2 flinke bezorgers
gevraagd
Fa. L HEY
BRUG OVER DE GROTE BELT
Neemt u een zakje „haaienschrik" mee
Bemesting van nieuw grasland op zandgrond
ARAM
f
TWEEDE BLAD „DE VALLEI'
VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1960
Nr. 66
DE OMSTANDIGHEDEN DRINGEN:
Veren niet voldoende capaciteit en te duur
VOOR DE BOER
Voorzichtigheid bij het
voederen van vers geoogste
granen aan paarden
Bankdirecteuren verwennen kun klanten
Bonbons, bloemen en whiskey in de hall
HET WEKELIJKSE FEEST Mocht u per auto naar de bank willen
VOOR WIE IN TROPISCHE WATEREN WILLEN BADEN:
ooooooooooooooo
Het geheim
van
de
stalknecht
Communistische
miljonairs
BODE-CONCIERGE BIJ HET
GEMEENTEHUIS
verkoper in textiel
Opleiding tot
Apothekers-assistente
Begin van de nieuwe cursus in
september a.s.
M. H. L. Zuidersma
nette en actieve meisjes
RECTER'S Fabrieken N.V.
Tricotfabriek „PEHAVEE"
meisjes pi aatsen
NIEUWSBLAD „DE VALLEI"
Het toeristenverkeer heeft dit jaar al weer uitgewezen hoe dringend de be
hoefte aan een brug over de Grote Belt is. Nog nooit tevoren heeft men op de
steigers van de veren dergelijke haast eindeloze files auto's kunnen waarnemen.
Hoewel de Deense Staatsspoorwegen, die de veerdienst onderhouden, alle be
schikbare ponten in dienst hadden genomen, werden duizenden opgewekte
vakantiegangers toch teleurgesteld: zij moesten 5 tot 8 uur, in sommige gevallen
een hele nacht, wachten, voor zij konden worden overgezet.
Het plan, een brug over de Grote
Belt te bouwen, is al dikwijls over
wogen. De steeds toenemende motori
sering, ook in de Scandinavische lan
den, geeft daartoe - nog afgezien van
een overeenkomstige ontwikkeling in
andere Europese landen - aanleiding
in overvloed. Men heeft berekend, dat
er dit jaar alleen al 930.000 auto's over
de Grote Belt zijn gezet. Men verwacht
dat dit aantal over 5 jaar tot 1.3 mil
joen zal zijn gestegen, in 1970 reeds tot
1.8 miljoen, terwijl in 1980 de grens
van 2 miljoen al aanzienlijk overschre
den kan zijn.
GEDRANG
Deze berekening is bovendien, naar in
middels bleek, te laag gehouden, daar
de motorisering veel sneller is voort
geschreden dan men had voorzien. In
Denemarken had men dit jaar een aan
tal auto's van 500.000 verwacht, terwijl
blijkt, dat de Denen in totaal nu al
570.000 wagens bezitten. Voor 1980 heeft
men, rekening houdend met de huidige
toename, het wagenpark van de oor
spronkelijk veronderstelde 1.13 miljoen
al uitgebreid tot 1.7 miljoen. Onder
deze omstandigheden zal het gedrang
van auto's aan de Grote Belt steeds
dichter worden en al in 1970 de voor
1980 voorspelde omvang bereiken.
Deskundigen dringen er dan ook
steeds krachtiger op aan, dat er met
de bouw van een brug spoediger wordt
begonnen dan men aanvankelijk van
plan was. Zij gaan er daarbij van uit,
dat in 1980 de kosten van de veerdiens
ten veel hoger zullen liggen dan de
kosten van een in 1970 in gebruik te
nemen brug, met inbegrip van aflossing
en afschrijving. In 1970 zouden de kos
ten elkaar in evenwicht houden. Daar
na evenwel, wordt voorspeld, zullen de
bedrijfsonkosten van de veerdiensten
door voortdurende loonsverhogingen en
andere factoren geleidelijk stijgen, ter
wijl de kosten van een brug alleen
tijdens de bouw door loonsverhogingen
in geringe mate kunnen worden be-
invloed.
Men zou dan ook nu al met het ont
werpen van gedetailleerde plannen
moeten beginnen, daar de uitwerking
daarvan omstreeks 3 tot 4 jaar in be
slag zou nemen. Tenslotte zou na het
definitief voltooien van de ontwerpen
het Parlement zich nog diepgaand met
het project moeten bezighouden, wat,
naar de ervaring leert, ook de nodige
tijd kost. Zouden, naar men aanneemt,
de eigenlijke werkzaamheden aan de
brug 7 jaar in beslag nemen, dan zou
men het project toch niet voor 1970
hebben voltooid. Op dit tijdstip zou
de brug evenwel dan ook ter beschik
king moeten zijn, wil het gemotoriseerd
verkeer in Scandinavië niet in een
chaotische toestand raken.
ONMISBAAR
De veel geprezen „vogelvluchtlij n"
met een veerverbinding Rödbyhavn-
Puttgarden en een brug over de Feh-
marn Belt zou de situatie ook niet in
grijpend wijzigen. Deze zou in eerste
instantie een ontlasting van het inter
nationaal verkeer betekenen, terwijl de
brug over de Grote Belt steeds meer
aan betekenis zou winnen voor het lan
delijk gemotoriseerd verkeer binnen de
Deense grenzen.
Terwijl het project van een brug over
de Grote Belt tot dusver vrijwel uit
sluitend werd overwogen in verband
met verkeertechnische problemen,
spreekt de laatste tijd ook de economi
sche politiek in deze kwestie een
woordje mee. Economen achten de brug
steeds onmisbaarder, daar zij er een
tegenwicht in zien van Hamburg, waar
door de groeiende invloed van de Han
zestad zou worden beknot.
Hamburg is in de loop van de laatste
jaren steeds meer overslaghaven voor
Denemarken geworden, wel allereerst
voor Jutland en Fünen. Deense export
goederen en goederen, die in Dene
marken worden geïmporteerd, worden
tussen de haven van Jutland en Fünen
enerzijds en de haven van Hamburg
anderzijds met kustvaarders verscheept.
Dit had tengevolge, dat de kleinere
Deense havens aan betekenis wonnen,
terwijl Denemarkens eerste haven Ko
penhagen sedert 1945 voortdurend ter
rein heeft verloren. Het aandeel van
deze haven in de overslag van buiten
landse goederen bedraagt maar ruim
30°/o meer. Vergeleken bij de vooroor
logse jaren is de overslag van buiten
landse goederen in Kopenhagen met
28°/o, in de kleinere havens daaren
tegen met 55% toegenomen. Bij de ex
port kan Kopenhagen een toename van
20% noteren; de kleinere havens niet
minder dan 118%.
VERBINDING VOOR AUTO'S
Het moet dan ook een nationaal
Deens belang heten, dat de invloed
van Hamburg zoveel mogelijk wordt
beknot. Dit kan gebeuren door de ha-
venaccomodatie van Kopenhagen uit
te breiden en nieuwe overzeese lijn
diensten in te stellen. In Hamburg
heeft men er grote aandacht aan be
steed, dat de vrachtauto's tot vlak
langs de kaden kunnen rijden. Dit is
in de concurrentiestrijd van uitzonder
lijk veel belang. Er dienen dan ook
voorzieningen te worden getroffen, dat
men niet gedwongen blijft voor de
overtocht van Jutland en Fünen naar
Kopenhagen van een veerpont gebruik
te maken. Er dient een mogelijkheid
te worden geschapen voor een snelle
rechtstreekse verbinding met auto's.
Om deze reden is een brug over de
Grote Belt dwingende noodzaak. Hier
door zou de verbinding met Kopenha
gen korter worden dan die met Ham
burg. Nog afgezien van de omstandig
heid, dat men op deviezen zou bespa
ren, zou hieruit een lange reeks ande
re voordelen voortvloeien. In deze zin
uitte zich onlangs een groot Kopen-
haags dagblad, dat krachtig aandrong
op de bouw van een brug over de
Grote Belt.
Paarden zijn zeer gevoelig voor plot
seling aangebrachte veranderingen in
het rantsoen en voor bedorven voeder
middelen. Ook voor bepaalde gifstoffen
leggen paarden een grote gevoeligheid
aan de dag. In tarwe en rogge komen
gifstoffen voor, gebonden aan de eiwit
fractie, welke behalve bij paarden ook
bij andere huisdieren ziekteverschijn
selen kunnen veroorzaken. Vooral in
vers geoogste en onrijpe tarwe en rogge
zijn ze het gevaarlijkst. Voor andere
granen, bijv. gerst en haver, gelden de
bezwaren eigenlijk alleen indien ze
vers geoogst en onrijp zijn. Het vocht
gehalte en de enzymatische processen
die nog in de korrels plaatsvinden,
spelen samen een rol. Er schijnen daar
bij giftige tussenverbindingen te ont
staan.
Als bij de voedering van goed „be
storven" granen van de oude oogst
plotseling wordt overgegaan naar vers
geoogste granen, zal bij paarden ver
giftiging kunnen optreden. Dit geldt
in het bijzonder wanneer in verband
met de herfstwerkzaamheden vrij grote
hoeveelheden worden verstrekt. In eer
ste instantie ziet men vaak koliekver
schijnselen, als gevolg van een aan
doening van maag en darmen. Daarin
vinden abnormale omzettingen plaats,
waarbij bepaalde schadelijke rottings-
stoffen worden gevormd. Deze schade
lijke stoffen, waartoe o.a. histamine be-
„Wilt u tien dollar op mijn boekje bijschrijven, please?" De bankbediende
schiet omhoog, stelt zich voor, drukt u bijna liefkozend in een diepe club en in
middels komt er een aardig meisje toegesneld, die u vraagt wat u wenst te ge
bruiken: thee, koffie, bier, whiskey?
„Mag ik mevrouw een heerlijke bonbon aanbieden?"
„Graag."
„En misschien wat drinken voor het hondje en een kleine verrassing voor de
peuters?"
Als mister Brown na één minuut zijn boekje terug heeft, voorzien van tien
dollars meer, krijgt hij ook nog een Churchill-sigaar aangeboden. Man, vrouw
en hondje trekken af. Buiten opent de portier van de bank de deur van zijn auto
na natuurlijk gecontroleerd te hebben of de voorruit goed schoon is, de banden
voldoede lucht bezitten enz.
dan is het niet meer nodig uit te stap-
Een bezoek aan vele Amerikaanse pen en een parkeerplaats te zoeken. U
banken wordt een feest, Men verwent rijdt naar de „drive-in" loketten. U
er de klanten op bijna onbegrijpelijke blijft rustig in de wagen zitten, terwijl
manier. Zelfs de personen, die in kre- de ambtenaar u geld geeft of geld van
diet komen aanvragen om meubelen, u ontvangt. Inmiddels biedt men een
automobielen of kledingstukken te ko- j kleine verfrissing aan, terwijl een man
pen, worden behandeld als vorsten in jn witte overall even uw wagen na-
het kwadraat. Indien men al ooit een loopt.
krediet heeft gekregen kan men de J Thee en gebakjes spelen al een grote
tweede maal het geld onmiddellijk in pol om de dames te bewegen hun man
ontvangst nemen.
Nergens ter wereld bieden de bank
directeuren zo'n „service". In een bank
te New-York ging de directeur zelfs
zo ver om in hoogst eigen persoon als
kerstman te fungeren en uitgedost met
zware, witte baard zijn klanten te ont
vangen en hun geschenken te overhan
digen. Het gekste is niet gek genoeg
meer sedert de public-relations-advi-
seurs hebben ontdekt, dat de banken
het nu vooral moeten hebben van
„kleine diensten".
De bankpraktijk van de doorsnee
Amerikaan is veel roter dan die van
de doorsnee Europeaan. Hij is er ge
regeld om een paar dollar te brengen
als spaargeld. Bijna even vaak is hij
aanwezig om geld te lenen. En aange
zien de tarieven overal gelijk zijn zoe
ken de directies naarstig naar wegen,
die anders lopen dan die van de con
currentie.
Die weg gaat over moderne muur
schilderingen, weelderige ontvangst
salons, verversingen, pin-up girls, ser
vice-stations voor de automobilisten
enz.
„Men moet zich op een of andere ma
nier bemind maken", aldus de slogan
van de moderne, Amerikaanse bank
directeurs. Weg met de dikke, ernstige
deuren, de tralies, de onaangename lo
ketten en de sombere architectuur. De
Manhattan Chase Bank, de bankier van
de Rockefellers, heeft een ploeg ab-
strakte kunstenaars opdracht gegeven
muurschilderingen aan te brengen en
op iedere hoek wat beeldhouwwerk te
plaatsen. In Dallas (Texas) schiep een
bank haar grote hall om in een „gou
den paleis".
Het werd uitgerust met goudbestikte
dikke tapijten, met „gouden" deuren en
zelfs met een gouden kalf. Een spaar
kas in Dallas verving de deuren voor
het publiek door Hawaï-gordijnen, die
ook nog de aangename eigenschap had
den heerlijk te ruiken.
FOTO OP DE CHEQUE
In vele banken wacht men u in de
hall al op met bonbons en sigaretten
en soms zelfs geeft men enkele bloe
men aan de u vergezellende dame.
Mocht u besloten hebben een nieuwe
rekening te openen, dan moogt u reke
nen op een aardig geschenkje, afhan
kelijk van de eerste inleg: een nylon-
regenscherm, een picknickzak, een
elektrische klok, een draagbare raido
enz. Twee banken zijn er mee begon
nen om chèqueboekjes uit te reiken
met op iedere chèque de foto van de
houder.
te helpen bij de keuze van de bank. In
dien manlief zijn bankzaken afwikkelt,
verwent men zijn vrouw en kinderen
in de thee-salon. Om nog meer popu
lair te worden staan de Amerikaanse
banken hun grote halls tegenwoordig
ook gaarne af voor het houden van
liefdadigheidsbals, kerstfeesten enz.
Maar er is natuurlijk een reactie
merkbaar. Zo opende men in Denver
dezer dagen weer een klassieke bank,
die in de advertenties verscheen met:
„Eindelijk weer een echte bank, een
ernstige bank met deuren en loketten,
waar men komt om bankzaken te
doen."
Zoudt u in water, waar zich haaien ophouden, overboord vallen of by het
baden in een tropische zee plotseling door een haai worden overvallen, dan
dreigt u geen bijzonder gevaar als u een zakje „haaienschrik" om de hals draagt.
Dit zakje doet uzelf geen schade, maar jaagt de haaien op de vlucht. Deze ge
ruststellende verklaring is afkomstig van een zekere kapitein Kaj Lund, de
directeur van de sociale raad van de Deense handelsvloot. Hy heeft onlangs in
het tydschrift „Horizon" een artikel gepubliceerd over haaien en afweermiddelen
ertegen en hy deelt daarin een en ander mee over de ontwikkeling en toepassing
van de „haaienschrik", door de Amerikanen „shark-chaser" genoemd.
Toen tijdens de tweede wereldoor
log talrijke bemanningen van getorpe
deerde schepen het slachtoffer van
haaien werden begonnen de Amerika
nen zich intensief met de levensge
woonten van deze ondieren van de
zeeën bezig te houden. Uit gesprekken
met bewoners van tropische streken,
hoort, worden onder normale omstan
digheden ontgift in de lever en gedeel
telijk ook door het lichaam uitgeschei
den via nieren en huid. Dit onschade
lijk maken van de gifstoffen is aan be
paalde grenzen gebonden. Een orgaan
kan niet plotseling tot het uiterste voor
een bepaalde functie worden ingescha
keld. Het heeft een tijd van voorbe
reiding nodig. Wanneer het lichaam
wordt overstroomd met gifstoffen, kan
het zijn dat de lever en de uitschei
dingsorganen in hun functie te kort
schieten en zelfvergiftiging (auto-in
toxicatie) van het lichaam optreedt.
Men ziet dan behalve ziekteverschijn
selen van de kant van het maag-darm
kanaal (koliek, geelzucht, dunne slij
merige ontlasting, geeuwen, enz.) ook
nerveuze stoornissen, zich uitende in
sufheid, slaperigheid, kolderachtige
verschijnselen en soms zelfs verlam
mingen. Heel dikwijls leidt deze ver
giftiging bij paarden tot het optreden
van hoefbevangenheid. De gifstoffen
veroorzaken n.l. een verwijding van de
bloedvaten in de hoeven.
Niet alle paarden zijn even gevoelig
voor deze aandoeningen. In de praktijk
zal men kunnen opmerken dat vette
dieren gevoeliger zijn dan dieren in
normale voedingstoestand. De verkla
ring is waarschijnlijk deze, dat de lever
van vette dieren als regel beschadigd
is door vettige degeneratie en dan niet
tot een maximale ontgifting in staat is.
Uit het voorgaande is duidelijk ge
worden, dat de paardenhouder met het
voederen van vers geoogste granen de
uiterste voorzichtigheid moet betrach
ten. Slechts zeer geleidelijk zal hij op
de nieuwe oogst mogen overgaan of er
mee moeten wachten tot de granen
goed „bestorven" zijn, hetgeen meestal
na ±2 maanden bewaren het geval is.
Extra aandacht zal daarbij ook nog
moeten worden geschonken aan het
voorkomen van schimmels.
In dringende gevallen, indien de
oude oogst geheel geruimd is en de
nieuwe oogst nog niet geschikt is om
te vervoederen, zal men verstandig
doen gebruik te maken van mengvoe
ders. Hierin zal slechts een klein per
centage verse granen kunnen voorko
men omdat dé meeste bestanddelen af
komstig zijn van importpartijen, die
lang onderweg zijn en in deze maan
den nog van de oude oogst afkomstig
zijn of minstens twee maanden geleden
zijn geoogst.
Tenslotte zouden we de raad willen
geven bij het optreden van bovenge
noemde ziekteverschijnselen direct de
dierenarts te ontbieden en het paard
te laten vasten.
Jaarlijks worden op de zandgronden grote oppervlakten grasland ingezaaid.
Een gunstige tijd hiervoor is de nazomer, wanneer het hoofdgewas van het veld
af is. Het inzaaien van grasland vereist een goede voorbereiding. Naast de juiste
grondbewerking en de juiste keuze van het gras- en klavermengsel, is een doel
matige bemesting zeer belangrijk. Het spreekt vanzelf dat ook de bemesting zo
veel mogelijk aan de omstandigheden moet worden aangepast om het effect
daarvan zo groot mogelijk te doen zijn.
een te hoge pH van de grond en kan
optreden bij een pH KC 1 5,5 in welk
geval dan gestreefd moet worden naar
een verlaging van de pH.
Aanbevolen wordt een pH KC 1 van
5,0 - 5,4. Koper en kobalt zijn in dit
opzicht minder gevoelig en kunnen op
eenvoudige wijze door een bemesting
aan de grond worden toegevoegd.
Het inzaaien van grasland is nu een
zeer gunstige gelegenheid om verschil
lende meststoffen tevoren, met de
grondbewerking, eens goed door de
bouwvoor te mengen, daar dit bij een
grasmat nooit mogelijk is. Dit verdient
b.v. aanbeveling voor kalk- en fosfaat
meststoffen, daar Ca en P zeer lang
zaam in de grond dringen.
In nog sterkere mate is dit het geval
bij de mineralen koper en kobalt.
Het is dan zeer belangrijk, voor
gronden die dit nodig hebben, hiervan
ineens een flinke hoeveelheid te geven,
b.v. in de vorm van 400 k 500 kg. ko-
balthoudende Koperslakkenbloem per
ha. en deze tot een diepte van 10 k 15
cm. door de grond te werken.
Op deze wijze is dan voor minstens
6 jaren een ruime koper- en kobalt-
voorziening van het grasland gewaar
borgd.
De grote fijnheid van dit produkt en
de grote hoeveelheid per ha. maken
een gelijkmatige verdeling door de
grond mogelijk, waardoor het koper en
kobalt gemakkelijk voor de planten
wortels beschikbaar komt.
1. Voor een goede keuze der mest
stoffen en voor het geven van de juiste
hoeveelheden is het huidige intensieve
graslandbedrijf aangewezen op grond
onderzoek.
2. In de bemesting speelt het even
wicht een zeer grote rol; het komt
vooral aan op de verhouding, waarin
de verschillende elementen aanwezig
zijn. De gegevens van het grondonder
zoek zijn een belangrijk hulpmiddel om
dit evenwicht gunstig te beïnvloeden.
Het gaat hierbij niet alleen om basis
elementen als stikstof, phosphor, ka
lium en kalk, maar ook om magnesium
en bepaalde sporenelementen.
Met het opvoeren der graslandpro-
duktie worden de bestaande tekorten
aan deze sporenelementen groter en
ontstaan nieuwe tekorten.
Dit is voor zandgronden vooral het
geval met de sporenelementen koper,
kobalt en mangaan, waardoor gezond
heid en produktie van het vee ongun
stig worden beïnvloed.
Dit is wel gebleken uit het onderzoek
van het grote aantal grondmonsters,
dat, vooral in de laatste 5 jaren, reeds
op deze elementen werd onderzocht en
uit het „Streekonderzoek" in verschil
lende gebieden van Nederland, zoals
b.v. het „Bodem-, Plant- en Dieren-
onderzoek" van de Schothorst, het
grondonderzoek van Ruilverkavelings-
gebieden en het door officiële instan
ties ingestelde „Praktijkonderzoek".
3. Een mangaan-tekort op zandgrond
wordt bijna steeds veroorzaakt door
waar veelvuldig haaien in de zeeën
voorkomen, werd het hun duidelijk dat
het daar, waar een aan een haak ge
vangen haai langzaam in ontbinding
overgaat, vrijwel onmogelijk is een
tweede haai te vangen. Blijkbaar koes
teren de vissen angst voor de dode
soortgenoot. Dit was voor de Ameri
kanen een vingerwijzing. Zij begonnen
nu met wetenschappelijke grondigheid
aan proefnemingen. Men liet een haai
in ontbinding overgaan, analyseerde de
overblijfselen en stelde vast, dat deze
grote hoeveelheden ammoniumacetaat
bevatten. Ammoniumacetaat bestaat uit
ammoniak en azijnzuur. En het was
dit azijnzuur waartegen de levende
haaien niet bestand bleken en waar
voor zij angst en schrik koesterden.
Men nam met zeer goed resultaat proe
ven met kopersulfaat. Vervolgens voeg
de men azijnzuur en kopersulfaat bij
een en verkreeg koperacetaat.
Een volgende reeks proeven bestond
hierin, dat men voor haaien bijzonder
aantrekkelijk aas uitzette, terwijl men
in de nabijheid een poreus vat liet zin
ken dat koperacetaat bevatte. De haai
en schoten gulzig op het lokmiddel af,
maar sloegen op de vlucht zodra zij
het koperacetaat bespeurden. Hun
schrik was zo hevig, dat zij al inge
slikt aas weer uitspuwden.
Voor de onderzoekers was er geen
twijfel meer mogelijk dat zij een doel
treffend afweer- en afschrikmiddel te
gen haaien hadden ontdekt. In het laat
ste oorlogsjaar werden alle reddings
boten en zwemvesten met een klein
zakje „haaienschrik" uitgerust. De ver
pakking bevatte een deel koperacetaat
en vier delen „nigrosin" Deze stof „ni-
grosin" kleurt het water inktzwart.
Hierdoor wordt rondom de in het water
liggende mens een soort ondoorzichtig
onderwater-gordijn gevormd. Het be
schermt hem ertegen door een haai te
worden aangevallen voor het dier iets
van het koperacetaat bemerkt.
De dosis in het zakje „haaienschrik"
is zodanig bepaald, dat zelfs een hon
gerige haai er minstens vier uur door
wordt weerhouden een schipbreuke
ling aan te vallen.
In Australië heeft men eveneens een
reeks proeven genomen en daarbij een
overeenkomstig middel gevonden, dat
speciaal de badgasten aan het strand
van Nieuw Zuid-Wales moet bescher
men tegen haaien.
Volgens de opgaven van kapitein
Lund zijn et tenminste 350 haaiesoor-
ten bekend, waarvan er evenwel maar
twintig gevaar voor de mens opleveren.
Afhankelijk van de soort zijn de haaien
een halve tot zestien meter lang. De
allergrootste soort, de reuzenwalvis-
haai, is volmaakt onschuldig, want de
ze voedt zich uitsluitend met plankton.
De tweede man van het Sowjet-Rus-
sische gezantschap in Duitsland, Timo-
schenko, hield dezer dagen redevoerin
gen, o.a. te München, waarin hy op een
bepaald prettige eigenschap van het
Sowjetrussische systeem wees, n.l., dat
„de persooniyke eigendom toeneemt",
dat dit zelfs tot rykdom kan leiden, die
„werkeiyk niet door handenarbeid ont
staat, want door handenarbeid is nog
nooit iemand ryk geworden" en dat er
Sowjetmiljonairs zyn.
Men kan in Rusland geld verwerven
boven de massa uit door de gunst van
het régime dat zeer hoog gesalarieerde
topfuncties vergeven kan, door Lenin-
en Stalinprijzen, die kunstenaars, man
nen van wetenschap en ingenieurs ver
oorloven eigen huizen te bouwen, zich
auto's aan te schaffen, kunstverzame
lingen aan te leggen en aan hun kin
deren bezit na te laten. Zo ontstaat de
z.g. Datscha-klasse. De lonen lopen vrij
ver uiteen. De gewone arbeider kan een
300 k 400 roebel per maand verdienen,
maar de hogere leiding brengt het tot
maandsalarissen van 2000 tot 5000 roe
bel. Vrije artsen en advocaten, die
100.000 roebel per jaar maken, zijn niet
zeldzaam en de progressie in de belas
tingen gaat niet verder dan 13%. Mo
menteel telt Sowjet-Rusland ruim 2000
roebelmiljonairs (tegen slechts 2 vóór
de tweede wereldoorlog). De staats-
spaarbanken vermelden een totaal van
100 miljard roebel spaargelden; in 1959
stegen de ingelegde spaargelden met 13
miljard. En de wetgeving begunstigt
deze toestand. In 1943 reeds werd de
rigoureuze successie-belasting afge
schaft; ze is nu tot hoogstens 10% te
ruggebracht. Het privé huizenbezit
wordt bevorderd, men kan weliswaar
geen grond kopen, want alle grond is
van de staat, maar de staat geeft gron
den in erfpacht Het aantal autobezit
ters neemt zelfs zeer snel toe.
Men staat dus voor een merkwaar
dige verandering. Terwijl Chroestsjew
in januari 1959 op de 21e partijdag van
de communistische partij met de hem
eigen welsprekendheid afgaf op „het
kapitalisme" en onder grote bijval uit
riep: „De strijders voor het communis
me worden gedreven door de allesbe
heersende idee de volksmassa's van het
juk van het kapitalisme te bevrijden",
groeit er in Sowjet-Rusland een kapi
talistische klasse op, de Datscha-klasse
datscha eigen huis), die op dezelfde
wijze als in de „kapitalistische" landen
bezit verwerft, weet te behouden en
aan de kinderen te doen vererven.
Slechts de namen van de bezitters zijn
vergeleken met voorheen, veranderd.
Zo herhaalt zich de historie. Ze her
innert aan het woord van de Franse
redenaar uit de revolutie van 1798, de
grote Mirabeau. Deze riep in een van
zijn redevoeringen uit: „Laat ons vol
woede en geestdrift het gouden kalf
van het kapitalisme in stukken slaan
en laat ons de stukken onder elkaar
verdelen." Ja, dit proces heeft zich in
de wereldgeschiedenis vaker vertoond.
Het „kapitalisme" is onuitroeibaar en
ook onmisbaar, maar de excessen van
het kapitalisme moet men wegnemen
door te zorgen, dat de massa op be
hoorlijke wijze haar deel van de wel
vaart van een volk verkrijgen kan.
GEMEENTE RHENEN
Voor de binnenkort vacant komende betrekking van
worden sollicitanten opgeroepen.
Deze functie omvat de zorg voor en het toezicht op de
gebouwen (ook in de avonduren), het verrichten van
eenvoudige administratieve werkzaamheden, de con
trole op enkele belastingen en een aantal bijkomende
werkzaamheden.
Vereist wordt een behooriyke ontwikkeling en be
schaving, goede gezondheid en leeftijd bij voorkeur
tussen 25 en 40 jaar.
Geboden wordt een betrekking met uitzicht op vaste
aanstelling, genot van vrije woning en een bruto salaris
van 375,tot ƒ471,10 per maand.
Uitsluitend schriftelijke sollicitaties aan de burge
meester binnen 10 dagen na de verschijning van dit
blad.
JONGEMAN, 17 jaar, b.z.a.
als
liefst herenmode.
Brieven onder nr. 5477 aan
het bureau van dit blad.
Inlichtingen en aanmelding bij
Apotheker - Hoofdstraat 53 Veenendaal
(48) Verwezen staart Aram de krijgers aan. „Aha!"
zegt de aanvoerder. "Ik zie, dat wij te laat zijn!
Brocco is dood! Maar," voegt hij er triomfantelijk
aan toe, „in ieder geval hebben wij zijn moorde
naar!" Het is alsof deze woorden Aram tot de wer
kelijkheid terug doen keren. „Ge vergist U! Ge
weet niet, tot wie ge spreekt!" snauwt hij de aan
voerder toe. Doch deze is niet het minst onder de
indruk van zijn woorden. Met een laatdunkend ge
baar wijst hij op de lege dolkschede aan Aram's
gordel en dan naar het wapen. "De bewijzen zijn
anders duidelijk tegen U!" zegt hij droogjes. Plot
seling beseft Aram, dat hij in een uiterst gevaar
lijke situatie verkeert. Het duizelt hem een ogen
blik, doch dan vindt hij zijn zelfbeheersing terug.
Dit moet een valstrik zijn! „Luister," zegt hij tot de
aanvoerder. „Breng mij onmiddellijk bij Heer Lor-
ca! Hij kent mij en weet, dat ik geen moordenaar
ben!" De aanvoerder lacht honend. „Dat zullen wij
zeker doen!" is zijn antwoord. „Alleen zou ik me er
niet teveel van voorstellen, als ik U was!"
Voor het verpakken van geneesmiddelen kunnen
wij nog enkele
plaatsen.
-8- Gunstige arbeidsvoorwaarden,
-fr Prettige werkkring.
Aanmelden bij de portier van
Parallelweg 50 Veenendaal.
VIJGENDAM 13, VEENENDAAL
In onze Confectie-afdelingen kunnen wij enkele
ook LEERLINGEN voor diverse werkzaamheden
Ruime inwerktijd - Gunstige loonregeling
Nette prettige omgeving
AANMELDEN TIJDENS KANTOORUREN
Aanmelden tijdens kantooruren:
Parallelweg 10, Veenendaal
BEHA IN CEBORDUUUD*
PASTELTINTEN OP W1T!
Sanfor poplin, 4-delig« cups
met tule voering en pittig
picotje, A-B-C g 25
CAINS MET S1ERSTIKSELS
in bleu. Nylon tule elastiek,
nylon voorpand maakt heel
slank en charmant.
Kruipt niet op.j^
HOOFDSTRAAT
FRANS HALSLAAN
VEENENDAAL