Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Voor de KANTONRECHTER Jong Veenendaals bedrijf maakt naam met nieuwe vindingen Minister geeft toestemming tot bouw van kerken MULDER tMino\(.i\ Mmï§ ©mm 32e jaargang WOENSDAG 19 MAART 1958 Nr. 21 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Daar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Kerkelijk centrum langs Kerke wijk Herv. „Noodkerk"? ASSURANTIEKANTOOR ALLE VERZEKERINGEN HypOTHEKEN EN FINANCIERINGEN AGENDA C.H.U.-kandidaten voor de gemeenteraad Veenendaals wandelcomité brengt toneelavond De transportwagen van Veenendaals fabrikaat IJzerconstructies inplaats van motoren Liften en transportwagens ELST Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" ln de plaatsen van verschijning DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprys per mm 15 cent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Abonnementsprijs 1,65 per kwartaal Losse nummers 10 cent Dezer dagen is bekendgemaakt, dat in dit jaar een aanvang mag worden gemaakt met de bouw van 75 kerken. Deze toestemming van de minister van Volkshuisvesting en Bouwnijverheid houdt o.a. de bouw van 22 Gereformeerde en 15 Hervormde kerken in. Ook de Hervormden en de Gereformeerden te Veenendaal zagen hiermee beiden hun aanvraag ingewilligd. Met de bouw van een nieuwe Ger. kerk te Veenendaal zal zo spoedig mogelijk een aanvang worden gemaakt. De plannen hiertoe bestaan reeds jaren en de benodigde grond aan de Kerkewyk, hoek Denncnlaan, is al jaren in het bezit van dit kerkgenootschap. Het ontwerp voor deze kerk - hoewel nog niet in details uitgewerkt - is ook reeds klaar en komt van architect Zuiderhoek te Baarn, een' specialist op het gebied van kerkbouw. De nieuwe Gereformeerde kerk wordt in de lengte langs de Kerkewijk gebouwd, terwijl langs de Dennenlaan de bijgebou wen, welke dit kerkelijk centrum com pleteren, komen. De bijgebouwen bestaan uit een catechisatielokaal, consistorie kamer, predikantenkamer en een kosters woning. Het gebouw voor grotere bijeen komsten ,,'t Trefpunt", staat er reeds en kele jaren. De kerk als zodanig wordt gebouwd in de hedendaagse stijl, doch niet hyper modern. De ingang komt aan de noord zijde, evenals de toren, welke los van de kerk wordt opgetrokken. Vóór de kerk - langs de Kerkewijk - komt een ruim par keerterrein; de rijwielpaden zullen hier voor enigszins worden omgelegd, onge veer op dezelfde wijze als aan de over zijde van de Kerkewijk bij garage Van der Kolk. Het interieur zal bestaan uit een hal, welke toegang geeft tot een brede gang, welke niet wordt afgescheiden van de eigenlijke kerkzaal, maar via een aantal bogen hiermee in verbinding staat. Deze gang zal worden benut voor de avond maalsvieringen en kan verder worden ge bruikt voor uitbreiding van het aantal zitplaatsen. De preekstoel vormt met een doopvont en een symbolische avondmaalstafel het lithurgisch centrum. Het orgel zal tegen over de preekstoel worden geplaatst. Het kerkkoor zal de beschikking krijgen over een voor dit doel gebouwde galerij. De wand aan de oostzijde - de kant van ,,'t Trefpunt" - zal voornamelijk uit glas worden opgetrokken. Hierdoor zal men het gezicht hebben op een groot ga zon, dat om het gebouw wordt aangelegd. Het plan is om het geheel, tegelijk met ,,'t Trefpunt", centraal te verwarmen. Waarschijnlijk wordt dit zgn. vloerver warming. Het kerkgebouw, dat berekend is op zes- zevenhonderd zitplaatsen, wordt 91/2 m. hoog met een plat dak. Hoewel het bestek nog niet is gemaakt, zijn de kosten aanvankelijk geraamd op 300.00,- de inventaris niet inbegrepen. Bij dit alles dient terdege in het oog te worden gehouden, dat in laatste in stantie door de Ger. kerk nog geen de finitieve beslissing omtrent ontwerp e.d. is genomen. Ook de Ned. Herv. gemeente te Veenen daal kreeg toestemming een kerk te bou wen. De plannen van dit kerkgenootschap zyn evenwel nog niet in vaste vorm ge goten. Het is de bedoeling om in Veenecv- daal-zuid, omgeving De Geer, nog een kerk te bouwen, maar de Herv. gemeente die na de oorlog reeds de Vredeskerk bouwde, kampt nog met moeilijkheden wat betreft de financiering. „DE MAN MET DE TAS" Over bovengenoemd onderwerp zal de heer T. Walhout spreken in een vergade ring van de afdeling Veenendaal van de Nederlandse vereniging van Chr. Han delsreizigers en agenten. Deze bijeenkomst waarin verder de secretaris van de plaatselijke afdeling, de heer W. v. d. Loosdrecht, afscheid zal nemen, wordt gehouden op vrijdag 21 maart a.s. in „De Korenbeurs." KERKEWIJK 167 -TEL. 3000 VE E NE N DAAL Gevolmachtigde van de Insurance Company of North America VEENENDAAL Hedenavond 19 maart spreekt de heer F. H. v. d. Wetering over „De vulkaan waarop wij leven" voor C.H.U. in geb. „Eltheto" aanvang 8 uur. Zangavond Chr. Ger. Kerk Beatrixstraat georg. door Bijbel- Kioskvereniging. Donderdag 20 maart modeshow georg. door Fa. C. Diepeveen, geb. „Eltheto", aan vang 3 en 8 uur. Ds. J. H. Velema van Apeldoorn spreekt over „Bun del of slinger" voor J. V. in Chr. Ger. Kerk Hoofdstraat. Vrydag 21 maart streekvergadering in ,,'t Trefpunt" over „Revalidatie" door Dr. A. Jonk. Voor Ned. ver. van Hand.reizigers en agenten spreekt de heer T. Walhout over het on derwerp „De man met de tas" in „De Korenbeurs." Zaterdag 22 maart C.F.A.-film „M'n neef in m Java" in geb. „Eltheto" om 8 uur. gf ,Hollandia' meisjeskoor o.l.v. Gijs- j|g bert van Zanten in geb. Eikenlaan. n§ De bouwcommissie heeft daarom over wogen een houten noodkerk te plaatsen. Binnenkort zal hieromtrent in een ver gadering een definitieve beslissing wor den genomen. FAM. DE MAN VIERDE DUBBEL FEEST De heer en mevrouw S. de Man-Door nebal hadden gisteravond twee redenen tot herdenken, n.l. het 25-jarig jubileum als schoolhoofd van de heer De Man en het feit, dat zij 25 jaar geleden met el kaar in het huwelijksbootje stapten. Zesendertig jaar geleden kwam de heer De Man bij het onderwijs en begon te Lunteren. Achtereenvolgens was hij schoolhoofd te Ter Aar, Vinkeveen en in 1945 kwam hij naar Veenendaal. Velen kwamen het echtpaar feliciteren, onder wie het college van b. en w. met de gemeentesecretaris, de heer W. v. Galen, lid van de raad en echtgenote, de inspec teur van het lager onderwijs en de plaat selijke N.H.-predikanten en onderwijzend personeel. Ds. K. v. d. Pol bood namens het school bestuur cadeaus aan en de heer J. M. Meijer namens het personeel. Onder de aanwezigen merkten we o.a. nog op de vroegere Veenendaalse predikant Ds. J. Bakker, thans predikant te Hardinxveld en diens echtgenote. De Christelijk Historische kiesvereni ging alhier heeft in haar vergadering van maandagavond j.l. de kandidatenlijst voor de komende gemeenteraadsverkie zingen vastgesteld. De lijst ziet er als volgt uit: 1. W. van Galen; 2. Ant. de Ruiter; 3. M. Bastmeijer; 4. J. Scholten; 5. P. G. van Ojik; 6. C. van Genderen; 7. E. Hasselaar; 8. H. G. van Schuppen; 9. H. van Geeren- stein; 10. E. J. van de Hoef; 11. G. Dave- laar; 12. E. de Klcuver; 13. Joh. Slok; 14. Jac. van Amerongen; 15. J. van Rijswijk; 16. D. van Hunnik; 17. D. de Gooijer; 18. G. C. Muller. De C.H.U. heeft momenteel vijf zetels in de Veenendaalse gemeenteraad. Voor Gelders-Veenendaal zijn de volgende kan didaten gesteld: 1. A. R. van Ekeris; 2. J. van Doorn Jr.; 3. J. Dekker. Het Veenendaalse wandelcomité brengt ter afwisseling een toneelavond op zater dag 29 maart in ,,'t Trefpunt." Onder leiding van de heer R. Breek- veldt zal door leden van diverse wandel clubs een toneelspel in drie bedrijven onder de titel „Boete" voor het voetlicht gebracht worden. Verder wordt medewerking verleend door „De twee vrolijke vriendinnen", met accordeon, gitaar en zang; en de „Three Girls" uit Eist. Het geheel be looft een avond met prettige ontspanning ce worden. GESLAAGD Onze plaatsgenoot, de heer C. L. Ver maas, slaagde dezer dagen voor het te .Utrecht gehouden examen semi-arts. Op het ogenblik staat de eerste vier wielige motorcarrier, geconstrueerd door de „E.V.L.I.", klaar om naar de jaarbeurs te worden vervoerd. De resultaten op de jaarbeurs zullen als maatstaf worden genomen voor de verdere produktie; men kan evenwel gerust aannemen, dat de wagens op bescheiden schaal aan de lo pende band zullen worden gefabriceerd. gelijk blyven een wagen geheel op be stelling te leveren. De wagen wordt in de handel gebracht onder het merk ,P.V." (Pol - Veenenda: De „P.V." is een kleine vrachtwagen, uitgerust met een IOV2 P.K. tweetakt- motor, welke achterin is geplaatst. Door deze vernuftige plaatsing van de motor was het mogelijk vóór- en achter twee wielen te construeren. Nederlands carillon op ,Expo ,58'. Woens dag is een grote vrachtwagen met 47 klokken, gegoten in een klokkengieterij te Aarle Rixtel, aangekomen by het Ned. paviljoen op het terrein van de wereld tentoonstelling te Brussel en daar gelost. Met deze klokken zal een carillon worden amengesteld, waarop Nederlandse en Belgische beiaardiers van naam tydens .jV' ..Expo" concerten zuilen geven. De foto toont het afladen van de klokken. Om de wagens enigszins voordelig te De prijs van de wagen zal evenwel niet maken moeten er minstens vyf tegelijk hoger komen te liggen dan van een drie- worden gemaakt. Niettemin zal het mo- I wieier van gelijke grootte. De bediening is als bij een normale auto, met dien verstande, dat er acht versnellingen op het wagentje zitten: vier vooruit en vier achteruit. De „P.V." is uitgerust met een elektrische startinrich ting en de accu wordt tijdens het rijden opgeladen. Door een opvallend grote voorruit heeft men vanuit de ruime ca bine en door de frontbesturing, goed zicht op de weg. De wielaandrijving geschiedt vanaf de motor door middel van een ket ting. De „P.V." is vóór en achter verend. Deze wagen is evenals zijn driewielige voorganger een handig en goedkoop ver voermiddel voor allerlei categorieën le veranciers. Bovendien wordt dit soort wagens veel gebruikt voor transport op fabrieksterreinen e.d. De „P.V." is leverbaar met elke ge wenste opbouw en tot een draagkracht van 2000 kg. Rijbewijs en nummerbewijs hoeft men er niet voor te hebben. Wel valt de „P.V." natuurlijk in de belasting, doch in één der laagste klassen. Het benzineverbruik is laag: ongeveer 1 op 25. De landelijke pers heeft, in verband met de jaarbeurs, belangstelling voor de „P.V.". De heer Van de Pol heeft tenmin ste al enkele verzoeken om gegevens gehad. Direct na de bevrijding - zo in de jaren 1946, 1947 - werden in Veenendaal uogai eens motorraces gehouden, zogenaamde terreinraces. Voor deze wed strijden werd dan een circuit uitgezet op de - thans geheel voor het publiek gesloten - „Zandheuveltjes" en op verschillende zaterdagmiddagen ronkten daar de lichte en zware, veelal zelfgemaakte of voor het terreinwerk omge bouwde, race-machines. Onder één van de stoflagen, waaronder de coureurs meestal schuil gingen, bevond zich steevast bij iedere wedstrijd een Veenendaalse jongen van tegen de twintig: Chris van de Pol. En geen wedstrijd of Chris van de Pol zat bij de prijswinnaars. Geen wonder, dat hij in die dagen het ideool was van motor rijdend Veenendaal en van de plaatselijke jeugd. „D'r steekt 'n goeie rijder in die knaap", zeiden de kenners tegen elkaar. En Chris sleutelde en schroefde in het schuurtje achter de ouderlijke woning aan motoren, daarbij steunend op de nodige vakkennis van zyn vader; scheurde zijn rondjes en begon zich van lieverlee zo'n beetje beroepshalve in het motorenvak te bewegen. standaardprodukten. Naast de liften zijn dit de z.g. motorcarriers of kleine trucks. Hoewel er eigenlijk geen goed Nederlands woord voor is te vinden, zou men ze „transportwagens" kunnen noemen. U kent ze wel: die gemotoriseerde Dezer dagen hebben we hem nog wagentjes van de melkboer, de olie eens opgezocht. Nee, hij is niet meer J man, de groenteman e.d. dan een motorrenner van plaatselijke allure geworden. Ook drijft hij geen handel meer in motoren. De heer Van de Pol staat thans aan het hoofd van de „Eerste Veenendaalse Lasindustrie", een bedrijf dat o.a. transportwagentjes, liften, lier- en hijswerktuigen fabri ceert en verder alle mogelijke ijzer constructies maakt. Na zijn militaire diensttijd in Indo nesië begon de heer Van de Pol zich meer op de bankwerkerij toe te léggen. Hij zette een eigen bedrijfje op poten en was bedrijfsleider, bankwerker en administrateur, kortom: hij begon al leen. Natuurlijk - dat hebben we nu wel begrepen - onder supervisie van zijn vader, de heer L. van de Pol, die op het terrein van de bankwerkerij ook van wanten weet. Aanvankelijk speelde dit hele bedrijf zich af in de tot een werkplaats uit gegroeide schuur aan de Dijkstraat. Maar op de duur was dit toch niet te houden. De ijzerconstructies groeiden boven de huizen van de Dijkstraat uit. De firma Chr. van de Pol verhuisde naar het industrieterrein en vestigde zich als „Eerste Veenendaalse Lasindu strie" aan de Zuivelstraat. Dat was in 1955. Nu komt men - met twaalf man personeel - al ruimte tekort. En er wordt niets gefabriceerd of de „baas" staat er letterlijk met zijn neus bovenop. „In het begin zat ik hierboven (in het kantoor, van waaruit men de hele werkplaats kan overzien), maar al gauw bleek dat ik hier niet thuishoor", zei de heer Van de Pol. „Ik hoor be neden in de werkplaats met... een zwart gezicht. Dit geeft natuurlijk wel eens moeilijkheden, als er zakenmen sen bellen om even te komen. Dan moet ik altijd een poosje speling vra gen om me enigszins toonbaar te ma ken. „Kom maar zwart", zeggen ze dan. En even later zit ik bij hen. In een met kranten belegde stoel. Op het gebied van liften ontwierp de „E.V.L.I." iets geheel nieuws, n.l. een lift volgens „aanpassysteem" be staande uit een aantal segmenten, die als een blokkendoos op elkaar worden gestapeld. Het is vrij zeker, dat op deze vinding oktrooi zal worden ver leend. Het bedrijf maakt feitelijk twee Op 22 november van het vorige jaar, des morgens kwart over acht, zou D. O., arts te Arnhem, met zijn personenauto op een dusdanige manier het rijwielpad langs de Kerkewijk te Veenendaal op- gezwenkt zijn, dat een fietsend meisje, mej. E. uit Veenendaal in moeilijkheden geraakte en viel, waardoor ze gewond werd en geruime tijd niet kon werken. Vrijdag voor het Wageningse kanton gerecht wilde O. wel toegeven, dat hij het meisje met zijn auto gehinderd had, maar hij vond, dat hij aan haar val geen schuld had. Ze was n.l. toen de auto het fietspad opzwenkte, het er naast liggende voetpad opgereden en eerst na een meter of twaalf toen ze het voetpad weer wilde verlaten, was ze op een of andere manier geslipt en gevallen. Mej. E. werd als getuige gehoord en zij verklaarde wel degelijk gevallen te zijn door de manoeuvre van verdachte. Toen ze proberen wilde het voetpad op te gaan lukte dat maar ten dele. Op de richel tussen beide paden was ze geslipt, vlakbij de auto en geen twaalf meter verder. Over de houding van verdachte was ze niet erg te spreken. Na het ongeval was hij eerst met een tas met instrumenten het Groene Krusgebouw ingegaan en pas na enige tijd had hij van enige afstand geïnformeerd of er wat aan de hand was. Dat laatste ontkende verdachte niet. Hij had gemeend, dat de valpartij niets te betekenen had en ook meende hij, dat hij er weinig of niets mee te maken had. De verklaringen van verdachte en ge tuige bleven met elkaar in tegenspraak en daarom werd de zaak aangehouden om zo mogelijk nog enkele andere oog getuigen te horen. Toen H. K.chauffeur te Ede met zijn vrachtauto van de Nieuwe Wageningse- weg te Ede de Maanderengweg in wilde slaan, bleek zich achter hem een motorist te bevinden, die juist wilde gaan inhalen op het moment dat de auto linksaf sloeg. De man werd de berm ingedrukt en be landde nadien in een langs de weg lopen de sloot, waarbij hij een hersenschudding opliep. Ik heb nog goed achterom gekeken, maar ik zag niets, zei verdachte vrijdag voor het Wagenings kantongerecht. Hij moet zo vlak tegen m'n wagen aan ge reden hebben, dat ik hem ook eenvoudig niet opmerken kon. Dat hij er toch was, is wel uit de gevolgen gebleken, oordeelde rechter Jager. De officier van justitie eiste daarna 60,- of 30 dagen, welke straf de rechter echter halveerde, o.m. omdat hij de moei lijke situatie kende, die zich voordoet, wanneer een motor zich vlak achter een vrachtauto bevindt. -ö- Op oudejaarsdag was G. v. H., chauf feur te Ede, op de Grindweg in Wagenin- gen in botsing gekomen met een andere vrachtauto, waardoor enige schade ont stond, doch waarbij nemand werd ge wond. Ik moest plotseling afremmen, maar de remmen deden het ineens niet meer, zei verdachte vrijdag voor het Wagening se kantongerecht. Ik schrok er zelf van, want eerder had ik nooit iets van een mankement gemerkt. Rechter Jager geloofde daar echter geen woord van en hij zei het verdachte ook ronduit. Uit het politieonderzoek was n.l. gebleken, dat de remtrommels door en door vet waren en dat de een boven dien nog lekte. De handrem werkte hele maal niet. Het is zonder meer uitgesloten, dat u niet eerder gemerkt hebt, dat de rem men niet functioneerden, oordeelde hij. Samen met Van H. stond diens patroon, de expediteur R. terecht, want in feite was chauffeur Van H. onder zijn verant woordelijkheid met de ondeugdelijke wa gen de weg opgestuurd. We hebben een monteur om de auto's na te kijken, vertelde hij, maar ja, als er niet gezegd wordt dat er wat aan de wagens mankeert kan ik er ook weinig aan doen. Voor chauffeur Van H. werd het 40,- of 20 dagen en voor patroon R. 60,- of 30 dagen. J. J. koopman te Ede werd op de mid dag van de 16e oktober op de Goorsteeg te Ede aangetroffen in een auto, waarvan de handrem defect was en bovendien bleek hij niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Dat rijbewijs heb ik inmiddels wel, zei verdachte vrijdag voor het Wagenings kantongerecht en dat de handrem net kapot was toen de politie me controleerde was wel heel toevallig. Pas een ogen blikje tevoren had ik de kabel stuk ge trokken. Tegen de politie hebt u verklaard al een dag eerder gemerkt te hebben dat de rem het niet meer deed, las rechter Jager in het proces-verbaal, doch volgens verdachte moest dat een ernstige vergis sing zijn. Zoiets kon hij nooit tegen de politie gezegd hebben om de eenvoudig, maar afdoende reden, dat het niet waar was. Zowel voor het missende rijbewijs als voor de defecte rem luidde het vonnis 20,- of 10 dagen. -ö- Bij een controle op de Edeseweg te Bennekom had de politie geconstateerd, dat op het rijwiel van F. M., los-arbeider te Wagenin'gen de bel ontbrak. Dezze overtreding bracht M. vrijdag voor het Wageningse kantongerecht en daar zorg de hij - waarschijnlijk ongewild - beslist even voor een vrolijke noot temidden van alle ernst. Verdachte begon n.l. met de mededeling, dat de heren hem weinig zouden kunnen maken, omdat hij voor de geschiedenis met die bel al lang ver oordeeld was. Na enige misverstanden bleek, dat hij ruim een maand eerder ook al een bon netje voor de afwezige bel had gehad en nu meende hij, dat zoiets hem een soort vrijdom gaf om maar zonder bel te blij ven rijden Dat zou een mooie boel worden, zei Mr. Jager, die vonniste met 3,- of 1 dag. waarna verdachte mopperend over zo veel onrecht in de wereld de zittingszaal verliet. ■fr Van 1 tot en met 23 september had G.R. landbouwer te Wekerom, zijn dochtertje van school thuisgehouden en in zulke ge vallen komt men meestal in conflict met de leerplichtwet. Ik ben er hard voor, dat de kinderen goed onderwijs krijgen, zei verdachte vrijdag voor het Wageningse kantonge recht, maar dit keer zat er toch echt niets beters op. De vrouw was ziek en wat moet je dan anders. Geld om een huis houdster te nemen is er ook niet altijd en daarom vond ik, dat de moeder maar voor de school moest gaan. Verdachte wilde zijn woorden staven door het overleggen van een brief van zijn huisarts, doch het resultaat daarvan viel hem een beetje tegen. Ik lees hier, zei rechter Jager, dat uw vrouw twaalf dagen bedlegerig is ge weest en twaalf dagen is heel iets anders dan ruim drie weken. Bovendien nemen dokters meestal een wat ruime maat bij dit soort zaken en u hebt het dus wel wat bont gemaakt. Nu het zwart op wit in de doktersbrief stond, kon R. die het verschil tussen de twaalf dagen en de drie weken blijkbaar te laat duidelijk geworden was, weinig meer tegen des rechters woorden inbren gen. Hij nam dan ook zonder protest ge noegen met de 20,- of 10 dagen. Sinds december van het vorige jaar heeft de „E.V.L.I." er zestien afge leverd. Allemaal driewielers, die echter op den duur niet bevredigden. Met drie wielen liggen de wagentjes namelijk niet erg stabiel op de weg en bestaat er kans op omslaan. Dus ging de heer Van de Pol met zijn medewerkers - waarbij natuurlijk zijn vader - zinnen op een soortgelijk voer tuig, dat niet aan dat euvel mank ging. Na veel geëxperimenteer kwam er een vierwielige wagen uit de bus, welke thans wel het stokpaardje is van heel het personeel... „CRESCENDO" GAF GESLAAGDE UITVOERING De Elsterse muziekvereniging „Cres cendo" gaf zaterdagavond in de zaal van café „Sportlust" een goed geslaagde mu ziek- en toneelavond. Na de opening door de voorzitter, de heer G. Hulzebos, speelde „Crescendo" onder leiding van de heer Van Dijk, en kele nummers, die goed in het gehoor lagen. Hierna kreeg de heer Slok, voor zitter van het instrumentencomité het woord. Spreker memoreerde hetgeen het instrumentencomité al tot stand had ge bracht sinds de oprichting in oktober '54. Het comité heeft in die jaren een bedrag rond 4.000,- aan goederen kunnen over dragen, waaronder 28 instrumenten. Ook nu weer kwam de heer Slok niet met lege handen, want 42 nieuwe uniform broeken konden aan „Crescendo" worden overgedragen, dank zij de steun van co mité en de bevolking van Eist. Hierna kwam de toneelgroep van .Cres cendo" voor een volle zaal in actie. Zij brachten het blijspel „Drie neemt vakan tie" van Joh. Blaaser, welk stuk ook al met succes in Eek en Wiel door de to neelgroep werd opgevoerd. Ook in „Sportlust" werd het een vol ledig succes. De spelers waren dan ook goed rolvast en menigmaal brulde de zaal van het lachen. Aan het slot van de avond ontvingen zij dan ook een welverdiend applaus en „Crescendo" kan terugzien op een goed geslaagde avond. VEILIG VERKEER De leerlingen van de o.l. school te Eist hebben afgelopen week schriftelijk examen gedaan voor het diploma Veilig. Verkeer. De 45 kandidaten slaagden allen. AANBESTEDING Bij een aanbesteding te Zeist was de firma A. Koster en Zn uit Eist, voor het aanleggen van wegen en riolering te. Zeist, de laagste inschrijver met een be drag van 166.666,,-. De gunning werd aangehouden. NUTSAVOND Het Nut heeft zeker succes gehad ge renommeerde spelers als Kommer Kleijn, Willem van Capellen en Eva Janssen voor een kleinkunstavond te engageren. Jam mer dat de zaal in het Clubhuis slechts half bezet was en er bovendien nog veel laatkomenden en daardoor storende be zoekers kwamen. Het gebodene verried, dat men hier met beroepstoneelspelers te doen had, die door hun prachtige mimiek, stembui ging en routine de toeschouwers een prachtige avond boden. Het Nut kan dan ook op een zeer geslaagde voorstelling terugzien. VRAAGT NAAR Hooldstr 51, tel. 31 84, Veenendaal ZIEKENFONDS LEVERANCIER

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1958 | | pagina 1