CDIEPEVEEN „Rondom Sartre" voor de Volksuniversiteit Rhenense middenstanders wensen samenwerking 1365.- SCHERPENZEEL KORBAN TUSSENHANDEL WURGT FRANKRIJK BANKSTELLEN Zeer mooi Bankstel WONINGINRICHTING De Joodse feesten en hun achtergrond Winstmarge is vaak 100 Te laat Voor de kantonrechter ^Qadio ^Hallecjovjen ótaat altijd voor klaar* Jean-Paul Sartre was in het raam van de Volks Universiteit het gespreks thema van dinsdagavond in ,,'t Trefpunt". De vorm van het betoog zal misschien wel hier en daar onder het gehoor tot tegenspraak geprikkeld hebben. Dit neemt niet weg dat wy dr. B. J. M. Delfgauw onze dankbaarheid dienen uit te spreken voor zyn boeiende en actuele oratie. Sartre bezet de linkervleugel van een groep van hedendaagse denkrichtingen, die men gemeenlijk samenvat onder de naam existentialisme. Grote verschillen bestaan er n.l. tussen Heidegger, Jaspers, Lavelle, Marcel, Sartre, c.a. Sartre is b.v. atheïst, Marcel daarentegen is een R.K. christen. Het overeenkomstige echter is: de atmosfeer, de „expériences particulières". Deze filosofie komt pas korte tijd naar wordt negatief gewaardeerd en het fa- voren. Tot 1925 heerste nog het idea lisme, daarna de phaenomenologie en nu eigenlijk pas goed: Heidegger en Sartre c.s. In de 19e eeuw had men groot vertrouwen in de rede en de re delijkheid van de wereld. Irrationele momenten werden gezien als „Schön- heitsfehler". Men had vertrouwen in de wereld en in zichzelf. De mens voelde zich thuis in deze wereld, die redelijk, ja, beheersbaar was. De 19e eeuw wordt de Sint-Nicolaasavond van de mens heid. Dan komt de grote ommekeer. De dieptepsychologie maakt de mens „un- heimisch". „Wie zichzelf leert kennen, leert huiveren", zegt Bolland. Wereld oorlogen slaan het vertrouwde beeld in stukken en de wereld wordt raadselach tig, absurd. Angst voor wereld en kos mos bespringt de mens en hij verliest 't vertrouwen in zichzelf en in de rede. De kennistheorie verliest aan waarde en de existentiefilosofie komt op, positief voorbereid door hen, die het optimisme der 19e eeuw niet deelden, zoals Nietz sche en Kierkegaard en latere baan brekers als Husserl en Dilthey. Het gaat in deze filosofie om de mens in zijn onherleidbaarheid; de mens, die op zichzelf is teruggeworpen en in de crisis is gekomen. Dat wil niet zeggen: een nieuwe anthropologic, neen, men wil deze mens, in zijn totaliteit mens doen zijn. Men wil hem oproepen tot mens-zijn uit „das Man", waarin hij pleegt te leven. Men wil dus appelle rend zijn. Men stelt de mens dan ook in de wereld: hij is vrij. Men wil vooral concreet zijn. De mens is meer dan rede. Vandaar dat men z'n gedachten uit in romans, toneelstukken, films en essays. Om b.v. een roman van Sartre te noe men: „De wegen der vrijheid"; een es say: „Portret van een anti-Semiet"; een toneelstuk: „De lichtekooi" en een film: „De teerling is geworpen". De mens staat in de wereld, er is geen scheiding: subject-object, d.w.z. de mens is altijd in een bepaalde situatie; en deze wereld ontsluit zich in de emotie (wroeging, angst). En in de wereld zijn betekent met anderen zijn. In de echte communicatie wordt de mens zichzelf. De kosmos BENOEMINGEN „ARS MUSICA" Aan de Veenendaalse muziekschool „Ars Musica", dirigent de heer Kor Dijkstra, zijn als nieuwe leerkrachten benoemd voor piano en Algemeen Vormend Mu ziekonderwijs: mej. Nettie Kordes uit Amersfoort en voor viool: de heer Wim Bercht uit Utrecht. Mej. Kordes ontving haar opleiding o.a. aan de Amersfoortse Muziekschool, ter wijl de heer Bercht aan het Utrechts Con servatorium studeerde. len speelt een grote rol. De mens be reikt zijn doel wel niet door de absur diteit van dit leven, maar hij moet er in stand houden, hij moet stand houden in de vertwijfeling. Hier wordt een he roïsche levenshouding gepredikt. Sartre onderkent in zijn wijsgerige opvattingen, neergelegd in zijn mees terwerk „l'Etre et le Néant" (1943), dat het zijn van de dingen anders is dan het zijn van de mens. De mens immers is een vrij wezen: hij kan iets doen de dingen niet: zij zijn onveranderlijk, zo lang ze zichzelf zijn (een tafel blijft, on verschillig welke plaats hij heeft, een tafel). De dingen zijn objecten zonder eigen vrijheid: het is zijn „en soi". Het menselijk zijn is het dat de dingen hun plaats en hun zin geeft, dat de dingen duidt, dat dus in tegenstelling met de dingen niet gesloten, dat is: niet onver anderlijk is, niet zelfgenoegzaam. Het mens-zijn is het „pour soi". Dat dit mens-zijn zichzelf niet genoeg is, open is, blijkt uit het bewustzijn, dat niet iets op zichzelf is, aangelegd op God bv., maar altijd bewustzijn van iets „con science de", van de wereld. Ik ben mij niet bewust zomaar, zonder meer, maar ik ben mij altijd van iets bewust. Dit open zijn, dit mens zijn geeft de din gen dus hun zin, het ordent en regelt, en door dit doen voert het ook het niet- zijn in. Want in de ontdekking en on dervraging wordt gevraagd: is dit het, en daarmee is al de mogelijke ontken ning, is het niet-zijn in de wereld bin- Gemeenteraadsverkiezing op televisie Naast de radio heeft ook de tele visie haar belangstelling getoond voor de gemeenteraadsverkiezing die vandaag plaats vindt. Van morgen werd een t.v.-reportage gemaakt. Onze mededeling, dat ook de NCRV opnamen voor de radio maakte, berust op een ver gissing. Er is uitsluitend door de VARA een reportage gemaakt. nengebracht, dit niet „zijn", dat er moet zijn omdat anders het „en soi" en het „pour soi" in een ondoorzichtige waas zouden samenvallen. De mens draagt deze vreselijke moge lijkheid dus in zich, hij alleen, en hij is dan ook de enige die de verwoesting kent. De mens is zich van dit „niet" in zijn zijn, van deze breuk in de massiviteit be wust in de angst. Angst is eigenlijk voor „niets", voor het onbestemde. Deze mens, „pour soi", die dus een open zijn is, die vrij is, is dus niet als de dingen verantwoordelijk; neen, hij kan altijd weer anders. Hij is zichzelf dan ook: opgave; hij moet zichzelf steeds op nieuw kiezen, want hij kan altijd anders. En hiervoor heeft de mens angst. Deze mens „is" dan ook eigenlijk niets, maar hij „heeft iets te zijn". Wij „zij" niet goed, we zijn alleen niet al te gek uitgegleden. Het is „kwade trouw" te geloven, dat men iets „is", te leven in een schijn wereld. En deze „kwade trouw" hebben we te doorzien. Dit betekent mede, dat gemeden moet worden: „1' esprit de se- rieux", de ernst. Want ook deze ernst houdt in, dat we denken zelf „iets" te zijn. (Zie verder 6e kolom) BELANGRIJKE GIFT VOOR DE NED. ASTHMA-STICHTING Ter gelegenheid van de officiële in gebruikstelling door de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid van de nieuwe confectioneerinrichting van de N.V. Organon te Oss, heeft dr. Saai van Zwanenberg een bedrag van 50.000,ter beschikking gesteld van de onlangs opgerichte Nederlandse Asthma Stichting. De voorzitter van de Stichting, jhr. mr. A. Feith, heeft dr. Van Zwanenberg de dank van zijn organisatie voor dit vorstelijke geschenk overgebracht. Secretarie geopend op koopavond? De afdeling Rhenen van de Koninklijke Nederlandse Middenstands Bond en de Winkeliersvereniging Rhenen „W.V.R." hebben dinsdagavond gezamenlijk vergaderd onder voorzitterschap van de heer G. v. d. Steeg, oud-wethouder der gemeente Rhenen en als onpartijdig persoon daartoe aangezocht, teneinde te komen tot één hechte winkeliersorganisatie voor de gemeente Rhenen. De heer v. d. Steeg memoreerde in zijn openingswoord, dat iedere actie van de winkeliers in eendracht moet worden gevoerd. Dit is de les uit het verleden, aldus de voorzitter. De vergadering was het hiermee roe rend eens en de vele winkeliers en mid denstanders die waren opgekomen waren mét de nieuwe tijdelijke voorzitter van mening, dat ten koste van alles die sa menwerking zo spoedig mogelijk weer moet terugkeren. Het eerste resultaat op deze vergade ring was het besluit, dat gezamenlijk St. Nicolaas zal worden ingehaald en dat ge zamenlijk een St. Nicolaasactie zal wor den gevoerd. Aan deze actie kunnen alle winkeliers van Rhenen deelnemen, mits zij vóór 1 november lid zijn van één van beide verenigingen. Uitvoerig stond de vergadering stil bij de fusieplannen. Het resultaat was uitein delijk, dat de heer v. d. Steeg werd ge machtigd contact op te nemen met het hoofdbestuur van de Kon. Ned. Midden stands Bond, ten einde na te gaan in hoe verre het mogelijk zal zijn die fusie door te voeren. Tenslotte werd op voorstel van de tij delijke voorzitter besloten een verzoek te richten tot het gemeentebestuur om de IN DE MODERNE VORMGEVING MAAR DEGELIJK VAN CONSTRUCTIE EN PERFECTE ZIT DEZE MODELLEN KUNT U GEHEEL VRIJBLIJVEND BINNEN KOMEN BEZICHTIGEN WIJ GEVEN U ALLE GEWENSTE IN LICHTINGEN HIEROVER 3 ZITS BANK 2 CLUBJES MET APARTE WOLLEN STOF REEDS VANAF HOOFDSTRAAT 23 TELEFOON 2223 VEENENDAAL Dini Sanders (Wilskr. Rhenen) bij districtskampioenschappen Mej. Dini Sanders, lid van de dames afdeling van de gymnastiekvereniging „Wilskracht", heeft deelgenomen aan de districtskampioenschappen van het Koninklijk Nederlands Gymnastiek Ver bond, die te Enschede werden gehou den. Het betroffen hier selectiewedstrij den voor het kampioenschap van Ne derland, waaraan door slechts acht da mes werd deelgenomen. Hoewel mej. Sanders zwaar gehan dicapt was tengevolge van een motor ongeluk, waardoor zij een week vóór deze districts-selectiewedstrijden aan het bed gekluisterd was, wist zij des ondanks toch nog te eindigen op de vierde plaats. Dit mag een zeer fraai resultaat worden genoemd, vooral omdat zij voor de eerste maal in haar pas vierjarige turncarrière uitkwam. Bovendien een prachtig succes voor de leider van „Wilskracht", de heer D. W. de Jong, die mej. Sanders gedurende de achterliggende jaren volledig heeft opgeleid. Ongetwijfeld zal de Nederlandse turn- wereld in de naaste toekomst nog meer over deze „Wilskracht'-turnster ver nemen. VERNIEUWDE WINKEL WERD HEROPEND De heer G. J. van de Vendel te Rens- woude heeft vrijdagmiddag j.l. zijn nieuwe en gemoderniseerde winkel in elektrische apparaten en artikelen her opend, waarbij van de zijde van het publiek de nodige belangstelling werd betoond. In de aanzienlijk uitgebreide verkoop ruimte was voor deze gelegenheid een keur van radio- en televisietoestellen, wasmachines en koelkasten uitgestald en met de tientallen bloemstukken gaf het geheel een fleurige en goed ver zorgde indruk. De winkelstand van Renswoude is door deze uitbreiding wederom een flinke stap vooruitgegaan en wij wen sen speciaal de eigenaar hiermede gaarne het verwachte succes toe. In verband met deze heropening was tevens een gratis stofzuiger beschikbaar gesteld. Mevr. Vermeulen was zo ge lukkig, deze vrijdagavond in ontvangst te kunnen nemen. gemeentesecretarie op de koopavond (vrijdag) open te stellen voor het publiek. Op de eerstvolgende vergadering van beide verenigingen zal de heer v. d. Steeg verslag uitbrengen van zijn onderhoud met het hoofdbestuur van de K.N.M.B., waarna verwacht mag worden, dat beide verenigingen weer onder één dak komen. GEREFORMEERDE KERK KOMT MET JAARBOEKJE Een voorbeeld voor alle overige kerke lijke gemeenschappen in Rhenen mag het jaarboekje worden genoemd, dat voor de eerste maal sinds de totstandkoming van de Gereformeerde Kerk een dezer dagen het licht zag. De commissie, welke zich met de sa menstelling heeft belast, schrijft in haar voorwoord terecht, dat vooral voor hen, die zich in Rhenen komen vestigen, als ook voor degenen, die zich in de gemeen te nog wat vreemd gevoelen, dit boekje eer» vraagbaak mag zijn op het gebied van het kerkelijk leven van de gerefor meerde ingezetenen, zowel als van het algemeen christelijk verenigingsleven in de Grebbestad. Het keurig uitgevoerde boekje telt ze ven en veertig pagina's, waarin de meest uiteenlopende gegevens op kerkelijk ge bied, uiteraard uitsluitend de eigen pa rochie betreffende, zijn opgenomen. Na het voorwoord van de predikant Ds. H. Volten vindt men er een korte historische uiteenzetting over het ont staan van de kerkgemeenschap en de verdere groei, bijzonderheden over het kerkgebouw, vroegere predikanten, wijk- indeling voor ouderlingen, catechisaties, contactadressen, commissie van beheer, de zitplaatsenregeling, fondsen statistie ken over het ledental, autodiensten, het kerkblad, maatschappelijke zorg en ge zinsverzorging, het christelijk onderwijs, kortom een keur van gegevens. Dit alles wordt nog gecompleteerd met een volle dige alphabetische adreslijst van gezin nen en personen behorende tot de Gere formeerde Kerk van Rhenen. Het boekje is keurig verzorgd en ook het omslag ziet er gedistingeerd uit. Jammer dat de binnenzijde van het om slag, dus naast het titelblad, is benut voor reclame. EERSTE PRIJS VOOR RHENENSE GORDON-SETTER Op de te Blaricum gehouden Gordon- Setter-dag behaalde de Gordon-Setter van onze plaatsgenote, mej. I. Nijenhuis, de eerste prijs in de afdeling teven. Aanrijding bij „De Driehoek" Op de Herenstraat in Rhenen, tussen de Nieuwe Veenendaalseweg en de Achterbergsestraatweg, vond vrijdag middag een aanrijding plaats tussen een wielrijdster en een motorrijder. De 20-jarige mej. G. v. L., die met haar fiets ter plaatse de weg overstak, zwaaide tegen een bekende aan de kant van de weg met het gevolg, dat zij de uit de tegenovergestelde richting ko mende 53-jarige motorrijder P., afkom stig uit Amsterdam, over het hoofd zag en een botsing volgde. Mej. v. L. kwam behoudens enkele lichte verwondingen, met de schrik vrij. hoewel haar rijwiel aan de voorkant zwaar beschadigd was. De motorrijder had enkele schaaf wonden, terwijl zijn 51-jarige duo-pas sagier aan een elleboog werd gewond. De motor was eveneens flink bescha digd. De politie maakte proces-verbaal op. P., die op weg was naar Duitsland, moest zijn reis afbreken. H.M. DE KONINGIN BIJ JUBILEUM CONCERT K.L.M. H.M. De Koningin heeft woensdagavond in de Kurzaal te Scheveningen het jphileumconcert bijge woond, dat daar ter afsluiting van de viering van het veertigjarig bestaan van de K.L.M. werd gegeven door het Resi dentie-orkest o.l.v. Willem van Otterlo. In de pauze onderhield Hare Majesteit zich o.m. met mevr., S. Plesman-van Eyk. Over dit onderwerp zal de bekende Amsterdamse rabbün J. Soetendorp spreken op een conferentie van de Ne derlandse Zondagsschool ereniging. Voor vele (godsd-'enstige) opvoeders zijn de Joodse hoo|tijdagen niet dui delijk, de dienst die Israël daarmede aan Jahwé betuigde, niet of nauwelijks aanvaardbaar. Toch vormen ze een be langrijk onderdeel van het bijbelver haal, zijn dikwijls onderwerp van pro fetische bewogenheid. Deze conferentie wordt gehouden te Utrecht op 31 oktober a.s. in de Marcus- kerk, Wijnesteinlaan 2 (te bereiken met buslijnen 6 en 8 vanaf Utrecht Centraal Station). Aanvang 2.45 uur. Bovendien wordt een tentoonstelling ingericht van hulpmiddelen bij de godsdienstige opvoeding naast een rijke verscheidenheid van Bijbelse archeolo gische voorwerpen. De avondbijeenkomst wordt gewijd aan de viering van het kerstfeest in woord en beeld, onder het motto „En het geschiedde in die dagen De deelname aan deze conferentie be hoeft niet beperkt te zijn tot leden- zondagsschoolleiders(sters), maar staat open voor allen, die enige belangstel ling gevoelen voor de godsdienstige vorming van het kind. In het bijzonder wordt gedacht aan ouders, onderwijzers, jeugdleiders, pre dikanten etc. Opgaven: Nederlandse Zondagsschool vereniging, Bloemgracht 79, Amster dam. Telefoon 44020. Hierbij zij nog opgemerkt, dat de N.Z.V. ongeveer 13.000 leiders en leid sters telt, die gezamenlijk 400.000 kin deren bereiken. Vele ouders sturen hun kinderen maar naar de zondagsschool maar weten eigenlijk niets van de be zinning en studie, die dit werk behoeft om op frisse wijze,1' nieuwe wegen niet schuwend, de aloudewaarde van het Evangelie binnen het bereik van het kind te brengen. Wplnu, hier is een ge legenheid een deel van de leiders uit de provincie Utrecht in hun voorberei ding gade te slaan, deel te nemen aan de discussie en kennis te nemen van de moderne hulpmiddelen, die de aan dacht van het kind kunnen vangen. Daarom zijn ouders wel zeer harte lijk welkom op bovengenoemde con ferentie. Mr. Dr. A. Ai VAN RHIJN (oud-Staatssecretaris) SPRAK VOOR DE PvdA Op uitnodiging van de Partij van de Arbeid, afdeling Scherpenzeel, hield mr. dr. A. A. van Rhijn, oud-Staatssecretaris van Sociale Zaken, maandagavond in café Marktzicht een inleiding in verband met de a.s. gemeenteraadsverkiezingen. Na een inleidend woord door de voorzitter van de afdeling, de heer Jac. v. d. Weert, deelde spreker mede dat gemeenteraads verkiezingen uit een nationaal oogpunt bezien, zeer belangrijk zijn. Deze zijn niet alleen in de plaats belangrijk, doch voor geheel Nederland, waaruit opgemaakt kan worden uit welke hoek de wind waait. Hieruit zijn conclusies te trekken. Uit de eerst verkregen uitslagen blijkt meestal hoe de verkiezingen verlopen. De ge meenteraad is een belangrijk lichaam en meet een vooruitstrevende politiek voe ren. Veelal wordt de schuld gegeven aan Den Haag. Uitvoerig ging spreker in op wat de PvdA zoal had gedaan om het levenspeil te verbeteren, de behoorlijke ontwikkeling van financieel gedupeerden en alles wat er op het gebied van de landbouw was tot stand gebracht onder het vorige bewind. Wie wil en kan wer ken, aldus spreker, moet recht hebben op een behoorlijk salaris. Wij stellen prijs op een eerlijke politiek en geen beloften doen die later toch niet uitgevoerd wor den. In een goede democratie dient dui delijk gesteld te worden wat men wil. EINDUITSLAGEN „DE LUCHTPOST" Einduitslagen van het vliegseizoen van de postduivenvereniging „De Luchtpost" te Scherpenzeel: Hok Vitesse: A. Marcus 413 pnt. Duif Vitesse: C. v. d. Wetering 184 pnt. Hok Fond: C. v. d. Wetering 618 pnt. Duif Fend: C. v. d. Wetering 374 pnt. Jonge duiven hok: A. Marcus 410 pnt. Duifkam- pioen: J. Voogt 142 pnt. Oud en jong na- vlucht, hokkampioen: A. Marcus 268 pnt. Damkampioen: A. Marcus 133 pnt. Gene raal kampioen: A. Marcus met 1443 punten de verschrikkelijke (53) Doch wanneer Aram de kleine man nader onder zoekt, blijkt hem al gauw, dat Ramar slechts bewuste loos is. Een ogenblik staat de jonge ridder in twee strijd. Zal hij zijn bewaker aan zijn lot overlaten? Doch wanneer hij alleen bij Korban terugkeert, zal deze hem dan geloven? Of zal hij Arams leven voor dat van Ramar eisen? En wat zal het lot zijn van Gru- balt en Alessandra, wanneer Korban in woede ont steekt? Plotseling neemt Aram een besluit. Uit de kruik aan zijn zadelknop sprenkelt hij water in het gezicht van de gewonde en na enkele ogenblikken slaat Ra mar de ogen op. Verbaast dwalen zijn blikken in het rond. Dan ziet hij de bewegingloze gestalte van de beer. Vragend kijkt hij Aram aan. „Is dat uw werk?" vraagt hij. Aram knikt en spottend gaat de gewonde verder: „Waarom hebt ge dat gedaan? Wanneer ge niet tussenbeide gekomen waart, zoudt ge me op een gemakkelijke manier kwijt geweest zijn?!" (Wordt vervolgd) Enkel of retour Nog hoeft men niet in de rij te staan Voor een retourtje naar de maan Ook nog niet voor een enkele reis Zijn wij toe aan een plaatsbewijs Waar men voorheen zelfs niet aan dacht Beleeft misschien ons nageslacht Vaak besluipt mij een bang vermoeden Is al dat experimenteren wel ter goede Als leek volg ik dat via de krant Zo is de eerste vlag geplant (op de maan) Nu is aan de beurt misschien een mens Misschien blijft het een vrome wens Zo was voor vijftig jaar de vliegerij Zeg maar gerust waaghalzerij Nu is een vliegtocht heel gewoon In het tijdperk van de atoom 'k Sta met beide benen op de grond Waarbij ik mij steeds goed bevond Maar 't geeft je toch wel eens te denken Er eens wat meer aandacht aan te [schenken Want de techniek, hoe men 't beziet Gaat steeds vooruit en stuit men niet Nog staat men niet in de rij voor plaats bewijzen Om eerstdaags naar de maan te reizen Of 't in de toekomst zo zal worden Blijve maar een punt van later orde In alle gevallen ga ik niet mee 'k Ben hier beneden best tevree M. Pinay wachtte te lang met ingrijpen (Van onze correspondent) PARIJS, OKTOBER De oorlog tussen Pinay en de Franse kleinhandelaren is ein delijk in volle hevigheid losgebarsten. Op zyn besluit om de winstmarge van de klein handelaren in groenten en fruit vast te leggen op 10 fr. per kilogram hebben de be trokkenen geantwoord met een 24-uur-staking. In miljoenen Paryse gezinnen moest men het dinsdag zonder groenten zien te stellen en fruit was alleen hier en daar op de zwarte markt te krijgen. Voorlopig betalen weer de huisvrouwen de kosten van deze oorlog, want er is zelfs al een zwarte handel in melk ontstaan. noegen nam met de toegestane winst marge en twee op de drie overdreven: de gemiddelde winkelierswinst op peren bleek 51 te zijn, op prei 45 op sla 43 en op bloemkool 42 De handel heeft hierop geantwoord, dat al deze cijfers vervalst zijn, maar de ver tegenwoordigers van de tussenhandela ren zijn niet in staat er betere voor in de plaats te brengen. Ook bleek uit het on derzoek, dat vele tussenhandelaren de ge volgen van de droogte aanwenden om in de kortste keren rijk te worden en er zelfs een zwarte handel op nahouden, on der andere al in suiker, bepaalde soorten fruit en melk. MELKTEKORT NEEMT NOG TOE Ondanks de melkleveranties uit de Be nelux neemt het tekort in Parijs nog toe. Het bedraagt nu iedere dag al een goede 300.000 liter en volgens de deskundigen zal het nog groter worden, zelfs al zou het morgen gaan regenen. In Normandië wordt het drinkwater verkocht voor 1000 fr. per 2000 liter. Hele kuddes moesten er ver beneden de prijs worden verkocht. De gemiddelde prijs van een goede melk koe is gedaald van 170.000 fr. op 100.000 fr. In het gunstigste geval zal het Parijse melktekort pas in december zijn opge heven. Dit is weer koren op de molen van de tussenhandel, omdat het evenals de stand van de wintergroente een blij vende hausse-stemming geeft. Pinay, te laat begonnen, moet nu keihard zijn om te redden wat er nog te redden is. An ders wordt Frankrijk wederom onbetaal baar. In zijn strijd om de kosten van levens onderhoud zo laag mogelijk te houden viel Pinay aanvankelijk uitsluitend de ar beiders, fabrikanten en landbouwers aan. De eerste categorie kreeg geen loonsver hoging; de tweede mocht bepaalde, hoge re kosten niet doorberekenen en de boe renstand moest tegen lage prijzen blijven produceren. De tussenhandel bleef echter volkomen vrij om de prijzen op bijna mis dadige manier de hoogte in te drijven met als gevolg, dat ook nu nog een kilo drui ven, aan de producent betaalt met tachtig fr. twaalf uur later door de huisvrouw moest worden gekocht voor 176 fr. Het batig saldo van 96 fr. werd broederlijk verdeeld tussen grossier en winkelier. Dergelijke gevallen kunnen er tientallen worden geciteerd en het erge is, dat ze eerder regel dan uitzondering zijn gewor den. De tussenhandel maakte op de drui ven dus 120 winst, maar de handel zelf heeft een andere berekening en ant woordde, dat 96 fr. winst op 176 fr ,maar' een winstje is van 54 Men kan er cm lachen. Maar de waar heid is, dat de Franse tussenhandel in derdaad vast houdt aan zijn eigen winst berekening. Een winkelier, die iets in koopt voor 100 fr. en het verkoopt voor 150 fr. heeft volgens de regering 50 V» winst; volgens de winkeliers en hun syn dicaten slechts 33.3 Indien Pinay een jaar geleden deze heren duidelijk op de vingers had getikt, had hij een daartoe gunstig klimaat aangetroffen. Nu is de sfeer van de hernieuwing, de geest van het persoonlijke offer weer verdwenen. Het pure eigenbelang dicteert. Het gevolg was, dat hij nu plotseling heel hard moest ingrijpen. Hij besloot, dat de winst nu pér kilo zcu worden vastgesteld en niet meer in percenten. Een winkelier, die peren in koopt voor 170 fr. de kilo moet deze verkopen voor 180 fr., maar als hij morgen zelf 200 fr. moet betalen mag hij slechts 210 fr. door berekenen. Het prachtige van alles is, dat de steenrijke groothandelaren niet aan een winstmarge werden gebon den. Uit een onderzoek, dat de regeringsdes kundigen hebben ingesteld is gebleken, dat slechts op de drie winkeliers één ge- Prins Bertil van Zweden opent tentoon stelling „Zweedse vormgeving" in A'dam. In tegenwoordigheid van H.M. Koningin Juliana heeft Z.K.H. Prins Bertil van Zweden maandagmiddag in de nieuwe vleugel van het stedelijk museum in Am sterdam de expositie „Zweedse vormge ving" geopend. De foto geeft een beeld van de rondgang over de tentoonstelling: v.l.n.r.: H. M. de Koningin, Z.K.H. Prins Bertil, de heer Sven Eric Skawonius, di recteur van de vereniging Industriële Vormgeving in Zweden en jhr. VV. J. H. B. Sanoberg, directeur van het stedelijk mu seum. Rede J. G. Suurhoff (Vervolg van pagina 1) Scherpenzeel - toch worden beschouwd als een soort graadmeter, waarin de toekomstige landspolitiek zich zal be wegen, afgezien natuurlijk van bepaal de plaatselijke invloeden, die bij raads verkiezingen altijd om de hoek komen kijken. Op verschillende punten viel spreker het betoog aan van mr. H. van Riel, vice- voorzitter van de WD, die vorige week in Veenendaal heeft gesproken. Is prof. De Quay wel sterk genoeg om het kabinet te leiden? had de heer Van Riel zich afgevraagd. Voor de WD is het te laat om dit nu te zeggen, aldus de heer Suurhoff, want zij was mede-verantwoordelijk voor dit kabinet. De heer Van Riel had volgens de heer Suurhoff nog een merkwaardige opmer king laten vallen, n.l. dat er in het ka- binet-Drees een aantal bekwame minis ters zaten, technisch bekwame mensen. Inderdaad, zei de heer Suurhoff en het zou gek zijn als dit toeval was. Dat komt voort uit de gezindheid om het algemeen belang te stellen boven het eigen belang. Anders dan de liberale theorie: ieder een streeft zijn persoonlijk belang na en dan komt er het meest van terecht. De kwestie van de belastingen wordt steeds meer het kernpunt van de politiek. Van een verlaging van de progressie profiteren het meest de mensen met de grote inkomens, terwijl men er de toe komst van het volk door schaadt. Men heeft, zo vervolgde de heer Suur hoff, de PvdA te ver doorgevoerde amb tenarij en dirigisme verweten. Wat het eerste betreft, dit was volgens spreker een gevolg van de verregaande ont wikkeling van het land. Men ontkomt hieraan niet, hetgeen wel wordt bewezen door het feit, dat er sedert het optreden van het nieuwe kabinet weer bijna 1000 ambtenaren zijn bijgekomen. Om het fabeltje „PvdA en dirigisme" te weerspreken somde de heer Suurhoff een grote lijst van wetten op, tot stand gekomen onder het kabinet Drees. Slechts enkele hiervan waren niet met algemene stemmen aangenomen. Er zijn mensen die zeggen: in het ka binet De Quay wordt het beleid van Drees voortgezet. Dat zegt men zelfs in eigen kring, o.a. prof. Romme: een voort zetting met accentverschuiving. De heer Suurhoff kon dit evenwel niet zeggen. Voor het kabinet Drees waren de om standigheden veel moeilijker, o.a. beste dingsbeperking, terwijl men nu weer in een periode van hoogconjunctuur leeft. Het was volgens de heer Suurhoff slechts schijn, die voortzetting. Onder al deze omstandigheden, besloot de heer Suurhoff, is het uiterst belang rijk, dat de kiezers in Veenendaal en Scherpenzeel laten blijken wat zij van de landspolitiek vinden. In 1958 zijn de so cialisten buiten de regering gezet. De prot. christelijke partijen CH en AR hebben toen gezegd, we moeten een christelijke sociale politiek gaan voeren. Is dit met de VVD beter? was de vraag van de heer Suurhoff. Ons staat te wachten een beleid, dat heen en weer zwalkt en dat komt het land niet ten goede. Daarom drong spre ker op een krachtige versterking van de PvdA aan, ook bij deze gemeenteraads verkiezingen. (Vervolg van pagina 1) G. R. van S., nertsenfokker te Eist, ver scheen vrijdag voor het Wageningse kan tongerecht omdat hij bij de beschermde voetgangersoversteekplaats in de Utrecht- seweg te Oosterbeek een voetganger ge hinderd zou hebben. De verbalisant heeft mijn kenteken genoteerd en me pas verscheidene weken later gehoord. Toen wist ik van het hele geval natuurlijk niets meer af, maar ik kan me toch niet goed voorstellen, dat ik iemand werkelijk gehinderd heb, zei ver dachte. Ik weet, dat op dat punt door de politie altijd streng opgelet wordt en daarom rijd ik daar nooit harder dan zo'n 20 tot 25 km, zodat ik als het nodig is onmiddellijk kan stoppen. Die bewuste dag heb ik dat stellig ook gedaan. Ver moedelijk heeft een voetganger mij een teken met de hand gegeven, dat ik door ken rijden. Ik kan me tenminste niet voorstellen, dat ik anders niet even ge wacht zou hebben. Het verweer van verdachte doet ver trouwenwekkend aan en Van S. lijkt me ook niet iemand, die bijzonder roekeloos zal rijden. Eis 25,of 5 dagen, zei de officier in zijn requisitoir. Rechter v. d. Brand vonniste conform. Mevr. M. L. R.-van B. uit Wageningcn zou de leerplichtwet overtreden hebben door haar zoontje zonder noodzaak van school thuis te houden en daarom ver scheen zij vrijdag voor het Wageningse kantongerecht. De jongen kon niet naar school we gens ziekte, zo verklaarde mevr. R., en de dokter was verontwaardigd, dat het schoolbestuur dit geval aangegeven had. Hij zei: Waarom bellen die mensen mij niet even op. Met de andere kinderen hebben we op school nooit last gehad, maar met deze jongen hebben we van zijn geboorte af al getobt. Het schoolbestuur zegt, dat uw zoon bezig was een schilder te helpen op tij den, dat hij eigenlijk naar school moest. Hoe zit dat dan, informeerde rechter v. d. Brand. Dat klopt, bevestigde verdachte. Hij heeft een vergroeiing aan zijn ruggegraat en mag daarom niet in een bank zitten. Verder is het echter goed voor hem om zoveel mogelijk actief bezig te zijn. Mevr. R. kon enkele schriftelijke ver klaringen van haar huisdokter en van een vrouwenarts, die de jongen onder zocht had, overleggen en daaruit bleek, dat de knaap inderdaad niet naar school had kunnen gaan doch wel lichte kar weitjes op mocht knappen. De officier vond hierna geen enkele schuld meer aanwezig en vroeg ontslag van rechtsvervolging. Rechter v. d. Brand ging hiermee akkoord. Kinderpostzegels Nederland 1959 Op 16 november 1959 zullen op alle postinrichtingen in Nederland de Kinder zegels 1959 verkrijgbaar worden gesteld. Zoals bekend, worden deze weldadig heidszegels uitgegeven ten bate van het misdeelde en hulpbehoevende kind. De nieuwe kinderzegels zijn ontworpen door de Amsterdamse kunstenaar Wim v. d. Salm. De opdracht tot het vervaar digen van de kinderzegels 1959 is de eer ste opdracht op dit gebied, die hij gedu rende zijn artistieke loopbaan heeft ont vangen. De vijf zegels tonen kinderen in situ aties, die aan de dagelijkse werkelijkheid zijn ontleend. De teksten en waarde-aan- duidingen zijn eveneens van de hand van Wim v. d. Salm. Kleuren en voorstellingen zijn: 4 4 ct; rose en blauw, kind in box; 6 4 ct; groen en bruin, „Indiaantje spelen"; 8 4 ct; rood en blauw, ganzen voeren; 12 9 ct; blauw en rood, „klaar-over"; 30 9 ct; geel en blauw, huiswerk maken. Uitvoering in twee kleuren offset door de N.V. Joh. Enschedé en Zonen, Gra fische Inrichting te Haarlem. Overige gegevens: grootte beeldrecht hoek: 21,2 x 28,55 mm; grootte zegel 24,2 x 31,55 mm; kamtanding: 12Vt12; vellen van: 10 x 10 100 zegels; gecou- cheerd papier zonder watermerk; gom ming: normaal. De zegels zullen worden verkocht van 16 nov. 1959 t.e.m. 15 jan. 1960 en blijven voor frankering geldig t.e.m. 31 dec. 1960. „RONDOM SARTRE" De mens is ook verantwoordelijk. Ver antwoordelijk is hij voor dat, waarvan hij zelf de auteur is en daarom is hij verant woordelijk voor de wereld, want wij scheppen de wereld, zoals hij daar ligt. De tegenwerping: We kunnen toch niet helpen dat we hier geboren zijn, geldt hier niet, want in de situatie, waarin we staan of leven, verwerken we onze ge boorte en we zijn er dus - onontkoom baar - voor verantwoordelijk. Deze ver antwoordelijkheid is dan ook een „feite lijkheid". Daarom is alles in deze wereld „een kans" voor de vrije mens, die steeds zichzelf moet kiezen, maar die dat ook, omdat hij vrij is, zonder enig houvast moet doen, en die ten volle verantwoor delijk is. Vandaar dat de mens angst heeft, want bij iedere beslissing geldt: 't kan ook anders. Meestal echter vlucht de mens die kiezen moet in de „kwade trouw", hij kiest zoals „men" dat doet. Wat is nu eigenlijk het echte zijn? Een nutteloze passie, want het echte zijn wil oorzaak zijn van zichzelf, rechtvaardiging van zichzelf, dat wil eigenlijk zeggen: zijn als God. Hij wil dus eigenlijk het volle zijn: pour soi en ensoi samen, hij wil zijn: oorzaak van zichzelf en dat is iets onmogelijks, want het is inzichzelf contradictoir. Wat is tijd? Tijd is daar waar de vrije, veranderlijke open mens is. Tijd is niet een verschijning „an sicht", maar de mens, het „pour-soi" brengt tijd met zich, want het pour-soi is dat, wat „zich tijdigt" in verleden, heden en toekomst, de drie „ex-stasen" van het „pour-soi". Het pour- soi is hier niet zichzelf, maar altijd weer buiten zichzelf staan (ex-sta-se). De mens is dus „tijdig" en dit „tijdig zijn" van de mens houdt ergens op door de dood. De dood is door het mens-zijn niet te plaat sen, is absurd, omdat de mens geen einde kent. De dood is de vernietiging van het menselijk leven, het einde van alle zin. „La mort transforme la vie en destin" zegt Malreaux. Is de mens dood, dan is hij de prooi van de levenden, zij maken zich meester van dat leven, dat gestorven is: „als hij nog leefde, dan zou hij Hier zien wij voor het eerst de ander optreden. Wat is die ander eigenlijk? De ander treffen wij aan in de ontmoeting. Het wezen van het zijn met de ander is het conflict, zegt Saitre (b.v. in „Huis elos"), want de ander dringt met zijn „pour soi" op mij in, ontneemt mij mijn vrijheid door mij te classificeren. Hij maakt mij tot „en soi", want de ander zegt hoe of wat ik ben en hij moet dit doen, dit ligt in zijn wezen, zijn „pour soi" opgesloten; zijn „pour soi" immers is open, is verwijzing naar, is op iets anders (dit is op „en soi) aangewezen. Aan deze stolling van mijn vrijheid door de ander kan ik slechts ontkomen door op mijn beurt de ander tot „en soi" te maken. Hier ligt de oorzaak van het conflict. De oerzonde is dan ook, dat ik ben in een wereld, waarin ook de ander is. Het res pecteren van elkanders vrijheid is on mogelijk. Daarom is dus ook de liefde onmogelijk; deze is óf masochisme óf sa disme. Steeds immers probeert de mens in de liefde op sluwe wijze de ander als een „en soi" te gebruiken door een in strument van hem te maken, ter verkrij ging van eigen zin, d.i. tot het bereiken van eigen opgave. Wezenlijk een - zijn van twee „pour soi's" is onmogelijk. Al leen wanneer er geen relatie tussen hen is en ze zonder „zijnseenheid" bij elkaar zijn, dan is het conflict er niet, dan maak ik de ander niet tot object, maar dan is er ook geen enkele relatie, zoals al ge zegd is. Eenheid met de ander is er alleen in de onderdrukking, t.w. als men ge zamenlijk met een derde in conflict is. Deze eenheid als object „en soi" valt weg, zodra de derde weg is. En God? Wanneer God bestond, had de mens geen vrijheid, maar een oorzaak. God echter bestaat niet, want hij zou moeten zijn: „en soi" en „pour soi" sa men, „oorzaak van zichzelf" en dat is on mogelijk. Daarom: „Dieu, c' est rene idéé contradictoire". Als God bestond, dan zou hij natuurlijk ook de hoogste waarde zijn: ,,c' est tres gênant, qie 'il n' existe pas". En zou God, als hij bestond, de mens hebben vrijgemaakt, dan zou hij er ook geen zeggenschap meer over hebben. Dies: ook al bestond hij: het zou niets veranderen. De vraag is, en deze komt vooral in „Les mouches" naar voren, zou God iets kunnen doen als hij er was? Het antwoord luidt: neen. Niets kan de mens van zichzelf verlossen. Voor werkelijk religie, voor een bijbelse God, die waarlijk gemeenschap heeft met de mens is bij Saitre geen plaats. Daarom moet zijn filosofie door het christendom worden afgewezen. We hopen dat de rechtervleugel in deze denkrichting ook eens aan het woord komt bij monde van dr B. J. M. Delfgauw. r —J

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1959 | | pagina 2