HOUTSPECIALIST
Horlogerie van MANEN
VAKANTIE PLANNEN?
Cnèl bruin
PIGMA-DERM
r
DIJKSTRA
Service Station „RENSW0UDE
Heuvelrugtocht Amerongen met 1500
wandelaars
Antoine de Saint-Exupéry
Voorzichtig op de Autobahn!
verwachting
kruideniersvakdiploma
AUTORULES
KOELKAST
DE VALLEI UW BLAD!
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 8 JULI 1960
Nr. 54
Koude van invloed op bezoek concert 's avonds
SCHERPENZEEL
Jonge reigers als kind in huis
(ii.)
met en zonder zon
IK BEN VLIEGER
Bloemsierkunst uit 15 landen
op de „Floriade"
Grenzeloos verdriet door
Maleise beren
OVERZICHT
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER
VAKANTIE EN VERKEER
B. en w. antwoorden raadsleden
Straatje om
Ongelukken
Vijfjarenplan
Busverbinding
JOH. BOS
FA.F.E.VRUGTE
MACH.HOUTBEWERKING
BETIMMERINGEN
PflTRIMONIUMLAAN 55 - TEL 3520
VEENENDAAL
PITMANSCHOOL - GOES
De tweede lesavond voor het
vindt plaats op 12 juli a.s.
Café Geerenstein,
ONDEELBARE
Hoogstraat 28 - Veenendaal - Telefoon 2521
Beter kan het
niet
MAATKLEDING
MAATKLEDING
MAATKLEDING
Anne v. Manen
Aangifte kleuters
GELDERSE KLEUTERSCHOOL
Ervaren
boekhouder
Fa. J. HERTOG
Inlichtingen en demonstratie bij
Fa. Garage Hoogendoorn
Voor Uw vakantie tochten
roomboteramandelkoek
a 4-00
roomboterkoekjes
1.25
nougat-glacé's 1,00
NIEUWSTE TYPE
VOLKSWAGEN of
VOLKSWAGENBUSJE
Dorpsstraat 112, Renswoude
Telefoon 08387-254
Firma
Garage Hogendoorn
NU is het de tijd
huur nu uw
een vrouwelijke en een
mannelijke kracht
Zents kledingbedrijven
Btfna vijftienhonderd wandelaars hebben zaterdagmiddag in Amerongen deel-
deelgenomen aan de vijfde Stichtse Heuvelrugwandeltocht. Voor de derde maal
werd het aangename met het nuttige verenigd, want de netto opbrengst van deze
tocht en van het concert 's avonds door de Marinierskapel, kwam ten goede aan
het Marine Sanatoriumfonds.
Hoewel donkere wolken de gehele fonds was de gehele middag vertegen
middag met regen dreigden, is er toch
geen druppel gevallen. De 1450 wandel
liefhebbers hebben genoten van een
bijzondere mooie wandeling in de om
geving van Amerongen. Voor het eerst
was er dit jaar een route van 35 km
toegevoegd, een afstand waarop 70 per
sonen zijn gestart.
De organiserende wandelsportvereni
ging de Woudlopers, aangesloten bij de
N.C.W.B. in Midden Nederland had voor
een voortreffelijk parcours gezorgd: Op
de 10 km afstand gingen 32 groepen van
start, waaronder vele scholen uit de
omgeving. Op de 18 km waren 22 groe
pen vertegenwoordigd. De 25 km was
minder in trek, hier zagen we slechts
drie groepen. Valkenheide en de Mari
nierskazerne uit Doorn hadden twee
groepen voor de 35 km afgevaardigd.
Met de ruim 250 individuele wandelaars
mee werd toch nog een aantal bereikt
dat enkele honderden hoger lag als ver
leden jaar.
De belangstelling van de zijde van de
bevolking en van velen uit de directe
omgeving was weer groot. Vooral bij
de finish heerste er een gezellige drukte
die nog werd verhoogd door de Kon.
Harmonie uit Doorn, die de wandelaars
op de laatste kilometers voor de finish
nog wat moed inblies. De tocht had
vanzelfsprekend ook de belangstelling
van Marine-autoriteiten. Het dagelijks
bestuur van het Marine-Sanatorium-
AUTO-ONGEVAL
Toen de heer E. uit Scherpenzeel zater
dagmorgen met de door hem bestuurde
driewielige vrachtwagen van de Stations
weg naar links een erf op wilde rijden
werd hij door een inhalende auto, bestuurd
door de heer de H. uit Barneveld, aange
reden, tengevolge waarvan beide auto's
aanzienlijke schade bekwamen. Persoonlij
ke ongelukken kwamen niet voor.
woordigd door de voorzitter, de majoor
P. Salm en de heren J. H. Cremers en
K. Kerkhof.
De burgemeester van Amerongen, de
heer W. Martens, reikte na afloop de
vele beschikbare prijzen uit. De eerste
prijzen op de 10, 18, 25 en 35 km gingen
resp. naar de vglo-school uit Veenen-
daal; Hollandia Tricot uit Veenendaal;
Dennenoord uit Doorn en Valkenheide
uit Maarsbergen. Bij de militaire groe
pen op de 35 km was de eerste prijs
voor een detachement Mariniers uit de
Van Braam Houckgeestkazerne te
Doorn.
Waarschijnlijk door het minder pret
tige weer 's avonds kreeg de Mariniers
kapel der Kon. Marine o.l.v. de kapitein
directeur H. C. van Lijnschoten, niet die
belangstelling die het verdiend had.
Waren het vorig jaar meer als duizend
personen die het concert beluisterden,
nu werd met moeite een aantal van
500 bereikt. Niettemin zal het Marine
Sanatoriumfonds er ook nu weer wel
bij varen.
TWEE CLANDESTIENE ZENDERS
GEPAKT
Op 3 juli 1960 hebben opsporingsambte
naren van PTT in samenwerking met de
Rijkspolitie van Haaksbergen de clande
stiene zender, die uitzond onder de namen
„Achterhoekse Radio Unie", „AZ vier" en
„Marina II en III" opgespoord en in be
slag genomen. Procesverbaal werd opge
maakt tegen de 18-jarige metaalbewerker
M. J. G. W. en de 14-jarige scholier B. B.
In Groningen onderging de clandestiene
zender „Bremerhaven" hetzelfde lot.
Proces-verbaal werd opgemaakt tegen
de 27-jarige sjouwerman G. K.
Een in het wild levende reiger-pa
zorgde onlangs in Ouwehands Dieren
park voor nieuw leven. Hij streek neer
op de vogelweide, koos er een vrouwtje
uit en verdween tot een ieders verba
zing na enkele weken weer. Inmiddels
kwam zijn kroost ter wereld. Twee
lieve jonge reigertjes, thans alweer 40
cm hoog, bevolken het nest. Parmantig
kijken zij over de rand de wijde wereld
in. Langzaam komt er tekening in de
staalblauwe verenpracht van de jonge
vogels, die nu alleen door de moeder
worden groot gebracht.
Men vraagt zich op het park af wat
er toch wel met de vader is gebeurd.
Zou hij verongelukt zijn of moet hij
worden beschouwd als een ontaarde pa?
UITSTAPJE OPENBARE SCHOOL
Onder leiding van het onderwijzend per
soneel maakten de kinderen van de 4, 5 en
6e klasse van de openbare Holevoetschool
vrijdag hun jaarlijkse uitstapje naar Den
Haag. Een bezoek werd gebracht aan Ma-
durodam, Panorama Mesdag, de dieren
tuin en het strand te Scheveningen.
Tot slot woonden' zij de vertoning van
een filmpje bij. Ondanks het koude zo
merweer hadden de kinderen zich best
vermaakt.
SCHOOLWEDSTRIJD
Georganiseerd door de zwemvereni
ging „Poseidon" werden er zaterdag
avond in het gemeentelijk zwembad
aan de Willaerlaan door tweeënveertig
kinderen van de openbare en bijzon
dere school, school wedstrijden gehou
den, waarbij gestreden werd om een
door Poseidon '59 beschikbaar gestelde
wisselbeker. Met een gemiddelde van
27.7 wisten de leerlingen van de open
bare school aan de Dorpsstraat, hoofd
de heer Th. van der Hoeff, beslag te
leggen op de wisselbeker.
VOETBALWEDSTRIJD VOOR
BEJAARDEN
Het eerste elftal van de voetbalvereni
ging .Scherpenzeel' speelde zaterdagavond
op het gemeentelijk sportterrein aan de
Willaerlaan een vriendschappelijke wed
strijd tegen een combinatie van de zater-
dagmiddagploegen van „Scherpenzeel" en
„Valleivogels".
De opbrengst van deze wedstrijd kwam
Flacon 2.95 Grote flacon 7.50
ten goede aan de uitgaanskas van de
Scherpenzeelse bejaarden en bedroeg
ruim 66,De zaterdagmiddagcombina
tie slaagde er in de wedstrijd met 2-1 in
zijn voordeel te beslissen. De wedstrijd
stond onder leiding van scheidsrechter A.
Veldhuizen.
COMPETITIERIT
Voor de competitierit, uitgeschreven
door de Auto-, motoren- en bromfietsen
club „PIOS", verschenen maandagavond
éénentwintig bestuurders van auto's, veer
tien van bromfietsen en drie van moto
ren aan de start bij cafe Marktzicht. De
uitslagen waren; als volgt. Auto's: G. v. d.
Lagemaat, Woudenberg 57 strafp.; H. v. d.
Wetering, Woudenberg 96 strafp.; C. v. d.
Wint, Woudenberg 104 strafp.; A. v. d.
Lagemaat, Woudenbergg 109 en E. v. d.
Kemp, Ede met 112 strafp.
Motoren: J. Bebing, Woudenberg, 95
strafpunten.
Bromfitsen: G. v. d. Peut 4 strafp.; M.
Veldhuizen 5 en R. v. d. Burgt 6 strafp.
allen uit Scherpenzeel.
DE LUCHTPOST
Wedvlucht gehouden op 4 juli vanaf
Corbeil. Afstand 442 km. In concours 62
duiven. Los 8.30 uur. Aankomst le duif
16.29.03. Uitslagen: C. Gijsbertse 1, 8; A.
Marcus 2; P. Wagensveld 3, 12; E. M. Ver
hulst 4, 6; P. van Schaik 5; J. van Oostrum
7, 11; J. W. van Schaik 9 en W. van Ede 10.
SCHIETEN
De resultaten van de Scherpenzeelse
schietvereniging, die maandagavond op de
buitenbaan in aktie kwam luidden als
volgt: Geweer: J. Overeem, A. Valkenburg
en A. Blanken 46; H. Valkenburg Jzn. G.
J. de Joode en J. Koudijs 45; A. van Dus-
schoten 42; M. Berendse, P. Engelenburg,
C. Valkenburg sr., A. Wittenberg en G. v.
Eist 41.
Buks: 12 meter: A. Valkenburg 47, C.
Valkenburg Jr. 46; H. Methorst 45; A. Wit
tenberg 43; J. van Eist, A. v. Dusschoten
en J. Koudijs 42; R. van Eist, P. Enge
lenburg, A. Berendse en A. Blanken 41.
Tien ochtenden achtereen heb ik onder
die oerwoudbomen met apen geweten, dat
ik bevoorrecht was om aan die vertaling
te mogen werken. Dat was schrijven, en
het deed er niets toe, of mijn eigen eerste
twee boeken daarbij tot prutswerk ineen
schrompelden. Tien gelukkige dagen ach
tereen kende in daar boven Garoet, en het
werk schoot goed op hoewel de apen de
laatste twee ochtenden op grond van al
lengs gegroeide verstandhouding heel af
leidend met noten en takken begonnen te
gooien. Nu haast dertig jaar later, weet ik
mi) nog mijns eersten uitgevers schulde
naar. De Duitsers hebben hem, als Saint-
Ex, gedood; ik kan het hem helaas niet
meer zeggen.
Na deze eerste ontmoeting volgde een
paar jaar later een tweede, toen ik uit
genodigd was om in Parijs te komen kij
ken naar de film, welke naar VOL DE
NUIT gemaakt was. Daar. in een bioskoop
aan de Champs Elysées, zag ik hem voor
het eerst: een lange, stevige man, bijna
twee meter, zich soms wat onhandig ge-
préoccupeerd bewegende een lachend,
rond gezicht met een wipneus en expres
sieven, beweeglijke handen, waarmee hij
'n harde handdruk gaf en overigens die
verbluffende kaartentrucs kon uithalen,
die hem op alle vliegvelden beroemd had
den gemaakt. Hij stelde mij voor aan z'n
vrouw, vergat de film en alle officiële
gedoe en had het meteen over de K.L.M.
zoals hij later zo vaak zou zeggen: och, ik
bén geen schrijver, ik ben vlieger. Het was
een vrolijk gesprek.
Met vreemden was hij vaak verlegen,
niet zelden geheel afwijzend, maar met
zijn collega's, een haast baldadige kame
raad, vol oud-Franse liedjes, die hij heel
graag en opmerkelijk vals zong. Een goede
mixer, zoals de Amerikanen zouden zeg
gen, maar dan in de eenzaamheid op een
veldbed in een hokje van een kamertje,
met zijn schrijfmachine op zijn knieen,
meteen een magiër én door zijn taalbe
heersing én door de rijkdom van zijn
iedeën én door zijn fantasie.
En die derde ontmoeting, die met zijn
nagedachtenis, die eigenlijk niet aan een
tijdstip gebonden is?
Die vond plaats, toen vlak na de oorlog
de Nederlanse burgerluchtvaart weer op
poten gezet moest worden. De oorlog die
de techniek zover vooruit en de bescha
ving zo ver achterop gebracht had, was
afgelopen; het was inspirerend aan dat
werk te kunnen meehelpen. Parmentier
mocht toen de eerste vlucht naar het oos
ten, naar Batavia uitvoeren en ik kreeg de
eerste vlucht naar de West, naar Su
riname en Curasao. We vlogen over een
nieuwe ons geheel onbekende route, over
de Noordwestkust van Afrika in de rich
ting van Dakar.
De motoren draaiden als horloges en het
was mooi weer van Schiphol tot Suri
name toe. Alles bijeengenomen hadden
gedachten niet anders dan optimistisch
kunnen zijn. Maar de woestijnkust,- die
onder onze DC 4 achteuit schoof, was de
woestijnkust van de eerste postvluchten
van Toulouse naar Dakar. Daar lag, in de
diepte in de zengende zon van de Rio de
Oro, het fort Juby als een minuscuul don
ker vlekje naast een startbaantje. Die
vlucht ging niet meer over onbekend ter
rein, die ging over het land, dat overbe
kend was geworden uit de boeken van de
Saint-Exupéry. De kust van zijn beste ver
halen, zijn spannendste avonturen, zijn
diepste contacten met het tijdeloze in de
wind tussen zand en sterren. En de ge
dachten aan dat alles maakten dat vlie
gen tot iets weemoedigs. Het maakte het
vooruitzien uit onze cockpit tot iets bitters
en bezorgds, wy hadden de oorlog over
leefd en wy konden weer een nieuwe
toekomst invliegen. Maar kon een mens
op die toekomst vertrouwen of moest ons
optimisme eigenlijk goedkoop heten?
Neerkijkende op dit land was het onmo
gelijk om er niét aan te denken, dat Saint-
Ex, die van het vliegen eni van de mens
achter de techniek meer begrepen had dan
een van ons, die toekomst geenszins zonder
zorgen tegemoet gezien had. Ik dacht aan
de inhoud van een van zijn laatste brie
ven: „Het bedroeft mij om een generatie
te zien opkomen, die leeg aan menselijk
heid is. Die alleen bars enj berekeningen
en bugatti's gekend heeft bij wijze van
geestelijk leven en die in de oorlog alleen
maar in horden bijeen heeft leren leven.
OOK DE JONGEREN
De mensen weigeren om tot welke vorm
van geestelijk leven dan ook opgewekt te
worden. Er is maar één groot werkelijk
probleem in dze wereld: aan de mensen
een geestelijke betekenis en geestelijke
spanning terug te geven. Er is maar één
probleem: de herontdekking van een le
ven van de geest, dat hoger is dan dat van
de intelligentie, de rededót alleen
zal hen kunnen bevredigen.
Ik heb de indruk, dat wij onderweg zijn
naar de zwaartste tijden van de wereld
geschiedenis."
Een snelle reis naar de zwartste tijden
van de wereldgeschiedenis, dié mogelijk
heid had hij gezien in de aanstaande vrede,
een donkere toekomst voor mensen met
ól hun schatten en vermogens, die waar
deloos zouden blijken, als zij het leven van
de geest zouden gaan loslaten en voor de
oude, moë ideologiën geen nieuwe zouden
weten te vinden
Nee, het had geen zin zijn waarschuwing
gemakshalve maar te vergeten. En mis
schien waren de zwarte tijden eigenlijk
al begonnen. Was niet, kort na zijn dood
de eerste atoombom van de wereldge
schiedenis al gevallen eni kon die eerste
maasamoord al niet het begin zijn van een
tijdperk van onderlingen vernietiging van
massamensen door massamensen, die geen
waardegevoel meer hadden en alleen maar
rijk waren aan technische vermogens?
De toekomst van het RIJK DER MEN
SEN, de gedachte dóóraan bepaalde die
derde ontmoeting boven Juby op mijn
eerste postvlucht richting Dakar.
De gedachte daaraan doet thans nog in
hogere mate dan toen beseffen, dat de
persoonlijkheid en het werk van de Saint-
Exupéry de grootst mogelijke bekendheid
verdienen. De weg, die hij (misschien het
duidelijkst in OORLOGSVLIEGER) gewe
zen heeft, leidt op een voor de moderne
mens aanvaardbare wijze van modern on
heil vandaan.
Menige enquête heeft uitgewezen, dat hij
een der meest gelezen Franse schrijvers
is, speciaal bij de jongere mensen van
dze tijd. Dat maakt zijn werk op nog een
extra belangrijke wijze betekenisvol.
„FLEUROP-INTERFLORA" EXPOSITIE
De omvangrijke manifestatie op het ge
bied van bloemsierkunst, ooit ter wereld
gehouden, zal van 22 t.e.m. 26 juli a.s. te
zien zijn op de „Floriade" te Rotterdam.
Dan zal de wereldomspannende bloemis
tenorganisatie. .Fleurop-Interflora' in de
grote Energiehal, op een oppervlakte van
5700 m2, een keur van bloemstukken, ver
vaardigd door de beste vaklieden uit 15
landen, tentoonstellen. Uit België, Duits
land, Engeland, Frankrijk, Spanje, Italië,
Gostenrijk, Zwitserland, Finland, Dene
marken, Noorwegen en Zweden, alsmede
uit de Ver. Staten en Zuid-Afrika zullen
bloemisten naar Nederland komen om de
arrangementen te verzorgen.
Bij „Fleurop-Interflora" zijn over de
gehele wereld ruim 27.000 bloemisten aan
gesloten. Nederland komt op het Europe
se continent met 1243 aangesloten bloe
misten op de vierde plaats. In 1959 werden
tussen alle aangesloten landen ruim 16
miljoen bloemenorders uitgewisseld tot
een totale waarde van 300 miljoen gulden.
Dat komt neer op 43.843 opdrachten per
dag of 30 bestellingen per minuut.
Nederland is op de komende expositie
vertegenwoordigd met werkstukken van
21 vooraanstaande bloemsierkunstenaars.
De verbinding naar de buitenlandse in
zendingen zal worden gevormd door een
z.g. „Bruidspagode", waarin men op ge
zette tijden een bruidsshow kan bewonde
ren. De tentoonstelling heeft 2 jaar voor
bereiding gevergd. De tentoonstelling
wordt geopend door Mr. Jack B. Shearns,
voorzitter van „Interflora".
In de reeks der „Floriade"-tentoonstel-
lingen beloofd de „Fleurop-Interflora"-
expositie, gezien zijn unieke karakter, een
bijzondere plaats te gaan innemen. Nu
reeds spreekt men van het „byou" der
„Floriade".
Aan de tentoonstelling gaat een inter
nationaal „Fleurop - Interflora" - Congres,
van 18 t/m 23 juli, in het Rijnhotel te Rot
terdam, vooraf. Hieraan zullen enige hon
derden bloemisten uit alle delen der we
reld deelnemen.
Oppasser Ries Hellenkate van Ouwe
hands Dierenpark is tussen de Maleise
beren gesprongen om een kinderporte
monnee te redden. De oorzaak van deze
niet ongevaarlijke daad was een ver
schrikkelijk verdrietig schoolmeisje, dat
huilend bij de berenrots stond en
machteloos moest toezien hoe de van
plezier grommende beren van haar por
temonnee een speelbal hadden gemaakt.
De beurs was uit haar tasje in de droge
gracht gevallen, die de afscheiding
vormt tussen bezoekers en dieren. Al
haar zakgeld zat er in, bestaande uit
twee dubbeltjes en een kwartje. Hellen
kate zag kans het al totaal verscheurde
bezit van het meisje uit de berenklau
wen weg te grissen. Het kwartje was
echter verdwenen.
Het meisje was nóg niet tot bedaren
te brengen. De oppasser had zo'n mede
lijden met het kind, dat hij er een
kwartje bij deed. Ook dat vermocht het
verdriet bij het tot tranen geroerd kind
niet doen verdwijnen. Hellenkate be
greep het. Het meisje wilde een nieu
we portemonnee hebben en spontaan
vroeg hij de vele omstanders om alle
maal een kwartje bij te dragen. Welnu,
het geld stroomde binnen. Het werd
zoveel, dat er misschien wel twee of
drie nieuwe portemonnees van konden
worden gekocht.
De meester van het verdrietige meis
je, dat op schoolreis was kreeg de buit
mee om er een nieuwer beurs van te
kopen.
Maar het schreiende meisje begreep
in haar onschuld dat alles niet en nie
mand ter wereld kon haar geruststellen.
Haar portemonnee was verscheurd en
al dat ingezamelde geld deed haar niets.
Pas veel later, toen de meester met
een nieuwe op de proppen kwam, kwam
er een lach door haar tranen!
UITSTAPJE KLEUTERSCHOOL
De leerlingen van de Scherpenzeelse
kleuterschool maakten maandag onder lei
ding van het onderwijzend personeel hun
jaarlijkse uitstapje. Evenals andere jaren
bleef men ook dit Jaar dicht bij huis.
's Morgens uitgeleide gedaan door tal
rijke moeders, vertrokken de kleuters met
twee bussen van de firma De Haas uit
Veenendaal naar Soesterberg, waar naar
de straaljageractiviteiten werd gekeken.
Een meer rustig verloop had de volgende
visite die werd afgelegd aan de Soester-
duinen waar de meegenomen boterham
men werden verorberd. De hiermee opge
dane energie kon zich hier ontladen in de
uitspanning „De Roskam" bij Baarn, waar
tevens een ysje werd gegeten.
Het sluitstuk van deze uitgaansdag werd
opgevoerd in een kersenboomgaard te
Bunnik. Tegenl vijven arriveerden de kleu
ters gezond en wel weer bij hun schooltje.
Zo is een half jaar weer voofbij
En twee maanden achter ons ligt mei
De zomer is weer ingegaan
Maar is dat echter slechts in naam
Want de laatste dagen komt 'n jas
Met die koude wind weer goed van pas
Maar daaraan moet men in Holland
[wennen
Zeggen allen, die ons landje kennen
Wat meer zon en wat minder wind
'n Temperatuur, die men meer passend
[vindt
Wenst elk, die met vakantie gaat of is
Want eind juni was het behoorlijk fris
Aan 'n voorspelling durf ik mij niet te
[wagen
Doch elk hoop op wat warmer dagen
Dan wij momenteel beleven
Wat zal de julimaand ons geven?
De langste dag is verleden tijd
De koekoek zwijgt, zeer tot mijn spijt
Zou die nu alweer zijn verdwenen
Hij laat verstek gaan rondom Rhenen
'k Had het me ander voorgesteld
Dan 't KNMI in de Bilt voorspelt
Hopelijk is het maar van korte duur
Want 't weer is aardig overstuur
Zo gaan wij 't tweede halfjaar in
Was 't eerste halfjaar naar uw zin?
Ik weet het niet, maar denk steeds zo
Mooi weer is steeds een groot kadoo.
J. M.
Op de grote autosnelwegen, die Europa doorkruisen, gelden speciale regels,
welke beslist nageleefd moeten worden in verband met de grote snelheden, die
motorvoertuigen hier bereiken. Door onvoldoende afstand te houden tot de „voor
ligger" hebben vele automobilisten bijvoorbeeld al een ernstig ongeval veroor
zaakt. Het is uitkijken op deze snelwegen. Daarom geeft het Veilig-Verkeers-
mannetje u de welgemeende raad: Op de Autobahn geen kinderspel!
De tijd is weer aangebroken waarin menigeen op twee of meer gemotoriseerde
wielen de wijde wereld intrekt. In dat vakantieverkeer-op-de-lange-af stand
speelt de Autobahn een belangrijke rol.
Het (veilig) rijden op dit soort wegen eist extra oplettendheid èn het onafge
broken in praktijk brengen van een aantal elementaire „spelregels".
Spelregels die veelal eveneens gelden op onze vierbaans autowegen, op de
autostrada's, op de Routes Nationales en hoe ze verder mogen heten.
Het Verbond voor Veilig Verkeer doet
deze maand een dringend beroep op alle
vakantiegangers, die van de Autobahn
gebruik maken, daarbij de navolgende
punten in acht te nemen:
kijk REGELMATIG in de achteruit
kijkspiegel om te zien wat er achter
u gebeurt of kan gebeuren;
houd bij inhalen de linker rijbaan
niet langer bezet dan strikt nodig is.
„snij" niet;
haal alleen in indien er geen „achter
liggers" in uw nabijheid zijn;
verlaat u bij het inhalen nóóit op uw
richtingaanwijzer;
haal nóóit rechts in, het is VER
BODEN;
gebruik de „lichttoeter" alleen bij
dringende noodzaak, anders hindert
u anderen;
keer nóóit, ook niet met gebruikma
king van doorgangen in de midden
berm;
rijd 's nachts zoveel mogelijk met
dimlicht;
bedenk dat de waarschuwing „over
stekend wild" niet voor niets wordt
gegeven;
stop alleen op de parkeerplaatsen;
stoppen op de rijbaan of op de aan-
sluitwegen is verboden;
(Vervolg van pagina 1)
Dit bracht ook weer de leeszaal als
christelijke leeszaal ter sprake. Hier
beginnen de moeilijkheden, zei de heer
Koppenberg. Een loos etiket; als hier
boeken voor alle gezindten verkrijgbaar
zijn is het geen christelijke leeszaal
meer.
Mevrouw Buddingh vond het woord
je „christelijk" ook maar een vlag die
de lading dekt. De bibliotheek is er
voor iedereen en zou het niet beter zijn
het bestuur voor te stellen de aandui
ding „chr." maar te laten varen, vroeg
mevr. Buddingh.
De voorzitter: daar is het bestuur het
vast niet mee eens.
De heer G. J. van Deelen hield vol,
dat er in de Veenendaalse leeszaal boe
ken verkrijgbaar zijn die in een chris
telijke leeszaal niet thuishoren, ook al
betoogde de voorzitter ,dat men onder
scheid moest houden in boeken, die
niet voor jeugdige lezers geschikt zijn,
maar dan wordt men hierop door een
stempel attent gemaakt.
Een nieuwe politieverordening is in
aantocht. Dit bleek uit een mededeling
van de voorzitter.
„Veenendaal-lichtstad". Onder dit
motto zou men de gesprekken over de
avond- en nachtbranders kunnen re
kenen. Om elf uur gaan thans de avond-
branders uit. Verschillende raadsleden
vonden dit aan de vroege kant. Dan
moet het echter half één worden, want
op een andere manier kan de PUEM
dit niet regelen. Dus: óf elf uur, óf half
één.
Diverse heren deden er nog een goed
woordje voor. Dan toch maar liever
half één. Verschillende mensen, die in
ploegen werken en laat thuiskomen
hebben ook licht nodig en willen na
elven nog wel eens een straatje om
wandelen.
De voorzitter vond het geld weg
gooien, maar wil de raad anders: het
zou hen de kop niet kosten.
Voorlopig blijft het bij het oude; Wet
houder Van Kuijk stelde voor af te
wachten wat het onderzoek zou op
leveren inzake het uitbreiden van de
nachtbranders. Spreker vond een gro
ter aantal nachtbranders beter, dan
een langere avondverlichting. Hiermee
kon men akkoord gaan.
Het plan voor de verlichting op het
v.m. Gelders is binnen. Er komen daar
142 nieuwe lichtpunten en naar de
mening van wethouder De Ruiter zou
dan het nieuwe gebied niet meer voor
oud-Veenendaal onder doen. De heer
G. van de Haar (CH) was er dankbaar
voor.
Het antwoord van b. en w. betreffen
de het verzoek om een voorrangskrui
sing Klaas Katerstraat-Dr. de Visser
straat vonden de heren Stal, Koppen
berg en Van Ojik maar onbevredigend.
Niet drie, maar meer ongelukken waren
daar reeds voorgevallen. De heer Kop
penberg had met eigen ogen gezien
dat enkele dagen geleden bijna de po-
litie-auto op dit punt in botsing was
gekomen met een bus.
De voorzitter voelde er niet veel voor.
Op de duur valt men dan van de ene
voorrangsweg in de andere. Borden
„gevaarlijke kruising" (een idee van de
heer Van Ojik) vond de voorzitter wel
aannemelijk.
Zo heet dit toelichtend en geruststel*
lend Doktersboek.dat gratis Is In
gesloten bij een Bobyderm Set,
waarin alles voor een vorstelijke
verzorging van Baby's tere huidje.
I^5üNH^IB5Kriró£Èöj
bedenk, dat stoppen op de rijbermen
alleen is toegestaan in noodgevallen
en wanneer deze berm breder is dan
2, meter;
tracht bij pech onmiddellijk uw voer
tuig van de rijbaan te verwijderen en
maak het overige verkeer óók over
dag op voldoende afstand attent op
het obstakel;
houd u stipt aan eventuele snelheids
beperkingen;
bedenk dat u de Autobahn niet moogt
berijden met motorvoertuigen die niet
sneller kunnen rijden dan 40 km/uur;
bedenk dat 40% van de ongevallen
te wijten is aan het niet houden van
voldoende afstand op „voorliggers".
Publicatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
ZEEPOST
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de
correspondentie uiterlijk ter post moet
zijn bezorgd, staan tussen haakjes, achter
de naam van het schip vermeld.
Argentinië m.s. „Argentina" (9/7); Brits
Oost Afrika s.s „Africa" (9/7).
Inlichtingen betreffende de verzendings
data van postpakketten geven de postkan
toren.
Aangeboden woningruil.
In 't centrum Amsterdam
aan gracht, 2e etage, nieuw
bouwwoning met huiska
mer, zijkamer, slaapkamer,
betegelde keuken, waranda,
douche, zolderslaapkamer
en zolder. Mooi uitzicht op
druk punt. Dicht bij tram
en busverbinding, zeer rus
tige trap. Alles goed onder
houden, veel zon. Gevraagd
iets dergelijks in Veenen
daal, liefst benedenhuis.
Inlichtingen: brieven Rem-
brandtlaan 57.
Van de 30.000,voor uitvoering van
bestratingswerken door derden, wilde
de heer Verkuijl 20.000,overhevelen
naar de post „onderhoudswerken". Al
lerlei kleine klusjes worden door aan
nemers opgeknapt en niet alleen die
waar geroutineerde stratenmakers voor
nodig zijn. Het is zelfs gebeurd, aldus
de heer Verkuijl, dat gemeentewerklie
den voor een bepaald karwei versche
nen, terwijl een aannemer dit reeds
onder handen had. Spreker vroeg zich
af of dit bij de dienst van gemeentewer
ken wel bekend is. Als een aannemer
's winters weinig werk heeft stuurt hij
zijn mensen naar de gemeente en deze
doen dan werk, dat gemeentewerken
zelf kan opknappen.
Spreker gaf de wethouder in ern
stige overweging dit te onderzoeken,
hetgeen de heer De Ruiter toezegde.
Dit mocht onder geen beding gebeuren.
Overigens moest men deze post niet
tè hoog zien. Er wordt ruim 23.000,—
op terugontvangen van diverse instel
lingen, die kabels e.d. moeten leggen
en in wier belang deze werken worden
uitgevoerd.
Ingevolge de bouwverordening moe
ten de reeds bestaande percelen zijn
aangesloten op de riolering. Het was
echter volgens b. en w. niet na te gaan
welke percelen aangesloten zijn.
Dat vond de heer Bastmeijer een
zwakke argumentering, maar volgens
wethouder De Ruiter was het moeilijk
uit te zoeken. Echter, de huurders kun
nen het zelf aanvragen bij gemeente
werken. Deze dienst stelt zich dan in
verbinding met de eigenaar.
Enkele raadsleden, dat het wegenplan
voor „oud-Veenendaal" achterop zou
geraken, gezien de voorgestelde verbe
teringen op het grenswijzigingsgebied.
Verschillende straten werden opgesomd
die zeker zo nodig vernieuwd moeten
worden als b.v. Holleweg en Buurtlaan.
Wethouder De Ruiter had een soort
vijfjarenplan voorhanden, maar het
duizelde hem, als hij de miljoenen zag,
die daarop voorkwamen. Hij zou dit
plan in de commissie voor openbare
werken aansnijden.
Niet bang zijn voor miljoenen, was
het oordeel van Mr. Van Leeuwen.
Deze was blij dat er een dergelijk plan
bestond. Spreker zei, dat de diverse
werken over een aantal jaren moesten
worden uitgesmeerd en in het betref
fende jaar niet uitgesteld, want dan
ontstonden er weer moelijkheden.
De Streekwerkplaats voor minder-
validen heeft thans 80 mensen aan het
werk en reeds 5 mensen in het vrije
bedrijf geplaatst. Thans bestaan er
plannen om ook aan minder-valide
vrouwen werk te verschaffen. Dit vergt
echter een geheel nieuwe opzet en dit
is niet op korte termijn te realiseren,
aldus wethouder Van Kuijk.
Tijdens de rondvraag deed wethouder
De Ruiter de mededeling, dat de ver-
keerscommissie van de Kamer van
Koophandel opnieuw pogingen zal on
dernemen om te komen tot een recht
streekse busverbinding noord-zuid (via
de nieuwe weg Veenendaal-Oss). Dit is
dringend noodzakelijk in verband met
het grote aantal werknemers van be
neden de Rijn, dat in Veenendaal werkt
(437).
H.H. Aannemers,
STEIGERM ASTEN
KORTELINGEN
AFRASTERINGS-
PALEN, BATTINGS
en PLANKEN
bij 't bekende adres
Middellaan 89
Tel. 3196, Veenendaal
Aanmelden:
Nieuweweg 133, Veenendaal
Meldt u nog heden aan.
DE OPLEIDING
MET HET HOOGST PERCENTAGE GESLAAGDEN
mefc
draagt prettiger
zit beter
wordt naar wens ge
maakt
maar dan vervaardigd door
Er is weer gelegenheid leerlingen op te
geven voor de NIEUWE CURSUS van de
DE CURSUS BEGINT DINSDAG 23 AUG.
Aanmelden aan de school:
Prins Bernhardlaan 120 en bij het hoofd,
mej. R. A. Koetser, Julianastraat 11,
Telefoon 2253
Pr. Bernhardlaan
(t.o. Julianakerk)
Telefoon 2074
Veenendaal
146
heeft nog enige dagen per
week ter beschikking voor
het bijhouden van één of
meer administraties. Br.
onder nr. 5420 aan het bur.
van dit blad.
Nieuweweg 69
Benzineverbruik 1 17
Nieuweweg 155 - Telefoon 2454
Dealer voor Veenendaal, Eist en Amerongen
Amandel pensées, amandelgebak of vruchtencake zijn
gemakkelijk om mee te nemen en blijven lange tijd vers
Dit geldt ook voor onze over
heerlijke
Als reclame-aanbiedingen
deze week:
250 gram
250 gram
i
t
Enthousiast roept
iedereen
ha.... gebak van
HOOFDSTRAAT 21
Telefoon 2136
BESPREEK NOG HEDEN UW
voorzien van radio en schuifdak. De wagens
zijn all risk verzekerd en voorzien van bui
tenlandse papieren
Depot Veenendaal:
J. LOURENS,
J. P. C. Leinweberstraat 39,
Telefoon 3529
Depot Scherpenzeel:
M. J. VAN ROSSUM,
Glashorsterdijk 78,
Telefoon 03497-583
Voor
naar
Telefoon 2454
Nieuweweg 151-155
Wij leveren ook op
P.U.E.M.-condities
Elektro-Technisch
Installatiebedrüf
T. HASSELAAR
P. H. van Rijnstr. 6
Telefoon 3216
GEVRAAGD VOOR HULPVERKOOP
(liefst vakkundig)
Vrijdagsavonds van 7-9 uur
Zaterdags van 2-6 uur
Brieven te richten aan:
Wageningen