Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Eén week geen ROET Een HELDENDAAD op 6000 meter hoogte dc VALLEI- riks Autotocht Ouden van dagen naar omgeving Nijmegen li Waar is Wist Rhenen Eist By isf25.00waard Vandaag verjaart Prinses Irene TRADITIE GETROUW WEER OP 30 AUGUSTUS AGENDA Firma J. F. Tak Het Victoria Cross 29e jaargang VRIJDAG 5 AUGUSTUS 1955 No. 59 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, O verberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpe nze el Comperitie-indeling Veenen- daalse Zaterdagclubs Veteranen-tournooi nadert het einde Onderscheiding voor Veenen daalse amateurfotograaf Rond Rhenens warenmarkt Assurantie-, Hypotheek- en Woningbureau BROUWER, Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Glrono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven bij de agentschappen van „De Vallei" in de plaatsen van verschijning DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 12 eent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,68 Rubriek Vraag en Aanbod 110 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Familieberichten 15 cent per mm Abonnementsprijs 1,55 p. kwartaal Losse nummers 10 cent Sommige lieden beseffen van iets pas de waarde, als zij het hebben verloren, beweerde eens de Griekse dichter So phocles. Dit toch was zeker niet van toepassing tijdens de vacantieweek toen Veenendaal ook dagenlang iets moest missen, nJ. het stof en de roet uit de fabrieksschoorstenen. Integendeel juist, zij die niet op reis gingen en in fleurige zomerse kleding in Veenendaal achter bleven en veelal dank zij het fraaie weer in hun tuintjes buiten hebben ge zeten, verheugden zich zeer over dat gemis. Er is al lang en heel veel geklaagd en gekankerd over de plaag van roet en stof uit de fabrieksschoorstenen. Ook in onze gemeenteraad werd bij herha ling op maatregelen aangedrongen. Zonder meer is het echter een ieder duidelijk dat het hier een niet eenvou dig op te lossen probleem betreft en in zekere zin legt men zich bij het onver mijdelijke neer. Een nijvere industrie plaats kan nu eenmaal niet zonder hoge schoorstenen. Het is goed wonen in Veenendaal. Men heeft er een goede boterham. Het ligt in een prachtige omgeving. Alleen het verschijnsel van neerdwarrelend roet en stof is oorzaak van veel klachten. Men denkt hierbij behalve aan de overlast ook nog aan zijn ge zondheid welke naar men weieens heeft horen beweren door roet bedreigd zou kunnen worden. Was er geen vacantieweek geweest welke een onderbreking vormde van de roetplaag, welke in sommige delen van de gemeente veel erger is dan in andere door de overheersend westenwinden, dan zou er onder de inwoners waar schijnlijk minder over gesproken wor den dan de laatste dagen het geval ge weest is. Zoals reeds gezegd: het betreft hier een uitermate moeilijk probleem. Ver schillende plaatselijke bedrijven heb ben reeds duizenden guldens besteed voor het aanbrengen van roetvangers en dergelijke. Ook het gemeentebestuur besteed zeer veel aandacht aan het pro bleem en houdt zich regelmatig op de hoogte van de maatregelen welke de bedrijven in deze nemen. In meerdere plaatselijke bedrijven hier heeft men op het gebied van roetbestrijding het beste van het beste laten aanbrengen. Er blijft echter roet vallen, .al moet ge zegd worden dat er al zeer veel is ver beterd, en de ergste slachtoffers van de plaag zullen dat het beste kunnen merken. In vergelijking met enkele ja ren terug bereikt. is er absoluut al zeer veel Althans op dit moment schijnt er ter wereld nog geen middel gevonden te zijn dat een fabrieksschoorsteen roet- vrij kan maken en zo zal er ook in Veenendaal roet blijven vallen. Het roetprobleem is niet specifiek Veenen- daals. Tal van plaatsen zitten er mee en aan iedere fabrieksplaats is het onver mijdelijk verbonden. Is het in Veenen daal dan al veel beter geworden de laatste jaren, dank zij het feit dat de verschillende fabrieksdirecties zich in deze alle moeite en kosten getroosten, zonder twijfel zou er nog meer bereikt worden indien de enkele schoorstenen welke stellig nog voor verbetering vat baar zijn ook eens een beurt zouden krijgen. De vorige VALLEI-riks werd uitge geven bü Drogisterij Paul Groene- veld in de Patrimoniumlaan te Vee nendaal. Deze riks werd weer niet gevonden en zo is de VALLEI-riks van deze week f 25,waard ge worden. De VALLEI-riks welke nu weer wordt uitgegeven heeft als nummer Y 860517. Het is weer een rood num mer om het zoeken te vergemakke lijken. Kykt U dus deze week goed uit naar de rijksdaalder van de oude serie met de beeltenis van Ko ningin Wilhelmina en het roodge- drukte nummer Y 860517, het is de VALLEI-riks waarop u, als u deze vóór a.s. Donderdagmiddag 12 uur aan het bureau van de VALLEI kunt tonen, direct de vinderspremie in contanten wordt uitbetaald. Deze vinderspremie bedraagt thans f 22,50. De indeling van de oostelijke derde klasse KNVB voor de Zaterdagcompe titie ziet er als volgt uit: Apeldoorn; DES; DOVO; Ermelo; Excelsior '31; Sparta (E); Sp. Genemuiden; W.H.C.; VVOG en SVVN. Voor de vierde klasse A in dezelfde competitie is de indeling: AZSV; CJV- ers; DTS '33; ESA; Harskamp; Oranje- Blauw (N); SKV; SKVW; SSSE en VRC. dat er deze week op verschillen de plaatsen in de gemeente door de politie coloradokevers op aardappel akkers werden aangetroffen? dat men verplicht is het aan treffen van deze schadelijke diertjes on middellijk bij de politie te melden? dat men eveneens verplicht is ze te verdelgen? dat de Veenendaalse Harmonie „Caecilia" a.s. Zaterdagavond met me dewerking van de drumband een con cert geeft in de muziektent van Lun- teren? dat de Veenendaalse winkeliers in deze weken nog weer meer dan in voor gaande jaren, hebben geprofiteerd van de zeer vele vacantiegangers van bui ten de plaats? dat, hoewel het hier dan geen uitgesproken vacantie-centrum is, Vee nendaal toch steeds meer winkelcen trum wordt, óók voor de in de directe omgeving gelegen vacantiecentra? dat Veenendaal zo langzamer hand dus toch kan spreken van een vreemdelingen-industrie? dat er in de vacantieweek, on danks de enorme drukte op straat, geen enkel verkeersongeluk is gebeurd? dat dit wordt toegeschreven aan het feit dat niemand zich behoefde te haasten? dat op het terrein van Kwekerij Loef aan de J. G. Sandbrinkstraat op het ogenblik niet minder dan vijftien duizend rozenstruiken in bloei staan? dat het hier een groot veld van bloemen in niet minder dan twintig kleuren ter oppervlakte van 1400 vier kante meter betreft? Heden, Vrydag 5 Augustus Eerste dag van de Vacantie- reclame-actie der Veenendaal- |f se Winkeliersvereniging. (Terrein VSW) 7 uur, wed- strijden RitmeesterGeha en |l VeenendaalVSW van Vete- ranen-tournooi tocht ouden 1| van dagen. Luxor Theater Van heden Vrijdag t.m. Maan- dag de film „Sluiers van Bag- h dad" en van Dinsdag t.m. Don- H derdag „De Duivel van Dia- 11 blo". if !bmv^umiuuu\mwH^Ri:n»tuuuuisuio:ai:,.uu;i.us>.^ De datum van de dag waarnaar in deze tijd honderden Veenendaalse ouden van dagen met ongeduld uitzien, na melijk die waarop de jaarlijkse auto tocht wordt gemaakt, is weer vast gesteld. Ditmaal was het weer mogelijk deze dag traditiegetrouw te bepalen op 31 Augustus, de verjaardag van Prin ses Wilhelmina. Naar alle waarschijnlijkheid zal de tocht dit jaar gaan naar de omgeving van Nijmegen, waarbij o.m. de prach tige streken rond Groesbeek en Berg en Dal zullen worden bezocht. Des avonds zal worden rondgereden door het schitterend verlichte Nijmegen, ter wijl daarna ook de verlichting in het feestelijk versierde Arnhem wordt be zichtigd. Hoewel een en ander nog niet defi nitief vaststaat in een hedenavond te houden vergadering van het organi serende „Oranjedag" wordt de laatste hand aan de plannen gelegd kan toch wel worden aangenomen dat in de te rijden route geen wijzigingen meer zullen komen. Verder staat vast dat weer rond het Het veteranentoumooi ten bate van de autotocht ouden van dagen nadert langzamerhand het einde. Hedenavond wordt om 7 uur op het terrein VSW de wedstrijd Ritmeester GeHa gespeeld. Ritmeester staat op het ogenblik aan de kop, gevolgd door GeHa met 2 punten achterstand. Ritmeester kan dus bij een overwinning als eerste in haar afdeling eindigen. GeHa zal echter wel alles op alles zetten om haar laatste kans te verdedigen en toch nog gelijk willen komen met Ritmeester. In de tweede afdeling wordt om 8 uur Vrijdagavond gespeeld Veenendaal VSW, waarbij Veenendaal de beste kansen heeft. middaguur zal worden gestart om dan 's avonds weer in Veenendaal terug te keren. Nadere bijzonderheden omtrent het reisprogramma zullen binnenkort wor den bekendgemaakt. Wel willen wij nog even wijzen op de in dit nummer van ons blad voorkomende advertentie van de Vereniging „Oranjedag" waarin wordt aangegeven op welke wijze de deelnemers zich kunnen opgeven, als ook de datum tot wanneer dit moge lijk is. Op de 26ste April 1944 trok een stroom van viermotorige bommenwerpers van de Royal Air Force door de nacht naar de grootste kogellagerfabriek van de vgand, het enorme gebouwencomplex te Schweinfurt. Met behulp van de meest moderne navigatiemiddelen zocht de stoet zijn weg over en langs vijandelijk afweervuur en dwars door de Duitse nachtjagers. 6000 meter hoogte met Deze operatie, vormde een onderdeel van de voorbereidingen tot de invasie. Wanneer deze honderden machines er in slaagden om haar alles vernietigende inhoud van 8 ton brisant- en brand bommen per toestel boven het doel te brengen, en wanneer de bommenrich- ters er in zouden slagen de bommen- last op de juiste plaats te laten zakken, zou daarmee aan de Duitse oorlogs industrie een zeer gevoelige klap wor den toegebracht. Immers om kogel lagers draait in een gemotoriseerd le ger alles! Zonder kogellagers geen auto's, geen kanonnen, geen duikboten, geen vliegmachines, in het algemeen Hoe een sergeant van de Engelse luchtmacht, 26 jaar oud, het Victoria Cross verdiende VERKERK NAAR DE NEDERLANDSE KAMPIOENSCHAPPEN De RAV-athleet Verkerk, uie In de omtrek zo'n populaire naam geniet, heeft de tijdlimiet bereikt om deel te mogen nemen aan het kampioenschap van Nederland 10 km. Insiders is be kend, dat vorig jaar Verkerk op de Ne derlandse kampioenschappen het pres teerde de derde plaats te veroveren. Met belangstelling kunnen we dan ook tegemoetzien, wat de RAV-er thans zal presteren in de strijd om de hoogste nationale titel. Hij is echter dit jaar nog niet op deze afstand uitgekomen. In het begin van het seizoen heeft in Amster dam wel een selectie plaats gehad op de 10 km. Verkerk mocht geen uitnodiging ontvangen. De nationaal technische commissie berichtte toen, dat zijn uit nodiging wellicht bij de posterijen was zoek geraakt AANRIJDING Doordat de remmen weigerden van een bestelauto reed deze achter tegen een NBM-bus aan. De bestelauto werd ernstig bescha digd doch er deden zich gelukkig geen persoonlijke ongelukken voor. GESLAAGD Voor het in Utrecht gehouden exa men Costumière slaagde onze plaats- genote mej. Fr. Boelhouwer. De jury voor de E 55-fotowedstrijd voor amateurfotografen heeft haar be slissing bekend gemaakt. De Energie penning is toegekend aan de heer A. Meyer alhier voor zijn foto „De jeugd leert een toekomst bouwen". De ingezonden foto's zullen in de af deling Fotografie op de E 55 worden geëxposeerd. De prijsuitreiking vindt Donderdag 11 Augustus plaats op de E 55, tegelijk met de prijsuitreiking aan de winnaars van de fotowedstrijden voor vakfotogra fen en persfotografen, waarvan de prijs winnaars reeds eerder zijn bekendge maakt. MARKTBERICHTEN Op de wekelijkse eiermarkt waren Dinsdagmorgen te Veenendaal aange voerd 155.000 eieren. De handel was vlug. Prijzen voor grote eieren van f 15 tot f 15,80 per 100 stuks en voor kleine eieren van f 10 tot f 12 per 100 stuks. De aanvoer op de biggenmarkt be droeg 75 stuks. Er was een matige han del. Prijzen van f 38,tot f 46,per stuk. SNELLER POSTVERVOER NAAR HET CONTINENT De Britse PTT bestudeert op het ogenblik een plan voor een rechtstreek se luchtpostdienst tussen de Midlands en het Vasteland van Europa. Op het ogenblik wordt de post voor het Con tinent per spoor naar Londen vervoerd en vandaar naar Parijs, en andere ste den, gevlogen. Een rechtstreekse lucht postverbinding betekent dat brieven die in de namiddag in Birmingham worden gepost, de volgende ochtend irs Parijs worden besteld. Indien deze dienst wordt ingesteld en aanvaardbaar blijkt, zullen plannen voor een verdere uitbreiding van de dienst naar andere steden op het Continent in overweging worden genomen. PROEFTERREINEN VOOR GELEIDE WAPENEN In Groot-Brittannië zal een proef- terrein voor geleide wapenen worden gevestigd. In een officiële verklaring van het Ministerie van Defensie wordt gezegd, dat de bestpande terreinen voor het afvuren van geleide wapenen in eerste instantie worden gebruikt voor experimenten en dat hun capaci teit niet groot genoeg is om aan de eisen van de strijdkrachten te voldoen. Met het oog op het grote belang van een grotere operationele training, zal een speciaal proefterrein worden aange legd. De geschiktste plaats voor dit proefterrein bevindt zich in de Hebri- den, die ook faciliteiten op naburige eilanden hebben voor het doen opstij gen van vliegtuigen en doelwitvlieg- tuigen. Voor een BRIL natuurlijk naar Ziekenfondsleverancier HOOFDSTRAAT 106 VEENENDAAL De warenmarkt in Rhenen mag zich gelukkig nog steeds in een grote en groeiende belangstelling verheugen. Vooral in het vacantieseizoen bereikt het bezoek een hoogtepunt. Het is goed gezien van de organisatoren, dat sedert jaar en dag aan beide ingangen borden zijn geplaatst met het opschrift „Ver boden rijweg". Overigens zou het zon der aanwezigheid van deze borden toch een onmogelijkheid zijn om langs de kramen te rijden, omdat er eenvoudig geen doorkomen aan zou zijn. Toch zit er aan deze materie een kantje, dat hoog nodig onder de aan dacht van de verantwoordelijke perso nen moet worden gebracht. Het geval wil namelijk, dat vele wielrijders voor het bord met de aangeduide verbods bepaling komende, van hun fiets stap pen en met hun vervoermiddel aan de hand over het drukke marktterrein gaan lopen. Dit is nu al lang een wantoestand. Vele dames liepen reeds gescheurde kousen en rokken op en verschillende heren lopen met winkelhaken in hun broekspijpen. Het zou aan te bevelen zijn, wanneer ter plaatse kenbaar wordt gemaakt, dat rijwielen in het geheel niet de markt op mogen! geen verkeer te land, ter zee of in de lucht en bovendien geen bewapening. Er was dus alles aan gelegen, om deze luchtaanval zo goed mogelijk te doen slagen en er was zo weinig mogelijk aan het toeval overgelaten. Het was omstreeks de tijd, dat de Royal Air Force begon met afdelings manoeuvres, om het de Duitsers nog moeilijker te maken. De massa der bommenwerpers vloog dan ook niet recht op het doel af, dat zou te ver leidelijk zijn geweest voor de Duitse nacht jagers. Zo kon het dus gebeuren dat de machines nu eens met een noor delijke koers vlogen, en een kwartier later in oostelijke richting, vervolgens in zuidelijke, om dan het laatste eind zonder verdere omwegen op het object af te stevenen. Op die manier werd het gehele Duitse luchtverdedigingscom mando aan het gissen gezet en het kun dig opgebouwde afweersysteem ge desorganiseerd. Het was voor de En- gp'sou °on kwestie vapi weten en voor de Duitsers een gok. BOVEN HET DOEL In die nacht van de 26ste April 1944 dan bereikten de Engelsen Schweinfurt op het vastgestelde tijdstip en de hon derden tonnen bommen regenden naar beneden. Na enkele minuten stond een groot gedeelte van de fabriek in lichter laaie. Het afweervuur kwam in allerlei kleuren naar boven en menige bommen werper telde enkele gewonden, andere brandden en verloren stukken van vleugels en staart, waarna het einde niet lang meer uitbleef: als een laaien de fakkel en met een in toonhoogte op lopend, gierend geluid stortte de reus met zijn menselijke last naar de bodem, waar enige ogenblikken later een felle steekvlam aanduidde, dat deze machine geen reis meer, naar welke Duitse in dustrie ook, zou ondernemen. Van de bemanning geraakten sommigen in krijgsgevangenschap, maar meesten tijds waren de mannen, die hun leven gaven voor de bevrijdiing van Europa, onherkenbaar verminkt of geheel ver koold, zodat hun verloofde, vrouw of ouders nooit zouden weten, waar hun man gevallen was. Een van de viermotorige bommen werpers kwam vrij goed door 't moor dende afweervuur, alleen de boord werktuigkundige was door granaat splinters gewond. Zijn rechterbeen was getroffen en ook zijn schouders waren geraakt. Ondanks de treffers in de ma chine zette de piloot de afgesproken koers naar Engeland in. Korte tijd later meldde de staart- schutter over de vliegtuigtelefoon aaiï de piloot een nachtjager ergens achter hen. Nog geen minuut later flitste een bundel lichtspoormunitie naar de En gelse machine toe. Even scheen het, als of er niets geraakt was, maar direct daarna schoten de vlammen uit de bo venkant van de rechtervleugel. De brand was ontstaan vlak bij een ben zinetank en het zag er voor de beman ning donker uit. Het vliegtuig vloog op ongeveer euuu meter noogte met een snelheid van 450 kilometer per uur in een temperatuur van zoveel graden on der nul, met nog verscheidene uren vliegen voor de boeg. RISKANTE ESCAPADE De boordwerktuigkundige bood aan te trachten het vuur te blussen. Hij klom door een luik in het dak van de stuurhut en slaagde er in, ondanks zijn wonden, om boven op de romp te ko men. Hij lag er nog maar nauwelijks of zijn parachutezak scheurde open. Met enkele touwen en riemen verdween de zak door de luchtstroom door het luik in het dak naar binnen. Door de schok verloor de boordwerktuigkundige zijn evenwicht, hij zeilde van het dak van de romp naar beneden op de rechter vleugel. Hij slaagde er in zijn handen houvast te doen krijgen in het gat van de luchtinlaat van een der motoren. Lang kon hij het daar echter ook niet uithouden, omdat hij zijn handen had gebrand. Hij was dan ook genoodzaakt los te laten en gleed door de vlammen over de bovenkant van de vleugel de diepte in. Zijn parachute sleurde achter hem aan en raakte in brand. Toen de overige leden van de beman- Het Victoria Cross, dat in 1856 door Koningin Victoria werd in gesteld, is een kruis van brons, dat de Britse leeuw vertoont bo ven de kroningskroon met daar onder de woorden „For Valour" (voor betoonde moed). Spoedig na de instelling echter werd be sloten, dat moed niet alleen vol doende zou zijn om voor deze me daille in aanmerking te komen. Tot 1904 waren er dan ook slechts 521 uitgereikt. De twee wereld oorlogen verhoogden dit aantal tot nog geen 1200, waaruit blijkt, dat een soldaat uit het leger van bet Engelse Jmperii'*yi, onver schillig zijn rang of huidskleur, een zeer bijzondere prestatie moet hebben geleverd, aleer hij voor het Victoria Cross in aanmerking komt. Veldmaarschalk Montgomery bepaalde, toen hij in 1942 het commando van het nu zo be roemde achtste leger bij El Ala- mein overnam, dat niemand voor het V.C. zou worden voorgedra gen, tenzij hij door zijn optreden het lot van een heel leger in gun stige zin zou beslissen. Dienten gevolge zijn er in de achter ons liggende vijf oorlogsjaren nog geen honderd V.C.s uitgereikt. Het V.C. is de enige Engelse militaire onderscheiding, aan de uitreiking waarvan de Engelse koning zijn goedkeuring moest hechten. Pompstation waterleiding wordt afgewerkt De nieuwe waterleidingcentrale van de N.V. Waterleiding Mij „Rhenen" aan de Reumersweg nadert zijn algehele voltooiing. De laatste hand wordt nu gelegd aan de „buitenboel". Inmiddels zijn de gebouwen reeds onderling ver bonden door brede tegelpaden, terwijl nijvere handen bezig zijn met het plaatsen van de afrastering, waarvan de hoge palen zijn bedekt met een alumi nium kleur, hetgeen een zeer nette aan blik oplevert. De bezinkingsvijver aan de overkant van de weg ligt er nog wat slordig bij met zijn roestbruine bodem. Wellicht vindt men er wat op, om ook hier het geheel te laten passen in de fraaie om geving. BIJGELOOF In Slees wij k-Holstein slaat men bij een opkomend onweer nog een bijl in het hout naast de zijdeur van het huis. Men laat deze er in tot het „boze weer" voorbij is. Men legt ook wel een bijl op tafel of onder een luik. VERSCHUIVING IN DE KANKER STERFGEVALLEN In het algemeen waren tot 1951 de sterfgevallen veroorzaakt door kanker bij de vrouwen in de meerderheid. Sinds 1951 is er een kentering gekomen, die speciaal in Duitsland en Engeland sterk de aandacht trok. In deze twee landen was de verschuiving ten nadele van de mannen bijzonder duidelijk. Ze kon echter ook in tal van andere Euro pese landen worden vastgesteld. ning, die de poging van hun makker om hun thuiskomst te vergemakkelijken, met spanning volgden, hem voor het laatst zagen, zoveel honderden meters beneden en achter hen, stond zijn para chute op verschillende plekken in brand. Bovendien was hij slechts ge deeltelijk geopend. Zij gaven dan ook weinig meer voor het leven van hun kameraad. TOCH NOG IN LEVEN! Enkele weken na Duitslands neder laag kwam op een goede dag de boord werktuigkundige weer in Engeland aan. Hij vertelde het slot van het verhaal. Nadat hij van de bommenwerper was afgesleurd, had zijn parachute hem naar beneden gedragen. Hij was niet in staat geweest om zijn landing enigszins te verzachten, zodat hij met een harde smak met de aarde in aanraking kwam. Hij brak zijn enkel, zijn oog zat dicht door de brandwonden en zijn handen waren niet te gebruiken. Hij werd krijgsgevangen gemaakt en verbleef tien maanden in een Duits hospitaal. Toen hij daaruit ontslagen werd, waren zijn handen nog niet normaal. Op 26 October 1945 werd aan de boordwerktuigkundige, toentertijd ser geant bij de RAF, de 26-jarige Norman Cyril Jackson uit Twickenham in En geland, de hoogste militaire Engelse on derscheiding uitgereikt: het Victoria Cross. Het officiële communiqué, waar in dit werd bekend gemaakt, vermeld de, dat Jackson deze onderscheiding had verdiend door „een voorbeeld van zelfopoffering, dat nooit vergeten zal worden". WIJZE WOORDEN GESCHENKEN Geloof mij, met geschenken wint men mensen en goden voor zich. (Ovidius.) Alle verzekeringen Hypotheken Verkoop vaste goederen Woningbeheer Taxaties beëdigd als makelaar en taxateur Veenendaal - Kanaalweg 2 - Tel. 2918

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1955 | | pagina 1