PANTOFFELS Van Doom's Schoenhandel VEBOTEX GOED HORLOGE? AVIA! GOED ADRES? ft. C. DE MEER BRIXON DtietZ F. Jansen OVERWEG-OVERWEGING De oplossing voor uw „Sint" problemen Uit het hoofdkwartier van ST.-NICOLAASM DRUKWERK Van Manen HARDEVELD Philips televisie Philips radio Philips grammofoons Philips bandrecorders HOOGSTRAAT 8 VEENENDAAL TWEEDE BLAD „DE VALLEI' VRIJDAG 27 NOVEMBER 1959 Nr. 94 HET OOG OP DE WEG SCHERPED1ZEEL 50 jaar huwelijkstrouw Voor de boer Vee verkopen of voer bijkopen? RIJMEN Voor Sint Nicolaas SLAAGT U MET Dames-, heren- en kinder- Bromfietslaarzen - Rubberlaarzen IJzersterke Jongensschoenen hoog mo<ui MODELBOUW: vanaf f 2,95 BOUWPAKKETTEN: BOEKENPLANKEN: (staal) vanaf f 4,1 5 NIEUW: PRESSO STRIP TOCHTBAND KEUKEN- OF SLAAPKAMERSTOEL vanaf f 1 4,— GEREEDSCHAPKIST vanaf f 5,95 MATERIAAL VOOR HANDENARBEID: vanaf f 0,98 MODERNE WANDMEUBELFN: hout of staal naar keuze Deze en nog vele andere artikelen koopt u voordeliger bij Board- en Triplexhandel Zwarte Piet, in eigen persoon Jac. van Schuppen IN DE ZAK VAN ZWARTE PIET ZIT VOOR IEDER KIND EEN VERRASSING Iedereen is welkom! MANUFACTUREN W BEDDEN&LEDIKANTEN VEENENDAAL GORTSTR.39 TELEF. 2321 GROOT en KLEIN Drukkerij „De Gelderse Vallei'' Clezonae v- dieren Bij: Fa. J. HERTOG Natuurlijk in ruime sortering bij: Fa. W. v. Scliuppen Zn. Hoofdstr. 102, Veenendaal STOMEPÜ 1 Vecht u graag met een tegenstander, die door zijn .zwaargewicht' en snelle sprong honderden malen meer vernietigingskracht heeft dan uzelf? Neen? Ga daarom ook de trein uit de weg. De Nederlandse Spoorwegen doen alles om u te waarschuwen, als zo'n „sterke broer" uw pad gaat kruisen. Maar alle fraaie knipper lichten en (halve) overwegbomen ten spijt - doe als Veilig-Ver- keer's mannetje Wouter Wegwijs: Ieder jaar weer gebeuren er - eigenaardig genoeg speciaal in het najaar - onge lukken, ernstige ongelukken op overwegen. Nu zijn er doortastende geesten, die daarvoor al direct hun „remedie" klaarstellen: „ruim op die overwegen, die dingen zijn uit de tijd". Dat laatste is moeilijk te ont kennen als men de hoeveelheid produktiviteit in aanmerking neemt die wij allemaal zitten te verzitten of staan te verstaan voor de hele, halve of helemaal geen slag bomen. Maar wat dat opruimen betreft, dat kan alleen door wat de vakmensen noemen het maken van „vrije kruisingen" en daar zijn de Nederlandse Spoorwegen direct - de dubbeltjes echter helaas minder vlot - voor te vinden. Maar er wordt wèl aangewerkt, alle onvindbare dubbeltjes ten spijt: in 1920 waren er 270, in 1956 472 en in 1958 al 488 van die vrije kruisingen. Nog niet genoeg, zult u zeggen. Akkoord. Daarom zullen u en wij als weggebruikers (voorlopig) moeten blijven leren met de overwegen overweg te kunpen. De Spoorwegen zitten niet stil. Er ver schijnen gelukkig steeds meer beveiligin gen met halve overwegbomen (waarbij de wachttijd per treinovergang tot 30 a 40 seconden wordt gereduceerd) in 1958 wer den 18 openbare en 27 particuliere over wegen opgeheven, steeds meer onbewaak- te overwegen worden met de bekende doordringende knipperlichten voorzien en bij de selektie, opleiding en taakvervul ling van resp. door de overwegwachters worden steeds strengere maatstaven aan gelegd. Op 31 december 1958 waren al 91 vroeger onbewaakte overwegen uitgerust met halve overwegbomen, waarvan 70 met automatische bediening. Maar de liefde kan niet van één kant komen. Nog maar al te veel weggebrui kers miskennen de gevaren van de over weg. Nog altijd geloven veel fietsers, motor- of scooterrijders en automobilis ten, dat het met de trein prettig kat- en muisspelen is op zo'n onbewaakte over weg. Ze vergeten, dat de trein allerminst een plezierige „spelpartner" is. Dat het „arbeidsvermogen" van een 750 ton zware sneltrein, die met 120 km per uur komt aandaveren 42.500 eenheden bedraagt. Een vernietigingskracht, waartegen een auto mobilist in zijn 80 km per uur rijdende auto van 1,5 ton maar weinig - n.l. 38 eenheden - heeft in te brengen Over ontmoetingsgevaar gesproken Altijd en overal kan men weggebruikers aantreffen - ook onder de wandelaars - die het rode licht negeren omdat het „nog net kan". Of automobilisten, die alweer op hun gaspedaal drukken, voordat bij het omhooggaan van de halve overweg boom ook het rode knipperlicht gedoofd is. Hier loert de dood letterlijk om de hoek van de trein, die juist passeerde. Als er één plaats is in het verkeer, waar men zijn korrektheid en zelfbeheer sing kan en moet tonen, dan is het wel de overweg. In het afgelopen jaar werden 44 ge sloten en 167 dalende overwegbomen min of meer ernstig aan-gereden. Een bewijs dat nog velen hun zelfbeheersing bij de overweg verliezen in plaats van die te tonen door tijdig snelheidvermindering, ordelijk opstellen, terugschakelen of klein licht, niet te vroeg oprijden, afstand be waren, enz. enz. Extra oplettendheid is ook geboden bij het nog altijd te grote aantal onbewaakte overwegen in ogenschijnlijk stille spoor lijntjes waar men alles behalve een trein verwacht. Want al knipoogt daar mis schien (nog)" geen licht om de komst van een trein tijdig aan te duiden, de dood knipoogt er wèl! Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. DE ROMAN VAN MULTATULI „MAX HAVELAAR" IN HET RUSSISCH De Moskouse Staatsuitgeverij voor schone letteren heeft een nieuwe uitgave het licht doen zien van de prachtige roman van de Nederlandse schrijver Eduard Douwes Dekker (MVltaluli), „Max Have- laar of de Koffieveilingen van de Neder landse Handelmaatschappij". In 1925 verscheen dit boekwerk voor het eerst in het Russisch. Dat was een verkorte uitgave. In 1936 verscheen de tweede uitgave van de „Max Havelaar". De uitgeverij voor kinderliteratuur publiceerde enkele uittreksels uit deze roman in de serie „Schoolbibliotheek". De schrijfster E. Wygodskaja schreef voor de kinderen en jongeren een ver haal over het leven van Multatuli: „De geschiedenis van Douwes Dekker". Vrjjdag herdachten Gerrit Vermeulen, geboren 28 november 1881 te Wouden berg en Janna Smit, geboren 4 april 1887 te Scherpenzeel, wonende aan de Eikenlaan 8 te Scherpenzeel, de dag, dat zij 50 jaar geleden te Scherpenzeel in het huwelijk traden. Uit dit huwelijk zijn zes zoons geboren, allen nog in leven en allen gehuwd en negentien kleinkinderen. Beiden hebben een werkzaam leven achter de rug. De heer Vermeulen is nog vitaal, doch mevr. Vermeulen is de laatste tijd een beetje aan het sukkelen. Haar man helpt haar echter met het huishouden tje en besteedt verder zijn beschikbare tijd met het onderhouden van tuintjes. Mede in verband met het feit, dat de heer Vermeulen zelf uit een groot ge zin komt moest hij al vroeg beginnen met zijn kostje te verdienen. De ver diensten in de eerste jaren waren nu niet bepaald gunstig. De dag begon om vijf uur 's morgens tot zeven uur 's avonds. Uurloon elf cent. De heen reis naar het werk was in de baas z'n tijd, doch de terugreis om 7 uur in eigen tijd. Aanvankelijk begonnen als schouwerman (opperman) is de heer Vermeulen vijfenzestig jaar in het bouwvak werkzaam geweest als met selaar. Na zeven jaar kreeg hij er genoeg van als opperman, nam ont slag, zocht en kreeg bij een andere baas te Leersum werk als metselaar. Van metselen had hij niet veel ver stand, doch voor een borrel kreeg je veel gedaan vroeger en werd hij in het vak onderwezen door oudere meer ge- routineerden. Om naar en van zijn werk te gaan huurde hij een fiets voor 1,25 per week, die steeds bij vertrek opgepompt moest worden. Hij wist zich nog goed te herinneren dat zijn eerste baas met een fiets op luchtbanden op het werk kwam en dat deze door alle arbeiders bewonderd werd. In verband met de ziekte van zijn vrouw werd deze dag met kinderen en kleinkinderen in familiekring herdacht. Om deze vraag enigszins bevredigend te kunnen beantwoorden, dient men zich van bedrijf tot bedrijf van de situatie op de hoogte te stellen. Het is echter wel mogelijk, enkele factoren aan te geven waarop men bij de beoordeling van de situatie moet letten. Indien er weinig ruwvoer van het eigen bedrijf is gewonnen dient men na te gaan of met de voorraden een minimaal nood zakelijk ruwvoederrantsoen (6 7 kg. d.s. per dag uit het droge ruwvoer) samen te stellen is. Is dit niet het geval, dan zal men bij moeten kopen tegen vaak zeer hoge prijzen. Of het dan niet beter is, de veebezetting in te krimpen, hangt af van het antwoord op de volgende vragen: Is op het betreffende bedrijf een be hoorlijke voorraad eigen graan? Gemiddeld zal men mogen stellen dat bij gebruik van eigen graan de kracht- voederaanvulling goedkoper is. Hoe is de produktie-capaciteit van de veestapel? Vanzelfsprekend zullen eventuele verliezen hoger komen te liggen in dien tegenover de hoge voederkosten minder inkomsten uit de melk wor den verkregen. In welke maand kalven de koeien af? Naarmate de dieren later in het sei zoen afkalven wordt de rentabiliteit tijdens het stalseizoen onder de hui dige omstandigheden ongunstiger. In verreweg de meeste gevallen zal men tot de conclusie komen, dat bij de huidige hoge ruwvoederprijzen doch de verhou dingsgewijze nog niet zo hoge kracht- voederprijzen en de goede melkprijs, men het verstandigste doet de volgende ge dragslijn te volgen: 1. Zo min mogelijk te duur ruwvoeder bij kopen; 2. Zo veel mogelijk graan in het rantsoen verwerken; 3. Nauwkeurig werken. 4. Eventueel de laag-produktleve dieren die laat afkalven uitstoten. In het laat ste geval dient men aan de hand van de bedrijfsgegevens te berekenen hoe groot de besparing ongeveer kan zijn. Het is n.l. zeer goed mogelijk, dat de „winst" welke men aldus maakt, niet opweegt tegen de extra uitgave welke men in het voorjaar bij aankoop van een dergelijke koe zal moeten geven. Veel dichtaders gaan nu weer open Nu het tegen St. Nicolaas gaat lopen Voor menigeen valt het niet mee Al weet elkeen, nee rijmt op twee Ook weet men wel, wat klavervier is Daarop rijmend is riviervis Vraagt u aan mij, wat rijmt op vijf 't Zijn deze regels, die ik schrijf Sommigen stoppen reeds in 't begin En zien er heel geen heil meer in Een ander zwoegt intussen voort Omdat het er zo echt bij hoort Juist en vooral in deze tijd Nu binnenkort de Sint weer rijdt En elkeen, 't zij in klomp of schoen Weer 't nodige hooi en stro gaat doen Velen hebben 't er beter afgebracht Dan zij voordien hadden gedacht Anderen vonden het te zwaar En pasten er feestelijk voor dit jaar Doch een cadeau met rijm erbij Verhoogt de vreugde, volgens mij 'k Zou zeggen, probeer het eens 'n keer 't Kweekt echt juist zo'n intieme sfeer Wanneer zo'n rijm wordt voorgelezen Mocht het soms minder prettig wezen Dan denk je maar, een volgend keer Met Sinterklaas, krijg ik je weer. J.M. (in verschillende prijzen) het beste bij Deelnemer Sint Nicolaasactie Zandstraat 49 Telefoon 3331 Veenendaal auto's, vliegtuigen enz. b.v. vliegtuig met rubber aandrijving poppenwieg, -tafel en -stoel sjoelbak, kinderbox, stokwandkast, complete keuken (eventueel in onderdelen) raffia, pitriet, kralen enz. b.v. snoer kralen DIVERSE HOUTSOORTEN DIVERSE BOARDSOORTEN DIVERSE SOORTEN TRIPLEX VELE SOORTEN PLASTIC EN ANDER PLAATMATERIAAL (b.v. Spaanderplaat) Kerkewijk 37, Veenendaal, Telefoon 2730 Hiermede bericht ik u allen dat mijn knecht, de u wel bekende zaterdag 28 november, woens dag 2 december, donderdag 3 december, vrijdag 4 december en zaterdag 5 december 's mid dags na half vier aanwezig zal zijn bij mfln vriend GORTSTRAAT 39 (Waar ik zelf elk jaar weer zoveel leuke en nuttige cadeaus ontdek!!) P.S. Er worden géén kinderen in de zak gestopt, ook niet de allerstoutste SINTERKLAAS DEELNEMER RECLAME-AKTIE PAN KQNÜNENVOER Nieuweweg 69 VEENENDAAL Tot en met zaterdag 5 de cember ontvangt U bij van Manen's Horlogerie 5*/. KORTING op alle artikelen be halve op verlovings ringen. ROAMER HORLOGES KIENZLE WEKKERS NOBLESSE CASSETTES Beleefd aanbevelend, HORLOGERIE Hoogstraat 28, Veenendaal BEATAIXSTB 37 TEL Z4I5 VEENENDAAL O BRIXON herenkleding is in de Sfe Jï 1 3 |J 2fj fg Sn SflSlRBBl 91 Hoofdstraat provincie Utrecht verkrijgbaar bij I I 11 N «Uil H SB ||v Veenendaal Brixonof: een kleding- filosofie. „Modieuze kleding is er niet alleen voor de man die ze draagt - ook voor zijn omgeving!" Dat is de kledingfilosofie waarvan Brixon cou peurs doordrongen zijn. Brixon betekent: beheerste coupe, gedistingeerde dessins en afwerking tot in de puntjes. In de zaken die Brixon brengen, wordt U goed geadvi seerd, men zal U graag de nieuwe Brixon herfstcollectie tonen. Brixon-overjassen f. 118.- f. 168.-. Brixon-costuums f. 124.- f164.-. Vredenburg Utrecht

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1959 | | pagina 3