HENDR1X VOEDERS GEVEN DE - DOORSLAG! n\ö Over auto en studie MACHINES EN MENSEN TWEEDE BLAD „DE VALLEI" WOENSDAG 6 APRIL 1960 Nr. 26 UIT DE RAAD VAN SCHERPENZEEL: Voetbalvereniging krijgt geen subsidie Toenemend schoolverzuim Twee onvoldoendes: geen recht op parkeerplaats PLUIMVEE-EN VEEVOEDERFABRIEKEN N.V. FEUILLETON Donderdagmiddag kwam de voltallige raad van Scherpenzeel in openbare ver gadering bUeen. De voorstellen beliepen in totaal een geldsbedrag van byna een miljoen gulden. Het grootste gedeelte hiervan was bestemd om plannen te ma ken en verbeteringen nit te voeren voor het Holevoetgebied, dat door de grens wijziging Utrecht Gelderland by Scher- penzeel is gekomen. Na de behandeling van de ingekomen stukken vroeg het col lege de raad een bedrag van 75.000, beschikbaar te willen stellen voor restau ratie van het Hoge Huis. Een deel ervan is bestemd voor het po litiebureau en 't resterende deel zal wor den verhuurd aan de Nutsspaarbank te Amersfoort, die er een filiaal wil vesti gen. Overeenkomstig het voorstel werd be sloten. Het volgende voorstel behelsde een bedrag van 30.000,beschikbaar te stel len om het terrein gelegen tegenover de gemeentelijke eierhallen als markt- en parkeerterrein in te richten. Wat eveneens verstrekt werd. Ook kon de raad zich akkoord verklaren met het voorstel een krediet van 7500,te ver lenen voor het bestedingsgereedmaken van de plannen tot het bouwrijpmaken van de gronden, gelegen achter de ge meentelijke eierhallen, inclusief het ver harden en rioleren van de toegangswe gen. Met de uitvoering van dit plan is on geveer 200.000,- gemoeid. De heer J. v. d. Ham (CH) zag graag dat het gehele uit breidingsplan door een deskundige van de Planologische dienst voor de raad nog eens uit de doeken wordt gedaan. De voorzitter betoogde dat dit waarschijnlijk nog de volgende maand zal plaats vinden. De heer W. van Raay ontving hierna 5000,voor zijn woning met opstallen aan de Willaerlaan. Voor het uitvoeren van het uitbrei dingsplan ten westen van de Willaerlaan is het nodig dat deze woning met bijge bouwen wordt gesloopt. Hierna nam de gemeente twee com plexen woningen over van de woning bouwvereniging „De Vooruitgang" te Woudenberg. Deze twaalf woningen staan in het grenswijzigingsgebied, n.l. twee woningen aan de Nieuwstraat en tien in de Vierzinnen. Ook besloot de raad het terrein, waarop thans nog de oude gasfa briek staat, aan te kopen voor 5,per m2. Hierop zullen dan enkele woningen gebouwd worden. Hierna werden enkele kredieten beschikbaar gesteld om plannen op te stellen voor het Holevoetgebied. Voorbereid zal worden het leggen van een riool van de Glashorsterdijk via de Holevoet en de Nieuwstraat naar het Val leikanaal. Het leggen van een nieuwe weg vanaf de Sociëteit via Schreiheuvel en de Put naar de Nieuwstraat. Reconstructie van de Brinkkanterweg, verbeteringen aan de Holevoetschool en het leggen van een riolering door de Vlieterweg en het aanbrengen van een slijtlaag over deze v/eg. De heer Harthoorn vroeg of het riool water geloosd mocht worden in het Val leikanaal. De voorzitter wees er op, dat het riool hetzelfde gaat doen wat thans door twee sloten gedaan wordt. Wethou der B. Valkenburg (CH) kwam naar aan leiding hiervan te spreken over de stank, die 's zomers wordt verspreid door het Valleikanaal. Hij wilde graag een samen- spreking van alle belanghebbende ge meenteraden, opdat men tegen de betrok ken instanties een vuist kan maken. De heer Blanken wilde graag zien dat in de plannen werd opgenomen, dat de Nieuw straat van een nieuwe slijtlaag wordt voorzien. Het beschikbaar stellen van 35.000,voor verbeteringen aan de Ho levoetschool deed de heer Blanken de suggestie opperen of men niet tot samen voeging van beide openbare lagere scho- len kon overgaan en zo niet of men dan niet beter een nieuwe school kon bouwen dan 35.000,te spanderen aan het oude schoolgebouw. De voorzitter vond het nog wel waard dat er 35.000,aan besteed werd en de schoolinspectie denkt in dit opzicht niet aan centralisatie, temeer om dat men in onderwijskringen denkt aan verlaging van de leerlingenschaal. Ver hoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds zou worden aangevraagd. Voor de feestviering op bevrijdingsdag kreeg de Oranjevereniging 600,extra toegewezen. De hoofden der scholen klagen over het toenemend aantal kinderen dat zonder motivering van school wegblijft, zodat in stelling van deze commissie noodzakelijk werd geacht. De raad ging verder akkoord met het aanwijzen van de Marktstraat als vborrangsweg. De bewoners van de Vlie terweg kunnen thans met behulp van een regeling tussen de gemeente en de water leidingmaatschappij te Veenendaal ge makkelijk op het waterleidingnet worden aangesloten. HARING OF KUIT Van de voetbalvereniging „Scherpen- zeel" was een verzoek binnengekomen om subsidiëring van het jeugdwerk. Dit was aanleiding tot een politiek debat tussen de heer Jac. van de Weert (PvdA) ener zijds en de rechtse groeperingen ander zijds. De heer Van de Weert diende een voorstel in om de voetbalvereniging „Scherpenzeel" ook 's zondags de beschik king te geven over het gemeentelijk sport veld aan de Willaerlaan. Hij wilde volgens zijn zeggen nu wel eens haring of kuit hebben van het standpunt van de raad in dit opzicht. Spreker bepleitte met klem de belangen van de voetbalvereniging Scher penzeel, die al 42 jaar lang op een stuk bouwland voetbalt en volgens spreker nu wel eens recht heeft op een behoorlijk sportveld. Bovendien achtte spreker het veld langs de Willaerlaan veel te duur om het renteloos te laten liggen. Hij kreeg de wethouders niet mee en de heer Van Kampen (AR) wees op de taak van de overheid om de zondagsrust te beveiligen, terwijl wethouder Valkenburg vond dat de voetbalvereniging „Scherpenzeel" zich moest schamen om bij de gemeente om subsidie te vragen. De heer Blanken vond het juister om het sportveld aan de Wil laerlaan voor een zacht prijsje te verhu ren, zodat hiermede een zekere subsidie wordt verleend. Dokter J. H. Renken (PvdA) stelde voor, dat geïnteresseerde raadsleden, wethouders en bestuur van de voetbalvereniging rond de tafel moeten gaan zitten om te pogen tot overeenstem ming te komen. De rondvraag leverde geen bijzonderheden op. Met de moed der wanhoop hebben de autorydende studenten in de Verenigde Staten zich op hun boeken en dictaten ge worpen. Meer dan twee onvoldoendes be tekent voortaan, dat ze geen recht meer hebben op een parkeerplaats. Met weinig woorden wil zulks zeggen dat ze dan niet meer per auto naar school kunnen komen. En waar alle andere middelen faalden slaagde dit procedee: ze werken AUTO EN STUDIE GAAN NIET SAMEN Niet alleen op de universiteiten, maar ook op de colleges zijn de programma's redelijk zwaar. De studenten moeten be slist een inspanning leveren om er te kun nen komen. De ervaring in de states nu heeft geleerd, dat de inspanning in eerste instantie wordt geleverd achter het stuur rad. Een uitvoerig onderzoek bracht aan het licht, dat 87 van de honderd studenten met automobielen regelmatig meer dan twee dikke onvoldoendes hebben. Het ini tiatief van de nieuwe maatregel werd ge nomen door de colleges in Methuen en Cohasset (Massachusetts), die samen 1200 leerlingen hebben, maar onmiddellijk overgenomen door vele tientallen andere colleges. De cijfers zijn voor alle staten ongeveer gelijk: meer dan de helft der ge motoriseerde leerlingen zakte voor het eindexamen. Nauwelijks een vierde deel kwam op het nippertje in een hogere klas en nog geen acht op de honderd slaagden voor het toelatingsexamen voor een uni versiteit. Nu beschikken alle nieuw gebouwde colleges in de U.S.A. over speciale par keerterreinen voor de wagens der leraren en leerlingen, die onder beheer van het betreffende college staan. Men vond in het parkeerverbod een nieuwe stok achter de deur. Zodra een gemotoriseerde leerling twee onvoldoendes heeft krijgt hij de eerste waarschuwing. Hij heeft tijd tot het vol gende examen. Is er dan niet minstens één onvoldoende weggewerkt dan wordt zijn parkeerbewijs ingehouden en kan hij zijn auto voortaan thuis laten. OOK IN EUROPESE STEDEN? Voor de Amerikaanse studenten is de auto een pFestige-kwestie geworden: de wagen immers bevestigt de volwassenheid en bovendien dient de automobiel als sleu tel voor het sentimentele succes. Voor de zoontjes van minder gefortuneerde ouders is de auto eveneens een bron van voort- Omdat het de beste voeders zijn, die bij de huidige stand van wetenschap en techniek op de markt kunnen worden gebracht. Omdat onze zeer deskundige voor lichtingsdienst er voor zorgt dat elke afnemer met deze voeders de grootst moge lijke winst maakt. Omdat dit factoren zijn, die vooral nu bij de lagere eierprij- zen bijvoorbeeld - veel gewicht in de schaal leggen. V ft £N0R1> n J HENDRIX ONDER WETENSCHAPPELIJKE LEIDING MET EIGEN LABORATORIA EN PROEFBEDRIJVEN HOFLEVERANCIER VAN Z.K.H. DE PRINS DER NEDERLANDEN DOOR WESSEL SMITTER 16 Hij pakte het onderste deel van de kabine als wilde hij haar enteren. Hij trok strak aan. Nog een paar rukken en hij zou de kabine omkiepen. Maar Russ was hem te vlug af. Hij sloeg zijn boom tegen de stalen kabels en be vrijdde zich. Een gegrom van staaldra den weerklonk. Met een wilde zwaai raakten Herman's haken de boven kant van de oven. Het regende stenen, het stof lag zo dik als een tapijt. Er gens brak een stoomleiding. Het lawaai was ontzettend. Herman schoot achteruit en trok zijn lijn op. Hij kwam er weer aan en ma noeuvreerde zó, dat hij hem direct bo ven Russ kon laten vallen en Russ in de verdediging houden. Maar Russ ging op hem af. Hij liet de boom uit schieten, in zijn volle lengte, vanuit de kooi. Herman stootte terug, geen se- konde te vlug. Nog een halve meter en Russ zou hem op de grond hebben gehad. Herman liet de haken zakken. Russ sloeg toe, terwijl ze naar bene den kwamen, ze tolden rond en vielen tegen de grote hamer aan. Maar ze waren boven en bij 't terugslaan raak ten zij het onderstuk van de kabine, vielen dicht en grepen vast. Herman gaf stoom, zoveel hij kon. Zijn lijnen werden strakker. Russ zwaaide zijn boom omhoog en omlaag, probeerde ze door te snijden. Het vuur sprong uit de kabels bij het op elkaar schaven van het staal. Het hielp niet. De ka bine kwam aan één kant omhoog. Hij zou omvallen. Om zich te redden mikte hij met zijn boom op de kraan, maakte hem zo lang mogelijk, haakt in de brug Het zat. Herman was niet in staat hem te bewegen. De twee machines zaten aan elkaar vast en er was geen bewe gen aan. Toen bedacht ik, dat ik wel eens de stroom kon afsnijden, wat in geval van nood mijn werk is. Terwijl ik door de witte stofmist van de vernielde oven rende, liep ik Johnson bijna omver. „Wat is er aan de hand?" - schreeuw de hij met wijd uitpuilende ogen. Ik liep door. Beide schakelborden waren op een pilaar aan de muur; eerst sneed ik Her man af en toen ik dat gedaan had kwam Russ weer naar beneden. Daarna ging ik weer aan het werk. Overal liepen mannen rond, naar bo ven kijkend, nog niet zeker, of het ge bouw wel of niet naar beneden zou ko men. Krabbers met steengruis op hun kleren kwamen angstig kijkend weer tevoorschijn. Ik ging naar een paar van hen toe. „Luister eens", zei ik. „Het kan me niet schelen voor wie je bent. Maar als een van de twee ontslagen wordt, gaan ze er allebei uit We moeten doen of het een ongeluk was. Ik zal het woord wel doen." En zo kwam het, dat ik er flink op los moest liegen. Ik houd daar niet van. Meneer Holt is tegen liegen. Maar wat stond hij anders te doen? Johnson was er en hij riep de twee mannen naar be neden, Riley kwam ook met een hele troep anderen en zij wilden er alles van weten. Toen ik eenmaal begonnen was, kon ik mijn verhaal niet meer veranderen, kon ik niet ophouden en maakte het steeds mooier en vertelde hen, dat de twee machines per ongeluk tegen elkaar gebotst waren en dat ze, toen ze probeerden los te komen, erger dan ooit verward raakten. Russ was nog vechtlustig, maar naar zijn gezicht te oordelen leek hij alleen maar angstig en ik was ieder ogenblik bang, dat hij Herman zou aanvliegen, terwijl ik aan 't praten was. Tja, er waren twee ma chines, nog steeds in een strijd op le ven en dood gewikkeld in een kompro- mitterende stand, metaal voor de assen en kapotte stenen over de hele grond verspreid en de rook, die uit het gat in de oven stroomde. Als Riley en John son een greintje verstand hadden ge had, zouden ze niets te vragen hebben, maar de kwestie was waarschijnlijk zoals ik tegen Russ zei, dat ze zich niet konden indenken, dat er twee mensen bestonden, die dom en opvliegend ge noeg waren om met een portaalkraan en een grijper te gaan vechten. Het slot van het liedje was, dat ik een standje van Johnson kreeg.. „Toen je zag wat er gebeurde", zei hij, „waar om deed je toen niets? Waarom heb je de stroom niet direkt afgesneden, in durende moeilijkheden. Het onderzoek toonde aan, dat ze ook willen mee doen, maar het automatisch moeten zoeken in tweedehands wagentjes, die nogal duur zijn in onderhoudskosten. Vaak moeten ze ergens een paar uur per dag gaan wer ken om hun wagentje te kunnen betalen, belasting en verzekering te kunnen bevre digen, herstellingen te kunnen doen ver richten en benzine te kunnen kopen, enz. Die paar uren verlies plus de extra zorgen hinderen in ontstellende mate hun studie. In de U.S.A. is bovendien de ver zekeringspremie aanzienlijk hoger indien de wagen bestuurd wordt door personen beneden de 25 jaar, hetgeen begrijpelijk is, want relatief is het aantal dodelijke on gevallen, dat zij veroorzaken dubbel zo groot. De drie voornaamste oorzaken er van zijn: overdreven snelheid, dronken schap en verlangen om te schitteren in de ogen van hun „sweethaert". Nu hebben de meeste Westeuropese middelbare scholen en universiteiten he laas geen eigen parkeerplaatsen, maar het Amerikaanse voorbeeld begint toch ook hier school te maken. In Parijs, Tours, Versailles, Bordeaux, Nice, Grenoble, Bonn, München, Hamburg en andere ste den hebben de directies van middelbare scholen en universiteiten onderhandelin gen geopend met de plaatselijke verkeers- autoriteiten. Men wil bereiken dat er langs de straten vlak bij de onderwijsinrichting een parkeerverbod wordt afgekondigd of dat de auto's er slechts één uur mogen par keren. Men hoopt in samenwerking met de autoriteiten en de vereniging van ouders de hand te kunnen leggen op eigen parkeerplaatsen, niet te ver van de in richting verwijderd, zodat men ook een parkeerverbod kan uitvaardigen voor de slechte leerlingen. Want de per auto naar de school komende leerling is geen Ame rikaans privilege meer In Veenendaal komen wij gratis horen en bezorgen: Tel. 201 5 HOOFDSTRAAT 39 - VEENENDAAL plaats van daar met je handen in je zakken te blijven staan?" ER DREIGT GEVAAR In mei waren de tijden nog slecht in Detroit en de zaken leefden niet op, zoals iedereen in de winter had gezegd. Fabrieken, die vier dagen per week liepen, draaiden er nu nog maar drie en die drie dagen werkten, zakten af tot twee; sommige zelfs lagen helemaal stil met de verontschuldiging, dat ze de modellen moesten wijzigen of moes ten inventariseren. Als de zaken slecht gaan, kun je ervan op aan, dat een inventarisatie een autofabriek een hele tijd gesloten kan houden. Troepjes mannen hingen rond op straathoeken en in de kapperswinkels en er begon nen weer ratten bij vol daglicht te voorschijn te komen om naar afval te zoeken, terwijl ze niet eens wachten op de duisternis en de konkurrentie van de werklozen. Meneer Holt publiceer de een verklaring in de kranten: „We zullen het rustigjes aan doen", zei hij, „en ons gereed maken." „Dat is een idee voor ons", zei ik op een avond na tafel tegen Russ. „We zullen rustig en wel ons gangetje gaan en onze baantjes niet laten lopen." „Jullie zijn nog allemaal nat achter de oren", zei hij. Als de zaken er slecht voor staan, neem dan de stier bij de staart en wacht niet totdat hij zijn horens in je lijf heeft geboort. Ik wacht er juist op, Johnson eens te pakken te krijgen met een zwaar dagrooster. Volgens mij moeten wij nog eens opslag krijgen." En precies de dag erop, barstte de bom al los. Die hele dag waren we net als gewoonlijk aan het werk geweest en niets wees erop, dat er iets anders was of dat we niet lang meer het zelfde baantje zouden hebben, maar na de bel riep Johnson Russ en mij bij zich en gaf ons een paar briefjes. „Ga hiermee naar de overplaatsing," zei hij, „en zorg, dat jullie een paar nieuwe baantjes krijgen. Ik kan jullie niet meer gebruiken." „Wat is er aan de hand?" vroeg Russ. „Niks aan de hand", zei Johnson, ,,'t is krek eender als ik jullie zeg, ik kan jullie niet meer gebruiken." „Waarom niet?" „Omdat 't niet gaat. We hebben een nieuwe manier uitgekiend om pers- blokken te maken. We smeden ze voortaan niet meer." Johnson hield zich een beetje bezig met wat blauwdrukken; sommigen gingen in mappen, andere in de prul- Iemand. „Wie werkt er dan met de kraan?" vroeg Russ. „Niemand." „Wat gaat er dan mee gebeuren?" „Ze zullen 'r te vreten geven aan de open ovens. T Opsmelten en er een stuk of wat nieuwe Holts uit maken. In een paar dagen zul je d'r wel zien staan bij het oudroest. De grote hamer gaat er ook heen. 't Gaat niet aan om in een beschaafde maatschappij op zo'n manier persblokken te maken." „Niet in een beschaafde maatschappij? Hoe wil je dan persblokken maken, als je ze niet smeedt?" „We gaan ze gieten." „Gieten dat klinkt idioot" ,,'t Kan zijn, dat het in jouw oren idioot klinkt." Johnson ging door met zijn werk. „Maar hoor es, Johnson voor dat gieten heb je toch ook gesmeed ijzer nodig?" „Wat doet dat er toe? Je hoeft er tenminste niet van all^ kanten op te slaan en te beuken en cirkusje te spe len voor een troepje bezoekers met een bonk staal om het hard te krijgen. Voor mijn part mag jij er plezier in hebben, maar het is ouderwets, 't Is niet beschaafd, zeg ik je." Maar hoe denk je persblokken te maken zonder ze te smeden? Hoe denk je ze taai en hard te maken, zodat ze een tijd mee kunnen?" „Wat moet er nu harder zijn dan een kam-as voor een Holtwagen?" „Weet ik niet." „En wat steviger dan een krukas?" „Weet ik niet; waarom vraag je dat?" „Nou, ik vraag zo maar es, om te zien, of je 't weet. Waarom letten jullie niet beter op? Weten jullie wel, wat er gaande is in de zaak? We smeden geen kam-assen meer, ook geen krukassen; we gieten ze. Nou, wat denk je daar van? De eerste kwamen ongeveer twee maanden geleden door. Ik zou je 't toen al hebben kunnen vertellen - jul lie baan hier was toen geen cent meer waard." (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 5