Nieuwsblad voor Veenendaal Omstreken Voor de KANTONRECHTER munomm Medewerking van gemeenteraad ge vraagd voor bouw Chr* Nat* Kleuterschool MULDER „Comité huldeblijk burgemeester,', opgericht Fam. Van der Lee ingesloten door water Indrukwekkende stijging van wereld- luchtvrachtvervoer KindeiJ 35e jaargang WOENSDAG 11 JANUARI 1961 Nr. 3 Uitgave: drukkerij „De Gelderse Vallei" Veenendaal Verschijnt tweemaal per week in: Veenendaal Amerongen Eist Rhenen Achterberg Overberg De Haar Ede Kade Maanderbuurt Ederveen Renswoude Scherpenzeel Diverse evenementen Bij afscheid van burgemeester A. Bakker: 0 Buitengewone raadsvergadering 0 Défilé plaatselijke verenigingen Serenade van muziekverenigingen 0 Aanbieden van een geschenk Officiële receptie van gemeentebestuur Nieuws uit de omgeving ASSURANTIEKANTOOR ALLE VERZEKERINGEN HYPOTHEKEN EN FINANCIERINGEN RHENEN ZATERDAG: Drie verkeersongevallen GEVOLG VAN NIEUWE STUW: NAASTE BUREN DRIE KILOMETER VERDER Brooks Instrument Co. begint deze maand met produktie Zomer 1962 gehele bedrijf compleet MET STRAALTIJDPERK OPMARS NU PAS WERKELIJK BEGONNEN KLM verzorgt ll°/o van het internationaal goederenvervoer Wat nu weer Agenda Redaktie en administratie: Parallelweg 10 - Veenendaal Tel. 0 83S5-2022 (2 lynen) - Giro 563427 Redaktie: W. F. ter Hoeven Advertenties en abonnementen kunnen ook worden opgegeven by de agentschappen van „De Vallei" in plaatsen van verschyning VALLEI ADVERTENTIES Advertentieprijs per mm 15 cent Speciale kontraktprijzen op aanvraag Minimum per advertentie 4,50 Rubriek Vraag en Aanbod 1-10 woorden 1,elk woord meer 10 cent Abonnemcntsprys 1,65 per kwartaal Losse nummers 15 cent De Vecnendaalse gemeenteraad hoopt voor het eerst in 1961 op woensdag 18 januari a.s. byeen te komen. Onder de enkele voorstellen en pre-adviezen van b. en w. die reeds in het bezit van de raadsleden zijn is een pre-advies naar aanleiding van een verzoek van het bestuur van de stichting tot oprichting en instandhouding van chr. kleuterscholen om geldelijke medewerking voor de bouw van de vierde kleuterschool van deze Stichting. Als plaats voor deze school is gekozen de nieuwe woonwijk „De Schrijverswijk". Het verzoek voldoet aan de eisen en ook de stukken zijn in orde. Hierbij is een opgave, dat de school ruimte moet bieden aan 93 kleuters en 3 gewone les lokalen zal bevatten en een z.g. ouderver klaring. Op laatstgenoemde verklaring moeten 30 kleuters zijn vermeld, die bij de ope ning van de school de leeftijd van mins tens 4 jaar en van ten hoogste 5 jaar en 6 maanden hebben bereikt, terwijl zij binnen een cirkel met een straal van 3 kilometer van de school moeten wonen. Op de verklaring van genoemde stich ting waren 50 kleuters vermeld, waarvan er 41 de vereiste leeftijd zullen hebben als de school klaar is. Als peildatum voor de opening van de school werd aange nomen 1 juli a.s. De stichting exploiteert reeds kleuter scholen aan de Hoofdstraat en in 't Tref punt, terwijl een nieuwe school aan de Colijnstraat reeds in aanbouw is. Voorlo pig is men met deze school gestart in een C.B.T.B. 15 JAAR Vanavond wordt in gebouw ,,'t Tref punt" het 15-jarig bestaan gevierd van de C. B. T. B. en plattelands-jongeren organisaties in Veenendaal. Het uitge breide jubileumprogramma vermeldt o.m. het optreden van de zingende cowboys uit Lunteren en het toneel spel „Ruwe stormen". De avond zal ge opend worden door de voorzitter van de C.B.T.B., de heer M. Hoogenboom. lokaal van de Chr. Nat. school I. Aan de W. van de Westeringhschool, de openbare lagere school aan de Prins Bern- hardlaan is een vakature. Mevr. E. Knegt- Philippo heeft om ontslag verzocht we gens benoeming tot onderwijzeres aan de openbare lagere school te Zoetermeer. B. en w. hopen de raad zo spoedig mogelijk een nieuwe kracht, ter voorziening in deze vakature, ter benoeming te kunnen voordragen. Verder stellen b. en w. de raad voor nogmaals deel te nemen in de uitbreiding van het maatschappelijk kapitaal van de N.V. Bank voor Nederlandsche Gemeen ten door de aankoop van 38 aandelen, van elk 1000,groot. Vorig jaar kocht de raad reeds 112 van dergelijke aandelen. Het „Comité Huldeblijk Burgemeester" staat onder voorzitterschap van de heer D. Sandbrink en wordt verder gevormd In verband met het komende afscheid van burgemeester A. Bakker die per 1 fe bruari a.s. ontslag aangevraagd heeft als burgemeester van Veenendaal als gevolg van zyn benoeming tot lid van gedeputeerde staten, heeft zich uit de burgert) een) comité gevormd. Dit „Comité Huldeblijk Burgemeester" heeft als doel burgemeester Bakker een onvergetelijk afscheid te bezorgen en hem namens alle ingezetenen een geschenk aan te bieden uit erkentelijkheid voor alles wat hij in de loop van del laatste 14 jaar voor Veenendaal heeft gedaan. door de heren A. W. Bos; W. H. C. Dek ker, inspecteur van politie; ds. D. van Enk; P. N. Hey; J. C. Jonker, directeur SKF; W. J. J. Keman; H. van Leeuwen, directeur Hollandia Tricotagefabriek; D. van Manen; notaris P. W. Maris; W. van Offeren; B. van de Pol; Jac. Slok; F. P. Stal; G. M. Recter; dr. J. G. Thoomes; T. Verkuyl; ds. A. Vroegindewey. Dit Comité stelt zich voor om op zater dag 28 januari a.s. een défilé van de plaatselijke verenigingen te organiseren, een serenade door de plaatselijke muziek verenigingen en het aanbieden van een geschenk. Op deze laatste zaterdag van januari zal ook de officiële receptie van het gemeentebestuur dan aansluiten op dit défilé. Bovendien zal op donderdag 26 januari a.s. een buitengewone raadsvergadering worden gehouden, waarbij talrijke geno digden o.w. burgemeesters uit de omlig gende gemeenten, aanwezig zullen zijn. In een communique dat het comité gis teren heeft uitgegeven staat o.m.: De tijd van voorbereiding voor het comité is natuurlijk uitermate kort. Daarom zal met grote voort varendheid, gebaseerd op grote spontaniteit, gewerkt moeten wor den. Het „Comité Huldeblijk Burge meester wil coördinerend werken, waardoor alle instanties, alle ver enigingen en instellingen en alle burgers in de gelegenheid worden gesteld om hun giften in één fonds te storten, waardoor het mogelijk wordt de burgemeester bij zijn ver trek een waardig geschenk aan te bieden. Nog vers in het geheugen ligt het 25-jarig ambtsjubileum van burgemeester Bakker enkele jaren geleden, waarbij een onoverzichte- CONFERENTIE AFRIKAANSE LEIDERS. In Casablanca zijn de Afrikaanse leiders byeengekomen voor een top-conferentie. Op de foto: President Nasser van de V.A.R. en koning Mohamed V van Marokko schynen het roerend met elkaar eens te zyn. MAARN: De 42-jarige bloemenhande laar C. v. d. Linden uit Maarn is op het rijwielpad langs de Maarsbergseweg met zijn bromfiets in aanrijding gekomen met twee fietsers. In het ziekenhuis is het slachtoffer diezelfde nacht nog aan de ge volgen overleden. EDE: Bij het ploegen op een terrein aan de Zuid-Ginkel is een kist munitie en een projectiel gevonden. De mijnop- ruimingsdienst heeft zich over de vondst ontfermd. HARSKAMP: Op de rand van het gro te boscomplex tussen Harskamp en Koot wijk is Staatsbosbeheer bezig een groot kampeercentrum aan te leggen. Het ter rein, dat 12 ha groot is, hoopt men nog voor het komende vakantieseizoen open te stellen. BENNEKOM: Dezer dagen is de minis teriële goedkeuring ontvangen om het Prot. Chr. ziekenhuis in Bennekom uit te breiden. Er zal een verpleeghuis met 150 bedden komen, bestemd voor bejaarden die langdurige verpleging nodig hebben. KEPKEWIJK IC7 -TtlJOOO-VEENENOAAL Gevolmachtigde van de Insurance Company of North America BIJ WEER ZEVEN ITALIANEN VOGELENZANG Bij de kalkzandsteenfabriek Vogelen zang te Rhenen zijn gistermiddag weer zeven Italianen gearriveerd. Hiermede is het totaal aantal Italiaanse arbeidskrach ten dat bij genoemd bedrijf in dienst is, gekomen op tien. GEEN VOETBAL In verband met de toestand van de ter reinen zijn er j.l. zaterdag in dit rayon geen competitie-wedstrijden gespeeld. Ook de voor j.l. zondagmiddag aangekondigde wedstrijd R.K. Unitas Maluku Muda werd afgelast. lijk aantal bloemstukken en kleine geschenken werden aangeboden. Hoe goed dit ook bedoeld is, ge zamenlijk zal men toch tot veel grotere prestatie kunnen komen. Het comité werkt plannen uit om volgende week een grote inzame ling onder de bevolking te kunnen houden. Gedacht wordt aan een lijstcollecte, terwijl de verenigin gen en instellingen hun bijdragen kunnen storten bij een plaatselijke bank; het comi'.é heeft bij elke bank in Veenendaal een rekening geopend. Over de wijze van inza meling zal het comité nog in de loop van deze week nadere gege vens verstrekken. Zij rekent daar bij eveneens op grote spontaniteit bij de Veenendaalse bevolking. Het secretariaat van het comité wordt verzorgd door de heer B. van de Pol, Hoofdstraat 98, telefoon 2763. Vrijwel iedere winter is Den Duinen ingesloten door het woelige rivier water. Zaterdagmorgen om 10 uur is mevr. R. uit Veenendaal die met een brom fiets op de Kerkewijk reed, ter hoog te van de Frisiafabrieken, door een tot nog toe onbekende bestelauto aan gereden. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis overgebracht. Om kwart over twee kwam op de Adr. v. Ostadelaan het 9-jarige meis je W. H. onverwacht een uitrit uit rennen. Hoewel de automobilist R. uit Veenendaal door krachtig remmen een aanrijding trachtte te voorkomen, lukte hem dit niet. Het meisje moest naar het ziekenhuis vervoerd worden. Om half drie week op de Nieuweweg de fietser v. d. H. uit Veenendaal bij het passeren teveel naar links uit, zo dat hij gegrepen werd door een hem achteropkomende bus van de fa. de H. Het slachtoffer is in het ziekenhuis opgenomen. Gaande van Amerongen via de Amerongse dijk naar Wijk bij Duurstede, ont waart men halverwege de dijk die zich letterlijk en figuurlijk in de vreemdste bochten door het landschap slingert, het gigantische werk dat „de nieuwe stuw" heet. Al maandenlang \ebben de draglines hier van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hun stalen klauwen in de eeuwenoude grond geslagen, baanden de grommen de bulldozers zich niets ontziende een weg door de harde kleigrond en reden collonnes vrachtautos af en aan om het zand en modder te transporteren. In de directieketen langs en onder aan de dijk zaten de technici iedere dag weer over de kaarten gebogen en langzaam maar zeker kwam er uit de kioelende massa mensen en materieel het beeld van de nieuwe stuw naar voren. Inmiddels heeft het steeds meer omlijnder vorm gekregen en de bezoeker die zich de moeite getroost om dit project in al zijn facetten te bekijken, zal ongetwijfeld bewondering hebben voor het technische kunnen van de mens. Er zyn echter ook mensen voor wie I Zo eenzaam en verloren als het er nu deze, volgens deskundigen belangrijke, j staat, zo belangrijk en overbekend was waterwerken minder prettig gevolgen hebben. Het ztfn de bewoners van een eenzame boerdcry die zich binnenkort ingesloten weten door het water en voor wie alles ongeriefiyker is gewor den. OP EEN TERP Vanaf de dijk is het huis, dat naar middeleeuws voorbeeld op een terp ge bouwd is, duidelijk te zien. Het staat er eenzaam en verloren in het vlakke pol derlandschap, beschermd door een paar hoge populieren die de herfststormen nog altijd met succes hebben getrot seerd. De Amerikaans-Zwitserse industrie Brooks Instrument Company Inc. begint nog deze maand met haar produktie in een aan de Groeneveldselaan in recordtyd ge bouwde fabriekshal van 400 vierkante meter. Rings Bouwbcdryf uit Rotterdam heeft de opdracht gekregen op 19 januari a.s. het eerste deel van het fabriekscomplex ge reed te hebben, waarna de heer Brooks uit Amerika zal overkomen om bij het, plaatsen der machines aanwezig te zyn en de personeelswerving te verzorgen. Zodra een en ander geregeld is en het bcdryf draait ligt het in het voornemen van Mr., Brooks weer terug te keren naar Amerika. De bouw van de eerste bedrijfsruimte met de bouw van drie grote fabriekshal- is in een bijzonder vlug tempo verlopen. In negen weken tijds presteerde het Rot terdams bouwbedrijf het om een gedeelte van de hal, ter grootte van 400 vierkante meter, met kantine, keuken, kantoorruim te en was- en kleedlokaal uit de grond te stampen, niettegenstaande het feit dat er een groot tekort bestond aan bouwstenen die, naar de aannemer verklaarde, voor het merendeel geëxporteerd worden naar Duitsland. In deze bedrijfsruimte zullen in de loop van de volgende week de eerste machi nes geplaatst worden, zodat er, zij het op bescheiden schaal, een aanvang gemaakt kan worden met de produktie. Na deze datum zullen de bouwwerk zaamheden ongeveer een maand stilgelegd worden. Begin maart wordt dus gestart len van ieder 80 meter lang. Vóór deze hallen - aan de zijde van de Groeneveldse laan - komt een gebouw (100 meter breed en 15 meter diep) van twee verdiepingen. De bovenverdieping is bestemd als kan toor en beneden worden de magazijnen ingericht. Onvoorziene omstandigheden voor behouden zal het gehele fabriekscom plex, compleet met groenstroken en parkeerterreinen, in de zomer van 1962 gereed zyn. Over een eventuele officiële opening zijn op heden nog geen bijzonderheden bekend. Bij de aanvangsproduktie zullen ca. vijftien personeelsleden tewerk ge steld worden. Onder dit kwantum bevin den zich vier administratieve personeels leden. Het vervoer van goederen door de lucht - een veertigtal jaren geleden schuchter begonnen - heeft thans een omvang aangenomen, die slechts in asti onomische getallen is uit te beelden. Tóch zijn insiders van mening, dat dit nog maar een begin is van een veel grote ontwikkeling en dat in de ko mende jaren de mogelijkheden die het goederenvervoer door de lucht biedt, een steeds belangrijker invloed op de wereldeconomie zullen doen gelden. Recente IATA cijfers tonen aan, dat de opvattingen ten aanzien van het vrachtvervoer per vliegtuig in de loop der jaren belangrijke wijzigingen hebben ondergaan. Bedroeg de totale jaarproduktie in 1929 der bij de IATA aangesloten maatschappijen slechts 2,5 miljoen tonkms, in 1946 sprongen de cijfers omhoog tot 120 miljoen tonkms, terwijl voor 1959 niet minder dan 1890 miljoen tonkms genoteerd konden worden. Zelfs indien men het IATA leden accrès in deze 30 jaar in aanmerking neemt, dan betekent dit nog een indrukwekkende stijging. Uiteraard is de technische ontwik keling voor een zeer groot deel ver antwoordelijk voor dit groeiproces. Maar afgezien van de ongetwijfeld zeer sterke capaciteitsvermeerdering der verkeersvliegtuigen, die in staat bleken het huis vroeger. In 1669 al was „Den Duinen", zoals het huis heette en nog heet, vooral in de Betuwe bekend als een gezellige uitspanning aan de Rijn. In die dagen was er namelijk een voet- veer dat de mensen uit Maurik en an dere dorpen uit de Betuwe overzette die in Wijk bij Duurstede naar de markt gingen. „Den Duinen" was voor onze voor ouders die alle afstanden nog te voet aflegden een welkom rustpunt. Nu, bij na driehonderd jaar later, is dit voet- veer allang doodgeblocid, maar iets van die vroegere sfeer is er nog overge bleven, want links van de lage deur, welke toegang geeft tot het achterhuis, hangt het bekende blauwe bordje met „Vergunning B." Het waren echter niet alleen de marktgangers die bij „Den Duinen" uitrustten van een vermoeiende voet reis, nee, ook de grasmaaiers vonden er een goed tehuis. Als een zwerm vogels streken zij neer op plaatsen waar veel gras te maaien was en meer dan eens waren zij weken lang van huis om de kost voor vrouw en kinderen te verdienen. „Den Duinen" kon het goed merken wanneer de maaiers kwamen; de omzet van het bier steeg met sprongen. Het achterhuis lag vol met hooi waar de grasmaaiers, die vrijwel nooit uit de kleren* kwamen, 's avonds doodmoe in slaap vielen en 's morgens om drie uur weer buiten stonden om het gras met hun grote zeisen te lijf te gaan. De waard van „Den Duinen" zorgde dan voor koffie en brood. Spek en kaas wilden de grasmaaiers onder geen beding op hun brood hebben. Daar kreeg je dorst van en dat was nu net wat ze niet onder het werk moesten hebben. Brood en boter dat vonden ze voldoende. VERGANE GU>RIE Het is alles vergane glorie voor „Den Duinen". Het blauwe vergunningsbord je anno 1960 doet eigenlijk een beetje triest aan, want het geeft de indruk dat er nu nog altijd mensen komen die onder het genot van een dampende kop koffie van een lange reis uitrusten. Er is veel veranderd in de loop der jaren. „Den Duinen" dat blijkens een gevelsteen in 1838 verbouwd is, wordt nu bewoond door de opzichter (een mo derner woord voor waardswachter) A. v. d. Lee. Een joviale en drukgebaren- de man die, evenals zijn gastvrije en levendige vrouw, zo op het eerste ge zicht helemaal niet thuishoort in deze ruimte van land, lucht en water. Toch zijn zij; hoe eenzaam en stil het er ook mag zijn, verknocht aan dit huis met zijn roemrijke verleden en het oer- Hollandse interieur. Vier jaar geleden kregen ze elektrisch licht, een radio kan hen eigenlijk niet schelen en tele foon willen ze niet, „omdat er dan nooit meer iemand aan de deur komt". De winter werd altijd met spanning, tegemoet gezien. Vrijwel ieder jaar trad de rivier buiten haar oevers en zaten zij rondom in het water. Als de Rijn begon te kruien is het wel eens ge beurd dat ze vier dagen opgesloten zaten. In 1926 bijvoorbeeld steeg het water zo hoog dat de vloer van het huis onder water stond. In dergelijke omstandigheden werd de verbinding met het vasteland onder houden (in dit geval met de Amerongse dijk) met een roeiboot. Had de dichtst bijzijnde buur aan de andere kant van de dijk een boodschap voor de geïso leerde familie, dan plantte hij een lange staak boven op de dijk met daaraan een witte vlag. Zodra de ingeslotenen dit teken zagen, klom men in de roei boot en ging het over het ondergelopen land naar de dijk. Niettegenstaande deze hindernissen, was het leven op en om „Den Duinen" mooi. „Wij zijn aan de eenzaamheid ge wend en als ik 's morgens opsta en ik zie de zon in al haar pracht opkomen, dan wil ik met geen mens ter wereld ruilen", zo vertelde mevrouw v. d. Lee. DE STUW Toen kwam de stuw en met de komst van het leger arbeiders .en materieel, kwamen er grote veranderingen in het bestaan van „Den Duinen" en zijn be woners. Allereerst werden zij per 1 jan. van vorig jaar van de gemeente Amerongen overgeheveld naar de gemeente Maurik, (Zie verder pagina 2) een steeds zwaardere belasting moei teloos te verwerken, is ook de waar dering van verladers voor vervoer door de lucht veranderd. De weerstand, die de hogere vrachttarieven in het ver leden nog opwekten, is vooral in de na oorlogse periode aanzienlijk geslonken. „Par Avion" is een begrip geworden, dat meer dekt dan briefpost alleen. De verklaring van deze verandering moet niet uitsluitend gezocht worden in het feit, dat nu de burgerluchtvaart als de normaalste zaak van de wereld wordt beschouwd, ook de ideeën die men ten opzichte van luchtvracht koes tert, zich automatisch aanpassen aan de moderne tijd. Zeker, deze mentali teitsverandering heeft er toe bijgedra gen, maar het zijn vooral de harde cij fers, die het pleit voor de luchtvracht hebben beslecht. GUNSTIGE FACTOREN Een interessant rekensommetje leert namelijk, dat voor bepaalde artikelen, bijv. een zending van 20 kg horloges van Zwitserland naar Singapore, door allerlei gunstige factoren, door de lucht 45% goedkoper uitkomt dan vervoer op andere wijze. De lagere kosten van verzekering en verpakking, alsmede de enorme rentebesparing door verkorting der reistijd, zijn voor deze verrassende uitkomst verantwoordelijk. Voegt men hier nog aan toe de voordelen van de kortere leveringstermijn, betere aan passingsmogelijkheden aan marktsitua ties als gevolg van de grotere transport snelheid en - in geval van ernstige storingen in het produktie-apparaat - een snellere vervanging van vitale on- (Zie verder pagina 2) De K., P.T.T.-ambtenaar te Rhenen, raakte onlangs met zijn personenauto op de Vijgendam in Veenendaal in de berm, waar de wagen slipte en tegen twee bo men botste. De K. kwam er goed af, maar de auto werd ernstig beschadigd. Ik reed beslist niet te hard. Niet meer dan 60 of 65 kilometer, maar het ge beurde bij avond en plotseling zag ik in het dimlicht twee bromfietsers aan de kant van de weg staan. Daarvoor moest ik uithalen, met het gevolg, dat ik in het natte gras van de berm slipte en de bo men raakte, verdedigde De K. zich vrij dag voor het Wageningse kantongerecht. Bovendien zou er een tegenligger geweest zijn, waardoor De K. verblind werd. De twee bromfietser, v. d. B. en V., beiden uit Veenendaal, die aan de kant van de weg gestaan hadden, werden als getuige gehoord, doch zij verklaarden geen tegenligger opgemerkt te hebben. Ook schatten zij de snelheid, waarmede ver dachte gereden had heel wat hoger. De Vijgendam is een vrij smalle weg ongeveer 20 meter, zei de officier. Ver dachte heeft wel erg roekeloos gereden, want zelfs bij een snelheid van 60 kilo meter, zoals hij zelf opgeeft, bedraagt de officieel toegelaten remweg nog altijd 36 meter. De aan de auto toegebrachte schade wijst echter op een heel wat hoger tem po. Eis 100,of 20 dagen met een voor waardelijke ontzegging van de rijbevoegd heid voor de tijd van 2 jaar. Ik heb ook al het eigen risico van de verzekering moeten betalen en er was wél een tegenligger, die me verblindde, hield De K. vol, maar het hielp hem niet, want en dimlicht schijnt niet verder dan zo rechter v. d. Brand vonniste conform. R., chauffeur te Doorwerth, was met zijn vrachtauto in Rhenen een trottoir op gereden, waardoor enkele tegels en een trottoirrand werden vernield. De totale schade bedroeg rond 50,—, doch die was reeds door de verzekering aan de ge meente betaald. Waarom ging u het voetpad op, vroeg rechter v. d. Brand vrijdag voor het Wa geningse kantongerecht. Er stond aan de kant van de weg een auto te lossen en de rijbaan was te smal om gewoon te passeren, antwoordde R. Toch zult u van het trottoir af moe ten blijven, zei de officier. Eis en vonnis 10,— of 2 dagen. Toen B., timmerman te Veenendaal, met zijn personenauto op 29 juli de bocht Maatsteeg - Leeuwendaalseweg te Ach terberg wilde nemen slipte hij met het gevolg, dat zijn voertuig de berm in schoof, tegen een boom botste en vervol gens een sloot in dook. Ik kende de weg daar best, zei ver dachte donderdag voor het Wageningse kantongerecht, maar er was grindslag op de rijbaan gestrooid én het was een drie sprong. Dat laatste begrijp ik niet, repliceer de rechter Tiddens. Er zijn zoveel drie sprongen en die vormen toch geen reden om een sloot in te glippen. Op die ma nier zou u niet hard opschieten. Als er steenslag gestrooid is ligt de veilige snel heid bij 15 kilometer. De borden, die dat aangeven zult u zeker herhaalde malen gezien hebben. U reed veel te hard. Beslist niet, ontkende verdachte, zo ongeveer 50 55 kilometer. Een veel te hoog tempo, oordeelde de officier. In het proces-verbaal staat, (Zie verder pagina 2) Een situatie-tekening van de nieuwe stuw tussen Amerongen en Wijk bij Duurstede. De kruisjeslijnen stellen de Amerongse dijk (tussen A. en W.b.D.) en de Mau- rikse dijk (M Maurik) voor. Bij het nieuwe project wordt de kromming van de rivier de Rijn afgesneden door een nieuw te graven gedeelte (op de teke ning delijnen). Hierdoor komt de verbinding van Den Duinen met de Amerongse dijk te vervallen. In de toe komst zal men uitsluitend over de dam in de oude Rijn Maurik kunnen berei ken. In Milaan heeft een jeugdige echtge noot zijn 20-jarige overschone gade voor een half uur in bewaring gegeven bij het kofferdepot op het station om dat hij haar niet alleen durfde laten. Aan een nieuwe film van Brigitte Bar dot werkt ook mede Marielle de Les- seps, achterkleindochter van de beken de ontwerper van het Suez-kanaal. In Bussum gaan geruchten dat de be kende radio en t.v. commentator Mr. G. B. J. Hilterman in het huwelijk zal treden met de t.v. omroepster Ageeth Scherphuis. Een 42-jarige vrouw in Ohio die tot de elektrische stoel veroordeeld was, heeft enkele uren voor haar terechtstelling gratie gekregen. De 71-jarige Charlie Chaplin gaat met zijn gehele gezin een reis maken door de Sowjet-Unie. Bij een bakkerswinkel ontdekten po litiemannen 's nachts een hond in de etalage die al een grote hoeveelheid gebakjes en gevulde koeken had ver orberd. Het dier zat op zijn gemak uit te rusten. In Frankrijk zullen ouders van kinde ren, welke films bezoeken boven de toegestane leeftijd, beboet worden met 18,-. Een Engelse leraar heeft zyn vrouw 20 keer laten schrijven: „Ik ben een op standige echtgenote". In het echtschei dingsproces verklaarde de rechter hem schuldig. Zeven leeuwen van een Oost-Berlijns circus zijn tijdens de voorstelling uit hun kooi ontsnapt, hetgeen onder de toeschouwers een paniek tot gevolg had. J>iK V' VEENENDAAL Woensdag 11 januari: Jaarfeest CBTB in 't Trefpunt., 7.15 uur. Donderdag 12 januari: Lezing „Rondom de Kroon" van Volksuniversiteit in Tref punt, 8 uur. RHENEN Woensdag 11 januari: Uitvoering accordeon ver. „A.V.R." in Eigen gebouw. ELST Vrijdag 13 januari: Uitvoering van sportver. „Oranje-Wit" in café van Leth. ui li mui i i n liiiiii i Hoofdstraat 51 - Tel. 3184 ZIEKENFONDSLEVERANCIER Veenendaal

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 1