Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken 5 Vliegende schotels Wist V Beruchte gladde gedeelte Kerkewijk wordt nu geruwd Fa. J. F. TAK MULDER boven Veenendaal waargenomen AGENDA Deze week nog klaar EEN VAN DE TWEE ÉÉN VAN DE TWEE EEN VAN DE TWEE Autoriteiten staan machteloos als niet ieder meewerkt GUMMI WARMWATERZAK Nieutvs uit de Omgeving 28e jaargang WOENSDAG 17 NOVEMBER 1954 No 51 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel IN KEURIGE FORMATIE EN RAZENDE SNELHEID Afdeling physische therapie voor het JULI AN A-ZIEKENHUIS EEN PAAR GEWONE HANDSCHOENEN OF ZO N PAAR PRACHTIGE HANDSCHOENEN EEN GEWOON OVERHEMD OF ZO N PRACHT OVERHEMD VAN VAN DERZEE GEWOON ONDERGOED OF DAT PRACHTIGE ONDERGOED VAN VAN DER £EE Verkeersveiligheid eist steeds meer offers „Ballet der Lage Landen' weer in Veenendaal ASSURANTIEKANTOOR ALLE VERZEKERINGEN HYPOTHEKEN EN FINANCIERINGEN Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" in de plaatsen van verschijning DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 12 cent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 110 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Familieberichten 15 cent per mm Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal Losse nummers 10 cent Nu is het dan toch ook in Veenendaal geweest dat de veelbesproken vliegende schotels in de lucht zijn waargenomen. In de duisternis van j.l. Maandagochtend om vijf minuten over zes, was de heer F. Rebergen van Zandstraat 10 bezig op het dak van zyn schuur om de in ongerede geraakte schoorsteenpijp voor het wasfornuis te repareren. Toen hij op een gegeven moment naar de pijp keek zag hy al van verre even boven de horizon lichtverschijnselen komen aanvliegen. De lucht was geheel onbewolkt en in maar enkele seconden onderscheidde de heer Rebergen tegen een heldere sterrenhemel boven het noordwestelijk deel van Veenendaal een vyftal zuiver ronde en hel verlichte schijven die in keurige! formatie en in razende snelheid in zuidwestelyke richting vlogen. De heer Rebergen had amper tijd om ze tweemaal te teilen, zo snel waren ze weer verdwenen. De snelheid was zo enorm groot dat het er op leek of de schotels, op weg van de ene naar de andere planeet, juist even langs onze aarde snelden. De heer Rebergen verklaarde toevallig net in de goede richting te hebben ge keken toen de schotels er aan kwamen. Had hij een andere richting uitgekeken dan zouden ze hem stellig ontgaan zijn, gezien de fantastische snelheid. Men krijgt ze maar enkele seconden te zien. Toch was het groen-witte licht van de schotels ook wel weer zo hel dat het de heer Rebergen zou verwonderen als hij nu juist de enige is die de schotels ge zien heeft. Het zou hem dan ook wel wat waard zijn als ook anderen die de vlie gende schofels van Maandagochtend ge zien hebben hiervan melding zouden maken. Van wat hij gezien heeft beschreef de heer Rebergen nog het volgende: Ze kwamen aanvliegen als uit de richting Renswoude en verdwenen weer naar het scheen boven Amerongen. De schijven vlogen zeer hoog, en naar de mening van de heer Rebergen zouden ze bij een be wolkte lucht waarschijnlijk niet te zien geweest zijn. De heer Rebergen heeft er nog speciaal op gelet, maar de schijven gaven geen geluid. Ze lieten ook geen lichtsporen achter. Het was alsof ze ver licht werden en ze straalden dus eigen lijk geen licht uit. De ruimte tussen de in rechte lijn en in een regelmatig gevormde formatie vliegende vijf schotels onderling was zo groot dat de heer Rebergen er ruim tus sendoor kon kijken. Hij zag ze verder als ongegveer een 20 cm in diameter groot. Ze veranderden geen ogenblik van kleur. De heer Rebergen zou zich er niet over verwonderen indien dagelijks van deze lichtende schijven over ons heen vliegeii" zonder dat zij door hun grote snelheid gezien worden. De heer Rebergen heeft enige tijd later de politie opgebeld en daar ge vraagd of er soms nog meer meldingen over vliegende schotels waren binnen gekomen. Dit bleek niet het geval en dat meldingen van het waarne men van „Vliegende schotels" en/of „Vliegende sigaren" gaarne worden in gewacht bij de redactie van De Vallei? dat de laatste dagen vooral des avonds opmerkelijk veel mensen op hun fiets of al wandelende zo vaak naar de lucht kijken? dat men er, gezien de ervaringen o.m. in Frankrijk waar die vreemde dingen op stille plekjes landen, goed aan doet de aandacht voor dergelijke ge beurtenissen op de begane grond niet te laten verslappen. dat onze medewerker Wout Blauw kous enkele weken geleden op Pratten- burg reeds geluiden als van opstijgende Vliegende schotels heeft waargenomen? dat hij zijn eigen Driek als ge tuige heeft? dat de Veenendaalse Winkeliers vereniging nu de definitieve toezegging van Sint Nicolaas heeft ontvangen dat Zijne goedheid Zaterdagmiddag 27 No vember naar Veenendaal komt? dat de Sint niet per Vliegende schotel of sigaar, maar met een echte Wentelwiek ofwel een helicoptere op het terrein bij de J. G. Sandbrinkstraat zal landen? dat de Veenendaalse winkeliers weer een zeer attractieve en aantrek kelijke St.-Nicolaasactie in petto heb ben? E= Heden, Woensdag 17 November (In geb. ,,'t Trefpunt") Lezing mevrouw G. Kraan-v. d. Burg over: „Wij en onze lectuur", onder auspiciën Ned. Chr. Vrouwenbond. Donderdag 18 November (In geb. Eikenlaan) Uitvoering „Die Jahreszeiten", jubileum concert Chr. Orat. Ver., o.l.v. Gijsbert van Zanten Dinsdag 23 November (In geb. Eikenlaan) Toneel avond van Chr. Besturenbond. Vrijdag 26 November Militaire snert-oefening. Heel Veenendaal eet erwtensoep. (In geb. ,,'t Trefpunt") Lezing en filmvertoning met als on derwerp „Berbers en Arabie ren" door de heer Lode van Gent onder auspiciën van Co mité Winteravondlezingen. Zaterdag 27 November (In geb. Eikenlaan) Uitvoering van „Ballet der Lage Landen". (In geb. „Eltheto") 7.30 uur: Muziek- en toneelavond van „Kalua Hawaiians". Luxor Theater Heden Woensdag en morgen Donderdag de film „Jungle Jim in de Koppensnellers- vallei" en van Vrijdag t.m. Maandag „Zo lang jij bij mij bent". =i voor zover op dit ogenblik bekend is hij de enige die ze gezien heeft. Wat zijn die vliegende schotels eigen lijk en waar komen ze vandaan? Is het een natuurverschijnsel of zijn het door levende wezens bestuurde apparaten? Dat zijn nog steeds grote open vragen. Ze worden de laatste tijd echter zeer veel gezien, vooral boven Europa, en nu ook al zo dicht bij huis. Enkele weken geleden nog boven Wageningen en nu weer boven Veenendaal. Men zou er nu toch werkelijk toe komen wat meer naar de lucht te gaan kijken. Sinds half October heeft men in het Juliana-Ziekenhuis alhier een localiteit ingericht, waar de ultrakortegolf-be- handeling (diathermie), alsmede hoog- tezonbestraling enz. plaats vindt. Deze behandelingsruimte schept te vens gelegenheid voor heilgymnastiek en massage. Vanaf dezelfde datum is aan het Ju liana-Ziekenhuis verbonden een gedi plomeerd gymnaste-masseuse, die naast de leiding van genoemde afdeling zorg draagt voor massage en bewegings oefeningen van alle in het ziekenhuis opgenomen patiënten. STUDENTEN ALS BRANDWACHT Ter bescherming van de staatsbossen der V.S. heeft men daar sinds ongeveer 1941 een zeer uitgebreide waarschu wingsdienst georganiseerd. Jeugdige studenten, tevens natuur liefhebbers, zijn bijzonder geschikt voor dergelijke baantjes, want de „brand- wachts" hebben veel vrije tijd, om zich aan studie enz. te wijden. Studenten ma ken dan ook gedurende hun vacanties een ruim gebruik van deze gelegenheid om aan een betaalde betrekking te ko men. HANDIGE PROPAGANDA Een Braziliaanse levensverzekerings maatschappij schreef een prijsvraag uit met drie flinke geldprijzen. Ingewacht werden antwoorden van maximum 300 woorden op de vraag „Waarom is een levensverzekering de beste bescherming voor het gezin?" Zij die wilden mede dingen, moesten de nadere condities op vragen. Daarvoor werd in de krant een formulier afgedrukt met een aantal vra gen over het gehele gezin. De agenten der maatschappij konden bij hun acquisitie daar een heel goed gebruik van maken, zodat de uitgeloofd- de prijzen er ruimschoots uitkwamen. Het raadsel van de vliegende schotels en vliegende sigaren is nog steeds niet opgelost. Over de gehele wereld worden ze regelmatig in de lucht gezien. De vliegende schyven zoals de heer Rebergen ze gezien heeft komen ongeveer overeen met die op de hierby afgedrukte foto welke genomen werd door het raam van een laboratorium in Boston in Amerika, alleen waren die boven Veenendaal veel helderder en meer zuiver rond door de onbewolkte hemel. Amper twee weken nadat voor de derde maal in korte tijd een auto de voortuin van de fam. B. aan de Kerke- wijk nabij de Bergweg binnen reed, werd in de nacht van Zaterdag op Zon dag j.l. door een personen-auto met vyf passagiers het tuinhek van de buren op nummer 176 vrywel geheel vernield. Al weer was het gladde wegdek ter plaatse de oorzaak. Ook het aantal aanrijdingen als ge volg van de gladheid hier zijn onder hand legio geworden. De autobestuurders, die ter plaatse moeten remmen, meestal om de Berg weg te kunnen oprijden, en vooral zij die niet bekend zijn met het gladde wegdek hier, raken aan het slippen en veelal de macht over het stuur kwijt. Tot heden is een en ander nog zonder ernstige persoonlijke ongelukken afge lopen, ook al was hierdoor veroorzaakte schade vaak niet gering. De wagen die Zaterdagnacht het slachtoffer werd had naar schatting een schade van 400 gul den. Werden intussen als waarschuwing voor het verkeer borden aangebracht welke op het slipgevaar wijzen; thans vernemen wij dat het gemeentebestuur geen halve maatregelen heeft genomen en opdracht heeft gegeven om nog deze week over de gladde keien een extra ruwe asphaltlaag aan te brengen. En dan niet alleen in de directe omgeving VAN VAN DER ZEE UITMONDING AARDHUISWEG OP DE RIJKSWEG APELDOORN—AMERS- "FOORT WORDT VERBETERD De uitmonding van de Aardhuisweg op de rijksweg Apeldoorn-Amersfoort is bijzonder nauw. De Aardhuisweg loopt door het Kroondomein in de richting Uddel, Elspeet en Nunspeet en wordt 's zomers zeer druk door touringcars bereden. Wanneer deze bussen uit de richting Apeldoorn komend van de rijksweg af de Aardhuisweg willen in rijden moeten zij op de linkerrijbaan van de rijksweg gaan rijden, omdat de bocht niet op dergelijke voertuigen is berekend. De ANWB heeft de rijkswaterstaat dan ook verzocht de uitmonding van de Aardhuisweg te verbeteren. Aan plan nen hiervoor wordt reeds gewerkt. Het is welhaast onmogelijk geworden in ons land te spreken over verkeers problemen en -ongevallen, zonder daarbij het woord „onrustbarend" te ge bruiken. Want op het ogenblik is de situatie in Nederland zó, dat iedere dag tengevolge van verkeersongevallen 3 of 4 mensen het leven verliezen, 40 weg gebruikers zwaar lichamelijk letsel oplopen en een schade veroorzaakt wordt van ongeveer 1I* millioen gulden. Dat zijn de offers, die het wegverkeer op het ogen blik per dag vraagt. Deze cijfers zullen ongetwijfeld nog stijgen, want het aantal voertuigen in ons land, dat, vergeleken met dat in andere landen, bepaald laag is, vooral wat de auto's betreft, stijgt snel. En binnen niet al te lange tijd zal de „drukte" op onze wegen verdubbeld zijn. Wat moet er gebeuren om de Neder landers op de weg een grotere veiligheid te bieden? Over deze vraag breken talloze auto riteiten en deskundigen zich het hoofd. De Rijks- en de provinciale overheid maken plannen voor een veilig wegen net. Justitie en politie dienen door be strijding en bestraffing van overtredin gen de verkeersveiligheid weer op ge heel andere wijze. Scholen en verkeers- bonden en andere organisaties trachten door het geven van voorlichting aan de jeugd en aan ouderen een ieder de ver antwoordelijkheid bij te brengen, die iedere weggebruiker moet voelen ten opzichte van zijn medemensen. Een van de initiatieven ter bevorde ring van de verkeersveiligheid door een ernstige bestudering van allerlei pro blemen is de Wegverkeersdag, die de KNAC elk jaar organiseert. Zo kwamen ook dezer dagen in het Kurhaus te Sche- veningen weer tal van autoriteiten op het gebied van justitie en politie, van verkeer en waterstaat en verscheidene burgemeesters bijeen om door deskun dige sprekers te worden voorgelicht over enkele facetten van het omvang rijke verkeersvraagstuk. VERANTWOORDELIJKHEIDS BESEF GEVRAAGD De Minister van Verkeer en Water staat opende deze wegverkeersdag. Hij wees o.m. op het goede werk, dat op het gebied van de verkeersveiligheid door de verkeersbonden en door andere or ganisaties wordt verricht. Maar ondanks al die activiteit is er nog lang geen reden tot optimistische geluiden. „Wij zullen ons steeds", aldus de bewinds man, „de afschrikwekkende cijfers van de ongevallenstatistiek voor ogen moe ten houden. Iedereen, die deelneemt aan het verkeer moet worden opgevoed tot een weggebruiker, die zich voortdurend bewust is van zijn verantwoordelijkheid tegenover zichzelf en jegens anderen. Met slagzinnen, hoe pakkend ook voor korte tijd, komen wij er niet. Misschien kan een studie van de psychologie van het verkeer ons helpen een weg te vin den die tot verbetering leidt". De „verkeersopvoeding" van de weg gebruikers was een van de drie facetten van het verkeerprobleem, die de Minis ter belichtte. Een tweede facet is de wegenbouw, een derde het optreden van politie en justitie. Over dit laatste on derdeel van het vraagstuk, nl. „Politie en Justitie in dienst van de verkeers veiligheid", sprak, nadat de Burgemees ters van Amsterdam, Den Haag en Utrecht de speciale verkeersmoeilijk heden in hun steden hadden besproken, Mr. D. J. van Gilse, procureur-generaal bij het Haagse Gerechtshof. De heer Van Gilse wees er op, dat onze wegenverkeerswetgeving langza merhand is uitgegroeid tot een zodanig ingewikkeld geheel van geboden en verboden, dat zelfs juristen het spoor wel eens kwijtraken. Er is dan ook dringend behoefte aan een populaire „vertaling" van de wegenverkeerswet en hei wegenverkeersregelement, welke op gezag van de Rijksoverheid zou moeten worden uitgegeven. POLITIE EN JUSTITIE Een algemene klacht over het politie toezicht op buitenwegen is, aldus de procureur-generaal, dat men van dat toezicht te weinig merkt. Als ergens een verkeerszondaar te grijpen is, zo zegt men vaak, dan schittert de politie door afwezigheid. Spr. meende dit verwijt te moeten omdraaien: zodra de politie duidelijk zichtbaar op de weg patrouil leert, heeft niemand de moed, tegen een verkeersregel te zondigen! Daarom moet veel waarde worden gehecht aan aan een intensieve controle door de po litie op de weg. Ook het waarschuwend optreden van de verkeerspolitie is van grote betekenis. Maar bij waarschuwen alleen moet het niet blijven en blijft het in de practijk ook niet. In 1953 wer den nl. in ons land wegens allerlei soor ACHTERUITGANG DOOR DE TECHNIEK Graanproducten hebben sinds onheug lijke tijden een belangrijke rol gespeeld bij de voeding van de Europese mens. Zonder veel verbeeldingskracht kunnen wij ons voorstellen dat duizend of twee duizend jaar geleden het gezin wat ha ver, tarwe of rogge bewerkte en een soort havermout, volkorentarwe of rog gemeel verkreeg die dan, gekookt als pap, werd genuttigd. Dit moet een zeer goed en voedzaam levensmiddel zijn geweest, want in tal van gevallen was deze pap de hoofdschotel in de koude maanden. Nu heeft een van de eerste moderne deskundigen op voedings-physiologisch gebied, prof. dr. Werner Kollath vast gesteld, dat het vers gemalen meel zeer belangrijke stoffen, nl. auxonen bevat. Volgens Kollath is dit verse meel de enige mogelijkheid, om in onze noorde lijke landen met een minimum aan geld middelen een maximum aan volwaardig voedsel te verkrijgen. De moderne tech niek staat ons echter nauwelijks nog toe, om aan dit voedsel te komen. van de Bergweg maar vanaf de grens paal tot nabij „de Tol". Het enkele weken geleden voor de derde maal gerameide hekwerk van de fam. B. was nog niet gerepareerd, ter wijl van een nog weer andere gelegen heid er nog een derde hek beschadigd bij staat. Zo kan men er op het ogen blik dus drie beschadigde tuinhekken op een rij zien. Het behoeft wellicht geen aanbeve ling nog even te wachten met de repa ratie hiervan totdat genoemde voor zieningen zijn aangebracht. De thans genomen maatregelen rechtvaardigen namelijk wel de verwachting, dat de kans op verder onheil over enkele da gen vrijwel nihil geworden zal zijn. PRIMA KWALITEIT Diverse kleuren - met garantie voor 2.50 Hoofdstraat 106 Telefoon 2576 VEENENDAAL ten verkeerovertredingen 557.553 pro- cessen-verbaal opgemaakt! Wat de taak van de Justitie ten aan zien van de verkeersveiligheid betreft, ook deze instantie ontkomt niet aan cri- tiek van de spraakmakende gemeente. Vaak beklaagt men zich er over, dat roekeloze autobestuurders, die een do delijke aanrijding op hun geweten heb ben, er met een zo geringe gevangenis straf afkomen. Daartegenover staan de talloze kleinere verkeersovertredingen, die bestraft worden met vaststaande, voor iedere overtreder gelijke, tarieven. In ernstige gevallen kan naast gevange nis- of hechtenisstraf en geldboete als bijkomende straf worden opgelegd het ontzeggen van de rijbevoegdheid Deze straf is uitermate heilzaam, aldus de heer Van Gilse, voor al diegenen, die tekortschieten in verantwoorelijkheids- gevoel. AUTORITEITEN ALLEEN ZIJN MACHTELOOS Op deze 12e Wegverkeersdag van de KNAC is de aandacht van honderden autoriteiten, die uit hoofde van hun functie betrokken zijn bij het verkeers- weer eens extra op de omvang van dat probleem gevestigd. Maar autoriteiten en verkeersdeskundigen alléén kunnen de veiligheid op de weg niet vergroten of voorkomen dat steeds méér Neder landers slachtoffer worden van het ver keer. Daarvoor is nl. de medewerking nodig van ieder, die, hetzij als voetgan ger, hetzij als fietser of bestuurdef van een motorrijtuig, aan het verkeer deel neemt; kortom: van het gehele Neder landse volk. Na de geslaagde kennismaking in het voorjaar met het „Baliet der Lage Lan den", durft de Veenendaalse Arbeiders Kunstkring het aan op 27 November a.s., ten tweede male dit bekende ensem ble in Veenendaal in gebouw Eikenlaan te laten optreden. Velen zullen zich nog de populaire en klassieke dansen van dit ensemble herinneren. Wat wil het Ballet der Lage Landen eigenlijk en hoe is het ontstaan? Vóór de oorlog heeft men het nooit voor mogelijk gehouden een Neder landse balletgroep in stand te houden. Men was van mening, dat de bevol kingsgroep welke zich voor ballet inte resseerde niet groot genoeg was. Tevens hield men het voor onmogelijk de krach ten van deze zo bijzondere danskunst op te brengen. Het Ballet der Lage Landen heeft in haar 7-jarig bestaan echter het tegendeel bewezen. Ook al gaat dit niet vanzelf en wordt een redelijke over heidssubsidie nog ontbeerd. Toch heeft de op 2 Juli 1947 opge richte „Amsterdamse Balletcombinatie" waaruit later het Ballet der Lage Lan den is voortgekomen, het gepresteerd, zich een bestaansrecht t.e verwerven en het plan opgevat in de toekomst door te gaan in de zekerheid, dat het nog een belangrijke taak heeft te verrichten. Door het optreden voor diverse ver enigingen, volksuniversiteiten en kunst kringen, werd contact met verschillende volksgroepen, waaronder de minder ge situeerden en vooral in de kleine plaat sen, verkregen. Vanzelfsprekend kan het ensemble in deze niet uitsluitend met zware werken komen. Er dient rekening gehouden te worden met het feit dat een groot deel van het publiek het ballet nog moet le ren kennen en waarderen. Daarom ook wordt steeds een duidelijke toelichting gegeven bij de uitvoeringen. Dikwijls dansen ze vrolijke werken (de humor achten zij niets minder dan de ernst), veel verhalende balletten, maar ook steeds abstracte dansen. Het is weer met grote belangstelling dat wij het komende optreden van de balletgroep tegemoet zien. EDE. Het gemeentebestuur van Ede is op het ogenblik evenals andere gemeen ten in onderhandeling pver het be trekken van Duits gas en van aardgas. Naar verwachting zijn van deze onder handelingen reeds binnenkort gunstige resultaten tegemoet te zien. EDE. De afdeling Ede van de Ned. Ver. voor EHBO heeft het initiatief ge nomen om te bereiken dat de scholieren naast het diploma Veilig Verkeer ook nog in de gelegenheid worden gesteld een EHBO-diploma te behalen. TWAALFDE WEGVERKEERSDAG. In het Kurhaus te Scheveningen werd vandaag de twaalfde wegverkeersdag gehouden. In de hal van het Kurhaus was door de verkeerspolitie een verkeersmaquette geplaatst. Foto: burgemeesters van Amsterdam, Den Haag en Utrecht, tijdens de verkeersles by de maquette. V.l.n.r. burgemeester d' Ailly, jhr. C. J. A. de Ranitz, mr. N. Ph. Baron van Ilarinxma thoe Slooten (secretaris KNAC) en mr. F. M. A. Schokking. KERKEWIJK 167 «TE L .2860 - VEENEN DAAL

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1954 | | pagina 1