'N IEMKER
VERTELT
r
't Is eerder
vakantie
dan U denkt..
van
den'Basck
PROFITEERT
Het Delfts
Orakel
CORSETTENHUIS
Het is zo mevrouw,
Geef moeder voor moederdag
ARWA kousen
Ook voor Uw baby of kleuter
Novana onderkleding
STRAATPREDIKING
voor vakantie-artikelen
V
Speciaalzaak dus
de grootste sortering
i&beLle^>
JONGEMAN
VERKOOPSTER
Let op het juiste adres
Handschoenen
Shawls
Blouses
Jovanda nylons
Japon- Rok- en Blousestoffen
Bruidsstoffen
SCHETSEN VAN HET PLATTELAND
KiestdeZen&yde. kiest RANG
*t)e tMsnapeiitUf. van demsteZMUf.
HEIN VAN SCHUPPEN
de mooiste japon staat U niet
hebben wij altijd iets aparts in
Jurkjes - pakjes - schoentjes - sokjes
doopjurken - batist schortjes enz. enz.
Zie vooral onze collectie kleuterkleding!
AWBEIEIkC
HOOFDSTRAAT 66a TELEFOON 2976
Ds. J. Overduin hoopt zaterdag 12 mei
des avonds 8 uur op het Davidsplein te
spreken over:
„DE POLITIEK VAN DE GLIMLACH."
DRUKWERK
De Gelderse Vallei
U komt vast al in een zonnige vakantie-stemming als U onze
grote sortering ziet in:
KOFFERS
REISTASSEN
REISNECESSAIRES EN
TOILET-ETUIS
GEHEEL OPVOUWBARE
KAMPEERTAFEL EN
-STOELEN
ZIJTASSEN
RUGZAKKEN
PLUNJEZAKKEN
SPIRITUS- EN BENZINE
BRANDERS
PRIMUS-
KOOKTOESTELLEN
KAMPEER-PANNEN
THEE- EN
KOFFIEKETELS
KAMPEERBESTEKKEN
BORDEN EN BEKERS
SLAAPZAKKEN
LUCHTBEDDEN
LUCHTKUSSENS
LUCHTPOMPJES
WATERZAKKEN
Hoogstraat 9-11
Telefoon 2292
van onze
SPECIAALZAAK - SORTERING
U zult versteld staan van onze enorme keuze
OVERHEMDEN EN WEEK-END
SHIRTS
ONZE ZELFBINDER COLLECTIE
Een ideale dracht is een
RIVIèRA-SHIRT
Ct£*
Damesmode en Stoffenhuis
In tenui labor, at tenuis non gloria
Nederig mijn taak, niet nederig is
mijn roem.
j
Geen wonder dus, dat onze eerste vraag
aan de immeker, zoals hij hier in deze
streek van zand en hei wordt genoemd,
die angst van schier alle mensen voor een
prik van een bij gold:
„Bent u niet bang, dat ze u zullen
steken?"
Een verwonderde blik, kauwen op het
kromme pijpje en dan als antwoord:
„Bang? Nië, mieneer, ze kennen me
toch!"
Ze kennen me toch? Hoe is dat moge
lijk: die kleine duiveltjes kénnen hem
en daarom steken ze hem niet?
Het is een van de dingen, die wij waar
schijnlijk nooit zullen leren begrijpen,
want uit dat simpele antwoord spreekt de
grote, alles overheersende liefde van deze
verweerde buitenman voor zijn dieren.
„Vertelt u ons eens iets over uw bijen"
Vertellen over zijn bijen? Ja, dat wil hij
wel en de kleine staalgrijze ogen gaan
twinkelen in het gelaat.
„Kijk, dat zit zo, mijnheerEn dan
volgt er een verhandeling, waarvan wij
geen jota snappen, ook al doen wij net
alsof. Maar wij behoeven geen comedie
te spelen, want deze stille, natuurgebon-
den man heeft ons allang door en ineens
wordt zijn verteltrant eenvoudiger.
„Wanneer we nu deze korf nemen
zal 'k maar zeggen daar zit een flink
volk in: ik denk zo van tussen de twintig
en vijfentwintigduizend bijen. En dat gaat
Een iemker of imker, iedereen weet wel wat dat is: een
bijenhouder. En iedereen heeft er wel een gezien, al was
het maar op een plaatje: zo met de z.g. bijensluier over
het hoofd. Maar, neen.... dat is toch het echte oude soort
niet, die „met de kap op". Dan was die „immeker" die wg
spraken, een andere! Er was geen sluier te bekennen en het
enige, dat wg konden ontdekken, was een sluier rook rond
zijn verweerde kop, rook die hij naarstig dampend onttrok
aan een krom, zwartgebrand smokertje.
Zie hem daar staan gebogen over zgn „immen" zgn bijen
volken. Zg moéten iets tot hem zeggen, dat kan niet anders:
zijn houding en zgn blik zgn er te geconcentreerd voor. En
zg zéggen hem iets, zgn kleine, gevleugelde zoemers
Met zeker ontzag zien wg hem verder gaan van korf naar
korf, zónder de sluier, zónder de angst, die wjj voelen bg
het naderen van die „stekende ondieren", zoals wg de bgen
al armzwaaiende maar al te vaak betitelen wanneer
zg te dicht bg het reukorgaan van ons aardse omhulsel
omzwerven.
dan zo: als ik een zwerm heb u weet
toch wat een zwerm is? doe ik die in
een korf. In die korf bouwen ze him raat.
De koningin of moer legt, nadat zij haar
zgn. „bruidsvlucht" heeft gemaakt en
door de darren is bevrucht haar eitjes in
de cellen".
NIEUWE KONINGINNEN
Na 21 dagen komeh uit die eitjes de
werkbijen, dat zijn de bijen die de ho
ning, het stuifmeel en het water moeten
verzamelen. Is een volk nu groot genoeg
geworden, dan gaat het zich splitsen, het
zgn. zwermen. Dat gebeurt meestel in mei
of juli."
„Ja, ehmaar als zo'n volk zich gaat
splitsen", vragen wij verwonderd, „waar
blijft dan de koningin? Daar is er toch
maar één van?"
De imker trekt even aan zijn pijpje en
het lijkt alsof hij achter z'n bruingerookte
tanden glimlacht.
„Een goéde vraag! Vóórdat de bijen
echter gaan zwermen, bouwen ze moer-
cellen en daarin kweken ze nieuwe ko
ninginnen. De ouder moer verlaat met de
zwerm de korf en de jonge moer voegt
zich bij de bijen, die in de korf achter
blijven!"
Het is alles zo eenvoudig en toch gaat
het ons reeds duizelen. Geen wonder dan
ook, dat de kennis van de bijen eeuwen
lang maar zeer beperkt bleef.
Onze bij of „honing-bij" dateert reeds
uit het stenen tijdperk. Ook in de H.S.
lezen wij reeds over bijen. Zo wordt Ka-
naan beschreven als een land, over
vloeiende van melk en honing, terwijl
Simson in de door hem gedode leeuw een
bijenzwerm en honing zag en daarop het
raadsel opgaf aan de heidense bruilofts
gasten: „Van de eter ging spijs uit, van
de sterke iets zoets". Ook de geniale
Aristoteles toonde reeds, zij het een
zuiver theoretische, belangstelling voor
het bijenleven.
DE KAST EN DE KORF
Tot de middeleeuwen bleef de kennis
over de bijenteelt zeer gering. Het eerste
boekwerk over deze nijvere gemeenschap
was van Edward Wotton (14921555), hij
was evenwel nog een trouw aanhanger
van Aristoteles. Onze landgenoot Swam-
merdam (1637—1680) schreef in 1669 ook
een boek over de gevleugelde honing-
produkten.
Op velerlei wijzen heeft men de bijen
gehuisvest. Een der oudste vormen is de
holle boomstam, die later werd vervan
gen door de korven, waarvan de zgn.
bisschopsmuts een der oudste is. Van de
korven kwam men tot de zgn. boog
korven en daarna tot de modernste kas
ten, waaronder de allerlaatste snufjes in
plastic vertegenwoordigd zijn.
Lange jaren heeft de korf zich in ons
land als de „ideale bijenwoning" kunnen
handhaven en ook al is zij heden ten dage
vrij algemeen door de kast verdrongen,
op de heide en zandstreken is de korf
toch nog volop in gebruik.
Ook ónze iemker is een korfiemker en
starend in de verte vertelt hij verder
over zijn zeer geliefde dieren, vertelt hij,
hoe zij hem kennen aan de geur, die hij
bij zich draagt, en dat zij hem niet steken,
omdat hij weet, hoé hij met haar om moet
springen. En onder al dat vertellen voe
len wij hoe zijn leven rijk en gevuld is
door de liefde voor zijn immen.
De grootsheid van het bijenleven, dit
nader komen tot de natuur en haar
Schepper, heeft van de iemker een stille
in zichelf gekeerde man gemaakt.
Stil gaan we huiswaarts, nog lang
weerklinken zijn eenvoudige woorden mij
in de oren:
„Nië mieneer, ze kennen me toch...."
C. Vr.
„KINDERKAARTJES"
In de regel mag een reizend kind niet
zijn eigen kaartje bewaren. Voorzichtig
heidshalve doet vader of moeder dit om
het bij de contróle te kunnen tonen. Dit
moet voor een kind niet prettig zijn. De
jeugdige reiziger wil zelf zijn eigen
kaartje hebben, dat door de conducteur
wordt geknipt bij in- en uitgaan van het
station en ook vaak nog eens onderweg,
in de trein, waardoor het helemaal „echt"
voor hem is.
Het tijdschrift uitgegeven door de
Franse spoorwegen: La Vie du rail, heeft
in zijn propaganda-plan hiermee reke
ning gehouden en een speelgoedkaartje
gemaakt.
Op de ene zijde ervan staat een grappi
ge tekening en op de andere een propa
gandatekst voor de spoorwegen.
Het is nog niet te zeggen of deze kaart
jes aan alle stations en loketten zullen
worden afgegeven, maar als dit het geval
is, zal het „kinderkaartje" een ruime
oogst aan glimlachen geven op de stations
en in de treinen: glimlachen van jeugdige
klanten, van de loket-beambten en van
de conducteurs.
Ook paedagogisch hebben deze kaartjes
waarde. De jeugd kan er door leren, goed
op het kaartje te passen.
VOETBALLERS
ONMENSELIJK BEHANDELDE
In Engeland hebben de beroepsvoetbal
lers niet de minste vrijheid. Meestal moe
ten ze met loonkortingen genoegen ne
men, aangezien de gebruiken het hun on
mogelijk maken, tot de vereniging hunner
keuze over te gaan, zonder dat ze daartoe
vergunning van hun oude vereniging heb
ben gekregen, hetgeen in het algemeen
een zuiver financiële aangelegenheid is.
De aangevallen voetbalverenigingen
menen dat zij tot een dergelijke „nood
sprong" verplicht zijn, aangezien zij an
ders helemaal niet meer met de rijke
voetbalverenigingen zouden kunnen me
dedingen, wat het aantrekken van goede
krachten betreft. Jammer voor hen zijn
in het algemeen de beste krachten reeds
bij de kapitaalkrachtigste verenigingen.
$1
Verkrijgbaar in diverse fijne vruchtensmaken. los a 32 cent per 100
gram en in rollen d 17 cent. Let op de naam RANG op het be
schermend omhulsel van elk „Rangetje" en op iedere rol.
(Vervolg van pagina 1.)
gen gezet op het slot Loevenstein. Door
de vastberadenheid en behendigheid van
zgn vrouw wist hg uit zgn kerker te ont
snappen in een echte schuilplaats voor
een philoloog (taalkundige) een boe
kenkist.
Vondel dichtte naar aanleiding hier
van bij de dood van zgn vriend De Groot:
Twee kisten bergden Huig de Groot
De een levendig, maar de ander dood!
Via Antwerpen begaf de vluchteling
zich naar Pargs en verbleef daar een
tiental jaren, verdiept in de studie, maar
ook bezorgd voor het dagelijks brood,
daar de meeste zgner goederen waren
verbeurd verklaard. In 1631 keerde hij
terug naar Holland, maar vond daar geen
rust noch veiligheid, zodat we hem het
volgende jaar in Hamburg vinden.
Hij ontving daar aanbiedingen van de
koningen van Denemarken, Polen en
Spanje, die als om strgd van zijn dien
sten gebruik wilden maken.
Toen de Zweedse held Gustaaf Adolf
in 1634 te Llitzen sneuvelde trad De Groot
in dienst van Zweden en werd Zweeds
gezant te Parijs.
Negen jaar later reisde hg naar Stock
holm, nam afscheid van Koningin Chris
tina en zou zich naar Holland begeven.
Bij zgn terugkeer leed hij echter schip
breuk op de Duitse kust van de Baltische
Zee.
IN BALLINGSCHAP
GESTORVEN
Hugo de Groot stierf verlaten (op 28
augustus 1645) op een ogenblik dat zgn
leven een nieuwe wending zal gaan ne
men. De rust in eigen land heeft hij niet
meer mee mogen maken. Gescheiden van
vrouw en kinderen stierf hij op 62-jarige
leeftgd in de eenzaamheid en in een
vreemd land. „De zon van Holland ging
te Rostock onder" zei Vondel op zgn be
grafenis. In de Nieuwe Kerk te Delft
ligt zijn graf en daar wordt hij vereerd.
Dat gedenkteken is echter niet het be
langrijkste monument, want de werken
van De Groot vormen grotere ereteke
nen.
GRONDLEGGER VAN HET
VOLKENRECHT
Het standaardwerk van zgn leven is
zijn boek „Over het Recht van de Oor
log en Vrede". Het verscheen te Pargs
in 1625 en was opgedragen aan de Ko
ning van Frankrijk, Lodewijk XIII. Door
dit boek werd De Groot de grondlegger
van het Volkenrecht en de baanbreker
voor het pacifisme.
De betekenis van dit werk is direct na
de verschijning in vele landen beseft. De
Engelse filosoof Eduard Lord Herbert of
Cherbury schreef drie maanden daarna
aan De Groot: „Ik behoef u niet te zeg
gen hoezeer de verhandeling „De jure
belli ac pacis" ons van pas kwam."
Niet altgd heeft men dat zo gevoeld.
Grotius' boek heeft dagen gekend, waar
in het minder de aandacht trok, maar
indien al soms het aanzien van dit boek
aan het tanen was, in algehele vergetel
heid is het nooit geraakt. Het vertoonde
eigenschappen als van een phoenix1),
totdat het thans het niveau bereikt heeft
van een levende klassiek, een van die
zeldzame boeken, die niet kunnen ver
gaan. In Engeland in het bijzonder „in
de vruchtbare landouwen, door de kry-
stallijnen Theems bespoeld", zoals De
Groot op zgn dertigste verjaardag zong,
is zijn lamp steeds brandende gehouden.
In 1925 is het jubileum van dit in 1625
verschenen boek overal in de wereld her
dacht, in Groot-Brittannië weids ge
vierd. Waaraan is die duurzame belang
stelling voor die onsterfelijkheid van dit
werk toe te schrijven?
De Groot heeft het volgende medege
deeld over zijn beweegredenen tot publi
catie er van: „Ik beoogde vooral om, zo
veel als in mij was, die woede, niet al
leen de Christenheid, doch de gehele
mensheid onwaardig, oorlogen naar wil
lekeur te beginnen woede die ik heden
ten dage zo sterk zie toenemen, tot on
heil van zovele volken."
OOK VOOR ONZE TIJD
We kunnen de voornaamste denkbeel
den van De Groot die ook voor onze da
gen gelden, als volgt samentrekken. In
de eerste plaats, dat het gedrag van de
volken volgens dezelfde morele maatstaf
dient te worden gemeten als het gedrag
van de individuële mens; in de tweede
plaats, dat wetteloosheid niet slechts een
kwaad is tussen burgers en burgers,
maar ook tussen geloof en geloof, ras en
ras, volk en volk; in de derde plaats, dat
in feite alle rassen, alle godsdiensten en
alle beschavingen gelijkelijk eerbiedwaar
dig zijn.
En tenslotte, dat verdraagzaamheid en
naastenliefde zowel onder de volken als
onder de individuële mensen moeten
heersen.
Zijn deze denkbeelden niet geschikt
voor onze dagen?
Hugo de Groot was absoluut geen pa
cifist. Hij huldigde de mening dat het
gebruik van geweld toelaatbaar en zelfs
onmisbaar is tegenover onrechtmatige
daden, maar hfl geloofde vast in de mo
gelijkheid en de noodzakelijkheid van een
morele basis voor de verhoudingen tus
sen de volken. H(j was er zich van be
wust, dat, indien geen vertrouwen heerst
in 't onderlinge verkeer van volken, zo
goed als van individuen, de wereld een
hel zal blijven.
De ideeën van De Groot zouden als
richtsnoer kunnen dienen voor de confe
renties van onze dagen. De Groot heeft
eens gezegd: „Indien de wapenen een
maal zijn opgenomen, wordt alle eerbied
van goddelijk en menselijk recht wegge
worpen, alsof de mens voortaan het recht
zou hebben ongebreideld alle misdaden
te begaan."
We nemen afscheid van het wonder
kind, de Latgnse dichter, de rechtsge
leerde, de hoop van Nederland, de Armi-
niaan, de gevangene van Loevenstein, de
man van Maria van Reigersbergh, de
balling, de schrijver, de gezant en we
denken aan zgn wapenspreuk Ruit Hora:
de tijd vervliegt.
We denken aan enkele regels uit een
brief van Nicolaas van Reigersbergh, ge
schreven aan Maria, nadat de tijding van
De Groot's dood Holland heeft bereikt:
„God moge u met zijn troost nabij zÜn>
bij Hem is die alleen te vinden. Is uw
verlies groter dan dat van anderen, gg
hebt ook meer dan anderen behouden,
dat is de grote reputatie van zulk een
eerlijk en voortreffelijk man, die in de
gemoederen van allen die wetenschap en
deugd liefhebben altijd zal blijven inge
prent."
i) Fabelachtige vogel met schitterend
gekleurde vedertooi, die na 500 jaren
geleefd te hebben, zich op een brand
stapel van welriekend hout, door de zon
ontstoken, liet verbranden, maar uit de
as verjongd herrees.
MARKTBERICHTEN
Op de wekelijkse eiermarkt waren
dinsdagmorgen 145.000 eieren aangevoerd
te Veenendaal. De prijzen varieerden van
f 13,tot f 13,50 per 100 stuks. De handel
was kalm.
Op de biggenmarkt waren 70 biggen
aangevoerd. Prijzen van f 48,— tot f 56,
bij een matige handel.
Een Italiaanse boer te Tricarlo heeft
zijn boerderij en zijn land (3 hektare) tot
republiek uitgeroepen. Hij weigert be
lasting te betalen en heeft de president
van de Italiaanse republiek gevraagd een
ambassadeur te zenden.
VOOR ONZE HERENZAAK GEVRAAGD EEN
16 20 jaar,
om als verkoper te worden opgeleid.
TEVENS GEVRAAGD
voor kinderkleding en Heren-Mode
artikelen.
VEENENDAAL
als U er geen goed passend corset en b.h. onder
draagt.
Als speciaalzaak verkopen wij U zo maar niet
een corset of b.h., maar speciaal uitgezochte
modellen van de allerbeste binnen- en buiten
landse fabrieken.
Wij hebben ruime paskamers waar U rustig
kunt passen en mede door onze jarenlange er
varing vakkundige bediening.
Corsetten vanaf 9,75; B.H.'s vanaf ƒ1,65.
nu eens een paar van die extra mooie
Van deze kous, van 's werelds grootste kousen-
fabrieken, hebben wij de alleenverkoop voor
Veenendaal en omstreken.
ƒ4,90 en 5,50. ARWA stretch 5,50.
Hiernaast hebben wij nog een prima buiten
landse kous, nl. de ELFI, een pracht kous
voor 3,90.
Verder vele Hollandse kousen zoals
Vasana - Hiltop - Skylon, enz. enz. Prezen vanaf ƒ3,15.
LID VAN DE NEDERLANDSE VERENIGING
VAN CORSET-SPECIAALZAKEN
Evang. Geref. Kerk.
VOOR
beter verzorgd
NAAR
DRUKKERIJ
En de voorpret van de vakantie begint
al als U zich gaat gereedmaken voor
die vakantie.
Bij dat gereedmaken kan Van den
Bosch U prachtig helpen, want daar
vindt U een grote verscheidenheid in
reis- en vakantie-artikelen.
(alle berekend op berging in
autokoffer)
licht aluminium
emaille en zacht plastic
in de modellen die open en gesloten gedragen
kunnen worden.
bevat de nieuwste soorten.
Rodia, zuiver zijde en wol.
met en zonder wollen boord
HOOFDSTRAAT 75
TELEFOON 2658
DE SPECIAALZAAK VOOR AL UW HERENMODES
voor
Hoofdstraat 67-69
Veenendaal