DE VALLEI
2.
Alberf Heijn
SIMON DE WIT
40
BRAADKUIKENS
en POULARDES
De ondergang van de Dixmude
Voor de Jeugd
ARAM
blijft uw voordeligste kruidenier
TWEEDE BLAD „DE VALLEI''
WOENSDAG 30 MAART 1960
Nr. 25
Ook de Fransen hadden geen succes met de Zeppelins
't Rapport van Jan Willem
Ook vrijgezellen moeten
goed eten
Het geheim
van de
stalknecht
Mei 1920. Op de terreinen van het Franse luchtvaartkundig centrum van
Cuers Pierrefeu, een charmant dorpje, gelegen op enkele kilometers afstand
van Toulon, was het die dag ongewoon druk; het luchtschip AZI 4, dat zyn eer
ste proefvlucht verrichtte, ging landen. Een zestigtal matrozen stond op de grond
klaar om de kabels te grypen en de reus naar de grond te loodsen. Kapitein
Hennique, de commandant van de basis, die zelf de operatie leidde, keek met
een trotse glimlach naar de enorme sigaar, die steeds lager kwam. Het geel
stak fel af tegen het effen blauw van de hemel.
Hoewel de vleugelvliegtuigen
tijdens de eerste wereldoorlog
hun betrekkelijke betrouwbaar
heid hadden bewezen, verkoos
men in de jaren die daarop volg
den toch nog de confortabele rust
en stabiliteit van de luchtschepen
boven de toen tochtige en onge
makkelijke cockpits met het alles
overweldigend lawaai.
Vooral de Duitsers hadden suc
ces met hun Zeppelins, toen het
summum van luchtconjort, en
daar de verslagen vijand herstel
betalingen waren opgelegd is het
geen wonder dat ook Frankrijk
in 1919 enkele Zeppelins liet bou
wen voor haar marine.
Op het signaal grepen de zestig man
naar de touwen, die door de manschap
pen van het luchtschip waren afgerold.
Het rumoer van de motoren hield op
en stierf weg in de verte. Langzaam
werd de kolos naar beneden getrokken.
Op korte afstand van de grond werd hij
vastgesjord. Bestuurder Du Plessis de
Grenadan, sprong uit de gondel en
bracht verslag uit:
„Prima. We moeten alleen de eerste
motor van rechts nog eens nakijken,
die doet het niet al te best
De glimlach van Hennique werd nog
breder: „De marine zal dit luchtschip
gebruiken voor observatie. A propos
heb je zin een reisje naar Duitsland te
maken? Onze eerste Zeppelin, die ze
daar voor ons bouwden, moet de Fried-
richshafen worden gehaald. Uiterlijk
15 juli verwacht ik hem."
Begin juni te Duitsland aangekomen
vergat Du Plessis al vlug dat hij Frans
man was en Duitsers zijn aartsvijanden.
Zij waren vriendelijk en tegemoetko
mend. Het luchtschip zou nog voor de
ultieme datum gereed zijn. De directeur
van de Zeppelinbedrijven, Otto Heinen,
stelde voor het schip zelf naar Toulon
te vliegen en 10 juli kwam het er na
een kalme reis aan.
De luchtreus was 225 meter lang, had
een inhoud van 70.000 ms en werd
voortgestuwd door zes motoren van 250
pk. Hiermee moest het wereldrecord,
tot nu toe in handen van Engeland, ge
makkelijk te veroveren zijn. Hennique
zou er eens met admiraal Falou over
spreken. Du Plessis wreef zich in de
handen.
Men noemde het luchtschip „Dixmu
de" naar een van de bloedigste slag
velden van de oorlog. De reeks vluch
ten, tijdens de welke alle technische
nieuwigheden nauwkeurig werden be
proefd, verliepen vlot en na een uit
stekende reis naar Corsica kreeg Du
Plessis van admiraal Falou eindelijk
toestemming om het wereldrecord
Frans te maken. Hierop had de geest
driftige luitenant lang gewacht. Op 30
augustus 1921 steeg de Zeppelin op.
Du Plessis werd geassisteerd door lui
tenant Stanfer. De bemanning bestond
uit 25 koppen. Men zette onmiddellijk
koers naar de Middellandse Zee. Er
was geen vaste route bepaald en men
zou varen zoals zulks het beste uit
kwam.
Maar het weer zat tegen. Boven de
zee begon de anders zo lichte lucht ge
leidelijk te versoberen en al gauw
kwam er onweer, dat gepaard ging met
een vreselijke wind. Machteloos werd
het luchtschip op en neer geslingerd.
De regen kletterde nijdig op zijn kar
kas. Om een uur sloeg een motor af,
toen een tweede en een derde. De Zep
pelin beschikte nog maar over de helft
van zijn kradit en de radio-installatie
was door een bliksemslag defect ge
worden. Door een onvoorzichtigheid
van de monteurs, die wanhopig pogin
gen deden om de motoren weer aan de
gang te krijgen, ontstond een lek in de
neus en het water seipelde naar binnen.
Men moest de elektriciteit uitschake
len om kortsluiting te voorkomen. Zo
sukkelde de luchtreus de donkere, wil
de nacht door.
Met het aanbreken van de dag ver
dween ook de storm. Op de zee onder
hen was geen enkel golfje meer te be
speuren. Met rode licht van de ont
wakende zon vermengde zich vreemd
met het lichtgroene water. De sereni
teit van dë natuur, die zo vaak volgt
op wild weer, gaf de mannen nieuwe
moed. Zij hadden er zich goed door
heen geslagen. De motoren liepen weer
alle zes. Du Plessis zette koers op Afri
ka. Nog veertig uur en zij zouden het
wereldrecord in handen hebben. Maar
twee uur later werd hem per radio ge
vraagd onmiddellijk naar Toulon terug
te keren. De rede hiervan zou hij nooit
te weten komen.
Du Plessis, inmiddels kapitein gewor
den, moest twee jaar wachten alvorens
zijn kans nog eens te mogen wagen. Op
een kille decembermorgen steeg de
Dixmude in de lucht. Tien hoofdonder
officieren waren als gast aan boord.
Zorgeloos vulden zij met hun gesprek
ken en champagne de luxueuze salon
van het luchtschip. De twee eerste da
gen verliep alles uitstekend. Toen be
gon echter de barometer te dalen. Du
Plessis versomberde; hij zat boven
Arika en vreesde ten zeerste een or
kaan. Toen de marconist hem de weer
kundige gegevens overhandigde wer
den zijn vermoedens waarheid, maar
het was al te laat om de storm te om
zeilen. Hij zette koers naar het westen.
Daar lag vlak bij Algiers het vliegveld
je Baraki, een van de twee luchthavens
van Afrika waar het schip kon landen.
Het andere was Colomb Béchar, maar
dat was nog moeilijker te bereiken.
Al vierentwintig uur zat Du Plessis
nu in de stuurhut. Sinds het aanbreken
van de orkaan was hij nog bijna niet
vooruit gekomen. De geweldige kracht
van de storm had de snelheid doen
terugvallen van 70 op 10 km. De neus
van het schip werd nu eens naar be
neden gedrukt, dan weer omhoog ge
tild. Aan boord heerste een verwarde
toestand .De manschappen waren bij
na allemaal ziek en de mooie salon
waar een etmaal geleden de hoge gas
ten nog zaten te bridgen was geheel
verwoest door de vele cabriolen van
het schip. Ook een groot deel van het
materiaal was onbruikbaar geworden.
Du Plessis rekende verbittert uit dat
als ze nu langs de kortste weg naar
Toulon konden terug keren zij het
wereldrecord ruimschoots gebroken
hadden.
Tegen de avond ontdekte de kapitein
dat ze nog maar voor twintig uur
brandstof hadden. Baraki was dus niet
te bereiken zolang de storm aanhield.
Gebogen over zijn kaarten besloot hij
zich met de storm mee te laten drij
ven en koers te zetten op Ostin, aan
de Italiaanse kust, dat was misschien
nog een kans. Hij zou in ieder geval
brandstof besparen. In de morgen van
22 december kregen zij de Middelland
se Zee in het oog en ook de storm werd
zwakker. Enkele uren later vlogen zij
over een rustige zee. Du Plessis keek
naar beneden. „Drie jaar geleden was
het ook zo", dacht hij onbewust. Hij
triomfeerde. Het wereldrecord was nu
veroverd.
Maar tegen de avond kwam de storm
weer op. Men moest het wagen op de
laatste liters brandstof. Om midder
nacht deelde de marconist aan Toulon
mee dat hij de radioverbinding moest
verbreken daar de antenne voor het
onweer moest worden binnengehaald.
Dit was het laatste wat men van de
Dixmude hoorde.
Enige inwoners van een klein dorpje
op Sicilië vertelden hoe zij die nacht
een vuurbal boven de zee uit elkaar
hadden zien spatten. De Dixmude was
in volle zee vergaan.
Enkele dagen daarna spoelde het
lichaam van Du Plessis aan. Het was
alsof een verbeten glimlach nog rond
zijn mond speelde!
Verschijnt als bijlage van
het streekblad „De Vallei"
onder redactie v. tante Jos
Correspondentie te richten
aan tante Jos, per adres:
Parallelweg 10 Veenendaal
ONZE JARIGEN
1 april Betty Jansen
1 Joke v. Maanen
1 Joke Vermeulen
2 Bep Schoonderbeek
3 Marthie v. Zetten
4 Bertie v. Viegen
4 Dick v. d. Lustgraaf
Uit de diepvries! panklaar!
Zo'n heerlijke, malse poularde,
waar u van zult smullen. Spe
ciaal voor u gefokte braadkuikens
met veel prachtig blank vlees
en maar weinig been. Verbaast
u niet over de lage prijs, want
u weet het: Albert Heijn maakt
u het leven goedkoper!
Heerlijk malse
Gewicht per stuk varieert vari
PER
500 GRAM
750 tot 1000 gram
Voor soep en ragout
KIPPE-POULET 100 gram 46
Hoofdstraat 79, Veenendaal.
4 Teunis v. Grootveld, Overberg
5 Arina Hardeman
6 Willie Louwers
7 Jan M. v. Leijen
Hartelijk gefeliciteerd!
OPLOSSING RAADSELS
I. RhenenLoenenVreeswijk
II. RijnWijnPijn
III. Osssap—Spa
I. Pama
II. Slakslijkslok
III. ZwolleArnhem—Groningen—
Haarlem
NIEUWE RAADSELS
Voor ouderen
I. Wie is het die mij antwoord geeft,
Gauw en graag,
Als ik vraag,
Welke poot of poten heeft?
II. Wat is goed?
A. Een Riksja is: 1. Een munt, gang
baar in Indonesië; 2. Oerwoud; 3. twee
wielig rijtuigje (Japan, Indonesië); 4.
Duitse douanebeambte.
B. Een patriot is: 1. Een vaderlands
vriend; 2. papierreepje om krullen in
het haar te zetten; 3. katholiek geeste
lijke; 4. een fluitje, van vlierhout ge
maakt.
C. Een eiber is: 1. een zijderups; 2.
ooievaar; 3. een scholier (Engeland); 4.
een platte mand voor vis.
D. Een kielspit is: 1. de sluiting van
een jongensjas; 2. een smalle boot (wa
tersport) 3. wigvormig in gespitte grep
pel; 4. een lange draadnagel.
III. Met G ben ik een vogel; met H een
jongensnaam en met L een wapen.
Voor jongeren
I Met welke pennen schrijven mensen
Gen brieven of verjaringswensen?
II.
X - - deel van een vis
X - - niet jong maar
X - - zit in je hoofd
X - - aan een vrucht zit soms
X - - naam van een bekende tante
X - - graankorrels zitten in een
X - - schip van Noach
X - - niet arm maar
Op de kruisjeslijn komt de naam van
iets wat we nu weer hebben.
III. Ik ben een deel van het been. Ver
ander je mijn eerste letter in een Z,
dan houden de meeste kinderen van
me. Verander je die z in een R dan ben
ik beslist niet wit.
Beste Hennie,
Je brief met het opgeloste raadsel
heb ik gekregen, 't Was helemaal goed
hoor. Als je dit leest is het al weer
bijna Paasvakantie. Had je een goed
rapport? Of heb je dat nog niet ge
kregen? Voor schrijven kreeg je van
mij beslist een vette 8. Je schrijft me
nog maar eens weer.
Dag hoor! Groeten van
Tante Jos.
Jullie kunnen zelf een aardige versie
ring maken voor de paastafel. Teken op
een stuk karton (of triplex, of board) een
grote cirkel. Zes cm daarbinnen nog een
cirkel tekenen. Deze rand knip of zaag
je uit. Maak dan 3 of 4 ronde gaten in de
rand, zo groot dat er precies een lege
eierdop in past.
Lijm op de helft tussen twee gateni aan
de onderkant een paar blokjes hout of
doorgezaagde lege garenklosjes, zodat de
rand een eindje boven de tafel komt te
staan. Verf alles in frisse kleuren, ook de
eierdopjes b.v. groen, geel en wit. Vul de
eierdoppen voor de helft met water en
zet er een paar bloemetjes in.
,,'k Hem mijn rapport Pa," zegt Jan
Willem,
„Ik zal het zo wel halen gaan,
We kregen het wat vroeg van meester,
'k Heb werkelijk m'n best gedaan,
Maar 't is nu niet zo heel erg schitterend,
Voor tekenen heb ik een vier,
Voor aardrijkskunde maar een tweetje
En taal, daarvan snap ik geen zier,
Dat werd dit keer ook maar een vijfje,
Maar ik neem er geen genoegen mee,
Want ik had altijd goede cijfers,
Voor 't opstel en voor het dictee."
„Wat zeg je?" Pa springt van zijn zetel,
„Een twee, een vier? Wel seldrement,
En wou jij dan misschien beweren
Dat jij je lessen hebt gekénd?
Haal hier dat ding, laat mij eens kijken,
Ik snap er niets van, waarde vriend,
Maar dit wil ik je wel vertellen,
Geen stuiver heb je nu verdiend!"
Jan Willem haalt het zwarte boekje
En pa grijpt grimmig naar zijn bril,
Hij tuurt en tuurteen achteen
negen
Dan juicht Jan Willem: „één april!"
De meeste vrijgezellen besteden niet bij
zonder veel aandacht aan hun voeding.
Vooral de „zelfkokers" komen er
gauw toe de hand te lichten met de
warme maaltijd. Dat is begrijpelijk,
maar zeker niet verstandig. De alleen
staande man of vrouw moet er immers
even goed op toezien dat hij of zij ge
zond en fit blijft als degene, die in ge
zinsverband leeft Een goede voeding
is daarvoor een vereiste.
Dit betekent niet, dat de maaltijden uit
gebreid moeten -zijn; als regel komt een
werkende vrouw of een vrijgezel er im
mers toch niet toe om veel werk van de
kokerij te maken. Maar het is nodig, dat
de maaltijden goed samengesteld zijn, dat
als regel dagelijks warm gegeten wordt en
dat het menu gevarieerd is, vooral wat de
keuze van de groente betreft.
Verder is het van groot belang, dat er
enige zorg aan het klaarmaken en zeker
ook aan het opdienen van de maaltijden
wordt besteed. Eten uit de pan en uit
boterhamzakjes is natuurlijk heel gemak
kelijk, maar wel erg ongezellig en niet
ontspannend; bovendien gaat het grenze
loos vervelen. De weg terug naar meer
verzorgde maaltijden is steiler, maar geeft
op het eind veel meer voldoening, hetgeen
heus opweegt tegen de wat extra inspan
ning van het tafeldekken.
Een dagelijks gebruik van 3 goede hoofd
maaltijden, zoals vrijwel iedereen van huis
uit gewenjd is, biedt de grootste kans dat
de voeding de benodigde voedingsstoffen
levert en dat de maaltijden een voldoende
verzadigde waarde hebben om de behoef
te aan snoepen en roken tussendoor tegen
te gaan. Zeker ook degenen, die om hun
lijn moeten denken, doen er verstandig
aan „normaal" en rustig te eten en weinig
te snoepen.
Neem iedere dag tenminste een portie
fruit en gebruik dagelijks een halve liter
melk en/of karnemelk in een of andere
vorm (koffie, chocolademelk, yoghurt,
pudding). Wie deze oplossing niet aanstaat,
kan b.v. de helft van de portie vervangen
door kaas en dan een paar ons kaas per
week verorberen. Bij de gewone brood
maaltijden behoort in ieder geval te wor
den gebruikt wanneer weinig of geen kaas
wordt gegeten.
Het samenstellen en bereiden
van de warme maaltijden
Het is het beste dagelijks een vers ge
kookte warme maaltijd te gebruiken, in
ieder geval bestaande uit aardappelen (of
desgewenst eenp rijst of macaroni) een
flinke portie groente en een portie vlees,
vis, ei, kaas of peulvruchten. In plaats van
deze laatste eiwitleveranciers kan wat
meer melk of een melkgerecht gebruikt
worden. Een portie peulvruchten kan heel
goed vlees, vis of ei vervangen, mits daar
bij een meigerecht wordt gebruikt of een
graanprodukt, bijvoorbeeld na erwtensoep,
pannekoeken), drie-in-de-pan of wentel
teefjes.
Het koken van de maaltijd behoeft als
regel niet langer dan een half uurtje te
duren. Wie een hogedrukpan gebruikt, kan
met nog minder tijd toe. Hierbij moet dan
nog wel opgeteld worden de tijd, die nodig
is voor het schoonmaken van de aard
appelen en groente e.d.
ooooooooooooooo
10. Aram begrijpt er niets van. Wat heeft dit alles
te betekenen, vraagt hij zich af, en onmiddellijk
besluit hij, de zaak te onderzoeken. Snel daalt hij
de trappen af en een ogenblik later staat hij zelf
buiten de burcht. Even staat hij besluiteloos. Welke
kant is Presto uitgegaan? Dan, op goed geluk slaat
hij de richting naar het Noorden in en reeds na
enkele ogenblikken ziet, hij, dat hij goed heeft ge
raden. Recht voor hem uit, aan de heirbaan, ziet
hij Presto staan, in druk gesprek met een ander.
„De vreemdeling!" denkt hij plotseling en wanneer
hij naderbij komt, merkt hij, dat hij zich niet ver
gist heeft. Het tweetal heeft nog niets van zijn
nadering bespeurd en hij hoort Presto tegen zijn
vriend zeggen: „Onzin, ge kunt niet zomaar weg
gaan! Wat zal Heer Aram hiervan zeggen?" De
vreemdeling haalt zijn schouders op. „Het spijt mij
voor U, kleine vriend," zegt hij, „ik kan er niets
aan doen. Ik moet gaan! Ik heb het gevoel, dat een
groot gevaar mij bedreigd!"
(Wordt vervolgd)
In Veenendaal komen wij gratis horen en bezorgen: Tel. ^U15
HOOFDSTRAAT 39 - VEENENDAAL
Aardappelen kunnen desgewenst de
avond tevoren worden geschild. Groente
en vleessoorten, waarvan de bereiding
weinig werk of tijd vergt zijn er, zoals uit
ieder eenvoudig kookboekje blijkt, legio.
Vis-, kaas- en eiergerechten zijn vrijwel
allemaal in een paar minuten klaar. Voor
het gemak - en ook omdat het goed smaakt
- kunt u een stevige groentesoort en rijst
of aardappelen samen in een pan gaar
koken, zo b.v. wortelen, knolraap, groene
koolsoorten, prei, boontjes. Roert u op het
laatst door zo'n gemengd gerecht balletjes
gehakt, stukjes vlees of vleeswaren, ge
rookte vis, geraspte kaas of blokjes kaas,
dan heeft u meteen een gemakkelijke vol
ledige maaltijd of hoofdgerecht klaar.
Maak het eten lekker
Laat het op smaak afmaken van de ge
rechten er niet bij inschieten. Voor het
koken van groentesausen zult u meestal
niet de moeite nemen; de groente zó uit
het water opdienen is ook niet nodig. U
kunt hem - natuurlijk na goed uitlekken -
afmaken met boter of margarine en wat
paneermeel of een maizenasaus (blad
groente), tomatenketchup (prei, koolsoor
ten), koolraap, wortelen) of slasaus (vrij
wel alle groentesoorten), of geraspte kaas
(koolsoorten, lof, prei, knolraap, bloem
kool).
Staat gehakt of een ei op het program
ma, dan kan dit, losgeroerd, ook al door
de groente worden gemengd, en even wor
den meeverwarmd.
Probeert u dit eens met kool, witlof, prei
of koolraap.
Hebt u voor 2 dagen aardappelen ge
kookt - hetgeen uit voedingsoogpunt zeker
niet ideaal is - bakt u dan de tweede dag
de aardappelen eens op met ei, vlees of
kaas en een uitje, wat peterselie of stuk
jes tomaat.
Het gebruik van middelen om de kokerij
smakelijk te maken moet de vrijgezel niet
achterwege laten. Geef aan aroma, lau
rierblad, nootmuskaat, peper, kaneel, een
of meer soorten pikante saus of slasaus
een plaats bij de hand, zodat u er gemak
kelijk bij kunt en vergeet de verse tuin
kruiden niet. Wen u er echter niet aan
alle gerechten, tepas en te onpas ruim te
kruiden of met scherpe sauzen te eten.
Zorg voor een heel klein voorraadje
groente-, vlees- en visconserven, een flesje
gesteriliseerde melk of zakje melkpoeder,
een blikje soep of zakje soeppoeder. Zorg
dat u ook altijd wat rijst, macaroni of
spaghetti in huis hebt, zodat u een maal
tijd kunt klaar maken als u onverwacht
geen inkopen kunt doen en niet buitens
huis wilt eten.
Voor degenen, die niet zelf hun maal
tijden klaarmaken, maar voornamelijk in
restaurants, cafetaria's e.d. eten nog dit:
Probeer zoveel mogelijk op een normale
etenstijd te eten:
aardappelen en groente gaan door lang
warmhouden in voedingswaarde (vitami
ne C-gehalte achteruit.
Bestel om dezelfde reden niet bijna al
tijd gebakken aardappelen! en haal uw
„schade" dan in de loop van de dag in met
fruit.
Kies niet te vaak schotels, waarin maar
heel weinig groente is verwerkt (bahmi,
nasi goreng).