Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken mmfömm ONGELOOF IN STRAALJAGERS Voor de KANTONRECHTER Veenendaal begroet zijn V ierdaagselopers MULDER 1260 prijswinnaars Expo'den reeds met de Veenendaalse winkeliersvereniging Het fiasco van Hitier WOENSDAG 30 JULI 1958 Nr. 55 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Imkersdag Bromfietser brak been bij val SPAAR UW OGEN B. VAN DE POL: V.W.V.-reisleider, die niet in het plan was opgenomen Keizen naar Brussel niet zomaar reclamestuntje Minder diplomazwemmers door slecht weer Twee verkeersongevallen op Ostadelaan Vakantiegedachten ALLE VERZEKERINGEN HYPOTHEKEN EN FINANCIERINGEN 32e jaargang Redactie en administratie: Parallelweg 10 - Veenendaal Telefoon K 8385-2023 Girono. 563427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" ln de plaatsen van versohynlng DE VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprys per mm 15 cent Speciale contractpryzen op aanvraag Minimum per advertentie 3,60 Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden 95 cent, elk woord meer 7 cent Abonnementsprys ƒ1,65 per kwartaal Losse nummers 10 cent Zowel in Nymegen als in Apeldoorn hebben de afgelopen week Veenen- daalse tippelaars aan de Vierdaagse deelgenomen. O.a. drie wandelaars van de Frisia-wandelclub en de geroutineerde lopers van de wandelclub van de V.S.C. in Nümegen en negen lopers van de Ritmeester in Apel doorn. De V.S.W.-wandelclub liep voor de elfde maal de Vierdaagse en de oudste Veenendaalse deelnemer was de 64-jarige heer W. van Viegen. Zaterdagmiddag j.l. omstreeks drie uur arriveerden de Veenendaalse tippelaars moe, maar voldaan op het Stationsplein. Voorafgegaan door de drumband van de mondaccordeonver. „Kunst en Vriend schap" uit Rhenen marcheerden ze naar het gemeentehuis voor de officiële be groeting. Het was hen aan te zien, dat zij er stuk voor stuk tientallen kilometers „op hadden zitten". Fier marcheerden de deelnemers over de Kerkewijk, allen ge tooid met de Vierdaagse-medaille. Veenendaal onthaalde hen, zoals ge woonlijk, spontaan. Op hun triomf tocht over de Kerkewijk werden de tip pelaars door een groot aantal belangstel lenden gadegeslagen, terwijl een nog gro tere menigte hun komst voor het gemeen tehuis stond af te wachten. Hier was het de loco-burgemeester, wethouder Ant. de Ruiter, die namens het gemeentebestuur - burgemeester Bak ker is met vakantie - de deelnemers be groette. De wethouder vond het een pres tatie om dergelijke afstanden te volbren gen en hij twijfelde er niet aan of deze vierdaagselopers hadden de Veenendaalse kleuren ook in Nijmegen en Apeldoorn hoog gehouden. Veenendaals jongste deelneemster, de 16-jarige Coby Versteeg, mocht uit han den van wethouder De Ruiter een boeket bloemen in ontvangst nemen. Bij deze begroeting was ook wethouder C. N. van Kuijk aanwezig. Namens de Ds. H. J. VAN SCHUPPEN 75 JAAR EN VEERTIG JAAR PREDIKANT J.l. maandag 28 juli was het veertig jaar geleden, dat Ds. H. J. van Schuppen van Lunteren werd bevestigd als predi kant in de Ned. Herv. kerk en de volgen de week maandag n.l. 4 augustus a.s. hoopt hij vijfenzeventig jaar te worden. Ds. Van Schuppen werd op 4 aug. 1883 te Veenendaal geboren. Hij bezocht eerst het gymnasium Amersfoort en studeerde daarna verder nog aan de rijksuniversi teit te Utrecht. Nadat Ds. Van Schuppen in mei 1918 door het provinciaal kerk bestuur van Drente was toegelaten tot de evangeliebediening in de Neck Iïerv. kerk werd hij op 28 juli van datzelfde jaar (1918) door wijlen Ds. M. Jongebreur van Veenendaal te Groot Ammers in de clas sis Gorinchem in het ambt bevestigd. Op 19 september 1926 verwisselde de jubila ris deze gemeente met die van Oude water, vanwaar hij op 7 april 1929 naar die van Lunteren vertrok. Deze, zijn der de en laatste gemeente, diende Ds. Van Schuppen tot 1 oktober 1953 toen hem op ruim zeventig jarige leeftijd emeritaat werd verleend. Tijdens zijn ambtsbediening te Groot Ammers en te Oudewater was Ds. Van Schuppen lid van het classicaal bestuur van Gouda (voor de invoering van de Nieuwe Kerkorde in 1951 ressorteerde Groot Ammers onder de classis Gouda) en van het provinciaal kerkbestuur van Zuid-Holland. Verder werd tijdens zijn ambtsbediening te Oudewater daar in 1927 onder zijn leiding de tweede predi kantsplaats opgeheven. Van zijn hand verschenen een tweetal boeken n.l. „De geopende fontein" en „Sterven en Leven." Verder was Ds. Van Schuppen nog medewerker aan de pre- kenseries „Genade voor Genade" en aan „Stemmen uit Jeruzalem." De besturen van verschillende afdelin gen van de vereniging tot bevordering der Bijenteelt in onze omgeving organi seren met hun leden een reis naar de jaarlijkse bijenmarkt, die dit jaar wordt gehouden in Valkenburg, op zaterdag 6 september a.s. CURSUSLEIDER GEHULDIGD Gedurende het afgelopen seizoen is in Veenendaal een B-turn-cursus gehouden, uitgaande van het Rayon „De Gelderse Vallei" van de Stichtse Turnkring van het K.N.G.V. Het doel van deze cursus, waaraan deelnamen de gymnastiekverenigingen van Eist, Amerongen, Leersum, Achter berg, Scherpenzeel, Woudenberg en Vee nendaal, was de vorming van een B- keurkorps uit de dames- en adspirant- damesleden van de genoemde verenigin gen. Leider van deze cursus was de heer W. Lens uit Utrecht, echtgenoot van de Nederlandse turnkampioene, mevr. Lenie Lens-Gerrietsen. Tijdens de laatste op vrijdag 18 juli j.l. werd de heer Lens dank gebracht door de rayonconsul, de heer R. van Kooten, onder aanbieding van een fraaie kristal len asbak en enkele dozen sigaretten. In dit dankwoord werden o.m. betrokken de heren W. van Barneveld uit Veenendaal, die zich voor dit rayon zeer verdienste lijk maakte, en W. Vaartjes, de leider van „Sparta" Veenendaal, die bij afwe zigheid van de heer Lens de lessen leidde. deelnemers dankte de heer Barnard voor de door het gemeentebestuur betoonde belangstelling. Toen de 39-jarige fabrieksarbeider J. v. d. H. alhier op zijn bromfiets reed draaide één van zijn jaspanden tussen het achterwiel. Hij stopte om het euvel te verhelpen, doch verloor zijn evenwicht en kwam te vallen, waardoor hij een been brak. Na behandeld te zijn in het Veenen daalse Julianaziekenhuis werd de heer v. d. H. naar zijn woning aan de Gort straat overgebracht. LAAT ZE TIJDIG CONTROLEREN Hoofdstr. 51 - Tel. 3184 - Veenendaal ZIEKENFONDS LEVERANCIER Bij aankomst in Veenendaal van de Ritmeester-wandelsportvereniging bood mevrouw A. Gerritsen, echtgenote van de bedryfsleider der Ritmeesterfabrieken, de heer A. Breekveld, leider van de groep die deelnam aan de Vierdaagse, een bouquet bloemen aan. Er is één man, die tot nu toe alle veertien Expo-reizen van de Veenendaalse winkeliersvereniging heeft meegemaakt. Nee, geen super-fortuiniyk mens, die veertien keer achtereen geluk had met de bekende oranje-bonnetjes en ook geen hardnekkige veertienvoudige ver stekeling. Integendeel, deze reiziger was geen onopvallende figuur temidden van de gelukkige scharen, die de Veenendaalse winkeliers iedere week op de Expo „loslieten"; hy was het middelpunt van alle reizen naar Brussel. Als vrgdags- morgens in alle vroegte - om zes uur - de negentig deelnemers eens lekker voor h^i. dagje uit in de autobus gingen zitten dan b&gon hy te praten en in de nacht van vrijdag op zaterdag de bussen het slapende Veenendaal weer binnenreden dan was zgn stem nog in de aether, in dit geval de microfoon installatie van de bus. Op de heenreis bereidde hy de mensen reeds degel gk voor op het komende bezoek aan 's werelds grootste manifestie; op de tentoonstellingsterreinen aangekomen bleef hij de ganse dag bg hen en liet hen het mooiste van al het moois zien. Gedurende de hele reis stond hy ter beschikking van de gasten van de Veenendaalse winkeliersvereniging. Hy was de vraagbaak voor iedereen en als er niets te vragen was, dan vertelde hg Honderd uit Over de Expo Kortom, hg was de reisleider. TT» T> 1 mestuntje, maar het voorbereiden van En dan te bedenken, dat het aanvan kelijk helemaal niet in de bedoeling van de winkeliersvereniging lag om een lei der voor deze Brusselreizen aan te stel len. Enfin, laten we hierover de eerste en enige reisleider van de Veenendaalse winkeliersvereniging zelf aan het woord laten. De heer B. van de Pol, in naam admi nistrateur van de winkeliersvereniging, maar in werkelijkheid: verreweg de meeste „paardekrachten" waarop de mo tor van de winkeliersvereniging draait. Ontwerper en uitvoerder van verschil lende grote acties. Organisator van de be kende Vewibeto's. En thans ook nog reis leider. Een man, waarop de winkeliers kunnen bouwen. „Lang voordat de Expo openging, zo vertelde ons de heer Van de Pol, is deze actie opgezet. Dit was maar niet even vlug het in elkaar draaien van een recla- een werk, waarbij niets over het hoofd mocht worden gezien en dat tot in de kleinste onderdelen moest kloppen." En het heeft geklopt. Maar, zoals dat meestal gaat, men houdt niet met alles rekening en een reisleider was niet in het plan opgenomen. Zuiver ter oriëntering maakte de heer Van de Pol de eerste reis mee en toen bleek reeds, dat iemand met de nodige kennis van zaken, die de mensen kon wegwijs maken op de Expo, onmisbaar was. „Als men zo zonder meer op pad gaat, aldus de heer Van de Pol, wordt men overweldigd door al het grootse van de Expo. Men weet niet meer of men voor- of achteruit moet. De Expo beslaat een terrein, nog groter dan het park Sons- beek in Arnhem en de hele tentoonstel ling is beslist niet in één dag te zien. Daarom moet men een keus maken en dat is onmogelijk voor mensen, die er nog nooit geweest zijn. Dan gaat men juist de minder belangrijke paviljoens bekijken en slaat men het mooiste over." Met de heer Van de Pol hebben de rei zigers, van wie er velen voor het eerst (Zie verder pagina 2.) De minder goede weersomstandigheden waren waarschijnlijk de oorzaak, dat een groot aantal kandidaatjes, dat zich had aangemeld voor de zwemexamens van de K.N.Z.B., welke zaterdagmiddag j.l. in „Bergbad" werden gehouden, verstek liet gaan. Van de 57 meisjes en jongens, die zich bij badmeester Rompes hadden opge geven, kwamen er 16 niet opdagen. Er werd gezwommen voor de diploma's A en B. Slechts één kandidaat voor het A-diploma moest worden afgewezen. De examencommissie bestond uit de heren: G. Hendriks, badmeester J. W. Rompes, A. H. Steffers en J. van Offeren. Voor het diDloma A (voorbereidend zwemdiploma) slaagden: Henny van Wa keren, Bertha van Galen, Carla Biesot, Gijsbert Hardeman, Joanne Slotboom, Aart Slotboom, Coby Ditewig, Truusje v. d. Broek, Hanny v. d. Garde, Janneke van Leeuwen, Willy van Engelenburg, Hen drik Dekker, Gerard van Kooten, Adrie Overeem, Hannie Kroesbergen, Nico van Kuijk, Grietje van Ommeren, Joke Mul der, Mienke Veenhof, Aart Ooms, Piet van Soest, Adré Hunnersen, Dik Elstak, Kitty v. d. Berg, Lia van Otterlo. Het diploma B (geoefend zwemmer) be haalden: Willy Veenhof, Truus van Haef- ten, Evert v. d. Poel, Arend v. d. Garde, Cora van Son, Dik Elstak en Hans Hei kamp. Dit was reeds de tweede maal in dit seizoen, dat in .Bergbad' K.N.Z.B.-zwem examens werden afgenomen. Voor de derde en laatste keer is er eind augustus nogmaals gelegenheid tot diplomazwem- De kort geleden op Soesterberg gehouden luchtvaartshow heeft nog eens overduidelijk aangetoond, dat de zuigermotor voor een modern gevechts vliegtuig niet meer bruikbaar is. Alle voorgevlogen operationele jagers of bommenwerpers waren uitgerust met een straalmotor; slechts voor transport-, verkennings-, of verbindingsdoeleinden maakt men nog ge bruik van propellervliegtuigen. Een bizarre bijzonderheid op het vlleg- feest was het feit dat een van de getoonde nieuwe schroef-verbindings- toestellen, de Dornier 27, uit Duitsland, het land dat de eerste straaljager bouwde, kwam. De eerste straaljager ter wereld was de Heinkel-178, die zijn proefvlucht maakte in 1939, drie jaar voor dat het eerste En gelse straalvliegtuig, de Gloster-Whittle G-40, in de lucht verscheen. De Duitsers hebben hun voorsprong op luchtvaart gebied (gelukkig) niet weten uit te buiten: Hitier verbood verdere medewerking aan het project en pas in 1943 zou het tweede belangrijke Duitse straalontwerp, de Mes- serschmidt-262, in produktie worden ge nomen. Toen de geallieerde legers het ineen gestorte Duitsland overstroomden en tot in de industriële centra doordrongen, vonden zij in de ondergrondse fabrieken en tekenkamers projecten, die, waren zij ooit verwezenlijkt, reusachtige morele'en Het afgelopen weekeinde hebben er twee verkeersongevallen plaats gevonden op de Adr. van Ostadelaan. Zaterdagmiddag reed de heer B. uit Veenendaal met zijn motor met zijspan op de hoek Jan Steenlaan-Adr. van Osta delaan tegen de bromfietser K., eveneens uit Veenendaal. De motorrijder, die geen voorrang ver leende kwam zo ernstig te vallen, dat hij een pols brak. In het Julianaziekenhuis werd hij behandeld. Mej. S. uit Leiden nam zondagmiddag op de hoek Patrimoniumlaan-Adr. van Ostadelaan de bocht te groot. Zij reed met haar bromfiets tegen een bij de 'Salvatorkerk geparkeerd staande auto. De duopassagiere mankeerde niets. Mej. S. werd, nadat dokter Rijksen de eerste hulp had verleend, met een hersenschud ding naar het Julianaziekenhuis vervoerd. GESLAAGD Op de dit jaar gehouden mulo-exa mens behaalden de kandidaten van de Avondulo, Beukenlaan te Ede, een bui tengewoon succes. Niet minder dan 21 kandidaten wisten door studie in de avonduren het mulo-diploma te ver werven, o.a. uit Veenendaal de heer J. Hasselaar. DRIE BOERENDOCHTERS: EIGEN DRESSUUR Op het weiland van de heer P. Brons aan de Houtkamperweg komen op 30 juli te 19 uur de gezusters Liewes met een de monstratie van paardendressuur, zo meldt V.V.V.-Otterlo. Van Otterlo naar Middel- sum is niet bepaald een half uurtje gaans maar de telefoon is geduldig. En zo hoort men dan het verhaal van drie ferme boerendochters (leeftijd verklappen doen ze niet), die uit pure liefhebberij paarden gingen dresseren. Het werk op de boerde rij bracht ze dagelijks in aanraking met de edele viervoeters en met veel geduld, liefde en begrip voor de typische karak tereigenschappen van het paard, slaagden zij er in een programma van dressuur op te bouwen", dat maar liefst ander half uur in beslag neemt. Wie er meer van wil weten ga naar Otterlo. Zelfs de bromfiets komt er aan te pas. Vakantie moet door velen worden Een reisje naar de Noorse fjorden Of wel een reisje langs de Rijn Kan voor velen een genoegen zijn Om de Expo niet te vergeten Terwijl zeer velen niet eens weten Wat in ons landje zo te koop is Of 't op de Veluwe of in Vroomshoop is Neem bijvoorbeeld eens de Achterhoek Die men slechts kent uit krant of boek Met zijn historische kastelen Men hoeft zich daar niet te vervelen Ook een zeiltocht op de Friese meren Moet u in de vakantie eens proberen Of maak een tocht naar Gaasterland Want met een folder bij de hand Wordt u overal de weg gewezen Hoe mooi kan zo'n vakantie wezen Indien u soms nog moet beslissen Moet u zich eerst eens vergewissen Want wat het eigen land u biedt Dat weten nog zeer velen niet Ga rondom Rhenen eens verkennen Men hoort er 't ruisen van de dennen En denkt, wat heeft het mij gespeten Dat ik dat niet eerder heb geweten Want Rhenen heeft ons hart gestolen En wordt een ieder aanbevolen Zoek het niet steeds in 't buitenland Hier heeft u het dichter bij de hand. J. M. materiële slagen hadden kunnen toe brengen aan het Amerikaanse en Rus sisch potentieel. Buiten de reeds gebruikte, maar voor de geallieerden technisch nog onbekende V-2, vielen hun de tekeningen in handen van voor die tijd zeer revolutionaire straalbommenwerpers, -jagers en raket ten. Zelfs een atoombom bleek op papier te staan. De oprukkende legers echter, die de erts- en de kolenrijke gebieden zo snel veroverden en daarmee Duitsland verstoken hielden van de nodige grond stoffen, beletten de voltooiing van de op stapel staande ontwerpen. Alle fabrieken, die voor de produktie zouden moeten worden aangewend, hadden een groot ge brek aan staal en cokes en het weinige dat er nog was moest op last van hoger hand worden gebruikt voor de vervaar diging van reeds in het gevecht beproef de wapens. De Messerschmidt-262 was het enige van de vooruitstrevende ontwerpen, dat op de produktieband kwam. In het geheel werden 1300 straaljagers van dit type gebouwd. Hitler, die zijn onkunde op krijgsgebied meermalen getoond had, beging echter vijf jaren na zijn misstap met de Heinkel- 178 zijn tweede, voor de luchtmacht fatale blunder. In zijn rol van dictator wilde hij zijn eigen fouten niet erkennen en beslist niet toegeven aan de goed ge fundeerde plannen van zijn hogere offi cieren; hij gebood, dat de HE-262 gebruikt moest worden als lichte tactische bom menwerper, ter ondersteuning van de grondstrijdkrachten - een taak, waarvoor het toestel zeker niet geschikt was. Het had bewezen zeer goed tegen aanvallen de bommenwerpers te kunnen optreden en als alle 1300 jagers tegen de Lancasters en Superforten waren ingezet, dan had den de afschuwelijke bombardementen heel wat geringer in aantal en omvang geweest. De grote vergissing van Hitier, waar niemand zich tegen durfde verzet ten, had tot gevolg, dat de bommen de fabrieken, spoorlijnen en wooncentra bleven vernietigen, wat een algemene chaos in de produktie van andere wapens veroorzaakte. Duitsland kon de strijd niet langer vol houden en moest capituleren. De eens zo Veenendaals oudste deelnemer aan de Vierdaagse en lid van de wandelsport vereniging V.S.W., de heer P. Viegen wordt namens directie en wandelsportcom missie der V.S.W. door de heer Barnard gelukgewenst. J. S., pluimveehandelaar te Veenendaal verleende te Ede op het kruispunt Maan- dereind-Arnhemseweg met zijn motor geen voorrang aan een van rechts komen de personenauto. 't Is daar een lelijke hoek, vond ver dachte, toen hij vrijdag voor het Wage- nings kantongerecht verscheen, 's Mid dags had het bovendien wat gesneeuwd en dat was tegen de avond weer opge vroren, zodat alles spiegelglad was. Daar kwam het allemaal door. En doordat u tevoren vijf glazen bier gedronken had, vulde de rechter aan. Conform de eis werd het 50,- of 20 dagen voor S. •8- P. D. van S., elektromonteur te Lunte ren, verleende met zijn bestelauto geen voorrang aan een vrachtauto op het kruispunt Telefoonweg-Veenderweg te Ede. Een aanrijding was het gevolg hier van geweest. Als die dag de weg niet zo spiegel glad was geweest, zou er niets gebeurd zijn, betoogde Van S. toen hij vrijdag voor het Wagenings kantongerecht gehoord werd. Ik reed maar 35 a 30 km, maar toen ik de vrachtauto zag en remmen wilde, gleed mijn wagen door de gladheid weg en botste tegen de ander. 't Was allemaal nog vrij goed afgelopen en de schade had verdachte reeds betaald. De officier wilde het daarom, rekening houdend met de gladheid, laten bij 40,- of 16 dagen. Rechter v. d. Brand vonniste conform. ■fr S. B., landbouwer te Ederveen, had op de Goorsteeg te Ede gereden met een jeep met een daarachter gekoppelde tweewielige aanhangwagen, waaraan zo het een en ander ontbrak. De handrem werkte in het geheel niet, de stoplichten weigerden hun functie, de kentekenplaat miste, de stuurinrichting vertoonde een aanzienlijke speling en de banden bevon den zich in zeer slechte staat. Ik had de auto net gekocht en ik wilde er mee naar de garage om een paar dingen te laten repareren. Laten ze me nou uitgerekend op dat eerste ritje al te pakken nemen, verzuchtte B. voor het Wageningse kantongerecht. En ik dacht nog wel, dat er bijna niets aan de wagen mankeerde. Dan had u wel wat beter uit mogen kijken toen u de koop sloot, meende de rechter. Dat zit wel goed. Het is een be trouwbaar adres, beweerde verdachte. Het was bovendien heel de bedoeling niet, dat de auto op de weg kwam. Hij was voor het werk op het land bestemd. Ik nam ook speciaal de achterwegen om naar de garage te gaan. De officier wilde alle gebreken ver rekenen voor een totaal bedrag vaa 52,50, doch daar schrok verdachte ver schrikkelijk van. Ik kon het afdoen voor 7,50 be toogde hij. Waarom is het nu ineens zo veel meer. Niemand geloofde, dat B. het voor die drie rijksdaalders had kunnen afkopen, maar ter staving van zijn woorden over legde hij een girobiljet zoals het parket die pleegt toe te sturen. Daarop stond in derdaad 7,50 ingevuld, maar het even eens vermelde wetsartikel wees op rijden zonder licht. Dat betreft een heel andere zaak, zei de kantonrechter dan ook. Onmogelijk, hield verdachte vol. Een tweede bekeuring heb ik niet gehad. Dan moet een ander op mijn naam zonder licht gereden hebben Hoe het zijde rechter vond de eis van de officier te laag en hij bezorgde verdachte een nieuwe schrik door te von nissen op een totaal van 67,50. A. van V., bedrijfsleider te Bennekom, zou in Veenendaal tijdens een dichte mist - het zicht bedroeg nog geen honderd meter - in een auto gereden hebben, die niet het bij de wet verplicht gestelde grote licht voerde. De auto was niet van mij en ik ken de hem dus niet zo best, zei verdachte voor het Wageningse kantongerecht. Een koplicht brandde echter wel, maar het andere was gedimd. Ik had de schakelaar iets verder uit moeten trekken, dan was alles goed geweest. Eis en vonnis 25,— of 10 dagen. De zaak tegen A. K., vuilnisophaler te Ede, die in Veenendaal zonder rijbewijs in een driewielige bestelauto was aan getroffen, werd aangehouden voor het horen van enkele getuigen. Vrijdag voor het Wageningse kantongerecht beweerde K. namelijk dat de wagen afgesteld was en niet harder dan 16 kilometer zou kun nen rijden. Ik heb het aan de Edese poli tie gevraagd en in zo'n geval behoef je geen rijbewijs te hebben, zei hg. De politie heeft anders geconstateerd, dat u een vaart van 35 40 km had, ont hulde rechter v. d. Brand. Dat kan de politie niet geconstateerd hebben, want ik kwam van de S.K.V.- fabriek vandaan en ik bevond me nog maar net op de weg, repliceerde ver dachte. J. S., een jeugdige machinebankwerker uit Rhenen, was in zijn woonplaats tot tweemaal toe zonder rijbewijs op een mo tor gesignaleerd, ook had hij niet vol doende rechts gereden en had op zijn voertuig een kentekenplaat ontbroken. Vrijdag voor het Wageningse kanton gerecht bleek er moeilijk te praten te zijn met deze verdachte. Niet omdat hij on willig was of zoiets. Integendeel, hij zei juist veel te vaak ja als er nee gezegd moest worden, maar hij sprak en verstond nog slecht Nederlands. Hij behoorde na melijk tot degenen, die tijdens de Hon gaarse opstand in den vreemde de vrij heid gezocht hadden. Duidelijk werd dat hij de motor had gerepareerd en hem had willen proberen maar dat verklaarde nog niet het feit, dat hij daarna nog eens zonder papieren ge reden had. Toen had hij toch kunnen we ten dat het niet mocht. Misschien dat hij vertrouwd had op zijn Hongaarse rij bewijs, maar dat is in ons land niet gel dig. Men kwam er niet uit en daarom werd de zaak aangehouden, opdat een volgen de maal een tolk assistentie kan ver lenen. machtige Luftwaffe was ineengeschrom peld tot een klein restje piloten, die werkloos hadden moeten toezien hoe hun kisten op de grond werden vernietigd door telkenmale intensiever wordende bommenregens. De legers, die Europa hadden overstroomd, waren uiteengesla gen tot kleine groepjes, die stuk voor stuk werden geliquideerd. De Amerika nen konden zich veroorloven een laatste wanhopig offensief in België te laten doodlopen. Maar ondanks de nederlaag zijn de technische wonderen nog ver wezenlijkt - door de overwinnaars! Na de capitulatie verscheepten de Ame rikanen een honderdtal V-2's naar hun land, waaruit ze later, na vele lange ex perimenten met behulp van Duitse raket- deskundigen, verschillende typen ontwik kelden. De Russen deden hetzelfde met de in het door hen bezette gebied gevon den tekeningen en ingenieurs. Het resul taat zagen we toen de eerste spoetnik in de lucht verscheen ASSURANTIEKANTOOR KEPKEWIJK 167 -TEL. 3000 -VEENENDAAL Gevolmachtigde van de Insurance Company of North America

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1958 | | pagina 1