Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
De grote reclame-actie
van de V*W*V.
HOLLAND S GLORIE
de VALLEI-riks
Internat, vogelhandel in Veenendaal
Hier, en Overzee
VEERTIG KINDERFIETSEN
ALS PRIJZEN
Waar is
Hij isf2 2. SOtvaard
Wist U
Firma J. F. Tak
Rhenense Panoramamolen van
wisse ondergang gered
Kunstmatige WERVELWIND
tilde woning tot 100 m. hoogte op
AGENDA
Nieuws uit de
Omgeving
29e jaargang
VRIJDAG 29 JULI 1955
No. 57
Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhcnen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Van 5 Augustus tot
3 September
Nederlandse kleurkanaries beste ter wereld
BRANDENDE SIGARETTENPEUK IN RAAMSP0NNING
Assurantie-, Hypotheek- en
Woningbureau BROUWER,
II
II
Redactie en administratie:
Parallelweg 10 Veenendaal
Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427
Redactie: W. F. ter Boeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven bjj
de agentschappen van „De Vallei" in
de plaatsen van verschoning
DE VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 12 cent
Speciale contractprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie 3,60
Rubriek Vraag en Aanbod 110
woorden 95 cent, elk woord meer
7 cent
Familieberichten 15 cent per mm
Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal
Losse nummers 10 cent
Vrydag 5 Augustus begint de reeds
aangekondigde vacantie-rcclame-actie
van de Veenendaalse Winkeliersvereni
ging, welke zal duren tot Zaterdag 3
September.
De grote trekpleister van deze actie is
wel dat iedere week niet minder dan
tien kinderfietsen als prijzen beschik
baar gesteld zullen worden.
In de komende dagen krijgt een
ieder per post een strooibiljet in de
brievenbus welke met een speciale be
doeling, die nog nader bekendgemaakt
zal worden, genummerd is. Bewaart u
deze biljetten dus goed.
Verder is deze reclame-actie als volgt
ingericht: Gedurende de actieweken
geven de ieden van de VWV, kenbaar
aan hun blauwe vlaggen, bij aankoop
van vijftig cent een zegel uit. Van deze
zegels plakt u er 25 op een. opplak vel.
Deze vellen zijn verkrijgbaar bij de
aangesloten winkeliers.
Op de opplakvellen, die iedere week
een andere kleur zullen hebben, is te
vens iedere week weer een andere re
bus vermeld, welke men dient op te
lossen om steeds weer naar een prijs te
kunnen meedingen.
De vellen met zegels en de oplossin
gen kunnen worden gedeponeerd in de
bekende bussen van de VWV, welke
worden geplaatst bij het bureau van de
Winkeliersvereniging, Hoofdstraat 98,
bij Fa. P. van de Bovenkamp in de Pa
trimoniumlaan en bij Fa. Van Eden,
hoek NieuwewegVendel. Ook kunnen
ze per post worden gezonden aan het
hiervoor genoemde bureau van de
VWV.
Verder zullen op iedere Vrijdagavond
gedurende deze aantrekkelijke reclame
actie op de Markt de winnaars van de
kinderfietsen worden bekendgemaakt.
Wij wijzen er tenslotte nogmaals op
dat men de hierboven genoemde ge
nummerde biljetten, welke men per
post thuis krijgt, vooral goed dient te
bewaren. Verschillende biljetten heb
ben een belangrijke waarde. Wat men
hiermede kan doen wordt nog als de
grote verrassing van de te houden
actie in petto gehouden.
De vorige VALLEI-riks werd uit
gegeven bij fa. R. de Ruiter „De Er
ven" in de Hoogstraat te Veenen
daal. Deze riks werd evenmin ge
vonden en zo is de VALLEI-riks van
deze week f 22,50 waard geworden.
De VALLEI-riks welke dezer da
gen weer in omloop wordt gebracht
heeft als nummer AT 689303. Het is
weer een rood nummer om het zoe
ken te vergemakkelijken.
Kijkt u dus goed uit naar de rijks
daalder van de oude serie met de
beeltenis van Koningin W'ilhelmina
en het roodgedrukte nummer AT
689303; het is de VALLEI-riks waar
op u, als u deze vóór a.s. Donderdag
middag 12 uur aan het bureau van
DE VALLEI kunt tonen, direct de
vinderspremie in contanten wordt
uitbetaald. Deze vinderspremie be
draagt thans 20 gulden.
„VACANTIE-AVONDFESTIJN" IN
OUYVEHANDS DIERENPARK
Als laatste in de lange rij van tuin
feesten komt Ouwehands Dierenpark
thans met een programma, waarover
nog lang zal worden gesproken. „Va-
cantie-Avoodfestijn" is deze avond ge
noemd en inderdaad is dit een juiste
benaming, gezien de vele attracties en
nummers waaruit dit programma be
staat.
Op het programma van dit „Avond
festijn" staat bovenaan het geliefde
show-orkest van Eddy Christiani, be
kend van radio en televisie als het
show-orkest bij uitstek, met medewer
king van Johnny Kraaykamp als de
Hollandse Danny Kaye. Voor Johnny
Kraaykamp „dwazer dan dwaas".
Vervolgens Dolf Driessen en Corry
Vroons met hun speciale nummers en
op veler verzoek ook dit jaar de fameu
ze muzikale clown „Fantasio".
Een apart nummer op het program
ma is Betty Visero met haar souplesse-
acrobatiek, terwijl „The Rile Brothers"
als cascadeurs het grandioze tuinfeest
zullen besluiten. Het geheel met muzi
kale omlijsting van het orkest Eddy
Christiani.
Men zegt weieens „lest beft" en in
derdaad is dit laatste tuinfeest 1955 in
Ouwehands Dierenpark één der mooi
ste feesten, die ooit in deze omgeving
geboden werden.
Het kleine Nederland bezit op velerlei
gebied een internationale faam, maar er
zijn weinig dingen, die zo tot de ver
beelding der mensheid spreken als de
zeesleepvaart, zoals die door de Hol
landers wordt beoefend. Zijn grootste
roem verwierf dit bedrijf door het over
brengen van grote dokken, baggermo
lens en ander materiaal, dat op de we
reldzeeën moeilijk te regeren is. Niet
minder bekend zijn de Nederlanders om
hun bekwaamheid in het aanleggen van
havenwerken en dijken.
De roem van de Nederlanders was zo
groot, dat de mannen uit ons water- en
veenland overal werden geroepen, waar
grote havenwerken aangelegd moesten
worden. In Sliedrecht en omliggende
contreien wonen de z.g. „baggerboeren",
mensen van internationale bekendheid.
De baggermolens en bakken moesten
over ontzaglijke afstanden en door
moeilijk te bevaren wateren gesleept
worden naar de werkobjecten.
In 1900 gingen de Hollanders naar
Shanghai met hun materiaal om havens
aan te leggen. Daarvoor waren zéér zee
waardige, krachtige schepen nodig, met
bemanningen die grote ervaring beza-
DIENSTGELEIDER BELASTINGEN
OVERGEPLAATST
De dienstgeleider der Directe Belas
tingen te Veenendaal, de heer Kipper-
sluis, is met ingang van 1 Augustus a.s.
overgeplaatst naar het kantoor Amers
foort.
Hij zal in Veenendaal worden n~*e-
volgd door de heer Van Wierzen, thans
als zodanig werkzaam te Soest.
dat het nieuwe gedeelte van de
Rijksweg 12, dat thans vanaf Veenen
daal tot aan de spoorlijn Ede-Wolfheze
in aanleg is, voor wat betreft de beton
nen banen, reeds in October a.s. ge
reed zal zijn?
dat dit geruime tijd eerder is dan
in het bestek was voorgeschreven?
dat een duo-rijder ter hoogte van
de R.K. Kerk aan de Nieuweweg ont
dekte dat zijn kleding in brand stond?
dat hij de bestuurder van de mo
tor waarschuwde onmiddellijk te stop
pen?
dat de motorrijders, de markt-
handelaren E. en G. uit Apeldoorn, zich
niet konden herinneren een sigaret te
hebben gerookt en dat toch een sigaret
tenpeukje de oorzaak was?
dat zij na enig nadenken tot de
conclusie kwamen dat het weieens het
peukje kon zijn van een automobilist
die even tevoren iets dergelijks uit een
autoraampje had gegooid?
dat onze plaatsgenoot H. P. L.
Vergouwen voorzitter is van de vlieg-
tuigbouwkundige studievereniging „Leo
narda da Vinei" te Delft?
dat hij met enkele studievrienden
ontdekte dat het de heer Hilgers was
die als eerste Nederlander boven Ne
derlands gebied heeft gevlogen en wel
vanaf een vliegveld nabij Ede, zoals wij
in ons vorig nummer uitvoerig be
richtten?
dat de heer Vergouwen binnen
kort klaar zal zijn met zijn studie Vlieg
tuigbouwkundig ingenieur?
Het is bekend dat vele van de in
Veenendaalse bedryven vervaardigde
producten in grote hoeveelheden naar
alle landen ter wereld hun weg vinden.
Maar het zal zelfs vele Veenendalers
niet bekend zijn dat zy het dan niet
in 'n omvang als van b.v. sigaren, tex
tiel cn kogellagers in hun woonplaats
een bedrijf gevestigd is waar in niet
geringe aantallen vogels worden ge
ëxporteerd, en daarom toch zeker de
belangstelling verdient.
Wy doelen hier dan ook op het nog
jonge bedrijf van de heer Blankestyn
aan de Nieuweweg waar regelmatig
duizenden vogels uit het buitenland
aankomen en weer naar andere landen
worden verzonden.
Het betreft hier een bedrijf waarvan
wij er in ons land maar weinige zullen
vinden, ondanks het feit dat de Neder
landse vogels in het buitenland veel ge
vraagd worden en een zeer goede naam
hebben. Met verschillende vogelsoorten
kan Nederland zelfs de Japanse con
currentie weerstaan.
Vooral de Nederlandse kleurkanaries
staan in hs.t buitenland goed aange-
OP HET NIPPERTJE AANRIJDING
VOORKOMEN
Op het gevaarlijke punt, waar de
voormalige Defensieweg uitkomt op de
Autoweg door de Rhenense bossen en
waar het uitzicht door het struikgewas
vrijwel nihil is, kroop een motorrijder
Woensdagmiddag door het oog van de
naald. Met een flinke snelheid kwam
J. V., afkomstig uit Amsterdam, met
zijn Triumph de Defensieweg afrijden,
met het voornemen onderaan linksaf de
Autoweg in te slaan. Toen hij reeds op
ongeveer de helft van de rijweg was
aangekomen en (te laat) naar rechts
keek, zag hij plotseling een antomobi-
list voor zich, die hem niet meer kon
ontwijken. De motorrijder had zo'n gro
te tegenwoordigheid van geest, dat hij.
op hetzelfde moment vol gas gaf, ver
gat het stuur om te halen en juist voor
de auto langs met een enorme snelheid
het aan de overkant van de weg ge
legen bouwland inreed. De motor sloeg
in de rulle grond over de kop, doch de
heer V. kwam er slechts met een enkel
schaafwondje af. Het scheelde maar
een haar of V. was door de auto ge
grepen. In dat geval waren de gevolgen
niet te overzien geweest.
schreven. Deze worden dan ook in Ne
derland zelf gekweekt en zijn in het be
drijf van de heer Blankestijn in een
rijke variatie en door prachtige exem
plaren vertegenwoordigd.
Deze en andere vogels worden van
hier bij duizenden tegelijk naar tal van
landen als de Verenigde Staten, Brazi
lië, Argentinië, Canada, Spanje, Frank
rijk, Afrika en Italië geëxporteerd.
Vooral het laatst genoemde land is een
zeer goede afnemer van dit Veenen
daalse vogelbedrijf.
De vogels worden meestal per vlieg
tuig verzonden. Ook komen ze per
vliegtuig naar hier, hoofdzakelijk uit
de tropen. Zo importeert de heer Blan
kestijn vogels uit Australië, India,
Afrika en Zuid-Amerika, waar ze in het
wild worden gevangen. Hierbij vindt
men prachtige en kostbare exemplaren
en het behoeft geen betoog dat deze
vogels een zeer speciale zorg en behan
deling behoeven, vooral met het oog op
klimaatveranderingen en het voorko
men van de vele vogelziekten.
Niet ongenoemd mag blijven dat de
heer Blankestijn ieder belangeloos in de
gelegenheid stelt zijn collectie vogels
te bezichtigen. Men vindt in hem een
specialist op het gebied van vogels want
hij is behalve keurmeester van Neder
landse, ook keurmeester van tropische
vogels en kan degenen die zich hier
voor interesseren heel wat vertellen.
Zoals vermeld betreft het hier een
voor Veenendaal nieuw bedrijf dat,
voor zover wij hebben begrepen, zeker
perspectief voor de toekomst heeft.
Voor een BRIL
natuurlijk naar
Ziekenfondaleverancier
HOOFDSTRAAT 106 - VEENENDAAL
Ook het Amsterdam-Rijnkanaal wordt
druk bevaren en biedt een imposante
indruk van onze binnenvaart.
ten. De oude raderboten waren al lang
vervangen door schroefsleepboten van
groot vermogen en de Titan, Atlas of
Zwarte Zee en Roode Zee waren be
roemde schepen op de wereldzeeën. De
Hollanders hadden practisch het mono
polie van de „grote" sleepvaart. De En
gelsen, een zeevarend volk bij uitne
mendheid, moesten bij de „Dutchmen"
terecht komen als er gevaarlijk en be
langrijk werk verricht moest worden.
En het moet de Engelse trots toch wel
een duw hebben gegeven toen de jon
gens uit Maassluis het grootste dok ter
wereld van Engeland naar Singapore
moesten slepen in opdracht van de En
gelse Admiraliteit. Dit dok was 50.000
toti groot en 300 meter lang. Het werd
Van de grote stroom vacantiegangers,
die zich deze dagen naar Rhenen en
omgeving beweegt, buigt een groot deel
in twee delen overgesleept en te Sin
gapore weer aaneen bevestigd. Inmid
dels werden de sleepboten steeds be
ter, sterker en zeewaardiger, want de
scheepsbouwers kregen van de sleep
bootkapiteins voortdurend aanwijzin
gen over wat er nog aan stabiliteit, be
stuurbaarheid en zeewaardigheid ver
beterd kon worden. Nu was de actie
radius van een met kolen gestookte
sleepboot niet bijzonder groot. Het zijn
betrekkelijk kleine schepen met ver
bazend sterke machines. En daar de
ontwikkelde paardekrachten evenredig
wel een half jaar of meer duren.
DE „JONGENS" VAN-
MAASSLUIS
De grootste prestatie in de annalen
der zeesleepvaart was het overbrengen
van een dok van Glasgow in Schotland
naar Wellington in Nieuw-Zeeland.
Deze stad vierde namelijk zijn 50-jarig
jubileum en de bewoners hadden bij
deze feestelijke gelegenheid hun stad
een compleet droogdok aangeboden. Dit
was de langste en gevaarlijkste sleep
reis, ooit in de geschiedenis onderno
men. Via Gibraltar, Port-Said, Aden,
Colombo, Singapore, Java Zee, daarna
langs de oostkust van Australië en ten
slotte door de gevaarlijke en onbere
kenbare Tasman Zee naar het einddoel:
Welligton. Practisch niemand geloofde
aan het welslagen der onderneming; al
leen de kapiteins geloofden er aan en
ondanks ontzaglijke moeilijkheden en
orkanen in de Tasman Zee arriveerde
men behouden ter bestemder plaatse.
Het enthousiasme van de Nieuw-Zee-
landers kende geen grenzen en de
Maassluisse jongens werden onthaald
op een wijze, die zij nooit zouden ver
geten.
DE TWEEDE WERELDOORLOG
Toen de Tweede Wereldoorlog uit
brak, konden vele Hollandse sleepboten
Engelse havens bereiken. Toen die
prachtige schepen daar lagen, werden
de Engelsen enthousiast en wilden ze
een vloot van die boten bouwen aan
de hand van de tekeningen. De deskun
digen stonden er tamelijk sceptisch te
genover. Want een goede sleepboot bou
wen berust op ervaring. De Hollandse
sleepboten hebben in de oorlog belang
rijke hulp verleend en vele opvarenden
hebben het leven hierbij verloren.
Van welke kwaliteit die Nederlandse
sleepboten zijn, blijkt uit de volgende
episode. Op een Noors tankschip had
brand gewoed in de machinekamer en
het schip kon niet meer op eigen kracht
varen en had toevlucht gevonden op
Bermuda. De Hollandse kapitein maak
te vast en sleepte het schip naar Enge
land. De Duitse onderzeeërs hadden ook
de lucht van net geval en zo kwam er
nu en dan een Engelse kruiser of torpe
dojager kijken hoe het ging. Op een ge
geven ogenblik rapporteerde de kapi
tein Vc de tanker dat zijn log defect
was, V»' het schip liep 12 mijlen per
uur en dat kón toch niet. Toen seinde
at sleepbootkapitein terug, dat zijn log
12Vt mijl aanwees. Waarop de comman
dant van de torpedojager de tankboot-
kapitein seinde, dat hij zijn machine
beter defect kon laten en in het vervolg
achter de sleepboot gaan hangen, om
dat hij zelf nog nooit zo hard had ge
varen!
H.M. „Abraham Crijnssen" hield ergens
in de Riouwarchipel een prauw aan,
die op weg bleek naar Singapore en
onder „commando" stond van een
Chinees, Kho Sing Iet.
onze weerkundige medewerker.)
koude begin week van Juli
Alle verzekeringen
Hypotheken
Verkoop vaste goederen
Woningbeheer
Taxaties
beëdigd als makelaar en taxateur
Veenendaal - Kanaal weg 2 - Tel. 2918
rilUlllimilllllftltllllMltllllllllMJIll
Zaterdag 30 Juli
(Stat. Veenendaal-De Klomp)
ongev. 3 uur, feestelijke ont
vangst van de Veenendaalse
Vierdaagse tippelaars.
Vrydag 5 Augustus
Eerste dag van de Vacantie-
reclame-actie van de Veenen
daalse Winkeliersvereniging.
Luxor Theater
Van heden Vrijdag t.m. Maan
dag de film „Salto, des Doods"
en van Dinsdag t.m. Donder
dag „Sterkere banden".
33
si
11
IIHIIIIIIII lllllllllllilltl
(Van
Na een koude begin week van
beleefden wij een warmteperiode, die
haar hoogtepunt vond op Zondag 17
Juli. Het kwik steeg toen op verschil
lende plaatsen in het zuiden en oosten
van het land tot 30 of 31 gr. C. Enkele
dagen daarvoor had de warmte al
krachtige onweersbuien uitgelokt, me
de doordat de uit het oosten aangevoer
de lucht boven de Zwarte Zee veel
vocht had opgenomen. Hierdoor werd
de onstabiliteit van de atmosfeer ver
groot. Over de bui, die Donderdagmid
dag 14 Juli over Friesland trok, willen
wij hier iets meer vertellen, aangezien
ze vergezeld ging van een krachtige
windhoos. Even na vier uur passeerde
dit warmte-onweer het uiterste zuiden
van Friesland in westelijke richting,
waarbij zich in Langelille de eerste
windverschijnselen voordeden. Bomen
werden hun kruinen ontroofd, terwijl
hooi de lucht werd ingezogen. Een slurf
of trechter werd toen nog door niemand
waargenomen. Wel was dit enkele ogen
blikken later het geval, meer naar het
noordwesten toe.
Verscheidene personen zagen een
hoos over het Tjeukemeer trekken in
de richting van het plaatsje Huis ter
Heide, waar zich een bos bevindt. In
dat bos richtte de wervelwind een he
vige ravage aan, waarbij enkele hon
derden dikke bomen het loodje legden.
Het is niet uitgesloten, dat een an
dere, uit het noordoosten komende bui
een belangrijk aandeel heeft gehad in
de heftigheid van het verschijnsel.
Doordat dit warmte-onweer eerstge
noemde bui in de omgeving van St. Ni-
colaasga ontmoette, waren-blijkbaar de
condities voor het optreden van een
krachtige, vernielende windhoos zeer
gunstig geworden.
Menigeen denkt, dat een waterhoos
iets anders is dan een windhoos, maar
in feite is er toch geen wezenlijk ver
schil. Een wind- of liever: landhoos
zuigt stof, zand en stenen van de aarde
op, omdat zij zich beweegt over vaste
grond; een waterhoos heeft geen andere
mogelijkheid dan water in haar slurf te
zuigen, niet omdat zij daar zo op ge
steld is, maar omdatzij zich boven
een meer of zee bevindt. Hozen ver
schijnen meestal als aanhangsel van
een dreigend uitziende cumulonimbus-
of onweerswolk. Men ziet dan een
trechtervormige uitstulping, die om
haar as draait en een enkele maal
slangachtige bewegingen maakt. Bij
volledige ontwikkeling breidt de slurf
zich naar beneden uit, totdat de punt
het aardoppervlak bereikt. In de mees
te gevallen bevindt een hoos zich aan
de rand van een wolk en buiten het
neerslaggebied.
Eenmaal ontstane hozen kunnen
vreemde streken uithalen. Zo heeft men
eens waargenomen, dat twee dicht naast
elkaar draaiende hozen de voeten in el
kaar staken en als één van de wolk
neerhangende guirlande nog enige tijd
bleven doordraaien. Ook is het voorge
komen, dat er in de slurf een kink ont
stond, terwijl een andere maal de slurf
in plaats van een verticale, een hori
zontale stand innam. Soms verheft de
voet van een hoos zich gedurende de
voortbeweging tijdelijk van de grond,
in welk geval het aan de grond getrok
ken spoor leemten vertoont. Vooral
boven heuvelachtig terrein doet zich
af naar de Panoramamolen aan de rand
van het Grebbestadje, een oude wal-
molen, die door mej. Loes van Essen
wordt geëxploiteerd als restaurant en
uitzichtgelegenheid over de prachtige
omgeving.
Woensdagmiddag is de molen bijna
het slachtoffer geworden van onvoor
zichtige bezoekers, die, terwijl zij on
der de kap waren om daar te genieten
van de riante vergezichten, achteloos
een brandende sigarettenpeuk weg
wierpen. Toevalligerwijze kwam het
vuur terecht in een sponning van een
iets lager gelegen houten raamwerk,
met het gevolg, dat het kurkdroge,
eeuwenoude houtwerk vrijwel onmid
dellijk vlam vatte.
BLUSSINGSWERK NIET
ZONDER LEVENSGEVAAR
Aanvankelijk stond men radeloos,
aangezien het brandende raam slechts
vanaf de buitenkant was te bereiken.
De grote hoogte belemmerde dus on
middellijk ingrijpen, waarom men met
behulp van de gasten trachtte de vuur
haard vanaf de kap van de molen te
lijf te gaan. Dit ging niet zonder levens
gevaar gepaard. Met grote koelbloedig
heid echter slaagde men er wonderwel
in de rode haan nog juist op tijd te
overwinnen, door deels met de handen
en deels met emmers water het vuur te
doven, al zwevende tussen hemel en
aarde. De Panoramamolen bleef be
houden.
dit verschijnsel voor. Een enkele maal
graaft een hoos een kuil of een vore in
de grond.
In de interessante publicatie „Hozen
en hozentheorieën" door A. Delver (uit
gave KNMI) lezen wij verder nog, dat
er eens bij een grote oliebrand in San
Louis Obispo in Californië enige hon
derden „kunsthozen" zijn waargeno
men. Dat deze hozen een even grote
kracht ontwikkelden als de natuurlijke
werd bewezen door het feit, dat één
van die kunstmatig ontstane wervel
winden een heel huis tot 100 meter
hoogte in de slurf tilde. (Nadr. verb.)
zijn met het quantum verstookte kolen,
moet een lange sleepreis nu en dan on
derbroken worden om te bunkeren.
DE PERIODE DER MOTOR
SCHEPEN
Vandaar dat later werd overgegaan
op motoren, die met ruwe olie worden
gestookt. Er kwamen nu verbazend
sterke schepen, met motoren die 4200
paardekrachten ontwikkelden en een
grote actie-radius hadden. Nu konden
er sleepkarweien worden aangenomen,
waarvan het welslagen in vakkringen
werd betwijfeld. Eén daarvan was het
overbrengen van een dok van de Ber
muda-eilanden, naar Callao, een haven
stad van Peru, in Zuid-Amerika, aan
de Pacific-kust. In verband met stro
mingen en andere nautische moeilijk
heden moest de reis met een grote boog
over de oceaan gebeuren en via Kaap
Hoorn, omdat het Panamakanaal nog
niet bestond. En ieder die iets van de
zeevaart afweet, is bekend met de on
herbergzame wateren rond Kaap Hoorn.
Ook de sleepbootkapiteins kregen ruim
hun deel en het gebeurde in de Straat
Magelhaen wel, dat ze op een dag even
veel terugdreven als ze op een vorige
dag hadden gewonnen. Maar tegen de.
verwachtingen in brachten de Maas-
sluise jongens het dok behouden te Cal
lao. Een reis van minstens 10.000 zee
mijlen. Daarbij dient men te bedenken,
dat het slepen van een dok of bagger
molen zeer moeilijk werk is door de
grote windvang bij stormweer en doof
de platte voor- en achtersteven van
deze drijvende gevaarten (we kunnen
hier moeilijk van schepen spreken),
waardoor de snelheid niet groter is dan
hoogstens 4 mijlen per uur, maar bij
slecht weer soms 2 of 3, terwijl bij
zwaar stormweer de sleep achteruit
gaat. Zo'n sleepreis kan dan ook soms
BENNEKOM. Dezer dagen overkwam
het de 18-jarige pensiongast, mej. B.
uit Amsterdam, dat een onbekend ge
bleven man door het geopende slaap
kamerraam naar binnen kwam en haar
een doek met ether onder de neus
drukte. Mej. B. had, voordat zij geheel
bedwelmd werd, aan haar belager we
ten te ontsnappen en nog alarm kunnen
slaan. De dader van deze nachtelijke
aanranding sloeg meteen op de vlucht.
De politie stelde nog 's nachts een on
derzoek in, echter nog steeds zonder re
sultaat.
LEERSUM. Aangemoedigd door het
slagen van het Bloemencorso in 1954,
zal ook dit jaar op 13 Augustus te
Leersum weer een bloemencorso wor
den gehouden. De voorbereidingen zijn
van dien aard, dat het wat groots be
looft te worden, daar er tussen de 30
en 40 inschrijvingen zijn. Er zullen drie
groepen zijn, n.l. luxe wagens, praal
wagens en reclamewagens. Het geheel
zal opgeluisterd worden door twee mu
ziekcorpsen en een militaire drumband.
Het corso zal ongeveer half vier van de
Lomboklaan starten.
WIJZE WOORDEN
NA HET VERLIES
Sommige lieden beseffen van
iets pas de waarde, als zy het
hebben verloren.
(Sophocles)