HOUTSPECIALIST Horlogerie van MANEN VAKANTIE PLANNEN? Cnèl bruin PIGMA-DERM r DIJKSTRA Service Station „RENSW0UDE Heuvelrugtocht Amerongen met 1500 wandelaars Antoine de Saint-Exupéry Voorzichtig op de Autobahn! verwachting kruideniersvakdiploma AUTORULES KOELKAST DE VALLEI UW BLAD! TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 8 JULI 1960 Nr. 54 Koude van invloed op bezoek concert 's avonds SCHERPENZEEL Jonge reigers als kind in huis (ii.) met en zonder zon IK BEN VLIEGER Bloemsierkunst uit 15 landen op de „Floriade" Grenzeloos verdriet door Maleise beren OVERZICHT VERBOND VOOR VEILIG VERKEER VAKANTIE EN VERKEER B. en w. antwoorden raadsleden Straatje om Ongelukken Vijfjarenplan Busverbinding JOH. BOS FA.F.E.VRUGTE MACH.HOUTBEWERKING BETIMMERINGEN PflTRIMONIUMLAAN 55 - TEL 3520 VEENENDAAL PITMANSCHOOL - GOES De tweede lesavond voor het vindt plaats op 12 juli a.s. Café Geerenstein, ONDEELBARE Hoogstraat 28 - Veenendaal - Telefoon 2521 Beter kan het niet MAATKLEDING MAATKLEDING MAATKLEDING Anne v. Manen Aangifte kleuters GELDERSE KLEUTERSCHOOL Ervaren boekhouder Fa. J. HERTOG Inlichtingen en demonstratie bij Fa. Garage Hoogendoorn Voor Uw vakantie tochten roomboteramandelkoek a 4-00 roomboterkoekjes 1.25 nougat-glacé's 1,00 NIEUWSTE TYPE VOLKSWAGEN of VOLKSWAGENBUSJE Dorpsstraat 112, Renswoude Telefoon 08387-254 Firma Garage Hogendoorn NU is het de tijd huur nu uw een vrouwelijke en een mannelijke kracht Zents kledingbedrijven Btfna vijftienhonderd wandelaars hebben zaterdagmiddag in Amerongen deel- deelgenomen aan de vijfde Stichtse Heuvelrugwandeltocht. Voor de derde maal werd het aangename met het nuttige verenigd, want de netto opbrengst van deze tocht en van het concert 's avonds door de Marinierskapel, kwam ten goede aan het Marine Sanatoriumfonds. Hoewel donkere wolken de gehele fonds was de gehele middag vertegen middag met regen dreigden, is er toch geen druppel gevallen. De 1450 wandel liefhebbers hebben genoten van een bijzondere mooie wandeling in de om geving van Amerongen. Voor het eerst was er dit jaar een route van 35 km toegevoegd, een afstand waarop 70 per sonen zijn gestart. De organiserende wandelsportvereni ging de Woudlopers, aangesloten bij de N.C.W.B. in Midden Nederland had voor een voortreffelijk parcours gezorgd: Op de 10 km afstand gingen 32 groepen van start, waaronder vele scholen uit de omgeving. Op de 18 km waren 22 groe pen vertegenwoordigd. De 25 km was minder in trek, hier zagen we slechts drie groepen. Valkenheide en de Mari nierskazerne uit Doorn hadden twee groepen voor de 35 km afgevaardigd. Met de ruim 250 individuele wandelaars mee werd toch nog een aantal bereikt dat enkele honderden hoger lag als ver leden jaar. De belangstelling van de zijde van de bevolking en van velen uit de directe omgeving was weer groot. Vooral bij de finish heerste er een gezellige drukte die nog werd verhoogd door de Kon. Harmonie uit Doorn, die de wandelaars op de laatste kilometers voor de finish nog wat moed inblies. De tocht had vanzelfsprekend ook de belangstelling van Marine-autoriteiten. Het dagelijks bestuur van het Marine-Sanatorium- AUTO-ONGEVAL Toen de heer E. uit Scherpenzeel zater dagmorgen met de door hem bestuurde driewielige vrachtwagen van de Stations weg naar links een erf op wilde rijden werd hij door een inhalende auto, bestuurd door de heer de H. uit Barneveld, aange reden, tengevolge waarvan beide auto's aanzienlijke schade bekwamen. Persoonlij ke ongelukken kwamen niet voor. woordigd door de voorzitter, de majoor P. Salm en de heren J. H. Cremers en K. Kerkhof. De burgemeester van Amerongen, de heer W. Martens, reikte na afloop de vele beschikbare prijzen uit. De eerste prijzen op de 10, 18, 25 en 35 km gingen resp. naar de vglo-school uit Veenen- daal; Hollandia Tricot uit Veenendaal; Dennenoord uit Doorn en Valkenheide uit Maarsbergen. Bij de militaire groe pen op de 35 km was de eerste prijs voor een detachement Mariniers uit de Van Braam Houckgeestkazerne te Doorn. Waarschijnlijk door het minder pret tige weer 's avonds kreeg de Mariniers kapel der Kon. Marine o.l.v. de kapitein directeur H. C. van Lijnschoten, niet die belangstelling die het verdiend had. Waren het vorig jaar meer als duizend personen die het concert beluisterden, nu werd met moeite een aantal van 500 bereikt. Niettemin zal het Marine Sanatoriumfonds er ook nu weer wel bij varen. TWEE CLANDESTIENE ZENDERS GEPAKT Op 3 juli 1960 hebben opsporingsambte naren van PTT in samenwerking met de Rijkspolitie van Haaksbergen de clande stiene zender, die uitzond onder de namen „Achterhoekse Radio Unie", „AZ vier" en „Marina II en III" opgespoord en in be slag genomen. Procesverbaal werd opge maakt tegen de 18-jarige metaalbewerker M. J. G. W. en de 14-jarige scholier B. B. In Groningen onderging de clandestiene zender „Bremerhaven" hetzelfde lot. Proces-verbaal werd opgemaakt tegen de 27-jarige sjouwerman G. K. Een in het wild levende reiger-pa zorgde onlangs in Ouwehands Dieren park voor nieuw leven. Hij streek neer op de vogelweide, koos er een vrouwtje uit en verdween tot een ieders verba zing na enkele weken weer. Inmiddels kwam zijn kroost ter wereld. Twee lieve jonge reigertjes, thans alweer 40 cm hoog, bevolken het nest. Parmantig kijken zij over de rand de wijde wereld in. Langzaam komt er tekening in de staalblauwe verenpracht van de jonge vogels, die nu alleen door de moeder worden groot gebracht. Men vraagt zich op het park af wat er toch wel met de vader is gebeurd. Zou hij verongelukt zijn of moet hij worden beschouwd als een ontaarde pa? UITSTAPJE OPENBARE SCHOOL Onder leiding van het onderwijzend per soneel maakten de kinderen van de 4, 5 en 6e klasse van de openbare Holevoetschool vrijdag hun jaarlijkse uitstapje naar Den Haag. Een bezoek werd gebracht aan Ma- durodam, Panorama Mesdag, de dieren tuin en het strand te Scheveningen. Tot slot woonden' zij de vertoning van een filmpje bij. Ondanks het koude zo merweer hadden de kinderen zich best vermaakt. SCHOOLWEDSTRIJD Georganiseerd door de zwemvereni ging „Poseidon" werden er zaterdag avond in het gemeentelijk zwembad aan de Willaerlaan door tweeënveertig kinderen van de openbare en bijzon dere school, school wedstrijden gehou den, waarbij gestreden werd om een door Poseidon '59 beschikbaar gestelde wisselbeker. Met een gemiddelde van 27.7 wisten de leerlingen van de open bare school aan de Dorpsstraat, hoofd de heer Th. van der Hoeff, beslag te leggen op de wisselbeker. VOETBALWEDSTRIJD VOOR BEJAARDEN Het eerste elftal van de voetbalvereni ging .Scherpenzeel' speelde zaterdagavond op het gemeentelijk sportterrein aan de Willaerlaan een vriendschappelijke wed strijd tegen een combinatie van de zater- dagmiddagploegen van „Scherpenzeel" en „Valleivogels". De opbrengst van deze wedstrijd kwam Flacon 2.95 Grote flacon 7.50 ten goede aan de uitgaanskas van de Scherpenzeelse bejaarden en bedroeg ruim 66,De zaterdagmiddagcombina tie slaagde er in de wedstrijd met 2-1 in zijn voordeel te beslissen. De wedstrijd stond onder leiding van scheidsrechter A. Veldhuizen. COMPETITIERIT Voor de competitierit, uitgeschreven door de Auto-, motoren- en bromfietsen club „PIOS", verschenen maandagavond éénentwintig bestuurders van auto's, veer tien van bromfietsen en drie van moto ren aan de start bij cafe Marktzicht. De uitslagen waren; als volgt. Auto's: G. v. d. Lagemaat, Woudenberg 57 strafp.; H. v. d. Wetering, Woudenberg 96 strafp.; C. v. d. Wint, Woudenberg 104 strafp.; A. v. d. Lagemaat, Woudenbergg 109 en E. v. d. Kemp, Ede met 112 strafp. Motoren: J. Bebing, Woudenberg, 95 strafpunten. Bromfitsen: G. v. d. Peut 4 strafp.; M. Veldhuizen 5 en R. v. d. Burgt 6 strafp. allen uit Scherpenzeel. DE LUCHTPOST Wedvlucht gehouden op 4 juli vanaf Corbeil. Afstand 442 km. In concours 62 duiven. Los 8.30 uur. Aankomst le duif 16.29.03. Uitslagen: C. Gijsbertse 1, 8; A. Marcus 2; P. Wagensveld 3, 12; E. M. Ver hulst 4, 6; P. van Schaik 5; J. van Oostrum 7, 11; J. W. van Schaik 9 en W. van Ede 10. SCHIETEN De resultaten van de Scherpenzeelse schietvereniging, die maandagavond op de buitenbaan in aktie kwam luidden als volgt: Geweer: J. Overeem, A. Valkenburg en A. Blanken 46; H. Valkenburg Jzn. G. J. de Joode en J. Koudijs 45; A. van Dus- schoten 42; M. Berendse, P. Engelenburg, C. Valkenburg sr., A. Wittenberg en G. v. Eist 41. Buks: 12 meter: A. Valkenburg 47, C. Valkenburg Jr. 46; H. Methorst 45; A. Wit tenberg 43; J. van Eist, A. v. Dusschoten en J. Koudijs 42; R. van Eist, P. Enge lenburg, A. Berendse en A. Blanken 41. Tien ochtenden achtereen heb ik onder die oerwoudbomen met apen geweten, dat ik bevoorrecht was om aan die vertaling te mogen werken. Dat was schrijven, en het deed er niets toe, of mijn eigen eerste twee boeken daarbij tot prutswerk ineen schrompelden. Tien gelukkige dagen ach tereen kende in daar boven Garoet, en het werk schoot goed op hoewel de apen de laatste twee ochtenden op grond van al lengs gegroeide verstandhouding heel af leidend met noten en takken begonnen te gooien. Nu haast dertig jaar later, weet ik mi) nog mijns eersten uitgevers schulde naar. De Duitsers hebben hem, als Saint- Ex, gedood; ik kan het hem helaas niet meer zeggen. Na deze eerste ontmoeting volgde een paar jaar later een tweede, toen ik uit genodigd was om in Parijs te komen kij ken naar de film, welke naar VOL DE NUIT gemaakt was. Daar. in een bioskoop aan de Champs Elysées, zag ik hem voor het eerst: een lange, stevige man, bijna twee meter, zich soms wat onhandig ge- préoccupeerd bewegende een lachend, rond gezicht met een wipneus en expres sieven, beweeglijke handen, waarmee hij 'n harde handdruk gaf en overigens die verbluffende kaartentrucs kon uithalen, die hem op alle vliegvelden beroemd had den gemaakt. Hij stelde mij voor aan z'n vrouw, vergat de film en alle officiële gedoe en had het meteen over de K.L.M. zoals hij later zo vaak zou zeggen: och, ik bén geen schrijver, ik ben vlieger. Het was een vrolijk gesprek. Met vreemden was hij vaak verlegen, niet zelden geheel afwijzend, maar met zijn collega's, een haast baldadige kame raad, vol oud-Franse liedjes, die hij heel graag en opmerkelijk vals zong. Een goede mixer, zoals de Amerikanen zouden zeg gen, maar dan in de eenzaamheid op een veldbed in een hokje van een kamertje, met zijn schrijfmachine op zijn knieen, meteen een magiër én door zijn taalbe heersing én door de rijkdom van zijn iedeën én door zijn fantasie. En die derde ontmoeting, die met zijn nagedachtenis, die eigenlijk niet aan een tijdstip gebonden is? Die vond plaats, toen vlak na de oorlog de Nederlanse burgerluchtvaart weer op poten gezet moest worden. De oorlog die de techniek zover vooruit en de bescha ving zo ver achterop gebracht had, was afgelopen; het was inspirerend aan dat werk te kunnen meehelpen. Parmentier mocht toen de eerste vlucht naar het oos ten, naar Batavia uitvoeren en ik kreeg de eerste vlucht naar de West, naar Su riname en Curasao. We vlogen over een nieuwe ons geheel onbekende route, over de Noordwestkust van Afrika in de rich ting van Dakar. De motoren draaiden als horloges en het was mooi weer van Schiphol tot Suri name toe. Alles bijeengenomen hadden gedachten niet anders dan optimistisch kunnen zijn. Maar de woestijnkust,- die onder onze DC 4 achteuit schoof, was de woestijnkust van de eerste postvluchten van Toulouse naar Dakar. Daar lag, in de diepte in de zengende zon van de Rio de Oro, het fort Juby als een minuscuul don ker vlekje naast een startbaantje. Die vlucht ging niet meer over onbekend ter rein, die ging over het land, dat overbe kend was geworden uit de boeken van de Saint-Exupéry. De kust van zijn beste ver halen, zijn spannendste avonturen, zijn diepste contacten met het tijdeloze in de wind tussen zand en sterren. En de ge dachten aan dat alles maakten dat vlie gen tot iets weemoedigs. Het maakte het vooruitzien uit onze cockpit tot iets bitters en bezorgds, wy hadden de oorlog over leefd en wy konden weer een nieuwe toekomst invliegen. Maar kon een mens op die toekomst vertrouwen of moest ons optimisme eigenlijk goedkoop heten? Neerkijkende op dit land was het onmo gelijk om er niét aan te denken, dat Saint- Ex, die van het vliegen eni van de mens achter de techniek meer begrepen had dan een van ons, die toekomst geenszins zonder zorgen tegemoet gezien had. Ik dacht aan de inhoud van een van zijn laatste brie ven: „Het bedroeft mij om een generatie te zien opkomen, die leeg aan menselijk heid is. Die alleen bars enj berekeningen en bugatti's gekend heeft bij wijze van geestelijk leven en die in de oorlog alleen maar in horden bijeen heeft leren leven. OOK DE JONGEREN De mensen weigeren om tot welke vorm van geestelijk leven dan ook opgewekt te worden. Er is maar één groot werkelijk probleem in dze wereld: aan de mensen een geestelijke betekenis en geestelijke spanning terug te geven. Er is maar één probleem: de herontdekking van een le ven van de geest, dat hoger is dan dat van de intelligentie, de rededót alleen zal hen kunnen bevredigen. Ik heb de indruk, dat wij onderweg zijn naar de zwaartste tijden van de wereld geschiedenis." Een snelle reis naar de zwartste tijden van de wereldgeschiedenis, dié mogelijk heid had hij gezien in de aanstaande vrede, een donkere toekomst voor mensen met ól hun schatten en vermogens, die waar deloos zouden blijken, als zij het leven van de geest zouden gaan loslaten en voor de oude, moë ideologiën geen nieuwe zouden weten te vinden Nee, het had geen zin zijn waarschuwing gemakshalve maar te vergeten. En mis schien waren de zwarte tijden eigenlijk al begonnen. Was niet, kort na zijn dood de eerste atoombom van de wereldge schiedenis al gevallen eni kon die eerste maasamoord al niet het begin zijn van een tijdperk van onderlingen vernietiging van massamensen door massamensen, die geen waardegevoel meer hadden en alleen maar rijk waren aan technische vermogens? De toekomst van het RIJK DER MEN SEN, de gedachte dóóraan bepaalde die derde ontmoeting boven Juby op mijn eerste postvlucht richting Dakar. De gedachte daaraan doet thans nog in hogere mate dan toen beseffen, dat de persoonlijkheid en het werk van de Saint- Exupéry de grootst mogelijke bekendheid verdienen. De weg, die hij (misschien het duidelijkst in OORLOGSVLIEGER) gewe zen heeft, leidt op een voor de moderne mens aanvaardbare wijze van modern on heil vandaan. Menige enquête heeft uitgewezen, dat hij een der meest gelezen Franse schrijvers is, speciaal bij de jongere mensen van dze tijd. Dat maakt zijn werk op nog een extra belangrijke wijze betekenisvol. „FLEUROP-INTERFLORA" EXPOSITIE De omvangrijke manifestatie op het ge bied van bloemsierkunst, ooit ter wereld gehouden, zal van 22 t.e.m. 26 juli a.s. te zien zijn op de „Floriade" te Rotterdam. Dan zal de wereldomspannende bloemis tenorganisatie. .Fleurop-Interflora' in de grote Energiehal, op een oppervlakte van 5700 m2, een keur van bloemstukken, ver vaardigd door de beste vaklieden uit 15 landen, tentoonstellen. Uit België, Duits land, Engeland, Frankrijk, Spanje, Italië, Gostenrijk, Zwitserland, Finland, Dene marken, Noorwegen en Zweden, alsmede uit de Ver. Staten en Zuid-Afrika zullen bloemisten naar Nederland komen om de arrangementen te verzorgen. Bij „Fleurop-Interflora" zijn over de gehele wereld ruim 27.000 bloemisten aan gesloten. Nederland komt op het Europe se continent met 1243 aangesloten bloe misten op de vierde plaats. In 1959 werden tussen alle aangesloten landen ruim 16 miljoen bloemenorders uitgewisseld tot een totale waarde van 300 miljoen gulden. Dat komt neer op 43.843 opdrachten per dag of 30 bestellingen per minuut. Nederland is op de komende expositie vertegenwoordigd met werkstukken van 21 vooraanstaande bloemsierkunstenaars. De verbinding naar de buitenlandse in zendingen zal worden gevormd door een z.g. „Bruidspagode", waarin men op ge zette tijden een bruidsshow kan bewonde ren. De tentoonstelling heeft 2 jaar voor bereiding gevergd. De tentoonstelling wordt geopend door Mr. Jack B. Shearns, voorzitter van „Interflora". In de reeks der „Floriade"-tentoonstel- lingen beloofd de „Fleurop-Interflora"- expositie, gezien zijn unieke karakter, een bijzondere plaats te gaan innemen. Nu reeds spreekt men van het „byou" der „Floriade". Aan de tentoonstelling gaat een inter nationaal „Fleurop - Interflora" - Congres, van 18 t/m 23 juli, in het Rijnhotel te Rot terdam, vooraf. Hieraan zullen enige hon derden bloemisten uit alle delen der we reld deelnemen. Oppasser Ries Hellenkate van Ouwe hands Dierenpark is tussen de Maleise beren gesprongen om een kinderporte monnee te redden. De oorzaak van deze niet ongevaarlijke daad was een ver schrikkelijk verdrietig schoolmeisje, dat huilend bij de berenrots stond en machteloos moest toezien hoe de van plezier grommende beren van haar por temonnee een speelbal hadden gemaakt. De beurs was uit haar tasje in de droge gracht gevallen, die de afscheiding vormt tussen bezoekers en dieren. Al haar zakgeld zat er in, bestaande uit twee dubbeltjes en een kwartje. Hellen kate zag kans het al totaal verscheurde bezit van het meisje uit de berenklau wen weg te grissen. Het kwartje was echter verdwenen. Het meisje was nóg niet tot bedaren te brengen. De oppasser had zo'n mede lijden met het kind, dat hij er een kwartje bij deed. Ook dat vermocht het verdriet bij het tot tranen geroerd kind niet doen verdwijnen. Hellenkate be greep het. Het meisje wilde een nieu we portemonnee hebben en spontaan vroeg hij de vele omstanders om alle maal een kwartje bij te dragen. Welnu, het geld stroomde binnen. Het werd zoveel, dat er misschien wel twee of drie nieuwe portemonnees van konden worden gekocht. De meester van het verdrietige meis je, dat op schoolreis was kreeg de buit mee om er een nieuwer beurs van te kopen. Maar het schreiende meisje begreep in haar onschuld dat alles niet en nie mand ter wereld kon haar geruststellen. Haar portemonnee was verscheurd en al dat ingezamelde geld deed haar niets. Pas veel later, toen de meester met een nieuwe op de proppen kwam, kwam er een lach door haar tranen! UITSTAPJE KLEUTERSCHOOL De leerlingen van de Scherpenzeelse kleuterschool maakten maandag onder lei ding van het onderwijzend personeel hun jaarlijkse uitstapje. Evenals andere jaren bleef men ook dit Jaar dicht bij huis. 's Morgens uitgeleide gedaan door tal rijke moeders, vertrokken de kleuters met twee bussen van de firma De Haas uit Veenendaal naar Soesterberg, waar naar de straaljageractiviteiten werd gekeken. Een meer rustig verloop had de volgende visite die werd afgelegd aan de Soester- duinen waar de meegenomen boterham men werden verorberd. De hiermee opge dane energie kon zich hier ontladen in de uitspanning „De Roskam" bij Baarn, waar tevens een ysje werd gegeten. Het sluitstuk van deze uitgaansdag werd opgevoerd in een kersenboomgaard te Bunnik. Tegenl vijven arriveerden de kleu ters gezond en wel weer bij hun schooltje. Zo is een half jaar weer voofbij En twee maanden achter ons ligt mei De zomer is weer ingegaan Maar is dat echter slechts in naam Want de laatste dagen komt 'n jas Met die koude wind weer goed van pas Maar daaraan moet men in Holland [wennen Zeggen allen, die ons landje kennen Wat meer zon en wat minder wind 'n Temperatuur, die men meer passend [vindt Wenst elk, die met vakantie gaat of is Want eind juni was het behoorlijk fris Aan 'n voorspelling durf ik mij niet te [wagen Doch elk hoop op wat warmer dagen Dan wij momenteel beleven Wat zal de julimaand ons geven? De langste dag is verleden tijd De koekoek zwijgt, zeer tot mijn spijt Zou die nu alweer zijn verdwenen Hij laat verstek gaan rondom Rhenen 'k Had het me ander voorgesteld Dan 't KNMI in de Bilt voorspelt Hopelijk is het maar van korte duur Want 't weer is aardig overstuur Zo gaan wij 't tweede halfjaar in Was 't eerste halfjaar naar uw zin? Ik weet het niet, maar denk steeds zo Mooi weer is steeds een groot kadoo. J. M. Op de grote autosnelwegen, die Europa doorkruisen, gelden speciale regels, welke beslist nageleefd moeten worden in verband met de grote snelheden, die motorvoertuigen hier bereiken. Door onvoldoende afstand te houden tot de „voor ligger" hebben vele automobilisten bijvoorbeeld al een ernstig ongeval veroor zaakt. Het is uitkijken op deze snelwegen. Daarom geeft het Veilig-Verkeers- mannetje u de welgemeende raad: Op de Autobahn geen kinderspel! De tijd is weer aangebroken waarin menigeen op twee of meer gemotoriseerde wielen de wijde wereld intrekt. In dat vakantieverkeer-op-de-lange-af stand speelt de Autobahn een belangrijke rol. Het (veilig) rijden op dit soort wegen eist extra oplettendheid èn het onafge broken in praktijk brengen van een aantal elementaire „spelregels". Spelregels die veelal eveneens gelden op onze vierbaans autowegen, op de autostrada's, op de Routes Nationales en hoe ze verder mogen heten. Het Verbond voor Veilig Verkeer doet deze maand een dringend beroep op alle vakantiegangers, die van de Autobahn gebruik maken, daarbij de navolgende punten in acht te nemen: kijk REGELMATIG in de achteruit kijkspiegel om te zien wat er achter u gebeurt of kan gebeuren; houd bij inhalen de linker rijbaan niet langer bezet dan strikt nodig is. „snij" niet; haal alleen in indien er geen „achter liggers" in uw nabijheid zijn; verlaat u bij het inhalen nóóit op uw richtingaanwijzer; haal nóóit rechts in, het is VER BODEN; gebruik de „lichttoeter" alleen bij dringende noodzaak, anders hindert u anderen; keer nóóit, ook niet met gebruikma king van doorgangen in de midden berm; rijd 's nachts zoveel mogelijk met dimlicht; bedenk dat de waarschuwing „over stekend wild" niet voor niets wordt gegeven; stop alleen op de parkeerplaatsen; stoppen op de rijbaan of op de aan- sluitwegen is verboden; (Vervolg van pagina 1) Dit bracht ook weer de leeszaal als christelijke leeszaal ter sprake. Hier beginnen de moeilijkheden, zei de heer Koppenberg. Een loos etiket; als hier boeken voor alle gezindten verkrijgbaar zijn is het geen christelijke leeszaal meer. Mevrouw Buddingh vond het woord je „christelijk" ook maar een vlag die de lading dekt. De bibliotheek is er voor iedereen en zou het niet beter zijn het bestuur voor te stellen de aandui ding „chr." maar te laten varen, vroeg mevr. Buddingh. De voorzitter: daar is het bestuur het vast niet mee eens. De heer G. J. van Deelen hield vol, dat er in de Veenendaalse leeszaal boe ken verkrijgbaar zijn die in een chris telijke leeszaal niet thuishoren, ook al betoogde de voorzitter ,dat men onder scheid moest houden in boeken, die niet voor jeugdige lezers geschikt zijn, maar dan wordt men hierop door een stempel attent gemaakt. Een nieuwe politieverordening is in aantocht. Dit bleek uit een mededeling van de voorzitter. „Veenendaal-lichtstad". Onder dit motto zou men de gesprekken over de avond- en nachtbranders kunnen re kenen. Om elf uur gaan thans de avond- branders uit. Verschillende raadsleden vonden dit aan de vroege kant. Dan moet het echter half één worden, want op een andere manier kan de PUEM dit niet regelen. Dus: óf elf uur, óf half één. Diverse heren deden er nog een goed woordje voor. Dan toch maar liever half één. Verschillende mensen, die in ploegen werken en laat thuiskomen hebben ook licht nodig en willen na elven nog wel eens een straatje om wandelen. De voorzitter vond het geld weg gooien, maar wil de raad anders: het zou hen de kop niet kosten. Voorlopig blijft het bij het oude; Wet houder Van Kuijk stelde voor af te wachten wat het onderzoek zou op leveren inzake het uitbreiden van de nachtbranders. Spreker vond een gro ter aantal nachtbranders beter, dan een langere avondverlichting. Hiermee kon men akkoord gaan. Het plan voor de verlichting op het v.m. Gelders is binnen. Er komen daar 142 nieuwe lichtpunten en naar de mening van wethouder De Ruiter zou dan het nieuwe gebied niet meer voor oud-Veenendaal onder doen. De heer G. van de Haar (CH) was er dankbaar voor. Het antwoord van b. en w. betreffen de het verzoek om een voorrangskrui sing Klaas Katerstraat-Dr. de Visser straat vonden de heren Stal, Koppen berg en Van Ojik maar onbevredigend. Niet drie, maar meer ongelukken waren daar reeds voorgevallen. De heer Kop penberg had met eigen ogen gezien dat enkele dagen geleden bijna de po- litie-auto op dit punt in botsing was gekomen met een bus. De voorzitter voelde er niet veel voor. Op de duur valt men dan van de ene voorrangsweg in de andere. Borden „gevaarlijke kruising" (een idee van de heer Van Ojik) vond de voorzitter wel aannemelijk. Zo heet dit toelichtend en geruststel* lend Doktersboek.dat gratis Is In gesloten bij een Bobyderm Set, waarin alles voor een vorstelijke verzorging van Baby's tere huidje. I^5üNH^IB5Kriró£Èöj bedenk, dat stoppen op de rijbermen alleen is toegestaan in noodgevallen en wanneer deze berm breder is dan 2, meter; tracht bij pech onmiddellijk uw voer tuig van de rijbaan te verwijderen en maak het overige verkeer óók over dag op voldoende afstand attent op het obstakel; houd u stipt aan eventuele snelheids beperkingen; bedenk dat u de Autobahn niet moogt berijden met motorvoertuigen die niet sneller kunnen rijden dan 40 km/uur; bedenk dat 40% van de ongevallen te wijten is aan het niet houden van voldoende afstand op „voorliggers". Publicatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. ZEEPOST Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de correspondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes, achter de naam van het schip vermeld. Argentinië m.s. „Argentina" (9/7); Brits Oost Afrika s.s „Africa" (9/7). Inlichtingen betreffende de verzendings data van postpakketten geven de postkan toren. Aangeboden woningruil. In 't centrum Amsterdam aan gracht, 2e etage, nieuw bouwwoning met huiska mer, zijkamer, slaapkamer, betegelde keuken, waranda, douche, zolderslaapkamer en zolder. Mooi uitzicht op druk punt. Dicht bij tram en busverbinding, zeer rus tige trap. Alles goed onder houden, veel zon. Gevraagd iets dergelijks in Veenen daal, liefst benedenhuis. Inlichtingen: brieven Rem- brandtlaan 57. Van de 30.000,voor uitvoering van bestratingswerken door derden, wilde de heer Verkuijl 20.000,overhevelen naar de post „onderhoudswerken". Al lerlei kleine klusjes worden door aan nemers opgeknapt en niet alleen die waar geroutineerde stratenmakers voor nodig zijn. Het is zelfs gebeurd, aldus de heer Verkuijl, dat gemeentewerklie den voor een bepaald karwei versche nen, terwijl een aannemer dit reeds onder handen had. Spreker vroeg zich af of dit bij de dienst van gemeentewer ken wel bekend is. Als een aannemer 's winters weinig werk heeft stuurt hij zijn mensen naar de gemeente en deze doen dan werk, dat gemeentewerken zelf kan opknappen. Spreker gaf de wethouder in ern stige overweging dit te onderzoeken, hetgeen de heer De Ruiter toezegde. Dit mocht onder geen beding gebeuren. Overigens moest men deze post niet tè hoog zien. Er wordt ruim 23.000,— op terugontvangen van diverse instel lingen, die kabels e.d. moeten leggen en in wier belang deze werken worden uitgevoerd. Ingevolge de bouwverordening moe ten de reeds bestaande percelen zijn aangesloten op de riolering. Het was echter volgens b. en w. niet na te gaan welke percelen aangesloten zijn. Dat vond de heer Bastmeijer een zwakke argumentering, maar volgens wethouder De Ruiter was het moeilijk uit te zoeken. Echter, de huurders kun nen het zelf aanvragen bij gemeente werken. Deze dienst stelt zich dan in verbinding met de eigenaar. Enkele raadsleden, dat het wegenplan voor „oud-Veenendaal" achterop zou geraken, gezien de voorgestelde verbe teringen op het grenswijzigingsgebied. Verschillende straten werden opgesomd die zeker zo nodig vernieuwd moeten worden als b.v. Holleweg en Buurtlaan. Wethouder De Ruiter had een soort vijfjarenplan voorhanden, maar het duizelde hem, als hij de miljoenen zag, die daarop voorkwamen. Hij zou dit plan in de commissie voor openbare werken aansnijden. Niet bang zijn voor miljoenen, was het oordeel van Mr. Van Leeuwen. Deze was blij dat er een dergelijk plan bestond. Spreker zei, dat de diverse werken over een aantal jaren moesten worden uitgesmeerd en in het betref fende jaar niet uitgesteld, want dan ontstonden er weer moelijkheden. De Streekwerkplaats voor minder- validen heeft thans 80 mensen aan het werk en reeds 5 mensen in het vrije bedrijf geplaatst. Thans bestaan er plannen om ook aan minder-valide vrouwen werk te verschaffen. Dit vergt echter een geheel nieuwe opzet en dit is niet op korte termijn te realiseren, aldus wethouder Van Kuijk. Tijdens de rondvraag deed wethouder De Ruiter de mededeling, dat de ver- keerscommissie van de Kamer van Koophandel opnieuw pogingen zal on dernemen om te komen tot een recht streekse busverbinding noord-zuid (via de nieuwe weg Veenendaal-Oss). Dit is dringend noodzakelijk in verband met het grote aantal werknemers van be neden de Rijn, dat in Veenendaal werkt (437). H.H. Aannemers, STEIGERM ASTEN KORTELINGEN AFRASTERINGS- PALEN, BATTINGS en PLANKEN bij 't bekende adres Middellaan 89 Tel. 3196, Veenendaal Aanmelden: Nieuweweg 133, Veenendaal Meldt u nog heden aan. DE OPLEIDING MET HET HOOGST PERCENTAGE GESLAAGDEN mefc draagt prettiger zit beter wordt naar wens ge maakt maar dan vervaardigd door Er is weer gelegenheid leerlingen op te geven voor de NIEUWE CURSUS van de DE CURSUS BEGINT DINSDAG 23 AUG. Aanmelden aan de school: Prins Bernhardlaan 120 en bij het hoofd, mej. R. A. Koetser, Julianastraat 11, Telefoon 2253 Pr. Bernhardlaan (t.o. Julianakerk) Telefoon 2074 Veenendaal 146 heeft nog enige dagen per week ter beschikking voor het bijhouden van één of meer administraties. Br. onder nr. 5420 aan het bur. van dit blad. Nieuweweg 69 Benzineverbruik 1 17 Nieuweweg 155 - Telefoon 2454 Dealer voor Veenendaal, Eist en Amerongen Amandel pensées, amandelgebak of vruchtencake zijn gemakkelijk om mee te nemen en blijven lange tijd vers Dit geldt ook voor onze over heerlijke Als reclame-aanbiedingen deze week: 250 gram 250 gram i t Enthousiast roept iedereen ha.... gebak van HOOFDSTRAAT 21 Telefoon 2136 BESPREEK NOG HEDEN UW voorzien van radio en schuifdak. De wagens zijn all risk verzekerd en voorzien van bui tenlandse papieren Depot Veenendaal: J. LOURENS, J. P. C. Leinweberstraat 39, Telefoon 3529 Depot Scherpenzeel: M. J. VAN ROSSUM, Glashorsterdijk 78, Telefoon 03497-583 Voor naar Telefoon 2454 Nieuweweg 151-155 Wij leveren ook op P.U.E.M.-condities Elektro-Technisch Installatiebedrüf T. HASSELAAR P. H. van Rijnstr. 6 Telefoon 3216 GEVRAAGD VOOR HULPVERKOOP (liefst vakkundig) Vrijdagsavonds van 7-9 uur Zaterdags van 2-6 uur Brieven te richten aan: Wageningen

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 3