n
Sensationele Diepeveen voordelen in het nieuwejaar
mantels
mantei-
costuums
lanonnen
10-101 50 PCI
korting
meisies
mantels
8 coats
elsjes iurhen
3373 pet korting
heren
regen-
lassen
nu 46.50
iongens
auto-
coats
50 pet korting
DIEPEVEEN
Taxi 3700
drukwerk
69.75
331/, pCt 23.25
GROOT en
KLEIN
„De Gelderse Vallei
N.V. ,DE KROON'II Ede
DE VALLEI UW BLAD!
Zoekt U iets goeds,
neem dan een
merkartikel 11
Textielhuis H. Jonker
Fa. Frans Diepeveen HOOFDSTRAAT
aankomend
elektricien
zoekt kantoorruimte
DOE ALS IEDEREEN EN KOOP BIJ UI EK C V EE II HOOFDSTRAAT 61-65 VEENENDAAL
De beste interieur- en kapok-
bedstellen, zowel één- als twee
persoons.
EN DE PRIJZEN?
Ze vallen u mee, komt u maar
eens kijken.
Gedurende de hele maand januari
Het Kwaliteitshuis
MAISON KRAMER
,De Gelderse Vallei'
SUYDENDORP
Gaarne verzorgen wij voor U
Telefoon 2022 2 lijnen
a. geoefende betonwerkers
MET WATTINE
EN TEDDY
VOERING
EN
MATEN 55 TOT 90
MET
IN DE
NIEUWSTE MULTI-COLOUR KLEUREN
VOOR HET A.S. VOORJAAR
MODERNE RUIT- EN STREEP
DESSINS
6 TOT 15 JAAR
MET
FAMILIEBERICHTEN
Heden bereikte ons het bericht dat op 2 januari
1961 is overleden, onze geachte collega
RIJK KRIS JACOBUS BUYS
Dat hij ruste in vrede.
Gezamenlijk personeel der
LEIDSCHE WOLSPINNERIJ N.V.
Veenendaal, 5 januari 1961
Dankbetuiging
Hiermede dank ik de direktie en het personeel
van de stripperij van Streekwerkplaats „Zuid-
Oost-Utrecht" te Veenendaal en familie, vrien
den en kennissen, voor hun belangstelling die
ik tijdens het verblijf in het ziekenhuis en bij
mijn thuiskomst heb ondervonden.
Fam. J. Ph. v. d. Klift
Eist (Utr.), Veenendaalsestraat 33
Dankbetuiging
De burgemeester van Veenendaal en mevrouw
Bakker-Maatjes danken - uitsluitend langs deze
weg - hartelijk voor de zeer talrijke goede
wensen, ontvangen ter gelegenheid van de jaar
wisseling.
Wederkerig wensen zij een
door God gezegend 19 6 1.
Wij hebben voor u:
het beste in dames- en herenondergoed
van Jansen en Tilanus (ook DRALON)
een grote keuze in dames- en heren-
pyama's Treffer, en Jansen en Tilanus.
Badhanddoeken, theedoeken, verpleegster-
schorten, lakens en slopen, flanellen lakens,
luiers enz. merk: TREFFER.
Wollen truitjes, broekjes en andere baby
artikelen merk: DELANA.
Stalen slaapkamerameublementen, ledikanten,
babyledikantjes enz.
10% KORTING
Adriaan van Ostadelaan 31
Laat uw bruiloft ge
slaagd zijn. Bestel uw
bruidstaart bij:
Kerkewijk 21
Tel. 2365
Van vrijdag t.m.
donderdag
250 gr. van onze be
kende HOORNTJES
voor 1,—
Wij verwerken
uitfluitend roomboter
VEENENDAAL:
Jan v. Goyenstr. 27
Telefoon .3700
Verhuur met en
Dr. de Visserstr. 5
zonder chauffeur i
Telefoon 2949
Nieuweweg 45
Luxe wagens
V.W.-busjes
AMERONGEN:
Pr. Irenelaan 20
Billijke prijzen
RHENEN:
Prima service
Eikenlaan 39l
<:1( ziet meer
in 'n ar ia to na
De ARISTONA-serie 1961
biedt een ruime keuze op
elk gebied. 43, 53 en 59
cm. T.V. apparaten. Een
prachtige serie radio's en
portables; 4-sporen recor
ders en een prima platen
speler met diamantnaald.
Wij bieden U deskundige
voorlichting en ruime keu
ze, perfecte plaatsing en
een prima „nazorg" in de
vorm van jarenlange ser
vice. U ZIET MEER IN
EEN ARISTONA VAN:
ARISTONA Superont-
"jar.ger SA 53 T 113 A
53 cm. automatic
Prüs 895,—
m
!!!M
DRUKKERIJ
Telefoon 08385-2022*
Parallelweg 10
VEENENDAAL
29
ARISTONA SA 6031 T
portable
Prüs ƒ218,—
VEENENDAAL
Elektro-Technisch
Installatiebureau
Gortstraat 110, Veenendaal
Telefoon 2867
vraagt een
Aanmelden zo spoedig
mogelijk
Advocaat, die zich te Veenendaal wenst te vestigen,
in centrum van Veenendaal. Liefst zo spoedig mogelijk
te betrekken.
Brieven onder nr. 5705 aan het bureau van dit blad
Ondertrouwkaarten
Verlovingskaartjes
Geboortekaartjes
Visitekaartjes
DRUKKER I]
PARALLELWEG 10 - VEENENDAAL
aan de spoorlijn Veenendaal Rhenen
BETONWAREN FABRIEK
Er is in onze fabriek weer plaats voor enige flinke
werkkrachten voor vervaardiging van betonartikelen
en wel
b. krachten die bereid zijn hier
voor opgeleid te worden.
Voor mensen die van aanpakken weten is een zeer
goed loon te bereiken.
PRODUCTIE IS IN HOOFDZAAK MACHINAAL.
Aanmelden: overdag aan het kantoor Maanderweg 54
te Ede en 's avonds bij de heer H. C. Diekema, Op den
Berg 30 te Ede.
(Vervolg van pagina 1)
één smeden. Deze binnenmeren openen
geweldige perspectieven voor de water
sport. Men denkt er nu al aan hier de
Eurohaven voor de watersport te vesti
gen. Gelegen midden tussen de agglome
ratie van Antwerpen, Gent, randstad Hol
land en West-Brabant kan dit projekt
slagen, temeer omdat Rotterdam straks
met een directe, snelle autoweg zal wor
den verbonden met Vlissingen. Per auto
is de afstand tussen beide steden nu nog
altijd 150 km. Straks nog maar 90 km.
Deze autoweg wordt doorgetrokken via
Gent naar Rijssel en Parijs, hetgeen ook
weer perspektieven biedt voor Oost en
West-Vlaanderen. Van groot belang is in
verband hiermee het plan om het kanaal
Terneuzen-Gent te verbreden.
GROND IS ER NOG
GOEDKOOP
Het ligt voor hand, dat de Neder
landse industrie grote belangstelling koes
tert voor vestiging in Zeeland. In de
randstad is geen plaats meer. Toch wil
men zo dicht mogelijk bij de grote havens
blijven. Bovendien bestaat er een trek
naar het zuidelijk deel van het land in
verband met de nieuwe mogelijkheden
welke Benelux en Euromarkt openen. De
Zeeuwse eilanden bieden straks alles:
goedkope grond, prima havens, uitsteken
de verbindingen met Rotterdam, Gent en
Antwerpen en een arbeidsreservaat.
Zoals gezegd is de grond hier nog rede
lijk goedkoop. Sommige Belgen en enige
Duitsers hebben dit eerder ontdekt, dan
de Nederlanders: ze kochten lappen en
lapjes op om er landhuizen en bungalows
op te bouwen of om de percelen
(Vervolg van pagina 1)
naar mijn zin", zo vertelde hij. „De
Hollandse collega's zijn bijzonder goed
voor ons."
Overigens heeft hy nog één grote
wens, en dat is: trouwen met een Hol
lands meisje. Hoe hij connecties wilde
aanknopen zonder de taal te kennen?
„Met gebarentaal", was zijn prompte
antwoord. Het bleek dat hy nu nog
geld naar huis stuurde voor zijn ouders,
„maar zodra ik een meisje gevonden
heb, dan houd ik het zelf."
G. Menconi (23) is de jongste van het
drietal. In Italië, waar hij marmer-bewer
ker was, heeft hij vijf broers en een va
der achtergelaten die het wel jammer
vonden dat hun broer en zoon zo ver weg
ging. Toch is hij blij geëmigreerd te zijn.
„Het werk is goed, de mensen zijn goed,
het loon is goed, wat wil ik meer?" vroeg
hij ons.
Als het enigszins uitkomt gaat het drie
tal ieder weekend naar een Italiaanse club
in Rotterdam, waar ze ook in een voet
balelftal spelen. Zodoende hebben zij con
tact met andere landgenoten en wordt het
grote aanpassingsvermogen, dat van hen
wordt gevraagd, iets verlicht.
De Italianen mogen éénmaal per jaar
drie weken lang naar huis. De eerste keer
zal dit in de komende zomer zijn. Dan
gaan zij ongetwijfeld boordevol indrukken
en ervaringen naar hun geboorteland te
rug. Of ze dan wéér naar Nederland ko
men? „Dót hangt van de verdere erva
ringen af zeggen ze heel diploma
tiek.
straks met een tienvoudige winst van de
hand te kunnen doen. Voor de aanvoer
van arbeiders kijken de Nederlandse in
dustriëlen met Zeeuwse plannen nu reeds
naar de Belgische provincies Antwerpen
en West-Vlaanderen. Het geboortecijfer in
Zeeland is redelijk laag. De arbeiders, die
nu genoodzaakt zijn buiten de provincie
te gaan werken zullen in redelijk korte
tijd gehergroepeerd zijn in nieuwe, Zeeuw
se industrieën. De randstad kan geen per
soneel afstaan; West-Brabant kan hoog
uit zorgen voor een druppel op een gloei
ende plaat. De uitkomst wordt dan de
arbeidsreserve van West-Vlaanderen en
de provincie Antwerpen.
Hieruit blijkt weer eens te meer van
hoeveel belang het delta-plan ook voor
de Belgen is. Het is daarom een goede
gedachte geweest van de Zeeuwen om dit
jaar in Antwerpen een Zeeuwse Week te
organiseren.
ONGEKENDE
TOERISTISCHE MOGELIJKHEDEN
Als het isolement is opgeheven krijgt
Zeeland ook ongekende toeristische mo
gelijkheden. De transformatie zal tien
duizenden belangstellen trekken. Daar
naast worden de eilanden met hun heer
lijke landschappen en hun historische
stadjes natuurlijk recreatiegebied van
Rotterdam, Gent en Antwerpen. Men
denkt nu al aan de bouw van grote ho
tels en restaurants om de stroom te kun
nen opvangen.
Het opmerkelijke bij dit alles is, dat de
leiding van de Zeeuwse ontwikkeling ook
in dit verband vooral de ogen gericht
heeft op het zuiden.
En terecht!
De Schelde bindt Zeeland vast aan Ant
werpen. De havencomplexen van de sin
jorenstad schuiven steeds verder op naar
het noorden, steeds dichter naar Zeeland
toe.
Daarom is enge samenwerking met
Brussel een dringende noodzaak.
Deze zal wellicht nog wat haken en
ogen hebben, want vooral de sinjoren kij
ken toch weer enigszins verontrust naar
de Zeeuwse plannen om de Zuidersloe,
die iets ten oosten van Vlissingen ligt uit
te baggeren en er een zeehaven van te
maken van 700 hectaren, ruimte biedend
aan de grootste zeeschepen.
ROTTERDAM ANTWERPEN
Het is een publiek geheim, dat het in
de Antwerpse haven niet al te best meer
gaat. Men is geneigd de concurrentie van
Rotterdam er voor aansprakelijk te stel
len. Verontrust gaan de sinjoren zich nu
af vragen of de Sloehaven van Vlissingen
niet de doodsteek zal zijn voor de Ant
werpse haven.
Op dit stuk is een betere voorlichting
noodzakelijk wil men voorkomen, dat er
ernstige misverstanden groeien. De sin
joren vergeten in dit opzicht, dat indien
de Sloehaven er niet komt Rotterdam zich
onbeperkt zal uitbreiden als Eurohaven
en zich daarbij ook naar het zuiden zal
richten. Er bestaan Rotterdamse plannen
om op Goeree een deltastad te vestigen,
om een havenbekken te scheppen in het
Haringvliet, dit via een gloednieuw ka
naal, bevaarbaar voor schepen van 20.000
ton, te verbinden met Rotterdam. Deze
verbinding zou bovendien gloednieuwe
autowegen met acht dure bruggen en zes
tien tunnels eisen. Het Sloeplan komt een
slordige 700 miljoen gulden goedkoper uit,
maar Rotterdam zal er zich natuurlijk
tegen blijven verzetten.