HENRY FORD I Aram HAMEA Weer schildersnamen voor nieuwe straten in Franse Gat PUROL in huis! RENKUM BANKOVERVAL VERIJDELD Renswoude Toch een schaatswedstrijd RIJNZICHT HEROPENT Achterberg J Ruwe,rode handen Bouw van 12 woningen aan Ambachtsstraat Ook aan dc Vendelseweg 12 nieuwe woningen Om het voortbestaan van „Ceacilia" Een orgel en stoelen voor aula op begraafplaats DONDERDAG, 16 FEBRUARI A.S. v. AVONTUUR VAN EEN KANTOORBEDIENDE Wal denkt U van 2-4 of 3-6?? De broederschap der bronzen draak In het complex „Het Franse Gat" zijn de reeds aangelegde straten alle genoemd naar schilders uit de „Gouden Eeuw". Ook het terrein in het laatste gedeel te van dit complex is thans eigendom van de gemeente. Met de werkzaam heden betreffende het leggen van rio- Ter realisering van het nog beschik bare bouwvolume heeft het bestuur van Patrimoniums Bouwvereniging op dracht gegeven een plan te ontwerpen voor de bouw van 12 woningen aan de Ambachtsstraat. Mede op aandrang van de heer hoofd ingenieur-directeur van de wederop bouw en de volkshuisvesting te Utrecht is het voornemen opgevat dit werk on derhands op te dragen aap het Bouw bedrijf J. Boers. De Raad kon zich hier mee verenigen. Ook de hoofdingenieur- directeur is van mening, dat onder handse aanbesteding tot gunstiger re sultaten zal leiden. Besprekingen met genoemde aannemer resulteerden in een totale aanneemsom van 136.850, De oorspronkelijk opgegeven aan nemingssom was 142.850,welk be drag volgens de door de hoofdingenieur aangehouden normen 6.000,te hoog was. Versoberingen in het bouwplan, met het doel tot bezuiniging te geraken, konden evenwel achterwege blijven, aangezien het Bouwbedrijf Boers zich bereid verklaarde de opgegeven prijs zonder meer met dit bedrag te ver lagen teneinde een schadepost als ge volg van vertraging in de uitvoering van het werk te ontgaan; de hoofd ingenieur-directeur voornoemd zal daaraan zijn medewerking verlenen door een spoedige afgifte van de mach tiging tot gunning te bevorderen. De totale stichtingskosten van deze wonin gen worden geraamd op 172.383,56. De huur zal voorlopig worden gesteld op 8,50 per week. In dit bedrag zijn niet begrepen de kosten van water leiding e.d. Teneinde de woningbouw in onze gemeente voortgang te doen vinden heeft het bestuur van de Veenendaalse Woningstichting aan architect E. J. van de Hoef, alhier, opdracht gegeven een plan te ontwerpen voor de bouw van 12 woningen aan de Vendelseweg hoek J. P. C. Leinweberstraat. Deze woningen zullen worden gebouwd op het destijds van de heer J. Vonk aangekochte per ceel gro'nd. Op het resterende gedeelte van de Vendelseweg kunnen, nadat het daarop staande blok van 8 woningen in het kader van de krotopruiming is af gebroken, 4 beneden- en 8 bovenwonin gen worden gebouwd. De kosten van deze woningen worden geraamd op 153.802,en de huur op 7,25 per week exclusief waterleiding. Het gem.-bestuur ontving een verzoek van de Veenendaalse Harmonie „Cae- cilia" om een renteloze lening uit de ge meentekas, ten bedrage van f 10.000. De vereniging deelt in haar verzoek o.a. mede, dat ondanks bijdragen en sub sidies van de overheid, contributies van de leden en de opbrengst van extra werk, dat de leden voor de vereniging doen, alsmede de zeer belangrijke steun van particulieren, een financiële noodtoe stand is ontstaan. Het instrumentarium, dat deels versleten en deels verouderd is, geeft de vereniging, daar voor aankoop van nieuwe instrumenten geen geld aan wezig is, vele problemen. Feitelijk moes ten geheel nieuwe instrumenten in de zogenaamde lage stemming worden aan geschaft, aangezien dit sinds jaren ver eist is. Het veertig tot zestig jaar oude instrumentarium, samengesteld uit in strumenten van hoge stemming, kan on mogelijk gedeeltelijk worden vernieuwd. Ook de klank en de zuiverheid der hui dige instrumenten liggen ver beneden de minimum eisen, getuige het feit, dat daarvoor bij het concours in 1955 het cij fer 4 werd gegeven, terwijl minstens een 9 dient te worden behaald. Voorts moet de vereniging jeugdige leden kunnen aantrekken, die later in het grote korps opgenomen kunnen worden. Het is de ge woonte, dat een dergelijk jeugdkorps ge bruik maakt van de oude instrumenten, doch dit is thans ook onmogelijk. Hier door wordt de groei van de vereniging ten zeerste belemmerd. Het gevolg van het gebrek aan voldoende bruikbare in strumenten en nieuwe leden zal de ver eniging binnen afzienbare tijd noodzaken te verdwijnen. Voor de aankoop van een nieuw instrumentarium is volgens een overgelegde begroting f 10.000,— nodig en de vereniging ziet geen andere oplossing dan hiervoor een renteloze lening aan de gemeente te vragen. Wel heeft zij ge tracht door een papierinzamelingsactie en het organiseren van een concours de nodige middelen te verkrijgen, doch zij is slechts ten dele hierin geslaagd. Naar aanleiding van het bovenstaand verzoek en de daarbij gegeven toelichting zijn B en W na ampele overwegingen tot de conclusie gekomen, dat hier hulp moet worden geboden, temeer daar de reeds 51 jaar bestaande vereniging als harmo niegezelschap in het culturele- en sociale leven van deze gemeente een belangrijke plaats inneemt. Daarnaast brengt de ver eniging voor haar leden, die nagenoeg allen behoren tot de arbeiders-bevolking, een zeer nuttige vrije-tijdsbesteding. Zij zijn echter van oordeel, dat een renteloze lening van gemeentewege in deze niet op zijn plaats is en geven er de voorkeur aan om de betaling van de rente en aflossing van een door die ver eniging zelf te sluiten geldlening te ga randeren. Deze garantie kan dan worden verleend tot ten hoogste een bedrag van f703,61 per jaar, zijnde de annuïteit van een 20-jarige 31/» lening ad f 10.000,—. Als de raad In deze zin mocht besluiten is „Caecilia" waarschijnlijk uit de nood en het voortbestaan van dit mooie corps verzekerd. Bij brand- en snijwonden, Pijnlijke kloven. Ruwe haoden en Schrale huid. leringen enz. is reeds een aanvang ge maakt. Het komt burgemeester en wethou ders gewenst voor de overige in dit complex aan te leggen straten ook naar beroemde schilders uit dezelfde eeuw te noemen. Zij stellen de Raad daar toe de volgende namen voor: Ferdinand Bol (16161680), Petrus Paulus Rubens (1577—1640), Govert Flinck (1615—1660), Gerard de Lairesse (16411711), Gerard Terborch (16171687), Aart de Gelder (16451727) en Jan van Goyen (1596 1656). Hierop wordt slechts een uitzonde ring gemaakt voor het gedeelte van de westelijke randweg, dat de afsluiting van dit complex vormt. B. en W. stellen voor daaraan, evenals aan het gedeelte van de Bergweg tot de Dijkstraat, de naam te geven van Westersingel. De stand der werkzaamheden bij de bouw van de aula op de algemene be graafplaats is thans zover gevorderd, dat kan worden overgegaan tot de aan schaffing van de inventaris voor deze aula. B. en W. stellen nu de gemeenteraad voor opdracht te geven tot de leveran tie van 20 stoelen van eenvoudig model. De kosten van de stoelen bedragen 20 x 18,65 373,—. Voorts zijn B. en W. van mening, dat er een orgel moet worden aangeschaft. Hierover hebben zij zich doen voorlich ten door een tweetal deskundigen, na melijk de heren Gijsbert van Zanten en B. van Stempvoort. Deze heren ad viseerden ons over te gaan tot de aan schaffing van een harmonium of een pedaalorgel. Persoonlijk zijn zij daarop met de twee deskundigen bij de leve rancier geweest en hebben zich de ver schillende instrumenten laten voor spelen. Eenparig kwamen zij tot de conclusie, dat het pedaalorgel („peda- lion") het meest geschikt is voor het beoogde doel. In de kast is een Mei- dingen windmachine ingebouwd. Het aan te kopen instrument heeft een dispositie C: 7-spel; bovenklavier: Gamba 8', Salicional 8', Quint 2 2/3; hoofdklavier: Melodia 8', Dolce 8', Vio la 4'. Pedal: Subbas 16', Bombarde 8', Choralbas 4'. Pedalforte, Manualcou- pler, Octave-coupler, 2 zweltreden. De kosten van het aan te schaffen pedalion bedragen ƒ3.600, B. en W. stellen de Raad voor hiertoe een krediet te verlenen. Daarin is reke ning gehouden met een bijdrage van de gemeente Ede ten bedrage van 1.075,-. B. en W. tekenen bij hun voorstel aan dat het krediet ad 43.500.— 58.000.— 14.500,bijdrage Ede), verleend voor de bouw van de aula, 2.000, beneden de raming zal blijven. GESLAAGD Voor het praktijkdiploma dubbel boek houden slaagde de heer H. de Jong, al hier; voor Nederlandse handelscorres pondentie de heer J. Rebergen, voor ste nografie engelse taal mej. R. Oosterdijk, voor stenografie franse taal mej. L. M. Wildeboer Schut, voor nederlandse steno mej. W. Bijl, allen te Veenendaal. Voor het praktijkdiploma kantoor- typist(e) slaagden de dames S. Achter berg, H. C. Anbeek, Wil van Beek, Willy C. van Capellen te Rhenen, K. M. van Dijk, Tonnie Heikamp, A. van den Heu vel, A. E. de Jonge, Nellie A. Kok te Eist, J. de Kroon, Willy van de Loosdrecht, M. van Nieuw Amerongen, Nora E. van Ommerente Eist, C. van der Poel, F. L. Szabang te Rhenen, Willy Schoeman, A. G. van Veenendaal te Rhenen, Henny v. Veenendaal en de heer B. van den Bosch te Veenendaal. Veenendaal De examens werden afgenomen door resp. de Nederlandse Associatie, de Ver eniging van Leraren en de Nederlandse Unie. Alle geslaagden werden opgeleid door het Handelsinstituut Van Rijswijk aan de Prins Bernhardlaan. „DE LOFSTEM" BRACHT „PRINSES ROZELIJN" Zaterdagavond j.l. gaf het kinderkoor „De Lofstem" in gebouw „Rehoboth" haar jaarlijkse uitvoering. Dat de zaal niet geheel gevuld was moet men o.i. zoeken in het feit, dat de ijsbanen de jeugd voornamelijk bezig hield. De avond werd geopend door ds. W. Hop, die enkele woorden tot de aanwezi gen sprak en in het bijzonder mevrouw Hosang verwelkomde. Voor de pauze werden door het kin derkoor enkele liederen meerstemmig ge zongen. Vooral de liederen: De Heer is mijn Herder, Visserslied, Kinderavondge bed en „Een raar liedje" werden zeer goed gezongen. In de pauze werd een grote verloting gehouden. Het tweede gedeelte van de avond be stond uit de opvoering van de Kinder operette „Prinses Rozelijn". In ademloze stilte werd door de aanwezigen geluisterd naar dit boeiende sprookje. De korte in houd was als volgt: In het paleis heerst grote vreugde, prinses Rozelijn is jarig. Velen zijn gekomen om haar geluk te wensen en vieren vrolijk feest. Deze feestvreugde wordt echter plotseling wreed verstoord door het ontstellende bericht, dat prinses Rozelijn door een bende zigeuners is ontvoerd. Het tweede bedrijf brengt ons naar een groot bos, waar wij allereerst kennis maken met een groep kabouters en daarna met de zigeuners en prinses Rozelijn. Vooral dit gedeelte was alleraardigst. De zigeuners zien in, dat het er voor hen niet roos kleurig uitziet als de onderdanen van de koning hen te pakken krijgen en zij be sluiten dan ook prinses Rozelijn midden in het bos te zetten. Het derde bedrijf speelt zich eveneens af in het bos. Wij zien dan, dat prinses Rozelijn door de kabouters wordt gevonden en door mid del van het toverboek van kabouter Ho- kus Pokus komen zij te weten waar de prinss woont. Twee elfjes voeren dan nog een dans uit. Wij zijn dan weer in het paleis en zien de thuiskomst van prinses Rozelijn. Iedereen is dolgelukkig en de koning geeft een groot feest. De regie berustte bij de heer Joh. Wegen, die de prachtige décors eveneens met eigen hand vervaardigde. De avond werd door ds. Hop met dankgebed gesloten. Er kan op een geslaagde avond worden te ruggezien. In tegenstelling tot een bericht op de voorpagina van dit nummer afgedrukt, berichtte men ons zojuist nog dat men vandaag heeft besloten toch schaats wedstrijden te organiseren op de ijs baan aan het Benedeneind. Deze wedstrijden worden gehouden zaterdagmiddag om half drie en wel voor jongens en meisjes in drie groe pen, n.l. voor de leeftijden 8 tot 10, 10 tot 12 en 12 tot 14 jaar. Het gaat hier om hardrijden op een baan van 500 me ter. De deelnemers kunnen zich aan de baan vervoegen. Verder zijn er plannen om, ijs en weder dienende, in de komende dagen nog wedstrijden voor volwassenen en een wedstrijd ringrijden te organiseren. GESLAAGDE OUDERAVOND V.G.L.O.-SCHOOL Vrijdagavond werd in de aula van de Chr. V.G.L.O.-school alhier de eerste ou deravond van dezé nieuwe en fraaie school gehouden. Ondanks de koude wa ren zeer veel ouders deze avond aan wezig. De avond werd ingeleid door het hoofd, de heer Wijnmalen, met het lezen uit Samuël. Naar aanleiding hiervan wees de heer Wijnmalen ouders en opvoeders op de plichten en verantwoordelijkheden ten aanzien van de kinderen. Een van de belangrijkste onderdelen van de avond was het declamatorium, waaraan door alle leerlingen van de school onder leiding van de heer Lok horst werd medegewerkt. Op treffende wijze werd hiebij 16 eeuwen kerkgeschie denis in beeld gebracht. Aardig* was ook de begeleiding van de zang met blok fluiten. Vanzelfsprekend toonden de ouders bij zonder veel belangstelling voor de werk stukken van de leerlingen, welke in drie lokalen waren uitgestald. De stof inzake emigratie was zeer interessant en een en ander was dan ook overzichtelijk en sug gestief geëxposeerd. Al met al werd het een zeer geslaagde avond. DAKTERRASSEN - WATERPARTIJEN HOTEL - RESTAURANT - BAR g 20.00 UUR APARTE ZALEN VOOR PARTIJEN VROUWEN WERELDGEBEDSDAG Vrijdagavond a.s., komen de vrouwen van de N.C.V.B. te Achterberg in gebouw „Bethel" bijeen evenals zovele vrouwen over de gehele wereld, om deel te nemen aan de gebedsuren. Het onderwerp is dit jaar „Een kudde, een Herder". Alle vrou wen zijn van harte welkom. HONGEREND WILD De zware sneeuwval speelt het wild ook in onze omgeving parten. Vele be woners van Achterberg hebben de nood van de vogels begrepen en strooien op een van sneeuw vrijgemaakte plaats, voedsel en zorgen voor water waarin zij wat suiker gestrooid hebben teneinde be vriezing tegen te gaan. Dat er echter voor de reeën, welke zich in de bossen en in de Meent ophouden wat gedaan wordt is ons niet gebleken. Door koude en honger gedreven zwerven deze dieren 's nachts door geheel Achterberg. Zij zijn in ver schillende tuinen doorgedrongen en zoe ken naar achter gebleven veldgroenten. Voor deze zeldzame dieren, welke in onze prachtige omgeving zo goed tot hun recht komen, mocht toch zeer zeker wel wat gedaan worden. Wij vragen dan ook alle dierenvrienden zich het lot van de reeën aan te trekken en ook voor deze dieren van sneeuw vrijgemaakte plaats als voederplaats in te richten. Met de konijnenstand is het eveneens droevig gesteld. De gevreesde ziekte myxomathose heeft zeer veel slachtoffers onder de konijnen gemaakt. De dieren zitten overal langs de weg hun dood af te wachten. Hopelijk zijn door de zware vorst de meeste ziektebacillen gedood, waardoor er een stilstand in "de ziekte komt. SCHEPPER VAN DE GROOTSTE AUTOMOBIEL FABRIEK IN DE WERELD, SYMBOOL VAN EEN DER MEEST KARAKTERISTIEKE ASPECTEN DER AMERIKAANSE BESCHAVING: DE MASSA-PRODUCTIE. DE VREDES- EN OORLOGSPRODUCTIE VAN ZIJN FABRIEKEN OP VIJF CONTINENTEN HEEFT ZIJN NAAM EEN ALGEMEEN BEGRIP GEMAAKT In 1836 werd Ford, als zoon van een welgestelde land bouwer, geboren op een boerderij in de nabijheid van Dear born in de staat Michigan. Hij bezocht een kleine dorps school en hielp tegelijkertijd zijn vader met het gewone werk op de boerderij. Reeds als jongen had hij er slag van om met werktuigen te knutselen en gebruikte hij grove ge reedschappen om aan onderdelen van machines te prutsen. Toen hij 12 jaar oud was, gebeurden er twee dingen die zijn leven beslissend beïnvloedden: hij kreeg een horloge en zag voor het eerst een voertuig zonder paard een locomobiel voor de aandrijving van dorsmachines. Hij bestudeerde het mechaniek van zijn horloge en na verloop van een jaar was hij in staat elk willekeurig horloge in elkaar te zetten. De locomobiel had een geweldige indruk op hem gemaakt en na een paar jaar knutselen had hij een werkmodel gebouwd. Op zijn zeventiende jaar verliet hij de ouderlijke woning en de school, wandelde de 14 km naar Detroit om zijn eerste betrekking te aanvaarden bij de Michi gan Car Works, waar hij reparaties uivoerde voor 1.10 per dag. Reeds na een week verliet hij zijn eerste be trekking en ging naar een gieterij en werkplaats waar hij 2.50 per week verdiende. Om wat extra geld te ver dienen repareerde hij 's avonds hor loges. Ford had plannen beraamd om hor loges te maken tegen een verkoopsprijs van een dollar, doch hij liet deze ideeën varen toen zijn vader er op aandrong dat hij thuiskwam om hem met het werk op de boerderij te hel pen. Terwijl hij hiermede bezig was, bezocht hij gedurende de winter van 1884 de handelsschool, experimenteerde met machinerieën in zijn goed uitge ruste werkplaats (hij was inmiddels machinist geworden) en maakte Clara Bryant, de dochter van een buurman, het hof. In april 1888 trouwde hij met mejuffrouw Bryant, die hij „The Be- liever" ging noemen, aangezien zij zelfs toen zijn beste vrienden aan hem gingen twijfelen, haar vaste geloof in zijn kunde behield. ZIJN EERSTE MOTOR! In het huis, dat hij voor zijn vrouw gebouwd had, maakte hij zijn eerste werktekening van een benzinemotor. Hij was er van overtuigd, dat de geruis loze benzinemotor en niet de stoomma chine de krachtbron voor de toekomst zou worden. Spoedig kwam hij echter tot de ontdekking, dat hij zijn machine niet op een boerderij zou kunnen bou wen. Hij had de mechanische uitrusting nodig, die men slechts in een stad als Detroit kon vinden, zodat het jonge paar in 1891 naar Detroit verhuisde, waar Ford een baantje als machinist vond een twaalf-urige werkdag voor 45 dollar per maand. In een klein schuurtje ach ter het huis werkte hij in zijn vrije tijd verder aan de benzine-motor. In 1892 voltooide hij de motor en pro beerde haar voor het eerst, in de keuken der Fords, waar bevestigd aan de goot steen, de bougie verbonden was aan de lichtfitting terwijl zijn vrouw de olie toevoer regelde. De motor liep! Inmiddels had hij de aandacht getrok ken van verscheidene zakenlui, die hem in 1898 10.000 aanboden, welk bedrag genoeg was voor de bouw van tien wa gens. Zij stichtten de Detroit Automo bile Company. Het duurde echter niet lang of Ford en zijn financiers scheid den door meningsverschillen. In samenwerking met een andere groep, werd Ford in 1901 hoofdingenieur van de Henry Ford Maatschappij. Maar alweer leidde verschil van mening tus sen Ford en de andere aandeelhouders tot de opheffing van de Mij. in 1902. De moeilijkheden van Ford met zijn aan deelhouders werden toegeschreven aan zijn weigering om gehaast te worden in zijn proefnemingen en aan zijn bewe ring dat de fabricage van een goedkope automobiel succes zou hebben. Ford vond nieuwe geldschieters en de nieuwe maatschappij produceerde spoe dig de Ford-mobile, welke verkocht werd voor 850. Dit was model A, gebouwd voor praktisch, dagelijks gebruik. De be niet schoonheid of comfort. De wagens waren taai, eenvoudig en goed gebouwd en kregen zodoende een goede naam. Na vijf andere typen geproduceerd te hebben, begon Ford in 1908 aan een nieuw type dat zijn bekendste auto zou ^DRIAAN KLEINTJES, kantoorbedien de, zes-en-veertig jaar, sloeg de deur achter zich dicht en begon zijn dagelijkse wandeling naar de bank. Pakje brood plas appel in de tas onder de arm. Adri- aan liep moeilijk door een vergroeiing in het heupgewricht, maar tweemaal tram men per dag betekende dertig cent en ge wone kantoorbedienden, al zijn ze dan 46 jaar, hebben maar kleine inkomens. En zo erg ver was het nu ook weer niet, vooral als je de gehele dag kunt zitten achter je bureau. Als het mooi weer was, had Adriaan Kleintjes er zelfs plezier in, maar ach: hoe vaak is het mooi weer in dit land van water? Wanneer hij door de plassen en de modder waadde, moest hij waarachtig nog goed opletten, dat zo'n voorbij sui- zende auto hem niet onder spatte. Iedere dag opnieuw verbaasde Adriaan zich over het grote aantal auto's dat hem in haalde of tegemoet reed. Kleine, hoge vehikels, brede, glimmende sleeën, vrachtauto's, legerwagens, doch het meest particulieren. Van auto's had hij machtig veel verstand, niet van plaatjes uit de kranten of tijdschriften maar uit eigen ervaring. De jonge Kleintjes was van de lagere school assistent in een garage geworden en dat prutsen, en draaien en schroeven was hem best bevallen. Hij had een aar dige baas, die de jongen wel eens wagens liet inrijden of boodschappen in de om geving liet doen in zijn eigen auto. En die Adriaan wist daar wel weg mee, zo dat hij vaak langer rondtoerde dan strikt noodzakelijk was. Die goeie baas stond de ganse dag maar te fluiten en te zingen bij zijn kapotte vehikels en nam het zo nauw niet met de discipline in zijn be drijf, dat echter wonderwel floreerde. Het waren zorgeloze en gelukkige jaren voor Adriaan. ]y[AAR geluk is een broos kortstondig bezit. De kwaal van zijn jeugd ver ergerde in de tochtige garage, admini stratief werk was iets, dat zijn baas des avonds zelf in een handomdraai deed en zo moest Adriaan op doktersadvies een rustiger en zitend beroep kiezen. Dat viel in die dagen niet mee, vooral als je han den hard en eeltig geworden zijn door het draaien aan moeren en bouten. Een oom, die op een bank werkte, wist hem er in te werken en zo werd Adriaan kan toorbediende, weinig opwindend, geest dodend en slecht betaald. Het sleurleven van opstaan, naar kantoor wandelen, eten, lezen en naar bed. Eindeloos. Eerst 23 jaar, nu 46 jaar, 'n klein manneke, zonder idealen, maar wel dromen van een eigen huisje buiten, een eigen auto, chef over wel vijftig employé's. Opstaan als je daar zin in had, naar kantoor gaan en zo eens poolshoogte nemen en weer vroeg naar huis in je auto, die je dan achteruit de garage inreed. En als-ie mal heur aan zijn wagen had, zou hij zijn oude baas opbellen, of liever laten opbel len, om het ding even na te kijken. Re kening: bij Adriaan Kleintjes, met bank rekening bij Dat droomde hij niet alleen, dat liep hij iedere ochtend en avond te fantaseren onderweg, terwijl de prachtigste auto's langs hem heengleden, hem bespatten of hem bij het oversteken naar het leven stonden. J)IE OCHTEND, toen het lente geworden was en alles zo licht en schel was om hem heen, voelde hij al heel pijnlijk, welk een onbeduidend kereltje hij toch wel was, met zijn tasje onder de arm sjokkend door de drukte, terwijl het net (Zie verder pag. 4.) worden. Het was het T-model, rumoe rig, ongemakkelijk, lelijk, maar zeer praktisch. Nadat binnen vijf jaar 500.000 waren, werd het het mikpunt van grap pen en spotprenten, welke Ford als een goede reklame voor zijn produkt be schouwde. Het aandelenkapitaal van zijn maatschappij werd verhoogd tot twee miljoen. De 4000 arbeiders in de nieuwe High- land Park Fabriek produceerden in 1911 34.528 auto's. De grote vraag leidde naar verhoogde produktiesnelheid, die bereikt werd toen Ford in 1913 begon te expe rimenteren met de lopende band. De snelheid, waarmede deze banden voortbewogen konden worden, werd be studeerd en toegepast. Het resultaat was, dat meer wagens dagelijks de lopende band op eigen kracht konden verlaten. DE LOPENDE BAND Op 31 december 1918 legde Ford het presidentschap der firma neer ten gun ste van zijn zoon Edsel. In het voorjaar van 1919 kocht hij alle aandelen die niet reeds aan zijn familie toebehoorden op, zodat de maatschappij met een kapitaal van 100.000.000 familiebezit werd. In hetzelfde jaar werd de fabriek in River Rouge gebouwd. Gedurende de zestien jaar van 1908 tot 1924 produceerde Ford 10.000.000 T Fords Bijna elk jaar werden de prijzen ver laagd, zodat in 1926 de tour-sedan ver kocht werd voor 298 en de roadster voor 260. In 1926 veranderde Ford zijn T-model in een mooi nieuw model A, fN Zoals onvoldoende bekend is be staan er Automobielen, die wat kwaliteit en uiterlijk betreft, kun nen wedijveren met de duurste merken, voqr een prijs, die voorheen niet mogelijk werd geacht. Om hier meer bekendheid aan te geven, vragen wij Uw aandacht voor het navolgende: De Eisenach Motor Werke, E.M.W. (voormalige D.K.W.-fabrieken), voor Nederland en de Import Mij. „De Binckhorst" N.V. den Haag, brengen U op de a.s. R.A.I. een serie auto mobielen, voor biina vooroorlogse prijzen en ongelooflik mooi. Verzuimt U niet deze te gaan zien; zien is kopen. Of vraagt u vrij- bliivend inlichtingen bij de Dealer: Autobedrijf W. G. Prette, Telefoon- weg 74, Ede. U wilde weten hoe de prijzen lig gen??? O.a. 45 Coach, geheel com pleet f 4495,carr. geheel van Plastik materiaal. Carr. van Metaal f 4875,2-deurs, 4-deurs, cabrio lets, Stationcar, enz. enz., dus voor elk wat wils. Stoort U zich niet aan wat anderen er van zeggen, d.i. of onwetendheid of de concurrentie. welke vier jaar later opgevolgd werd door de V-8. Zoals gedurende de eerste wereldoor log was Ford tegen meedoen der V.S. aan de tweede wereldoorlog. Na de Ja panse sluipaanval op de marinebasis Pearl Harbour echter, stelde Ford zich geheel in dienst van de oorlogsinspan ning. In het midden van de grootste oor logsproductie nam Ford weer de leiding op zich, die hij 25 jaar te voren neer gelegd had. De plotselinge dood van zijn zoon Edsel in 1943 was hiervan de oor. zaak. In september 1945 trok Ford zich weer terug, waarbij hij de leiding over droeg aan zijn kleinzoon, Henry Ford de tweede, die op 21 september 1945, 28 jaar oud, de leiding op zich nam. Henry Ford overleed 8 april 1947 te Detroit. Behalve fabrieken, bezitten de Fords een spoorweg, schepen, staalovens, sme derijen, ijzer- en kolenmijnen, bossen en rubber- en soja-bonenaanplantingen. (69) Verrast kijkt de bluffer de spreker aan. „Huh, gij hebt een harnas te koop, zegt geWel, laat ons ogenblikkelijk gaan zien of het mij om de forse leden past. Gaat gij mede, Bliondello?" „Een ogen blik nog", roept de speelman opgewonden uit, „ridder Corato daagt daar opnieuw een ridder uit, en daar komt reeds een van Aiglons kampvechters naar voren." En inderdaad rijdt daar, fier gezeten op zijn vurig ros, een ridder het strijdperk in om de uitdaging van Balthazars kampioen te beantwoor den; Het vizier van zijn strijdhelm is neergeslagen, maar aan de rode roos, die op zijn schild prijkt, herkent een ieder Heer Aram van Barranca. Onder donderend gejuich van de toeschouwers stelt Aram zich tegenover zijn tegenstander en heft de lans bij wijze van groet. De trommels roffelen, de bazuinen en schalmeien schetteren het signaal tot de aanval. Diep drukt Aram de sporen in de flanken van zijn paard en met gevelde lans stormt hij naar voren. Hij ziet, hoe de lanspunt van ridder Corato op hem toeflitst en werpt zich opzij in het zadel. Met een scherp gepiep schuren de schachten der lansen langs elkaar, en de stoot tegen zijn geheven schild is zo hevig, dat Corato's lans in splinters vliegt en Aram wankelt in het zadel. Doch zijn eigen lanspunt heeft de andere ridder midden op het borstpantser ge troffen, zodat Corato half uit het zadel geslingerd wordt. Als het paard van zijn tegenstander stei gerend aan Aram voorbij flitst, ziet deze dat de ridder er in slaagt, ofschoon wankelend door de verdovende slag, toch nog in het zadel te blijven, maar volgens de reglementen van het tournooi is Aram onbetwist overwinnaar in dit duel. Met op geslagen vizier rijdt de jonge ridder lachend langs de enthousiast juichende edelen op de tribunes. De edelvrouwen en hun hofdames werpen hem linten en handschoenen toe bij wijze van hulde aan de overwinnaar, maar te midden van de juichende jonkvrouwen zit een knap, blond meisje, dat Aram met gefronste wenkbrauwen toornig aankijkt; het is jonkvrouwe Sylvia, het meisje, dat vergeefs getracht heeft om Aram aan de zijde van Balthazar te laten strijden (Wordt l0d>

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1956 | | pagina 2