OP ALLE MEUBELS
VEBOTEX
GAS
VEWIBETO
Stand no. 8
10%
Dames
OPTIEK
JAN VAN SCHUPPEN
Gehuwde Vrouwen
Lucifers redden een mensenleven
Huilende hond vestigde aandacht op
vermoorde wachter
De geschiedenis van de Shetland-pony
VOOR HELE OF HALVE DAGEN
KORTING
OOK OP DE VEWIBETO
In onze zaak keuze uit meer dan 100 tafels
«La Mode»
M.
ftimftftnUftNTflflB
FffMFHl FM
Ontmoet
Uw vriend in onze zaak!
HALVE DAGEN
HOOG LOON
Panter Sigarenfabrieken
AUTORULES
vaiiwt,
D. v. d.Meijd en
DE VALLEI UW BLAD!
Slachtoffer wist, dat er over 20 minuten een trein kwam
GEHEIMZINNIGE MOORD OP EENZAAM EILAND
VOOR DE BOER
MARINO
3,45
2,25
1,95
6,95
Ant. ACHTERBERG
v.d.
FIRMA B. BOS
te Veenendaal
s VRAAGT
HULPVERKOOPSTERS
Geboden wordt:
WARENHUIS B. BOS
MARKT 4 VEENENDAAL
Vanaf heden t.e.m,
17 september
Zaterdags bezoeken wij nog regelmatig de
grootste meubeltoonzalen in Amsterdam.
Zonder enige verplichting kunt ook u daarvan
gebruik maken.
AUTORIJLES
"Het Centrum**
Voor exclusieve Herenkleding
Hoofdstraat 90 Veenendaal
CONFECTIE - MAATKLEDING - HEKENMODE
Om een mooie HOED te kopen
Hoeft u niet naar de Vewibeto
te lopen.
Onze gehele najaarscollectie is gereed.
Apart, mooi en wat hoofdzaak
is: NIET DUUR!
Voor eerste en tweede hypotheken
en vaste goederen
GROOT NIEUWS:
ALS U GELEGENHEID HEBT OM
TE WERKEN, DAN HEBBEN WIJ
WERK VOOR U TEGEN
KOMT U EENS PRATEN OVER DE
BIJZONDERHEDEN
Auto-schade?
van Herk,
CITROEN
Garage R. VONK
FALCOH „Chia'
5Sa5° - 69.
voor warm water
in huishouding
en bedrijf
Complete inrichtingen
Fa. Jac. Bouman en Zonen
Fa. A. van Harn
Fa. Gebr. van Harn
Fa. J. A. Huibers
Fa. E. J. G. v. d. Pol
Fa. W. v. d. Pol
Fa. J. E. van Schupen
De Engelse spoorwegbeambte Reg Ellis uit Liverpool, een man van 55 jaar,
keek op zijn horloge en zag, dat hij nog 20 minuten te leven had. Hij was uit
een rijdende trein gevallen en was zwaar gewond en machteloos op het neven-
spoor blijven liggen, in de nabijheid van de Engelse stad Garswood. De volgende
trein zou over 20 minuten passeren. Ellis wist dit. Het was nacht en er was geen
mens in de omgeving te bekennen.
Nog 20 minuten te levenEllis
schreeuwde in de duisternis om hulp.
Hij verwachtte nauwelijks antwoord.
Wie zou hem daar horen? Nog 15 minu
ten te levenEllis, die alleen zijn
armen nog kon bewegen, zocht naar een
sigaret. Zijn hand voelde een doosje
lucifers, dat half leeg was. Het kostte
hem moeite een lucifer af te strijken.
Hij hield het omhoog als een zwak
glimmend noodsein en wierp het ten
slotte in de lucht. Daarna een tweede
en een derdeNog 5 minuten en hij
zou dood zijn.
Zes lucifers waren er nog over. Ellis
wist, dat deze 6 lucifers zijn laatste
kans vertegenwoordigden. Hij nam er
3 tegelijk om iets feller licht te krijgen.
Nog 3 minutenEllis streek de laat
ste 3 lucifers af. Op de andere lijn ra
telde langzaam een goederentrein voor
bij. En plotseling knarsten er remmen.
De goederentrein kwam tot staan.
Norman Williams, de 27-jarige stoker
van deze trein, had het flauwe vlam
metje van de laatste 3 lucifers opge
merkt. Hij rende langs de rails terug
en vond de gewonde.
Terwijl Williams naar de dichtstbij
zijnde telefoon langs de lijn draafde,
liep de machinist van de goederentrein
de naderende personentrein tegemoet,
legde knalpatronen op de rails en wist
de trein tijdig te doen stoppen.
Ellis moest in het ziekenhuis dadelijk
geopereerd worden. Hij had zijn beide
benen gebroken en had bovendien een
zware hoofdwond opgelopen.
„Ik kon me nog geen centimeter ver
roeren", zei Ellis, nadat hij uit de nar
cose was ontwaakt. „Ik ben al die tijd
volledig bij bewustzijn geweest".
Stoker Norman Williams van de goe
derentrein, die het nietige vlammetje
van de 3 lucifers had gezien, zei: „Ik
bewonder Ellis, die ondanks zijn ver
wondingen nog de tegenwoordigheid
van geest had lucifers af te strijken.
Die hebben zijn leven gered. Ik zag in
de duisternis iets glinsteren en daarna
hoorden wij iemand onduidelijk roepen.
De trein, die Ellis overreden zou heb
ben, kwam geen 20 meter van de be
wuste plek tot staan".
TREK-KOE VERDWIJNT SNEL IN
WEST-DUITSLAND
In de Westduitse melkstapel voltrekken
zich de laatste jaren grote veranderingen,
doordat het aantal melkkoeien, dat ook
als trekdieren wordt gebruikt, in snel
tempo afneemt. In 1959 nam de West
duitse melkveestapel met 74.000 dieren of
1,3°/o toe. Maar het aantal zuivere melk
koeien steeg met 281.200 stuks, terwijl het
aantal trekdieren met 207.700 afnam. In
Zuid-Duitsland, waar van oudsher de
trek-koe veel wordt gebruikt, gaat deze
omschakeling zelfs zeer snel.
In 1954 werd 28°/o van het Duitse melk
vee als trekdier gebruikt. Dit percentage
bedraagt thans nog 17. De sterk stijgende
melkproduktie van West-Duitsland van de
laatste jaren vindt in deze overgang wel
zijn grootste oorzaak. Daarnaast neemt
ook de totale melkveestapel toe.
Al dagenlang flitste het licht van de een
zame vuurtoren in de Kirkcudbright Baai
in Zuid-Schotland niet meer. De toren
wachter Hugh Clark werd op het kleine
eiland Little Ross vermoord en tot dusver
heeft men niemand bereid gevonden zijn
taak over te nemen. De politie van heel
Schotland en Engeland is in touw om dit
bloedig drama op te lossen.
Hugh Clark had op het eilandje tijdelijk
de functie van torenwachter op zich ge
nomen. De vaste torenwachter had voor
langere tijd verlof gekregen. Clark, een
voormalige postbode, zocht de eenzaam
heid terwille van de zee, waarvan hij
hield. Nu heeft hij ver van de bewoonde
wereld de dood gevonden.
Een bankdirecteur, Tom Collins, was
met zijn 17-jarige zoon tijdens een zeil
tocht op het eenzame eiland aan land ge-
APPELSAP
Appels die rijp worden aan de boom,
geven een betere kwaliteit appelsap dan
die welke vroeg geplukt worden, aldus
bleek uit recente onderzoekingen te New
York. Om goed rijp te worden, hebben
de appels gedurende de zomer en de
vroege herfst een bepaalde hoeveelheid
warmte nodig als ze nog aan de boom
hangen.
De hoeveelheid warmte, die nodig is,
wordt uitgedrukt in eenheden en wel de
som van de gemiddelde dagelijkse tem
peraturen boven de 40° F. na 1 april. Ie
der appelras stelt zijn eigen eisen aan de
totale warmtebehoefte. Van appels, die
geplukt worden voor het gewenste rij
pingsstadium, kan geen eerste klas ap
pelsap worden bereid.
gaan. Uit de 100 jaar oude vuurtoren
hoorden zij hondengehuil naar buiten
dringen. Met 2 vissers gingen zij de toren
binnen. In de kooi troffen zij het lijk van
de 64-jarige Hugh Clark aan. Hij was
doodgeschoten. Mevrouw Clark ontving
het doodsbericht van haar man in een zie
kenhuis, waar zij in verband met een ge
wrichtsontsteking opgenomen is.
De recherche begon dadelijk aan een
onderzoek, maar vond weinig aankno
pingspunten. Vlak voor zijn dood heeft
men Clark nog gezien, terwijl hij tegen
een tweetal mannen wuifde, die in de na
bijheid aan het vissen waren. Door heel
Engeland zoekt men nu naar de 24-jarige
Robert Dickson, de assistent van de vaste
torenwachter. Deze is sedert de moord
spoorloos verdwenen.
De moordenaar, die de wachter waar
schijnlijk in zijn slaap heeft verrast, is
ontsnapt in de moderne motorboot, die
de verbinding tussen het eiland en het
vasteland onderhoudt. De boot werd aan
een eenzaam strandgedeelte van het 4
km van het eiland verwijderde vaste
land aangetroffen. Men heeft gezien dat
er iemand in de oude wagen van Clark
wegreed, die daar gewoonlijk op een boe
renerf geparkeerd stond, De wagen werd
later verlaten te Dumfries, een stad in de
nabijheid, aangetroffen. De carosserie had
beschadigde plekken. Men vermoedt, dat
de chauffeur - dus waarschijnlijk de
moordenaar - een trein naar Edinburgh,
Glasgow of naar het zuiden heeft geno
men. Over het motief van de moord tast
men in het duister. Roofmoord lijkt niet
in aanmerking te komen. Persoonlijke
haat of wraak? Het rotseiland buiten de
Schotse kust zwijgt.
De Shetlandpony wordt beschouwd als het oudste paardenras ter wereld. De
door prof. Speed van de Universiteit te Edinburgh gedane onderzoekingen in
oude veenlagen en grotten hebben uitgewezen, dat hun oorsprong verscheidene
duizenden jaren voor onze jaartelling ligt.
Aangenomen mag worden, dat zij oorspronkelijk leefden op het land dat eens
heeft gelegen waar zich nu de Atlantische Oceaan bevindt. De hoogste delen van
dat land zijn overgebleven en vormen thans de eilandengroepen ten noorden
van de kust van Schotland. De zich daar bevindende groepen ponies zijn daar in
leven gebleven en vormen naar men zegt de verklaring, dat juist deze eilanden
groepen, met name de Shetland Islands, juist de bakermat vormen van dit ras.
Toen men in meer recente jaren een
begin maakte met de ontginning van
de kolenmijnen in Engeland en Wales,
werd een aantal dieren van de eilanden
naar de mijnen overgebracht om daar
onder de grond als trekdieren te wor
den gebruikt .Door hun kleine afmetin
gen en hun natuurlijke taaiheid waren
ze daarvoor bij uitstek geschikt.. Zo
maakten deze ponies, genoemd naar het
land van hun oorsprong, hun entree op
het vasteland van Engeland.
Later kwamen ze als een soort rariteit
wel eens mee met kolenboten naar het
vasteland van Europa en kwamen dan
voornamelijk naar Antwerpen, welke
haven in die jaren (omtrent 1900) de
belangrijkste voor Engelse kolenaan-
voer kon worden genoemd.
De eerste bekende invoer in ons land
vond plaats in 1906 door de in Engeland
verblijvende Nederlander, de heer Jur-
gens, die in Rotterdam door de commis
sie ter keuring van zogenaamde Afwij
kende Rassen een door hem geïmpor
teerde hengst liet keuren, welke werd
goedgekeurd. De hengst ging naar het
buiten van de familie Jurgens te Nij
megen (nu de R.K. Universiteit).
Daarna werden voornamelijk door
toedoen van de paardenhandelaar Jan
Nas uit Bemmel regelmatig ponies (via
Antwerpen) ingevoerd naar Nederland.
Die werden dan als kinderspeelgoed
verkocht op de grote buitens in Gelder
land, Overijsel en Utrecht. De prijzen
voor volwassen dieren lagen toen tussen
de 60,en 80,per stuk.
In oktober 1937 werd door een aantal
belangstellenden een stamboek inge
richt. Sindsdien heeft dat geregistreerd:
260 voor dekking goedgekeurde heng
sten, 5000 in het stamboek ingeschreven
merriën en ruim 12.500 geregistreerde
veulens van erkende afstamming.
De organisatie telt momenteel circa
2000 leden. Deze cijfers betreffen het
gehele Nederlandse gebied.
VIERDE PLAATS
Het Nederlandse Shetland-Pony-Stam-
boek neemt momenteel in belangrijk
heid de vierde plaats in onder de Ne
derlandse stamboeken op het gebied
der paardenfokkerij. Wat de prijzen
betreft heeft natuurlijk de tweede we
reldoorlog een grote invloed gehad..
Maar ook na die periode zijn de prijzen
zeer hoog gebleven. En terwijl de paar
denfokkerij in het algemeen in West-
Europa terugloopt, neemt daarentegen
het aantal Shetlanders regelmatig toe.
Jaarlijks worden ongeveer 1500 veulens
geregistreerd.
De vraag is meestal: Waar worden
deze dieren nu wel voor gebruikt? Het
lijkt misschien vreemd, maar hoe meer
tractoren er worden aangeschaft, hoe
groter de vraag naar ponies. Men ge
bruikt ze namelijk in combinatie met
de tractor voor het omliggende werk
op de boerderij. Er zijn veel kleine
werkjes waarvoor een trekker te duur
is en die dan door de pony kunnen wor
den gedaan. Hierbij wordt bijvoorbeeld
gedacht aan het halen van kippenvoer,
varkensvoer, kunstmest aan de land
bouw coöperatie; het vervoer van aard
appelen, vcerbieten en kuilvoer van en
naar de inkuilplaatsen en de stal (in
het winterseizoen). Verder het werk in
de boomgaarden, waarin de pony door
zijn kleine afmetingen gemakkelijk on
der de takken en tussen de dicht opeen-
staande struiken door kan.
Tenslotte is hij veel in gebruik om
des zomers te gaan melken. Veel kleine
neringdoenden op hel platteland (onder
andere petroleumventers) maken ge
bruik van de goedkope trekkracht.
De Shetlandpony is van nature zeer
sober en kan bij normaal gebruik uit
sluitend met gras en des winters met
sloolkantenhooi worden gevoederd.
ALS RIJPONY
De natuurlijke haarkleur is eenkleu
rig zwart of bruin. Door kruisingen in
het verleden is er echter de bonte kleur
ingefokt, zodat men ze nu in alle scha
keringen kan aantreffen. Hoewel door
hun lichaamsbouw niet bij uitstek daar
voor geschikt, worden ze de laatste ja
ren ook veel gebruikt als rijpony en
zijn er overal in het land kinderrijtver-
enigingen opgericht die praktisch alle
op Shetlanders gemonteerd zijn. Ook
aan de bekende bloesemtocht in de Be
tuwe nemen regelmatig een 80-tal po-
nies deel, die praktisch onvoorbereid
een dertig a veertig kilometer afleggen.
Uitvallers komen daarbij zeer zelden
voor. Over het algemeen is de Shetlan
der intelligent te noemen, zodat ze zon
der grote moeite in vrijheidsdressuur
en circuswerk te beleren zijn.
Het gewenste type is, vrij vertaald,
als volgt:
EEN MINIATUUR BELGISCH
TREKPAARD MET EEN MAX.
SCHOFTHOOGTE VAN 1.07 M.
Het fokreglement zegt hieromtrent:
„klein breed hoofd met kleine opstaan
de oren, heldere intelligente ogen, korte
hals fijn van boven maar breder uit
lopend naar de schouders, korte rug,
eindigend in een breed kruis, aflopend
naar een welig beplante staart, rond
geribd, brede diepe borst. Sterke benen
met goede stand en voeten. Beharing
zwaar met volle manen en volle lange
staart. Gangen vierkant."
BUITEN BLIJVEN
Hoewel uit gevoelsoverwegingen daar
tegen in ons land nog wel eens bezwa
ren rijzen, behoort de pony winter en
zomer steeds buiten, ook bij slechte
weersomstandigheden. De Shetlandpony
wordt in de regel veel ouder dan andere
paardenrassen. Leeftijden boven de
vijfentwintig jaar zijn heel normaal te
noemen. De merriën blijven ook lang
vruchtbaar en brengen gemiddeld vijf
tien tot twintig veulens ter wereld. Het
eerste veulen komt in de regel op hun
derde jaar.
Dat de Shetlandpony in Nederland
erkend wordt als een economisch belang
in de agrarische sector, moge blijken
uit het feit, dat jaarlijks tien procent
van de totale regeringssubsidie voor de
Nederlandse paardenfokkerij ten goede
komt aan dit kleinste in Nederland aan
wezige paardenras.
Voor U bereikbaa
holpt U omhoog.
OH. erkende rijschool met
gediplomeerde Instructeurs.
VEENENDAAL
Dr. de Visserstr. 5 Tel. 08385-3562
RHENEN
Julianastroat 44 Tel. 08376-812
Ook voor verhuur
zonder chauffeur
De nieuwste
Dauphines en
en Anglia 1 960
staan voor U
gereed.
CORDUROY
HERENPETTEN
KUSSENS
met schuimplastic gevuld
TERLENKA
STROPDASSEN
Nog steeds
P.K. WEEKENDERS
VEENENDAAL-ZUID
Gehuwde of ongehuwde dames die hun
vrije tijd produktief willen maken,
kunnen mondeling solliciteren
op MAANDAGAVOND 12 SEPTEMBER
en DINSDAGAVOND 13 SEPTEMBER
van 7-9 uur
in HOTEL „DE KORENBEURS"
op de Markt.
EEN GOED SALARIS
EN EEN PRETTIGE WERKKRING
KERKE WIJK 37
VEENENDAAL
TELEFOON 2730
Voor
VEENENDAAL, ARNHEM,
AMERSFOORT
M. VAN BEEK
Kostverloren 8, Veenendaal
Telefoon 3068
Onze collectie is ZO GROOT dat wij u daar
toch maar enkele stuks zouden kunnen laten zien
U vindt bij ons beslist wat u zoekt.
Speciaal voor het a.s. bruidje is dit haar adres.
Ook een grote keus in PARAPLU'S,
HANDSCHOENEN, SJAALS, KOUSEN
DE SPECIAAL DAMESHOEDENZAAK
Hoofdstraat 108 - Telefoon 3324 - Veenendaal
Kerke wijk 110 - TeL 0 8385-22Ö2
Veenendaal - Ingang tijdelijk achterom
in de Groen van Prinstererstraat
met vol-otomatische koppeling 395,00
NU WEGRIJDEN ZONDER TRAPPEN
Vraag proefrit S. J. VAN WIJK
Pr. Bernhardlaan 219, Veenendaal, tel. 3029
U KUNT ZICH DAGELIJKS AANMELDEN BIJ
DE PORTIER VAN DE
H. J. VAN SCHUPPEN N.V. - KERKEWIJK 111 - VEENENDAAL
Uitdeuken-lassen
Dorpsstraat 8 - Renswoudc
Tel. 08387-502
Voor
naar
Firma
Garage Hogendoorn
Telefoon 2454
Nieuweweg 151-155
HOOFDSTRAAT 51
Telefoon 3184
v.a. ƒ9775,—
PARALLELWEG 4 - TELEF 2545
VEENENDAAL
Daar hangt de Falcon voor U klaar,
die Uw trouwste en beste vriend zal worden.
Zo'n Falcon zit U pas perfect om de schouders.
Ga goed gekleed op natte en droge dagen,
ga 'n Falcon dragen
Hier is zo'n vriend. De Falcon Ghia.
Van katoenen gabardine of fijne poplin.
50
Hiervoor verhuren wij
DE NIEUWSTE
TROUWCOSTUUMS
MET ALLE
TOEBEHOREN
Hoofdstraat 46, Veenendaal
Bezoekt hiervoor op de
hiervoor worden geleverd
door nevenstaande
installateurs:
O