Onder vier ogen Onder vele ogen Oxforö kleding heeft U PHOENIX „KALVOmEST VERF-GLAS VAKANTIE PLANNEN? In het succes aan Uw kant PHOENIX SPORT AGIO Service Station „RENSW0UDE" KOOPMANS MEÉLFABRIEKEN ZIMMERMAN ZOON KUNSTMELK-KALUOMEST aan de top! KALUOMEST „OBER...!" De wereld van gasten en.... gastheren Het Rode Kruis TBABYDERM35?£! De vlucht uit de Vallei Fa. Lee wis Kü^lbK boekhouder M.PLOEG NIEUWSTE T YPE BIO RHENEN ADVERTEREN DOET VERKOPEN GLASSLIJPERU TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 3 JUNI 1960 Nr. 44 Vóórhellere Boby-huidje OXFORD HEREN-EN JONGENSKLEDING GARAGEBEDRIJF KAPOK D.van Bruggen Banketbakkerij 250 gram Margriet sprits 0,75 7 Pinkster cake'jes voor 1- Alle brood is voor de Pinksterdagen in plastic verpakt RHENEN ACHTERBERG Carrosseriebedrijf carrosseriebouwers plaatwerkers lassers houtbewerkers VOLKSWAGEN of VOLKSWAGENBUSJE Dorpsstraat 112, Renswoude „De vierkante Recruut" „Zolang er mensen zijn" „Opstand der Khyber-Horden" DE resultaten WW LEEUWARDEN fa. R. Middelhoven „Ik had de zilveren bruiloft al achter de rug", vertelde laatst een groot moeder, „toen ik voor het eerst in mijn leven met mijn man in een andere stad geslapen hebbij de aanstaande schoonouders van mijn zoon." Zoals zij zijn er nog zovelen van de „oude garde", die nimmer of nooit ver buiten de plaats hunner inwoning kwamen. Maar de ontzaglijk toe genomen verkeersmogelijkheden zorgden voor een complete omwenteling en een vakantiereis naar het buitenland behoort voor velen tot de be reikbare mogelijkheden. Daarbij maakt men ook kennis met het hotel leven. Ook het bezoek aan restaurants en café's is aanzienlijk toegenomen. Huismoeders, die naar de stad trekken om inkopen te doen, vinden het de gewoonste zaak van de wereld om ergens een kopje koffie (soms met wat er bij) te gaan drinken. Auto en autobus maken de mens .mobiel' en hij komt veel meer dan voorheen in aanraking met de beroeps-gastheren, die hun brood verdienen in wat men met een verzamelnaam benoemt „het Horeca (ho tel-, restaurant- en café) bedrijf. Slechts weinigen echter beseffen, wat er daar allemaal achter de schermen gebeurt. Slechts weinigen ook weten wat er komt kijken vóór men zich in dit bedrijt een vakman noemen magdat een man in een zwart pak nog geen kellner is en dat dat men een zware opleiding moet vol gen vóór men zich kok mag noemen. Het horecabedrijf heeft iets geheimzin nigs en dat zit hem ook al in de eigen taal, die men spreekt en schrijft. Hoewel wij in Nederland, merkwaardig genoeg, iedere kellner met het Duitse „ober" aanspreken, is Frans eigenlijk horecataal. Daar zijn niet slechts de menu's met hun dichter lijk uitheemse benamingen voor wat wij nuchter een oselapje noemen met-wat-er- op, maar ook het personeel is streng inge deeld in groepen. ZWART EN WIT Het „zwarte korps", de mannen die wij kellners noemen, heeft streng afgebaken de taken en bevoegdheden en de „chef de rang" staat hoger dan de „commis de rang", als merkt men dit verschil uiterlijk niet op. Het gaat er niet alleen maar om, een kopje koffie zonder morsen naar een klant te brengen. Het „fijne werk" krijgt men te zien wanneer de kellner boven zijn spiritusstelletje de vis of het vlees vakkundig trancheert of wanneer de som- melier, de wijnkellner, advies geeft aan de hand van de wijnkaart. Indrukwekkend zijn de prestaties van het „witte korps", de mannen in de keu ken, die zo zelden voor het voetlicht tre den, behalve wanneer na een bijzonder fijn diner de tafelpresident het verlangen te kennen geeft, de kok zijn compliment te maken. Dat is het korte ogenblik van glo rie voor uren van sloven entranspi reren! De geweldige, die in de keuken van het grote restaurant zijn scepter zwaait, is de chef de cusine, de opperkok. Zijn wakend oog gaat over alles en' zijn bijzondere zorg gaat uit naar de meesterstukken, de „pièces de milieu", die men op de feest- telijke tafels ziet prijken en waaraan men onmiddellijk de artist herkent. Hij wordt bijgestaan door een groep specialisten voor de voorgerechten, de koude schotels, ge vogelte, vlees en vis, ijs en gebak, die ie der meesters zijn in hun vak. Ieder kent zijn eigen taak en is daarvoor bekwaam gemaakt door scholing en ervaring. Ja, ook, en tegenwoordig vooral, door scho ling. DE MAARSCHALKSSTAF In dit bedrijf heeft iedere jongeman, die zin heeft in het vak, de maarschalksstaf in de ransel. Hij kan het ver brengen en veel verdienen, al moet hij zich er wel rekenschap van geven, dat het een veel eisend bedrijf is, dat men dit werk met hart en ziel moet doen. Het stelt ook hoge eisen aan de per soonlijkheid, want het is een bedrijf waar in „dienen" het een en het al is, maar waarin men ook een zeldzame mensen kennis verwerft. Dan valt het niet altijd mee het juiste midden te vinden tussen laffe ogendienst en fooienjagerij enerzijds en hooghartige superioriteit aan de ande re kant. Ook theoretisch moet men heel wat in de mars hebben. Talenkennis is een eerste vereiste, vooral in ons land met zijn vele buitenlandse reizigers. Verder moet men alles weten van keu ken en kelder, warenkennis, hygiène en bovenal de vaardigheid verkrijgen door telkens weer herhaalde oefening, om al die handelingen te verrichten die de vak man doen herkennen. Het spreekt vanzelf dat wie die inder daad van een maarschalksstaf droomt, d. w.z. als ideaal heeft eens een leidende positie te verwerven, hetzij in het hore cabedrijf, hetzij bij boot- of luchtvaart maatschappij als hofmeester, nog heel wat bij zal moeten leren: bedrijfsorganisatie, kent geen rassendiscriminatie, geen onderscheid naar geloof, overtuiging of huidkleur. Het staat voor iedereen op de bres; als het moet, ook voor u. SCHAAR U DAARACHTER MET EEN RUIME GIFT WIE WORDT NEDERLANDS VELLINGS- KAMPIOEN 1960? Vor de Bos- en Houtdagen 1960, die op 14, 15 en 16 juni a.s. te Apeldoorn in Berg en Bos zullen worden gehouden, zijn bos- arbeidswedslrijden uitgeschreven. Deze zullen omvatten: een vaardigheidswedstrijd een motorzaagwedstrijd een veilingswedstrijd De vaardigheidswedstrijd zal bestaan uit een vijfkamp, waarbij verlangd wordt: een stamstuk door te hakken; over een even- wichtsbalk te lopen; het kruien over een wipplank, twee schijven van een stam af te zagen en een knalkurk met één bijlslag tot ontploffing te brengen. Bij de motorzaagwedstrijd moet hout, dat op onderleggers rust met een motor- zaag worden gekort. Iedere deelnemer mag zijn eigen motorzaag meenemen. De veilingswedstrijd omvat het vellen van grove dennen, het uitsnoeien (afhak ken van takken) en schillen van de schors van de gevelde bomen, tenslotte het op stapels leggen van de ontschorste stam men. Al deze handelingen moeten door één man in handkracht worden verricht. Tij dens deze zware wedstrijd, die niet min der dan vier uren zal duren, moeten zo veel mogelijk stammen worden opgewerkt. Behalve de kwantiteit wordt ook de kwaliteit van het werk beoordeeld. Oeze wedstrijden worden gehouden op 15 juni. Arbeiders uit bosbouw en houthandel kunnen aan de verschillende wedstrijden deelnemen. De winnaars uit beide categoriën - bos bouw en houthandel - van vaardigheids wedstrijden en motorzaagwedstrijden ko men op de 16e juni tegen elkaar uit in een finale. Er zijn fraaie prijzen - ten dele geld prijzen - beschikbaar gesteld. De uitrei king geschiedt op 16 juni aan het slot van de Bos- en Houtdagen 1960. Dan zal ook bekend worden gemaakt wie zich Nederlands vellingkampioen 1960 mag noemen. economie, boekhouden, gezwegen nog van wat men moet weten, kennen en kunnen om het bedrijf niet slechts goed te behe ren, maar ook aantrekkingskracht te doen uitoefenen op de bezoeker. VELE MOGELIJKHEDEN Ook voor hen, die hun levenstaak zoe ken in het horecabedrijf, is vakonderwijs onmisbaar. De duur van zo'n opleiding be draagt (mede afhankelijk van de voorop leiding) twee drie jaren. Voor hen, voor wie dat te bezwaarlijk is, is er de mogelijkheid als leerling te worden opgenomen in een bedrijf, dat hiervoor een speciale erkenning heeft en waar de leerling dus niet maar de duvels toejager is, maar al werkend het vak leert. Eén dag in de week krijgt hij dan de gelegenheid voor het volgen van de dag cursus. Deze opleiding duurt vier jaren. Dan kan men kiezen of men de oplei ding voor ondernemer wil volgen, dan wel die voor „rangen" in het zwarte of witte korps. (Zij die er meer van willen weten, wenden zich tot de Stichting Vakonder wijs Leerlingwezen Horecabedrijven, Johan de Wittlaan 8 te 's-Gravenhage). De omvang van het horecabedrijf neemt gestadig toe, want steeds meer mensen zijn „op weg" en steed meer toeristen komen naar Nederland. Voor goede vakmensen is er in dit be drijf altijd werk, maar men wordt geen goed vakman zonder vorming. In die vor ming zijn theorie en praktijk dooreen ge weven zoals in vrijwel geen ander bedrijf. En wie hier geleerd heeft waarlijk gast heer te zijn, hetzij als „commis de rang" als bedrijfsleider, voor die staat heel de wereld gastvrij open (Nadruk verboden) (Vervolg van pagina 1) Met de grootste moeite bereikten we langs de kade, klauterend over puin de boten, Rijnaken, van binnen bestre ken met carbolineum. De dag was reeds gedaald, zodat de kinderen direct in slaap vielen op de harde vloer van de schuit, overvol mensen, stoffig, vuil. Een vliegtuig wierp een rode lichtkogel die alles in een spookachtige gloed zet te. Last van eigen vuur, verklaarde een ingeweide. Hoe benijdden wij toen weer degenen die op de wal waren achtergebleven en de nacht buiten zou den doorbrengen, vochtig en koel, maar fris en veilig. Zijn wij niet levend in een massagraf afgedaald, vroegen velen met geschokte zenuwen zich af. Tot overmaat van ramp misten wij onze bagage, zodat wij noch dokono, «ook kleren, noen voedsel hadden en weinig sliepen die nacht. Nimmer begroetten wij blijder het ochtendlicht. Eindelijk werden de aken weggesleept. Stroomafwaarts, de twee de tocht begon. Ondanks alle leed, alle gevaren, kon ik toch niet nalaten, op de luiken gezeten, te genieten van de heer lijke meiochtend. Langzaam schoof het prachtige rivierlandschap met zijn im mense ruimte voorbij, de intieme dorp jes in die weidsheid weggedoken, de oude kerkjes achter de dijk, aan de verre horizon torenspitsen. Het aan schouwen van het wegschuivend land schap schiep rust, kalmeerde ons. Welk een rust, welk een harmonie, welk een schoonheid: de dorpen, de hoeven in het lover, de lenige rivierbochten en boven alles de diaphane hemelHet land van Herman de Man! Nabij Langerak gingen de boten des middags voor anker. De sleepboot ver dween, hetgeen verontrustte. Door varen ging echter ook niet, want op en langs de Maas werd hevig gevochten. Aan wal gaan was verboden. Uren lang lagen wij geïsoleerd op het water. De schuit geleek een gestoorde bijen korf, waarin de bevolking steeds druk ker, nerveuzer werd. Het ruim daverde en rumoerde al maar luider van gon zende, schreeuwende, huilende en gil lende stemmen: de mensen waren een paniek nabij, die slechts voorkomen werd toen in de vooravond de schepen gekeerd werden om aan de overkant te meren. We mochten van boord. Dankbaar gingen wij aan wal. Intens laaide de liefde tot het leven in ons op na al die uren in de benauwende van stof oververzadigde ruimte van de aak te hebben doorgebracht. Wij voelden ons als herboren, herleefd. Gulzig sno ven we de prikkelende avondlucht op en vonden het verrukkend ons weer te kunnen bewegen, te wandelen, met an deren van gedachten te wisselen. Velen zeiden nóóit meer aan boord te komen na die dagen van verschrikking, want ieder was besprongen geweest door de onheilspellende gedachte: men zou de schepen voor transportvaartuigen van militairen aanzien en ze bombarderen. Het werd koel die avond en daarom doken wij weer vroeg in de donkere romp van de schuit, spaarzaam verlicht door een enkele olielamp. Het dorpje Langerak hadden we tevoren nog be zocht: niets dan een buurtje, een kerkje een kroegje, wat winkels, een schooltje. Er was wel geen brood, maar toch iets eetbaars te koop in een winkeltje, en iets te drinken in een primitief kroegje, waarvan de kastelein wel nooit ge droomd zal hebben zijn gelagkamer zo vol te zien! Bij dat winkelen was alleen reeds het gaan door het hoge gras een genot, een genade, een besef nog te leven. Hoe konden wij vergeten, dat het een dagelijks wonder is te leven, om met de dichter Bloem te spreken. Temidden van het leven zijn wij in de dood, zingt een oeroud kerklied. Er voeren wij toen niet de omkering dier waarheid? Herwonnen wij niet het le ven te midden der doodsgevaren? Een frontsoldaat, een zekere Ulrich Fust, verhaalt in een gedicht hoe hij en zijn wapenmakkers, na in de loopgraaf af gelost te zijn, in Montfaugon plots een bloeiende geurende Sering aanschou wen in een verlaten tuin. Bedwelmd plukken zij de tere bloesems en kussen ze wie schoener Frauen Hand." Ze trekken verder: In den rauhen Haen- den Trug ieder einen kleinen Flieder- strauss. Die Freude in uns wollte gar nicht enden, Und laechelend traemten alle von zu Haus. Mochten de hellepoorten ooit open springen en de verdoemden vrijlaten, dan zullen zij de Schepper niet inniger danken. Als unsre Herzen sprachen vor Verdun im Mai." Dieper en feller dan wij moeten die soldaten het wonder van het leven in dit symbool gezien hebben. De tweede nacht kwam, de lampen moesten gedoofd. Er gebeurde wel niets maar toch verheugde ons opnieuw het krieken van de dag, de eerste Pinkster dag. We aten wat en gingen toen aan wal, waar we in de zon gingen liggen in de luwte van een dijkje. Weldra speelden de kinderen onbezorgd en vrij, terwijl wij mijmerden over de Pink sterwoorden: De Geest des Heren ver vult het aardrijk. Hoe was dit te rijmen nu de geest van Mars de wereld be heerste? Nü, na jaren, valt het gemak kelijker de disharmonie op te merken tussen het onzienlijk goddelijke en het zichtbaar menselijke; tóen viel het ons vreemd en zwaar. Op de middag kwam er bericht dat de boten naar Schoonhoven gesleept zouden worden. Eindelijk dan weg van het water, de gevaarlijke stroom. Het oude stadje lag onbehaaglijk stil in de zon, onder sterke militaire bewaking. De ontscheping duurde lang. Nóg enige uren dus in de beklemming van de boot. Bezoedeld stonden we te wachten. De aken leken ons ééns zo benauwend. Er waren oude mensen aan boord gestor ven, kinderen waren geboren, er waren ongelukken gebeurd, sommigen hadden hun geweten ontlast in een openbare belijdenis van zonden, een levensbiecht. Zou onze exodus nu werkelijk eindi gen? Dit was de tweede vlucht der Veenendalers binnen een eeuw. De eer ste greep plaats in 1855, toen de Greb- bedijk bezweek. Vóór wij de boten verlieten, sprak een dominee stichtende en troostende woorden over het mysterie van Pink steren, woorden, die de vrouwen tot tranen toe ontroerden. Daarna bad hij improviserend, eerbiedig en treffend. Wij wisten: terwijl wij baden, werd er ook in de loopgraven, stellingen en ka zematten gebeden. Ik dacht aan de veldprediker, die ik de vorige dag ont moet had, rustig, evenwichtig, klaar om de stelling in te gaan voor zijn ge vaarlijk werk, de helm veilig boven het fijne vergeestelijkte gelaat. Ik herinnerde mij de aangrijpende verzen van de soldaat Jean Marc Ber nard, die niet terugkeerdezijn prachtig De profundis moge hier volgen Du plus profond de la tranchée Nous élevons les mains vers vous, Seigneur! ayez pitié de nous Et de notre ame dessécheée Car plus encore que notre chair, Notre ame est lasse et sans courage Sur nous s'est abattu l'orage Des eaux, de la flamme et du fer Vous nous voyez couverts de boue, Dèchireés, haves et rendu Mais nos coeurs les avez-vous vus Et faut-il, mon Dieu, qu'on l'avoue? Nous sommes si privés d'espoir, La paix est toujours si lointaine, Que parfois nous sarvons a peine Ou se trouve notre devoir Eclairez-nous dans ce marasme, Re'c on fortez-nous et chassez L'angoisse de nos coeurs harassés Ah! rendez-nous l'enthousiasme Mais aux Morts qui tous ont été Couchés dans la glaise et le sable, Donnez le repos ineffable, Seigneur! ils l'ont bien mérité WIJ v w.rh.w» uiu l»Cli VI IJ „V. v V.1 talen: Uit het diepste van de loopgraaf, Heffen wij onze handen naar U op, Heer! erbarm U over ons, En over onze verdorve ziel. - Want meer nog dan ons lichaam, Is onze ziel moe en moedeloos. Op ons is de storm der wateren, van het vuur en het ijzer neergestort. - Gij aanschouwt ons, overdekt met slijk, Verscheurd, ontkracht en afgemat.... Maar onze harten, mijn God, ook die hebt Gij gezien. En wilt Gij, dat men het U bekenne? - Geheel beroofd van hoop zijn wij, De vrede is immer zo ver, Dat wij soms nauwelijks weten, Waar onze taak wacht. - Verlicht ons in dit kwijnend verval, Beur ons op en verdrijf de angst uit onze vermoeide harten. O, geef ons de geestdrift terug. Maar, Heer, geef de doden, Die allen ontsliepen in de klei en het zand, Geef hun de onuitsprekelijke rust, Heer! die zij wél verdiend hebben. Als uit een donkere mijn mochten wij eindelijk omhoog klimmen naar het licht. Op de kade wachtten met takken groen gecamoufleerde auto's. Wij kwa men in een gesloten veewagen terecht. Ik vroeg de richting: Haastrecht. God dank, wég van de rivier, die verderop bij Rotterdam een Acheron, een smar- tenstroom moest zijn, naar men ver telde. Door een opening zie ik het zon nige groene landschap van de Krimpe- nerwaard. De auto raast denderend over de weg door het land van de Vlist en van al die oude stadjes en dorpen met een klank van eeuwen in in hun naam. Hoe verder wij van Schoonhoven raken, hoe landelijker het wordt, hoe eenzamer en boom- armer. Aan de einder priemen de spit sen der torens, héél ver blauwt het fijne silhouet van Gouda. Wij razen langs weteringen en tochten, over rus tieke brugjes en langs boerenhoeven, waar de mensen nieuwsgierig staan te kijken. We vergeten het, dat het zon dag is. Weet men hier niets van de oorlog, gaat het leven hier zijn gewone gang? Het zou ons niet verwonderen, als we opeens de klok hoorden luiden voor de namiddagdienst. Zou dan alles weer goed worden? De hoop rijst weer in onze harten Plots rijden we een stil plaatsje bin nen, Haastrecht aan de IJssel. We bui gen een straatje in, stoppen voor een verenigingsgebouw, stappen uit, wor den geregistreerd en gaan binnen. Eens schreef in tedere verbazing over de ge woonste dingen de dichter Paul van Ostayen: Dag stoel aan de tafelEn waarlijk, een stoel is waard begroet te worden na zó'n boottocht. Ik mag wel zeggen: we „ontdekken" stoelen, water, zeep, thee. Dezelfde avond nog werden we bij gastvrije burgers ingekwartierd in een rustiek huis onder oude beuken. We sliepen weer in een bed, een nooit besefte weelde. Haastrecht blijft onuitwisbaar in on ze dankbare herinnering en het plateel bordje met het wapen, een stadspoort van goud in een veld van azuur, is een symbool van de gastvrijheid en goed heid die wij er mochten ondervinden, zoals andere Veenendalers elders har telijkheid genoten. Een week zijn wij gebleven, de week van het bombardement van Rotterdam, waarvan de as met half verbrande pa pieren als cassabons, kwitanties, tijd schriften als een regen in de tuin van onze gastheer neerdaalden; de week van de capitulatie, van het binnentrek ken der Duitsers. Vrijdag 17 mei, nog stralender dan de vorige, keerden we weer. In spanning reden we van Eist af naar Veenendaal, zou het verwoest zijn? Zou ons huis er nog staan? Veenendaal bleek behouden I D. Philips. KERKEWUK19 VEENENDAAL TEL.2646 GIR0491270 Veenendaal, Nieuwe weg 41 Telefoon 2535 LQkauto en begrafenisrtjden Dealer v. d. Wartburg Taxi en au torsies Bruidsauto en trouwrQden is nu goedkoop dus laat nu uw matrassen bijvullen of vernieuwen Reeds meer dan 25 jaar het adres voor het repareren van uw matrassen en meubelen. VRAAGT EENS PRIJS Emmalaan 11 - Veenendaal Telefoon 2552 Week-end reklame Herenstraat-Grebbeweg tel. 324 tel. 386 tel. 367 (heren met remnaaf) r AGIO V0 GEVRAAGD te Veenendaal voor zo spoedig mogelijk een Die tevens genegen is lichte mag.-werkzaamheden te verrichten. Liefst in bezit van rijbewijs. Brieven onder nr. 5383 aan het bur. van dit blad. vraagt voor direkt volslagen, halfwas en leerlingen en een HULP voor diverse werkzaam heden (gep. komt hiervoor in aan merking). Aanmalden: B. v d. Bosch straat 121, telefoDn 327, Amerongen. HET MEEST SPORTIEVE... COMPLETE JEUGDRIJWIEL (geen kinderfiets) VOOR DE LAAGSTE PRIJSI De troef van Phoenixde trots van iedere scho lier... deze Phoenix jeugdfiets! Uitgevoerd in prachtige twee-kleuren combinatie. Geheel com pleet: lamp, dynamo, kettingkast, slot, bagagedrager, jasbeschermer en gereedschaptasje. Een fantas tische fiets. Onverwoestbaar-sterk, ongeëvenaard veilig! Ook de ideale fiets voor kleine personen... tegen een prijs, die er graag voor betaald wordt BESPREEK NOG HEDEN UW voorzien van radio en schuifdak. D« wagens zijn all risk verzekerd en voorzien van bui tenlandse papieren Sienianase papieren Telefoon 08387-254 Depot Veenendaal: J. LOURENS, J. P. C. Leinweberstraat 39, Telefoon 3529 Depot Scherpenzeel: M. J. VAN ROSSUM, Glashorsterdijk 78, Telefoon 03497-583 Zaterdag 4 juni 7.30 uur Zondag 5 juni 3 uur Norman Wisdom als soldaat veroorzaakt een chaos in het leger. Toe gang alle leeftijden. Zondag 5 juni 7.30 uur en maandag 6 juni (2e Pinksterdag) 7.30 uur, vertoning van de mees terlijke, dramatische film in kleuren met Lana Turner, John Gavin en Sandra Dee. Een film zonder weerga! Een film om nooit te vergeten. Toegang 14 jr. Maandag 6 juni (2e Pinksterdag) 3 uur, ver toning van de sensatio nele avonturenfilm met Tyrone Power en Terry Moore. INDIA! De geheimen van de fakirs en de strijd tegen de woeste lanciers van Kurran Kham. In cinemascope en kleuren. Toeg. 14 jr. Phoenix banden steeds fabrikaat Vredestem. Op de voorjaars-veetentoonstelling in Sneek waren de titel kampioens-mestkalf en de ere-prijs voor de beste groep mestkalveren, voor dieren gemest met KUNSTMELK - KALVOMEST met KALVOMEST WORDT EEN HOGE WINST BEHAALD. door het lage voederverbruik door de prima vleeskwaliteit door de snelle groei door de zeer concurrerende prijs. VRAAGT UW WEDERVERKOPER Wenst u «en versnelling Dan Sturmey-Archer' Hoogstraat 22 - Veenendaal TELEFOON 2261 - HANDELSVERENIGING - TELEFOON 2261 SANDBRINKSTRAAT 1 VEENENDAAL

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 5