SARDINES Mager Ontbijtspek LEXINGTON deGruyter 4$ ARDBEieN Framboosjes \Q CMUtöKSlLS 4 GOUDREPEN voor 50 cent 2 pakken zk°oTenr Pudding 1 rol Ruitjes biscuits \voor 40 cent VAKANTIE „DE VALLEI" OP SAP Gevulde zalm haring toniin^"^5 maakt u het leven DE KOFFIE- EN THEEZAAK begrafenis Kienzle Perion Band uw blad samen 50 cent De wereld van morgen Dirkje Sieperda-Postma B. M. de Planque Spreekuur wijziging VRAAG EN AANBOD Voor een A. W. de Haas ADVERTEREN HAZELEGERS WAGENFABRIEK enkele geroutineerde SCHILDERS SERVICE-STATION „RENSWOUDE" Kies 'n en U wéét wat U hebtl Wegens vakantie GESLOTEN 3 augustus 8 augustus Mattheu Bermel van t.m. ONS SUCCES: DE WASBARE GEVLOCHTEN met speciale VmWEEK prijzen PER Prima geisha -IA 11blikjes»® ln warm - Ufeer-verpakking 150 g*am G°<* houdbaar gram ligt! 1 KWALITEITSGARANTIE Wegens VERPLAATSING van onze brand- stoffenzaak De „Rijnstroom" N.V. voorlopig gewijzigd in: 272, Bij elke aankoop van 250 gram koffie of 50 gram Oploskoffie Realiteit lijkt voor ons verre droom De Assoe'an-dam Voor de kantonrechter Ij Winnaars Prijsvraag naar Par ij s D< LEXINGTON FAMILIEBERICHTEN Op 22 juli j.l. overleed nog vrij onverwacht mijn lieve vrouw en der kinderen lieve en zorgzame moeder en grootmoeder in de ouderdom van 79 jaar. Uit aller naam: T. SIEPERDA, Rhenen De teraardebestelling heeft inmiddels plaats gevonden te Kornwerd VROUWENARTS te VEENENDAAL VANAF 1 AUGUSTUS: DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG 8.30 9 uur spreekuur in het Juliana Ziekenhuis Het dinsdag-spreekuur in het Groene Kruis en het vrijdag-spreekuur in het Ziekenhuis komen te vervallen 1,per advertentie tm. 10 woorden, elk woord meer 10 cent Te koop een wringer met bok en grote hondenmand. Dr. Colijnstraat 44, Veenen- daal. Te koop schuurtje, in schot ten 2x2. Adr. van Ostade- laan 7, Veenendaal. Op de Markt koopt U voor 1.25 500 gram jonge kaas. Tevens vier pakjes marga rine voor 1 gulden en fijne belegen kaas vanaf 1.50 per 500 gram. Natuurlijk al leen bij van Beek's Kaas handel, Veenendaal. Te koop hennen, 13 weken oud, ook bij 10 en 15 stuks. Buurtlaan-Oost 145, Geld. Veenendaal. Te koop nog enkele sportrij- wielen (overjarige), in kl. geheel compl. 135.-. Over jarige kinderrijwielen 55,-. tevens overj. radiotoestellen f 99.-. N. van Ek, Pr. Bern- hardlaan'l, Veenendaal. Tel. 2533. Te koop suikerperen voor de weck, vanaf 20 ct. per kg. bij Gebr. van Dolderen, Friesesteeg 15, Achterberg. Wie ruilt mooi vrij beneden huis met tuin te Schiedm, voor huis onverschillig waar Brieven onder nr. 4559 aan het bur. van dit blad. Demonstratie van oliestook, 7 augustus, in „Eltheto" Fa. H. Hiensch, Zandstraat 64, Veenendaal. Tel. 2026. Woningruil aangeboden: Be- nedenflat in Franse Gat. Gevraagd flatwoning Rem- brandtpark. Brieven onder nr. 4560 aan het bur. van dit blad. Woningruil: Aangeboden te Tiel, nieuwe bovenwoning 8.- per week. Woonkamer, 3 slaapk. keuken, schuur, grote voor- en achtertuin. Gevraagd dito of een goed oud huis. Van Rosmalen, Beukstraat 25 Tiel. Gratis proeven: een koekje voor de fijnproevers. Koren aren, Suikermaantjes, Wa feltjes, Zandringen, 250 gr. slechts 50 cent. Harkes koek en chotolade. Iedere zater dag op de markt te Veenen daal, (naast Kaashandel van Beek). Te koop hennen alle leeft, en rassen. Stationsstraat 50a, Veenendaal. Te koop 3 drachtige geitzeu gen. A. Vos, Cuneraweg 183, Achterberg, 's Avonds na 6 uur. Rectificatie: J.l. vrijdag stond vermeld, in de adver tentie van Van Beek's Kaas handel: Zeer fijne smeer kaas voor de boterham, dit moet zijn: Zeer fijn smeer baar voor de boterham. Deze ENORM margarine is ENORM best. Te koop Boxers, 8 weken oud, met stamboom. Vader kampioen van Nederland. Parallelweg 8, Rhenen. Tel. 08376-513. met auto's zijn wij speciaal ingericht 4—8 persoons auto's disponibel N.V. v/h Fa. Wed. Kerkewijk 91 Veenendaal Telefoon 2845 Te koop Volkswagen de luxe 1951-'52, in prima staat. Ei kenlaan 23 I, Rhenen. Flink meisje gevraagd voor de morgenuren. J. Hertog, Nieuweweg 69, Veenendaal. MAG GEEN GOKJE ZIJN! Volg de zekere weg. Via ,De Vallei' bereikt u een kopend publiek, dat zijn krant leest met de intense belangstelling waarmee streekbladen gelezen worden. DE RUYTERSTRAAT 41 - EDE vraagt met spoed Aanmelden dagelijks aan de fabriek Bespreek tijdig uw VOLKS WAGEN DE LUXE 1959, m/z schuifdak 12 cent per km. OOK V.W.-BUSJES EN V.W.-BESTELWAGENS Wagens zijn all-risk verzekerd en voorzien van groene kaarten voor het buitenland Dorpsstraat 112, Telefoon 08387-254 VEENENDAAL: J. Lourens, J. P. C. Leinweberstr. 39 Telefoon (tijdelijk) 3164 Het gerenommeerde merkhorloge in de populaire prijsklasse. Reeds van f 19.25 af; waterwerend van f 22.50 af, met au tomatische opwinding van f 60.- af. Markt. Tel. 2272 Kerkewijk 48, Veenendaal Telefoon 3178 voor dames en heren alle moderne pastel tinten. Horlogerie Markt Telefoon 2272 IN OLIJFOLIE DUBBEL BUK PER BUK JUln tomatensaus m J 100 «iTARKIST 79 PER BUK JP i STARKIST PER BUK mm ipfftili mMM Wanneer u enig Albert Heijii artikel niet élke cent waard acht die u ervoor betaalde, dan geeft AH u het volle bedrag terug. naar de MUNTSTRAAT 2, is ons telefoonnummer 251 onder de naam: Kapaan en De Rijnstroom N.V., Muntstraat 2, Rhenen ureek Geldig tot en met 4 augustus 1959 DEN HAAG „Wij, in ons knusse en burgerlijke Nederland, realiseren ons in feite niet welke enorme krachten zich op het ogenblik opgehitst door een gigan tische strijd, ontwikkelen. Toch beslist de afloop van die huiveringwekkende wedloop over onze levensvrijheid en bepaalt het terrein waarop de strijd wordt uitgevochten de techniek de ruimten waarin wij binnenkort zullen leven, vrij of onvrij." Dit, in het kort, is het betoog van een onlangs in Elseviers Weekblad ge publiceerd artikel, geschreven naar aanleiding van het jaarverslag van het Amerikaanse General Dynamics Concern. De schrijver haalt uit het verslag een serie prestaties aan, waarvan men op ba sis van de werkelijkheid mag verwach ten dat ze binnen tien jaren verwezen lijkt zullen worden. Het zijn: 1. Satelieten voor radio- en televisie- verkeer, die tot een hoogte van 35.000 kilometer in een 24-uurs baan evenwijdig aan de evenaar zullen cirkelen. Dat komt er dus op neer, dat de satelieten onbeweeglijk op een vast punt boven het aardopper vlak blijven hangen omdat hun om loopsnelheid gelijk is aan die van onze aardbol. 2. Satelieten voor weerverkenning die een hoogte van 6 tot 13.000 kilometer zullen bereiken. 3. Navigatiesatellieten op een hoogte van 16.000 kilometer ten behoeve van de zeescheepvaart. 4. Ruimtestations op een afstand van 500 kilometer van de aarde waarin manschappen zullen worden opgeleid voor de ruimtevaart en van waaruit diverse onderzoekingen kunnen wor den verricht. 5. maansatellieten en automatisch wer kende onderzoekstations op het maanoppervlak. 6. Exploiratie van de maan door in hun geheel van de aarde afgeschoten ro botvoertuigen. 7. onderzoek met onbemande raketten van de sfeer rond Mercurius en de gehele verdere ruimte tot aan de asteroïden achter Mars. 8. Intensief onderzoek van Venus en Mars door raketten die op beide pla neten zullen landen en verkenningen van andere planeten door satellieten. 9. De bouw van een nieuwe lanceer basis, speciaal voor de ruimtevaart bij de evenaar of in het midden van de Pacific. 10. Een beslissing over de vestiging van een permanente (bemande) kolonie op de maan. 11. Lancering van ruimteplatforms, van waaruit bemande raketten naar Ve nus en Mars kunnen worden gelan ceerd. Dit overweldigend geheel zal dus in 1970 realiteit zijn. Dit zijn de berekende conclusies van harde zakenlieden en technici van een particulier bedrijf, men sen die geen enkel belang hebben bij een verkeerde voorstelling van zaken, die eerder het optimistische enthousiasme van de vele Amerikanen zouden willen beteugelen. Het zijn voorspellingen die op het eerste gezicht alleen tonen hoe over tien jaren de ruimtevaart er uit zal zien, doch die uiteindelijk veel meer zeg gen. Voor het afschieten van een raket is meer nodig dan een goede aero-dyna- mische vormgeving en een krachtige motor. Honderdduizenden uiterst ver fijnde onderdeeltjes zijn nodig, die alle, stuk voor stuk, een eigen tak of takje van de techniek vertegenwoordigen. In de jaren, die voor ons liggen, zullen zij verbeterd worden, in een razend tempo, want de stuwkracht van de koude oorlog drijft op tot steeds meer superprestaties. Niet alleen de raketwetenschap, maar ook de aanverwante chemie, de elektro nica, de mechanica, zij alle ontwikkelen zich met een verbijsterende snelheid. In een tempo dat zo hoog ligt dat het in ons Nederland - en niet alleen hier - niet meer te volgen is. Nu al becshikt de mens over elektronische breinen, die met een ongelofelijke snelheid en precisie vertaal werk verrichten, boeken omschrijven in brailleschrift of onfeilbaar berekeningen uitwerken met honderd en honderddui zend maal de snelheid waarmee de mens dat kan doen. En nauwelijks schudden wij wakker uit de droom waarin wij blijven verkeren wanneer een nieuw bericht over een nieuwe ontwikkeling zijn ronde doet. Het is een droom, waarin wij liever geen ra ketten en straaljagers, geen geheime elek tronische breinen of natuurkundige won deren zien. Het artikel in Elseviers Weekblad be nadrukt nog eens hoe verkeerd een der gelijke houding voor ieder van ons is. De mens evolueert, kan niet stil blijven staan voor een streep die hij eens bereikt heeft. Het is volkomen fout zich te dis- tanciëren van die sprong naar nieuwe mogelijkheden en iedere belangstelling te verliezen voor wat „daarginder" ge beurt. De navorsingen van de geleerden en technici en datgene wat uiteindelijk met de resultaten gedaan wordt, beslis sen over de toekomst van de mensen. (Nadruk verboden). (Vervolg van pagina 1) die duizenden mensenlevens opeiste. Vooral in de jongste geschiedenis heb ben de problemen van het Nijldal grote vormen aangenomen. Op de 38.000 vier kante kilometer vruchtbare grond, die zich langs de oevers uitstrekt, woonden tot voor 1800 niet meer dan ongeveer 3 miljoen mensen. In begin 1900 was het aantal echter al geroeid tot 10.000.000 en tegenwoordig moeten meer dan 22 mil joen monden gevuld worden met de voortbrengselen van de smalle strook vruchtbare grond, die de Nijl flankeert. VAN WOESTIJN TOT AKKERGROND Natuurlijk is het onmogelijk alle 22 miljoen inwoners in leven te houden met de produkten van eigen bodem. Zelfs al zou ieder jaar een topoogst worden bin nengehaald, wat lang niet altijd het ge val is. De invoer van voedingsmiddelen oefent daarom door de enorme omvang een grote druk uit op de nationale eco nomie van de VAR. Meermalen zijn zelfs in het nabije verleden de tarweleveran- ties oorzaak geweest van politieke strub belingen. Nasser, in zijn droom van één groot en machtig Arabisch rijk, probeert zijn VAR zo onafhankelijk te maken als maar mo gelijk is. Daarvoor moeten allereerst de financiële verhoudingen met andere lan den gunstiger worden of, anders gezegd, de invoer worden verminderd en de uit voer vermeerderd. Een machtig instru ment daartoe is de Assoe'an-dam. Deze vijf kilometer lange en bijna 140 meter hoge dam, die gebouwd zal wor den bij het plaatsje Assoe'an, moet een stuwmeer vormen dat in totaal 600 kilo meter lang en 200 kilometer breed wordt. De 175 milliard kubieke meter water, die dit stuwmeer zal bevatten, zullen zorgdragen voor de inundatie van de zo kostbare akkergronden, ook in jaren wanneer de Nijl niet voldoende water le vert. Hierdoor worden rampen, zoals die in het verleden zo dikwijls de bevolking hebben getroffen, voor goed naar die rampzalige geschiedenis verbannen. De regelmaat van bevloeiïng zal bovendien de reeds nu al uitstekende kwaliteit van de bodem nog verbeteren. Maar Nasser wil meer dan alleen de zekerheid dat geen enkele wijziging in de vloed van de Nijl de oogst kan bedrei gen. Met behulp van het reusachtige stuwmeer bij Assoe'an wil hij 20.000 vier kante kilometer dorre woestijnbodem door irrigatie veranderen in vruchtbare bouwgrond. De landbouwprodukten van deze nieuwe akkers moeten zorgen voor een vermindering van de invoer uit het buitenland en wel in zo'n belangrijke mate dat de economie van het land met zeker 25°/» vooruitgaat. INDUSTRIALISATIE Tot een verbetering van de levensom standigheden in de VAR zal eveneens bijdragen het geplande industrialisatie project, dat nauw verband houdt met de Assoe'an-dam. Men wil van de water kracht, die ontstaat bij de afvoer uit het stuwmeer, gebruik maken door elektri citeitscentrales te bouwen, die energie zullen leveren aan nieuw op te richten staalfabrieken. De staalfabrieken zullen het ijzererts moeten verwerken, dat in de Rode Zee wordt gewonnen. Overigens zal niet alleen het Egyptische deel van de VAR worden geïndustriali seerd, in Syrië zullen 11 nieuwe bedrij ven voornamelijk textielfabrieken, wor den gebouwd, die gezamenlijk een kapi taal vertegenwoordigen van meer dan negen miljoen Syrische ponden. Al met al dus een enorm project, waarvan Egyp te grote verwachtingen mag hebben. (Nadruk Verboden) fc-: (Vervolg van pagina 1) Een goede beurt, prees de officier. Voertuigen zonder voldoende beremming zijn een gevaar op de weg. Eis en vonnis ƒ7,- of 1 dag. •H- Op de weg tussen De Klomp en Gelders Veenendaal en in de bebouwde kom van deze laatste plaats reed A. J. M., schoe nenhandelaar te Veenendaal op 7 -januari met een auto 65 km, dus boven de toe gestane maximum snelheid. Vrijdag kwam hij voor het kantongerecht te Wageningen Mijn broer werd die dag begraven en in verband daarmee had ik 's morgens mijn zuster in Delft met de auto opge haald. Bij De Klomp kreeg ik echter een mankement aan de wagen. Met een man van het benzinepompstation daar ben ik toen naar huis gereden om daar m'n vrachtauto op te halen. Door de emotie heb ik totaal niet aan de maximum snel heid gedacht, legde verdachte uit. De officier, mr. Hustinx, had begrip voor de situatie en eiste slechts 10. of 2 d. Rechter Tiddens kon zich hiermee verenigen. Schiphol, 23 juli 'e acht winnaars van de maand juni in de grote Lexington prijsvraag vertrokken per speciaal Lexington-vllegtulg naar Parys. U ziet ze hier voor het vliegtuig, vóór het vertrek van Schiphol. De gelukkigen v.l. n. r. Th. Knoups, Weert Mej. P. H. Kramer, Amsterdam B. H. Stokman, Den Haag K. Teeuw, 's-Graveland - NH C. Veldhuizen, Delfgauw A. H. Bruins, Rotterdam W. H. A. v. Meurs, Hoorn A. H. Machielsen, Nijverdal U doet toch ook mee? De acht winnaars van juli gaan twee dagen naar Kopen hagen! Vraag een afdruk van de publicatie met algemene voorwaarden aan: Lexington - Postbus 305 Den Haag

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1959 | | pagina 3