Cnsseler rib
Aardbeien op sap
Macaroni gesneden, 250 gramspak, van 22 voor 19
Tomatenpuree
Plantenmargarine
Slaolie
Echte chocoladekorrels
ballon-fluit GRATIS
Pnladino vruchtenveimouth
Chocolade tabletten
Pudding diverse smaken, 2 zakjes, van 28 voor 25
SIMON DE WIT
TIPS VOOR DE ZOMERVAKANTIE
Parijs
BIJ SIMON
DE
WIT
Vanille FROU-FROU ..„47 V,;
begrafenis
ADVERTEREN DOET VERKOPEN
mannelijk personeel
Postdienst Amsterdam
MACHINES EN
MENSEN
weekvoordelen die u
zeker niet wilt missen!
blijft uw voordeligste kruidenier
elektriciens en
elektromonteurs
(in.)
NAAR FRANKRIJK EN SPANJE
Aapje per ijlbode naar
röntgenkamer
NATUURBAD „DE ZANDING"
vraagt MANNELIJK EN
VROUWELIJK PERSONEEL
gelegenheid tot dansen
Koninginnedag en 5 mei
BELEGEN VOLVETTE
500 gram,
van 155 voor
Voor een
A. W. de H a a s
Met adverteren
werden de grootste
zaken gebouwd,
met niet adverteren
de beste vergeten.
HOOGOVENS IJ MUIDEN
woning beschikbaar
Postdistrict Amsterdam vraagt:
voor bestel werkzaam heden
FEUILLETON
Frankrijk, met name Parijs - en voor velen is dat Frankrijk compleet - en de
Rivièra, zijn al tientallen jaren reisdoel geweest van velen. Met recht, want in
Parijs ging voor menigeen de wereld open en aan de azuren kust, de Cöte d'Azur,
vond men de zon en het klimaat, waarmee de Nederlander zo schriel bedeeld
wordt. Wat lange tijd voor de upperten gereserveerd was, kan nu door iedereen -
genoten worden, want afstanden tellen niet meer en de kosten zijn niet onover
komelijk.
Per trein en per autocar brengt men
er U snel naar toe en beide mogelijk
heden hebben arrangementen die ver
bluffend veel geven voor verbazend
weinig geld. Betrekkelijk dan. Aan het
handje van goede leiding krijgt men
een globale indruk van de wereldstad,
neen, deze wereld op zich en men kan
er van goede verzorging en onderdak
verzkerd zijn. Wie het avontuur niet
schroomt en wie liever op eigen gele
genheid ronddwaalt, behoeft heus niet
verloren te lopen of erg duur uit te
zijn. Natuurlijk, men moet een beetje
van wanten weten, liefst toch wel wat
Frans kennen en uit zijn ogen kijken.
Inlichtingen kan men hier in Neder
land inwinnen bij de Franse Toeristen
Service (F.T.S.), Rokin 128, Amsterdam
tel. 020-35252, die algemene gegevens
verschaft of bijzondere als u daarnaar
vraagt. Weet men niet een beetje de
weg in Parijs, dan doet men goed van
tevoren een hotel te reserveren, des
noods voor één nacht, dan kan men,
als men er eenmaal is, wel verder zien.
In ieder geval is men dan de eerste
nacht onderdak. Ook kan men het er
op aan laten komen en zich in het Gare
du Nord wenden tot de Höstesse de
Paris, die gaarne voor u een hotel op
spoort, als u haar de klasse en het ar
rondissement opgeeft. Pensions zijn
goedkoper dan hotels, zoals overal,
maar begin met een hotel, als u ten
minste geen pensionadres door vrien
den of kennissen is doorgegeven. Reis
per bus en goedkope métro (koop een
carnet van 10 ritten; dat bespaart u
30%) en eet in de kleine restaurantjes.
Het menu hangt buiten, zodat u kunt
zien wat het eten u zal kosten, even
als de wijn. Bent u geen held in Frans,
houdt het dan op „prix fixe", dan weet
u precies waar u er mee af bent. Gun
u de luxe om eens bij Café de la Pax,
Les Deux Magots of andere beroemde
café's te gaan zitten, maar onthoudt,
dat op de kleine terrasjes van een ar-
tisten- of studentencafé de wijn en de
koffie even lekker en veel goedkoper
zijn. Ook in de cafetaria's kunt u goed
koop, maar niet zo gezellig, eten. Ga
niet naar de grote Opéra als U geen
frontplaats wilt betalen, want dan er
gert u zich maar. Overigens hebt u de
uit tientallen theaters, honderden bios-
BOERDERIJBRANDEN FEBRUARI 1960
In de maand februari 1960 zijn in ons
land 12 boerderijbranden voorgekomen,
waarbij een boerderij vernield of zwaar
beschadigd werd.
Een van deze branden kwam voor in
Friesland; drie in Overijssel; één in Gel
derland; drie in Zuid-Holland en vier in
Noord-Brabant.
De directe schade, door deze branden
aangericht, wordt geraamd op 314.150,
Eén van deze branden werd veroorzaakt
door kunstmoeder bij brandbaar materiaal;
één door hitte-uitstraling van petroleum
kachel; drie door kortsluiting; één door
spelen met vuur; één door foutieve schoor
steenconstructie; één door uitstromen
brandbare vloeistof uit tankwagen na aan
rijding; één na vonken uit schoorsteen;
één door gebruik van zgn. Engelse kabel;
terwijl in twee gevallen de oorzaak onbe
kend bleef.
Bij deze branden kwamen 35 koeien, 29
varkens en 300 stuks pluimvee om.
Dank zij zijn grote liefde voor de dieren
heeft hoofdoppasser Radema van Ouwe
hands Dierenpark snel kunnen ingrijpen,
toen hem op een ochtend bleek, dat een
lief klein aapje op tot nog toe onverklaar
bare wijze een pootje had gebroken. De
dierenarts van het park achtte het raad
zaam, dat het beestje onmiddellijk naar
de veeartsenijschool in Utrecht zou wor
den vervoerd voor een nader onderzoek,
daar de achterpoot aanvankelijk niet kon
worden gespalkt. Het aapje nam plaats in
de directie-auto en in de röntgenkamer te
Utrecht aangekomen bleek al spoedig dat
zich een breuk bevond in het bovenbeen.
Vanwege de moeilijke plaats kon het apen-
beentje niet worden gezet, maar een snel
aangebracht rekverband bracht uitkomst.
Op de terugreis naar de Grebbeberg was
de pijn al vrijwel geweken en keek het
diertje zijn oogjes uit op die vreemde om
geving, die hij helemaal niet gewend was.
Hij werd extra verwend met lekkere
6noepjes en wordt nu liefderijk verpleegd
in het park, waar hij ongetwijfeld spoedig
weer geheel hersteld zal kunnen ronddar
telen op het apenterras.
TAPTOE OP KONINGINNEDAG
Het bestuur van de vereniging „Oranje
dag" te Rhenen deelt mede, dat het pro
gramma op Koninginnedag is uitgebreid
met een taptoe, te verzorgen door de mu
ziekvereniging „Oefening Baart Kunst" op
het Fred. v. d. Paltshof.
copen en allerlei gelegenheden om uw
avonden en nachten door te brengen.
BUITEN PARIJS
Maar ook buiten Parijs vindt men
Frankrijk, zelfs verder dan Versailles
en Fontainebleau! De kunstliefhebbers,
die in Parijs kunnen zwelgen in oude
en nieuwe kunst, vinden elders de ka
thedralen, de 50 kastelen langs de
Loire, de plaatsen-als-monumenten
(Avignon, Rocamadour, Carcasonne e.d.)
het schone, landelijke Bretagne en
Normandië (zo zwaar getekend door de
invasie) en de onvolprezen Rivièra.
De Zon-expres brengt u daar naar
toe, maar ook weer talloze reisbureaux
en natuurlijk het vliegtuig. Klassieke
namen zoals Nice, Menton, Juan les
Pins, Beaulieu, Saint Raphael, schieten
u te binnen, met nog zo veel andere.
U kunt daar terecht in hotels pen
sions, bungalows, campings, al naar ge
lang uw beurs of ambities.
Voor vele duizenden gaat hier jaar
lijks een droomvakantie in vervulling.
Toeristenkaart en pas (mits niet lan
ger dan vijf jaren verlopen) volstaan
als grensdocument.
Automobilisten doen goed inlichtin
gen in te winnen bij KNAC of ANWB.
Wie op eigen gelegenheid naar Zuid-
Frankrijk gaat, moet er wel op reke
nen, dat logies en eten daar duur zijn.
SPANJE
De laatste jaren is het bezoek van
toeristen aan Spanje met sprongen om
hoog gegaan. Standplaatsreizen wor
den steeds meer gearrangeerd en ook
de mogelijkheden voor „zwerfreizen",
waarbij de comfortabele autocars de
reizigers van dag tot dag honderden
kilometers in dit grote land verplaat
sen, nemen elk jaar toe. Het land ligt
ver weg. Reist men per bus, dan is
men drie dagen kwijt voor men de
Spaanse grens gepasseerd is. Geen
nood, het vliegtuig brengt ook hier
redding en de drie dagen worden tot
een halve dag gereduceerd.
Vijf dagen bijna kan men nu langer
profiteren van de kostelijke zon aan
de Costa Brava, de Costa del Sol of op
Mallorca, en sinds enkele jaren ook al
op Ibiza. De zwervers op eigen gele
genheid vindt men ook op de wegen
van Spanje, maar in het algemeen reist
men toch liever per autocar of per
vliegtuig. Diep geniet men van de
mooie steden haar kunstwerken en ge
bouwen, van de Spaanse folklore, de
dans, de fiere mannen en zwartogige
vrouwen, van de woeste natuur in de
bergketens, van de blauwe zee langs
de kust; men wordt geïmponeerd door
rotsige hoogvlakten en sombere ravij
nen en geniet of walgt van de stieren
gevechten; men vraagt zich af hoe zo
veel rijkdom naast zoveel armoede kan
bestaan. Men geniet van de goede wij
nen en mijdt de olijfolie (de rode wijn
is een goed tegengif evenals ruim
broodgebruik); geniet van de vele goe
de visschotels en schotels van geheim
zinnige samenstelling; men experimen
teert lachtend met de tuitkannetjes
wijn en laat zich verrassen door de
kracht van de Aniz del Mono.
Kortom, men geniet overvloedig en
krijgt overal zon toe. Die in het bin
nenland, in de hete zomermaanden,
wel eens kan tegenstaan, maar die aan
de kust steeds welkom is.
Treinreizen in Spanje zijn niet voor
iedereen aantrekkelijk. Vooralsnog is
men dus het best af met reizen vol
gens arrangementen, hetzij per trein
naar Spanje en dan verder met de au
tocar, hetzij per vliegtuig heen of terug,
of vice versa. Er zijn allerlei moge
lijkheden.
BADPLAATSEN
Langs de Cost Brava rijzen de hotels
als paddestoelen, maar dan van het
reuzesoort, uit de grond. De gemoede
lijke vissersplaatsjes, met hun eigen
sfeer, raken er door in de verdrukking,
maar ze zijn er nog, gelukkig! Sitges,
Calella e.d. komt men in elk prospec
tus tegen. (En ginds natuurlijk de buur
lui!) Wie iets van de oude sfeer wil
proeven, kan het misschien beter iets
zuidelijker zoeken, aan de Costa d'Oro
(de Gouden Kust) en het bijvoorbeeld
houden op Calafell, een typisch oeroud
stadje, 60 kilometer van Barcelona en
Tarragona, waar ook modern ingerich
te hotels te vinden zijn. En zo zijn er
wel meer nog niet al te zeer „vertoe-
ristiseerde" kustplaatsjes.
Men vergelijke de prospectussen van
diverse reisbureaux en bepale dan zijn
keuze. Die keuze is groot genoeg.
Vele „zwerfreizen" maken een ruime
omweg door Portugal en andere gun
nen hun deelnemers een tweedaags
verblijf in Tanger, waar men het Oos
ten, toch weer geheel anders van sfeer
dan Zuid-Spanje, kan leren kennen.
Maar niet iedereen heeft voldoende
dagen vakantie tot zijn beschikking om
het alleméal mee te maken, ofschoon
de combinaties met vliegreizen, zoals
we al zeiden, de mogelijkheden ver
groot hebben.
Voor Spanje heeft men een pas no
dig, maar geen visum. Wie naar Tanger
(Marokko) wil, dient een pas te hebben
„voor de gehele wereld", voor het ver
krijgen waarvan de belastinginspecteur
zijn toestemming moet geven!
Nadruk verboden)
in- of extern voor seizoen-arbeid
Persoonlijke aanmeldingen kantoor te Otterlo.
Eventueel telefoon 0 8383-244
HOTEL CAFE RESTAURANT
„La Campagne"
Nieuweweg, Veenendaal
Aanvang 8 uur.
Y 4 - V. V
125
100 gram,
van 69 voor
2 blikjes,
van 130 voor
extra geconcentreerd,
3 blikjes, van 57 Yoor A
2 pakken, van 78 voor
grote fles, van 99 voor
bij aankoop van
een pak a 200 gram
de beste, 150 gramszakje voor slechts Aw
Voor uw kinderen een feestelijke
literfles, van 190 voor Jl§ V
melk, naturel of hazelnoot, per stuk
Geldig van donderdag 28 april t/m woensdag 4 mei
Veenendaal komen wij gratis horen en bezorgen: Tel. 201 5
HOOFDSTRAAT 39 - VEENENDAAL
met auto's zijn wij speciaal
ingericht
4-8 persoons auto's
disponibel
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerkewijk 91, Telef. 2845
De Koninklijke Nederlandsche Hoogovens en Saai
fabrieken N.V. en aangesloten bedrijven N.V. Mekog,
Cemij N.V. en Breedband N.V. te IJmuiden vragen
in verband met verdergaande uitbreidingen
voor haar reparatie- en onderhoudsdiensten.
Ervaring op het gebied van sterkstroominstallaties
benevens het bezit van het diploma VEV sterk
stroommonteur strekken tot aanbeveling.
Voor hen, die slechts een gedeeltelijke opleiding
genoten of beperkte ervaring op sterkstroom-
gebied hebben opgedaan bestaat de mogelijkheid
door middel van een bedrijfscursus zich verder
in het vak te bekwamen.
Min. leeftijd 25 jaar, max. 45 jaar.
Het aanvangsloon is afhankelijk van de functie en
de mate van vakbekwaamheid. De lonen zijn ge
baseerd op werkclassificatie overeenkomstig de
CAO in de Metaalindustrie.
Sollicitaties (schriftelijk) te
richten aanHoogovens-
IJmuiden, Personeelszaken,
Aanneming Arbeiders, kamer
1-3, Hoofdkantoor, met ver
melding van naam, voornaam,
iieb.datum, geb.plaats, vol-
edig adres en de werkzaam
heden die werden verricht
Voor gehuwden
komt een
x Geboden wordt:
een verzekerde toekomst
goede sociale voorzieningen
een loon, dat op 25-jarige leeftijd f 89,92 bruto per week kan
bedragen
een toeslag voor onregelmatige diensten van gemiddeld f 4,- tot
f7,- per week (afhankelijk van de leeftijd en de plaats van tewerk
stelling)
een vakantie van 15 werkdagen - met 4% vakantietoeslag per jaar.
voor gehuwden met eigen huishouding een volledige vergoeding
van de reiskosten voor gezinsbezoek eenmaal per week en een
vergoeding van 90% van de pensionkosten, totdat te Amsterdam
een woning is toegewezen
voor jeugdige ongehuwde krachten een gedeeltelijke, doch zeer
gunstige vergoeding van reis en/of pensionkosten.
Sollicitaties te zenden aan de directeur van het Postdistrict Amsterdam. Indien u
eerst nog nadere inlichtingen wilt ontvangen kunt u onderstaand formulier, na
invulling en ondertekening in een ongefrankeerde enveloppe zenden
aan de chef van de afdeling Personeelsadministratie,
Postdistrict Amsterdam, N. Z. Voorburgwal 182
Amsterdam-C.
Ondergetekende
..(adres)
(naam)
...(geboortedatum)
zal gaarne nadere inlichtingen ontvangen omtrent de funktle van besteller te
Amsterdam Postdistrict.
(plaats)
(datum)
(handtekening)
PTT
DOOR WESSEL SMITTER
22
Het lag voor de hand, dat ik met
Normans plan niets kon beginnen. Het
was te laat. De praatjes over sluiting
waren meer dan geruchten. De ge
sprekken gingen nu over de wijze,
waarop je het goedkoopst er doorheen
kon komen, dat je de huur maar niet
moest betalen en zolang mogelijk met
je geld moest doen. De jonge kerels
maakten hun plannen hardop en vloek
ten er lustig bij, maar de ouderen, die
getrouwd waren, keken ernstig, luis
terden en hielden hun mond. Zij waren
nog bang voor de opzichters.
In de middag werd het nog erger. Om
half drie ongeveer kwamen de gene
rators niet meer door en we hoorden,
dat de mensen niet meer behoefden te
werken en naar huis waren gestuurd.
De helft van de wagentjes op de band
waren leeg en de mannen begonnen
weg te lopen, naar de toiletten te gaan
zonder toestemming. De anderen de
den dan het werk van hun buurman
erbij. Als de eerste weer terugkwam,
wisselden ze. Hierdoor werd de band
op halve snelheid gehouden en toch
hadden wij, helpers, meer te doen dan
we konden. De opzichters schreeuwden
en renden heen en weer op lege wagen
tjes, maar zij hadden niets meer in te
brengen. De kwaliteit van het werk was
onbeschrijfelijk. Eén derde van de mo
toren, zei men, werd teruggestuurd en
bij de uit-elkaar-neem-band, waar de
afgekeurde motoren, die de laatste test
niet konden doorstaan, uit elkaar ge
nomen werden en de stukken op de
transportbanden, waar al het elektri
sche gereedschap in omgekeerde rich
ting ging, werden teruggezet, lagen de
motoren hoog opgestapeld op de grond
en alles was er in de war.
Ik ging nu eens hier, dan daar naar
toe. Bij de toiletten tegenover onze
afdeling was het propvol en de wildste
verhalen gingen rond. Amos, die altijd
een meester in het verspreiden van ge
ruchten was, vertelde iedereen, dat me
neer Holt alle mensen in de fabriek
zou ontslaan en alleen maar lui uit
Arkansas en negers weer zou aanne
men. Bill, de Rus ten einde raad, om
dat iemand hem verteld had, dat de
hele fabriek naar Grand Rapids zou
worden verplaatst, omdat meneer Holt
van de opruiers wilde afkomen, die het
hem in Detroit lastig maakten. Eén
man, die een oom op het grote kantoor
had en die van alles op de hoogte was,
zei, dat meneer Holt met een Diesel
auto kwam en dat de hele fabriek een
jaar dicht zou blijven.
Jerry stond op het randje van een
kist en keek uit het raam. „Ze hebben
ze gesloten", brulde hij. „Er komen
geen cylinderblokken meer door."
„Wat gesloten?" schreeuwde iemand
anders.
„De hoogovens", zei Jerry. „Ze halen
de slakken weg. Een paar Holtpolities
staan erbij te kijken."
Norman stad zijn hoofd door de deur.
Hij zag me.
„Hee, eraf", zei ik tegen Jerry.
„Waarom ga je niet aan 't werk? Wij,
helpers, kunnen het niet meer af." Jer
ry kwam eraf, een paar lui gingen
weg en Norman drong naar binnen. Hij
keek tamelijk kwaad en ik dacht, dat
hij wat zou zeggen, maar hij hield zijn
mond, wat heel verstandig was, want
een paar kerels zouden maar al te
graag aan het bekvechten zijn gegaan;
het kon hun nu toch niet meer sche
len, of ze er uit gingen.
De Rus, die een vrouw en vier kin
deren had, baande zich een weg naar
Norman. „Hoe is het? Gaan we eruit,
of niet?" zei hij.
„Hoe weet ik 't?" zei Norman. „Mij
hebben ze niets verteld."
„Ja en óls je d'r iets van wist", zei
de Rus, „zou je niet het lef hebben
het ons te vertellen. Ik wed, dat je de
ontslagbriefjes al in je zak hebt."
„Ik heb geen tijd om er met je over
te bekvechten", zei Norman en weg
was-ie. De Rus lachte.
Tegen het einde van de werktijd werd
het nog een groter chaos. Tweederde
van de wagentjes was leeg en de man
nen gingen naar elkaar toe om een
praatje te maken of probeerden hun
uitgeleende gereedschap terug te krij
gen. Dit moest worden ingeleverd.
Toen de bel ging, hingen de ontslag
briefjes bij de klokken. Niemand was
ook maar in het minst verbaasd. Er
was geen bepaalde tijd om terug te
komen aangegeven en we hoorden, dat
we vrijdags ons geld kregen.
Russ en ik lieten onze kaarten pon
sen en vertrokken. Hij leek in 't geheel
niet terneergeslagen.
„Wel," zei hij, terwijl we het hek
uitliepen, „dat was dat, ik ga niet meer
terug, behalve om het geld te halen,
dat meneer Holt men schuldig is. We
hadden eerder moeten gaan, maar we
hadden het lef niet.
Morgen gaan we op stap en nemen
een paar goeie baantjes aan."
„Een heleboel anderen zullen er net
zo over denken", zei ik. „Wij die het al
eerder meegemaakt hebben, zijn niet
zo optimistisch als jij."
„Als ik lust heb om te werken", zei
hij, „dan werk ik. Ik heb altijd nog
wel een baantje kunnen krijgen, als ik
het nodig had. Al die praatjes, die je
overal hoort over mensen, die werk
willen hebben en het niet kunnen krij
gen, da's grotendeels pure nonsens."
„Heb je ooit geprobeerd een baantje
te krijgen", vroeg ik, „in een plaats,
waar dertig of veertigduizend man te
gelijk naar huis gestuurd zijn?"
„Nee."
„Nou, morgen", zei ik, kun je zien
hoe dat is. Holt is alleen maar het be
gin. Andere zaken, winkels, fabrieken,
kappers en transportmaatschappijen
zullen morgen hun mensen links en
rechts gedaan geven. Zij doen van al
les om op hun lopende onkosten te be
zuinigen en ze houden zich koest, tot
dat Holt weer opent. Ik heb wel eens
gelezen, dat de tram alleen al twee en
twintig duizend dollar per dag ver
liest als Holt sluit. Andere zaken verlie
zen ook geld. Dus trekken ze allemaal
hun buikriem aan en wachten af. Dat
doen wij ook als we handig zijn."
„Da's helemaal verkeerd, Bennie",
zei hij. „Wij zullen onze hersens ge
bruiken. De anderen zullen een paar
dagen rusten voor ze erop uitgaan. Wij
gaan morgen vroeg de fabrieken langs."
„Het klinkt goed, Russ, maar ik heb
het meer meegemaakt. We zijn een
paar maanden zonder werk en als we
weer beginnen, komen we terug aan de
band om motoren in elkaar te zetten."
„Mij niet gezien. Ik heb genoeg ge
had van dat werk, een beetje te veel
zelfs. Vrijdag ga ik voor het laatst te
rug om mijn loon te halen."
„Als je het haalt", zei ik, „moet je
die vijf dollar maar bij Holt laten en
je insigne zo lang mogelijk bewaren.
Zolang je je insigne hebt, sta je op de
loonlijst."
„Zolang ik het insigne nog heb", zei
hij, „heeft meneer Holt mijn vijf dol
lar nog. Als ik terug ga om mijn cen
ten te halen, dan wil ik meteen alles
hebben."
Zo dacht hij erover. Maar in de vol
gende paar weken gebeurde zoveel, dat
hij mijn raad opvolgde.
DONKERE WOLKEN
Een week nadat we naar huis waren
gezonden, zochten Russ en ik nog werk.
Niet dat we er iets van verwachtten,
maar we hadden toch niets anders te
doen. Bovendien toonde mevrouw Ret-
tinelli, de moeder van Rita, plotseling
belangstelling in de komst van de klei
ne en 's ochtens tegen een uur of negen
stormde ze als een wervelwind het
huis in. Dan moesten wij onze biezen
pakken.
Met een nadenkend gezicht liep Russ
met me mee. „Bennie," zei hij, ik heb
er over gedacht, hoe ik dat kind zal
noemen als 't komt. Ik noem hem
„Bennie", naar jou. Wat vind je daar
van?"
„Da's geweldig", zei ik. „Da's ge
weldig Russ". Meer kon ik niet zeggen
en dat was ook niet nodig; zo had hij
het 't liefste, voelde ik.
Russ wist lang niet alles over het
krijgen van kinderen. Hij dacht nu wel
niet, dat ze door de ooievaar werden
gebracht, maar toch was hij niet erg
op de hoogte. Je kon wel zeggen, dat
zijn opvoeding in die richting verwaar
loosd was.
Rita was al lang van plan naar het
Holt-ziekenhuis te gaan. Ze had ge
hoord, dat alles daar op rolletjes liep,
omdat meneer Holt veel nieuwigheden,
die in de fabriek uitgewerkt en gepro
beerd waren, daar toegepast had.
De doktoren ponsten aan de klokken
en droegen insignes net als wij. Ieder
een betaalde hetzelfde, iedereen kreeg
dezelfde behandeling.
Rita had zich daar laten onderzoeken
om te zien of alles in orde was. Ze was
van de ene naar de andere dokter ge
gaan. Ze had ons ervan verteld. Iedere
dokter had zijn eigen instrumenten,
waarvoor hij verantwoordelijk was,
kleine priemen en lichtjes. Iedere dok
ter deed zijn eigen speciale werk en
anders niets. Ze werden experts net
zoals wij.
De een had een hamer en gaf een
slag op de knieën, een ander stak een
lampje in je keel en liet je „A a ah"
zeggen, weer een ander onderzocht je
hart met een soort instument als op
de slotinspektie voor het testen van de
motoren werd gebruikt.
Rita en ik vonden het systeem alle
bei geweldig, maar Russ lachte erom.
„Zoals ik het begrijp", zei hij, „heeft
meneer Holt het zó uitgewerkt, dat
bijna alles automatisch gaat. Als de
kinderen tenslotte komen, gaan de
vrouwen er zeker aan de ene kant in
en komen er aan de andere kant weer
uit, net als bij de montage. Iedere dok
ter heeft zijn eigen werkje aan de band
en als de vrouwen aan het eind komen,
is alles klaar. Er is waarschijnlijk een
machinale borstel o mde kinderen te
bewerken en iemand om de nummers
er op te stempelen."
Er waren er meer, die het Holt-zie
kenhuis niet je-dat vonden. In de fa
briek was eens het verhaal rondgegaan
over een vrouw, die per ongeluk op de
kraamband terecht was gekomen. Ze
was zelfs niet in positie, maar toen ze
aan het eind van de band kwam, had
ze net zo goed een kind als al de ande
ren. Maar het was een mechanisch kind
- het was in twee kleuren geverfd en
met pluche bekleed, het had van alles
behalve een reservewiel en bumpers en
die horen niet bij het standaardmodel.
(Wordt vervolgd)