Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Binnenkort wordt met bouw nieuw Juliana ziekenhuis begonnen VERKEERSBRUG BIJ RHENEN VAN GEHEEL NIEUW TYPE Afdeling Veenendaal van het Kon. Wilhelminafonds opgericht dc VALLEI" riks Technici zijn er zeer bij geïnteresseerd GOEDKOPERE BOERDERIJEN IN FRANKRIJK BADMUTSEN ZONNEBRILLEN Fraai weer voor AVOND VIERDAAGSE Wist AGENDA Waar is llij is f7.SO waard In 1952 was Rhenen nog jaloers op Doesburg Fa* J* F* TAK Nieuws uit tie Omgeving 29e jaargang VRIJDAG 17 JUNI 1955 No. 45 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal - Amerongen - Eist - Rhenen - Achterberg - Overberg - De Haar - Kade - Maanderbuurt - Ederveen - Renswoude - Scherpenzeel Op korte termijn aanbesteding V.Z.C.—N.Z.C. (Nijmegen) Betrouwbaarheidsrit van makelaars door Veenendaal Honderden bedrijven te koop V Assurantie-, Hypotheek- en Woningbureau BROUWER, Zij een nieuwe brug, Rhenen hun afgedankte schipbrug MINISTER ALGERA OVER RHENENSE VERKEERSBRUG Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" in de plaatsen van verschoning DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprys per mm 12 cent Speciale contractpryzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 110 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Familieberichten 15 cent per mm Abonnementsprüs 1,55 p. kwartaal Losse nummers 10 cent De verwezenlyking van de nieuw bouw van het Julianaziekenhuis Vee nendaal nadert nu snel. Men hoopt op korte termen over te gaan tot aanbe steding. De behoefte aan nieuwbouw wordt steeds dringender. Voortdurend is er een wachtlijst. Van de zijde van het ziekenhuisbe stuur werden ons nog de volgende bij zonderheden medegedeeld: De bedden zullen worden verdeeld over zalen van zes bedden, terwijl ook gedacht is aan een voldoende aantal isoleerkamers voor ernstige patiënten. Het behandelingshuis zal voldoen aan alle eisen die de medische wetenschap heden stelt. Naast de uitnemende verzorging van de lichamelijke belangen van de pa- Onder fraaie weersomstandigheden is Woensdagavond de Avondvierdaagse te Veenendaal begonnen. Rond de Openbare Lagere School aan de J. G. Sandbrinkstraat was het omstreeks 6 uur een enorme drukte, juist vóór de start van de junioren. De Avondvierdaagse van dit jaar slaat alle records van de vorige wandel tochten, want het aantal deelnemers is tot ruim 700 gestegen, hetgeen bijna een verdubbeling van het vorig jaar be tekent. Te 6 uur gingen 490 junioren aan hun tocht van 10 km beginnen. Deze eerste avond gingen de junioren 't Zuidoosten van Veenendaal verkennen. Vanaf de Kerkewijk kwam men op de Wagening- selaan, via de Noordelijke Meentsteeg naar de Cuneraweg, om vervolgens weer over de Kerkewijk naar het punt van uitgang terug te keren. In totaal waren er bij de junioren 16 groepen, voornamelijk van de verschillende scholen, waarvan de Christelijke Huis houdschool met twee groepen meisjes in hun witte schorten bijzonder opvie len. Ook de „Trekvogels" uit Overberg waren weer present, vergezeld van „Olly" hun hond, die evenals vorig jaar ook deze Avondvierdaagse weer zal Krpr >v Te 7 uur startten, eveneens van de J. G. Sandbrinkstraat, 208 senioren, waarin negen groepen vertegenwoor digd waren. Zij kozen dezelfde richting, maar aan gekomen op de Cuneraweg maakten zij hun 15 kin vol door de Nieuwe Veenen- daalseweg en de Oude Veenendaalseweg te nemen. Zaterdagmiddag, ongeveer half zes, als men aan de laatste kilometers van deze tocht begint, zal de Harmonie van de Kon. Scheepjeswolfabriek en het Chr. Tamboers- en Pijpercorps „Prins Bernhard" alle deelnemers aan de Bergweg opwachten, om de wandelaars een feestelijke intocht in Veenendaal te bereiden. dat de bouw van de aula op de Algemene Begraafplaats reeds in ver gevorderd stadium verkeert? dat deze aula een plaats gekre gen heeft in het hart van de begraaf plaats, aangezien er bij de ingang geen ruimte voor was? dat de heer Van de L. die, zoals wij reeds eerder berichtten, maanden lang huisvesting vond in een cel van het politiebureau, nu toch voor zich en zijn gezin onderdak heeft gevonden? dat het nieuwe asphalt van de Vendelseweg en Munnikenweg heerlijk rijdt? dat hier nu werkelijk geen enkel kuiltje meer te vinden is? dat reeds sinds geruime tijd op het gevaarlijke kruispunt Buurtlaan Buurtsteeg de bekende kruisingsstop- borden zijn geplaatst? dat vele automobilisten, ondanks deze borden, toch gewoon doorrijden en dat hier daarvoor al tal van bekeurin gen werden uitgedeeld? dat ook ditmaal weer de heer Harinck uit Amerongen als oudste deelneemt aan de Veenendaalse Avond vierdaagse? dat deze verwoede tippelaar van zijn leven reeds 1300 km heeft gewan deld in georganiseerd verband en voor de tiende maal de Avondvierdaagse meeloopt? dat Olivier B. Bommel dit jaar ook weer van de partij is en dapper meehuppelt? dat O.B.B. de zwarte spaniel is van de deelnemers uit het kamp Over berg? dat er weer ruim 120 tippelaars afkomstig van buiten de gemeente aan de Veenendaalse Avondvierdaagse deelnemen? Illlllll iMttMMtttMtl llllllIIIIIIIMIIMHiaillllMIIIIIIIMIIllllltIIIlllll ■ui ii ui illinium in iiiiiiijiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiitiiiiiiiiiiitiiiimiiiiii II Vrydag 17 Juni (Bij O.L. school J. G. Sand brinkstraat) 7 uur, start van Avondvierdaagse. Zaterdag 18 Juni (Ongev. 5.30 uur) feestelijke intocht Avondvierdaagse. (Bij de Jjilianabank achter in de Zandstraat) 2.30 uur, uit gestelde VVV-excursie naar de Leersumse Plassen. (Bij hotel „La Montagne") start tweede Cee Dee bekerrit voor auto's, motoren en brom fietsen onder ausp. van Vee nendaalse Motorclub. Luxor Theater Van heden Vrijdag t.m. Maan dag de film „Met een kwartje de wereld rond" en van Dins dag t.m. Donderdag „Een vrouw werd geschonden' tienten heeft ook de geestelijke verzor ging van de patiënten de grootste aan dacht. Alle Veenendaalse kerken als mede het Convent van predikanten werken hierin mede. Beurtelings wordt door een der pre dikanten wekelijks ziekenbezoek ge bracht aan alle verpleegden. Iedere Zondag zal bij toerbeurt een morgen dienst uit een der kerken telefonisch worden overgebracht naar het zieken huis, zodat iedere patient in staat is deze te beluisteren. De kabels voor de verbinding zijn door de PTT reeds aan gebracht. In de Veenendaalse bevolking leeft de behoefte aan een eigen ziekenhuis zeer sterk, juist met het oog op de plaatselijke industrie in verband met ongevallen, evenals de geringe afstand die men behoeft af te leggen bij zieken bezoek waardoor arbeidsverlet wordt beperkt en men in korter tijd en zon der reiskosten de patiënten tweemaal daags kan bezoeken. Het bestuur van het Julianazieken huis heeft begrepen dat de gehele Vee nendaalse bevolking, nu zowel de licha melijke alsook de geestelijke verzorging aan alle wensen zal voldoen, bereid zal zijn een steentje bij te dragen. De gemeente Veenendaal heeft de ga rantie voor de bouwsom op zich ge nomen. Twee jaar geleden vond een bespre king plaats tussen bestuurders van plaatselijke vakorganisaties en van het ziekenhuis. In principe verklaarde men zich bereid zijn medewerking te ver lenen. Kortgeleden overlegden afge vaardigden van besturenbonden en zie kenhuisbestuur. Ook besprekingen met anderen staan op het programma. Er werd deze week op waterpolo- gebied weinig gedaan. De enige wed strijd, welke het programma vermeld de, n.l. de VZC-adspiranten tegen Flevo te Nijkerk, werd vanwege het koude water afgelast. A.s. Maandagavond om 8 uur spelen in het Bergbad de dames van VZC te gen NZC (Nijmegen), terwijl de heren om half negen hun krachten zullen me ten met het Boskoopse BZPC. Een on bekende tegenstander voor VZC, maar daarom zeker nog geen reden om hem te onderschatten. VIJF EN TWINTIG JAAR IN DIENST VAN „VOGELENZANG" De heer C. v. d. Klift, wonende aan de Nieuweweg 51 te Geldersch Veenen daal, was Woensdag 25 jaar lang werk zaam bij de Kalkzandsteenfabriek „Vo gelenzang" te Rhenen. In aanwezigheid van het personeel overhandigde de directeur de heer P. G. van den Berg de jubilaris uit erken telijkheid voor zijn trouwe dienst ge durende al die jaren een gouden arm bandhorloge met inscriptie, alsmede een enveloppe met inhoud. De heer Van de Klift was zeer ge troffen door deze geste en aanvaardde het geschenk onder veel dank. Tijdens de eerste mars van de Veeenen- daalse Avondvierdaagse werd dit plaat je gemaakt van de Veenendaalse Pad- vindstersgroep en wel in de omgeving van de Wageningselaan. In de gisterenavond gehouden leden vergadering van de Vereniging „Ko ningin Wilhelminafonds" voor de kan kerbestrijding werd besloten over te gaan tot definitieve oprichting van een afdeling Veenendaal van deze vereni ging. Na de opening door de voorlopig voor zitter, dr. J. P. Vergouwen, gaf de heer K. B. Krol uit Doetinchem, namens het hoofdbestuur van de Vereniging „KWF" een korte uiteenzetting van de werk wijze, alsmede een overzicht van dat gene, wat met de contributies en an dere ingezamelde-geiden geschiedt. Na gehouden bestuursverkiezing werd het bestuur van de afdeling Veenendaal thans als volgt samengesteld: voorzit ter: dr. J. P. Vergouwen; secretaris: A. Berends; penningmeester: K. Bok; le den: mevr. G. v. Schuppen-van Schup- Morgen, Zaterdag 18 Juni houden zo wel de Ned. Bond van Makelaars in Onroerende Goederen afdeling 't Gooi te Bussum als de Motorclub ,,'t Sticht" te Leersum, een betrouwbaarheidsrit voor auto's en motoren. In beide gevallen heeft men het tra ject over Veenendaal gekozen. Van de Bond van Makelaars komen de deelnemers tussen half vijf en zes uur door Veenendaal en wel via de Groeneveldselaan, Wageningselaan en Buurtsteeg. Van de motorclub uit Leersum komt men zelfs tweemaal door Veenendaal. Eerst 's morgens tussen 10 uur en half één en 's middags tussen 2 en 4 uur. Beide keren gaat men, komende van Prattenburg, via de Beukenlaan, Berg weg, Westersingel en Dijkstraat rich ting Slaperdijk en Overberg. Veiligheidshalve is het parcours zo gekozen dat deze betrouwbaarheidsrit- ten zo min mogelijk gevaar voor het verkeer zullen veroorzaken. WEER SLACHTOFFERS VAN GEVAARLIJK KRUISPUNT BUURTLAAN-BUURTSTEEG Wederom vond aan het beruchte kruispunut Buurtlaan-Buurtsteeg een aanrijding plaats. Nu waren het twee motorrijwielen die botsten en ernstig werden beschadigd. De bestuurders, de heren Van Z. alhier en Van W. uit Lun- teren kwamen er wonder boven won der met slechts lichte verwondingen af. GESLAAGDEN EHBO Tijdens de examens gehouden 18 en 25 Mei j.l. slaagden voor het Eenheids diploma EHBO de dames: W. J. van Stempvoort, M. J. van Stempvoort, Mevr. Van Walsem, J. van Manen en H. van Manen. En de heren: H. van den Broek, H. S. Brinkhuis, A. van Ginkel, J. D. Leppers, D. Valkenburg, A. W. Brinkhuis, T. Hardeveld, J. Diepeveen, W. v. d. Heide en A. T. C. Hendriks. pen, mevr. A. v. Leeuwen-Koning (na mens de NCVB), S. W. Kleefsman, S. Kroesbergen en G. v. Veldhuizen, ter wijl voorts nog zullen zitting nemen een nog nader aan te wijzen vertegen woordiger van elk der drie grote vak organisaties, n.l. CNV, NVV en KAB. Op voorstel van de voorzitter werd burgemeester Bakker benoemd tot ere voorzitter der afdeling. Voorts deelde de voorzitter nog me de, dat het in de bedoeling ligt spoe dig de noJ.ige voorbereidingen jfe gaan treffen vo(jr de eind Augustus begin Spptemher^teJaouden.jaarlijkse oollec- te, welke ^e laatste jaren in opbrengst sterk gedaald is, terwijl daarna een grote ledenwerfactie op touw zal wor den gezet. Deze tekening geeft een uitstekend beeld van de thans by Rhe nen in aanbouw zijn de nieuwe Rynbrug. By nadere beschou wing vallen ook de byzondere vormen en constructie van deze brug op. Het gaat hier dan ook om de toepassing van vele nieuwe vindin gen en om een brug welke enig is voor Nederland. TELEVISIE AUTOMOBILIST Een ingenieur uit Worcestershire, Arthur Pakes, heeft zijn televisie ontvanger omgebouwd en deze draag baar gemaakt, zodat zij kan worden meegenomen wanneer de familie gaat picknicken. Zij werkt dan op de accu van de auto en gebruikt niet meer stroom dan de koplampen. De Britse PTT, die een vergunning aan de heer Pakes heeft uitgereikt, zegt dat hij, zover bekend is, de enige automobilist met televisie in Groot-Brittannië is. De VALLEI-riks van de vorige week werd uitgegeven aan het postkan toor te Renswoude! maar werd niet gevonden. Daardoor is de VALLEI- riks van deze keer weer f 2,50 meer waard geworden en de vinders premie opgelopen tot 5 gulden. De VALLEI-riks welke dezer dagen weer in het versprèidingsgebied van ons blad werd uitgegeven draagt het rode nummer AA 177589. Het is dus weer een ryksdaalder van de oude serie met de beeltenis van Koningin Wilhelmina. Van deze ryksdaalders zyn er niet veel mèer in omloop en ze zijn dus gemakkelijker tussen het geld te vinden. Kijkt u dus goed ttit naar de ryks daalder met het rode nummer AA 177589; indien u deze vindt en vóór a.s. Donderdagmiddag aan het bu- reaii van de Va'llë^kunt tonen, ont vangt u de vinderspremie, welke thans dus 5 gulden bedraagt, direct in contanten uitbetaald. EERSTE AVONDTUINFEEST IN OUWEHANDS DIERENPARK Was het in vorige jaren al een schit tering van sterren, wat thans op het eerste tuinfeest van Donderdag 23 Juni a.s. geboden wordt, overtreft al het voorgaande. Flonkerend tussen alle anderen staat daar de bekende conferencier Kees Manders, naast hem de lieftallige zan geres Mieke Telkamp. Doldwaas en met een onverminderd enthousiasme zijn er de Wama's, paro- disten en Neerlands grootste dwazen. Naast deze keur van artisten hoort een andere keur in deze non-stop-revue met o.a. The 2 Jacksons met hun accor deon, Jan Tromp de bekende kunst fluiter, Willy Alberti, zeer bekend van de radio met zijn prachtige sonore te nor. Voor de sensaties zorgt Miss Sjef- falino. Zij vertoont fantastische toeren op het slappe koord. Ongelooflijk, zult u zeggen als u haar ziet. Het geheel met muzikale omlijsting van Ad Veen met zijn „tutivox", het allernieuwste op het gebied van Hammondorgels. Deze flonkering van sterren in het feestelijk verlichte Ouwehands Dieren park mag niemand verzuimen te gaan zien en van dit grootse programma te gaan genieten. Voor verdere bijzonderheden verwij zen wij u naar de advertentie in dit blad. NYLONKOUSEN IN KLEUREN Vrouwen over de gehele wereld vra gen om nylonkousen in andere kleuren dan de „neutrale" die zo lang in zwang zijn geweest. Een firma in Engeland, die 55.000 paar nylons per week fabri ceert, is zich bewust van de nieuwe vraag die ontstaan is en heeft een speciale „kleurenraad" opgericht, waar van actrices en mode-ontwerpers deel uit zullen maken. Deze raad zal onder meer overwegen om licht-violette ny lons ingang te doen vinden om bijvoor beeld bij een grijs complet te dragen, of donkerblauwe om de benen een licht blauwe glans te geven. EEN OUDE TOREN De ongeveer tweeduizend jaar oude stevige toren van Nïmes in Zuid- Frankrijk, de zogenaamde „Tour Mag- ne", werd door de Galliërs gebouwd als uitkijk- en verdedigingstoren. Toen echter de Romeinen de Galliërs hadden verslagen, werd deze toren door de overwinnaars gebruikt als bolwerk te gen de overwonnenen. RECORD IN KOFFIEDRINKEN In No.rrL>oj2 do- noordelijkste, provin cie van Zweden, komt in de lange win ter de koffieketel niet van het vuur. Voor volwassenen is zestien koppen koffie dan een normaal daggemiddelde. Het is reeds lang bekend, dat by Rhenen in plaats van een nieuw te bouwen spoorbrug, ter vervanging van de in de laatste wereldoorlog vernielde een verkeersbrug zal worden gebouwd. Deze brug over de Neder-Ryn zal de vaste verbinding gaan vormen in de Noord-Zuidroute, die loopt van Amersfoort over Rhenen en Ochten naar Oss in Noord-Brabant. Tot nu toe was nog niet bekend hoe de nieuwe brug in Rhenen er uit zal zien. Het is ons gelukt de beschikking te krygen over een originele tekening van het nieuwe kunstwerk. Hieruit blijkt, dat de nieuwe brug in gedaante en vorm wel zeer sterk zal afwyken van de oude boogbrug van de Nederlandse Spoorwegen. UNIEK IN NEDERLAND kleinere pijlers gebouwd. Aan de Rhe- Op de hierbij geplaatste schets, ver vaardigd aan de hand van de officiële tekening, zijn geen bogen meer te zien. Het landschap rond de Grebbeberg zal in de zeer nabije toekomst worden ver rijkt met een brug van zeer moderne constructie, een zogenaamde plattebrug, bestaande uit een stalen ligger op een tiental pijlers. In Duitsland is deze vorm van bruggenbouw tot nu toe op één of twee plaatsen met succes toegepast. In ons land krijgt Rhenen met dit type dus de primeur. Er is in technische kringen bijzonder veel belangstelling voor. Naar alle waarschijnlijkheid zullen binnen kort lezingen over dit brugtype worden gehouden. Geheel nieuw is de gedachte van een stalen brugdek, dat niet wordt opge hangen aan bogen, maar dat wordt ge dragen door drie hoofdliggers onder de rijvloer en deelneemt aan de krachten in de hoofdliggers. De totale breedte zal 14.50 meter be dragen. Aan weerskanten komen rij wielpaden van elk drie meter breed, af gescheiden van de rijbaan voor het grote verkeer door schuine kanten van elk vijf en zeventig centimeter. De rij baan zelf krijgt een breedte van 7 me ter. Het wegdek krijgt een 5 centimeter dikke asphaltlaag. De brug wordt in totaal meer dan een halve kilometer lang, namelijk om precies te zijn 523 meter. De grootste overspanning, die over de rivier, wordt maar liefst 143,25 meter breed. Het aantal overspanningen zal negen be dragen, steunend op tien pijlers, waar van zeven aan de Betuwse kant en drie aan Rhenense zijde. Momenteel wordt de pijler, die mid den in de rivier staat, gesloopt. Deze zal niet terugkeren. In de plaats daar van wordt een nieuwe opgetrokken, die zijn plaats zal krijgen tegen de zuide lijke Rijnoever, dus aan de Betuwse zijde, hetgeen een belangrijke verbete ring betekent voor de scheepvaart, die in de toekomst geen last meer zal heb ben van een obstakel in de rivier. De zware pijler op de Rhenense oever blijft intact. De daar staande steun punten van het stuk noodbrug, dat in 10i0 is -ingelegd, Smaken-plaats voor één nieuwe pijler. Ook op de landhoofden, die in tegenstelling met voorheen niet loodrecht, doch schuin zullen aflopen in de richting van de rivier, worden wat nense zijde wordt het bruggenhoofd smaller, doch aanzienlijk hoger opge trokken. De aarden baan wordt hier bovendien veel breder. ZOMER 1956 GEOPEND Omtrent de datum, waarop de nieuwe verkeersbrug bij Rhenen in gebruik kan worden genomen, valt nog niets met zekerheid te zeggen. De weers omstandigheden vormen daarbij wel een zeer belangrijke factor. Vaststaat in ieder geval, dat de onderbouw van deze brug, dus de landhoofden en de pijlers, nog dit jaar gereed moeten zijn. De eigenlijke brug zal aan per schip in gedeelten worden aangevoerd en ter plaatse op de pijlers worden gemon teerd. Wanneer de weersomstandighe den gunstig zijn, hoopt men in de zo mer van het komende jaar „over de brug te komen". De burgemeester van Rhenen deelde ons nog mede, dat in samenwerking met de burgemeester van Ochten de plaats aan de Waal waar het vrijvarend veer in de Noord-Zuidverbinding wordt geprojecteerd en met volle mede werking van de vereniging voor vreem delingenverkeer en het actiecomité „Rhenen Opwaarts", beide te Rhenen, reeds nu plannen worden uitgewerkt, om straks, wanneer de officiële ope ning kan plaats vinden, de nieuwe brug met grote feesten in te wijden. DE IN RHENENSE VERKEERSBRUG CIJFERS Hieronder volgen enige maten, die betrekking hebben op de nieuwe Rhe nense verkeersbrug over de Rijn: Rhenens bruggenhoofd 22.27V2 meter boven NAP. Betuws brugenhoofd 18.312 meter boven NAP. Hart brug boven de rivier) 24.44 me ter boven NAP. Totale lengte 523 meter. Van bruggenhoofd aan Rhenense zij de naar eerste pijler 47.70 meter. Van tweede naar derde pijler 47.80 meter. Van derde naar vierde pijler, dus de overspanning over de rivier, 143,25 me ter. Van vierde naar vijfde pijler 47.80 meter. Van vijfde naar zesde pijler pijler 49.00 meter. Van zevende naar achtste pijler eveneens 49.00 meter. Van achtste naar negende en van negende naar tiende pijler beide eveneens 49 m. UIT DE LOOPBAAN VAN FREDERIC CURZON De Engelsman Frederic Curzon, in 1899 te Londen geboren, was als jongen van 11 jaar reeds bekend als compo nist. Op achttienjarige leeftijd werd hij dirigent van een klein orkest van een schouwburg te Londen. Hij componeer de een groot aantal populair geworden ouvertures en suites. Dikwijls heeft hij voor de BBC concerten gedirigeerd, waarbij uitsluitend zijn eigen compo sities werden opgevoerd. (Van onze Parijse correspondent) In Frankryk staan honderden en honderden boerderyen en boerderytjes te koop en voor sommige „autoriteiten" te vlug en te onstuimig deze mededeling willen ontkennen, hetzy om de emigratie in niet-Franse banen te leiden, hetzy omdat ze eenvoudig niet op de hoogte zyn, adviseren we hun inzage te vragen van Franse vaktydschriften en opgaven te verzoeken van bekende makelaars. Waarom moeten onze boeren naar overzeese landen als ze in het Europa, dat we gezamenlyk willen verdedigen en waarvan we één gezond vaderland willen maken, op nauwelijks vyf honderd kilometer afstand, een ruime en gezonde keuze hebben? 5= TROOSTELOZE REIS Hoewel er reeds vele landgenoten naar Australië zijn geëmigreerd, heb ben de achtergeblevenen er veelal geen idee van, welke afstanden er in dit we relddeel „gangbaar" zijn. Naar Neder landse begrippen is e6n reis Amster damParijs, even meer dan 500 kilo meter, reeds behoorlijk lang. In Austra lië, dat over uitgestrekte woestijnen be schikt, hebben de transcontinentale spoorwegen echter een baan in gebruik, die 525 kilometer lang is en die in een kaarsrechte lijn dwars door zulk een woestijn voert. Men stelle het zich even voor: een treinreis, langer dan naar Parijs recht toe, recht aan, zonder dat men water ziet zonder bomen ook. Nullarbor Plain, boomloze vlakte, al dus wordt dit gebied dan ook genoemd. Alle verzekeringen Hypotheken Verkoop vaste goederen Woningbeheer Taxaties beëdigd als makelaar en taxateur Veenendaal - Kanaalweg 2 - Tel. 2918 PRIJZEN ZIJN IETS GEDAALD De laatste maanden hebben de prij zen van onroerende goederen een enigszins dalende tendens. Het vertrou wen in de valuta is iets groter gewor den, omdat de inflatie tot staan kwam en bovendien hebben vele boeren zon der opvolger inmiddels een dermate hoge leeftijd bereikt, dat ze verkopen moeten. En heel vaak zijn de verkopers tevreden met een beperkt bedrag con tantDe situatie is hier n.l. anders dan in Nederland, waar de meeste boe ren te veel opvolgers hebben en de be drijven te klein zijn om verder te wor den versnipperd. Hier zijn vele boeren van ver boven de zestig met één zoon, die geen belangstelling heeft in de boerderij. We kennen meerdere geval len van boeren met vier volwassen zoons, die allen een ander beroep ko zen en tenslotte zijn er legio landbou wers, die geen zoons hebben. NIET ROND PARIJS Hoewel er ook rond Parijs, in een straal van dertig kilometer boerenbe drijven te koop liggen doet men toch in het algemeen verstandig zijn geluk iets verder te beproeven. Op honderd kilometer van de Franse hoofdstad vindt men reeds een keurcollectie aan biedingen tegen redelijke prijs. Zo lezen we b.v. in een Frans maandblad, dat telkens honderden aanbiedingen heeft, die Nederlandse boerenzoons zonder grond kunnen interesseren: Dordogne, boerderij, tien ha, huis met vier kamers, stallen, zolders, berg ruimte 600.000 frs. Dordogne, boerderij, twaalf ha., prachtig woonhuis2.000.000 frs. Lot, zes kamers, keuken, badkamer, centrale verwarming, garage, stallen, 11 ha., 2.500.000 frs. Dordogne, 11 ha., 1.000.000 frs. (woon huis, water, electriciteit). Lot, 30 ha., huis met zeven kamers, gereedschap, tracteur, 2.500.000 frs. T. et G., vier ha., woonhuis vijf ka mers 700.000 frs. Op deze wijze zouden we nog enige tijd kunnen doorgaan, maar het lijkt ons voldoende. Aan de hand van dit ene tijdschrift zouden we namelijk een honderdtal interessante aanbiedingen kunnen leveren, waardoor bewezen wordt, dat er in Frankrijk voor weinig geld nog boerderijen te koop zijn. GROENTEN EN KIPPEN Voor de aankoop van grotere boer derijen wordt in het algemeen een flink bedrag contant geëist. We zagen dezer dagen een betrouwbare aanbie ding van een prachtige boerderij met 38 ha. goede grond, waarvan zes ha. weiland, die werd aangeboden voor 2500 gulden per ha. Bij navraag bleek de verkoper zijn prijs al in eerste in stantie te laten vallen op 2000 gulden, maar het totaal bedroeg dan altijd nog 38 maal 2000 gulden is 76.000 gulden. In het algemeen wordt men koper met ongeveer vijftig percent contant geld, doch van het restant moet een te hoge rente worden betaald. Met tienduizend gulden contant kan men echter eige naar worden van kleinere bedrijfjes van vijf tot tien ha., die uitstekende mogelijkheden bieden voor Neder landers, die bloemen, groenten en eieren willen markten. In de pluim veehouderij b.v. wordt hier goed geld verdiend. Op dit ogenblik zijn de eie ren „goedkoop" (18 ct. in de klein handel). Ook de slachtkippen brengen aanzienlijk meer op dan in Nederland. NIET TE GROOT BEGINNEN De ervaring heeft geleerd, dat groot beginnen in het algemeen onmogelijk enonverstandig is. Vele Nederlan ders, die het experiment voorzichtig hebben aangepakt, zijn hier uitstekend geslaagd en tellen nu mee. Men dient er vooral rekening mee te houden, dat de arbeiderslonen hoog zijn: een boe renknecht verdient minimaal een gul den per uur en eist dan ook nog huis vesting voor een gulden per week. Daarop komen dan de hoge sociale las ten (40%). Onderhoudswerkzaamheden aan huis en stallen moet men zelf ver richten. Timmerman, metselaar en schilder maken vlot een keurige nota op basis van vier gulden uurloon. Over dergelijke kosten breekt de beginne ling vaak zijn budget. Men zij voor zichtig met „makelaars". Zelfs Neder landers in Frankrijk hebben hun land genoten bij de aankoop niet ontzien, opzettelijk onjuist geadviseerd om zelf een flinke bemiddelingspremie in de zak te kunnen steken. Ongetwijfeld zijn er nog tientallen andere moeilijke pun ten, waarover de emigrant kan strui kelen, maar loopt in Canada, Australië, Brazilië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika alles van een leien dakje? Ginds, over de oceanen, zijn moge lijkheden en moeilijkheden. Hier, in Frankrijk, zijn de mogelijkheden voor boeren zonder grond even groot als ginds en de moeilijkheden zijn zeker niet groter. De autoriteiten doen verstandig voor de moeilijkheden te waarschuwen. Maar het is onverstandig en onoprecht de mogelijkheden te verdonkeremanen. Er zijn boerderijen en boerderijtjes te koop in Frankrijk, honderden en honderden, en de eerste jaren zullen er steeds meer vrijkomen. We schreven Februari 1952, toen in Doesburg feest werd gevierd om de opening van de nieuwe brug aldaar. We waren toen niet jaloers, maar zaten nog steeds tegen de armzalige resten van onze verwoeste spoorbrug aan te kijken. Waarom zitten wij nog met de brokken, vroegen we met een brok in onze keel. Wij hadden een spoorbrug, een vaste oeververbinding, die aan het oorlogsgeweld ten onder is gegaan. Dat konden wij niet helpen. Evenmin als wij het helpen konden, dat ons de spoorverbinding werd ontnomen. Er stegen nog meer vragen op in die dagen. Rhenen had veel van de oorlog te lijden gehad. Aanvankelijk had heel Nederland de ogen gericht op Rotter dam, Rhenen en nog enkele andere plaatsen. Er was alle hoop, dat Rhenen zou worden voortgeholpen. Dat er in dertijd een actie-comité werd opge richt, had inmiddels het tegendeel be wezen. Rhenen zou zelf de handen uit de mouwen moeten steken wilde het niet een oorlogsruïne blijven. Dat is gebeurd. En hoewel Doesburg een nieuwe brug kreeg en in Rhenen in de Grift de oude schipbrug uit die ge meente lag opgeslagen, aangekocht door een Rhenense aannemersfirma, waarover in die dagen vele grappen zijn gemaakt, kunnen we thans met zekerheid zeggen: Ook wij zijn nu zo langzamerhand gekomen, waar we zijn moeten. Uit een verkeerstelling is gebleken, dat in de zomer van 1953 het wegver keer met dertien procent is gestegen. Op het oostelijk deel van de rijksweg 12 bij Veenendaal, waar zeer waarschijn lijk de Noord-Zuidverbinding een aan sluiting zal verkrijgen, telde men in 1954 zelfs bijna twee keer zoveel auto's als in 1953. Minister Algera, die het bovenstaande mededeelde in een nota van wijzigingen op zijn begroting voor 1955, gaf daarbij als zijn mening te kennen, dat bij verdere gunstige ont wikkeling van de conjunctuur op nog sterkere verkeersvermeerdering moet worden gerekend. Hij stelde dan ook voor het tempo bij de verbetering en aanleg van belang rijke rijkswegen te versnellen. Baan- verdubbelingen op de rijksweg 12 tus sen Utrecht en Veenendaal en op nog verschillende andere plaatsen, gaf hij aan als voorbeelden. De minister sprak verder als wen selijk uit dat er nog een brug over de Rijn bij Rhenen zou komen voor ge woon verkeer. Daarvoor is in 1955 al anderhalf millioen uitgetrokken. Wanneer we bedenken, dat dit dienst jaar nog maar pas voor de helft is verstreken en we de resultaten zien aan de te maken onderbouw voor de Rhenense verkeersbrug, dan mogen we in Rhenen en omstreken dubbel en dwars tevreden zijn. GROTE SORTERING en Hoofdstraat 106 - Telefoon 2576 VEENENDAAL BARNEVELD. Waarschijnlijk zonder dat de bestuurder letsel op liep is de zer dagen op de Nij kerker weg alhier een luxe auto enkele malen over de kop geslagen en weer gauw doorge reden. De politie onderzoekt de oorzaak van dit incident en de reden waarom de bestuurder is doorgereden. WAGENINGEN. Te ongeveer half twaalf Vrijdagavond kregen enige mi litairen onenigheid met een groep woonwagenbewoners. Het ene woord ging over het andere en tenslotte ont stond er handgemeen. Tegen een twee tal woonwagenbewoners werd na on derzoek proces-verbaal opgemaakt we gens mishandeling. WIJZE WOORDEN ARBEID GEEFT.... Weinig arbeid geeft iemand veel eigenliefde, veel arbeid een zeer grote bescheidenheid. (Balzac.)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1955 | | pagina 1