Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Voor de KANTONRECHTER Derde wolmars startte met bijna 1900 deelnemers MULDER MELIS OPTIEK Dominee Van Enk weer terug uit de West PTT- buslichtingen Veenendaal DE STUWDAM een waterwerk in de Rijn, dat straks de aantrekkelijkheid van Amerongen kan verhogen Reuzenschepen op stapel voor massaal toerisme Bouwplan voor 14 huizen en bevordering van particuliere woningbouw SCHERPENZEEL montuur/ 33e jaargang WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1959 Nr. 77 Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel Goede voorbereiding deed tocht voor 100 procent slagen M. de Man nam afscheid van Veenendaalse IJzerindustrie N.V. ASSURANTIEKANTOOR ALLE VERZEKERINGEN. HYPOTHEKEN EN FINANCIERINGEN, De fantasie van een Amerikaan wordt werkelijkheid ACHTERBERG Ds. C. v. Viegen nam afscheid van Ned. Herv. gemeente Knipkaarten voor schoolmelk nu ook in Rhenen-stad UIT DE RAADZAAL VAN RENSWOUDE (Nog geen bejaardenwoningen) AANBIEDING VAN BEGROTING EN REKENING Bijdragen voor particuliere woningbouw -rry KIEST....UW EIGEN H00FD5TR51 TEL 3184VEENENDAAL Redactie en administratie: Parallelweg 10 Veenendaal Telefoon K 8385-2023 - Girono. 5S3427 Redactie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven btf de agentschappen van „De Vallei" in de plaatsen van verschijning VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 15 cent Speciale contractprijzen op aanvraag Minimum per advertentie L50 Rubriek Vraag en Aanbad 1-10 woorden 1,elk woord meer 10 cent Abonnementsprijs 1,65 per kwartaal Losse nummers 10 cent Op de foto: De fleurig geklede meisjes van de V.G.L.O.-school, die er vrolijk op los liepen in de zaterdag j.l. gehouden wolmars. De derde wolmars behoort weer tot het verleden. By na 1900 wandel-enthousiasten hebben kunnen genieten van al het moois dat de omgeving van Veenendaal aan natuurschoon te bieden heeft. Het was echter niet alleen het prachtige parcours dat de aandacht trok, maar meer nog dat deze tocht, dank zy uitnemende voorbereiding, zo'n prima verloop had. Nu is het wel zo dat men met elke wandeltocht meer ervaring opdoet, maar ook het aantal deelnemers wordt steeds groter. BUna 1900 deelnemers, verdeeld over 74 groepen en 320 individuelen, voor een plaats als Veenendaal, waar de wandelsport nog in opkomst is, heel wat. De tocht is weer uitstekend geslaagd en de organisatoren kunnen dan ook met voldoening terugzien. Om half drie startte de deelnemers voor de 20 km uit de pijpenla van de Hollandia Tricot. Dank zij een uitstekende geluids installatie en het alles overheersende stemgeluid van de heer Spanjerberg, ver liep de start vrij snel. Direct daarna ver trokken de 15 km lopers en tenslotte ook de talrijke kleintjes. Om kwart over drie was de hele stoet op mars. De tocht ver liep dank zij het prachtige weer prima. Over de Industrielaan en Parallelweg ging het door de landelijke buurtschap Ach terberg om dan na de rust via Pratten- burg naar Veenendaal terug te keren, waar duizenden belangstellenden de wan delaars opwachtten terwijl de aanmoedi gingen van het publiek hen naar de finish vergezelden. Onder de deelnemers merkten we o.a. op, de reservepolitie uit Haarlem, de ver bindingstroepen uit Ede, de Veenendaalse politie en niet te vergeten de kranige groep van de Veenendaalse B.B. Verder waren er groepc-n uit Wadenoyen, Ermelo Nijkerk, Renkum, Lunteren, Wolfheze, Het afscheid van de procuratiehouder, kennismaking met de nieuwe directeur en de officiële ingebruikstelling van de nieuwe kantoren en monsterkamer. Om deze drie oorzaken wapperden vrydag en zaterdag j.l. de vlaggen van de fabrieks gebouwen van de Veenendaalse IJzer industrie, voorheen G. H. van Leeuwen, thans een naamloze vennootschap. Allereerst het afscheid van de procu ratiehouder, de heer M. de Man, niet al leen bij de medewerkers van de Veenen daalse IJzerindustrie, maar in geheel Veenendaal een geziene figuur, die o.m. jarenlang een belangrijke plaats innam in de kerkeraad van de Hervormde ge meente van Veenendaal. De scheidende functionaris had er meer dan 50 jaar trouwe dienst opzitten en had zijn functie neergelegd wegens het bereiken van de pensioengerechtige leeftijd. De directeur van de nieuwe N.V. is drs. H. Antvelink. De heer B. B. van Leeuwen, de vroegere firmant, is thans president commissaris van de N.V. Tenslotte is het bedrijf geheel gemoder niseerd. De laatste vernieuwing betrof de kantoren en de monsterkamers. Fabriek en bijbehorende gebouwen geven thans zowel aan de buiten- als aan de binnen kant een frisse en ruime indruk. Het ge heel is in frisse kleuren geschilderd. Vrijdagmiddag was er een officiële ont vangst voor de genodigden, waarvan zeer velen gebruik maakten. Onder de aan wezigen merkten we o.a. op burgemeester en wethouders van Veenendaal met de gemeentesecretaris, wethouder Wiege- raadt van Ede, afgevaardigden van vak bonden en vertegenwoordigers van an dere Veenendaalse bedrijven. Daarnaast een groot aantal leveranciers en klanten. In een intieme bijeenkomst voor het personeel op zaterdagmorgen dankte de vroegere firmant de heer B. B. van Leeu wen de heer De Man voor diens jaren lange trouwe diensten, aan het bedrijf bewezen. De heer De Man kreeg diverse geschen ken aangeboden. De heer Verwoert, voor zitter van de Bedrijfsraad, overhandigde een pick-up namens het personeel, ter wijl de heer Pon, die tijdens ziekte van de heer B. B. van Leeuwen de directie had waargenomen, bood een werphengel aan en mej. H. C. van Leeuwen, namens de familie Van Leeuwen, een bon voor een grammofoonplaat. Ook het winkelperso neel van de fa. G. H. van Leeuwen, bood bij monde van de heer De Kamper, een geschenk aan. Daarnaast waren er geschenken voor de directie. Van het fabriekspersoneel een klok voor de kantine, aangeboden door drs. Antvelink en van het kantoorperso neel eveneens een klok, voor de hal. Tenslotte werd namens de N.V. een bij zonder geschenk overhandigd aan de heer B. B. van Leeuwen, n.l. een draadplastic, ontworpen door één van de leidinggeven de personeelsleden, de heer Hofstede en vervaardigd in het bedrijf. KEPKfWIJK »67 -TEL.3000 VEENENDIAAL Company of North America Gevolmachtigde van de Insurance Bennekom, Wageningen, Eist, Amerongen Scherpenzeel, Soest, Ede en vele andere plaatsen. Ook vele scholen in en buiten Veenen daal waren vertegenwoordigd, alsmede alle plaatselijke wandelverenigingen en dat zijn er velen. Het mooist van alles is echter dat prak tisch alle deelnemers buitengewoon te vreden waren over deze tocht. De leider van SSS, de heer Elsacker, riep ons toe: „Het gaat prachtig", terwijl de jongens van de Overbergse Trekvogels de duimen in de lucht staken, ten teken dat alles oké was. Het stralende gezicht van de heer Breekveld van Ritmeester sprak voor zich zelf en de heer Bas van Frisia vond dat er nu maar eens echt ge wandeld moest worden. Hij deed toen hij wat achter geraakt was, dan ook weinig moeite om zijn groep in te halen. Terwijl de deelnemers uit Soest van oor deel waren dat niet alleen in hun om geving prachtig natuurschoon was tc ge nieten. Mej. Hilferink, van SKF, die er in drie jaar tijds al zo'n slordige duizend kilometer op heeft zitten en ernstige plan nen heeft om de Amerongse kilometer vreter Marinck naar de kroon te steken, vond het een prachtige tocht. Hoewel zij liever op begaanbare wegen wandelt dan in de bossen, had deze wandelaarster toch alle waardering voor de samenstel lers van het uitgestippelde parcours. Dat ook de Hollandia-meisjes uit Alphen, die tussen haakjes, een keurige indruk maak ten, het in Veenendaal prima beviel, was van de gezichten te lezen. Vermelden we nog, dat het Chr. Tamboer- en Pijpers korps uit Ede voor pittige marsmuziek zorgde en vele wandelaars in de laatste kilometers fris en monter binnen brach ten, dan kunnen we vaststellen dat de organisatoren op een buitengewoon ge slaagde derde Wolmars kunnen terugzien. De uitslag, waarbij dient te worden op gemerkt dat de organiserende verenigin gen, dat wil zeggen alle wandelverenigin gen in Veenendaal, aangesloten bij de NCWB, buiten mededinging meeliepen, luidt als volgt: 10 km: 1. Papyrus, Renkum; 2. Groen tjes, Veenendaal; 3. Prinses Julianaschool, Wageningen; 4. Natuurvrienden, Ede; 5. LOL, Bennekom; 6. De Vrije Wandelaars, Amerongen. 15 km: 1. VGLO 3, Veenendaal; 2. Olym- pia, Soest; 3. Chr. Sportver., Veenendaal; 4. Natuurvrienden, Ede; 5. Speeltuinver., Ede-west; 6. Trekvogels, Overberg. 20 km: 1. Hollandia Trico, Alphen; 2. Olympia, Soest; 3. Natuurvrienden, Ede; 4. SSS, Veenendaal. Militairen groepen: 1. Haarlemse politie 2. Verbindingstroepen, Ede. Tenslotte werd er nog een extra prijs uitgereikt aan een wandelgroep uit Wolf heze. NED. RODE KRUIS VERGADERT Dinsdag 6 oktober a.s. houdt de af deling Veenendaal van het Nederland- sche Roode Kruis een ledenvergadering in het Rode Kruisgebouw aan de Sand- brinkstraat. MR. VAN RIEL SPREEKT VOOR V.V.D. „Liberaal en vooruitstrevend". Over dit onderwerp zal mr. H. van Riel spre ken op woensdag 7 oktober a.s. in het O.C.B.-gebouw aan de J.G. Sandbrink- straat. Mr. van Riel is uitgenodigd door de afd. Veenendaal van de V.V.D. Dominee D. v. Enk, gereformeerd predikant en het langst van alle plaatselijke predik-nten werkzaam in Veenendaal (volgend jaar mei 25 jaar) is voor de derde maal in de West geweest, n.l. in 1947, in 1950 en dit jaar. Zondag j.l. kwam ds. Van Enk van zijn derde West-Indië-periode weer thuis in de pastorie aan de Kerke wijk, na een bootreis van twee weken. In het vroege voorjaar - op 24 maart van dit jaar - vertrok de predikant per vliegtuig en wipte in ruim één dag over naar het tropische stuk Nederland. Op 24 maart vond dus het vertrek uit Veenendaal plaats en twee dagen later bevond ds. Van Enk zich aan boord van het Nederlandse vlicgkampschip „Karei Door man", dat op dat moment een bezoek bracht aan Curacao en daar in de haven voor anker lag. VERBETEREN M) DDELBUURTSE WEG AANBESTEED Maandagmorgen s door b. en w. van Veenendaal aanbesteed het leggen van een riool langs eer. gedeelte van het om leidingskanaal en het reconstrueren van de Middelbuurseweg en een gedeelte van de Parallelweg. De laagste inschrijver op het werk „leg gen riool" was de fa. A. Kosters en Zn. te Eist (U.) 298.i00. Op het werk „reconstrueren Middel- buurtseweg" schreef als laagste in Bruil- Ede N.V. voor 72.500.—. De gunning is nog aangehouden. De volledige uitslag van de aanbesteding (van hoog naar laag): Leggen riool: Fa. H. Bunschoten en Zn., 's-Hertogen- bosch ƒ318.000.—; K. J. van Marle, Doorn 311.000.—; J. T. Goris, Zeist ƒ314.000.—; N.V. Aann. en wetenbouwbedrijf v.h. P. Henzen HJzn., Eist 307.000.Aann. bedr. J. Merbis, Vemendaal 305.260.Fa. A. Kosters en zn., Eist (U.) 298.400. Reconstrueren Middelbuurseweg: Fa. H. Bunschoten en zn., 's-Hertogenbosch 88.000.N.V. Aann. en wegenbouwbe drijf v.h. P. Henzen HJzn., 79.500. H. J. van Marle 78.000.— Aann. bedr. J. Merbis 74.500.—; Bruil-Ede N.V. 72.500.—. Met de invoering van de wlnterdienst- regeling van de N.S. op 5 oktober a.s. zullen de tijdstippen van de briefpost verzendingen op het postkantoor Veenen daal worden gewijzigd. Bij deze gewijzigde verzendingsgelegen heden zullen uiteraard de tijden der bus lichtingen worden aangepast. De laatste lichting van de bus aan het hoofdkantoor in de morgenuren, die aan sluiting geeft op de dagnetverzending, is van 10.30 uur gewijzigd in 8.10 uur. Voor de correspondentie, die op de nachttrei nen wordt verwerkt, is de laatste kan toor buslichting van maandag t/m vrijdag met een half uur vervroegd en gebracht op 22.00 uur. Op zaterdag vindt deze lichting plaats om 16.20 uur. Zowel op de bus aan het hoofdkantoor als op de overige bussen zullen op de datum van ingang de nieuwe lichtings tijden zijn aangegeven. De aanvangstijden van de brief- en pakketpostbestellingen ondergaan hier door geen verandering. De commandant van het schip had een aantal notabelen van het eiland uitgenodigd voor een tochtje. Ook ds. Kraan, de koopvaardij-predikant, die ds. Van Enk bij zijn aankomst verwel komde, en zei dat hij uitgenodigd was voor de volgende dag. Ds. Van Enk, resoluut als hij is, dacht bij zichzelf „daar moet ik ook bij zijn". En hij maakte de tocht mee in gezelschap van o.a. twee vlootpredikanten. Dit lezende zou men geneigd zijn te denken, dat het hele verblijf van een half jaar in de West voor ds. Van Enk een soort „snoepreisje" geweest zou zijn. Niets is minder waar. Het is daar hard werken. Voor iedereen. In het algemeen denkt men nog wel ten onrechte, dat het voor de Nederlanders in de West een uitermate plezierig leven is. Dat men daar doorlopend in een soort va kantiestemming is en daar ook naar leeft. Wij zijn van ds. Van Enk anders ge waar geworden. „Zwaar werk", zei hij, niet alleen voor mij, maar het zijn daar allemaal harde werkers, die een nor male werkdag vol maken al liggen dan de arbeidsuren iets anders dan in Ne derland. Men werkt daar van 's mor gens half acht tot twaalf uur en van 's middags één uur tot half vijf. De Nederlanders zijn voor het me- (Zie verder pagina 2) FABRIEKSBAAS DE KLEUVER ONDERSCHEIDEN Burgemeester A. Bakker van Veenen daal heeft zaterdag de ere-medaille in zilver, verbonden aan de Orde van Oran je Nassau op de borst gespeld van de heer C. de Kleuver, fabrieksbaas van de kaminhangerscentrale van de Veenen daalse Stoomspinnerij en weveren alhier. De jubilaris, die in 1907 werd geboren, kwam op 12 jarige leeftijd - op 27 sep tember 1919 - in dienst bij de V.S.W. Ds Van Enk, aan boord van de „Karei Doorman", temidden van een aantal gees telijke verzorgers. Van links naar rechts: ds Kramer, vlootprcdikant van de „Karei Doorman", ds Van Enk, ds Kruync, vloot- predikant van de Kon. Marine op Cura cao, ds Kraan, koopvaardy-predikant en de heer Lodder, beheerder van het zee manshuis van het Leger des Hcils. Amerongen is een plaatsje waar sfeer van uitgaat. Dat zal niemand kunnen ontkennen. Het heeft met zijn markante toren, zyn oude kasteel en het rijk be- boomde plein naast de kerk, waar onze moderne tijd nog niet aan geknaagd heeft, feitelyk meer weg van een oud stadje dan van e«n dorp. Het heeft een eigen gezicht; Amerongen is geen confectiedorp, zoals er vele bestaan en waar van men het éne byna niet van het andere onderscheidt. Jammer genoeg is het door de verkeersweg Utrecht-Arnhem een beetje weggedrukt. Men is, als deel nemer aan het snelverkeer, Amerongen al gepasseerd voordat men er erg in kan hebben. Toch is het de moeite waard even het snelverkeer te ontglippen om Amerongen door te ryden. Trouwens, velen hebben deze weg reeds gevonden. Ze hebben de rust „ingedronken" in het dorp, ze zijn langzaam de bochtige straten doorge sukkeld of gewandeld enze zyn weer eens teruggekomen voor korte of lan gere tijd. Door Amerongen heen zijnde staat men al spoedig aan de boorden van de Rijn, Neerlands bekendste rivier, die zich aan de voet van de Utrechtse Heu velrug „oneconomisch" door het land slingert. Inderdaad: oneconomisch. Nu zonder aanhalingstekens. Jammer genoeg zijn wij in onze jachtige tijd geneigd in dergelijke termen te denken, beter ge zegd: wij moeten ernaar handelen. En het is niet om on>;e oude eerbiedwaar dige vader Rijn ,a zijn eer te tasten, maar hij slingert veel. En hij houdt zijn water niet op'peil. Men zal zich afvragen of dat iets is om zich zorgen over te maken. Immers, sedert de Batavieren in uitgeholde boomstammen of wat het dan ook voor vaartuigen geweest mogen zijn de rivier kwamen afzakken is er me nig scheepje door gevaren en nu zou de Rijn niet meer intact zijn? Zo is het niet helemaal, maar toch mankeert er het een en ander aan. De bevaarbaar heid is niet voldoende en omdat de Rijn er niet alleen ligt voor het schoonheidsminnende oog van Neer lands volk moest er iets aan gebeuren. Het scheepvaartverkeer stelt meer eisen. Het moet kunnen opboksen tegen het wegverkeer en daarom is een goed bevaarbare rivier een eerste vereiste. De Rijn nu, is thans nog slechts be- (Zie verder pagina 2) DEN HAAG. In de loop van het volgend jaar zal op de scheepswerf van Verolme de kiel worden gelegd voor een gigantisch passagiersschip van niet minder dan 120.000 ton. Dat zal de afsluiting zijn van de eerste fase in het plan van de Amerikaan L. F. Detwiler, de man die tot voor kort door velen werd uitgemaakt voor fantast en die op het ogenblik - de eerlijkheid gebiedt het te zeggen - nog altijd door enkelen niet helemaal serieus wordt genomen. Het project dat deze Amerikaan op touw heeft gezet is dan ook verbazing wekkenden voor velen winstgevend. Op een onlangs in Den Haag gehouden persconferentie heeft hij een overzicht gegeven van wat er allemaal gaat ge beuren en van wat er tot nu toe - voornamelijk administratief - verwezenlijkt is. In kort komt het plan op het volgende neer: bij Verolme in Rotterdam zullen vier enorme schepen (lengte maar liefst 400 meter) worden gebouwd, die toeristen massaal - dus goedkoop - van Amerika naar Europa en weer terugbrengen. De retoerprijs New-YorkAmsterdam zal, zonder teveel concessies aan het reiscomfort, 175 dollar worden. Zoals Detwiller meedeelde, verwacht hij dat op deze manier 900.000 passagiers per jaar de oceaan zullen oversteken. Naar zijn schatting zullen deze toeristen Europa een jaarlijkse bron van inkomsten van 500 miljoen gulden bezorgen. De bouw van vier zeekastelen en alle bijkomende projecten, zoals haven installaties, gebouwen en kantoren, zal alles bij elkaar een bedrag van 512< miljoen dollar vragen. Per schip komt dit dus neer op een belegging van 128 miljoen keiharde Amerikaanse dollars. Sinds de heer Detwiler zijn plan be kend maakte, nu twee jaren geleden, is het grootste probleem de verkrijging van de nodige financiën geweest. Eindelijk schijnt dan nu schot in de zaak te zijn gekomen, al ontweek de Amerikaan op de persconferentie meer financieringsvragen dan hij heeft be antwoord. Men beschikt thans over een bedrag van 34.5 miljoen dollar per schip en over de zekerheid dat een in ternationaal bankconsortium, dank zij een garantstelling van Fugazy Travel Bureau, New York, een van 's werelds grootste reisbureaus, een belangrijk ge deelte van de rest zal financieren. ONDER NEDERLANDSE VLAG Voor de organisatie en exploitatie van het gehele project heeft Detwiler een maatschappij opgericht, de Ameri can European Lines N.V. President directeur van de firma is prof. dr. P. S. Gerbrandy, de Amerikaan zelf is een van de directeuren. Op 17 september j.l. heeft de eerste officiële ontmoeting plaats gehad tussen technische verte genwoordigers van de nieuwe onderne ming en deskundigen van de Verolme- werf. Zij zullen de technische moeilijk heden regelen die samengaan met de bouw van vier enorme oceaanreuzen, die ieder 8000 passagiers en 2000 be manningsleden moeten vervoeren. De bedoeling is dat het eerste schip in drie jaren afgebouwd zal zijn, terwijl, dank zij seriewerk dat voor een gedeelte ook door het buitenland wordt geleverd, de bouwtijd van de drie overige schepen telkens een jaar zal zijn. Wanneer al les volgens plan verloopt zal het vier tal - dat in volgorde van bouw de volgende namen krijgt: United Nations, New Yorker, Lisbon en Hollander - in 1966 in de vaart zijn. De schepen van de American Euro pean Lines zullen varen onder Neder landse vlag. Het is hierdoor mogelijk Nederlandse bemanningsleden aan te stellen die Hollandse guldens krijgen uitbetaald, wat veel goedkoper is dan het uitbetalen van (hogere) Amerikaan- (Zie verder pagina 2) Zondag nam ds. C. v. Viegen, wegens vertrek naar Overberg, afscheid van zyn gemeente te Achterberg, welke h(j ruim 35 jaar heeft gediend. De kerk was voor deze gelegenheid tot in alle hoeken bezet. Onder degenen die deze afscheidsdienst bijwoonden, merkten wij o.a. op ds. v. d. Pol van Veenendaal, ds. N. Kooreman van Rhenen, ds. Stekelenburg van Eist, de heer J. M. Meijer en vele afgevaardigden van plaatselijke en naburige kerken w.o. Lienden, Ochten en de kerkeraad van Overberg. Na schriftlezing en gebed, hield de scheidende leraar een predikatie over Hebreeën 4 14-16. Na zijn gehoor eerst uitvoerig bij het tekstwoord te hebben bepaald, richtte ds. v. Viegen zich met een persoonlijk dankwoord tot de aan wezigen en prees de goede samenwerking met de kerkeraad en gemeente, alsmede de organist en de koster voor de trouw aan de gemeente bewezen. Ook bracht hij een dankwoord aan het bestuur van de jongelingsvereniging, leidsters en leiders van de zondagsschool en aan het hoofd der school voor de goede samenwerking. Daartoe in de gelegenheid gesteld, richt ten zich achtereenvolgens ds. v. d. Pol (namens de classis), ds. N. Kooreman en De stuwdam en een gedeelte van de kanalisering van de Rijn. De dikste zwarte lijn op de tekening geeft de zuidelyke grens aan van de nieuwe rivier. De Rijn zal ter plaat se minder bochtig worden, gerekend naar het gedeelte oude rivier dat daaronder loopt. Het vetgedrukte „bobbeltje" op de tekening is de ge projecteerde schutsluis. ds. Stekelenburg zdch tot de scheidende predikant. Namens kerkeraad en gemeen te werd ds. v. Vietfen toegesproken door de ouderling J. Heimei, die de aan wezigen verzocht de scheidende predikant staande toe te zingen Ps. 121 3, 4: „Zijn wacht waarop men hopen mag" en „De Heer zal u steeds gade slaan." De heer H. v. d. Born, als laatste, sprak als vriend tot de fam. v. Viegen en verzocht de ge meente staande te zingen Ps. 134 3: „Dat 's Heren zegen op u daSI." Na afloop van de dieiast namen alle aanwezigen persoonlijk afscheid van pre dikant en echtgenote. Enige weken geleden werd in de buurt schap Achterberg onder Rhenen een proef genomen met de uitgifte van knipkaar ten door melkhandelaren, waarop de schoolkinderen melk konden verkrijgen tijdens de schooluren. Door de welwillende medewerking van de melkhandelaren in Rhenen-Stad zal deze proef nu binnenkort tot de gehele gemeente Rhenen worden uitgebreid. Het plaatselijk schoolmelkcomité, waar van wethouder J. Boelhouder voorzitter is, heeft dit in een uitvoerig rondschrij ven aan alle ouders van schoolgaande kin deren medegedeeld. De nieuwe regeling is maand eg 28 sep tember ingegaan. De beide schoolartsen, de dames F. G. S. Kruijne en M. B. Buenk-van Engelen, hebben aan de voet van de rondzendbrief een opwekking geplaatst de kinderen vooral te laten deelnemen aan het drin ken van melk op school. Burgemeester J. A. Hosang opende vrijdagavond j.l. om 8 uur de openbare verga dering van de gemeenteraad in het gemeentehuis te Renswoude. De agenda voor deze vergadering, die 16 punten bevatte, werd daarop in een vlot tempo afgewikkeld en alleen het voorstel tot de bouw van 14 woningwetwoningen gaf wat meer stof tot discussie. Na de voorlezing van de notulen van de vorige vergadering door de secretaris, be sloot de raad het bedrag der exploitatievergoeding per leerling voor het jaar 1960 onveranderd vast te stellen op ƒ35.—. Dit bedrag is thans alleen bestemd voor de school met de Bijbel, aangezien met de grenswijziging per 1 januari a.s. de R.K. school overgaat naar Veenendaal. Met de vaststelling van de 6e wijziging van de salaris- en loonverordening 1955 be treffende een aanvulling van de diplomatoelagen, alsook met de aankoop van een perceeltje grond aan de Van Reedeweg, groot 14 m2, voor de aanleg van deze weg, ging de raad vervolgens zonder meer accoord. beschikbaar. Ter bevordering van de ver- De beide volgende punten hadden be trekking op de verlening van een extra- bijdrage van 500.— uit de gemeentekas aan een tweetal inwoners voor de bouw van eengezinswoningen aan de Nieuwe- weg, waarbij dan tevens een tweetal noodwoningen zal verdwijnen. Deze bijdrage was gevraagd omdat het zogenaamde Terlingenfonds voor dit doel een gelijk bedrag beschikbaar stelt en de financiële omstandigheden van betrokke nen anders de uitvoering van de voor genomen bouwplannen niet toelaat. In verband hiermede stelt genoemd fonds hiervoor eveneens gratis bouwplannen M. P. D., winkelier te Gelders Veenen daal zou met zijn auto niet voldoende rechts gehouden hebben toen hij in zijn woonplaats van de Nieuweweg de Holle- weg inzwenkte. Er was een botsing met een tegenligger ontstaan. Voor het Wagenings kantongerecht be toogde verdachte, dat de bewuste bocht niet anders genomen kon worden dan hij het had gedaan. Uiterst rechts blijven lukt eenvoudig niet. De verbalisant, hoofdagent Peerbolte, werd als getuige gehoord en deze beves tigde, dat de scherpe bocht bijzonder moeilijk was. De praktijk heeft geleerd, dat haast niet anders gereden kan wor den dan verdachte deed. De officier achtte daarop wel bewezen, dat verdachte niet uiterst rechts gehou den had, maar hij vond het geen straf bare overtreding en vroeg ontslag van rechtsvervolging. Rechter v. d. Brand be sloot tot vrijspraak omdat niet bewezen was dat D. verder van de rechterkant gebleven was dan de omstandigheden rechtvaardigen. Bij het linksaf slaan had A van de B, houtbewerker te Veenendaal de doorgang niet vrij gelaten voor een hem tegemoet komende bromfietser, waardoor een bot sing was ontstaan. Het regende nogal op dat ogenblik en dat is waarschijnlijk de oorzaak ge weest, dat ik de man in het geheel niet heb opgem'erkt. Ik begrijp er zelf niets van, want even tevoren had ik nog ge- pliceerde de rechter. Maar als u denkt, dat het nodig is. lijkt het me het beste, dat u eens schrijft naar de burgemeester van Ede, Wij kunnen er niets aan doen. Het vonnis luidde hierop 50.of 10 d. met een voorwaardelijke ontzegging van de bevoegdheid motorrijtuigen te be sturen voor de tijd van drie maanden met «een proeftijd van twee jaar. Mej. G. van D., cheffin te Alkmaar, stopt voor een paar kinderen. Ik had dus kantongerecht te Wageningen, en dat een heel lage snelheid, verdedigde ver- maakte de toch al moeilijke situatie nog dachte zich. lastiger. Naar links heeft men totaal geen werd vrijdag voor het Wagenings kan- Tegen de politie hebt u verklaard, uitzicht en mede daardoor is mea veel tongerecht ten laste gelegd niet voldoende dat uw voorruit beslagen was, zag rech- eerder op de kruising dan men dejikt. naar links te zijn uitgeweken bij het in ter v. d. Brand in het proces-verbaal. Hebt u het stopbord dan niet gezien, halen van een motor op rijksweg 12. Zij Dat klopt, gaf verdachte toe, maar informeerde de rechter. had de motor geraakt, was geslipt en ver dat kwam door de regen. Jawel, gaf verdachte toe, m.aar door volgens over de kop geslagen. Ook de Dan had u de ruit toch op zijn minst de regen had ik niet zo vlug in de gaten motorrijder was komen te vallen. zo nu en dan even schoon kunnen vegen, waar de stopstreep was aangebracht. De auto voor me wcck onverwacht vond mr. v. d. Brand. Dit is veel te ge- U bent ook nog tegen een tegenligger naar links uit om de motorist in te ha- vaarlijk, dat ziet u nu weer. gebotst, wist rechter v. d. Brand. Hoe len. Ik zag toen plotseling de motorist Verdachte heeft zeer onverantwoor- kwam dat? voor mijn auto, remde en haalde naar delijk gehandeld door met een beslagen De auto die ik voorrang had moeten links uit, maar daarbij slipte ik tenge- voorruit te blijven rijden, waardoor hij verlenen, raakte mijn linker spatbord en volge van de door de regen gladde weg, geen uitzicht meer had op het andere dat bewijst wel, dat ik het kruispunt op luidde verdachtes verdediging. het moment van de aanrijding al bijna Dan hebt u toch wel heel erg dicht gepasseerd was. Door de schok ben ik achter de auto voor u gereden, anders van richting veranderd en trapte ik per was het niet eens nodig geweest om te ongeluk op het gas in plaats van op de gaan remmen, merkte rechter v. d. Brand rem. Daardoor kwam ik in botsing met op. die derde wagen, legde L. uit. Als uw reactie de oorzaak is van een 60.— of 12 d., eiste de officier. slippartij dan wordt dat toch wel erg be- m Is het niet mogelijk, dat de situatie denkelijk, vond ook de o^ier, mr Leu- Voorburg, met zijn personenauto geen bij dat kruispunt verbeterd wordt, infor- sink. Dat het geregend had doet niets ter- voorrang verleend aan een andere perso- meerde verdachte, bijvoorbeeld door het zake. De weg richt zich niet naar u, maar nenauto. plaatsen van verkeerslichten, zo>dat ieder u moet zich naar de weg richten. Dat Ik was juist uit een zware regenbui verplicht is te stoppen? bebt u echter kennelijk niet gedaan, verlost, zei verdachte vrijdag voor het Dat moet u bij een stopbord' ook, Te- Eis en vonnis J 100, of 20 dagen. betering van de volkshuisvesting stelden burgemeester en wethouders de raad voor (Zie verder 2e blad) verkeer, 60.of 12 d. eiste de officier. In verband met verdachtes moeilijke financiële omstandigheden maakte de rechter er 50.of 10 d. van. Op de stopkruising Prins Bernhardlaan- Buurtlaan-Oost te Gelders Veenendaal had H. O. L., handelsagent-makelaar te JEUGDAPPèL In het verenigingsgebouw achter de Ned. Herv. Kerk werd zaterdagavond een jeugdappèl gehouden. Vele jongeren en ook ouderen hadden aan de oproep ge hoor gegeven die een tweeledig doel had. Ten eerste om de jeugd, na de vakanties weer achter de rug zijn, bijeen te bren gen en hen voor te bereiden op de ko mende winter en ten tweede om kennis te maken met de nieuwe predikant ds. L. A. Klootwijk. Na een openingswoord door de heer G. Cozijnsen, die tevens een opwekkend woord sprak voor het komende winter werk, werd de avond verder gevuld met muziek, samenspraak en hersengymna stiek. Na de pauze hield de heer B. Val kenburg een inleiding over „Jeugd en evangelie". Ds. L. A. Klootwijk werd tot ere-voorzitter van de C.J.V. benoemd en sprak een slotwoord, waarin hij de jeugd wees op de gevaren die hen omringen. WAARSCHUWING De postcommandant der Rijkspolitie al hier laat een waarschuwend woord horen aan het adres van de weggebruikers met het oog op de komende winter. Nu het 's avonds vroeger donker wordt gebeurt het maar al te vaak dat automobilisten, brommers en wielrijders zonder goede verlichting worden gesignaleerd. Een goe de verlichting is naar zijn mening een eerste vereiste en van het grootste be lang voor een veilig verkeer. IN DIVERSE MODE TINTEN IKKCNFQNDSIFVC/MNCICR

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1959 | | pagina 1