X ^rSABYDERM oucos» Sarco- globine Amerongen herbergt een interessante automobielindustrie Enig in Nederland Koop nü IVO ROL WITTE KRUIS WITTE KRUIS Vrouwelijke ijclellieid graaft diepe gaten in de aarde SPEEL „OPEN KAART', OOK OP DE WEG VEENENDAAL LVNTEREN D. v. d. Meijd en Fa. Lee wis HBRDEVELD „DE VALLET uw blad Singer Maatschappij N.V. AGENTSCHAP li E N A U I I fa. J. Hogendoorn Zn. DOE HET ZELF JOH. BOS TWEEDE BLAD „DE VALLEI' VRIJDAG 4 MAART 1960 Nr. 18 Tweeduizend miniatuur-DAF-jes per dag Dubbele tuben: Voordeliger prijs. Uw tanden vragen het beste. Kleurencombinaties Op programma T-Ford 1919 300.000 schoten MoCdCT VBaby4iiiidje DE PCkte, PIJNSTILLER Inderdaad, op Witte Kruis kunt u zich rustig verlaten. Witte Kruis de enige pijn stiller In 3 vormen verkrijgbaar Tabletten, poeders, cachets I Biljarten K.N.B.B. #"^ZIMMERMAN KERkEW IJK19 vtEMtND4^ 1960 DUIVENVOER UN PD DE5 Fa. J. HERTOG Caravan verhuur Leersum GARAGEBEDRIJF „V I O L E T" AUTORIJLES «Het Centrum« STOMERÜ BEATRIXSTP.37TEL24I5 VEENENDAAL Depot Amersfoort L. T. SCHINKEL Ferd. Bolsstraat 1 - Tel. 3417 Vraagt vrijblijvend folder aan! Inlichtingen en demonstratie bij Middellaan 89, Telefoon 3196, Veenendaal In het meest stille en rustieke gedeelte van Amerongen, op enkele meters afstand van de dromende kasteelmuur, kan men een oud en statig gebouw aantreffen, dat op het eerste gezicht herinneringen oproept aan de tijd dat de edellieden geharnast ten strijde trokken en de jonkvrouwen uit de kleine vierkante torenruitjes staarden en wachtten op de terugkomst van hun geliefden. Omstreeks die tijd klonken er in dat gebouw de blijde of misschien treurige ge luiden van hardwerkende kaasmakers. Op geregelde tijden kwam de op het kasteel wonende graaf hun een bezoek brengen. Of dit ook uit sociale belangstelling was, weten we niet. Wel staat vast dat hij zich kwam vergewissen van de goede gang van zaken in zijn kaasmakerij. „Panta Rei" luidt de spreuk en zo ook hier. De kaasmakerij was opeens niet meer en het pand ging dienst doen als werkplaats van een haardenbedrijf. Ongeveer een half jaar geleden echter kwam het in handen van mannen met groot scheepse ideeën. Dagenlang werd het historische interieur met zaag en verfkwast behandeld en het resultaat was een ingerichte ruimte voor de vervaardiging van automobielen, miniatuurautomobielen wel te verstaan! Inplaats van kazen, rollen er nu duizenden autotootjes de deur uit, die hun weg in en buiten Nederland vinden naar de jeugd. Men is nog steeds bezig de onvermijdelijke kinderziekten in het bedrijf te overwinnen, maar de streefproduktie van 2000 wagen tjes per dag zal niet lang meer op zich laten wachten. Directeur van dit interssante bedrijf is de heer Brouwer, afkomstig uit Voorburg en sinds enkele maanden woonachtig te Veenendaal. Op de vraag of wij eens een kijkje mochten nemen bij zijn miniatuur indus trie, kregen wij direct een bereidwillig antwoord. „Kom gerust kijken maar denk er om we draaien nog niet volop", luidde zijn bescheid. Voordat we echter in het produktie- proces doken, vertelde de joviale vijftiger het een en ander over het ontstaan van de Best-Box industrie, die in Nederland uniek is. Met een zekere trots - en wie zal hem dat kwalijk nemen? - verklaarde hij: „Wij zijn het enige bedrijf in Neder land dat volautomatisch en op deze schaal miniatuur-speelgoed vervaardigt, maar", volgt er direkt op „voordat het zo ver was hebben we eerst de nodige oprich tingsmoeilijkheden moeten overwinnen. Zo was er bijvoorbeeld speciale toe stemming van de DAF-fabrieken voor nodig om hun types op kleine schaal in de handel te brengen. En dan niet te vergeten de technische problemen. Wan neer, wij leken, zo'n stukje speelgoed in handen hebben, hebben wij er geen weet van wat voor toer het is bij volautoma tische produktie de zogenaamde vorm fabricage van de DAF-brandweerwagen- alle modellen w.o. de DAF-600, de DAF- Rolwagen, brandweerwagen, keepwagen en openlaadvloer zijn voorzover technisch mogelijk volledig nagebootst - bestond de vorm (of matrijs) feitelijk uit twee delen nl. de carosserie en de grondplaat. Beide onderdelen komen aan elkaar vast uit de machine. Wanneer een vorm goed is kan men er een 300.000 schoten mee maken. Van het spuitgieten gaat het ruwe pro- dukt in steeds ronddraaiende trommels voor het zgn. ontbramen. Wanneer de ruwigheden op deze wijze weggeslepen zijn gaan de autootjes naar de lakspuite- rij. In deze afdeling worden er circa dertig stuks tegelijk op een draadraam gelegd en met een revolverspuit gelakt. De kleu rencombinaties van de speelgoedauto- tjes wijkt vaak sterk af van de originele. Dit doet men om het speelgoed voor de kinderen aantrekkelijk te maken en de praktijk heeft bewezen dat rood de meest geeigende kleur is. De gelakte wagentjes worden vervol gens op een zeer langzaam lopende band gelegd (inclusief het raam), die door een droogtunnel voert met een temperatuur van 120° C. Deze droging geschiedt met infrarode keramische elementen. De transportband brengt het produkt na het moffelen naar de montageafdeling waar een aantal charmante dames het produktieproces tot een goed einde bren gen. Op deze eindafdeling verzorgt men de afwerking, bestaande uit het aanbrengen van koplampjes en achterlichten, plastic kapjes asjes met wieltjes en de eventuele montage van de grondplaatjes. Ontel bare miniatuur-automobielen in diverse kleuren staan hier gereed voor verzen ding naar binnen- en buitenland. De verkoop berust bij de firma Vanmin in Voorburg. Als afzetgebied heeft men op het ogenblik diverse Europese landen. Volgens de heer Vanmin zijn de old timers zeer populair. Op het programma staat dan ook een T-Ford 1919, een stukje antiek met spaakwielen, in drie types, de bestel-, Sedan en coupéwagen. Aan de boorden van de Rijn experimen teert men met de modernste middelen, maar toch is het weer het „ouderwetse" dat de hedendaagse mens boeit of gaat boeien. Amerongen kan in ieder geval bogen op een interessante automobielindustrie die wat capaciteit betreft kan wedijveren met bijvoorbeeld de Citroën uit Frankrijk. BELANGSTELLING VOOR SPORT BLIJFT STIJGEN Uit de zojuist verschenen statistiek van de vrije jeugdvorming 1959 van het Cen traal Bureau voor de Statistiek blijkt, dat 673.000 jongeren (20 van de 8-25 jarigen der bevolking) bij jeugdorganisaties zijn aangesloten en 1.329.000 (39®/.) bij sport organisaties; voorts kunnen 96.000 (3 gerekend worden tot de min of meer re gelmatige bezoekers der clubhuizen. In totaal is 62 °/o der 8-25 jarigen van de be volking, n.l. 2.097.000, lid van een jeugd- of sportorganisatie of neemt deel aan clubhuiswerk. Dit is tweemaal zoveel als in 1940, toen het er 1.042.000 waren. De leden der jeugdorganisaties blijken voor 42 lid te zijn van protestants- christelijke organisaties en voor 36 °/o van rooms-katholieke. Gelet op de doelstelling was 93 aan gesloten bij organisaties met een alge meen doel. Van de resterende 7 was meer dan de helft aangesloten bij organi saties, die de staatkundige en maatschap pelijke vorming beogen. Laten de jeugdorganisaties ten opzichte van 1958 een achteruitgang zien van 9.000 leden, het clubhuiswerk ging met 7.000 vooruit en de sportorganisaties boekten zelfs een winst van 92.000. Bij de sport trekken, wat ledental be treft, de meeste bèlangstelling: voetbal (321/2%), turnen (23en hengelsport (8*/.). voor de machine geperfectioneerd te krij gen. Juist omdat alles in miniatuur ge beurt, luistert de technische apparatuur tot op een honderdste milimeter nauw keurig. Vandaar dat er tijdens ons bezoek, drie technici met de bril op het puntje van de neus rond de kostbare machine slopen, het inwendige van de staalmassa met precisie-instrumenten bekeken en daarna geheimzinnige tekens op grote vellen pa pier zetten. Wat ons het meest intersseerde was: hoe wordt nu zo'n miniatuurautootje ver vaardigd. De grondstof bestaat uit een zinklege- ring in de vorm van staven die in een kuip op de automatische machine gesmol ten worden. Via een ingewikkeld systeem van draden, bouten en moeren wordt op het moment dat de vorm het dichtst bij de kuip is, een afgemeten hoeveelheid van deze vloeibare massa door een spits toelopende buis in de vorm „geschoten". De zink-legering heeft de eigenschap dat het, zodra het in de vorm geschoten is, onmiddellijk afkoelt en hard wordt. Zoals gezegd, de vorm of matrijs waar in dit zink gespoten wordt moet op de milimeter af uitgebalanceerd zijn. Bij de Op een bepaalde dag, een keer per maand, is een onogelijk vervallen gebouw in een voorstad van Londen het trefpunt van merkwaardige mensen, die uit alle delen van de wereld komen. Elegante Fransen uit Parys en Marseille, baardige joden uit Tel- Aviv en Tanger, bankiers uit Amerika, drukke Nederlanders en solide zakenlieden uit Zwitserland, worden door een gemeenschappelijk belang hierheen gevoerd. Het is de vrouwelijke ydelheid die ze drijft en welke door deze mannen wordt ge diend, in een door hen hartstochtelijk geliefd beroep Het gaat in dat gebouw toe als op een Oosterse markt. Hoe meer herrie, hoe groter de omzet. Op één dag wordt soms voer 10 miljoen dollar aan diamanten omgezet. Gaan deze mannen terug naar hun woonsteden na hun inkopen te hebben gedaan, dan hebben ze nauwelijks een auto nodig om de gekochte waar te trans porteren, want deze kan meestal wel in een flinke binnenzak. Al deze diamanten gaan door de handen van een monopolie en in die, van buiten zo onooglijke, dia mantencentrale worden de prijzen vast gesteld en het omzetquotum bepaald. Dit monopolie wordt beheerst door de firma De Beer (zoals de naam reeds toont, van Nederlandse herkomst), die in Zuid-Afri- ka reusachtige en rijke diamantvelden bezit. De firma produceert 90 van alle diamanten die op de wereldmarkt komen. Veel hiervan wordt voor industriële doel einden gebruikt: saffiertjes voor gram mofoonplaten, voor de gloeilampenfabri- katie en zo meer. De meeste en uiteraard kostbaarste diamanten dienen om de vrouwelijke ijdelheid te strelen. „Het grootste gat in onze diamantvelden werd voor de vrouwen gegraven," zei een van de directeuren van „De Beer". Een van de beginselen van sportief samenspel is, dat de spelers weten wat zij aan elkaar hebben. Dat geldt óók voor de weggebruikers. Want voor de eersten is het figuurlijk, voor de laatsten letterlijk van belang van elkaar te weten „welke kant men uit wil". Nu mag „rechts" of „links" bekennen in de politieke zin des woords misschien een delicate zaak zijn, in het verkeer is dat geenszins het geval. Dóór is het juist in ieders belang, duidelijk zijn voorkeur voor „rechts" of „links" te laten blijken. Duidelijk laten zien waar men heen wil is plicht èn noodzaak voor iedere wegge bruiker. „Open kaart spelen" dus. Of om met de wettelijke termen te spreken „tijdig en op duidelijk zichtbare wijze je voornemen kenbaar maken". Er zijn nog altijd hele slagorden auto mobilisten, fietsers, bromfietsers en wat- dies-meer-zij op de weg, die alles ken baar maken behalve hun voornemen, of die dat „tijdig" en „op duidelijk zicht bare wijze" cum grano salis nemen. Hoe veel (brom)fietsers zijn er niet, die er eenvoudig niet aan dénken dat óók bij afslaan naar rechts de bovengenoemde verplichting geldt? Die zich niet reali seren hoe belangrijk het bijv. voor een „Verbond voor Veilig Verkeer" Wie sportief is, houdt zich aan de spelregels. Dat geldt ook in het verkeer. Ook daar zyn de elementaire regels in feite dezelfde die w(j bij sport en spel óók accepteren en opvolgen: regels van be leefdheid en menselijkheid in het samenspel. Die regels moet u altijd en overal by de hand hebben. Doe daarom als het Veilig Verkeersmannetje Wouter Wegwijs NA GRIEP OF ZIEKBED Met dit bloedvormend krachttonicum bent u vlug weer do oude. In vloeibare- en in drageevorm. DUTIM N.V. - OEGSTGEEST overstekende voetganger is te weten waar een naderende fietser héén wil. En dan dat automobilisten, scooter- en motor rijders, bromfietsers en fietsers tijdig hun voornemen openbaarmaken na eerst in hun spiegel resp. over de linkerschou der te hebben gekeken, of dat voornemen wel strookt met de voornemens van an deren. Ook hierbij weer: samen het spel spelen. Wij kunnen het technisch vernuft ze genen, dat op het idee is gekomen om auto's van apparaatjes te voorzien, die voor ons het voornemen kenbaar maken. Maar die - en dat vergeten velen - niet eerst eens voor de automobilist kijken en nadenken „of het wel kan". Hoe dringend nodig is het ook dóórbij, het voorsorteren en afslaan naar links. „Pijltjesridders" heeft men wel oneer- biediglijk de weggebruikers genoemd, die niet zelf denken en kijken alvorens hun „pijltje" uit te steken. Die uit gesorteer de of stilstaande file's breken of afslaan zonder eerst in de spiegel te kijken en nóg eens te kijken. Dergelijke ridders zijn gevaarlijk op de weg en weinig „ridder lijk" in de ware zin des woords. Maar even gevaarlijk zijn zij, die nalaten ge bruik te maken van het gemak en de extra veiligheid, die het pijltje als rij- teken kan geven in situaties waar het gebruik ervan zin kan hebben. Mits met verstand en overleg gebruikt. Aan zo'n verstandig gebruik van het „pijltje", d.w.z. onafscheidelijk verbon den met het kijken in de spiegel en al léén dan, wanneer het pijltje geen aan leiding tot misverstanden kan geven, ko men veel automobilisten (nog) niet toe. Dikwijls geeft de vraag „moet ik nu richting aangeven ja of neen?" tot (ge vaarlijke) onzekerheid aanleiding. Die on zekerheid kan in vele opzichten worden gereduceerd indien men bedenkt, dat op de weg bij het veranderen van richting altijd en overal de regel geldt „speel open kaart". Wat betekent, dat u zich met een gerust geweten „in uw kaart mag laten kijken". Waaruit alweer blijkt, dat het op de weg géén (kaart) spelletje is Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. DAMMEN Maandag j.l. werden in ,,'t Trefpunt" voor de onderlinge competitie de volgen de partijen gespeeld: W. de Gooijer B. Ruiswijk 2—0 G. van Dijk D. Leeuwenkamp 20 J. Vermeer W. van Manen 02 B. Valkenburg J. Roks 11 H. v. d. Brandhof H. Edink afg. E. de Kleuver G. v. d. Weerd2—b H. van Beek D. Hendriks1—1 A. Keijman W. Hor 2—0 De oppermachtige positie van het mo nopolie is reeds vele malen bedreigd. Een Canadees geoloog kreeg in Mwaduinin in Zuid-Afrika een groot stuk land in zijn bezit, waarin zich een rijke diamantmijn bleek te bevinden. Hij exploiteerde die mijn zelf, negeerde de enorme bedragen die De Beer hem bood, bleef hard en stelde zich als ideaal de almachtige po sitie van het monopolie te breken. Maar toen hij stierf gelukte het aan de firma De Beer toch die aandelen in handen te krijgen, tegen niet uit te spreken be dragen om zo voor altijd het heft in handen t ekunnen houden. Driehonderd aandelen werden aan de regering van Tangajika verkocht om voor altijd de enige rechten op die gronden te houden en 280 aandelen kreeg die regering ca deau op voorwaarde dat alleen de firma De Beer het reoht diamanten in dat land te delven zou krijgen. De rege ring werd kosteloos miljoenen rijker, r-.vaar de firma De Beer had in 20 jaar die enorme bedragen terugverdiend. In de laatste jaren komt evenwel een ander gevaar opzetten. Al honderden ja ren werkten allerlei charlatans, alcimis- ten en later ook wetenschapsmensen aan het vervaardigen van valse of syntheti sche diamanten, met weinig succes ove rigens. Want als er enig succes werd ge boekt, was de valse diamant duurder dan de echte. Maar de laatste jaren „maakt" men in Amerika die in ieder opzicht op de echtelijken en dezelfde eigenschappen bezitten. Men kan alleen tot nu toe niet boven een bepaalde maat uitkomen, die voor sierraden te klein is. En toch liepen de prijzen op de diamantbeurs tot 60 terugDe Amerikaanse vrouw blijft niettemin de beste klant van De Beer, want zelfs de verlovingsring moet met diamantjes bezet zijn. De grootste zorgen, de zwartste wolken voor De Beer komen uit het oosten. In Rusland zijn grote diamantvelden en op het geschiktste ogenblik zullen de Russen hun enorme voorraden op de wereldmarkt gooien. Ze deden het nog niet, maar als straks dollars heel erg nodig zijn om be paalde doelen te bereikenDe gedach ten hieraan bezorgt de mannen van „De Beer" slapeloze nachten. GESLAAGD Te Zwolle slaagden voor costumière de dames G. Blotenburg, M. van Beek en J. Druif. Zij werden opgeleid aan de er kende modevakschool Dackaerts, direc trice mevrouw M. W. Leeuwis-Schut. Zij leidde ook Henny van de Stroet op, die in Den Haag slaagde voor costumière (met lof) en de dames S. Pol, G. Hoef, T. van de Kuilen en H. Evers, die aldaar het lingerie-coupeuse-examen met goed gevolg aflegden. Dinsdagavond speelde Taveerne I uit Veenendaal een thuiswedstrijd voor de competitie tegen Morgenster I uit Eist. De eerste party ging tussen de heren Litjens en Nellestijn Jr. De heer Litjens, die in deze competitie maar niet zijn vorm heeft kunnen vinden, slaagde er thans in een ouderwetse party te spelen, met een hoogste serie van 67. Tegen deze vorm was de heer Nellestijn niet opgewassen en toen Litjens de partij uit had, stond Nellestijn, die tegen het einde der partij enige kleine series maak te, op precies 100 caramboles. De tweede partij tussen de heer Loch- tenberg en de heer Klomp was veel span nender. Aanvankelijk nam Lochtenberg een voorsprong, doch Klomp vocht voor de kleine kampioenskans, die Morgenster nog heeft en slaagde erin de partij ten slotte in winst om te zetten, stand 2-2. De laatste partij tussen de heren Drost en Van Willigen moest de beslissing dus brengen. De heer Drost van Taveerne was er totaal uit en zodoende kreeg de heer Van Willigen de kans de winst voor zijn club zeker te stellen. Uitslag 4-2 in het voordeel van Morgenster I uit Eist. De gedetailleerde uitslagen zijn: Hiervoor verhuren wij: TROUWCOSTUUMS MET ALLE TOEBEHOREN BONTJASSEN EN BONTSTOLA'S WITTE BONTCAPE voor bruid en bruidsmeisje Pakje voor bruidsjonkers Hoofdstraat 46 moderre behangsels In onze Etalage de nieuwste kollektie TE HUUR PLAKTAFELS BEHANGAFSTOMER SCHUURMACHINE voor glad en strak behangwerk Nieuwe weg 69 Nieuwe P.A.F. Caravans te huur, type 1960. H. SLIJK HUIS, Kon. Julianalaan 54, Leersum, Telef. 0 3434-790 Veenendaal, Nieuweweg 41 Telefoon 2535 Ltykauto en begrafenis rijden Dealer v. d. Wartburg Taxi en autorijles Bruidsauto en trouwrijden Wij verzorgen ALLE bloemen wensen waar ook ter wereld BLOEMENMAGAZIJN Fr. Halslaan 22, tel. 3290 Voor VEENENDAAL, ARNHEM, AMERSFOORT M. VAN BEEK Kostverloren 8, Veenendaal Tel. 3068 F. Litjens D. Nellestijn Jr. J. L. Lochtenberg J. Klomp H. Drost E. van Willigen 195 (195) 20 67 9.75 2 100 (195) 20 22 5.— 0 101 (120) 27 13 3.74 0 130 (130) 27 13 4.81 2 79 (120) 44 10 1.79 0 120 (120) 44 14 2.72 2 Verdere uitslagen in de C-klasse zijn: Excelsior I Leersum Excelsior II Excelsior I Excelsior II (Leersum) 60 Sportlust I (Eist) Driehoek I (Rh.) 4—0 De Engel (Wijk bij Duurstede) was vrij. Het programma voor a.s. maandag 7 maart is als volgt: Driehoek I (Rh.) Morgenster I (Eist) Taveerne I (V'daal) Excelsior I (Leers.) De Engel I (W.b.D.) Sportlust I (Eist) Excelsior II is vrij. Verkrijgbaar bij: Scherpenzeel: Ant. de Ruiter Veenendaal: Fa. Ant. de Ruiter, Hoogstr. 12 Fa. Jac. van Schuppen, Gort- straat 39 Deelt hierbij mede dat voor Veenendaal en omstreken is gevestigd U KUNT OP DIT ADRES TERECHT VOOR: aankoop van alle typen Singernaai- machines, onderdelen en reparaties van alle merken naaimachines Beleefd aanbevelend: SINGER MAATSCH. N.V. Benzineverbruik 1 17 Nieuweweg 155 - Tel. 2454 VERLAAG UW UITGAVEN! ONS MOTTO 18: MET MATERIALEN VAN KLEIN HOUTWERK: sjoelschijven en speelgoedwie- Ien, gereedschapstelen, hechten en handvatten. DAKBEDEKKING: rubberoid, asfalt, daklak, bitume, dum-dum voor sponningdichting enz. enz. KLEURENCARBOLINEUM (mat en glans), bruine carbolineum, koolteer, bruine teer, vruchtboomcarbo- lineum, paraffine (zwart en bruin), silolak. Buitenbyte mat en glans in div. kleuren, houtbyts, waterbyts in versch. kleuren. Verder hebben wij alle soorten iym voor hout, board, plastic, steen, textiel, rubber, enz. IJZERWAREN: spijkers, schroeven, scharnieren, draad, enz. RONDHOUT: zaaghout, steigermasten, kortellngen, stempels, slieten, palen, klaverruiters, bonestaken. HEKWERKEN In verschillende modellen kunt u bü ons zeer voordelig terecht KOMT ZELF EENS KIJKEN wij dienen u gaarne van advies

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 5