Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Morgen herdenking Watersnood 1855
„Ik kan niet geloven, ik wil bewijs'
Fa. J. F. TAK
„de CANADESE ERFENIS"
de VALLEI-riks?
Behang 1955
Fa. J. F. TAK
Nederland viere op de 5e Mei
een waardig Bevrijdingsfeest
AGENDA
r
Waar is
Hij isfl2.S0i€aard
.J
29e jaargang
VRIJDAG 4 MAART 1955
No. 18
Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Tragisch sterfgeval
400 scholieren
doen verkeersexamen
Uitvoering van
de Johannes - Passion
De voorbereiding der
bevrijdings-feesten
Hoe Veenendaal spaarde
DE ARBEIDSMARKT
Ds. J. OVERDUIN SPRAK OVER:
BRIL
Assurantie-, Hypotheek- en
Woningbureau BROUWER,
Ons nieuwe Feuilleton
SCHOONMAAK
NIEUWE STALEN
WATERVERF
Redactie en administratie:
Parallelweg 10 Veenendaal
Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427
Redactie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven by
de agentschappen van „De Vallei" in
de plaatsen van verschoning
DE VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 12 oent
Speciale contractprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie 3,60
Rubriek Vraag en Aanbod 110
woorden 95 cent, elk woord meer
7 cent
Familieberichten 15 cent per mm
Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal
Losse nummers 10 cent
In de zygevel van de woning naast het Waaggebouw aan de Prins Bernhardlaan
bevindt zich nog altijd een steen welke de hoogte aangeeft welke het water hier
op 10 Maart 1855 bereikte. De streep in de steen welke de juiste hoogte aangeeft
bevindt zich thans ongeveer 2.17 meter van de grond.
Donderdagmorgen is geheel onver
wachts de 25-jarige mevr. Kalter-van
Hardeveld overleden, de moeder van de
Veenendaalse drieling.
CALORIEEN-HERINNERING
In enkele landen werd er kort ge
leden over geklaagd, dat er slechts 1500
calorieën voedsel per dag beschikbaar
waren. In dit verband zij herinnerd aan
-wütituaaioc ui idling.
Het jonge echtpaar had veertien da- hongerwinter in onze westelijke pro
gen geleden een nieuwe flatwoning be
trokken en toen kon ook de drie maan
den oude drieling uit het Julianazieken-
huis naar de ouderlijke woning komen.
Mevr. Kalter werd Woensdagavond
met een longontsteking naar.het Julia-
naziekenhuis vervoerd, waar zij Don
derdag overleed.
De deelneming in Veenendaal is zeer
groot.
A.s. Dinsdag zullen niet minder dan
400 Veenendaalse scholieren het schrif
telijke gedeelte van het verkeers-exa-
men afleggen na gedurende geruime
tijd op school verkeersonderwijs te heb
ben ontvangen.
Binnenkort zal ook het practische ge
deelte worden afgenomen en het is hier
voor dat de politie, welke het examen
afneemt, krachten tekort komt. Zij die
genegen zijn de politie hierbij te assi
steren worden verzocht zich aan het
bureau in de Hoofdstraat te vervoegen.
Donderdag 17 Maart a.s. zal de Chr.
Oratorium Vereniging C.O.V. weer een
uitvoering geven van de Johannes Pas
sion van Joh. Seb. Bach. Aan deze uit
voering, welke zal plaats vinden in het
gebouw aan de Eikenlaan, zullen mede
werken het Utrechts Stedelijk Orkest,
Mien Peters, sopraan; Annie Hermes,
alt; John van Resteren, tenor; Carel
Willinck, bas; Leo Ketelaars, bas en als
instrumentale solisten Charles Havelaar,
fluit; Gé van Koten, hobo; Willem van
de Velde, hobo en hobo da caccia; Louis
Werner, viola da gamba; Yfke Westhof-
van Heulen, harp en Wim van der Hoe
ven, orgel. Het geheel staat onder lei
ding van Gijsbert van Zanten.
Zonder twijfel zal voor deze uitvoering
evenals vorig jaar, weer grote belang
stelling bestaan.
EVANGELISATIE-FILMS VOOR DE
SCHOOLJEUGD
A.s. Maandag na schooltijd zal de
Film-Evangelisatie in „de Kegelbaan''
een bijeenkomst voor de schooljeugd
houden en daarbij Evangelisatie-films
vertonen.
De titels van de films zijn: „Damas
cus en Jerusalem" en „Kinderen die
God zoeken".
WIJZIGING VERORDENING
WINKELSLUITING
Burgemeester en Wethouders van
Veenendaal maken bekend dat de Raad
dezer gemeente in zijn openbare ver
gadering van 28 Februari 1955 heeft be
sloten tot intrekking en opnieuw vast
stelling van een verordening, als be
doeld in artikel 11, lid 1, der winkel
sluitingswet 1951.
In de opnieuw vastgestelde verorde
ning is thans bepaald, dat de verboden,
vervat in de artikelen 2 en 8 der win
kelsluitingswet 1951 en in artikel 1 der
krachtens artikel 4 dier wet vastgestelde
verordening tot uiterlijk 21.00 uur niet
gelden voor:
a. de dag, waarop de Lampegieters-
avond wordt gehouden;
b. de Woensdag vóór Hemelvaartsdag;
c. de werkdag, waarop in deze gemeen
te de verjaardag van H.M. de Ko
ningin wordt gevierd;
de werkdagen Maandag, Dinsdag en
Donderdag van de week, waarin in
deze gemeente een voorjaarsactie
wordt gehouden en dezelfde werk
dagen in de week, waarin in deze ge
meente een najaarsactie wordt ge
houden. Onder een voorjaarsactie
worden mede begrepen een winkel-
beurs, een winkelweek of iets derge
lijks;
vier werkdagen per jaar, door Bur
gemeester en Wethouders in verband
met bijzondere omstandigheden na
der aan te wijzen.
Deze verordening zal in werking tre
den met ingang van 3 Maart 1955.
d.
e.
FABRIEKSONGEVAL
Op een der Veenendaalse fabrieken
kwam de 18-jarige fabrieksarbeider v.
M. met zijn kleding tussen een machine,
waardoor hij op twee plaatsen zijn arm
brak. Hij werd naar het Juliana-zieken-
huis overgebracht.
lUllllllillUIIIHIIliJ llillllllllllllll
U
II
=1
li
If
Zaterdag 5 Maart
(Bij het plantsoen hoek Kerke-
wijk-Stationssingel) 3.30 uur,
officiële onthulling van het
Watersnood-monument.
(In Grote Kerk, Markt) 7.30 u.,
Herdenkingssamenkomst Wa
tersnood 1855.
Maandag 7 Maart
(In hotel „de Korenbeurs") 8
uur, vergadering „Stichts en
Gelders Grondbezit".
(In hotel „de Koreribeurs") 8
uur, openb. vergadering afd.
Veenendaal van de VVD. Mevr.
Mr. E. Veder-Smit spreekt
over „Cultuur en Politiek".
(In geb. „de Kegelbaan") na
schooltijd, vertoning van de
films „Damascus en Jeruza
lem" en „Kinderen die God
zoeken".
Dinsdag 8 Maart
(In geb. Eltheto) 4.15 en 7.30
uur vertoning van de film „In
Holland staat een huis".
ii
TONEELAVOND UITGESTELD I.V.M.
HERDENKING WATERSNOOD
In verband met de herdenking van de
Watersnood zal de toneelavond van de
voetbaljeugd „Veenendaal" a.s. Zater
dag niet doorgaan, maar op Zaterdag 12
Maart worden gegeven in gebouw 't
Trefpunt. Opgevoerd wordt het spel in
drie bedrijven „De Vluchtelingen" door
de Toneelver. „Het Open Doek".
HOND MAAKTE 8 SLACHTOFFERS
IN KIPPENHOK
In de nacht van Vrijdag op Zaterdag
wist een hond een kippenhok aan de
KI. Katerstraat binnen te komen en ver
volgens acht kippen dood te bijten.
De kippenhouder werd door het met
deze slachtpartij gepaard gaande lawaai
uit zijn slaap gewekt en ging eens kij
ken. De hond zat nog in het hok dat de
kippenhouder meteen afsloot. De hond
zat dus met zijn slachtoffers opgesloten.
De politie werd gewaarschuwd en al
gauw werd de baas van het lieve beest
gevonden en de rekening gepresenteerd.
Het bestuur van „Oranjedag" heeft
deze week vergaderd met het Groot-
Comité medewerkers, ten einde tot een
goede uitvoering van het vastgestelde
feestprogramma te komen.
Enthousiast namen allen een deel van
de omvangrijke taak op zich, zodat men
met vertrouwen het programma verder
kan uitwerken.
Alle mogelijke medewerking werd
toegezegd en verschillende suggesties
gedaan. Eén daarvan is het versieren
van straten en pleinen, gebouwen enz.
Buurtverenigingen, buurtschappen, be
woners van straten e.a. worden gaarne
opgewekt daaraan mee te doen. Voor de
mooiste uitvoeringen van versiering of
bogen zal door „Oranjedag" een drietal
prijzen beschikbaar worden gesteld. Al
léén geldt de bepaling, dat eventuele
aangebrachte verlichting niet zal bran
den op de avond van 4 Mei en dat vlag-
versiering eerst op 5 Mei wordt aan
gebracht.
Bij het secretariaat van „Oranjedag"
kan men nadere inlichtingen verkrijgen.
Gedurende de maand Februari werd
bij de Nutsspaarbank alhier ingelegd
voor een bedrag van f 220.838,57 en te
rugbetaald voor f 117.042,24. Het totaal
aantal posten van inleg was 3725 en die
van terugbetaling 412. Aantal nieuwe
boekjes 107, aantal afbetaalde boek
jes 12.
Aan het postkantoor Veenendaal
werd voor de Rijkspostspaarbank in de
maand Februari ingelegd f 189.021,72 en
terugbetaald f 77.600,89.
vincies. In October 1944 kreeg men daar
1300, in November 900, December 550,
Januari 460, Februari 340, Maart (dank
zij het Zweedse Rode Kruis) 600, en in
April 400 calorieën.
DE AMERIKAANSE TAAL VERRIJKT
Dank zij het langdurige verblijf van
Amerikaanse troepen te Wenen, is in de
Amerikaanse taal (met de Duitse uit
spraak) het woord „Gemütlichkeit" op
genomen.
Gewestelijk Arbeidsbureau Veenendaal
MANNEN
Bieden zich aan: uitvoerder grond
werk, grondwerkers, stucadoor, opper
lieden, granietschuurder, houtzager,
kleermaker, landarbeiders, verfspuiter,
dieselmonteur, electromonteur, adm.
ambtenaar, kantoorbediende, boekhou
der, draaier, stoffeerder, keukenknecht,
cargadoor, scheepsagent, glasmaker,
werktuigbouwkundigen, vertegenwoor
digers, los arbeiders.
Worden gevraagd: meubelmakers, fa-
brieks timmerlieden, knopendraaiers,
mach. bankwerkers, monteurs, lood- en
zinkwerkers, montage arbeiders, text,
fabr.arb., sig.fabr.arb., mach.poetsers,
loopjongen, destillateur, orgelbouwer,
timmerman.
VROUWEN
Bicden zich aan: winkelbediende, hulp
in h.h., ongeschoolden.
Worden gevraagd: text.fabr.arb., sig.
fabr.arb., kamermeisje, inpaksters, kap
ster, naaisters, ateliermeisjes, dienst
boden voor d. en n., werkster (enkele d.
p. w.), kantoorbediende.
„Het leed in de bezettingsjaren en de stryd om onze vryheid hebben in ons
volk het gevoel van saamhorigheid versterkt; onze gemeen&happelyke inspan
ning was gericht op het herwinnen van de vryheid. Laat de dag, waarop wij het
bereiken van dit doel herdenken, dan ook een gemeenschapsfeest zyn, waaraan
iedere Nederlander, ongeacht zijn gezindheid, rang of leeftijd, deelneemt", zo
staat er te lezen in een foldertje, dat onlangs aan alle gemeentebesturen van ons
land werd gezonden door het Nationaal Comité Viering Bevrijdingsdag 5 Mei 1955.
Dit comité, zeer breed van opzet en
daardoor inderdaad nationaal, wil een
beroep doen op ons volk om van de 5e
Mei 1955, de tiende „verjaardag" van
onze bevrijding, een waardige feestdag
te maken. De regering heeft het goede
voorbeeld gegeven; er zullen in Wage-
ningen en in Amsterdam herdenkings
plechtigheden worden gehouden, die een
nationaal karakter zullen dragen. Dank
zij een royaal gebaar van de Nederland
se werkgevers zal op 5 Mei a.s. iedereen
een extra vrije dag hebben. Het komt er
nu nog op aan, dat in steden en dorpen
plannen worden gemaakt om de 5e Mei
1955 inderdaad tot een feestdag te ma
ken, die door iedere Nederlander kan
worden meegevierd.
Het Nationaal Comité heeft zich tot
taak gesteld deze viering aan te moe
digen. Het heeft in Amsterdam (Galerij
21, Amsterdam-C.) een bureau, dat
plaatselijke comité's van advies wil die
nen en het heeft richtlijnen opgesteld
en suggesties verzameld en het wil al
het mogelijke doen om te bereiken dat
overal in het land, in de grote steden
zowel als in de kleine dorpen, het feit
van de bevrijding passend wordt her
dacht. Dat doel verdient aller mede
werking en aan die medewerking zal
het zeker niet ontbreken. In vele plaat
sen wordt al gewerkt door comité's of
gemeentebesturen. En voor de gemeen
ten die nog geen plannen maakten, is
het nog niet te laat: de betekenis van de
vijfde Mei is té groot om deze dag on
opgemerkt voorbij te laten gaan.
Hoe moet de vijfde Mei worden her
dacht? In de richtlijnen en suggesties
van het Nationaal Comité worden ver
schillende nuttige wenken gegeven.
Voorop dient te staan, zoals in de aan
hef al werd gezegd, dat het een ge
meenschapsfeest moet worden, waarbij
dus zoveel mogelijk de gehele bevol
king van een gemeente actief wordt be-
Hier een plaatje van de gedenkzuil Watersnood 1855, genomen in de steenhouwerij
van de Fa. Van Manen in de Gortstraat. Men ziet de steenhouwer, de heer De
Krujjf uit Den Haag, bezig met het aanbrengen van het wapen der voormalige
Veeiiraden, terwijl de ontwerper van de zuil, de heer Van Stuyvenberg, staat
toe te zien.
FEESTELIJKE JAARVERGADERING
CHR. BOUWBEDRIJFSBOND
Vrijdagavond werd in gebouw ,,'t
Trefpunt" de feestelijke jaarvergadering
gehouden van de afdeling Veenendaal
der Nederlandse Christelijke Bouwbe-
drijfsbond. Spreker was de heer C. A.
Bakker, bondssecretaris, terwijl dr. J.
G. Thoomes het slotwoord sprak.
De avond zelf is uitstekend geslaagd.
De heer J. Meenderink uit Kampen de
clameerde en ook de vrolijke noot ont
brak niet.
Woensdagavond sprak ds. J. Overduin,
predikant der Ger. Kerk te Veenendaal,
in het gebouw aan de Eikenlaan alhier
met als onderwerp „Ik kan niet geloven,
ik wil bewijs".
De samenkomst werd ingeleid met
samenzang en zang van het Ger. Kerk
koor o.l.v. de heer Kor Dijkstra.
De mens die zegt dat hij niet alles
voor zoete koek kan slikken van wat
dominé's en priesters verkondigen heeft
gelijk. Hij heeft gelijk als hij aanvoert
zijn verstand te hebben gekregen om
het te gebruiken, zo sprak ds. Overduin.
Bij dat verstand gebruiken dreigt ech
ter het gevaar van twee ziekten, nl. die
van het rationalisme en intellectualis
me. De eerste ziekte is een gevolg van
het overschatten van het denkvermogen
en de tweede een overschatting van het
denk-resultaat. De oorzaak ligt dan
eigenlijk in het feit dat verstandelijke
ontwikkeling geen zaak van het hart is
of het verbeteren van het karakter.
Als men zegt „ik kan niet geloven, ik
wil bewijs", is dat verstandelijk dan wel
juist gezegd? Men vergeet dan toch dat
het hele leven is gebaseerd op geloven.
De geleerde moet geloven in de weten
schap, in de logica en in de werkelijk
heid van het leven. Als een eigenwijs
schoolkind zijn onderwijzeres nu eens
zou vragen te bewijzen dat een A een A
is en geen B, en dat twee maal twee
vier is en geen drie. Dat kan zij niet.
Het kind zal dat moeten aanvaarden.
Als een geleerde begint met te twijfelen
aan alles wat hij van anderen geleerd
heeft en alles eerst bewezen wil zien,
komt hij nooit verder. Wij gaan toch
ook niet met, ons brood eerst naar een
laboratorium om te laten onderzoeken
of er geen vergif in zit. Indien wij dat
zouden doen moesten wij toch ook nog
weer het bewijs eisen dat het resultaat
van dat onderzoek juist is. Natuurlijk
doen wij dat alles niet en vertrouwen
er op dat er geen vergif in ons brood
zit en eten er rustig van.
Spreker heeft eens een psychiater
horen zeggen, dat mensen die conse
quent wetenschappelijk willen zijn, in
zijn kliniek terecht komen. Zij leiden
aan een complex van wantrouwen.
Geloven en vertrouwen is dus gezond
en ongeloof en wantrouwen normaal.
Die mensen die het evangelie willen
onderzoeken met hun verstand komen
er dan ook niet uit. Als iemand zegt ik
wil geen electrisch licht en geen radio
gebruiken want ik begrijp er niets van
is dat natuurlijk abnormaal. Zelfs de
geleerden die de toepassing van het
verschijnsel electriciteit en het gebruik
er van wel kennen weten niet wat elec
triciteit en radio eigenlijk is.
Er zijn ook mensen die menen dat je
zekerheid altijd op dezelfde manieren
kunt verkrijgen. Als men wil bepalen
hoe lang een voorwerp is dan neemt
men de centimeter. Voor het vaststellen
van het gewicht gebruikt men de weeg
schaal. Voor het bepalen van iemands
karakter heeft men alleen zijn verstand
ten dienste. Als men van iemand be
weert dat hij een goed mens is en be
trouwbaar, dan is dat een kwestie van
geloven dat men zekerheid heeft dat
men die persoon kan vertrouwen.
Een dergelijk geloof en vertrouwen
zou normaal fcijn als het iemand gold,
die het ook werkelijk waard zou zijn.
Het abnormale ligt dan ook in het on-
Bij Uw verantwoordelijk
werk scherp en rus
tig zien met een
deugdelijke
van
Hoofdstraat 106 - Telefoon 2576
OPTICIEN SEDERT 1904
Speciale moderne paskamer
ZIEKENFONDS LEVERANCIER
geloof. Het is verschrikkelijk en een
aanklacht tegen ons allen dat wij een
notaris en een advocaat en gezegeld pa
pier nodig hebben om ons tegen elkaar
te beschermen en dat wij elkaar niet
voor de volle honderd procent vertrou
wen.
Jezus zegt: mijn ja is ja en mijn nee
is nee. We kunnen wel eens warm lopen
voor iemand, maar steeds worden wc
teleurgesteld. Schenk daarom niet uw
vertrouwen en geloof op gebrekkige en
leugenachtige mensen maar aan Jezus
Christus. Hij is betrouwbaar, zonder
zonden en de zoon van God. Straks ko
men wij voor Hem te staan en als Hij
ons vraagt waarom wij Hem niet heb
ben vertrouwd en in Hem niet konden
geloven dan zullen wij geen enkel argu
ment kunnen aanvoeren.
Het is verschrikkelijk dat wij Hem
niet geloven op zijn woord. Van uw
vrouw zult ge geloven dat zij doet wat
zij gezegd heeft, u vertrouwt haar. Is
Alle verzekeringen
Hypotheken
Verkoop vaste goederen
Woningbeheer
Taxaties
beëdigd als makelaar en taxateur
Veenendaal - Kanaalweg 2 - Tel. 2918
het dan niet erg dat wij Hem niet ge
loven? God is geen Sinterklaas die met
pepernoten strooit. God is geen filoso
fisch begrip. Wij komen er pas achter
wie God is als wij in Hem geloven en
vertrouwen. Als wij elkaar niet ver
trouwen dan is er geen liefde, geen ge
meenschap en geen leven. Herstel de
band met God en dan zult gij gemeen
schap met hem hebben. We komen er
alleen uit als wij ingaan op zijn vragen
om in zijn Heerlijkheid te komen.
Wilt u een bewijs voor de juistheid van
wat er in de Bijbel staat? Wij kunnen
de bijbel bestuderen en wetenschappe
lijk annaliseren. We kunnen verband
gaan leggen tussen de bijbel en de
vondsten van de bijbelboeken bij op
gravingen blootgelegd. Wij komen er
niet uit. Jezus deed grote tekenen en
wonderen. De mensen zagen het en nog
geloofden zij niet in Hem. Het is dan
ook geen zaak van het verstand maar
van het hart. Jezus schenkt zijn ver
trouwen zonder verwijten en alleen uit
genade door het geloof. Het is dus veel
dwazer om Jezus niet te geloven en te
vertrouwen. Ik meen vanavond ver
schillende misverstanden te hebben
weggeruimd, maar wie met mij nog
eens verder over deze dingen wil door
praten ontvang ik graag bij mij thuis,
zo sprak ds. Overduin.
In dit nummer van ons blad is de
eerste aflevering opgenomen van het
nieuwe feuilletonverhaal „Canadese
Erfenis" waarin wij een zeer leven
dige beschrijving vinden van het Hol
landse meisje dat meende de boerde
rij te moeten voortzetten welke haar
oudste broer, die in Canada bij een
ongeluk om het leven kwam, in het
barre Noordelijke deel van dat land.
Zij slaagt er in haar jongere broer
Jan er toe te bewegen met haar mee
te gaan en de boerderij samen te
drijven. Zij steken samen de oceaan
over. Na verloop van tijd blijkt toch
dat Jan niet met volle energie op de
boerderij werkt. Het boeren ligt hem
niet. Hij is voor ingenieur in de wieg
gelegd en het beheer van het bedrijf
komt dan ook grotendeels neer op de
schouders van Evelyn, de Canadese
naam voor Eef.
In de uitgestrekte eenzaamheid van
het Canadese land komt Evelyn door
tegenslagen in ernstige moeilijkhe
den. Toevallig ontmoet zij in de stad
(waar zij geld wil lenen) de jonge
blonde Zweed Eric waarmee zij op
de boot veel contact had gehad.
Eric helpt haar door twee paarden te
kopen en die haar in gebruik te ge
ven. Zelf komt hij ook helpen op het
land. Door zijn grote lichaamskracht
verzet hij bergen werk. Evelyn en
Eric voelen zich tot elkaar aange
trokken. Evelyn werkt als een paard
en ziet daarbij kans voor de mannen
te zorgen als een moeder. Zij is een
flink en fris meisje. De jonge Zweed
is verliefd op haar, maar meent haar
niet te mogen trouwen omdat hij te
veel zwerversbloed in zich heeft om
voor altijd op een vaste plaats te
kunnen blijven. Trouwens, hij zou
ook nooit willen gaan boeren op een
bedrijf dat grotendeels door zijn
vrouw is opgebouwd. Na een onenig
heid met Evelyn vertrekt Eric dan
ook weer. Evelyn heeft daarvan zeer
veel verdriet.
De moeilijkheden groeien Evelyn
boven het hoofd. Op het laatst staat
zij er geheel alleen voor. Met haar
onverwoestbaar doorzettingsvermo
gen en met de wil om de boerderij
welke haar broer heeft gesticht, te
behouden, komt zij toch aan de dag
dat zij besluit de boerderij maar te
verkopen. In die tijd komt Eric nog
eens opdagen. Zij worden het echter
niet eens en Eric vertrekt andermaal.
Evelyn treedt in contact met een
buurjongen die haar boerderij wel
zou willen overnemen.
Laten wij echter niet verder ver
tellen over de geschiedenis van het
flinke Hollandse meisje in Canada.
Mogelijk zouden wij afbreuk doen
aan de spanning welke het verloop
der gebeurtenissen rond de boerderij
steeds weer kenmerken.
Wij zijn er van overtuigd, na het
grote succes van „De Blauwe Sluier"
opnieuw een feuilleton te hebben ge
kozen dat alle lezers steeds weer met
ongeduld naar de volgende afleve
ringen zal doen uitzien.
trokken. De v r ij h e i d wordt her
dacht en dat betekent ook, dat men to
nen moet die vrijheid waardig te zijn.
Onbeheerst en wanordelijk vermaak,
of wel, populair gezegd „feestneuzen-
lol" zijn in strijd met het karakter van
deze herdenking. Maar aan de andere
kant: het bevrijdingsfeest moet een
ware vreugde-uiting zijn én een feest
van dankbaarheid. De dankbaarheid kan
worden getoond door steun te verlenen
aan de Stichting 19401945, die om
streeks de vijfde Mei voor het laatst een
beroep op ons volk wil doen.
Als voorbeelden van feestelijkheden
op de a.s. vijfde Mei noemt het comité
vroeg in de morgen een jeugdappèl voor
scholieren en jeugdorganisaties met een
korte toespraak van de burgemeester
bijvoorbeeld over wat voor de bevrij
ding geofferd is en wat de jeugd kan
doen om de vrijheid te behouden, muzi
kale marsen door de feestelijk versierde
straten, kinderspelen, kringdansen, sa
menzang enz. Rond het middaguur zou,
vooral in de westelijke provincies, een
bevrijdingsmaal thuis kunnen worden
gebruikt en in de middag zouden bij
voorbeeld optochten kunnen worden
gehouden met uitbeeldingen van typisch
Nederlandse spreekwoorden, historische
gebeurtenissen, volksliederen etc. en
een bevrijdingsspel of op verschillende
plaatsen wagenspelen.
In de avonduren zouden een feest-
concert en een volksdansbal kunnen
worden gehouden of gondelvaarten,
lampon- of fakkeloptochten, eindigend
op een centraal punt waar een groot
vreugdevuur ontstoken wordt.
Het comité heeft er de nadruk op ge
legd, dat het deze suggesties bedoeld
heeft als voorbeelden van wat er ge
organiseerd kan worden op de bevrij
dingsdag en niet als richtlijnen. Plaat
selijke comité's kunnen, wanneer de
plaatselijke situatie dit nodig maakt,
zelf wijzigingen en aanvullingen aan
brengen. Hoofdzaak blyft, dat zoveel
mogelijk iedere Nederlander op de vijf
de Mei 1955, nadat aan de vooravond
van deze feestdag de gevallenen zijn
herdacht, deel kan nemen aan een
waardige, maar feestelijke herdenking
van de dag, waarop ons land na vijf
bange jaren de vrijheid herkreeg.
De VALLEI-riks van de vorige week
werd uitgegeven by Fa. C. Diepeveen
in de Hoofdstraat te Veenendaal.
Deze riks werd echter niet gevonden
en daardoor is de VALLEI-riks van
deze keer f 12,50 waard geworden.
De riks welke dezer dagen in het
verspreidingsgebied van ons blad
wordt uitgegeven heeft weer een
rood gedrukt nummer en wel num-
met 2 AN 551888. Het is dus weer
een ryksdaalder van de oude serie,
waarvan er niet zoveel in omloop
zyn. Dit om het zoeken naar de
VALLEI-riks te vergemakkelijken.
Kijkt u dus goed uit naar de ryks
daalder met het rode nummer 2 AN
551888; indien u hem vindt en vóór
a.s. Donderdagmiddag aan het bu
reau van ons blad kunt tonen, ont
vangt u de vinderspremie van 10
gulden.
DE PARSEN IN INDIA
Ondanks alle uitroeiingspogingen, die
eeuwen geleden in India werden gedaan,
leeft er nog een klein aantal aanhangers,
van Zarathustra. Deze worden Parsen
genoemd. Zij zijn uit Perzië afkomstig.
Deze minderheid is de beschaafdste be
volkingsgroep, die speciaal in Bombay
sterk opvalt. Men treft er een hoog per
centage zeer rijke mensen onder en zij
hebben practisch geen armen. Dit klein
aantal mensen beschikt over een eigen
hogeschool.
WIJZE WOORDEN
HET JUISTE MOMENT
Negentiende der wijsheid is, op
het juiste ogenblik wys te zyn.
Theodore Roosevelt.
25 kleuren - GEEFT NIET AF
Bussen Glans- en Grondverf.
Borstelwerk, Zeemleer, Spon
zen enz. enz.
Hoofdstraat 106 - Telef. 2576