-Feest nieiwi I wijnen en Likeuren cMile perken te buiten Met betere kwaliteiten betere resultaten aanbieding De fotografie onthult de eeuwenoude geheimen van het heelal Fabriek van Japanse auto's in Nederland? SS Wagentjes 2000 gulden voordeliger VRIJ VROEG FEUILLETON 's lands grootste levensmiddelenbedrijf Het venster, dat uitziet op het heelal, wordt gestadig door de wetenschap schoongewassen. En de ver strekkende blik van de fotografie staat de geleerden ter beschikking bij het doordringen van de atmosferische nevel. De camera's en films van deze eeuw van geleide projectielen staan in de voorste linies bij de reusachtige aanval van de wetenschap op eeuwen oude geheimen. Het afgelopen jaar bespiedde het camera-oog o.a. het moment, waarop de neuskegel zich losmaakte van de eerste trap van een raket en was het door dat oog, dat wij een blik op de achterzijde van de maan konden werpen. Het was ook met behulp van de fotografie, dat de geleerden een derde deeltje „anti-stof' in de kern van het atoom ont dekten en dat zij met zekerheid konden stellen, dat de zon omringd wordt door reusachtige gasbellen. Uit de neuskegel van een Thorraket, die 480 kilometer in de ruimte was ge bracht, werden 121/» meter historische filmopnamen geborgen, toen de kegel uit de Atlantische Oceaan werd opgevist. De opnamen tonen voor de eerste keer hoe de eerste trap van een raket zich los maakt van de neuskegel. Een speciale camera, per ballon opge laten tot een hoogte van 24Vs kilometer, bewees een 50 jaar oude theorie, die nooit veel weerklank had gevonden in wetenschappelijke kringen: de zon wordt omringd door een dikke honingraat van reusachtige gasbellen met een doorsnede van ca. 325 tot 1600 kilometer. Toen een atoomaccelator van het Law rence Radiation Laboratorium van de Universiteit van Californië oneindig klei ne deeltjes materie in 600 liter vloeibare waterstof slingerde, legden speciale ca mera's de bellenbanen, die zij nalieten, vast. Deze banen op fotografische films en platen vormen thans het enige weten schappelijke bewijs van het bestaan van een derde deeltje „anti-stof" in de kern van het atoom: de „antilambda". Kunstmatige satellieten werden uitge rust met ogen ter grootte van een spel- deknop, die nauwlettend het wolkendek van de aarde naspeurden op voorboden van stormen en wervelwinden. Deze ongelofelijk kleine maar uiterst gevoelige fotogeleiders werden ontwik keld door de Eastman Kodak Company en zonden gegevens uit over wolkenfor maties en over de dikte van het wolken dek: belangrijke aanwijzingen voor de ontwikkeling van het weer. En terwijl de raketten een nieuwe koers door de ruimte in kaart brengen, leggen camera's op aarde nauwkeurig hun vor deringen vast. Op twaalf punten rond de wereld - van Australië tot Spanje en van Florida tot Iran - richten de mannen van het Smithsonian Astrophysical Observatory hun reusachtige Baker-Nunn camera's op het uitspansel. Zij maken deel uit van het Satellite Tracking Program en elke dag even voor zonsopgang en even na zonsondergang nemen zij hun fotografisch doelwit op de korrel. Dat doelwit bestaat uit de relatief klei ne kunstmatige satellieten op hun baan om de aarde. De films, die met deze camera's wor den opgenomen helpen de geleerden bij het vaststellen van de juiste baan van elke satelliet en bij het voorspellen van afwijkingen in deze baan en van de le vensduur van de satelliet zelf. Maar ook als deze ruimteverkenners omhoog schieten van hun platform speelt Na hun succes met de transistor-radio toestellen zgn de Japanners voornemens om via Nederland de Europese markt te gaan voorzien van nieuwe wagens. Op het salon de l'Automobile van Turyn, konden de Europeanen voor het eerst kennis maken met de Japanse auto's, die er veel belangstelling trokken. De Japan se auto's zullen in Nederland gemonteerd worden en het is van daaruit, dat men de Europese markt zal bewerken. De grote hoop van de Japanse export is de „Corona Troyopet". Het is een wa gen van middelmatige grootte, met een zeer ongewoon model, waar men tege lijkertijd het profiel van de Fiat 1800 en de voorsnuit van de Opel-Record kan te rugvinden. De Corona Troyopet is sober gebouwd, maar toch confortabel en bezit een snelheid van slechts 100 km. Het populaire model van de Japanse autoindustrie is de Maria Suburu, bijna geheel vervaardigd uit plastic. De Maria Suburu heeft veel weg van de Fiat 600 maar met de voorsnuit van de Volkswa gen en half ronde zijkanten. Het is een van de weinige wagens, die in plastic wordt gebouwd. Het totale gewicht is slechts 400 kilogram. De tweetacmotor re ageert goed, is uiterst betrouwbaar en bereikt een snelheid van ongeveer 95 km. De Japanse wagens, die naar Europa geëxporteerd worden zijn allen gebouwd door de Croep Fuji, een van de belang rijkste automobielindustrieën van Japan. De Japanners brengen geen technische nieuwigheden, doch men mag wel ver wachten, dat zij hun auto's zullen uitrus ten met alle technische Westerse vindin gen. Dankzij het feit, dat in Japan de lo nen uiterst laag zijn zal de verkoopprijs voor Europa buiten elke concurrentie lig gen. Men mag verwachten, dat de Jap- panners hun auto's minstens 2000 gulden goedkoper zullen leveren dan het Euro pese model, dat er het dichts bijkomt. Het is heel goed mogelijk, dat de Japan se automobielindustrie, die thans niet meer dan 4.500 wagens exporteert, in de nabije toekomst haar export zal vertien voudigen. Dan nog is het maar een drup pel op een gloeiende plaat! de fotografie een rol achter de schermen (26) „Natuurlijk pak ik dit geld aan" zei Eric spottend, „Ik kan me niet veroor loven om trots te zijn. Jij, met je rijke papa achter je, kunt allicht de fiere dame uithangen." „Dan ga ik nu maar", zei Linda en ze kon het niet helpen dat haar stem ge broken klonk. „En mij zeker verraden, onnozele gans, je blijft hier", donderde Eric's stem haar opeens toe. Verwonderd bleef ze staan. „Bij jou blijven, ik denk er niet aan. We hebben gelukkig niets meer met el kaar uit te staan." „Geloof dat maar niet. Waarom denk je, dat ik mij maanden heb lopen ver velen in dit verschrikkelijke eentonige nest? Dacht je, dat dat genoeg beloond is met deze armzalige grijpstuiver? Nee liefje, dat moet meer opleveren." „Ik zou wel eens willen weten hoe?" Linda verwonderde zich erover dat ze nog woorden kon vinden. Haar benen trilden zo, dat ze zich vast moest hou den. Haar intuïtie zei haar dat ze zich bij het observeren van de verrichtingen van motor en omhulsel. Het lanceren van een raket gaat ge paard met enorme hitte- en schokgolven. Aangezien de geleerden niet zo dichtbij kunnen komen, dat zij alles dat zij graag zouden zien, kunnen observeren, wordt de hulp van filmcamera's ingeroepen. Deze camera's staan in beschermde ruimten opgesteld en leggen het gebeu ren tot in details op kleurenfilm vast. De meeste van deze films worden ver sneld opgenomen, waardoor het voor de geleerden mogelijk is een veel nauwkeu riger bestudering te maken dan dit ter plaatse het geval zou zijn, omdat alle ge beurtenissen bij het projecteren met nor male snelheid vertraagd worden weerge geven. Het gebruik van kleurenfilm is hierbij om verschillende redenen noodzakelijk. De kleur van de vlammen in de uitlaat van een raket of straalvliegtuig is een be langrijk gegeven, aangezien hij de geleer de vertelt in hoeverre de brandstof doel matig verbrandt. Gaat er iets verkeerd, dan speelt de kleur van de vlam een belangrijke rol bij het vaststellen van de oorzaak der sto ring. Kleurenfilm stelt de geleerden in staat een vliegtuig of een raket duidelijk en voor een langere periode te observeren. Zij dringen door de verblindende gloed van de lucht en maken het de geleerden mogelijk in voortdurend contact te blij ven met hun moeilijk te benaderen prooi. In geval van mechanische storingen zijn deze filmopnamen voor de ingenieurs een belangrijke aanwinst. Maar lang voor de raketten of pro jectielen de lanceerplaats verlaten, heeft de fotografie al diensten bewezen bij de research en de proefnemingen. Een fabriek van raketmotoren maakt b.v. gebruik van de fotografie om de druppelvorming in de verbrandingska mer van een raketmotor te registreren. Films met een uitzonderlijke snelle emul sie en belichtingen met een snelheid van één per twee microseconden verschaffen gegevens over de diameter van de drup pels en over de mate waarin zij zich vor men en verdampen. Dezelfde fabriek past de fotografie ook toe bij het bestuderen van de verbran ding van brandstof voor geleide projec tielen Tijdens laboratoriumproeven wor den „highspeed" camera's achter de ra ketmotoren geplaatst, die met een snel heid van 5000 beeldjes per seconde op nemen. Bij projectie op normale snelheid kun nen de eigenschappen en de vlampatro- nen van de verbrandingsstoffen gemak kelijk worden bestudeerd. Een proefstation van de Amerikaanse Luchtmacht registreert door middel van de fotografie het starten en stopzetten van een raketmotor, vlampatronen, na- branding enz. Voor dit doel staan ongeveer 100 came ra's opgesteld. Een vliegtuigfabriek gebruikt kleuren filmopnamen om de weerstand van ver schillende metaalsoorten onder uiteenlo pende omstandigheden aan te tonen. Bij deze proefnemingen wordt elke metaal soort aan verschillende temperaturen ge durende een variërende periode blootge steld. De uitwerking van de temperatuur en de tijdsduur van de proef wordt op film opgenomen en vormt op deze wijze voor de ingenieurs een blijvende en vol ledige visuele registratie. Niet alle genoemde voorbeelden zijn „nieuw". Vele zijn reeds verscheidene jaren in normale produktieschema's op genomen. Toen de mens voor de eerste keer zijn blik op en achter de zon richt te, stond de camera aan zijn zijde - en sedertdien is hij een blijvende metgezel geweest. Een pas in Engeland opgerichte stichting voor geschiedenis zal proberen een nieuw soort ge schiedkundig document te cre- eren dat een beeld zal geven in geluid of beelden van beroemde mannen en vrouwen. Vooraanstaande mannen en vrou wen zullen worden uitgenodigd om film- of band opnemingen te maken waarin zij een persoon lijke beoordeling zullen geven van zichzelf, hun werk en de tij den waarin zij hebben geleefd. Geen van de opnemingen zal worden vrijgegeven, of- gepubli ceerd, voor de dood van de me dewerker. Om openhartigheid aan te moe digen zullen alle opnemingen particulier geschieden en de staf die hiervoor nodig is zal een eed van geheimhouding moeten zwe ren. De Stichting zal een biblio theek van opnemingen aanleggen die ter beschikking zal staan van „iedere behoorlijke organisatie", hoewel de televisie, die de on derneming financiert, prioriteit zal hebben. in groot gevaar bevond. Ze dwong zich over Eric's woorden na te denken. Hij was voor haar in het dorp geble ven, dus streefde hij een zeker doel na. Ze begreep nu duidelijk dat zij voor hem alleen maar de rijke fabrikanten dochter was geweest. Hij had niet ten onrechte gevoeld, dat zij verliefd op hem was en hij wilde dat zoveel moge lijk uitbuiten. Wat een kuiken was ze toch geweest. Zij, die dacht alle wijs heid in pacht te hebben, had zich als een verliefde zottin aangesteld. Haar trots kreeg op dat moment een meer dan gevoelige knak. Ze moest al haar wilskracht te hulp roepen, om de te leurstelling en de pijn, die haar hart teisterden, meester te worden. Ze moest hier beslist vandaan en ze keek als om hulp zoekend rond. Met een katachtige sprong was hij bij de deur en belette haar zo de uitgang. Ze richtte zich hooghartig op. „Wat denk je eigenlijk met dit op treden te bereiken? Je kunt mij hier toch niet tegen mijn wil vasthouden?" „Dat was ik nu juist wel van plan", beet hij haar toe. „Ik hoop dat je vader vader het altijd nog de moeite waard vindt om een flink losgeld voor je te betalen." Linda keek ontzet in het verwrongen gezicht van Eric. Hoe was het mogelijk dat zo in hem een ridder had gezien, zonder vrees of blaam. Nu haar ogen op zo'n hardvochtige manier waren open gegaan, onderscheidde zij gemak kelijk het misdadige in zijn trekken. In- plaats van te jammeren en te klagen om haar verloren liefde, mocht ze dank baar zijn, dat ze bijtijds tot inkeer kwam. Bijna was ze met deze man, die het enkel om haar geld te doen was, vrijwillig in het huwelijk getreden. Desondanks was het een zware op gaaf om zo ineens de stem van je hart het zwijgen op te leggen. Hoe graag woelden haar handen door die zwarte glanzende krullen. Hoe had ze zijn lenige gestalte bewonderd. Wat had ze niet verlangd naar een kus van zijn mond. Nu stond hij daar en staarde haar waakzaam aan. Koud en gevoel loos stonden zijn ogen en het was dui delijk dat er van hem geen medelijden was te verwachten. Geld was alles, dat hij najaagde. Gezien die schilderijen diefstal deinsde hij dan ook nergens voor terug. Haar blikken gleden weer naar de beschilderde doeken. Eric liet een onaangename lach horen, toen hij haar blik volgde. „Dat was louter toeval hoor. Nadat ik bij jullie vandaan ging, kwam ik langs het gemeentehuis. Plotseling kreeg ik zin om die schilderijen, waar dat ventje, die Hilko over opschepte, weg te halen. Ik wist dat het raadhuis meestal open was. Aan de andere kant van de gang zaten burgemeester Zwiersma en Polten zwaar te confereren. Ik vond het een reuzemop om die doeken zo vlak onder hun neus weg te halen. Jammer dat er een kink in de kabel kwam, daar er ook nog iemand op de bovenste verdieping bleek te zijn. Daar had ik in de gauwig heid niet op gerekend. Dat derde schil derij moest ik toen laten hangen. Het was echt spannend. Ik heb fijn genoten en bovendien nog iets kostbaars buit gemaakt." Stomverbaasd keek Linda naar Eric en vroeg zich af of ze hem nu voor het eerst zag. In zekere zin was dat zo. Nu begreep ze hoe hij dat onverschillige air kon aannemen. Als je zo doortrapt bru taal was, dan had je zeker maling aan alle gewone dagelijkse dingen. Weer moest ze iets, wat ze zo in hem bewonderd had, loslaten. Het was tel kens of er dierbare herinneringen, die met weerhaken in haar lichaam beves tigd waren, nu werden losgerukt. „Je bent ontaard slecht Eric", zei ze met trillende stem, maar eens zal het verkeerd gaan en dan zal je voor je daden moeten boeten." Zijn uitdagende lach sneed haar door de ziel. Ze had zo graag iets van haar idool in haar hart bewaard. Stukje voor stukje brak hij zelf het beeld af, dat ze in mooie dromen van hem opgebouwd had. Maar nu moest ze toch heus weer naar huis en met een resoluut gebaar pakte ze haar koffer op. „Spaar je de moeite", zei hij gebie dend, „je blijft hier." Ze zag dat het hem ernst was, maar ze kon nog steeds niet in de mogelijk heid geloven, dat hij haar de vrijheid kon ontnemen. Ze stapte dapper op hem af en duwde hem opzij. Hij rukte haar de koffer uit de hand en poogde haar vast te grijpen. Ze wor stelde zich los en rukte aan de deur. Het was te laat. Hij sleurde haar terug en smeet haar ruw in een stoel. Dat was teveel voor Linda, die zich met een hart boordevol liefde naar de woonwagen had begeven. Het werd plotseling zwart voor haar ogen en een diepe flauwte ontfermde zich over de, zoveel geweld aangedane gevoelens van het meisje. „Dat maakt alles heel wat gemakke lijker", mompelde Eric tevreden. HOOFDSTUK XI Linda spoorloos verdwenen. Hoewel de dokter burgemeester Zwiers ma rust had voorgeschreven, lag deze te draaien in zijn bed. Dat was me toch een samenloop van omstandigheden, dat juist nu er in de gemeente zulke uit zonderlijke dingen gebeurden, hij het bed moest houden. Bovendien voelde hij zich helemaal niet ziek, maar ja, de dokter wilde het zekere voor het on zekere nemen en daardoor lag hij zich nu te verbijten, omdat hij werkloos toe moest zien, terwijl alles in het dorp on dersteboven was. Het ontbrak hem wel niet aan mede leven. Ofschoon zijn echtgenote zorgde, dat de visite niet te lang bleef, had hij over gebrek aan bezoekers niet te kla gen. De grootste verrassing beleefde hij deze avond, toen Dintel zijn opwachting kwam maken. Duizend excuses, vroeg Dintel telkens en telkens weer, tot de burgemeester hem verbood het woord nog één keer te noemen. De burgemeester had zich eerst heel boos gehouden. Wat drommel, dat was toch geen optreden voor een gehuwde man. Doch Dintel had er zo schuldig uitgezien. Ze waren zo wanhopig ge weest, omdat er geen woonruimte was en het was nog niet eens zo gek op die zolder. Er stonden wat oude meubelen en feitelijk ontbrak het hen alleen aan voedsel. Water en afvoer was er ook en de baby was heerlijk zoet geweest. Geluiden kwamen er bijna neit door, noch van beneden, noch van boven. De schilderijendiefstal maakte echter de toestand penibel. Dintel vreesde, voor de dief te worden gehouden. De vra gen over hetgeen Dintel in een glimp had kunnen waarnemen, brachten de burgemeester ook geen nieuwe inzich ten. De klap op zijn hoofd zou hij dan maar niet zo zwaar aanrekenen, in ieder geval niet zo zwaar als de ladder die er tegen aan kwam. De burgemeester lachte inwendig, toen hij de grote opluchting op het nog jeugdige gezicht van Dintel zag. Vooruit maar, dat was van de baan, dacht hij goedmoedig. Nu de oplossing nog van de diefstal en de opsporing van Linda We veis. Wat dat kind nu weer in haar hoofd haalde! Eerst bleek, dat ze vrijwillig was weggegaan en achteraf kwam er een dreigend telefoontje, waarin losgeld werd geëist. Bleef toch nog de vraag, of ze werkelijk in gevaar was. Eerst was de wagen leeg aangetroffen. Bij een later onderzoek was Eric wel in de wagen, maar ontkende hardnekkig iets van Linda gehoord of gezien te hebben. Eric meende dat Linda hen op een dwaalspoor had willen leiden en daar om zijn naam in haar afscheidbriefje gezet had. (Wordt vervolgd) OM TE SNOEPEN in feestelijke stijl, na tafel bij een geurig kopje De Gruyter's koffie. Chocolade napolitains assortimentdoos 75 ct Luxe pastilles, 2 smaken zakje 75 ct Chocolade oublies doos 175 ct Luxe bonbons doos 160 ct Dessertpepermunf zakje 38 ct Wat zou de kerstboom en de kersttafel zijn zonder KRANSJES VAN DE GRUYTER Chocolade kransjes 100 gr. 65 ct Chocolade kransjes met musket 100 gr. 55 ct Fondantkransjes doosje 59 ct Gesuikerde kransjes rol 48 ct Amandelkransjesrol 68 ct OM ZELF TE BAKKEN sneeuwwitte BLOEM luchtig BAKMEEL geurig CAKEMEEL Patentbloem 500 gr. pak 34 ct Zelfrijzend bakmeel 500 gr. pak 43-36 ct Cakemeel 500 gr. pak 47 ct Cake-mix (voor ponds-cake) pak 82 ct Bakpoeder zakje 10 ct ZUIDVRUCHTEN.... zondoorstoofd, gaaf en rijp. De Gruyter heeft de hele mooie kwa liteiten. Alle soorten verpakt in cellofaan. Goudgele Californische rozijnenzakje 250 gr. Californische rozijnen zakje 250 gr. Blanke Sultana rozijnen zakje 250 gr. Sultana rozijnen zakje 250 gr. Krentenzakje 250 gr. Gehakte sukade zakje 100 gr. Bigarreaux zakje 100 gr. Hazelnoten zakje 250 gr. Gepelde hazelnoten zakje 100 gr. Gemengde noten zakje 250 gr. Chinese stemgember potje 250 gr. Juist in deze dure dagen moeten De Gruyter-klanten voordelig kunnen profiteren. Kijk eens wat U allemaal geboden wordt! 75 ct 49 ct 65 ct 55 ct 52 ct 55 ct 65 ct 85 ct 79 ct 79 ct 125 ct Hele poularde in gelei Alleen opwarmen of aanbraden is voldoende blik 4,75 Kippevlees in bouillon Kippevlees zonder been. Voor ragout e.dblik f 2,45 Eigen importen van De Gruyter. Bijzonder goede kwaliteiten. Een uitgezocht assortiment. Dit jaar zeer voordelig en 10% korting. EN 10% KORTING Alléén bij De Gruyter krijgt U 10% korting op alle artikelen, slechts met uitzondering van roomboter, suiker, zout en soda. Tien procent korting, óók op de spe ciale aanbiedingen, óók op wijnen en likeuren. Bij 6 flessen wijn bovendien 3%; bij 12 flessen bovendien 5% extra korting! EN BETERE WAAR Bij De Gruyter staat altijd vóórop: èn betere waar. Dat geldt onvoor waardelijk voor alle artikelen. De Gruyter, met eigen fabrieken en eigen winkels, heeft kwaliteitscontrole van begin tot eind. Daarom zijn De Gruyter's artikelen altijd vers en fris. RODE BORDEAUXWIJN Chateau Tayac A.C. '55... Chateau Landeron A.C. '57 WITTE BORDEAUXWIJN Premières Cötes de Bor deaux A.C. Haut Cadillac Graves Superieures A.C. RODE BOURGOGNEWIJN Beaujolais A.C. 1959 RODE ZOETE WIJNEN Castellon Rode Portugese wijn MOEZELWIJN Wormeldinger Moselwein Riesling X Sylvaner Riesling Perlant 1959 (IJNWIJN Liebfraumilch 1959 LANDWIJNEN Paurelle (wit) Parison (rood) WITTE ZOETE WIJNEN Samos Griekse muskaatwijn 3,75 3,25 f 3,25 f 3,25 f 3,25 f 2,50 f 2,85 f 2,50 f 3,25 f 3,50 f 1,95 f 1,95 f 2,80 f 2,35 VRUCHTENWIJN Vermouth Vermetto, rood en wit Itr. 2,50 Risetti witte vruchtenwijn f 1,40 Rosetti rode vruchtenwijn f 1,40 APERITIEFS Finest Old Douro Port, Rood en Wit5,40 Sherry Dry Old Fino, Wisdom Warter f 5,60 Sherry Amontillado4,50 Vermouth Tino, rood en wit Itr. f 5,25 ADVOCAAT EN LIKEUR Advocaat Verlofschilletje BAKVOORDEEL Elk tweede pak extra ZELFRIJZEND BAKMEEL VOOR HALVE PRIJS Elk tweede pak CAKEMEEL VOOR HALVE PRIJS Elk tweede pak CAKE-MIX VOOR HALVE PRIJS Bij elke fles Roodr.-.erkslaolie CHOCOLADE PASTILLES van 65 voor 33 ct Nu toch zeker DE GEURIGSTE KOFFIE die U vinden kunt! En denk om koffiemelk. Goudmerkkoffie 250 gr. 188 ct Gemalen Superkoffie blik 250 gr. 228 ct Koffiemelkfles 92-72-46 ct THEE zo geurig, zo verkwikkend moge lijk: voor de feestdagen kiezen uit De Gruyter's beste drie: Goudmerk100 gr. 108 ct Korrelthee, extra sterk 100 gr. 98 ct China-thee, bloemige melange 1.00 gr. 96 ct iiij •li- De Gruyter's wijnkopers kunnen U alle wijnen onvoorwaardelijk aanbevelen. Ook de kenner heeft de ervaring, dat De Gruyter uit stekende wijnen kan aanbieden tegen voordeliger prijzen dan elders. DESSERT-VOORDEEL Elk tweede pak GRIESPUDDING VOOR HALVE PRIJS Kies uit vanillegriespudding 16 ct amandelgriespudding 25 cl vruchtengriespudding 25 ct THEE-VOORDEEL jij: Bij elk pakje korrelthee en bij elk doosje theezakjes (naar keuze) amandelkransjes iiii van 68 voor 53 ct of gesuikerde kransjes van 48 voor 33 ct MM Of neem THEEZAKJES ènom de fijne thee èn om het gemakkelijk zetten. Super-theezakjes doosje 20 st. 98 d Zoute bolletjesdoos 80 ct Kaaswafeltjes pak 75 ct Kaasbolletjes zakje 75 ct Zoute stengels zakje 25 ct Tafel-amandelen zakje 72 ct Zoute pinda's zakje 42 ct 6a HIS

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1960 | | pagina 4