Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken De grote reclame-actie van de V*W*V. HOLLAND S GLORIE de VALLEI-riks Internat, vogelhandel in Veenendaal Hier, en Overzee VEERTIG KINDERFIETSEN ALS PRIJZEN Waar is Hij isf2 2. SOtvaard Wist U Firma J. F. Tak Rhenense Panoramamolen van wisse ondergang gered Kunstmatige WERVELWIND tilde woning tot 100 m. hoogte op AGENDA Nieuws uit de Omgeving 29e jaargang VRIJDAG 29 JULI 1955 No. 57 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhcnen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Van 5 Augustus tot 3 September Nederlandse kleurkanaries beste ter wereld BRANDENDE SIGARETTENPEUK IN RAAMSP0NNING Assurantie-, Hypotheek- en Woningbureau BROUWER, II II Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Boeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven bjj de agentschappen van „De Vallei" in de plaatsen van verschoning DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 12 cent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 110 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Familieberichten 15 cent per mm Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal Losse nummers 10 cent Vrydag 5 Augustus begint de reeds aangekondigde vacantie-rcclame-actie van de Veenendaalse Winkeliersvereni ging, welke zal duren tot Zaterdag 3 September. De grote trekpleister van deze actie is wel dat iedere week niet minder dan tien kinderfietsen als prijzen beschik baar gesteld zullen worden. In de komende dagen krijgt een ieder per post een strooibiljet in de brievenbus welke met een speciale be doeling, die nog nader bekendgemaakt zal worden, genummerd is. Bewaart u deze biljetten dus goed. Verder is deze reclame-actie als volgt ingericht: Gedurende de actieweken geven de ieden van de VWV, kenbaar aan hun blauwe vlaggen, bij aankoop van vijftig cent een zegel uit. Van deze zegels plakt u er 25 op een. opplak vel. Deze vellen zijn verkrijgbaar bij de aangesloten winkeliers. Op de opplakvellen, die iedere week een andere kleur zullen hebben, is te vens iedere week weer een andere re bus vermeld, welke men dient op te lossen om steeds weer naar een prijs te kunnen meedingen. De vellen met zegels en de oplossin gen kunnen worden gedeponeerd in de bekende bussen van de VWV, welke worden geplaatst bij het bureau van de Winkeliersvereniging, Hoofdstraat 98, bij Fa. P. van de Bovenkamp in de Pa trimoniumlaan en bij Fa. Van Eden, hoek NieuwewegVendel. Ook kunnen ze per post worden gezonden aan het hiervoor genoemde bureau van de VWV. Verder zullen op iedere Vrijdagavond gedurende deze aantrekkelijke reclame actie op de Markt de winnaars van de kinderfietsen worden bekendgemaakt. Wij wijzen er tenslotte nogmaals op dat men de hierboven genoemde ge nummerde biljetten, welke men per post thuis krijgt, vooral goed dient te bewaren. Verschillende biljetten heb ben een belangrijke waarde. Wat men hiermede kan doen wordt nog als de grote verrassing van de te houden actie in petto gehouden. De vorige VALLEI-riks werd uit gegeven bij fa. R. de Ruiter „De Er ven" in de Hoogstraat te Veenen daal. Deze riks werd evenmin ge vonden en zo is de VALLEI-riks van deze week f 22,50 waard geworden. De VALLEI-riks welke dezer da gen weer in omloop wordt gebracht heeft als nummer AT 689303. Het is weer een rood nummer om het zoe ken te vergemakkelijken. Kijkt u dus goed uit naar de rijks daalder van de oude serie met de beeltenis van Koningin W'ilhelmina en het roodgedrukte nummer AT 689303; het is de VALLEI-riks waar op u, als u deze vóór a.s. Donderdag middag 12 uur aan het bureau van DE VALLEI kunt tonen, direct de vinderspremie in contanten wordt uitbetaald. Deze vinderspremie be draagt thans 20 gulden. „VACANTIE-AVONDFESTIJN" IN OUYVEHANDS DIERENPARK Als laatste in de lange rij van tuin feesten komt Ouwehands Dierenpark thans met een programma, waarover nog lang zal worden gesproken. „Va- cantie-Avoodfestijn" is deze avond ge noemd en inderdaad is dit een juiste benaming, gezien de vele attracties en nummers waaruit dit programma be staat. Op het programma van dit „Avond festijn" staat bovenaan het geliefde show-orkest van Eddy Christiani, be kend van radio en televisie als het show-orkest bij uitstek, met medewer king van Johnny Kraaykamp als de Hollandse Danny Kaye. Voor Johnny Kraaykamp „dwazer dan dwaas". Vervolgens Dolf Driessen en Corry Vroons met hun speciale nummers en op veler verzoek ook dit jaar de fameu ze muzikale clown „Fantasio". Een apart nummer op het program ma is Betty Visero met haar souplesse- acrobatiek, terwijl „The Rile Brothers" als cascadeurs het grandioze tuinfeest zullen besluiten. Het geheel met muzi kale omlijsting van het orkest Eddy Christiani. Men zegt weieens „lest beft" en in derdaad is dit laatste tuinfeest 1955 in Ouwehands Dierenpark één der mooi ste feesten, die ooit in deze omgeving geboden werden. Het kleine Nederland bezit op velerlei gebied een internationale faam, maar er zijn weinig dingen, die zo tot de ver beelding der mensheid spreken als de zeesleepvaart, zoals die door de Hol landers wordt beoefend. Zijn grootste roem verwierf dit bedrijf door het over brengen van grote dokken, baggermo lens en ander materiaal, dat op de we reldzeeën moeilijk te regeren is. Niet minder bekend zijn de Nederlanders om hun bekwaamheid in het aanleggen van havenwerken en dijken. De roem van de Nederlanders was zo groot, dat de mannen uit ons water- en veenland overal werden geroepen, waar grote havenwerken aangelegd moesten worden. In Sliedrecht en omliggende contreien wonen de z.g. „baggerboeren", mensen van internationale bekendheid. De baggermolens en bakken moesten over ontzaglijke afstanden en door moeilijk te bevaren wateren gesleept worden naar de werkobjecten. In 1900 gingen de Hollanders naar Shanghai met hun materiaal om havens aan te leggen. Daarvoor waren zéér zee waardige, krachtige schepen nodig, met bemanningen die grote ervaring beza- DIENSTGELEIDER BELASTINGEN OVERGEPLAATST De dienstgeleider der Directe Belas tingen te Veenendaal, de heer Kipper- sluis, is met ingang van 1 Augustus a.s. overgeplaatst naar het kantoor Amers foort. Hij zal in Veenendaal worden n~*e- volgd door de heer Van Wierzen, thans als zodanig werkzaam te Soest. dat het nieuwe gedeelte van de Rijksweg 12, dat thans vanaf Veenen daal tot aan de spoorlijn Ede-Wolfheze in aanleg is, voor wat betreft de beton nen banen, reeds in October a.s. ge reed zal zijn? dat dit geruime tijd eerder is dan in het bestek was voorgeschreven? dat een duo-rijder ter hoogte van de R.K. Kerk aan de Nieuweweg ont dekte dat zijn kleding in brand stond? dat hij de bestuurder van de mo tor waarschuwde onmiddellijk te stop pen? dat de motorrijders, de markt- handelaren E. en G. uit Apeldoorn, zich niet konden herinneren een sigaret te hebben gerookt en dat toch een sigaret tenpeukje de oorzaak was? dat zij na enig nadenken tot de conclusie kwamen dat het weieens het peukje kon zijn van een automobilist die even tevoren iets dergelijks uit een autoraampje had gegooid? dat onze plaatsgenoot H. P. L. Vergouwen voorzitter is van de vlieg- tuigbouwkundige studievereniging „Leo narda da Vinei" te Delft? dat hij met enkele studievrienden ontdekte dat het de heer Hilgers was die als eerste Nederlander boven Ne derlands gebied heeft gevlogen en wel vanaf een vliegveld nabij Ede, zoals wij in ons vorig nummer uitvoerig be richtten? dat de heer Vergouwen binnen kort klaar zal zijn met zijn studie Vlieg tuigbouwkundig ingenieur? Het is bekend dat vele van de in Veenendaalse bedryven vervaardigde producten in grote hoeveelheden naar alle landen ter wereld hun weg vinden. Maar het zal zelfs vele Veenendalers niet bekend zijn dat zy het dan niet in 'n omvang als van b.v. sigaren, tex tiel cn kogellagers in hun woonplaats een bedrijf gevestigd is waar in niet geringe aantallen vogels worden ge ëxporteerd, en daarom toch zeker de belangstelling verdient. Wy doelen hier dan ook op het nog jonge bedrijf van de heer Blankestyn aan de Nieuweweg waar regelmatig duizenden vogels uit het buitenland aankomen en weer naar andere landen worden verzonden. Het betreft hier een bedrijf waarvan wij er in ons land maar weinige zullen vinden, ondanks het feit dat de Neder landse vogels in het buitenland veel ge vraagd worden en een zeer goede naam hebben. Met verschillende vogelsoorten kan Nederland zelfs de Japanse con currentie weerstaan. Vooral de Nederlandse kleurkanaries staan in hs.t buitenland goed aange- OP HET NIPPERTJE AANRIJDING VOORKOMEN Op het gevaarlijke punt, waar de voormalige Defensieweg uitkomt op de Autoweg door de Rhenense bossen en waar het uitzicht door het struikgewas vrijwel nihil is, kroop een motorrijder Woensdagmiddag door het oog van de naald. Met een flinke snelheid kwam J. V., afkomstig uit Amsterdam, met zijn Triumph de Defensieweg afrijden, met het voornemen onderaan linksaf de Autoweg in te slaan. Toen hij reeds op ongeveer de helft van de rijweg was aangekomen en (te laat) naar rechts keek, zag hij plotseling een antomobi- list voor zich, die hem niet meer kon ontwijken. De motorrijder had zo'n gro te tegenwoordigheid van geest, dat hij. op hetzelfde moment vol gas gaf, ver gat het stuur om te halen en juist voor de auto langs met een enorme snelheid het aan de overkant van de weg ge legen bouwland inreed. De motor sloeg in de rulle grond over de kop, doch de heer V. kwam er slechts met een enkel schaafwondje af. Het scheelde maar een haar of V. was door de auto ge grepen. In dat geval waren de gevolgen niet te overzien geweest. schreven. Deze worden dan ook in Ne derland zelf gekweekt en zijn in het be drijf van de heer Blankestijn in een rijke variatie en door prachtige exem plaren vertegenwoordigd. Deze en andere vogels worden van hier bij duizenden tegelijk naar tal van landen als de Verenigde Staten, Brazi lië, Argentinië, Canada, Spanje, Frank rijk, Afrika en Italië geëxporteerd. Vooral het laatst genoemde land is een zeer goede afnemer van dit Veenen daalse vogelbedrijf. De vogels worden meestal per vlieg tuig verzonden. Ook komen ze per vliegtuig naar hier, hoofdzakelijk uit de tropen. Zo importeert de heer Blan kestijn vogels uit Australië, India, Afrika en Zuid-Amerika, waar ze in het wild worden gevangen. Hierbij vindt men prachtige en kostbare exemplaren en het behoeft geen betoog dat deze vogels een zeer speciale zorg en behan deling behoeven, vooral met het oog op klimaatveranderingen en het voorko men van de vele vogelziekten. Niet ongenoemd mag blijven dat de heer Blankestijn ieder belangeloos in de gelegenheid stelt zijn collectie vogels te bezichtigen. Men vindt in hem een specialist op het gebied van vogels want hij is behalve keurmeester van Neder landse, ook keurmeester van tropische vogels en kan degenen die zich hier voor interesseren heel wat vertellen. Zoals vermeld betreft het hier een voor Veenendaal nieuw bedrijf dat, voor zover wij hebben begrepen, zeker perspectief voor de toekomst heeft. Voor een BRIL natuurlijk naar Ziekenfondaleverancier HOOFDSTRAAT 106 - VEENENDAAL Ook het Amsterdam-Rijnkanaal wordt druk bevaren en biedt een imposante indruk van onze binnenvaart. ten. De oude raderboten waren al lang vervangen door schroefsleepboten van groot vermogen en de Titan, Atlas of Zwarte Zee en Roode Zee waren be roemde schepen op de wereldzeeën. De Hollanders hadden practisch het mono polie van de „grote" sleepvaart. De En gelsen, een zeevarend volk bij uitne mendheid, moesten bij de „Dutchmen" terecht komen als er gevaarlijk en be langrijk werk verricht moest worden. En het moet de Engelse trots toch wel een duw hebben gegeven toen de jon gens uit Maassluis het grootste dok ter wereld van Engeland naar Singapore moesten slepen in opdracht van de En gelse Admiraliteit. Dit dok was 50.000 toti groot en 300 meter lang. Het werd Van de grote stroom vacantiegangers, die zich deze dagen naar Rhenen en omgeving beweegt, buigt een groot deel in twee delen overgesleept en te Sin gapore weer aaneen bevestigd. Inmid dels werden de sleepboten steeds be ter, sterker en zeewaardiger, want de scheepsbouwers kregen van de sleep bootkapiteins voortdurend aanwijzin gen over wat er nog aan stabiliteit, be stuurbaarheid en zeewaardigheid ver beterd kon worden. Nu was de actie radius van een met kolen gestookte sleepboot niet bijzonder groot. Het zijn betrekkelijk kleine schepen met ver bazend sterke machines. En daar de ontwikkelde paardekrachten evenredig wel een half jaar of meer duren. DE „JONGENS" VAN- MAASSLUIS De grootste prestatie in de annalen der zeesleepvaart was het overbrengen van een dok van Glasgow in Schotland naar Wellington in Nieuw-Zeeland. Deze stad vierde namelijk zijn 50-jarig jubileum en de bewoners hadden bij deze feestelijke gelegenheid hun stad een compleet droogdok aangeboden. Dit was de langste en gevaarlijkste sleep reis, ooit in de geschiedenis onderno men. Via Gibraltar, Port-Said, Aden, Colombo, Singapore, Java Zee, daarna langs de oostkust van Australië en ten slotte door de gevaarlijke en onbere kenbare Tasman Zee naar het einddoel: Welligton. Practisch niemand geloofde aan het welslagen der onderneming; al leen de kapiteins geloofden er aan en ondanks ontzaglijke moeilijkheden en orkanen in de Tasman Zee arriveerde men behouden ter bestemder plaatse. Het enthousiasme van de Nieuw-Zee- landers kende geen grenzen en de Maassluisse jongens werden onthaald op een wijze, die zij nooit zouden ver geten. DE TWEEDE WERELDOORLOG Toen de Tweede Wereldoorlog uit brak, konden vele Hollandse sleepboten Engelse havens bereiken. Toen die prachtige schepen daar lagen, werden de Engelsen enthousiast en wilden ze een vloot van die boten bouwen aan de hand van de tekeningen. De deskun digen stonden er tamelijk sceptisch te genover. Want een goede sleepboot bou wen berust op ervaring. De Hollandse sleepboten hebben in de oorlog belang rijke hulp verleend en vele opvarenden hebben het leven hierbij verloren. Van welke kwaliteit die Nederlandse sleepboten zijn, blijkt uit de volgende episode. Op een Noors tankschip had brand gewoed in de machinekamer en het schip kon niet meer op eigen kracht varen en had toevlucht gevonden op Bermuda. De Hollandse kapitein maak te vast en sleepte het schip naar Enge land. De Duitse onderzeeërs hadden ook de lucht van net geval en zo kwam er nu en dan een Engelse kruiser of torpe dojager kijken hoe het ging. Op een ge geven ogenblik rapporteerde de kapi tein Vc de tanker dat zijn log defect was, V»' het schip liep 12 mijlen per uur en dat kón toch niet. Toen seinde at sleepbootkapitein terug, dat zijn log 12Vt mijl aanwees. Waarop de comman dant van de torpedojager de tankboot- kapitein seinde, dat hij zijn machine beter defect kon laten en in het vervolg achter de sleepboot gaan hangen, om dat hij zelf nog nooit zo hard had ge varen! H.M. „Abraham Crijnssen" hield ergens in de Riouwarchipel een prauw aan, die op weg bleek naar Singapore en onder „commando" stond van een Chinees, Kho Sing Iet. onze weerkundige medewerker.) koude begin week van Juli Alle verzekeringen Hypotheken Verkoop vaste goederen Woningbeheer Taxaties beëdigd als makelaar en taxateur Veenendaal - Kanaal weg 2 - Tel. 2918 rilUlllimilllllftltllllMltllllllllMJIll Zaterdag 30 Juli (Stat. Veenendaal-De Klomp) ongev. 3 uur, feestelijke ont vangst van de Veenendaalse Vierdaagse tippelaars. Vrydag 5 Augustus Eerste dag van de Vacantie- reclame-actie van de Veenen daalse Winkeliersvereniging. Luxor Theater Van heden Vrijdag t.m. Maan dag de film „Salto, des Doods" en van Dinsdag t.m. Donder dag „Sterkere banden". 33 si 11 IIHIIIIIIII lllllllllllilltl (Van Na een koude begin week van beleefden wij een warmteperiode, die haar hoogtepunt vond op Zondag 17 Juli. Het kwik steeg toen op verschil lende plaatsen in het zuiden en oosten van het land tot 30 of 31 gr. C. Enkele dagen daarvoor had de warmte al krachtige onweersbuien uitgelokt, me de doordat de uit het oosten aangevoer de lucht boven de Zwarte Zee veel vocht had opgenomen. Hierdoor werd de onstabiliteit van de atmosfeer ver groot. Over de bui, die Donderdagmid dag 14 Juli over Friesland trok, willen wij hier iets meer vertellen, aangezien ze vergezeld ging van een krachtige windhoos. Even na vier uur passeerde dit warmte-onweer het uiterste zuiden van Friesland in westelijke richting, waarbij zich in Langelille de eerste windverschijnselen voordeden. Bomen werden hun kruinen ontroofd, terwijl hooi de lucht werd ingezogen. Een slurf of trechter werd toen nog door niemand waargenomen. Wel was dit enkele ogen blikken later het geval, meer naar het noordwesten toe. Verscheidene personen zagen een hoos over het Tjeukemeer trekken in de richting van het plaatsje Huis ter Heide, waar zich een bos bevindt. In dat bos richtte de wervelwind een he vige ravage aan, waarbij enkele hon derden dikke bomen het loodje legden. Het is niet uitgesloten, dat een an dere, uit het noordoosten komende bui een belangrijk aandeel heeft gehad in de heftigheid van het verschijnsel. Doordat dit warmte-onweer eerstge noemde bui in de omgeving van St. Ni- colaasga ontmoette, waren-blijkbaar de condities voor het optreden van een krachtige, vernielende windhoos zeer gunstig geworden. Menigeen denkt, dat een waterhoos iets anders is dan een windhoos, maar in feite is er toch geen wezenlijk ver schil. Een wind- of liever: landhoos zuigt stof, zand en stenen van de aarde op, omdat zij zich beweegt over vaste grond; een waterhoos heeft geen andere mogelijkheid dan water in haar slurf te zuigen, niet omdat zij daar zo op ge steld is, maar omdatzij zich boven een meer of zee bevindt. Hozen ver schijnen meestal als aanhangsel van een dreigend uitziende cumulonimbus- of onweerswolk. Men ziet dan een trechtervormige uitstulping, die om haar as draait en een enkele maal slangachtige bewegingen maakt. Bij volledige ontwikkeling breidt de slurf zich naar beneden uit, totdat de punt het aardoppervlak bereikt. In de mees te gevallen bevindt een hoos zich aan de rand van een wolk en buiten het neerslaggebied. Eenmaal ontstane hozen kunnen vreemde streken uithalen. Zo heeft men eens waargenomen, dat twee dicht naast elkaar draaiende hozen de voeten in el kaar staken en als één van de wolk neerhangende guirlande nog enige tijd bleven doordraaien. Ook is het voorge komen, dat er in de slurf een kink ont stond, terwijl een andere maal de slurf in plaats van een verticale, een hori zontale stand innam. Soms verheft de voet van een hoos zich gedurende de voortbeweging tijdelijk van de grond, in welk geval het aan de grond getrok ken spoor leemten vertoont. Vooral boven heuvelachtig terrein doet zich af naar de Panoramamolen aan de rand van het Grebbestadje, een oude wal- molen, die door mej. Loes van Essen wordt geëxploiteerd als restaurant en uitzichtgelegenheid over de prachtige omgeving. Woensdagmiddag is de molen bijna het slachtoffer geworden van onvoor zichtige bezoekers, die, terwijl zij on der de kap waren om daar te genieten van de riante vergezichten, achteloos een brandende sigarettenpeuk weg wierpen. Toevalligerwijze kwam het vuur terecht in een sponning van een iets lager gelegen houten raamwerk, met het gevolg, dat het kurkdroge, eeuwenoude houtwerk vrijwel onmid dellijk vlam vatte. BLUSSINGSWERK NIET ZONDER LEVENSGEVAAR Aanvankelijk stond men radeloos, aangezien het brandende raam slechts vanaf de buitenkant was te bereiken. De grote hoogte belemmerde dus on middellijk ingrijpen, waarom men met behulp van de gasten trachtte de vuur haard vanaf de kap van de molen te lijf te gaan. Dit ging niet zonder levens gevaar gepaard. Met grote koelbloedig heid echter slaagde men er wonderwel in de rode haan nog juist op tijd te overwinnen, door deels met de handen en deels met emmers water het vuur te doven, al zwevende tussen hemel en aarde. De Panoramamolen bleef be houden. dit verschijnsel voor. Een enkele maal graaft een hoos een kuil of een vore in de grond. In de interessante publicatie „Hozen en hozentheorieën" door A. Delver (uit gave KNMI) lezen wij verder nog, dat er eens bij een grote oliebrand in San Louis Obispo in Californië enige hon derden „kunsthozen" zijn waargeno men. Dat deze hozen een even grote kracht ontwikkelden als de natuurlijke werd bewezen door het feit, dat één van die kunstmatig ontstane wervel winden een heel huis tot 100 meter hoogte in de slurf tilde. (Nadr. verb.) zijn met het quantum verstookte kolen, moet een lange sleepreis nu en dan on derbroken worden om te bunkeren. DE PERIODE DER MOTOR SCHEPEN Vandaar dat later werd overgegaan op motoren, die met ruwe olie worden gestookt. Er kwamen nu verbazend sterke schepen, met motoren die 4200 paardekrachten ontwikkelden en een grote actie-radius hadden. Nu konden er sleepkarweien worden aangenomen, waarvan het welslagen in vakkringen werd betwijfeld. Eén daarvan was het overbrengen van een dok van de Ber muda-eilanden, naar Callao, een haven stad van Peru, in Zuid-Amerika, aan de Pacific-kust. In verband met stro mingen en andere nautische moeilijk heden moest de reis met een grote boog over de oceaan gebeuren en via Kaap Hoorn, omdat het Panamakanaal nog niet bestond. En ieder die iets van de zeevaart afweet, is bekend met de on herbergzame wateren rond Kaap Hoorn. Ook de sleepbootkapiteins kregen ruim hun deel en het gebeurde in de Straat Magelhaen wel, dat ze op een dag even veel terugdreven als ze op een vorige dag hadden gewonnen. Maar tegen de. verwachtingen in brachten de Maas- sluise jongens het dok behouden te Cal lao. Een reis van minstens 10.000 zee mijlen. Daarbij dient men te bedenken, dat het slepen van een dok of bagger molen zeer moeilijk werk is door de grote windvang bij stormweer en doof de platte voor- en achtersteven van deze drijvende gevaarten (we kunnen hier moeilijk van schepen spreken), waardoor de snelheid niet groter is dan hoogstens 4 mijlen per uur, maar bij slecht weer soms 2 of 3, terwijl bij zwaar stormweer de sleep achteruit gaat. Zo'n sleepreis kan dan ook soms BENNEKOM. Dezer dagen overkwam het de 18-jarige pensiongast, mej. B. uit Amsterdam, dat een onbekend ge bleven man door het geopende slaap kamerraam naar binnen kwam en haar een doek met ether onder de neus drukte. Mej. B. had, voordat zij geheel bedwelmd werd, aan haar belager we ten te ontsnappen en nog alarm kunnen slaan. De dader van deze nachtelijke aanranding sloeg meteen op de vlucht. De politie stelde nog 's nachts een on derzoek in, echter nog steeds zonder re sultaat. LEERSUM. Aangemoedigd door het slagen van het Bloemencorso in 1954, zal ook dit jaar op 13 Augustus te Leersum weer een bloemencorso wor den gehouden. De voorbereidingen zijn van dien aard, dat het wat groots be looft te worden, daar er tussen de 30 en 40 inschrijvingen zijn. Er zullen drie groepen zijn, n.l. luxe wagens, praal wagens en reclamewagens. Het geheel zal opgeluisterd worden door twee mu ziekcorpsen en een militaire drumband. Het corso zal ongeveer half vier van de Lomboklaan starten. WIJZE WOORDEN NA HET VERLIES Sommige lieden beseffen van iets pas de waarde, als zy het hebben verloren. (Sophocles)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1955 | | pagina 1