Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken
Voor de
KANTONRECHTER
munomm
Medewerking van gemeenteraad ge
vraagd voor bouw Chr* Nat*
Kleuterschool
MULDER
„Comité huldeblijk burgemeester,',
opgericht
Fam. Van der Lee ingesloten door water
Indrukwekkende stijging van wereld-
luchtvrachtvervoer
KindeiJ
35e jaargang
WOENSDAG 11 JANUARI 1961
Nr. 3
Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal
Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Amerongen Eist Rhenen Achterberg Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswoude Scherpenzeel
Diverse evenementen
Bij afscheid van burgemeester A. Bakker:
0 Buitengewone raadsvergadering
0 Défilé plaatselijke verenigingen
Serenade van muziekverenigingen
0 Aanbieden van een geschenk
Officiële receptie van gemeentebestuur
Nieuws uit de
omgeving
ASSURANTIEKANTOOR
ALLE VERZEKERINGEN
HYPOTHEKEN EN
FINANCIERINGEN
RHENEN
ZATERDAG:
Drie verkeersongevallen
GEVOLG VAN NIEUWE STUW:
NAASTE BUREN DRIE KILOMETER VERDER
Brooks Instrument Co. begint deze maand
met produktie
Zomer 1962 gehele bedrijf compleet
MET STRAALTIJDPERK OPMARS NU PAS
WERKELIJK BEGONNEN
KLM verzorgt ll°/o van het
internationaal
goederenvervoer
Wat nu weer
Agenda
Redaktie en administratie:
Parallelweg 10 - Veenendaal
Tel. 0 83S5-2022 (2 lynen) - Giro 563427
Redaktie: W. F. ter Hoeven
Advertenties en abonnementen
kunnen ook worden opgegeven by
de agentschappen van „De Vallei" in
plaatsen van verschyning
VALLEI
ADVERTENTIES
Advertentieprijs per mm 15 cent
Speciale kontraktprijzen op aanvraag
Minimum per advertentie 4,50
Rubriek Vraag en Aanbod 1-10
woorden 1,elk woord meer
10 cent
Abonnemcntsprys 1,65 per kwartaal
Losse nummers 15 cent
De Vecnendaalse gemeenteraad hoopt voor het eerst in 1961 op woensdag 18 januari
a.s. byeen te komen. Onder de enkele voorstellen en pre-adviezen van b. en w. die
reeds in het bezit van de raadsleden zijn is een pre-advies naar aanleiding van een
verzoek van het bestuur van de stichting tot oprichting en instandhouding van chr.
kleuterscholen om geldelijke medewerking voor de bouw van de vierde kleuterschool
van deze Stichting. Als plaats voor deze school is gekozen de nieuwe woonwijk „De
Schrijverswijk".
Het verzoek voldoet aan de eisen en
ook de stukken zijn in orde. Hierbij is
een opgave, dat de school ruimte moet
bieden aan 93 kleuters en 3 gewone les
lokalen zal bevatten en een z.g. ouderver
klaring.
Op laatstgenoemde verklaring moeten
30 kleuters zijn vermeld, die bij de ope
ning van de school de leeftijd van mins
tens 4 jaar en van ten hoogste 5 jaar en
6 maanden hebben bereikt, terwijl zij
binnen een cirkel met een straal van 3
kilometer van de school moeten wonen.
Op de verklaring van genoemde stich
ting waren 50 kleuters vermeld, waarvan
er 41 de vereiste leeftijd zullen hebben
als de school klaar is. Als peildatum voor
de opening van de school werd aange
nomen 1 juli a.s.
De stichting exploiteert reeds kleuter
scholen aan de Hoofdstraat en in 't Tref
punt, terwijl een nieuwe school aan de
Colijnstraat reeds in aanbouw is. Voorlo
pig is men met deze school gestart in een
C.B.T.B. 15 JAAR
Vanavond wordt in gebouw ,,'t Tref
punt" het 15-jarig bestaan gevierd van
de C. B. T. B. en plattelands-jongeren
organisaties in Veenendaal. Het uitge
breide jubileumprogramma vermeldt
o.m. het optreden van de zingende
cowboys uit Lunteren en het toneel
spel „Ruwe stormen". De avond zal ge
opend worden door de voorzitter van
de C.B.T.B., de heer M. Hoogenboom.
lokaal van de Chr. Nat. school I.
Aan de W. van de Westeringhschool, de
openbare lagere school aan de Prins Bern-
hardlaan is een vakature. Mevr. E. Knegt-
Philippo heeft om ontslag verzocht we
gens benoeming tot onderwijzeres aan de
openbare lagere school te Zoetermeer. B.
en w. hopen de raad zo spoedig mogelijk
een nieuwe kracht, ter voorziening in
deze vakature, ter benoeming te kunnen
voordragen.
Verder stellen b. en w. de raad voor
nogmaals deel te nemen in de uitbreiding
van het maatschappelijk kapitaal van de
N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeen
ten door de aankoop van 38 aandelen, van
elk 1000,groot. Vorig jaar kocht de
raad reeds 112 van dergelijke aandelen.
Het „Comité Huldeblijk Burgemeester"
staat onder voorzitterschap van de heer
D. Sandbrink en wordt verder gevormd
In verband met het komende afscheid van burgemeester A. Bakker die per 1 fe
bruari a.s. ontslag aangevraagd heeft als burgemeester van Veenendaal als gevolg
van zyn benoeming tot lid van gedeputeerde staten, heeft zich uit de burgert) een)
comité gevormd. Dit „Comité Huldeblijk Burgemeester" heeft als doel burgemeester
Bakker een onvergetelijk afscheid te bezorgen en hem namens alle ingezetenen een
geschenk aan te bieden uit erkentelijkheid voor alles wat hij in de loop van del
laatste 14 jaar voor Veenendaal heeft gedaan.
door de heren A. W. Bos; W. H. C. Dek
ker, inspecteur van politie; ds. D. van
Enk; P. N. Hey; J. C. Jonker, directeur
SKF; W. J. J. Keman; H. van Leeuwen,
directeur Hollandia Tricotagefabriek; D.
van Manen; notaris P. W. Maris; W. van
Offeren; B. van de Pol; Jac. Slok; F. P.
Stal; G. M. Recter; dr. J. G. Thoomes;
T. Verkuyl; ds. A. Vroegindewey.
Dit Comité stelt zich voor om op zater
dag 28 januari a.s. een défilé van de
plaatselijke verenigingen te organiseren,
een serenade door de plaatselijke muziek
verenigingen en het aanbieden van een
geschenk. Op deze laatste zaterdag van
januari zal ook de officiële receptie van
het gemeentebestuur dan aansluiten op
dit défilé.
Bovendien zal op donderdag 26 januari
a.s. een buitengewone raadsvergadering
worden gehouden, waarbij talrijke geno
digden o.w. burgemeesters uit de omlig
gende gemeenten, aanwezig zullen zijn.
In een communique dat het comité gis
teren heeft uitgegeven staat o.m.:
De tijd van voorbereiding voor
het comité is natuurlijk uitermate
kort. Daarom zal met grote voort
varendheid, gebaseerd op grote
spontaniteit, gewerkt moeten wor
den.
Het „Comité Huldeblijk Burge
meester wil coördinerend werken,
waardoor alle instanties, alle ver
enigingen en instellingen en alle
burgers in de gelegenheid worden
gesteld om hun giften in één fonds
te storten, waardoor het mogelijk
wordt de burgemeester bij zijn ver
trek een waardig geschenk aan te
bieden.
Nog vers in het geheugen ligt
het 25-jarig ambtsjubileum van
burgemeester Bakker enkele jaren
geleden, waarbij een onoverzichte-
CONFERENTIE AFRIKAANSE LEIDERS. In Casablanca zijn de Afrikaanse leiders
byeengekomen voor een top-conferentie. Op de foto: President Nasser van de V.A.R.
en koning Mohamed V van Marokko schynen het roerend met elkaar eens te zyn.
MAARN: De 42-jarige bloemenhande
laar C. v. d. Linden uit Maarn is op het
rijwielpad langs de Maarsbergseweg met
zijn bromfiets in aanrijding gekomen met
twee fietsers. In het ziekenhuis is het
slachtoffer diezelfde nacht nog aan de ge
volgen overleden.
EDE: Bij het ploegen op een terrein
aan de Zuid-Ginkel is een kist munitie
en een projectiel gevonden. De mijnop-
ruimingsdienst heeft zich over de vondst
ontfermd.
HARSKAMP: Op de rand van het gro
te boscomplex tussen Harskamp en Koot
wijk is Staatsbosbeheer bezig een groot
kampeercentrum aan te leggen. Het ter
rein, dat 12 ha groot is, hoopt men nog
voor het komende vakantieseizoen open
te stellen.
BENNEKOM: Dezer dagen is de minis
teriële goedkeuring ontvangen om het
Prot. Chr. ziekenhuis in Bennekom uit te
breiden. Er zal een verpleeghuis met 150
bedden komen, bestemd voor bejaarden
die langdurige verpleging nodig hebben.
KEPKEWIJK IC7 -TtlJOOO-VEENENOAAL
Gevolmachtigde van de Insurance
Company of North America
BIJ
WEER ZEVEN ITALIANEN
VOGELENZANG
Bij de kalkzandsteenfabriek Vogelen
zang te Rhenen zijn gistermiddag weer
zeven Italianen gearriveerd. Hiermede is
het totaal aantal Italiaanse arbeidskrach
ten dat bij genoemd bedrijf in dienst is,
gekomen op tien.
GEEN VOETBAL
In verband met de toestand van de ter
reinen zijn er j.l. zaterdag in dit rayon
geen competitie-wedstrijden gespeeld. Ook
de voor j.l. zondagmiddag aangekondigde
wedstrijd R.K. Unitas Maluku Muda
werd afgelast.
lijk aantal bloemstukken en kleine
geschenken werden aangeboden.
Hoe goed dit ook bedoeld is, ge
zamenlijk zal men toch tot veel
grotere prestatie kunnen komen.
Het comité werkt plannen uit om
volgende week een grote inzame
ling onder de bevolking te kunnen
houden. Gedacht wordt aan een
lijstcollecte, terwijl de verenigin
gen en instellingen hun bijdragen
kunnen storten bij een plaatselijke
bank; het comi'.é heeft bij elke
bank in Veenendaal een rekening
geopend. Over de wijze van inza
meling zal het comité nog in de
loop van deze week nadere gege
vens verstrekken. Zij rekent daar
bij eveneens op grote spontaniteit
bij de Veenendaalse bevolking.
Het secretariaat van het comité
wordt verzorgd door de heer B. van
de Pol, Hoofdstraat 98, telefoon
2763.
Vrijwel iedere winter is Den Duinen
ingesloten door het woelige rivier
water.
Zaterdagmorgen om 10 uur is mevr.
R. uit Veenendaal die met een brom
fiets op de Kerkewijk reed, ter hoog
te van de Frisiafabrieken, door een
tot nog toe onbekende bestelauto aan
gereden. Het slachtoffer is naar het
ziekenhuis overgebracht.
Om kwart over twee kwam op de
Adr. v. Ostadelaan het 9-jarige meis
je W. H. onverwacht een uitrit uit
rennen. Hoewel de automobilist R. uit
Veenendaal door krachtig remmen
een aanrijding trachtte te voorkomen,
lukte hem dit niet. Het meisje moest
naar het ziekenhuis vervoerd worden.
Om half drie week op de Nieuweweg
de fietser v. d. H. uit Veenendaal bij
het passeren teveel naar links uit, zo
dat hij gegrepen werd door een hem
achteropkomende bus van de fa. de H.
Het slachtoffer is in het ziekenhuis
opgenomen.
Gaande van Amerongen via de Amerongse dijk naar Wijk bij Duurstede, ont
waart men halverwege de dijk die zich letterlijk en figuurlijk in de vreemdste
bochten door het landschap slingert, het gigantische werk dat „de nieuwe stuw"
heet.
Al maandenlang \ebben de draglines hier van 's morgens vroeg tot 's avonds
laat hun stalen klauwen in de eeuwenoude grond geslagen, baanden de grommen
de bulldozers zich niets ontziende een weg door de harde kleigrond en reden
collonnes vrachtautos af en aan om het zand en modder te transporteren. In
de directieketen langs en onder aan de dijk zaten de technici iedere dag weer
over de kaarten gebogen en langzaam maar zeker kwam er uit de kioelende
massa mensen en materieel het beeld van de nieuwe stuw naar voren. Inmiddels
heeft het steeds meer omlijnder vorm gekregen en de bezoeker die zich de
moeite getroost om dit project in al zijn facetten te bekijken, zal ongetwijfeld
bewondering hebben voor het technische kunnen van de mens.
Er zyn echter ook mensen voor wie I Zo eenzaam en verloren als het er nu
deze, volgens deskundigen belangrijke, j staat, zo belangrijk en overbekend was
waterwerken minder prettig gevolgen
hebben. Het ztfn de bewoners van een
eenzame boerdcry die zich binnenkort
ingesloten weten door het water en
voor wie alles ongeriefiyker is gewor
den.
OP EEN TERP
Vanaf de dijk is het huis, dat naar
middeleeuws voorbeeld op een terp ge
bouwd is, duidelijk te zien. Het staat er
eenzaam en verloren in het vlakke pol
derlandschap, beschermd door een paar
hoge populieren die de herfststormen
nog altijd met succes hebben getrot
seerd.
De Amerikaans-Zwitserse industrie Brooks Instrument Company Inc. begint nog
deze maand met haar produktie in een aan de Groeneveldselaan in recordtyd ge
bouwde fabriekshal van 400 vierkante meter. Rings Bouwbcdryf uit Rotterdam heeft
de opdracht gekregen op 19 januari a.s. het eerste deel van het fabriekscomplex ge
reed te hebben, waarna de heer Brooks uit Amerika zal overkomen om bij het,
plaatsen der machines aanwezig te zyn en de personeelswerving te verzorgen. Zodra
een en ander geregeld is en het bcdryf draait ligt het in het voornemen van Mr.,
Brooks weer terug te keren naar Amerika.
De bouw van de eerste bedrijfsruimte met de bouw van drie grote fabriekshal-
is in een bijzonder vlug tempo verlopen.
In negen weken tijds presteerde het Rot
terdams bouwbedrijf het om een gedeelte
van de hal, ter grootte van 400 vierkante
meter, met kantine, keuken, kantoorruim
te en was- en kleedlokaal uit de grond te
stampen, niettegenstaande het feit dat er
een groot tekort bestond aan bouwstenen
die, naar de aannemer verklaarde, voor
het merendeel geëxporteerd worden naar
Duitsland.
In deze bedrijfsruimte zullen in de loop
van de volgende week de eerste machi
nes geplaatst worden, zodat er, zij het op
bescheiden schaal, een aanvang gemaakt
kan worden met de produktie.
Na deze datum zullen de bouwwerk
zaamheden ongeveer een maand stilgelegd
worden. Begin maart wordt dus gestart
len van ieder 80 meter lang. Vóór deze
hallen - aan de zijde van de Groeneveldse
laan - komt een gebouw (100 meter breed
en 15 meter diep) van twee verdiepingen.
De bovenverdieping is bestemd als kan
toor en beneden worden de magazijnen
ingericht.
Onvoorziene omstandigheden voor
behouden zal het gehele fabriekscom
plex, compleet met groenstroken en
parkeerterreinen, in de zomer van
1962 gereed zyn.
Over een eventuele officiële opening
zijn op heden nog geen bijzonderheden
bekend. Bij de aanvangsproduktie zullen
ca. vijftien personeelsleden tewerk ge
steld worden. Onder dit kwantum bevin
den zich vier administratieve personeels
leden.
Het vervoer van goederen door de lucht - een veertigtal jaren geleden
schuchter begonnen - heeft thans een omvang aangenomen, die slechts in
asti onomische getallen is uit te beelden. Tóch zijn insiders van mening, dat
dit nog maar een begin is van een veel grote ontwikkeling en dat in de ko
mende jaren de mogelijkheden die het goederenvervoer door de lucht biedt,
een steeds belangrijker invloed op de wereldeconomie zullen doen gelden.
Recente IATA cijfers tonen aan, dat de opvattingen ten aanzien van het
vrachtvervoer per vliegtuig in de loop der jaren belangrijke wijzigingen
hebben ondergaan. Bedroeg de totale jaarproduktie in 1929 der bij de IATA
aangesloten maatschappijen slechts 2,5 miljoen tonkms, in 1946 sprongen de
cijfers omhoog tot 120 miljoen tonkms, terwijl voor 1959 niet minder dan
1890 miljoen tonkms genoteerd konden worden. Zelfs indien men het IATA
leden accrès in deze 30 jaar in aanmerking neemt, dan betekent dit nog een
indrukwekkende stijging.
Uiteraard is de technische ontwik
keling voor een zeer groot deel ver
antwoordelijk voor dit groeiproces.
Maar afgezien van de ongetwijfeld zeer
sterke capaciteitsvermeerdering der
verkeersvliegtuigen, die in staat bleken
het huis vroeger. In 1669 al was „Den
Duinen", zoals het huis heette en nog
heet, vooral in de Betuwe bekend als
een gezellige uitspanning aan de Rijn.
In die dagen was er namelijk een voet-
veer dat de mensen uit Maurik en an
dere dorpen uit de Betuwe overzette
die in Wijk bij Duurstede naar de
markt gingen.
„Den Duinen" was voor onze voor
ouders die alle afstanden nog te voet
aflegden een welkom rustpunt. Nu, bij
na driehonderd jaar later, is dit voet-
veer allang doodgeblocid, maar iets van
die vroegere sfeer is er nog overge
bleven, want links van de lage deur,
welke toegang geeft tot het achterhuis,
hangt het bekende blauwe bordje met
„Vergunning B."
Het waren echter niet alleen de
marktgangers die bij „Den Duinen"
uitrustten van een vermoeiende voet
reis, nee, ook de grasmaaiers vonden er
een goed tehuis.
Als een zwerm vogels streken zij neer
op plaatsen waar veel gras te maaien
was en meer dan eens waren zij weken
lang van huis om de kost voor vrouw
en kinderen te verdienen.
„Den Duinen" kon het goed merken
wanneer de maaiers kwamen; de omzet
van het bier steeg met sprongen. Het
achterhuis lag vol met hooi waar de
grasmaaiers, die vrijwel nooit uit de
kleren* kwamen, 's avonds doodmoe in
slaap vielen en 's morgens om drie uur
weer buiten stonden om het gras met
hun grote zeisen te lijf te gaan.
De waard van „Den Duinen" zorgde
dan voor koffie en brood. Spek en
kaas wilden de grasmaaiers onder
geen beding op hun brood hebben.
Daar kreeg je dorst van en dat was
nu net wat ze niet onder het werk
moesten hebben. Brood en boter
dat vonden ze voldoende.
VERGANE GU>RIE
Het is alles vergane glorie voor „Den
Duinen". Het blauwe vergunningsbord
je anno 1960 doet eigenlijk een beetje
triest aan, want het geeft de indruk
dat er nu nog altijd mensen komen die
onder het genot van een dampende kop
koffie van een lange reis uitrusten.
Er is veel veranderd in de loop der
jaren. „Den Duinen" dat blijkens een
gevelsteen in 1838 verbouwd is, wordt
nu bewoond door de opzichter (een mo
derner woord voor waardswachter) A.
v. d. Lee. Een joviale en drukgebaren-
de man die, evenals zijn gastvrije en
levendige vrouw, zo op het eerste ge
zicht helemaal niet thuishoort in deze
ruimte van land, lucht en water.
Toch zijn zij; hoe eenzaam en stil het
er ook mag zijn, verknocht aan dit huis
met zijn roemrijke verleden en het oer-
Hollandse interieur. Vier jaar geleden
kregen ze elektrisch licht, een radio
kan hen eigenlijk niet schelen en tele
foon willen ze niet, „omdat er dan nooit
meer iemand aan de deur komt".
De winter werd altijd met spanning,
tegemoet gezien. Vrijwel ieder jaar trad
de rivier buiten haar oevers en zaten
zij rondom in het water. Als de Rijn
begon te kruien is het wel eens ge
beurd dat ze vier dagen opgesloten
zaten. In 1926 bijvoorbeeld steeg het
water zo hoog dat de vloer van het huis
onder water stond.
In dergelijke omstandigheden werd
de verbinding met het vasteland onder
houden (in dit geval met de Amerongse
dijk) met een roeiboot. Had de dichtst
bijzijnde buur aan de andere kant van
de dijk een boodschap voor de geïso
leerde familie, dan plantte hij een lange
staak boven op de dijk met daaraan
een witte vlag. Zodra de ingeslotenen
dit teken zagen, klom men in de roei
boot en ging het over het ondergelopen
land naar de dijk.
Niettegenstaande deze hindernissen,
was het leven op en om „Den Duinen"
mooi. „Wij zijn aan de eenzaamheid ge
wend en als ik 's morgens opsta en ik
zie de zon in al haar pracht opkomen,
dan wil ik met geen mens ter wereld
ruilen", zo vertelde mevrouw v. d. Lee.
DE STUW
Toen kwam de stuw en met de komst
van het leger arbeiders .en materieel,
kwamen er grote veranderingen in het
bestaan van „Den Duinen" en zijn be
woners.
Allereerst werden zij per 1 jan. van
vorig jaar van de gemeente Amerongen
overgeheveld naar de gemeente Maurik,
(Zie verder pagina 2)
een steeds zwaardere belasting moei
teloos te verwerken, is ook de waar
dering van verladers voor vervoer door
de lucht veranderd. De weerstand, die
de hogere vrachttarieven in het ver
leden nog opwekten, is vooral in de na
oorlogse periode aanzienlijk geslonken.
„Par Avion" is een begrip geworden,
dat meer dekt dan briefpost alleen.
De verklaring van deze verandering
moet niet uitsluitend gezocht worden
in het feit, dat nu de burgerluchtvaart
als de normaalste zaak van de wereld
wordt beschouwd, ook de ideeën die
men ten opzichte van luchtvracht koes
tert, zich automatisch aanpassen aan
de moderne tijd. Zeker, deze mentali
teitsverandering heeft er toe bijgedra
gen, maar het zijn vooral de harde cij
fers, die het pleit voor de luchtvracht
hebben beslecht.
GUNSTIGE FACTOREN
Een interessant rekensommetje leert
namelijk, dat voor bepaalde artikelen,
bijv. een zending van 20 kg horloges
van Zwitserland naar Singapore, door
allerlei gunstige factoren, door de lucht
45% goedkoper uitkomt dan vervoer
op andere wijze. De lagere kosten van
verzekering en verpakking, alsmede de
enorme rentebesparing door verkorting
der reistijd, zijn voor deze verrassende
uitkomst verantwoordelijk. Voegt men
hier nog aan toe de voordelen van de
kortere leveringstermijn, betere aan
passingsmogelijkheden aan marktsitua
ties als gevolg van de grotere transport
snelheid en - in geval van ernstige
storingen in het produktie-apparaat -
een snellere vervanging van vitale on-
(Zie verder pagina 2)
De K., P.T.T.-ambtenaar te Rhenen,
raakte onlangs met zijn personenauto op
de Vijgendam in Veenendaal in de berm,
waar de wagen slipte en tegen twee bo
men botste. De K. kwam er goed af,
maar de auto werd ernstig beschadigd.
Ik reed beslist niet te hard. Niet
meer dan 60 of 65 kilometer, maar het ge
beurde bij avond en plotseling zag ik in
het dimlicht twee bromfietsers aan de
kant van de weg staan. Daarvoor moest
ik uithalen, met het gevolg, dat ik in het
natte gras van de berm slipte en de bo
men raakte, verdedigde De K. zich vrij
dag voor het Wageningse kantongerecht.
Bovendien zou er een tegenligger geweest
zijn, waardoor De K. verblind werd.
De twee bromfietser, v. d. B. en V.,
beiden uit Veenendaal, die aan de kant
van de weg gestaan hadden, werden als
getuige gehoord, doch zij verklaarden geen
tegenligger opgemerkt te hebben. Ook
schatten zij de snelheid, waarmede ver
dachte gereden had heel wat hoger.
De Vijgendam is een vrij smalle weg
ongeveer 20 meter, zei de officier. Ver
dachte heeft wel erg roekeloos gereden,
want zelfs bij een snelheid van 60 kilo
meter, zoals hij zelf opgeeft, bedraagt
de officieel toegelaten remweg nog altijd
36 meter.
De aan de auto toegebrachte schade
wijst echter op een heel wat hoger tem
po. Eis 100,of 20 dagen met een voor
waardelijke ontzegging van de rijbevoegd
heid voor de tijd van 2 jaar.
Ik heb ook al het eigen risico van de
verzekering moeten betalen en er was wél
een tegenligger, die me verblindde, hield
De K. vol, maar het hielp hem niet, want
en dimlicht schijnt niet verder dan zo rechter v. d. Brand vonniste conform.
R., chauffeur te Doorwerth, was met
zijn vrachtauto in Rhenen een trottoir op
gereden, waardoor enkele tegels en een
trottoirrand werden vernield. De totale
schade bedroeg rond 50,—, doch die was
reeds door de verzekering aan de ge
meente betaald.
Waarom ging u het voetpad op, vroeg
rechter v. d. Brand vrijdag voor het Wa
geningse kantongerecht.
Er stond aan de kant van de weg een
auto te lossen en de rijbaan was te smal
om gewoon te passeren, antwoordde R.
Toch zult u van het trottoir af moe
ten blijven, zei de officier. Eis en vonnis
10,— of 2 dagen.
Toen B., timmerman te Veenendaal, met
zijn personenauto op 29 juli de bocht
Maatsteeg - Leeuwendaalseweg te Ach
terberg wilde nemen slipte hij met het
gevolg, dat zijn voertuig de berm in
schoof, tegen een boom botste en vervol
gens een sloot in dook.
Ik kende de weg daar best, zei ver
dachte donderdag voor het Wageningse
kantongerecht, maar er was grindslag op
de rijbaan gestrooid én het was een drie
sprong.
Dat laatste begrijp ik niet, repliceer
de rechter Tiddens. Er zijn zoveel drie
sprongen en die vormen toch geen reden
om een sloot in te glippen. Op die ma
nier zou u niet hard opschieten. Als er
steenslag gestrooid is ligt de veilige snel
heid bij 15 kilometer. De borden, die dat
aangeven zult u zeker herhaalde malen
gezien hebben. U reed veel te hard.
Beslist niet, ontkende verdachte, zo
ongeveer 50 55 kilometer.
Een veel te hoog tempo, oordeelde
de officier. In het proces-verbaal staat,
(Zie verder pagina 2)
Een situatie-tekening van de
nieuwe stuw tussen Amerongen
en Wijk bij Duurstede.
De kruisjeslijnen stellen de Amerongse
dijk (tussen A. en W.b.D.) en de Mau-
rikse dijk (M Maurik) voor. Bij het
nieuwe project wordt de kromming van
de rivier de Rijn afgesneden door een
nieuw te graven gedeelte (op de teke
ning delijnen). Hierdoor komt
de verbinding van Den Duinen met de
Amerongse dijk te vervallen. In de toe
komst zal men uitsluitend over de dam
in de oude Rijn Maurik kunnen berei
ken.
In Milaan heeft een jeugdige echtge
noot zijn 20-jarige overschone gade
voor een half uur in bewaring gegeven
bij het kofferdepot op het station om
dat hij haar niet alleen durfde laten.
Aan een nieuwe film van Brigitte Bar
dot werkt ook mede Marielle de Les-
seps, achterkleindochter van de beken
de ontwerper van het Suez-kanaal.
In Bussum gaan geruchten dat de be
kende radio en t.v. commentator Mr.
G. B. J. Hilterman in het huwelijk zal
treden met de t.v. omroepster Ageeth
Scherphuis.
Een 42-jarige vrouw in Ohio die tot de
elektrische stoel veroordeeld was, heeft
enkele uren voor haar terechtstelling
gratie gekregen.
De 71-jarige Charlie Chaplin gaat met
zijn gehele gezin een reis maken door
de Sowjet-Unie.
Bij een bakkerswinkel ontdekten po
litiemannen 's nachts een hond in de
etalage die al een grote hoeveelheid
gebakjes en gevulde koeken had ver
orberd. Het dier zat op zijn gemak uit
te rusten.
In Frankrijk zullen ouders van kinde
ren, welke films bezoeken boven de
toegestane leeftijd, beboet worden met
18,-.
Een Engelse leraar heeft zyn vrouw 20
keer laten schrijven: „Ik ben een op
standige echtgenote". In het echtschei
dingsproces verklaarde de rechter hem
schuldig.
Zeven leeuwen van een Oost-Berlijns
circus zijn tijdens de voorstelling uit
hun kooi ontsnapt, hetgeen onder de
toeschouwers een paniek tot gevolg
had.
J>iK V'
VEENENDAAL
Woensdag 11 januari:
Jaarfeest CBTB in 't Trefpunt.,
7.15 uur.
Donderdag 12 januari:
Lezing „Rondom de Kroon"
van Volksuniversiteit in Tref
punt, 8 uur.
RHENEN
Woensdag 11 januari:
Uitvoering accordeon ver.
„A.V.R." in Eigen gebouw.
ELST
Vrijdag 13 januari:
Uitvoering van sportver.
„Oranje-Wit" in café van Leth.
ui li mui i i n liiiiii i
Hoofdstraat 51 - Tel. 3184
ZIEKENFONDSLEVERANCIER
Veenendaal