25 cent KINDERFIETS u iter's G. Bakkenes Opening GESLOTEN GOEDKOPER Een veiliger automobiel op komst? een grote grabbelton Lunteren AGENTSCHAPPEN „DE VALLEI" J Afwezig E.A.C. REIJDON R. de NOOY S. M. VAN OMMEREN AFWEZIG J. H. KETS AFWEZIG GEVESTIGD Henny Naarding enige zieleen- helpsters ROOKARTIKELEN! VRAAG 6 AANBOD ZATERDAGMIDDAG RALLY te ERMELO een SCOOTER ADVERTEREN VRIJDAG 5 Augustus a.s. DROGISTERIJ PARFUMERIEËN Drogisterij „DE HELM Fa. F. vd. Helm Wegens VACANTIE BEP VAN KESTEREN RITMEESTER SIGARENFABRIEKEN N.V. NETTE WERKSTER MANUFACT.HANDEL Hoogstraat 12 - Veenendaal Let U even op: DIVANBED met volledige ga rantie plus BEDSTEL bij elkander voor f 63.- DIVERSEN De Vallei Uw blad bij elke aankoop van 250 gram koffie Geldig van 3 tot en met 9 Augustus 1955 Belangwekkende resultaten in Amerika Koop in deze maand enwin een prachtige Voor uw trouwpartij zijn wij thans speciaal ingericht. Wed. A. W. de Haas Wij zijn deelnemer ai actie, en brengen natu zeer voordelige aanbie voor Uw kinderen in de zaak. komt met Uw kindet deze grote vacantie jk in deze maand vele gen. \n naar onze zaak ADVERTENTIES EN ABONNEMENTEN FAMILIEBERICHTEN arts van 6 Aug. tot 31 Aug. Tandarts: Geen practijk van 8 Aug. tot 1 Sept. Spoedgevallen uitsluitend op de spreekuren van de waar nemende tandartsen. Arts ELST (U). van 4 tot 1 5 Aug. Spreekuur in Eist op 5, 8. 10 en 12 Aug. 's middags van 1-1.30 uur. Huisbezoek door Dr. Kars te Amerongen. Tel. K 3434-273 Arts van 8 tot Dinsdag 1 6 Aug. Vanal 1 Augustus Med. Gedipl. C H I ROPODISTE (Algehele voetverzorging) Steunzolen enz. Ook aan huis te ontbieden. Kerkewijk 173 - Veenendaal De stichting „De Opbouw" te Utrecht Burg. Reigerstraat 86, vraagt wegens opening van huize „Pasadena" te Amers foort (tehuis voor chronisch zieken en ivaliden), Leeftijd niet beneden 21 jaar. Salaris f 1200,- tot f 1500,-, en voor gediplomeerden f 15/5,- tot f 1975,- per jaar, boven kost en inwoning. Sollicitaties te richten aan het bestuur der stichting. Persoon lijke kennismaking alleen na oproeping. Voor Tabak, Sigaren en Sigaretten, moet men op de kiosk van Gijs letten. Sigaretten ook in doosjes van 50 stuks. Pijpen, aanstekers, Sigaret tenpijpjes enz. enz. RENSWOUDE Eerste klas service en bediening 95 cL per advertentie t.m. 10 woorden, elk woord meer T cent Te koop prima stofzuiger. Prijs f 60.Larikslaan 15 Veenendaal. Woningruil. Aangeb. Flat, 2e etage. Dr. Colijnstraat, Veenendaal. Gevr. goede woning met tuin V'daal-Z. Br. onder nr. 2479 a. h. bur. van dit blad. Te koop een kinderwagen, in zeer goede staat. Holle- weg 30, Veenendaal. Aangelopen jonge Spaniel. Terug te bekomen Bergweg 19, Veenendaal. Te koop 3 dikke gelten uit geteld 16 Aug. Dr. Colijnstr. 2, Veenendaal. Te koop aangeboden Tan dem met motor i.g.st. W. Jansen, KI. Katerstr. 20, Veenendaal. Klein grijs poesje vermist. Terug te bezorgen Nieuwe- weg 't Rotanhuis, V'daal. Weggelopen jonge rode ka ter (Bartje). S.v.p. terug bezorgen: v. Kreel, Helling 7, Veenendaal. Weggelopen en tegen belo ning terug te bezorgen: zwarte Cocker Spaniel. In lichtingen E. H. van Schup- pen, Dr. Colijnstraat 18, Veenendaal. Te koop gr. dubbel woon huis centrum gemeente Amerongen. met Sept. ge deeltelijk leeg te aanvaar den, in overleg met ge meente. Huur per maand: f 55,50; lasten f 35,prijs f 8.500,—. Inl. J. Krop, Rijkstraatweg 218, Leer- sum. Te koop gevr. een opvouw baar wandelwagentje. Ker kewijk 33, Veenendaal. Te koop andijvie- en boe- rekoolplanten. Kwekerij A. Loef, einde Sandbrinkstr., Veenendaal. 6AUGUSTUS MET ALS HOOFDPRIJS (Zie onder plaats, nieuws) MAG GEEN GOKJE ZIJN! Volg de zekere weg. Via De Vallei bereikt U een kopend publiek, dat zijn krant leest met de inten se belangstelling waar mee streekbladen gele zen worden. Kolom voor kolom, pagina voor pa gina. Uw advertentie geniet daarbij dezelfde grote belangstelling als het NIEUWS, want een ver- koop-boodschap is voor de lezers van dit nieuws blad even belangwek kend als een plaatselijke vergadering of gebeurte nis. Gok niet met Uw geld, maar adverteer in DE VALLEI Administratie Parallelweg 10 Telefoon K 8385-2023 Veenendaal des morgens om 9 uur hopen wij onze annex te openen. Wij hopen door een prettige bediening U tot volle tevredenheid van dienst te kunnen zijn, i» DROGIST - APOTH ASS. Dr. Slotemaker de Bruïneplein 25 Veenendaal-Zuid van Maandag 8 tot en met Donder dag 11 Augustus. BANKETBAKKERIJ EN AUTOMATIEK Pr. Bernhardlaan 177 - Tel. 2501 - Veenendaal vraagt voor spoedige indiensttreding een voor het schoonhouden van kantoorlokalen. Persoon lijk melden Kerkewijk 115, afd. Personeelszaken. Voor brillen en hoortoestel- len MELIS Optiek, Hoofd straat 51, Telef. 3184, Vee nendaal. Bloeminks brillen: beter zicht. Bloeminks glazen: punctueel afbeeldend. Ker kewijk 1, Veenendaal. 2212. Veenendaal. In het voorjaar van dit jaar heeft de Deense vereniging voor Veilig Verkeer een belangwekkend experiment onder nomen. Twintigduizend mensen konden getuige zijn van datgene wat er gebeurt als een auto van dertig meter hoogte omlaag valt. Dat was tenminste de wer kelijkheid van dat experiment. In theo rie wilde men voorstellen, hoe een auto en zijn inzittenden eruit zien, nadat de wagen met een snelheid van tachtig ki lometer per uur een botsing heeft ge had. Het initiatief van de heer Durloo, de voorzitter van de Deense vereniging voor veilig verkeer, was belangwek kend, maar niet meer dan een sensatio nele demonstratie. Wat ontbrak was de vorming van een juist beeld van wat er gebeurt tijdens een ongeval en van wat er gedaan kan worden om de in zittenden van een auto te beschermen tegen de gevolgen van een ongeval. Dat is een geheel nieuwe aanpak van het onderwerp „botsing". Iedereen weet, dat er van een auto, die met tachtig ki lometer per uur tegen een muur rijdt, weinig overblijft en dat de inzittenden het er zelden goed afbrengen. De Ko- penhaagse demonstratie heeft dan ook niet meer gedaan dan dit nog eens on derstrepen. Technici in Amerika zijn echter nu al een jaar bezig met belangwekkende experimenten op dit gebied, die niet al leen vertellen, wat er tijdens elke phase van een botsing met de inzittenden ge beurt, maar ook wat men kan doen om de gevolgen van een ongeval voor de inzittenden zoveel mogelijk te beperken. Daarmee komt de veiligheid van de au tomobiel in een geheel nieuw stadium. Men gaat de zaak nu niet alleen van buiten, maar ook van binnen bekijken. Wij hebben rekening te houden met het feit, dat er elk jaar méér automo bielen op de weg zijn. Men zal er wel nooit in slagen om alle auto-ongevallen te voorkomen. Het spreekt vanzelf, dat wanneer men duizenden en duizenden automobielen op de weg brengt, die met de meest verschillende graden van be kwaamheid bestuurd worden, auto's die in donker met verblindende lichten rij den, auto's die soms op te drukke wegen veel te hard rijden, er een zeker aantal verkeersongevallen zal voorkomen. Dat is een feit, waarmee men zonder meer rekening te houden heeft en niemand kan daar de auto om veroordelen. Als de automobiel nooit een ongeval zou veroorzaken, zou het de enige mense lijke vinding zijn, die dat niet doet. Wij leven in voortdurend levensgevaar in allerlei vormen. Mensen verongelukken door electrische schokken, door gasver- stikking of door doodgewoon van een ladder te vallen, maar niemand zal daarom de electriciteit, het gas of de ladders willen afschaffen. Niemand kan dus ooit de automobiel afschaffen, maar men kan wel iets anders doen, dat veel belangrijker is: de auto veiliger maken voor de mensen die er in zitten. Een auto is vari staal en van plastic, Nieuwe 68 pers. auto's disponibel. Zeer voordelige tarieven. N.V. v/h Fa. Markt 16 - Veenendaal dat net zo hard is als staal. Een mense lijk lichaam is van beenderen en vlees en aanmerkelijk brozer. Het inwendige van de automobiel aanpassen aan de broosheid van het menselijk lichaam is een geheel nieuwe benadering van het probleem der verkeersveiligheid. Het is heus niet altijd de snelheid, die oorzaak is van verkeersongevallen. Integendeel: wij kennen een geval van een jonge man, die met honderdvijfenveertig ki lometer per uur drie maal over de kop ging en slechts enkele ontvellingen had. Nog geen week later slipte een andere wagen met zes volwassen mensen op een natte weg bij vijfenzestig kilometer per uur. Van de zes inzittenden waren er drie op slag dood en een overleed in een ziekenhuis, terwijl de beide andere inzittenden zwaar gewond werden. Het was hier geen kwestie van snelheid, maar van inwendige veiligheid in de automobiel. Wat kan men doen om de automobiel van binnen veiliger te maken? Een zit- bank kan geriefelijk en comfortabel zijn ,maar daar heeft men weinig aan, als men van die bank wordt afgeslin- gerd. Een automobiel is van binnen vol dodelijke wapens. Al die knoppen en handles, het stuurwiel en alle uitste kende onderdelen, kunnen bij een bot sing dodelijke wapens worden. Wat ge beurt er als een auto, die honderd kilo meter per uur rijdt en in zijn vaart plotseling gestopt wordt? Elk van de inzittenden vertegenwoordigt daarbij een tweeduizend kilogram/meter en dat is een kracht, die ruim voldoende is om iemand met zijn hoofd door een voor ruit van bijna twee centimeter dik vei ligheidsglas te drukken of om iemand op de achterbank met zoveel geweld te gen de mensen op de voorbank aan te werpen, dat hun halswervels gebroken worden. Is de veiligheidsgordel dé oplossing? Ook dat is een probleem van de eerste rangorde Het is een feit, dat veilig heidsgordels het hunne ertoe bijdragen de veiligheid van de auto te vergroten voor de inzittenden. Het is een feit, dat veiligheidsgordels de bestuurder op zijn plaats houden bij een onbelangrijke botsing en dat zij de vermoeidheid van autorijders op lange afstanden belang rijk beperken. Maar het is evenzeer een feit, dat veiligheidsgordels, die niet goed zijn ontworpen de verkeers-onveilig- heid bevorderen. Men spendeert grote bedragen aan betere wegligging, betere stuurinrichtingen, betere remmen, ster ker constructie, maar het feit blijft, dat de automobiel een steeds hoger gemid delde snelheid krijgt en dat de gevolgen van een botsing daardoor steeds ernsti ger worden. Amerikaanse technici hebben in een serie belangwekkende experimenten trachten vast te stellen wat er gebeurt bij een ongeval. Dat kèn op het eerste gezicht onsympathiek lijken, maar het is het niet, als men het einddoel in het oog houdt. Hetï Veilig-Verkeers-Forum dat Hen ry Ford II heeft ingesteld een Ame rikaans forum van experts op het ge bied van verkeersveiligheid bestaande uit vooraanstaande figuren uit de we reld van politie, verzekeringswezen en uit medisch deskundigen komt dezer dagen voor de eerste maal bijeen om al deze problemen te bespreken en om kennis te nemen van de practische re sultaten welke op dit gebied zijn bijeen gebracht. Tot die resultaten hoort ook een stu die van het inwendige van de automo biel, zoals die nu is. Men heeft hier op ruime schaal geexperimenteerd met sponsrubber als schokbrekend medium en bij voorbeeld de ervaring opgedaan, dat met honderdvijftig tot tweehonderd gulden meer aan kosten elke auto van binnen een summum van veiligheid kan worden. Op grond van deze expe rimenten zijn voor de naaste toekomst LUNARUITERS TROKKEN VEEL BELANGSTELLING Meer dan tweeduizend bezoekers hebben Zaterdagavond genoten van de ruiterdemnostratie, welke door de lan delijke Rijvereniging „De Lunaruiters" werd gegeven in de weide van de heer C. Veldhuizen aan de Julianastraat te Lunteren. Deze grote belangstelling was mede het gevolg van de omstandig heid, dat de Lunaruiters met deze de monstratie hun tienjarig bestaan her dachten en daarom extra aandacht had den geschonken aan de samenstelling van het programma. Het optreden van de dames Liewes, de drie bekende ama zones uit Middelstum, vormde onge twijfeld het hoogtepunt van deze avond. De aanwezigen werden verwelkomd door de voorzitter van de Lunaruiters, de heer A. Engelen, die zich daarbij in het bijzonder richtte tot de locoburge meester, wethouder O. C. van Hemes- sen en wethouder Wiegeraadt, alsmede tot de heer Voorsluis, hoofdinspecteur van de Federatie van Landelijke Rij- verenigingen te Amersfoort. De dona teurs werd dank gebracht voor hun ge waardeerde steun en wij vinden het prettig, aldus de heer Engelen, dat wij hun nu als tegenprestatie deze ruiter- demonstratie kunnen aanbieden, temeer omdat aanstaande winter door het ge mis van een geschikte zaal waarschijn lijk geen ruiterdemonstratie kan wor den gegeven. Nadat de beide wethouders met de heren Voorsluis en J. D. van de Voort de inspectie hadden afgenomen werd het programma geopend met het achttal waarmee de Lunaruiters te Borculo het provinciaal kampioenschap behaal den. De heer Voorsluis gaf daarbij een duidelijke toelichting, zodat men een goede indruk kon krijgen van de pres taties, waartoe een boerenpaard in staat is als het door een geoefend ruiter wordt bereden. Bij het volgend nummer, dat met de exotische naam „Tally hoh" werd aan gekondigd, kwamen vooral de jonge le den aan bod. Zij moesten twee aan twee het eerste gedeelte van de ring stap voets afleggen, het tweede gedeelte in gestrekte draf en het laatste stuk in volle galop. Na feen spannende strijd won Tonny Vermeulen de eerste en Leo van Hal de tweede prijs. Een nummer, dat altijd bijzonder de aandacht trekt, is het springen. Men kon er deze avond volop van genieten, want er was springen voor tweetallen en individueel en, aan het eind van de avond, de hoogtesprong waarbij A. La- gerwey het met Brunette tot een sprong van 1.60 meter wist te brengen. J. Roe- lofsen won met Onientje de tweede prijs. Bij individueel springen behaalde mej. M. Sprey de eerste en Jan Roelof- sen de tweede prijs. Zij wonnen samen de eerste prijs met het springen voor tweetallen. De vossenjacht bracht weer in hoofd zaak de jonge ruiters in het veld. Mej. Sprey, die de „vos" op haar rug droeg, maakte het hun niet gemakkelijk. Door bliksemsnelle wéhdingen wist zij ge ruime tijd aan hdhr belagers te ontko men, maar tenslétte gelukte het toch aan Ceel van Mafenen, de vos te van gen. Tussen de bedrijven door traden de dames Liewes uit Middelstum driemaal op met hun gedresseerde paarden Ma rianne, Wylanda en Histara. Zij gaven daarbij verschillende staaltjes van dres suur te zien, die werkelijk verbluffend waren. Zo reed bij voorbeeld één van de dames met een bromfiets onder één van do paarden door een vervolgens er over heen, nadat men ter weerszijde van het paard een loopplank had ge legd. Deze paarden konden traplopen en in een stoel zitten, ze liepen rustig over twee gespannen koorden en leg den zich daarna naast de berijdsters te slapen Al met al was het een zeer geslaagde demonstratie, waarop de Lunaruiters met voldoening Kunnen terugzien. Het viel ons op, dat *3eze rijvereniging op het ogenblik een Vrij groot aantal jonge leden telt. Deze week begint voor hen een speciale training onder leiding van instructeur van iMnnen. Daarom is het nu een geschikte tijd om zich als lid te laten inschrijven. NOG STERKER Bij de Karakorum-Himalaya expedi tie vorig jaar heeft perlon-touw zelfs volgeladen jeeps met aanhangwagens uit de modder getrokken. Thans komt echter een kwaliteit in de handel, di» de toen gebruikte soort nog met vijftig procent overtreft in sterkte, bij elke mogelijke temperatuur. automobielen te verwachten, welke dat summum aan veiligheid bezitten voor iedereen, die daarin meerijdt. HAARLEMSE MUGGENRONDE IN LUNTEREN Het izet er wel naar uit, dat de 15- jarige Henk van de Geest, Accaciastr. 78 te Haarlem, winnaar zal worden van de Haarlemse Muggenronde. Dinsdag morgen startte hij in de wit-rode lei derstrui omdat hij Maandagavond te Soest de eindsprint had gewonnen en Dinsdagavond won hij weer met glans de vier kilometer lange ronde door het Lunterse Buurtbos naar het kampeer- centrum DDe Wildwal, waar de zestig jeugdige Haarlemmers de tweede nacht doorbrengen. eHt was een zware race, die de jeug dige sprinters in Lunteren te volbren gen kregen, de route liep nagenoeg ge heel door de bossen langs mulle zand paden en er vonden dan ook wel enkele valpartijen plaats. Henk Smit moest on derweg de strijd staken nadat hij over een paal was gevallen, waarbij hij zijn schouder nogal pijnlijk bezeerde. Ge lukkig bleek het achteraf allemaal nog al mee te vallen en de stemming in De Wildwal was dan ook prima, vooral toen men aan de goed voorziene dis had plaats genomen. Even na vier waren de jonge ren ners onder leiding van hoofdagent Hart man fris en vrolijk in Lunteren aange komen. Bij Hotel Floor werd hun een glas limonade aangeboden en daarna ging men naar de startplaats voor de wedstrijdronde door het bos. Er waren deez tweede dag geen uitvallers en het enthousiasme was nog even groot als toen zij Maandagmorgen uit Haarlem vertrokken. Morgen gaat de tocht verder over Ot- terlo en Hoenderlo naar eBekbergen kunnen worden opgegeven bjj de onderstaande adressen: RHENENBoekhandel C. Waiboer, Herenstraat, Telefoon 478. Recl.bur. J. Baars, Fred. v. d. Paltshof, Telef. 377, W. van Noort, Roghairweg 10. EDERVEEN: M. G. Donkelaar, Hoofdweg 104a, Telefoon 301. RENSWOUDE: Joh. van Voorthuizen, Molenstraat 1, Telefoon 364, en G. Barten, Barneveldsestraat 33. ELST: F. Roks, Houweg 28. Joh. van Kooten, Rijksstraatweg 233, Tel. 204. ACHTERBERG: R. Rijkse, Dijk 8. AMERONGEN: Boekhandel Visser, O verstraat B 354, Telefoon 386.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1955 | | pagina 3