Am finruLO BRIXON Paasgebruiken Blijf meester j(LO wasmachine -Het ideale apparaat voor de gezinswas. 278.- Fa. FRANS DIEPEVEEN HOOFDSTRAAT 29 - VEENENDAAL - TEL. 2727 J. v. Stempvoort 6 Zonen ADVERTEREN DOET VERKOPEN PASEN IN DE GESCHIEDENIS De wondere strijd van dood en leven HET EINDE VAN DE STALPEIÏIODE IN UW BELANG DOOR VAKSPECIALISTEN UITGEZOCHT! bode Van Stempvoort HET BLIJFT OM HET EVEN 'n Costuum is een belangrijk argument HEIN VAN SCHUPPEN ££32? W. DUETZ Voorheuvel, Zeist A. F. JANSEN Zn. Vredenburg, Utrecht TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 8 APRIL 1960 Nr. 28 Leideravond De paasdatum Heidense elementen Verdwenen gebruiken in Veenendaal De verstoorde paasdienst Haec Dies: Dit is de dag VOOR DE BOER GEEF NIET MEER UIT DAN NODIG IS Per expresse of per Prachtige voorjaarsreizen per luxe touringcar Naar Keukenhof en Bloembollenvelden Naar Floriade, Rotterdam Naar Bloemencorso en Keukenhof Geeft u tijdig op voor deze prachtige reizen. REISBUREAU DE HAAS N.V. ACTIEVE KRACHT Bod gevraagd op direktiekeet IEDER, ZELFS 'N KIND, WEET DAT MEN MET PASEN DE VERLOSSING VAN HET MENSDOM VIERT DOOR HET LIJDEN EN STERVEN DES HEREN, VOLTOOID IN ZIJN VERRIJZENIS UIT DE DODEN, DE DOORTOCHT VAN CHRISTUS VAN DE DOOD NAAR HET LEVEN. DRIE EEUWEN LANG WAS HET HET ENIGE FEEST, IN HEEL DE KERK GEVIERD, EN HET OUDSTE FEEST DER CHRISTENHEID. HET CHRISTELIJK PAASFEEST IS ECHTER NIET HET OUDST: HET JOODSE PAASFEEST IS UITERAARD OUDER EN HET ALLEROUDST IS HET PAASFEEST IN DE ZIN VAN LENTEFEEST BIJ DE HEIDENSE VOLKEN. ZIJ VIERDEN HET GAAN VAN DE ZON DOOR HET LENTEPUNT, TRANSITUS SOLIS, EN GAVEN HUN VREUGDE TE KENNEN OVER DE OPSTANDING DER NATUUR, DE WEDERONTLUIKING VAN HET HET LEVEN. Ook de joden moeten zo'n natuurfeest gekend hebben, toen zij nog nomaden waren en de eerstelingen der kudden offerden. Toen zij zich vaste woon plaatsen kozen, vierden zij tegelijk het oogstfeest, waarbij zij koeken van on gezuurd deeg aten, geleverd door de nieuwe oogst. Een kenner bij uitstek van de joodse symboliek en problema tiek, rabbijn J. Soetendorp - voor Vee- nendaal geen onbekende meer sinds zijn causerie voor de Volksuniversiteit - beaamt dit in zijn boek „Symboliek der joodse religie": „Men stelt het gaar ne zo voor dat de natuurlijke viering, de viering dus van het feest als dank voor Gods leiding in de natuur, de oorspronkelijke is. Het feest bestond al en later werd aan de viering een be paalde betekenis gegeven." De oor spronkelijke gebruiken hebben het vaak gewonnen van de latere inzichten en men kon dan niets beter doen dan de nieuwe insttelling te verenigen met de oorspronkelijke gewoonten zoals de kerk dat later zou doen bij de kerst lezing der volksgebruiken. Mozes moet dus bij de instelling van het paasfeest teruggegrepen hebben naar het oudere voorjaarsfeest, dat een nieuwe inhoud kreeg en gehistoriseerd werd tot de viering van de uittocht uit Egypte, waarbij het bloed van het lam aan de deurposten gestreken werd en teken werd van de voorbijgang van de engel des verderfs, Israël sparende. De mag got symboliseerden en verbeelden thans nog de haast, waarmede de maaltijd genuttigd werd. Uit de oorspronkelijke offergaven van broden en lammeren blijkt nog, dat het pesachfeest er een geweest is van herders en agrariërs. Men herkent nóg het heilige offermaal voor de landbouw. Oorspronkelijk wer den de matzels dan ook gebakken van de gerst van de nieuwe oost. En her innert het paaslam niet aan het offeren der lammeren door de herders? Het hoogtepunt van het joodse paas feest was en is nog de Leideravond met de symbolische spijzen: een ge roosterd beentje, en gebraden ei, een mierikwortel, zout water, lentegroente, radijs, peterselie en de zoete charoset, een mengsel van zoete appelen, aman delen, rozijnen, kaneel, suiker en wijn. Het belangrijkste moment van de avond is het verhaal, de Hagadah, van de uit tocht en de interpretatie hiervan in onze tijd, een taak voor de leider van de avond, gewoonlijk de vader. De volg orde, de seder of seider, is ongeveer: gebed, handwassing door de leider, uit deling van groente, breken van de mat- sah, verhaal van de exodus, tweede handwassing, uitdeling der matsah met lofprijzing ervan, te voorschijnbrenging der door de kinderen verstopte matsah, dankgebed, lofzangen. In de verstrooi ing werd het pesachfeest een familie feest. In Israël is het momenteel weer het volksfeest bij uitstek. Carry van Bruggen heeft in haar „Het huisje aan de sloot", die mooie gevoelvolle tekening van intiem joods familieleven, de seider prachtig be schreven: „Eén nacht in ieder jaar sinds dien Nacht in Egypte, dat door alle huizen de onzichtbare Doodsengel waarde en uit de eerstgeborenen het leven sloeg, maar de huizen van de joden ging hij voorbij - en op het pren tje in de Hagada liggen de zoontjes dood te bed, de kalfjes op stal met vier pootjes in de hoogte - sinds dien nacht ieder jaar slapen de joden in Bijzondere Bewaking dienzelfden nacht. Ze weten nog van verleden jaar hoe het was. Ze lichtten den schotel op elk met één hand en spraken langzaam en gezamenlijk de woorden: „Keholagmo, njanjo". ..Dit is het brood der ellende, dat onze vaderen aten in Egypte." En dan: „Elkeen, die honger hebbe, kome en ete, elkeen dien het benoodigd is, zitte met ons aan om het paaschfeest te vie ren, dit jaar als knechten, het volgend jaar als vrije mannen, dit jaar hier, het volgende jaar in Jeruzalem En bij dat plechtig-uitgezongen „Je- roesjolojiem" wordt de schotel uit de handen neergelaten, voorzichtig, opdat het voetstuk van in wit servet gevou wen matsos niet breke, en vader wenkt en een van hen beiden rijst zwijgend op om de deur te openen voor „Eelkeen die honger heeft", om te komen en te eten." Oorspronkelijk vierde men het chris telijk paasfeest niet op zondag, maar op Goede Vrijdag, Kruis-pasen geheten. Later voegde men de zaterdag en zon dag erbij, zodat men in de 5de eeuw de verrijzenisdag met de naam Pasen be gon te bestempelen: Verrijzenis-pasen. Nu sloot het in betekenis meer aan bij het oeroude lentefeest. Want ook het christelijk paasfeest is het feest der vernieuwing. Van ouds is het dan ook de dag bij uitnemendheid om een nieuw leven te beginnen, om zich te laten dopen. Evenals op Kerstmis kende men op Pasen de nachtwake in de kerk, „moeder van alle heilige nachtwaken" (Augustinus). Sinds 1955 is deze in de katholieke kerken hersteld. Het christelijk paasfeest wortelt in het Oude Testament. Reeds bij de vaststelling van de datum heeft men zich tot nu toe aan de joodse tijdreke ning gehouden. Bij de joden was het jaar opgebouwd uit 12, soms 13 maan- perioden, die elk met nieuwe maan be gonnen. Op de veertiende van de len temaand Nisan, dus op volle maan, was het Pasen. Deze datum viel ech ter elk jaar op een andere dag. Hield men de zondag als herinneringsdag der verrijzenis Christi, dan moest men de joodse datum loslaten. Prefereerde men de laatste, dan kwam men met de christelijke zondagsidee in strijd. In Klein-Azië vierden de christen-joden hun paasfeest naar oud gebruik op de veertiende Nisan. Het westen nam de zondag na de lentenachtevening als feestdag. Toen men naar eenheid ging streven, had dit slechts tot gevolg dat de groep der z.g. quartodecimanen ont stond, die - de naam zegt het reeds - vasthielden aan de viering op 14 Nisan. De paasstrijd ontbrandde, waaraan paus Victor een eind trachtte te ma ken door als paasdatum de eerste zon dag na volle maan van de lentemaand aan te wijzen. Nu rezen er echter weer moeilijkheden over de datum der len tenachtevening, die in Rome op 18, in Alexandrië op 21 maart viel. De ver warring werd nog vergroot door de gewoonte van Antiochië het feest op zondag na het joodse pascha te vieren, die soms vóór de evening viel!! Einde lijk beslistte het concilie van Nicea in 325, dat het feest zou vallen op de eer ste zondag na de volle maan óp of 't eerst nó de lentenachtevening. Antio chië zou ieder jaar de juiste datum aan Rome opgeven, die dan van daaruit aan de overige kerken zou worden be kend gemaakt. Omstreeks 525 werd een en ander wat verbeterd, zodat in de 7de of 8ste eeuw overal eenheid kwam in de paasdatum. In de nieuwere tijd gingen er weer stemmen op die om een vaste datum vroegen in een mathema tisch vast jaarschema. In de 18de en 19de eeuw kwamen Ch. Wilman, M. Mastrofini en Aug. Comte met plan nen. Omstreeks 1900 regent het voor stellen, maar de eerste wereldoorlog wendt de aandacht tijdelijk af, waarna deze weer met meer nadruk opduikt. In 1923 komt de kwestie zelfs in de Volkenbond. In 1930 wordt de „World Calendar Association" opgericht, maar haar ontwerp werd niet aangenomen. De UNO stelde in 1949 de behandeling van de kwestie tot nader order uit. Er wordt nog steeds aan gedokterd. Men krijgt de indruk dat de ontwerpers van een mechanische kalender ideeële en religieuze overwegingen onderschat ten. Niet alles wat een heiden doet en denkt en voelt is „heidens": in vele ge vallen zijn het eenvoudige uitingen van de door Gods hand geformeerde men selijke natuur, b.v. de begroeting van het groeikracht verlenend lentelicht, de viering van de overwinning die het licht behaalt op de duisternis, de triomf van de zomer op de winter, alles vormen van onbewust natuurgodsdienst. Door bijgeloof en magie zijn dergelijke ge bruiken overwoekerd en „heidens" ge worden. Oeroude symbolen van lentevrucht baarheid en vegetatiekracht zijn o.a. de meiboom, de palmpaas, het krenten brood, het ei, de paashaas, het paas vuur - het springen over het vuur is een reinigingsritus - het paasbrood, de paashaantjes, vijgen, rozijnen e.a. Vele van deze symbolen sieren de palmpaas die eigenlijk niets anders is dan een miniatuur meiboom het ge- incarneerde vruchtbaarheidsbeginsel. In wezen zijn de kerstboom, de meiboom en de palmpaas hetzelfde, tekenen na melijk van vernieuwd leven en sym bolen van vruchtbaarheidsdemonen. De ommegang met de haantjes-pik behoort eigenlijk op Palmzondag te ge schieden, zoals in Oost-Nederland, en niet op zaterdag. En hield men zich dan nog maar aan een streekeigen vorm! Als men op zwerftocht gaat in het land van folk lore ziet men vreselijk verhaspelde, on echte haantjes-pik, waaraan vaak zelfs het groen van het nieuwe leven geheel ontbreekt. Gelukkig is het broodoffer in de vorm van een horizontaal of ver tikaal rad (het zonnerad!) gewoonlijk wel aanwezig. De magische opvattingen die zich aan de oude gebruiken langzamerhand hechtten, brachten de middeleeuwse kerk er toe de onuitroeibare gewoonten te kerstenen, d.i. een nieuwe zin te ge ven. De meiboom werd zodoende de kruisboom Christi, het ei Christus' graf. Niet onaardig schreef Guido Gezelle in zijn Duikalmanak: „Een ei is een nieuw stenen graf: hetgeen er in is, schijnt dood, maar het kan levende uitbreken; 't is het beeld van ons Heeren Verrij- zenisse." In de loop der eeuwen nam het kerkelijk paasfeest bestanddelen van het natuurfeest in zich op, maar op den duur maakten de laatste zich weer onafhankelijk. Volgens overlevering ging de Vee- nendaalse jeugd met Pasen op de Ven del - toen nog een echte heuvel - met gekookte eieren „truien" d.i. tikken, vermoedelijk een overblijfsel van oud volksgeloof, volgens hetwelk men de schalen moet kneuzen om beschermd te zijn tegen de heksen, volgens Grimm. Steken wij onbewust niet vaak nog het lepeltje dwars door de lege dop? Omstreeks Pasen werden ook hanen gevechten gehouden op de Vendel. De haan, die ook op de top van de palm pasen prijkt, heeft altijd een grote rol gespeeld in het volksleven. Hij geldt rechtstreeks als de vogel die de boze geesten verjaagt en daardoor indirect vruchtbaarheid brengt. Tenslotte iets van geheel andere aard dan volksgebruiken: een gebeurtenis uit de 80-jarige oorlog. Het was Pasen anno 1584. In de oude Salvatorkerk aan de Markt was de plechtige paasdienst begonnen. De kerkmeesters collecteerden, toen plots rumoer van buiten de stilte in het Godshuis verbrak. „Een grootte rumoer ende gerucht voer yerst buyten ende nae (daarna) in de kerek quam, van dat enige soldaten van Lunteren hier af quamen omme 't Veen the besuecken." Zij vonden het dorp verlaten en drongen daarom de kerk binnen, waar grote consternatie ontstond. Uit onze artikelen Alarm in de Venen weet de lezer reeds, dat het geen Spanjaarden, maar Staatse soldaten waren, aan 't moeskoppen geslagen. De kerkmeesters gingen met de soldeniers aan het on derhandelen, om verder onheil te voor komen. Spoedig kwam men tot een minnelijke schikking: de vrijbuiters zouden aftrekken als ze geld kregen. Men paaide ze met de opbrengst van de collecte. Tevreden gesteld trokken ze af, een gevoel van onzekerheid bij de Veenendalers achterlatend. Wij willen echter niet in mineur ein digen en menen niet beter te kunnen doen dan te besluiten met een van de mooiste nieuwere paasgedichten, het heldere, met onbeslagen stem gezon gen, melodieuze Haec Dies, vol jubilatie en extase, vol verrukking, gesuggereerd door de aangolvende reeksen heldere klinkers. over Uw zenuwen. Neem Mijnhardt's Zenuwtabletten Zij schenken de rust tot herstel WAT HüN HARPT M^akt IS GOED HAEC DIES De dood, de duistre, hield Hem niet, geen steen, geen wade of breidel - Hij steeg als 't eerste merellied, want was dit wonder niet geschied: Zijn woorden bleven ij del. En alle leven is in 't Woord voor wie zijn ziel kan dragen zoo nieuw als liedren die men hoort wanneer de merel, ongestoord, het lente-licht ziet dagen. O licht, o lied, o merelkeel die voor den grafsteen beven - was ooit een menschenwoord te veel wanneer het voor een enkel deel in Zijn geluk wil leven? De Meesterzanger overal maakt dronken van geluiden, zij gaan als golven door het dal - o zingend hart, gij weet het al: de klok komt uit het Zuiden. Het ritselt reeds in de spelonk waar klare waters vloeien, een vlam sprong uit de tondelvonk, een lijkkleed zonk, het lichaam blonk, geslaakt zijn alle boeien. Hij stijgt, de horizon wordt rood, Zijn purpren wonden lichten - nu zweeft Hij boven hel en dood en maakt het exultemus groot in monden en gezichten. Geen mensch is zoo melaatsch en klein die hier niet kan genezen, want alle wonden worden rein en ieder ijdel woord een schijn als Christus is verrezen. Als de dichter Jan Engelsman zingt: de klok komt uit het zuiden, zinspeelt hij op het oude gebruik de klok op de laatste dagen van de Stille week niet te luiden. De kinderen zeggen: de klok ken zijn naar Rome vertrokken en ke ren vandaar op Pasen weer. De vlam die uit de tondeldoos springt duidt op het slaan van nieuw vuur. Met het exultemus bedoelt hij psalm 118, 24: „Dit is de dag dien de Heere gemaakt heeft: laat ons op denzei ven ons ver heugen en verblijd zijn." (Statenverta ling). D. PH. Hoewel het einde van de stalperiode na dert, dienen we nog extra aandacht te schenken aan de voeding en de verzorging van het rundvee. Juist in deze tijd kalven namelgk veel koeien af. Aan verse koeien dient men extra zorg te besteden vooral wat een evenwichtig rantsoen aangaat. Voor een hoge produktie is vooral nodig, dat de dieren voldoende zetmeelwaarden opnemen, wat bij koeien met een hoge produktie niet altijd gemakkelijk is. Met de zetmeelwaarden krijgen de dieren de energie, nodig voor onderhoud en produk tie. Naast voldoende mineralen en vitami nen hebben de dieren uiteraard ook een bepaalde hoeveelhed eiwit nodg. Verse koeien krijgen echter dikwijls te veel ei wit, wat onvoordelig is. Goed krachtvoer betekent niet, dat dit tevens eiwitrijk dient te zijn. Ook zal men nu extra aandacht dienen te besteden aan de ventilatie van de stal. Gedurende deze tijd kunnen namelijk ver schillende warmere dagen voorkomen, ter wijl koeien met een hoge produktie erg veel warmte produceren. Een staltempe- ratuur hoger dan 16-17°C is niet bevor derlijk voor hoge produktie. Uiteraard dient tocht te worden vermeden. Op de bedrijven waar in het begin van de weideperiode kopziekte pleegt voor te komen, zal het gewenet zijn de laatste da gen op stal te beginnen met het voederen van magnesiumkoekjes, opdat de dieren aan de smaak kunnen wennen. Hoogdrach- tige dieren mogen echter geen anti-kop- ziekte koekjes ontvangen; pas twee dagen na het afkalven kan met het verstrekken worden begonnen. Men kan niet meer koek geven dan de voorgeschreven hoe veelheid, aangezien de dieren niet meer dan 50 gram magnesiumoxyde mogen op nemen. De voorgeschreven hoeveelheid koek per dag moet in twee keer worden verstrekt (bijv. bij het melken 's morgens en' 's avonds). Daar de dieren geen mag nesiumreserve kunnen vormen kan geen dag met het voederen van de koekjes wor den overgeslagen. Naast de anti-kopziek- tekoekjes kan men wel eiwitarme produk- ten verstrekken, als pulp en weidekoekjes. Het is natuurlijk niet gewenst, de koeien het eerst op de kalirijke percelen los te laten. Uiteraard is een geleidelijke over gang van de stal naar de weide aan te bevelen. Verstrekt in het begin van de weide- periode wat eiwitarm krachtvoer en enig hooi of stro en, indien mogelijk, de laatste weken van de stalperiode enig groenvoer b.v. gras of snijrogge. Waar de perceels ligging het toelaat, verdient het aanbe veling de dieren in het begin van de wei deperiode 's nachts op te stallen en op stal wat bij te voeren. Aan het einde van de stalperiode zal men zich ook bezinnen over het gebruik van grasland. Maak een weideplan voor de komende periode. Daardoor kan men maximaal profiteren van de grasproduktie zowel voor beweiding als voor voeder winning. Door doelbewust goed gebruik maken van het grasland heeft men gedu rende de zomermaanden meer kans, dat steeds voldoende goed gras ter beschik- is, terwijl dan tevens meer ruw voeder kan worden gewonnen voor de volgende stalperiode. Voor de geldelijke resultaten is het van grote betekenis, dat de dieren gedurende de goedkope weideperiode op timaal produceren. Het is beter de koeien in volop goed gras te laten lopen, dan ze iets te krap of te oud gras te geven Alleen verkrijgbaar bij de Amco-handelaren - herkenbaar aan dit embleem - die tezamen dit merk in de handel brengen en voor 100 D/o garanderen: is de verrassende prijs van de AMCO langzaamwasser met de extra grote Inhoud. Dagelijkse autodiensten van en naar: VEENENDAAL, EDE, WAGENINGEN, RHENEN, AMERONGEN, LEERSUM, DOORN, DRIEBERGEN, ZEIST, UTRECHT, 's-HERTOGENBOSCH, TILBURG, BREDA, EINDHOVEN EN HEI,MOND. Ook verzending door geheel Nederland en België. Goederen worden aan huis afgehaald. TELEFOON 3036 ZANDSTRAAT 9 18 april 30 april 5 mei Vertrek 9.30 uur. Prgs p.p. ƒ5, Toegang Keukenhof volw. 2,Kind 1, Vertrek 13.30 uur. Prijs p.p. ƒ4, Toegang Floriade volw. 2,25, Kind 1, 23 april Vertrek 9.00 uur. Prijs p.p. 5, Kerkewgk 8793, Veenendaal WIJ ZOEKEN EEN voor administratieve controlewerkzaamheden Leeftijd niet boven 30 jaar. Brieven onder no. 5306 aan het bur. van dit blad zeer geschikt voor zomerhuisje staan de op het terrein van de Edese Beton Centrale (E.B.C.), Reehorsterweg, Ede Aanbiedingen gaarne vóór 9 april a.s. aan BRUIL - EDE N.V. 'n Costuum is een belangrijk argument, 'n Vrouw verlangt van de man harer keuze dat hij goed gekleed gaat. Ook de dagelijkse bezig heden eisen het - het gehele leven vraagt het. 'n Goed verzorgde man heeft altijd een streepje voor - in de liefde, in zijn omgeving, bij promotie, ja, waar niet al. Kies daarom een Brixon costuum, want dan hebt U de zekerheid goed gekleed te gaan. Dan hebt U onder alle omstandigheden een argument in Uw voor deel. BRIXON COSTUUMS 134.- 184.- Brixon herenkleding is in de provincie Utrecht uitsluitend verkrijgbaar bij: Een publicatie van de Brixon Trading Cy ta Amïtevdart»

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 5