25 cent
KINDERFIETS
u iter's
G. Bakkenes
Opening
GESLOTEN
GOEDKOPER
Een veiliger automobiel
op komst?
een grote
grabbelton
Lunteren
AGENTSCHAPPEN
„DE VALLEI"
J
Afwezig
E.A.C. REIJDON
R. de NOOY
S. M. VAN OMMEREN
AFWEZIG
J. H. KETS
AFWEZIG
GEVESTIGD
Henny Naarding
enige zieleen-
helpsters
ROOKARTIKELEN!
VRAAG 6
AANBOD
ZATERDAGMIDDAG
RALLY te ERMELO
een SCOOTER
ADVERTEREN
VRIJDAG 5 Augustus a.s.
DROGISTERIJ
PARFUMERIEËN
Drogisterij „DE HELM
Fa. F. vd. Helm
Wegens VACANTIE
BEP VAN KESTEREN
RITMEESTER SIGARENFABRIEKEN N.V.
NETTE WERKSTER
MANUFACT.HANDEL
Hoogstraat 12 - Veenendaal
Let U even op: DIVANBED met volledige ga
rantie plus BEDSTEL bij elkander voor f 63.-
DIVERSEN
De Vallei
Uw blad
bij elke aankoop van 250 gram koffie
Geldig van 3 tot en met 9 Augustus 1955
Belangwekkende resultaten in Amerika
Koop in deze maand enwin
een prachtige
Voor uw trouwpartij
zijn wij thans speciaal
ingericht.
Wed. A. W. de Haas
Wij zijn deelnemer ai
actie, en brengen natu
zeer voordelige aanbie
voor Uw kinderen
in de zaak.
komt met Uw kindet
deze grote vacantie
jk in deze maand vele
gen.
\n naar onze zaak
ADVERTENTIES EN ABONNEMENTEN
FAMILIEBERICHTEN
arts
van 6 Aug. tot 31 Aug.
Tandarts:
Geen practijk van
8 Aug. tot 1 Sept.
Spoedgevallen uitsluitend op
de spreekuren van de waar
nemende tandartsen.
Arts
ELST (U).
van 4 tot 1 5 Aug.
Spreekuur in Eist op 5, 8. 10
en 12 Aug.
's middags van 1-1.30 uur.
Huisbezoek door Dr. Kars te
Amerongen. Tel. K 3434-273
Arts
van 8 tot Dinsdag 1 6 Aug.
Vanal 1 Augustus
Med. Gedipl.
C H I ROPODISTE
(Algehele voetverzorging)
Steunzolen enz.
Ook aan huis te ontbieden.
Kerkewijk 173 - Veenendaal
De stichting „De Opbouw"
te Utrecht
Burg. Reigerstraat 86,
vraagt wegens opening van
huize „Pasadena" te Amers
foort (tehuis voor chronisch
zieken en ivaliden),
Leeftijd niet beneden 21 jaar.
Salaris f 1200,- tot f 1500,-, en
voor gediplomeerden f 15/5,-
tot f 1975,- per jaar, boven
kost en inwoning.
Sollicitaties te richten aan het
bestuur der stichting. Persoon
lijke kennismaking alleen na
oproeping.
Voor Tabak, Sigaren
en Sigaretten,
moet men op de kiosk van Gijs
letten.
Sigaretten ook in doosjes
van 50 stuks.
Pijpen, aanstekers, Sigaret
tenpijpjes enz. enz.
RENSWOUDE
Eerste klas service en bediening
95 cL per advertentie
t.m. 10 woorden, elk
woord meer T cent
Te koop prima stofzuiger.
Prijs f 60.Larikslaan 15
Veenendaal.
Woningruil. Aangeb. Flat,
2e etage. Dr. Colijnstraat,
Veenendaal. Gevr. goede
woning met tuin V'daal-Z.
Br. onder nr. 2479 a. h. bur.
van dit blad.
Te koop een kinderwagen,
in zeer goede staat. Holle-
weg 30, Veenendaal.
Aangelopen jonge Spaniel.
Terug te bekomen Bergweg
19, Veenendaal.
Te koop 3 dikke gelten uit
geteld 16 Aug. Dr. Colijnstr.
2, Veenendaal.
Te koop aangeboden Tan
dem met motor i.g.st. W.
Jansen, KI. Katerstr. 20,
Veenendaal.
Klein grijs poesje vermist.
Terug te bezorgen Nieuwe-
weg 't Rotanhuis, V'daal.
Weggelopen jonge rode ka
ter (Bartje). S.v.p. terug
bezorgen: v. Kreel, Helling
7, Veenendaal.
Weggelopen en tegen belo
ning terug te bezorgen:
zwarte Cocker Spaniel. In
lichtingen E. H. van Schup-
pen, Dr. Colijnstraat 18,
Veenendaal.
Te koop gr. dubbel woon
huis centrum gemeente
Amerongen. met Sept. ge
deeltelijk leeg te aanvaar
den, in overleg met ge
meente. Huur per maand:
f 55,50; lasten f 35,prijs
f 8.500,—. Inl. J. Krop,
Rijkstraatweg 218, Leer-
sum.
Te koop gevr. een opvouw
baar wandelwagentje. Ker
kewijk 33, Veenendaal.
Te koop andijvie- en boe-
rekoolplanten. Kwekerij A.
Loef, einde Sandbrinkstr.,
Veenendaal.
6AUGUSTUS
MET ALS HOOFDPRIJS
(Zie onder plaats, nieuws)
MAG GEEN GOKJE
ZIJN!
Volg de zekere weg. Via
De Vallei bereikt U een
kopend publiek, dat zijn
krant leest met de inten
se belangstelling waar
mee streekbladen gele
zen worden. Kolom voor
kolom, pagina voor pa
gina.
Uw advertentie geniet
daarbij dezelfde grote
belangstelling als het
NIEUWS, want een ver-
koop-boodschap is voor
de lezers van dit nieuws
blad even belangwek
kend als een plaatselijke
vergadering of gebeurte
nis.
Gok niet met Uw geld,
maar adverteer in
DE VALLEI
Administratie
Parallelweg 10
Telefoon K 8385-2023
Veenendaal
des morgens om 9 uur hopen
wij onze
annex
te openen.
Wij hopen door een prettige bediening
U tot volle tevredenheid van
dienst te kunnen zijn,
i»
DROGIST - APOTH ASS.
Dr. Slotemaker de Bruïneplein 25
Veenendaal-Zuid
van Maandag 8 tot en met Donder
dag 11 Augustus.
BANKETBAKKERIJ EN AUTOMATIEK
Pr. Bernhardlaan 177 - Tel. 2501 - Veenendaal
vraagt voor spoedige indiensttreding
een
voor het schoonhouden van kantoorlokalen. Persoon
lijk melden Kerkewijk 115, afd. Personeelszaken.
Voor brillen en hoortoestel-
len MELIS Optiek, Hoofd
straat 51, Telef. 3184, Vee
nendaal.
Bloeminks brillen: beter
zicht. Bloeminks glazen:
punctueel afbeeldend. Ker
kewijk 1, Veenendaal.
2212. Veenendaal.
In het voorjaar van dit jaar heeft de
Deense vereniging voor Veilig Verkeer
een belangwekkend experiment onder
nomen. Twintigduizend mensen konden
getuige zijn van datgene wat er gebeurt
als een auto van dertig meter hoogte
omlaag valt. Dat was tenminste de wer
kelijkheid van dat experiment. In theo
rie wilde men voorstellen, hoe een auto
en zijn inzittenden eruit zien, nadat de
wagen met een snelheid van tachtig ki
lometer per uur een botsing heeft ge
had. Het initiatief van de heer Durloo,
de voorzitter van de Deense vereniging
voor veilig verkeer, was belangwek
kend, maar niet meer dan een sensatio
nele demonstratie. Wat ontbrak was de
vorming van een juist beeld van wat
er gebeurt tijdens een ongeval en van
wat er gedaan kan worden om de in
zittenden van een auto te beschermen
tegen de gevolgen van een ongeval. Dat
is een geheel nieuwe aanpak van het
onderwerp „botsing". Iedereen weet,
dat er van een auto, die met tachtig ki
lometer per uur tegen een muur rijdt,
weinig overblijft en dat de inzittenden
het er zelden goed afbrengen. De Ko-
penhaagse demonstratie heeft dan ook
niet meer gedaan dan dit nog eens on
derstrepen.
Technici in Amerika zijn echter nu
al een jaar bezig met belangwekkende
experimenten op dit gebied, die niet al
leen vertellen, wat er tijdens elke phase
van een botsing met de inzittenden ge
beurt, maar ook wat men kan doen om
de gevolgen van een ongeval voor de
inzittenden zoveel mogelijk te beperken.
Daarmee komt de veiligheid van de au
tomobiel in een geheel nieuw stadium.
Men gaat de zaak nu niet alleen van
buiten, maar ook van binnen bekijken.
Wij hebben rekening te houden met
het feit, dat er elk jaar méér automo
bielen op de weg zijn. Men zal er wel
nooit in slagen om alle auto-ongevallen
te voorkomen. Het spreekt vanzelf, dat
wanneer men duizenden en duizenden
automobielen op de weg brengt, die met
de meest verschillende graden van be
kwaamheid bestuurd worden, auto's die
in donker met verblindende lichten rij
den, auto's die soms op te drukke wegen
veel te hard rijden, er een zeker aantal
verkeersongevallen zal voorkomen. Dat
is een feit, waarmee men zonder meer
rekening te houden heeft en niemand
kan daar de auto om veroordelen. Als
de automobiel nooit een ongeval zou
veroorzaken, zou het de enige mense
lijke vinding zijn, die dat niet doet. Wij
leven in voortdurend levensgevaar in
allerlei vormen. Mensen verongelukken
door electrische schokken, door gasver-
stikking of door doodgewoon van een
ladder te vallen, maar niemand zal
daarom de electriciteit, het gas of de
ladders willen afschaffen. Niemand kan
dus ooit de automobiel afschaffen, maar
men kan wel iets anders doen, dat veel
belangrijker is: de auto veiliger maken
voor de mensen die er in zitten.
Een auto is vari staal en van plastic,
Nieuwe 68 pers. auto's
disponibel.
Zeer voordelige tarieven.
N.V. v/h Fa.
Markt 16 - Veenendaal
dat net zo hard is als staal. Een mense
lijk lichaam is van beenderen en vlees
en aanmerkelijk brozer. Het inwendige
van de automobiel aanpassen aan de
broosheid van het menselijk lichaam is
een geheel nieuwe benadering van het
probleem der verkeersveiligheid. Het is
heus niet altijd de snelheid, die oorzaak
is van verkeersongevallen. Integendeel:
wij kennen een geval van een jonge
man, die met honderdvijfenveertig ki
lometer per uur drie maal over de kop
ging en slechts enkele ontvellingen had.
Nog geen week later slipte een andere
wagen met zes volwassen mensen op
een natte weg bij vijfenzestig kilometer
per uur. Van de zes inzittenden waren
er drie op slag dood en een overleed in
een ziekenhuis, terwijl de beide andere
inzittenden zwaar gewond werden. Het
was hier geen kwestie van snelheid,
maar van inwendige veiligheid in de
automobiel.
Wat kan men doen om de automobiel
van binnen veiliger te maken? Een zit-
bank kan geriefelijk en comfortabel
zijn ,maar daar heeft men weinig aan,
als men van die bank wordt afgeslin-
gerd. Een automobiel is van binnen vol
dodelijke wapens. Al die knoppen en
handles, het stuurwiel en alle uitste
kende onderdelen, kunnen bij een bot
sing dodelijke wapens worden. Wat ge
beurt er als een auto, die honderd kilo
meter per uur rijdt en in zijn vaart
plotseling gestopt wordt? Elk van de
inzittenden vertegenwoordigt daarbij
een tweeduizend kilogram/meter en dat
is een kracht, die ruim voldoende is om
iemand met zijn hoofd door een voor
ruit van bijna twee centimeter dik vei
ligheidsglas te drukken of om iemand
op de achterbank met zoveel geweld te
gen de mensen op de voorbank aan te
werpen, dat hun halswervels gebroken
worden.
Is de veiligheidsgordel dé oplossing?
Ook dat is een probleem van de eerste
rangorde Het is een feit, dat veilig
heidsgordels het hunne ertoe bijdragen
de veiligheid van de auto te vergroten
voor de inzittenden. Het is een feit, dat
veiligheidsgordels de bestuurder op zijn
plaats houden bij een onbelangrijke
botsing en dat zij de vermoeidheid van
autorijders op lange afstanden belang
rijk beperken. Maar het is evenzeer een
feit, dat veiligheidsgordels, die niet goed
zijn ontworpen de verkeers-onveilig-
heid bevorderen. Men spendeert grote
bedragen aan betere wegligging, betere
stuurinrichtingen, betere remmen, ster
ker constructie, maar het feit blijft, dat
de automobiel een steeds hoger gemid
delde snelheid krijgt en dat de gevolgen
van een botsing daardoor steeds ernsti
ger worden.
Amerikaanse technici hebben in een
serie belangwekkende experimenten
trachten vast te stellen wat er gebeurt
bij een ongeval. Dat kèn op het eerste
gezicht onsympathiek lijken, maar het
is het niet, als men het einddoel in het
oog houdt.
Hetï Veilig-Verkeers-Forum dat Hen
ry Ford II heeft ingesteld een Ame
rikaans forum van experts op het ge
bied van verkeersveiligheid bestaande
uit vooraanstaande figuren uit de we
reld van politie, verzekeringswezen en
uit medisch deskundigen komt dezer
dagen voor de eerste maal bijeen om
al deze problemen te bespreken en om
kennis te nemen van de practische re
sultaten welke op dit gebied zijn bijeen
gebracht.
Tot die resultaten hoort ook een stu
die van het inwendige van de automo
biel, zoals die nu is. Men heeft hier op
ruime schaal geexperimenteerd met
sponsrubber als schokbrekend medium
en bij voorbeeld de ervaring opgedaan,
dat met honderdvijftig tot tweehonderd
gulden meer aan kosten elke auto van
binnen een summum van veiligheid
kan worden. Op grond van deze expe
rimenten zijn voor de naaste toekomst
LUNARUITERS TROKKEN VEEL
BELANGSTELLING
Meer dan tweeduizend bezoekers
hebben Zaterdagavond genoten van de
ruiterdemnostratie, welke door de lan
delijke Rijvereniging „De Lunaruiters"
werd gegeven in de weide van de heer
C. Veldhuizen aan de Julianastraat te
Lunteren. Deze grote belangstelling was
mede het gevolg van de omstandig
heid, dat de Lunaruiters met deze de
monstratie hun tienjarig bestaan her
dachten en daarom extra aandacht had
den geschonken aan de samenstelling
van het programma. Het optreden van
de dames Liewes, de drie bekende ama
zones uit Middelstum, vormde onge
twijfeld het hoogtepunt van deze avond.
De aanwezigen werden verwelkomd
door de voorzitter van de Lunaruiters,
de heer A. Engelen, die zich daarbij in
het bijzonder richtte tot de locoburge
meester, wethouder O. C. van Hemes-
sen en wethouder Wiegeraadt, alsmede
tot de heer Voorsluis, hoofdinspecteur
van de Federatie van Landelijke Rij-
verenigingen te Amersfoort. De dona
teurs werd dank gebracht voor hun ge
waardeerde steun en wij vinden het
prettig, aldus de heer Engelen, dat wij
hun nu als tegenprestatie deze ruiter-
demonstratie kunnen aanbieden, temeer
omdat aanstaande winter door het ge
mis van een geschikte zaal waarschijn
lijk geen ruiterdemonstratie kan wor
den gegeven.
Nadat de beide wethouders met de
heren Voorsluis en J. D. van de Voort
de inspectie hadden afgenomen werd
het programma geopend met het achttal
waarmee de Lunaruiters te Borculo
het provinciaal kampioenschap behaal
den. De heer Voorsluis gaf daarbij een
duidelijke toelichting, zodat men een
goede indruk kon krijgen van de pres
taties, waartoe een boerenpaard in
staat is als het door een geoefend ruiter
wordt bereden.
Bij het volgend nummer, dat met de
exotische naam „Tally hoh" werd aan
gekondigd, kwamen vooral de jonge le
den aan bod. Zij moesten twee aan twee
het eerste gedeelte van de ring stap
voets afleggen, het tweede gedeelte in
gestrekte draf en het laatste stuk in
volle galop. Na feen spannende strijd
won Tonny Vermeulen de eerste en Leo
van Hal de tweede prijs.
Een nummer, dat altijd bijzonder de
aandacht trekt, is het springen. Men
kon er deze avond volop van genieten,
want er was springen voor tweetallen
en individueel en, aan het eind van de
avond, de hoogtesprong waarbij A. La-
gerwey het met Brunette tot een sprong
van 1.60 meter wist te brengen. J. Roe-
lofsen won met Onientje de tweede
prijs. Bij individueel springen behaalde
mej. M. Sprey de eerste en Jan Roelof-
sen de tweede prijs. Zij wonnen samen
de eerste prijs met het springen voor
tweetallen.
De vossenjacht bracht weer in hoofd
zaak de jonge ruiters in het veld. Mej.
Sprey, die de „vos" op haar rug droeg,
maakte het hun niet gemakkelijk. Door
bliksemsnelle wéhdingen wist zij ge
ruime tijd aan hdhr belagers te ontko
men, maar tenslétte gelukte het toch
aan Ceel van Mafenen, de vos te van
gen.
Tussen de bedrijven door traden de
dames Liewes uit Middelstum driemaal
op met hun gedresseerde paarden Ma
rianne, Wylanda en Histara. Zij gaven
daarbij verschillende staaltjes van dres
suur te zien, die werkelijk verbluffend
waren. Zo reed bij voorbeeld één van
de dames met een bromfiets onder één
van do paarden door een vervolgens er
over heen, nadat men ter weerszijde
van het paard een loopplank had ge
legd. Deze paarden konden traplopen
en in een stoel zitten, ze liepen rustig
over twee gespannen koorden en leg
den zich daarna naast de berijdsters te
slapen
Al met al was het een zeer geslaagde
demonstratie, waarop de Lunaruiters
met voldoening Kunnen terugzien. Het
viel ons op, dat *3eze rijvereniging op
het ogenblik een Vrij groot aantal jonge
leden telt. Deze week begint voor hen
een speciale training onder leiding van
instructeur van iMnnen. Daarom is het
nu een geschikte tijd om zich als lid te
laten inschrijven.
NOG STERKER
Bij de Karakorum-Himalaya expedi
tie vorig jaar heeft perlon-touw zelfs
volgeladen jeeps met aanhangwagens
uit de modder getrokken. Thans komt
echter een kwaliteit in de handel, di»
de toen gebruikte soort nog met vijftig
procent overtreft in sterkte, bij elke
mogelijke temperatuur.
automobielen te verwachten, welke dat
summum aan veiligheid bezitten voor
iedereen, die daarin meerijdt.
HAARLEMSE MUGGENRONDE
IN LUNTEREN
Het izet er wel naar uit, dat de 15-
jarige Henk van de Geest, Accaciastr.
78 te Haarlem, winnaar zal worden van
de Haarlemse Muggenronde. Dinsdag
morgen startte hij in de wit-rode lei
derstrui omdat hij Maandagavond te
Soest de eindsprint had gewonnen en
Dinsdagavond won hij weer met glans
de vier kilometer lange ronde door het
Lunterse Buurtbos naar het kampeer-
centrum DDe Wildwal, waar de zestig
jeugdige Haarlemmers de tweede nacht
doorbrengen.
eHt was een zware race, die de jeug
dige sprinters in Lunteren te volbren
gen kregen, de route liep nagenoeg ge
heel door de bossen langs mulle zand
paden en er vonden dan ook wel enkele
valpartijen plaats. Henk Smit moest on
derweg de strijd staken nadat hij over
een paal was gevallen, waarbij hij zijn
schouder nogal pijnlijk bezeerde. Ge
lukkig bleek het achteraf allemaal nog
al mee te vallen en de stemming in De
Wildwal was dan ook prima, vooral
toen men aan de goed voorziene dis had
plaats genomen.
Even na vier waren de jonge ren
ners onder leiding van hoofdagent Hart
man fris en vrolijk in Lunteren aange
komen. Bij Hotel Floor werd hun een
glas limonade aangeboden en daarna
ging men naar de startplaats voor de
wedstrijdronde door het bos. Er waren
deez tweede dag geen uitvallers en het
enthousiasme was nog even groot als
toen zij Maandagmorgen uit Haarlem
vertrokken.
Morgen gaat de tocht verder over Ot-
terlo en Hoenderlo naar eBekbergen
kunnen worden opgegeven bjj de onderstaande adressen:
RHENENBoekhandel C. Waiboer, Herenstraat, Telefoon 478. Recl.bur.
J. Baars, Fred. v. d. Paltshof, Telef. 377, W. van Noort, Roghairweg 10.
EDERVEEN: M. G. Donkelaar, Hoofdweg 104a, Telefoon 301.
RENSWOUDE: Joh. van Voorthuizen, Molenstraat 1, Telefoon 364, en
G. Barten, Barneveldsestraat 33.
ELST: F. Roks, Houweg 28. Joh. van Kooten, Rijksstraatweg 233, Tel. 204.
ACHTERBERG: R. Rijkse, Dijk 8.
AMERONGEN: Boekhandel Visser, O verstraat B 354, Telefoon 386.