OP EEN DAG KREEG DE WERELD ZUN EERSTE TEKENING AGENTSCHAPPEN „DE VAL LEI" Gevonden en verloren voorwerpen VEENENDAAL WOUDENBERG RESTEREN Marktberichten Advertenties en abonnementen IN het tijdperk dat archeologen het Magdaleniën hebben genoemd, is het geschied. Of daarvoor. En mis schien daarna, wQ weten het niet precies, maar het moet tussen 50.1 en 22.000 jaar voor Christus geschied zijn. Toen grifte een holenmcns met een stenen voorwerp lijnen op de kal ken wanden van zijn spelonk: de wereld had zyn eerste tekening. De dans was al duizenden jaren oud. Ook de mu ziek in haar ele mentaire oervorm was de allereerste tekenende holen- mens bekend. Nu was daar een nieuwe kunstvorm geschapen de te kenkunst de uit beeldende kunst. En gelijk de andere kunsten kreeg óók de beeldende kunst een plaats in het geheel. Zy werd in de wereld der magie opgenomen. Er was in die tyd geen kunst om der wille van de kunst. Er was slechts kunst om der wille van iets anders. De kunst was nog organisch gebonden als het ware. Er was nog een eenheid van leven en denken. Er is sedert het moment, dat de allereerste tekening de wereld werd geschonken, veel met de beeldende kunst gebeurd. De beeldende kunst ging een lange weg. De beeldende kunst maakte zich in de gang der geschie denis des mensen los uit het geheel en werd tot autonome macht. yw* SCHILDERING IN DE GROTTEN VAN NIEAUX ^"ochthans: toen nauwelijks zeventig of tachtig jaar geleden de oude holen- tekeningen uit het Magdaleniën eerst wederom werden her-ontdekt, toen was men eerder verbaasd door de eenvor migheid ten opzichte van de huidige kunstvoortbrengselen, dan door de ver schillen tussen toen en nu. Twintig of dertig of nog meer eeuwen geleden ont stond de beeldende kunst, en de holbe woner uit de grijze oertijd van het mensdom, die de eerste tekening in steen grifte, verrichtte een geniale daad Hij schonk de toen nog jonge wereld een nieuw uitdrukkingsmiddel, dat zich in alles onderscheidde van de bestaan de uitdrukkingsmiddelen, de dans en de muziek. Want de dans is ritme, is tijd, is voortgang in concrete vormen. En de muziek is ritme, is tijd, is voort gang in abstracte vormen. Nu kwam daar een geniaal verkondiger, die de tijd deed stollen, die het ritme van de voortgang vastlegde in één enkel mo ment. De vermetele anonymus locali- seerde een seconde, en die seconde kreeg gestalte in zijn uitbeelding en de wereld van vandaag kan nog immer deze uitbeelding aanschouwen. Deze eersteling plaatste een nieuw punt op de kaart, die de menselijke geschiede nis in statistiek brengt. En uit dat punt begon een nieuwe lijn te lopen, de lijn der beeldende kunst, de lijn, die on onderbroken werd voortgetrokken, tot op dit ogenblik, de lijn, die voortge trokken zal worden zolang de aarde en de mensheid zullen bestaan. J)e Spaanse edelman Don Marcelino ontdekte in 1880 de schilderingen en tekeningen in de grotten van Altamira. Aanvankelijk hield men hem voor een ijdel fantast, zo is de wereld. Henri Breuil ontdekte 23 jaar later gelijk soortige tekeningen in de holen van het Vézèredal. Daarna volgden de ontdek kingen in de grotten van Fontde de Gaume en Mieaux en de wereld was verbaasd, zo is de wereld. De voorstel lingen gaven stieren te zien en ren dieren en holenberen. Ook trof men abstracte voorstellingen aan. En de on derzoeker graaf Begouen ontdekte de afbeelding van een stier die een koe besprong. Voor de afbeelding waren versteende voetsporen aanwezig van halfvolwassen mannen. Ook ontdekte graaf Begouen de afbeelding van een demonisch tovenaar, getooid met een rendiermasker, voorzien van bokspoten en een paardestaart, die een helse be- zweringsdans uitvoerde. Met name de ontdekkingen van graaf Begouen le verden het bewijs voor de stelling, dat in die grijze oudheid de kunst nog geen loutere verkondiging was van artistie ke ontroering, maar dat de kunst in dienst stond van de magie, van de ma gie, die het leven van Gods eerstelingen op aarde beheerste en richtte. En de realistische afbeeldingen van de stieren en holenberen en rendieren? Pleiten die óók voor de juistheid der geopperde ideeën? Stellig, want de die ren zijn immer afgebeeld met een pijl door het hart, dat wil zeggen: de dieren werden niet om der wille van de dieren geschillderd, maar de dieren werden uitgebeeld als van magie vervuld sub ject. Wellicht zullen er voor de afbeel dingen magische dansen zijn uitgevoerd die de goden welgevallig zouden heb ben moeten stemmen, geneigd, de man nen, die op jacht gingen, te beschermen, zo goed als er uit de versteende voet stappen, die graaf Begouen aantrof, mag worden opgemaakt, dat voor déze afbeelding jongemannen in stormach tige dansen hun manlijkheidsproef hebben afgelegd. Ook de abstracties, de ornamentuur-achtige afbeeldingen, hadden in de aanvang geen louter artis tieke bedoeling, maar een magische be tekenis. In zijn boek „Wegen en Gren zen" zegt professor Van der Leeuw, enige uiterst belangwekkende dingen over het merkwaardig feit, dat de beel dende kunst vanaf haar oorsprong tot nu toe steeds twee aspecten heeft ge toond te bezitten: de ornamentale sym boolstelling en de realistische verbeel ding. Het eerste, aldus Van der Leeuw, is te vergelijken met de eentonige, alle expressie vermijdende voordracht der heilige formules, het tweede is analoog aan de acribie, de angstvallige nauw keurigheid bij het reciteren van gebed of bezwering. Maar het ging in de aanvang der beeldende kunst immer om de magische wereld, het ging niet om de afbeelding- an-sich. Daarom was de afbeelding als zodanig niet van veel belang, daarom kon het symbool ontstaan, het symbool, dat óók nog in de begintijd der Griekse beschaving z'n oorsprongswaarden had behouden, zodat het, wanneer het in velerlei vormen op Griekse vazen was afgebeeld, op die vazen iets te beteke nen had, aan die vazen iets betekenis vols verleende. De primitieve kunst houdt in de meeste gevallen geen reke ning met 't beeld, zoals het aan haar verschijnt, maar zoals het voor haar betekenis, bedoeling heeft gekregen. En zoals het in de primitieve tijdperken was, zo was het eeuwen en eeuwen lang in de nadagen van het primitivisme. Men verklaart het ontbreken van pers pectief bij Egyptenaren op een andere wijze: de Egyptenaren kenden wel de gelijk het begrip perspectief, maar bij de beeldende gestaltegeving waren de verhoudingen, zoals ze beschouwd dien den te worden, van belang, niet de ver houdingen zoals ze waren. jyjaar de tijd schreed voort. Culturen werden opgebouwd en culturen gin gen te gronde. Marskramers des Heren droegen de goede gedachten uit over de wereld, struikrovers-scharen van de duivel deden het hunne. En de wereld veranderdé gaandeweg van aanschijn. De vormen van verheviging van de geest, namelijk religie, filosofie en kunst, eenmaal een gemeenschappelijke macht, geraakten los van elkaar. De kunst ging zijn eigen wetten stellen. Perspectief en uiterlijke verschijnings vorm werden plotseling wél belangrijk. En men vergisse zich niet, wanneer men zich de devotie, de goddelijke de votie der Middeleeuwen voor de geest haalt. Want de kunst als autonomie verbeeldde de middeleeuwse geestelijke wereld, zo goed als de autonome kunst eens tijdens het impressionisme het licht ging vastleggen, en zoals tenslotte in cubisme en experimentalisme de kunst in abstracte zin blijk ging geven van haar autonomie. Zelfs de uiterlijke verschijningsvorm was niet meer van belang. De kunst was volkomen mondig geworden en stelde eigen wetten. ^og één opmerking tot slot. Op het ogenblik is er weer een grote belang stelling voor de artistieke producten uit de oertijdperken van het mensdom, en voor de kunstzinnige vertolkingen van de ongeciviliseerde volksstammen. Waar is dit aan te danken? Wij willen trachten een verklaring te geven. Iede re artistieke ideologie heeft in de gang van vele eeuwen de zichzelf gestelde wetten ondermijnd. De eeuwige paden van de schilderkunst, de al even eeuwi ge beelden van rozen en sterren en le lietjes van dalen in de poëzie zijn door het vele malen herhalen ontzield ge raakt. In een tijd van vernieuwing was een vernieuwing van het artistiek idioom onontkoombaar. Men wilde zich bevrijden van knellende banden. Men wenste niet langer de normatuur, die de kunst zichzelf gesteld had, te aan vaarden. Men kon niet terug, men moest voort. En daarom zocht men het in een verdere autonoomverklaring van de kunst. De uiterlijke verschijningsvorm is in de beeldende kunst niet langer van belang. En wat ontdekten wij in de grijze oudheid? Toen was de uiter lijke verschijningsvorm al evenmin van belang. Ziedaar één van de hoofdoor zaken van de hernieuwde belangstelling voor de artistieke dageraad, vele eeu wen voor Christus. De tijd heeft over eenkomsten geschapen tussen toen en nu. Maar er is één onweerlegbaar en uitermate groot verschil: toen was de formatie mogelijk, omdat de kunst ge bonden was aan religieuze aspecten: de verschijningsvorm was geen hoofd zaak, omdat de religieuze betekenis dwingend was. Maar thans is de defor matie mogelijk, enkel en alleen, omdat de kunst zelf nieuwe verordeningen gaf. Intussen zal het duidelijk zijn, waar om wij een enkel ogenblik hebben wil len stilstaan bij de geboorte onzer schilderkunst, twintig of dertig eeuwen geleden, toen de geniale eersteling het moment deed stollen tot eeuwigheid en een nieuwe verkondigingsvorm had geschapen Marinus Schroevers. Aan het bureau van politie werden als gevonden aangegeven: 1 medaille Airbor- netocht en 1 medaille van avondvierdaag se; 1 herenportem. m. inh. w.o. briefje mil. dienst; 1 zilveren broche; 1 zilveren broche, 2 halve knoopjes; 1 meisjesportef. m. ab. rijwielstalling Bergbad, op naam; 1 rose damestasje; 1 rode rechter dames glacé; 1 br. portem.; 1 rode rechter dames glacé; 1 br. actetas, inh. brood en koffie; 1 rode kinderportem. m. inh. w.o. 2 bui tenlandse munten; 1 wit gestr. donkere da mesparaplu; 1 huissleutel. Als verloren werd aangegeven: 1 gouden horlogeband met glas; 1 rechter rood kin derschoentje m. gesp; 1 rood damesvest; 1 br. actetas m. boeken en atlas; 1 rode kin derportem. m. inh., w.o. enige foto's; 1 bl. autoped; 1 doublé armbandje; 1 grijze da- mesportem. m. inh., w.o. foto's; 1 witte babymuts; 1 grijs-bl. gabardine regenjas met in een der zakken en br. alpinomuts en 1 paar herenglacé's; 1 vierkant doublé damesarmbandhorloge; 1 br. herenportem. m. inh., w.o. loonstrookje op naam; 1 rood etui, inh. een grijze ballpoint; 1 zw. lede ren motorwant met kap; 1 motorhand schoen m. kap; 1 gereedschapskistdeksel van Sparta bromfiets; 1 boodschappentas, inh. visbenodigdheden en vergunningen, zomede motorwanten; 1 zwart étui, inh. 1 vulpen en 1 balpoint; 1 wit kindersch.; 1 zilv. kettinkje m. massief hondje als han gertje; 1 doublé halskettinkje; 1 pakje, inh. een paar zw. nylonkousen; 1 hals kettinkje; 1 zw. nylon handschoen. Gevonden: 3 zakken voerbonen; 1 paar nylon dames handsch.; grijs gebl. sjaal; 1 bl. plastieken regenjas. Verloren: 1 spiraalveer tot matras; 1 beige ceintuur; een zilveren armband; 4 zakken haver. Inlichtingen bij de rijkspolitie. BOUWACTIVITEIT IN SCHOOLSTRAAT Behalve de in aanbouw zijnde par ticuliere woning van Wed. M. van Kal keren en het dubbele woonhuis van de heer C. A. de Haas, is ook met de bouw van een kantoorgebouw met bovenwo ning voor rekening van de Rotterdamse Bank N.V. inmiddels een aanvang ge maakt. Dit bouwwerk zal verrijzen op het perceel grond tussen het postkan toor en de onlangs betrokken nieuwe woning door de heer W. van Sijpveld, dierenarts aan de Schoolstraat alhier. Wanneer dit kapitale bouwwerk een maal klaar zal zijn, zal het dorpsaan- zien daardoor aanmerkelijk verfraaid worden. De Rotterdamse Bank heeft sedert 1953 een onderdak gevonden in het pand van de heer G. H. van Mil te Res teren. Hoewel men met deze noodop lossing gered was voldoet het pand toch niet geheel aan de gestelde eisen en was men genoodzaakt naar een ge schikt bouwperceel uit te zien. Het aangekochte terrein ligt bijzonder gun stig in de kom van het dorp en grenst onmiddellijk aan de Noord-Zuidverbin- ding. Dezer dagen is met de bouwput een aanvang gemaakt en het werk belooft onder architectuur van de heer J. Roos te Wolfheze dit jaar nog zijn beslag te krijgen. Het werk zal worden uitge voerd door het aannemersbedrijf W. Klaassen te Rhenen. Het ligt in de bedoeling, dat de heer W. Meyer te Rhenen, die als hoofd van het correspondentschap Resteren, re- sorterende onder het kantoor Rhenen, alhier optreedt, t.z.t. zijn intrek in de bovenwoning van het in aanbouw zijn de kantoorgebouw zal gaan nemen. TWEEDE STIMA-ONDERZOEK IN RESTEREN In 1952 heeft in de gemeente Resteren voor de eerste maal een bevolkings onderzoek op longtuberculose door de Stima plaats gehad. Het gemeentebe stuur heeft het in overleg met de Stima, nodig geoordeeld ook dit jaar de bevol king in de gelegenheid te stellen zich weer te laten doorlichten. Tijdens de dinsdagavond ten gemeen tehuize alhier gehouden huisbezoekers vergadering lichtte de heer Jansen van den Berg, verbonden aan de Stima, de noodzakelijkheid daarvan nader toe en deelde daarbij mede, dat de tbc-ziekte niet onderschat moet worden, daar men met deze longziekte besmet kan zijn zonder daarvan iets te merken. Vroege ontdekking waarborgt de snelste ge nezing en beveiligt de omgeving. Spre ker wees op ieders plicht aan het be volkingsonderzoek deel te nemen. De kosten van dit röntgenonderzoek be dragen slechts 1,- per persoon. Voor hen die zelf dit geringe bedrag niet •kunnen betalen is toch deelname mo gelijk. Dezer dagen zullen de bewoners bo ven de veertien jaar bezocht worden om aan dit massale onderzoek deel te nemen. De doorlichting zal omstreeks half juli a.s. plaats hebben. Voor Res teren zal het doorlichtingsapparaat worden opgesteld in de zaal van Wed. M. van Kalkeren en voor Opheusden bij de heer J. van Suilichem. Het onderzoek zelf kost nauwelijks tijd. In nog geen seconde wordt een röntgenfoto van de borstkas gemaakt, waarbij men zich niet behoeft te ontkleden mits men geen knopen of andere metalen voor werpen draagt, die de foto kunnen be derven. EEN WAAG REDDE MENSENLEVENS In de duistere tijden der heksenproces sen hebben tal van buitenlanders zelfs uit Midden-Duitsland, zich moeizaam naar Oudewater gesleept om daar in de waag te worden gewogen. Men hoopte dan door middel van een certificaat, voorzien van een stadszegel, de beschul diging van een hekserij te kunnen weer leggen. Men nam zelfs in die tijd wel aan, dat iemand van normaal gewicht geen toch ten per bezemsteel kon maken. Overigens wordt aangenomen dat de beruchte hek senprocessen meer dan een miljoen men sen het leven kostten. SPOORWAGON MET VEERTIG WIELEN In een fabriek van West-Duitsland werd een transformator gebouwd met een ge wicht van liefst 200 ton. Aangezien er geen gelegenheid was deze transformator per schip te vervoeren, moest er een bij zondere goederenwagon worden gecon strueerd. Teneinde een behoorlijke ver deling van het gewicht van 200 ton te verkrijgen, was het nodig, dat deze wa gon van twintig assen, dus van veertig wielen, te voorzien. BARNEVELD. Donderdag 6 juni 1957. Coöp. Veluwse Eierveiling te Ede: 39-49 kg, per 100 stuks 6,51—9,27 49-59, kg, per 100 stuks 9,27-/11,50 59-67 kg, per 100 stuks 11,50—12,51 De handel was rustig. BARNEVELD. Donderdag 6 juni 1957. Stichting Binnenlandse Eierafzet Barne- veld: 40-43 kg, per 100 stuks 6,357,01 43-45 kg, per 100 stuks 7,01—7,38 57-59 kg, per 100 stuks 11,18—11,40 59-67 kg, per 100 stuks 11,40—11,61 De handel was traag. BARNEVELD. Donderdag 6 juni 1957. Eiermarkt. De prijzen varieerden voor kippeëieren van 9,25 tot 12,— (mid- delprijs 11,75), voor henneëieren van ƒ7,tot 10,50, dit per 100 stuks. De kiloprijs was 1,90 bij een gewicht van 62 gram. De handel was traag. EDERVEEN. Vrijdag 7 juni 1957. Eier markt. Aanvoer 470.000 stuks. De prijzen varieerden voor kippeëieren van 11,— tot 12,50, voor henneëieren van 6,— tot 11,dit per 100 stuks. De handel was vlug. „DE WATERKIP" HIELD ZICH GOED TEGEN V.Z.C. In het „Bergbad" vond gisteravond een tweekamp plaats tussen de adspi- ranten van V.Z.C. en „De Waterkip" uit Barneveld. Op het nummer 25 m. schoolslag voor meisjes tikte G. Scholte van „De Wa terkip" het eerste aan, maar op de 25 m. borstcrawl voor meisjes en de 25 m. rugslag was voor twee V.Z.C. zwemstertjes, resp. Thea Reman en Tineke Slotboom. Ook de j on gens-adspir anten van V.Z.C. zorgden voor een tweetal over winningen, nl. Wim van der Meer op de 50 m. schoolslag en Cel Slotboom op de 50 m. rügslag. De 50 m. borstcrawl leverde een Barneveldse overwinning op voor K. E. Lans. Ook de driemaal 25 m. wisselslag voor meisjes was een Barneveldse overwinning, terwijl de driemaal 50 m. wisselslag voor jongens gelijk eindigde. Ook de waterpolowedstrijd tussen de adspiranten eindigde in een 3-3 gelijk spel. Tot slot werd nog een waterpolo wedstrijd gespeeld tussen een combi natie van V.Z.C. 2 en 3 tegen „De Waterkip", welke in een 2-1 overwin ning voor Barneveld eindigde. kunnen worden opgegeven by de onderstaande adressen: RHENEN: Boekhandel C. Waiboer, Herenstraat, telefoon 478. Recl.bur. J. Baars, Fred. v. d. Paltshof, telef. 377, W. van Noort, Roghairweg 10 SCHERPENZEEL: Sigarenmagazijn W. Pol, Dorpsstraat 151 en J. Dave- laar, Nieuwstraat 45 EDERVEEN: M. G. Donkelaar, Leesonweg 10 RENSWOUDE: J. Meijer, T. van Amerongenweg 40, J. Stoer, Taets van Amerongenweg 63, telefoon 397, en G. Barten, Barneveldsestraat 33 ELST: F. Roks, Houweg 28. Joh. van Kooten, Rijksstraatweg 233, tel. 204, en bij Van Viegen, Rijksstraatweg 37 ACHTERBERG: R. Rijkse, Dijk 8 AMERONGEN: Boekhandel Visser, Overstraat B354, telefoon 386 OVERBERG: H. van de Brandhof, Haarweg 6 WOUDENBERG: H. A. G. Bijker, Stationsweg 144, telefoon 310 VEENENDAAL: bij het hulppostkantoor en sigarenmagazijn „Zuid", Dr. Slotemaker de Bruïneplein, telefoon 2613 Sigarenmagazijn „De Vallei", P. van Barneveld, Prins Bernhard- laan 199, telefoon 2983 Sigarenmagazijn Jac. Budding, Nieuweweg 66 En bij de bezorgers van „De Vallei"

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1957 | | pagina 6