gevolg hiervan zullen vanaf die datum uitsluitend de door de gemeente beschikbaar gestelde uniforme vuilnisemmers worden gele digd. In de week van 2 tot en met 7 Au gustus a.s. zal dus het huisvuil voor de laatste maal worden afgehaald door de thans in bedrijf zijnde vuilnisauto. De inwoners wordt derhalve aangeraden onmiddellijk nadat de oude vuilnisauto in de loop van de volgende week het huisvuil heeft opgehaald, de nieuwe vuilnisemmers in gebruik te nemen. Aangezien op deze wijze ruimschoots de gelegenheid is gegeven om op het nieuwe systeem over te schakelen, zal met ingang van Maandag 9 Augustus a.s., aanbieding van huisvuil in andere voorwerpen dan meerbedoelde uniforme emmers, onder geen enkele voorwaarde meer worden geaccepteerd. Overigens moeten strikt in acht worden genomen de bij gelegenheid van de uitreiking van de nieuwe vuilnisemmers van gemeen tewege verstrekte voorschriften. Voorts zij vermeld, dat na boven genoemde datum de vuilnisemmers 2 maal per week zullen worden geledigd. Een overzicht van de dagen, waarop het huisvuil in de verschillende straten zal worden afgehaald, volgt hieronder: Maandag/Donderdag Voormiddag: J. G. Sandbrinkstraat, Hoofdstraat, Zandstraat, Korte Molen straat, Molenstraat, Heuvel, Kostverlo- ren, Beatrixstraat, Fluitersstraat, Markt, Achterkerkstraat, Smidstraat, lste Achterkerkdwarsstraat, Van de Pollstraat, 2de Achterkerkdwarsstraat, Geerseweg, Kanaahveg. Namiddag: Kerkewijk (vanaf Markt tot spoorwegovergang), Stationsplein, Eikenlaan, Lindenlaan, Kastanjelaan, Acacialaan, Populierenlaan, Stations singel, Parallelweg, Pelikaanstraat, Groeneveldselaan, Middelbuurtseweg. Dinsdag/Vrijdag Voormiddag: Spoorlaan, Boslaan, Mid dellaan, Brinkersteeg, Groenelaan, La- Alle verzekeringen Hypotheken Verkoop vaste goederen Woningbeheer Taxaties beëdigd als makelaar en taxateur Veenendaal - Kanaalweg 2 - Tel. 290 GOED AFGELOPEN Dinsdagavond circa half acht vond nabij de Plantage Willem III een aan rijding plaats welke wonder boven wonder goed is afgelopen. Een personenauto bestuurd door de heer A. W. uit Amersfoort kwam van af de Autoweg en verleende geen voor rang aan een uit de richting Utrecht komende trailer beladen met stenen van de firma B. uit Rhenen. De luxe auto werd in de flank gegrepen. De vijf in zittenden, waarbij twee kinderen, kwa men met de schrik vrij. De zwaar be schadigde luxe auto werd met een kraanwagen weggesleept. Proces ver baal werd opgemaakt. VOETBAL De wedstrijd die Zaterdagavond in Renswoude werd gespeeld in het kader van de aldaar gehouden sportweek tus sen spelers van Barneveld, Scherpen zeel en Renswoude enerzijds en spelers van D.V.S.A., Rhenus en Oranje Wit anderzijds eindigde in een verdiende 41 overwinning voor eerstgenoemde. Het was een aardige wedstrijd welke steeds twee gelijkwaardige ploegen te aanschouwen zag. Tot enkele minuten voor het einde was de stand nog 21. rikslaan, Coniferenlaan, Sparrenlaan, Cederlaan, Dennenlaan, Kerkewijk (vanaf spoorwegovergang tot grens), Rembrandtlaan, Bergweg, Beukenlaan, Patrimoniumlaan, Gerard Doustraat, Groen van Prinstererstraat, Da Costa- straat, Da Costaplein, Talmastraat, Talmaplein, dr Kuyperstraat. Namiddag: Keucheniusstraat, P. H. v. Rijnstraat, Bilderdijkstraat, De Savor- nin Lohmanstraat, Van Hogendorp- straat, Nic. Beetsstraat, Klaas Kater straat, Bart Poesiatstraat, Van Limburg» Stirumstraat, dr de Visserstraat, mr. Heemskerkstraat, dr Colijnstraat, mi' dr Schokkingstraat, W. C. Beereman- straat, dr Slotemaker de Bruïneplein, dr Slotemaker de Bruïnestraat, Dijk straat, Kleine Geerseweg. Woensdagmorgen/Zaterdagmorgen: Tuinstraat, Helling, Hoogstraat, Wil- helminastraat, Julianastraat, D. S. van Schuppenstraat, J. P. C. Leinweber- straat, Gortstraat, Rozenstraat, Da- vidsplein, Davidsstraat, Panhuis, Gla- diolenstraat, Dahliastraat, Munniken- weg, Vendelseweg, Oranjestraat, Nieu- weweg, Verlaat, Prins Bernhardlaan, Valleistraat. Volledigheidshalve wordt er tenslotte nog op gewezen, dat het huisvuil niet wordt afgehaald in de navolgende stra ten: Benedeneind, Grebbeweg, Haspel, Ketelweg, Rauweveldseweg, Ruisseveen, Zandheuvelweg. De Gemeenteraad van Ede heeft be sloten uit het aan de gemeente Ede toe gewezen bouwvolume voor het jaar 1954 25 woningen te Gelders Veenendaal te doen bouwen, t.w. een blok van 4 één gezinswoningen en een blok, bestaande uit 7 beneden- en 14 bovenwoningen. Het ligt in de bedoeling deze wonin gen te bouwen op een terrein, gelegen ten noorden van de Emmalaan; deze grond behoort tot het gemeentelijk grondbedrijf. De totale kosten van deze 25 wonin gen worden geraamd op f 289.648,90, t.w. bouwkosten f 264.470,- en grond- kosten f 25.178,90. In het bedrag der bouwkosten is f 300,begrepen voor aanleg van een gemeenschappelijke voortuin bij de 4 woningen. De jaarlijkse exploitatiekosten van de woningen worden geraamd op f 16.075,55. Ingevolge de Beschikking Bijdragen Woningwetbouw 1950 mag op een jaarlijkse bijdrage van het rijk van f 6.431,65 worden gerekend. Het verschil tussen de lasten en de rijksbijdrage kan door de huren worden gedekt. De huren zullen bedragen voor de ééngezinswoningen f 6.55 per woning per week; voor de beneden- en boven woningen resp. f 8.- en f 7.65 per wo ning per week. Burgemeester en Wethouders van Veenendaal maken bekend dat de Mi nister van Verkeer en Waterstaat bij beschikking van 20 Juli 1054, nr. 47141, Afdeling Waterstaatsrecht, heeft be sloten om met ingang van 1 Augustus 1954, de gehele Rijksweg de Klomp Veenendaal van km 0,045 (aansluitings- punt bij de Klomp) tot km 3,377 (Hoofd straat te Veenendaal) aan te wijzen als voorrangsweg. DUITSERS NIET WELKOM Op de Rijksweg No. 12, onder de ge meente Renswoude, waren afgelopen weekend aanplakbiljetten aangebracht als protest tegen het grote aantal Duitse toeristen dat ons land bezocht. Op deze aanplakbiljetten stond te le- .zen: „Deutsche nicht erwünscht". Een plaatje van de eerste dag van de^Vierdaagse in en rond Nymegen, toen de deelnemers(sters) hun papieren ontvingen. Wanneer de ruimtevaart een feit zal worden, dan zal ongetwijfeld onze trouwe wachter, de maan, het eerste reisdoel zijn. Dit behoeft ons geenszins te verwonderen, daar de maan voor ons het be kendste en schijnbaar grootste hemellichaam is aan de nachtelijke hemel, waar op wij met het blote oog de gebergten en valleien kunnen zien. maan in een vrije baan om de aarde zal COMPETITIE 1954—1955 In de Officiële Mededelingen van de K.N.V.B. Afd. Utrecht zijn de indelin gen bekend gemaakt voor het komende seizoen. Voor de clubs uit ons dorp zijn indelingen als volg:t 2e Klasse A: Barneveld, D.V.S.A., H.D.S., Kieviten, Oranje Wit, Rens woude, Rhenus, Scherpenzeel, Veense Boys en Woudenberg. 3e Klasse B: Aurora, Cabauw, Dore- stad, Eist, Houten, Lekvogels, Schalk wijk. Bloemenweelde en Benschop Boys. Res. 3e Klasse D: Rhenus 2, B.V.C. 3, F.A.K. 3. Oranje Wit 2, Scherpenzeel 2, Woudenberg 2, Veenendaal 3 en Zeist 4. te van ongeveer 1800 km precies als de MET EEN SNELHEID VAN 33.000 KM PER UUR De wens een reis naar de maan te maken is lang niet nieuw. Reeds in de tweede eeuw na het begin van onze jaartelling werd het oudste ons beken de verhaal over een reis naar de maan geschreven en sindsdien zijn er vele ver halen gevolgd, waarvan dat van Jules Verne, die zijn reizigers in een projectiel door een monsterkanon naar de maan laat schieten, wel het bekendste is. De laatste jaren zijn meer verhalen over een maanreis verschenen, waarin de reizigers in gestroomlijnde raketten rechtstreeks van de aarde naar de maan reisden. Al deze vroegere verhalen zul len hetzij om hun practische onmogelijk heid, hetzij om hun ondoelmatigheid, naar het rijk der fabelen moeten worden verwezen. Bij de huidige stand van de techniek moet een manier worden gevolgd, welke op zichzelf fantastischer is dan in het brein van vroegere schrijvers ooit is op gekomen. De reis zal namelyk in twee étappes worden gemaakt. Bij de eerste étappe wordt de mens in de buitenaardse ruimte gebracht en bij de tweede étappe kan eerst van werke lijke ruimtevaart worden gesproken. Al hoewel er meer mogelijkheden zijn, is het wel het meest waarschijnlijk dat zal worden begonnen met de bouw van een ruimtestation, een door mensenhanden gebouwde satelliet, welke op een hoog- wentelen. Het bouwen van een dergelijk ruimte station is geen kleinigheid. De mate rialen er voor hoofdzakelijk delen van montagebouw zullen door raket ten van af de aarde op de vereiste hoogte in de berekende omloopbaan moeten worden gebracht. Daar blijven zij als het ware hangen en kunnen, wanneer voldoende delen bijeengebracht zijn, dcor technici, gekleed in ruimte- pakken, de verschillende delen worden samengevoegd. Wanneer het ruimtestation gereed is, wordt op de zelfde wijze een ruimte schip in de ruimte gemonteerd. De voordelen van deze gang van za ken zijn vele, waarvan een der voor naamste wel is dat voor een reis naar de maan, welke het ruimtestation als startplaats heeft, veel minder brandstof nodig is, dan wanneer van af de aarde zou moeten worden gestart. Bovendien behoeft het ruimteschip niet gestroom lijnd te zijn, daar het slechts in lucht loze ruimte zal reizen. Men kan er dus de meest practische vorm aan geven. De bouw zal worden vergemakkelijkt doordat alle voorwerpen, dus ook de technici zelf, die in een vrije baan om de aarde zweven, volkomen gewichtloos zijn. VIER DAGEN De reis naar de maan zal ongeveer vier dagen duren. Bij de start heeft het ruimteschip dezelfde snelheid als het ruimte station in zijn baan om de aar- (Van onze weerkundige medewerker) Stormen komen in ons landje met zijn wisselvallige klimaat vaak genoeg voor! Wanneer het zomerseizoen eenmaal voorbij is en plaats heeft gemaakt voor de herfst, zien we een geweldig druk verkeer ontstaan boven de Oceaan. Langs de Oostkust der Verenigde Sta ten worden depressies gevormd, die zich met toenemende snelheid op weg bege ven naar N.W.-Europa, waar IJsland een nooit aflatende aantrekkingskracht op hen pleegt uit te oefenen. Zeeman en piloot zijn in de regel heel wat minder op deze „woelwaters" gesteld dan de weerkundige, die met welgevallen zijn weerkaart beschouwt en bij voortduring geboeid is door de levendigheid en ver rassende wendingen, die de depressies, veroorzakers van de stormen, ten toon spreiden. Maar dat vindt allemaal plaats in het najaar en dikwijls ook in de winter. 's Zomers is de luchtdruk boven de Oceaan veel hoger dan in de winter en komen zeer diepe depressies slechts sporadisch voor. Toch kan Aeolus ook in Juni, Juli en Augustus wel eens een keertje uit de band springen. We her inneren ons nog een geval uit begin Augustus 1948, toen een vacantie-Zon- dag totaal bedorven werd door een ve nijnige depressiekern, die snel in diepte toenemend langs de Noordzeekust trok. Nadat het ergste voorbij was, hebben 's avonds zeer genoten van de combi natie wind-strand en met ons vele wandelaars, die het ruwe weer trot seerden om deze kokende zee met herfst- allures met eigen ogen van dichtbij gade te slaan. Op het land richtte de losban dige depressiekern een ware „fruit- regen" aan en vele tuinders zullen niet licht deze gedenkwaardige Zondag ver geten. In Juni 1950, omstreeks de langste dag, kon men opnieuw van een zomer storm spreken. Boven Engeland lag een depressie, die aanvankelijk maar heel weinig van plaats veranderde, zodat de meteorologen met beslistheid geen har de of stormachtige wind voorspelden. Plotseling kwam het lagedrukgebied toch in beweging en trok het vlak langs de Waddenkust naar Denemarken. Daar zich intussen aan de Zuidzijde van de kern een stormwind had ontwikkeld,, moesten te elfder ure attentieseinen worden gegeven. Deze kwamen te laat voor een Katwijker logger, die strand de. Deze storm gaf in de Duitse Bocht aanleiding tot windkracht 8 9 Beau fort, terwijl in Eelde een stoot van 96 km per uur voorkwam. EEN ZWARE AUGUSTUS- STORM We gaan nu een eind terug en wel tot het jaar 1912 waarin op 12 Augustus een depefssie voorbij trok, die de baro meters ongewoon snel deed dalen. Uit het barogram (geschreven „spoor" van een zelfregistrerende barometer) kreeg men de indruk, alsof er een cylooncen- trum was gepasseerd. In Amsterdam, dat juist in de baan van het centrum lag, woei de wind eerst met stormkracht uit het zuiden. Tijdens de passage werd het windstil, daarna blies de wind met toe nemende kracht uit het noorden. Te De Bilt daalde de barometer 10 mm bene den de laagstbekende stand in Augus tus. Het centrum passeerde tussen 4 en 5 uur ten noorden van De Bilt en tussen 5 en 6 uur ten zuiden van Elburg. De sterkste windstoot van deze hevige zo merstorm bedroeg 41 meter per secon de cf bijna 148 km per uur, een waarde, welke sindsdien in Augustus niet meer is overtroffen! de, ongeveer 27.000 km per uur. De no dige snelheid om het ruimteschip de maan te doen bereiken is ongeveer 33.000 km per uur, zodat we de snelheid nog met 6000 km per uur moeten op voeren. Deze snelheidsvermeerdering zal na ongeveer een half uur worden bereikt, waarna het ruimteschip de motoren zal stilzetten. Met steeds minder wordende snelheid beweegt het zich naar het punt waar de aantrekkingskracht van de aarde en de maan elkaar opheffen. Wanneer dit punt eenmaal gepasseerd zal zijn, zal het schip met steeds groter wordende snelheid naar de maan toe vallen en deze ten slotte bereiken met een snelheid van omstreeks 10.000 km per uur. Om de val te breken zullen op 900 km boven het maanoppervlak de raket motoren weer in werking worden ge steld, nadat het ruimteschip 180 graden gedraaid is, zodat dus de uitlaat van de raketten in de richting van het maan oppervlak wijzen. MOEILIJKE LANDING De landing is moeilijk, zo moeilijk dat deze grotendeels automatisch moet ge schieden. De afstand tot het oppervlak wordt met radar gemeten. De bepaling van de afstand wordt doorgegeven aan een ingenieus mechanisme, dat de druk van de raketmotoren regelt, zodat we zender schok op de maan kunnen lan den. De piloot ziet de landingsplaats op een televisiescherm. Wanneer het toestel ongeveer 25 me ter boven de oppervlakte is, laat de pi loot dit landingsgestel uit, dat bestaat uit vier stangen, die er ongeveer als vliegenpoten uitzien. Het landingsgestel wordt zodanig door giroscopen (de be roemde instrumenten met het draaien de tolletje, waardoor het mogelijk is dat onze vliegtuigen in de juiste stand vliegen) geregeld dat het schip verticaal op de oppervlakte komt te staan. Wanneer de eerste maanreis zal zijn volbracht begint er een nieuw astrono misch tijdperk: dat van de directe waarnemingen. Wat dit ons voor belang rijke ontdekkingen zal opleveren, ligt nog in de schoot van een hopelijk nabije toekomst verborgen. VERWOESTENDE STORM UIT 1674 In de tijd dat de Fransen en Munster- sen ons land nog maar nauwelijks had den verlaten, waren weerkaarten na tuurlijk volslagen onbekend. We weten dus niet hoe groot de luchtdrukverschil- len en windkrachten geweest zijn uit gedrukt in moderne maatstaven. Toch krijgt men uit een oud verslag een goed idee van de natuurkrachten, die op 1 Augustus 1674 werkzaam zijn geweest en welke eigenlijk beter te vergelijken zijn met de cycloon van Borculo in Augustus 1925 dan met een „normale" depressiesstorm. We konden desondanks de verleiding niet weerstaan een op somming van de aangerichte verwoes tingen in dit artikel op te nemen. „Woensdag 1 Augustus 1674 tussen zeven en half acht des avonds woedde boven Utrecht en omstreken een onwe- der, dat de stad binnen een half uur grotendeels tot een puinhoop maakte. Van de Domkerk werd het gedeelte tus sen de toren en het koor in een puin hoop herschapen. De toren van de Ja- cobiekerk werd ter hoogte van de wij zerplaat afgebroken en is dóór het dak in de kerk terecht gekomen. Van de Buurtkerk is een groot gedeelte van het dak en de beide zijmuren ingestort. De torens van de Pieterskerk, de Nicolaas- kerk en de Agnietenkerk zijn omge waaid. De toren en het grootste gedeelte van de kerk van het Duytsen Huys zijn ingevallen. Al de molens van de stads wallen, op twee na, gingen geheel om ver. De brouwerij „de Boog" was geheel ingestort en vele particuliere huizen eveneens óf waren erg beschadigd. De grote Kaatsbaan in de Zuilenstraat, ter waarde van vier duizend gulden (in die tijd een zeer grote som) werd geheel omver geworpen. De meeste bomen op het Jans-, Geerten- en Pieterskerkhof, langs de wallen, op de Breedstraat en het Vreeburg werden uit de grond ge rukt, gescheurd of in stukken gebroken. De torens van Houten, Bunnik, Jutphaas en IJsselstein, die op de wallen gezien konden worden, waren verdwenen. Een herberg, waar een groot aantal mensen schuilde, stortte in, zodat velen onder het puin de dood vonden. Eveneens zijn vele mensen op straat onder vallende torens en instortende huizen bedolven en omgekomen." In het verslag (Dr H. J. Broers, uitg. „Utrechtse Oudheden") staat, dat het aantal doden onmogelijk op te geven is, „aangezien een ganse wagen vol men sen is opgenomen en weggevoerd zon der dat men weet waarheen. Ook is van vier bekende wandelaars één door de wind meegevoerd zonder dat men hem heeft kunnen terugvinden. Deze hevige Ook de vorige VALLEI-riks, die toch 12.50 waard was is niet ge vonden. Ditmaal werd hij uitgege ven bij slagery De Gooyer in de Hoofdstraat te Veenendaal. Dezer dagen werd opnieuw een VALLEI-riks uitgegeven in het ver spreidingsgebied van ons blad. Het nummer van deze rijksdaalder is nu 4 AE 012442. Het bedrag van 12.50 werd, zoals bekend ter beschikking gesteld van een liefdadige instelling en de riks die dus thans weer in om loop is gebracht is weer 2.50 waard. Kijkt U dus goed uit naar de ryks- daalder met het nummer 4 AE 012442, indien U deze voor a.s. Don derdag 12 uur op ons bureau toont, ontvangt U de premie van 2.50. BARNEVELD. Dezer dagen werd de beroemde kerktoren van Barneveld be zocht door leerlingen van een middel bare school te Utrecht. Enkele van hen hadden zich verschanst boven in de to ren, terwijl een andere groep het bouw werk bestormde met de strijdkreet: „waar is Jan van Schaffelaar?" Toen deze zich niet wenste over te geven werd de toren met tomaten en eieren bekogeld. Dit werd de belegerden boven in de toren teveel, en Jan van Schaffe laar, sprong weer naar beneden, waar hij direct werd besprongen. De aange- kleede pop werd later door de jongelui in triomf door de Barneveldse straten gevoerd. EDE. Georganiseerd door de V.V.V. Ede wordt in het openluchttheater van Ede morgen, Zaterdag 31 Juli een kleinkunst-programma gegeven onder de titel „Sterrenparade" met als mede werkenden o.a. Cees de Lange, Willy Vervoort, terwijl hier Woensdagavond a.s. de uitgestelde uitvoering van de operette „Rose Marie" zal plaats vin den. Voor BADMUTSEN ZONNEBRANDCRêME ZONNEBRANDOLIE POEDER voor vermoeide en transpirerende voeten TABLETTEN tegen wagen ziekte naar Drog. Apoth.-Ass. Hoofdstraat 106 Veenendaal

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1954 | | pagina 1