De Erven
KOSTER
VERF EN GLAS
d. Broek
Antde Ruiter
ascot
e
ie
aanbieding
6.95
13.45
10.95
19.50
9.95
67.50
125.-
Bezoekt in de winkel
week onze zaak!
Geha van Leeuwen
Extra koopjes
van deze week
D. QUINT
VEERTIG JAREN K.L.M.
De Vliegende Hollander veroverde de wereld
„Wij vliegen door"
G.V.V.V. - ZUIDVOGELS
„DË VALLET
uw blad
Wees heer in 't verkeer
maar ook in uw cleer
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 2 OKTOBER 1959
Nr. 78
Loes Rutten schittert in
internationaal milieu
Rhenen overwon
Valleivogels (3-1)
Vallei vogels roken de winst
te vlug
Eikel en kalebas
De zomer loopt op
z'n eind en de
WINTER
laat nog
op
zich
wachten
Draion
Mousseline
Mousseline (Laino Print)
De winterstoffen
zoals Mohair. Bouclé,
PLASTIC REGEN-JASSEN
"*^4 ii ii ii
BEENPIJ PEN.
REGEN-PAKKEN
FIETS-CAPES
IM. LEDERENJAS
ECHT LEDERENJAS.
Bakkerij
Weekend-reclame
hulp in de
huishouding
voor alle doeleinden
Grootste collectie behang
Lijsten in alle modellen
Teken- en kunstschilderbehoeften
EEN JUFFROUW VOOR DE KEUKEN
MAKELAARSKANTOOR BROUWER
Manufacturen en Woninginrichiting
Wij ontvangen u gaarne
en geven u vrijblijvend alle
inlichtingen en voorlichting
KINDERBOX 24."
trui
vest
jumper
topper
mantel
in de kleuren 3
korenblauw,
marineblauw,
donkerblauw,
zwart.
cleaners
Ö^endu Letsels
Jac. van Schuppen
2 nette meisjes
Tijdens de Winkelweek een half tricoline overhemd van
15,90 voor 10,90. No-Iron. Profiteert hiervan.
Deelnemer
v. w. v.
^fenk
DEN HAAG. In geen ander land is de ontwikkeling van een luchtvaartmaat
schappij zo nauw verweven met de groei van de landelijke luchtvaart als in Nederland
en ook nergens anders heeft men zo spontaan meegeleefd met het wel en wee van
de nationale luchtvaart als in ons kleine landje. Misschien is het dankzij een wel
overwogen public-relations programma, misschien dankzij de oude geest van de
stugge Oost-Indiëvaarder uit de Gouden Eeuw; het feit blijft, dat de K.L.M. méér
is dan een commerciële onderneming, die luchtlijnen exploiteert over de gehele
wereld. De K.L.M. is onze nationale trots, het symbool van de grootheid van een
klein land.
Schiphol is daarom dikwijls het toneel geweest van ontroerende huldigingen van
bemanningen, die terugkeerden na het behalen van nieuwe roem en het kweken van
meer goodwill door het verrichten van haast ongelooflijke prestaties met vliegtuigen,
gebouwd uit linnen en hout. Velen onder ons zullen zich nog de angstige spanning
herinneren waarin ons gehele volk meeleefde met de recordvluchten van een Smyr-
noff (in 1933 met de Pelikaan naar Indië), een Parmentier (in 1934 met de Uiver win
naar van de Melbourne-race) en een Hondong, die, eveneens in 1934, met een Fokker
F-18 de eerste K.L.M.-vlucht over de Atlantische Oceaan maakte.
Onze K.L.M. heeft nu een mijlpaal bereikt. Deze maand, om precies te zijn 7 okt.,
viert de maatschappij haar 40-jarig bestaan. Het was op 7 oktober 1919, dat luitenant
vlieger Albert Plesman dankzij de medewerking van bankinstellingen en handels
ondernemingen zijn Koninklijke Luchtvaart Maatschappij officieel oprichtte. Het
predikaat „Koninklijke" was de maatschappij reeds tijdens de voorbereidende werk
zaamheden, op 12 september, verleend.
Het is in een kort bestek onmogelijk
alle feiten en gebeurtenissen uit de leven
dige en dikwijls avontuurlijke geschiede
nis van de K.L.M. te vermelden. Men kan
slechts volstaan met een indruk te geven
hoe zwaar de taak, maar ook hoe groot
de overwinning van Plesman is geweest.
Toen hij op 7 oktober 1919 met de leiding
van de maatschappij werd belast bestond
deze alleen op papier. Er waren geen
vliegtuigen, geen vaste luchtlijnen, geen
personeelsleden, laat staan passagiers.
Schiphol was niet meer dan een drassig
veldje waarop wat militairen „luchtvaart
bedreven". De K.L.M. beschikt op het
ogenblik over 95 vliegtuigen, die 105 ste
den in 74 landen met elkaar verbinden.
De eerste lijn werd geopend op 17 mei
1920. Op die datum vertrok de De Havil-
land Dh-16 G-EALU van Schiphol met
bestemming Londen. Aan boord bevonden
zich twee passagiers en een pakje kran
ten, de eerste vracht van de K.L.M. Die
eerste jaren vervoerde de Nederlandse
luchtvaartonderneming gemiddeld per dag
1 passagier en 68 kg vracht. Tegenwoor
dig zijn die cijfers respectievelijk 2700 en
82.000.
De ontwikkeling van een maatschappij
is gemakkelijk in cijfers vast te leggen.
Het spreekt echter slechts weinig tot de
verbeelding wanneer men ze niet intens
bestudeert. Veel kernachtiger kan men
daarom de ontwikkeling samenvatten in
die ene zin van Plesman: „Wij vliegen
door!" Het was in 1933, vóór de boven
genoemde recordvlucht van de Pelikaan.
De K.L.M. had zojuist de beschikking ge
kregen over de nieuwste, voor die tijd
supersnelle, Fokkermachine, de F-20, die
een snelheid kon halen van 250 km/u. De
machine werd Zilvermeeuw genoemd.
Tijdens het warmdraaien voor het ver
trek liep de middenmotor plotseling een
mankement op. Vliegen was voor de Zil
vermeeuw onmogelijk. Er heerste ont
steltenis onder de aanwezigen, maar Ples
man gaf de moed niet op en besliste: „De
K.L.M. vliegt door". Ondanks alles zou
men proberen een recordvlucht te maken;
wanneer het niet met de nieuwste aan
winst ging, dan maar met een gewoon
lijnvliegtuig. De Fokker F-18 Pelikaan,
die al een jaar lang trouwe dienst had
gedaan, slaagde er inderdaad in een
nieuw record op de Indië-lijn te vestigen.
OPNIEUW BEGINNEN
Tot 1940 groeit de K.L.M. voorspoedig.
De periode van de houten Fokkervlieg
tuigen ligt in dat jaar al achter de rug.
Men heeft de eerste metalen Douglas-
vliegtuigen als eerste Europese maat
schappij al in 1934 in gebruik genomen.
Zondagmiddag werden op het prachtige
sportpark „Hartenstein" te Oosterbeek
internationale atletiekwedstrijden gehou
den tussen de junioren van het Duitse
district „Rees-Bocholt" en het district
„Oost-Nederland".
Bij de jongens bleken de Duitsers ster
ker (90-72), doch de Nederlandse meisjes
brachten het er beter af en wonnen met
62-51 punten.
Loes Rutten was deze middag weer
eens geïnspireerd: op haar beste nummer
- 80 meter sprint - finishte zij met ruime
voorsprong in de uitstekende tijd van 10.5
sec. Ook de tweede plaats was voor een
nederlandse: Mary de Klein in 10.9 sec.
De beide Duitse meisjes konden met resp.
11.4 en 11.5 weinig uitrichten tegen dit
machtsvertoon.
Haar vechtlust toonde Loes Rutten nog
eens in de 4 X 80 meter estafette, waarin
zij - als laatste startend - een achter-
A.S. ZATERDAG
TERREIN BUURTLAAN
AANVANG 4 UUR
stand van vier meter omzette in een
voorsprong van twee, waardoor ook dit
nummer de volle winst opleverde. Ver
moeid werd zij toch nog derde bij het
verspringen met een goede sprong van
4 meter 76 cm.
Behalve de goede tijd van Loes Rutten
op de 80 meter, werden er nog enkele zeer
goede prestaties gelevrd: het Duitse meis
je Von der Locht stootte de kogel 13,26 m.
terwijl Joop Brouwer zich aandiende als
de hope des vaderlands bij het speerwer
pen: met zijn worp van 59,43 meter kwam
hij bijna tien meter verder dan zijn land
genoot Miltenburg, die tweede werd.
Het zat Valleivogels niet mee. in Rhenen
in de wedstrijd tegen de sportclub van
diezelfde naam. Het wilde niet erg luk
ken; er zat weinig schot in en Rhenen
maakte hiervan dankbaar gebruik.
Het begon al direct na de aftrap. Rhe
nen overspeelde in een zwaar offensief
Valleivogels volkomen en nam direct de
leiding (1-0).
Valleivogels liet zich voor de tweede
keer op dezelfde manier verschalken.
Weer zette de Sportclub alles in, hetgeen
resulteerde in een tweede doclpun (2-0).
Dit alles speelde zich af in de eerste
vijf minuten en de Scherpenzeelse ploeg
was volkomen de kluts kwijt. Rhenen
bleef zelfverzekerd spelen maar het
kwam niet tot doelpunten.
Dit gaf Valleivogels weer moed; de
ploeg herstelde zich en trok ten aanval.
Hieruit kwam na vijftien minuten het
eerste doelpunt van de schoen van Van 't
Foort (2-1). Zo bleef het tot de rust on
danks verwoede pogingen van beide
zijden.
Daarna ging het beter. Valleivogels
vond het ploegverband terug en kreeg
zelfs een - zij het kleine - veldmeerder-
heid. Dit echter was, voor Rhenen een
stimulans; de Sportclub scoorde voor de
derde maal (3-1).
Valleivogels gaf echter de strijd niet
op, maar doelpunten bleven uit. Al met
al was het qua spel een aantrekkelijke
wedstrijd.
In 1939 heeft het luchtnet zich uitgebreid
tot 28.003 kilometer. Men heeft de be
schikking over 45 vliegtuigen, waaronder
vier uiterst moderne Lochkeed Super
Electra's. In totaal heeft men sinds de
oprichting 9.460.000 kilometer gevlogen.
Op dat moment zijn meer dan 98.000 pas
sagiers vervoerd. Dan breekt plotseling
de oorlog uit. Alles wat tot dan toe was
opgebouwd werd in één slag afgebroken.
De Europese lijnen moesten worden ge
sloten en Schiphol werd tot een onher
kenbare ruïne gebombardeerd. Het was
een slag voor Plesman en de zijnen. Er
kon alleen gevlogen worden op de Suri
naamse lijnen en op de roemrijke charter-
lijn van Engeland naar Lissabon, een
vlucht dwars over het oorlogsgebied.
Toen in 1945 de vrede werd getekend
moest praktisch opnieuw worden begon
nen. Maar met diezelfde energie, die de
K.L.M. al voor de oorlog tot een wereld-
begrip had gemaakt, pakte men de op
bouw aan. Plesman vloog naar de Ver
enigde Staten en kwam met 18 Skymas-
ters terug. Een tijd van felle concurrentie
met de Amerikaanse maatschappijen - die
in de oorlog door hadden kunnen werken
aan hun ontwikkeling - volgde. De K.L.M.
werd winnaar. In 1946, een jaar na de
oorlog, was het luchtnet reeds bijna het
dubbele van dat van voor de oorlog.
In de jongste geschiedenis volgde één
van de zwaarste slagen, die de K.L.M.
ooit getroffen heeft. Op oudejaarsdag 1953
overleed onverwacht dr Plesman, het
hart van de luchtvaartmaatschappij. De
man, die de K.L.M. had opgericht, die
haar dankzij een feilloos zakeninstinct en
een enorm doorzettingsvermogen ook na
de oorlog weer naar de top had geleid,
was niet meer. Geheel Nederland rouwde
om het heengaan van de enige echte
Vliegende Hollander. Later werd te zijner
ere in Den Haag de laan waaraan het
K.L.M.-hoofdkantoor ligt de dr Plesman-
weg genoemd.
DE TOEKOMST
Voor de K.L.M. geldt bij uitstek de be
roemd geworden zinsnede „Het leven be
gint bij veertig". Onze luchtvaartmaat
schappij, die op het ogenblik onder de
250 luchtvaartondernemingen de achtste
plaats inneemt, bevindt zich zoals de
anderen in een moeilijke periode. Op het
ogenblik schakelt d eluchtvaart over van
propellor-vliegtuigen naar de enorme
straaltoestellen, die non-stop van het ene
werelddeel naar het andere kunnen vlie
gen. Ook de K.L.M. is hierin meegegaan.
Bij de Amerikaanse Douglas-fabrieken
zijn 12 DC-8 straalverkeersvliegtuigen be
steld, gigantische luchtreuzen, die 113 tot
149 passagiers kunnen vervoeren op een
kruishoogte van 11 tot 12 kilometer. In
1960 en 1961 zullen deze toestellen op de
intercontinentale lijnen worden ingezet.
Tevens zijn 12 Lochkeed Electra's besteld.
Dit zijn schroef-turbine vliegtuigen, spe
ciaal ontworpen voor korte en middel
bare trajecten.
De aanschaf van deze nieuwe vlieg
tuigen vereist grote investeringen. Naast
deze kapitaalsfactor vormen andere moei
lijkheden grote problemen. Niets is zo
onvrij als het luchtruim en de K.L.M.
heeft een harde strijd te voeren om ook
in het straaltijdperk de nodige concessies
te verwerven. Bovendien is kort geleden
de z.g. „Europ-Air" opgericht, een fusie
van de belangrijkste luchtvaartonderne
mingen van het west-Europese vasteland.
Aanvankelijk heeft het er naar uitgezien,
dat ook de K.L.M. deel zou uitmaken van
deze luchtvaartpool, maar later bleek,
dat zij een te geringe exploitatie-aandeel
zou krijgen, waarop zij zich, terecht, te
rugtrok.
Voor de K.L.M. begint op haar veertig
ste verjaardag een nieuw leven, een leven
van strijd, waarin het doorzettingsver
mogen, dat in het verleden zo dikwijls
getoond is, goed van pas komt.
(Nadruk verboden.)
De Valleivogels meenden met de rust
de winst al in de zak te hebben toen zij
met 40 voorstonden in de wedstrijd te
gen Hees.
Vóór rust ging de strijd nagenoeg gelijk
op, hoewel er meer aanvallend spel in de
gelederen van Valleivogels zat.
Hun moeite werd niet beloond. Toen
Van de Berg op de rechtsbuitenplaats de
bal te pakken kreeg joeg hij hem recht
streeks in de touwen. De scheidsrechter
echter wees naar het doel. De keeper
mocht uitschieten.
Dit vermeende doelpunt was voor Val
leivogels het teken tot verbeten aanval
len, doch Hees nam de leiding 01. De
gelijkmaker kwam van de schoen van
Van 't Foort, kort daarop gevolgd door
een doelpunt van Van Schaik, die on
houdbaar inschoot 21.
De gasten kregen geen voet meer aan
de grond en weer was het Van Schaik
die de stand op 31 bracht. De rust ging
in met een 41 voorsprong voor Vallei
vogels na een doelpunt van Van Manen.
Na de rust beging de thuisclub een
grote fout; zij ging verdedigend spelen.
Hees kwam herhaaldelijk gevaarlijk op
zetten en bij het eindsignaal was de ach
terstand ingelopen tot
Laatst viel een eikel op m'n neus
(Gelukkig was hij niet gekneusd)
U vindt dat mogelijk heel gewoon
Mij bezorgde het een lange droom
Ik droomde, dat een grote kalebas
Juist op mijn neus gevallen was
Terwijl ik op 't kritieke ogenblik
Juist wakker werd met grote schrik
Toen 'k geschrokken in de spiegel keek
Viel 't heel erg mee, naar mij teen bleek
Wel heb ik daarna vaak gedacht
'k Heb het er maar goed afgebracht
Wel stelde ik mij daarna wel de vraag
Waarom groeit de kalebasplant laag
En juist een eikeboom zo hoog
Wat men er ook van denken moog
Alles heeft betekenis en zin
Denkt u zich maar eens even in
Dat het nu precies andersom was
Die groei van eikel en van kalebas
Nog dikwijls denk ik aan die droom
Van eikels aan de eikeboom
Ook aan die droom van de kalebas
Die nederig blijft, en het steeds was
Tot slot zij nog hierbij vermeld
Misschien had ik het niet naverteld
Als het groeiproces juist anders was
Van de eikel en van de kalebas
J. M.
Juist in deze overgangstijd
is een JAPON van
of
het meest ideaal.
In beide kwaliteiten hebben
wij deze meest moderne
kleurencombinaties voor
radig
bieden wi) U aan voor de speciale prijs
van slechts per meter 4.90
LOOP U RUSTIG EVEN BINNEN Jacquard ei)Z#
EN ONZE VERKOOP
STERS OEVEN U
GRAAG EEN
GOED
ADVIES
zijn ook buitengewoon
mooi, en de prijzen zullen
U meevallen.
HOOGSTRAAT 14-16
TELEFOON 2032 - VEENENDAAL
Slagroomsoezen 5 stuks f 1 ,-
speculaas 250 gram f -,60
RHENEN
Herenstraat-Grebbewcg
ACHTERBERG
Mevr. Van Hoeve,
Bergstraat 26, Wageningen
vraagt een flinke
Aanmelden tussen 5 en 7.30
uur n.m.
Week-end vrij.
Hoofdstr. 52, telefoon 2017
De Stichting „De Opbouw" zoekt voor haar tehuis voor
zwakbegaafde meisjes van 15 tot 21 jaar „Breevecht"
te Nigtevecht
Salaris van 2.973,60 tot 3.617,60 per jaar, afhankelijk
van ervaring en opleiding. Voor vrije voeding, inwoning
en bewassing wordt 780,per jaar ingehouden. Va
kantie 18 werkdagen per jaar.
Sollicitaties schriftelijk te richten aan het bestuur,
Burg. Reigerstraat 86 te Utrecht.
TE KOOP OP GOEDE STAND IN EDE (ZUID)
aanbouw ^fnd WOONHUIS
de zonkant van een blok van drie woningen.
Het pand is met 4 weken gereed. Bevat: huiskamer,
keuken, 3 slaapk. m. douche, voor- en achtertuin met
schuur. Prijs 17.000,Ruime hypotheek beschikbaar.
Te bevragen:
Kanaalweg 2, tel 2918 - Adr. v. Ostadelaan 34, tel. 3325
HOOGSTRAAT 12 - TEL. 2627 - VEENENDAAL
brengt deze winkelweek zeer veel nieuwe en bijzonder attractieve aanbiedingen. Loop rus
tig onze zaak eens door zonder enige verplichting en brengt uw kinderen mede voor hun
is er zeer zeker iets leuks, n.l. Burgers Dierenpark uit Arnhem verzorgde met wan levende
dieren een nog grotere attractie bij de vele voordelige aanbiedingen. Vraag vooral de
verkeerszegels.
Grote prijsver
laging Monaco
nylon kousen.
Koop nu de
meest gedragen
kous in de
Benelux landen
Onze sortering
favorita schorten
is prachtig en
niet duur.
Wat restanten
deze week extra
goedkoop
Deze week spe
ciale aanbie-,
dingen in
BEDDEN en
DEKENS
Zeer mooie dekens v.a. 11.90-13,90-16.90
Zie etalage Hoofdstraat
De koude nachten komen, koop
nu een onzer moderne pyama's
FLANEL PYAMA'S v.a. 7.95
Maakt U deze zelf?
5 mtr. mooie FLANEL v. 3.98
Gebloemd FLANEL 80 br. 1.19
FLANEL LAKENS een grote maat 5.19
FLANEL LUIERS
RHEUMANELLA LAKENS
PRIMA SLOOP
1.10
1.19
IN HUISGOEDEREN TRADITIEGE
TROUW OOK NU WEDER IETS
EXTRA'S
HOLLANDIA ONDERGOE
DEREN voor Dames en
kinderen in ruime keus voorradig
In DAMES PULLOVERS - VESTEN
enz. brengen wij zeer aparte modellen en
kleuren. Loop eens even binnen.
Onze reklame aanbiedingen OVERHEM
DEN blijft ook geldig tijdens de winkelweek
Grote partij restanten MERKHEMDEN
nu met 20% korting.
Enorme keus en voordelig
WERKSOKKEN prima
1.75
CREPE SOKKEN va. 1.98
STERKE ANKLETS 1.15
SPORTKOUSEN - SOKJES
Onze sortering
HANDSCHOENEN
is bijzonder geslaagd, komt
U eens kijken.
Wol verkopen wij sinds
1882.
Onze SCHEEPJESWOL
sortering is groot en
moderne
kleuren ook Mohair.
EVEN VRIJ - BREI
Wij leveren:
ALLE GEREEDSCHAPPEN VOOR
PARTICULIER EN VAKMAN
HOBBY-SETS:
BRIDGES - SELECTA - WOLF
TEMSE BOUWDOZEN
BRABANTIA ARTIKELEN
-ö- KEUKENUITZETTEN EN .LOSSE
DELEN
ALLE TOM ADO-ARTIKELEN
OLIEHAARDEN EN -KACHELS
■i* KINDERWAGENS EN KINDER
STOELEN (Van Delft en Mutsaerts)
BENEGAS COMFOREN EN
VERWARMINGSAPPARATEN
HOOGSTRAAT 7 - VEENENDAAL
TELEFOON 2414
6 ONTBIJTBORDJES, porcelein 2,25
6 KOP EN SCHOTEL, porcelein.
(met bloemdecor) 4,95
6 THEELEPELS, roestvrij metaal 1,25
Geheel beukenhout, met vloer
Zoekt uw voordeel bij
Zandstraat 19 Veenendaal Telefoon 2489
f4.
f6.
f8.
v •- 1
Veenendaal: Davidsplein 8
Tel. 08385-2407
Ronde baleinen «oelt u niet.
du* een Ronde korsetl
Elegant, gemakkelijk, modern.
Verkrijgbaar bij:
Gortstraat 39 - Telef. 2321
VEENENDAAL
GEVRAAGD
voor inpakwerk, etc.
Bankctfabriek DE JONG
Pr. Bernhardlaan 152
Tel. 2636
Om heer in uw cleer te zijn hoeft u niet veel moeite te doen. Dat is maar
een kwestie van de juiste zaak te kiezen en hierover kan geen twijfel
bestaan, dat is PATRIMONIUMLAAN 46.
Originele Noorse PULLOVERSpullovers
ORIGINELE NOORSE PULLOVERS ƒ21,75
VESTEN in praktisch alle kleuren en prijzen
VESTEN ZONDER MOUW, fantastisch mooi
SJAALS in een reusachtige verscheiden
heid vanaf 2,75
HANDSCHOENEN vn eenvoudige Nappa tot de
modernste Italiaanse toe (ook wol en stretch).
Heerlijk warme FLANELLEN PYAMA'S
ZUIVER WOLLEN PULLOVERS18.50
Zeer fraaie TRUIEN in beige, grijs, geel, groen
en wit
PATRIMONIUMLAAN 46
TELEFOON 3262