2 flinke bezorgers gevraagd Fa. L HEY BRUG OVER DE GROTE BELT Neemt u een zakje „haaienschrik" mee Bemesting van nieuw grasland op zandgrond ARAM f TWEEDE BLAD „DE VALLEI' VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1960 Nr. 66 DE OMSTANDIGHEDEN DRINGEN: Veren niet voldoende capaciteit en te duur VOOR DE BOER Voorzichtigheid bij het voederen van vers geoogste granen aan paarden Bankdirecteuren verwennen kun klanten Bonbons, bloemen en whiskey in de hall HET WEKELIJKSE FEEST Mocht u per auto naar de bank willen VOOR WIE IN TROPISCHE WATEREN WILLEN BADEN: ooooooooooooooo Het geheim van de stalknecht Communistische miljonairs BODE-CONCIERGE BIJ HET GEMEENTEHUIS verkoper in textiel Opleiding tot Apothekers-assistente Begin van de nieuwe cursus in september a.s. M. H. L. Zuidersma nette en actieve meisjes RECTER'S Fabrieken N.V. Tricotfabriek „PEHAVEE" meisjes pi aatsen NIEUWSBLAD „DE VALLEI" Het toeristenverkeer heeft dit jaar al weer uitgewezen hoe dringend de be hoefte aan een brug over de Grote Belt is. Nog nooit tevoren heeft men op de steigers van de veren dergelijke haast eindeloze files auto's kunnen waarnemen. Hoewel de Deense Staatsspoorwegen, die de veerdienst onderhouden, alle be schikbare ponten in dienst hadden genomen, werden duizenden opgewekte vakantiegangers toch teleurgesteld: zij moesten 5 tot 8 uur, in sommige gevallen een hele nacht, wachten, voor zij konden worden overgezet. Het plan, een brug over de Grote Belt te bouwen, is al dikwijls over wogen. De steeds toenemende motori sering, ook in de Scandinavische lan den, geeft daartoe - nog afgezien van een overeenkomstige ontwikkeling in andere Europese landen - aanleiding in overvloed. Men heeft berekend, dat er dit jaar alleen al 930.000 auto's over de Grote Belt zijn gezet. Men verwacht dat dit aantal over 5 jaar tot 1.3 mil joen zal zijn gestegen, in 1970 reeds tot 1.8 miljoen, terwijl in 1980 de grens van 2 miljoen al aanzienlijk overschre den kan zijn. GEDRANG Deze berekening is bovendien, naar in middels bleek, te laag gehouden, daar de motorisering veel sneller is voort geschreden dan men had voorzien. In Denemarken had men dit jaar een aan tal auto's van 500.000 verwacht, terwijl blijkt, dat de Denen in totaal nu al 570.000 wagens bezitten. Voor 1980 heeft men, rekening houdend met de huidige toename, het wagenpark van de oor spronkelijk veronderstelde 1.13 miljoen al uitgebreid tot 1.7 miljoen. Onder deze omstandigheden zal het gedrang van auto's aan de Grote Belt steeds dichter worden en al in 1970 de voor 1980 voorspelde omvang bereiken. Deskundigen dringen er dan ook steeds krachtiger op aan, dat er met de bouw van een brug spoediger wordt begonnen dan men aanvankelijk van plan was. Zij gaan er daarbij van uit, dat in 1980 de kosten van de veerdiens ten veel hoger zullen liggen dan de kosten van een in 1970 in gebruik te nemen brug, met inbegrip van aflossing en afschrijving. In 1970 zouden de kos ten elkaar in evenwicht houden. Daar na evenwel, wordt voorspeld, zullen de bedrijfsonkosten van de veerdiensten door voortdurende loonsverhogingen en andere factoren geleidelijk stijgen, ter wijl de kosten van een brug alleen tijdens de bouw door loonsverhogingen in geringe mate kunnen worden be- invloed. Men zou dan ook nu al met het ont werpen van gedetailleerde plannen moeten beginnen, daar de uitwerking daarvan omstreeks 3 tot 4 jaar in be slag zou nemen. Tenslotte zou na het definitief voltooien van de ontwerpen het Parlement zich nog diepgaand met het project moeten bezighouden, wat, naar de ervaring leert, ook de nodige tijd kost. Zouden, naar men aanneemt, de eigenlijke werkzaamheden aan de brug 7 jaar in beslag nemen, dan zou men het project toch niet voor 1970 hebben voltooid. Op dit tijdstip zou de brug evenwel dan ook ter beschik king moeten zijn, wil het gemotoriseerd verkeer in Scandinavië niet in een chaotische toestand raken. ONMISBAAR De veel geprezen „vogelvluchtlij n" met een veerverbinding Rödbyhavn- Puttgarden en een brug over de Feh- marn Belt zou de situatie ook niet in grijpend wijzigen. Deze zou in eerste instantie een ontlasting van het inter nationaal verkeer betekenen, terwijl de brug over de Grote Belt steeds meer aan betekenis zou winnen voor het lan delijk gemotoriseerd verkeer binnen de Deense grenzen. Terwijl het project van een brug over de Grote Belt tot dusver vrijwel uit sluitend werd overwogen in verband met verkeertechnische problemen, spreekt de laatste tijd ook de economi sche politiek in deze kwestie een woordje mee. Economen achten de brug steeds onmisbaarder, daar zij er een tegenwicht in zien van Hamburg, waar door de groeiende invloed van de Han zestad zou worden beknot. Hamburg is in de loop van de laatste jaren steeds meer overslaghaven voor Denemarken geworden, wel allereerst voor Jutland en Fünen. Deense export goederen en goederen, die in Dene marken worden geïmporteerd, worden tussen de haven van Jutland en Fünen enerzijds en de haven van Hamburg anderzijds met kustvaarders verscheept. Dit had tengevolge, dat de kleinere Deense havens aan betekenis wonnen, terwijl Denemarkens eerste haven Ko penhagen sedert 1945 voortdurend ter rein heeft verloren. Het aandeel van deze haven in de overslag van buiten landse goederen bedraagt maar ruim 30°/o meer. Vergeleken bij de vooroor logse jaren is de overslag van buiten landse goederen in Kopenhagen met 28°/o, in de kleinere havens daaren tegen met 55% toegenomen. Bij de ex port kan Kopenhagen een toename van 20% noteren; de kleinere havens niet minder dan 118%. VERBINDING VOOR AUTO'S Het moet dan ook een nationaal Deens belang heten, dat de invloed van Hamburg zoveel mogelijk wordt beknot. Dit kan gebeuren door de ha- venaccomodatie van Kopenhagen uit te breiden en nieuwe overzeese lijn diensten in te stellen. In Hamburg heeft men er grote aandacht aan be steed, dat de vrachtauto's tot vlak langs de kaden kunnen rijden. Dit is in de concurrentiestrijd van uitzonder lijk veel belang. Er dienen dan ook voorzieningen te worden getroffen, dat men niet gedwongen blijft voor de overtocht van Jutland en Fünen naar Kopenhagen van een veerpont gebruik te maken. Er dient een mogelijkheid te worden geschapen voor een snelle rechtstreekse verbinding met auto's. Om deze reden is een brug over de Grote Belt dwingende noodzaak. Hier door zou de verbinding met Kopenha gen korter worden dan die met Ham burg. Nog afgezien van de omstandig heid, dat men op deviezen zou bespa ren, zou hieruit een lange reeks ande re voordelen voortvloeien. In deze zin uitte zich onlangs een groot Kopen- haags dagblad, dat krachtig aandrong op de bouw van een brug over de Grote Belt. Paarden zijn zeer gevoelig voor plot seling aangebrachte veranderingen in het rantsoen en voor bedorven voeder middelen. Ook voor bepaalde gifstoffen leggen paarden een grote gevoeligheid aan de dag. In tarwe en rogge komen gifstoffen voor, gebonden aan de eiwit fractie, welke behalve bij paarden ook bij andere huisdieren ziekteverschijn selen kunnen veroorzaken. Vooral in vers geoogste en onrijpe tarwe en rogge zijn ze het gevaarlijkst. Voor andere granen, bijv. gerst en haver, gelden de bezwaren eigenlijk alleen indien ze vers geoogst en onrijp zijn. Het vocht gehalte en de enzymatische processen die nog in de korrels plaatsvinden, spelen samen een rol. Er schijnen daar bij giftige tussenverbindingen te ont staan. Als bij de voedering van goed „be storven" granen van de oude oogst plotseling wordt overgegaan naar vers geoogste granen, zal bij paarden ver giftiging kunnen optreden. Dit geldt in het bijzonder wanneer in verband met de herfstwerkzaamheden vrij grote hoeveelheden worden verstrekt. In eer ste instantie ziet men vaak koliekver schijnselen, als gevolg van een aan doening van maag en darmen. Daarin vinden abnormale omzettingen plaats, waarbij bepaalde schadelijke rottings- stoffen worden gevormd. Deze schade lijke stoffen, waartoe o.a. histamine be- „Wilt u tien dollar op mijn boekje bijschrijven, please?" De bankbediende schiet omhoog, stelt zich voor, drukt u bijna liefkozend in een diepe club en in middels komt er een aardig meisje toegesneld, die u vraagt wat u wenst te ge bruiken: thee, koffie, bier, whiskey? „Mag ik mevrouw een heerlijke bonbon aanbieden?" „Graag." „En misschien wat drinken voor het hondje en een kleine verrassing voor de peuters?" Als mister Brown na één minuut zijn boekje terug heeft, voorzien van tien dollars meer, krijgt hij ook nog een Churchill-sigaar aangeboden. Man, vrouw en hondje trekken af. Buiten opent de portier van de bank de deur van zijn auto na natuurlijk gecontroleerd te hebben of de voorruit goed schoon is, de banden voldoede lucht bezitten enz. dan is het niet meer nodig uit te stap- Een bezoek aan vele Amerikaanse pen en een parkeerplaats te zoeken. U banken wordt een feest, Men verwent rijdt naar de „drive-in" loketten. U er de klanten op bijna onbegrijpelijke blijft rustig in de wagen zitten, terwijl manier. Zelfs de personen, die in kre- de ambtenaar u geld geeft of geld van diet komen aanvragen om meubelen, u ontvangt. Inmiddels biedt men een automobielen of kledingstukken te ko- j kleine verfrissing aan, terwijl een man pen, worden behandeld als vorsten in jn witte overall even uw wagen na- het kwadraat. Indien men al ooit een loopt. krediet heeft gekregen kan men de J Thee en gebakjes spelen al een grote tweede maal het geld onmiddellijk in pol om de dames te bewegen hun man ontvangst nemen. Nergens ter wereld bieden de bank directeuren zo'n „service". In een bank te New-York ging de directeur zelfs zo ver om in hoogst eigen persoon als kerstman te fungeren en uitgedost met zware, witte baard zijn klanten te ont vangen en hun geschenken te overhan digen. Het gekste is niet gek genoeg meer sedert de public-relations-advi- seurs hebben ontdekt, dat de banken het nu vooral moeten hebben van „kleine diensten". De bankpraktijk van de doorsnee Amerikaan is veel roter dan die van de doorsnee Europeaan. Hij is er ge regeld om een paar dollar te brengen als spaargeld. Bijna even vaak is hij aanwezig om geld te lenen. En aange zien de tarieven overal gelijk zijn zoe ken de directies naarstig naar wegen, die anders lopen dan die van de con currentie. Die weg gaat over moderne muur schilderingen, weelderige ontvangst salons, verversingen, pin-up girls, ser vice-stations voor de automobilisten enz. „Men moet zich op een of andere ma nier bemind maken", aldus de slogan van de moderne, Amerikaanse bank directeurs. Weg met de dikke, ernstige deuren, de tralies, de onaangename lo ketten en de sombere architectuur. De Manhattan Chase Bank, de bankier van de Rockefellers, heeft een ploeg ab- strakte kunstenaars opdracht gegeven muurschilderingen aan te brengen en op iedere hoek wat beeldhouwwerk te plaatsen. In Dallas (Texas) schiep een bank haar grote hall om in een „gou den paleis". Het werd uitgerust met goudbestikte dikke tapijten, met „gouden" deuren en zelfs met een gouden kalf. Een spaar kas in Dallas verving de deuren voor het publiek door Hawaï-gordijnen, die ook nog de aangename eigenschap had den heerlijk te ruiken. FOTO OP DE CHEQUE In vele banken wacht men u in de hall al op met bonbons en sigaretten en soms zelfs geeft men enkele bloe men aan de u vergezellende dame. Mocht u besloten hebben een nieuwe rekening te openen, dan moogt u reke nen op een aardig geschenkje, afhan kelijk van de eerste inleg: een nylon- regenscherm, een picknickzak, een elektrische klok, een draagbare raido enz. Twee banken zijn er mee begon nen om chèqueboekjes uit te reiken met op iedere chèque de foto van de houder. te helpen bij de keuze van de bank. In dien manlief zijn bankzaken afwikkelt, verwent men zijn vrouw en kinderen in de thee-salon. Om nog meer popu lair te worden staan de Amerikaanse banken hun grote halls tegenwoordig ook gaarne af voor het houden van liefdadigheidsbals, kerstfeesten enz. Maar er is natuurlijk een reactie merkbaar. Zo opende men in Denver dezer dagen weer een klassieke bank, die in de advertenties verscheen met: „Eindelijk weer een echte bank, een ernstige bank met deuren en loketten, waar men komt om bankzaken te doen." Zoudt u in water, waar zich haaien ophouden, overboord vallen of by het baden in een tropische zee plotseling door een haai worden overvallen, dan dreigt u geen bijzonder gevaar als u een zakje „haaienschrik" om de hals draagt. Dit zakje doet uzelf geen schade, maar jaagt de haaien op de vlucht. Deze ge ruststellende verklaring is afkomstig van een zekere kapitein Kaj Lund, de directeur van de sociale raad van de Deense handelsvloot. Hy heeft onlangs in het tydschrift „Horizon" een artikel gepubliceerd over haaien en afweermiddelen ertegen en hy deelt daarin een en ander mee over de ontwikkeling en toepassing van de „haaienschrik", door de Amerikanen „shark-chaser" genoemd. Toen tijdens de tweede wereldoor log talrijke bemanningen van getorpe deerde schepen het slachtoffer van haaien werden begonnen de Amerika nen zich intensief met de levensge woonten van deze ondieren van de zeeën bezig te houden. Uit gesprekken met bewoners van tropische streken, hoort, worden onder normale omstan digheden ontgift in de lever en gedeel telijk ook door het lichaam uitgeschei den via nieren en huid. Dit onschade lijk maken van de gifstoffen is aan be paalde grenzen gebonden. Een orgaan kan niet plotseling tot het uiterste voor een bepaalde functie worden ingescha keld. Het heeft een tijd van voorbe reiding nodig. Wanneer het lichaam wordt overstroomd met gifstoffen, kan het zijn dat de lever en de uitschei dingsorganen in hun functie te kort schieten en zelfvergiftiging (auto-in toxicatie) van het lichaam optreedt. Men ziet dan behalve ziekteverschijn selen van de kant van het maag-darm kanaal (koliek, geelzucht, dunne slij merige ontlasting, geeuwen, enz.) ook nerveuze stoornissen, zich uitende in sufheid, slaperigheid, kolderachtige verschijnselen en soms zelfs verlam mingen. Heel dikwijls leidt deze ver giftiging bij paarden tot het optreden van hoefbevangenheid. De gifstoffen veroorzaken n.l. een verwijding van de bloedvaten in de hoeven. Niet alle paarden zijn even gevoelig voor deze aandoeningen. In de praktijk zal men kunnen opmerken dat vette dieren gevoeliger zijn dan dieren in normale voedingstoestand. De verkla ring is waarschijnlijk deze, dat de lever van vette dieren als regel beschadigd is door vettige degeneratie en dan niet tot een maximale ontgifting in staat is. Uit het voorgaande is duidelijk ge worden, dat de paardenhouder met het voederen van vers geoogste granen de uiterste voorzichtigheid moet betrach ten. Slechts zeer geleidelijk zal hij op de nieuwe oogst mogen overgaan of er mee moeten wachten tot de granen goed „bestorven" zijn, hetgeen meestal na ±2 maanden bewaren het geval is. Extra aandacht zal daarbij ook nog moeten worden geschonken aan het voorkomen van schimmels. In dringende gevallen, indien de oude oogst geheel geruimd is en de nieuwe oogst nog niet geschikt is om te vervoederen, zal men verstandig doen gebruik te maken van mengvoe ders. Hierin zal slechts een klein per centage verse granen kunnen voorko men omdat dé meeste bestanddelen af komstig zijn van importpartijen, die lang onderweg zijn en in deze maan den nog van de oude oogst afkomstig zijn of minstens twee maanden geleden zijn geoogst. Tenslotte zouden we de raad willen geven bij het optreden van bovenge noemde ziekteverschijnselen direct de dierenarts te ontbieden en het paard te laten vasten. Jaarlijks worden op de zandgronden grote oppervlakten grasland ingezaaid. Een gunstige tijd hiervoor is de nazomer, wanneer het hoofdgewas van het veld af is. Het inzaaien van grasland vereist een goede voorbereiding. Naast de juiste grondbewerking en de juiste keuze van het gras- en klavermengsel, is een doel matige bemesting zeer belangrijk. Het spreekt vanzelf dat ook de bemesting zo veel mogelijk aan de omstandigheden moet worden aangepast om het effect daarvan zo groot mogelijk te doen zijn. een te hoge pH van de grond en kan optreden bij een pH KC 1 5,5 in welk geval dan gestreefd moet worden naar een verlaging van de pH. Aanbevolen wordt een pH KC 1 van 5,0 - 5,4. Koper en kobalt zijn in dit opzicht minder gevoelig en kunnen op eenvoudige wijze door een bemesting aan de grond worden toegevoegd. Het inzaaien van grasland is nu een zeer gunstige gelegenheid om verschil lende meststoffen tevoren, met de grondbewerking, eens goed door de bouwvoor te mengen, daar dit bij een grasmat nooit mogelijk is. Dit verdient b.v. aanbeveling voor kalk- en fosfaat meststoffen, daar Ca en P zeer lang zaam in de grond dringen. In nog sterkere mate is dit het geval bij de mineralen koper en kobalt. Het is dan zeer belangrijk, voor gronden die dit nodig hebben, hiervan ineens een flinke hoeveelheid te geven, b.v. in de vorm van 400 k 500 kg. ko- balthoudende Koperslakkenbloem per ha. en deze tot een diepte van 10 k 15 cm. door de grond te werken. Op deze wijze is dan voor minstens 6 jaren een ruime koper- en kobalt- voorziening van het grasland gewaar borgd. De grote fijnheid van dit produkt en de grote hoeveelheid per ha. maken een gelijkmatige verdeling door de grond mogelijk, waardoor het koper en kobalt gemakkelijk voor de planten wortels beschikbaar komt. 1. Voor een goede keuze der mest stoffen en voor het geven van de juiste hoeveelheden is het huidige intensieve graslandbedrijf aangewezen op grond onderzoek. 2. In de bemesting speelt het even wicht een zeer grote rol; het komt vooral aan op de verhouding, waarin de verschillende elementen aanwezig zijn. De gegevens van het grondonder zoek zijn een belangrijk hulpmiddel om dit evenwicht gunstig te beïnvloeden. Het gaat hierbij niet alleen om basis elementen als stikstof, phosphor, ka lium en kalk, maar ook om magnesium en bepaalde sporenelementen. Met het opvoeren der graslandpro- duktie worden de bestaande tekorten aan deze sporenelementen groter en ontstaan nieuwe tekorten. Dit is voor zandgronden vooral het geval met de sporenelementen koper, kobalt en mangaan, waardoor gezond heid en produktie van het vee ongun stig worden beïnvloed. Dit is wel gebleken uit het onderzoek van het grote aantal grondmonsters, dat, vooral in de laatste 5 jaren, reeds op deze elementen werd onderzocht en uit het „Streekonderzoek" in verschil lende gebieden van Nederland, zoals b.v. het „Bodem-, Plant- en Dieren- onderzoek" van de Schothorst, het grondonderzoek van Ruilverkavelings- gebieden en het door officiële instan ties ingestelde „Praktijkonderzoek". 3. Een mangaan-tekort op zandgrond wordt bijna steeds veroorzaakt door waar veelvuldig haaien in de zeeën voorkomen, werd het hun duidelijk dat het daar, waar een aan een haak ge vangen haai langzaam in ontbinding overgaat, vrijwel onmogelijk is een tweede haai te vangen. Blijkbaar koes teren de vissen angst voor de dode soortgenoot. Dit was voor de Ameri kanen een vingerwijzing. Zij begonnen nu met wetenschappelijke grondigheid aan proefnemingen. Men liet een haai in ontbinding overgaan, analyseerde de overblijfselen en stelde vast, dat deze grote hoeveelheden ammoniumacetaat bevatten. Ammoniumacetaat bestaat uit ammoniak en azijnzuur. En het was dit azijnzuur waartegen de levende haaien niet bestand bleken en waar voor zij angst en schrik koesterden. Men nam met zeer goed resultaat proe ven met kopersulfaat. Vervolgens voeg de men azijnzuur en kopersulfaat bij een en verkreeg koperacetaat. Een volgende reeks proeven bestond hierin, dat men voor haaien bijzonder aantrekkelijk aas uitzette, terwijl men in de nabijheid een poreus vat liet zin ken dat koperacetaat bevatte. De haai en schoten gulzig op het lokmiddel af, maar sloegen op de vlucht zodra zij het koperacetaat bespeurden. Hun schrik was zo hevig, dat zij al inge slikt aas weer uitspuwden. Voor de onderzoekers was er geen twijfel meer mogelijk dat zij een doel treffend afweer- en afschrikmiddel te gen haaien hadden ontdekt. In het laat ste oorlogsjaar werden alle reddings boten en zwemvesten met een klein zakje „haaienschrik" uitgerust. De ver pakking bevatte een deel koperacetaat en vier delen „nigrosin" Deze stof „ni- grosin" kleurt het water inktzwart. Hierdoor wordt rondom de in het water liggende mens een soort ondoorzichtig onderwater-gordijn gevormd. Het be schermt hem ertegen door een haai te worden aangevallen voor het dier iets van het koperacetaat bemerkt. De dosis in het zakje „haaienschrik" is zodanig bepaald, dat zelfs een hon gerige haai er minstens vier uur door wordt weerhouden een schipbreuke ling aan te vallen. In Australië heeft men eveneens een reeks proeven genomen en daarbij een overeenkomstig middel gevonden, dat speciaal de badgasten aan het strand van Nieuw Zuid-Wales moet bescher men tegen haaien. Volgens de opgaven van kapitein Lund zijn et tenminste 350 haaiesoor- ten bekend, waarvan er evenwel maar twintig gevaar voor de mens opleveren. Afhankelijk van de soort zijn de haaien een halve tot zestien meter lang. De allergrootste soort, de reuzenwalvis- haai, is volmaakt onschuldig, want de ze voedt zich uitsluitend met plankton. De tweede man van het Sowjet-Rus- sische gezantschap in Duitsland, Timo- schenko, hield dezer dagen redevoerin gen, o.a. te München, waarin hy op een bepaald prettige eigenschap van het Sowjetrussische systeem wees, n.l., dat „de persooniyke eigendom toeneemt", dat dit zelfs tot rykdom kan leiden, die „werkeiyk niet door handenarbeid ont staat, want door handenarbeid is nog nooit iemand ryk geworden" en dat er Sowjetmiljonairs zyn. Men kan in Rusland geld verwerven boven de massa uit door de gunst van het régime dat zeer hoog gesalarieerde topfuncties vergeven kan, door Lenin- en Stalinprijzen, die kunstenaars, man nen van wetenschap en ingenieurs ver oorloven eigen huizen te bouwen, zich auto's aan te schaffen, kunstverzame lingen aan te leggen en aan hun kin deren bezit na te laten. Zo ontstaat de z.g. Datscha-klasse. De lonen lopen vrij ver uiteen. De gewone arbeider kan een 300 k 400 roebel per maand verdienen, maar de hogere leiding brengt het tot maandsalarissen van 2000 tot 5000 roe bel. Vrije artsen en advocaten, die 100.000 roebel per jaar maken, zijn niet zeldzaam en de progressie in de belas tingen gaat niet verder dan 13%. Mo menteel telt Sowjet-Rusland ruim 2000 roebelmiljonairs (tegen slechts 2 vóór de tweede wereldoorlog). De staats- spaarbanken vermelden een totaal van 100 miljard roebel spaargelden; in 1959 stegen de ingelegde spaargelden met 13 miljard. En de wetgeving begunstigt deze toestand. In 1943 reeds werd de rigoureuze successie-belasting afge schaft; ze is nu tot hoogstens 10% te ruggebracht. Het privé huizenbezit wordt bevorderd, men kan weliswaar geen grond kopen, want alle grond is van de staat, maar de staat geeft gron den in erfpacht Het aantal autobezit ters neemt zelfs zeer snel toe. Men staat dus voor een merkwaar dige verandering. Terwijl Chroestsjew in januari 1959 op de 21e partijdag van de communistische partij met de hem eigen welsprekendheid afgaf op „het kapitalisme" en onder grote bijval uit riep: „De strijders voor het communis me worden gedreven door de allesbe heersende idee de volksmassa's van het juk van het kapitalisme te bevrijden", groeit er in Sowjet-Rusland een kapi talistische klasse op, de Datscha-klasse datscha eigen huis), die op dezelfde wijze als in de „kapitalistische" landen bezit verwerft, weet te behouden en aan de kinderen te doen vererven. Slechts de namen van de bezitters zijn vergeleken met voorheen, veranderd. Zo herhaalt zich de historie. Ze her innert aan het woord van de Franse redenaar uit de revolutie van 1798, de grote Mirabeau. Deze riep in een van zijn redevoeringen uit: „Laat ons vol woede en geestdrift het gouden kalf van het kapitalisme in stukken slaan en laat ons de stukken onder elkaar verdelen." Ja, dit proces heeft zich in de wereldgeschiedenis vaker vertoond. Het „kapitalisme" is onuitroeibaar en ook onmisbaar, maar de excessen van het kapitalisme moet men wegnemen door te zorgen, dat de massa op be hoorlijke wijze haar deel van de wel vaart van een volk verkrijgen kan. GEMEENTE RHENEN Voor de binnenkort vacant komende betrekking van worden sollicitanten opgeroepen. Deze functie omvat de zorg voor en het toezicht op de gebouwen (ook in de avonduren), het verrichten van eenvoudige administratieve werkzaamheden, de con trole op enkele belastingen en een aantal bijkomende werkzaamheden. Vereist wordt een behooriyke ontwikkeling en be schaving, goede gezondheid en leeftijd bij voorkeur tussen 25 en 40 jaar. Geboden wordt een betrekking met uitzicht op vaste aanstelling, genot van vrije woning en een bruto salaris van 375,tot ƒ471,10 per maand. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties aan de burge meester binnen 10 dagen na de verschijning van dit blad. JONGEMAN, 17 jaar, b.z.a. als liefst herenmode. Brieven onder nr. 5477 aan het bureau van dit blad. Inlichtingen en aanmelding bij Apotheker - Hoofdstraat 53 Veenendaal (48) Verwezen staart Aram de krijgers aan. „Aha!" zegt de aanvoerder. "Ik zie, dat wij te laat zijn! Brocco is dood! Maar," voegt hij er triomfantelijk aan toe, „in ieder geval hebben wij zijn moorde naar!" Het is alsof deze woorden Aram tot de wer kelijkheid terug doen keren. „Ge vergist U! Ge weet niet, tot wie ge spreekt!" snauwt hij de aan voerder toe. Doch deze is niet het minst onder de indruk van zijn woorden. Met een laatdunkend ge baar wijst hij op de lege dolkschede aan Aram's gordel en dan naar het wapen. "De bewijzen zijn anders duidelijk tegen U!" zegt hij droogjes. Plot seling beseft Aram, dat hij in een uiterst gevaar lijke situatie verkeert. Het duizelt hem een ogen blik, doch dan vindt hij zijn zelfbeheersing terug. Dit moet een valstrik zijn! „Luister," zegt hij tot de aanvoerder. „Breng mij onmiddellijk bij Heer Lor- ca! Hij kent mij en weet, dat ik geen moordenaar ben!" De aanvoerder lacht honend. „Dat zullen wij zeker doen!" is zijn antwoord. „Alleen zou ik me er niet teveel van voorstellen, als ik U was!" Voor het verpakken van geneesmiddelen kunnen wij nog enkele plaatsen. -8- Gunstige arbeidsvoorwaarden, -fr Prettige werkkring. Aanmelden bij de portier van Parallelweg 50 Veenendaal. VIJGENDAM 13, VEENENDAAL In onze Confectie-afdelingen kunnen wij enkele ook LEERLINGEN voor diverse werkzaamheden Ruime inwerktijd - Gunstige loonregeling Nette prettige omgeving AANMELDEN TIJDENS KANTOORUREN Aanmelden tijdens kantooruren: Parallelweg 10, Veenendaal BEHA IN CEBORDUUUD* PASTELTINTEN OP W1T! Sanfor poplin, 4-delig« cups met tule voering en pittig picotje, A-B-C g 25 CAINS MET S1ERSTIKSELS in bleu. Nylon tule elastiek, nylon voorpand maakt heel slank en charmant. Kruipt niet op.j^ HOOFDSTRAAT FRANS HALSLAAN VEENENDAAL

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 3