Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
mmfömm
ONGELOOF IN
STRAALJAGERS
Voor de
KANTONRECHTER
Veenendaal begroet zijn
V ierdaagselopers
MULDER
1260 prijswinnaars Expo'den reeds met de
Veenendaalse winkeliersvereniging
Het fiasco van Hitier
WOENSDAG 30 JULI 1958
Nr. 55
Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Imkersdag
Bromfietser brak been bij val
SPAAR UW OGEN
B. VAN DE POL:
V.W.V.-reisleider, die niet in het plan was opgenomen
Keizen naar Brussel
niet zomaar
reclamestuntje
Minder diplomazwemmers
door slecht weer
Twee verkeersongevallen
op Ostadelaan
Vakantiegedachten
ALLE VERZEKERINGEN
HYPOTHEKEN EN
FINANCIERINGEN
32e jaargang
Redactie en administratie:
Parallelweg 10 - Veenendaal
Telefoon K 8385-2023 Girono. 563427
Redactie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven by
de agentschappen van „De Vallei" ln
de plaatsen van versohynlng
DE VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprys per mm 15 cent
Speciale contractpryzen op aanvraag
Minimum per advertentie 3,60
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden 95 cent, elk woord meer
7 cent
Abonnementsprys ƒ1,65 per kwartaal
Losse nummers 10 cent
Zowel in Nymegen als in Apeldoorn hebben de afgelopen week Veenen-
daalse tippelaars aan de Vierdaagse deelgenomen. O.a. drie wandelaars
van de Frisia-wandelclub en de geroutineerde lopers van de wandelclub
van de V.S.C. in Nümegen en negen lopers van de Ritmeester in Apel
doorn. De V.S.W.-wandelclub liep voor de elfde maal de Vierdaagse en
de oudste Veenendaalse deelnemer was de 64-jarige heer W. van Viegen.
Zaterdagmiddag j.l. omstreeks drie uur
arriveerden de Veenendaalse tippelaars
moe, maar voldaan op het Stationsplein.
Voorafgegaan door de drumband van de
mondaccordeonver. „Kunst en Vriend
schap" uit Rhenen marcheerden ze naar
het gemeentehuis voor de officiële be
groeting. Het was hen aan te zien, dat zij
er stuk voor stuk tientallen kilometers
„op hadden zitten". Fier marcheerden de
deelnemers over de Kerkewijk, allen ge
tooid met de Vierdaagse-medaille.
Veenendaal onthaalde hen, zoals ge
woonlijk, spontaan. Op hun triomf
tocht over de Kerkewijk werden de tip
pelaars door een groot aantal belangstel
lenden gadegeslagen, terwijl een nog gro
tere menigte hun komst voor het gemeen
tehuis stond af te wachten.
Hier was het de loco-burgemeester,
wethouder Ant. de Ruiter, die namens
het gemeentebestuur - burgemeester Bak
ker is met vakantie - de deelnemers be
groette. De wethouder vond het een pres
tatie om dergelijke afstanden te volbren
gen en hij twijfelde er niet aan of deze
vierdaagselopers hadden de Veenendaalse
kleuren ook in Nijmegen en Apeldoorn
hoog gehouden.
Veenendaals jongste deelneemster, de
16-jarige Coby Versteeg, mocht uit han
den van wethouder De Ruiter een boeket
bloemen in ontvangst nemen.
Bij deze begroeting was ook wethouder
C. N. van Kuijk aanwezig. Namens de
Ds. H. J. VAN SCHUPPEN 75 JAAR
EN VEERTIG JAAR PREDIKANT
J.l. maandag 28 juli was het veertig
jaar geleden, dat Ds. H. J. van Schuppen
van Lunteren werd bevestigd als predi
kant in de Ned. Herv. kerk en de volgen
de week maandag n.l. 4 augustus a.s.
hoopt hij vijfenzeventig jaar te worden.
Ds. Van Schuppen werd op 4 aug. 1883
te Veenendaal geboren. Hij bezocht eerst
het gymnasium Amersfoort en studeerde
daarna verder nog aan de rijksuniversi
teit te Utrecht. Nadat Ds. Van Schuppen
in mei 1918 door het provinciaal kerk
bestuur van Drente was toegelaten tot de
evangeliebediening in de Neck Iïerv. kerk
werd hij op 28 juli van datzelfde jaar
(1918) door wijlen Ds. M. Jongebreur van
Veenendaal te Groot Ammers in de clas
sis Gorinchem in het ambt bevestigd. Op
19 september 1926 verwisselde de jubila
ris deze gemeente met die van Oude
water, vanwaar hij op 7 april 1929 naar
die van Lunteren vertrok. Deze, zijn der
de en laatste gemeente, diende Ds. Van
Schuppen tot 1 oktober 1953 toen hem op
ruim zeventig jarige leeftijd emeritaat
werd verleend.
Tijdens zijn ambtsbediening te Groot
Ammers en te Oudewater was Ds. Van
Schuppen lid van het classicaal bestuur
van Gouda (voor de invoering van de
Nieuwe Kerkorde in 1951 ressorteerde
Groot Ammers onder de classis Gouda)
en van het provinciaal kerkbestuur van
Zuid-Holland. Verder werd tijdens zijn
ambtsbediening te Oudewater daar in
1927 onder zijn leiding de tweede predi
kantsplaats opgeheven.
Van zijn hand verschenen een tweetal
boeken n.l. „De geopende fontein" en
„Sterven en Leven." Verder was Ds. Van
Schuppen nog medewerker aan de pre-
kenseries „Genade voor Genade" en aan
„Stemmen uit Jeruzalem."
De besturen van verschillende afdelin
gen van de vereniging tot bevordering
der Bijenteelt in onze omgeving organi
seren met hun leden een reis naar de
jaarlijkse bijenmarkt, die dit jaar wordt
gehouden in Valkenburg, op zaterdag 6
september a.s.
CURSUSLEIDER GEHULDIGD
Gedurende het afgelopen seizoen is in
Veenendaal een B-turn-cursus gehouden,
uitgaande van het Rayon „De Gelderse
Vallei" van de Stichtse Turnkring van
het K.N.G.V.
Het doel van deze cursus, waaraan
deelnamen de gymnastiekverenigingen
van Eist, Amerongen, Leersum, Achter
berg, Scherpenzeel, Woudenberg en Vee
nendaal, was de vorming van een B-
keurkorps uit de dames- en adspirant-
damesleden van de genoemde verenigin
gen.
Leider van deze cursus was de heer
W. Lens uit Utrecht, echtgenoot van de
Nederlandse turnkampioene, mevr. Lenie
Lens-Gerrietsen.
Tijdens de laatste op vrijdag 18 juli j.l.
werd de heer Lens dank gebracht door
de rayonconsul, de heer R. van Kooten,
onder aanbieding van een fraaie kristal
len asbak en enkele dozen sigaretten. In
dit dankwoord werden o.m. betrokken de
heren W. van Barneveld uit Veenendaal,
die zich voor dit rayon zeer verdienste
lijk maakte, en W. Vaartjes, de leider
van „Sparta" Veenendaal, die bij afwe
zigheid van de heer Lens de lessen leidde.
deelnemers dankte de heer Barnard voor
de door het gemeentebestuur betoonde
belangstelling.
Toen de 39-jarige fabrieksarbeider J.
v. d. H. alhier op zijn bromfiets reed
draaide één van zijn jaspanden tussen
het achterwiel. Hij stopte om het euvel
te verhelpen, doch verloor zijn evenwicht
en kwam te vallen, waardoor hij een
been brak.
Na behandeld te zijn in het Veenen
daalse Julianaziekenhuis werd de heer
v. d. H. naar zijn woning aan de Gort
straat overgebracht.
LAAT ZE TIJDIG
CONTROLEREN
Hoofdstr. 51 - Tel. 3184 - Veenendaal
ZIEKENFONDS LEVERANCIER
Bij aankomst in Veenendaal van de Ritmeester-wandelsportvereniging bood
mevrouw A. Gerritsen, echtgenote van de bedryfsleider der Ritmeesterfabrieken,
de heer A. Breekveld, leider van de groep die deelnam aan de Vierdaagse,
een bouquet bloemen aan.
Er is één man, die tot nu toe alle veertien Expo-reizen van de Veenendaalse
winkeliersvereniging heeft meegemaakt.
Nee, geen super-fortuiniyk mens, die veertien keer achtereen geluk had met
de bekende oranje-bonnetjes en ook geen hardnekkige veertienvoudige ver
stekeling.
Integendeel, deze reiziger was geen onopvallende figuur temidden van de
gelukkige scharen, die de Veenendaalse winkeliers iedere week op de Expo
„loslieten"; hy was het middelpunt van alle reizen naar Brussel. Als vrgdags-
morgens in alle vroegte - om zes uur - de negentig deelnemers eens lekker
voor h^i. dagje uit in de autobus gingen zitten dan b&gon hy te praten en
in de nacht van vrijdag op zaterdag de bussen het slapende Veenendaal weer
binnenreden dan was zgn stem nog in de aether, in dit geval de microfoon
installatie van de bus.
Op de heenreis bereidde hy de mensen reeds degel gk voor op het komende
bezoek aan 's werelds grootste manifestie; op de tentoonstellingsterreinen
aangekomen bleef hij de ganse dag bg hen en liet hen het mooiste van al het
moois zien. Gedurende de hele reis stond hy ter beschikking van de gasten
van de Veenendaalse winkeliersvereniging. Hy was de vraagbaak voor iedereen
en als er niets te vragen was, dan vertelde hg Honderd uit Over de
Expo Kortom, hg was de reisleider.
TT» T> 1 mestuntje, maar het voorbereiden van
En dan te bedenken, dat het aanvan
kelijk helemaal niet in de bedoeling van
de winkeliersvereniging lag om een lei
der voor deze Brusselreizen aan te stel
len.
Enfin, laten we hierover de eerste en
enige reisleider van de Veenendaalse
winkeliersvereniging zelf aan het woord
laten.
De heer B. van de Pol, in naam admi
nistrateur van de winkeliersvereniging,
maar in werkelijkheid: verreweg de
meeste „paardekrachten" waarop de mo
tor van de winkeliersvereniging draait.
Ontwerper en uitvoerder van verschil
lende grote acties. Organisator van de be
kende Vewibeto's. En thans ook nog reis
leider. Een man, waarop de winkeliers
kunnen bouwen.
„Lang voordat de Expo openging, zo
vertelde ons de heer Van de Pol, is deze
actie opgezet. Dit was maar niet even
vlug het in elkaar draaien van een recla-
een werk, waarbij niets over het hoofd
mocht worden gezien en dat tot in de
kleinste onderdelen moest kloppen."
En het heeft geklopt.
Maar, zoals dat meestal gaat, men houdt
niet met alles rekening en een reisleider
was niet in het plan opgenomen.
Zuiver ter oriëntering maakte de heer
Van de Pol de eerste reis mee en toen
bleek reeds, dat iemand met de nodige
kennis van zaken, die de mensen kon
wegwijs maken op de Expo, onmisbaar
was.
„Als men zo zonder meer op pad gaat,
aldus de heer Van de Pol, wordt men
overweldigd door al het grootse van de
Expo. Men weet niet meer of men voor-
of achteruit moet. De Expo beslaat een
terrein, nog groter dan het park Sons-
beek in Arnhem en de hele tentoonstel
ling is beslist niet in één dag te zien.
Daarom moet men een keus maken en
dat is onmogelijk voor mensen, die er nog
nooit geweest zijn. Dan gaat men juist de
minder belangrijke paviljoens bekijken
en slaat men het mooiste over."
Met de heer Van de Pol hebben de rei
zigers, van wie er velen voor het eerst
(Zie verder pagina 2.)
De minder goede weersomstandigheden
waren waarschijnlijk de oorzaak, dat een
groot aantal kandidaatjes, dat zich had
aangemeld voor de zwemexamens van de
K.N.Z.B., welke zaterdagmiddag j.l. in
„Bergbad" werden gehouden, verstek liet
gaan.
Van de 57 meisjes en jongens, die zich
bij badmeester Rompes hadden opge
geven, kwamen er 16 niet opdagen.
Er werd gezwommen voor de diploma's
A en B. Slechts één kandidaat voor het
A-diploma moest worden afgewezen.
De examencommissie bestond uit de
heren: G. Hendriks, badmeester J. W.
Rompes, A. H. Steffers en J. van Offeren.
Voor het diDloma A (voorbereidend
zwemdiploma) slaagden: Henny van Wa
keren, Bertha van Galen, Carla Biesot,
Gijsbert Hardeman, Joanne Slotboom,
Aart Slotboom, Coby Ditewig, Truusje v.
d. Broek, Hanny v. d. Garde, Janneke van
Leeuwen, Willy van Engelenburg, Hen
drik Dekker, Gerard van Kooten, Adrie
Overeem, Hannie Kroesbergen, Nico van
Kuijk, Grietje van Ommeren, Joke Mul
der, Mienke Veenhof, Aart Ooms, Piet
van Soest, Adré Hunnersen, Dik Elstak,
Kitty v. d. Berg, Lia van Otterlo.
Het diploma B (geoefend zwemmer) be
haalden: Willy Veenhof, Truus van Haef-
ten, Evert v. d. Poel, Arend v. d. Garde,
Cora van Son, Dik Elstak en Hans Hei
kamp.
Dit was reeds de tweede maal in dit
seizoen, dat in .Bergbad' K.N.Z.B.-zwem
examens werden afgenomen. Voor de
derde en laatste keer is er eind augustus
nogmaals gelegenheid tot diplomazwem-
De kort geleden op Soesterberg gehouden luchtvaartshow heeft nog eens
overduidelijk aangetoond, dat de zuigermotor voor een modern gevechts
vliegtuig niet meer bruikbaar is. Alle voorgevlogen operationele jagers
of bommenwerpers waren uitgerust met een straalmotor; slechts voor
transport-, verkennings-, of verbindingsdoeleinden maakt men nog ge
bruik van propellervliegtuigen. Een bizarre bijzonderheid op het vlleg-
feest was het feit dat een van de getoonde nieuwe schroef-verbindings-
toestellen, de Dornier 27, uit Duitsland, het land dat de eerste straaljager
bouwde, kwam.
De eerste straaljager ter wereld was de
Heinkel-178, die zijn proefvlucht maakte
in 1939, drie jaar voor dat het eerste En
gelse straalvliegtuig, de Gloster-Whittle
G-40, in de lucht verscheen. De Duitsers
hebben hun voorsprong op luchtvaart
gebied (gelukkig) niet weten uit te buiten:
Hitier verbood verdere medewerking aan
het project en pas in 1943 zou het tweede
belangrijke Duitse straalontwerp, de Mes-
serschmidt-262, in produktie worden ge
nomen.
Toen de geallieerde legers het ineen
gestorte Duitsland overstroomden en tot
in de industriële centra doordrongen,
vonden zij in de ondergrondse fabrieken
en tekenkamers projecten, die, waren zij
ooit verwezenlijkt, reusachtige morele'en
Het afgelopen weekeinde hebben er
twee verkeersongevallen plaats gevonden
op de Adr. van Ostadelaan.
Zaterdagmiddag reed de heer B. uit
Veenendaal met zijn motor met zijspan
op de hoek Jan Steenlaan-Adr. van Osta
delaan tegen de bromfietser K., eveneens
uit Veenendaal.
De motorrijder, die geen voorrang ver
leende kwam zo ernstig te vallen, dat hij
een pols brak. In het Julianaziekenhuis
werd hij behandeld.
Mej. S. uit Leiden nam zondagmiddag
op de hoek Patrimoniumlaan-Adr. van
Ostadelaan de bocht te groot. Zij reed
met haar bromfiets tegen een bij de
'Salvatorkerk geparkeerd staande auto.
De duopassagiere mankeerde niets. Mej.
S. werd, nadat dokter Rijksen de eerste
hulp had verleend, met een hersenschud
ding naar het Julianaziekenhuis vervoerd.
GESLAAGD
Op de dit jaar gehouden mulo-exa
mens behaalden de kandidaten van de
Avondulo, Beukenlaan te Ede, een bui
tengewoon succes. Niet minder dan 21
kandidaten wisten door studie in de
avonduren het mulo-diploma te ver
werven, o.a. uit Veenendaal de heer
J. Hasselaar.
DRIE BOERENDOCHTERS: EIGEN
DRESSUUR
Op het weiland van de heer P. Brons
aan de Houtkamperweg komen op 30 juli
te 19 uur de gezusters Liewes met een de
monstratie van paardendressuur, zo meldt
V.V.V.-Otterlo. Van Otterlo naar Middel-
sum is niet bepaald een half uurtje gaans
maar de telefoon is geduldig. En zo hoort
men dan het verhaal van drie ferme
boerendochters (leeftijd verklappen doen
ze niet), die uit pure liefhebberij paarden
gingen dresseren. Het werk op de boerde
rij bracht ze dagelijks in aanraking met
de edele viervoeters en met veel geduld,
liefde en begrip voor de typische karak
tereigenschappen van het paard, slaagden
zij er in een programma van dressuur
op te bouwen", dat maar liefst ander
half uur in beslag neemt. Wie er meer
van wil weten ga naar Otterlo. Zelfs de
bromfiets komt er aan te pas.
Vakantie moet door velen worden
Een reisje naar de Noorse fjorden
Of wel een reisje langs de Rijn
Kan voor velen een genoegen zijn
Om de Expo niet te vergeten
Terwijl zeer velen niet eens weten
Wat in ons landje zo te koop is
Of 't op de Veluwe of in Vroomshoop is
Neem bijvoorbeeld eens de Achterhoek
Die men slechts kent uit krant of boek
Met zijn historische kastelen
Men hoeft zich daar niet te vervelen
Ook een zeiltocht op de Friese meren
Moet u in de vakantie eens proberen
Of maak een tocht naar Gaasterland
Want met een folder bij de hand
Wordt u overal de weg gewezen
Hoe mooi kan zo'n vakantie wezen
Indien u soms nog moet beslissen
Moet u zich eerst eens vergewissen
Want wat het eigen land u biedt
Dat weten nog zeer velen niet
Ga rondom Rhenen eens verkennen
Men hoort er 't ruisen van de dennen
En denkt, wat heeft het mij gespeten
Dat ik dat niet eerder heb geweten
Want Rhenen heeft ons hart gestolen
En wordt een ieder aanbevolen
Zoek het niet steeds in 't buitenland
Hier heeft u het dichter bij de hand.
J. M.
materiële slagen hadden kunnen toe
brengen aan het Amerikaanse en Rus
sisch potentieel.
Buiten de reeds gebruikte, maar voor
de geallieerden technisch nog onbekende
V-2, vielen hun de tekeningen in handen
van voor die tijd zeer revolutionaire
straalbommenwerpers, -jagers en raket
ten. Zelfs een atoombom bleek op papier
te staan. De oprukkende legers echter,
die de erts- en de kolenrijke gebieden zo
snel veroverden en daarmee Duitsland
verstoken hielden van de nodige grond
stoffen, beletten de voltooiing van de op
stapel staande ontwerpen. Alle fabrieken,
die voor de produktie zouden moeten
worden aangewend, hadden een groot ge
brek aan staal en cokes en het weinige
dat er nog was moest op last van hoger
hand worden gebruikt voor de vervaar
diging van reeds in het gevecht beproef
de wapens. De Messerschmidt-262 was het
enige van de vooruitstrevende ontwerpen,
dat op de produktieband kwam. In het
geheel werden 1300 straaljagers van dit
type gebouwd.
Hitler, die zijn onkunde op krijgsgebied
meermalen getoond had, beging echter
vijf jaren na zijn misstap met de Heinkel-
178 zijn tweede, voor de luchtmacht fatale
blunder. In zijn rol van dictator wilde
hij zijn eigen fouten niet erkennen en
beslist niet toegeven aan de goed ge
fundeerde plannen van zijn hogere offi
cieren; hij gebood, dat de HE-262 gebruikt
moest worden als lichte tactische bom
menwerper, ter ondersteuning van de
grondstrijdkrachten - een taak, waarvoor
het toestel zeker niet geschikt was. Het
had bewezen zeer goed tegen aanvallen
de bommenwerpers te kunnen optreden
en als alle 1300 jagers tegen de Lancasters
en Superforten waren ingezet, dan had
den de afschuwelijke bombardementen
heel wat geringer in aantal en omvang
geweest. De grote vergissing van Hitier,
waar niemand zich tegen durfde verzet
ten, had tot gevolg, dat de bommen de
fabrieken, spoorlijnen en wooncentra
bleven vernietigen, wat een algemene
chaos in de produktie van andere wapens
veroorzaakte.
Duitsland kon de strijd niet langer vol
houden en moest capituleren. De eens zo
Veenendaals oudste deelnemer aan de Vierdaagse en lid van de wandelsport
vereniging V.S.W., de heer P. Viegen wordt namens directie en wandelsportcom
missie der V.S.W. door de heer Barnard gelukgewenst.
J. S., pluimveehandelaar te Veenendaal
verleende te Ede op het kruispunt Maan-
dereind-Arnhemseweg met zijn motor
geen voorrang aan een van rechts komen
de personenauto.
't Is daar een lelijke hoek, vond ver
dachte, toen hij vrijdag voor het Wage-
nings kantongerecht verscheen, 's Mid
dags had het bovendien wat gesneeuwd
en dat was tegen de avond weer opge
vroren, zodat alles spiegelglad was. Daar
kwam het allemaal door.
En doordat u tevoren vijf glazen
bier gedronken had, vulde de rechter aan.
Conform de eis werd het 50,- of 20
dagen voor S.
•8-
P. D. van S., elektromonteur te Lunte
ren, verleende met zijn bestelauto geen
voorrang aan een vrachtauto op het
kruispunt Telefoonweg-Veenderweg te
Ede. Een aanrijding was het gevolg hier
van geweest.
Als die dag de weg niet zo spiegel
glad was geweest, zou er niets gebeurd
zijn, betoogde Van S. toen hij vrijdag voor
het Wagenings kantongerecht gehoord
werd. Ik reed maar 35 a 30 km, maar toen
ik de vrachtauto zag en remmen wilde,
gleed mijn wagen door de gladheid weg
en botste tegen de ander.
't Was allemaal nog vrij goed afgelopen
en de schade had verdachte reeds betaald.
De officier wilde het daarom, rekening
houdend met de gladheid, laten bij 40,-
of 16 dagen. Rechter v. d. Brand vonniste
conform.
■fr
S. B., landbouwer te Ederveen, had op
de Goorsteeg te Ede gereden met een
jeep met een daarachter gekoppelde
tweewielige aanhangwagen, waaraan zo
het een en ander ontbrak. De handrem
werkte in het geheel niet, de stoplichten
weigerden hun functie, de kentekenplaat
miste, de stuurinrichting vertoonde een
aanzienlijke speling en de banden bevon
den zich in zeer slechte staat.
Ik had de auto net gekocht en ik
wilde er mee naar de garage om een
paar dingen te laten repareren. Laten ze
me nou uitgerekend op dat eerste ritje
al te pakken nemen, verzuchtte B. voor
het Wageningse kantongerecht. En ik
dacht nog wel, dat er bijna niets aan de
wagen mankeerde.
Dan had u wel wat beter uit mogen
kijken toen u de koop sloot, meende de
rechter.
Dat zit wel goed. Het is een be
trouwbaar adres, beweerde verdachte.
Het was bovendien heel de bedoeling
niet, dat de auto op de weg kwam. Hij
was voor het werk op het land bestemd.
Ik nam ook speciaal de achterwegen om
naar de garage te gaan.
De officier wilde alle gebreken ver
rekenen voor een totaal bedrag vaa
52,50, doch daar schrok verdachte ver
schrikkelijk van.
Ik kon het afdoen voor 7,50 be
toogde hij. Waarom is het nu ineens zo
veel meer.
Niemand geloofde, dat B. het voor die
drie rijksdaalders had kunnen afkopen,
maar ter staving van zijn woorden over
legde hij een girobiljet zoals het parket
die pleegt toe te sturen. Daarop stond in
derdaad 7,50 ingevuld, maar het even
eens vermelde wetsartikel wees op rijden
zonder licht.
Dat betreft een heel andere zaak,
zei de kantonrechter dan ook.
Onmogelijk, hield verdachte vol. Een
tweede bekeuring heb ik niet gehad. Dan
moet een ander op mijn naam zonder
licht gereden hebben
Hoe het zijde rechter vond de eis
van de officier te laag en hij bezorgde
verdachte een nieuwe schrik door te von
nissen op een totaal van 67,50.
A. van V., bedrijfsleider te Bennekom,
zou in Veenendaal tijdens een dichte mist
- het zicht bedroeg nog geen honderd
meter - in een auto gereden hebben, die
niet het bij de wet verplicht gestelde
grote licht voerde.
De auto was niet van mij en ik ken
de hem dus niet zo best, zei verdachte
voor het Wageningse kantongerecht. Een
koplicht brandde echter wel, maar het
andere was gedimd. Ik had de schakelaar
iets verder uit moeten trekken, dan was
alles goed geweest.
Eis en vonnis 25,— of 10 dagen.
De zaak tegen A. K., vuilnisophaler te
Ede, die in Veenendaal zonder rijbewijs
in een driewielige bestelauto was aan
getroffen, werd aangehouden voor het
horen van enkele getuigen. Vrijdag voor
het Wageningse kantongerecht beweerde
K. namelijk dat de wagen afgesteld was
en niet harder dan 16 kilometer zou kun
nen rijden. Ik heb het aan de Edese poli
tie gevraagd en in zo'n geval behoef je
geen rijbewijs te hebben, zei hg.
De politie heeft anders geconstateerd,
dat u een vaart van 35 40 km had, ont
hulde rechter v. d. Brand.
Dat kan de politie niet geconstateerd
hebben, want ik kwam van de S.K.V.-
fabriek vandaan en ik bevond me nog
maar net op de weg, repliceerde ver
dachte.
J. S., een jeugdige machinebankwerker
uit Rhenen, was in zijn woonplaats tot
tweemaal toe zonder rijbewijs op een mo
tor gesignaleerd, ook had hij niet vol
doende rechts gereden en had op zijn
voertuig een kentekenplaat ontbroken.
Vrijdag voor het Wageningse kanton
gerecht bleek er moeilijk te praten te zijn
met deze verdachte. Niet omdat hij on
willig was of zoiets. Integendeel, hij zei
juist veel te vaak ja als er nee gezegd
moest worden, maar hij sprak en verstond
nog slecht Nederlands. Hij behoorde na
melijk tot degenen, die tijdens de Hon
gaarse opstand in den vreemde de vrij
heid gezocht hadden.
Duidelijk werd dat hij de motor had
gerepareerd en hem had willen proberen
maar dat verklaarde nog niet het feit, dat
hij daarna nog eens zonder papieren ge
reden had. Toen had hij toch kunnen we
ten dat het niet mocht. Misschien dat hij
vertrouwd had op zijn Hongaarse rij
bewijs, maar dat is in ons land niet gel
dig.
Men kwam er niet uit en daarom werd
de zaak aangehouden, opdat een volgen
de maal een tolk assistentie kan ver
lenen.
machtige Luftwaffe was ineengeschrom
peld tot een klein restje piloten, die
werkloos hadden moeten toezien hoe hun
kisten op de grond werden vernietigd
door telkenmale intensiever wordende
bommenregens. De legers, die Europa
hadden overstroomd, waren uiteengesla
gen tot kleine groepjes, die stuk voor
stuk werden geliquideerd. De Amerika
nen konden zich veroorloven een laatste
wanhopig offensief in België te laten
doodlopen. Maar ondanks de nederlaag
zijn de technische wonderen nog ver
wezenlijkt - door de overwinnaars!
Na de capitulatie verscheepten de Ame
rikanen een honderdtal V-2's naar hun
land, waaruit ze later, na vele lange ex
perimenten met behulp van Duitse raket-
deskundigen, verschillende typen ontwik
kelden. De Russen deden hetzelfde met
de in het door hen bezette gebied gevon
den tekeningen en ingenieurs. Het resul
taat zagen we toen de eerste spoetnik in
de lucht verscheen
ASSURANTIEKANTOOR
KEPKEWIJK 167 -TEL. 3000 -VEENENDAAL
Gevolmachtigde van de Insurance
Company of North America