OP ALLE MEUBELS VEBOTEX GAS VEWIBETO Stand no. 8 10% Dames OPTIEK JAN VAN SCHUPPEN Gehuwde Vrouwen Lucifers redden een mensenleven Huilende hond vestigde aandacht op vermoorde wachter De geschiedenis van de Shetland-pony VOOR HELE OF HALVE DAGEN KORTING OOK OP DE VEWIBETO In onze zaak keuze uit meer dan 100 tafels «La Mode» M. ftimftftnUftNTflflB FffMFHl FM Ontmoet Uw vriend in onze zaak! HALVE DAGEN HOOG LOON Panter Sigarenfabrieken AUTORULES vaiiwt, D. v. d.Meijd en DE VALLEI UW BLAD! Slachtoffer wist, dat er over 20 minuten een trein kwam GEHEIMZINNIGE MOORD OP EENZAAM EILAND VOOR DE BOER MARINO 3,45 2,25 1,95 6,95 Ant. ACHTERBERG v.d. FIRMA B. BOS te Veenendaal s VRAAGT HULPVERKOOPSTERS Geboden wordt: WARENHUIS B. BOS MARKT 4 VEENENDAAL Vanaf heden t.e.m, 17 september Zaterdags bezoeken wij nog regelmatig de grootste meubeltoonzalen in Amsterdam. Zonder enige verplichting kunt ook u daarvan gebruik maken. AUTORIJLES "Het Centrum** Voor exclusieve Herenkleding Hoofdstraat 90 Veenendaal CONFECTIE - MAATKLEDING - HEKENMODE Om een mooie HOED te kopen Hoeft u niet naar de Vewibeto te lopen. Onze gehele najaarscollectie is gereed. Apart, mooi en wat hoofdzaak is: NIET DUUR! Voor eerste en tweede hypotheken en vaste goederen GROOT NIEUWS: ALS U GELEGENHEID HEBT OM TE WERKEN, DAN HEBBEN WIJ WERK VOOR U TEGEN KOMT U EENS PRATEN OVER DE BIJZONDERHEDEN Auto-schade? van Herk, CITROEN Garage R. VONK FALCOH „Chia' 5Sa5° - 69. voor warm water in huishouding en bedrijf Complete inrichtingen Fa. Jac. Bouman en Zonen Fa. A. van Harn Fa. Gebr. van Harn Fa. J. A. Huibers Fa. E. J. G. v. d. Pol Fa. W. v. d. Pol Fa. J. E. van Schupen De Engelse spoorwegbeambte Reg Ellis uit Liverpool, een man van 55 jaar, keek op zijn horloge en zag, dat hij nog 20 minuten te leven had. Hij was uit een rijdende trein gevallen en was zwaar gewond en machteloos op het neven- spoor blijven liggen, in de nabijheid van de Engelse stad Garswood. De volgende trein zou over 20 minuten passeren. Ellis wist dit. Het was nacht en er was geen mens in de omgeving te bekennen. Nog 20 minuten te levenEllis schreeuwde in de duisternis om hulp. Hij verwachtte nauwelijks antwoord. Wie zou hem daar horen? Nog 15 minu ten te levenEllis, die alleen zijn armen nog kon bewegen, zocht naar een sigaret. Zijn hand voelde een doosje lucifers, dat half leeg was. Het kostte hem moeite een lucifer af te strijken. Hij hield het omhoog als een zwak glimmend noodsein en wierp het ten slotte in de lucht. Daarna een tweede en een derdeNog 5 minuten en hij zou dood zijn. Zes lucifers waren er nog over. Ellis wist, dat deze 6 lucifers zijn laatste kans vertegenwoordigden. Hij nam er 3 tegelijk om iets feller licht te krijgen. Nog 3 minutenEllis streek de laat ste 3 lucifers af. Op de andere lijn ra telde langzaam een goederentrein voor bij. En plotseling knarsten er remmen. De goederentrein kwam tot staan. Norman Williams, de 27-jarige stoker van deze trein, had het flauwe vlam metje van de laatste 3 lucifers opge merkt. Hij rende langs de rails terug en vond de gewonde. Terwijl Williams naar de dichtstbij zijnde telefoon langs de lijn draafde, liep de machinist van de goederentrein de naderende personentrein tegemoet, legde knalpatronen op de rails en wist de trein tijdig te doen stoppen. Ellis moest in het ziekenhuis dadelijk geopereerd worden. Hij had zijn beide benen gebroken en had bovendien een zware hoofdwond opgelopen. „Ik kon me nog geen centimeter ver roeren", zei Ellis, nadat hij uit de nar cose was ontwaakt. „Ik ben al die tijd volledig bij bewustzijn geweest". Stoker Norman Williams van de goe derentrein, die het nietige vlammetje van de 3 lucifers had gezien, zei: „Ik bewonder Ellis, die ondanks zijn ver wondingen nog de tegenwoordigheid van geest had lucifers af te strijken. Die hebben zijn leven gered. Ik zag in de duisternis iets glinsteren en daarna hoorden wij iemand onduidelijk roepen. De trein, die Ellis overreden zou heb ben, kwam geen 20 meter van de be wuste plek tot staan". TREK-KOE VERDWIJNT SNEL IN WEST-DUITSLAND In de Westduitse melkstapel voltrekken zich de laatste jaren grote veranderingen, doordat het aantal melkkoeien, dat ook als trekdieren wordt gebruikt, in snel tempo afneemt. In 1959 nam de West duitse melkveestapel met 74.000 dieren of 1,3°/o toe. Maar het aantal zuivere melk koeien steeg met 281.200 stuks, terwijl het aantal trekdieren met 207.700 afnam. In Zuid-Duitsland, waar van oudsher de trek-koe veel wordt gebruikt, gaat deze omschakeling zelfs zeer snel. In 1954 werd 28°/o van het Duitse melk vee als trekdier gebruikt. Dit percentage bedraagt thans nog 17. De sterk stijgende melkproduktie van West-Duitsland van de laatste jaren vindt in deze overgang wel zijn grootste oorzaak. Daarnaast neemt ook de totale melkveestapel toe. Al dagenlang flitste het licht van de een zame vuurtoren in de Kirkcudbright Baai in Zuid-Schotland niet meer. De toren wachter Hugh Clark werd op het kleine eiland Little Ross vermoord en tot dusver heeft men niemand bereid gevonden zijn taak over te nemen. De politie van heel Schotland en Engeland is in touw om dit bloedig drama op te lossen. Hugh Clark had op het eilandje tijdelijk de functie van torenwachter op zich ge nomen. De vaste torenwachter had voor langere tijd verlof gekregen. Clark, een voormalige postbode, zocht de eenzaam heid terwille van de zee, waarvan hij hield. Nu heeft hij ver van de bewoonde wereld de dood gevonden. Een bankdirecteur, Tom Collins, was met zijn 17-jarige zoon tijdens een zeil tocht op het eenzame eiland aan land ge- APPELSAP Appels die rijp worden aan de boom, geven een betere kwaliteit appelsap dan die welke vroeg geplukt worden, aldus bleek uit recente onderzoekingen te New York. Om goed rijp te worden, hebben de appels gedurende de zomer en de vroege herfst een bepaalde hoeveelheid warmte nodig als ze nog aan de boom hangen. De hoeveelheid warmte, die nodig is, wordt uitgedrukt in eenheden en wel de som van de gemiddelde dagelijkse tem peraturen boven de 40° F. na 1 april. Ie der appelras stelt zijn eigen eisen aan de totale warmtebehoefte. Van appels, die geplukt worden voor het gewenste rij pingsstadium, kan geen eerste klas ap pelsap worden bereid. gaan. Uit de 100 jaar oude vuurtoren hoorden zij hondengehuil naar buiten dringen. Met 2 vissers gingen zij de toren binnen. In de kooi troffen zij het lijk van de 64-jarige Hugh Clark aan. Hij was doodgeschoten. Mevrouw Clark ontving het doodsbericht van haar man in een zie kenhuis, waar zij in verband met een ge wrichtsontsteking opgenomen is. De recherche begon dadelijk aan een onderzoek, maar vond weinig aankno pingspunten. Vlak voor zijn dood heeft men Clark nog gezien, terwijl hij tegen een tweetal mannen wuifde, die in de na bijheid aan het vissen waren. Door heel Engeland zoekt men nu naar de 24-jarige Robert Dickson, de assistent van de vaste torenwachter. Deze is sedert de moord spoorloos verdwenen. De moordenaar, die de wachter waar schijnlijk in zijn slaap heeft verrast, is ontsnapt in de moderne motorboot, die de verbinding tussen het eiland en het vasteland onderhoudt. De boot werd aan een eenzaam strandgedeelte van het 4 km van het eiland verwijderde vaste land aangetroffen. Men heeft gezien dat er iemand in de oude wagen van Clark wegreed, die daar gewoonlijk op een boe renerf geparkeerd stond, De wagen werd later verlaten te Dumfries, een stad in de nabijheid, aangetroffen. De carosserie had beschadigde plekken. Men vermoedt, dat de chauffeur - dus waarschijnlijk de moordenaar - een trein naar Edinburgh, Glasgow of naar het zuiden heeft geno men. Over het motief van de moord tast men in het duister. Roofmoord lijkt niet in aanmerking te komen. Persoonlijke haat of wraak? Het rotseiland buiten de Schotse kust zwijgt. De Shetlandpony wordt beschouwd als het oudste paardenras ter wereld. De door prof. Speed van de Universiteit te Edinburgh gedane onderzoekingen in oude veenlagen en grotten hebben uitgewezen, dat hun oorsprong verscheidene duizenden jaren voor onze jaartelling ligt. Aangenomen mag worden, dat zij oorspronkelijk leefden op het land dat eens heeft gelegen waar zich nu de Atlantische Oceaan bevindt. De hoogste delen van dat land zijn overgebleven en vormen thans de eilandengroepen ten noorden van de kust van Schotland. De zich daar bevindende groepen ponies zijn daar in leven gebleven en vormen naar men zegt de verklaring, dat juist deze eilanden groepen, met name de Shetland Islands, juist de bakermat vormen van dit ras. Toen men in meer recente jaren een begin maakte met de ontginning van de kolenmijnen in Engeland en Wales, werd een aantal dieren van de eilanden naar de mijnen overgebracht om daar onder de grond als trekdieren te wor den gebruikt .Door hun kleine afmetin gen en hun natuurlijke taaiheid waren ze daarvoor bij uitstek geschikt.. Zo maakten deze ponies, genoemd naar het land van hun oorsprong, hun entree op het vasteland van Engeland. Later kwamen ze als een soort rariteit wel eens mee met kolenboten naar het vasteland van Europa en kwamen dan voornamelijk naar Antwerpen, welke haven in die jaren (omtrent 1900) de belangrijkste voor Engelse kolenaan- voer kon worden genoemd. De eerste bekende invoer in ons land vond plaats in 1906 door de in Engeland verblijvende Nederlander, de heer Jur- gens, die in Rotterdam door de commis sie ter keuring van zogenaamde Afwij kende Rassen een door hem geïmpor teerde hengst liet keuren, welke werd goedgekeurd. De hengst ging naar het buiten van de familie Jurgens te Nij megen (nu de R.K. Universiteit). Daarna werden voornamelijk door toedoen van de paardenhandelaar Jan Nas uit Bemmel regelmatig ponies (via Antwerpen) ingevoerd naar Nederland. Die werden dan als kinderspeelgoed verkocht op de grote buitens in Gelder land, Overijsel en Utrecht. De prijzen voor volwassen dieren lagen toen tussen de 60,en 80,per stuk. In oktober 1937 werd door een aantal belangstellenden een stamboek inge richt. Sindsdien heeft dat geregistreerd: 260 voor dekking goedgekeurde heng sten, 5000 in het stamboek ingeschreven merriën en ruim 12.500 geregistreerde veulens van erkende afstamming. De organisatie telt momenteel circa 2000 leden. Deze cijfers betreffen het gehele Nederlandse gebied. VIERDE PLAATS Het Nederlandse Shetland-Pony-Stam- boek neemt momenteel in belangrijk heid de vierde plaats in onder de Ne derlandse stamboeken op het gebied der paardenfokkerij. Wat de prijzen betreft heeft natuurlijk de tweede we reldoorlog een grote invloed gehad.. Maar ook na die periode zijn de prijzen zeer hoog gebleven. En terwijl de paar denfokkerij in het algemeen in West- Europa terugloopt, neemt daarentegen het aantal Shetlanders regelmatig toe. Jaarlijks worden ongeveer 1500 veulens geregistreerd. De vraag is meestal: Waar worden deze dieren nu wel voor gebruikt? Het lijkt misschien vreemd, maar hoe meer tractoren er worden aangeschaft, hoe groter de vraag naar ponies. Men ge bruikt ze namelijk in combinatie met de tractor voor het omliggende werk op de boerderij. Er zijn veel kleine werkjes waarvoor een trekker te duur is en die dan door de pony kunnen wor den gedaan. Hierbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan het halen van kippenvoer, varkensvoer, kunstmest aan de land bouw coöperatie; het vervoer van aard appelen, vcerbieten en kuilvoer van en naar de inkuilplaatsen en de stal (in het winterseizoen). Verder het werk in de boomgaarden, waarin de pony door zijn kleine afmetingen gemakkelijk on der de takken en tussen de dicht opeen- staande struiken door kan. Tenslotte is hij veel in gebruik om des zomers te gaan melken. Veel kleine neringdoenden op hel platteland (onder andere petroleumventers) maken ge bruik van de goedkope trekkracht. De Shetlandpony is van nature zeer sober en kan bij normaal gebruik uit sluitend met gras en des winters met sloolkantenhooi worden gevoederd. ALS RIJPONY De natuurlijke haarkleur is eenkleu rig zwart of bruin. Door kruisingen in het verleden is er echter de bonte kleur ingefokt, zodat men ze nu in alle scha keringen kan aantreffen. Hoewel door hun lichaamsbouw niet bij uitstek daar voor geschikt, worden ze de laatste ja ren ook veel gebruikt als rijpony en zijn er overal in het land kinderrijtver- enigingen opgericht die praktisch alle op Shetlanders gemonteerd zijn. Ook aan de bekende bloesemtocht in de Be tuwe nemen regelmatig een 80-tal po- nies deel, die praktisch onvoorbereid een dertig a veertig kilometer afleggen. Uitvallers komen daarbij zeer zelden voor. Over het algemeen is de Shetlan der intelligent te noemen, zodat ze zon der grote moeite in vrijheidsdressuur en circuswerk te beleren zijn. Het gewenste type is, vrij vertaald, als volgt: EEN MINIATUUR BELGISCH TREKPAARD MET EEN MAX. SCHOFTHOOGTE VAN 1.07 M. Het fokreglement zegt hieromtrent: „klein breed hoofd met kleine opstaan de oren, heldere intelligente ogen, korte hals fijn van boven maar breder uit lopend naar de schouders, korte rug, eindigend in een breed kruis, aflopend naar een welig beplante staart, rond geribd, brede diepe borst. Sterke benen met goede stand en voeten. Beharing zwaar met volle manen en volle lange staart. Gangen vierkant." BUITEN BLIJVEN Hoewel uit gevoelsoverwegingen daar tegen in ons land nog wel eens bezwa ren rijzen, behoort de pony winter en zomer steeds buiten, ook bij slechte weersomstandigheden. De Shetlandpony wordt in de regel veel ouder dan andere paardenrassen. Leeftijden boven de vijfentwintig jaar zijn heel normaal te noemen. De merriën blijven ook lang vruchtbaar en brengen gemiddeld vijf tien tot twintig veulens ter wereld. Het eerste veulen komt in de regel op hun derde jaar. Dat de Shetlandpony in Nederland erkend wordt als een economisch belang in de agrarische sector, moge blijken uit het feit, dat jaarlijks tien procent van de totale regeringssubsidie voor de Nederlandse paardenfokkerij ten goede komt aan dit kleinste in Nederland aan wezige paardenras. Voor U bereikbaa holpt U omhoog. OH. erkende rijschool met gediplomeerde Instructeurs. VEENENDAAL Dr. de Visserstr. 5 Tel. 08385-3562 RHENEN Julianastroat 44 Tel. 08376-812 Ook voor verhuur zonder chauffeur De nieuwste Dauphines en en Anglia 1 960 staan voor U gereed. CORDUROY HERENPETTEN KUSSENS met schuimplastic gevuld TERLENKA STROPDASSEN Nog steeds P.K. WEEKENDERS VEENENDAAL-ZUID Gehuwde of ongehuwde dames die hun vrije tijd produktief willen maken, kunnen mondeling solliciteren op MAANDAGAVOND 12 SEPTEMBER en DINSDAGAVOND 13 SEPTEMBER van 7-9 uur in HOTEL „DE KORENBEURS" op de Markt. EEN GOED SALARIS EN EEN PRETTIGE WERKKRING KERKE WIJK 37 VEENENDAAL TELEFOON 2730 Voor VEENENDAAL, ARNHEM, AMERSFOORT M. VAN BEEK Kostverloren 8, Veenendaal Telefoon 3068 Onze collectie is ZO GROOT dat wij u daar toch maar enkele stuks zouden kunnen laten zien U vindt bij ons beslist wat u zoekt. Speciaal voor het a.s. bruidje is dit haar adres. Ook een grote keus in PARAPLU'S, HANDSCHOENEN, SJAALS, KOUSEN DE SPECIAAL DAMESHOEDENZAAK Hoofdstraat 108 - Telefoon 3324 - Veenendaal Kerke wijk 110 - TeL 0 8385-22Ö2 Veenendaal - Ingang tijdelijk achterom in de Groen van Prinstererstraat met vol-otomatische koppeling 395,00 NU WEGRIJDEN ZONDER TRAPPEN Vraag proefrit S. J. VAN WIJK Pr. Bernhardlaan 219, Veenendaal, tel. 3029 U KUNT ZICH DAGELIJKS AANMELDEN BIJ DE PORTIER VAN DE H. J. VAN SCHUPPEN N.V. - KERKEWIJK 111 - VEENENDAAL Uitdeuken-lassen Dorpsstraat 8 - Renswoudc Tel. 08387-502 Voor naar Firma Garage Hogendoorn Telefoon 2454 Nieuweweg 151-155 HOOFDSTRAAT 51 Telefoon 3184 v.a. ƒ9775,— PARALLELWEG 4 - TELEF 2545 VEENENDAAL Daar hangt de Falcon voor U klaar, die Uw trouwste en beste vriend zal worden. Zo'n Falcon zit U pas perfect om de schouders. Ga goed gekleed op natte en droge dagen, ga 'n Falcon dragen Hier is zo'n vriend. De Falcon Ghia. Van katoenen gabardine of fijne poplin. 50 Hiervoor verhuren wij DE NIEUWSTE TROUWCOSTUUMS MET ALLE TOEBEHOREN Hoofdstraat 46, Veenendaal Bezoekt hiervoor op de hiervoor worden geleverd door nevenstaande installateurs: O

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 4