'N IEMKER VERTELT r 't Is eerder vakantie dan U denkt.. van den'Basck PROFITEERT Het Delfts Orakel CORSETTENHUIS Het is zo mevrouw, Geef moeder voor moederdag ARWA kousen Ook voor Uw baby of kleuter Novana onderkleding STRAATPREDIKING voor vakantie-artikelen V Speciaalzaak dus de grootste sortering i&beLle^> JONGEMAN VERKOOPSTER Let op het juiste adres Handschoenen Shawls Blouses Jovanda nylons Japon- Rok- en Blousestoffen Bruidsstoffen SCHETSEN VAN HET PLATTELAND KiestdeZen&yde. kiest RANG *t)e tMsnapeiitUf. van demsteZMUf. HEIN VAN SCHUPPEN de mooiste japon staat U niet hebben wij altijd iets aparts in Jurkjes - pakjes - schoentjes - sokjes doopjurken - batist schortjes enz. enz. Zie vooral onze collectie kleuterkleding! AWBEIEIkC HOOFDSTRAAT 66a TELEFOON 2976 Ds. J. Overduin hoopt zaterdag 12 mei des avonds 8 uur op het Davidsplein te spreken over: „DE POLITIEK VAN DE GLIMLACH." DRUKWERK De Gelderse Vallei U komt vast al in een zonnige vakantie-stemming als U onze grote sortering ziet in: KOFFERS REISTASSEN REISNECESSAIRES EN TOILET-ETUIS GEHEEL OPVOUWBARE KAMPEERTAFEL EN -STOELEN ZIJTASSEN RUGZAKKEN PLUNJEZAKKEN SPIRITUS- EN BENZINE BRANDERS PRIMUS- KOOKTOESTELLEN KAMPEER-PANNEN THEE- EN KOFFIEKETELS KAMPEERBESTEKKEN BORDEN EN BEKERS SLAAPZAKKEN LUCHTBEDDEN LUCHTKUSSENS LUCHTPOMPJES WATERZAKKEN Hoogstraat 9-11 Telefoon 2292 van onze SPECIAALZAAK - SORTERING U zult versteld staan van onze enorme keuze OVERHEMDEN EN WEEK-END SHIRTS ONZE ZELFBINDER COLLECTIE Een ideale dracht is een RIVIèRA-SHIRT Ct£* Damesmode en Stoffenhuis In tenui labor, at tenuis non gloria Nederig mijn taak, niet nederig is mijn roem. j Geen wonder dus, dat onze eerste vraag aan de immeker, zoals hij hier in deze streek van zand en hei wordt genoemd, die angst van schier alle mensen voor een prik van een bij gold: „Bent u niet bang, dat ze u zullen steken?" Een verwonderde blik, kauwen op het kromme pijpje en dan als antwoord: „Bang? Nië, mieneer, ze kennen me toch!" Ze kennen me toch? Hoe is dat moge lijk: die kleine duiveltjes kénnen hem en daarom steken ze hem niet? Het is een van de dingen, die wij waar schijnlijk nooit zullen leren begrijpen, want uit dat simpele antwoord spreekt de grote, alles overheersende liefde van deze verweerde buitenman voor zijn dieren. „Vertelt u ons eens iets over uw bijen" Vertellen over zijn bijen? Ja, dat wil hij wel en de kleine staalgrijze ogen gaan twinkelen in het gelaat. „Kijk, dat zit zo, mijnheerEn dan volgt er een verhandeling, waarvan wij geen jota snappen, ook al doen wij net alsof. Maar wij behoeven geen comedie te spelen, want deze stille, natuurgebon- den man heeft ons allang door en ineens wordt zijn verteltrant eenvoudiger. „Wanneer we nu deze korf nemen zal 'k maar zeggen daar zit een flink volk in: ik denk zo van tussen de twintig en vijfentwintigduizend bijen. En dat gaat Een iemker of imker, iedereen weet wel wat dat is: een bijenhouder. En iedereen heeft er wel een gezien, al was het maar op een plaatje: zo met de z.g. bijensluier over het hoofd. Maar, neen.... dat is toch het echte oude soort niet, die „met de kap op". Dan was die „immeker" die wg spraken, een andere! Er was geen sluier te bekennen en het enige, dat wg konden ontdekken, was een sluier rook rond zijn verweerde kop, rook die hij naarstig dampend onttrok aan een krom, zwartgebrand smokertje. Zie hem daar staan gebogen over zgn „immen" zgn bijen volken. Zg moéten iets tot hem zeggen, dat kan niet anders: zijn houding en zgn blik zgn er te geconcentreerd voor. En zg zéggen hem iets, zgn kleine, gevleugelde zoemers Met zeker ontzag zien wg hem verder gaan van korf naar korf, zónder de sluier, zónder de angst, die wjj voelen bg het naderen van die „stekende ondieren", zoals wg de bgen al armzwaaiende maar al te vaak betitelen wanneer zg te dicht bg het reukorgaan van ons aardse omhulsel omzwerven. dan zo: als ik een zwerm heb u weet toch wat een zwerm is? doe ik die in een korf. In die korf bouwen ze him raat. De koningin of moer legt, nadat zij haar zgn. „bruidsvlucht" heeft gemaakt en door de darren is bevrucht haar eitjes in de cellen". NIEUWE KONINGINNEN Na 21 dagen komeh uit die eitjes de werkbijen, dat zijn de bijen die de ho ning, het stuifmeel en het water moeten verzamelen. Is een volk nu groot genoeg geworden, dan gaat het zich splitsen, het zgn. zwermen. Dat gebeurt meestel in mei of juli." „Ja, ehmaar als zo'n volk zich gaat splitsen", vragen wij verwonderd, „waar blijft dan de koningin? Daar is er toch maar één van?" De imker trekt even aan zijn pijpje en het lijkt alsof hij achter z'n bruingerookte tanden glimlacht. „Een goéde vraag! Vóórdat de bijen echter gaan zwermen, bouwen ze moer- cellen en daarin kweken ze nieuwe ko ninginnen. De ouder moer verlaat met de zwerm de korf en de jonge moer voegt zich bij de bijen, die in de korf achter blijven!" Het is alles zo eenvoudig en toch gaat het ons reeds duizelen. Geen wonder dan ook, dat de kennis van de bijen eeuwen lang maar zeer beperkt bleef. Onze bij of „honing-bij" dateert reeds uit het stenen tijdperk. Ook in de H.S. lezen wij reeds over bijen. Zo wordt Ka- naan beschreven als een land, over vloeiende van melk en honing, terwijl Simson in de door hem gedode leeuw een bijenzwerm en honing zag en daarop het raadsel opgaf aan de heidense bruilofts gasten: „Van de eter ging spijs uit, van de sterke iets zoets". Ook de geniale Aristoteles toonde reeds, zij het een zuiver theoretische, belangstelling voor het bijenleven. DE KAST EN DE KORF Tot de middeleeuwen bleef de kennis over de bijenteelt zeer gering. Het eerste boekwerk over deze nijvere gemeenschap was van Edward Wotton (14921555), hij was evenwel nog een trouw aanhanger van Aristoteles. Onze landgenoot Swam- merdam (1637—1680) schreef in 1669 ook een boek over de gevleugelde honing- produkten. Op velerlei wijzen heeft men de bijen gehuisvest. Een der oudste vormen is de holle boomstam, die later werd vervan gen door de korven, waarvan de zgn. bisschopsmuts een der oudste is. Van de korven kwam men tot de zgn. boog korven en daarna tot de modernste kas ten, waaronder de allerlaatste snufjes in plastic vertegenwoordigd zijn. Lange jaren heeft de korf zich in ons land als de „ideale bijenwoning" kunnen handhaven en ook al is zij heden ten dage vrij algemeen door de kast verdrongen, op de heide en zandstreken is de korf toch nog volop in gebruik. Ook ónze iemker is een korfiemker en starend in de verte vertelt hij verder over zijn zeer geliefde dieren, vertelt hij, hoe zij hem kennen aan de geur, die hij bij zich draagt, en dat zij hem niet steken, omdat hij weet, hoé hij met haar om moet springen. En onder al dat vertellen voe len wij hoe zijn leven rijk en gevuld is door de liefde voor zijn immen. De grootsheid van het bijenleven, dit nader komen tot de natuur en haar Schepper, heeft van de iemker een stille in zichelf gekeerde man gemaakt. Stil gaan we huiswaarts, nog lang weerklinken zijn eenvoudige woorden mij in de oren: „Nië mieneer, ze kennen me toch...." C. Vr. „KINDERKAARTJES" In de regel mag een reizend kind niet zijn eigen kaartje bewaren. Voorzichtig heidshalve doet vader of moeder dit om het bij de contróle te kunnen tonen. Dit moet voor een kind niet prettig zijn. De jeugdige reiziger wil zelf zijn eigen kaartje hebben, dat door de conducteur wordt geknipt bij in- en uitgaan van het station en ook vaak nog eens onderweg, in de trein, waardoor het helemaal „echt" voor hem is. Het tijdschrift uitgegeven door de Franse spoorwegen: La Vie du rail, heeft in zijn propaganda-plan hiermee reke ning gehouden en een speelgoedkaartje gemaakt. Op de ene zijde ervan staat een grappi ge tekening en op de andere een propa gandatekst voor de spoorwegen. Het is nog niet te zeggen of deze kaart jes aan alle stations en loketten zullen worden afgegeven, maar als dit het geval is, zal het „kinderkaartje" een ruime oogst aan glimlachen geven op de stations en in de treinen: glimlachen van jeugdige klanten, van de loket-beambten en van de conducteurs. Ook paedagogisch hebben deze kaartjes waarde. De jeugd kan er door leren, goed op het kaartje te passen. VOETBALLERS ONMENSELIJK BEHANDELDE In Engeland hebben de beroepsvoetbal lers niet de minste vrijheid. Meestal moe ten ze met loonkortingen genoegen ne men, aangezien de gebruiken het hun on mogelijk maken, tot de vereniging hunner keuze over te gaan, zonder dat ze daartoe vergunning van hun oude vereniging heb ben gekregen, hetgeen in het algemeen een zuiver financiële aangelegenheid is. De aangevallen voetbalverenigingen menen dat zij tot een dergelijke „nood sprong" verplicht zijn, aangezien zij an ders helemaal niet meer met de rijke voetbalverenigingen zouden kunnen me dedingen, wat het aantrekken van goede krachten betreft. Jammer voor hen zijn in het algemeen de beste krachten reeds bij de kapitaalkrachtigste verenigingen. $1 Verkrijgbaar in diverse fijne vruchtensmaken. los a 32 cent per 100 gram en in rollen d 17 cent. Let op de naam RANG op het be schermend omhulsel van elk „Rangetje" en op iedere rol. (Vervolg van pagina 1.) gen gezet op het slot Loevenstein. Door de vastberadenheid en behendigheid van zgn vrouw wist hg uit zgn kerker te ont snappen in een echte schuilplaats voor een philoloog (taalkundige) een boe kenkist. Vondel dichtte naar aanleiding hier van bij de dood van zgn vriend De Groot: Twee kisten bergden Huig de Groot De een levendig, maar de ander dood! Via Antwerpen begaf de vluchteling zich naar Pargs en verbleef daar een tiental jaren, verdiept in de studie, maar ook bezorgd voor het dagelijks brood, daar de meeste zgner goederen waren verbeurd verklaard. In 1631 keerde hij terug naar Holland, maar vond daar geen rust noch veiligheid, zodat we hem het volgende jaar in Hamburg vinden. Hij ontving daar aanbiedingen van de koningen van Denemarken, Polen en Spanje, die als om strgd van zijn dien sten gebruik wilden maken. Toen de Zweedse held Gustaaf Adolf in 1634 te Llitzen sneuvelde trad De Groot in dienst van Zweden en werd Zweeds gezant te Parijs. Negen jaar later reisde hg naar Stock holm, nam afscheid van Koningin Chris tina en zou zich naar Holland begeven. Bij zgn terugkeer leed hij echter schip breuk op de Duitse kust van de Baltische Zee. IN BALLINGSCHAP GESTORVEN Hugo de Groot stierf verlaten (op 28 augustus 1645) op een ogenblik dat zgn leven een nieuwe wending zal gaan ne men. De rust in eigen land heeft hij niet meer mee mogen maken. Gescheiden van vrouw en kinderen stierf hij op 62-jarige leeftgd in de eenzaamheid en in een vreemd land. „De zon van Holland ging te Rostock onder" zei Vondel op zgn be grafenis. In de Nieuwe Kerk te Delft ligt zijn graf en daar wordt hij vereerd. Dat gedenkteken is echter niet het be langrijkste monument, want de werken van De Groot vormen grotere ereteke nen. GRONDLEGGER VAN HET VOLKENRECHT Het standaardwerk van zgn leven is zijn boek „Over het Recht van de Oor log en Vrede". Het verscheen te Pargs in 1625 en was opgedragen aan de Ko ning van Frankrijk, Lodewijk XIII. Door dit boek werd De Groot de grondlegger van het Volkenrecht en de baanbreker voor het pacifisme. De betekenis van dit werk is direct na de verschijning in vele landen beseft. De Engelse filosoof Eduard Lord Herbert of Cherbury schreef drie maanden daarna aan De Groot: „Ik behoef u niet te zeg gen hoezeer de verhandeling „De jure belli ac pacis" ons van pas kwam." Niet altgd heeft men dat zo gevoeld. Grotius' boek heeft dagen gekend, waar in het minder de aandacht trok, maar indien al soms het aanzien van dit boek aan het tanen was, in algehele vergetel heid is het nooit geraakt. Het vertoonde eigenschappen als van een phoenix1), totdat het thans het niveau bereikt heeft van een levende klassiek, een van die zeldzame boeken, die niet kunnen ver gaan. In Engeland in het bijzonder „in de vruchtbare landouwen, door de kry- stallijnen Theems bespoeld", zoals De Groot op zgn dertigste verjaardag zong, is zijn lamp steeds brandende gehouden. In 1925 is het jubileum van dit in 1625 verschenen boek overal in de wereld her dacht, in Groot-Brittannië weids ge vierd. Waaraan is die duurzame belang stelling voor die onsterfelijkheid van dit werk toe te schrijven? De Groot heeft het volgende medege deeld over zijn beweegredenen tot publi catie er van: „Ik beoogde vooral om, zo veel als in mij was, die woede, niet al leen de Christenheid, doch de gehele mensheid onwaardig, oorlogen naar wil lekeur te beginnen woede die ik heden ten dage zo sterk zie toenemen, tot on heil van zovele volken." OOK VOOR ONZE TIJD We kunnen de voornaamste denkbeel den van De Groot die ook voor onze da gen gelden, als volgt samentrekken. In de eerste plaats, dat het gedrag van de volken volgens dezelfde morele maatstaf dient te worden gemeten als het gedrag van de individuële mens; in de tweede plaats, dat wetteloosheid niet slechts een kwaad is tussen burgers en burgers, maar ook tussen geloof en geloof, ras en ras, volk en volk; in de derde plaats, dat in feite alle rassen, alle godsdiensten en alle beschavingen gelijkelijk eerbiedwaar dig zijn. En tenslotte, dat verdraagzaamheid en naastenliefde zowel onder de volken als onder de individuële mensen moeten heersen. Zijn deze denkbeelden niet geschikt voor onze dagen? Hugo de Groot was absoluut geen pa cifist. Hij huldigde de mening dat het gebruik van geweld toelaatbaar en zelfs onmisbaar is tegenover onrechtmatige daden, maar hfl geloofde vast in de mo gelijkheid en de noodzakelijkheid van een morele basis voor de verhoudingen tus sen de volken. H(j was er zich van be wust, dat, indien geen vertrouwen heerst in 't onderlinge verkeer van volken, zo goed als van individuen, de wereld een hel zal blijven. De ideeën van De Groot zouden als richtsnoer kunnen dienen voor de confe renties van onze dagen. De Groot heeft eens gezegd: „Indien de wapenen een maal zijn opgenomen, wordt alle eerbied van goddelijk en menselijk recht wegge worpen, alsof de mens voortaan het recht zou hebben ongebreideld alle misdaden te begaan." We nemen afscheid van het wonder kind, de Latgnse dichter, de rechtsge leerde, de hoop van Nederland, de Armi- niaan, de gevangene van Loevenstein, de man van Maria van Reigersbergh, de balling, de schrijver, de gezant en we denken aan zgn wapenspreuk Ruit Hora: de tijd vervliegt. We denken aan enkele regels uit een brief van Nicolaas van Reigersbergh, ge schreven aan Maria, nadat de tijding van De Groot's dood Holland heeft bereikt: „God moge u met zijn troost nabij zÜn> bij Hem is die alleen te vinden. Is uw verlies groter dan dat van anderen, gg hebt ook meer dan anderen behouden, dat is de grote reputatie van zulk een eerlijk en voortreffelijk man, die in de gemoederen van allen die wetenschap en deugd liefhebben altijd zal blijven inge prent." i) Fabelachtige vogel met schitterend gekleurde vedertooi, die na 500 jaren geleefd te hebben, zich op een brand stapel van welriekend hout, door de zon ontstoken, liet verbranden, maar uit de as verjongd herrees. MARKTBERICHTEN Op de wekelijkse eiermarkt waren dinsdagmorgen 145.000 eieren aangevoerd te Veenendaal. De prijzen varieerden van f 13,tot f 13,50 per 100 stuks. De handel was kalm. Op de biggenmarkt waren 70 biggen aangevoerd. Prijzen van f 48,— tot f 56, bij een matige handel. Een Italiaanse boer te Tricarlo heeft zijn boerderij en zijn land (3 hektare) tot republiek uitgeroepen. Hij weigert be lasting te betalen en heeft de president van de Italiaanse republiek gevraagd een ambassadeur te zenden. VOOR ONZE HERENZAAK GEVRAAGD EEN 16 20 jaar, om als verkoper te worden opgeleid. TEVENS GEVRAAGD voor kinderkleding en Heren-Mode artikelen. VEENENDAAL als U er geen goed passend corset en b.h. onder draagt. Als speciaalzaak verkopen wij U zo maar niet een corset of b.h., maar speciaal uitgezochte modellen van de allerbeste binnen- en buiten landse fabrieken. Wij hebben ruime paskamers waar U rustig kunt passen en mede door onze jarenlange er varing vakkundige bediening. Corsetten vanaf 9,75; B.H.'s vanaf ƒ1,65. nu eens een paar van die extra mooie Van deze kous, van 's werelds grootste kousen- fabrieken, hebben wij de alleenverkoop voor Veenendaal en omstreken. ƒ4,90 en 5,50. ARWA stretch 5,50. Hiernaast hebben wij nog een prima buiten landse kous, nl. de ELFI, een pracht kous voor 3,90. Verder vele Hollandse kousen zoals Vasana - Hiltop - Skylon, enz. enz. Prezen vanaf ƒ3,15. LID VAN DE NEDERLANDSE VERENIGING VAN CORSET-SPECIAALZAKEN Evang. Geref. Kerk. VOOR beter verzorgd NAAR DRUKKERIJ En de voorpret van de vakantie begint al als U zich gaat gereedmaken voor die vakantie. Bij dat gereedmaken kan Van den Bosch U prachtig helpen, want daar vindt U een grote verscheidenheid in reis- en vakantie-artikelen. (alle berekend op berging in autokoffer) licht aluminium emaille en zacht plastic in de modellen die open en gesloten gedragen kunnen worden. bevat de nieuwste soorten. Rodia, zuiver zijde en wol. met en zonder wollen boord HOOFDSTRAAT 75 TELEFOON 2658 DE SPECIAALZAAK VOOR AL UW HERENMODES voor Hoofdstraat 67-69 Veenendaal

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1956 | | pagina 6