PANTOFFELS
Van Doom's Schoenhandel
VEBOTEX
GOED HORLOGE?
AVIA!
GOED ADRES?
ft. C. DE MEER
BRIXON
DtietZ
F. Jansen
OVERWEG-OVERWEGING
De oplossing voor uw „Sint" problemen
Uit het hoofdkwartier van
ST.-NICOLAASM
DRUKWERK
Van Manen
HARDEVELD
Philips televisie
Philips radio
Philips grammofoons
Philips bandrecorders
HOOGSTRAAT 8
VEENENDAAL
TWEEDE BLAD „DE VALLEI'
VRIJDAG 27 NOVEMBER 1959
Nr. 94
HET OOG
OP DE WEG
SCHERPED1ZEEL
50 jaar huwelijkstrouw
Voor de boer
Vee verkopen of voer bijkopen?
RIJMEN
Voor Sint Nicolaas
SLAAGT U MET
Dames-, heren- en kinder-
Bromfietslaarzen - Rubberlaarzen
IJzersterke Jongensschoenen hoog mo<ui
MODELBOUW:
vanaf f 2,95
BOUWPAKKETTEN:
BOEKENPLANKEN:
(staal) vanaf f 4,1 5
NIEUW:
PRESSO STRIP
TOCHTBAND
KEUKEN-
OF SLAAPKAMERSTOEL
vanaf f 1 4,—
GEREEDSCHAPKIST
vanaf f 5,95
MATERIAAL VOOR
HANDENARBEID:
vanaf f 0,98
MODERNE WANDMEUBELFN: hout of staal naar keuze
Deze en nog vele andere artikelen koopt u voordeliger bij
Board- en Triplexhandel
Zwarte Piet,
in eigen persoon
Jac. van Schuppen
IN DE ZAK VAN ZWARTE PIET ZIT VOOR IEDER
KIND EEN VERRASSING
Iedereen is welkom!
MANUFACTUREN W BEDDEN&LEDIKANTEN
VEENENDAAL GORTSTR.39 TELEF. 2321
GROOT en KLEIN
Drukkerij „De Gelderse Vallei''
Clezonae v-
dieren
Bij: Fa. J. HERTOG
Natuurlijk
in ruime sortering bij:
Fa. W. v. Scliuppen
Zn.
Hoofdstr. 102, Veenendaal
STOMEPÜ
1
Vecht u graag met een tegenstander, die door zijn .zwaargewicht'
en snelle sprong honderden malen meer vernietigingskracht
heeft dan uzelf? Neen? Ga daarom ook de trein uit de weg. De
Nederlandse Spoorwegen doen alles om u te waarschuwen, als zo'n
„sterke broer" uw pad gaat kruisen. Maar alle fraaie knipper
lichten en (halve) overwegbomen ten spijt - doe als Veilig-Ver-
keer's mannetje Wouter Wegwijs:
Ieder jaar weer gebeuren er - eigenaardig genoeg speciaal in het najaar - onge
lukken, ernstige ongelukken op overwegen.
Nu zijn er doortastende geesten, die daarvoor al direct hun „remedie" klaarstellen:
„ruim op die overwegen, die dingen zijn uit de tijd". Dat laatste is moeilijk te ont
kennen als men de hoeveelheid produktiviteit in aanmerking neemt die wij allemaal
zitten te verzitten of staan te verstaan voor de hele, halve of helemaal geen slag
bomen. Maar wat dat opruimen betreft, dat kan alleen door wat de vakmensen noemen
het maken van „vrije kruisingen" en daar zijn de Nederlandse Spoorwegen direct - de
dubbeltjes echter helaas minder vlot - voor te vinden. Maar er wordt wèl aangewerkt,
alle onvindbare dubbeltjes ten spijt: in 1920 waren er 270, in 1956 472 en in 1958 al
488 van die vrije kruisingen. Nog niet genoeg, zult u zeggen. Akkoord. Daarom zullen
u en wij als weggebruikers (voorlopig) moeten blijven leren met de overwegen
overweg te kunpen.
De Spoorwegen zitten niet stil. Er ver
schijnen gelukkig steeds meer beveiligin
gen met halve overwegbomen (waarbij
de wachttijd per treinovergang tot 30 a 40
seconden wordt gereduceerd) in 1958 wer
den 18 openbare en 27 particuliere over
wegen opgeheven, steeds meer onbewaak-
te overwegen worden met de bekende
doordringende knipperlichten voorzien en
bij de selektie, opleiding en taakvervul
ling van resp. door de overwegwachters
worden steeds strengere maatstaven aan
gelegd. Op 31 december 1958 waren al 91
vroeger onbewaakte overwegen uitgerust
met halve overwegbomen, waarvan 70
met automatische bediening.
Maar de liefde kan niet van één kant
komen. Nog maar al te veel weggebrui
kers miskennen de gevaren van de over
weg. Nog altijd geloven veel fietsers,
motor- of scooterrijders en automobilis
ten, dat het met de trein prettig kat- en
muisspelen is op zo'n onbewaakte over
weg. Ze vergeten, dat de trein allerminst
een plezierige „spelpartner" is. Dat het
„arbeidsvermogen" van een 750 ton zware
sneltrein, die met 120 km per uur komt
aandaveren 42.500 eenheden bedraagt. Een
vernietigingskracht, waartegen een auto
mobilist in zijn 80 km per uur rijdende
auto van 1,5 ton maar weinig - n.l. 38
eenheden - heeft in te brengen
Over ontmoetingsgevaar gesproken
Altijd en overal kan men weggebruikers
aantreffen - ook onder de wandelaars -
die het rode licht negeren omdat het „nog
net kan". Of automobilisten, die alweer
op hun gaspedaal drukken, voordat bij
het omhooggaan van de halve overweg
boom ook het rode knipperlicht gedoofd
is. Hier loert de dood letterlijk om de
hoek van de trein, die juist passeerde.
Als er één plaats is in het verkeer,
waar men zijn korrektheid en zelfbeheer
sing kan en moet tonen, dan is het wel
de overweg.
In het afgelopen jaar werden 44 ge
sloten en 167 dalende overwegbomen min
of meer ernstig aan-gereden. Een bewijs
dat nog velen hun zelfbeheersing bij de
overweg verliezen in plaats van die te
tonen door tijdig snelheidvermindering,
ordelijk opstellen, terugschakelen of klein
licht, niet te vroeg oprijden, afstand be
waren, enz. enz.
Extra oplettendheid is ook geboden bij
het nog altijd te grote aantal onbewaakte
overwegen in ogenschijnlijk stille spoor
lijntjes waar men alles behalve een trein
verwacht. Want al knipoogt daar mis
schien (nog)" geen licht om de komst van
een trein tijdig aan te duiden, de dood
knipoogt er wèl!
Publikatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
DE ROMAN VAN MULTATULI „MAX
HAVELAAR" IN HET RUSSISCH
De Moskouse Staatsuitgeverij voor schone
letteren heeft een nieuwe uitgave het
licht doen zien van de prachtige roman
van de Nederlandse schrijver Eduard
Douwes Dekker (MVltaluli), „Max Have-
laar of de Koffieveilingen van de Neder
landse Handelmaatschappij".
In 1925 verscheen dit boekwerk voor
het eerst in het Russisch. Dat was een
verkorte uitgave. In 1936 verscheen de
tweede uitgave van de „Max Havelaar".
De uitgeverij voor kinderliteratuur
publiceerde enkele uittreksels uit deze
roman in de serie „Schoolbibliotheek".
De schrijfster E. Wygodskaja schreef
voor de kinderen en jongeren een ver
haal over het leven van Multatuli: „De
geschiedenis van Douwes Dekker".
Vrjjdag herdachten Gerrit Vermeulen,
geboren 28 november 1881 te Wouden
berg en Janna Smit, geboren 4 april
1887 te Scherpenzeel, wonende aan de
Eikenlaan 8 te Scherpenzeel, de dag,
dat zij 50 jaar geleden te Scherpenzeel
in het huwelijk traden. Uit dit huwelijk
zijn zes zoons geboren, allen nog in
leven en allen gehuwd en negentien
kleinkinderen. Beiden hebben een
werkzaam leven achter de rug.
De heer Vermeulen is nog vitaal,
doch mevr. Vermeulen is de laatste tijd
een beetje aan het sukkelen. Haar man
helpt haar echter met het huishouden
tje en besteedt verder zijn beschikbare
tijd met het onderhouden van tuintjes.
Mede in verband met het feit, dat de
heer Vermeulen zelf uit een groot ge
zin komt moest hij al vroeg beginnen
met zijn kostje te verdienen. De ver
diensten in de eerste jaren waren nu
niet bepaald gunstig. De dag begon om
vijf uur 's morgens tot zeven uur
's avonds. Uurloon elf cent. De heen
reis naar het werk was in de baas
z'n tijd, doch de terugreis om 7 uur in
eigen tijd. Aanvankelijk begonnen als
schouwerman (opperman) is de heer
Vermeulen vijfenzestig jaar in het
bouwvak werkzaam geweest als met
selaar. Na zeven jaar kreeg hij er
genoeg van als opperman, nam ont
slag, zocht en kreeg bij een andere
baas te Leersum werk als metselaar.
Van metselen had hij niet veel ver
stand, doch voor een borrel kreeg je
veel gedaan vroeger en werd hij in het
vak onderwezen door oudere meer ge-
routineerden. Om naar en van zijn
werk te gaan huurde hij een fiets voor
1,25 per week, die steeds bij vertrek
opgepompt moest worden. Hij wist zich
nog goed te herinneren dat zijn eerste
baas met een fiets op luchtbanden op
het werk kwam en dat deze door alle
arbeiders bewonderd werd. In verband
met de ziekte van zijn vrouw werd deze
dag met kinderen en kleinkinderen in
familiekring herdacht.
Om deze vraag enigszins bevredigend te
kunnen beantwoorden, dient men zich
van bedrijf tot bedrijf van de situatie op
de hoogte te stellen. Het is echter wel
mogelijk, enkele factoren aan te geven
waarop men bij de beoordeling van de
situatie moet letten.
Indien er weinig ruwvoer van het eigen
bedrijf is gewonnen dient men na te gaan
of met de voorraden een minimaal nood
zakelijk ruwvoederrantsoen (6 7 kg. d.s.
per dag uit het droge ruwvoer) samen te
stellen is. Is dit niet het geval, dan zal
men bij moeten kopen tegen vaak zeer
hoge prijzen. Of het dan niet beter is, de
veebezetting in te krimpen, hangt af van
het antwoord op de volgende vragen:
Is op het betreffende bedrijf een be
hoorlijke voorraad eigen graan?
Gemiddeld zal men mogen stellen dat
bij gebruik van eigen graan de kracht-
voederaanvulling goedkoper is.
Hoe is de produktie-capaciteit van de
veestapel?
Vanzelfsprekend zullen eventuele
verliezen hoger komen te liggen in
dien tegenover de hoge voederkosten
minder inkomsten uit de melk wor
den verkregen.
In welke maand kalven de koeien af?
Naarmate de dieren later in het sei
zoen afkalven wordt de rentabiliteit
tijdens het stalseizoen onder de hui
dige omstandigheden ongunstiger.
In verreweg de meeste gevallen zal men
tot de conclusie komen, dat bij de huidige
hoge ruwvoederprijzen doch de verhou
dingsgewijze nog niet zo hoge kracht-
voederprijzen en de goede melkprijs, men
het verstandigste doet de volgende ge
dragslijn te volgen:
1. Zo min mogelijk te duur ruwvoeder
bij kopen;
2. Zo veel mogelijk graan in het rantsoen
verwerken;
3. Nauwkeurig werken.
4. Eventueel de laag-produktleve dieren
die laat afkalven uitstoten. In het laat
ste geval dient men aan de hand van
de bedrijfsgegevens te berekenen hoe
groot de besparing ongeveer kan zijn.
Het is n.l. zeer goed mogelijk, dat de
„winst" welke men aldus maakt, niet
opweegt tegen de extra uitgave welke
men in het voorjaar bij aankoop van
een dergelijke koe zal moeten geven.
Veel dichtaders gaan nu weer open
Nu het tegen St. Nicolaas gaat lopen
Voor menigeen valt het niet mee
Al weet elkeen, nee rijmt op twee
Ook weet men wel, wat klavervier is
Daarop rijmend is riviervis
Vraagt u aan mij, wat rijmt op vijf
't Zijn deze regels, die ik schrijf
Sommigen stoppen reeds in 't begin
En zien er heel geen heil meer in
Een ander zwoegt intussen voort
Omdat het er zo echt bij hoort
Juist en vooral in deze tijd
Nu binnenkort de Sint weer rijdt
En elkeen, 't zij in klomp of schoen
Weer 't nodige hooi en stro gaat doen
Velen hebben 't er beter afgebracht
Dan zij voordien hadden gedacht
Anderen vonden het te zwaar
En pasten er feestelijk voor dit jaar
Doch een cadeau met rijm erbij
Verhoogt de vreugde, volgens mij
'k Zou zeggen, probeer het eens 'n keer
't Kweekt echt juist zo'n intieme sfeer
Wanneer zo'n rijm wordt voorgelezen
Mocht het soms minder prettig wezen
Dan denk je maar, een volgend keer
Met Sinterklaas, krijg ik je weer.
J.M.
(in verschillende prijzen) het beste bij
Deelnemer Sint Nicolaasactie
Zandstraat 49
Telefoon 3331
Veenendaal
auto's, vliegtuigen enz.
b.v. vliegtuig met rubber
aandrijving
poppenwieg, -tafel en -stoel
sjoelbak, kinderbox,
stokwandkast, complete keuken
(eventueel in onderdelen)
raffia, pitriet, kralen enz.
b.v. snoer kralen
DIVERSE HOUTSOORTEN
DIVERSE BOARDSOORTEN
DIVERSE SOORTEN TRIPLEX
VELE SOORTEN PLASTIC
EN ANDER PLAATMATERIAAL
(b.v. Spaanderplaat)
Kerkewijk 37, Veenendaal, Telefoon 2730
Hiermede bericht ik u allen
dat mijn knecht, de u wel
bekende
zaterdag 28 november, woens
dag 2 december, donderdag 3
december, vrijdag 4 december
en zaterdag 5 december 's mid
dags na half vier
aanwezig zal zijn bij mfln
vriend
GORTSTRAAT 39
(Waar ik zelf elk jaar weer
zoveel leuke en nuttige
cadeaus ontdek!!)
P.S. Er worden géén kinderen in de zak gestopt, ook niet de allerstoutste
SINTERKLAAS
DEELNEMER RECLAME-AKTIE
PAN KQNÜNENVOER
Nieuweweg 69
VEENENDAAL
Tot en met zaterdag 5 de
cember ontvangt U bij van
Manen's Horlogerie
5*/. KORTING
op alle artikelen be
halve op verlovings
ringen.
ROAMER HORLOGES
KIENZLE WEKKERS
NOBLESSE CASSETTES
Beleefd aanbevelend,
HORLOGERIE
Hoogstraat 28, Veenendaal
BEATAIXSTB 37 TEL Z4I5
VEENENDAAL
O
BRIXON herenkleding is in de Sfe Jï 1 3 |J 2fj fg Sn SflSlRBBl 91 Hoofdstraat
provincie Utrecht verkrijgbaar bij I I 11 N «Uil H SB ||v Veenendaal
Brixonof: een kleding-
filosofie. „Modieuze kleding is
er niet alleen voor de man die
ze draagt - ook voor zijn omgeving!" Dat
is de kledingfilosofie waarvan Brixon cou
peurs doordrongen zijn. Brixon betekent:
beheerste coupe, gedistingeerde dessins en
afwerking tot in de puntjes. In de zaken
die Brixon brengen, wordt U goed geadvi
seerd, men zal U graag de nieuwe Brixon
herfstcollectie tonen. Brixon-overjassen
f. 118.- f. 168.-. Brixon-costuums f. 124.- f164.-.
Vredenburg
Utrecht