DE VALLEI 2. Alberf Heijn SIMON DE WIT 40 BRAADKUIKENS en POULARDES De ondergang van de Dixmude Voor de Jeugd ARAM blijft uw voordeligste kruidenier TWEEDE BLAD „DE VALLEI'' WOENSDAG 30 MAART 1960 Nr. 25 Ook de Fransen hadden geen succes met de Zeppelins 't Rapport van Jan Willem Ook vrijgezellen moeten goed eten Het geheim van de stalknecht Mei 1920. Op de terreinen van het Franse luchtvaartkundig centrum van Cuers Pierrefeu, een charmant dorpje, gelegen op enkele kilometers afstand van Toulon, was het die dag ongewoon druk; het luchtschip AZI 4, dat zyn eer ste proefvlucht verrichtte, ging landen. Een zestigtal matrozen stond op de grond klaar om de kabels te grypen en de reus naar de grond te loodsen. Kapitein Hennique, de commandant van de basis, die zelf de operatie leidde, keek met een trotse glimlach naar de enorme sigaar, die steeds lager kwam. Het geel stak fel af tegen het effen blauw van de hemel. Hoewel de vleugelvliegtuigen tijdens de eerste wereldoorlog hun betrekkelijke betrouwbaar heid hadden bewezen, verkoos men in de jaren die daarop volg den toch nog de confortabele rust en stabiliteit van de luchtschepen boven de toen tochtige en onge makkelijke cockpits met het alles overweldigend lawaai. Vooral de Duitsers hadden suc ces met hun Zeppelins, toen het summum van luchtconjort, en daar de verslagen vijand herstel betalingen waren opgelegd is het geen wonder dat ook Frankrijk in 1919 enkele Zeppelins liet bou wen voor haar marine. Op het signaal grepen de zestig man naar de touwen, die door de manschap pen van het luchtschip waren afgerold. Het rumoer van de motoren hield op en stierf weg in de verte. Langzaam werd de kolos naar beneden getrokken. Op korte afstand van de grond werd hij vastgesjord. Bestuurder Du Plessis de Grenadan, sprong uit de gondel en bracht verslag uit: „Prima. We moeten alleen de eerste motor van rechts nog eens nakijken, die doet het niet al te best De glimlach van Hennique werd nog breder: „De marine zal dit luchtschip gebruiken voor observatie. A propos heb je zin een reisje naar Duitsland te maken? Onze eerste Zeppelin, die ze daar voor ons bouwden, moet de Fried- richshafen worden gehaald. Uiterlijk 15 juli verwacht ik hem." Begin juni te Duitsland aangekomen vergat Du Plessis al vlug dat hij Frans man was en Duitsers zijn aartsvijanden. Zij waren vriendelijk en tegemoetko mend. Het luchtschip zou nog voor de ultieme datum gereed zijn. De directeur van de Zeppelinbedrijven, Otto Heinen, stelde voor het schip zelf naar Toulon te vliegen en 10 juli kwam het er na een kalme reis aan. De luchtreus was 225 meter lang, had een inhoud van 70.000 ms en werd voortgestuwd door zes motoren van 250 pk. Hiermee moest het wereldrecord, tot nu toe in handen van Engeland, ge makkelijk te veroveren zijn. Hennique zou er eens met admiraal Falou over spreken. Du Plessis wreef zich in de handen. Men noemde het luchtschip „Dixmu de" naar een van de bloedigste slag velden van de oorlog. De reeks vluch ten, tijdens de welke alle technische nieuwigheden nauwkeurig werden be proefd, verliepen vlot en na een uit stekende reis naar Corsica kreeg Du Plessis van admiraal Falou eindelijk toestemming om het wereldrecord Frans te maken. Hierop had de geest driftige luitenant lang gewacht. Op 30 augustus 1921 steeg de Zeppelin op. Du Plessis werd geassisteerd door lui tenant Stanfer. De bemanning bestond uit 25 koppen. Men zette onmiddellijk koers naar de Middellandse Zee. Er was geen vaste route bepaald en men zou varen zoals zulks het beste uit kwam. Maar het weer zat tegen. Boven de zee begon de anders zo lichte lucht ge leidelijk te versoberen en al gauw kwam er onweer, dat gepaard ging met een vreselijke wind. Machteloos werd het luchtschip op en neer geslingerd. De regen kletterde nijdig op zijn kar kas. Om een uur sloeg een motor af, toen een tweede en een derde. De Zep pelin beschikte nog maar over de helft van zijn kradit en de radio-installatie was door een bliksemslag defect ge worden. Door een onvoorzichtigheid van de monteurs, die wanhopig pogin gen deden om de motoren weer aan de gang te krijgen, ontstond een lek in de neus en het water seipelde naar binnen. Men moest de elektriciteit uitschake len om kortsluiting te voorkomen. Zo sukkelde de luchtreus de donkere, wil de nacht door. Met het aanbreken van de dag ver dween ook de storm. Op de zee onder hen was geen enkel golfje meer te be speuren. Met rode licht van de ont wakende zon vermengde zich vreemd met het lichtgroene water. De sereni teit van dë natuur, die zo vaak volgt op wild weer, gaf de mannen nieuwe moed. Zij hadden er zich goed door heen geslagen. De motoren liepen weer alle zes. Du Plessis zette koers op Afri ka. Nog veertig uur en zij zouden het wereldrecord in handen hebben. Maar twee uur later werd hem per radio ge vraagd onmiddellijk naar Toulon terug te keren. De rede hiervan zou hij nooit te weten komen. Du Plessis, inmiddels kapitein gewor den, moest twee jaar wachten alvorens zijn kans nog eens te mogen wagen. Op een kille decembermorgen steeg de Dixmude in de lucht. Tien hoofdonder officieren waren als gast aan boord. Zorgeloos vulden zij met hun gesprek ken en champagne de luxueuze salon van het luchtschip. De twee eerste da gen verliep alles uitstekend. Toen be gon echter de barometer te dalen. Du Plessis versomberde; hij zat boven Arika en vreesde ten zeerste een or kaan. Toen de marconist hem de weer kundige gegevens overhandigde wer den zijn vermoedens waarheid, maar het was al te laat om de storm te om zeilen. Hij zette koers naar het westen. Daar lag vlak bij Algiers het vliegveld je Baraki, een van de twee luchthavens van Afrika waar het schip kon landen. Het andere was Colomb Béchar, maar dat was nog moeilijker te bereiken. Al vierentwintig uur zat Du Plessis nu in de stuurhut. Sinds het aanbreken van de orkaan was hij nog bijna niet vooruit gekomen. De geweldige kracht van de storm had de snelheid doen terugvallen van 70 op 10 km. De neus van het schip werd nu eens naar be neden gedrukt, dan weer omhoog ge tild. Aan boord heerste een verwarde toestand .De manschappen waren bij na allemaal ziek en de mooie salon waar een etmaal geleden de hoge gas ten nog zaten te bridgen was geheel verwoest door de vele cabriolen van het schip. Ook een groot deel van het materiaal was onbruikbaar geworden. Du Plessis rekende verbittert uit dat als ze nu langs de kortste weg naar Toulon konden terug keren zij het wereldrecord ruimschoots gebroken hadden. Tegen de avond ontdekte de kapitein dat ze nog maar voor twintig uur brandstof hadden. Baraki was dus niet te bereiken zolang de storm aanhield. Gebogen over zijn kaarten besloot hij zich met de storm mee te laten drij ven en koers te zetten op Ostin, aan de Italiaanse kust, dat was misschien nog een kans. Hij zou in ieder geval brandstof besparen. In de morgen van 22 december kregen zij de Middelland se Zee in het oog en ook de storm werd zwakker. Enkele uren later vlogen zij over een rustige zee. Du Plessis keek naar beneden. „Drie jaar geleden was het ook zo", dacht hij onbewust. Hij triomfeerde. Het wereldrecord was nu veroverd. Maar tegen de avond kwam de storm weer op. Men moest het wagen op de laatste liters brandstof. Om midder nacht deelde de marconist aan Toulon mee dat hij de radioverbinding moest verbreken daar de antenne voor het onweer moest worden binnengehaald. Dit was het laatste wat men van de Dixmude hoorde. Enige inwoners van een klein dorpje op Sicilië vertelden hoe zij die nacht een vuurbal boven de zee uit elkaar hadden zien spatten. De Dixmude was in volle zee vergaan. Enkele dagen daarna spoelde het lichaam van Du Plessis aan. Het was alsof een verbeten glimlach nog rond zijn mond speelde! Verschijnt als bijlage van het streekblad „De Vallei" onder redactie v. tante Jos Correspondentie te richten aan tante Jos, per adres: Parallelweg 10 Veenendaal ONZE JARIGEN 1 april Betty Jansen 1 Joke v. Maanen 1 Joke Vermeulen 2 Bep Schoonderbeek 3 Marthie v. Zetten 4 Bertie v. Viegen 4 Dick v. d. Lustgraaf Uit de diepvries! panklaar! Zo'n heerlijke, malse poularde, waar u van zult smullen. Spe ciaal voor u gefokte braadkuikens met veel prachtig blank vlees en maar weinig been. Verbaast u niet over de lage prijs, want u weet het: Albert Heijn maakt u het leven goedkoper! Heerlijk malse Gewicht per stuk varieert vari PER 500 GRAM 750 tot 1000 gram Voor soep en ragout KIPPE-POULET 100 gram 46 Hoofdstraat 79, Veenendaal. 4 Teunis v. Grootveld, Overberg 5 Arina Hardeman 6 Willie Louwers 7 Jan M. v. Leijen Hartelijk gefeliciteerd! OPLOSSING RAADSELS I. RhenenLoenenVreeswijk II. RijnWijnPijn III. Osssap—Spa I. Pama II. Slakslijkslok III. ZwolleArnhem—Groningen— Haarlem NIEUWE RAADSELS Voor ouderen I. Wie is het die mij antwoord geeft, Gauw en graag, Als ik vraag, Welke poot of poten heeft? II. Wat is goed? A. Een Riksja is: 1. Een munt, gang baar in Indonesië; 2. Oerwoud; 3. twee wielig rijtuigje (Japan, Indonesië); 4. Duitse douanebeambte. B. Een patriot is: 1. Een vaderlands vriend; 2. papierreepje om krullen in het haar te zetten; 3. katholiek geeste lijke; 4. een fluitje, van vlierhout ge maakt. C. Een eiber is: 1. een zijderups; 2. ooievaar; 3. een scholier (Engeland); 4. een platte mand voor vis. D. Een kielspit is: 1. de sluiting van een jongensjas; 2. een smalle boot (wa tersport) 3. wigvormig in gespitte grep pel; 4. een lange draadnagel. III. Met G ben ik een vogel; met H een jongensnaam en met L een wapen. Voor jongeren I Met welke pennen schrijven mensen Gen brieven of verjaringswensen? II. X - - deel van een vis X - - niet jong maar X - - zit in je hoofd X - - aan een vrucht zit soms X - - naam van een bekende tante X - - graankorrels zitten in een X - - schip van Noach X - - niet arm maar Op de kruisjeslijn komt de naam van iets wat we nu weer hebben. III. Ik ben een deel van het been. Ver ander je mijn eerste letter in een Z, dan houden de meeste kinderen van me. Verander je die z in een R dan ben ik beslist niet wit. Beste Hennie, Je brief met het opgeloste raadsel heb ik gekregen, 't Was helemaal goed hoor. Als je dit leest is het al weer bijna Paasvakantie. Had je een goed rapport? Of heb je dat nog niet ge kregen? Voor schrijven kreeg je van mij beslist een vette 8. Je schrijft me nog maar eens weer. Dag hoor! Groeten van Tante Jos. Jullie kunnen zelf een aardige versie ring maken voor de paastafel. Teken op een stuk karton (of triplex, of board) een grote cirkel. Zes cm daarbinnen nog een cirkel tekenen. Deze rand knip of zaag je uit. Maak dan 3 of 4 ronde gaten in de rand, zo groot dat er precies een lege eierdop in past. Lijm op de helft tussen twee gateni aan de onderkant een paar blokjes hout of doorgezaagde lege garenklosjes, zodat de rand een eindje boven de tafel komt te staan. Verf alles in frisse kleuren, ook de eierdopjes b.v. groen, geel en wit. Vul de eierdoppen voor de helft met water en zet er een paar bloemetjes in. ,,'k Hem mijn rapport Pa," zegt Jan Willem, „Ik zal het zo wel halen gaan, We kregen het wat vroeg van meester, 'k Heb werkelijk m'n best gedaan, Maar 't is nu niet zo heel erg schitterend, Voor tekenen heb ik een vier, Voor aardrijkskunde maar een tweetje En taal, daarvan snap ik geen zier, Dat werd dit keer ook maar een vijfje, Maar ik neem er geen genoegen mee, Want ik had altijd goede cijfers, Voor 't opstel en voor het dictee." „Wat zeg je?" Pa springt van zijn zetel, „Een twee, een vier? Wel seldrement, En wou jij dan misschien beweren Dat jij je lessen hebt gekénd? Haal hier dat ding, laat mij eens kijken, Ik snap er niets van, waarde vriend, Maar dit wil ik je wel vertellen, Geen stuiver heb je nu verdiend!" Jan Willem haalt het zwarte boekje En pa grijpt grimmig naar zijn bril, Hij tuurt en tuurteen achteen negen Dan juicht Jan Willem: „één april!" De meeste vrijgezellen besteden niet bij zonder veel aandacht aan hun voeding. Vooral de „zelfkokers" komen er gauw toe de hand te lichten met de warme maaltijd. Dat is begrijpelijk, maar zeker niet verstandig. De alleen staande man of vrouw moet er immers even goed op toezien dat hij of zij ge zond en fit blijft als degene, die in ge zinsverband leeft Een goede voeding is daarvoor een vereiste. Dit betekent niet, dat de maaltijden uit gebreid moeten -zijn; als regel komt een werkende vrouw of een vrijgezel er im mers toch niet toe om veel werk van de kokerij te maken. Maar het is nodig, dat de maaltijden goed samengesteld zijn, dat als regel dagelijks warm gegeten wordt en dat het menu gevarieerd is, vooral wat de keuze van de groente betreft. Verder is het van groot belang, dat er enige zorg aan het klaarmaken en zeker ook aan het opdienen van de maaltijden wordt besteed. Eten uit de pan en uit boterhamzakjes is natuurlijk heel gemak kelijk, maar wel erg ongezellig en niet ontspannend; bovendien gaat het grenze loos vervelen. De weg terug naar meer verzorgde maaltijden is steiler, maar geeft op het eind veel meer voldoening, hetgeen heus opweegt tegen de wat extra inspan ning van het tafeldekken. Een dagelijks gebruik van 3 goede hoofd maaltijden, zoals vrijwel iedereen van huis uit gewenjd is, biedt de grootste kans dat de voeding de benodigde voedingsstoffen levert en dat de maaltijden een voldoende verzadigde waarde hebben om de behoef te aan snoepen en roken tussendoor tegen te gaan. Zeker ook degenen, die om hun lijn moeten denken, doen er verstandig aan „normaal" en rustig te eten en weinig te snoepen. Neem iedere dag tenminste een portie fruit en gebruik dagelijks een halve liter melk en/of karnemelk in een of andere vorm (koffie, chocolademelk, yoghurt, pudding). Wie deze oplossing niet aanstaat, kan b.v. de helft van de portie vervangen door kaas en dan een paar ons kaas per week verorberen. Bij de gewone brood maaltijden behoort in ieder geval te wor den gebruikt wanneer weinig of geen kaas wordt gegeten. Het samenstellen en bereiden van de warme maaltijden Het is het beste dagelijks een vers ge kookte warme maaltijd te gebruiken, in ieder geval bestaande uit aardappelen (of desgewenst eenp rijst of macaroni) een flinke portie groente en een portie vlees, vis, ei, kaas of peulvruchten. In plaats van deze laatste eiwitleveranciers kan wat meer melk of een melkgerecht gebruikt worden. Een portie peulvruchten kan heel goed vlees, vis of ei vervangen, mits daar bij een meigerecht wordt gebruikt of een graanprodukt, bijvoorbeeld na erwtensoep, pannekoeken), drie-in-de-pan of wentel teefjes. Het koken van de maaltijd behoeft als regel niet langer dan een half uurtje te duren. Wie een hogedrukpan gebruikt, kan met nog minder tijd toe. Hierbij moet dan nog wel opgeteld worden de tijd, die nodig is voor het schoonmaken van de aard appelen en groente e.d. ooooooooooooooo 10. Aram begrijpt er niets van. Wat heeft dit alles te betekenen, vraagt hij zich af, en onmiddellijk besluit hij, de zaak te onderzoeken. Snel daalt hij de trappen af en een ogenblik later staat hij zelf buiten de burcht. Even staat hij besluiteloos. Welke kant is Presto uitgegaan? Dan, op goed geluk slaat hij de richting naar het Noorden in en reeds na enkele ogenblikken ziet, hij, dat hij goed heeft ge raden. Recht voor hem uit, aan de heirbaan, ziet hij Presto staan, in druk gesprek met een ander. „De vreemdeling!" denkt hij plotseling en wanneer hij naderbij komt, merkt hij, dat hij zich niet ver gist heeft. Het tweetal heeft nog niets van zijn nadering bespeurd en hij hoort Presto tegen zijn vriend zeggen: „Onzin, ge kunt niet zomaar weg gaan! Wat zal Heer Aram hiervan zeggen?" De vreemdeling haalt zijn schouders op. „Het spijt mij voor U, kleine vriend," zegt hij, „ik kan er niets aan doen. Ik moet gaan! Ik heb het gevoel, dat een groot gevaar mij bedreigd!" (Wordt vervolgd) In Veenendaal komen wij gratis horen en bezorgen: Tel. ^U15 HOOFDSTRAAT 39 - VEENENDAAL Aardappelen kunnen desgewenst de avond tevoren worden geschild. Groente en vleessoorten, waarvan de bereiding weinig werk of tijd vergt zijn er, zoals uit ieder eenvoudig kookboekje blijkt, legio. Vis-, kaas- en eiergerechten zijn vrijwel allemaal in een paar minuten klaar. Voor het gemak - en ook omdat het goed smaakt - kunt u een stevige groentesoort en rijst of aardappelen samen in een pan gaar koken, zo b.v. wortelen, knolraap, groene koolsoorten, prei, boontjes. Roert u op het laatst door zo'n gemengd gerecht balletjes gehakt, stukjes vlees of vleeswaren, ge rookte vis, geraspte kaas of blokjes kaas, dan heeft u meteen een gemakkelijke vol ledige maaltijd of hoofdgerecht klaar. Maak het eten lekker Laat het op smaak afmaken van de ge rechten er niet bij inschieten. Voor het koken van groentesausen zult u meestal niet de moeite nemen; de groente zó uit het water opdienen is ook niet nodig. U kunt hem - natuurlijk na goed uitlekken - afmaken met boter of margarine en wat paneermeel of een maizenasaus (blad groente), tomatenketchup (prei, koolsoor ten), koolraap, wortelen) of slasaus (vrij wel alle groentesoorten), of geraspte kaas (koolsoorten, lof, prei, knolraap, bloem kool). Staat gehakt of een ei op het program ma, dan kan dit, losgeroerd, ook al door de groente worden gemengd, en even wor den meeverwarmd. Probeert u dit eens met kool, witlof, prei of koolraap. Hebt u voor 2 dagen aardappelen ge kookt - hetgeen uit voedingsoogpunt zeker niet ideaal is - bakt u dan de tweede dag de aardappelen eens op met ei, vlees of kaas en een uitje, wat peterselie of stuk jes tomaat. Het gebruik van middelen om de kokerij smakelijk te maken moet de vrijgezel niet achterwege laten. Geef aan aroma, lau rierblad, nootmuskaat, peper, kaneel, een of meer soorten pikante saus of slasaus een plaats bij de hand, zodat u er gemak kelijk bij kunt en vergeet de verse tuin kruiden niet. Wen u er echter niet aan alle gerechten, tepas en te onpas ruim te kruiden of met scherpe sauzen te eten. Zorg voor een heel klein voorraadje groente-, vlees- en visconserven, een flesje gesteriliseerde melk of zakje melkpoeder, een blikje soep of zakje soeppoeder. Zorg dat u ook altijd wat rijst, macaroni of spaghetti in huis hebt, zodat u een maal tijd kunt klaar maken als u onverwacht geen inkopen kunt doen en niet buitens huis wilt eten. Voor degenen, die niet zelf hun maal tijden klaarmaken, maar voornamelijk in restaurants, cafetaria's e.d. eten nog dit: Probeer zoveel mogelijk op een normale etenstijd te eten: aardappelen en groente gaan door lang warmhouden in voedingswaarde (vitami ne C-gehalte achteruit. Bestel om dezelfde reden niet bijna al tijd gebakken aardappelen! en haal uw „schade" dan in de loop van de dag in met fruit. Kies niet te vaak schotels, waarin maar heel weinig groente is verwerkt (bahmi, nasi goreng).

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 5