Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Vliegende schotels cirkelden rond boven Renswoude Velen hebben schouwspel gade geslagen I De vestiging van het Christendom in Nederland de VALLEI-riks? Bethlehem „Broodhuis" en Koningsstad van Israël L 1 Het U/onder Wist AGENDA 700 Kinderen zien jeugd-revue Waar is EEN VAN DE TWEE Nieuws uit de Omgeving 28e jaargang DONDERDAG 23 DECEMBER 1954 No. 61 Uitgave „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal - Amerongen Eist - Rhenen - Achterberg - Overberg - De Haar - Kade - Maanderbuurt - Ederveen - Renswoude - Scherpenzeel De schotels maakten een vreemd geluid Dank zij Pepernootactie Oorzaak brand aan de Vendel nu opgelost Kerstsamenkomst Geref* Kerk EEN LANGE, ZWARE STRIJD TEGEN BIJGELOOF EN WANBEGRIP SCeróttnió 1954 Kerstnachtdienst Hij isfl2.50tvaard Vele malen plaats van hevige strijd KEN PAAR GEWONE HANDSCHOENEN OP ZO N PAAR PRACHTIGE HANDSCHOENEN mkmw Assurantie-, Hypotheek- en Woningbureau BROUWER, EEN VAN DE TWEE EEN GEWOON VEST OF ZO N WARM- W0LLEN-VEST VAN VAN DERZEE Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" in de plaatsen van verschoning VALL ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 12 cent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 110 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Familieberichten 15 cent per mm a Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal Losse nummers 10 cent Hoorden wij de laatste weken weinig meer van de vliegende schotels, deze hebben de afgelopen week in Renswou de heel wat stof doen opwaaien. Tal van mensen hebben gezien hoe de schotels zich boven Renswoude in het luchtruim bevonden. Maandagavond tussen half zes en zes uur, zagen de heren T. Meter en J. Vink toen zij van hun werk kwamen en in Renswoude arriveerden, plotseling een grote eivormige vuurbol, boven gebouw Rehoboth, zich met vrij grote snelheid voortbewegen, een grote cirkel beschrij vende. Genoemde heren stapten van hun fiets en sloegen de twee vliegende scho tels aandachtig gade. Door de mist was het zicht echter slecht, waardoor een nauwkeurige ob servatie volgens de heer Vink onmo gelijk was. De heer Meter had de vliegende scho tels het eerst ontdekt en maakte de heer Vink hierop attent. Deze keek echter niet eens daar hij dacht voor de gek gehouden te worden. Volgens de heer Vink hoorde hij echter plotseling een vreemd geluid. Hij keek op en zag tot zijn verbazing ook de vuurbollen. De vliegende schotels werden echter niet alleen door de heren Meter en Vink waargenomen. Ook de heer J. Spijkers merkte de schotels op. De heer Spijkers zou juist zijn kippen gaan voe ren toen ook hij dat vreemde sissende geluid hoorde en de vuurbollen zag. Volgens de verklaringen van de heer Spijkers cirkelden de schotels zeven tot acht maal over Renswoude en vertrok ken daarna in zuidelijke richting en verwenenen via Veenendaal, Overberg. Vele mensen in Renswoude, die nooit in vliegende schotels hadden willen ge loven hebben nu echter met eigen ogen de vliegende schotels kunnen bekijken. DE VUILNISOPHAALDIENST EN DE KERSTDAGEN In verband met de a.s. Kerstdagen zal, in die straten waar gewoonlijk het huis vuil op Zaterdag wordt opgehaald, de vuilnisophaaldienst nu op a.s. Vrijdag 24 December komen, en wel 's. morgens van 9 tot 12 uur. Deze regeling is ook getroffen voor de volgende week in verband met het feit dat dan Nieuwsjaardag op Zaterdag valt. Voor de overige wijken werkt de op haaldienst als normaal. dat de list van een inwoner die zonder in het bezit te zijn van een jacht- acte wat Kerstboutjes wilde schieten, mislukte? dat hij het geweer namelijk „ge broken" om zijn hals onder zijn overjas vervoerde? dat ook de twee man voorposten die voor hem uitreden en zouden waar schuwen in geval van onraad, niet kon den voorkomen dat op de Spoorlaan het geweer in beslag genomen werd? dat een winkelier in de Hoofd straat dezer dagen 200 gulden kreeg toe gestuurd van een inwoner van Wage- ningen? dat de inwoner van Wageningen in de oorlog bij genoemde winkelier ge- evacueerd is geweest en na zijn vertrek uit Veenendaal nooit meer iets van zich had laten horen? dat het geld een vergoeding was voor wat de toenmalige evacué nu on geveer 10 jaar geleden hier had ont vangen? dat uit deze sympathieke daad waarschijnlijk ook blijkt dat toch niet alle Wageningers het eens zijn ten aan zien van hun opinie over de Veenen- dalers dat sinds j.l. Vrijdag niet minder dan 50 personen werden bekeurd we gens het niet branden van de rijwiel verlichting? dat dit hoge cijfer mede een ge volg is van de verscherpte controle van de politie? dat in de nacht van Vrijdag op Zaterdag een luxe auto uit Naarden uit de Hoofdstraat komende in plaats van linksaf de bocht te nemen de Nieuwe- weg op, rechtuit reed tegen een stenen tuinmuurtje? dat de straatverlichting hier dan ook wel wat te wensen overlaat? HiiHiiiiiiiimimiillllllHliiiiiiiiiiiiiiliiiaiiiifl 3 Heden, Donderdag 23 December. Tot 21 uur koopavond Veenen- daalse winkeliers. (In geb. „Eltheto") 8 uur, uit voering Kerst-oratorium „Het Licht der Wereld" door Herv. Evang. Zangk. „Con Amore". (In geb. Eikenlaan) „Zingt al len tezamen", Kerstzangavond Veenendaals Meisjes- en Kna penkoor o.l.v. Gijsbert van Zanten. Vrijdag 24 December (In geb. Eikenlaan) 23 uur, Kerstnachtdienst, voorganger ds. J. Overduin. Woensdag 29 December (In tijd. raadszaal voorm. post kant.) 7.30 uur, openbare ver gadering van de gemeenteraad. (In geb. Eikenlaan) 3 uur, Kin dervoorstelling van de Vee- nendaalse Winkeliers ver. Eerste Kerstdag (In Ger. Kerk) 5 uur, Kerst- samenk., liturg ds. D. van Enk Luxor Theater Heden, Donderdag, de film „Bittere Rijst", Vrijdag en 1ste Kerstdag 's middags „Jungle Jim en de tij ger af god", 1ste Kerstdag 's avonds en Maan dag en Dinsdag „Alarm in Ma rokko", Woensdag en Donder dag „De wraak van de Woud loper". Uit nog andere bron vernamen wij, dat zich omstreeks 4 uur reeds enige vuurballen echter niet duidelijk te onderscheiden in het luchtruim be vonden. Hier kan men dus niet met volle zekerheid zeggen of het werkelijk j vliegende schotels waren. Zoals bekend zou de Veenendaalse Winkeliers Vereniging in de Kerstva- cantie een kindervoorstelling organise- ren waarvoor de toegangskaarten be- schikbaar werden gesteld voor hen die 200 pepernoten en meer van de laatst gehouden Sint-Nicolaasactie hebben in geleverd. Naar wij vernemen zijn er zoveel pe pernoten ingeleverd dat niet minder dan 700 kinderen van de kindervoorstelling zullen kunnen genieten. De middag wordt verzorgd door Van Meurs' Theaterbureau dat de Jeugd- revue „Kindervreugd", een gevarieerd en kleurrijk feestprogramma, zal bren gen. De voorstelling wordt gegeven- op Woensdagmiddag .29 December in het gebouw aan de Eikenlaan, aanvang 3 uur. Een 27-jarige gehuwde inwoner van Veenendaal bevond zich in arrest we gens het plegen van twee diefstallen, namelijk voor het ontvreemden van een bromfiets in Zeist en voor eenzelfde delict gepleegd in Ede. Toen men een onderzoek instelde naar de plaats waar deze arrestant de nacht van Dinsdag op Woensdag had doorge bracht, bekendp deze meteen de brand in de hooiberg van de heer Vonk aan de Vendelseweg te hebben veroorzaakt. Hij had onenigheid met zijn vrouw en was daarom niet naar huis gegaan. Tenslotte had hij een plekje gezocht in genoemde hooiberg. Na een sigaret te hebben op gestoken is hij in slaap gevallen. Door het knetterende vuur werd hij nog tijdig gewekt en heeft daarop nog al het mo gelijke gedaan het vuur te blussen. Toen hem dit niet meer lukte is hij op de loop gegaan. Eerste Kerstdag, om 5 uur 's middags, wordt in de Gereformeerde Kek aan de Vaartbug een Kerstsamenkomst ge houden. De liturg voor deze samenkomst is ds. D. van Enk, terwijl hieraan ook zal medewerken het Geref. Kerkkoor onder leiding van de heer Kor Dijkstra. Orga nist is de heer Leo van Stempvoort. Reeds honderden jaren had het christeiyk geloof zich in het zuiden van Europa verbreid en hecht wortel geschoten in de volkeren, maar in het noorden lagen de Nederlanden nog als een bastion van het heidendom. Pas zes eeuwen na Christus' geboorte werden hier de eerste pogingen tot bekering gedaan. Dat vond zijn oorzaak in de staatkundige ontwikkeling, waardoor het werk van de grote predikers mogelyk werd. Wy moeten hiertoe teruggaan tot het jaar 496. In dat jaar werd de grondslag voor onze kerstening gelegd. Evenals voorgaande jaren zal ook nu weer op Vrijdag 24 December, 's avonds om 11 uur een Kerstnachtdienst wor den gehouden in het gebouw aan de Eikenlaan. De deuren worden om half elf geopend, terwijl de liturgie van deze dienst aan de ingang wordt uitgereikt. Voorganger is ds. J. Overduin, terwijl medewerking wordt verleend door het Geref. Kerkkoor o.l.v. de heer Kor Dijkstra. Het orgel wordt bespeeld door Gijsbert van Zanten. De V'ALLEI-riks van de vorige keer werd uitgegeven by de Fa. Pauk in de Hoofdstraat te Veenendaal. Deze werd echter niet gevonden en zo is de riks van deze keer f 12,50 waard geworden. Ook dezer dagen wordt in het ver spreidingsgebied van ons blad weer een ryksdaalder met een rood num mer uitgegeven. De vinder die hem vóór a.s. Donderdagmiddag 12 uur kan tonen ontvangt dan een premie van 10 gulden. Het nummer van de VALLEI-riks van deze keer zal zijn: Y 729496. GEKERSTENDE FEESTEN Ten einde de heidenen door het ver werpen van hun meermalen onschuldi ge gebruiken niet af te schrikken, streefde de Christelijke geestelijkheid er naar, deze rituele feestelijkheden om te buigen. Daaraan is het toe te schrij ven, dat van vele zogenaamde kerst gebruiken de heidense oorsprong nu nog is na te gaan. Zo is het een traditie op de avond voor het Kerstfeest een maaltijd aan te richten. Ook deze gewoonte stamt uit de grijze oudheid. Zij was reeds in zwang, toen de volken nog in stammen leefden. Op aanwijzingen van de oudste kwam men dan op gezette tijden bijeen om gemeenschappelijk feest te vieren. Bij een begrafenis werd bij voorbeeld gezamenlijk gegeten. Hetzelfde gebeur de op de sterfdag, van een familielid. Zij waren bedoeld om de doden te tonen dat zij door de levenden niet waren vergeten. Aan dergelijke begrafenis- en her denkingsmaaltijden het te danken of te wijten! d t in onze tijd de i-Ct.lJiurar.vS nog «r „Reserveert- tijdig uw kersttafel" Bethlehem, een onaanzieniyk dorpje in Judéa, ongeveer tien kilometer van Jeruzalem verwyderd, kreeg wereld vermaardheid doordat Christus daar geboren werd. En het was geen toeval dat die geboorte daar plaats had, want Bethlehem was van ouds „de stad van David". Een mijlpaal in de geschiedenis van Israël is geweest de opkomst van de dynastie van David. Vóór die tijd was Israël niet meer dan een conglomeraat van stammen. Politiek was er geen een heid. Nadat de grote leiders, Mozes en Jozua overleden waren, was het een kolos met voeten van ijzer en leem. Meermalen waren de Joden niet meer dan schatting betalende satellieten van de Palestijnse koningen. Werd de on derdrukking te zwaar, dan traden de „richters" op, die zich meestal onder scheidden door moedige krijgsdaden en daarna nog als leidende figuren beperkt gezag uitoefenden. Het centrale heiligdom was de zoge naamde „Ark des Verbonds" in het stadje Silo, waar de officiële priesters de dienst van Jahweh waarnamen. Maar daarnaast waren er nog tal van plaatse lijke heiligdommen en slopen allerlei ketterijen in. De geschiedenis geeft tal van voorbeelden van zulke stam- en familie-heiligdommen. Beth-el (Huis Gods) was zo'n heilige plaats, en wan neer later het rijk wordt gescheurd in twee koninkrijken, Israël en Juda, zijn de koningen van Israël er direct bij om Beth-el als centrum van religie te gaan exploiteren. Als eindelijk de Israëlieten een ko ning wensen, zoals al de volken rondom, wordt Saul uit de stam Benjamin als zo danig gekozen, maar reeds tijdens zijn koningschap zalft de profeet Samuel de jonge herdersknaap David tot zijn op volger. En daarmee treedt Bethlehem (d.i. „Broodhuis") in de geschiedenis. STAD VAN DAVID Wel komen we in de Bijbelse historie Bethlehem reeds vroeger tegen. Jakob, de aartsvader, heeft er zijn lievelings vrouw Rachel begraven. Daarom dicht Vondel dan ook in zijn „O Kerstnacht, schoner dan de dagen" dat het geschrei der kinderen, te Bethlehem vermoord, de „geest van Rachel wakker maakt". En de romantische geschiedenis van Ruth speelt ook in dit dorp, maar Ruth is dan ook de stam-moeder van het huis van David! David neemt een unieke plaats in in Israëls geschiedenis, doordat in hem het z.g. theocratisch koningschap gestalte kreeg, waarbij staatkunde en religie ten nauwste met elkaar waren verbonden. Het volle accent valt nadien op Jeruza lem. De plannen voor de bouw van een grootse tempel worden door Davids zoon Salomo voltooid. Maar ook in later dagen, wanneer de dynastie van David langzaam ten onder gaat, klinken steeds weer profetische stemmen die heenwijzen naar Bethle hem. Voor de gelovige Joden stond dan ook vast dat de Messias die zij ver wachtten in Bethlehme zou worden ge boren. (zie verder pag. 4) VAN VAN DER AEE Clovis, koning der Franken en vesti- ger van het machtige frankische rijk, was in een verwoede veldslag gewik keld met de stam der Allemannen, die langs de Rijn woonden. Alles stond in vuur en gloed en de onoverwinnelijke Clovis werd zich voor de eerste maal bewust van het feit, dat hij hier een flinke nederlaag te incasseren kreeg. In de kerstnacht van het jaar 496, toen de strijd op zijn hevigst was, had Clovis al zijn zelfvertrouwen verloren en in zijn diepste nood herinnerde hij zich de God der Christenen, die zijn ge malin Clotilde beléfcd. In diepe oot moed beloofde hij zichzelf en al zijn onderdanen tot het christendom te be keren, wanneer hij deze ogenschijnlijk verloren veldslag zou winnen en zie, het wonder geschiedde, Clovis kwam als overwinnaar uit de strijd. Hij keerde huiswaarts en hield woord. Zo werd het frankische rijk een christelijk rijk. De bovengenoemde gebeurtenis is de grondslag geweest voor de verbreiding van het christendom in Nederland, want na Clovis kwamen zijn opvolgers en deze, w.o. Pepijn en Karei Martel, trachtten hun gebied steeds verder naar het noorden uit te breiden. Gelijk hier mede schreed het christendom voort. Het waren zeker niet de koning of zijn woeste strijders, die het geloof brach ten, maar de predikers, die onder hun bescherming stonden. Hun grootste vijand vonden zij in de Friese koning Radboud, die trouw aan het geloof zijner voorvaderen zich met man en macht verzette tegen de veroverings zucht van de Franken, die steeds weer trachtten een stuk van zijn rijk af te knabbelen. YVILLIBRORD In ongeveer 658 werd te Northumbrië, Engeland, een kind geboren, dat voor bestemd zou zijn, de grootste apostel der lage landen te worden. Het was Willi- brord, die reeds op jeugdige leeftijd Benedictijner monnik werd. De abt van een Iers klooster, waar Willibrord verbleef, wist hem geestdriftig te ma ken voor de pre diking van het ge loof onder de hei denen. Toen Pepijn bij Wijk bij Duurste de de Friese ko ning Radboud versloeg, was voor Willibrord de tijd gekomen. Pepijn wees hem het Willibrord F7ese 8eb'ed ?ls missiegebied toe en dadelijk ging Willibrord aan het werk. In 695 werd hij door de paus tot aartsbisschop der Friezen gewijd. De strijd was zwaar, want slechts gewapend met het woord drong Willibrord door tot diep in het heidense gebied. Maar door de verkon diging van het Evangelie, zijn zachtheid en goedheid, won hij heidense mannen, vrouwen en kinderen voor het chris telijk geloof. Zijn werk dreigde echter vergeefs ge weest te zijn, want in 714 overleed Pepijn en van de ontstane toestand maakte de Friese koning Radboud ge bruik, in opstand te komen tegen de Franken en zijn verloren gebied terug te veroveren. Kerken werden verwoest en alles wat christelijk was uitgeroeid. Willibrord moest vluchten. Pepijns opvolger, Karei Martel, beter bekend als Karei de Grote, was de man die het Frankische rijk weer tot een heid en macht bracht Deze bracht het gebied ten zuiden van de Zuiderzee weer onder Frankisch bewind en Willi brord kon terugkeren. Na een werk zaamheid van bijna vijftig jaar, waarbij Willibrord geen teleurstellingen werden bespaard, overleed hij op 7 November van het jaar 739 en werd in het Bene dictijner klooster te Echternach begra ven. EEN JONGE PREDIKER Als tweede grote apostel mogen wij Bonifacius noemen. Hij was bijna 22 jaar jonger, dan Willibrord, geboren te Devonshire (Engeland) en ook een Be nedictijner monnik. Hij wenste zich on der de leiding van Willibrord te scharen om het geloof onder de heidenen te ver kondigen. In 716 kwam hij met drie gezellen te Wijk bij Duurstede aan, doch moest ver nemen, dat Willibrord voor de Friezen had moeten wijken en te Echternach verbleef. Teleurgesteld keerde hij naar Engeland terug. Enige jaren later, toen Willibrord weer te Utrecht zetelde, schaarde hij zich aan zijn zijde en drie jaar hebben deze grote apostelen sa mengewerkt. Toen verlegde Bonifacius zijn missiegebied meer naar Duitsland en hij werkte in Hessen, Beieren, Thü- ringen en onder de Friezen. Te Fulda stichtte hij een abdij, waar hij later ook begraven werd. Te Geismar verkondigde hij het ge loof, doch de heidenen hielden kramp achtig vast aan de goden hunner voor vaderen. Als krachtproef velde Bonifa cius de heilige eik aldaar en toen de verwachte wraak der goden uitbleef, bekeerden velen zich tot het Christen dom. Uit dergelijke kleine voorvallen constateren wij, dat deze predikers dap pere mannen waren, met een groot psy chologisch inzicht. NAAR Op vergevorderde leeftijd voelde Bo- OM TE TROUWEN Op Kerstavond plaatst men in Bohe- men jonge meisjes geblinddoekt voor een tafel. Op die tafel staan drie bor den, respectievelijk gevuld met water, met geld en een boek. Als het huwbare meisje het bord met water aanraakt, betekent dit, dat haar toekomstige echtgenoot niet met aardse goederen gezegend zal zijn. Het geld voorspelt een rijk huwelijk, het boek, dat zij met een ontwikkeld man zal trouwen I d r' d Zo was het en zo zal het worden. Bovenstaande afdruk van een tekening van Gunther Jr. geeft u een beeld hoe de entree er uit zag in het voormalige raadhuis op de Vis markt te Rhenen. We zouden by na zeggen: luisterryk. Zó was het ook in de dagen, dat hier nog recht werd ge sproken. Destijds werd het gebouw door het gemeente bestuur verkocht (incluis interieur) aan een sigaren fabrikant, die er zyn fabriek in onderbracht. „Het kan verkeren", zei Bredero, onlangs heeft het Rhenense ge meentebestuur het teruggekocht. Het streekmuseum zal er nu in gevestigd worden en boven afgebeelde entree zal weer terugkeren, in alle luister, gelyfc op dit plaatje! De herders fluisterden met elkaar over de nood des tijds, die zwaar drukte op allenhet gevaar dreigend voor volk en land. Lang was de hoop reeds weggevlucht voor veler wapenen gerucht, 't bidden verstorven tot een zucht krachteloos aller hand Een klamme, dodelijke rust had al 't geloof in slaap gesust. Waren de sterren uitgeblust? Daalde al lang niet de zon die Israël beschenen had In gouden glans van 't vuur gevat fluisterden zij gelaten, dat slechts 't Wonder redden kon Plots staat daar, hoog boven Bethlehem, stralend de Ster! Een engelenstem verkondigt hun mei blijde klem God is met UVreest niet! God zélf kwam tot de mensen neer! Nu geen vervaarde wanhoop meer! Hoort toch daar zingt het eng'lenheer! Het Wonder is geschied en de staag-jammerende klacht En de wanhopig-duit're nacht wijken vaneen voor klare pracht van hemels-heerlijk licht! De herders gaan, en laten 'r al. aarzelend knielen ze in de stal. als was 't een hoge, heilige hal, biddend bij 't schamel Wicht Ieder jaar wéér, als deze nacht zicht vleit over de velden zacht verdwijnt de vrees, verstomt de klacht, verlaat de wacht zijn post en khnkt de boodschap: Komt en ziet! Brengt hier Uw zorgen, uw verdriet! Omdat reeds 't wonder is geschied en 't mensdom wérd verlost! Tom Lodewijk. Bonifacius nifacius wederom de drang in zich op komen, uit te trekken en het geloof te verkondigen in het Friese gebied. Met een aantal gezellen begaf hij zich naar Dokkum en aanvankelijk had hij succes. de weerstand onder de Friezen werd ech ter steeds groter en het gevolg er van was, dat zijn volge lingen zich niet me_r in het openbaar durfden vertonen. Op een slechte dag overvielen afgoden dienaars het kamp van Bonifacius en zonder vorm van proces werden allen gedood. Christen- Friezen namen ech ter dadelijk daarop bloedig wraak en wisten de lichamen der vermoorden le bemachtigen en hen op waardige wijze ter aarde te bestellen. De grote Bonifacius werd naar Fulda gebracht, waar zijn stoffelijk overschot i in de abdij werd bijgezet. Van Wulfram, die tezamen met Adel- bert in West-Friesland, de huidige kop van Noord-Holland, werkte, wordt ver- teld, dat het hem bijna gelukte de Friese koning Radboud (welke ook in onze omgeving, met name n Rhenen, veel invloed heeft gehad) tot het Chris tendom te bekeren. De vorst wilde zich laten dopen en reeds stond hij met één voet in het doopvont, toen hij Wulfram j de vraag stelde: „Waar zijn mijn voor vaderen gekomen, bij de zaligen in de hemel, of bij de veroordeelden in de hel?" De heilige Wulfram antwoordde daarop: „Het waren heidenen en hun zielen zijn dus verloren." Toen trok Radboud snel zijn voet uit het doopvont terug en sprak: „Ik zou hun gezelschap na mijn dood niet graag willen missen. Liever ben ik verdoemd bij hen in de hel, dan zalig zonder hen in het rijk der hemelen." Zo zag de apostel Wulfran zijn grote en zware werk, waarvoor hij zo lang had geijverd, in minder dan geen tijd teniet gedaan door het wan begrip en bijgeloof van deze heiden. ADELBERT EN LEBUINES De apostel Adelbert, waarmede Wul fram samenwerkte, was een Benedic tijner monnik, die Willibrord als diaken vergezelde en die werkte in Kennemer- land, waar hij later werd begraven in de oude Frankische burcht te Egmond. Hij overleed in 740 en wordt de apostel der West-Friezen ge noemd. Rest ons nog te vermelden Lebuinus, de grote prediker in Overijssel. Hij was vermoedelijk van Ierse of Schotse af komst en nam het oostelijk deel van ons land voor zijn re kening. Vermoedelijk .1 - vigd worden met Li-- vinus, die meer zui delijk in de buurt van Gent predikte. De stad Deventer was zijn centrum, alwaar hij na zijn dood in 780 werd begraven. Zo zien wij, dat de kerstening van ons land eerst in de zevende eeuw be gon en geruime tijd heeft geduurd al vorens van een christelijk Nederland sprake was. De strijd van de Friezen tegen het christelijk geloof, waardoor de kerste ning van ons land zo lang heeft ge duurd, dient niet in eerste instantie ge zien te worden als een weerzin tegen het christelijk geloof als zodanig, het geen moge volgen uit het feit, dat Rad boud zich bijna liet bekeren, doch meer als een angst voor de Frankische ver overaars. Hun strijd voor vrijheid en onafhankelijkheid baeht volgens hun primitieve opvattingen tevens een strijd tegen het christendom met zich mee. Het valt op, dat bijna alle predikers Angelsaksen waren, afkomstig uit het huidige Engeland, Schotland en Ierland en dat wij bijna geen Frankische predi ker aantreffen. Het is een lange en zware gang ge weest, die het christendom in onze lage landen heeft moeten gaan, maar het Woord heeft gezegevierd. Adelbert Alle verzekeringen Hypotheken Verkoop vaste goederen Woningbeheer Taxaties beëdigd als makelaar en taxatenr Veenendaal - Kanaalweg 2 - Tel. 2918 BARNEVELD. In Barnevekf zouden reeds plannen worden uitgewerkt om in 1955 op grootse en feestelijke wijze de 500ste geboortedag van Jan van Schaf- felaar te herdenken. BENNEKOM. Zondag 9 Januari a.s. om half drie zal ds. B. N. B. Bouthoorn, aan wie wegens het bereiken van de leeftijd emiritaat werd verleend, af scheid nemen als predikant van de Ned. Herv. Gemeente van Bennekom. Ds. Bouthoorn blijft in Bennekom en gaat zich als voorzitter van deze instelling geheel wijden aan het Prot, Chr. Streek ziekenhuis. RHENEN. Van de destijds door een Rhenense firma uitgeschreven ballon wedstrijd blijken er nu een tweetal in Finland terechtgekomen te zijn en een in Zweden. De vinders in genoemde lan den hebben de aan de ballons gehechte labels naar Rhenen opgezonden. EDE. Zaterdag 1 Januari houdt de Kyn. Club Neder Veluwe een kleine hondententoonstelling in Hotel „Welge legen" alhier, waarbij ook niet-leden met hun honden aanwezig zullen zijn.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1954 | | pagina 1