HAVEP J3€ttct N.U. DRV CLEANING EMPRESS 1.60 1.90 2.50 n 0.65 0.90 1.00 1.50 2.75 fa. J. Hogendoorn Zn. Voordelig èn... heel erg sterk! 6.95 Staan ter dekking WATERDICHThaken HRRDEVELD woning stoffeerder fa. R. Middelhoven Halt voorrang voor Witteveen's? kindermode!* SYSTEEM „SOLVENT BAD" MACHINES EN MENSEN n Sarco- n globine t H 1 WITTEN SAUSEN Vanaf 1,98 lievelings overhemd waarvan u er méér koopt! f! f H A li l l Inlichtingen en demonstratie bij Coöp. Raiffeisen-Bank „VEENENDAAL" voor flinke meisjes Gezond groeiende voeten met schoenen van POOK Flinke verkoopster Bata VOOR VERZEKERINGEN OP ELK GEBIED FRMFUIFiN H. KOETSIER C. B. Rijsemus Meisje gevraagd .NL'DE KAMPIOEN Dat is pas een fiets 'n echte PHOENIX in twee kleuren! Phoenix banden: steeds fabrikaat© Vredestein. Binnenkort start weer de nieuwe mondelinge cursus voor het KRUIDENIERSDIPLOMA GROND- WERKEN Jannes Diepeveen DE BETERE REINIGING VEENENDAAL PRINS BERNHARDLAAN 156 Waarom grijpt een man toch altijd weer naar dat éne overhemd, vragen veel vrouwen zich af. Het antwoord is eenvoudig: dat éne lievelingsover hemd zit prettiger en blijft langer keurig, doordat het van het béste materiaal gemaakt is. Tien tegen één is het een HAVEP overhemd. Let daarom bij het kopen altijd op het HAVEP garantiemerk - het staat borg voor krimpvrije kwaliteit, prima snit en... een lang leven! Van de draad af tot het klare stuk worden alle HAVEP-artikelen in eigen fabrieken gemaakt. N.V. TEXTIELFABRIEKEN H. VAN PUIJENBROEK - GOIRLE OPGERICHT IN 1865 SPINNERS - WEVERS - FINISHERS - CONFECTIONAIRS Benzineverbruik 1 17 Nieuwewe; 155 - Tel. 2454 Telefoon 2354 - Postrekening 380265 SPAARGELDEN (jeugdspaarwet 10% Rijkspremie) m HYPOTHEKEN 9 VOORSCHOTTEN m KREDIETEN in rek. crt. AAN- EN VERKOOP EFFECTEN (via. Coöp. Centr. Raiffeisen-Bank) C REISDEVIEZEN Nadere inlichtingen worden gaarne verstrekt op kan toor Hoogstraat 13-15 Is er bij Berends Trlcotagefabrlek N.V. in Rhenen altijd plaats, In onze naaihal kun je meewerken aan de afwerking van onze kleuter- en kinderkleding. Je werkt er in een prettige, moderne omgeving, er is muziek tijdens het werk en er bestaat een gunstige C.A.O. Woon je in een andere plaats? Berends betaalt de reiskosten. Berends doet nog meer voor |e. Er is een aktieve personeelsvereniging, er zijn gezellige avondjeskortom; Bij Berends Is het prettig werkea Kom eens met ons prataaJ Een stevige kindersandaal voor zomerse dagen, voor zien van vootholtesteun, waardoor een gezonde groei van de voet wordt be vorderd. Zolen en hakken van poro-rubber, licht en sterk! Model 71. m.i 23-26 6,95 m.i 27-30 7,95 m.. 31-35 8,95 m.t 36-39 9,95 Een eenvoudig maar solide kinderschoen van soepel leder. De mediale voetholte- steun garandeert een gezon de groei van de voeten. Model 51. m.t 23-26 9,95 m.t 27-30 11,95 m.t 31-35 12,95 m.t 36-38 13,95 Een teen-ager modelletje met vetersluiting. Uitge voerd in beige en azalea- rood. Modern laag hakje. Model 66. 30-35 9,95 Wi urne Kindersokken aanbieding: Ronald stretch nylon sokken. In moderne des sins voor jongens en meisjes: 1,95 Derby nylon sokken t 2 paar vanaf 2,25 W| ESr is een. Betta,-filiaal -vlalctoij 1 1. de Stamboek- en premiehengst Stuurman 1129 L Gldt Vosbles en vier witte benen Vader Luitenant 2. de 3-jarige goedgekeurde hengst Wachter 1291 vb Gldt Voskol en snuit a w been Vader Nelson Stuurman komt van half april tot augustus. Dinsdag en vrijdag in Opheusden bij G. v. Brenk, Hamsestraat, tel. 364, de andere dagen zijn de hengsten alle twee thuis bij D. van Dam, De Veluwe, IJzendoorn, tel. 234 De hengsten worden gemonsterd za terdag 9 april 's avonds om 7 uur in IJzendoorn mj/ajMhrnektye/if daxAtyJEmmm STOMERU BERTRIXSTR 37 TEL 24I5 VEENENDAAL gevraagd Hoofdstraat 10, Veenendaal Telefoon 2352 A».AA»UAMTQQB Veenendaal - Ingang tijdelijk achterom in de Groen van Prinstererstraat Kerkewijk 110 - Tel. 0 8385-2252 Gevraagd een vakkundig vast werk. WONINGINRICHTING Grotestraat 102 Ede Tel. 8552 Repareren van plafonds en muren STUCADOORSBEDRIJF Dennenlaan 18, Veenendaal tegen 1 mei voor hele dagen Niet te jong Mevr. J. E. Jansen- v. d. Westerengh Zandstraat 7, Veenendaal T| RECHTSTREEKS VRNRF FRBRIEK NRflR GEBRUIKER MET 20% KORTINGEN DESGENENST CREDIETSERVICE TEL. O 8385 2137 H00FDSTR 39 VEENENDDflL Wilt u nu eens wat aparts, iets anders? Wel loop dan even bij uw PHOENIX-dealer aan en vraag naar de nieuwste PHOENIX in dual- tinten! Net als de moderne auto - twee kleuren: zwart met wit, blauw met wit, brunette met wit...! Prachtige combinaties - werkelijk het nieuwste van het nieuwste! Ook wanneer u het hij één kleur houdt, is de nieuwe Phoenix-collectie zeer interessant! Wenst u een versnelling Dan Sturmey-Archer'. Hoogstraat 22 - Veenendaal Alle inlichtingen bij de heer A. Atsma, docent Pit- manschool, Kapelweg 55, Amersfoort, of bij de heer Van Geerenstein, Nieuweweg 133, Veenendaal. VOOR UW NAAR BUURTLAAN OOST 77 VEENENDAAL Petticoat van* schuimplastic In geel,1 groen, rose. Met bambi figuren opgewerkt. J, tlm li jaar. Vanaf Jf.90 tot 6.90 Terlenka 11 1 rokje 1 \Plooihoudend} 'kreukvrij en makkelijk wasbaar. 3 tlm 10 jaar. Vanaf 8.75 tot 16.50 AM9TKRDAM ROTTERDAM EINDHOVEN HAARLEM UTRECHT NIJMEGEN AMERSFOORT MAASTRICHT AMSTERDAM ROTTERDAM EINDHO N AMERSFOORT MAASTRICHT ten verkrijgbaar bij: ZANDSTRAAT 84 In moderne tinten, 1e keus SHIRT SERVICE OVERHEMDEN ROKKEN. TRUIEN VESTEN. BLOUSES PANTALONS KOLBERTS JAPGNNPN vanaf MANTELS *Obruuns REGENJASSEN (incl. waterdicht) FEUILLETON DOOR WESSEL SMITTER 17 „Ik vind het me toch nog raar in de oren klinken." „En ik vind toch nog, dat het er geen snars toe doet, wat jij vindt." „Maar wat maakt, dat ze niet bre ken, dat ze niet afslijten?" „Nou, een beetje koper in het staal maakt het taai; een beetje koolstof maakt het hard. Maar hoeveel er in moet, zou ik je niet durven verklap pen." „Waarom gooien ze de machine weg?" „Die is verouderd, zei ik toch al. An dere fabrieken mogen dan ouderwetse werktuigen gebruiken, wij kunnen ons dat niet permitteren." „Maar waarom wordt ze dan niet verkocht?" „Omdat de Holt Motorenfabrieken N.V. zich niet met de handel in oud roest ophouden." Johnson trok zijn jas aan. „Maak maar voort", zei hij, „ze zullen wel al aan het sluiten zijn." Toen ging hij weg. Ik moest me nog wassen en toen ik terugkwam op de werkplaats was Russ bezig met de bak. Hij had een vod in z'n hand - te klein om er iets mee te kunnen beginnen - en hij deed net of hij aflapte. „Schiet eens op", zei ik, „we moeten weg. Ze zullen gesloten zijn, vóór we bij de poort komen, als we niet voort maken. Langzaam kwam hij eraf en we gingen weg. We hadden een flink stuk gelopen en bij de smelterij bleven we even stilstaan en spraken met een van de bazen; we vroegen of het waar was, dat de krukassen voor de nieuwe mo toren nu gegoten werden. Hij zei dat het zo was en wees ons een afdeling in het gebouw, die speciaal voor dat werk werd gebruikt. Hier werkten alleen negers en de nachtploeg was aan de gang; ze waren bezig te gieten. Het was handwerk; een continubedrijf, dat dag en nacht voortging. De vormen stonden recht overeind op L-vormige transport banden en elk kreeg een lading gloei end metaal, wanneer ze langs de oven gingen. Er werd geen geheim van ge maakt, zei de man; het gebruikte me taal was een hooggehaltig koolstof- kopersilchroom staal; koolstof 1,5 pet.; koper 1,75 pet.; chroom 0,5 pet. en man gaan 0,7 pet. Het maakte zóveel ver schil uit, dat ze nu elke krukas ruim zeven kilo lichter konden maken, dan toen ze werden gesmeed en de machi nale bewerkingen waren van zestig op vijftig teruggebracht. Toen we het gebouw uitgingen, zei Russ: „We zijn niet de enigen. Heel wat goede werktuigkundigen kregen gedaan of werden overgeplaatst, toen dat zoodje katoenplukkers aan die band aan 't werk gingen." Bij de overplaatsing maakten ze al voorbereidingen om te sluiten. Een kan toorbediende nam onze briefjes en be keek ze. „Zeg maats", zei hij, „weten jullie niet, dat we om vijf uur sluiten?" „Hoe lang heb je daarvoor dan no dig?" vroeg ik. Hij gaf geen antwoord - het was nog geen kwart voor vijf. Hij ging naar de karthotheken, bekeek een stuk of wat kaarten en kwam terug. „Wat heb je voor ons?" vroeg ik. „Motormontage", gaf hij ten ant woord, terwijl hij een paar kaarten be gon in te vullen. „Jullie zullen je in signes moeten inleveren. Morgen krij gen jullie nieuwe." „Luister es", zei ik, „deze vent hier is een specialist op het gebied van alles, wat maar wielen heeft. Heb je niet iets meer in zijn lijn? Hij hield op met schrijven en bleef met een verveelde uitdrukking naar de punt van zijn potlood staren. „Hoor es, kameraad", zei hij, „ik heb geen tijd om de hele avond met je te staan debateren. We sluiten om vijf uur. Je hoeft het niet te nemen - maar zeg, wat je dan wilt." „Ach, wat heb je eraan om met die man te staan bekvechten", zei Russ, „als hij wat anders heeft en 't niet wil geven, wat hebben we daar dan nog aan?" De klerk was klaar met het invullen en we gingen weg. Het was later dan anders, toen we de poort uitgingen. „Per slot van rekening", zei ik, „zijn we niet bij de „blauwe massa" ge plaatst - dat is tenminste iets. Bij de montage kan een flinke vent het uit houden. Tenslotte moet een zekere hoeveelheid werk uit je handen ko men." De montage werkte slechts vier da gen per week. Er gingen geruchten over een verdere stillegging tot drie dagen. Daarom hadden we afslag ge kregen tot vijf dollar per dag, maar zelfs dat is beter dan drie-vijftig. „En dan is er nog iets", zei ik, „bij de montage ken ik de opzichters. Ik heb er al eens gewerkt. Misschien zul len ze me weer als helper aanstellen. Dat is een baantje, dat je vlak onder de opzichters stelt. Het is niet hetzelfde als helper bij de smederij. Je werkt nieuwe mensen in, lost kerels af, enz. Maar je kunt er niets van zeggen, wat ze jou zullen geven, 't Kan zijn, dat je een baantje krijgt als b.v. het splijten van splitpennen. Je hebt dan niets an ders te doen dan met een tangetje in je handen te staan en de splitpennen open te splijten - geen verantwoorde lijkheid, geen last, niks niemendal. De hele tijd liep hij naast me alsof hij me niet hoorde. „Er zullen wel enkele dingen zijn, die je bij de montage minder goed zullen bevallen," begon ik weer, „maar je zult er wel aan wennen. Er staan meer dan 1800 man op iedere halve hectare. In de smederij hadden we het rijk alleen. Bij de montage zul je je eigen plekje krijgen, je zult op je ellebogen moeten letten. Machines overal om je heen, vijftig, misschien honderd, die alle maal hetzelfde doen, hetzelfde geraas maken, hetzelfde aantal omwentelingen per seconde. Wanneer er zo'n bende zijn, wanneer ze allemaal even hard draaien, dan krijg je zo'n beetje pim- peleseinen, totdat je eraan gewend ge raakt bent. Na een tijdje dringen de trillingen in je body - onder je vel. Eerst moet je er niets van hebben - je weert je ertegen. Zo ging het mij ook, maar na een poosje richt je je naar het ritme van het geraas en houd je je er aan, net als de anderen. Het is niet zo erg, als je maar weet, hoe de zaak aan te pakken. Laat je d'r maar door op sleeptouw nemen. Niet proberen de gang van zaken te beïnvloeden. Hij gaf nog geen kik. „Dit is geen baantje, het is een braakmiddel" Het was zoals ik de volgende och tend tegen Russ zei, toen we op de controleur wachtten, die ons de insig nes zou geven en onze kaarten zou in vullen. „Je hebt nooit echt in een autofabriek gewerkt, als je niet aan de band hebt gestaan en weet wat het is, om je in de fabrikage met anderen te meten." „Het komt mij voor", zei hij, „dat iedereen dat wel kan. Deze mensen zijn niet van hetzelfde slag als die in de smederij. De meesten zijn nog kinderen en de rest heeft bierbuiken. Alleen de SLAP FN FUTLOOS Gebruik en u bent spoedig weer 1 geheel op krachten 1 In vloeibare- en drageevorm DUTIM N.V. - OEGSTGEEST negers hier zijn mannen. Wat zou je met zo'n zoodje in de bossen kunnen beginnen? Spaanders oprapen, dat is het enige, waarvoor ze te gebruiken zijn." „Misschien wel", zei ik, „maar je zult meer respect voor hen hebben, als je naar hun samenspel hebt gekeken. Dan zul je zien, dat ze het werk klaar krij gen. Er zijn hier mensen, voor wie als ze afgelost moeten worden, vier man nen als jij het werk niet kunnen doen zonder achterop te raken." Het was weer prettig om terug te komen waar leven in de brouwerij was, waar ik de mensen kende en waar ik niet bang behoefde te zijn, dat iemand een stuk metaal op mijn hoofd liet vallen. De doodgraversploeg had zich afgemeld; de dagploeg was aan de gang en het lawaai gaf je een gevoel van aan de slag te willen gaan. Aan de ene kant van het gebouw stonden de automatische machines, die cylinder- blokken maakten, boorden, sneden, wetten en maalden. Aan het andere eind, ongeveer een tweehonderd meter lang, was de montage-band, een be wegend transportsysteem, honderden kleine wagentjes op vier wielen, die langzaam voortgetrokken werden door een eindeloze ketting, aangezet door elektrische motoren, op een spoor, dat ongeveer vijfenveertig centimeter bo ven de grond liep. (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 8