i
Schoolblouses
DIEPEVEEN
SCHIPHOL'S
ZOEKER
3.48
3.98
VEENENDAAL
WOUDENBERG
INGEN
LIENDEN
SCBERPENZEEL
„Aanslag" op Nederlandse vakantiegangers
in Frankrijk
Amerikaanse supertanker in nood boven
Noordpool
ROVANNA
Sportdag van V.R.C.
Programma
Gevonden en verloren
voorwerpen
Inenting kinderverlamming
J VOOR VAKKUNDIGE
1 e KLAS REPARATIE'S
7ECPN. BUREAU VOOR
RADIO EN TELEVISIE
A 010 BALLEGO IJ EN
Naadloze kousen
Koopt nu
ONGEKENDE AANBIEDING
Het bekende T* T* model
PRACHTIG FLANEL GEVOERDE RUITEN
Gefabriceerd door de bekende „Favorita"
fabrieken.
Door een kleine productiefout voor SPOTPRIJZEN
van 4.15 voor Z.
van 5.15 voor
van 6.15 voor
Deze aanbieding geldt tot zaterdag 1 september
DOE ALS IEDERÉÉN EN KOOP BIJ
JUU ioaa
Ondraaglijke
spanning
Marktberichten
Kon. Frederieke
HET
RAADSEL
VAN
V.R.C. houdt a.s. zaterdag om 3 uur
de clubkampioenschappen, bestaande
uit 1000 m hardlopen, dribbelen met
bal, enz. Als eerste prijs is een wissel
beker beschikbaar gesteld en verder
nog een tiental prijzen.
V.R.C. I EERSTE HELFT
7 sept. Nunspeet V.R.C.; 14 sept.
V.R.C. W.H.C.; 21 sept. D.O.V.O.
V.R.C.; 28 sept V.R.C. Apeldoorn;
5 oktober Go Ahead V.R.C.; 12 okt.
V.R.C. Ermelo; 19 okt. vrij; 26 okt.
D.T.S. V.R.C.; 2 nov. V.R.C.—S.K.V.
V.R.C. II EERSTE HELFT
7 sept V.R.C. 2 C.S.V.U. 2; 14 sept.
Huizen 2 V.R.C. 2; 21 sept. V.R.C. 2
Spakenburg 2; 28 sept. vrij; 5 okt. V.R.C.
2 Bloemenk war tier 2; 12 okt. IJssel-
meervogels 2 V.R.C. 2; 19 okt. Zuid
vogels 2 V.R.C. 2; 26 okt. V.R.C. 2
V.V.O.G. 2.
GESLAAGD
Voor het examen vakbekwaamheid
detailhandel kachelsmederij bedrijf als
mede vaste en vloeibare brandstof,
slaagde onze plaatsgenoot R. Hiensch.
HEDENAVOND V.Z.C. TEGEN
POLAR BEARS
De V.Z.C.-heren spelen hedenavond
(woensdagavond) een vriendschappelijke
pol o-wedstrijd tegen Polar Bears uit
Ede.
De wedstrijd wordt gespeeld in het
..Bergbad" en begint om 7.15 uur.
Voor deze wedstrijd komen de V.Z.C.-
adspiranten uit tegen de adspiranten van
Polar Bears. Aanvang 6.45 uur.
GUNSTIGER ESULTATEN VOOR
VEENENDAALSE SCHUTTERS TE
ERMELO
De behaalde resultaten van de schiet
wedstrijd der S.K.G.V. te Ermelo voor
de deelnemende Veenendalers, waren als
volgt:
Geweer 100 meter: Korps A 2e prijs
met 225 pnt. Hoogste korpsschutter de
heer C. v. Amerongen met 49 punten.
Personele prijzen geweer 100 meter:
3e prijs C. v. Amerongen afd. A met 47-48
punten; 8e prijs H. v. Manen afd. B met
46 punten; le prijs J. Boogaard afd. C
met 46-45 punten; 7e prijs W. Rosenboom
afd. C met 43 punten.
Buks 12 meter: le prijs afd. B korps
wedstrijd met 207 punten.
Personele prijzen Buks 12 meter: 4e
prijs Jac. v. Amerongen afd. A met 47-47;
5e prijs C. v. Amerongen afd. A met
47-46; 7e prijs H. v. Manen afd. B met
45-40 9e prijs W. Rosenboom afd. B met
44; 5e prijs A. v. Amerongen afd. C met
44-43 8e prijs C. v. Hardeveld afd. C met
43-35.
In het tijdvak van 7 tot en met 20
augustus 1957 werden aan het bureau
van politie te Veenendaal de navolgende
voorwerpen als gevonden aangegeven:
1 gele kanarie; 1 rood-witte plastic bad
tas; 1 br. visgraat jongensjasje; 1 zw.
vulpen; 1 br. windjack met padvinders-
riem; 1 corset; 1 lipssleutel; 1 tam konijn;
1 br. lederen étui met kinderbril; 1 vul
pen merk „Freund"; 1 licht-gr. oude
regenjas; 1 jonge hond; 1 hockeystick; 1
rode plastic bal; 1 donkerbl. jongensjasje;
1 zwart-wit hondje; 1 paar rolschaatsen;
2 voegspijlen; 1 vleeshaak; 1 red isl. kip;
1 br. teddy beer; 1 kabeltang; 1 br. jon
gensschoen; 1 zwart sportbroekje en groen
shirt; 1 linnen badtasje; 1 doublé dames
armbandhorloge met dito rekbandje; 1
verchroomd herenarmbandhorloge met
rekbandje; 1 zw. blaarpink; 1 rood kin
derbeursje met inh.; 1 houten duimstok;
1 metalen medaillon met ketting; 1 rage
bol zonder steel.
In hetzelfde tijdvak werden aan ge
noemd bureau de navolgende voorwerpen
als verloren aangegeven:
1 bl. kindervestje; 1 hamer; 1 rode plas
tic damesportem. met inh.; 1 snoeischaar;
1 groen kleurige overall; 1 zwem- en rij
wielabonnement; 1 lichtgrijze heren
regenjas; 1 br. lederen jongensportem.
met inh.; 1 bl. nylonkinderjurk; 1 gr.
kinderregencape; 1 rode damesportem.
met inh. en boodschappenbriefje; 1 voet
balbroek, shirt, kousen en schoenen; 1
Duitse herder; 1 kinderschortje; 1 grijs
wit gestreepte ceintuur; 1 nikkelen heren-
horloge met schakelarmband; 1 oud zwart
grijs oliekleed; 1 benzinedop van Ford
Anglia; 1 dubbele rijwieltas (bruin zeil
doek); 1 donkerbl. jongensjopper; 1 rode
autoped; 1 klein bruin jute kindertasje
inh. 1 rode portem. met inh. w.o. nagel-
garnituurtje; 1 gr. tas; 1 gr. damesportem.
met inh., w.o. briefje vap Vivo zegels; 1
wit lederen damesschoen; 1 rood jongens
fietsje; 1 rood plastic damesportem. met
inh., w.o. foto's; 1 bruin plastic portef.,
inh. pol. leg., rijbewijs en een flink be
drag aan geld; 1 bril met donker br.
montuur.
Voor de vergadering van de gemeen
teraad van Woudenberg, die donder
dagmiddag wordt gehouden, stellen b.
en w. o.m. voor te besluiten tot deel
neming in de Stichting Waarborg-
instituut voor de Tuinbouw in de pro
vincie Utrecht en tot verkoop van
enkele stukjes grond en een voorstel
om gelden beschikbaar te stellen voor
inenting tegen kinderverlamming.
TERAARDEBESTELLING
A. F. W. DE KLEINE
Maandag werd onder zeer grote belang
stelling het stoffelijk overschot van de
heer A. F. W. de Kleine, op de algemene
begraafplaats te Woudenberg ter aarde
besteld.
De baar was gedekt met een groot aan
tal bloemstukken o.a. van de N.V. Kap-
tein fabrieken en personeel te Arnhem,
waar de overledene bedrijfsleider was.
Verder van de wandelsportvereniging,
waarvan hij voorzitter was, de biljart
vereniging en nog vele anderen. Aan de
groeve sprak mej. De Monchij, Evange-
listisch Luthers predikante te Dordrecht.
Op de begraafplaats waren aanwezig
een deputatie van de wandelsport en
biljartvereniging, benevens vele bestuurs
leden van zusterverenigingen ter plaatse.
Met de heer De Kleine is een grote
steun hen gegaan voor het sportleven in
Woudenberg.
RADIO EN TELEVISIE
Molenstr. 16» Rh«n«n - Tel. 579
WAAR IS EIGENAAR VAN AUTO?
Zaterdagavond is een tot nu toe onbe
kende automobilist met zijn auto in de
Brei onder Ingen, waarschijnlijk na een
slip in de wegberm, tegen een lichtmast
van de P.G.E.M. opgebotst, waardoor deze
enkele meters boven de grond is geknikt,
terwijl de lamp er af gevlogen is. De
auto, die nogal beschadigd was, werd
door de bestuurder op het erf van de
heer Peters neergezet. De Rijkspolitie zal
trachten uit te zoeken wie de bestuurder
is geweest.
ZOMERAVOND-CONCERT
Zaterdagavond 24 augustus zal Lienden
kunnen genieten van een groots zomer
avondconcert in de muziektent op het
Marktplein. Liendens harmonievereniging
„Amicitia" heeft n.l. verscheidene zuster
verenigingen uit de omtrek geïnviteerd in
Lienden te komen concerteren. Zijn wij
goed ingelicht, dan zal ook een accor
deonvereniging acte de presence geven.
„Amicitia" zal om 6 uur beginnen met
een muzikale marswandeling door het
dorp. Tot 11 uur zullen de diverse korp
sen in de tent musiceren. Op het Markt
plein zullen een aantal tenten en kramen
verschijnen, waar het publiek aan diverse
attracties kan deelnemen en waar ook
volop gelegenheid zal zijn wat lekkers te
kopen. Dit alles wordt door de leden van
„Amicitia" en hun huisgenoten verzorgd.
En de opbrengst zal worden bestemd
voor het tamboerkorps van „Amicitia".
Als het weer mag meewerken, zal het
zaterdagavond zeker bijzonder druk wor
den in Lienden.
PAPIEREN IN BUITENLAND
GESTOLEN
De heer A. H. C. van Ommeren uit
Lienden, die op vacantietocht met zijn
auto in Duitsland vertoefde en zijn af
gesloten auto op een verkeersplaats in
Schleiden bij Hasenfeld parkeerde om
met zijn vrouw een wandeling te gaan
maken, kwam bij terugkeer bij zijn auto
tot de onprettige ontdekking, dat men
tijdens zijn afwezigheid een tas, inhou
dende o.m. de paspoorten, rijbewijzen,
belastingkaart, triptiek enz. had gestolen.
Ten de heer Van O. de auto ter plaatse
parkeerde, kwam een z.g. „bewaker"
hem verzekeren, dat hij de auto er zon
der bezwaar kon neerzetten, want dat er
bewaking was. Het merkwaardige bij de
ze diefstal was wel, dat de auto afgeslo
ten was, ook nadat de tas met „papieren"
eruit ontvreemd was. Op een bewijs van
de Duitse politie kon het echtpaar Van
Ommeren de reis voortzetten en zonder
bezwaar weer naar Nederland terugke
ren. Intussen zal hij heel wat moeite
en kosten moeten maken om weer in het
bezit van alle bescheiden te komen.
DUIVENWEDVLUCHT
De uitslag van de wedvlucht vanaf
Parkestone, een afstand van 297 km had
voor de postduivenvereniging „De Snel-
post" het volgende resultaat: J. van
Doorn 1, H. Ulrich 2-8; C. van Ginkel 3;
J. van 't Veen 4; B. van Kesteren 5; C.
van Asselt 6-10; Joh. v. Manen 7; A. D.
v. d. Bosch 9 en J. v. Nieuwamerongen 11.
De duiven werden te 9.45 uur gelost, de
eerst aankomende duif in Veenendaal
meldde zich te 13.45.48 met een snelheid
van 1238.7 meter per minuut.
POSTDUIVENNIEUWS
„De Luchtpost" deed mede aan een
wedvlucht vanaf Hoek van Holland een
afstand van 94 km. Er waren in concours
53 duiven en zij werden gelost om 9.20
uur. De eerste duif arriveerde om 10.22.03
te Scherpenzeel. De uitslag was: 1 en 5
W. v. Ede, 2 en 10 L. Stutvoet, 3 en 9 P.
Wagensveld, 4 Gebr. v. Ede, 6 A. Marcus,
7 W. Wagensveld. 8 J. A. Vink, 11 C. v. d.
Wetering, 12 J. v. Oostrum, 13 A. Voskui
len.
Verder deed men mede aan een wed
vlucht vanaf St. Quintin een afstand van
293 km. in concours waren 101 duiven. Zij
werden gelost om 7.15 uur en de eerste
duif arriveerde om 9.29.07 te Scherpenzeel.
De dameskousen zonder naad zijn nu
in de mode. Uiterlijk vertoont hun weef
sel geen verschil met de kousen die een
naad hebben, als ze beide, verpakt in
cellofaanzakjes, voor u liggen. Toch is
dat er wel degelijk. Te Krefeld, West-
Duitsland, zijn hierover onlangs, op een
vergadering van fabrikanten, handela
ren en détaillisten in de textielbranche,
mededelingen gedaan. Men zegt, dat het
onjuist is, beide soorten aan te duiden
met een gaugenummer; de naadlozen
moeten hun fijnheid aangeven door ver
melding van het aantal naalden.
De rondgebreide, naadloze (of van een
imitatie naad voorziene) „perion"-dames
kousen zullen voortaan als volgt aange
duid worden: RAL 386 A. Daaronder
moet in grote letters het woord NAAD
LOOS staan.
Kousen met naad worden op z.g. vlak-
breimachnes vervaardigd, zodat die naad
niets anders is dan de plaats, waar de
beide kanten aan elkaar zijn gehecht.
In hoeverre- deze bepalingen door an
dere landen zullen worden overgeno
men en dan vooral die, waar men ook
dergelijke kousen maakt is natuurlijk
moeilijk te voorspellen.
De naadloze kous wordt graag gedra-
Van de zomer vooral de bruine tinten,
die de indruk wekken, dat uw benen door
de zon zo mooi gekleurd zijn!
Maat 28 en 29 O 98
Maat 30-31-32
Maat 33-34-35-36
HOOFDSTRAAT 61
Op Schiphol meldde
de tien miljoenste
bezoeker zich aan
de loketten van de
luchthaven Schiphol
De gelukkige was
Mr. R. C. Schlinge-
man met echtgenote f|
uit Arnhem. Nadat
zij vele geschenken
in ontvangst hadden f|
genomen namen zij
plaats in het feeste- f
l(jk versierde Schip-
holtreintje voor een
rit over de lucht
haven
De uitslag was: 1 en 17 J. v. Oostrum,
2 en 18 A. Marcus, 3, 4, 9 en 25 W. v. Ede,
5 P. ter Burg, 6 en 15 C. v. d. Wetering,
7, 8 en 16 P. Wagensveld, 10, 19 en 22 J.
de Jong, 11, 12 en 23 C. Gijsbertsen, 13, 20,
21 en 24 Wf Wagensveld, 14 A. v. Ginkel.
Een gigantische B-52 bommenwerper
van het Amerikaanse leger vloog nu
tien meter dieper en was al via de buig
zame benzinekabel verbonden met de
luchttanker ergens boven het ijzige
noorden van Groenland. Captain Arthur
Barton, de door de R.A.F. „uitgeleen
de" commandant van de tanker, zat
achter de stuurkuppel. Al honderden
malen had hij dergelijke operaties uit
gevoerd, maar hij realiseerde zich ter
dege, dat het nimmer roetinewerk
mocht worden. Hij had al zijn aan
dacht op zijn instrumenten.
Per minuut suisde er 2500 liter van
de hoogbrandbare JP-4 brandstof uit
de romp van de tanker naar de bom
menwerper. Barton en zijn uit zes kop
pen bestaande bemanning kenden het
gevaarlijke goedje: de kleinste vonk
doet ook zonder dat er al ruikbare
dampen zijn ontstaan de hele boel ont
ploffen.
Bijna was de operatie beëindigd of
het drama gebeurde: in het enorme
reservoir van de tanker was een lek
ontstaan en per minuut stroomde er
nu 300 liter JP-4 de romp binnen. Het
gaf een geluid als van een leeglopende
autoband. Al enkele seconden later was
ademhalen moeilijk geworden. In het
vliegtuig, juist boven het elektrische
zenuwgestel van de tanker, ontstond een
dodelijk meertje, dat iedere seconde
groter werd. Ontsteld keken de man
nen elkaar aan. Iedereen volgde de
korte bevelen van Barton, de bevelen
van de laatste kans, op.
„Verbinding met de klant verbreken.
Maskers op. Volkomen rust
Daarna keek hij zijn mede-piloot
Nichols diep in de grijze ogen en
sprak:
„Zend een noodsignaal uit. Waar
schuw de basis en laat daarna alle
radioverkeer verbreken. Ook het klein
ste vonkje is dodelijk."
En het dodelijke meer werd steeds
groter. Met een enkele beweging liet
Barton de motoren op halve kracht
draaien teneinde hoogte te verliezen,
waardoor de druk geringer zou wor
den. Daarna klonk weer zijn stem:
„Schakel het elektrische hoofdnet uit."
De ingenieur haalde de hoofdscha
kelaar naar beneden. Het licht ging uit
en bijna alle instrumenten vielen op
nul. Het radarbeeld verdween
Het noodsysteem belichtte met één
klein lampje het instrumentenbord,
waar nu nog maar drie meters werk
ten: de kunstmatige horizon, de snel
heidsmeter en het kompas. De lucht
was nu niet meer te ademen.
„Honderd percent zuurstof"com
mandeerde Barton.
„Twee luiken openen." En na een
fractie van een seconde vulde hij aan:
„Geen geweld gebruiken. Niet hakken
of slaan. De kleinste vonk is gevaar
lijk...."
Omdat het hoofdnet was uitgescha
keld moesten de bevelen van man tot
man worden doorgegeven. Daartoe nam
ieder enkele seconden zijn masker af
om de buurman de woorden in het
oor te schreeuwen.
Inmiddels koerste Barton vastbera
den naar de basis in Thule. Hij over
dacht de situatie en begreep altijd nog
één op de honderd kansen te hebben.
Vijfduizend liter JP-4 dreven nu in
het toestel en maakten de machine on
handelbaar: iedere vlugge beweging kon
het einde zijn.
De commandant had de grootste
moeite de luchttanker in zijn macht te
houden.
In de verte verschenen beneden de
eerste lichten van de landingsbaan in
Thule. Iedereen hield de adem in.
„Wil de bemanning één voor één bij
me komen?" In afgebroken zinnen ver
telde Barton hun het grote gevaar.
Daarna zei hij: „U kunt er uitspringen
als u wenst
Hij bleef alleen met Nichols, die rus
tig zei: „Lang geleden, commandant,
dat we in een twoseater hebben ge
vlogen.
Maar hij kon de laatste woorden nau
welijks halen en vloekend dook hij
weer in zijn zuurstofmasker.
Barton rukte even het zijne af en
schreeuwde: „Als we opslag krijgen
koop ik een twoseater. Nu moeten we
eerst die zware kist redden .Ze kost
anderhalf miljoen dollar."
had wisten beide mannen, dat hun
kans van één op honderd was terug
gevallen tot één op duizend: toen het
toestel in een verre boog over Thule
cirkelde, viel de elektrische noodleiding
uit. Barton en Nicholse zaten in de
volledige duisternis zonder instrumen
tenBarton liet de neus van het
toestel naar beneden schieten om de
glijvlucht te beginnen, maar de kolos
met het gevaarlijke binnenmeer rea
geerde vertraagd. Kostbare meters van
de korte landingsbaan schoten onder
de machine weg.
Voor Barton de remmen aantrok
stak hij zijn hand op ten afscheid aan
Nichols. Landen zonder te remmen was
nu onmogelijk geworden en de rem
men aantrekken betekende vonkge-
vaar.
Nichols knikte slechts en salueerde.
De vier seconden duurden een eeuwig
heid. Toen stond de vliegende doods
kist tenslotte stil, terwijl van alle kan
ten sirenes loeiden en uit de duisternis
brandweermannen opdoken.
Maar het gevaar was nog niet voor
bij. De benzine had nu bezit genomen
van het hele toestel en spoelde ook VEENENDAAL. Dinsdag 20 augustus
tegen de uitgangsluiken. Het openen 1957. Eiermarkt. Aanvoer 128.000 stuks.
PARIJS, augustus. „Het is erg ver.
Laten we maar vroeg weg rijden". En
dat hadden ze gedaan. Om zes uur in de
nuchtere morgen was het echtpaar X uit
Amsterdam gestart met achter hun zware
Amerikaanse wagen een bijna gloed
nieuwe caravan voor vier personen. Om
tien uur stopten ze voor de deur van het
bevriende, Antwerpse echtpaar. Geza
menlijk dronken ze broederschap met
vier grote pinten en om half elf ging de
nauwkeurig uitgestippelde tocht weer
verder, naar een lief, klein, duur plaatsje
ergens aan de Franse zuidkust. In het
openliggende Brussel begonnen ze te
dwalen en toen ze zodoende veel te laat
in de middag voorbij Bergen waren, be
sloten ze gezamenlijk nog eens broeder
schap te drinken. Zelfs voorbij de Franse
grens bleek de klok door te draaien en
de zon vroegtijdig onder te gaan en te
meer, omdat de dames er nog al eens uit
moesten, was het al braaf donker toen
de met vier personen beladen glimmende
wagen en de daarachter hangende cara
van bij Laon de bult op kronkelde. Het
etentje smaakte uitstekend en toen ze de
zwarte koffie leeg hadden was het elf
uur en de dames geeuwden.
„Als we eens gingen slapen in de cara
van. Onze mannen zullen wel verder rij
den", zuchtte de Antwerpse blonde.
„Ja, we hebben dat ding tenslotte niet
voor niets gehuurd", aldus de Amster
damse zwarte.
Met twee man in de wagen en twee
vrouwen in de caravan sukkelde men op
naar Parijs, over eenzame wegen, dwars
door de bossen, en met slecht licht.
Nu is het niet meer dan menselijk, dat
ook de mannen er op zo'n lange tocht
eens uitmoeten om iets meer te doen dan
de benen te strekken. Dat deden ze dan
ook juist voorbij Soissons.
Er komen over die snelle weg naar de
Franse hoofdstad 's avonds laat meer
Beneluxisten, maar geen hunner durfde
stoppen voor twee liftende dames in
nachtkleding. Deze moed werd tenslotte
wel op gebracht door een geridderde,
puur-Amerikaanse kolonel, die vergezeld
van zijn ega uit Texas in razende vaart
op weg was naar zijn basis.
De blonde Antwerpse vertelde in pri
ma Engels haar lotgevallen. De zwarte
Amsterdamse voegde er de hare in Frans
en Duits aan toe. Toen hun mannen de
benen strekten hadden ze enige last van
de wijn gekregen en zonder te waar
schuwen hadden ze ook van de gelegen
heid gebruik willen maken. Plotseling
waren hun mannen met de auto en de
caravan in de donkere nacht weg gescho
ten.
„Stapt u toch in', zei de kolonel. „We
zullen ze inhalen".
van deze luiken zou een vonk kunnen
geven. Nichols had daarom al een touw
gereed gehouden. Beide mannen scho
ven uiterst voorzichtig een raam open
en lieten zich daardoor naar beneden
zakken.
Ze kwamen net op tijd om de brand
weerlieden tegen te houden, die met
bijlen het achterste luik wilden open
slaan.
Toen Barton adem had gehaald in
de zuivere poollucht informeerde hij
naar zijn bemanning.
„Veilig geland", was het antwoord.
Nichols had in die enkele minuten
grijze haren gekregen. Barton bleek
twee tanden te hebben stuk gebeten.
Maar drie dagen later vertrok hij
weer per vliegtuig. Nu als passagier en
hij was vergezeld van zijn Nederlandse
vrouw Eva Maria en hun drie kinde
ren.
„Uw reisdoel?" vroegen de douane
ambtenaren.
„Engeland, mijn vaderland en daar
na Nederland, het vaderland van mijn
vrouw. Mijn schoonouders hebben hun
Nog vóór hij zijn masker weer op kleinkinderen nog niet gezien.'
De prijzen varieerden voor kippeëieren
van 14.- tot 15,25, voor henneëieren
van 9.- tot 12,50, dit alles per 100
stuks. De handel was matig. Biggenmarkt.
Aanvoer 75 stuks. Er werden prijzen be
steed van 40.- tot 55.- per stuk bij
een redelijke handel.
EDE. Maandag 19 augustus 1957. Eier
markt. Aanvoer 220.000 stuks. De prijzen
varieerden voor kippeëieren van 14.-
tot 15.-, voor henneëieren van 9.- tot
13,50, dit per 100 stuks. De handel was
redelijk.
SCHERPENZEEL. Wensdag 21 augustus
1957. Eiermarkt. Aanvoer 1.500.000 stuks.
De prijzen varieerden voor kippeëieren
van 15,50 tot 16,25, voor henneëieren
van 10.- tot 14,50, dit per 100 stuks.
De handel was vlug. Biggenmarkt. Aan
voer 125 stuks. Er werden prijzen besteed
van 48.- tot 68.- per stuk bij een ma
tige handel. Varkensmarkt. Aanvoer 2
stuks. Er wérden prijzen besteed van
325.- tot 400.- per stuk bij een matige
handel.
WOUDENBERG. Dinsdag 20 augustus
1957. Eiermarkt. Aanvoer 145.000 stuks.
De prijzen varieerden voor kippeëieren
van 15.- tot 16.- (middelprijs 15,25),
voor henneëieren van 9,50 tot 12,50,
dit per 100 stuks. De handel was vlot.
„Sla deze dekens rond u heen", voegde
de kolonelsvrouw er aan toe.
De nachtelijke achtervolging begon.
Honderd, honderd en twintig, honderd
en vijftig kilometer per uur. De banden
gierden door de bocht.
„Met die aanhang rijden ze niet sneller
als zestig, zeventig", aldus de kolonel.
„In een half uur hebben we hen te pak
ken
Ze reden een tientonner voorbij, op
weg naar de Hallen.
„Bent u gepasseerd door een wagen met
Nederlands nummer, nummer dat en
dat...."
„Nog geen vijf minuten geleden",
schreeuwde de bestuurder terug.
„Wat moet die vent met zijn knipper
licht achter ons", aldus de Amsterdamse
Jan.
„Weet ik niet", aldus de Antwerpse
Victor. „Kijk, nu steekt hij om beurten
de richtingwijzers uit".
„Het schijnt, dat hij wil hebben, dat
we stoppen".
„Niet stoppen in de nacht. We zitten
midden in de bossen. Het kan wel een
valstrik zijn van wat dure struikrovers.
Duw de gaspedaal maar in".
Honderd per uur met een caravan is
hard.
De Amerikaan begon te toeteren, gaf
weer lichtsignalen en maakte aanstalten
om te passeren.
„Als hij ons hebben wil dient hij zijn
mannetje te staan".
Honderd en tien, honderd en twintig.
Luid toeterend schoof de Amerikaan
voorbij om vlak voor de Beneluxisten bij
te remmen.
„Schiet er langs, Jan. Dit is een aan
slag".
Jan zwaaide het stuur om, schoof er
langs en gaf een dot gas.
Maar vijfhonderd meter verder her
haalde de achtervolger zijn operatie en
nu zette hij de wagen midden op de weg.
„We hebben maar één ding te doen",
aldus de Antwerpenaar. „Te stoppen en
die kerels goed af te rossen. Vooruit.
Daar gaan we. Ik heb voor alle zekerheid
een gummieknuppel mee genomen.
De Amerikaanse kolonel en zijn ridder
ordes hadden het enkele minuten zwaar
te verduren en voor de drie vrouwen
Jan en Victor aan het verstand hadden
gebracht wat er was gebeurd lag hij be
wusteloos, met bloedende neus, blauwe
ogen en builen op het hoofd uitgestrekt
op het wegdek.
Zes kilometer verder stopte de optocht
met de beide wagens en de caravan voor
een auberge met late klanten. Twee da
mes in nachtkleding, één huilende dame
in dagkleding gingen voorop. Daarachter
volgden Jan en Victor met in hun midden
de nog moeilijk lopende kolonel.
„A very long drink", schreeuwde hij.
Men dronk, tenslotte begon men zelfs
te lachten en men dronk weer. Maar toen
de kolonel in de spiegel keek zei hij:
„Alles is vergeven, maar bij alle dui
vels van de Franse bossen garandeer ik
mijn regiment en onze president bene
vens u, de waard met zijn dienstbode en
kamermeisje nooit of te nimmer van
mijn leven nog in nachtkleding liftende
dames mee te nemen. Ik heb de hele in
vasie mee gemaakt, maar die oorlog voe
rende Duitsers hebben me toch milder
behandeld dan die vredelievende Bene
lux".
Toen het gezelschap de donkere nacht
in schoot, nog steeds op weg naar Parijs
stuurde de vrouw van de kolonel de ene
wagen. Victor uit Antwerpen reed de
tweede. Jan uit Amsterdam zat naast
hem. De blonde en de zwarte achter.
Maar de caravan was leeg.
(Vervolg van pagina 1.)
kampen, vol verbitterde tegenstanders,
en ze won het pleit. Enkele gevangenen
voerden te harer eer een nationale dans
uit en opeens zagen de stomverbaasde
(41) Gejaagd keek Aram, in het rond, of hij niet er
gens een stuk ijzer zag liggen, doch toen hij nergens
iets vond, trok hij met een ongeduldige beweging zijn
zwaard. „Dan zo maar", mompelde hij, terwijl hij met
een paar forse slagen het slot forceerde. Het geluid
galmde door de gangen en Aram begreep, dat er ieder
ogenblik wachters konden toeschieten. Doch reeds
zwaaide de getraliede deur open. „Gauw, schiet op!"
beet Aram de gevangene toe, doch de arme man kon
nauwelijks meer op zijn benen staan. Wankelend
strompelde hij naar buiten. Zijn kleren hingen in
flarden om hem heen, doch Aram bemerkte, dat zij
eens van kostbare stoffen vervaardigd moesten zijn.
Een ruige stoppelbaard bedekte kin en wangen van
de zonderling en in zijn ogen was een vreemde, sta
rende blik. „Ikikhoe kan ik.... heb dank
dank", stamelde de man in korte, onsamenhangende
woordoen. Doch Aram greep hem bij de arm. „Dat
kan later wel," antwoordde hij kort. „Kom mee! Wij
hebben geen ogenblik te verliezen!
(Wordt vervolgd)