Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
mm§ ©mm
Overzicht van de gang van zaken in
het Bedrijfsleven, in het gebied
der Kamer, in 1957
MULDER
achtste Wereldwonder!
Jeugdfeestavond
AGENDA
WOUDENBERG
JXieuwH uit de
omgeving
32e jaargang
WOENSDAG 8 JANUARI 1958
Nr. 2
Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Sigarenrookwedstrijd
RHENEN
Oversteekplaatsen zijn
dringend nodig
RENSWOUDE
AMERONGEN
SCHERPENZEEL
assurantiekantoor
alle verzekeringen
hypotheken en
financieringen
Redactie en administratie:
Parallelweg 10 Veenendaal
Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427
Redactie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven by
de agentschappen van „De Vallei" In
de plaatsen van verschijning
DE VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprys per mm 15 cent
Speciale contractprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie 3,60
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden 95 cent, elk woord meer
7 cent
Abonnementsprys 1,65 per kwartaal
Losse nummers 10 cent
In het navolgende wordt van ver
schillende bedrijfstakken een kort over
zicht gegeven van de gang van zaken
in 1957. Vrij algemeen springen hieruit
de volgende punten naar voren:
1. Tot medio 1957 handhaafde de
bedrijvigheid zich op een hoog niveau,
dat doorgaans niet onder het peil van
1956 lag. Sedert het midden van 1957
is in vele bedrijfstakken een merkbare
teruggang ingetreden. Het woord „be
stedingsbeperking" komt in welhaast
ieder bericht voor. Soms krijgt men de
indruk, dat deze bestedingsbeperking
een ongelukkige uitvinding wordt ge
vonden, die beter achterwege had kun
nen blijven. De oorzaken welke tot be
stedingsbeperking hebben gedwongen,
komen in deze beschouwingen onvol
doende tot hun recht.
2. Het personeelsgebrek is sterk
verminderd en veelal zelfs geheel ver
dwenen, althans in de sector van de
ongeschoolde arbeid. Aan bekwame
vaklieden bestaat veelal nog wel be
hoefte, terwijl vrouwen en meisjes zich
doorgaans ook nog geen zorgen behoe
ven te maken over gebrek aan werk
gelegenheid. De bereidheid hard en
goed te werken heeft zich in vele ge
vallen gunstig ontwikkeld.
3. De concurrentie heeft scherper
vormen aangenomen. Verscherpte me
dedinging wordt ondervonden niet al
leen van bedrijfsgenoten hier te lande,
doch ook van buitenlandse zijde.
4. Handhaving van de export, laat
staan uitbreiding daarvan, blijkt een
moeilijke zaak te zijn. De stijging van
de bedrijfslasten hier te lande is hier
aan debet. Op buitenlandse markten is
het dan ook doorgaans zeer moeilijk,
onder de druk van de concurrentie, ver
worven posities te handhaven. Vooral
als buitenlandse afnemers bovenmatig
lange kredieten gaan vragen, kan de
mededinging niet worden volgehouden.
5. De hoge belastingdruk, schorsing
van de investeringsaftrek, versnelde
belastinginning, steeds weer nieuwe
sociale voorzieningen vormen voor het
bedrijfsleven een bron van ernstige
verontrusting. Zij tasten de liquiditeit
aan en beperken de mogelijkheden van
interne financiering, waarop een groot
deel van het bedrijfsleven, voor in
standhouding. modernisering en uit
breiding van het apparaat, primair is
aangewezen.
6. Ongewild moet in vele gevallen
steeds langer leverancierskrediet wor
den gegeven. Afnemers blijken vaak
kort bij kas te zijn. Dit vergroot de
financieringsmoeilijkheden. Daar komt
dan nog bij, dat bankkrediet duur en
schaars is geworden.
7. De orderportefeuille is in vele
gevallen aanmerkelijk dunner gewor
den.
Het beeld, dat de enquête heeft op
geleverd, is dus wel wat somberder ge
worden dan we de laatste jaren ge
wend waren. Natuurlijk zijn er uitge
sproken pessimisten, die in de huidige
situatie het begin van een snel nade
rende depressie zien. Toch is dit niet de
overheersende visie. Wel koestert men
t.a.v. 1958 over het algemeen geen hoge
verwachtingen, doch dominerend is
toch wel het vertrouwen, dat het in
gang zijnde aanpassingsproces niet tot
een drastische inzinking zal leiden en
dat de huidige moeilijkheden binnen
niet te lange tijd zullen kunnen worden
overwonnen.
CONFECTIE-INDUSTRIE
Voor de confectie-industrie was de
eerste helft van het jaar 1957 gunstig.
In de kantine van de Ritmeester Si
garenfabriek zal a.s. vrijdagavond een
sigarenrook wedstrijd voor het perso
neel worden gehouden. Uit de prijs
winnaars zal een team worden ge
vormd dat over enige tijd de strijd zal
opnemen tegen een team van de per
soneelsvereniging van de gemeente
Veenendaal, die enkele weken geleden
reeds een dergelijke wedstrijd organi
seerde.
Ook bij het personeel van de Rit
meester gaat de strijd in twee cate
gorieën, n.l. een groep die de sigaar het
langste brandende houdt en een groep
die de grootste askegel kan produ
ceren.
In samenwerking met de voetbalver
eniging „Veenendaal" organiseerde de
supportersvereniging „Veenendaal" in
gebouw ,,'t Trefpunt" een jeugdfeest
avond, ter versterking van de onder
linge band. Voorzitter Boers sprak een
welkomstwoord, waarna enkele films
werden vertoond en „The Three Happy
Singers" met succes optraden. Er was
voor de geel-blauwe jeugd een royale
tractatie, waardoor deze avond in alle
opzichten als geslaagd genoemd mag
worden.
Voor de seniorspelers is een contact
avond vastgesteld op vrijdag 7 februari
a.s. in het gebouw „De Samenwerkin,
VEENENDAAL
Donderdag 9, vrijdag 10 en zaterdag
11 januari, van 7 tot 11 uur nam.
bazaar van het chr. tambour- en
pijperkorps „Prins Bernhard" in de
gem. Eierhal. Vanavond: luister
cursus Dr. Albert Schweitzer, door
Volksuniversiteit Veenendaal, in
geb. ,,'t Trefpunt" aanvang 8 uur.
Omstreeks het begin van de tweede helft
openbaarde zich een kentering ten kwade.
In de loop van het laatste halfjaar trad
in steeds sneller tempo een verslechtering
in. De toestand wordt thans slecht geacht.
Werktijdverkorting en ontslagen zijn aan
de orde van de dag en enkele kleine be
drijven zijn geheel stilgelegd. Doordat het
eerste halfjaar zeer gunstig was en de
kentering ten kwade slechts langzaam
doorzette, zullen de jaarresultaten over
het geheel nog wel meevallen, doch zij
geven dan geen beeld van de momentele
werkelijkheid. Oorzaak van een en ander
is o.a. de bestedingsbeperking. De detail
list ziet zich genoodzaakt zijn voorraden
te verkleinen en plaatst dus zo weinig
mogelijk orders. Daar staat dan nog
tegenover de plaats gevonden 'hebbende
produktie-uitbreiding, welke waarschijn
lijk niet in verhouding staat tot de moge
lijkheden op de verkoopmarkt. Tenslotte
is er nog de toegenomen en bovenmatige
import in Nederland van gerede kleding.
Dit alles maakt het voor de confectie-
industrie zeer moeilijk. Zeer in het bij
zonder in de branches van overhemden,
corsetten en lingerie heeft de import
bitante vormen aangenomen, een en ander
hoofdzakelijk voortspruitend uit de eigen
aardige voorliefde van het publiek voor
buitenlandse goederen. De Nederlandse
predukten zijn dikwijls béter van kwali
teit, desondanks lager in prijs en minstens
gelijkwaardig in model en uitvoering. De
(Zie verder pagina 2.)
MAXIMUM 50 KM IN RHENEN-STAD
De minister van verkeer en waterstaat
heeft besloten de maximum-snelheid voor
die gedeelten van de hoofdverkeerswegen
tot aan Rhenen-stad, die al in de bebouw
de kom zijn gelegen, vast te stellen op 70
km per uur. Deze afwijking is te verant
woorden, rekening houdende met de uit
zonderlijke constructie van de toegangs
wegen. In het winkelcentrum zelf, waar
doorheen tengevolge van de wederop
bouw van het stadje na 1940 de h'oofd-
verkeersader verder gaat is de maximum
snelheid van 50 km gehandhaafd. Dit valt
toe te juichen; niet alleen een grotere
veiligheid voor het winkelend publiek,
dat toch al geen gebruik kan maken van
officieel aangeduide oversteekplaatsen
(omdat deze er eenvoudig nog helemaal
niet zijn), maar ook een grotere veiligheid
voor het verkeer op "de uitmondingen
Achterbergsestraatweg, Nieuwe Veenen-
daalseweg en Molenstraat, waar in het
verleden steeds slachtoffers vielen.
Mogelijk zullen de zgn. „zebra's" niet
te lang meer op zich laten wachten. En
anders heeft Ouwehands Dierenpark er
nog genoeg
ENGELS VLIEGTUIG TERUG UIT
ALBANIë. Zaterdag is op het mili
taire vliegveld van Brindisi in Italië
de Engelse skymaster geland, welke,
toen hjj onderweg was van Engeland
naar Singapore met machine-onder
delen, werd gedwongen te landen op
het vliegveld van Valona door Albanese
straaljagers van Russisch makelij. Op
de foto ziet men het Engelse vracht
vliegtuig tijdens de landing op het
Italiaanse vliegveld.
Ds. J. W. VAN BARNEVELD 25 JAAR
PREDIKANT
Woensdag 8 januari a.s. zal het vijf
entwintig jaar zijn geleden, dat ds. J.
W. van Barneveld van 's-Gravenhage
werd bevestigd als predikant in de
Ned. Herv. Kerk.
Ds. Jan Wulf van Barneveld werd op
15 september 1908 te Veenendaal ge
boren, bezocht het gymnasium te
Utrecht, waar hij ook aan de rijks
universiteit studeerde. Nadat kandidaat
Van Barneveld in 1932 door het pro
vinciaal kerkbestuur van Utrecht was
toegelaten tot de evangeliebediening in
de Ned. Herv. Kerk, werd hij op 8 jan.
van het daaropvolgende jaar (1933) door
Ds. D. Bouman van Katwijk aan Zee,
toen nog predikant te Molkwerum, te
Warns in de classis Sneek in het ambt
bevestigd. Daarna stond de jubilaris
verder nog te Zuidwolde in de classis
Meppel 1936-1939; Streefkerk 1939-1942;
Vriezenveen 1942-1946 en tenslotte nog
ruim tweeëneenhalf jaar te Woerden,
vanwaar hij op 12 december 1948 naar
's-Gravenhage vertrok, waar hij werd
bevestigd door Ds. J. B. Groenewegen
van 's-Gravenhage en waar hij was
beroepen in de vakature van een nieuw
gestichte predikantsplaats. Ds. Van
Barneveld is te Den Haag werkzaam
in wijkgemeente XXIX met als cen
trum de Julianakerk in de Kempstraat
en het wijkgebouw Paulus Potterstraat
150. Dit is een gedeelte van de wijk
gemeente waar vroeger werkzaam is
geweest wijlen Ds. D. A. van den Bosch.
Ds. Van Barneveld is thans praeses
van de classicale vergadering van Den
Haag.
Ds. Van Barneveld deelde ons ten
slotte nog mede, dat hij geen herden
kingsrede zal uitspreken en dat hij ook
niet zal recipiëren. Omdat hij gebruik
wenst te maken van het z.g. „ius non
iubilandi" hoopt Ds. Van Barneveld
woensdag 8 januari a.s. uitstedig te zijn.
LEDENVERGADERING
„WOUDENBERG EN OMSTREKEN"
De vereniging tot Kunstmatige In
seminatie „Woudenberg en Omstre
ken" te Woudenberg, zal op vrijdag
e.k. een algemene ledenvergadering be
leggen in de zaal van de coöperatie al
hier. Aanvang 7.15 uur. Op de agenda
staat o.m. vermeld: herdenking van
het 10-jarig bestaan der vereniging en
bestuursverkiezing.
DIPLOMA BEHAALD
Onze plaatsgenote mej. R. van Gin-
kel behaalde te Utrecht haar diploma
wijkverpleegster.
VOOR IIET DIER
In deze maand begint alhier een
cursus E.H.B.O. voor dieren onder lei
ding van de dierenarts Voute te Amers
foort. Door dierenvrienden is opgericht
de dierenbeschermingsvereniging „De
Gelderse Vallei", omvattende de ge
meenten Woudenberg, Scherpenzeel en
Renswoude.
UITVOERING „ONS GENOEGEN"
De plaatselijke muziekvereniging „Ons
Genoegen" hoopt op de zaterdagen 11 en
18 januari a.s. haar jaarlijkse winteruit-
voeringen te geven in het gebouw „Reho-
fcoth" te Renswoude.
Voor de pauze zullen verschillende
muziekstukken worden uitgevoerd, terwijl
tevens het kortgeleden opgerichte tam-
bourkorps voor het voetlicht zal ver
schijnen.
Voorts zal de toneelafdeling van deze
vereniging na de pauze het toneelstuk
„Ik geef u nog 3 maanden" opvoeren.
Aan het einde van de avond wordt ten
slotte nog een verloting gehouden, waar
aan verschillende aardige prijzen zijn
verbonden.
SPAAROVERZICHT
Bij de spaarbank van de boerenleen
bank werd in 1957 plm. 998.650 ingelegd
en plm. 611.760 terugbetaald, zodat er
een spaaroverschot was van 386.890. Bo
vendien werden 250 nieuwe boekjes uit
gegeven.
LEZING NUT
De bekende musicoloog Caspar Houwe-
ler komt woensdag 15 januari a.s. naar
Amerongen om een extra avond voor het
Nut te verzorgen. De heer Houweler zal
een lezing houden over het beter be
grijpen en genieten van muziek. De lezing
wordt in het Clubhuis gehouden.
NIEUWBOUW OF RESTAURATIE DER
GEREFORMEERDE KERK?
Zoals bekend is enige maanden geleden
tijdens de ere-dienst in de gereformeerde
kerk een stuk uit het plafond gevallen.
Men heeft teen de nodige herstel reparatie
verricht en het gebouw opnieuw laten
keuren voor de tijd van 5 jaar.
Thans heeft men moeten besluiten een
nieuwe kerk te bouwen aan de Molenweg
of tot algehele restauratie over te gaan.
Dit besluit viel niet moeilijk, omdat de
actie die op touw werd gezet het fraai^
bedrag van 66.708,- aan ontvangen git
ten en toezeggingen tengevolge had.
SPAAROVERZICHT
Bij de rijkspostspaarbank te Scherr
ponzeel werd over de maand december
iogelegd 22.671,66 en terugbetaa] i
12.741,86. Gedurende het jaar 1957
.Iets-ges,, aard 226.123,11 en te
rugbetaald 212.618,21. Het spaarover
schot bedroeg dus over 1957 ƒ73.579,90.
KEUR EN KLEUR IN POSTMUSEUM
Er is onder de bezoekers van het Post-
museum steeds veel vraag naar de
grootste zeldzaamheden uit de ver
schillende collecties, die de afdeling
Postzegelkunde rijk is. Om hieraan nu
eens op grote schaal te voldoen, is nu
een tentoonstelling ingericht waarin
speciaal zeldzaamheden op het gebied
van Nederland een plaats innemen.
De tentoonstelling die de naam draagt
„Keur en kleur" zal voorlopig te be
zichtigen zijn.
KERKEWUK 167 -TEL. 3000'VEENEN OA AL
Gevolmachtigde van de Insurance
Company of North America
AFSCHEID
Zaterdagmiddag heeft de heer G. J.
Vunderink in een speciaal daarvoor be
legde bijeenkomst afscheid genomen
als districtsbestuurder van „Unitas".
De voorzitter van de afdeling Veenen
daal, de heer E. van Hal, sprak met
waarderende woorden over het werk
in de afgelopen vijf en een half jaar
door de heer Vunderink verricht. Hij
bood de heer Vunderink een klok aan.
De voorzitter van Unitas, de heer
Nieuwenhuis, kon zich indenken dat
Veenendaal slechts node de heer Vun
derink zag gaan. Door zijn onvermoei
de ijver had het bondsbestuur gemeend
hem naar Utrecht te moeten overplaat
sen. De heer Nieuwenhuys hoopte in
tussen, dat de scheidende functionaris
in Utrecht een even grote activiteit aan
de dag zou leggen als in Veenendaal.
De heer Vunderink dankte voor de
prettige samenwerking in de afgelopen
jaren.
Tot slot sprak de heer Nieuwenhuis
over het onderwerp „Bestedingsbeper
king en de gevolgen hiervan". Hierna
volgde een zeer geanimeerde gedach-
tenwisseling over deze inleiding van
de heer Nieuwenhuis.
Een heer van middelbare leeftyd, gekleed in rokcostuum en met hoge hoed op,
wandelde het plaatskaartenbureau van het Bishop's Road Station te Londen
binnen en vroeg een enkele reis per Metropolitan Line naar Farringdon Street,
een afstand van nog geen zes kilometer. Deze heer verrichtte een historisch feit,
want de datum op het kaartje was 10 januari 1863, de datum waarop het eerste
passagierskaartje op de allereerste ondergrondse spoorweg werd uitgegeven.
Hoe het groeide Een trein stopt bij een station gemid-
Inderdaadondergrondse spoorweg!
De flegmatieke Engelsman uit het Vic
toriaanse tijdperk stond sceptisch tegen
over deze nieuwste ontwikkeling van het
openbare vervoermiddel. De Britten wa
ren langzamerhand reeds gewend geraakt
aan het idee van het grote ijzeren mons
ter, dat door het vredige Engelse land
schap denderde ofschoon er nog men
sen waren, die veelbetekenend hun hoofd
schudden en waarschuwden, dat de vin
dingrijkheid der ingenieurs hen snel naar
de ondergang zou voeren maar deze
laatste vinding ging toch wel iets te ver!
Het was op zijn minst gezegd: gevaarlijk.
Hoe kon het dak van een tunnel stand
houden als er grote stoomlokomotieven
door zouden razen? En hoe zou men kun
nen ademen? De passagiers moesten wel
door verstikking om het leven komen.
Maar de mensen uit die tijd zullen wel
vreemd hebben opgekeken, toen de daken
van de tunnels niet instortten en de pas
sagiers niet door verstikking om het leven
kwamen. Velen beschreven de reis tussen
de twee stations echter als „een nacht
merrie." De rijtuigen waren vuil en slecht
verlicht door kleine gaslampen en minder
gelukkige passagiers werden van top tot
teen bedekt met de zwarte roet der loko-
motieven.
In die dagen was de Metropolitan Line,
afgezien van een aantal door paarden ge
trokken bussen, het enige openbare ver
voermiddel om vlug door de binnenstad
te komen en het bleek al spoedig dat de
lijn moest worden uitgebreid. Men trok
hem door tot stations in Edgware Road en
South Kensington.
Tegen het einde van het jaar 1868 werd
er tussen Gloucester Road en Westminster
een nieuwe lijn geopend. Ofschoon deze
lijn, de District Line, in particulier bezit
was, vormde hij een verlenging van de
Metropolitan Line.
Gedurende de daaropvolgende jaren
breidden beide lijnen zich in oostelijke
en westelijke richting uit, dwars door de
stad, tot zij in 1884 een cirkel hadden ge
vormd. De lijn stond bekend als de Circle lijk de aanbesteding praats vinden.
T--n':' (of T"nor Circle), een "som 4Ïsft-Wj.-Het -r-iietir."S-ge!;civvv, ést -WeféhjQttfm
deld 20 tot 25 seconden. Het is niet prak
tisch om extra snelle treinen te laten
rijden met het oog op de frequentie van
de dienst en de korte afstanden tussen de
stations; de treinen trekken echter snel
op: zij bereiken binnen een kwart minuut
een vaart van 25 km per uur en binnen
één minuut een snelheid van 60 km.
De treinen rijden van 4.30 uur 's mor
gens tot 1 uur 's nachts; het personeel
heeft slechts drieënhalf uur voor het on
derhouden van de rails en seinen nodig.
In deze korte tijdsduur wordt iedere
meter van de tunnel geïnspecteerd.
De in- en uitgangen hebben tijdens de
spitsuren altijd problemen opgeleverd,
maar de meeste stations hebben nu snelle
roltrappen, die in beide richtingen 10,000
passagiers per uur kunnen vervoeren, met
een snelheid van 60 meter per minuut.
Safety first
De langste roltrap bevindt zich in het
station Leicester Square (27 meter lang.)
Andere stations bezitten moderne auto
matische liften; de diepste bevindt zich
op het station Hampstead (60 meter) onder
de grond.
In een organisatie, die de verantwoor
delijkheid heeft voor zoveel treinen en
passagiers, is het van het grootste belang,
dat men alle risico's terdege uitsluit. Da
gelijks rijden plm. 6.000 treinen over het
(Zie verder pagina 2.)
nu nog heeft.
Zevenentwintig jaar na de opening van
de Metropolitan Line in december 1890
dus kreeg Londen haai- eerste elek
trische spoorweg. Deze lijn liep van King
William Street, in het centrum van de
stad, onder de rivier de Theems door naar
Stockwell, in het zuiden.
Een trein stopt op een station ten
hoogste vijfentwintig seconden
Bij de aanleg van deze lijn maakten de
bouwers voor de eerste maal gebruik van
zgn. „tubes" inplaats van tunnels. Ge
durende de daaropvolgende zestien jaar
vond de opening plaats van nog drie zgn.
„tube" lijnen de Central London (van
Shepherd's Bush naar de Bank van Enge
land), de Piccadilly Line (van Hammer
smith naar Finsbury Park) en de Bakerloo
Line (van Baker Street naar Lambeth).
Tot 1910 werden deze lijnen door parti
culiere maatschappijen beheerd, maar in
dat jaar gingen deze maatschappijen een
fusie aan en hieruit ontstond de London
Electric Railway.
De London Electric Railway was eer
zuchtig en begon spoedig aan het uitwer
ken van nieuwe plannen voor de ontwik
keling van de ondergrondse spoorlijnen.
Alle ondergrondse stations werden voor
zien van liften om de passagiers naar en
van de perrons te vervoeren. De eerste
roltrap werd in 1911 in Earl's Court in
gebruik genomen.
In 1933 werd de exploitatie van de
spoolijnen overgenomen door de London
Passenger Transport Board, die op haar
beurt de verantwoordelijkheid vijftien
jaar later overdroeg aan de Londen
Transport Executive.
Maar desondanks vormde de oorspron
kelijke plannen van de London Electric
Railway Company steeds de basis van alle
latere ontwikkelingen van de ondergrond
se in Londen. Twee wereldoorlogen heb
ben de ontwikkeling van de plannen ech
ter ernstig in de weg gestaan. Maar nu
zijn de verscheidene lijnen zo ver uitge
breid, dat zij ook de buitenwijken van
Londen bestrijken. In totaal hebben de
j lijnen een lengte van bijna 500 kilometer
en er zijn 277 stations.
I Ruim 730 miljoen mensen, veertienmaal
de totale bevolking van Groot-Brittannië
maken jaarlijks gebruik van de onder
grondse. Om juister te zijn, meer dan 2
miljoen mensen maken dagelijks gebruik
van de nu comfortabele, uit zes tot acht
wagens bestaande ondergrondse treinen.
Ieder rijtuig biedt zitplaats aan 40 tot 45
mensen en staanplaats aan 160. Op de
spitsuren van 7 tot 10 uur 's morgens en
van 4.30 tot 7 uur 's avonds is de dienst
zo frequent, dat er ongeveer iedere mi
nuut in de binnenstad een trein vertrekt.
LUNTEREN. Er begint thans schot te
komen in de plannen voor de stichting
van een nieuw Groene-Kruisgebouw te
Lunteren. De vereiste vergunningen
zijn inmiddels afgekomen en in de loop
van de volgende maand zal vermoede-
worpen door architect Alb. H. Nes uit
Barneveld, zal verrazen aan de Wil
brinkstraat, waar door het bestuur van
het Groene Kruis reeds eerder een
bouwterrein was aangekocht. Het oude
wijkgebouw aan de Dorpsstraat werd
enige tijd geleden op een publieke vei
ling aangekocht door de heer Van Ha-
lem, die hier zijn kleermakerij en he
renmodezaak zal vestigen.
EDE. Het Ned. Hervormd jeugdver
band op gereformeerde grondslag,
waarbij de hervormde jongelings- en
meisjesverenigingen te Ede zijn aan
gesloten, houdt zijn jaarfeest op woens
dag 15 januari, 's avonds half acht, in
het gebouw Rehoboth aan de Driehoek.
De bijeenkomst zal worden geopend
door Ds. P. Bouw en het programma
vermeldt verder onder meer de behan
deling van het thema „Mens sta stil",
bestaande uit declamatie en een inlei
ding over de bekering van Paulus
(Hand. 9l-19a). Na de pauze wordt
het klankbeeld over de zending „Gods
zaak gaat door" opgevoerd. Een en
ander wordt afgewisseld door zang en
declamatie.
EDE. Het departement van Ede van
de Maatschappij tot Nut van 't alge
meen houdt op dinsdag 14 januari,
's avonds acht uur, in de bovenzaal van
Reehorst, een bijeenkomst, waarvoor
het echtpaar Boesman, de bekende bal-
lonvaarders, het programma zullen
verzorgen. Nini Boesman vertelt over
„Ballon boven Azië, Amerika en Afri
ka" en verder wordt een in 1955 be
kroonde ballonfilm vertoond.
Er is aan deze avond een aantrek
kelijke prijsvraag verbonden. Wie de
meest originele ballonvaartvraag stelt
kan voor een fraaie prijs in aanmer
king komen. De hoofdprijs is een pas
sagiersplaats aan boord van een kabel
ballon. De (schriftelijk) te stellen vra
gen worden door balloncommandant
Jan Boesman beantwoord.
EDE. Maandag 6 januari. Eiermarkt.
Aanvoer 220.000 stuks. Prijzen van
16,tot 16,50 per 100 stuks. Han
del redelijk goed.
WIJZE WOORDEN
HET ONMOGELIJKE MOGELIJK
Pak aan, slechts zo kan men het
onmogelijke mogelijk maken.
(Carlyle)
iiiiiiHiiiuüiiiiiimiin
HIROSJIMA Twaalf jaar later. Tamlko
Mizoue (op de foto) had de atoombom
aanval op de stad Hirosjima in Japan
overleefd en zy leefde gelukkig en te
vreden totdat zy in november van dit
jaar overleed aan schildklierkanker, die
zy, volgens de doktoren, 12 jaar geleden
had opgelopen. Tamiko, die dit jaar zeven
tien was geworden, was een van de meer
dan 30 personen, die in 1957 stierven en
waarvan de doodsoorzaak gezocht moet
worden in de atoombomaanval van 1945.
Volgens de statistieken is het aantal
slachtoffers van 16 in 1954 en 1955 tot 26
in 1956 en meer dan 30 in 1957 gestegen
ten gevolgen van de radioactieve stralin
gen, aldus een aantal Japanse artsen.
Hoofdstr 51, tel. 31 84, Veenendaal