40 22 36 10 12 I I I I I I I i» I I 20°/o korting WAT MET WELK ONDERWIJS? Streng zijn doet het verzet toenemen V0G# MEISJES ADVERTEREN DOET VERKOPEN De weg omhoog (ID VOOR DE BOER J TWEEDE BLAD „DE VALLEI" WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1960 Nr. 73 ONTWIKKELING BETEKENDE VOORUITGANG Streekmilieu Verschuiving Jubileum van wethouder Van Hardeveld De haver verdiend Achterstand Radar voor de blinden helpt hen obstakels te ontdekken Radioverbinding met Pionier V „Zet je schrap" HOE MOETEN OUDERS ZICH GEDRAGEN? Ook kinderen op een moeilijke leeftijd worden graag ernstig genomen Honderd verkeerslijnen voor helicopters Oogstwerkzaamheden Het spoor van Utrecht naar Arnhem Flacon Eskitran lever- traancapsules 1 zak met 4 rollen Caspo- toiletpapier de luxe (rose) véGé-Havermout 1 doosje schoencrème (diverse kleuren) 1 doos wrijfwas 1 groot pak VéGé-Taai-Taai 100 gr gesorteerde choco lade Assort! van Victoria S9 ct -f- 200 gr fondant voor slechts 39 1 litersblik appelmoes van CQ J. DIEPEVEEN Zn. (linke werkster WINTERSWIJK vrouwelyk hoofd confectiesaal 75 °"nb'edingen 57ct M°l en 7007 i, ,.ef-ï0' Sp0r-fcvvo/i7ei>i -- "der° Hazelnootkrokant2oog r.voor 57 10% Café Noir pakje van 65 voor 5/7-10% Appelstroop beker van 68 voor 57-10% Tandpasta grote tube van 70 voor 57.10% Savon de luxe 57 Mosterd in glas van 66 voor 57-10% Kattetongen 250 gram slechts 57-10% Boterhamworst 250 gram voor 57. w'; elke 2e geiderse rookworst 57 Ger.mager spek 200 gram voor 57.io% AnanaS blikje van 65 voor 57-10% Chocolaatjes pakj» van 75 voor 57-10% Spinazie 57 K0FFIETAAI 57-io% Nog geen eeuw geleden had een jongen, die een beroep wilde kiezen, niet veel meer dan enkele honderden mogelijkheden. Ruimschoots genoeg, zo op het eerste gezicht, inderdaad, maar wanneer men talenten, opleiding en aanleg voor de keuze afwoog, viel teveel af om voldoende ruimte over te houden. Toch was het neg altijd meer dan in daarvoor gelegen jaren, toen men doodeenvoudig het be roep van vader koos en aan iets anders zelfs niet dacht. Welk een scala van mogelijkheden vouwt zich nu open voor' de jeugdige nieuweling, die zich een toekomst wil veroveren. Officieel heeft men 4.260 beroepen geteld, maar binnen die be roepen zijn nog weer 10.000 variaties mogelijk. Een jongen kan vuurtoren wachter maar ook pijpfitter, psychiater en evengoed acrobaat, stuntvlieger of boekhouder worden. Nooit teveel kan men herhalen dat, hoe groot ook het aantal mogelijkheden en hoe krap ook de arbeidsmarkt, de allerbelangrijkste voorwaarde voor een veilige en zekere loopbaan het stevige fundament van het onderwijs is. Door de rijkere schakering van onze samen leving is de aard van dat onderwijs ge heel veranderd. Was het vroeger niet meer dan een middel om via de ver kregen kennis in eigen kring te groeien nu is de aard van dat onderwijs geheel veranderd. Was het vroeger niet meer dan een middel om via de verkregen kennis in eigen kring te groeien, nu is het een voorbereiding die universeel en daardoor het tegengestelde is: een middel om juist UIT de e'gen kring te groeien. Nog gaat dat laatste niet in alle ge vallen op. Men kan bijvoorbeeld in ons land verschillen waarnemen tussen het geïndustrialiseerde westen en bijvoor beeld het agrarische noorden. Naar mate echter de industrialisatie-plan ning succesvoller wordt en het vroe gere onderscheid tussen stad en pro vincie steeds vager, vervallen ook de grootste regionale verschillen in keuze mogelijkheden. Het is niet meer zo, dat een goed meekomende Haagse scholier automa tisch ambtenaar of regent en een jon gen uit Midwolda op dezelfde automa tische manier landbouwer of misschien wel veearts wordt. Wel telt soms het streekmilieu nog mee, een factor van groot sociologisch belang, die niet alleen bij onderwijs- en beroepskeuze optreedt, maar juist die milieus worden onderling steeds meer gelijk en richten zich naar een landelijk geheel. Voor een belangrijk deel is dat het gevolg van de eerst veel verguisde, maar nu in dezelfde mate geprezen kernenpolitiek; die temidden van pro vinciale bevolkingsagglomeraties fa brieken met alles wat daarbij behoort - kantoren, bedrijven voor dienstverle ning en nieuwe middenstand - neerzet. De grote stad met al haar allures wordt als het ware over het gehele land ver spreid. Door een dergelijke spreiding kan op verrassende wijze het wezen van een bepaalde streek geheel veranderen, al blijft soms een restje hangen van de vroegere gewoonten en problemen. Het is duidelijk dat de vorm, waarin het onderwijs wordt gegeven, zich daarbij moet aanpassen. Zo kan in een kern gemeente een landbouwschool weinig rendement gaan geven, maar daaren tegen een lagere en middelbaartechni- sch.2 school, of zelfs een handelsschool, c--.misbaar worden. Het is de taak van de regering deze problematiek van de verschuiving in de hand te houden en ook van iedere verandering een ver betering te maken. Daarbij wordt de overheid trouwens bijgestaan door een groot aantal semi-overheids en parti- (Vervolg van pagina 1) afgeworpen kan men de grote energie en het doorzettingsvermogen van de heer Van Hardeveld terugvinden. Dank is men hem verschuldigd voor het vele werk in Veenendaal en wijde omgeving, waar hij vele afdelingen bij de op richting heeft geholpen. Met historische feiten kwam de voor zitter van de NW-bestuurdersbond, de heer T. Verkuijl, ter tafel en vanzelf sprekend ook als voorzitter van de PvdA-raadsfractie in de Veenendaalse gemeenteraad. De heer Verkuijl memoreerde de moeilijke periode van vóór de oorlogs jaren toen de twee SDAP-raadsleden, van wie de heer Van Hardeveld er één was, te doen hadden met een zeer con servatief gemeentebestuur, geen enkele ontvangst bij de overige raadsleden en de pers, die zich afzijdig hield van de SDAP. Er waren toentertijd 13 raads leden, maar volgens de krantenver slagen in feite maar 11. Van het gespro kene door de socialistische vertegen woordigers in de gemeenteraad werd geen woord opgenomen. De heer Van Hardeveld was er de man niet naar om dit erbij te laten zit ten en heeft een plaatselijke correspon dent via de redactie van één de kranten tot andere gedachten gebracht. In de oorlog stelde de jubilaris zijn leven in dienst der gemeenschap. Op felle wijze hekelde hij de NSB in de raad, maar gelukkig liet men hem lopen. De heer Van Hardeveld was de op richter en later de motor van de N.V.V.- bestuurdersbond. In de vakbeweging was zijn devies: niet bij de pakken gaan neerzitten, er komt een andere tijd. Reeds in 1958 hebben wij, aldus de algemeen secretaris van ,De Eendracht' de heer J. Fhaner, afscheid genomen van de heer Van Hardeveld als hoofd bestuurslid van deze bond. Spreker wil de het daarom kort houden. Reeds toen heeft het bestuur het aandeel van de heer Van Hardeveld in De Eendracht geschetst en bovendien moet men zich niet te veel schuldig maken aan men senverheerlijking. Maar bij zo'n uitspringende gebeurte nis als deze moest men volgens de heer Fhaner degene die de haver verdiende deze ook geven. Met een geschenk druk te spreker de dank en waardering van het bondsbestuur uit voor deze „wer ker voor de rechten van de mens". De heer H. W. Hannink, voorzitter van de afdeling Veenendaal van de PvdA, die de bijeenkomst leidde en de aanwezigen had welkom geheten, noem de zich maar een „broekie" vergeleken bij de jubilaris. De PvdA en de vakbe weging waren in Veenendaal verenigd in de heer Van Hardeveld. Toen spre ker enkele jaren geleden in Veenen daal arriveerde kwam hij het eerst te recht bij de heer Van Hardeveld. Het is moeilijk, aldus spreker, de heer Van Hardeveld te vervangen. Namens de afdeling Veenendaal van de Chr. Textielarbeidersbond „Unitas" sprak de heer E. van Hal. Deze noemde de heer Van Hardeveld een welhaast legendarische figuur in Veenendaal. Ons uitgangspunt verschilt, aldus spre ker, maar doel en streven zijn gelijk. Hij stak zijn bewondering voor de heer culiere organisaties, die, al naar ge lang hun instelling, ook het bijzondere onderwijs in het oog houden. Op deze manier schakelt het onder wijs over met de vorm waarin de maat schappij zich manifesteert en hoe snel ler dit gebeurt, hoe beter het is. Wij hadden nooit ons huidige levenspeil kunnen bereiken zonder ons onderwijs systeem, maar ook omgekeerd hadden wij nooit dat onderwijs gehad zonder de vooruitgang van onze geordende sa menleving. Het is de taak van de socio logische wetenschap, die zich ook en vooral bemoeit met onderwijsplanning, deze wisselwerking en het evenwicht daarin in stand te houden. Omdat het onderwijs geregeld moet worden en de maatschappij zich auto matisch ontwikkelt, zij het dat die ontwikkeling in goede banen geleid moet worden, spreekt het vanzelf dat ons leersysteem altijd wat achter de werkelijkheid aanlopen. Deze achterstand is natuurlijk, maar kan evengoed onnatuurlijke proporties aannemen. Velen zijn bang dat iets dergelijks op het ogenblik het geval is. Al sinds de jaren twintig zoekt ons on derwijs naar een vernieuwing. In feite is die echter nooit doorgezet en vooral in zakenkringen ondervindt men daar van de last. Op het ogenblik is onze huidige minister van onderwijs, mr. Cals, druk bezig met zijn ontwerp- Mammoetwet de knoop door te hakken, maar of het een Gordiaanse knoop is, zal nog moeten blijken. (Wordt vervolgd.) KLM NAAR KANARISCHE EILANDEN Dank zij de medewerking van de Spaanse autoriteiten, zal de K.L.M. met ingang van 5 november a.s. de Kana rische Eilanden, met Las Palmas als aanvlieghaven, in haar luchtnet kunnen opnemen. Las Palmas zal als tussenstation wor den opgenomen in de nieuwe K.L.M.- dienst Amsterdam - Zurich - Casablan ca - Las Palmas - Conakry - Monrovia, die op 5 november a.s. zal worden ge opend en die éénmaal per week zal worden gevlogen met de moderne vier motorige Lockheed Electra. Voor het toerisme opent deze nieuwe luchtverbinding met de Kanarische Ei- lenden grotere mogelijkheden, daar het seizoen op deze subtropische en uit toeristisch oogpunt zeer attractieve ei landengroep, loopt van december tot en met april, waardoor derhalve de mogelijkheid tot vakantiespreiding gro ter wordt. De afstand Amsterdam - Las Palmas bedraagt 3650 km, welke de snelle Lockheed Electra in ruim acht uur zal afleggen. Passagiers, die zaterdags avonds van Schiphol vertrekken, komen reeds zondags vroeg in de ochtend op Las Palmas aan. Een andere reismogelijkheid naar Las Palmas, biedt de K.L.M. op haar luchtlijn naar Madrid, waar de Spaan se luchtvaartmaatschappij „Iberia" voor doorvervoer zorg draagt. Op de Kana rische eilanden zelf zijn er uitstekende luchtdiensten t.b.v. het interinsulaire verkeer. Na Madrid, Barcelona en Palma de Mallorca, is Las Palmas de vierde Spaanse stad, die aan het K.L.M. lucht net wordt toegevoegd. Een van de nieuwigheden op de Radio tentoonstelling in Earls Court is een radar-instrument dat blinden helpt voorwerpen tot op een afstand van on geveer zes meter, waaronder ook stoep randen te ontdekken. Het instrument is niet veel groter dan een box-camera en zendt een smalle straal hoge geluids signalen uit die terugkaatsen wanneer zij een obstakel ontmoeten en waar schuwen de drager. Op het ogenblik is alleen een proto type ontwikkeld, maar de nieuwe appa ratuur belooft een waardevol nieuw hulpmiddel te worden voor mensen die het gezichtsvermogen hebben verloren. Nadat men de signalen die door vleer muizen e.d. worden uitgezonden zorg vuldig had geanalyseerd werd het mo gelijk geacht dat, aangezien sommige dieren zich vrijelijk zonder gezichtver mogen kunnen bewegen, hetzelfde soort signaal elektronisch zou kunnen wor den gereproduceerd en door blinden als een praktisch hulpmiddel zou kunnen worden gebruikt. Het Sondar signaal, zoals het ge noemd wordt, bestaat uit korte stoten met een zeer hoge geluidsfrekwentie. Deze stoten worden 50 tot 100 keer per sekonde herhaald. Het signaal wordt verkregen door middel van transistors die op een droge batterij van 9 tot 12 volt werken. Om hoorbaar te zijn voor het menselijk oor wordt de eigenlijke puls gemoduleerd op een frekwentie van ongeveer 10.000 c/s. In de praktijk verandert het signaal dat door voor werpen tot op een afstand van 6 meter wordt teruggekaatst de toon van het signaal; daaraan kan de geoefende ge bruiker weten hoever de obstakels ver wijderd zijn en waar zij zich bevinden. De Engelse radiotelescoop van Jodrell Bank heeft een radioverbinding over 32 miljoen kilometer tot stand gebracht met de zonnesatelliet Pionier V, die in maart van dit jaar door de Verenigde Staten werd afgeschoten. De Pionier V, die uit de richting van de aarde met een snelheid var. 29.000 km per uur om de zon vliegt, „antwoordde" met de zendinstallatie. Dit is de eerste maal dat er over een dergelijke afstand met een punt in de ruimte een radioverbin ding in twee richtingen tot stand is ge bracht. H.M. de Koningin en Z.K.H. Prins Bern- hard hebben donderdag een bezoek ge bracht aan het Olympische dorp. Foto: H.M. de Koningin in gesprek met v.l.n.r.: de leider van de Nederlandse ploeg, de heer Kerdel, Eef Kamerbeek en Herman Timme. Van Hardeveld niet onder stoelen of banken. Wij hebben vaak samen moeten werken, besloot de heer Van Hal en daardoor veel waardering voor uw werk gekregen. Het gewestelijk bestuur van PvdA was vertegenwoordigd bij monde van de heer Verhoef. Tenslotte was het de jubilaris zelf, die de rij van sprekers sloot. Hoewel hij er aanvankelijk enigszins bedenke lijk tegenover had gestaan was hij op dit moment toch blij met deze receptie. Het stemde hem tot voldoening en en dankbaarheid. Hij was de beweging dankbaar voor de plaats waarop deze hem steeds weer had gezet. Tot de leden van De Eendracht zei de heer Van Hardeveld: Zet je schrap. Tracht de vakbeweging steeds uit te breiden. Een hele middag zou de jubila ris kunnen vertellen over zijn raads lidmaatschap. Hij liet het evenwel bij enkele korte schetsen en was wijlen zijn partijgenoot Rebergen, die 12 jaar al leen in de Veenendaalse raad had ge zeten, nog dankbaar voor diens pio nierswerk. Ik ben, aldus de jubilaris, wel eens scherp geweest, maar ik heb daarbij toch altijd geprobeerd de mensen niet te beledigen. Dit is van zeer grote be tekenis. Wees voorzichtig, maande spre ker de anderen en wordt nooit beledi gend. De heer Van Hardeveld dankte ieder een voor de vele bloemen en cadeaus, maar het meest dankbaar was hij toch wel voor het getuigenis, dat deze mid dag voor het werk van Van Hardeveld was afgelegd. Naar zijn eigen mening was spreker nog vitaal genoeg om nu ook nog bergen werk te verzetten. Als men blijft zeggen, zo besloot spreker, de heer Van Hardeveld is onze man nog, dan hoop ik nog jaren dit werk te blijven doen. Onder de aanwezigen ter receptie merkten we o.a. op: de wethouders, Ant. de Ruiter en C. N .van Kuijk, waarnemend gemeentesecretaris D. van Manen, vele hoofden van dienst der gemeente, leden van verschillende raadsfracties, oud-raadsleden, ds. D. v. Enk, afgevaardigden van vakorganisa ties en politieke partijen. De Sowjetunie denkt in de komen de maanden honderd verkeerslijnen voor helicopters te openen. Tegen het einde van dit jaar zouden er in totaal al tweehonderd lijnen bevlogen kun nen worden. Dergelijke routes, die met helicopters worden bevlogen, zouden in alle republieken van de USSR in het leven worden geroepen. In het Verre Oosten en op Kamtsjatka worden meer dan twintig helicopterlijnen met een totale lengte van drieduizend kilometer geopend. De helicopters zullen vanuit Chabarowsk, Komsomolsk aan de Amoer en Petropawlowsk vluchten nar de Taiga-gebieden ondernemen. Vijf tien of meer vliegtrajecten zijn in het gebied van Oost-Siberië geprojecteerd en tenminste twintig in de Kakoeten- republiek. „Die jongen geeft tegenwoordig zulke brutale antwoorden, hij heeft altijd het laatste woord en zijn rapporten worden steeds slechter", kan een vader zeggen, die een opgroeiende zoon heeft. „Er is tegenwoordig geen huis meer met dat meisje te houden; nu eens is zij lief en wil graag praten, dan weer sluit zij zich in zichzelf op en doet stug", zeggen moeders van meisjes tussen 11 en 16 jaar. Ook als ouders beseffen, dat dit ver anderd gedrag van hun kinderen een gevolg is van biologische oorzaken en zij de brutaliteiten en wisselende stem mingen niet afdoen met de vroegere benaming „vlegeljaren", verkeren zij veelal toch in twijfel hoe zij tegen hun kinderen moeten optreden. Tussen het 11e en het 13e jaar al is er een verhoogde werking van de ge- slachtsklieren en de hormonen daarvan, die aan de bloedbaan worden afgegeven hebben vooral invloed op het zenuw stelsel. Het tevoren zo evenwichtige kind is nu daardoor alleen al aan wis selende stemmingen onderworpen. Zon der enige reden van buitenaf is het prikkelbaar, brutaal en toont geen nei ging tot ingespannen werken. Bij een streng optreden neemt het verzet van het opgroeiend kind meer en meer toe en het zal het eigen huis en zijn familie zoveel mogelijk ontvluchten. En toch heeft het de volwassene nodig, het zoekt contact en begrip, terwijl het er voort durend tegen in opstand is. Hoewel hij het zelf niet weet, verlangt de jonge mens naar veiligheid in een harmonisch tehuis, naar een leiding, die door liefde wordt beheerst en hem door de chaos van zijn gevoelens en gedachten de weg wijst. De ouders moeten dan ook hun ont goocheling en boosheid bedwingen, voor zoon of dochter een begrijpend vriend of vriendin worden en mild, hoewel na drukkelijk erop wijzen, dat ieder, die in de strijd om het bestaan wil slagen, tegen kritiek bestand moet zijn. Ook is het goed met voorzichtigheid te trach ten te weten te komen, waarvoor het kind belangstelling heeft en de ont dekte stokpaardjes goed te voeden. Weet een vader op ongedwongen harte lijke wijze de kennis van zijn zoon op het betrokken terrein uit te breiden, dan zal de zoon hem niet meer als een vertegenwoordiger beschouwen van een generatie, die in feite al heeft afgedaan. Hij zal dan ook eerder bereid zijn aan zijn vaders in welwillendheid gestelde eis te voldoen, die inhoudt, dat hij meer tijd aan zijn schoolwerk moet besteden, speciaal wanneer de vader in staat blijkt hem ook de nadelige gevolgen van een onvoldoende schoolopleiding duidelijk te maken. Door incidentele herhaling van de oneerbiedige toon en de luiheid moet men zich niet laten ontmoedigen. Praat een moeder met haar dochter van 13 tot 14 jaar als met een vriendin, vraagt zij haar nu en dan op onderge schikte punten eens om raad, tracht zij begrip te tonen voor de wensen op het terrein van kleding en bioscoopbezoek, dan zal de dochter de opvattingen van haar moeder zo gauw niet „ouderwets" noemen en zich gemakkelijker laten remmen bij buitensporige verlangens. De sfeer van begrip en de overtuiging ernstig te worden genomen, verminde ren het verzet aanzienlijk. Met vriendelijke beslistheid moet de moeder een welwillende omgangstoon in huis handhaven en er op toezien, dat huishoudelijke taken zowel als school werk naar behoren worden verricht. Het zou zich op het kind wreken, wan neer zij slecht gedrag en onvoldoend werk met leeftijdsmoeilijkheden zou verontschuldigen. Het leven eist pres taties, het houdt er geen rekening mee hoe wij ons voelen. Het kan goed zijn, dat ouders er met hun kinderen over spreken waarom zij geen lust in hun werk hebben, waarom zij zo prikkelbaar en onhandelbaar zijn, wanneer men er tevens maar op wijst, dat iemand blijk geeft van zelfbeheer sing en een evenwichtig karakter door zichzelf te bestrijden en te over winnen. De abnormale regenval in deze zomer en met name van de laatscte weken is oorzaak van ernstige vertraging bij de oogstwerkzaamheden. Vooral voor de graanoogst is het thans van het groot ste belang, dat deze op korte termijn geborgen kan worden. Bij de huidige situatie op de arbeids markt is echter inschakeling in bete kende mate van extra arbeidskrachten langs de normale wegen van arbeids bemiddeling uitgesloten. Toch moet het van het grootste belang worden geacht, dat, zodra de weersomstandigheden oogstwerkzaamheden toelaten, een zo groot mogelijk aantal arbeidskrachten voor de oogstberging ter beschikking staat. Zulks klemt temeer, daar inmid dels ook met de aardappel- en bieten- oogst dient te worden aangevangen en reeds thans duidelijk is, dat de perso neelsvoorziening hierbij ook verder grote moeilijkheden zal blijven baren. Te dien einde worden verschillende bijzondere maatregelen getroffen, zoals inschakeling van tot zgn. arbeidsreser ve behorende groepen arbeiders, die om uiteenlopende redenen onder normale omstandigheden zeker niet voor te werkstelling in de landbouw in aan merking zouden komen. Ook zal door het voeren van akties in enkele gebie den getracht worden vrijwilligers aan te trekken, terwijl daarnaast op ver schillende andere manieren getracht zal worden het arbeidspotentieel in de landbouw tijdelijk op te voeren. Voorts is aan de minister van Defen sie gevraagd, de mogelijkheden voor buitengewoon militair verlof voor oogstwerkzaamheden te verruimen en te toepassing van de regeling voor dit verlof te vergemakkelijken. Het stemt tot grote voldoening, dat de minister hiertoe op korte termijn heeft willen besluiten. De hoofdafdeling Sociale Zaken van het Landbouwschap blijft, in samen werking met de betrokken overheids instanties, de ontwikkeling van de ar beidsvoorziening in de landbouw op de voet volgen. (Vervolg van pagina 1) „Evenwel", zo werd verklaard, „is onomstotelijk vast komen te staan, dat de omlegging in ieder geval zal plaats hebben en dat Veenendaal in de zeer nabije toekomst een snel verbinding zal krijgen aan de internationale lijn Utrecht-Arnhem". LIEVER DOOR ZUID Bij de plaatsbepaling van de omleg ging bracht het gemeentebestuur zijn bezwaren tegen het noordelijk tracé (nabij de Vaartbrug) omdat er niet al leen een aantal huizen zouden moeten verdwijnen, maar bovendien een gepro jecteerde woonwijk in twee delen zou worden gescheiden hetgeen als een groot nadeel werd gezien. Vandaar dat het gemeentebestuur verre de voorkeur gaf aan het zuidelijk tracé (in de buurt van het bestaande station) omdat er hier niet zoveel wo ningen gesloopt behoefden te worden en bovenal de stelselmatige bebouwing niet werd belemmerd en de lijn in de onmiddellijke nabijheid van het ont worpen industrieterrein zou komen te liggen. De directie van de N.S. noemde dit laatste plan echter belangrijk duurder en het gaf bovendien moeilijkheden t.a.v. het goederen-emplacement met rangeerterreinen. Na een zeer geani meerde bespreking werd de conferentie beëindigd met de afspraak beide plan nen nog eens te bestuderen en later de baangelegenheid nogmaals te bespre ken. HELEMAAL NIET NODIG, ZEI DE KLOMP De vroede vaderen van Veenendaal gaven elkaar een knipoogje: alles zou nu dik in orde komen en Veenendaal zou binnenkort uit de „vergeten" hoek getrokken worden. Maar men had toch enigszins buiten de waard gerekend want degenen die geïnteresseerd waren bij het behoud van station De Klomp bleven uiteraard niet rustig zitten. Integendeel, een ac tie-comité voor behoud van Station De Klomp (merkwaardig hoe snel derge lijke comité's tot stand komen) schaarde zich achter de groene tafel en klom in de pen. In de brief aan N.S. werd de omleg ging via Veenendaal „volkomen onno dig" genoemd. En waarom men dit on nodig vond, werd o.m. met het volgen de geargumenteerd: Vanaf De Klomp is het centrum van Veenendaal met de bus in vier minuten te bereiken en bovendien, de uitbrei ding van Veenendaal ging toch niet in zuidelijke richting maar juist in de noordelijke en dus: station De Klomp ligt dan ook in een zich snel ontwikkelende streek en zal, wanneer de toestanden normaal zijn, spoedig tot de bebouwde kom behoren", zo schre ven de geachte comitéleden. NOG MEER REDENEN Het comité, waarin ook het gemeen tebestuur van Ede vertegenwoordigd was, voerde nog vele andere redenen aan om de omlegging te boycotten. Men zei bijvoorbeeld dat De Klomp een jaarlijkse opbrengst had van rond 150.000,en station Veenendaal-zuid bracht minstens hetzelfde op. Wanneer de rente dan berekend werd van de kosten van de omlegging met stations en viaducten, dan zou de nieu we lijn 5 ton op moeten leveren aan nieuwe baten, wilde het de inkomsten benaderen welke N.S. thans van De Klomp trok. Dat betekende dat iedere Veenendaaler per jaar voor 50,zou moeten verreizen of aan goederen ver voeren en of Veenendaal snel zal toenemen in bevolking is de vraag, gezien het betrekkelijk gering aantal woningzoekenden in verhouding tot de gem. Ede". GEEN TOESTEMMING VAN MINISTER Het gemeentebestuur van Veenen- bekeek dit bezwaarschrift en begon met het punt voor punt te weerleggen. De directie van de N.S., het voor en tegen afwegende, besloot daarna - ui teraard tot grote vreugde van Veenen daal - de omlegging door te zetten, maar (ook hier weer een maar) hier voor was de toestemming nodig van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. In september 1947 kwam het ver pletterende bericht: De Minister ver leent geen toestemming tot omlegging van de spoorlijn Utrecht-Arnhem via het dorp Veenendaal! Wég was alle vreugde, het ideaal waar al zoveel voor gevochten was, en dat nu binnen handbereik was, zou niet verwezenlijkt worden. NIEUWE POGINGEN Maar wie denkt dat Veenendaal zich willoos bij dit besluit neerlegde, ver gist zich deerlijk. In 1948 kwam de om legging in de raad ter sprake en una niem was men van mening op de deur van de N.S. te blijven kloppen, net zo lang totdat de trein er door was. De tijd brak aan van mondelingen en schriftelijke verzoeken en Veenen daal bleef doorhameren op een en het zelfde punt: wij willen de omlegging! Af en toe lieten de Spoorwegen een veertje vallen. In 1950 werd bijvoor beeld de naam van station De Klomp veranderd in „Veenendaal-De Klomp". Als de omlegging nog niet kan, laat dan meer treinen stoppen aan de Klomp, zo verzochten b. en w. in 1951 aan de N.S. „Kan niet", zeiden de N.S., „het is niet verantwoord". De Kamer van Koophandel werd in geschakeld, echter ook dit had niet het gewenste resultaat. Bij het uitkomen van de nieuwe zomerdienstregeling 1952 schreef het gem. bestuur aan de N.S.: ondanks alle verzoeken onzerzijds is er nog geen uitbreiding van de diens ten." De Spoorwegen, misschien ietwat boos geworden door dit aanhoudende kloppen, antwoordden: „De laatste drie jaar heeft zich geen noemenswaardige stijging van het reizigersaantal voor gedaan, dus wordt de reisgelegenheid niet uitgebreid!" Veenendaal, ook niet op haar mondje gevallen, pareerde met: „Een stijging van het reizigersvervoer is niet te ver wachten, zolang de verbinding zo abo minabel slecht is!" Al deze schermutselingen ontlokte de burgemeester in één der raadsvergade ringen de opmerking: dat het ner gens naar lijkt zoals de N.S. de gemeen te Veenendaal bedienen, of liever ge zegd niet bedienen". KANS WORDT STEEDS KLEINER De reisgelegenheid via station De Klomp is inmiddels wel wat verbeterd maar de gewraakte omlegging is nog steeds niets dichter bij de werkelijk heid, ergo zij wordt er steeds verder van verwijderd. De Spoorwegen verklaren nu gebon den te zijn'aan de uitspraak van de Minister. In 1947 was er een gegronde reden om tot overlegging over te gaan, maar nu is onze argumentering ver zwakt, zo wordt verklaard. De kans is dus uiterst gering, vooral nu bekend geworden is dat het station De Klomp vernieuwd zal worden. Maar zolang er een kans bestaat, zal Veenen daal niet nalaten de inmiddels dertien jarige „traditie" van kloppen op de N.S. deur, voor te zetten. 290 ct 100 ct geld- zegels (wit-geel-bruin) samen 88 ct geld- zegels geld- zegels 49 ct geld- zegels fijne chocolaatjes geld- zegols goudreinetten voor Sieremblemen bij VéGé Dessert- en Gpudmerk Koffie Wij vragen voor spoedige indiensttreding v.a. 15 jaar, om opgeleid te worden voor interes sante confectiefuncties. Hoogste salarisregeling TRICOTFABRIEK Stationsstraat 136 Veenendaal s avonds Stationsstr. 134 Woningruil: 'n Mooie flat woning nieuwbouw 1958 te Rotterdam (Pendrecht) bie den wij u aan. Bev. 3 kamers douche, grote kelder, keu ken, gang. Huur 17,45 per week. Wij vragen een wo ning te Veenendaal. Aanbie dingen: Nieuwsblad ,De Val lei', Parallelweg 10, Veenen daal. Tel. 08385-2022. Gevraagd: een voor enige morgens of middagen per week. Mevr. v.d. Veer, Kerkewijk 123 VEENENDAAL KONINKLIJKE TRICOTFABRIEK G. J. WILLINK N.V. Wij zoeken voor on» bedrijf te Winterswijk een: Vereisten: a. leeftijd plm. 30 jaar of ouder b. vakkennis betreffende fabriekmatige con fectionering, liefst In een tricotagebedrijf sollicitanten met soortgelijke ervaring In een andere confectiesector kunnen ook in aanmerking komen, daar een ruime inwerkperlode zal worden gegeven. c. in staat om leiding te geven aan enige assistenten en een groot aantal naaisters. d. ervaring als leidster of assistent-leidsler van een confectleatelier. Voor de geschikte persoon betekent deze verantwoordelijke functie een goed gehonoreerde levenspositie. Schriftelijke sollicitaties met uitvoerige vermelding van levensloop, e.d. te richten aan de Directie, Wilhel- minastraat 2 te Winterswijk. elk 2e pakje SpOT-thSB van 90 voor 57 •10% tabiet luxe zeep van 65 voor -10% -10% 1/1 blik slechts -10% 300 gr. voor Kopen bij De Spar is sparen bij de koop Werkelijk voordeel - 10% korting - 100% kwaliteit

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 3