Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Eén week geen ROET
Een HELDENDAAD op
6000 meter hoogte
dc VALLEI- riks
Autotocht Ouden van dagen
naar omgeving Nijmegen
li
Waar is
Wist
Rhenen
Eist
By isf25.00waard
Vandaag verjaart Prinses Irene
TRADITIE GETROUW WEER OP 30 AUGUSTUS
AGENDA
Firma J. F. Tak
Het Victoria Cross
29e jaargang
VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1955
No. 59
Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, O verberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpe nze el
Comperitie-indeling Veenen-
daalse Zaterdagclubs
Veteranen-tournooi nadert
het einde
Onderscheiding voor Veenen
daalse amateurfotograaf
Rond Rhenens warenmarkt
Assurantie-, Hypotheek- en
Woningbureau BROUWER,
Redactie en administratie:
Parallelweg 10 Veenendaal
Telefoon K 8385-2023 - Glrono. 563427
Redactie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven bij
de agentschappen van „De Vallei" in
de plaatsen van verschijning
DE VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 12 eent
Speciale contractprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie 3,68
Rubriek Vraag en Aanbod 110
woorden 95 cent, elk woord meer
7 cent
Familieberichten 15 cent per mm
Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal
Losse nummers 10 cent
Sommige lieden beseffen van iets pas
de waarde, als zij het hebben verloren,
beweerde eens de Griekse dichter So
phocles. Dit toch was zeker niet van
toepassing tijdens de vacantieweek toen
Veenendaal ook dagenlang iets moest
missen, nJ. het stof en de roet uit de
fabrieksschoorstenen. Integendeel juist,
zij die niet op reis gingen en in fleurige
zomerse kleding in Veenendaal achter
bleven en veelal dank zij het fraaie
weer in hun tuintjes buiten hebben ge
zeten, verheugden zich zeer over dat
gemis.
Er is al lang en heel veel geklaagd en
gekankerd over de plaag van roet en
stof uit de fabrieksschoorstenen. Ook
in onze gemeenteraad werd bij herha
ling op maatregelen aangedrongen.
Zonder meer is het echter een ieder
duidelijk dat het hier een niet eenvou
dig op te lossen probleem betreft en in
zekere zin legt men zich bij het onver
mijdelijke neer. Een nijvere industrie
plaats kan nu eenmaal niet zonder hoge
schoorstenen.
Het is goed wonen in Veenendaal.
Men heeft er een goede boterham. Het
ligt in een prachtige omgeving. Alleen
het verschijnsel van neerdwarrelend
roet en stof is oorzaak van veel
klachten. Men denkt hierbij behalve
aan de overlast ook nog aan zijn ge
zondheid welke naar men weieens heeft
horen beweren door roet bedreigd zou
kunnen worden.
Was er geen vacantieweek geweest
welke een onderbreking vormde van de
roetplaag, welke in sommige delen van
de gemeente veel erger is dan in andere
door de overheersend westenwinden,
dan zou er onder de inwoners waar
schijnlijk minder over gesproken wor
den dan de laatste dagen het geval ge
weest is.
Zoals reeds gezegd: het betreft hier
een uitermate moeilijk probleem. Ver
schillende plaatselijke bedrijven heb
ben reeds duizenden guldens besteed
voor het aanbrengen van roetvangers en
dergelijke. Ook het gemeentebestuur
besteed zeer veel aandacht aan het pro
bleem en houdt zich regelmatig op de
hoogte van de maatregelen welke de
bedrijven in deze nemen. In meerdere
plaatselijke bedrijven hier heeft men
op het gebied van roetbestrijding het
beste van het beste laten aanbrengen.
Er blijft echter roet vallen, .al moet ge
zegd worden dat er al zeer veel is ver
beterd, en de ergste slachtoffers van de
plaag zullen dat het beste kunnen
merken. In vergelijking met enkele ja
ren terug
bereikt.
is er absoluut al zeer veel
Althans op dit moment schijnt er ter
wereld nog geen middel gevonden te
zijn dat een fabrieksschoorsteen roet-
vrij kan maken en zo zal er ook in
Veenendaal roet blijven vallen. Het
roetprobleem is niet specifiek Veenen-
daals. Tal van plaatsen zitten er mee en
aan iedere fabrieksplaats is het onver
mijdelijk verbonden. Is het in Veenen
daal dan al veel beter geworden de
laatste jaren, dank zij het feit dat de
verschillende fabrieksdirecties zich in
deze alle moeite en kosten getroosten,
zonder twijfel zou er nog meer bereikt
worden indien de enkele schoorstenen
welke stellig nog voor verbetering vat
baar zijn ook eens een beurt zouden
krijgen.
De vorige VALLEI-riks werd uitge
geven bü Drogisterij Paul Groene-
veld in de Patrimoniumlaan te Vee
nendaal. Deze riks werd weer niet
gevonden en zo is de VALLEI-riks
van deze week f 25,waard ge
worden.
De VALLEI-riks welke nu weer
wordt uitgegeven heeft als nummer
Y 860517. Het is weer een rood num
mer om het zoeken te vergemakke
lijken. Kykt U dus deze week goed
uit naar de rijksdaalder van de
oude serie met de beeltenis van Ko
ningin Wilhelmina en het roodge-
drukte nummer Y 860517, het is de
VALLEI-riks waarop u, als u deze
vóór a.s. Donderdagmiddag 12 uur
aan het bureau van de VALLEI kunt
tonen, direct de vinderspremie in
contanten wordt uitbetaald. Deze
vinderspremie bedraagt thans f 22,50.
De indeling van de oostelijke derde
klasse KNVB voor de Zaterdagcompe
titie ziet er als volgt uit: Apeldoorn;
DES; DOVO; Ermelo; Excelsior '31;
Sparta (E); Sp. Genemuiden; W.H.C.;
VVOG en SVVN.
Voor de vierde klasse A in dezelfde
competitie is de indeling: AZSV; CJV-
ers; DTS '33; ESA; Harskamp; Oranje-
Blauw (N); SKV; SKVW; SSSE en VRC.
dat er deze week op verschillen
de plaatsen in de gemeente door de
politie coloradokevers op aardappel
akkers werden aangetroffen?
dat men verplicht is het aan
treffen van deze schadelijke diertjes on
middellijk bij de politie te melden?
dat men eveneens verplicht is ze
te verdelgen?
dat de Veenendaalse Harmonie
„Caecilia" a.s. Zaterdagavond met me
dewerking van de drumband een con
cert geeft in de muziektent van Lun-
teren?
dat de Veenendaalse winkeliers in
deze weken nog weer meer dan in voor
gaande jaren, hebben geprofiteerd van
de zeer vele vacantiegangers van bui
ten de plaats?
dat, hoewel het hier dan geen
uitgesproken vacantie-centrum is, Vee
nendaal toch steeds meer winkelcen
trum wordt, óók voor de in de directe
omgeving gelegen vacantiecentra?
dat Veenendaal zo langzamer
hand dus toch kan spreken van een
vreemdelingen-industrie?
dat er in de vacantieweek, on
danks de enorme drukte op straat, geen
enkel verkeersongeluk is gebeurd?
dat dit wordt toegeschreven aan
het feit dat niemand zich behoefde te
haasten?
dat op het terrein van Kwekerij
Loef aan de J. G. Sandbrinkstraat op
het ogenblik niet minder dan vijftien
duizend rozenstruiken in bloei staan?
dat het hier een groot veld van
bloemen in niet minder dan twintig
kleuren ter oppervlakte van 1400 vier
kante meter betreft?
Heden, Vrydag 5 Augustus
Eerste dag van de Vacantie-
reclame-actie der Veenendaal- |f
se Winkeliersvereniging.
(Terrein VSW) 7 uur, wed-
strijden RitmeesterGeha en |l
VeenendaalVSW van Vete-
ranen-tournooi tocht ouden 1|
van dagen.
Luxor Theater
Van heden Vrijdag t.m. Maan-
dag de film „Sluiers van Bag- h
dad" en van Dinsdag t.m. Don- H
derdag „De Duivel van Dia- 11
blo". if
!bmv^umiuuu\mwH^Ri:n»tuuuuisuio:ai:,.uu;i.us>.^
De datum van de dag waarnaar in
deze tijd honderden Veenendaalse ouden
van dagen met ongeduld uitzien, na
melijk die waarop de jaarlijkse auto
tocht wordt gemaakt, is weer vast
gesteld. Ditmaal was het weer mogelijk
deze dag traditiegetrouw te bepalen op
31 Augustus, de verjaardag van Prin
ses Wilhelmina.
Naar alle waarschijnlijkheid zal de
tocht dit jaar gaan naar de omgeving
van Nijmegen, waarbij o.m. de prach
tige streken rond Groesbeek en Berg
en Dal zullen worden bezocht. Des
avonds zal worden rondgereden door
het schitterend verlichte Nijmegen, ter
wijl daarna ook de verlichting in het
feestelijk versierde Arnhem wordt be
zichtigd.
Hoewel een en ander nog niet defi
nitief vaststaat in een hedenavond
te houden vergadering van het organi
serende „Oranjedag" wordt de laatste
hand aan de plannen gelegd kan
toch wel worden aangenomen dat in de
te rijden route geen wijzigingen meer
zullen komen.
Verder staat vast dat weer rond het
Het veteranentoumooi ten bate van
de autotocht ouden van dagen nadert
langzamerhand het einde. Hedenavond
wordt om 7 uur op het terrein VSW de
wedstrijd Ritmeester GeHa gespeeld.
Ritmeester staat op het ogenblik aan de
kop, gevolgd door GeHa met 2 punten
achterstand. Ritmeester kan dus bij een
overwinning als eerste in haar afdeling
eindigen. GeHa zal echter wel alles op
alles zetten om haar laatste kans te
verdedigen en toch nog gelijk willen
komen met Ritmeester.
In de tweede afdeling wordt om 8 uur
Vrijdagavond gespeeld Veenendaal
VSW, waarbij Veenendaal de beste
kansen heeft.
middaguur zal worden gestart om dan
's avonds weer in Veenendaal terug te
keren.
Nadere bijzonderheden omtrent het
reisprogramma zullen binnenkort wor
den bekendgemaakt. Wel willen wij nog
even wijzen op de in dit nummer van
ons blad voorkomende advertentie van
de Vereniging „Oranjedag" waarin
wordt aangegeven op welke wijze de
deelnemers zich kunnen opgeven, als
ook de datum tot wanneer dit moge
lijk is.
Op de 26ste April 1944 trok een stroom van viermotorige bommenwerpers van
de Royal Air Force door de nacht naar de grootste kogellagerfabriek van de
vgand, het enorme gebouwencomplex te Schweinfurt. Met behulp van de meest
moderne navigatiemiddelen zocht de stoet zijn weg over en langs vijandelijk
afweervuur en dwars door de Duitse nachtjagers.
6000 meter hoogte met
Deze operatie, vormde een onderdeel
van de voorbereidingen tot de invasie.
Wanneer deze honderden machines er
in slaagden om haar alles vernietigende
inhoud van 8 ton brisant- en brand
bommen per toestel boven het doel te
brengen, en wanneer de bommenrich-
ters er in zouden slagen de bommen-
last op de juiste plaats te laten zakken,
zou daarmee aan de Duitse oorlogs
industrie een zeer gevoelige klap wor
den toegebracht. Immers om kogel
lagers draait in een gemotoriseerd le
ger alles! Zonder kogellagers geen
auto's, geen kanonnen, geen duikboten,
geen vliegmachines, in het algemeen
Hoe een sergeant van de
Engelse luchtmacht, 26 jaar
oud, het Victoria Cross
verdiende
VERKERK NAAR DE NEDERLANDSE
KAMPIOENSCHAPPEN
De RAV-athleet Verkerk, uie In de
omtrek zo'n populaire naam geniet,
heeft de tijdlimiet bereikt om deel te
mogen nemen aan het kampioenschap
van Nederland 10 km. Insiders is be
kend, dat vorig jaar Verkerk op de Ne
derlandse kampioenschappen het pres
teerde de derde plaats te veroveren.
Met belangstelling kunnen we dan ook
tegemoetzien, wat de RAV-er thans zal
presteren in de strijd om de hoogste
nationale titel. Hij is echter dit jaar nog
niet op deze afstand uitgekomen. In het
begin van het seizoen heeft in Amster
dam wel een selectie plaats gehad op de
10 km. Verkerk mocht geen uitnodiging
ontvangen. De nationaal technische
commissie berichtte toen, dat zijn uit
nodiging wellicht bij de posterijen was
zoek geraakt
AANRIJDING
Doordat de remmen weigerden van
een bestelauto reed deze achter tegen
een NBM-bus aan.
De bestelauto werd ernstig bescha
digd doch er deden zich gelukkig geen
persoonlijke ongelukken voor.
GESLAAGD
Voor het in Utrecht gehouden exa
men Costumière slaagde onze plaats-
genote mej. Fr. Boelhouwer.
De jury voor de E 55-fotowedstrijd
voor amateurfotografen heeft haar be
slissing bekend gemaakt. De Energie
penning is toegekend aan de heer A.
Meyer alhier voor zijn foto „De jeugd
leert een toekomst bouwen".
De ingezonden foto's zullen in de af
deling Fotografie op de E 55 worden
geëxposeerd.
De prijsuitreiking vindt Donderdag
11 Augustus plaats op de E 55, tegelijk
met de prijsuitreiking aan de winnaars
van de fotowedstrijden voor vakfotogra
fen en persfotografen, waarvan de prijs
winnaars reeds eerder zijn bekendge
maakt.
MARKTBERICHTEN
Op de wekelijkse eiermarkt waren
Dinsdagmorgen te Veenendaal aange
voerd 155.000 eieren. De handel was
vlug. Prijzen voor grote eieren van f 15
tot f 15,80 per 100 stuks en voor kleine
eieren van f 10 tot f 12 per 100 stuks.
De aanvoer op de biggenmarkt be
droeg 75 stuks. Er was een matige han
del. Prijzen van f 38,tot f 46,per
stuk.
SNELLER POSTVERVOER NAAR
HET CONTINENT
De Britse PTT bestudeert op het
ogenblik een plan voor een rechtstreek
se luchtpostdienst tussen de Midlands
en het Vasteland van Europa. Op het
ogenblik wordt de post voor het Con
tinent per spoor naar Londen vervoerd
en vandaar naar Parijs, en andere ste
den, gevlogen. Een rechtstreekse lucht
postverbinding betekent dat brieven
die in de namiddag in Birmingham
worden gepost, de volgende ochtend irs
Parijs worden besteld. Indien deze
dienst wordt ingesteld en aanvaardbaar
blijkt, zullen plannen voor een verdere
uitbreiding van de dienst naar andere
steden op het Continent in overweging
worden genomen.
PROEFTERREINEN VOOR GELEIDE
WAPENEN
In Groot-Brittannië zal een proef-
terrein voor geleide wapenen worden
gevestigd. In een officiële verklaring
van het Ministerie van Defensie wordt
gezegd, dat de bestpande terreinen
voor het afvuren van geleide wapenen
in eerste instantie worden gebruikt
voor experimenten en dat hun capaci
teit niet groot genoeg is om aan de eisen
van de strijdkrachten te voldoen. Met
het oog op het grote belang van een
grotere operationele training, zal een
speciaal proefterrein worden aange
legd. De geschiktste plaats voor dit
proefterrein bevindt zich in de Hebri-
den, die ook faciliteiten op naburige
eilanden hebben voor het doen opstij
gen van vliegtuigen en doelwitvlieg-
tuigen.
Voor een BRIL
natuurlijk naar
Ziekenfondsleverancier
HOOFDSTRAAT 106 VEENENDAAL
De warenmarkt in Rhenen mag zich
gelukkig nog steeds in een grote en
groeiende belangstelling verheugen.
Vooral in het vacantieseizoen bereikt
het bezoek een hoogtepunt. Het is goed
gezien van de organisatoren, dat sedert
jaar en dag aan beide ingangen borden
zijn geplaatst met het opschrift „Ver
boden rijweg". Overigens zou het zon
der aanwezigheid van deze borden toch
een onmogelijkheid zijn om langs de
kramen te rijden, omdat er eenvoudig
geen doorkomen aan zou zijn.
Toch zit er aan deze materie een
kantje, dat hoog nodig onder de aan
dacht van de verantwoordelijke perso
nen moet worden gebracht. Het geval
wil namelijk, dat vele wielrijders voor
het bord met de aangeduide verbods
bepaling komende, van hun fiets stap
pen en met hun vervoermiddel aan de
hand over het drukke marktterrein
gaan lopen.
Dit is nu al lang een wantoestand.
Vele dames liepen reeds gescheurde
kousen en rokken op en verschillende
heren lopen met winkelhaken in hun
broekspijpen. Het zou aan te bevelen
zijn, wanneer ter plaatse kenbaar wordt
gemaakt, dat rijwielen in het geheel
niet de markt op mogen!
geen verkeer te land, ter zee of in de
lucht en bovendien geen bewapening.
Er was dus alles aan gelegen, om deze
luchtaanval zo goed mogelijk te doen
slagen en er was zo weinig mogelijk
aan het toeval overgelaten.
Het was omstreeks de tijd, dat de
Royal Air Force begon met afdelings
manoeuvres, om het de Duitsers nog
moeilijker te maken. De massa der
bommenwerpers vloog dan ook niet
recht op het doel af, dat zou te ver
leidelijk zijn geweest voor de Duitse
nacht jagers. Zo kon het dus gebeuren
dat de machines nu eens met een noor
delijke koers vlogen, en een kwartier
later in oostelijke richting, vervolgens
in zuidelijke, om dan het laatste eind
zonder verdere omwegen op het object
af te stevenen. Op die manier werd het
gehele Duitse luchtverdedigingscom
mando aan het gissen gezet en het kun
dig opgebouwde afweersysteem ge
desorganiseerd. Het was voor de En-
gp'sou °on kwestie vapi weten en voor
de Duitsers een gok.
BOVEN HET DOEL
In die nacht van de 26ste April 1944
dan bereikten de Engelsen Schweinfurt
op het vastgestelde tijdstip en de hon
derden tonnen bommen regenden naar
beneden. Na enkele minuten stond een
groot gedeelte van de fabriek in lichter
laaie. Het afweervuur kwam in allerlei
kleuren naar boven en menige bommen
werper telde enkele gewonden, andere
brandden en verloren stukken van
vleugels en staart, waarna het einde
niet lang meer uitbleef: als een laaien
de fakkel en met een in toonhoogte op
lopend, gierend geluid stortte de reus
met zijn menselijke last naar de bodem,
waar enige ogenblikken later een felle
steekvlam aanduidde, dat deze machine
geen reis meer, naar welke Duitse in
dustrie ook, zou ondernemen. Van de
bemanning geraakten sommigen in
krijgsgevangenschap, maar meesten
tijds waren de mannen, die hun leven
gaven voor de bevrijdiing van Europa,
onherkenbaar verminkt of geheel ver
koold, zodat hun verloofde, vrouw of
ouders nooit zouden weten, waar hun
man gevallen was.
Een van de viermotorige bommen
werpers kwam vrij goed door 't moor
dende afweervuur, alleen de boord
werktuigkundige was door granaat
splinters gewond. Zijn rechterbeen was
getroffen en ook zijn schouders waren
geraakt. Ondanks de treffers in de ma
chine zette de piloot de afgesproken
koers naar Engeland in.
Korte tijd later meldde de staart-
schutter over de vliegtuigtelefoon aaiï
de piloot een nachtjager ergens achter
hen. Nog geen minuut later flitste een
bundel lichtspoormunitie naar de En
gelse machine toe. Even scheen het, als
of er niets geraakt was, maar direct
daarna schoten de vlammen uit de bo
venkant van de rechtervleugel. De
brand was ontstaan vlak bij een ben
zinetank en het zag er voor de beman
ning donker uit. Het vliegtuig vloog op
ongeveer euuu meter noogte met een
snelheid van 450 kilometer per uur in
een temperatuur van zoveel graden on
der nul, met nog verscheidene uren
vliegen voor de boeg.
RISKANTE ESCAPADE
De boordwerktuigkundige bood aan
te trachten het vuur te blussen. Hij
klom door een luik in het dak van de
stuurhut en slaagde er in, ondanks zijn
wonden, om boven op de romp te ko
men. Hij lag er nog maar nauwelijks of
zijn parachutezak scheurde open. Met
enkele touwen en riemen verdween de
zak door de luchtstroom door het luik
in het dak naar binnen. Door de schok
verloor de boordwerktuigkundige zijn
evenwicht, hij zeilde van het dak van
de romp naar beneden op de rechter
vleugel. Hij slaagde er in zijn handen
houvast te doen krijgen in het gat van
de luchtinlaat van een der motoren.
Lang kon hij het daar echter ook niet
uithouden, omdat hij zijn handen had
gebrand. Hij was dan ook genoodzaakt
los te laten en gleed door de vlammen
over de bovenkant van de vleugel de
diepte in. Zijn parachute sleurde achter
hem aan en raakte in brand.
Toen de overige leden van de beman-
Het Victoria Cross, dat in 1856
door Koningin Victoria werd in
gesteld, is een kruis van brons,
dat de Britse leeuw vertoont bo
ven de kroningskroon met daar
onder de woorden „For Valour"
(voor betoonde moed). Spoedig
na de instelling echter werd be
sloten, dat moed niet alleen vol
doende zou zijn om voor deze me
daille in aanmerking te komen.
Tot 1904 waren er dan ook slechts
521 uitgereikt. De twee wereld
oorlogen verhoogden dit aantal
tot nog geen 1200, waaruit blijkt,
dat een soldaat uit het leger van
bet Engelse Jmperii'*yi, onver
schillig zijn rang of huidskleur,
een zeer bijzondere prestatie moet
hebben geleverd, aleer hij voor
het Victoria Cross in aanmerking
komt.
Veldmaarschalk Montgomery
bepaalde, toen hij in 1942 het
commando van het nu zo be
roemde achtste leger bij El Ala-
mein overnam, dat niemand voor
het V.C. zou worden voorgedra
gen, tenzij hij door zijn optreden
het lot van een heel leger in gun
stige zin zou beslissen. Dienten
gevolge zijn er in de achter ons
liggende vijf oorlogsjaren nog
geen honderd V.C.s uitgereikt.
Het V.C. is de enige Engelse
militaire onderscheiding, aan de
uitreiking waarvan de Engelse
koning zijn goedkeuring moest
hechten.
Pompstation waterleiding
wordt afgewerkt
De nieuwe waterleidingcentrale van
de N.V. Waterleiding Mij „Rhenen" aan
de Reumersweg nadert zijn algehele
voltooiing. De laatste hand wordt nu
gelegd aan de „buitenboel". Inmiddels
zijn de gebouwen reeds onderling ver
bonden door brede tegelpaden, terwijl
nijvere handen bezig zijn met het
plaatsen van de afrastering, waarvan de
hoge palen zijn bedekt met een alumi
nium kleur, hetgeen een zeer nette aan
blik oplevert.
De bezinkingsvijver aan de overkant
van de weg ligt er nog wat slordig bij
met zijn roestbruine bodem. Wellicht
vindt men er wat op, om ook hier het
geheel te laten passen in de fraaie om
geving.
BIJGELOOF
In Slees wij k-Holstein slaat men bij
een opkomend onweer nog een bijl in
het hout naast de zijdeur van het huis.
Men laat deze er in tot het „boze weer"
voorbij is. Men legt ook wel een bijl op
tafel of onder een luik.
VERSCHUIVING IN DE KANKER
STERFGEVALLEN
In het algemeen waren tot 1951 de
sterfgevallen veroorzaakt door kanker
bij de vrouwen in de meerderheid.
Sinds 1951 is er een kentering gekomen,
die speciaal in Duitsland en Engeland
sterk de aandacht trok. In deze twee
landen was de verschuiving ten nadele
van de mannen bijzonder duidelijk. Ze
kon echter ook in tal van andere Euro
pese landen worden vastgesteld.
ning, die de poging van hun makker om
hun thuiskomst te vergemakkelijken,
met spanning volgden, hem voor het
laatst zagen, zoveel honderden meters
beneden en achter hen, stond zijn para
chute op verschillende plekken in
brand. Bovendien was hij slechts ge
deeltelijk geopend. Zij gaven dan ook
weinig meer voor het leven van hun
kameraad.
TOCH NOG IN LEVEN!
Enkele weken na Duitslands neder
laag kwam op een goede dag de boord
werktuigkundige weer in Engeland aan.
Hij vertelde het slot van het verhaal.
Nadat hij van de bommenwerper was
afgesleurd, had zijn parachute hem naar
beneden gedragen. Hij was niet in staat
geweest om zijn landing enigszins te
verzachten, zodat hij met een harde
smak met de aarde in aanraking kwam.
Hij brak zijn enkel, zijn oog zat dicht
door de brandwonden en zijn handen
waren niet te gebruiken. Hij werd
krijgsgevangen gemaakt en verbleef
tien maanden in een Duits hospitaal.
Toen hij daaruit ontslagen werd, waren
zijn handen nog niet normaal.
Op 26 October 1945 werd aan de
boordwerktuigkundige, toentertijd ser
geant bij de RAF, de 26-jarige Norman
Cyril Jackson uit Twickenham in En
geland, de hoogste militaire Engelse on
derscheiding uitgereikt: het Victoria
Cross. Het officiële communiqué, waar
in dit werd bekend gemaakt, vermeld
de, dat Jackson deze onderscheiding
had verdiend door „een voorbeeld van
zelfopoffering, dat nooit vergeten zal
worden".
WIJZE WOORDEN
GESCHENKEN
Geloof mij, met geschenken wint
men mensen en goden voor zich.
(Ovidius.)
Alle verzekeringen
Hypotheken
Verkoop vaste goederen
Woningbeheer
Taxaties
beëdigd als makelaar en taxateur
Veenendaal - Kanaalweg 2 - Tel. 2918