Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Voor de
KANTONRECHTER
Derde wolmars startte met bijna
1900 deelnemers
MULDER
MELIS OPTIEK
Dominee Van Enk weer terug uit de West
PTT- buslichtingen
Veenendaal
DE STUWDAM
een waterwerk in de Rijn, dat straks de
aantrekkelijkheid van Amerongen
kan verhogen
Reuzenschepen op stapel voor massaal
toerisme
Bouwplan voor 14 huizen en bevordering
van particuliere woningbouw
SCHERPENZEEL
montuur/
33e jaargang
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1959
Nr. 77
Uitgave: „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Stichts en Gelders Veenendaal, Amerongen, Eist, Rhenen, Achterberg, Overberg, De Haar, Kade, Maanderbuurt, Ederveen, Renswoude, Scherpenzeel
Goede voorbereiding deed tocht voor 100 procent slagen
M. de Man nam afscheid van
Veenendaalse
IJzerindustrie N.V.
ASSURANTIEKANTOOR
ALLE VERZEKERINGEN.
HYPOTHEKEN EN
FINANCIERINGEN,
De fantasie van een Amerikaan wordt werkelijkheid
ACHTERBERG
Ds. C. v. Viegen nam afscheid
van Ned. Herv. gemeente
Knipkaarten voor schoolmelk
nu ook in Rhenen-stad
UIT DE RAADZAAL VAN RENSWOUDE
(Nog geen bejaardenwoningen)
AANBIEDING VAN BEGROTING EN REKENING
Bijdragen voor particuliere
woningbouw
-rry KIEST....UW EIGEN
H00FD5TR51 TEL 3184VEENENDAAL
Redactie en administratie:
Parallelweg 10 Veenendaal
Telefoon K 8385-2023 - Girono. 5S3427
Redactie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven btf
de agentschappen van „De Vallei" in
de plaatsen van verschijning
VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 15 cent
Speciale contractprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie L50
Rubriek Vraag en Aanbad 1-10
woorden 1,elk woord meer
10 cent
Abonnementsprijs 1,65 per kwartaal
Losse nummers 10 cent
Op de foto: De fleurig geklede meisjes
van de V.G.L.O.-school, die er vrolijk
op los liepen in de zaterdag j.l.
gehouden wolmars.
De derde wolmars behoort weer tot het verleden. By na 1900 wandel-enthousiasten
hebben kunnen genieten van al het moois dat de omgeving van Veenendaal aan
natuurschoon te bieden heeft. Het was echter niet alleen het prachtige parcours dat
de aandacht trok, maar meer nog dat deze tocht, dank zy uitnemende voorbereiding,
zo'n prima verloop had. Nu is het wel zo dat men met elke wandeltocht meer ervaring
opdoet, maar ook het aantal deelnemers wordt steeds groter.
BUna 1900 deelnemers, verdeeld over 74 groepen en 320 individuelen, voor een
plaats als Veenendaal, waar de wandelsport nog in opkomst is, heel wat. De tocht
is weer uitstekend geslaagd en de organisatoren kunnen dan ook met voldoening
terugzien.
Om half drie startte de deelnemers voor
de 20 km uit de pijpenla van de Hollandia
Tricot. Dank zij een uitstekende geluids
installatie en het alles overheersende
stemgeluid van de heer Spanjerberg, ver
liep de start vrij snel. Direct daarna ver
trokken de 15 km lopers en tenslotte ook
de talrijke kleintjes. Om kwart over drie
was de hele stoet op mars. De tocht ver
liep dank zij het prachtige weer prima.
Over de Industrielaan en Parallelweg ging
het door de landelijke buurtschap Ach
terberg om dan na de rust via Pratten-
burg naar Veenendaal terug te keren,
waar duizenden belangstellenden de wan
delaars opwachtten terwijl de aanmoedi
gingen van het publiek hen naar de finish
vergezelden.
Onder de deelnemers merkten we o.a.
op, de reservepolitie uit Haarlem, de ver
bindingstroepen uit Ede, de Veenendaalse
politie en niet te vergeten de kranige
groep van de Veenendaalse B.B. Verder
waren er groepc-n uit Wadenoyen, Ermelo
Nijkerk, Renkum, Lunteren, Wolfheze,
Het afscheid van de procuratiehouder,
kennismaking met de nieuwe directeur
en de officiële ingebruikstelling van de
nieuwe kantoren en monsterkamer. Om
deze drie oorzaken wapperden vrydag en
zaterdag j.l. de vlaggen van de fabrieks
gebouwen van de Veenendaalse IJzer
industrie, voorheen G. H. van Leeuwen,
thans een naamloze vennootschap.
Allereerst het afscheid van de procu
ratiehouder, de heer M. de Man, niet al
leen bij de medewerkers van de Veenen
daalse IJzerindustrie, maar in geheel
Veenendaal een geziene figuur, die o.m.
jarenlang een belangrijke plaats innam
in de kerkeraad van de Hervormde ge
meente van Veenendaal. De scheidende
functionaris had er meer dan 50 jaar
trouwe dienst opzitten en had zijn functie
neergelegd wegens het bereiken van de
pensioengerechtige leeftijd.
De directeur van de nieuwe N.V. is drs.
H. Antvelink. De heer B. B. van Leeuwen,
de vroegere firmant, is thans president
commissaris van de N.V.
Tenslotte is het bedrijf geheel gemoder
niseerd. De laatste vernieuwing betrof de
kantoren en de monsterkamers. Fabriek
en bijbehorende gebouwen geven thans
zowel aan de buiten- als aan de binnen
kant een frisse en ruime indruk. Het ge
heel is in frisse kleuren geschilderd.
Vrijdagmiddag was er een officiële ont
vangst voor de genodigden, waarvan zeer
velen gebruik maakten. Onder de aan
wezigen merkten we o.a. op burgemeester
en wethouders van Veenendaal met de
gemeentesecretaris, wethouder Wiege-
raadt van Ede, afgevaardigden van vak
bonden en vertegenwoordigers van an
dere Veenendaalse bedrijven. Daarnaast
een groot aantal leveranciers en klanten.
In een intieme bijeenkomst voor het
personeel op zaterdagmorgen dankte de
vroegere firmant de heer B. B. van Leeu
wen de heer De Man voor diens jaren
lange trouwe diensten, aan het bedrijf
bewezen.
De heer De Man kreeg diverse geschen
ken aangeboden. De heer Verwoert, voor
zitter van de Bedrijfsraad, overhandigde
een pick-up namens het personeel, ter
wijl de heer Pon, die tijdens ziekte van de
heer B. B. van Leeuwen de directie had
waargenomen, bood een werphengel aan
en mej. H. C. van Leeuwen, namens de
familie Van Leeuwen, een bon voor een
grammofoonplaat. Ook het winkelperso
neel van de fa. G. H. van Leeuwen, bood
bij monde van de heer De Kamper, een
geschenk aan.
Daarnaast waren er geschenken voor de
directie. Van het fabriekspersoneel een
klok voor de kantine, aangeboden door
drs. Antvelink en van het kantoorperso
neel eveneens een klok, voor de hal.
Tenslotte werd namens de N.V. een bij
zonder geschenk overhandigd aan de heer
B. B. van Leeuwen, n.l. een draadplastic,
ontworpen door één van de leidinggeven
de personeelsleden, de heer Hofstede en
vervaardigd in het bedrijf.
KEPKfWIJK »67 -TEL.3000 VEENENDIAAL
Company of North America
Gevolmachtigde van de Insurance
Bennekom, Wageningen, Eist, Amerongen
Scherpenzeel, Soest, Ede en vele andere
plaatsen.
Ook vele scholen in en buiten Veenen
daal waren vertegenwoordigd, alsmede
alle plaatselijke wandelverenigingen en
dat zijn er velen.
Het mooist van alles is echter dat prak
tisch alle deelnemers buitengewoon te
vreden waren over deze tocht.
De leider van SSS, de heer Elsacker,
riep ons toe: „Het gaat prachtig", terwijl
de jongens van de Overbergse Trekvogels
de duimen in de lucht staken, ten teken
dat alles oké was. Het stralende gezicht
van de heer Breekveld van Ritmeester
sprak voor zich zelf en de heer Bas van
Frisia vond dat er nu maar eens echt ge
wandeld moest worden. Hij deed toen
hij wat achter geraakt was, dan ook
weinig moeite om zijn groep in te halen.
Terwijl de deelnemers uit Soest van oor
deel waren dat niet alleen in hun om
geving prachtig natuurschoon was tc ge
nieten. Mej. Hilferink, van SKF, die er
in drie jaar tijds al zo'n slordige duizend
kilometer op heeft zitten en ernstige plan
nen heeft om de Amerongse kilometer
vreter Marinck naar de kroon te steken,
vond het een prachtige tocht. Hoewel zij
liever op begaanbare wegen wandelt dan
in de bossen, had deze wandelaarster
toch alle waardering voor de samenstel
lers van het uitgestippelde parcours. Dat
ook de Hollandia-meisjes uit Alphen, die
tussen haakjes, een keurige indruk maak
ten, het in Veenendaal prima beviel, was
van de gezichten te lezen. Vermelden we
nog, dat het Chr. Tamboer- en Pijpers
korps uit Ede voor pittige marsmuziek
zorgde en vele wandelaars in de laatste
kilometers fris en monter binnen brach
ten, dan kunnen we vaststellen dat de
organisatoren op een buitengewoon ge
slaagde derde Wolmars kunnen terugzien.
De uitslag, waarbij dient te worden op
gemerkt dat de organiserende verenigin
gen, dat wil zeggen alle wandelverenigin
gen in Veenendaal, aangesloten bij de
NCWB, buiten mededinging meeliepen,
luidt als volgt:
10 km: 1. Papyrus, Renkum; 2. Groen
tjes, Veenendaal; 3. Prinses Julianaschool,
Wageningen; 4. Natuurvrienden, Ede; 5.
LOL, Bennekom; 6. De Vrije Wandelaars,
Amerongen.
15 km: 1. VGLO 3, Veenendaal; 2. Olym-
pia, Soest; 3. Chr. Sportver., Veenendaal;
4. Natuurvrienden, Ede; 5. Speeltuinver.,
Ede-west; 6. Trekvogels, Overberg.
20 km: 1. Hollandia Trico, Alphen; 2.
Olympia, Soest; 3. Natuurvrienden, Ede;
4. SSS, Veenendaal.
Militairen groepen: 1. Haarlemse politie
2. Verbindingstroepen, Ede.
Tenslotte werd er nog een extra prijs
uitgereikt aan een wandelgroep uit Wolf
heze.
NED. RODE KRUIS VERGADERT
Dinsdag 6 oktober a.s. houdt de af
deling Veenendaal van het Nederland-
sche Roode Kruis een ledenvergadering
in het Rode Kruisgebouw aan de Sand-
brinkstraat.
MR. VAN RIEL SPREEKT VOOR V.V.D.
„Liberaal en vooruitstrevend". Over
dit onderwerp zal mr. H. van Riel spre
ken op woensdag 7 oktober a.s. in het
O.C.B.-gebouw aan de J.G. Sandbrink-
straat. Mr. van Riel is uitgenodigd door
de afd. Veenendaal van de V.V.D.
Dominee D. v. Enk, gereformeerd predikant en het langst van alle plaatselijke
predik-nten werkzaam in Veenendaal (volgend jaar mei 25 jaar) is voor de derde
maal in de West geweest, n.l. in 1947, in 1950 en dit jaar.
Zondag j.l. kwam ds. Van Enk van zijn derde West-Indië-periode weer thuis
in de pastorie aan de Kerke wijk, na een bootreis van twee weken.
In het vroege voorjaar - op 24 maart van dit jaar - vertrok de predikant per
vliegtuig en wipte in ruim één dag over naar het tropische stuk Nederland. Op
24 maart vond dus het vertrek uit Veenendaal plaats en twee dagen later bevond
ds. Van Enk zich aan boord van het Nederlandse vlicgkampschip „Karei Door
man", dat op dat moment een bezoek bracht aan Curacao en daar in de haven
voor anker lag.
VERBETEREN M) DDELBUURTSE WEG
AANBESTEED
Maandagmorgen s door b. en w. van
Veenendaal aanbesteed het leggen van
een riool langs eer. gedeelte van het om
leidingskanaal en het reconstrueren van
de Middelbuurseweg en een gedeelte van
de Parallelweg.
De laagste inschrijver op het werk „leg
gen riool" was de fa. A. Kosters en Zn.
te Eist (U.) 298.i00.
Op het werk „reconstrueren Middel-
buurtseweg" schreef als laagste in Bruil-
Ede N.V. voor 72.500.—.
De gunning is nog aangehouden. De
volledige uitslag van de aanbesteding
(van hoog naar laag): Leggen riool:
Fa. H. Bunschoten en Zn., 's-Hertogen-
bosch ƒ318.000.—; K. J. van Marle, Doorn
311.000.—; J. T. Goris, Zeist ƒ314.000.—;
N.V. Aann. en wetenbouwbedrijf v.h. P.
Henzen HJzn., Eist 307.000.Aann.
bedr. J. Merbis, Vemendaal 305.260.Fa.
A. Kosters en zn., Eist (U.) 298.400.
Reconstrueren Middelbuurseweg: Fa.
H. Bunschoten en zn., 's-Hertogenbosch
88.000.N.V. Aann. en wegenbouwbe
drijf v.h. P. Henzen HJzn., 79.500.
H. J. van Marle 78.000.— Aann. bedr.
J. Merbis 74.500.—; Bruil-Ede N.V.
72.500.—.
Met de invoering van de wlnterdienst-
regeling van de N.S. op 5 oktober a.s.
zullen de tijdstippen van de briefpost
verzendingen op het postkantoor Veenen
daal worden gewijzigd.
Bij deze gewijzigde verzendingsgelegen
heden zullen uiteraard de tijden der bus
lichtingen worden aangepast.
De laatste lichting van de bus aan het
hoofdkantoor in de morgenuren, die aan
sluiting geeft op de dagnetverzending, is
van 10.30 uur gewijzigd in 8.10 uur. Voor
de correspondentie, die op de nachttrei
nen wordt verwerkt, is de laatste kan
toor buslichting van maandag t/m vrijdag
met een half uur vervroegd en gebracht
op 22.00 uur. Op zaterdag vindt deze
lichting plaats om 16.20 uur.
Zowel op de bus aan het hoofdkantoor
als op de overige bussen zullen op de
datum van ingang de nieuwe lichtings
tijden zijn aangegeven.
De aanvangstijden van de brief- en
pakketpostbestellingen ondergaan hier
door geen verandering.
De commandant van het schip had
een aantal notabelen van het eiland
uitgenodigd voor een tochtje. Ook ds.
Kraan, de koopvaardij-predikant, die
ds. Van Enk bij zijn aankomst verwel
komde, en zei dat hij uitgenodigd was
voor de volgende dag. Ds. Van Enk,
resoluut als hij is, dacht bij zichzelf
„daar moet ik ook bij zijn". En hij
maakte de tocht mee in gezelschap van
o.a. twee vlootpredikanten.
Dit lezende zou men geneigd zijn te
denken, dat het hele verblijf van een
half jaar in de West voor ds. Van Enk
een soort „snoepreisje" geweest zou zijn.
Niets is minder waar. Het is daar hard
werken. Voor iedereen. In het algemeen
denkt men nog wel ten onrechte, dat
het voor de Nederlanders in de West
een uitermate plezierig leven is. Dat
men daar doorlopend in een soort va
kantiestemming is en daar ook naar
leeft.
Wij zijn van ds. Van Enk anders ge
waar geworden. „Zwaar werk", zei hij,
niet alleen voor mij, maar het zijn daar
allemaal harde werkers, die een nor
male werkdag vol maken al liggen dan
de arbeidsuren iets anders dan in Ne
derland. Men werkt daar van 's mor
gens half acht tot twaalf uur en van
's middags één uur tot half vijf.
De Nederlanders zijn voor het me-
(Zie verder pagina 2)
FABRIEKSBAAS DE KLEUVER
ONDERSCHEIDEN
Burgemeester A. Bakker van Veenen
daal heeft zaterdag de ere-medaille in
zilver, verbonden aan de Orde van Oran
je Nassau op de borst gespeld van de
heer C. de Kleuver, fabrieksbaas van de
kaminhangerscentrale van de Veenen
daalse Stoomspinnerij en weveren alhier.
De jubilaris, die in 1907 werd geboren,
kwam op 12 jarige leeftijd - op 27 sep
tember 1919 - in dienst bij de V.S.W.
Ds Van Enk, aan boord van de „Karei
Doorman", temidden van een aantal gees
telijke verzorgers. Van links naar rechts:
ds Kramer, vlootprcdikant van de „Karei
Doorman", ds Van Enk, ds Kruync, vloot-
predikant van de Kon. Marine op Cura
cao, ds Kraan, koopvaardy-predikant en
de heer Lodder, beheerder van het zee
manshuis van het Leger des Hcils.
Amerongen is een plaatsje waar sfeer van uitgaat. Dat zal niemand kunnen
ontkennen. Het heeft met zijn markante toren, zyn oude kasteel en het rijk be-
boomde plein naast de kerk, waar onze moderne tijd nog niet aan geknaagd
heeft, feitelyk meer weg van een oud stadje dan van e«n dorp. Het heeft een
eigen gezicht; Amerongen is geen confectiedorp, zoals er vele bestaan en waar
van men het éne byna niet van het andere onderscheidt. Jammer genoeg is het
door de verkeersweg Utrecht-Arnhem een beetje weggedrukt. Men is, als deel
nemer aan het snelverkeer, Amerongen al gepasseerd voordat men er erg in
kan hebben.
Toch is het de moeite waard even het snelverkeer te ontglippen om Amerongen
door te ryden. Trouwens, velen hebben deze weg reeds gevonden. Ze hebben de
rust „ingedronken" in het dorp, ze zijn langzaam de bochtige straten doorge
sukkeld of gewandeld enze zyn weer eens teruggekomen voor korte of lan
gere tijd.
Door Amerongen heen zijnde staat
men al spoedig aan de boorden van de
Rijn, Neerlands bekendste rivier, die
zich aan de voet van de Utrechtse Heu
velrug „oneconomisch" door het land
slingert.
Inderdaad: oneconomisch. Nu zonder
aanhalingstekens. Jammer genoeg zijn
wij in onze jachtige tijd geneigd in
dergelijke termen te denken, beter ge
zegd: wij moeten ernaar handelen. En
het is niet om on>;e oude eerbiedwaar
dige vader Rijn ,a zijn eer te tasten,
maar hij slingert veel. En hij houdt
zijn water niet op'peil.
Men zal zich afvragen of dat iets is
om zich zorgen over te maken. Immers,
sedert de Batavieren in uitgeholde
boomstammen of wat het dan ook
voor vaartuigen geweest mogen zijn
de rivier kwamen afzakken is er me
nig scheepje door gevaren en nu zou
de Rijn niet meer intact zijn? Zo is het
niet helemaal, maar toch mankeert er
het een en ander aan. De bevaarbaar
heid is niet voldoende en omdat de
Rijn er niet alleen ligt voor het
schoonheidsminnende oog van Neer
lands volk moest er iets aan gebeuren.
Het scheepvaartverkeer stelt meer
eisen. Het moet kunnen opboksen tegen
het wegverkeer en daarom is een goed
bevaarbare rivier een eerste vereiste.
De Rijn nu, is thans nog slechts be-
(Zie verder pagina 2)
DEN HAAG. In de loop van het volgend jaar zal op de scheepswerf van
Verolme de kiel worden gelegd voor een gigantisch passagiersschip van niet
minder dan 120.000 ton. Dat zal de afsluiting zijn van de eerste fase in het plan
van de Amerikaan L. F. Detwiler, de man die tot voor kort door velen werd
uitgemaakt voor fantast en die op het ogenblik - de eerlijkheid gebiedt het te
zeggen - nog altijd door enkelen niet helemaal serieus wordt genomen.
Het project dat deze Amerikaan op touw heeft gezet is dan ook verbazing
wekkenden voor velen winstgevend. Op een onlangs in Den Haag gehouden
persconferentie heeft hij een overzicht gegeven van wat er allemaal gaat ge
beuren en van wat er tot nu toe - voornamelijk administratief - verwezenlijkt
is. In kort komt het plan op het volgende neer: bij Verolme in Rotterdam zullen
vier enorme schepen (lengte maar liefst 400 meter) worden gebouwd, die toeristen
massaal - dus goedkoop - van Amerika naar Europa en weer terugbrengen.
De retoerprijs New-YorkAmsterdam zal, zonder teveel concessies aan het
reiscomfort, 175 dollar worden. Zoals Detwiller meedeelde, verwacht hij dat op
deze manier 900.000 passagiers per jaar de oceaan zullen oversteken. Naar zijn
schatting zullen deze toeristen Europa een jaarlijkse bron van inkomsten van
500 miljoen gulden bezorgen.
De bouw van vier zeekastelen en
alle bijkomende projecten, zoals haven
installaties, gebouwen en kantoren, zal
alles bij elkaar een bedrag van 512<
miljoen dollar vragen. Per schip komt
dit dus neer op een belegging van 128
miljoen keiharde Amerikaanse dollars.
Sinds de heer Detwiler zijn plan be
kend maakte, nu twee jaren geleden,
is het grootste probleem de verkrijging
van de nodige financiën geweest.
Eindelijk schijnt dan nu schot in de
zaak te zijn gekomen, al ontweek de
Amerikaan op de persconferentie meer
financieringsvragen dan hij heeft be
antwoord. Men beschikt thans over een
bedrag van 34.5 miljoen dollar per
schip en over de zekerheid dat een in
ternationaal bankconsortium, dank zij
een garantstelling van Fugazy Travel
Bureau, New York, een van 's werelds
grootste reisbureaus, een belangrijk ge
deelte van de rest zal financieren.
ONDER NEDERLANDSE VLAG
Voor de organisatie en exploitatie
van het gehele project heeft Detwiler
een maatschappij opgericht, de Ameri
can European Lines N.V. President
directeur van de firma is prof. dr. P. S.
Gerbrandy, de Amerikaan zelf is een
van de directeuren. Op 17 september
j.l. heeft de eerste officiële ontmoeting
plaats gehad tussen technische verte
genwoordigers van de nieuwe onderne
ming en deskundigen van de Verolme-
werf. Zij zullen de technische moeilijk
heden regelen die samengaan met de
bouw van vier enorme oceaanreuzen,
die ieder 8000 passagiers en 2000 be
manningsleden moeten vervoeren. De
bedoeling is dat het eerste schip in drie
jaren afgebouwd zal zijn, terwijl, dank
zij seriewerk dat voor een gedeelte ook
door het buitenland wordt geleverd, de
bouwtijd van de drie overige schepen
telkens een jaar zal zijn. Wanneer al
les volgens plan verloopt zal het vier
tal - dat in volgorde van bouw de
volgende namen krijgt: United Nations,
New Yorker, Lisbon en Hollander - in
1966 in de vaart zijn.
De schepen van de American Euro
pean Lines zullen varen onder Neder
landse vlag. Het is hierdoor mogelijk
Nederlandse bemanningsleden aan te
stellen die Hollandse guldens krijgen
uitbetaald, wat veel goedkoper is dan
het uitbetalen van (hogere) Amerikaan-
(Zie verder pagina 2)
Zondag nam ds. C. v. Viegen, wegens
vertrek naar Overberg, afscheid van zyn
gemeente te Achterberg, welke h(j ruim
35 jaar heeft gediend. De kerk was voor
deze gelegenheid tot in alle hoeken bezet.
Onder degenen die deze afscheidsdienst
bijwoonden, merkten wij o.a. op ds. v. d.
Pol van Veenendaal, ds. N. Kooreman van
Rhenen, ds. Stekelenburg van Eist, de
heer J. M. Meijer en vele afgevaardigden
van plaatselijke en naburige kerken w.o.
Lienden, Ochten en de kerkeraad van
Overberg. Na schriftlezing en gebed, hield
de scheidende leraar een predikatie over
Hebreeën 4 14-16. Na zijn gehoor eerst
uitvoerig bij het tekstwoord te hebben
bepaald, richtte ds. v. Viegen zich met
een persoonlijk dankwoord tot de aan
wezigen en prees de goede samenwerking
met de kerkeraad en gemeente, alsmede
de organist en de koster voor de trouw
aan de gemeente bewezen. Ook bracht hij
een dankwoord aan het bestuur van de
jongelingsvereniging, leidsters en leiders
van de zondagsschool en aan het hoofd
der school voor de goede samenwerking.
Daartoe in de gelegenheid gesteld, richt
ten zich achtereenvolgens ds. v. d. Pol
(namens de classis), ds. N. Kooreman en
De stuwdam en
een gedeelte van
de kanalisering
van de Rijn. De
dikste zwarte lijn
op de tekening
geeft de zuidelyke
grens aan van de
nieuwe rivier. De
Rijn zal ter plaat
se minder bochtig
worden, gerekend
naar het gedeelte
oude rivier dat
daaronder loopt.
Het vetgedrukte
„bobbeltje" op de
tekening is de ge
projecteerde
schutsluis.
ds. Stekelenburg zdch tot de scheidende
predikant. Namens kerkeraad en gemeen
te werd ds. v. Vietfen toegesproken door
de ouderling J. Heimei, die de aan
wezigen verzocht de scheidende predikant
staande toe te zingen Ps. 121 3, 4: „Zijn
wacht waarop men hopen mag" en „De
Heer zal u steeds gade slaan." De heer
H. v. d. Born, als laatste, sprak als vriend
tot de fam. v. Viegen en verzocht de ge
meente staande te zingen Ps. 134 3: „Dat
's Heren zegen op u daSI."
Na afloop van de dieiast namen alle
aanwezigen persoonlijk afscheid van pre
dikant en echtgenote.
Enige weken geleden werd in de buurt
schap Achterberg onder Rhenen een proef
genomen met de uitgifte van knipkaar
ten door melkhandelaren, waarop de
schoolkinderen melk konden verkrijgen
tijdens de schooluren.
Door de welwillende medewerking van
de melkhandelaren in Rhenen-Stad zal
deze proef nu binnenkort tot de gehele
gemeente Rhenen worden uitgebreid.
Het plaatselijk schoolmelkcomité, waar
van wethouder J. Boelhouder voorzitter
is, heeft dit in een uitvoerig rondschrij
ven aan alle ouders van schoolgaande kin
deren medegedeeld.
De nieuwe regeling is maand eg 28 sep
tember ingegaan.
De beide schoolartsen, de dames F. G.
S. Kruijne en M. B. Buenk-van Engelen,
hebben aan de voet van de rondzendbrief
een opwekking geplaatst de kinderen
vooral te laten deelnemen aan het drin
ken van melk op school.
Burgemeester J. A. Hosang opende vrijdagavond j.l. om 8 uur de openbare verga
dering van de gemeenteraad in het gemeentehuis te Renswoude. De agenda voor deze
vergadering, die 16 punten bevatte, werd daarop in een vlot tempo afgewikkeld en
alleen het voorstel tot de bouw van 14 woningwetwoningen gaf wat meer stof tot
discussie.
Na de voorlezing van de notulen van de vorige vergadering door de secretaris, be
sloot de raad het bedrag der exploitatievergoeding per leerling voor het jaar 1960
onveranderd vast te stellen op ƒ35.—. Dit bedrag is thans alleen bestemd voor de
school met de Bijbel, aangezien met de grenswijziging per 1 januari a.s. de R.K.
school overgaat naar Veenendaal.
Met de vaststelling van de 6e wijziging van de salaris- en loonverordening 1955 be
treffende een aanvulling van de diplomatoelagen, alsook met de aankoop van een
perceeltje grond aan de Van Reedeweg, groot 14 m2, voor de aanleg van deze weg,
ging de raad vervolgens zonder meer accoord.
beschikbaar. Ter bevordering van de ver-
De beide volgende punten hadden be
trekking op de verlening van een extra-
bijdrage van 500.— uit de gemeentekas
aan een tweetal inwoners voor de bouw
van eengezinswoningen aan de Nieuwe-
weg, waarbij dan tevens een tweetal
noodwoningen zal verdwijnen.
Deze bijdrage was gevraagd omdat het
zogenaamde Terlingenfonds voor dit doel
een gelijk bedrag beschikbaar stelt en de
financiële omstandigheden van betrokke
nen anders de uitvoering van de voor
genomen bouwplannen niet toelaat. In
verband hiermede stelt genoemd fonds
hiervoor eveneens gratis bouwplannen
M. P. D., winkelier te Gelders Veenen
daal zou met zijn auto niet voldoende
rechts gehouden hebben toen hij in zijn
woonplaats van de Nieuweweg de Holle-
weg inzwenkte. Er was een botsing met
een tegenligger ontstaan.
Voor het Wagenings kantongerecht be
toogde verdachte, dat de bewuste bocht
niet anders genomen kon worden dan hij
het had gedaan. Uiterst rechts blijven
lukt eenvoudig niet.
De verbalisant, hoofdagent Peerbolte,
werd als getuige gehoord en deze beves
tigde, dat de scherpe bocht bijzonder
moeilijk was. De praktijk heeft geleerd,
dat haast niet anders gereden kan wor
den dan verdachte deed.
De officier achtte daarop wel bewezen,
dat verdachte niet uiterst rechts gehou
den had, maar hij vond het geen straf
bare overtreding en vroeg ontslag van
rechtsvervolging. Rechter v. d. Brand be
sloot tot vrijspraak omdat niet bewezen
was dat D. verder van de rechterkant
gebleven was dan de omstandigheden
rechtvaardigen.
Bij het linksaf slaan had A van de B,
houtbewerker te Veenendaal de doorgang
niet vrij gelaten voor een hem tegemoet
komende bromfietser, waardoor een bot
sing was ontstaan.
Het regende nogal op dat ogenblik
en dat is waarschijnlijk de oorzaak ge
weest, dat ik de man in het geheel niet
heb opgem'erkt. Ik begrijp er zelf niets
van, want even tevoren had ik nog ge-
pliceerde de rechter. Maar als u denkt,
dat het nodig is. lijkt het me het beste,
dat u eens schrijft naar de burgemeester
van Ede, Wij kunnen er niets aan doen.
Het vonnis luidde hierop 50.of 10
d. met een voorwaardelijke ontzegging
van de bevoegdheid motorrijtuigen te be
sturen voor de tijd van drie maanden met
«een proeftijd van twee jaar.
Mej. G. van D., cheffin te Alkmaar,
stopt voor een paar kinderen. Ik had dus kantongerecht te Wageningen, en dat
een heel lage snelheid, verdedigde ver- maakte de toch al moeilijke situatie nog
dachte zich. lastiger. Naar links heeft men totaal geen werd vrijdag voor het Wagenings kan-
Tegen de politie hebt u verklaard, uitzicht en mede daardoor is mea veel tongerecht ten laste gelegd niet voldoende
dat uw voorruit beslagen was, zag rech- eerder op de kruising dan men dejikt. naar links te zijn uitgeweken bij het in
ter v. d. Brand in het proces-verbaal. Hebt u het stopbord dan niet gezien, halen van een motor op rijksweg 12. Zij
Dat klopt, gaf verdachte toe, maar informeerde de rechter. had de motor geraakt, was geslipt en ver
dat kwam door de regen. Jawel, gaf verdachte toe, m.aar door volgens over de kop geslagen. Ook de
Dan had u de ruit toch op zijn minst de regen had ik niet zo vlug in de gaten motorrijder was komen te vallen.
zo nu en dan even schoon kunnen vegen, waar de stopstreep was aangebracht. De auto voor me wcck onverwacht
vond mr. v. d. Brand. Dit is veel te ge- U bent ook nog tegen een tegenligger naar links uit om de motorist in te ha-
vaarlijk, dat ziet u nu weer. gebotst, wist rechter v. d. Brand. Hoe len. Ik zag toen plotseling de motorist
Verdachte heeft zeer onverantwoor- kwam dat? voor mijn auto, remde en haalde naar
delijk gehandeld door met een beslagen De auto die ik voorrang had moeten links uit, maar daarbij slipte ik tenge-
voorruit te blijven rijden, waardoor hij verlenen, raakte mijn linker spatbord en volge van de door de regen gladde weg,
geen uitzicht meer had op het andere dat bewijst wel, dat ik het kruispunt op luidde verdachtes verdediging.
het moment van de aanrijding al bijna Dan hebt u toch wel heel erg dicht
gepasseerd was. Door de schok ben ik achter de auto voor u gereden, anders
van richting veranderd en trapte ik per was het niet eens nodig geweest om te
ongeluk op het gas in plaats van op de gaan remmen, merkte rechter v. d. Brand
rem. Daardoor kwam ik in botsing met op.
die derde wagen, legde L. uit. Als uw reactie de oorzaak is van een
60.— of 12 d., eiste de officier. slippartij dan wordt dat toch wel erg be-
m Is het niet mogelijk, dat de situatie denkelijk, vond ook de o^ier, mr Leu-
Voorburg, met zijn personenauto geen bij dat kruispunt verbeterd wordt, infor- sink. Dat het geregend had doet niets ter-
voorrang verleend aan een andere perso- meerde verdachte, bijvoorbeeld door het zake. De weg richt zich niet naar u, maar
nenauto. plaatsen van verkeerslichten, zo>dat ieder u moet zich naar de weg richten. Dat
Ik was juist uit een zware regenbui verplicht is te stoppen? bebt u echter kennelijk niet gedaan,
verlost, zei verdachte vrijdag voor het Dat moet u bij een stopbord' ook, Te- Eis en vonnis J 100, of 20 dagen.
betering van de volkshuisvesting stelden
burgemeester en wethouders de raad voor
(Zie verder 2e blad)
verkeer, 60.of 12 d. eiste de officier.
In verband met verdachtes moeilijke
financiële omstandigheden maakte de
rechter er 50.of 10 d. van.
Op de stopkruising Prins Bernhardlaan-
Buurtlaan-Oost te Gelders Veenendaal
had H. O. L., handelsagent-makelaar te
JEUGDAPPèL
In het verenigingsgebouw achter de
Ned. Herv. Kerk werd zaterdagavond een
jeugdappèl gehouden. Vele jongeren en
ook ouderen hadden aan de oproep ge
hoor gegeven die een tweeledig doel had.
Ten eerste om de jeugd, na de vakanties
weer achter de rug zijn, bijeen te bren
gen en hen voor te bereiden op de ko
mende winter en ten tweede om kennis
te maken met de nieuwe predikant ds.
L. A. Klootwijk.
Na een openingswoord door de heer G.
Cozijnsen, die tevens een opwekkend
woord sprak voor het komende winter
werk, werd de avond verder gevuld met
muziek, samenspraak en hersengymna
stiek. Na de pauze hield de heer B. Val
kenburg een inleiding over „Jeugd en
evangelie". Ds. L. A. Klootwijk werd tot
ere-voorzitter van de C.J.V. benoemd en
sprak een slotwoord, waarin hij de jeugd
wees op de gevaren die hen omringen.
WAARSCHUWING
De postcommandant der Rijkspolitie al
hier laat een waarschuwend woord horen
aan het adres van de weggebruikers met
het oog op de komende winter. Nu het
's avonds vroeger donker wordt gebeurt
het maar al te vaak dat automobilisten,
brommers en wielrijders zonder goede
verlichting worden gesignaleerd. Een goe
de verlichting is naar zijn mening een
eerste vereiste en van het grootste be
lang voor een veilig verkeer.
IN DIVERSE MODE TINTEN
IKKCNFQNDSIFVC/MNCICR