De Erven KOSTER VERF EN GLAS d. Broek Antde Ruiter ascot e ie aanbieding 6.95 13.45 10.95 19.50 9.95 67.50 125.- Bezoekt in de winkel week onze zaak! Geha van Leeuwen Extra koopjes van deze week D. QUINT VEERTIG JAREN K.L.M. De Vliegende Hollander veroverde de wereld „Wij vliegen door" G.V.V.V. - ZUIDVOGELS „DË VALLET uw blad Wees heer in 't verkeer maar ook in uw cleer TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 2 OKTOBER 1959 Nr. 78 Loes Rutten schittert in internationaal milieu Rhenen overwon Valleivogels (3-1) Vallei vogels roken de winst te vlug Eikel en kalebas De zomer loopt op z'n eind en de WINTER laat nog op zich wachten Draion Mousseline Mousseline (Laino Print) De winterstoffen zoals Mohair. Bouclé, PLASTIC REGEN-JASSEN "*^4 ii ii ii BEENPIJ PEN. REGEN-PAKKEN FIETS-CAPES IM. LEDERENJAS ECHT LEDERENJAS. Bakkerij Weekend-reclame hulp in de huishouding voor alle doeleinden Grootste collectie behang Lijsten in alle modellen Teken- en kunstschilderbehoeften EEN JUFFROUW VOOR DE KEUKEN MAKELAARSKANTOOR BROUWER Manufacturen en Woninginrichiting Wij ontvangen u gaarne en geven u vrijblijvend alle inlichtingen en voorlichting KINDERBOX 24." trui vest jumper topper mantel in de kleuren 3 korenblauw, marineblauw, donkerblauw, zwart. cleaners Ö^endu Letsels Jac. van Schuppen 2 nette meisjes Tijdens de Winkelweek een half tricoline overhemd van 15,90 voor 10,90. No-Iron. Profiteert hiervan. Deelnemer v. w. v. ^fenk DEN HAAG. In geen ander land is de ontwikkeling van een luchtvaartmaat schappij zo nauw verweven met de groei van de landelijke luchtvaart als in Nederland en ook nergens anders heeft men zo spontaan meegeleefd met het wel en wee van de nationale luchtvaart als in ons kleine landje. Misschien is het dankzij een wel overwogen public-relations programma, misschien dankzij de oude geest van de stugge Oost-Indiëvaarder uit de Gouden Eeuw; het feit blijft, dat de K.L.M. méér is dan een commerciële onderneming, die luchtlijnen exploiteert over de gehele wereld. De K.L.M. is onze nationale trots, het symbool van de grootheid van een klein land. Schiphol is daarom dikwijls het toneel geweest van ontroerende huldigingen van bemanningen, die terugkeerden na het behalen van nieuwe roem en het kweken van meer goodwill door het verrichten van haast ongelooflijke prestaties met vliegtuigen, gebouwd uit linnen en hout. Velen onder ons zullen zich nog de angstige spanning herinneren waarin ons gehele volk meeleefde met de recordvluchten van een Smyr- noff (in 1933 met de Pelikaan naar Indië), een Parmentier (in 1934 met de Uiver win naar van de Melbourne-race) en een Hondong, die, eveneens in 1934, met een Fokker F-18 de eerste K.L.M.-vlucht over de Atlantische Oceaan maakte. Onze K.L.M. heeft nu een mijlpaal bereikt. Deze maand, om precies te zijn 7 okt., viert de maatschappij haar 40-jarig bestaan. Het was op 7 oktober 1919, dat luitenant vlieger Albert Plesman dankzij de medewerking van bankinstellingen en handels ondernemingen zijn Koninklijke Luchtvaart Maatschappij officieel oprichtte. Het predikaat „Koninklijke" was de maatschappij reeds tijdens de voorbereidende werk zaamheden, op 12 september, verleend. Het is in een kort bestek onmogelijk alle feiten en gebeurtenissen uit de leven dige en dikwijls avontuurlijke geschiede nis van de K.L.M. te vermelden. Men kan slechts volstaan met een indruk te geven hoe zwaar de taak, maar ook hoe groot de overwinning van Plesman is geweest. Toen hij op 7 oktober 1919 met de leiding van de maatschappij werd belast bestond deze alleen op papier. Er waren geen vliegtuigen, geen vaste luchtlijnen, geen personeelsleden, laat staan passagiers. Schiphol was niet meer dan een drassig veldje waarop wat militairen „luchtvaart bedreven". De K.L.M. beschikt op het ogenblik over 95 vliegtuigen, die 105 ste den in 74 landen met elkaar verbinden. De eerste lijn werd geopend op 17 mei 1920. Op die datum vertrok de De Havil- land Dh-16 G-EALU van Schiphol met bestemming Londen. Aan boord bevonden zich twee passagiers en een pakje kran ten, de eerste vracht van de K.L.M. Die eerste jaren vervoerde de Nederlandse luchtvaartonderneming gemiddeld per dag 1 passagier en 68 kg vracht. Tegenwoor dig zijn die cijfers respectievelijk 2700 en 82.000. De ontwikkeling van een maatschappij is gemakkelijk in cijfers vast te leggen. Het spreekt echter slechts weinig tot de verbeelding wanneer men ze niet intens bestudeert. Veel kernachtiger kan men daarom de ontwikkeling samenvatten in die ene zin van Plesman: „Wij vliegen door!" Het was in 1933, vóór de boven genoemde recordvlucht van de Pelikaan. De K.L.M. had zojuist de beschikking ge kregen over de nieuwste, voor die tijd supersnelle, Fokkermachine, de F-20, die een snelheid kon halen van 250 km/u. De machine werd Zilvermeeuw genoemd. Tijdens het warmdraaien voor het ver trek liep de middenmotor plotseling een mankement op. Vliegen was voor de Zil vermeeuw onmogelijk. Er heerste ont steltenis onder de aanwezigen, maar Ples man gaf de moed niet op en besliste: „De K.L.M. vliegt door". Ondanks alles zou men proberen een recordvlucht te maken; wanneer het niet met de nieuwste aan winst ging, dan maar met een gewoon lijnvliegtuig. De Fokker F-18 Pelikaan, die al een jaar lang trouwe dienst had gedaan, slaagde er inderdaad in een nieuw record op de Indië-lijn te vestigen. OPNIEUW BEGINNEN Tot 1940 groeit de K.L.M. voorspoedig. De periode van de houten Fokkervlieg tuigen ligt in dat jaar al achter de rug. Men heeft de eerste metalen Douglas- vliegtuigen als eerste Europese maat schappij al in 1934 in gebruik genomen. Zondagmiddag werden op het prachtige sportpark „Hartenstein" te Oosterbeek internationale atletiekwedstrijden gehou den tussen de junioren van het Duitse district „Rees-Bocholt" en het district „Oost-Nederland". Bij de jongens bleken de Duitsers ster ker (90-72), doch de Nederlandse meisjes brachten het er beter af en wonnen met 62-51 punten. Loes Rutten was deze middag weer eens geïnspireerd: op haar beste nummer - 80 meter sprint - finishte zij met ruime voorsprong in de uitstekende tijd van 10.5 sec. Ook de tweede plaats was voor een nederlandse: Mary de Klein in 10.9 sec. De beide Duitse meisjes konden met resp. 11.4 en 11.5 weinig uitrichten tegen dit machtsvertoon. Haar vechtlust toonde Loes Rutten nog eens in de 4 X 80 meter estafette, waarin zij - als laatste startend - een achter- A.S. ZATERDAG TERREIN BUURTLAAN AANVANG 4 UUR stand van vier meter omzette in een voorsprong van twee, waardoor ook dit nummer de volle winst opleverde. Ver moeid werd zij toch nog derde bij het verspringen met een goede sprong van 4 meter 76 cm. Behalve de goede tijd van Loes Rutten op de 80 meter, werden er nog enkele zeer goede prestaties gelevrd: het Duitse meis je Von der Locht stootte de kogel 13,26 m. terwijl Joop Brouwer zich aandiende als de hope des vaderlands bij het speerwer pen: met zijn worp van 59,43 meter kwam hij bijna tien meter verder dan zijn land genoot Miltenburg, die tweede werd. Het zat Valleivogels niet mee. in Rhenen in de wedstrijd tegen de sportclub van diezelfde naam. Het wilde niet erg luk ken; er zat weinig schot in en Rhenen maakte hiervan dankbaar gebruik. Het begon al direct na de aftrap. Rhe nen overspeelde in een zwaar offensief Valleivogels volkomen en nam direct de leiding (1-0). Valleivogels liet zich voor de tweede keer op dezelfde manier verschalken. Weer zette de Sportclub alles in, hetgeen resulteerde in een tweede doclpun (2-0). Dit alles speelde zich af in de eerste vijf minuten en de Scherpenzeelse ploeg was volkomen de kluts kwijt. Rhenen bleef zelfverzekerd spelen maar het kwam niet tot doelpunten. Dit gaf Valleivogels weer moed; de ploeg herstelde zich en trok ten aanval. Hieruit kwam na vijftien minuten het eerste doelpunt van de schoen van Van 't Foort (2-1). Zo bleef het tot de rust on danks verwoede pogingen van beide zijden. Daarna ging het beter. Valleivogels vond het ploegverband terug en kreeg zelfs een - zij het kleine - veldmeerder- heid. Dit echter was, voor Rhenen een stimulans; de Sportclub scoorde voor de derde maal (3-1). Valleivogels gaf echter de strijd niet op, maar doelpunten bleven uit. Al met al was het qua spel een aantrekkelijke wedstrijd. In 1939 heeft het luchtnet zich uitgebreid tot 28.003 kilometer. Men heeft de be schikking over 45 vliegtuigen, waaronder vier uiterst moderne Lochkeed Super Electra's. In totaal heeft men sinds de oprichting 9.460.000 kilometer gevlogen. Op dat moment zijn meer dan 98.000 pas sagiers vervoerd. Dan breekt plotseling de oorlog uit. Alles wat tot dan toe was opgebouwd werd in één slag afgebroken. De Europese lijnen moesten worden ge sloten en Schiphol werd tot een onher kenbare ruïne gebombardeerd. Het was een slag voor Plesman en de zijnen. Er kon alleen gevlogen worden op de Suri naamse lijnen en op de roemrijke charter- lijn van Engeland naar Lissabon, een vlucht dwars over het oorlogsgebied. Toen in 1945 de vrede werd getekend moest praktisch opnieuw worden begon nen. Maar met diezelfde energie, die de K.L.M. al voor de oorlog tot een wereld- begrip had gemaakt, pakte men de op bouw aan. Plesman vloog naar de Ver enigde Staten en kwam met 18 Skymas- ters terug. Een tijd van felle concurrentie met de Amerikaanse maatschappijen - die in de oorlog door hadden kunnen werken aan hun ontwikkeling - volgde. De K.L.M. werd winnaar. In 1946, een jaar na de oorlog, was het luchtnet reeds bijna het dubbele van dat van voor de oorlog. In de jongste geschiedenis volgde één van de zwaarste slagen, die de K.L.M. ooit getroffen heeft. Op oudejaarsdag 1953 overleed onverwacht dr Plesman, het hart van de luchtvaartmaatschappij. De man, die de K.L.M. had opgericht, die haar dankzij een feilloos zakeninstinct en een enorm doorzettingsvermogen ook na de oorlog weer naar de top had geleid, was niet meer. Geheel Nederland rouwde om het heengaan van de enige echte Vliegende Hollander. Later werd te zijner ere in Den Haag de laan waaraan het K.L.M.-hoofdkantoor ligt de dr Plesman- weg genoemd. DE TOEKOMST Voor de K.L.M. geldt bij uitstek de be roemd geworden zinsnede „Het leven be gint bij veertig". Onze luchtvaartmaat schappij, die op het ogenblik onder de 250 luchtvaartondernemingen de achtste plaats inneemt, bevindt zich zoals de anderen in een moeilijke periode. Op het ogenblik schakelt d eluchtvaart over van propellor-vliegtuigen naar de enorme straaltoestellen, die non-stop van het ene werelddeel naar het andere kunnen vlie gen. Ook de K.L.M. is hierin meegegaan. Bij de Amerikaanse Douglas-fabrieken zijn 12 DC-8 straalverkeersvliegtuigen be steld, gigantische luchtreuzen, die 113 tot 149 passagiers kunnen vervoeren op een kruishoogte van 11 tot 12 kilometer. In 1960 en 1961 zullen deze toestellen op de intercontinentale lijnen worden ingezet. Tevens zijn 12 Lochkeed Electra's besteld. Dit zijn schroef-turbine vliegtuigen, spe ciaal ontworpen voor korte en middel bare trajecten. De aanschaf van deze nieuwe vlieg tuigen vereist grote investeringen. Naast deze kapitaalsfactor vormen andere moei lijkheden grote problemen. Niets is zo onvrij als het luchtruim en de K.L.M. heeft een harde strijd te voeren om ook in het straaltijdperk de nodige concessies te verwerven. Bovendien is kort geleden de z.g. „Europ-Air" opgericht, een fusie van de belangrijkste luchtvaartonderne mingen van het west-Europese vasteland. Aanvankelijk heeft het er naar uitgezien, dat ook de K.L.M. deel zou uitmaken van deze luchtvaartpool, maar later bleek, dat zij een te geringe exploitatie-aandeel zou krijgen, waarop zij zich, terecht, te rugtrok. Voor de K.L.M. begint op haar veertig ste verjaardag een nieuw leven, een leven van strijd, waarin het doorzettingsver mogen, dat in het verleden zo dikwijls getoond is, goed van pas komt. (Nadruk verboden.) De Valleivogels meenden met de rust de winst al in de zak te hebben toen zij met 40 voorstonden in de wedstrijd te gen Hees. Vóór rust ging de strijd nagenoeg gelijk op, hoewel er meer aanvallend spel in de gelederen van Valleivogels zat. Hun moeite werd niet beloond. Toen Van de Berg op de rechtsbuitenplaats de bal te pakken kreeg joeg hij hem recht streeks in de touwen. De scheidsrechter echter wees naar het doel. De keeper mocht uitschieten. Dit vermeende doelpunt was voor Val leivogels het teken tot verbeten aanval len, doch Hees nam de leiding 01. De gelijkmaker kwam van de schoen van Van 't Foort, kort daarop gevolgd door een doelpunt van Van Schaik, die on houdbaar inschoot 21. De gasten kregen geen voet meer aan de grond en weer was het Van Schaik die de stand op 31 bracht. De rust ging in met een 41 voorsprong voor Vallei vogels na een doelpunt van Van Manen. Na de rust beging de thuisclub een grote fout; zij ging verdedigend spelen. Hees kwam herhaaldelijk gevaarlijk op zetten en bij het eindsignaal was de ach terstand ingelopen tot Laatst viel een eikel op m'n neus (Gelukkig was hij niet gekneusd) U vindt dat mogelijk heel gewoon Mij bezorgde het een lange droom Ik droomde, dat een grote kalebas Juist op mijn neus gevallen was Terwijl ik op 't kritieke ogenblik Juist wakker werd met grote schrik Toen 'k geschrokken in de spiegel keek Viel 't heel erg mee, naar mij teen bleek Wel heb ik daarna vaak gedacht 'k Heb het er maar goed afgebracht Wel stelde ik mij daarna wel de vraag Waarom groeit de kalebasplant laag En juist een eikeboom zo hoog Wat men er ook van denken moog Alles heeft betekenis en zin Denkt u zich maar eens even in Dat het nu precies andersom was Die groei van eikel en van kalebas Nog dikwijls denk ik aan die droom Van eikels aan de eikeboom Ook aan die droom van de kalebas Die nederig blijft, en het steeds was Tot slot zij nog hierbij vermeld Misschien had ik het niet naverteld Als het groeiproces juist anders was Van de eikel en van de kalebas J. M. Juist in deze overgangstijd is een JAPON van of het meest ideaal. In beide kwaliteiten hebben wij deze meest moderne kleurencombinaties voor radig bieden wi) U aan voor de speciale prijs van slechts per meter 4.90 LOOP U RUSTIG EVEN BINNEN Jacquard ei)Z# EN ONZE VERKOOP STERS OEVEN U GRAAG EEN GOED ADVIES zijn ook buitengewoon mooi, en de prijzen zullen U meevallen. HOOGSTRAAT 14-16 TELEFOON 2032 - VEENENDAAL Slagroomsoezen 5 stuks f 1 ,- speculaas 250 gram f -,60 RHENEN Herenstraat-Grebbewcg ACHTERBERG Mevr. Van Hoeve, Bergstraat 26, Wageningen vraagt een flinke Aanmelden tussen 5 en 7.30 uur n.m. Week-end vrij. Hoofdstr. 52, telefoon 2017 De Stichting „De Opbouw" zoekt voor haar tehuis voor zwakbegaafde meisjes van 15 tot 21 jaar „Breevecht" te Nigtevecht Salaris van 2.973,60 tot 3.617,60 per jaar, afhankelijk van ervaring en opleiding. Voor vrije voeding, inwoning en bewassing wordt 780,per jaar ingehouden. Va kantie 18 werkdagen per jaar. Sollicitaties schriftelijk te richten aan het bestuur, Burg. Reigerstraat 86 te Utrecht. TE KOOP OP GOEDE STAND IN EDE (ZUID) aanbouw ^fnd WOONHUIS de zonkant van een blok van drie woningen. Het pand is met 4 weken gereed. Bevat: huiskamer, keuken, 3 slaapk. m. douche, voor- en achtertuin met schuur. Prijs 17.000,Ruime hypotheek beschikbaar. Te bevragen: Kanaalweg 2, tel 2918 - Adr. v. Ostadelaan 34, tel. 3325 HOOGSTRAAT 12 - TEL. 2627 - VEENENDAAL brengt deze winkelweek zeer veel nieuwe en bijzonder attractieve aanbiedingen. Loop rus tig onze zaak eens door zonder enige verplichting en brengt uw kinderen mede voor hun is er zeer zeker iets leuks, n.l. Burgers Dierenpark uit Arnhem verzorgde met wan levende dieren een nog grotere attractie bij de vele voordelige aanbiedingen. Vraag vooral de verkeerszegels. Grote prijsver laging Monaco nylon kousen. Koop nu de meest gedragen kous in de Benelux landen Onze sortering favorita schorten is prachtig en niet duur. Wat restanten deze week extra goedkoop Deze week spe ciale aanbie-, dingen in BEDDEN en DEKENS Zeer mooie dekens v.a. 11.90-13,90-16.90 Zie etalage Hoofdstraat De koude nachten komen, koop nu een onzer moderne pyama's FLANEL PYAMA'S v.a. 7.95 Maakt U deze zelf? 5 mtr. mooie FLANEL v. 3.98 Gebloemd FLANEL 80 br. 1.19 FLANEL LAKENS een grote maat 5.19 FLANEL LUIERS RHEUMANELLA LAKENS PRIMA SLOOP 1.10 1.19 IN HUISGOEDEREN TRADITIEGE TROUW OOK NU WEDER IETS EXTRA'S HOLLANDIA ONDERGOE DEREN voor Dames en kinderen in ruime keus voorradig In DAMES PULLOVERS - VESTEN enz. brengen wij zeer aparte modellen en kleuren. Loop eens even binnen. Onze reklame aanbiedingen OVERHEM DEN blijft ook geldig tijdens de winkelweek Grote partij restanten MERKHEMDEN nu met 20% korting. Enorme keus en voordelig WERKSOKKEN prima 1.75 CREPE SOKKEN va. 1.98 STERKE ANKLETS 1.15 SPORTKOUSEN - SOKJES Onze sortering HANDSCHOENEN is bijzonder geslaagd, komt U eens kijken. Wol verkopen wij sinds 1882. Onze SCHEEPJESWOL sortering is groot en moderne kleuren ook Mohair. EVEN VRIJ - BREI Wij leveren: ALLE GEREEDSCHAPPEN VOOR PARTICULIER EN VAKMAN HOBBY-SETS: BRIDGES - SELECTA - WOLF TEMSE BOUWDOZEN BRABANTIA ARTIKELEN -ö- KEUKENUITZETTEN EN .LOSSE DELEN ALLE TOM ADO-ARTIKELEN OLIEHAARDEN EN -KACHELS ■i* KINDERWAGENS EN KINDER STOELEN (Van Delft en Mutsaerts) BENEGAS COMFOREN EN VERWARMINGSAPPARATEN HOOGSTRAAT 7 - VEENENDAAL TELEFOON 2414 6 ONTBIJTBORDJES, porcelein 2,25 6 KOP EN SCHOTEL, porcelein. (met bloemdecor) 4,95 6 THEELEPELS, roestvrij metaal 1,25 Geheel beukenhout, met vloer Zoekt uw voordeel bij Zandstraat 19 Veenendaal Telefoon 2489 f4. f6. f8. v •- 1 Veenendaal: Davidsplein 8 Tel. 08385-2407 Ronde baleinen «oelt u niet. du* een Ronde korsetl Elegant, gemakkelijk, modern. Verkrijgbaar bij: Gortstraat 39 - Telef. 2321 VEENENDAAL GEVRAAGD voor inpakwerk, etc. Bankctfabriek DE JONG Pr. Bernhardlaan 152 Tel. 2636 Om heer in uw cleer te zijn hoeft u niet veel moeite te doen. Dat is maar een kwestie van de juiste zaak te kiezen en hierover kan geen twijfel bestaan, dat is PATRIMONIUMLAAN 46. Originele Noorse PULLOVERSpullovers ORIGINELE NOORSE PULLOVERS ƒ21,75 VESTEN in praktisch alle kleuren en prijzen VESTEN ZONDER MOUW, fantastisch mooi SJAALS in een reusachtige verscheiden heid vanaf 2,75 HANDSCHOENEN vn eenvoudige Nappa tot de modernste Italiaanse toe (ook wol en stretch). Heerlijk warme FLANELLEN PYAMA'S ZUIVER WOLLEN PULLOVERS18.50 Zeer fraaie TRUIEN in beige, grijs, geel, groen en wit PATRIMONIUMLAAN 46 TELEFOON 3262

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1959 | | pagina 3