Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Voor de
KANTONRECHTER
Jong Veenendaals bedrijf
maakt naam met
nieuwe vindingen
Minister geeft toestemming
tot bouw van kerken
MULDER
tMino\(.i\
Mmï§ ©mm
32e jaargang
WOENSDAG 19 MAART 1958
Nr. 21
Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Daar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Kerkelijk centrum langs Kerke wijk
Herv. „Noodkerk"?
ASSURANTIEKANTOOR
ALLE VERZEKERINGEN
HypOTHEKEN EN
FINANCIERINGEN
AGENDA
C.H.U.-kandidaten voor de
gemeenteraad
Veenendaals wandelcomité
brengt toneelavond
De transportwagen van Veenendaals
fabrikaat
IJzerconstructies
inplaats van
motoren
Liften en
transportwagens
ELST
Redactie en administratie:
Parallelweg 10 Veenendaal
Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427
Redactie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven by
de agentschappen van „De Vallei" ln
de plaatsen van verschijning
DE VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprys per mm 15 cent
Speciale contractprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie 3,60
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden 95 cent, elk woord meer
7 cent
Abonnementsprijs 1,65 per kwartaal
Losse nummers 10 cent
Dezer dagen is bekendgemaakt, dat in dit jaar een aanvang mag worden
gemaakt met de bouw van 75 kerken. Deze toestemming van de minister van
Volkshuisvesting en Bouwnijverheid houdt o.a. de bouw van 22 Gereformeerde
en 15 Hervormde kerken in. Ook de Hervormden en de Gereformeerden te
Veenendaal zagen hiermee beiden hun aanvraag ingewilligd.
Met de bouw van een nieuwe Ger. kerk te Veenendaal zal zo spoedig mogelijk
een aanvang worden gemaakt. De plannen hiertoe bestaan reeds jaren en de
benodigde grond aan de Kerkewyk, hoek Denncnlaan, is al jaren in het bezit
van dit kerkgenootschap. Het ontwerp voor deze kerk - hoewel nog niet in
details uitgewerkt - is ook reeds klaar en komt van architect Zuiderhoek te
Baarn, een' specialist op het gebied van kerkbouw.
De nieuwe Gereformeerde kerk wordt
in de lengte langs de Kerkewijk gebouwd,
terwijl langs de Dennenlaan de bijgebou
wen, welke dit kerkelijk centrum com
pleteren, komen. De bijgebouwen bestaan
uit een catechisatielokaal, consistorie
kamer, predikantenkamer en een kosters
woning. Het gebouw voor grotere bijeen
komsten ,,'t Trefpunt", staat er reeds en
kele jaren.
De kerk als zodanig wordt gebouwd in
de hedendaagse stijl, doch niet hyper
modern. De ingang komt aan de noord
zijde, evenals de toren, welke los van de
kerk wordt opgetrokken. Vóór de kerk -
langs de Kerkewijk - komt een ruim par
keerterrein; de rijwielpaden zullen hier
voor enigszins worden omgelegd, onge
veer op dezelfde wijze als aan de over
zijde van de Kerkewijk bij garage Van
der Kolk.
Het interieur zal bestaan uit een hal,
welke toegang geeft tot een brede gang,
welke niet wordt afgescheiden van de
eigenlijke kerkzaal, maar via een aantal
bogen hiermee in verbinding staat. Deze
gang zal worden benut voor de avond
maalsvieringen en kan verder worden ge
bruikt voor uitbreiding van het aantal
zitplaatsen.
De preekstoel vormt met een doopvont
en een symbolische avondmaalstafel het
lithurgisch centrum. Het orgel zal tegen
over de preekstoel worden geplaatst. Het
kerkkoor zal de beschikking krijgen over
een voor dit doel gebouwde galerij.
De wand aan de oostzijde - de kant
van ,,'t Trefpunt" - zal voornamelijk uit
glas worden opgetrokken. Hierdoor zal
men het gezicht hebben op een groot ga
zon, dat om het gebouw wordt aangelegd.
Het plan is om het geheel, tegelijk met
,,'t Trefpunt", centraal te verwarmen.
Waarschijnlijk wordt dit zgn. vloerver
warming.
Het kerkgebouw, dat berekend is op
zes- zevenhonderd zitplaatsen, wordt
91/2 m. hoog met een plat dak. Hoewel
het bestek nog niet is gemaakt, zijn de
kosten aanvankelijk geraamd op 300.00,-
de inventaris niet inbegrepen.
Bij dit alles dient terdege in het oog
te worden gehouden, dat in laatste in
stantie door de Ger. kerk nog geen de
finitieve beslissing omtrent ontwerp e.d.
is genomen.
Ook de Ned. Herv. gemeente te Veenen
daal kreeg toestemming een kerk te bou
wen. De plannen van dit kerkgenootschap
zyn evenwel nog niet in vaste vorm ge
goten. Het is de bedoeling om in Veenecv-
daal-zuid, omgeving De Geer, nog een
kerk te bouwen, maar de Herv. gemeente
die na de oorlog reeds de Vredeskerk
bouwde, kampt nog met moeilijkheden
wat betreft de financiering.
„DE MAN MET DE TAS"
Over bovengenoemd onderwerp zal de
heer T. Walhout spreken in een vergade
ring van de afdeling Veenendaal van de
Nederlandse vereniging van Chr. Han
delsreizigers en agenten.
Deze bijeenkomst waarin verder de
secretaris van de plaatselijke afdeling,
de heer W. v. d. Loosdrecht, afscheid zal
nemen, wordt gehouden op vrijdag 21
maart a.s. in „De Korenbeurs."
KERKEWIJK 167 -TEL. 3000 VE E NE N DAAL
Gevolmachtigde van de Insurance
Company of North America
VEENENDAAL
Hedenavond 19 maart spreekt de
heer F. H. v. d. Wetering over „De
vulkaan waarop wij leven" voor
C.H.U. in geb. „Eltheto" aanvang
8 uur. Zangavond Chr. Ger. Kerk
Beatrixstraat georg. door Bijbel-
Kioskvereniging. Donderdag 20
maart modeshow georg. door Fa.
C. Diepeveen, geb. „Eltheto", aan
vang 3 en 8 uur. Ds. J. H. Velema
van Apeldoorn spreekt over „Bun
del of slinger" voor J. V. in Chr.
Ger. Kerk Hoofdstraat. Vrydag 21
maart streekvergadering in ,,'t
Trefpunt" over „Revalidatie" door
Dr. A. Jonk. Voor Ned. ver. van
Hand.reizigers en agenten spreekt
de heer T. Walhout over het on
derwerp „De man met de tas" in
„De Korenbeurs." Zaterdag 22
maart C.F.A.-film „M'n neef in m
Java" in geb. „Eltheto" om 8 uur. gf
,Hollandia' meisjeskoor o.l.v. Gijs- j|g
bert van Zanten in geb. Eikenlaan. n§
De bouwcommissie heeft daarom over
wogen een houten noodkerk te plaatsen.
Binnenkort zal hieromtrent in een ver
gadering een definitieve beslissing wor
den genomen.
FAM. DE MAN VIERDE DUBBEL
FEEST
De heer en mevrouw S. de Man-Door
nebal hadden gisteravond twee redenen
tot herdenken, n.l. het 25-jarig jubileum
als schoolhoofd van de heer De Man en
het feit, dat zij 25 jaar geleden met el
kaar in het huwelijksbootje stapten.
Zesendertig jaar geleden kwam de heer
De Man bij het onderwijs en begon te
Lunteren. Achtereenvolgens was hij
schoolhoofd te Ter Aar, Vinkeveen en in
1945 kwam hij naar Veenendaal.
Velen kwamen het echtpaar feliciteren,
onder wie het college van b. en w. met de
gemeentesecretaris, de heer W. v. Galen,
lid van de raad en echtgenote, de inspec
teur van het lager onderwijs en de plaat
selijke N.H.-predikanten en onderwijzend
personeel.
Ds. K. v. d. Pol bood namens het school
bestuur cadeaus aan en de heer J. M.
Meijer namens het personeel. Onder de
aanwezigen merkten we o.a. nog op de
vroegere Veenendaalse predikant Ds. J.
Bakker, thans predikant te Hardinxveld
en diens echtgenote.
De Christelijk Historische kiesvereni
ging alhier heeft in haar vergadering
van maandagavond j.l. de kandidatenlijst
voor de komende gemeenteraadsverkie
zingen vastgesteld. De lijst ziet er als
volgt uit:
1. W. van Galen; 2. Ant. de Ruiter; 3. M.
Bastmeijer; 4. J. Scholten; 5. P. G. van
Ojik; 6. C. van Genderen; 7. E. Hasselaar;
8. H. G. van Schuppen; 9. H. van Geeren-
stein; 10. E. J. van de Hoef; 11. G. Dave-
laar; 12. E. de Klcuver; 13. Joh. Slok; 14.
Jac. van Amerongen; 15. J. van Rijswijk;
16. D. van Hunnik; 17. D. de Gooijer; 18.
G. C. Muller.
De C.H.U. heeft momenteel vijf zetels
in de Veenendaalse gemeenteraad. Voor
Gelders-Veenendaal zijn de volgende kan
didaten gesteld: 1. A. R. van Ekeris; 2.
J. van Doorn Jr.; 3. J. Dekker.
Het Veenendaalse wandelcomité brengt
ter afwisseling een toneelavond op zater
dag 29 maart in ,,'t Trefpunt."
Onder leiding van de heer R. Breek-
veldt zal door leden van diverse wandel
clubs een toneelspel in drie bedrijven
onder de titel „Boete" voor het voetlicht
gebracht worden.
Verder wordt medewerking verleend
door „De twee vrolijke vriendinnen",
met accordeon, gitaar en zang; en de
„Three Girls" uit Eist. Het geheel be
looft een avond met prettige ontspanning
ce worden.
GESLAAGD
Onze plaatsgenoot, de heer C. L. Ver
maas, slaagde dezer dagen voor het te
.Utrecht gehouden examen semi-arts.
Op het ogenblik staat de eerste vier
wielige motorcarrier, geconstrueerd door
de „E.V.L.I.", klaar om naar de jaarbeurs
te worden vervoerd. De resultaten op de
jaarbeurs zullen als maatstaf worden
genomen voor de verdere produktie; men
kan evenwel gerust aannemen, dat de
wagens op bescheiden schaal aan de lo
pende band zullen worden gefabriceerd.
gelijk blyven een wagen geheel op be
stelling te leveren.
De wagen wordt in de handel gebracht
onder het merk ,P.V." (Pol - Veenenda:
De „P.V." is een kleine vrachtwagen,
uitgerust met een IOV2 P.K. tweetakt-
motor, welke achterin is geplaatst. Door
deze vernuftige plaatsing van de motor
was het mogelijk vóór- en achter twee
wielen te construeren.
Nederlands carillon op ,Expo ,58'. Woens
dag is een grote vrachtwagen met 47
klokken, gegoten in een klokkengieterij
te Aarle Rixtel, aangekomen by het Ned.
paviljoen op het terrein van de wereld
tentoonstelling te Brussel en daar gelost.
Met deze klokken zal een carillon worden
amengesteld, waarop Nederlandse en
Belgische beiaardiers van naam tydens
.jV' ..Expo" concerten zuilen geven. De
foto toont het afladen van de klokken.
Om de wagens enigszins voordelig te De prijs van de wagen zal evenwel niet
maken moeten er minstens vyf tegelijk hoger komen te liggen dan van een drie-
worden gemaakt. Niettemin zal het mo- I wieier van gelijke grootte.
De bediening is als bij een normale
auto, met dien verstande, dat er acht
versnellingen op het wagentje zitten: vier
vooruit en vier achteruit. De „P.V." is
uitgerust met een elektrische startinrich
ting en de accu wordt tijdens het rijden
opgeladen. Door een opvallend grote
voorruit heeft men vanuit de ruime ca
bine en door de frontbesturing, goed zicht
op de weg. De wielaandrijving geschiedt
vanaf de motor door middel van een ket
ting. De „P.V." is vóór en achter verend.
Deze wagen is evenals zijn driewielige
voorganger een handig en goedkoop ver
voermiddel voor allerlei categorieën le
veranciers. Bovendien wordt dit soort
wagens veel gebruikt voor transport op
fabrieksterreinen e.d.
De „P.V." is leverbaar met elke ge
wenste opbouw en tot een draagkracht
van 2000 kg.
Rijbewijs en nummerbewijs hoeft men
er niet voor te hebben. Wel valt de „P.V."
natuurlijk in de belasting, doch in één
der laagste klassen. Het benzineverbruik
is laag: ongeveer 1 op 25.
De landelijke pers heeft, in verband
met de jaarbeurs, belangstelling voor de
„P.V.". De heer Van de Pol heeft tenmin
ste al enkele verzoeken om gegevens
gehad.
Direct na de bevrijding - zo in de jaren 1946, 1947 - werden in Veenendaal
uogai eens motorraces gehouden, zogenaamde terreinraces. Voor deze wed
strijden werd dan een circuit uitgezet op de - thans geheel voor het publiek
gesloten - „Zandheuveltjes" en op verschillende zaterdagmiddagen ronkten
daar de lichte en zware, veelal zelfgemaakte of voor het terreinwerk omge
bouwde, race-machines.
Onder één van de stoflagen, waaronder de coureurs meestal schuil gingen,
bevond zich steevast bij iedere wedstrijd een Veenendaalse jongen van tegen de
twintig: Chris van de Pol. En geen wedstrijd of Chris van de Pol zat bij de
prijswinnaars. Geen wonder, dat hij in die dagen het ideool was van motor
rijdend Veenendaal en van de plaatselijke jeugd.
„D'r steekt 'n goeie rijder in die knaap", zeiden de kenners tegen elkaar. En
Chris sleutelde en schroefde in het schuurtje achter de ouderlijke woning aan
motoren, daarbij steunend op de nodige vakkennis van zyn vader; scheurde zijn
rondjes en begon zich van lieverlee zo'n beetje beroepshalve in het motorenvak
te bewegen.
standaardprodukten. Naast de liften
zijn dit de z.g. motorcarriers of kleine
trucks. Hoewel er eigenlijk geen goed
Nederlands woord voor is te vinden,
zou men ze „transportwagens" kunnen
noemen.
U kent ze wel: die gemotoriseerde
Dezer dagen hebben we hem nog wagentjes van de melkboer, de olie
eens opgezocht. Nee, hij is niet meer J man, de groenteman e.d.
dan een motorrenner van plaatselijke
allure geworden. Ook drijft hij geen
handel meer in motoren. De heer Van
de Pol staat thans aan het hoofd van
de „Eerste Veenendaalse Lasindustrie",
een bedrijf dat o.a. transportwagentjes,
liften, lier- en hijswerktuigen fabri
ceert en verder alle mogelijke ijzer
constructies maakt.
Na zijn militaire diensttijd in Indo
nesië begon de heer Van de Pol zich
meer op de bankwerkerij toe te léggen.
Hij zette een eigen bedrijfje op poten
en was bedrijfsleider, bankwerker en
administrateur, kortom: hij begon al
leen. Natuurlijk - dat hebben we nu
wel begrepen - onder supervisie van
zijn vader, de heer L. van de Pol, die
op het terrein van de bankwerkerij ook
van wanten weet.
Aanvankelijk speelde dit hele bedrijf
zich af in de tot een werkplaats uit
gegroeide schuur aan de Dijkstraat.
Maar op de duur was dit toch niet te
houden. De ijzerconstructies groeiden
boven de huizen van de Dijkstraat uit.
De firma Chr. van de Pol verhuisde
naar het industrieterrein en vestigde
zich als „Eerste Veenendaalse Lasindu
strie" aan de Zuivelstraat. Dat was in
1955. Nu komt men - met twaalf man
personeel - al ruimte tekort.
En er wordt niets gefabriceerd of de
„baas" staat er letterlijk met zijn neus
bovenop.
„In het begin zat ik hierboven (in
het kantoor, van waaruit men de hele
werkplaats kan overzien), maar al
gauw bleek dat ik hier niet thuishoor",
zei de heer Van de Pol. „Ik hoor be
neden in de werkplaats met... een
zwart gezicht. Dit geeft natuurlijk wel
eens moeilijkheden, als er zakenmen
sen bellen om even te komen. Dan
moet ik altijd een poosje speling vra
gen om me enigszins toonbaar te ma
ken. „Kom maar zwart", zeggen ze dan.
En even later zit ik bij hen. In een met
kranten belegde stoel.
Op het gebied van liften ontwierp
de „E.V.L.I." iets geheel nieuws, n.l.
een lift volgens „aanpassysteem" be
staande uit een aantal segmenten, die
als een blokkendoos op elkaar worden
gestapeld. Het is vrij zeker, dat op
deze vinding oktrooi zal worden ver
leend.
Het bedrijf maakt feitelijk twee
Op 22 november van het vorige jaar,
des morgens kwart over acht, zou D. O.,
arts te Arnhem, met zijn personenauto
op een dusdanige manier het rijwielpad
langs de Kerkewijk te Veenendaal op-
gezwenkt zijn, dat een fietsend meisje,
mej. E. uit Veenendaal in moeilijkheden
geraakte en viel, waardoor ze gewond
werd en geruime tijd niet kon werken.
Vrijdag voor het Wageningse kanton
gerecht wilde O. wel toegeven, dat hij
het meisje met zijn auto gehinderd had,
maar hij vond, dat hij aan haar val geen
schuld had. Ze was n.l. toen de auto het
fietspad opzwenkte, het er naast liggende
voetpad opgereden en eerst na een meter
of twaalf toen ze het voetpad weer wilde
verlaten, was ze op een of andere manier
geslipt en gevallen.
Mej. E. werd als getuige gehoord en zij
verklaarde wel degelijk gevallen te zijn
door de manoeuvre van verdachte. Toen
ze proberen wilde het voetpad op te gaan
lukte dat maar ten dele. Op de richel
tussen beide paden was ze geslipt, vlakbij
de auto en geen twaalf meter verder.
Over de houding van verdachte was ze
niet erg te spreken. Na het ongeval was
hij eerst met een tas met instrumenten
het Groene Krusgebouw ingegaan en pas
na enige tijd had hij van enige afstand
geïnformeerd of er wat aan de hand was.
Dat laatste ontkende verdachte niet. Hij
had gemeend, dat de valpartij niets te
betekenen had en ook meende hij, dat
hij er weinig of niets mee te maken had.
De verklaringen van verdachte en ge
tuige bleven met elkaar in tegenspraak
en daarom werd de zaak aangehouden
om zo mogelijk nog enkele andere oog
getuigen te horen.
Toen H. K.chauffeur te Ede met zijn
vrachtauto van de Nieuwe Wageningse-
weg te Ede de Maanderengweg in wilde
slaan, bleek zich achter hem een motorist
te bevinden, die juist wilde gaan inhalen
op het moment dat de auto linksaf sloeg.
De man werd de berm ingedrukt en be
landde nadien in een langs de weg lopen
de sloot, waarbij hij een hersenschudding
opliep.
Ik heb nog goed achterom gekeken,
maar ik zag niets, zei verdachte vrijdag
voor het Wagenings kantongerecht. Hij
moet zo vlak tegen m'n wagen aan ge
reden hebben, dat ik hem ook eenvoudig
niet opmerken kon.
Dat hij er toch was, is wel uit de
gevolgen gebleken, oordeelde rechter
Jager.
De officier van justitie eiste daarna
60,- of 30 dagen, welke straf de rechter
echter halveerde, o.m. omdat hij de moei
lijke situatie kende, die zich voordoet,
wanneer een motor zich vlak achter een
vrachtauto bevindt.
-ö-
Op oudejaarsdag was G. v. H., chauf
feur te Ede, op de Grindweg in Wagenin-
gen in botsing gekomen met een andere
vrachtauto, waardoor enige schade ont
stond, doch waarbij nemand werd ge
wond.
Ik moest plotseling afremmen, maar
de remmen deden het ineens niet meer,
zei verdachte vrijdag voor het Wagening
se kantongerecht. Ik schrok er zelf van,
want eerder had ik nooit iets van een
mankement gemerkt.
Rechter Jager geloofde daar echter
geen woord van en hij zei het verdachte
ook ronduit. Uit het politieonderzoek was
n.l. gebleken, dat de remtrommels door
en door vet waren en dat de een boven
dien nog lekte. De handrem werkte hele
maal niet.
Het is zonder meer uitgesloten, dat
u niet eerder gemerkt hebt, dat de rem
men niet functioneerden, oordeelde hij.
Samen met Van H. stond diens patroon,
de expediteur R. terecht, want in feite
was chauffeur Van H. onder zijn verant
woordelijkheid met de ondeugdelijke wa
gen de weg opgestuurd.
We hebben een monteur om de
auto's na te kijken, vertelde hij, maar ja,
als er niet gezegd wordt dat er wat aan
de wagens mankeert kan ik er ook weinig
aan doen.
Voor chauffeur Van H. werd het 40,-
of 20 dagen en voor patroon R. 60,-
of 30 dagen.
J. J. koopman te Ede werd op de mid
dag van de 16e oktober op de Goorsteeg
te Ede aangetroffen in een auto, waarvan
de handrem defect was en bovendien
bleek hij niet in het bezit te zijn van een
rijbewijs.
Dat rijbewijs heb ik inmiddels wel,
zei verdachte vrijdag voor het Wagenings
kantongerecht en dat de handrem net
kapot was toen de politie me controleerde
was wel heel toevallig. Pas een ogen
blikje tevoren had ik de kabel stuk ge
trokken.
Tegen de politie hebt u verklaard
al een dag eerder gemerkt te hebben dat
de rem het niet meer deed, las rechter
Jager in het proces-verbaal, doch volgens
verdachte moest dat een ernstige vergis
sing zijn.
Zoiets kon hij nooit tegen de politie
gezegd hebben om de eenvoudig, maar
afdoende reden, dat het niet waar was.
Zowel voor het missende rijbewijs als
voor de defecte rem luidde het vonnis
20,- of 10 dagen.
-ö-
Bij een controle op de Edeseweg te
Bennekom had de politie geconstateerd,
dat op het rijwiel van F. M., los-arbeider
te Wagenin'gen de bel ontbrak. Dezze
overtreding bracht M. vrijdag voor het
Wageningse kantongerecht en daar zorg
de hij - waarschijnlijk ongewild - beslist
even voor een vrolijke noot temidden
van alle ernst. Verdachte begon n.l. met
de mededeling, dat de heren hem weinig
zouden kunnen maken, omdat hij voor
de geschiedenis met die bel al lang ver
oordeeld was.
Na enige misverstanden bleek, dat hij
ruim een maand eerder ook al een bon
netje voor de afwezige bel had gehad en
nu meende hij, dat zoiets hem een soort
vrijdom gaf om maar zonder bel te blij
ven rijden
Dat zou een mooie boel worden, zei
Mr. Jager, die vonniste met 3,- of 1 dag.
waarna verdachte mopperend over zo
veel onrecht in de wereld de zittingszaal
verliet.
■fr
Van 1 tot en met 23 september had G.R.
landbouwer te Wekerom, zijn dochtertje
van school thuisgehouden en in zulke ge
vallen komt men meestal in conflict met
de leerplichtwet.
Ik ben er hard voor, dat de kinderen
goed onderwijs krijgen, zei verdachte
vrijdag voor het Wageningse kantonge
recht, maar dit keer zat er toch echt niets
beters op. De vrouw was ziek en wat
moet je dan anders. Geld om een huis
houdster te nemen is er ook niet altijd
en daarom vond ik, dat de moeder maar
voor de school moest gaan.
Verdachte wilde zijn woorden staven
door het overleggen van een brief van
zijn huisarts, doch het resultaat daarvan
viel hem een beetje tegen.
Ik lees hier, zei rechter Jager, dat
uw vrouw twaalf dagen bedlegerig is ge
weest en twaalf dagen is heel iets anders
dan ruim drie weken. Bovendien nemen
dokters meestal een wat ruime maat bij
dit soort zaken en u hebt het dus wel wat
bont gemaakt.
Nu het zwart op wit in de doktersbrief
stond, kon R. die het verschil tussen de
twaalf dagen en de drie weken blijkbaar
te laat duidelijk geworden was, weinig
meer tegen des rechters woorden inbren
gen. Hij nam dan ook zonder protest ge
noegen met de 20,- of 10 dagen.
Sinds december van het vorige jaar
heeft de „E.V.L.I." er zestien afge
leverd. Allemaal driewielers, die echter
op den duur niet bevredigden. Met drie
wielen liggen de wagentjes namelijk
niet erg stabiel op de weg en bestaat
er kans op omslaan.
Dus ging de heer Van de Pol met zijn
medewerkers - waarbij natuurlijk zijn
vader - zinnen op een soortgelijk voer
tuig, dat niet aan dat euvel mank ging.
Na veel geëxperimenteer kwam er een
vierwielige wagen uit de bus, welke
thans wel het stokpaardje is van heel
het personeel...
„CRESCENDO" GAF GESLAAGDE
UITVOERING
De Elsterse muziekvereniging „Cres
cendo" gaf zaterdagavond in de zaal van
café „Sportlust" een goed geslaagde mu
ziek- en toneelavond.
Na de opening door de voorzitter, de
heer G. Hulzebos, speelde „Crescendo"
onder leiding van de heer Van Dijk, en
kele nummers, die goed in het gehoor
lagen. Hierna kreeg de heer Slok, voor
zitter van het instrumentencomité het
woord. Spreker memoreerde hetgeen het
instrumentencomité al tot stand had ge
bracht sinds de oprichting in oktober '54.
Het comité heeft in die jaren een bedrag
rond 4.000,- aan goederen kunnen over
dragen, waaronder 28 instrumenten. Ook
nu weer kwam de heer Slok niet met
lege handen, want 42 nieuwe uniform
broeken konden aan „Crescendo" worden
overgedragen, dank zij de steun van co
mité en de bevolking van Eist.
Hierna kwam de toneelgroep van .Cres
cendo" voor een volle zaal in actie. Zij
brachten het blijspel „Drie neemt vakan
tie" van Joh. Blaaser, welk stuk ook al
met succes in Eek en Wiel door de to
neelgroep werd opgevoerd.
Ook in „Sportlust" werd het een vol
ledig succes. De spelers waren dan ook
goed rolvast en menigmaal brulde de
zaal van het lachen.
Aan het slot van de avond ontvingen
zij dan ook een welverdiend applaus en
„Crescendo" kan terugzien op een goed
geslaagde avond.
VEILIG VERKEER
De leerlingen van de o.l. school te Eist
hebben afgelopen week schriftelijk
examen gedaan voor het diploma Veilig.
Verkeer. De 45 kandidaten slaagden allen.
AANBESTEDING
Bij een aanbesteding te Zeist was de
firma A. Koster en Zn uit Eist, voor het
aanleggen van wegen en riolering te.
Zeist, de laagste inschrijver met een be
drag van 166.666,,-. De gunning werd
aangehouden.
NUTSAVOND
Het Nut heeft zeker succes gehad ge
renommeerde spelers als Kommer Kleijn,
Willem van Capellen en Eva Janssen voor
een kleinkunstavond te engageren. Jam
mer dat de zaal in het Clubhuis slechts
half bezet was en er bovendien nog veel
laatkomenden en daardoor storende be
zoekers kwamen.
Het gebodene verried, dat men hier
met beroepstoneelspelers te doen had,
die door hun prachtige mimiek, stembui
ging en routine de toeschouwers een
prachtige avond boden. Het Nut kan dan
ook op een zeer geslaagde voorstelling
terugzien.
VRAAGT NAAR
Hooldstr 51, tel. 31 84, Veenendaal
ZIEKENFONDS LEVERANCIER