-Feest
nieiwi
I
wijnen en Likeuren
cMile perken te buiten
Met betere kwaliteiten betere resultaten
aanbieding
De fotografie onthult de eeuwenoude
geheimen van het heelal
Fabriek van Japanse
auto's in Nederland?
SS
Wagentjes 2000 gulden
voordeliger
VRIJ VROEG
FEUILLETON
's lands grootste levensmiddelenbedrijf
Het venster, dat uitziet op het heelal, wordt gestadig door de wetenschap
schoongewassen. En de ver strekkende blik van de fotografie staat de
geleerden ter beschikking bij het doordringen van de atmosferische nevel.
De camera's en films van deze eeuw van geleide projectielen staan in de
voorste linies bij de reusachtige aanval van de wetenschap op eeuwen
oude geheimen. Het afgelopen jaar bespiedde het camera-oog o.a. het
moment, waarop de neuskegel zich losmaakte van de eerste trap van een
raket en was het door dat oog, dat wij een blik op de achterzijde van de
maan konden werpen. Het was ook met behulp van de fotografie, dat de
geleerden een derde deeltje „anti-stof' in de kern van het atoom ont
dekten en dat zij met zekerheid konden stellen, dat de zon omringd wordt
door reusachtige gasbellen.
Uit de neuskegel van een Thorraket,
die 480 kilometer in de ruimte was ge
bracht, werden 121/» meter historische
filmopnamen geborgen, toen de kegel uit
de Atlantische Oceaan werd opgevist. De
opnamen tonen voor de eerste keer hoe
de eerste trap van een raket zich los
maakt van de neuskegel.
Een speciale camera, per ballon opge
laten tot een hoogte van 24Vs kilometer,
bewees een 50 jaar oude theorie, die
nooit veel weerklank had gevonden in
wetenschappelijke kringen: de zon wordt
omringd door een dikke honingraat van
reusachtige gasbellen met een doorsnede
van ca. 325 tot 1600 kilometer.
Toen een atoomaccelator van het Law
rence Radiation Laboratorium van de
Universiteit van Californië oneindig klei
ne deeltjes materie in 600 liter vloeibare
waterstof slingerde, legden speciale ca
mera's de bellenbanen, die zij nalieten,
vast. Deze banen op fotografische films
en platen vormen thans het enige weten
schappelijke bewijs van het bestaan van
een derde deeltje „anti-stof" in de kern
van het atoom: de „antilambda".
Kunstmatige satellieten werden uitge
rust met ogen ter grootte van een spel-
deknop, die nauwlettend het wolkendek
van de aarde naspeurden op voorboden
van stormen en wervelwinden.
Deze ongelofelijk kleine maar uiterst
gevoelige fotogeleiders werden ontwik
keld door de Eastman Kodak Company
en zonden gegevens uit over wolkenfor
maties en over de dikte van het wolken
dek: belangrijke aanwijzingen voor de
ontwikkeling van het weer.
En terwijl de raketten een nieuwe koers
door de ruimte in kaart brengen, leggen
camera's op aarde nauwkeurig hun vor
deringen vast.
Op twaalf punten rond de wereld -
van Australië tot Spanje en van Florida
tot Iran - richten de mannen van het
Smithsonian Astrophysical Observatory
hun reusachtige Baker-Nunn camera's op
het uitspansel. Zij maken deel uit van
het Satellite Tracking Program en elke
dag even voor zonsopgang en even na
zonsondergang nemen zij hun fotografisch
doelwit op de korrel.
Dat doelwit bestaat uit de relatief klei
ne kunstmatige satellieten op hun baan
om de aarde.
De films, die met deze camera's wor
den opgenomen helpen de geleerden bij
het vaststellen van de juiste baan van
elke satelliet en bij het voorspellen van
afwijkingen in deze baan en van de le
vensduur van de satelliet zelf.
Maar ook als deze ruimteverkenners
omhoog schieten van hun platform speelt
Na hun succes met de transistor-radio
toestellen zgn de Japanners voornemens
om via Nederland de Europese markt te
gaan voorzien van nieuwe wagens. Op
het salon de l'Automobile van Turyn,
konden de Europeanen voor het eerst
kennis maken met de Japanse auto's, die
er veel belangstelling trokken. De Japan
se auto's zullen in Nederland gemonteerd
worden en het is van daaruit, dat men de
Europese markt zal bewerken.
De grote hoop van de Japanse export
is de „Corona Troyopet". Het is een wa
gen van middelmatige grootte, met een
zeer ongewoon model, waar men tege
lijkertijd het profiel van de Fiat 1800 en
de voorsnuit van de Opel-Record kan te
rugvinden. De Corona Troyopet is sober
gebouwd, maar toch confortabel en bezit
een snelheid van slechts 100 km.
Het populaire model van de Japanse
autoindustrie is de Maria Suburu, bijna
geheel vervaardigd uit plastic. De Maria
Suburu heeft veel weg van de Fiat 600
maar met de voorsnuit van de Volkswa
gen en half ronde zijkanten. Het is een
van de weinige wagens, die in plastic
wordt gebouwd. Het totale gewicht is
slechts 400 kilogram. De tweetacmotor re
ageert goed, is uiterst betrouwbaar en
bereikt een snelheid van ongeveer 95 km.
De Japanse wagens, die naar Europa
geëxporteerd worden zijn allen gebouwd
door de Croep Fuji, een van de belang
rijkste automobielindustrieën van Japan.
De Japanners brengen geen technische
nieuwigheden, doch men mag wel ver
wachten, dat zij hun auto's zullen uitrus
ten met alle technische Westerse vindin
gen.
Dankzij het feit, dat in Japan de lo
nen uiterst laag zijn zal de verkoopprijs
voor Europa buiten elke concurrentie lig
gen. Men mag verwachten, dat de Jap-
panners hun auto's minstens 2000 gulden
goedkoper zullen leveren dan het Euro
pese model, dat er het dichts bijkomt.
Het is heel goed mogelijk, dat de Japan
se automobielindustrie, die thans niet
meer dan 4.500 wagens exporteert, in de
nabije toekomst haar export zal vertien
voudigen. Dan nog is het maar een drup
pel op een gloeiende plaat!
de fotografie een rol achter de schermen
(26)
„Natuurlijk pak ik dit geld aan" zei
Eric spottend, „Ik kan me niet veroor
loven om trots te zijn. Jij, met je rijke
papa achter je, kunt allicht de fiere
dame uithangen."
„Dan ga ik nu maar", zei Linda en ze
kon het niet helpen dat haar stem ge
broken klonk.
„En mij zeker verraden, onnozele
gans, je blijft hier", donderde Eric's
stem haar opeens toe.
Verwonderd bleef ze staan.
„Bij jou blijven, ik denk er niet aan.
We hebben gelukkig niets meer met el
kaar uit te staan."
„Geloof dat maar niet. Waarom denk
je, dat ik mij maanden heb lopen ver
velen in dit verschrikkelijke eentonige
nest? Dacht je, dat dat genoeg beloond
is met deze armzalige grijpstuiver? Nee
liefje, dat moet meer opleveren."
„Ik zou wel eens willen weten hoe?"
Linda verwonderde zich erover dat
ze nog woorden kon vinden. Haar benen
trilden zo, dat ze zich vast moest hou
den. Haar intuïtie zei haar dat ze zich
bij het observeren van de verrichtingen
van motor en omhulsel.
Het lanceren van een raket gaat ge
paard met enorme hitte- en schokgolven.
Aangezien de geleerden niet zo dichtbij
kunnen komen, dat zij alles dat zij graag
zouden zien, kunnen observeren, wordt
de hulp van filmcamera's ingeroepen.
Deze camera's staan in beschermde
ruimten opgesteld en leggen het gebeu
ren tot in details op kleurenfilm vast.
De meeste van deze films worden ver
sneld opgenomen, waardoor het voor de
geleerden mogelijk is een veel nauwkeu
riger bestudering te maken dan dit ter
plaatse het geval zou zijn, omdat alle ge
beurtenissen bij het projecteren met nor
male snelheid vertraagd worden weerge
geven.
Het gebruik van kleurenfilm is hierbij
om verschillende redenen noodzakelijk.
De kleur van de vlammen in de uitlaat
van een raket of straalvliegtuig is een be
langrijk gegeven, aangezien hij de geleer
de vertelt in hoeverre de brandstof doel
matig verbrandt.
Gaat er iets verkeerd, dan speelt de
kleur van de vlam een belangrijke rol bij
het vaststellen van de oorzaak der sto
ring.
Kleurenfilm stelt de geleerden in staat
een vliegtuig of een raket duidelijk en
voor een langere periode te observeren.
Zij dringen door de verblindende gloed
van de lucht en maken het de geleerden
mogelijk in voortdurend contact te blij
ven met hun moeilijk te benaderen prooi.
In geval van mechanische storingen zijn
deze filmopnamen voor de ingenieurs een
belangrijke aanwinst.
Maar lang voor de raketten of pro
jectielen de lanceerplaats verlaten, heeft
de fotografie al diensten bewezen bij de
research en de proefnemingen.
Een fabriek van raketmotoren maakt
b.v. gebruik van de fotografie om de
druppelvorming in de verbrandingska
mer van een raketmotor te registreren.
Films met een uitzonderlijke snelle emul
sie en belichtingen met een snelheid van
één per twee microseconden verschaffen
gegevens over de diameter van de drup
pels en over de mate waarin zij zich vor
men en verdampen.
Dezelfde fabriek past de fotografie ook
toe bij het bestuderen van de verbran
ding van brandstof voor geleide projec
tielen Tijdens laboratoriumproeven wor
den „highspeed" camera's achter de ra
ketmotoren geplaatst, die met een snel
heid van 5000 beeldjes per seconde op
nemen.
Bij projectie op normale snelheid kun
nen de eigenschappen en de vlampatro-
nen van de verbrandingsstoffen gemak
kelijk worden bestudeerd.
Een proefstation van de Amerikaanse
Luchtmacht registreert door middel van
de fotografie het starten en stopzetten
van een raketmotor, vlampatronen, na-
branding enz.
Voor dit doel staan ongeveer 100 came
ra's opgesteld.
Een vliegtuigfabriek gebruikt kleuren
filmopnamen om de weerstand van ver
schillende metaalsoorten onder uiteenlo
pende omstandigheden aan te tonen. Bij
deze proefnemingen wordt elke metaal
soort aan verschillende temperaturen ge
durende een variërende periode blootge
steld. De uitwerking van de temperatuur
en de tijdsduur van de proef wordt op
film opgenomen en vormt op deze wijze
voor de ingenieurs een blijvende en vol
ledige visuele registratie.
Niet alle genoemde voorbeelden zijn
„nieuw". Vele zijn reeds verscheidene
jaren in normale produktieschema's op
genomen. Toen de mens voor de eerste
keer zijn blik op en achter de zon richt
te, stond de camera aan zijn zijde - en
sedertdien is hij een blijvende metgezel
geweest.
Een pas in Engeland opgerichte
stichting voor geschiedenis zal
proberen een nieuw soort ge
schiedkundig document te cre-
eren dat een beeld zal geven in
geluid of beelden van beroemde
mannen en vrouwen.
Vooraanstaande mannen en vrou
wen zullen worden uitgenodigd
om film- of band opnemingen te
maken waarin zij een persoon
lijke beoordeling zullen geven
van zichzelf, hun werk en de tij
den waarin zij hebben geleefd.
Geen van de opnemingen zal
worden vrijgegeven, of- gepubli
ceerd, voor de dood van de me
dewerker.
Om openhartigheid aan te moe
digen zullen alle opnemingen
particulier geschieden en de staf
die hiervoor nodig is zal een eed
van geheimhouding moeten zwe
ren. De Stichting zal een biblio
theek van opnemingen aanleggen
die ter beschikking zal staan van
„iedere behoorlijke organisatie",
hoewel de televisie, die de on
derneming financiert, prioriteit
zal hebben.
in groot gevaar bevond. Ze dwong zich
over Eric's woorden na te denken.
Hij was voor haar in het dorp geble
ven, dus streefde hij een zeker doel na.
Ze begreep nu duidelijk dat zij voor
hem alleen maar de rijke fabrikanten
dochter was geweest. Hij had niet ten
onrechte gevoeld, dat zij verliefd op
hem was en hij wilde dat zoveel moge
lijk uitbuiten. Wat een kuiken was ze
toch geweest. Zij, die dacht alle wijs
heid in pacht te hebben, had zich als
een verliefde zottin aangesteld. Haar
trots kreeg op dat moment een meer
dan gevoelige knak. Ze moest al haar
wilskracht te hulp roepen, om de te
leurstelling en de pijn, die haar hart
teisterden, meester te worden.
Ze moest hier beslist vandaan en ze
keek als om hulp zoekend rond.
Met een katachtige sprong was hij bij
de deur en belette haar zo de uitgang.
Ze richtte zich hooghartig op.
„Wat denk je eigenlijk met dit op
treden te bereiken? Je kunt mij hier
toch niet tegen mijn wil vasthouden?"
„Dat was ik nu juist wel van plan",
beet hij haar toe. „Ik hoop dat je vader
vader het altijd nog de moeite waard
vindt om een flink losgeld voor je te
betalen."
Linda keek ontzet in het verwrongen
gezicht van Eric. Hoe was het mogelijk
dat zo in hem een ridder had gezien,
zonder vrees of blaam. Nu haar ogen
op zo'n hardvochtige manier waren
open gegaan, onderscheidde zij gemak
kelijk het misdadige in zijn trekken. In-
plaats van te jammeren en te klagen
om haar verloren liefde, mocht ze dank
baar zijn, dat ze bijtijds tot inkeer
kwam. Bijna was ze met deze man, die
het enkel om haar geld te doen was,
vrijwillig in het huwelijk getreden.
Desondanks was het een zware op
gaaf om zo ineens de stem van je hart
het zwijgen op te leggen.
Hoe graag woelden haar handen door
die zwarte glanzende krullen. Hoe had
ze zijn lenige gestalte bewonderd. Wat
had ze niet verlangd naar een kus van
zijn mond. Nu stond hij daar en staarde
haar waakzaam aan. Koud en gevoel
loos stonden zijn ogen en het was dui
delijk dat er van hem geen medelijden
was te verwachten. Geld was alles, dat
hij najaagde. Gezien die schilderijen
diefstal deinsde hij dan ook nergens
voor terug. Haar blikken gleden weer
naar de beschilderde doeken. Eric liet
een onaangename lach horen, toen hij
haar blik volgde.
„Dat was louter toeval hoor. Nadat ik
bij jullie vandaan ging, kwam ik langs
het gemeentehuis. Plotseling kreeg ik
zin om die schilderijen, waar dat ventje,
die Hilko over opschepte, weg te halen.
Ik wist dat het raadhuis meestal open
was. Aan de andere kant van de gang
zaten burgemeester Zwiersma en Polten
zwaar te confereren. Ik vond het een
reuzemop om die doeken zo vlak onder
hun neus weg te halen. Jammer dat er
een kink in de kabel kwam, daar er ook
nog iemand op de bovenste verdieping
bleek te zijn. Daar had ik in de gauwig
heid niet op gerekend. Dat derde schil
derij moest ik toen laten hangen. Het
was echt spannend. Ik heb fijn genoten
en bovendien nog iets kostbaars buit
gemaakt."
Stomverbaasd keek Linda naar Eric
en vroeg zich af of ze hem nu voor het
eerst zag. In zekere zin was dat zo. Nu
begreep ze hoe hij dat onverschillige air
kon aannemen. Als je zo doortrapt bru
taal was, dan had je zeker maling aan
alle gewone dagelijkse dingen.
Weer moest ze iets, wat ze zo in hem
bewonderd had, loslaten. Het was tel
kens of er dierbare herinneringen, die
met weerhaken in haar lichaam beves
tigd waren, nu werden losgerukt.
„Je bent ontaard slecht Eric", zei ze
met trillende stem, maar eens zal het
verkeerd gaan en dan zal je voor je
daden moeten boeten."
Zijn uitdagende lach sneed haar door
de ziel. Ze had zo graag iets van haar
idool in haar hart bewaard. Stukje voor
stukje brak hij zelf het beeld af, dat ze
in mooie dromen van hem opgebouwd
had.
Maar nu moest ze toch heus weer
naar huis en met een resoluut gebaar
pakte ze haar koffer op.
„Spaar je de moeite", zei hij gebie
dend, „je blijft hier."
Ze zag dat het hem ernst was, maar
ze kon nog steeds niet in de mogelijk
heid geloven, dat hij haar de vrijheid
kon ontnemen. Ze stapte dapper op hem
af en duwde hem opzij.
Hij rukte haar de koffer uit de hand
en poogde haar vast te grijpen. Ze wor
stelde zich los en rukte aan de deur.
Het was te laat. Hij sleurde haar terug
en smeet haar ruw in een stoel.
Dat was teveel voor Linda, die zich
met een hart boordevol liefde naar de
woonwagen had begeven. Het werd
plotseling zwart voor haar ogen en een
diepe flauwte ontfermde zich over de,
zoveel geweld aangedane gevoelens van
het meisje.
„Dat maakt alles heel wat gemakke
lijker", mompelde Eric tevreden.
HOOFDSTUK XI
Linda spoorloos verdwenen.
Hoewel de dokter burgemeester Zwiers
ma rust had voorgeschreven, lag deze
te draaien in zijn bed. Dat was me toch
een samenloop van omstandigheden, dat
juist nu er in de gemeente zulke uit
zonderlijke dingen gebeurden, hij het
bed moest houden. Bovendien voelde hij
zich helemaal niet ziek, maar ja, de
dokter wilde het zekere voor het on
zekere nemen en daardoor lag hij zich
nu te verbijten, omdat hij werkloos toe
moest zien, terwijl alles in het dorp on
dersteboven was.
Het ontbrak hem wel niet aan mede
leven. Ofschoon zijn echtgenote zorgde,
dat de visite niet te lang bleef, had hij
over gebrek aan bezoekers niet te kla
gen. De grootste verrassing beleefde hij
deze avond, toen Dintel zijn opwachting
kwam maken. Duizend excuses, vroeg
Dintel telkens en telkens weer, tot de
burgemeester hem verbood het woord
nog één keer te noemen.
De burgemeester had zich eerst heel
boos gehouden. Wat drommel, dat was
toch geen optreden voor een gehuwde
man. Doch Dintel had er zo schuldig
uitgezien. Ze waren zo wanhopig ge
weest, omdat er geen woonruimte was
en het was nog niet eens zo gek op die
zolder. Er stonden wat oude meubelen
en feitelijk ontbrak het hen alleen aan
voedsel. Water en afvoer was er ook
en de baby was heerlijk zoet geweest.
Geluiden kwamen er bijna neit door,
noch van beneden, noch van boven. De
schilderijendiefstal maakte echter de
toestand penibel. Dintel vreesde, voor
de dief te worden gehouden. De vra
gen over hetgeen Dintel in een glimp
had kunnen waarnemen, brachten de
burgemeester ook geen nieuwe inzich
ten.
De klap op zijn hoofd zou hij dan
maar niet zo zwaar aanrekenen, in
ieder geval niet zo zwaar als de ladder
die er tegen aan kwam.
De burgemeester lachte inwendig,
toen hij de grote opluchting op het nog
jeugdige gezicht van Dintel zag.
Vooruit maar, dat was van de baan,
dacht hij goedmoedig.
Nu de oplossing nog van de diefstal
en de opsporing van Linda We veis. Wat
dat kind nu weer in haar hoofd haalde!
Eerst bleek, dat ze vrijwillig was
weggegaan en achteraf kwam er een
dreigend telefoontje, waarin losgeld
werd geëist. Bleef toch nog de vraag,
of ze werkelijk in gevaar was. Eerst
was de wagen leeg aangetroffen. Bij
een later onderzoek was Eric wel in de
wagen, maar ontkende hardnekkig iets
van Linda gehoord of gezien te hebben.
Eric meende dat Linda hen op een
dwaalspoor had willen leiden en daar
om zijn naam in haar afscheidbriefje
gezet had.
(Wordt vervolgd)
OM TE SNOEPEN
in feestelijke stijl, na tafel bij een geurig
kopje De Gruyter's koffie.
Chocolade napolitains
assortimentdoos 75 ct
Luxe pastilles, 2 smaken zakje 75 ct
Chocolade oublies doos 175 ct
Luxe bonbons doos 160 ct
Dessertpepermunf zakje 38 ct
Wat zou de kerstboom en de kersttafel
zijn zonder
KRANSJES VAN DE GRUYTER
Chocolade kransjes 100 gr. 65 ct
Chocolade kransjes met musket 100 gr. 55 ct
Fondantkransjes doosje 59 ct
Gesuikerde kransjes rol 48 ct
Amandelkransjesrol 68 ct
OM ZELF TE BAKKEN
sneeuwwitte
BLOEM
luchtig
BAKMEEL
geurig
CAKEMEEL
Patentbloem 500 gr. pak 34 ct
Zelfrijzend bakmeel
500 gr. pak 43-36 ct
Cakemeel 500 gr. pak 47 ct
Cake-mix (voor ponds-cake)
pak 82 ct
Bakpoeder zakje 10 ct
ZUIDVRUCHTEN....
zondoorstoofd, gaaf en rijp. De
Gruyter heeft de hele mooie kwa
liteiten. Alle soorten verpakt in
cellofaan.
Goudgele Californische
rozijnenzakje 250 gr.
Californische rozijnen
zakje 250 gr.
Blanke Sultana rozijnen
zakje 250 gr.
Sultana rozijnen zakje 250 gr.
Krentenzakje 250 gr.
Gehakte sukade zakje 100 gr.
Bigarreaux zakje 100 gr.
Hazelnoten zakje 250 gr.
Gepelde hazelnoten
zakje 100 gr.
Gemengde noten zakje 250 gr.
Chinese stemgember
potje 250 gr.
Juist in deze dure dagen moeten
De Gruyter-klanten voordelig
kunnen profiteren. Kijk eens wat
U allemaal geboden wordt!
75 ct
49 ct
65 ct
55 ct
52 ct
55 ct
65 ct
85 ct
79 ct
79 ct
125 ct
Hele poularde in gelei
Alleen opwarmen of aanbraden
is voldoende blik 4,75
Kippevlees in bouillon
Kippevlees zonder been. Voor
ragout e.dblik f 2,45
Eigen importen van De Gruyter.
Bijzonder goede kwaliteiten. Een
uitgezocht assortiment. Dit jaar
zeer voordelig en 10% korting.
EN
10% KORTING
Alléén bij De Gruyter krijgt U 10%
korting op alle artikelen, slechts met
uitzondering van roomboter, suiker,
zout en soda.
Tien procent korting, óók op de spe
ciale aanbiedingen, óók op wijnen en
likeuren.
Bij 6 flessen wijn bovendien 3%;
bij 12 flessen bovendien 5% extra
korting!
EN BETERE WAAR
Bij De Gruyter staat altijd vóórop:
èn betere waar. Dat geldt onvoor
waardelijk voor alle artikelen. De
Gruyter, met eigen fabrieken en eigen
winkels, heeft kwaliteitscontrole van
begin tot eind.
Daarom zijn De Gruyter's artikelen
altijd vers en fris.
RODE BORDEAUXWIJN
Chateau Tayac A.C. '55...
Chateau Landeron A.C. '57
WITTE BORDEAUXWIJN
Premières Cötes de Bor
deaux A.C. Haut Cadillac
Graves Superieures A.C.
RODE BOURGOGNEWIJN
Beaujolais A.C. 1959
RODE ZOETE WIJNEN
Castellon
Rode Portugese wijn
MOEZELWIJN
Wormeldinger Moselwein
Riesling X Sylvaner
Riesling Perlant 1959
(IJNWIJN
Liebfraumilch 1959
LANDWIJNEN
Paurelle (wit)
Parison (rood)
WITTE ZOETE WIJNEN
Samos
Griekse muskaatwijn
3,75
3,25
f 3,25
f 3,25
f 3,25
f 2,50
f 2,85
f 2,50
f 3,25
f 3,50
f 1,95
f 1,95
f 2,80
f 2,35
VRUCHTENWIJN
Vermouth Vermetto,
rood en wit Itr. 2,50
Risetti witte vruchtenwijn f 1,40
Rosetti rode vruchtenwijn f 1,40
APERITIEFS
Finest Old Douro Port,
Rood en Wit5,40
Sherry Dry Old Fino,
Wisdom Warter f 5,60
Sherry Amontillado4,50
Vermouth Tino,
rood en wit Itr. f 5,25
ADVOCAAT EN LIKEUR
Advocaat
Verlofschilletje
BAKVOORDEEL
Elk tweede pak extra
ZELFRIJZEND BAKMEEL
VOOR HALVE PRIJS
Elk tweede pak CAKEMEEL
VOOR HALVE PRIJS
Elk tweede pak CAKE-MIX
VOOR HALVE PRIJS
Bij elke fles Roodr.-.erkslaolie
CHOCOLADE PASTILLES
van 65 voor 33 ct
Nu toch zeker
DE GEURIGSTE KOFFIE
die U vinden kunt! En denk om
koffiemelk.
Goudmerkkoffie 250 gr. 188 ct
Gemalen Superkoffie
blik 250 gr. 228 ct
Koffiemelkfles 92-72-46 ct
THEE
zo geurig, zo verkwikkend moge
lijk: voor de feestdagen kiezen
uit De Gruyter's beste drie:
Goudmerk100 gr. 108 ct
Korrelthee, extra sterk 100 gr. 98 ct
China-thee,
bloemige melange 1.00 gr. 96 ct
iiij
•li-
De Gruyter's wijnkopers kunnen
U alle wijnen onvoorwaardelijk
aanbevelen. Ook de kenner heeft
de ervaring, dat De Gruyter uit
stekende wijnen kan aanbieden
tegen voordeliger prijzen dan
elders.
DESSERT-VOORDEEL
Elk tweede pak
GRIESPUDDING
VOOR HALVE PRIJS
Kies uit vanillegriespudding 16 ct
amandelgriespudding 25 cl
vruchtengriespudding 25 ct
THEE-VOORDEEL
jij: Bij elk pakje korrelthee en
bij elk doosje theezakjes (naar keuze)
amandelkransjes
iiii van 68 voor 53 ct
of gesuikerde kransjes
van 48 voor 33 ct
MM
Of neem
THEEZAKJES
ènom de fijne thee èn om
het gemakkelijk zetten.
Super-theezakjes
doosje 20 st. 98 d
Zoute bolletjesdoos 80 ct
Kaaswafeltjes pak 75 ct
Kaasbolletjes zakje 75 ct
Zoute stengels zakje 25 ct
Tafel-amandelen zakje 72 ct
Zoute pinda's zakje 42 ct
6a HIS