De meisjeshoek WIST U.... FA. W. HUIBERS TIPS VOOR DE ZOMERVAKANTIE DE RUSSISCHE MARINE de U.S.A.-hal DE VALLEI UW BLAD! ARAM (id f 49.75 16.50 SzrT in moderne tinfc» voor moderne mensen LlIXOR j Opmars naar de galg Santa Lucia Raffa - Raffa NIET ZO VER VAN HUIS Hotel Vonk wederom uitgebreid Kampeershow Van den Bosch in „Eltheto" Dierenbescherming doet beroep op jeugd fa Enkele leuke zomerjurkjes fa hebben uw dochtertjes nodig, fa maar ook een fa sportieve parka of jack fa zullen ze nu niet en in de vakantie fa zeker niet kunnen missen. Komt u nu eens kijken in onze Meisjeshoek? Alle kleuren en modellen 2-persoons TENT met grondzeil Nieuwe Amerikaanse slaapzakken 24,50 Pracht luchtbedden24,50 NIEUW: Franse import spijkerbroeken Ijstaarten 1,60 250 gram chocoladekoekjes voor Het Kwaliteitshuis MAISON KRAMER Auto verhuur G. v. d. POL Theater Het grootste proces uit de wereld geschiedenis Vico Torriani - Harm Dor in Amedeo Nazzari - Cosetta Greco in ooooooooooooooo Het geheim van de stalknecht Het reizen naar het buitenland is na de tweede wereldoorlog zó enorm toe genomen en zó gemakkelijk gemaakt, dat de „upperten" wellicht binnen enkele jaren weer haar vakantie in eigen land zal gaan doorbrengen of zich verplicht zal gevoelen naar Hawaii of een ruimtestation te vliegen. Dit wordt althans weieens badinerend beweerd. Een privilege is het houden van vakantie in het buitenland inderdaad niet meer. Toch zal niet iedereen het ver van huis gaan zoeken, ook al wil hij naar „het buitenland", en dan valt dikwijls de keuze op België, het Rijn- en Moezelgebied of Luxemburg. In België heeft men dan nog het voordeel, nagenoeg overal te recht te kunnen met Nederlands. Dat is gemakkelijk voor hen, die geen vreemde talen kennen, maar toch lieve op eigen gelegenheid op reis gaan dan in groeps verband. Ook in de Duitse buurtprovincies kan men zich aardig met Nederlands en „eigen gemaakt" Duits behelpen en zo lukt het ook wel in Luxemburg, dat vooral tussen de beide wereldoorlogen honderdduizenden Nederlandse toeristen verwerkt heeft. Grensdocumenten leveren ook al geen moeilijkheden op. Men kan voor toeristische doeleinden met een toeris- tenkaart naar België, Duitsland en Luxemburg. Kosten ongeveer ƒ1,—; geldigheidsduur twee maanden. Ook een paspoort, dat nog geen vijf jaren verlopen is, voldoet. De afstanden zijn niet zo groot, of men kan met de fiets - het goedkope vervoermiddel voor jongelui maar evengoed voor sportieve ouderen - ge makkelijk overal komen. Dit heeft vele voordelen - behalve al het besparen van de reiskosten - want men is niet gebonden aan grote wegen, busroutes of spoorbaan. Men dringt tot in het hart van de mooiste plekjes door en men heeft maar weinig te maken met het „parkeerprobleem", waarmee iedere automobilist zit opgescheept als hij een toeristencentrum binnenkomt. In de zomer kan men gemakkelijk de baga ge die men nodig heeft meenemen, al dijt deze natuurlijk wel uit als men kampeer- en kookuitrusting wil ge bruiken. Wij zijn geen bewonderaars van de liftmethode en vinden het altijd nog stukken sportiever, dat jongelui hun reisgeld zelf verdienen of sparen of dat zij fietsen, dan dat zij de gemakken en risico's van het liften kiezen. Inder daad, jonge meisjes kunnen bijvoor beeld al liftend leren wat er in de wereld te koop is, maar als ze voor het verkrijgen van die kennis „betaald" hebben, is Leiden in last. GEGEVENS Naar de drie genoemde landen kan men uiteraard ook met reisondernemin gen, bussen e.d. reizen, doch zo dicht bij huis zal menigeen zelf zijn zaken willen regelen. Daar zit toch ook wel iets aan trekkelijks in. Voor België kan men allerhande gegevens over bepaalde pro vincies, steden en dorpen krijgen bij het Belgisch Verkeersbureau, Leidse- plein 5-7, Amsterdam, tel. 020-45959. Er zijn 90 vouwbladen beschikbaar met allerlei gegevens in kort bestek. Sug gesties voor uitstapjes en rondritten, inlichtingen over hotels, badplaatsen, bezienswaardigheden, kunststeden, de Ardennen enz. De brochure „Heel Bel gië per spoor" vertelt u alles over ge makkelijk reizen per spoor. De kam peerders doen goed, „Camping 60" te vragen. Het verschaft inlichtingen over 250 kampeerterreinen in België, maar dan ook volledig: over verlichting, winkeliers in de buurt e.d. incluis. Alle inlichtingen worden gratis verstrekt, evenals de genoemde drukwerken. Wie alles van hotels wil weten, kan ook daarvoor een gids krijgen. Aangezien er, vooral in het hoogseizoen, veel aan gelegen is, dat men van te voren weet waar men aan toe is, doet men goed, zich voldoende ruim te domenteren en tijdig te bespreken. België heeft nog wel eens de naam erg duur te zijn voor ons, Nederlanders, maar dat behoeft niet; als men maar een beetje uitkijkt. Waar men naar toe moet gaan? Wie de zee prefereert, vindt langs de kust een reeks badplaatsen tot zijn beschik king, waarbij wij het heus niet zien als ideaal om in Ostende te gaan logeren. De Ardennen geven volop gelegenheid van prachtig natuurschoon te genie ten, van „bergen' (in het oog van Ne derlanders), van historische plekjes, ook uit de jongste historie (Bastogne of Bastenaken), van ondergrondse schoonheid in grotten (Han bijv.) enz. In de Kempen vindt men grote denne- bossen en heide. Brussel is iets voor de kunstliefhebber die ook van vertier houdt, en zo ook Antwerpen. Kunst steden zijn Gent, Brugge e.a. Wie wil niet eens zwerven in het land van Guido Gezelle, Pallieter, de Witte enz.? Men zal zich er stellig thuisgevoelen en genieten van het bier, de „frieten" en veel goede dingen des levens. LUXEMBURG Luxemburg is ook een aantrekkelijk land voor de toerist. Het bezit iets liefdelijks. Het is een berglandschap in miniatuur en daardoor voor velen, die een Alpenlandschap beklemt, het aangewezen vakantieparadijs. Men is er zó, per trein, met de wagen of per fiets, al zal de oudere in het geacciden teerde landschap nog al eens naast de fiets moeten lopen. Reisbureaus maken arrangementen voor u, maar het is ook echt een land om op eigen gelegenheid naar toe te gaan. We schreven het reeds. De Belgische Ardennen lopen in de Luxemburgse over. Wandelwegen zijn er legio en als men zijn standplaats een beetje handig kiest, al naar gelang men verlangens heeft, dan behoeft men ook niet duur uit te zijn. De hotelletjes en de pen sions in de knusse dorpjes stellen er een eer in hun gasten goed te verzor gen. Des avonds is er dan wel geen vertier en kan men vroeg naar bed, maar in de prachtige -natuur heeft de morgenstond goud in de mond. Wie zich inlichtingen over dit land wil verschaf fen: het Luxemburgs Verkeersbureau, Moreelstraat 15, Amsterdam, tel. 020- 797267, verschaft ze u met plezier. En verder vele reisbureaus, als u zich daar liever aan toevertrouwt. DUITSE RIVIERDALEN En dan Duitsland „onder de rook van Nederland". Ook hier liefelijke natuur, romantische plekjes, ruïnes, moderne bouwwerken (de kerken van Keulen en omgeving, na de oorlog gebouwd, zijn beroemd), indrukwekkende oude ge bouwen (dom te Keulen, oude abdijen, eeuwenoude kerken enz.), de frisse Rijn- en Moezel wijnen, de „vleespot ten" en -schotels, het zijn allemaal din gen, die kortere of langere uitstapjes, een verblijf op een standplaats of en kele standplaatsen (mits met zorg ge kozen), tot een onvergetelijk vakantie genoegen maken. Het Ahrdal, de Eifel, de Moezel, de Rijn, zij kunnen voor velen de aanloop zijn voor een vakan tie, verder de wereld in. Een vakantie, hier doorgebracht, zal uw reislust op wekken zoals een apéritief de eetlust. Het Duitse Reis- en Injormatiebureau, N.Z. Voorburgwal 270, Amsterdam, tel. 020-43470 en 65190 verschaft u gaarne inlichtingen. Naast een uitbreiding van de hotelafde ling, welke het vorige jaar tot stand kwam is thans de café-restaurantruimte van ho tel-café-restaurant Vonk belangrijk ver groot en gemoderniseerd. O.a. is een ge heel nieuwe keuken aan het bedrijf toe gevoegd, terwijl thans ook beneden een ruime zaal voor vergaderingen en partijen is ingericht. Donderdag 28 april a.s. zal het ver nieuwde bedrijf officieel worden her opend- Voor verdere bijzonderheden leze men de advertentie in dit nummer. In gebouw „Eltheto" houdt de firma Van den Bosch vandaag een grote kampeer show, die gistermiddag om drie uur ge opend werd. Vooral in de avonduren be stond er grote belangstelling voor deze show, waar het nieuwste op het gebied van kamperen te bewonderen valt. Speciale aandacht vragen de serie enkel- daks- en dubbeldakstenten, benevens de combinatietenten en de zogenaamde bun galowtenten. Laatstgenoemde soorten zijn speciaal vervaardigd voor automobilisten,, zien er zeer comfortabel uit en hebben een gerieflijk nachtverblijf met een aparte ruimte voor de bagage. De prijzen vari eren van 72,50 tot 457,50. Bij de zomermeubelen is er, met succes, naar gestreefd een zo licht mogelijk ge wicht te krijgen. Bovendien) zijn vrijwel alle meubelen opvouwbaar, waardoor een minimum aan ruimte wordt verkregen. Het nieuwste op het gebied van de kam- peerartikelen is een gasbrander met een brandtijd van 30 uur. Dit onmisbare voor werp is ook al op de markt met twee bran ders, waarvan er één verwisseld kan wor den voor een lamp. Voor de automobilist die wil gaan pick nicken is er 'n koffertafel met 4 stoel tjes, die in opgevouwen toestand niet meer ruimte inneemt dan een platte koffer. Ook de watersportartikelen zijn ruim vertegenwoordigd. Plastic luchtbedden en een complete plastic-vijver in vrolijke kleuren zijn de meest opvallende hulp middelen voor een) onbezorgde vakantie. De show sluit vanavond om tien uur. BEEN. De hoop van de Italiaanse wielerfans, Massingnan, die vorig jaar in de Ronde van Italië voor het eerst op de voorgrond trad, heeft plotseling ontdekt dat zijn ene been korter is dan het andere. Hij heeft zich nu een race fiets laten maken met trappers van verschillende lengte. De maritieme dreiging, die van Rusland goederenvervoer te zien zal geven. Zijn de uitgaat, is een probleem geworden, dat de I strijdkrachten! eenmaal overzee, dan moet nr nrtnl lrn 1 n ,1 r n arn nl n n nnaal4 rtAfl OAnt i «II OOnT'rtOf TTO V> /I rt ftl inn westelijke landen met veel zorg vervult. Uit recente gegevens kan men opmaken, dat Rusland kans heeft gezien om op te rukken naar de tweede plaats op de rang lijst van zee-mogcndheden. Het Kremlin bouwt een bijzonder buigzame vloot, be staande uit een grote verscheidenheid van schepen met een even grote verscheiden heid aan wapens. Het doel van een derge lijke strijdmacht is duidelijk: de Russen willen onder alle omstandigheden in elk deel van de wereld kunnen opereren. Wat de Russische duikbootvloot betreft, is het zelfs zo, dat zij aan de top staat. Op het ogenblik zijn er 500 duikboten in actieve dienst en staan er 50 op stapel. Bovendien blijkt uit de laatste berichten waarover deskundigen beschikken, dat Rusland zes atoomduikboten in dienst heeft of op sta pel heeft staan. Het staat wel vast, dat een atoomonder zeeër (van 2800 ton) reeds dienst doet in de Oostzee. (De Amerikanen hebben een zestal atoomduikboten in dienst en er staan er minstens zes op stapel. Rond 1967 willen ze 75 van dergelijke schepen in dienst hebben, waarvan er veertig zullen zijn uitgerust met geleide projectielen.) Wanneer mer* de verschillende marines met elkaar vergelijkt blijkt, dat Rusland in feite meer duikboten heeft dan de rest van de wereld bij elkaar. Wat het loslaten van enkele honderden onderzeeërs op de oceanen betekent in tijd van oorlog laat zich gemakkelijk raden. We behoeven hiervoor slechts terug te denken aan de Duitse duikboten in de tweede wereld oorlog, die de geallieerden enprme verlie zen hebben toegebracht. En dan was dit nog maar een fracite van wat de Russen in een eventuele oorlog kunnen loslaten. Enkele jaren geleden heeft men op de Atlantische Oceaan een soort .volkstelling' gehouden. Op een bepaalde dag voeren er 2373 schepen onder Navovlag, terwijl er 2496 aan het laden of lossen waren in de verschillende havens. Als men een kleine gemiddelde tonnage aanneemt, dan blijkt, dat op die ene dag 6,5 miljoen ton goede ren op zee was, terwijl iets meer in de havens werd verwerkt. Dit was dus in vredestijd. Hoeveel meer zal dit dan niet zijn in oorlogstijd. Amerika, de grootste Navo-mogendheid, ligt in feite het verst van alle strijdtonelen verwijderd. Dit be tekent dat de Verenigde Staten al hun aanvoer over zee moeten laten gaan, wat dus direct een enorme aanzwelling van het er een continu-aanvoer van middelen zijn om de bevoorrading in stand te houden. Hoewel uiteraard ook de luchtvaart een deel van het vervoer ter hand zal nemen, staat dit toch niet in verhouding tot de hoeveelheid die per schip kan worden ver voerd. Uit dit alles blijkt, dat het voor de Navo een levensbelang is om het overwicht op zee - dat de westelijken op het ogenblik hebben - te behouden. Het is duidelijk dat, omdat het belang van het zeetransport zo groot is, ook daarop de grootste dreiging zal komen. De Russen behoeven) voor hun zeeverkeer niet zo beducht te zijn als de westelijke landen. Rusland heeft een an dere economie en ook uit het oogpunt van geografische omstandigheden zijn Ruslands belangen op zee geheel anders. Men zou het zo kunnen stellen: voor het westen is het verlies van de zee de dood, de Rus sen hebben er alleeni wat ongemak van. Naast het behoud van de zee als trans- portweg is er nog een andere factor van grote betekenis, die de noodzaak van een westers overwicht op zee in tijd van oorlog onderstreept. We bedoelen hier het zoge naamde „bombardement vanuit zee" Vroe ger moesten de schepen, die een dergelijk bombardement uitvoerden, zich dicht on der de kust wagen. Het gevolg was, dat ze onder het bereik kwameni van de vijande lijke kustbatterijen, met alle gevolgen van dien. De aanvallers deden dit dan ook al leen wanneer ze verzekerd waren van een overwicht in de lucht om de kustbatterijen te bestoken. Thans ligt het geheel anders. De invoering van de ballistische projec tielen heeft de taktiek van het bombarde ment uit zee totaal gewijzigd. In de mo derne oorlog zullen de schepen honderden mijlen uit de kust hun projectielen naar vijandelijk gebied kunnen slingeren, zon der zelf gevaar te lopen. Zet men de ge leide wapens dan nog op een onderzeeboot die na de lancering direct onder water duikt en verdwijnt, dan is de dodelijke dreiging wel duidelijk. De Navo-landen zijn ook op dit punt kwetsbaarder dan Rusland. Het westen is omgeven door zeeën, Rusland niet. Het is gelukkig, dat de westelijke landen zich het dreigende gevaar van de Russische marine terdege bewust zijn. Alle krachten worden inge spannen om hieraan het hoofd te kunnen bieden. (Nadruk verboden) (Vervolg van pagina 1) „Men mag een onwillig dier zeer zeker bestraffen, dat doen wij onze kinderen ook. Dat is een kwestie van opvoeden en geen mishandeling, maar bijvoorbeeld een onwillig paard met de scherpe kant van een schop tegen zijn benen slaan, dat zijn zaken waartegen wij optreden en protes- terenl" PIJNLOOS DODEN De heer Imbosch, lid van de Ned. Ver. van Politiedierenbescherming is ook ver bonden aan de Veenendaalse afdeling. Hij is de man die het meest met de harde praktijk in aanraking komt. Ook hij is van mening dat er veel men sen zijn die honden en katten houden, welke in feite niet gewenst zijn. Men kijkt er niet naar om en laat ze maar zwerven. Op het politiebureau is in samenwerking met de Dierenbescherming een apparaat gestationeerd waar dieren pijnloos gedood kunnen worden. Katten worden vergast en honden elektrisch gedood. Per jaar wor den gemiddeld een honderdvijftig honden gebracht en een nog groter aantal katten. De honden worden eerst door een vee arts gekeurd. Blijkt dat het dier nog in goede conditie verkeert, dan wordt het overgebracht naar het asyl „De Hazen berg", waar het liefderijk wordt opge- nomeit Toen dit pijnloos doden bekendheid kreeg, liep het storm op het politiebureau. De Dierenbescherming was gedwongen in te grijpen en liet een stencil circuleren met de mededeling dat alleen zwerfdieren en door verkeersongevallen getroffen dieren opgenomen zouden worden. Wy citeren verder letterlyk: UW HOND! Indien u meent zich van uw huisdier te ontdoen dan bent u verplicht er een ander goed tehuis voor te zoeken. ACTIVITEITEN Hoe cru het moge klinken, er hebben zich in en om Veenendaal ergerlijke ge vallen van dierenmishandeling voorge daan. Een rat, die levend in een val ge vangen was, werd overgoten met petro leum, daarna in brand gestoken en los gelaten! Zelfs op de begraafplaats in onze ge meente worden vogelnesten verstoord. Ko nijnen en hazen sterven] de verstikkings dood in een lugubere strik. Onlangs wer den zes jonge honden van ongeveer vier weken oud uit een luxe wagen, langs de kant van de weg gezet, en alleen gelaten. Deze voorbeelden - en het zijn niet de enjge - zijn voldoende om aan te tonen dat de Dierenbescherming geen overbo dige luxe is. Men wil ook graag de jeugd erbij be trekken, omdat, zo schrijft de Dierenbe scherming „jonge mensen de dieren, meestal erg goed begrijpen. Zij verstaan de angst van het weerloze dier voor de dikwijls ruwe omgeving. De jeugd wil wat doen, zelfs wel vechten voor het weerloze dier!" De plaatselijke Dierenbescherming heeft een klein aantal leden, maar het is een kern die dag en nacht klaar staat om het dier, dat zo sterk van de mens afhankelijk is, te helpen. Het dier kan niet spreken, alleen uit zijn ogen straalt vaak de dank voor de toegestoken hand. Dat U tegenwoordig al een koelkast kunt huren voor nog geen 2,— per week? (Huur- plus stroomkosten.) Dat als U zo'n koelkast of boiler of fornuis e.d. op P.U.E.M.- conditie wilt huren U zich maar even met ons in verbinding be hoeft te stellen en wij verder alles voor U in orde maken? BERGWEG 15 - VEENENDAAL - TELEFOON 2623 GROTE SORTERING KAMPEERBEDDEN STOELTJES - TENTEN - SPIRITUS VERGASSERS HOLLEWEG 3 VEENENDAAL gevuld met vruchten en opgespoten met slag room vanaf krijgbaar f 3,ver- Kerkewijk 15, Veenendaal, Telefoon 2365 zonder chauffeur Wij verhuren o.a. VOLKSWAGEN BUSJE 1960 Samba, in 2 kleuren, met open dak en radio, 25 ct. per km, incl. benzine. Verder verhuren wij de nieuwste OPELS REKORD 1960, 18 ct. per km incl. benzine. H. v. d. Dikkenberg Valleistraat 69 Veenendaal, Tel. 3510 Gortstraat 49 - Veenendaal Veenendaal april Van vrijdag 21 t.m. maandag 24 vrijdag 7.30 uur, zaterdag 9 uur, zondag 7.30 uur, maandag 7.30 uur Deze film berust op historische feiten en is o.a. samengesteld uit geheim archiefmateriaal, dat kortelings door de geallieerden werd vrijgegeven. Toegang 18 jaar. Zaterdag 22 april 7 uur en zondag 23 april 3 uur Een vrolijke detective-film met veel humor.... zang en muziek. Toegang alle leeftijden. Van dinsdag 25 t.m. donderdag 27 april Elke avond 7.30 uur (DE SICILIAANSE VRIJBUITER) Een ongekend hevige guerilla-oorlog zal u 2 uur aan uw stoel gekluisterd houden. Toegang 18 jr. Rijwielstalling naast het theater Plaatsbespreken dagelijks van 1 tot 2 uur aan de kassa, 10 cent, ook telefonisch: 2376 VENDELSEWEG, VEENENDAAL, TELEF. 2376 (17) Aram is reeds opgesprongen, als hij het ang stige gelaat van Presto gezien heeft. „Wat is er aan de hand?" vraagt hij en stamelend vertelt de knaap: „De stalknecht! Hij is weg! Vertrokken!" Aram staat een ogenblik als aan de grond genageld. „Vertrokken!" roept hij dan uit. „Hoe kan dat nu? De man was nog niet eens helemaal van zijn ver wondingen hersteld! Ge moet u vergissen, Presto!" Maar terwijl hij de knaap volgt naar de zieken kamer, weet hij in zijn hart dat Presto zich niet vergist. Binnen enkele ogenblikken bevestigt de heelmeester Presto's verhaal. Hij heeft de zieke, vroeg in de ochtend, nog bezocht en em redelijk wel bevonden. Met de bedoeling de man nog enkele uren rust te gunnen, heeft hij zich teruggetrokken, doch toen hij een paar uur later opnieuw kwam kij ken, was de zieke verdwenen. „Hij heeft echter een boodschap voor u achter gelaten," zegt de heel meester, terwijl hij Aram een gekreukeld en bedui dend stukje perkament overhandigt. „Heb dank voor alles, wat ge voor mij gedaan hebt! Ik mag u echter niet langer in gevaar brengen!" staat er met sierlijke letters op geschreven. (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 6