nu ook met diesel
Garage „De Klomp11
een
koud
kunstje
Fa. W. van Schuppen
REGELING VAN HET LUCHTVERKEER
„HARDLOPERS ZUN DOORLOPERS"
Moeilijkheden in Franse landbouw
WATERDICHT haken
HflRDEVELD
„DE VALLEI"
uw blad
fa. J. Hogendoorn Zn.
VEILING TE EDE
ARAM
VEB0TEX
AUTORIJLES
UITVOERING
Fa. C. Mol en Zn.
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG II MAART 1960
Nr. 20
DE REGELS VAN HET
SPEL
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER
Nog geen oplossing voor slepende kwestie
,o4c cordeonette
^BekancjkoUektie 1960
Jac. van Schuppcn
AUTORIJLES
Fa, Lee wis
GARAGEBEDRIJF
Een rijk
gezicht
zo'n stapeltje
HAVEP
lakens
en
slopen!
VERTEGENWOORDIGING
VOOR VEENENDAAL EN
OMSTREKEN
mijn jat Kan, e\,teg£/if
dcuiA J&mm e/i
mor
BERTRIXSTR 37 TEL 24I5
VEENENDRRL
REPARATIES
KUNSTGEBITTEN
Accu defect?
J.C. t\ Kooien
Auto-schade?
van Herk,
het biedt enorme voordelen!
Vraagt inlichtingen aan
uw elektriciteitsbedrijf
of installateur*
De Vereniging tot Stichting en Instand
houding van een School met
de Bijbel te Rhenen
lunchroom t j^uiden^
Algemene Emigratie Voorlichtingsavond
Inlichtingen en demonstratie bij
PHILIPS TELEVISIE
725,-
ooooooooooooooo
Het geheim
van de
stalknecht -
Zelfplakkende
PLASTIC
40 verschillende
kleuren
Bekijkt u ze maar
rustig
bij
Toen kort na de oorlog de geallieerde straaljagers af en toe hun gierend geluid
boven Nederland lieten horen, was dit voor de bewoners van ons land een
openbaring. Telkens wanneer men het aanzwellend geluid van deze supersnelle
toestellen hoorde, gingen de blikken omhoog en vol bewondering staarde men
naar het wegflitsende stipje daar hoog in de lucht. Maar allengs - toen ook de
Nederlandse luchtmacht met straaltoestellen werd uitgerust en het geluid meer
en meer vertrouwd werd - liet men de straaljagers hun gang gaan en ver
flauwde de belangstelling. Maar de vliegtuigfabrieken zaten niet stil.
Nu de militaire vliegtuigen hoofdzake-men dus op de verkeerstoren van Schip-
lijk met straalmotoren waren uitgerust
legde men zich toe op de ontwikkeling
van het straalverkeersvliegtuig. Men pro
beerde elkaar de loef af te steken en het
gevolg hiervan was, dat de burger-straal
vliegtuigen al gauw de eerste vluchten
maakten.
Het straalvliegtuig heeft in het burger
luchtvaart op enkele lijnen al zijn in
trede gedaan en het zal niet lang meer
duren of zijn verschijning zal op de vlieg
velden een vertrouwd beeld zijn. Ook in
het Nederlandse luchtruim zullen binnen
kort de straalverkeersvliegtuigen binnen
vliegen. De voorbereidingen hiertoe zijn
reeds volop aan de gang. Deze intrede
gaat echter niet zonder problemen van
allerlei aard. Een van de moeilijkheden
waar men mee te maken krijgt is de
luchtvaartverkeersbeveiliging. Reeds eni
ge tijd voeren burgerlijke en militaire
deskundigen besprekingen om te komen
tot een doeltreffende regeling van het
verkeer boven Nederland. Wat is name
lijk het geval? Het straaltijdperk stelt ten
aanzien van de hoogte waarop moet wor
den gevlogen. De verkeersvliegtuigen zul
len - om economisch te kunnen vliegen -
naar grotere hoogten toe moeten. Het is
namelijk zo, dat het brandstofverbruik
van de straalmotoren op grote hoogte het
voordeligst is. En voor de luchtvaartmaat
schappijen is het natuurlijk van het groot
ste belang, dat zij tot een zo gunstig mo
gelijke exploitatie komen. Maar als de
burgerluchtvaart gebruik gaat maken van
de hogere luchtlagen komt men terecht
in het deel van het luchtruim, dat tot nu
toe was gereserveerd voor de militaire
straaljagers. Begrijpelijk dus, dat men de
hoofden bij elkaar ging steken om te ko
men tot een soort verkeersregeling in de
lucht, waarbij burger en militair elkaar
niet zullen hinderen. De besprekingen
hebben reeds tot gunstige resultaten ge
leid, waarbij men een systeem voor ogen
heeft dat - vanuit Schiphol - het gehele
straalverkeer boven Nederland zal con
troleren en leiden, dus zowel militaire
als civiele vliegtuigen. In de toekomst zal
hol burgers en militairen kunnen aantref
fen, die daar gezamenlijk hun belang
rijk werk zullen verrichten.
Ook in Europees verband voert men in
tensieve besprekingen om de vragen:
„Hoe vermijden wij botsingen?" en „Hoe
bouwen we een systeem op, waarmee de
burgerluchtvaart zo economisch mogelijk
kan vliegen?" te kunnen beantwoorden.
Herhaaldelijk komen delegaties uit ver
schillende Europese landen bijeen om de
problemen te bespreken. Eenvoudig is het
allemaal echter niet. Men heeft te maken
met militaire, internationale en nationale
belangen. En om de moeilijkheden com
pleet te maken heeft men zeker niet in
de laatste plaats de NATO een woordje
mee te spreken. Op het ogenblik over
leggen zeven landen, of de verschillende
nationale verkeersleidingssystemen niet
moeten worden gecoördineerd. Men denkt
hierbij aan boven-nationale organen, die
grotere gebieden kunnen bestrijken.
Het is zo, dat de moderne straaltoe
stellen, met hun grote snelheden, veel
vlugger dan vroeger van het ene ver-
keersleidingsgebied in het andere binnen
vliegen. De nieuw te vormen „vakken"
mogen ook weer niet te groot worden,
omdat ze anders niet meer te hanteren
zijn.
Het zal echter niet zo eenvoudig zijn
om de bestaande systemen, die de ver
schillende landen hebben, om te vormen.
Bovendien maakt het bestaan van mili
taire oefengebieden vaak omvliegen nood
zakelijk. Trajecten, die door de verkeers
vliegtuigen binnen een bepaalde tijd kun
nen worden afgelegd, worden soms extra
lang doordat men tientallen kilometers
om een militaire zóne moet heenvliegen.
Het is allemaal niet zo eenvoudig. Maar
desondanks hebben de deskundigen goede
hoop, dat zij tot een oplossing zullen ko
men. Het moet dan een oplossing zijn,
waarbij de veiligheid in de lucht vooraan
staat. Want dan alleen kan de luchtvaart
haar wieken nog verder uitslaan in het
belang van de mensheid.
(Nadruk verboden)
Het is een bekende vaderlandse zegswijze, dat hardlopers doodlopers zijn. Wat - dit
ter geruststelling van professionele sprinters - niet wil zeggen dat hardlopen van
nature een ongezonde bezigheid zou zijn. Zó letterlijk is het nu óók weer niet bedoeld.
Maar in de figuurlijke zin des woords opgevat zit er een wijsgerige waarheid in.
Namelijk deze, dat de jakkeraars in het leven, de doordravers, de lieden die alles en
iedereen voorbij willen schuiven maar al te dikwijls bekocht uitkomen. Dat habituele
„doordrukkers" op deze wereld heel vaak het onderste uit de bekende kan willen
hebben en daarbij op een kwade dag het spreekwoordige lid op hun neus krijgen. Een
waarheid, die op veel levensterreinen opgeld doet: in de liefde, in zaken - hoe kan het
ook anders - óók in het verkeer.
Nu is het een feit, dat het begrip „snel
heid" ons allemaal in zijn (dikwijls fatale)
greep heeft. Snelheid beheerst ons leven,
dat zich afspeelt tussen de „snelvoeding"
voor baby en de annonces voor „snelle
lijkbezorging". Daar tussen één aaneen-
schakeling van snelkookpannen, snelwe
gen, sneltreinen, snelblussers en tientallen
andere „sneldiensten". Deze snelheids
neurose komt in het verkeer maar al te
vaak tot uiting. Daar worden innerlijke
onrust plus een bont scala van menselijke
gemoedstoestanden „uitgeleefd" op het
gaspedaal.
De grote Franse schrijver André Sieg
fried constateert in zijn boek „Aspecten
van de 20e eeuw" dat „het er tegenwoor
dig er niet om gaat snel te zijn, maar
SNELLER, altijd maar sneller". En daar
mee slaat hij - óók wat het verkeer be
treft - de spijker op z'n kop. Het wemelt
op onze wegen van „hardlopers" die
sneller, altijd maar sneller willen, dan
anderen, óók daar waar langzaam-aan-
doen geboden is. Wie het verkeer op de
weg eens kritisch bekijkt, vraagt zich af
wat de weggebruiker - automobilist zo
wel als motor- en scooterrijder, fietser en
bromfietser - er toe beweegt om ter wille
van enkele minuten tijdwinst door mid
del van doldrieste inhaal-manoeuvres een
stap in de richting van eigen en ander
mans graf te zetten. „Door een noodlottig
ongeval" staat er dan in het zwart om
lijnde kadertje. Wat maar al te dikwijls
betekent „de macht over het stuur kwijt
geraakt". Beter zou het zijn om in der
gelijke gevallen te zeggen „de macht over
zichzelf kwijtgeraakt". Want wie in han
den van de snelheidsduivel valt geeft
daarmee de macht over zichzelf prijs. Dan
is er maar weinig nodig en het gezegde
van de hardlopers wordt macabere wer
kelijkheid.
Laten zij - voor het te laat is - zich
realiseren, dat ook op de weg de Italiaan
se zegswijze: chi va piano va sano, of vrij
vertaald: wie veilig gaat, gaat langer
mee, geldt.
Ook in het verkeer geldt het gezegde dat „hardlopers" meestal „dood-
lopers" zyn. Mag dit by sport en spel, in zaken en by de wetenschap
hoogstens figuurlijk bedoeld zyn, in het verkeer gaat deze zegswijze
helaas letterlijk op. Luister daarom naar het Veilig Verkeers manne
tje Wouter Wegwijs, die constateert:
DEN HAAG De grote droogte van de afgelopen zomer, de aanvechtbare land
bouwpolitiek van de Franse regering en de politieke onrust, welke Frankrijk gedu
rende een periode kenmerkte, hebben de verhouding tussen boeren en staat in Frank
rijk beslist geen goed gedaan. De beruchte rel in Amiens werd weliswaar aangesticht
door elementen van een recalcitrante politieke party, het zou nooit zo ver gekomen
zijn als niet de stemming onder de Franse agrariërs uitermate slecht was.
Tijdens het congres van de Franse boe-
renorganisaties, dat de laatste woensdag
van februari te Parijs wérd afgesloten,
is de ontevredenheid over het ministeriële
landbouwbeleid duidelijk naar voren ge
komen. De boeren verwijten de regering,
dat zij niet genoeg deel kunnen hebben
aan de stijgen de welvaart. In vergelij
king met het levenspeil van de arbeiden
de stedeling is het levenspeil van de
plattelander laag te noemen. De agrari
sche federaties wensen dan ook een aan
passing van de prijzen van landbouw
producten aan het prijsindexcijfer van de
kosten van levensonderhoud. Destijds is
dit systeem door minister Pinay afge
schaft.
INFLATIE
Als eerste maatregel in deze richting
willen de Franse boeren een algemene
prijsverhoging van landbouw- en zuivel-
produkten met 5 procent. In regerings
kringen vreest men echter, dat een der
gelijke prijsverhoging het gehele prijzen-
beeld van de Franse economie in het
honderd zal doen lopen.
Met namen de minister van financiën,
Baumgartner, ziet in een dergelijke maat
regel een groot inflatoir gevaar. De Fran
se landbouwers hebben hierop besloten
hun eis kracht bij te zetten door een al
gemene boycot van de technische markt.
Gedurende een kwartaal zullen zij geen
tractors, combines en andere landbouw
machines bestellen. Mocht binnenkort nog
geen overeenstemming worden bereikt,
dan willen zij hun actie versterken door
een blokkade van de wegen, een middel
dat in het verleden veel door de wijn
boeren is toegepast.
REIS DE GAULLE
Hoe verhit de gemoederen zijn, toonde
de teleurstelling, die premier Debré in
Bretagne, één van noodleidende agrari
sche gebieden, moest verwerken. Op de
eerste dag van maart reisde hij naar Bre
tagne om tegenover boereninstanties uit
leg te geven van de plannen, welke het
ministerie van landbouw ter verbetering
van de toestand voor heeft.
De enige officiële vertegenwoordigers
die kwamen opdagen, waren echter van
plaatselijk handelsverenigingen.
Landbouwers vertoonden zich niet. Pre
sident De Gaulle heeft eveneens gepro
beerd de opgewonden agrariërs tot kalm
te te brengen. Tijdens zijn reis door het
Zuiden van Frankrijk, waar de belang
rijkste agrarische gebieden liggen, ver
klaarde hij dat de staat niet in gebreke
zal blijven om de positie van de land
bouwers te verbeteren van het landbouw
onderwijs, uitbreiding van credietmoge-
lijkheden en voor een geschikt prijspeil.
STUK VOOR STUK
Dit prijspeil zal samengesteld moeten
worden, niet op de door de landbouwers
geëiste wijze van een verhoging met 5
procent, doch op de manier die de Franse
minister van landbouw prefereert.
Deze wil niet de prijzen algemeen ge
lijkschakelen met het prijsindxcijfer, doch
ze stuk voor stuk aan een nadere be
schouwing onderwerpen. De minister van
landbouw, Rochereau, werkt bovendien
aan een plan tot sanering van de land
bouw, dat in april zal worden voorgedra
gen. De boeren zijn hier echter niet te
vreden mee, omdat zij directe actie wil
len willen en geen verder uitstel tot in
de lentemaanden.
(NADRUK VERBODEN)
op 19 maart 1960 in de ..Ossenberg'
te Overberg
EEN PROGRAMMA VOOR „ELK WAT WILS'
Grote verloting
Aanvang 7.30 uur precies
Zaal open 7 uur
Keuze uit meer dan 1 00 soorten
Machinaal afranden
Plaktafels beschikbaar
Achterbergsestraatweg 29 Rhenen
Laat Uw oude bed door
een vakman weer als
nieuw maken.
Bi) afspraak 's morgeus
halen, 's avonds weer
thuis.
Gortstraat 39 - Telef. 2321
in RENAULT
DAUPH1NE
Billijke tarieven
G. van Wakeren
J. v. Goyenstraat 27
Tel. 2949, Veenendaal
Veenendaal, Nieuweweg 41
Telefoon 2533
Ly kauto en begrafenlsrtyden
Dealer v. cL Wartbarg
Taxi en antoryiea
Bruidsauto en trouwrtyden
Een rijk gezicht, een rijk gevoel, een
rijk bezit... dat mooie, zuivere
HAVEP linnengoed! Wat'n vreugde
om daar het bed mee op te maken.
Tot in lengte van jaren, want HAVEP
lakens en slopen zijn ijzersterk en
worden er ook na vele keren wassen
niet minder op. Of er nog meer te
prijzen is? En of! Let u in de winkel
maar eens op de afwerking en... de
prijs. Maar let vooral op het HAVEP
garantiemerk!
Van de draad af tot
het klare stuk worden alle
HAVEP-artikelen in
eigen fabrieken gemaakt
N.V. TEXTIELFABRIEKEN H. VAN PUIJENBROEK - GOIRLE
OPGERICHT IN 1865
SPINNERS - WEVERS - FINISHERS - CONFECTIONAIRS
„een wonder op wielen"
Rijksstraatweg 2, De Klomp, Telefoon 08387-250-550
STOMERIJ
Sneller, beter en
goedkoper!
ACHTERBERG
Pr. Bernhardl. 317, V'daal
Telefoon 0 8385-2969
NIEUW, REVISIE,
REPAREREN,
LADEN, LENEN
Zandstraat 125 - Veenendaa
Telefoon 2259
Uitdeuk en-lassen
Dorpsstraat 8 - Renswoude
Tel. 08387-502
SPECIAAL
ln
BRILLEN
HooMatraat 51
Veenendaal
Kookt elektrisch!
nodigt U uit voor de aanmelding van nieuwe
leerlingen op donderdag 17 maart des avonds
van 7 tot 9 uur in de Christelijke School,
Achterbergse Straatweg 12 te Rhenen
TROUWBOEKJE MEDE BRENGEN S.V.P.
De aanmelding geldt voor de volgende scholen:
Christelijke Lagere School, Achterbergse Straatweg 12
Hoofd de heer H. W. van Dam, Grebbeweg 53
Christelijke Lagere School, Platanenlaan 15
Hoofd de heer Dj. Wielinga, Wilhelminastraat 10
Christelijke V.G.L.O.-school, Prins Bernhardstraat 2
Hoofd de heer P. W. van Os, Levendaalseweg 15
Christelijke U.L.O.-school, Hoofd de heer H. Moret, Kas-
tanjelaan 24, tel. 08376-776
De bouw van de U.L.O.-school wordt vóór de aanvang
van de cursus voltooid
De leerlingen van de lagere scholen moeten
vóór 1 oktober zes jaar zyn
HOEK PATR1M.LAAN - KL. KATERSTRAAT
VEENENDAAL-ZUID
Specialiteit in:
Croquetten
Nassi Goreng
Knakworsten
Patates frites
TELEVISIE
Gekoelde
dranken
IJS
Heerlijke koffie
AANWEZIG
Het aanmeldingskantoor Gewestelijk Arbeidsbureau
Veenendaal houdt op maandag 14 maart a.s in het
Gewestelijk Arbeidsbureau, Kerkewljk 92, te Veenen
daal een algemene EMIGRATIE VOORLICHTINGS
AVOND. Spreker is de heer H. G. v. d. Linden.
Vertoning van dia's Aanvang 8 u. Toegang vrij
Gelegenheid tot het stellen van vragen.
Benzineverbruik 1 17
Nieuweweg 155 - Tel. 2454
Dinsdag 15 maart 1960 d.v.m. 10 uur zal ten ver
zoeke van de erven van wijlen de Weledele heer
J. Frouws, publiek a contant worden verkocht in
de villa Stationsweg 54 alhier, de aldaar aanwezige
inboedel met bijvoeging uit ander voornaam bezit,
zulks t.o.v. notaris Mr. E. van Apeldoorn te Ede,
w.o. antiek gemarkenteerde kast, ant. kruisvoet-
kabinet, id. keeftkast, eet- en slaapkamermeubelen,
salonameublement, antieke stoelen, Franse fauteuils
lederen herenkamer, boekenkast, Biedermeijer meu
belen, damesbureau, commode, Amsterdams staand
klokje, staartklok, Engelse tafelklok, kleinmeubelen
schilderijen, koperwerk, kristal, tin, curiosa, lam
pen, kronen en lusters. Halkist, ridderfaut. -r-
zische, Deventer, vaste tapijten en lopers, antieke
kelim, overgordijnen, vitrage, partij nieuwe boeken.
Enig goud, zilver, juwelen. Rijwielen, olie-haard-
kachel, tuinameublement, glas- en aardwerk enz.
KIJKDAGEN: zaterdag 12 maart 14-17 uur en van
19-22 uur. Maandag 14 maart van 10-17 uur.
Veilingdirectie L. v. d. Linden, Erkend Veiling
houder - Beëdigd Taxateur Ede, Tel. 08380-8440 of
8785.
Haarscherp beeld. Reeds vanaf
Dat is het tegenwoordig. Een koud
kunstje om Prinses Margaret of Wim
Sonneveld bij u in de huiskamer op
bezoek te krijgen. Hoe? Draai de knop
om van uw televisietoestel en u ziet
wat er gebeurt tot in de verste uit
hoeken van de wereld. Een modern
mens kan niet meer buiten dit contact.
Kom eens met ons praten over de vele
mogelijkheden, die wij u op televisie
gebied kunnen tonen. Wij hebben per
soneel dat u vriendelijk en met kennis
van zaken te woord staat. Wij zijn vak
mensen waardoor u bij reparaties snel
en secuur geholpen kunt worden. Wij
geven u een service die onovertroffen
is. Stel uw vertrouwen in ons en u zult
niet teleurgesteld worden.
HOOFDSTRAAT 102 - VEENENDAAL
TELEFOON 2729
(5) „Zeg eens, vriend", begint Aram, zodra hij naast
de vreemdeling gekomen is, „wat zijn dat voor praat
jes? Waarom wilt ge ons niet vertellen wie ge zijt en
waar ge vandaan komt? Hebt ge soms iets te verber
gen?" Even flikkert er een sombere dreiging in de
ogen van de stalknecht. „Ik weet het werkelijk niet,
heer" is zijn antwoord. „Ik wilde, dat ik het wist! Ik
wil deohhet is verschrikkelijk! Hele nachten
lig ik erover te denken en probeer mij te herinneren
waar ik geweest ben, voordat ik hier kwam! Maar tel
kens weer kom ik in die grote leegte terecht! Geloof
mij, heer!" Presto, die het gesprek gevolgd heeft, roept
angstig: „U zult hem toch niet wegsturen, heer Aram?
Hij mag toch blijven?" Zo druk zijn de drie ruiters
bezig met hun vraagstuk, dat ze geen van drieën erg
hebben in de ministreel die langs de kant van de weg
onder een boom zit en als zij langs komen plotseling
met een ruk het hoofd heft
(Wordt vervolgd)
Kerkewijk 37, Veenendaal
Telefoon 2730
Voor
naar
Garage firma
J. Hogendoorn Zn
Telefoon 2454
Nieuweweg 151-155