nu ook met diesel Garage „De Klomp11 een koud kunstje Fa. W. van Schuppen REGELING VAN HET LUCHTVERKEER „HARDLOPERS ZUN DOORLOPERS" Moeilijkheden in Franse landbouw WATERDICHT haken HflRDEVELD „DE VALLEI" uw blad fa. J. Hogendoorn Zn. VEILING TE EDE ARAM VEB0TEX AUTORIJLES UITVOERING Fa. C. Mol en Zn. TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG II MAART 1960 Nr. 20 DE REGELS VAN HET SPEL VERBOND VOOR VEILIG VERKEER Nog geen oplossing voor slepende kwestie ,o4c cordeonette ^BekancjkoUektie 1960 Jac. van Schuppcn AUTORIJLES Fa, Lee wis GARAGEBEDRIJF Een rijk gezicht zo'n stapeltje HAVEP lakens en slopen! VERTEGENWOORDIGING VOOR VEENENDAAL EN OMSTREKEN mijn jat Kan, e\,teg£/if dcuiA J&mm e/i mor BERTRIXSTR 37 TEL 24I5 VEENENDRRL REPARATIES KUNSTGEBITTEN Accu defect? J.C. t\ Kooien Auto-schade? van Herk, het biedt enorme voordelen! Vraagt inlichtingen aan uw elektriciteitsbedrijf of installateur* De Vereniging tot Stichting en Instand houding van een School met de Bijbel te Rhenen lunchroom t j^uiden^ Algemene Emigratie Voorlichtingsavond Inlichtingen en demonstratie bij PHILIPS TELEVISIE 725,- ooooooooooooooo Het geheim van de stalknecht - Zelfplakkende PLASTIC 40 verschillende kleuren Bekijkt u ze maar rustig bij Toen kort na de oorlog de geallieerde straaljagers af en toe hun gierend geluid boven Nederland lieten horen, was dit voor de bewoners van ons land een openbaring. Telkens wanneer men het aanzwellend geluid van deze supersnelle toestellen hoorde, gingen de blikken omhoog en vol bewondering staarde men naar het wegflitsende stipje daar hoog in de lucht. Maar allengs - toen ook de Nederlandse luchtmacht met straaltoestellen werd uitgerust en het geluid meer en meer vertrouwd werd - liet men de straaljagers hun gang gaan en ver flauwde de belangstelling. Maar de vliegtuigfabrieken zaten niet stil. Nu de militaire vliegtuigen hoofdzake-men dus op de verkeerstoren van Schip- lijk met straalmotoren waren uitgerust legde men zich toe op de ontwikkeling van het straalverkeersvliegtuig. Men pro beerde elkaar de loef af te steken en het gevolg hiervan was, dat de burger-straal vliegtuigen al gauw de eerste vluchten maakten. Het straalvliegtuig heeft in het burger luchtvaart op enkele lijnen al zijn in trede gedaan en het zal niet lang meer duren of zijn verschijning zal op de vlieg velden een vertrouwd beeld zijn. Ook in het Nederlandse luchtruim zullen binnen kort de straalverkeersvliegtuigen binnen vliegen. De voorbereidingen hiertoe zijn reeds volop aan de gang. Deze intrede gaat echter niet zonder problemen van allerlei aard. Een van de moeilijkheden waar men mee te maken krijgt is de luchtvaartverkeersbeveiliging. Reeds eni ge tijd voeren burgerlijke en militaire deskundigen besprekingen om te komen tot een doeltreffende regeling van het verkeer boven Nederland. Wat is name lijk het geval? Het straaltijdperk stelt ten aanzien van de hoogte waarop moet wor den gevlogen. De verkeersvliegtuigen zul len - om economisch te kunnen vliegen - naar grotere hoogten toe moeten. Het is namelijk zo, dat het brandstofverbruik van de straalmotoren op grote hoogte het voordeligst is. En voor de luchtvaartmaat schappijen is het natuurlijk van het groot ste belang, dat zij tot een zo gunstig mo gelijke exploitatie komen. Maar als de burgerluchtvaart gebruik gaat maken van de hogere luchtlagen komt men terecht in het deel van het luchtruim, dat tot nu toe was gereserveerd voor de militaire straaljagers. Begrijpelijk dus, dat men de hoofden bij elkaar ging steken om te ko men tot een soort verkeersregeling in de lucht, waarbij burger en militair elkaar niet zullen hinderen. De besprekingen hebben reeds tot gunstige resultaten ge leid, waarbij men een systeem voor ogen heeft dat - vanuit Schiphol - het gehele straalverkeer boven Nederland zal con troleren en leiden, dus zowel militaire als civiele vliegtuigen. In de toekomst zal hol burgers en militairen kunnen aantref fen, die daar gezamenlijk hun belang rijk werk zullen verrichten. Ook in Europees verband voert men in tensieve besprekingen om de vragen: „Hoe vermijden wij botsingen?" en „Hoe bouwen we een systeem op, waarmee de burgerluchtvaart zo economisch mogelijk kan vliegen?" te kunnen beantwoorden. Herhaaldelijk komen delegaties uit ver schillende Europese landen bijeen om de problemen te bespreken. Eenvoudig is het allemaal echter niet. Men heeft te maken met militaire, internationale en nationale belangen. En om de moeilijkheden com pleet te maken heeft men zeker niet in de laatste plaats de NATO een woordje mee te spreken. Op het ogenblik over leggen zeven landen, of de verschillende nationale verkeersleidingssystemen niet moeten worden gecoördineerd. Men denkt hierbij aan boven-nationale organen, die grotere gebieden kunnen bestrijken. Het is zo, dat de moderne straaltoe stellen, met hun grote snelheden, veel vlugger dan vroeger van het ene ver- keersleidingsgebied in het andere binnen vliegen. De nieuw te vormen „vakken" mogen ook weer niet te groot worden, omdat ze anders niet meer te hanteren zijn. Het zal echter niet zo eenvoudig zijn om de bestaande systemen, die de ver schillende landen hebben, om te vormen. Bovendien maakt het bestaan van mili taire oefengebieden vaak omvliegen nood zakelijk. Trajecten, die door de verkeers vliegtuigen binnen een bepaalde tijd kun nen worden afgelegd, worden soms extra lang doordat men tientallen kilometers om een militaire zóne moet heenvliegen. Het is allemaal niet zo eenvoudig. Maar desondanks hebben de deskundigen goede hoop, dat zij tot een oplossing zullen ko men. Het moet dan een oplossing zijn, waarbij de veiligheid in de lucht vooraan staat. Want dan alleen kan de luchtvaart haar wieken nog verder uitslaan in het belang van de mensheid. (Nadruk verboden) Het is een bekende vaderlandse zegswijze, dat hardlopers doodlopers zijn. Wat - dit ter geruststelling van professionele sprinters - niet wil zeggen dat hardlopen van nature een ongezonde bezigheid zou zijn. Zó letterlijk is het nu óók weer niet bedoeld. Maar in de figuurlijke zin des woords opgevat zit er een wijsgerige waarheid in. Namelijk deze, dat de jakkeraars in het leven, de doordravers, de lieden die alles en iedereen voorbij willen schuiven maar al te dikwijls bekocht uitkomen. Dat habituele „doordrukkers" op deze wereld heel vaak het onderste uit de bekende kan willen hebben en daarbij op een kwade dag het spreekwoordige lid op hun neus krijgen. Een waarheid, die op veel levensterreinen opgeld doet: in de liefde, in zaken - hoe kan het ook anders - óók in het verkeer. Nu is het een feit, dat het begrip „snel heid" ons allemaal in zijn (dikwijls fatale) greep heeft. Snelheid beheerst ons leven, dat zich afspeelt tussen de „snelvoeding" voor baby en de annonces voor „snelle lijkbezorging". Daar tussen één aaneen- schakeling van snelkookpannen, snelwe gen, sneltreinen, snelblussers en tientallen andere „sneldiensten". Deze snelheids neurose komt in het verkeer maar al te vaak tot uiting. Daar worden innerlijke onrust plus een bont scala van menselijke gemoedstoestanden „uitgeleefd" op het gaspedaal. De grote Franse schrijver André Sieg fried constateert in zijn boek „Aspecten van de 20e eeuw" dat „het er tegenwoor dig er niet om gaat snel te zijn, maar SNELLER, altijd maar sneller". En daar mee slaat hij - óók wat het verkeer be treft - de spijker op z'n kop. Het wemelt op onze wegen van „hardlopers" die sneller, altijd maar sneller willen, dan anderen, óók daar waar langzaam-aan- doen geboden is. Wie het verkeer op de weg eens kritisch bekijkt, vraagt zich af wat de weggebruiker - automobilist zo wel als motor- en scooterrijder, fietser en bromfietser - er toe beweegt om ter wille van enkele minuten tijdwinst door mid del van doldrieste inhaal-manoeuvres een stap in de richting van eigen en ander mans graf te zetten. „Door een noodlottig ongeval" staat er dan in het zwart om lijnde kadertje. Wat maar al te dikwijls betekent „de macht over het stuur kwijt geraakt". Beter zou het zijn om in der gelijke gevallen te zeggen „de macht over zichzelf kwijtgeraakt". Want wie in han den van de snelheidsduivel valt geeft daarmee de macht over zichzelf prijs. Dan is er maar weinig nodig en het gezegde van de hardlopers wordt macabere wer kelijkheid. Laten zij - voor het te laat is - zich realiseren, dat ook op de weg de Italiaan se zegswijze: chi va piano va sano, of vrij vertaald: wie veilig gaat, gaat langer mee, geldt. Ook in het verkeer geldt het gezegde dat „hardlopers" meestal „dood- lopers" zyn. Mag dit by sport en spel, in zaken en by de wetenschap hoogstens figuurlijk bedoeld zyn, in het verkeer gaat deze zegswijze helaas letterlijk op. Luister daarom naar het Veilig Verkeers manne tje Wouter Wegwijs, die constateert: DEN HAAG De grote droogte van de afgelopen zomer, de aanvechtbare land bouwpolitiek van de Franse regering en de politieke onrust, welke Frankrijk gedu rende een periode kenmerkte, hebben de verhouding tussen boeren en staat in Frank rijk beslist geen goed gedaan. De beruchte rel in Amiens werd weliswaar aangesticht door elementen van een recalcitrante politieke party, het zou nooit zo ver gekomen zijn als niet de stemming onder de Franse agrariërs uitermate slecht was. Tijdens het congres van de Franse boe- renorganisaties, dat de laatste woensdag van februari te Parijs wérd afgesloten, is de ontevredenheid over het ministeriële landbouwbeleid duidelijk naar voren ge komen. De boeren verwijten de regering, dat zij niet genoeg deel kunnen hebben aan de stijgen de welvaart. In vergelij king met het levenspeil van de arbeiden de stedeling is het levenspeil van de plattelander laag te noemen. De agrari sche federaties wensen dan ook een aan passing van de prijzen van landbouw producten aan het prijsindexcijfer van de kosten van levensonderhoud. Destijds is dit systeem door minister Pinay afge schaft. INFLATIE Als eerste maatregel in deze richting willen de Franse boeren een algemene prijsverhoging van landbouw- en zuivel- produkten met 5 procent. In regerings kringen vreest men echter, dat een der gelijke prijsverhoging het gehele prijzen- beeld van de Franse economie in het honderd zal doen lopen. Met namen de minister van financiën, Baumgartner, ziet in een dergelijke maat regel een groot inflatoir gevaar. De Fran se landbouwers hebben hierop besloten hun eis kracht bij te zetten door een al gemene boycot van de technische markt. Gedurende een kwartaal zullen zij geen tractors, combines en andere landbouw machines bestellen. Mocht binnenkort nog geen overeenstemming worden bereikt, dan willen zij hun actie versterken door een blokkade van de wegen, een middel dat in het verleden veel door de wijn boeren is toegepast. REIS DE GAULLE Hoe verhit de gemoederen zijn, toonde de teleurstelling, die premier Debré in Bretagne, één van noodleidende agrari sche gebieden, moest verwerken. Op de eerste dag van maart reisde hij naar Bre tagne om tegenover boereninstanties uit leg te geven van de plannen, welke het ministerie van landbouw ter verbetering van de toestand voor heeft. De enige officiële vertegenwoordigers die kwamen opdagen, waren echter van plaatselijk handelsverenigingen. Landbouwers vertoonden zich niet. Pre sident De Gaulle heeft eveneens gepro beerd de opgewonden agrariërs tot kalm te te brengen. Tijdens zijn reis door het Zuiden van Frankrijk, waar de belang rijkste agrarische gebieden liggen, ver klaarde hij dat de staat niet in gebreke zal blijven om de positie van de land bouwers te verbeteren van het landbouw onderwijs, uitbreiding van credietmoge- lijkheden en voor een geschikt prijspeil. STUK VOOR STUK Dit prijspeil zal samengesteld moeten worden, niet op de door de landbouwers geëiste wijze van een verhoging met 5 procent, doch op de manier die de Franse minister van landbouw prefereert. Deze wil niet de prijzen algemeen ge lijkschakelen met het prijsindxcijfer, doch ze stuk voor stuk aan een nadere be schouwing onderwerpen. De minister van landbouw, Rochereau, werkt bovendien aan een plan tot sanering van de land bouw, dat in april zal worden voorgedra gen. De boeren zijn hier echter niet te vreden mee, omdat zij directe actie wil len willen en geen verder uitstel tot in de lentemaanden. (NADRUK VERBODEN) op 19 maart 1960 in de ..Ossenberg' te Overberg EEN PROGRAMMA VOOR „ELK WAT WILS' Grote verloting Aanvang 7.30 uur precies Zaal open 7 uur Keuze uit meer dan 1 00 soorten Machinaal afranden Plaktafels beschikbaar Achterbergsestraatweg 29 Rhenen Laat Uw oude bed door een vakman weer als nieuw maken. Bi) afspraak 's morgeus halen, 's avonds weer thuis. Gortstraat 39 - Telef. 2321 in RENAULT DAUPH1NE Billijke tarieven G. van Wakeren J. v. Goyenstraat 27 Tel. 2949, Veenendaal Veenendaal, Nieuweweg 41 Telefoon 2533 Ly kauto en begrafenlsrtyden Dealer v. cL Wartbarg Taxi en antoryiea Bruidsauto en trouwrtyden Een rijk gezicht, een rijk gevoel, een rijk bezit... dat mooie, zuivere HAVEP linnengoed! Wat'n vreugde om daar het bed mee op te maken. Tot in lengte van jaren, want HAVEP lakens en slopen zijn ijzersterk en worden er ook na vele keren wassen niet minder op. Of er nog meer te prijzen is? En of! Let u in de winkel maar eens op de afwerking en... de prijs. Maar let vooral op het HAVEP garantiemerk! Van de draad af tot het klare stuk worden alle HAVEP-artikelen in eigen fabrieken gemaakt N.V. TEXTIELFABRIEKEN H. VAN PUIJENBROEK - GOIRLE OPGERICHT IN 1865 SPINNERS - WEVERS - FINISHERS - CONFECTIONAIRS „een wonder op wielen" Rijksstraatweg 2, De Klomp, Telefoon 08387-250-550 STOMERIJ Sneller, beter en goedkoper! ACHTERBERG Pr. Bernhardl. 317, V'daal Telefoon 0 8385-2969 NIEUW, REVISIE, REPAREREN, LADEN, LENEN Zandstraat 125 - Veenendaa Telefoon 2259 Uitdeuk en-lassen Dorpsstraat 8 - Renswoude Tel. 08387-502 SPECIAAL ln BRILLEN HooMatraat 51 Veenendaal Kookt elektrisch! nodigt U uit voor de aanmelding van nieuwe leerlingen op donderdag 17 maart des avonds van 7 tot 9 uur in de Christelijke School, Achterbergse Straatweg 12 te Rhenen TROUWBOEKJE MEDE BRENGEN S.V.P. De aanmelding geldt voor de volgende scholen: Christelijke Lagere School, Achterbergse Straatweg 12 Hoofd de heer H. W. van Dam, Grebbeweg 53 Christelijke Lagere School, Platanenlaan 15 Hoofd de heer Dj. Wielinga, Wilhelminastraat 10 Christelijke V.G.L.O.-school, Prins Bernhardstraat 2 Hoofd de heer P. W. van Os, Levendaalseweg 15 Christelijke U.L.O.-school, Hoofd de heer H. Moret, Kas- tanjelaan 24, tel. 08376-776 De bouw van de U.L.O.-school wordt vóór de aanvang van de cursus voltooid De leerlingen van de lagere scholen moeten vóór 1 oktober zes jaar zyn HOEK PATR1M.LAAN - KL. KATERSTRAAT VEENENDAAL-ZUID Specialiteit in: Croquetten Nassi Goreng Knakworsten Patates frites TELEVISIE Gekoelde dranken IJS Heerlijke koffie AANWEZIG Het aanmeldingskantoor Gewestelijk Arbeidsbureau Veenendaal houdt op maandag 14 maart a.s in het Gewestelijk Arbeidsbureau, Kerkewljk 92, te Veenen daal een algemene EMIGRATIE VOORLICHTINGS AVOND. Spreker is de heer H. G. v. d. Linden. Vertoning van dia's Aanvang 8 u. Toegang vrij Gelegenheid tot het stellen van vragen. Benzineverbruik 1 17 Nieuweweg 155 - Tel. 2454 Dinsdag 15 maart 1960 d.v.m. 10 uur zal ten ver zoeke van de erven van wijlen de Weledele heer J. Frouws, publiek a contant worden verkocht in de villa Stationsweg 54 alhier, de aldaar aanwezige inboedel met bijvoeging uit ander voornaam bezit, zulks t.o.v. notaris Mr. E. van Apeldoorn te Ede, w.o. antiek gemarkenteerde kast, ant. kruisvoet- kabinet, id. keeftkast, eet- en slaapkamermeubelen, salonameublement, antieke stoelen, Franse fauteuils lederen herenkamer, boekenkast, Biedermeijer meu belen, damesbureau, commode, Amsterdams staand klokje, staartklok, Engelse tafelklok, kleinmeubelen schilderijen, koperwerk, kristal, tin, curiosa, lam pen, kronen en lusters. Halkist, ridderfaut. -r- zische, Deventer, vaste tapijten en lopers, antieke kelim, overgordijnen, vitrage, partij nieuwe boeken. Enig goud, zilver, juwelen. Rijwielen, olie-haard- kachel, tuinameublement, glas- en aardwerk enz. KIJKDAGEN: zaterdag 12 maart 14-17 uur en van 19-22 uur. Maandag 14 maart van 10-17 uur. Veilingdirectie L. v. d. Linden, Erkend Veiling houder - Beëdigd Taxateur Ede, Tel. 08380-8440 of 8785. Haarscherp beeld. Reeds vanaf Dat is het tegenwoordig. Een koud kunstje om Prinses Margaret of Wim Sonneveld bij u in de huiskamer op bezoek te krijgen. Hoe? Draai de knop om van uw televisietoestel en u ziet wat er gebeurt tot in de verste uit hoeken van de wereld. Een modern mens kan niet meer buiten dit contact. Kom eens met ons praten over de vele mogelijkheden, die wij u op televisie gebied kunnen tonen. Wij hebben per soneel dat u vriendelijk en met kennis van zaken te woord staat. Wij zijn vak mensen waardoor u bij reparaties snel en secuur geholpen kunt worden. Wij geven u een service die onovertroffen is. Stel uw vertrouwen in ons en u zult niet teleurgesteld worden. HOOFDSTRAAT 102 - VEENENDAAL TELEFOON 2729 (5) „Zeg eens, vriend", begint Aram, zodra hij naast de vreemdeling gekomen is, „wat zijn dat voor praat jes? Waarom wilt ge ons niet vertellen wie ge zijt en waar ge vandaan komt? Hebt ge soms iets te verber gen?" Even flikkert er een sombere dreiging in de ogen van de stalknecht. „Ik weet het werkelijk niet, heer" is zijn antwoord. „Ik wilde, dat ik het wist! Ik wil deohhet is verschrikkelijk! Hele nachten lig ik erover te denken en probeer mij te herinneren waar ik geweest ben, voordat ik hier kwam! Maar tel kens weer kom ik in die grote leegte terecht! Geloof mij, heer!" Presto, die het gesprek gevolgd heeft, roept angstig: „U zult hem toch niet wegsturen, heer Aram? Hij mag toch blijven?" Zo druk zijn de drie ruiters bezig met hun vraagstuk, dat ze geen van drieën erg hebben in de ministreel die langs de kant van de weg onder een boom zit en als zij langs komen plotseling met een ruk het hoofd heft (Wordt vervolgd) Kerkewijk 37, Veenendaal Telefoon 2730 Voor naar Garage firma J. Hogendoorn Zn Telefoon 2454 Nieuweweg 151-155

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 5