Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Morgen herdenking Watersnood 1855 „Ik kan niet geloven, ik wil bewijs' Fa. J. F. TAK „de CANADESE ERFENIS" de VALLEI-riks? Behang 1955 Fa. J. F. TAK Nederland viere op de 5e Mei een waardig Bevrijdingsfeest AGENDA r Waar is Hij isfl2.S0i€aard .J 29e jaargang VRIJDAG 4 MAART 1955 No. 18 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Tragisch sterfgeval 400 scholieren doen verkeersexamen Uitvoering van de Johannes - Passion De voorbereiding der bevrijdings-feesten Hoe Veenendaal spaarde DE ARBEIDSMARKT Ds. J. OVERDUIN SPRAK OVER: BRIL Assurantie-, Hypotheek- en Woningbureau BROUWER, Ons nieuwe Feuilleton SCHOONMAAK NIEUWE STALEN WATERVERF Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" in de plaatsen van verschoning DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 12 oent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 110 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Familieberichten 15 cent per mm Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal Losse nummers 10 cent In de zygevel van de woning naast het Waaggebouw aan de Prins Bernhardlaan bevindt zich nog altijd een steen welke de hoogte aangeeft welke het water hier op 10 Maart 1855 bereikte. De streep in de steen welke de juiste hoogte aangeeft bevindt zich thans ongeveer 2.17 meter van de grond. Donderdagmorgen is geheel onver wachts de 25-jarige mevr. Kalter-van Hardeveld overleden, de moeder van de Veenendaalse drieling. CALORIEEN-HERINNERING In enkele landen werd er kort ge leden over geklaagd, dat er slechts 1500 calorieën voedsel per dag beschikbaar waren. In dit verband zij herinnerd aan -wütituaaioc ui idling. Het jonge echtpaar had veertien da- hongerwinter in onze westelijke pro gen geleden een nieuwe flatwoning be trokken en toen kon ook de drie maan den oude drieling uit het Julianazieken- huis naar de ouderlijke woning komen. Mevr. Kalter werd Woensdagavond met een longontsteking naar.het Julia- naziekenhuis vervoerd, waar zij Don derdag overleed. De deelneming in Veenendaal is zeer groot. A.s. Dinsdag zullen niet minder dan 400 Veenendaalse scholieren het schrif telijke gedeelte van het verkeers-exa- men afleggen na gedurende geruime tijd op school verkeersonderwijs te heb ben ontvangen. Binnenkort zal ook het practische ge deelte worden afgenomen en het is hier voor dat de politie, welke het examen afneemt, krachten tekort komt. Zij die genegen zijn de politie hierbij te assi steren worden verzocht zich aan het bureau in de Hoofdstraat te vervoegen. Donderdag 17 Maart a.s. zal de Chr. Oratorium Vereniging C.O.V. weer een uitvoering geven van de Johannes Pas sion van Joh. Seb. Bach. Aan deze uit voering, welke zal plaats vinden in het gebouw aan de Eikenlaan, zullen mede werken het Utrechts Stedelijk Orkest, Mien Peters, sopraan; Annie Hermes, alt; John van Resteren, tenor; Carel Willinck, bas; Leo Ketelaars, bas en als instrumentale solisten Charles Havelaar, fluit; Gé van Koten, hobo; Willem van de Velde, hobo en hobo da caccia; Louis Werner, viola da gamba; Yfke Westhof- van Heulen, harp en Wim van der Hoe ven, orgel. Het geheel staat onder lei ding van Gijsbert van Zanten. Zonder twijfel zal voor deze uitvoering evenals vorig jaar, weer grote belang stelling bestaan. EVANGELISATIE-FILMS VOOR DE SCHOOLJEUGD A.s. Maandag na schooltijd zal de Film-Evangelisatie in „de Kegelbaan'' een bijeenkomst voor de schooljeugd houden en daarbij Evangelisatie-films vertonen. De titels van de films zijn: „Damas cus en Jerusalem" en „Kinderen die God zoeken". WIJZIGING VERORDENING WINKELSLUITING Burgemeester en Wethouders van Veenendaal maken bekend dat de Raad dezer gemeente in zijn openbare ver gadering van 28 Februari 1955 heeft be sloten tot intrekking en opnieuw vast stelling van een verordening, als be doeld in artikel 11, lid 1, der winkel sluitingswet 1951. In de opnieuw vastgestelde verorde ning is thans bepaald, dat de verboden, vervat in de artikelen 2 en 8 der win kelsluitingswet 1951 en in artikel 1 der krachtens artikel 4 dier wet vastgestelde verordening tot uiterlijk 21.00 uur niet gelden voor: a. de dag, waarop de Lampegieters- avond wordt gehouden; b. de Woensdag vóór Hemelvaartsdag; c. de werkdag, waarop in deze gemeen te de verjaardag van H.M. de Ko ningin wordt gevierd; de werkdagen Maandag, Dinsdag en Donderdag van de week, waarin in deze gemeente een voorjaarsactie wordt gehouden en dezelfde werk dagen in de week, waarin in deze ge meente een najaarsactie wordt ge houden. Onder een voorjaarsactie worden mede begrepen een winkel- beurs, een winkelweek of iets derge lijks; vier werkdagen per jaar, door Bur gemeester en Wethouders in verband met bijzondere omstandigheden na der aan te wijzen. Deze verordening zal in werking tre den met ingang van 3 Maart 1955. d. e. FABRIEKSONGEVAL Op een der Veenendaalse fabrieken kwam de 18-jarige fabrieksarbeider v. M. met zijn kleding tussen een machine, waardoor hij op twee plaatsen zijn arm brak. Hij werd naar het Juliana-zieken- huis overgebracht. lUllllllillUIIIHIIliJ llillllllllllllll U II =1 li If Zaterdag 5 Maart (Bij het plantsoen hoek Kerke- wijk-Stationssingel) 3.30 uur, officiële onthulling van het Watersnood-monument. (In Grote Kerk, Markt) 7.30 u., Herdenkingssamenkomst Wa tersnood 1855. Maandag 7 Maart (In hotel „de Korenbeurs") 8 uur, vergadering „Stichts en Gelders Grondbezit". (In hotel „de Koreribeurs") 8 uur, openb. vergadering afd. Veenendaal van de VVD. Mevr. Mr. E. Veder-Smit spreekt over „Cultuur en Politiek". (In geb. „de Kegelbaan") na schooltijd, vertoning van de films „Damascus en Jeruza lem" en „Kinderen die God zoeken". Dinsdag 8 Maart (In geb. Eltheto) 4.15 en 7.30 uur vertoning van de film „In Holland staat een huis". ii TONEELAVOND UITGESTELD I.V.M. HERDENKING WATERSNOOD In verband met de herdenking van de Watersnood zal de toneelavond van de voetbaljeugd „Veenendaal" a.s. Zater dag niet doorgaan, maar op Zaterdag 12 Maart worden gegeven in gebouw 't Trefpunt. Opgevoerd wordt het spel in drie bedrijven „De Vluchtelingen" door de Toneelver. „Het Open Doek". HOND MAAKTE 8 SLACHTOFFERS IN KIPPENHOK In de nacht van Vrijdag op Zaterdag wist een hond een kippenhok aan de KI. Katerstraat binnen te komen en ver volgens acht kippen dood te bijten. De kippenhouder werd door het met deze slachtpartij gepaard gaande lawaai uit zijn slaap gewekt en ging eens kij ken. De hond zat nog in het hok dat de kippenhouder meteen afsloot. De hond zat dus met zijn slachtoffers opgesloten. De politie werd gewaarschuwd en al gauw werd de baas van het lieve beest gevonden en de rekening gepresenteerd. Het bestuur van „Oranjedag" heeft deze week vergaderd met het Groot- Comité medewerkers, ten einde tot een goede uitvoering van het vastgestelde feestprogramma te komen. Enthousiast namen allen een deel van de omvangrijke taak op zich, zodat men met vertrouwen het programma verder kan uitwerken. Alle mogelijke medewerking werd toegezegd en verschillende suggesties gedaan. Eén daarvan is het versieren van straten en pleinen, gebouwen enz. Buurtverenigingen, buurtschappen, be woners van straten e.a. worden gaarne opgewekt daaraan mee te doen. Voor de mooiste uitvoeringen van versiering of bogen zal door „Oranjedag" een drietal prijzen beschikbaar worden gesteld. Al léén geldt de bepaling, dat eventuele aangebrachte verlichting niet zal bran den op de avond van 4 Mei en dat vlag- versiering eerst op 5 Mei wordt aan gebracht. Bij het secretariaat van „Oranjedag" kan men nadere inlichtingen verkrijgen. Gedurende de maand Februari werd bij de Nutsspaarbank alhier ingelegd voor een bedrag van f 220.838,57 en te rugbetaald voor f 117.042,24. Het totaal aantal posten van inleg was 3725 en die van terugbetaling 412. Aantal nieuwe boekjes 107, aantal afbetaalde boek jes 12. Aan het postkantoor Veenendaal werd voor de Rijkspostspaarbank in de maand Februari ingelegd f 189.021,72 en terugbetaald f 77.600,89. vincies. In October 1944 kreeg men daar 1300, in November 900, December 550, Januari 460, Februari 340, Maart (dank zij het Zweedse Rode Kruis) 600, en in April 400 calorieën. DE AMERIKAANSE TAAL VERRIJKT Dank zij het langdurige verblijf van Amerikaanse troepen te Wenen, is in de Amerikaanse taal (met de Duitse uit spraak) het woord „Gemütlichkeit" op genomen. Gewestelijk Arbeidsbureau Veenendaal MANNEN Bieden zich aan: uitvoerder grond werk, grondwerkers, stucadoor, opper lieden, granietschuurder, houtzager, kleermaker, landarbeiders, verfspuiter, dieselmonteur, electromonteur, adm. ambtenaar, kantoorbediende, boekhou der, draaier, stoffeerder, keukenknecht, cargadoor, scheepsagent, glasmaker, werktuigbouwkundigen, vertegenwoor digers, los arbeiders. Worden gevraagd: meubelmakers, fa- brieks timmerlieden, knopendraaiers, mach. bankwerkers, monteurs, lood- en zinkwerkers, montage arbeiders, text, fabr.arb., sig.fabr.arb., mach.poetsers, loopjongen, destillateur, orgelbouwer, timmerman. VROUWEN Bicden zich aan: winkelbediende, hulp in h.h., ongeschoolden. Worden gevraagd: text.fabr.arb., sig. fabr.arb., kamermeisje, inpaksters, kap ster, naaisters, ateliermeisjes, dienst boden voor d. en n., werkster (enkele d. p. w.), kantoorbediende. „Het leed in de bezettingsjaren en de stryd om onze vryheid hebben in ons volk het gevoel van saamhorigheid versterkt; onze gemeen&happelyke inspan ning was gericht op het herwinnen van de vryheid. Laat de dag, waarop wij het bereiken van dit doel herdenken, dan ook een gemeenschapsfeest zyn, waaraan iedere Nederlander, ongeacht zijn gezindheid, rang of leeftijd, deelneemt", zo staat er te lezen in een foldertje, dat onlangs aan alle gemeentebesturen van ons land werd gezonden door het Nationaal Comité Viering Bevrijdingsdag 5 Mei 1955. Dit comité, zeer breed van opzet en daardoor inderdaad nationaal, wil een beroep doen op ons volk om van de 5e Mei 1955, de tiende „verjaardag" van onze bevrijding, een waardige feestdag te maken. De regering heeft het goede voorbeeld gegeven; er zullen in Wage- ningen en in Amsterdam herdenkings plechtigheden worden gehouden, die een nationaal karakter zullen dragen. Dank zij een royaal gebaar van de Nederland se werkgevers zal op 5 Mei a.s. iedereen een extra vrije dag hebben. Het komt er nu nog op aan, dat in steden en dorpen plannen worden gemaakt om de 5e Mei 1955 inderdaad tot een feestdag te ma ken, die door iedere Nederlander kan worden meegevierd. Het Nationaal Comité heeft zich tot taak gesteld deze viering aan te moe digen. Het heeft in Amsterdam (Galerij 21, Amsterdam-C.) een bureau, dat plaatselijke comité's van advies wil die nen en het heeft richtlijnen opgesteld en suggesties verzameld en het wil al het mogelijke doen om te bereiken dat overal in het land, in de grote steden zowel als in de kleine dorpen, het feit van de bevrijding passend wordt her dacht. Dat doel verdient aller mede werking en aan die medewerking zal het zeker niet ontbreken. In vele plaat sen wordt al gewerkt door comité's of gemeentebesturen. En voor de gemeen ten die nog geen plannen maakten, is het nog niet te laat: de betekenis van de vijfde Mei is té groot om deze dag on opgemerkt voorbij te laten gaan. Hoe moet de vijfde Mei worden her dacht? In de richtlijnen en suggesties van het Nationaal Comité worden ver schillende nuttige wenken gegeven. Voorop dient te staan, zoals in de aan hef al werd gezegd, dat het een ge meenschapsfeest moet worden, waarbij dus zoveel mogelijk de gehele bevol king van een gemeente actief wordt be- Hier een plaatje van de gedenkzuil Watersnood 1855, genomen in de steenhouwerij van de Fa. Van Manen in de Gortstraat. Men ziet de steenhouwer, de heer De Krujjf uit Den Haag, bezig met het aanbrengen van het wapen der voormalige Veeiiraden, terwijl de ontwerper van de zuil, de heer Van Stuyvenberg, staat toe te zien. FEESTELIJKE JAARVERGADERING CHR. BOUWBEDRIJFSBOND Vrijdagavond werd in gebouw ,,'t Trefpunt" de feestelijke jaarvergadering gehouden van de afdeling Veenendaal der Nederlandse Christelijke Bouwbe- drijfsbond. Spreker was de heer C. A. Bakker, bondssecretaris, terwijl dr. J. G. Thoomes het slotwoord sprak. De avond zelf is uitstekend geslaagd. De heer J. Meenderink uit Kampen de clameerde en ook de vrolijke noot ont brak niet. Woensdagavond sprak ds. J. Overduin, predikant der Ger. Kerk te Veenendaal, in het gebouw aan de Eikenlaan alhier met als onderwerp „Ik kan niet geloven, ik wil bewijs". De samenkomst werd ingeleid met samenzang en zang van het Ger. Kerk koor o.l.v. de heer Kor Dijkstra. De mens die zegt dat hij niet alles voor zoete koek kan slikken van wat dominé's en priesters verkondigen heeft gelijk. Hij heeft gelijk als hij aanvoert zijn verstand te hebben gekregen om het te gebruiken, zo sprak ds. Overduin. Bij dat verstand gebruiken dreigt ech ter het gevaar van twee ziekten, nl. die van het rationalisme en intellectualis me. De eerste ziekte is een gevolg van het overschatten van het denkvermogen en de tweede een overschatting van het denk-resultaat. De oorzaak ligt dan eigenlijk in het feit dat verstandelijke ontwikkeling geen zaak van het hart is of het verbeteren van het karakter. Als men zegt „ik kan niet geloven, ik wil bewijs", is dat verstandelijk dan wel juist gezegd? Men vergeet dan toch dat het hele leven is gebaseerd op geloven. De geleerde moet geloven in de weten schap, in de logica en in de werkelijk heid van het leven. Als een eigenwijs schoolkind zijn onderwijzeres nu eens zou vragen te bewijzen dat een A een A is en geen B, en dat twee maal twee vier is en geen drie. Dat kan zij niet. Het kind zal dat moeten aanvaarden. Als een geleerde begint met te twijfelen aan alles wat hij van anderen geleerd heeft en alles eerst bewezen wil zien, komt hij nooit verder. Wij gaan toch ook niet met, ons brood eerst naar een laboratorium om te laten onderzoeken of er geen vergif in zit. Indien wij dat zouden doen moesten wij toch ook nog weer het bewijs eisen dat het resultaat van dat onderzoek juist is. Natuurlijk doen wij dat alles niet en vertrouwen er op dat er geen vergif in ons brood zit en eten er rustig van. Spreker heeft eens een psychiater horen zeggen, dat mensen die conse quent wetenschappelijk willen zijn, in zijn kliniek terecht komen. Zij leiden aan een complex van wantrouwen. Geloven en vertrouwen is dus gezond en ongeloof en wantrouwen normaal. Die mensen die het evangelie willen onderzoeken met hun verstand komen er dan ook niet uit. Als iemand zegt ik wil geen electrisch licht en geen radio gebruiken want ik begrijp er niets van is dat natuurlijk abnormaal. Zelfs de geleerden die de toepassing van het verschijnsel electriciteit en het gebruik er van wel kennen weten niet wat elec triciteit en radio eigenlijk is. Er zijn ook mensen die menen dat je zekerheid altijd op dezelfde manieren kunt verkrijgen. Als men wil bepalen hoe lang een voorwerp is dan neemt men de centimeter. Voor het vaststellen van het gewicht gebruikt men de weeg schaal. Voor het bepalen van iemands karakter heeft men alleen zijn verstand ten dienste. Als men van iemand be weert dat hij een goed mens is en be trouwbaar, dan is dat een kwestie van geloven dat men zekerheid heeft dat men die persoon kan vertrouwen. Een dergelijk geloof en vertrouwen zou normaal fcijn als het iemand gold, die het ook werkelijk waard zou zijn. Het abnormale ligt dan ook in het on- Bij Uw verantwoordelijk werk scherp en rus tig zien met een deugdelijke van Hoofdstraat 106 - Telefoon 2576 OPTICIEN SEDERT 1904 Speciale moderne paskamer ZIEKENFONDS LEVERANCIER geloof. Het is verschrikkelijk en een aanklacht tegen ons allen dat wij een notaris en een advocaat en gezegeld pa pier nodig hebben om ons tegen elkaar te beschermen en dat wij elkaar niet voor de volle honderd procent vertrou wen. Jezus zegt: mijn ja is ja en mijn nee is nee. We kunnen wel eens warm lopen voor iemand, maar steeds worden wc teleurgesteld. Schenk daarom niet uw vertrouwen en geloof op gebrekkige en leugenachtige mensen maar aan Jezus Christus. Hij is betrouwbaar, zonder zonden en de zoon van God. Straks ko men wij voor Hem te staan en als Hij ons vraagt waarom wij Hem niet heb ben vertrouwd en in Hem niet konden geloven dan zullen wij geen enkel argu ment kunnen aanvoeren. Het is verschrikkelijk dat wij Hem niet geloven op zijn woord. Van uw vrouw zult ge geloven dat zij doet wat zij gezegd heeft, u vertrouwt haar. Is Alle verzekeringen Hypotheken Verkoop vaste goederen Woningbeheer Taxaties beëdigd als makelaar en taxateur Veenendaal - Kanaalweg 2 - Tel. 2918 het dan niet erg dat wij Hem niet ge loven? God is geen Sinterklaas die met pepernoten strooit. God is geen filoso fisch begrip. Wij komen er pas achter wie God is als wij in Hem geloven en vertrouwen. Als wij elkaar niet ver trouwen dan is er geen liefde, geen ge meenschap en geen leven. Herstel de band met God en dan zult gij gemeen schap met hem hebben. We komen er alleen uit als wij ingaan op zijn vragen om in zijn Heerlijkheid te komen. Wilt u een bewijs voor de juistheid van wat er in de Bijbel staat? Wij kunnen de bijbel bestuderen en wetenschappe lijk annaliseren. We kunnen verband gaan leggen tussen de bijbel en de vondsten van de bijbelboeken bij op gravingen blootgelegd. Wij komen er niet uit. Jezus deed grote tekenen en wonderen. De mensen zagen het en nog geloofden zij niet in Hem. Het is dan ook geen zaak van het verstand maar van het hart. Jezus schenkt zijn ver trouwen zonder verwijten en alleen uit genade door het geloof. Het is dus veel dwazer om Jezus niet te geloven en te vertrouwen. Ik meen vanavond ver schillende misverstanden te hebben weggeruimd, maar wie met mij nog eens verder over deze dingen wil door praten ontvang ik graag bij mij thuis, zo sprak ds. Overduin. In dit nummer van ons blad is de eerste aflevering opgenomen van het nieuwe feuilletonverhaal „Canadese Erfenis" waarin wij een zeer leven dige beschrijving vinden van het Hol landse meisje dat meende de boerde rij te moeten voortzetten welke haar oudste broer, die in Canada bij een ongeluk om het leven kwam, in het barre Noordelijke deel van dat land. Zij slaagt er in haar jongere broer Jan er toe te bewegen met haar mee te gaan en de boerderij samen te drijven. Zij steken samen de oceaan over. Na verloop van tijd blijkt toch dat Jan niet met volle energie op de boerderij werkt. Het boeren ligt hem niet. Hij is voor ingenieur in de wieg gelegd en het beheer van het bedrijf komt dan ook grotendeels neer op de schouders van Evelyn, de Canadese naam voor Eef. In de uitgestrekte eenzaamheid van het Canadese land komt Evelyn door tegenslagen in ernstige moeilijkhe den. Toevallig ontmoet zij in de stad (waar zij geld wil lenen) de jonge blonde Zweed Eric waarmee zij op de boot veel contact had gehad. Eric helpt haar door twee paarden te kopen en die haar in gebruik te ge ven. Zelf komt hij ook helpen op het land. Door zijn grote lichaamskracht verzet hij bergen werk. Evelyn en Eric voelen zich tot elkaar aange trokken. Evelyn werkt als een paard en ziet daarbij kans voor de mannen te zorgen als een moeder. Zij is een flink en fris meisje. De jonge Zweed is verliefd op haar, maar meent haar niet te mogen trouwen omdat hij te veel zwerversbloed in zich heeft om voor altijd op een vaste plaats te kunnen blijven. Trouwens, hij zou ook nooit willen gaan boeren op een bedrijf dat grotendeels door zijn vrouw is opgebouwd. Na een onenig heid met Evelyn vertrekt Eric dan ook weer. Evelyn heeft daarvan zeer veel verdriet. De moeilijkheden groeien Evelyn boven het hoofd. Op het laatst staat zij er geheel alleen voor. Met haar onverwoestbaar doorzettingsvermo gen en met de wil om de boerderij welke haar broer heeft gesticht, te behouden, komt zij toch aan de dag dat zij besluit de boerderij maar te verkopen. In die tijd komt Eric nog eens opdagen. Zij worden het echter niet eens en Eric vertrekt andermaal. Evelyn treedt in contact met een buurjongen die haar boerderij wel zou willen overnemen. Laten wij echter niet verder ver tellen over de geschiedenis van het flinke Hollandse meisje in Canada. Mogelijk zouden wij afbreuk doen aan de spanning welke het verloop der gebeurtenissen rond de boerderij steeds weer kenmerken. Wij zijn er van overtuigd, na het grote succes van „De Blauwe Sluier" opnieuw een feuilleton te hebben ge kozen dat alle lezers steeds weer met ongeduld naar de volgende afleve ringen zal doen uitzien. trokken. De v r ij h e i d wordt her dacht en dat betekent ook, dat men to nen moet die vrijheid waardig te zijn. Onbeheerst en wanordelijk vermaak, of wel, populair gezegd „feestneuzen- lol" zijn in strijd met het karakter van deze herdenking. Maar aan de andere kant: het bevrijdingsfeest moet een ware vreugde-uiting zijn én een feest van dankbaarheid. De dankbaarheid kan worden getoond door steun te verlenen aan de Stichting 19401945, die om streeks de vijfde Mei voor het laatst een beroep op ons volk wil doen. Als voorbeelden van feestelijkheden op de a.s. vijfde Mei noemt het comité vroeg in de morgen een jeugdappèl voor scholieren en jeugdorganisaties met een korte toespraak van de burgemeester bijvoorbeeld over wat voor de bevrij ding geofferd is en wat de jeugd kan doen om de vrijheid te behouden, muzi kale marsen door de feestelijk versierde straten, kinderspelen, kringdansen, sa menzang enz. Rond het middaguur zou, vooral in de westelijke provincies, een bevrijdingsmaal thuis kunnen worden gebruikt en in de middag zouden bij voorbeeld optochten kunnen worden gehouden met uitbeeldingen van typisch Nederlandse spreekwoorden, historische gebeurtenissen, volksliederen etc. en een bevrijdingsspel of op verschillende plaatsen wagenspelen. In de avonduren zouden een feest- concert en een volksdansbal kunnen worden gehouden of gondelvaarten, lampon- of fakkeloptochten, eindigend op een centraal punt waar een groot vreugdevuur ontstoken wordt. Het comité heeft er de nadruk op ge legd, dat het deze suggesties bedoeld heeft als voorbeelden van wat er ge organiseerd kan worden op de bevrij dingsdag en niet als richtlijnen. Plaat selijke comité's kunnen, wanneer de plaatselijke situatie dit nodig maakt, zelf wijzigingen en aanvullingen aan brengen. Hoofdzaak blyft, dat zoveel mogelijk iedere Nederlander op de vijf de Mei 1955, nadat aan de vooravond van deze feestdag de gevallenen zijn herdacht, deel kan nemen aan een waardige, maar feestelijke herdenking van de dag, waarop ons land na vijf bange jaren de vrijheid herkreeg. De VALLEI-riks van de vorige week werd uitgegeven by Fa. C. Diepeveen in de Hoofdstraat te Veenendaal. Deze riks werd echter niet gevonden en daardoor is de VALLEI-riks van deze keer f 12,50 waard geworden. De riks welke dezer dagen in het verspreidingsgebied van ons blad wordt uitgegeven heeft weer een rood gedrukt nummer en wel num- met 2 AN 551888. Het is dus weer een ryksdaalder van de oude serie, waarvan er niet zoveel in omloop zyn. Dit om het zoeken naar de VALLEI-riks te vergemakkelijken. Kijkt u dus goed uit naar de ryks daalder met het rode nummer 2 AN 551888; indien u hem vindt en vóór a.s. Donderdagmiddag aan het bu reau van ons blad kunt tonen, ont vangt u de vinderspremie van 10 gulden. DE PARSEN IN INDIA Ondanks alle uitroeiingspogingen, die eeuwen geleden in India werden gedaan, leeft er nog een klein aantal aanhangers, van Zarathustra. Deze worden Parsen genoemd. Zij zijn uit Perzië afkomstig. Deze minderheid is de beschaafdste be volkingsgroep, die speciaal in Bombay sterk opvalt. Men treft er een hoog per centage zeer rijke mensen onder en zij hebben practisch geen armen. Dit klein aantal mensen beschikt over een eigen hogeschool. WIJZE WOORDEN HET JUISTE MOMENT Negentiende der wijsheid is, op het juiste ogenblik wys te zyn. Theodore Roosevelt. 25 kleuren - GEEFT NIET AF Bussen Glans- en Grondverf. Borstelwerk, Zeemleer, Spon zen enz. enz. Hoofdstraat 106 - Telef. 2576

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1955 | | pagina 1