De meisjeshoek
WIST U....
FA. W. HUIBERS
TIPS VOOR DE ZOMERVAKANTIE
DE RUSSISCHE MARINE
de U.S.A.-hal
DE VALLEI UW BLAD!
ARAM
(id
f 49.75
16.50
SzrT in moderne tinfc»
voor moderne mensen
LlIXOR
j
Opmars naar de galg
Santa Lucia
Raffa - Raffa
NIET ZO VER VAN HUIS
Hotel Vonk wederom
uitgebreid
Kampeershow Van den Bosch
in „Eltheto"
Dierenbescherming doet
beroep op jeugd
fa Enkele leuke zomerjurkjes
fa hebben uw dochtertjes nodig,
fa maar ook een
fa sportieve parka of jack
fa zullen ze nu niet en in de vakantie
fa zeker niet kunnen missen.
Komt u nu eens kijken in onze
Meisjeshoek?
Alle kleuren en modellen
2-persoons TENT
met grondzeil
Nieuwe Amerikaanse slaapzakken 24,50
Pracht luchtbedden24,50
NIEUW: Franse import
spijkerbroeken
Ijstaarten
1,60
250 gram chocoladekoekjes voor
Het Kwaliteitshuis MAISON KRAMER
Auto verhuur
G. v. d. POL
Theater
Het grootste proces uit de wereld
geschiedenis
Vico Torriani - Harm Dor in
Amedeo Nazzari - Cosetta Greco in
ooooooooooooooo
Het geheim
van de
stalknecht
Het reizen naar het buitenland is na de tweede wereldoorlog zó enorm toe
genomen en zó gemakkelijk gemaakt, dat de „upperten" wellicht binnen enkele
jaren weer haar vakantie in eigen land zal gaan doorbrengen of zich verplicht
zal gevoelen naar Hawaii of een ruimtestation te vliegen. Dit wordt althans
weieens badinerend beweerd. Een privilege is het houden van vakantie in het
buitenland inderdaad niet meer.
Toch zal niet iedereen het ver van huis gaan zoeken, ook al wil hij naar „het
buitenland", en dan valt dikwijls de keuze op België, het Rijn- en Moezelgebied
of Luxemburg. In België heeft men dan nog het voordeel, nagenoeg overal te
recht te kunnen met Nederlands. Dat is gemakkelijk voor hen, die geen vreemde
talen kennen, maar toch lieve op eigen gelegenheid op reis gaan dan in groeps
verband. Ook in de Duitse buurtprovincies kan men zich aardig met Nederlands
en „eigen gemaakt" Duits behelpen en zo lukt het ook wel in Luxemburg, dat
vooral tussen de beide wereldoorlogen honderdduizenden Nederlandse toeristen
verwerkt heeft.
Grensdocumenten leveren ook al
geen moeilijkheden op. Men kan voor
toeristische doeleinden met een toeris-
tenkaart naar België, Duitsland en
Luxemburg. Kosten ongeveer ƒ1,—;
geldigheidsduur twee maanden. Ook
een paspoort, dat nog geen vijf jaren
verlopen is, voldoet.
De afstanden zijn niet zo groot, of
men kan met de fiets - het goedkope
vervoermiddel voor jongelui maar
evengoed voor sportieve ouderen - ge
makkelijk overal komen. Dit heeft vele
voordelen - behalve al het besparen
van de reiskosten - want men is niet
gebonden aan grote wegen, busroutes
of spoorbaan. Men dringt tot in het hart
van de mooiste plekjes door en men
heeft maar weinig te maken met het
„parkeerprobleem", waarmee iedere
automobilist zit opgescheept als hij een
toeristencentrum binnenkomt. In de
zomer kan men gemakkelijk de baga
ge die men nodig heeft meenemen, al
dijt deze natuurlijk wel uit als men
kampeer- en kookuitrusting wil ge
bruiken.
Wij zijn geen bewonderaars van de
liftmethode en vinden het altijd nog
stukken sportiever, dat jongelui hun
reisgeld zelf verdienen of sparen of dat
zij fietsen, dan dat zij de gemakken en
risico's van het liften kiezen. Inder
daad, jonge meisjes kunnen bijvoor
beeld al liftend leren wat er in de
wereld te koop is, maar als ze voor het
verkrijgen van die kennis „betaald"
hebben, is Leiden in last.
GEGEVENS
Naar de drie genoemde landen kan
men uiteraard ook met reisondernemin
gen, bussen e.d. reizen, doch zo dicht bij
huis zal menigeen zelf zijn zaken willen
regelen. Daar zit toch ook wel iets aan
trekkelijks in. Voor België kan men
allerhande gegevens over bepaalde pro
vincies, steden en dorpen krijgen bij
het Belgisch Verkeersbureau, Leidse-
plein 5-7, Amsterdam, tel. 020-45959.
Er zijn 90 vouwbladen beschikbaar met
allerlei gegevens in kort bestek. Sug
gesties voor uitstapjes en rondritten,
inlichtingen over hotels, badplaatsen,
bezienswaardigheden, kunststeden, de
Ardennen enz. De brochure „Heel Bel
gië per spoor" vertelt u alles over ge
makkelijk reizen per spoor. De kam
peerders doen goed, „Camping 60" te
vragen. Het verschaft inlichtingen over
250 kampeerterreinen in België, maar
dan ook volledig: over verlichting,
winkeliers in de buurt e.d. incluis. Alle
inlichtingen worden gratis verstrekt,
evenals de genoemde drukwerken. Wie
alles van hotels wil weten, kan ook
daarvoor een gids krijgen. Aangezien
er, vooral in het hoogseizoen, veel aan
gelegen is, dat men van te voren weet
waar men aan toe is, doet men goed,
zich voldoende ruim te domenteren en
tijdig te bespreken. België heeft nog wel
eens de naam erg duur te zijn voor ons,
Nederlanders, maar dat behoeft niet;
als men maar een beetje uitkijkt.
Waar men naar toe moet gaan? Wie
de zee prefereert, vindt langs de kust
een reeks badplaatsen tot zijn beschik
king, waarbij wij het heus niet zien als
ideaal om in Ostende te gaan logeren.
De Ardennen geven volop gelegenheid
van prachtig natuurschoon te genie
ten, van „bergen' (in het oog van Ne
derlanders), van historische plekjes,
ook uit de jongste historie (Bastogne
of Bastenaken), van ondergrondse
schoonheid in grotten (Han bijv.) enz.
In de Kempen vindt men grote denne-
bossen en heide. Brussel is iets voor
de kunstliefhebber die ook van vertier
houdt, en zo ook Antwerpen. Kunst
steden zijn Gent, Brugge e.a. Wie wil
niet eens zwerven in het land van
Guido Gezelle, Pallieter, de Witte enz.?
Men zal zich er stellig thuisgevoelen en
genieten van het bier, de „frieten" en
veel goede dingen des levens.
LUXEMBURG
Luxemburg is ook een aantrekkelijk
land voor de toerist. Het bezit iets
liefdelijks. Het is een berglandschap
in miniatuur en daardoor voor velen,
die een Alpenlandschap beklemt, het
aangewezen vakantieparadijs. Men is
er zó, per trein, met de wagen of per
fiets, al zal de oudere in het geacciden
teerde landschap nog al eens naast de
fiets moeten lopen. Reisbureaus maken
arrangementen voor u, maar het is ook
echt een land om op eigen gelegenheid
naar toe te gaan.
We schreven het reeds. De Belgische
Ardennen lopen in de Luxemburgse
over. Wandelwegen zijn er legio en als
men zijn standplaats een beetje handig
kiest, al naar gelang men verlangens
heeft, dan behoeft men ook niet duur
uit te zijn. De hotelletjes en de pen
sions in de knusse dorpjes stellen er
een eer in hun gasten goed te verzor
gen. Des avonds is er dan wel geen
vertier en kan men vroeg naar bed,
maar in de prachtige -natuur heeft de
morgenstond goud in de mond. Wie zich
inlichtingen over dit land wil verschaf
fen: het Luxemburgs Verkeersbureau,
Moreelstraat 15, Amsterdam, tel. 020-
797267, verschaft ze u met plezier. En
verder vele reisbureaus, als u zich daar
liever aan toevertrouwt.
DUITSE RIVIERDALEN
En dan Duitsland „onder de rook van
Nederland". Ook hier liefelijke natuur,
romantische plekjes, ruïnes, moderne
bouwwerken (de kerken van Keulen en
omgeving, na de oorlog gebouwd, zijn
beroemd), indrukwekkende oude ge
bouwen (dom te Keulen, oude abdijen,
eeuwenoude kerken enz.), de frisse
Rijn- en Moezel wijnen, de „vleespot
ten" en -schotels, het zijn allemaal din
gen, die kortere of langere uitstapjes,
een verblijf op een standplaats of en
kele standplaatsen (mits met zorg ge
kozen), tot een onvergetelijk vakantie
genoegen maken. Het Ahrdal, de Eifel,
de Moezel, de Rijn, zij kunnen voor
velen de aanloop zijn voor een vakan
tie, verder de wereld in. Een vakantie,
hier doorgebracht, zal uw reislust op
wekken zoals een apéritief de eetlust.
Het Duitse Reis- en Injormatiebureau,
N.Z. Voorburgwal 270, Amsterdam, tel.
020-43470 en 65190 verschaft u gaarne
inlichtingen.
Naast een uitbreiding van de hotelafde
ling, welke het vorige jaar tot stand kwam
is thans de café-restaurantruimte van ho
tel-café-restaurant Vonk belangrijk ver
groot en gemoderniseerd. O.a. is een ge
heel nieuwe keuken aan het bedrijf toe
gevoegd, terwijl thans ook beneden een
ruime zaal voor vergaderingen en partijen
is ingericht.
Donderdag 28 april a.s. zal het ver
nieuwde bedrijf officieel worden her
opend-
Voor verdere bijzonderheden leze men
de advertentie in dit nummer.
In gebouw „Eltheto" houdt de firma Van
den Bosch vandaag een grote kampeer
show, die gistermiddag om drie uur ge
opend werd. Vooral in de avonduren be
stond er grote belangstelling voor deze
show, waar het nieuwste op het gebied
van kamperen te bewonderen valt.
Speciale aandacht vragen de serie enkel-
daks- en dubbeldakstenten, benevens de
combinatietenten en de zogenaamde bun
galowtenten. Laatstgenoemde soorten zijn
speciaal vervaardigd voor automobilisten,,
zien er zeer comfortabel uit en hebben een
gerieflijk nachtverblijf met een aparte
ruimte voor de bagage. De prijzen vari
eren van 72,50 tot 457,50.
Bij de zomermeubelen is er, met succes,
naar gestreefd een zo licht mogelijk ge
wicht te krijgen. Bovendien) zijn vrijwel
alle meubelen opvouwbaar, waardoor een
minimum aan ruimte wordt verkregen.
Het nieuwste op het gebied van de kam-
peerartikelen is een gasbrander met een
brandtijd van 30 uur. Dit onmisbare voor
werp is ook al op de markt met twee bran
ders, waarvan er één verwisseld kan wor
den voor een lamp.
Voor de automobilist die wil gaan pick
nicken is er 'n koffertafel met 4 stoel
tjes, die in opgevouwen toestand niet meer
ruimte inneemt dan een platte koffer.
Ook de watersportartikelen zijn ruim
vertegenwoordigd. Plastic luchtbedden en
een complete plastic-vijver in vrolijke
kleuren zijn de meest opvallende hulp
middelen voor een) onbezorgde vakantie.
De show sluit vanavond om tien uur.
BEEN. De hoop van de Italiaanse
wielerfans, Massingnan, die vorig jaar
in de Ronde van Italië voor het eerst
op de voorgrond trad, heeft plotseling
ontdekt dat zijn ene been korter is dan
het andere. Hij heeft zich nu een race
fiets laten maken met trappers van
verschillende lengte.
De maritieme dreiging, die van Rusland goederenvervoer te zien zal geven. Zijn de
uitgaat, is een probleem geworden, dat de I strijdkrachten! eenmaal overzee, dan moet
nr nrtnl lrn 1 n ,1 r n arn nl n n nnaal4 rtAfl OAnt i «II OOnT'rtOf TTO V> /I rt ftl inn
westelijke landen met veel zorg vervult.
Uit recente gegevens kan men opmaken,
dat Rusland kans heeft gezien om op te
rukken naar de tweede plaats op de rang
lijst van zee-mogcndheden. Het Kremlin
bouwt een bijzonder buigzame vloot, be
staande uit een grote verscheidenheid van
schepen met een even grote verscheiden
heid aan wapens. Het doel van een derge
lijke strijdmacht is duidelijk: de Russen
willen onder alle omstandigheden in elk
deel van de wereld kunnen opereren. Wat
de Russische duikbootvloot betreft, is het
zelfs zo, dat zij aan de top staat. Op het
ogenblik zijn er 500 duikboten in actieve
dienst en staan er 50 op stapel. Bovendien
blijkt uit de laatste berichten waarover
deskundigen beschikken, dat Rusland zes
atoomduikboten in dienst heeft of op sta
pel heeft staan.
Het staat wel vast, dat een atoomonder
zeeër (van 2800 ton) reeds dienst doet in
de Oostzee. (De Amerikanen hebben een
zestal atoomduikboten in dienst en er
staan er minstens zes op stapel. Rond 1967
willen ze 75 van dergelijke schepen in
dienst hebben, waarvan er veertig zullen
zijn uitgerust met geleide projectielen.)
Wanneer mer* de verschillende marines
met elkaar vergelijkt blijkt, dat Rusland
in feite meer duikboten heeft dan de rest
van de wereld bij elkaar. Wat het loslaten
van enkele honderden onderzeeërs op de
oceanen betekent in tijd van oorlog laat
zich gemakkelijk raden. We behoeven
hiervoor slechts terug te denken aan de
Duitse duikboten in de tweede wereld
oorlog, die de geallieerden enprme verlie
zen hebben toegebracht. En dan was dit
nog maar een fracite van wat de Russen
in een eventuele oorlog kunnen loslaten.
Enkele jaren geleden heeft men op de
Atlantische Oceaan een soort .volkstelling'
gehouden. Op een bepaalde dag voeren er
2373 schepen onder Navovlag, terwijl er
2496 aan het laden of lossen waren in de
verschillende havens. Als men een kleine
gemiddelde tonnage aanneemt, dan blijkt,
dat op die ene dag 6,5 miljoen ton goede
ren op zee was, terwijl iets meer in de
havens werd verwerkt. Dit was dus in
vredestijd. Hoeveel meer zal dit dan niet
zijn in oorlogstijd. Amerika, de grootste
Navo-mogendheid, ligt in feite het verst
van alle strijdtonelen verwijderd. Dit be
tekent dat de Verenigde Staten al hun
aanvoer over zee moeten laten gaan, wat
dus direct een enorme aanzwelling van het
er een continu-aanvoer van middelen zijn
om de bevoorrading in stand te houden.
Hoewel uiteraard ook de luchtvaart een
deel van het vervoer ter hand zal nemen,
staat dit toch niet in verhouding tot de
hoeveelheid die per schip kan worden ver
voerd.
Uit dit alles blijkt, dat het voor de Navo
een levensbelang is om het overwicht op
zee - dat de westelijken op het ogenblik
hebben - te behouden. Het is duidelijk dat,
omdat het belang van het zeetransport zo
groot is, ook daarop de grootste dreiging
zal komen. De Russen behoeven) voor hun
zeeverkeer niet zo beducht te zijn als de
westelijke landen. Rusland heeft een an
dere economie en ook uit het oogpunt van
geografische omstandigheden zijn Ruslands
belangen op zee geheel anders. Men zou
het zo kunnen stellen: voor het westen
is het verlies van de zee de dood, de Rus
sen hebben er alleeni wat ongemak van.
Naast het behoud van de zee als trans-
portweg is er nog een andere factor van
grote betekenis, die de noodzaak van een
westers overwicht op zee in tijd van oorlog
onderstreept. We bedoelen hier het zoge
naamde „bombardement vanuit zee" Vroe
ger moesten de schepen, die een dergelijk
bombardement uitvoerden, zich dicht on
der de kust wagen. Het gevolg was, dat ze
onder het bereik kwameni van de vijande
lijke kustbatterijen, met alle gevolgen van
dien. De aanvallers deden dit dan ook al
leen wanneer ze verzekerd waren van een
overwicht in de lucht om de kustbatterijen
te bestoken. Thans ligt het geheel anders.
De invoering van de ballistische projec
tielen heeft de taktiek van het bombarde
ment uit zee totaal gewijzigd. In de mo
derne oorlog zullen de schepen honderden
mijlen uit de kust hun projectielen naar
vijandelijk gebied kunnen slingeren, zon
der zelf gevaar te lopen. Zet men de ge
leide wapens dan nog op een onderzeeboot
die na de lancering direct onder water
duikt en verdwijnt, dan is de dodelijke
dreiging wel duidelijk. De Navo-landen
zijn ook op dit punt kwetsbaarder dan
Rusland. Het westen is omgeven door
zeeën, Rusland niet. Het is gelukkig, dat
de westelijke landen zich het dreigende
gevaar van de Russische marine terdege
bewust zijn. Alle krachten worden inge
spannen om hieraan het hoofd te kunnen
bieden.
(Nadruk verboden)
(Vervolg van pagina 1)
„Men mag een onwillig dier zeer zeker
bestraffen, dat doen wij onze kinderen
ook. Dat is een kwestie van opvoeden en
geen mishandeling, maar bijvoorbeeld een
onwillig paard met de scherpe kant van
een schop tegen zijn benen slaan, dat zijn
zaken waartegen wij optreden en protes-
terenl"
PIJNLOOS DODEN
De heer Imbosch, lid van de Ned. Ver.
van Politiedierenbescherming is ook ver
bonden aan de Veenendaalse afdeling. Hij
is de man die het meest met de harde
praktijk in aanraking komt.
Ook hij is van mening dat er veel men
sen zijn die honden en katten houden,
welke in feite niet gewenst zijn. Men kijkt
er niet naar om en laat ze maar zwerven.
Op het politiebureau is in samenwerking
met de Dierenbescherming een apparaat
gestationeerd waar dieren pijnloos gedood
kunnen worden. Katten worden vergast en
honden elektrisch gedood. Per jaar wor
den gemiddeld een honderdvijftig honden
gebracht en een nog groter aantal katten.
De honden worden eerst door een vee
arts gekeurd. Blijkt dat het dier nog in
goede conditie verkeert, dan wordt het
overgebracht naar het asyl „De Hazen
berg", waar het liefderijk wordt opge-
nomeit
Toen dit pijnloos doden bekendheid kreeg,
liep het storm op het politiebureau. De
Dierenbescherming was gedwongen in te
grijpen en liet een stencil circuleren met
de mededeling dat alleen zwerfdieren en
door verkeersongevallen getroffen dieren
opgenomen zouden worden. Wy citeren
verder letterlyk: UW HOND! Indien u
meent zich van uw huisdier te ontdoen
dan bent u verplicht er een ander goed
tehuis voor te zoeken.
ACTIVITEITEN
Hoe cru het moge klinken, er hebben
zich in en om Veenendaal ergerlijke ge
vallen van dierenmishandeling voorge
daan. Een rat, die levend in een val ge
vangen was, werd overgoten met petro
leum, daarna in brand gestoken en los
gelaten!
Zelfs op de begraafplaats in onze ge
meente worden vogelnesten verstoord. Ko
nijnen en hazen sterven] de verstikkings
dood in een lugubere strik. Onlangs wer
den zes jonge honden van ongeveer vier
weken oud uit een luxe wagen, langs de
kant van de weg gezet, en alleen gelaten.
Deze voorbeelden - en het zijn niet de
enjge - zijn voldoende om aan te tonen
dat de Dierenbescherming geen overbo
dige luxe is.
Men wil ook graag de jeugd erbij be
trekken, omdat, zo schrijft de Dierenbe
scherming „jonge mensen de dieren,
meestal erg goed begrijpen. Zij verstaan
de angst van het weerloze dier voor de
dikwijls ruwe omgeving. De jeugd wil
wat doen, zelfs wel vechten voor het
weerloze dier!"
De plaatselijke Dierenbescherming heeft
een klein aantal leden, maar het is een
kern die dag en nacht klaar staat om het
dier, dat zo sterk van de mens afhankelijk
is, te helpen. Het dier kan niet spreken,
alleen uit zijn ogen straalt vaak de dank
voor de toegestoken hand.
Dat U tegenwoordig al een koelkast kunt huren voor nog geen
2,— per week? (Huur- plus stroomkosten.)
Dat als U zo'n koelkast of boiler of fornuis e.d. op P.U.E.M.-
conditie wilt huren U zich maar even met ons in verbinding be
hoeft te stellen en wij verder alles voor U in orde maken?
BERGWEG 15 - VEENENDAAL - TELEFOON 2623
GROTE SORTERING KAMPEERBEDDEN
STOELTJES - TENTEN - SPIRITUS
VERGASSERS
HOLLEWEG 3 VEENENDAAL
gevuld met vruchten en
opgespoten met slag
room vanaf
krijgbaar
f 3,ver-
Kerkewijk 15, Veenendaal, Telefoon 2365
zonder chauffeur
Wij verhuren o.a.
VOLKSWAGEN
BUSJE 1960 Samba,
in 2 kleuren, met
open dak en radio,
25 ct. per km, incl.
benzine.
Verder verhuren wij
de nieuwste
OPELS REKORD
1960, 18 ct. per km
incl. benzine.
H. v. d. Dikkenberg
Valleistraat 69
Veenendaal, Tel. 3510
Gortstraat 49 - Veenendaal
Veenendaal
april
Van vrijdag 21 t.m. maandag 24
vrijdag 7.30 uur, zaterdag 9 uur,
zondag 7.30 uur, maandag 7.30 uur
Deze film berust op historische feiten en is o.a.
samengesteld uit geheim archiefmateriaal, dat
kortelings door de geallieerden werd vrijgegeven.
Toegang 18 jaar.
Zaterdag 22 april 7 uur en zondag
23 april 3 uur
Een vrolijke detective-film met veel humor....
zang en muziek. Toegang alle leeftijden.
Van dinsdag 25 t.m. donderdag 27 april
Elke avond 7.30 uur
(DE SICILIAANSE VRIJBUITER)
Een ongekend hevige guerilla-oorlog zal u 2 uur
aan uw stoel gekluisterd houden. Toegang 18 jr.
Rijwielstalling naast het theater
Plaatsbespreken dagelijks van 1 tot 2 uur aan
de kassa, 10 cent, ook telefonisch: 2376
VENDELSEWEG, VEENENDAAL, TELEF. 2376
(17) Aram is reeds opgesprongen, als hij het ang
stige gelaat van Presto gezien heeft. „Wat is er
aan de hand?" vraagt hij en stamelend vertelt de
knaap: „De stalknecht! Hij is weg! Vertrokken!"
Aram staat een ogenblik als aan de grond genageld.
„Vertrokken!" roept hij dan uit. „Hoe kan dat nu?
De man was nog niet eens helemaal van zijn ver
wondingen hersteld! Ge moet u vergissen, Presto!"
Maar terwijl hij de knaap volgt naar de zieken
kamer, weet hij in zijn hart dat Presto zich niet
vergist. Binnen enkele ogenblikken bevestigt de
heelmeester Presto's verhaal. Hij heeft de zieke,
vroeg in de ochtend, nog bezocht en em redelijk
wel bevonden. Met de bedoeling de man nog enkele
uren rust te gunnen, heeft hij zich teruggetrokken,
doch toen hij een paar uur later opnieuw kwam kij
ken, was de zieke verdwenen. „Hij heeft echter een
boodschap voor u achter gelaten," zegt de heel
meester, terwijl hij Aram een gekreukeld en bedui
dend stukje perkament overhandigt. „Heb dank
voor alles, wat ge voor mij gedaan hebt! Ik mag u
echter niet langer in gevaar brengen!" staat er met
sierlijke letters op geschreven.
(Wordt vervolgd)