SARDINES
Mager
Ontbijtspek
LEXINGTON
deGruyter
4$
ARDBEieN
Framboosjes \Q
CMUtöKSlLS
4 GOUDREPEN
voor 50 cent
2 pakken zk°oTenr Pudding
1 rol Ruitjes biscuits
\voor 40 cent
VAKANTIE
„DE VALLEI"
OP SAP
Gevulde
zalm haring
toniin^"^5
maakt u het leven
DE KOFFIE- EN THEEZAAK
begrafenis
Kienzle
Perion Band
uw blad
samen 50 cent
De wereld van morgen
Dirkje Sieperda-Postma
B. M. de Planque
Spreekuur wijziging
VRAAG EN
AANBOD
Voor een
A. W. de Haas
ADVERTEREN
HAZELEGERS WAGENFABRIEK
enkele geroutineerde
SCHILDERS
SERVICE-STATION „RENSWOUDE"
Kies 'n
en U wéét
wat U hebtl
Wegens
vakantie
GESLOTEN
3 augustus
8 augustus
Mattheu Bermel
van
t.m.
ONS SUCCES:
DE WASBARE
GEVLOCHTEN
met speciale
VmWEEK prijzen
PER
Prima
geisha
-IA 11blikjes»®
ln warm - Ufeer-verpakking
150 g*am
G°<* houdbaar
gram
ligt! 1
KWALITEITSGARANTIE
Wegens VERPLAATSING van onze brand-
stoffenzaak De „Rijnstroom" N.V.
voorlopig gewijzigd in: 272,
Bij elke aankoop van 250 gram koffie
of 50 gram Oploskoffie
Realiteit lijkt voor ons verre
droom
De Assoe'an-dam
Voor de
kantonrechter
Ij
Winnaars Prijsvraag naar Par ij s
D<
LEXINGTON
FAMILIEBERICHTEN
Op 22 juli j.l. overleed nog vrij onverwacht mijn
lieve vrouw en der kinderen lieve en zorgzame
moeder en grootmoeder
in de ouderdom van 79 jaar.
Uit aller naam:
T. SIEPERDA, Rhenen
De teraardebestelling heeft inmiddels plaats
gevonden te Kornwerd
VROUWENARTS
te VEENENDAAL
VANAF 1 AUGUSTUS:
DINSDAG
WOENSDAG
DONDERDAG
8.30 9 uur spreekuur
in het
Juliana Ziekenhuis
Het dinsdag-spreekuur in het Groene Kruis en het
vrijdag-spreekuur in het Ziekenhuis komen te vervallen
1,per advertentie
tm. 10 woorden, elk
woord meer 10 cent
Te koop een wringer met
bok en grote hondenmand.
Dr. Colijnstraat 44, Veenen-
daal.
Te koop schuurtje, in schot
ten 2x2. Adr. van Ostade-
laan 7, Veenendaal.
Op de Markt koopt U voor
1.25 500 gram jonge kaas.
Tevens vier pakjes marga
rine voor 1 gulden en fijne
belegen kaas vanaf 1.50
per 500 gram. Natuurlijk al
leen bij van Beek's Kaas
handel, Veenendaal.
Te koop hennen, 13 weken
oud, ook bij 10 en 15 stuks.
Buurtlaan-Oost 145, Geld.
Veenendaal.
Te koop nog enkele sportrij-
wielen (overjarige), in kl.
geheel compl. 135.-. Over
jarige kinderrijwielen 55,-.
tevens overj. radiotoestellen
f 99.-. N. van Ek, Pr. Bern-
hardlaan'l, Veenendaal. Tel.
2533.
Te koop suikerperen voor
de weck, vanaf 20 ct. per
kg. bij Gebr. van Dolderen,
Friesesteeg 15, Achterberg.
Wie ruilt mooi vrij beneden
huis met tuin te Schiedm,
voor huis onverschillig waar
Brieven onder nr. 4559 aan
het bur. van dit blad.
Demonstratie van oliestook,
7 augustus, in „Eltheto" Fa.
H. Hiensch, Zandstraat 64,
Veenendaal. Tel. 2026.
Woningruil aangeboden: Be-
nedenflat in Franse Gat.
Gevraagd flatwoning Rem-
brandtpark. Brieven onder
nr. 4560 aan het bur. van dit
blad.
Woningruil: Aangeboden te
Tiel, nieuwe bovenwoning
8.- per week. Woonkamer,
3 slaapk. keuken, schuur,
grote voor- en achtertuin.
Gevraagd dito of een goed
oud huis. Van Rosmalen,
Beukstraat 25 Tiel.
Gratis proeven: een koekje
voor de fijnproevers. Koren
aren, Suikermaantjes, Wa
feltjes, Zandringen, 250 gr.
slechts 50 cent. Harkes koek
en chotolade. Iedere zater
dag op de markt te Veenen
daal, (naast Kaashandel van
Beek).
Te koop hennen alle leeft,
en rassen. Stationsstraat 50a,
Veenendaal.
Te koop 3 drachtige geitzeu
gen. A. Vos, Cuneraweg 183,
Achterberg, 's Avonds na 6
uur.
Rectificatie: J.l. vrijdag
stond vermeld, in de adver
tentie van Van Beek's Kaas
handel: Zeer fijne smeer
kaas voor de boterham, dit
moet zijn: Zeer fijn smeer
baar voor de boterham. Deze
ENORM margarine is
ENORM best.
Te koop Boxers, 8 weken
oud, met stamboom. Vader
kampioen van Nederland.
Parallelweg 8, Rhenen. Tel.
08376-513.
met auto's zijn wij speciaal
ingericht
4—8 persoons auto's
disponibel
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerkewijk 91 Veenendaal
Telefoon 2845
Te koop Volkswagen de luxe
1951-'52, in prima staat. Ei
kenlaan 23 I, Rhenen.
Flink meisje gevraagd voor
de morgenuren. J. Hertog,
Nieuweweg 69, Veenendaal.
MAG GEEN GOKJE
ZIJN!
Volg de zekere weg. Via ,De
Vallei' bereikt u een kopend
publiek, dat zijn krant leest
met de intense belangstelling
waarmee streekbladen
gelezen worden.
DE RUYTERSTRAAT 41 - EDE
vraagt met spoed
Aanmelden dagelijks aan de fabriek
Bespreek tijdig uw VOLKS
WAGEN DE LUXE 1959, m/z
schuifdak 12 cent per km.
OOK V.W.-BUSJES EN V.W.-BESTELWAGENS
Wagens zijn all-risk verzekerd en voorzien van
groene kaarten voor het buitenland
Dorpsstraat 112, Telefoon 08387-254
VEENENDAAL: J. Lourens, J. P. C. Leinweberstr. 39
Telefoon (tijdelijk) 3164
Het gerenommeerde
merkhorloge in de
populaire prijsklasse.
Reeds van f 19.25
af; waterwerend van
f 22.50 af, met au
tomatische opwinding
van f 60.- af.
Markt. Tel. 2272
Kerkewijk 48, Veenendaal
Telefoon 3178
voor dames en heren
alle moderne pastel
tinten.
Horlogerie
Markt Telefoon 2272
IN OLIJFOLIE
DUBBEL BUK
PER BUK
JUln tomatensaus m J
100
«iTARKIST 79 PER BUK JP
i
STARKIST
PER BUK
mm ipfftili
mMM
Wanneer u enig Albert Heijii
artikel niet élke cent waard acht
die u ervoor betaalde, dan geeft
AH u het volle bedrag terug.
naar de MUNTSTRAAT 2, is ons
telefoonnummer 251
onder de naam:
Kapaan en De Rijnstroom N.V., Muntstraat 2, Rhenen
ureek
Geldig tot en met 4 augustus 1959
DEN HAAG „Wij, in ons knusse en burgerlijke Nederland, realiseren ons in
feite niet welke enorme krachten zich op het ogenblik opgehitst door een gigan
tische strijd, ontwikkelen. Toch beslist de afloop van die huiveringwekkende
wedloop over onze levensvrijheid en bepaalt het terrein waarop de strijd wordt
uitgevochten de techniek de ruimten waarin wij binnenkort zullen leven,
vrij of onvrij."
Dit, in het kort, is het betoog van een onlangs in Elseviers Weekblad ge
publiceerd artikel, geschreven naar aanleiding van het jaarverslag van het
Amerikaanse General Dynamics Concern.
De schrijver haalt uit het verslag een
serie prestaties aan, waarvan men op ba
sis van de werkelijkheid mag verwach
ten dat ze binnen tien jaren verwezen
lijkt zullen worden. Het zijn:
1. Satelieten voor radio- en televisie-
verkeer, die tot een hoogte van
35.000 kilometer in een 24-uurs baan
evenwijdig aan de evenaar zullen
cirkelen. Dat komt er dus op neer,
dat de satelieten onbeweeglijk op
een vast punt boven het aardopper
vlak blijven hangen omdat hun om
loopsnelheid gelijk is aan die van
onze aardbol.
2. Satelieten voor weerverkenning die
een hoogte van 6 tot 13.000 kilometer
zullen bereiken.
3. Navigatiesatellieten op een hoogte
van 16.000 kilometer ten behoeve van
de zeescheepvaart.
4. Ruimtestations op een afstand van
500 kilometer van de aarde waarin
manschappen zullen worden opgeleid
voor de ruimtevaart en van waaruit
diverse onderzoekingen kunnen wor
den verricht.
5. maansatellieten en automatisch wer
kende onderzoekstations op het
maanoppervlak.
6. Exploiratie van de maan door in hun
geheel van de aarde afgeschoten ro
botvoertuigen.
7. onderzoek met onbemande raketten
van de sfeer rond Mercurius en de
gehele verdere ruimte tot aan de
asteroïden achter Mars.
8. Intensief onderzoek van Venus en
Mars door raketten die op beide pla
neten zullen landen en verkenningen
van andere planeten door satellieten.
9. De bouw van een nieuwe lanceer
basis, speciaal voor de ruimtevaart
bij de evenaar of in het midden van
de Pacific.
10. Een beslissing over de vestiging van
een permanente (bemande) kolonie
op de maan.
11. Lancering van ruimteplatforms, van
waaruit bemande raketten naar Ve
nus en Mars kunnen worden gelan
ceerd.
Dit overweldigend geheel zal dus in
1970 realiteit zijn. Dit zijn de berekende
conclusies van harde zakenlieden en
technici van een particulier bedrijf, men
sen die geen enkel belang hebben bij een
verkeerde voorstelling van zaken, die
eerder het optimistische enthousiasme
van de vele Amerikanen zouden willen
beteugelen. Het zijn voorspellingen die
op het eerste gezicht alleen tonen hoe
over tien jaren de ruimtevaart er uit zal
zien, doch die uiteindelijk veel meer zeg
gen. Voor het afschieten van een raket
is meer nodig dan een goede aero-dyna-
mische vormgeving en een krachtige
motor. Honderdduizenden uiterst ver
fijnde onderdeeltjes zijn nodig, die alle,
stuk voor stuk, een eigen tak of takje
van de techniek vertegenwoordigen. In
de jaren, die voor ons liggen, zullen zij
verbeterd worden, in een razend tempo,
want de stuwkracht van de koude oorlog
drijft op tot steeds meer superprestaties.
Niet alleen de raketwetenschap, maar
ook de aanverwante chemie, de elektro
nica, de mechanica, zij alle ontwikkelen
zich met een verbijsterende snelheid. In
een tempo dat zo hoog ligt dat het in ons
Nederland - en niet alleen hier - niet
meer te volgen is. Nu al becshikt de mens
over elektronische breinen, die met een
ongelofelijke snelheid en precisie vertaal
werk verrichten, boeken omschrijven in
brailleschrift of onfeilbaar berekeningen
uitwerken met honderd en honderddui
zend maal de snelheid waarmee de mens
dat kan doen.
En nauwelijks schudden wij wakker uit
de droom waarin wij blijven verkeren
wanneer een nieuw bericht over een
nieuwe ontwikkeling zijn ronde doet. Het
is een droom, waarin wij liever geen ra
ketten en straaljagers, geen geheime elek
tronische breinen of natuurkundige won
deren zien.
Het artikel in Elseviers Weekblad be
nadrukt nog eens hoe verkeerd een der
gelijke houding voor ieder van ons is.
De mens evolueert, kan niet stil blijven
staan voor een streep die hij eens bereikt
heeft. Het is volkomen fout zich te dis-
tanciëren van die sprong naar nieuwe
mogelijkheden en iedere belangstelling
te verliezen voor wat „daarginder" ge
beurt. De navorsingen van de geleerden
en technici en datgene wat uiteindelijk
met de resultaten gedaan wordt, beslis
sen over de toekomst van de mensen.
(Nadruk verboden).
(Vervolg van pagina 1)
die duizenden mensenlevens opeiste.
Vooral in de jongste geschiedenis heb
ben de problemen van het Nijldal grote
vormen aangenomen. Op de 38.000 vier
kante kilometer vruchtbare grond, die
zich langs de oevers uitstrekt, woonden
tot voor 1800 niet meer dan ongeveer 3
miljoen mensen. In begin 1900 was het
aantal echter al geroeid tot 10.000.000 en
tegenwoordig moeten meer dan 22 mil
joen monden gevuld worden met de
voortbrengselen van de smalle strook
vruchtbare grond, die de Nijl flankeert.
VAN WOESTIJN TOT
AKKERGROND
Natuurlijk is het onmogelijk alle 22
miljoen inwoners in leven te houden met
de produkten van eigen bodem. Zelfs al
zou ieder jaar een topoogst worden bin
nengehaald, wat lang niet altijd het ge
val is. De invoer van voedingsmiddelen
oefent daarom door de enorme omvang
een grote druk uit op de nationale eco
nomie van de VAR. Meermalen zijn zelfs
in het nabije verleden de tarweleveran-
ties oorzaak geweest van politieke strub
belingen.
Nasser, in zijn droom van één groot en
machtig Arabisch rijk, probeert zijn VAR
zo onafhankelijk te maken als maar mo
gelijk is. Daarvoor moeten allereerst de
financiële verhoudingen met andere lan
den gunstiger worden of, anders gezegd,
de invoer worden verminderd en de uit
voer vermeerderd. Een machtig instru
ment daartoe is de Assoe'an-dam.
Deze vijf kilometer lange en bijna 140
meter hoge dam, die gebouwd zal wor
den bij het plaatsje Assoe'an, moet een
stuwmeer vormen dat in totaal 600 kilo
meter lang en 200 kilometer breed wordt.
De 175 milliard kubieke meter water,
die dit stuwmeer zal bevatten, zullen
zorgdragen voor de inundatie van de zo
kostbare akkergronden, ook in jaren
wanneer de Nijl niet voldoende water le
vert. Hierdoor worden rampen, zoals die
in het verleden zo dikwijls de bevolking
hebben getroffen, voor goed naar die
rampzalige geschiedenis verbannen. De
regelmaat van bevloeiïng zal bovendien
de reeds nu al uitstekende kwaliteit van
de bodem nog verbeteren.
Maar Nasser wil meer dan alleen de
zekerheid dat geen enkele wijziging in
de vloed van de Nijl de oogst kan bedrei
gen. Met behulp van het reusachtige
stuwmeer bij Assoe'an wil hij 20.000 vier
kante kilometer dorre woestijnbodem
door irrigatie veranderen in vruchtbare
bouwgrond. De landbouwprodukten van
deze nieuwe akkers moeten zorgen voor
een vermindering van de invoer uit het
buitenland en wel in zo'n belangrijke
mate dat de economie van het land met
zeker 25°/» vooruitgaat.
INDUSTRIALISATIE
Tot een verbetering van de levensom
standigheden in de VAR zal eveneens
bijdragen het geplande industrialisatie
project, dat nauw verband houdt met de
Assoe'an-dam. Men wil van de water
kracht, die ontstaat bij de afvoer uit het
stuwmeer, gebruik maken door elektri
citeitscentrales te bouwen, die energie
zullen leveren aan nieuw op te richten
staalfabrieken. De staalfabrieken zullen
het ijzererts moeten verwerken, dat in
de Rode Zee wordt gewonnen.
Overigens zal niet alleen het Egyptische
deel van de VAR worden geïndustriali
seerd, in Syrië zullen 11 nieuwe bedrij
ven voornamelijk textielfabrieken, wor
den gebouwd, die gezamenlijk een kapi
taal vertegenwoordigen van meer dan
negen miljoen Syrische ponden. Al met
al dus een enorm project, waarvan Egyp
te grote verwachtingen mag hebben.
(Nadruk Verboden)
fc-:
(Vervolg van pagina 1)
Een goede beurt, prees de officier.
Voertuigen zonder voldoende beremming
zijn een gevaar op de weg.
Eis en vonnis ƒ7,- of 1 dag.
•H-
Op de weg tussen De Klomp en Gelders
Veenendaal en in de bebouwde kom van
deze laatste plaats reed A. J. M., schoe
nenhandelaar te Veenendaal op 7 -januari
met een auto 65 km, dus boven de toe
gestane maximum snelheid. Vrijdag kwam
hij voor het kantongerecht te Wageningen
Mijn broer werd die dag begraven
en in verband daarmee had ik 's morgens
mijn zuster in Delft met de auto opge
haald. Bij De Klomp kreeg ik echter een
mankement aan de wagen. Met een man
van het benzinepompstation daar ben ik
toen naar huis gereden om daar m'n
vrachtauto op te halen. Door de emotie
heb ik totaal niet aan de maximum snel
heid gedacht, legde verdachte uit.
De officier, mr. Hustinx, had begrip
voor de situatie en eiste slechts 10.
of 2 d. Rechter Tiddens kon zich hiermee
verenigen.
Schiphol, 23 juli
'e acht winnaars van de maand juni in de grote Lexington
prijsvraag vertrokken per speciaal Lexington-vllegtulg naar
Parys. U ziet ze hier voor het vliegtuig, vóór het vertrek
van Schiphol.
De gelukkigen v.l. n. r.
Th. Knoups, Weert
Mej. P. H. Kramer, Amsterdam
B. H. Stokman, Den Haag
K. Teeuw, 's-Graveland - NH
C. Veldhuizen, Delfgauw
A. H. Bruins, Rotterdam
W. H. A. v. Meurs, Hoorn
A. H. Machielsen, Nijverdal
U doet toch ook mee?
De acht winnaars van juli
gaan twee dagen naar Kopen
hagen! Vraag een afdruk van
de publicatie met algemene
voorwaarden aan:
Lexington - Postbus 305
Den Haag