i Schoolblouses DIEPEVEEN SCHIPHOL'S ZOEKER 3.48 3.98 VEENENDAAL WOUDENBERG INGEN LIENDEN SCBERPENZEEL „Aanslag" op Nederlandse vakantiegangers in Frankrijk Amerikaanse supertanker in nood boven Noordpool ROVANNA Sportdag van V.R.C. Programma Gevonden en verloren voorwerpen Inenting kinderverlamming J VOOR VAKKUNDIGE 1 e KLAS REPARATIE'S 7ECPN. BUREAU VOOR RADIO EN TELEVISIE A 010 BALLEGO IJ EN Naadloze kousen Koopt nu ONGEKENDE AANBIEDING Het bekende T* T* model PRACHTIG FLANEL GEVOERDE RUITEN Gefabriceerd door de bekende „Favorita" fabrieken. Door een kleine productiefout voor SPOTPRIJZEN van 4.15 voor Z. van 5.15 voor van 6.15 voor Deze aanbieding geldt tot zaterdag 1 september DOE ALS IEDERÉÉN EN KOOP BIJ JUU ioaa Ondraaglijke spanning Marktberichten Kon. Frederieke HET RAADSEL VAN V.R.C. houdt a.s. zaterdag om 3 uur de clubkampioenschappen, bestaande uit 1000 m hardlopen, dribbelen met bal, enz. Als eerste prijs is een wissel beker beschikbaar gesteld en verder nog een tiental prijzen. V.R.C. I EERSTE HELFT 7 sept. Nunspeet V.R.C.; 14 sept. V.R.C. W.H.C.; 21 sept. D.O.V.O. V.R.C.; 28 sept V.R.C. Apeldoorn; 5 oktober Go Ahead V.R.C.; 12 okt. V.R.C. Ermelo; 19 okt. vrij; 26 okt. D.T.S. V.R.C.; 2 nov. V.R.C.—S.K.V. V.R.C. II EERSTE HELFT 7 sept V.R.C. 2 C.S.V.U. 2; 14 sept. Huizen 2 V.R.C. 2; 21 sept. V.R.C. 2 Spakenburg 2; 28 sept. vrij; 5 okt. V.R.C. 2 Bloemenk war tier 2; 12 okt. IJssel- meervogels 2 V.R.C. 2; 19 okt. Zuid vogels 2 V.R.C. 2; 26 okt. V.R.C. 2 V.V.O.G. 2. GESLAAGD Voor het examen vakbekwaamheid detailhandel kachelsmederij bedrijf als mede vaste en vloeibare brandstof, slaagde onze plaatsgenoot R. Hiensch. HEDENAVOND V.Z.C. TEGEN POLAR BEARS De V.Z.C.-heren spelen hedenavond (woensdagavond) een vriendschappelijke pol o-wedstrijd tegen Polar Bears uit Ede. De wedstrijd wordt gespeeld in het ..Bergbad" en begint om 7.15 uur. Voor deze wedstrijd komen de V.Z.C.- adspiranten uit tegen de adspiranten van Polar Bears. Aanvang 6.45 uur. GUNSTIGER ESULTATEN VOOR VEENENDAALSE SCHUTTERS TE ERMELO De behaalde resultaten van de schiet wedstrijd der S.K.G.V. te Ermelo voor de deelnemende Veenendalers, waren als volgt: Geweer 100 meter: Korps A 2e prijs met 225 pnt. Hoogste korpsschutter de heer C. v. Amerongen met 49 punten. Personele prijzen geweer 100 meter: 3e prijs C. v. Amerongen afd. A met 47-48 punten; 8e prijs H. v. Manen afd. B met 46 punten; le prijs J. Boogaard afd. C met 46-45 punten; 7e prijs W. Rosenboom afd. C met 43 punten. Buks 12 meter: le prijs afd. B korps wedstrijd met 207 punten. Personele prijzen Buks 12 meter: 4e prijs Jac. v. Amerongen afd. A met 47-47; 5e prijs C. v. Amerongen afd. A met 47-46; 7e prijs H. v. Manen afd. B met 45-40 9e prijs W. Rosenboom afd. B met 44; 5e prijs A. v. Amerongen afd. C met 44-43 8e prijs C. v. Hardeveld afd. C met 43-35. In het tijdvak van 7 tot en met 20 augustus 1957 werden aan het bureau van politie te Veenendaal de navolgende voorwerpen als gevonden aangegeven: 1 gele kanarie; 1 rood-witte plastic bad tas; 1 br. visgraat jongensjasje; 1 zw. vulpen; 1 br. windjack met padvinders- riem; 1 corset; 1 lipssleutel; 1 tam konijn; 1 br. lederen étui met kinderbril; 1 vul pen merk „Freund"; 1 licht-gr. oude regenjas; 1 jonge hond; 1 hockeystick; 1 rode plastic bal; 1 donkerbl. jongensjasje; 1 zwart-wit hondje; 1 paar rolschaatsen; 2 voegspijlen; 1 vleeshaak; 1 red isl. kip; 1 br. teddy beer; 1 kabeltang; 1 br. jon gensschoen; 1 zwart sportbroekje en groen shirt; 1 linnen badtasje; 1 doublé dames armbandhorloge met dito rekbandje; 1 verchroomd herenarmbandhorloge met rekbandje; 1 zw. blaarpink; 1 rood kin derbeursje met inh.; 1 houten duimstok; 1 metalen medaillon met ketting; 1 rage bol zonder steel. In hetzelfde tijdvak werden aan ge noemd bureau de navolgende voorwerpen als verloren aangegeven: 1 bl. kindervestje; 1 hamer; 1 rode plas tic damesportem. met inh.; 1 snoeischaar; 1 groen kleurige overall; 1 zwem- en rij wielabonnement; 1 lichtgrijze heren regenjas; 1 br. lederen jongensportem. met inh.; 1 bl. nylonkinderjurk; 1 gr. kinderregencape; 1 rode damesportem. met inh. en boodschappenbriefje; 1 voet balbroek, shirt, kousen en schoenen; 1 Duitse herder; 1 kinderschortje; 1 grijs wit gestreepte ceintuur; 1 nikkelen heren- horloge met schakelarmband; 1 oud zwart grijs oliekleed; 1 benzinedop van Ford Anglia; 1 dubbele rijwieltas (bruin zeil doek); 1 donkerbl. jongensjopper; 1 rode autoped; 1 klein bruin jute kindertasje inh. 1 rode portem. met inh. w.o. nagel- garnituurtje; 1 gr. tas; 1 gr. damesportem. met inh., w.o. briefje vap Vivo zegels; 1 wit lederen damesschoen; 1 rood jongens fietsje; 1 rood plastic damesportem. met inh., w.o. foto's; 1 bruin plastic portef., inh. pol. leg., rijbewijs en een flink be drag aan geld; 1 bril met donker br. montuur. Voor de vergadering van de gemeen teraad van Woudenberg, die donder dagmiddag wordt gehouden, stellen b. en w. o.m. voor te besluiten tot deel neming in de Stichting Waarborg- instituut voor de Tuinbouw in de pro vincie Utrecht en tot verkoop van enkele stukjes grond en een voorstel om gelden beschikbaar te stellen voor inenting tegen kinderverlamming. TERAARDEBESTELLING A. F. W. DE KLEINE Maandag werd onder zeer grote belang stelling het stoffelijk overschot van de heer A. F. W. de Kleine, op de algemene begraafplaats te Woudenberg ter aarde besteld. De baar was gedekt met een groot aan tal bloemstukken o.a. van de N.V. Kap- tein fabrieken en personeel te Arnhem, waar de overledene bedrijfsleider was. Verder van de wandelsportvereniging, waarvan hij voorzitter was, de biljart vereniging en nog vele anderen. Aan de groeve sprak mej. De Monchij, Evange- listisch Luthers predikante te Dordrecht. Op de begraafplaats waren aanwezig een deputatie van de wandelsport en biljartvereniging, benevens vele bestuurs leden van zusterverenigingen ter plaatse. Met de heer De Kleine is een grote steun hen gegaan voor het sportleven in Woudenberg. RADIO EN TELEVISIE Molenstr. 16» Rh«n«n - Tel. 579 WAAR IS EIGENAAR VAN AUTO? Zaterdagavond is een tot nu toe onbe kende automobilist met zijn auto in de Brei onder Ingen, waarschijnlijk na een slip in de wegberm, tegen een lichtmast van de P.G.E.M. opgebotst, waardoor deze enkele meters boven de grond is geknikt, terwijl de lamp er af gevlogen is. De auto, die nogal beschadigd was, werd door de bestuurder op het erf van de heer Peters neergezet. De Rijkspolitie zal trachten uit te zoeken wie de bestuurder is geweest. ZOMERAVOND-CONCERT Zaterdagavond 24 augustus zal Lienden kunnen genieten van een groots zomer avondconcert in de muziektent op het Marktplein. Liendens harmonievereniging „Amicitia" heeft n.l. verscheidene zuster verenigingen uit de omtrek geïnviteerd in Lienden te komen concerteren. Zijn wij goed ingelicht, dan zal ook een accor deonvereniging acte de presence geven. „Amicitia" zal om 6 uur beginnen met een muzikale marswandeling door het dorp. Tot 11 uur zullen de diverse korp sen in de tent musiceren. Op het Markt plein zullen een aantal tenten en kramen verschijnen, waar het publiek aan diverse attracties kan deelnemen en waar ook volop gelegenheid zal zijn wat lekkers te kopen. Dit alles wordt door de leden van „Amicitia" en hun huisgenoten verzorgd. En de opbrengst zal worden bestemd voor het tamboerkorps van „Amicitia". Als het weer mag meewerken, zal het zaterdagavond zeker bijzonder druk wor den in Lienden. PAPIEREN IN BUITENLAND GESTOLEN De heer A. H. C. van Ommeren uit Lienden, die op vacantietocht met zijn auto in Duitsland vertoefde en zijn af gesloten auto op een verkeersplaats in Schleiden bij Hasenfeld parkeerde om met zijn vrouw een wandeling te gaan maken, kwam bij terugkeer bij zijn auto tot de onprettige ontdekking, dat men tijdens zijn afwezigheid een tas, inhou dende o.m. de paspoorten, rijbewijzen, belastingkaart, triptiek enz. had gestolen. Ten de heer Van O. de auto ter plaatse parkeerde, kwam een z.g. „bewaker" hem verzekeren, dat hij de auto er zon der bezwaar kon neerzetten, want dat er bewaking was. Het merkwaardige bij de ze diefstal was wel, dat de auto afgeslo ten was, ook nadat de tas met „papieren" eruit ontvreemd was. Op een bewijs van de Duitse politie kon het echtpaar Van Ommeren de reis voortzetten en zonder bezwaar weer naar Nederland terugke ren. Intussen zal hij heel wat moeite en kosten moeten maken om weer in het bezit van alle bescheiden te komen. DUIVENWEDVLUCHT De uitslag van de wedvlucht vanaf Parkestone, een afstand van 297 km had voor de postduivenvereniging „De Snel- post" het volgende resultaat: J. van Doorn 1, H. Ulrich 2-8; C. van Ginkel 3; J. van 't Veen 4; B. van Kesteren 5; C. van Asselt 6-10; Joh. v. Manen 7; A. D. v. d. Bosch 9 en J. v. Nieuwamerongen 11. De duiven werden te 9.45 uur gelost, de eerst aankomende duif in Veenendaal meldde zich te 13.45.48 met een snelheid van 1238.7 meter per minuut. POSTDUIVENNIEUWS „De Luchtpost" deed mede aan een wedvlucht vanaf Hoek van Holland een afstand van 94 km. Er waren in concours 53 duiven en zij werden gelost om 9.20 uur. De eerste duif arriveerde om 10.22.03 te Scherpenzeel. De uitslag was: 1 en 5 W. v. Ede, 2 en 10 L. Stutvoet, 3 en 9 P. Wagensveld, 4 Gebr. v. Ede, 6 A. Marcus, 7 W. Wagensveld. 8 J. A. Vink, 11 C. v. d. Wetering, 12 J. v. Oostrum, 13 A. Voskui len. Verder deed men mede aan een wed vlucht vanaf St. Quintin een afstand van 293 km. in concours waren 101 duiven. Zij werden gelost om 7.15 uur en de eerste duif arriveerde om 9.29.07 te Scherpenzeel. De dameskousen zonder naad zijn nu in de mode. Uiterlijk vertoont hun weef sel geen verschil met de kousen die een naad hebben, als ze beide, verpakt in cellofaanzakjes, voor u liggen. Toch is dat er wel degelijk. Te Krefeld, West- Duitsland, zijn hierover onlangs, op een vergadering van fabrikanten, handela ren en détaillisten in de textielbranche, mededelingen gedaan. Men zegt, dat het onjuist is, beide soorten aan te duiden met een gaugenummer; de naadlozen moeten hun fijnheid aangeven door ver melding van het aantal naalden. De rondgebreide, naadloze (of van een imitatie naad voorziene) „perion"-dames kousen zullen voortaan als volgt aange duid worden: RAL 386 A. Daaronder moet in grote letters het woord NAAD LOOS staan. Kousen met naad worden op z.g. vlak- breimachnes vervaardigd, zodat die naad niets anders is dan de plaats, waar de beide kanten aan elkaar zijn gehecht. In hoeverre- deze bepalingen door an dere landen zullen worden overgeno men en dan vooral die, waar men ook dergelijke kousen maakt is natuurlijk moeilijk te voorspellen. De naadloze kous wordt graag gedra- Van de zomer vooral de bruine tinten, die de indruk wekken, dat uw benen door de zon zo mooi gekleurd zijn! Maat 28 en 29 O 98 Maat 30-31-32 Maat 33-34-35-36 HOOFDSTRAAT 61 Op Schiphol meldde de tien miljoenste bezoeker zich aan de loketten van de luchthaven Schiphol De gelukkige was Mr. R. C. Schlinge- man met echtgenote f| uit Arnhem. Nadat zij vele geschenken in ontvangst hadden f| genomen namen zij plaats in het feeste- f l(jk versierde Schip- holtreintje voor een rit over de lucht haven De uitslag was: 1 en 17 J. v. Oostrum, 2 en 18 A. Marcus, 3, 4, 9 en 25 W. v. Ede, 5 P. ter Burg, 6 en 15 C. v. d. Wetering, 7, 8 en 16 P. Wagensveld, 10, 19 en 22 J. de Jong, 11, 12 en 23 C. Gijsbertsen, 13, 20, 21 en 24 Wf Wagensveld, 14 A. v. Ginkel. Een gigantische B-52 bommenwerper van het Amerikaanse leger vloog nu tien meter dieper en was al via de buig zame benzinekabel verbonden met de luchttanker ergens boven het ijzige noorden van Groenland. Captain Arthur Barton, de door de R.A.F. „uitgeleen de" commandant van de tanker, zat achter de stuurkuppel. Al honderden malen had hij dergelijke operaties uit gevoerd, maar hij realiseerde zich ter dege, dat het nimmer roetinewerk mocht worden. Hij had al zijn aan dacht op zijn instrumenten. Per minuut suisde er 2500 liter van de hoogbrandbare JP-4 brandstof uit de romp van de tanker naar de bom menwerper. Barton en zijn uit zes kop pen bestaande bemanning kenden het gevaarlijke goedje: de kleinste vonk doet ook zonder dat er al ruikbare dampen zijn ontstaan de hele boel ont ploffen. Bijna was de operatie beëindigd of het drama gebeurde: in het enorme reservoir van de tanker was een lek ontstaan en per minuut stroomde er nu 300 liter JP-4 de romp binnen. Het gaf een geluid als van een leeglopende autoband. Al enkele seconden later was ademhalen moeilijk geworden. In het vliegtuig, juist boven het elektrische zenuwgestel van de tanker, ontstond een dodelijk meertje, dat iedere seconde groter werd. Ontsteld keken de man nen elkaar aan. Iedereen volgde de korte bevelen van Barton, de bevelen van de laatste kans, op. „Verbinding met de klant verbreken. Maskers op. Volkomen rust Daarna keek hij zijn mede-piloot Nichols diep in de grijze ogen en sprak: „Zend een noodsignaal uit. Waar schuw de basis en laat daarna alle radioverkeer verbreken. Ook het klein ste vonkje is dodelijk." En het dodelijke meer werd steeds groter. Met een enkele beweging liet Barton de motoren op halve kracht draaien teneinde hoogte te verliezen, waardoor de druk geringer zou wor den. Daarna klonk weer zijn stem: „Schakel het elektrische hoofdnet uit." De ingenieur haalde de hoofdscha kelaar naar beneden. Het licht ging uit en bijna alle instrumenten vielen op nul. Het radarbeeld verdween Het noodsysteem belichtte met één klein lampje het instrumentenbord, waar nu nog maar drie meters werk ten: de kunstmatige horizon, de snel heidsmeter en het kompas. De lucht was nu niet meer te ademen. „Honderd percent zuurstof"com mandeerde Barton. „Twee luiken openen." En na een fractie van een seconde vulde hij aan: „Geen geweld gebruiken. Niet hakken of slaan. De kleinste vonk is gevaar lijk...." Omdat het hoofdnet was uitgescha keld moesten de bevelen van man tot man worden doorgegeven. Daartoe nam ieder enkele seconden zijn masker af om de buurman de woorden in het oor te schreeuwen. Inmiddels koerste Barton vastbera den naar de basis in Thule. Hij over dacht de situatie en begreep altijd nog één op de honderd kansen te hebben. Vijfduizend liter JP-4 dreven nu in het toestel en maakten de machine on handelbaar: iedere vlugge beweging kon het einde zijn. De commandant had de grootste moeite de luchttanker in zijn macht te houden. In de verte verschenen beneden de eerste lichten van de landingsbaan in Thule. Iedereen hield de adem in. „Wil de bemanning één voor één bij me komen?" In afgebroken zinnen ver telde Barton hun het grote gevaar. Daarna zei hij: „U kunt er uitspringen als u wenst Hij bleef alleen met Nichols, die rus tig zei: „Lang geleden, commandant, dat we in een twoseater hebben ge vlogen. Maar hij kon de laatste woorden nau welijks halen en vloekend dook hij weer in zijn zuurstofmasker. Barton rukte even het zijne af en schreeuwde: „Als we opslag krijgen koop ik een twoseater. Nu moeten we eerst die zware kist redden .Ze kost anderhalf miljoen dollar." had wisten beide mannen, dat hun kans van één op honderd was terug gevallen tot één op duizend: toen het toestel in een verre boog over Thule cirkelde, viel de elektrische noodleiding uit. Barton en Nicholse zaten in de volledige duisternis zonder instrumen tenBarton liet de neus van het toestel naar beneden schieten om de glijvlucht te beginnen, maar de kolos met het gevaarlijke binnenmeer rea geerde vertraagd. Kostbare meters van de korte landingsbaan schoten onder de machine weg. Voor Barton de remmen aantrok stak hij zijn hand op ten afscheid aan Nichols. Landen zonder te remmen was nu onmogelijk geworden en de rem men aantrekken betekende vonkge- vaar. Nichols knikte slechts en salueerde. De vier seconden duurden een eeuwig heid. Toen stond de vliegende doods kist tenslotte stil, terwijl van alle kan ten sirenes loeiden en uit de duisternis brandweermannen opdoken. Maar het gevaar was nog niet voor bij. De benzine had nu bezit genomen van het hele toestel en spoelde ook VEENENDAAL. Dinsdag 20 augustus tegen de uitgangsluiken. Het openen 1957. Eiermarkt. Aanvoer 128.000 stuks. PARIJS, augustus. „Het is erg ver. Laten we maar vroeg weg rijden". En dat hadden ze gedaan. Om zes uur in de nuchtere morgen was het echtpaar X uit Amsterdam gestart met achter hun zware Amerikaanse wagen een bijna gloed nieuwe caravan voor vier personen. Om tien uur stopten ze voor de deur van het bevriende, Antwerpse echtpaar. Geza menlijk dronken ze broederschap met vier grote pinten en om half elf ging de nauwkeurig uitgestippelde tocht weer verder, naar een lief, klein, duur plaatsje ergens aan de Franse zuidkust. In het openliggende Brussel begonnen ze te dwalen en toen ze zodoende veel te laat in de middag voorbij Bergen waren, be sloten ze gezamenlijk nog eens broeder schap te drinken. Zelfs voorbij de Franse grens bleek de klok door te draaien en de zon vroegtijdig onder te gaan en te meer, omdat de dames er nog al eens uit moesten, was het al braaf donker toen de met vier personen beladen glimmende wagen en de daarachter hangende cara van bij Laon de bult op kronkelde. Het etentje smaakte uitstekend en toen ze de zwarte koffie leeg hadden was het elf uur en de dames geeuwden. „Als we eens gingen slapen in de cara van. Onze mannen zullen wel verder rij den", zuchtte de Antwerpse blonde. „Ja, we hebben dat ding tenslotte niet voor niets gehuurd", aldus de Amster damse zwarte. Met twee man in de wagen en twee vrouwen in de caravan sukkelde men op naar Parijs, over eenzame wegen, dwars door de bossen, en met slecht licht. Nu is het niet meer dan menselijk, dat ook de mannen er op zo'n lange tocht eens uitmoeten om iets meer te doen dan de benen te strekken. Dat deden ze dan ook juist voorbij Soissons. Er komen over die snelle weg naar de Franse hoofdstad 's avonds laat meer Beneluxisten, maar geen hunner durfde stoppen voor twee liftende dames in nachtkleding. Deze moed werd tenslotte wel op gebracht door een geridderde, puur-Amerikaanse kolonel, die vergezeld van zijn ega uit Texas in razende vaart op weg was naar zijn basis. De blonde Antwerpse vertelde in pri ma Engels haar lotgevallen. De zwarte Amsterdamse voegde er de hare in Frans en Duits aan toe. Toen hun mannen de benen strekten hadden ze enige last van de wijn gekregen en zonder te waar schuwen hadden ze ook van de gelegen heid gebruik willen maken. Plotseling waren hun mannen met de auto en de caravan in de donkere nacht weg gescho ten. „Stapt u toch in', zei de kolonel. „We zullen ze inhalen". van deze luiken zou een vonk kunnen geven. Nichols had daarom al een touw gereed gehouden. Beide mannen scho ven uiterst voorzichtig een raam open en lieten zich daardoor naar beneden zakken. Ze kwamen net op tijd om de brand weerlieden tegen te houden, die met bijlen het achterste luik wilden open slaan. Toen Barton adem had gehaald in de zuivere poollucht informeerde hij naar zijn bemanning. „Veilig geland", was het antwoord. Nichols had in die enkele minuten grijze haren gekregen. Barton bleek twee tanden te hebben stuk gebeten. Maar drie dagen later vertrok hij weer per vliegtuig. Nu als passagier en hij was vergezeld van zijn Nederlandse vrouw Eva Maria en hun drie kinde ren. „Uw reisdoel?" vroegen de douane ambtenaren. „Engeland, mijn vaderland en daar na Nederland, het vaderland van mijn vrouw. Mijn schoonouders hebben hun Nog vóór hij zijn masker weer op kleinkinderen nog niet gezien.' De prijzen varieerden voor kippeëieren van 14.- tot 15,25, voor henneëieren van 9.- tot 12,50, dit alles per 100 stuks. De handel was matig. Biggenmarkt. Aanvoer 75 stuks. Er werden prijzen be steed van 40.- tot 55.- per stuk bij een redelijke handel. EDE. Maandag 19 augustus 1957. Eier markt. Aanvoer 220.000 stuks. De prijzen varieerden voor kippeëieren van 14.- tot 15.-, voor henneëieren van 9.- tot 13,50, dit per 100 stuks. De handel was redelijk. SCHERPENZEEL. Wensdag 21 augustus 1957. Eiermarkt. Aanvoer 1.500.000 stuks. De prijzen varieerden voor kippeëieren van 15,50 tot 16,25, voor henneëieren van 10.- tot 14,50, dit per 100 stuks. De handel was vlug. Biggenmarkt. Aan voer 125 stuks. Er werden prijzen besteed van 48.- tot 68.- per stuk bij een ma tige handel. Varkensmarkt. Aanvoer 2 stuks. Er wérden prijzen besteed van 325.- tot 400.- per stuk bij een matige handel. WOUDENBERG. Dinsdag 20 augustus 1957. Eiermarkt. Aanvoer 145.000 stuks. De prijzen varieerden voor kippeëieren van 15.- tot 16.- (middelprijs 15,25), voor henneëieren van 9,50 tot 12,50, dit per 100 stuks. De handel was vlot. „Sla deze dekens rond u heen", voegde de kolonelsvrouw er aan toe. De nachtelijke achtervolging begon. Honderd, honderd en twintig, honderd en vijftig kilometer per uur. De banden gierden door de bocht. „Met die aanhang rijden ze niet sneller als zestig, zeventig", aldus de kolonel. „In een half uur hebben we hen te pak ken Ze reden een tientonner voorbij, op weg naar de Hallen. „Bent u gepasseerd door een wagen met Nederlands nummer, nummer dat en dat...." „Nog geen vijf minuten geleden", schreeuwde de bestuurder terug. „Wat moet die vent met zijn knipper licht achter ons", aldus de Amsterdamse Jan. „Weet ik niet", aldus de Antwerpse Victor. „Kijk, nu steekt hij om beurten de richtingwijzers uit". „Het schijnt, dat hij wil hebben, dat we stoppen". „Niet stoppen in de nacht. We zitten midden in de bossen. Het kan wel een valstrik zijn van wat dure struikrovers. Duw de gaspedaal maar in". Honderd per uur met een caravan is hard. De Amerikaan begon te toeteren, gaf weer lichtsignalen en maakte aanstalten om te passeren. „Als hij ons hebben wil dient hij zijn mannetje te staan". Honderd en tien, honderd en twintig. Luid toeterend schoof de Amerikaan voorbij om vlak voor de Beneluxisten bij te remmen. „Schiet er langs, Jan. Dit is een aan slag". Jan zwaaide het stuur om, schoof er langs en gaf een dot gas. Maar vijfhonderd meter verder her haalde de achtervolger zijn operatie en nu zette hij de wagen midden op de weg. „We hebben maar één ding te doen", aldus de Antwerpenaar. „Te stoppen en die kerels goed af te rossen. Vooruit. Daar gaan we. Ik heb voor alle zekerheid een gummieknuppel mee genomen. De Amerikaanse kolonel en zijn ridder ordes hadden het enkele minuten zwaar te verduren en voor de drie vrouwen Jan en Victor aan het verstand hadden gebracht wat er was gebeurd lag hij be wusteloos, met bloedende neus, blauwe ogen en builen op het hoofd uitgestrekt op het wegdek. Zes kilometer verder stopte de optocht met de beide wagens en de caravan voor een auberge met late klanten. Twee da mes in nachtkleding, één huilende dame in dagkleding gingen voorop. Daarachter volgden Jan en Victor met in hun midden de nog moeilijk lopende kolonel. „A very long drink", schreeuwde hij. Men dronk, tenslotte begon men zelfs te lachten en men dronk weer. Maar toen de kolonel in de spiegel keek zei hij: „Alles is vergeven, maar bij alle dui vels van de Franse bossen garandeer ik mijn regiment en onze president bene vens u, de waard met zijn dienstbode en kamermeisje nooit of te nimmer van mijn leven nog in nachtkleding liftende dames mee te nemen. Ik heb de hele in vasie mee gemaakt, maar die oorlog voe rende Duitsers hebben me toch milder behandeld dan die vredelievende Bene lux". Toen het gezelschap de donkere nacht in schoot, nog steeds op weg naar Parijs stuurde de vrouw van de kolonel de ene wagen. Victor uit Antwerpen reed de tweede. Jan uit Amsterdam zat naast hem. De blonde en de zwarte achter. Maar de caravan was leeg. (Vervolg van pagina 1.) kampen, vol verbitterde tegenstanders, en ze won het pleit. Enkele gevangenen voerden te harer eer een nationale dans uit en opeens zagen de stomverbaasde (41) Gejaagd keek Aram, in het rond, of hij niet er gens een stuk ijzer zag liggen, doch toen hij nergens iets vond, trok hij met een ongeduldige beweging zijn zwaard. „Dan zo maar", mompelde hij, terwijl hij met een paar forse slagen het slot forceerde. Het geluid galmde door de gangen en Aram begreep, dat er ieder ogenblik wachters konden toeschieten. Doch reeds zwaaide de getraliede deur open. „Gauw, schiet op!" beet Aram de gevangene toe, doch de arme man kon nauwelijks meer op zijn benen staan. Wankelend strompelde hij naar buiten. Zijn kleren hingen in flarden om hem heen, doch Aram bemerkte, dat zij eens van kostbare stoffen vervaardigd moesten zijn. Een ruige stoppelbaard bedekte kin en wangen van de zonderling en in zijn ogen was een vreemde, sta rende blik. „Ikikhoe kan ik.... heb dank dank", stamelde de man in korte, onsamenhangende woordoen. Doch Aram greep hem bij de arm. „Dat kan later wel," antwoordde hij kort. „Kom mee! Wij hebben geen ogenblik te verliezen! (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1957 | | pagina 2