Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken mm§ ©mm Overzicht van de gang van zaken in het Bedrijfsleven, in het gebied der Kamer, in 1957 MULDER achtste Wereldwonder! Jeugdfeestavond AGENDA WOUDENBERG JXieuwH uit de omgeving 32e jaargang WOENSDAG 8 JANUARI 1958 Nr. 2 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Sigarenrookwedstrijd RHENEN Oversteekplaatsen zijn dringend nodig RENSWOUDE AMERONGEN SCHERPENZEEL assurantiekantoor alle verzekeringen hypotheken en financieringen Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" In de plaatsen van verschijning DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprys per mm 15 cent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Abonnementsprys 1,65 per kwartaal Losse nummers 10 cent In het navolgende wordt van ver schillende bedrijfstakken een kort over zicht gegeven van de gang van zaken in 1957. Vrij algemeen springen hieruit de volgende punten naar voren: 1. Tot medio 1957 handhaafde de bedrijvigheid zich op een hoog niveau, dat doorgaans niet onder het peil van 1956 lag. Sedert het midden van 1957 is in vele bedrijfstakken een merkbare teruggang ingetreden. Het woord „be stedingsbeperking" komt in welhaast ieder bericht voor. Soms krijgt men de indruk, dat deze bestedingsbeperking een ongelukkige uitvinding wordt ge vonden, die beter achterwege had kun nen blijven. De oorzaken welke tot be stedingsbeperking hebben gedwongen, komen in deze beschouwingen onvol doende tot hun recht. 2. Het personeelsgebrek is sterk verminderd en veelal zelfs geheel ver dwenen, althans in de sector van de ongeschoolde arbeid. Aan bekwame vaklieden bestaat veelal nog wel be hoefte, terwijl vrouwen en meisjes zich doorgaans ook nog geen zorgen behoe ven te maken over gebrek aan werk gelegenheid. De bereidheid hard en goed te werken heeft zich in vele ge vallen gunstig ontwikkeld. 3. De concurrentie heeft scherper vormen aangenomen. Verscherpte me dedinging wordt ondervonden niet al leen van bedrijfsgenoten hier te lande, doch ook van buitenlandse zijde. 4. Handhaving van de export, laat staan uitbreiding daarvan, blijkt een moeilijke zaak te zijn. De stijging van de bedrijfslasten hier te lande is hier aan debet. Op buitenlandse markten is het dan ook doorgaans zeer moeilijk, onder de druk van de concurrentie, ver worven posities te handhaven. Vooral als buitenlandse afnemers bovenmatig lange kredieten gaan vragen, kan de mededinging niet worden volgehouden. 5. De hoge belastingdruk, schorsing van de investeringsaftrek, versnelde belastinginning, steeds weer nieuwe sociale voorzieningen vormen voor het bedrijfsleven een bron van ernstige verontrusting. Zij tasten de liquiditeit aan en beperken de mogelijkheden van interne financiering, waarop een groot deel van het bedrijfsleven, voor in standhouding. modernisering en uit breiding van het apparaat, primair is aangewezen. 6. Ongewild moet in vele gevallen steeds langer leverancierskrediet wor den gegeven. Afnemers blijken vaak kort bij kas te zijn. Dit vergroot de financieringsmoeilijkheden. Daar komt dan nog bij, dat bankkrediet duur en schaars is geworden. 7. De orderportefeuille is in vele gevallen aanmerkelijk dunner gewor den. Het beeld, dat de enquête heeft op geleverd, is dus wel wat somberder ge worden dan we de laatste jaren ge wend waren. Natuurlijk zijn er uitge sproken pessimisten, die in de huidige situatie het begin van een snel nade rende depressie zien. Toch is dit niet de overheersende visie. Wel koestert men t.a.v. 1958 over het algemeen geen hoge verwachtingen, doch dominerend is toch wel het vertrouwen, dat het in gang zijnde aanpassingsproces niet tot een drastische inzinking zal leiden en dat de huidige moeilijkheden binnen niet te lange tijd zullen kunnen worden overwonnen. CONFECTIE-INDUSTRIE Voor de confectie-industrie was de eerste helft van het jaar 1957 gunstig. In de kantine van de Ritmeester Si garenfabriek zal a.s. vrijdagavond een sigarenrook wedstrijd voor het perso neel worden gehouden. Uit de prijs winnaars zal een team worden ge vormd dat over enige tijd de strijd zal opnemen tegen een team van de per soneelsvereniging van de gemeente Veenendaal, die enkele weken geleden reeds een dergelijke wedstrijd organi seerde. Ook bij het personeel van de Rit meester gaat de strijd in twee cate gorieën, n.l. een groep die de sigaar het langste brandende houdt en een groep die de grootste askegel kan produ ceren. In samenwerking met de voetbalver eniging „Veenendaal" organiseerde de supportersvereniging „Veenendaal" in gebouw ,,'t Trefpunt" een jeugdfeest avond, ter versterking van de onder linge band. Voorzitter Boers sprak een welkomstwoord, waarna enkele films werden vertoond en „The Three Happy Singers" met succes optraden. Er was voor de geel-blauwe jeugd een royale tractatie, waardoor deze avond in alle opzichten als geslaagd genoemd mag worden. Voor de seniorspelers is een contact avond vastgesteld op vrijdag 7 februari a.s. in het gebouw „De Samenwerkin, VEENENDAAL Donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag 11 januari, van 7 tot 11 uur nam. bazaar van het chr. tambour- en pijperkorps „Prins Bernhard" in de gem. Eierhal. Vanavond: luister cursus Dr. Albert Schweitzer, door Volksuniversiteit Veenendaal, in geb. ,,'t Trefpunt" aanvang 8 uur. Omstreeks het begin van de tweede helft openbaarde zich een kentering ten kwade. In de loop van het laatste halfjaar trad in steeds sneller tempo een verslechtering in. De toestand wordt thans slecht geacht. Werktijdverkorting en ontslagen zijn aan de orde van de dag en enkele kleine be drijven zijn geheel stilgelegd. Doordat het eerste halfjaar zeer gunstig was en de kentering ten kwade slechts langzaam doorzette, zullen de jaarresultaten over het geheel nog wel meevallen, doch zij geven dan geen beeld van de momentele werkelijkheid. Oorzaak van een en ander is o.a. de bestedingsbeperking. De detail list ziet zich genoodzaakt zijn voorraden te verkleinen en plaatst dus zo weinig mogelijk orders. Daar staat dan nog tegenover de plaats gevonden 'hebbende produktie-uitbreiding, welke waarschijn lijk niet in verhouding staat tot de moge lijkheden op de verkoopmarkt. Tenslotte is er nog de toegenomen en bovenmatige import in Nederland van gerede kleding. Dit alles maakt het voor de confectie- industrie zeer moeilijk. Zeer in het bij zonder in de branches van overhemden, corsetten en lingerie heeft de import bitante vormen aangenomen, een en ander hoofdzakelijk voortspruitend uit de eigen aardige voorliefde van het publiek voor buitenlandse goederen. De Nederlandse predukten zijn dikwijls béter van kwali teit, desondanks lager in prijs en minstens gelijkwaardig in model en uitvoering. De (Zie verder pagina 2.) MAXIMUM 50 KM IN RHENEN-STAD De minister van verkeer en waterstaat heeft besloten de maximum-snelheid voor die gedeelten van de hoofdverkeerswegen tot aan Rhenen-stad, die al in de bebouw de kom zijn gelegen, vast te stellen op 70 km per uur. Deze afwijking is te verant woorden, rekening houdende met de uit zonderlijke constructie van de toegangs wegen. In het winkelcentrum zelf, waar doorheen tengevolge van de wederop bouw van het stadje na 1940 de h'oofd- verkeersader verder gaat is de maximum snelheid van 50 km gehandhaafd. Dit valt toe te juichen; niet alleen een grotere veiligheid voor het winkelend publiek, dat toch al geen gebruik kan maken van officieel aangeduide oversteekplaatsen (omdat deze er eenvoudig nog helemaal niet zijn), maar ook een grotere veiligheid voor het verkeer op "de uitmondingen Achterbergsestraatweg, Nieuwe Veenen- daalseweg en Molenstraat, waar in het verleden steeds slachtoffers vielen. Mogelijk zullen de zgn. „zebra's" niet te lang meer op zich laten wachten. En anders heeft Ouwehands Dierenpark er nog genoeg ENGELS VLIEGTUIG TERUG UIT ALBANIë. Zaterdag is op het mili taire vliegveld van Brindisi in Italië de Engelse skymaster geland, welke, toen hjj onderweg was van Engeland naar Singapore met machine-onder delen, werd gedwongen te landen op het vliegveld van Valona door Albanese straaljagers van Russisch makelij. Op de foto ziet men het Engelse vracht vliegtuig tijdens de landing op het Italiaanse vliegveld. Ds. J. W. VAN BARNEVELD 25 JAAR PREDIKANT Woensdag 8 januari a.s. zal het vijf entwintig jaar zijn geleden, dat ds. J. W. van Barneveld van 's-Gravenhage werd bevestigd als predikant in de Ned. Herv. Kerk. Ds. Jan Wulf van Barneveld werd op 15 september 1908 te Veenendaal ge boren, bezocht het gymnasium te Utrecht, waar hij ook aan de rijks universiteit studeerde. Nadat kandidaat Van Barneveld in 1932 door het pro vinciaal kerkbestuur van Utrecht was toegelaten tot de evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk, werd hij op 8 jan. van het daaropvolgende jaar (1933) door Ds. D. Bouman van Katwijk aan Zee, toen nog predikant te Molkwerum, te Warns in de classis Sneek in het ambt bevestigd. Daarna stond de jubilaris verder nog te Zuidwolde in de classis Meppel 1936-1939; Streefkerk 1939-1942; Vriezenveen 1942-1946 en tenslotte nog ruim tweeëneenhalf jaar te Woerden, vanwaar hij op 12 december 1948 naar 's-Gravenhage vertrok, waar hij werd bevestigd door Ds. J. B. Groenewegen van 's-Gravenhage en waar hij was beroepen in de vakature van een nieuw gestichte predikantsplaats. Ds. Van Barneveld is te Den Haag werkzaam in wijkgemeente XXIX met als cen trum de Julianakerk in de Kempstraat en het wijkgebouw Paulus Potterstraat 150. Dit is een gedeelte van de wijk gemeente waar vroeger werkzaam is geweest wijlen Ds. D. A. van den Bosch. Ds. Van Barneveld is thans praeses van de classicale vergadering van Den Haag. Ds. Van Barneveld deelde ons ten slotte nog mede, dat hij geen herden kingsrede zal uitspreken en dat hij ook niet zal recipiëren. Omdat hij gebruik wenst te maken van het z.g. „ius non iubilandi" hoopt Ds. Van Barneveld woensdag 8 januari a.s. uitstedig te zijn. LEDENVERGADERING „WOUDENBERG EN OMSTREKEN" De vereniging tot Kunstmatige In seminatie „Woudenberg en Omstre ken" te Woudenberg, zal op vrijdag e.k. een algemene ledenvergadering be leggen in de zaal van de coöperatie al hier. Aanvang 7.15 uur. Op de agenda staat o.m. vermeld: herdenking van het 10-jarig bestaan der vereniging en bestuursverkiezing. DIPLOMA BEHAALD Onze plaatsgenote mej. R. van Gin- kel behaalde te Utrecht haar diploma wijkverpleegster. VOOR IIET DIER In deze maand begint alhier een cursus E.H.B.O. voor dieren onder lei ding van de dierenarts Voute te Amers foort. Door dierenvrienden is opgericht de dierenbeschermingsvereniging „De Gelderse Vallei", omvattende de ge meenten Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude. UITVOERING „ONS GENOEGEN" De plaatselijke muziekvereniging „Ons Genoegen" hoopt op de zaterdagen 11 en 18 januari a.s. haar jaarlijkse winteruit- voeringen te geven in het gebouw „Reho- fcoth" te Renswoude. Voor de pauze zullen verschillende muziekstukken worden uitgevoerd, terwijl tevens het kortgeleden opgerichte tam- bourkorps voor het voetlicht zal ver schijnen. Voorts zal de toneelafdeling van deze vereniging na de pauze het toneelstuk „Ik geef u nog 3 maanden" opvoeren. Aan het einde van de avond wordt ten slotte nog een verloting gehouden, waar aan verschillende aardige prijzen zijn verbonden. SPAAROVERZICHT Bij de spaarbank van de boerenleen bank werd in 1957 plm. 998.650 ingelegd en plm. 611.760 terugbetaald, zodat er een spaaroverschot was van 386.890. Bo vendien werden 250 nieuwe boekjes uit gegeven. LEZING NUT De bekende musicoloog Caspar Houwe- ler komt woensdag 15 januari a.s. naar Amerongen om een extra avond voor het Nut te verzorgen. De heer Houweler zal een lezing houden over het beter be grijpen en genieten van muziek. De lezing wordt in het Clubhuis gehouden. NIEUWBOUW OF RESTAURATIE DER GEREFORMEERDE KERK? Zoals bekend is enige maanden geleden tijdens de ere-dienst in de gereformeerde kerk een stuk uit het plafond gevallen. Men heeft teen de nodige herstel reparatie verricht en het gebouw opnieuw laten keuren voor de tijd van 5 jaar. Thans heeft men moeten besluiten een nieuwe kerk te bouwen aan de Molenweg of tot algehele restauratie over te gaan. Dit besluit viel niet moeilijk, omdat de actie die op touw werd gezet het fraai^ bedrag van 66.708,- aan ontvangen git ten en toezeggingen tengevolge had. SPAAROVERZICHT Bij de rijkspostspaarbank te Scherr ponzeel werd over de maand december iogelegd 22.671,66 en terugbetaa] i 12.741,86. Gedurende het jaar 1957 .Iets-ges,, aard 226.123,11 en te rugbetaald 212.618,21. Het spaarover schot bedroeg dus over 1957 ƒ73.579,90. KEUR EN KLEUR IN POSTMUSEUM Er is onder de bezoekers van het Post- museum steeds veel vraag naar de grootste zeldzaamheden uit de ver schillende collecties, die de afdeling Postzegelkunde rijk is. Om hieraan nu eens op grote schaal te voldoen, is nu een tentoonstelling ingericht waarin speciaal zeldzaamheden op het gebied van Nederland een plaats innemen. De tentoonstelling die de naam draagt „Keur en kleur" zal voorlopig te be zichtigen zijn. KERKEWUK 167 -TEL. 3000'VEENEN OA AL Gevolmachtigde van de Insurance Company of North America AFSCHEID Zaterdagmiddag heeft de heer G. J. Vunderink in een speciaal daarvoor be legde bijeenkomst afscheid genomen als districtsbestuurder van „Unitas". De voorzitter van de afdeling Veenen daal, de heer E. van Hal, sprak met waarderende woorden over het werk in de afgelopen vijf en een half jaar door de heer Vunderink verricht. Hij bood de heer Vunderink een klok aan. De voorzitter van Unitas, de heer Nieuwenhuis, kon zich indenken dat Veenendaal slechts node de heer Vun derink zag gaan. Door zijn onvermoei de ijver had het bondsbestuur gemeend hem naar Utrecht te moeten overplaat sen. De heer Nieuwenhuys hoopte in tussen, dat de scheidende functionaris in Utrecht een even grote activiteit aan de dag zou leggen als in Veenendaal. De heer Vunderink dankte voor de prettige samenwerking in de afgelopen jaren. Tot slot sprak de heer Nieuwenhuis over het onderwerp „Bestedingsbeper king en de gevolgen hiervan". Hierna volgde een zeer geanimeerde gedach- tenwisseling over deze inleiding van de heer Nieuwenhuis. Een heer van middelbare leeftyd, gekleed in rokcostuum en met hoge hoed op, wandelde het plaatskaartenbureau van het Bishop's Road Station te Londen binnen en vroeg een enkele reis per Metropolitan Line naar Farringdon Street, een afstand van nog geen zes kilometer. Deze heer verrichtte een historisch feit, want de datum op het kaartje was 10 januari 1863, de datum waarop het eerste passagierskaartje op de allereerste ondergrondse spoorweg werd uitgegeven. Hoe het groeide Een trein stopt bij een station gemid- Inderdaadondergrondse spoorweg! De flegmatieke Engelsman uit het Vic toriaanse tijdperk stond sceptisch tegen over deze nieuwste ontwikkeling van het openbare vervoermiddel. De Britten wa ren langzamerhand reeds gewend geraakt aan het idee van het grote ijzeren mons ter, dat door het vredige Engelse land schap denderde ofschoon er nog men sen waren, die veelbetekenend hun hoofd schudden en waarschuwden, dat de vin dingrijkheid der ingenieurs hen snel naar de ondergang zou voeren maar deze laatste vinding ging toch wel iets te ver! Het was op zijn minst gezegd: gevaarlijk. Hoe kon het dak van een tunnel stand houden als er grote stoomlokomotieven door zouden razen? En hoe zou men kun nen ademen? De passagiers moesten wel door verstikking om het leven komen. Maar de mensen uit die tijd zullen wel vreemd hebben opgekeken, toen de daken van de tunnels niet instortten en de pas sagiers niet door verstikking om het leven kwamen. Velen beschreven de reis tussen de twee stations echter als „een nacht merrie." De rijtuigen waren vuil en slecht verlicht door kleine gaslampen en minder gelukkige passagiers werden van top tot teen bedekt met de zwarte roet der loko- motieven. In die dagen was de Metropolitan Line, afgezien van een aantal door paarden ge trokken bussen, het enige openbare ver voermiddel om vlug door de binnenstad te komen en het bleek al spoedig dat de lijn moest worden uitgebreid. Men trok hem door tot stations in Edgware Road en South Kensington. Tegen het einde van het jaar 1868 werd er tussen Gloucester Road en Westminster een nieuwe lijn geopend. Ofschoon deze lijn, de District Line, in particulier bezit was, vormde hij een verlenging van de Metropolitan Line. Gedurende de daaropvolgende jaren breidden beide lijnen zich in oostelijke en westelijke richting uit, dwars door de stad, tot zij in 1884 een cirkel hadden ge vormd. De lijn stond bekend als de Circle lijk de aanbesteding praats vinden. T--n':' (of T"nor Circle), een "som 4Ïsft-Wj.-Het -r-iietir."S-ge!;civvv, ést -WeféhjQttfm deld 20 tot 25 seconden. Het is niet prak tisch om extra snelle treinen te laten rijden met het oog op de frequentie van de dienst en de korte afstanden tussen de stations; de treinen trekken echter snel op: zij bereiken binnen een kwart minuut een vaart van 25 km per uur en binnen één minuut een snelheid van 60 km. De treinen rijden van 4.30 uur 's mor gens tot 1 uur 's nachts; het personeel heeft slechts drieënhalf uur voor het on derhouden van de rails en seinen nodig. In deze korte tijdsduur wordt iedere meter van de tunnel geïnspecteerd. De in- en uitgangen hebben tijdens de spitsuren altijd problemen opgeleverd, maar de meeste stations hebben nu snelle roltrappen, die in beide richtingen 10,000 passagiers per uur kunnen vervoeren, met een snelheid van 60 meter per minuut. Safety first De langste roltrap bevindt zich in het station Leicester Square (27 meter lang.) Andere stations bezitten moderne auto matische liften; de diepste bevindt zich op het station Hampstead (60 meter) onder de grond. In een organisatie, die de verantwoor delijkheid heeft voor zoveel treinen en passagiers, is het van het grootste belang, dat men alle risico's terdege uitsluit. Da gelijks rijden plm. 6.000 treinen over het (Zie verder pagina 2.) nu nog heeft. Zevenentwintig jaar na de opening van de Metropolitan Line in december 1890 dus kreeg Londen haai- eerste elek trische spoorweg. Deze lijn liep van King William Street, in het centrum van de stad, onder de rivier de Theems door naar Stockwell, in het zuiden. Een trein stopt op een station ten hoogste vijfentwintig seconden Bij de aanleg van deze lijn maakten de bouwers voor de eerste maal gebruik van zgn. „tubes" inplaats van tunnels. Ge durende de daaropvolgende zestien jaar vond de opening plaats van nog drie zgn. „tube" lijnen de Central London (van Shepherd's Bush naar de Bank van Enge land), de Piccadilly Line (van Hammer smith naar Finsbury Park) en de Bakerloo Line (van Baker Street naar Lambeth). Tot 1910 werden deze lijnen door parti culiere maatschappijen beheerd, maar in dat jaar gingen deze maatschappijen een fusie aan en hieruit ontstond de London Electric Railway. De London Electric Railway was eer zuchtig en begon spoedig aan het uitwer ken van nieuwe plannen voor de ontwik keling van de ondergrondse spoorlijnen. Alle ondergrondse stations werden voor zien van liften om de passagiers naar en van de perrons te vervoeren. De eerste roltrap werd in 1911 in Earl's Court in gebruik genomen. In 1933 werd de exploitatie van de spoolijnen overgenomen door de London Passenger Transport Board, die op haar beurt de verantwoordelijkheid vijftien jaar later overdroeg aan de Londen Transport Executive. Maar desondanks vormde de oorspron kelijke plannen van de London Electric Railway Company steeds de basis van alle latere ontwikkelingen van de ondergrond se in Londen. Twee wereldoorlogen heb ben de ontwikkeling van de plannen ech ter ernstig in de weg gestaan. Maar nu zijn de verscheidene lijnen zo ver uitge breid, dat zij ook de buitenwijken van Londen bestrijken. In totaal hebben de j lijnen een lengte van bijna 500 kilometer en er zijn 277 stations. I Ruim 730 miljoen mensen, veertienmaal de totale bevolking van Groot-Brittannië maken jaarlijks gebruik van de onder grondse. Om juister te zijn, meer dan 2 miljoen mensen maken dagelijks gebruik van de nu comfortabele, uit zes tot acht wagens bestaande ondergrondse treinen. Ieder rijtuig biedt zitplaats aan 40 tot 45 mensen en staanplaats aan 160. Op de spitsuren van 7 tot 10 uur 's morgens en van 4.30 tot 7 uur 's avonds is de dienst zo frequent, dat er ongeveer iedere mi nuut in de binnenstad een trein vertrekt. LUNTEREN. Er begint thans schot te komen in de plannen voor de stichting van een nieuw Groene-Kruisgebouw te Lunteren. De vereiste vergunningen zijn inmiddels afgekomen en in de loop van de volgende maand zal vermoede- worpen door architect Alb. H. Nes uit Barneveld, zal verrazen aan de Wil brinkstraat, waar door het bestuur van het Groene Kruis reeds eerder een bouwterrein was aangekocht. Het oude wijkgebouw aan de Dorpsstraat werd enige tijd geleden op een publieke vei ling aangekocht door de heer Van Ha- lem, die hier zijn kleermakerij en he renmodezaak zal vestigen. EDE. Het Ned. Hervormd jeugdver band op gereformeerde grondslag, waarbij de hervormde jongelings- en meisjesverenigingen te Ede zijn aan gesloten, houdt zijn jaarfeest op woens dag 15 januari, 's avonds half acht, in het gebouw Rehoboth aan de Driehoek. De bijeenkomst zal worden geopend door Ds. P. Bouw en het programma vermeldt verder onder meer de behan deling van het thema „Mens sta stil", bestaande uit declamatie en een inlei ding over de bekering van Paulus (Hand. 9l-19a). Na de pauze wordt het klankbeeld over de zending „Gods zaak gaat door" opgevoerd. Een en ander wordt afgewisseld door zang en declamatie. EDE. Het departement van Ede van de Maatschappij tot Nut van 't alge meen houdt op dinsdag 14 januari, 's avonds acht uur, in de bovenzaal van Reehorst, een bijeenkomst, waarvoor het echtpaar Boesman, de bekende bal- lonvaarders, het programma zullen verzorgen. Nini Boesman vertelt over „Ballon boven Azië, Amerika en Afri ka" en verder wordt een in 1955 be kroonde ballonfilm vertoond. Er is aan deze avond een aantrek kelijke prijsvraag verbonden. Wie de meest originele ballonvaartvraag stelt kan voor een fraaie prijs in aanmer king komen. De hoofdprijs is een pas sagiersplaats aan boord van een kabel ballon. De (schriftelijk) te stellen vra gen worden door balloncommandant Jan Boesman beantwoord. EDE. Maandag 6 januari. Eiermarkt. Aanvoer 220.000 stuks. Prijzen van 16,tot 16,50 per 100 stuks. Han del redelijk goed. WIJZE WOORDEN HET ONMOGELIJKE MOGELIJK Pak aan, slechts zo kan men het onmogelijke mogelijk maken. (Carlyle) iiiiiiHiiiuüiiiiiimiin HIROSJIMA Twaalf jaar later. Tamlko Mizoue (op de foto) had de atoombom aanval op de stad Hirosjima in Japan overleefd en zy leefde gelukkig en te vreden totdat zy in november van dit jaar overleed aan schildklierkanker, die zy, volgens de doktoren, 12 jaar geleden had opgelopen. Tamiko, die dit jaar zeven tien was geworden, was een van de meer dan 30 personen, die in 1957 stierven en waarvan de doodsoorzaak gezocht moet worden in de atoombomaanval van 1945. Volgens de statistieken is het aantal slachtoffers van 16 in 1954 en 1955 tot 26 in 1956 en meer dan 30 in 1957 gestegen ten gevolgen van de radioactieve stralin gen, aldus een aantal Japanse artsen. Hoofdstr 51, tel. 31 84, Veenendaal

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1958 | | pagina 1