40
22
36
10
12
I
I
I
I
I
I
I
i»
I
I
20°/o korting
WAT MET WELK ONDERWIJS?
Streng zijn doet het verzet toenemen
V0G#
MEISJES
ADVERTEREN DOET VERKOPEN
De weg omhoog (ID
VOOR DE BOER
J
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1960
Nr. 73
ONTWIKKELING BETEKENDE VOORUITGANG
Streekmilieu
Verschuiving
Jubileum van wethouder
Van Hardeveld
De haver verdiend
Achterstand
Radar voor de blinden helpt
hen obstakels te ontdekken
Radioverbinding met Pionier V
„Zet je schrap"
HOE MOETEN OUDERS ZICH GEDRAGEN?
Ook kinderen op een moeilijke leeftijd worden graag
ernstig genomen
Honderd verkeerslijnen voor
helicopters
Oogstwerkzaamheden
Het spoor van Utrecht naar
Arnhem
Flacon Eskitran lever-
traancapsules
1 zak met 4 rollen Caspo-
toiletpapier de luxe (rose)
véGé-Havermout
1 doosje schoencrème (diverse
kleuren) 1 doos wrijfwas
1 groot pak VéGé-Taai-Taai
100 gr gesorteerde choco
lade Assort! van Victoria S9 ct -f-
200 gr fondant voor slechts 39
1 litersblik appelmoes van CQ
J. DIEPEVEEN
Zn.
(linke werkster
WINTERSWIJK
vrouwelyk hoofd
confectiesaal
75 °"nb'edingen 57ct M°l
en 7007 i, ,.ef-ï0'
Sp0r-fcvvo/i7ei>i
-- "der°
Hazelnootkrokant2oog r.voor 57 10%
Café Noir pakje van 65 voor 5/7-10%
Appelstroop beker van 68 voor 57-10%
Tandpasta grote tube van 70 voor 57.10%
Savon de luxe
57
Mosterd in glas van 66 voor 57-10%
Kattetongen 250 gram slechts 57-10%
Boterhamworst 250 gram voor 57. w';
elke 2e geiderse rookworst
57
Ger.mager spek 200 gram voor 57.io%
AnanaS blikje van 65 voor 57-10%
Chocolaatjes pakj» van 75 voor 57-10%
Spinazie
57
K0FFIETAAI
57-io%
Nog geen eeuw geleden had een jongen, die een beroep wilde kiezen, niet veel
meer dan enkele honderden mogelijkheden. Ruimschoots genoeg, zo op het eerste
gezicht, inderdaad, maar wanneer men talenten, opleiding en aanleg voor de
keuze afwoog, viel teveel af om voldoende ruimte over te houden. Toch was het
neg altijd meer dan in daarvoor gelegen jaren, toen men doodeenvoudig het be
roep van vader koos en aan iets anders zelfs niet dacht.
Welk een scala van mogelijkheden
vouwt zich nu open voor' de jeugdige
nieuweling, die zich een toekomst wil
veroveren. Officieel heeft men 4.260
beroepen geteld, maar binnen die be
roepen zijn nog weer 10.000 variaties
mogelijk. Een jongen kan vuurtoren
wachter maar ook pijpfitter, psychiater
en evengoed acrobaat, stuntvlieger of
boekhouder worden.
Nooit teveel kan men herhalen dat,
hoe groot ook het aantal mogelijkheden
en hoe krap ook de arbeidsmarkt, de
allerbelangrijkste voorwaarde voor een
veilige en zekere loopbaan het stevige
fundament van het onderwijs is. Door
de rijkere schakering van onze samen
leving is de aard van dat onderwijs ge
heel veranderd. Was het vroeger niet
meer dan een middel om via de ver
kregen kennis in eigen kring te groeien
nu is de aard van dat onderwijs geheel
veranderd. Was het vroeger niet meer
dan een middel om via de verkregen
kennis in eigen kring te groeien, nu is
het een voorbereiding die universeel
en daardoor het tegengestelde is: een
middel om juist UIT de e'gen kring te
groeien.
Nog gaat dat laatste niet in alle ge
vallen op. Men kan bijvoorbeeld in ons
land verschillen waarnemen tussen het
geïndustrialiseerde westen en bijvoor
beeld het agrarische noorden. Naar
mate echter de industrialisatie-plan
ning succesvoller wordt en het vroe
gere onderscheid tussen stad en pro
vincie steeds vager, vervallen ook de
grootste regionale verschillen in keuze
mogelijkheden.
Het is niet meer zo, dat een goed
meekomende Haagse scholier automa
tisch ambtenaar of regent en een jon
gen uit Midwolda op dezelfde automa
tische manier landbouwer of misschien
wel veearts wordt.
Wel telt soms het streekmilieu nog
mee, een factor van groot sociologisch
belang, die niet alleen bij onderwijs-
en beroepskeuze optreedt, maar juist
die milieus worden onderling steeds
meer gelijk en richten zich naar een
landelijk geheel.
Voor een belangrijk deel is dat het
gevolg van de eerst veel verguisde,
maar nu in dezelfde mate geprezen
kernenpolitiek; die temidden van pro
vinciale bevolkingsagglomeraties fa
brieken met alles wat daarbij behoort -
kantoren, bedrijven voor dienstverle
ning en nieuwe middenstand - neerzet.
De grote stad met al haar allures wordt
als het ware over het gehele land ver
spreid.
Door een dergelijke spreiding kan op
verrassende wijze het wezen van een
bepaalde streek geheel veranderen, al
blijft soms een restje hangen van de
vroegere gewoonten en problemen. Het
is duidelijk dat de vorm, waarin het
onderwijs wordt gegeven, zich daarbij
moet aanpassen. Zo kan in een kern
gemeente een landbouwschool weinig
rendement gaan geven, maar daaren
tegen een lagere en middelbaartechni-
sch.2 school, of zelfs een handelsschool,
c--.misbaar worden. Het is de taak van
de regering deze problematiek van de
verschuiving in de hand te houden en
ook van iedere verandering een ver
betering te maken. Daarbij wordt de
overheid trouwens bijgestaan door een
groot aantal semi-overheids en parti-
(Vervolg van pagina 1)
afgeworpen kan men de grote energie
en het doorzettingsvermogen van de
heer Van Hardeveld terugvinden. Dank
is men hem verschuldigd voor het vele
werk in Veenendaal en wijde omgeving,
waar hij vele afdelingen bij de op
richting heeft geholpen.
Met historische feiten kwam de voor
zitter van de NW-bestuurdersbond, de
heer T. Verkuijl, ter tafel en vanzelf
sprekend ook als voorzitter van de
PvdA-raadsfractie in de Veenendaalse
gemeenteraad.
De heer Verkuijl memoreerde de
moeilijke periode van vóór de oorlogs
jaren toen de twee SDAP-raadsleden,
van wie de heer Van Hardeveld er één
was, te doen hadden met een zeer con
servatief gemeentebestuur, geen enkele
ontvangst bij de overige raadsleden en
de pers, die zich afzijdig hield van de
SDAP. Er waren toentertijd 13 raads
leden, maar volgens de krantenver
slagen in feite maar 11. Van het gespro
kene door de socialistische vertegen
woordigers in de gemeenteraad werd
geen woord opgenomen.
De heer Van Hardeveld was er de
man niet naar om dit erbij te laten zit
ten en heeft een plaatselijke correspon
dent via de redactie van één de kranten
tot andere gedachten gebracht.
In de oorlog stelde de jubilaris zijn
leven in dienst der gemeenschap. Op
felle wijze hekelde hij de NSB in de
raad, maar gelukkig liet men hem lopen.
De heer Van Hardeveld was de op
richter en later de motor van de N.V.V.-
bestuurdersbond. In de vakbeweging
was zijn devies: niet bij de pakken gaan
neerzitten, er komt een andere tijd.
Reeds in 1958 hebben wij, aldus de
algemeen secretaris van ,De Eendracht'
de heer J. Fhaner, afscheid genomen
van de heer Van Hardeveld als hoofd
bestuurslid van deze bond. Spreker wil
de het daarom kort houden. Reeds toen
heeft het bestuur het aandeel van de
heer Van Hardeveld in De Eendracht
geschetst en bovendien moet men zich
niet te veel schuldig maken aan men
senverheerlijking.
Maar bij zo'n uitspringende gebeurte
nis als deze moest men volgens de heer
Fhaner degene die de haver verdiende
deze ook geven. Met een geschenk druk
te spreker de dank en waardering van
het bondsbestuur uit voor deze „wer
ker voor de rechten van de mens".
De heer H. W. Hannink, voorzitter
van de afdeling Veenendaal van de
PvdA, die de bijeenkomst leidde en de
aanwezigen had welkom geheten, noem
de zich maar een „broekie" vergeleken
bij de jubilaris. De PvdA en de vakbe
weging waren in Veenendaal verenigd
in de heer Van Hardeveld. Toen spre
ker enkele jaren geleden in Veenen
daal arriveerde kwam hij het eerst te
recht bij de heer Van Hardeveld. Het
is moeilijk, aldus spreker, de heer Van
Hardeveld te vervangen.
Namens de afdeling Veenendaal van
de Chr. Textielarbeidersbond „Unitas"
sprak de heer E. van Hal. Deze noemde
de heer Van Hardeveld een welhaast
legendarische figuur in Veenendaal.
Ons uitgangspunt verschilt, aldus spre
ker, maar doel en streven zijn gelijk.
Hij stak zijn bewondering voor de heer
culiere organisaties, die, al naar ge
lang hun instelling, ook het bijzondere
onderwijs in het oog houden.
Op deze manier schakelt het onder
wijs over met de vorm waarin de maat
schappij zich manifesteert en hoe snel
ler dit gebeurt, hoe beter het is. Wij
hadden nooit ons huidige levenspeil
kunnen bereiken zonder ons onderwijs
systeem, maar ook omgekeerd hadden
wij nooit dat onderwijs gehad zonder
de vooruitgang van onze geordende sa
menleving. Het is de taak van de socio
logische wetenschap, die zich ook en
vooral bemoeit met onderwijsplanning,
deze wisselwerking en het evenwicht
daarin in stand te houden.
Omdat het onderwijs geregeld moet
worden en de maatschappij zich auto
matisch ontwikkelt, zij het dat die
ontwikkeling in goede banen geleid
moet worden, spreekt het vanzelf dat
ons leersysteem altijd wat achter de
werkelijkheid aanlopen.
Deze achterstand is natuurlijk, maar
kan evengoed onnatuurlijke proporties
aannemen. Velen zijn bang dat iets
dergelijks op het ogenblik het geval is.
Al sinds de jaren twintig zoekt ons on
derwijs naar een vernieuwing. In feite
is die echter nooit doorgezet en vooral
in zakenkringen ondervindt men daar
van de last. Op het ogenblik is onze
huidige minister van onderwijs, mr.
Cals, druk bezig met zijn ontwerp-
Mammoetwet de knoop door te hakken,
maar of het een Gordiaanse knoop is,
zal nog moeten blijken.
(Wordt vervolgd.)
KLM NAAR KANARISCHE
EILANDEN
Dank zij de medewerking van de
Spaanse autoriteiten, zal de K.L.M. met
ingang van 5 november a.s. de Kana
rische Eilanden, met Las Palmas als
aanvlieghaven, in haar luchtnet kunnen
opnemen.
Las Palmas zal als tussenstation wor
den opgenomen in de nieuwe K.L.M.-
dienst Amsterdam - Zurich - Casablan
ca - Las Palmas - Conakry - Monrovia,
die op 5 november a.s. zal worden ge
opend en die éénmaal per week zal
worden gevlogen met de moderne vier
motorige Lockheed Electra.
Voor het toerisme opent deze nieuwe
luchtverbinding met de Kanarische Ei-
lenden grotere mogelijkheden, daar het
seizoen op deze subtropische en uit
toeristisch oogpunt zeer attractieve ei
landengroep, loopt van december tot
en met april, waardoor derhalve de
mogelijkheid tot vakantiespreiding gro
ter wordt.
De afstand Amsterdam - Las Palmas
bedraagt 3650 km, welke de snelle
Lockheed Electra in ruim acht uur zal
afleggen. Passagiers, die zaterdags
avonds van Schiphol vertrekken, komen
reeds zondags vroeg in de ochtend op
Las Palmas aan.
Een andere reismogelijkheid naar
Las Palmas, biedt de K.L.M. op haar
luchtlijn naar Madrid, waar de Spaan
se luchtvaartmaatschappij „Iberia" voor
doorvervoer zorg draagt. Op de Kana
rische eilanden zelf zijn er uitstekende
luchtdiensten t.b.v. het interinsulaire
verkeer.
Na Madrid, Barcelona en Palma de
Mallorca, is Las Palmas de vierde
Spaanse stad, die aan het K.L.M. lucht
net wordt toegevoegd.
Een van de nieuwigheden op de Radio
tentoonstelling in Earls Court is een
radar-instrument dat blinden helpt
voorwerpen tot op een afstand van on
geveer zes meter, waaronder ook stoep
randen te ontdekken. Het instrument
is niet veel groter dan een box-camera
en zendt een smalle straal hoge geluids
signalen uit die terugkaatsen wanneer
zij een obstakel ontmoeten en waar
schuwen de drager.
Op het ogenblik is alleen een proto
type ontwikkeld, maar de nieuwe appa
ratuur belooft een waardevol nieuw
hulpmiddel te worden voor mensen die
het gezichtsvermogen hebben verloren.
Nadat men de signalen die door vleer
muizen e.d. worden uitgezonden zorg
vuldig had geanalyseerd werd het mo
gelijk geacht dat, aangezien sommige
dieren zich vrijelijk zonder gezichtver
mogen kunnen bewegen, hetzelfde soort
signaal elektronisch zou kunnen wor
den gereproduceerd en door blinden als
een praktisch hulpmiddel zou kunnen
worden gebruikt.
Het Sondar signaal, zoals het ge
noemd wordt, bestaat uit korte stoten
met een zeer hoge geluidsfrekwentie.
Deze stoten worden 50 tot 100 keer per
sekonde herhaald. Het signaal wordt
verkregen door middel van transistors
die op een droge batterij van 9 tot 12
volt werken. Om hoorbaar te zijn voor
het menselijk oor wordt de eigenlijke
puls gemoduleerd op een frekwentie
van ongeveer 10.000 c/s. In de praktijk
verandert het signaal dat door voor
werpen tot op een afstand van 6 meter
wordt teruggekaatst de toon van het
signaal; daaraan kan de geoefende ge
bruiker weten hoever de obstakels ver
wijderd zijn en waar zij zich bevinden.
De Engelse radiotelescoop van Jodrell
Bank heeft een radioverbinding over 32
miljoen kilometer tot stand gebracht
met de zonnesatelliet Pionier V, die in
maart van dit jaar door de Verenigde
Staten werd afgeschoten. De Pionier V,
die uit de richting van de aarde met
een snelheid var. 29.000 km per uur om
de zon vliegt, „antwoordde" met de
zendinstallatie. Dit is de eerste maal
dat er over een dergelijke afstand met
een punt in de ruimte een radioverbin
ding in twee richtingen tot stand is ge
bracht.
H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bern-
hard hebben donderdag een bezoek ge
bracht aan het Olympische dorp.
Foto: H.M. de Koningin in gesprek met
v.l.n.r.: de leider van de Nederlandse
ploeg, de heer Kerdel, Eef Kamerbeek en
Herman Timme.
Van Hardeveld niet onder stoelen of
banken. Wij hebben vaak samen moeten
werken, besloot de heer Van Hal en
daardoor veel waardering voor uw
werk gekregen.
Het gewestelijk bestuur van PvdA
was vertegenwoordigd bij monde van
de heer Verhoef.
Tenslotte was het de jubilaris zelf,
die de rij van sprekers sloot. Hoewel
hij er aanvankelijk enigszins bedenke
lijk tegenover had gestaan was hij op
dit moment toch blij met deze receptie.
Het stemde hem tot voldoening en
en dankbaarheid. Hij was de beweging
dankbaar voor de plaats waarop deze
hem steeds weer had gezet.
Tot de leden van De Eendracht zei de
heer Van Hardeveld: Zet je schrap.
Tracht de vakbeweging steeds uit te
breiden. Een hele middag zou de jubila
ris kunnen vertellen over zijn raads
lidmaatschap. Hij liet het evenwel bij
enkele korte schetsen en was wijlen zijn
partijgenoot Rebergen, die 12 jaar al
leen in de Veenendaalse raad had ge
zeten, nog dankbaar voor diens pio
nierswerk.
Ik ben, aldus de jubilaris, wel eens
scherp geweest, maar ik heb daarbij
toch altijd geprobeerd de mensen niet
te beledigen. Dit is van zeer grote be
tekenis. Wees voorzichtig, maande spre
ker de anderen en wordt nooit beledi
gend.
De heer Van Hardeveld dankte ieder
een voor de vele bloemen en cadeaus,
maar het meest dankbaar was hij toch
wel voor het getuigenis, dat deze mid
dag voor het werk van Van Hardeveld
was afgelegd. Naar zijn eigen mening
was spreker nog vitaal genoeg om nu
ook nog bergen werk te verzetten. Als
men blijft zeggen, zo besloot spreker,
de heer Van Hardeveld is onze man
nog, dan hoop ik nog jaren dit werk te
blijven doen.
Onder de aanwezigen ter receptie
merkten we o.a. op: de wethouders,
Ant. de Ruiter en C. N .van Kuijk,
waarnemend gemeentesecretaris D. van
Manen, vele hoofden van dienst der
gemeente, leden van verschillende
raadsfracties, oud-raadsleden, ds. D. v.
Enk, afgevaardigden van vakorganisa
ties en politieke partijen.
De Sowjetunie denkt in de komen
de maanden honderd verkeerslijnen
voor helicopters te openen. Tegen het
einde van dit jaar zouden er in totaal
al tweehonderd lijnen bevlogen kun
nen worden. Dergelijke routes, die met
helicopters worden bevlogen, zouden in
alle republieken van de USSR in het
leven worden geroepen. In het Verre
Oosten en op Kamtsjatka worden meer
dan twintig helicopterlijnen met een
totale lengte van drieduizend kilometer
geopend. De helicopters zullen vanuit
Chabarowsk, Komsomolsk aan de
Amoer en Petropawlowsk vluchten nar
de Taiga-gebieden ondernemen. Vijf
tien of meer vliegtrajecten zijn in het
gebied van Oost-Siberië geprojecteerd
en tenminste twintig in de Kakoeten-
republiek.
„Die jongen geeft tegenwoordig zulke
brutale antwoorden, hij heeft altijd het
laatste woord en zijn rapporten worden
steeds slechter", kan een vader zeggen,
die een opgroeiende zoon heeft. „Er is
tegenwoordig geen huis meer met dat
meisje te houden; nu eens is zij lief en
wil graag praten, dan weer sluit zij zich
in zichzelf op en doet stug", zeggen
moeders van meisjes tussen 11 en 16
jaar.
Ook als ouders beseffen, dat dit ver
anderd gedrag van hun kinderen een
gevolg is van biologische oorzaken en
zij de brutaliteiten en wisselende stem
mingen niet afdoen met de vroegere
benaming „vlegeljaren", verkeren zij
veelal toch in twijfel hoe zij tegen hun
kinderen moeten optreden.
Tussen het 11e en het 13e jaar al is
er een verhoogde werking van de ge-
slachtsklieren en de hormonen daarvan,
die aan de bloedbaan worden afgegeven
hebben vooral invloed op het zenuw
stelsel. Het tevoren zo evenwichtige
kind is nu daardoor alleen al aan wis
selende stemmingen onderworpen. Zon
der enige reden van buitenaf is het
prikkelbaar, brutaal en toont geen nei
ging tot ingespannen werken. Bij een
streng optreden neemt het verzet van
het opgroeiend kind meer en meer toe
en het zal het eigen huis en zijn familie
zoveel mogelijk ontvluchten. En toch
heeft het de volwassene nodig, het zoekt
contact en begrip, terwijl het er voort
durend tegen in opstand is. Hoewel hij
het zelf niet weet, verlangt de jonge
mens naar veiligheid in een harmonisch
tehuis, naar een leiding, die door liefde
wordt beheerst en hem door de chaos
van zijn gevoelens en gedachten de weg
wijst.
De ouders moeten dan ook hun ont
goocheling en boosheid bedwingen, voor
zoon of dochter een begrijpend vriend
of vriendin worden en mild, hoewel na
drukkelijk erop wijzen, dat ieder, die
in de strijd om het bestaan wil slagen,
tegen kritiek bestand moet zijn. Ook is
het goed met voorzichtigheid te trach
ten te weten te komen, waarvoor het
kind belangstelling heeft en de ont
dekte stokpaardjes goed te voeden.
Weet een vader op ongedwongen harte
lijke wijze de kennis van zijn zoon op
het betrokken terrein uit te breiden,
dan zal de zoon hem niet meer als een
vertegenwoordiger beschouwen van een
generatie, die in feite al heeft afgedaan.
Hij zal dan ook eerder bereid zijn aan
zijn vaders in welwillendheid gestelde
eis te voldoen, die inhoudt, dat hij meer
tijd aan zijn schoolwerk moet besteden,
speciaal wanneer de vader in staat blijkt
hem ook de nadelige gevolgen van een
onvoldoende schoolopleiding duidelijk
te maken. Door incidentele herhaling
van de oneerbiedige toon en de luiheid
moet men zich niet laten ontmoedigen.
Praat een moeder met haar dochter
van 13 tot 14 jaar als met een vriendin,
vraagt zij haar nu en dan op onderge
schikte punten eens om raad, tracht zij
begrip te tonen voor de wensen op het
terrein van kleding en bioscoopbezoek,
dan zal de dochter de opvattingen van
haar moeder zo gauw niet „ouderwets"
noemen en zich gemakkelijker laten
remmen bij buitensporige verlangens.
De sfeer van begrip en de overtuiging
ernstig te worden genomen, verminde
ren het verzet aanzienlijk.
Met vriendelijke beslistheid moet de
moeder een welwillende omgangstoon
in huis handhaven en er op toezien, dat
huishoudelijke taken zowel als school
werk naar behoren worden verricht.
Het zou zich op het kind wreken, wan
neer zij slecht gedrag en onvoldoend
werk met leeftijdsmoeilijkheden zou
verontschuldigen. Het leven eist pres
taties, het houdt er geen rekening mee
hoe wij ons voelen.
Het kan goed zijn, dat ouders er met
hun kinderen over spreken waarom zij
geen lust in hun werk hebben, waarom
zij zo prikkelbaar en onhandelbaar zijn,
wanneer men er tevens maar op wijst,
dat iemand blijk geeft van zelfbeheer
sing en een evenwichtig karakter door
zichzelf te bestrijden en te over
winnen.
De abnormale regenval in deze zomer
en met name van de laatscte weken is
oorzaak van ernstige vertraging bij de
oogstwerkzaamheden. Vooral voor de
graanoogst is het thans van het groot
ste belang, dat deze op korte termijn
geborgen kan worden.
Bij de huidige situatie op de arbeids
markt is echter inschakeling in bete
kende mate van extra arbeidskrachten
langs de normale wegen van arbeids
bemiddeling uitgesloten. Toch moet het
van het grootste belang worden geacht,
dat, zodra de weersomstandigheden
oogstwerkzaamheden toelaten, een zo
groot mogelijk aantal arbeidskrachten
voor de oogstberging ter beschikking
staat. Zulks klemt temeer, daar inmid
dels ook met de aardappel- en bieten-
oogst dient te worden aangevangen en
reeds thans duidelijk is, dat de perso
neelsvoorziening hierbij ook verder
grote moeilijkheden zal blijven baren.
Te dien einde worden verschillende
bijzondere maatregelen getroffen, zoals
inschakeling van tot zgn. arbeidsreser
ve behorende groepen arbeiders, die om
uiteenlopende redenen onder normale
omstandigheden zeker niet voor te
werkstelling in de landbouw in aan
merking zouden komen. Ook zal door
het voeren van akties in enkele gebie
den getracht worden vrijwilligers aan
te trekken, terwijl daarnaast op ver
schillende andere manieren getracht zal
worden het arbeidspotentieel in de
landbouw tijdelijk op te voeren.
Voorts is aan de minister van Defen
sie gevraagd, de mogelijkheden voor
buitengewoon militair verlof voor
oogstwerkzaamheden te verruimen en
te toepassing van de regeling voor dit
verlof te vergemakkelijken. Het stemt
tot grote voldoening, dat de minister
hiertoe op korte termijn heeft willen
besluiten.
De hoofdafdeling Sociale Zaken van
het Landbouwschap blijft, in samen
werking met de betrokken overheids
instanties, de ontwikkeling van de ar
beidsvoorziening in de landbouw op de
voet volgen.
(Vervolg van pagina 1)
„Evenwel", zo werd verklaard, „is
onomstotelijk vast komen te staan, dat
de omlegging in ieder geval zal plaats
hebben en dat Veenendaal in de zeer
nabije toekomst een snel verbinding zal
krijgen aan de internationale lijn
Utrecht-Arnhem".
LIEVER DOOR ZUID
Bij de plaatsbepaling van de omleg
ging bracht het gemeentebestuur zijn
bezwaren tegen het noordelijk tracé
(nabij de Vaartbrug) omdat er niet al
leen een aantal huizen zouden moeten
verdwijnen, maar bovendien een gepro
jecteerde woonwijk in twee delen zou
worden gescheiden hetgeen als een
groot nadeel werd gezien.
Vandaar dat het gemeentebestuur
verre de voorkeur gaf aan het zuidelijk
tracé (in de buurt van het bestaande
station) omdat er hier niet zoveel wo
ningen gesloopt behoefden te worden en
bovenal de stelselmatige bebouwing
niet werd belemmerd en de lijn in de
onmiddellijke nabijheid van het ont
worpen industrieterrein zou komen te
liggen.
De directie van de N.S. noemde dit
laatste plan echter belangrijk duurder
en het gaf bovendien moeilijkheden
t.a.v. het goederen-emplacement met
rangeerterreinen. Na een zeer geani
meerde bespreking werd de conferentie
beëindigd met de afspraak beide plan
nen nog eens te bestuderen en later de
baangelegenheid nogmaals te bespre
ken.
HELEMAAL NIET NODIG, ZEI
DE KLOMP
De vroede vaderen van Veenendaal
gaven elkaar een knipoogje: alles zou
nu dik in orde komen en Veenendaal
zou binnenkort uit de „vergeten" hoek
getrokken worden.
Maar men had toch enigszins buiten
de waard gerekend want degenen die
geïnteresseerd waren bij het behoud
van station De Klomp bleven uiteraard
niet rustig zitten. Integendeel, een ac
tie-comité voor behoud van Station De
Klomp (merkwaardig hoe snel derge
lijke comité's tot stand komen) schaarde
zich achter de groene tafel en klom in
de pen.
In de brief aan N.S. werd de omleg
ging via Veenendaal „volkomen onno
dig" genoemd. En waarom men dit on
nodig vond, werd o.m. met het volgen
de geargumenteerd:
Vanaf De Klomp is het centrum van
Veenendaal met de bus in vier minuten
te bereiken en bovendien, de uitbrei
ding van Veenendaal ging toch niet in
zuidelijke richting maar juist in de
noordelijke en dus: station De
Klomp ligt dan ook in een zich snel
ontwikkelende streek en zal, wanneer
de toestanden normaal zijn, spoedig tot
de bebouwde kom behoren", zo schre
ven de geachte comitéleden.
NOG MEER REDENEN
Het comité, waarin ook het gemeen
tebestuur van Ede vertegenwoordigd
was, voerde nog vele andere redenen
aan om de omlegging te boycotten. Men
zei bijvoorbeeld dat De Klomp een
jaarlijkse opbrengst had van rond
150.000,en station Veenendaal-zuid
bracht minstens hetzelfde op.
Wanneer de rente dan berekend werd
van de kosten van de omlegging met
stations en viaducten, dan zou de nieu
we lijn 5 ton op moeten leveren aan
nieuwe baten, wilde het de inkomsten
benaderen welke N.S. thans van De
Klomp trok. Dat betekende dat iedere
Veenendaaler per jaar voor 50,zou
moeten verreizen of aan goederen ver
voeren en of Veenendaal snel
zal toenemen in bevolking is de vraag,
gezien het betrekkelijk gering aantal
woningzoekenden in verhouding tot de
gem. Ede".
GEEN TOESTEMMING VAN
MINISTER
Het gemeentebestuur van Veenen-
bekeek dit bezwaarschrift en begon
met het punt voor punt te weerleggen.
De directie van de N.S., het voor en
tegen afwegende, besloot daarna - ui
teraard tot grote vreugde van Veenen
daal - de omlegging door te zetten,
maar (ook hier weer een maar) hier
voor was de toestemming nodig van het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
In september 1947 kwam het ver
pletterende bericht: De Minister ver
leent geen toestemming tot omlegging
van de spoorlijn Utrecht-Arnhem via
het dorp Veenendaal!
Wég was alle vreugde, het ideaal
waar al zoveel voor gevochten was, en
dat nu binnen handbereik was, zou niet
verwezenlijkt worden.
NIEUWE POGINGEN
Maar wie denkt dat Veenendaal zich
willoos bij dit besluit neerlegde, ver
gist zich deerlijk. In 1948 kwam de om
legging in de raad ter sprake en una
niem was men van mening op de deur
van de N.S. te blijven kloppen, net zo
lang totdat de trein er door was.
De tijd brak aan van mondelingen
en schriftelijke verzoeken en Veenen
daal bleef doorhameren op een en het
zelfde punt: wij willen de omlegging!
Af en toe lieten de Spoorwegen een
veertje vallen. In 1950 werd bijvoor
beeld de naam van station De Klomp
veranderd in „Veenendaal-De Klomp".
Als de omlegging nog niet kan, laat
dan meer treinen stoppen aan de
Klomp, zo verzochten b. en w. in 1951
aan de N.S. „Kan niet", zeiden de N.S.,
„het is niet verantwoord".
De Kamer van Koophandel werd in
geschakeld, echter ook dit had niet het
gewenste resultaat. Bij het uitkomen
van de nieuwe zomerdienstregeling 1952
schreef het gem. bestuur aan de N.S.:
ondanks alle verzoeken onzerzijds
is er nog geen uitbreiding van de diens
ten."
De Spoorwegen, misschien ietwat
boos geworden door dit aanhoudende
kloppen, antwoordden: „De laatste drie
jaar heeft zich geen noemenswaardige
stijging van het reizigersaantal voor
gedaan, dus wordt de reisgelegenheid
niet uitgebreid!"
Veenendaal, ook niet op haar mondje
gevallen, pareerde met: „Een stijging
van het reizigersvervoer is niet te ver
wachten, zolang de verbinding zo abo
minabel slecht is!"
Al deze schermutselingen ontlokte de
burgemeester in één der raadsvergade
ringen de opmerking: dat het ner
gens naar lijkt zoals de N.S. de gemeen
te Veenendaal bedienen, of liever ge
zegd niet bedienen".
KANS WORDT STEEDS
KLEINER
De reisgelegenheid via station De
Klomp is inmiddels wel wat verbeterd
maar de gewraakte omlegging is nog
steeds niets dichter bij de werkelijk
heid, ergo zij wordt er steeds verder
van verwijderd.
De Spoorwegen verklaren nu gebon
den te zijn'aan de uitspraak van de
Minister. In 1947 was er een gegronde
reden om tot overlegging over te gaan,
maar nu is onze argumentering ver
zwakt, zo wordt verklaard.
De kans is dus uiterst gering, vooral
nu bekend geworden is dat het station
De Klomp vernieuwd zal worden. Maar
zolang er een kans bestaat, zal Veenen
daal niet nalaten de inmiddels dertien
jarige „traditie" van kloppen op de N.S.
deur, voor te zetten.
290 ct
100 ct
geld-
zegels
(wit-geel-bruin) samen 88 ct
geld-
zegels
geld-
zegels
49 ct
geld-
zegels
fijne chocolaatjes
geld-
zegols
goudreinetten voor
Sieremblemen bij VéGé Dessert- en Gpudmerk Koffie
Wij vragen voor
spoedige indiensttreding
v.a. 15 jaar, om opgeleid
te worden voor interes
sante confectiefuncties.
Hoogste
salarisregeling
TRICOTFABRIEK
Stationsstraat 136
Veenendaal
s avonds Stationsstr. 134
Woningruil: 'n Mooie flat
woning nieuwbouw 1958 te
Rotterdam (Pendrecht) bie
den wij u aan. Bev. 3 kamers
douche, grote kelder, keu
ken, gang. Huur 17,45 per
week. Wij vragen een wo
ning te Veenendaal. Aanbie
dingen: Nieuwsblad ,De Val
lei', Parallelweg 10, Veenen
daal. Tel. 08385-2022.
Gevraagd: een
voor enige morgens of
middagen per week.
Mevr. v.d. Veer, Kerkewijk 123
VEENENDAAL
KONINKLIJKE TRICOTFABRIEK
G. J. WILLINK N.V.
Wij zoeken voor on» bedrijf te Winterswijk een:
Vereisten:
a. leeftijd plm. 30 jaar of ouder
b. vakkennis betreffende fabriekmatige con
fectionering, liefst In een tricotagebedrijf
sollicitanten met soortgelijke ervaring In
een andere confectiesector kunnen ook in
aanmerking komen, daar een ruime
inwerkperlode zal worden gegeven.
c. in staat om leiding te geven aan enige
assistenten en een groot aantal naaisters.
d. ervaring als leidster of assistent-leidsler van
een confectleatelier.
Voor de geschikte persoon betekent deze
verantwoordelijke functie een goed
gehonoreerde levenspositie.
Schriftelijke sollicitaties met uitvoerige vermelding van
levensloop, e.d. te richten aan de Directie, Wilhel-
minastraat 2 te Winterswijk.
elk 2e pakje SpOT-thSB van 90 voor 57 •10%
tabiet luxe zeep van 65 voor
-10%
-10%
1/1 blik slechts
-10%
300 gr.
voor
Kopen bij De Spar is sparen bij de koop
Werkelijk voordeel - 10% korting - 100% kwaliteit