Cadeau Unie UW AUTO EN UW OGEN gebraden gehakt ■0* heer liil ie i iams Beter Goedkoper verse bot V A-tje Raad van Renswoude verhoogt straatbelasting begrafenis 25- VOOR EEN GOED IDEE WARENHUIS ja JAC. VAN SCHUPPEN HET GEZICHTSVERMOGEN VAN DE CHAUFFEUR BEPAALT ZIJN EIGEN VEILIGHEID EN DIE VAN ANDEREN Een groot percentage? OOGAFWIJKINGEN EN WEGVERKEER RHENEN Elf jonge konijntjes met zuigfles van de dood gered Clubkampioenschappen Arnhemse Kegel Bond Geldig van 1 tot 7 maart Bij 5,levensmiddelen 150 gram rjr Heerlijke SNIJKOEK grote koek 39 ct. Lekkere grote KANDIJKOEK 49 ct. diverse smaken, per pot 450 gram nu 59 ct. ROLMOPS per pot 3 stuks nu 45 ct. ZELUWSE MOSSELEN 240 gram per pot nu 75 ct. Ja Mevrouw, U zult het ook ondervinden Dr. Slotemaker de Bruïneplein 15 EET DEZE WEEK 4 POND VOOR 1.— Volendammer VISHANDEL Plaats een Kost slechts 1,00 Jac. van Schuppen Met adverteren werden de grootste zaken gebouwd, met niet adverteren de beste vergeten. WATERPOLO COMPETITIE „Forellen"-ploeg gaf goed partij tegen „Sedna" Oud-notaris te Rhenen dodelijk verongelukt VERGADERING der C.B.T.B. afd. RHENEN Belangstellenden zijn hartelijk welkom Voor een A. W. de Haas VEILING VOOR DE VROUW Jaarbeurs-nieuwtje voor de schoonmaak De door ons gekozen inzending zal worden bekroond met een geldsbedrag van 25, Een trieste lijst van afschuwelijke ongevallen moet jaarlijks worden opgemaakt. De oorzaak van vele van deze is toe te schrijven aan het falen van de ogen op kritieke ogenblikken! Dat hebben onderzoekingen uitgewezen. Daarmee staan we voor een verantwoordelijkheid, die zwaar weegt. Temeer omdat een deel van de oplossing voor de hand ligt. Bijna een jaar lang is in Nederland een ogentestwagen van de vereniging „Veilig Verkeer" langs de weg. Dit test station is een uniek onderzoekcentrum waar „slachtoffers" onderzocht worden naar hetgeen er mogelijk aan hun ge zichtsvermogen hapert. De resultaten van het onderzoek dat in de ogentest wagen gehouden wordt, zijn nog niet bekend. De vereniging „Veilig Verkeer" en het „Centraal Bureau voor de Sta tistiek" zijn nog doende de verworven Wat staat ons te doen? Jaarlijks worden ruim 135.000 mensen het slachtoffer van ver keersongevallen, 2500 met dode lijke afloop. Dat betekent 377 verkeersslachtoffers per dag, van wie 4 doden. gegevens in keiharde getallen vast te leggen. Vooruitlopen op die resultaten is onmogelijk. Wel kunnen wij het ver moeden uitspreken, dat een groot per centage van de chauffeurs op de weg, zoals eerder gebleken was bij militaire keuringen, lijden aan oogafwijkingen die de diepte-waarneming moeilijk of onmogelijk maken. SNIJDEN En wat dat betekent kunnen we vaststellen wanneer we op de grote weg de ene wagen de andere zien „snijden". En dan vragen we ons af: Zijn alle chauffeurs zich bewust, dat het inhalen op de grote weg, statistisch zeker, de meeste gevaren met zich meebrengt? Weten zij, dat ongelukken, die dan gebeuren, de ongelukken zijn met het grootste aantal slachtoffers? Ook al, omdat een aanrijding, onder dergelijke omstandigheden, meestal niet tot twee auto's beperkt blijft? Kennen zij de oorzaak van het kwaad? Het gevaarlijke „snijden", is vaak het gevolg van een gebrek aan dieptewaar neming bij de automobilist. Hij kan niet bepalen, hoever een tegenligger van hem verwijderd is. Dit is b.v. het geval bij mensen, die slechts over één wer kend oog beschikken. Zij ontberen het dieptebeeld. Zij zien alles vlak en plat. Welke gevaren het met zich meebrengt, indien zo iemand een voor hem rijdende auto wil passeren - en dus niet kan be palen hoever een tegenligger van hem Di/tenden chauffeurs, f ditzichvandecog- Bfn/Jtingea niet tewvstrijn, zopón zkh aan ten ogenonder- J zoek moeten wdtrwerptn.Het PtneHjk niet alléén bravovr. die Chauffeurs tot het qemrtjie juffdu' eerlek*. Het .snijden'is neeitef het gevolg van een getrek aan diepte- marnnning tijde automobilist Hij kan niet" btpaftn. hoever een tegenligger vanhemver- zitjderd 6.-Pit is tnjtoorteekd let gevat tij mensen, die slechts over On werkend oog beschikken. Zij ontkeren het ditptekee/d. Zij zien aPes vlak en plat. - Onderzoekingen hekken uit ge wezen, dat niet alleen de eenogige chauffeurs zichzelf aan gevaren blootstellen. Cen groot percentage van de chauffeurs Hjdt aan oogafwijkingen, die de dieptewaarnemng moeikjk of onmogelijk oaken. Het vomogen tot schatten van.de afstand, waarop de tegenligger, nadert en de snelheid, waarmee hij rijdt, faalt hij re/en. Afschuwelijke ongelukken en vele slachtoffers zijn daar het verwijderd is - is duidelijk. De laatste tijd is gebleken, dat niet alléén de één ogige chauffeur zichzelf en anderen blootstelt aan vreselijke gevaren. Het vermogen tot schatten van de af stand waarop de tegenligger nadert, en de snelheid waarmee hij rijdt, faalt bij velen. ZIJ KONDEN DE GEVAREN NIET SCHATTEN Bij een onderzoek, ingesteld in deV.S. door de California Motor Vehicle De partment bleek, dat van de 70 auto mobilisten, die aangehouden werden, omdat zij „sneden" meer dan de helft van hen één oog minder dan de nor male gezichtssterkte had. Zij zouden het risico van snijden op de weg nooit genomen hebben, als zij met behulp van twee goede ogen het gevaar hadden kunnen schatten. Vergelijkingen van 2 groepen auto mobilisten - met blanco ongeluksregis- ter en met slechte - toonden aan, dat het percentage automobilisten met ge brekkig gezichtsscherpte veel hoger was bij de groep slechte rijders dan bij de goede. Wanneer wij zeker wisten dat alle autobezitters en andere chauffeurs zich lieten onderwerpen aan een goede ogen- test, dan kon het aantal verkeersonge vallen, dat direkt met de gebreken van het gezichtsvermogen verband houdt, belangrijk kunnen worden verminderd. De hulpmiddelen om het diepte-zicht van aspirant-chauffeurs te testen, staan ons nu ter beschikking. In de testwagen van Veilig Verkeer b.v. wordt gebruik gemaakt van een vernuftig apparaat, waarmee binnen enkele minuten nage gaan kan worden hoe het diepte-waar nemingsvermogen van de onderzochte is. De testwagen komt - ook in 1961 - in vele plaatsen van ons land. Wij ho pen dat velen de gelegenheid zullen aanpakken zich te laten onderzoeken. Het kan niemand nadeel berokkenen, want een naam behoeft niemand op te geven, noch vóór, noch na de test. HET GRIJZE UUR Een bijzondere waarschuwing zou moeten gelden voor het z.g. „grijze uur", de periode tussen dag en schemering. Bij de overgang van het zien bij dag licht naar het geheel anders geaarde zien bij schemering, treden veelvuldig storingen in het gezichtsvermogen op. Ook bij mensen met een normaal ge zichtsvermogen. Richtingsbedrog kan een gevolg daarvan zijn. Voor het optreden van dwaallichten en het zien van „wegspoken", is het licht op het donkere uur van de dag vaak aansprakelijk. Zijn de lichte par tijen van het gezichtsveld niet meer licht genoeg om het netvlies voldoende te prikkelen, dan kan men deze alleen waarnemen bij verandering van blik richting. Daarbij wordt een beweging gesug gereerd, die er in werkelijkheid niet is. Wanneer een wisselende belichting daarbij optreedt, zoals bij het auto rijden onvermijdelijk is, dan wordt dit optisch bedrog zeer sterk. NACHTBLIND Het spreekt vanzelf, dat lijders aan „nachtblindheid", het tijdens dit „grijze uur" zwaar te verduren heb ben. Het aantal ongelukken is ge durende die periode opmerkelijk groot. Bij langzaam aanpassings vermogen adaptievan de ogen, ontstaan bij het zien in het schemer moeilijkheden. Het nachtblinde oog is tijdelijk een waardeloos orgaan, dat bijna een uur nodig heeft om aan het donker gewend te raken. Storingen tijdens het „grijze uur" ko men ook voor bij mensen met een nor maal gezichtsvermogen. Een klein per centage van alle ogen voldoet aan de te stellen eisen. Veel meer mensen dan zij, die zich daarvan bewust zijn, zou den bij het autorijden een bril moeten gebruiken. Zeker is de bril geen gevaar in het verkeer, zoals vroeger nogal eens be weerd werd. Integendeel: door een goed aangepaste bril wordt het oog be schermd, terwijl de gebruiker vaak beter kan zien, dan iemand met eigen lijk onvoldoende gezichtsscherpte, een onvolkomenheid, die in het dagelijks leven vaak niet opgemerkt werd. Wanneer gebreken gering zijn, geeft een bril volkomen gelijkstelling met de normaal ziende chauffeur. Ogenonderzoek, geregeld en vol ledig, lijkt voor iedere weggebrui ker een onverbiddelijke eis. Want het lot van velen op de weg hangt van onszelf - van onze ogen - af. Optische fouten kunnen door de oogarts worden opgespoord en in verreweg de meeste gevallen be staat er een afdoend correctiemid del voor. Daarmee bestrijden wij „de dood op de weg" envoor komen we verdriet: in véél van de 135.000 gezinnen waarin thans, jaar lijks, verkeersslachtoffers vallen. De hele familie De Gier, wonende aan de Achterbergsestraatweg te Rhenen, is druk met de voeding van elf jonge konijntjes. De diertjes zijn drie weken oud en nu is plotseling de moeder ge storven. Het jonge grut zit op stro in een grote wasteil, die in de huiskamer voor de kachel is gezet, om de kleintjes warmte te geven, die ze nu van de moeder moe ten missen. Een groter probleem was echter de voeding. Hals over kop werd raad ge schaft. Het was al over sluitingstijd, toen mevrouw De Gier nog Rhenen in trok om ergens in een winkel een zuig fles met een speen te bemachtigen. Na enkele malen tevergeefs te hebben ge beld, deed tenslotte mevrouw Ten Hoo- pe aan het Fred. v. d. Paltshof de win keldeur los. Toen mevrouw De Gier vertelde wat er aan de hand was, werd de hele zaak op z'n kop gezet en ja hoor, er kwam een miniatuur zuigflesje voor den dag met een dito speentje er op. Mevrouw De Gier was dolgelukkig. Na ontzettend veel weerstand van de diertjes kreeg de familie ze tenslotte toch zover, dat ze gingen drinken. Ze worden nu vijfmaal per dag gevoed. De inhoud van het flesje bestaat uit lauwe melk, met water en suiker. Dat kost uren werk, maar de familie De Gier heeft het er wel voor over. Bovendien is vader van boerenafkomst, en hij weet dus maar al te goed hoe hij dat kleine grut moet aanpakken. De wollige beestjes, waarvan er één pikzwart is en de anderen wit met grijs, maken het uitstekend. Naar het zich laat aanzien blijven ze allemaal in le ven. Er zijn erbij, die al over de rand van de wasteil de kamer in springen. Soms wordt het hele stel los gelaten in huis en dan is het een feest van jewel ste. Ze zijn nu ook al zover, dat ze liga en biscuit knabbelen. „Ze bijten je ook al in de hand", zegt mevrouw De Gier trots, die maar wat blij is dat zij het toom konijntjes in leven heeft weten te houden. In Arnhem vonden hel afgelopen week einde de finales plaats van de clubkam pioenschappen kegelen van de Arnhem se Kegel Bond, waarbij alle clubs uit Rhenen zijn aangesloten en uiteraard er ook aan hebben deelgenomen. De re sultaten waren ditmaal niet zo dave rend als we in de regel gewend zijn. De meest uitzonderlijke prestatie leverde eigenlijk „EVA" nog, door de hoofdklas se te bereiken. Maar daarin eenmaal beland eindigde het vijftal op de zesde en laatste plaats. EVA had zijn dag niet, alleen Bos en Robertz gooiden fatsoen lijk hout. S. A. M. Stevens, vrijwel de beste kegelaar, was niet in vorm. DIG-Rhenen, die voor het eerst mee deed met deze clubkampioenschappen, eindigde in de B-klasse dames op de tweede plaats. EVA II werd vierde, DIG-heren werd zevende en Paul Krü- ger II werd achtste. Paul Krüger 1 ein digde als vijfde en had niet veel meer hout dan Paul Krüger II. En hier zijn dan de uitslagen: Dames B: 1. KWEK I Arnhem 1729 hout; 2. DIG-Rhenen 1665 hout; 3. KWEK II Arnhem 1625 hout; 4. POEDELVREES II 1555 hout; 5. NOP II 1551 hout. Dames A: 1. KWEK I 1792 hout; 2. TUUL UMME Arnhem 1768 hout; 3. DKC I 1712 hout; 4. DAN II 1554 hout. Hoofdklasse: 1. KWEK I 1825 hout; 2. POEDELVREES I 1782 hout; 3. NOP I 1717 hout; 4. ROLLEND RAADSEL 1689 hout; 5. DAN I 1654 hout; 6. ANI MO 1628 hout. KWEK I promoveerde en werd uiteindelijk clubkampioen. Heren C: 1. VOLLE NEGEN 1795 hout 2. DAW 1762 hout; 3. DIG II Arnhem 1758 hout; 4. JAN II 1655 hout; 6. DE POEDELS II 1649 hout; 7. DIG-Rhenen 1597 hout; 8. Paul Krüger II Rhenen 1449 hout; 9. HANNIBAL 1350 hout. Heren B: 1. DAW 1809 hout; 2. DVR 1797 hout; 3. VOLLE NEGEN 1771 hout; 4. ONS GENOEGEN 1695 hout 5. Paul Krüger I Rhenen 1458 hout; 6. NOP 1441 hout. Hercfl A: 1. TUUL UMME 2092 hout; 2. DE POEDELS 2076 hout; 3. KOM OVER DE BRUG 1959 hout; 4. JAN I Alleen bij de Dr. Slotemaker de Bruïneplein 9, Telefoon 3560 - Veenendaal Ladders en trappen v. schil ders. elektriciens en loodgie ters in alle lengten, direct uit voorraad bij Zimmerman Zn., Sandbrinkstraat 1, TeJ. 2261 te Veenendaal. Rubberdoek grondzeilen met kleine vlekjes. V/t2 m.f 9,50 2—2m. 12,50, 2—3 m. 16,50, 3—3 m. 19,50, 4—4 m. 27.50 Ook naar speciale maat. Ga- zenbeeks U.S.A.-Hal, Holle- weg 3, Veenendaal. Mannborg orgel te koop, 3 spel, eikenkast i.z.g.st. Buurt- laan-W. 64, Veenendaal. Voor al uw lederen kleding is de U.S.A.-Hal het juiste adres. Ook voor verven en repareren. Gazenbeeks U.S. A.-Hal, Holleweg 3, Veenen daal. Huize „De Hoek", Spoorlaan, hoek Sparrelaan. Zaalver huur. Tel. 3557. H. A. Sol, steunzolen, breuk banden, corsetten enz. Zit ting iedere donderdag van 2 tot 5 uur in apotheek Zui- dersma, Hoofdstraat 53, Vee nendaal. t.m. tien woorden Laat nu uw oude bed,weer als nieuw maken door een vakman BIJ AFSPRAAK 'S MORGENS HALEN 'S AVONDS WEER THUIS Gortstraat 39, Teleioon 2321 1920 hout; 5. RON 1879 hout; 6. DVR 1748 hout; 7. DAW 1723 hout; 8. DE DAPPEREN 1643. Volle negen en DAW promoveerden naar de B-klasse. DVR en DAW pro moveerden naar de A-klasse. Tuul Um- me en De Poedels promoveerden naar de hoofdklasse. Hoofdklasse: 1. TUUL UMME Arn hem 2029 hout; 2. DE POEDELS Arn hem 1991 hout; 3. DE NATTE SPONS Barneveld 1936 hout; 4. DIG Arnhem 1896 hout; 5. DIG Scherpenzeel 1971 hout; 6. EVA Rhenen 1814 hout. Tuul Umme werd clubkampioen. Zondagavond speelde het eerste ze vental van „De Forellen" met één in valler een competitiewedstrijd tegen het Amersioortse „Sedna". Deze polo ontmoeting vond plaats in de overdekte aan de Kapelstraat in Hilversum, het bad waar JanStender de scepter zwaait. De Rhenense jongens trokken snel van leer en Gerrit Groenen zag al heel gauw zijn kans schoon om-in de uiter ste rechterbovenhoek de bal in het net te plaatsen (1-0). „De Forellen" had daarmee de leiding en kon zich zeer goed handhaven. Eerst enkele seconden voordat de rust inging kwam pas de gelijkmaker van „Sedna". Ondanks de weinige trainingsgelegen heid voor de Rhenense jongens was in deze eerste helft prachtig partij gegeven vooral als we bedenken dat „Sedna" een binnenbadvereniging is en de ge hele winter door naar hartelust kan trainen. In de tweede helft zat „De Forellen" er nog feller op cn uit een prachtig ver schot van Gerard Baars namen de Rhe nense jongens opnieuw de leiding (2-1). Langzaam maar zeker begon nu het uithoudingsvermogen van de Grebbe- bewoners onder zware druk te staan en dat had tot gevolg dat de overigens pri ma spelende Forellen-doelman Wout Veenendaal voor de tweede maal werd gepasseerd, na talrijke malen fantas tisch mooi keepwerk te hebben laten zien (2-2). Deze gelijke stand gaf de verhouding prima weer en zo had het eigenlijk moeten blijven, maar door een foutieve scheidsrechterbeslissing kreeg „Sedna" tenslotte op goedkope wijze het win nende doelpunt toegeschoven, zodat het einde kwam met een 2-3 overwinning voor de ploeg uit Amersfoort. MET INGANG VAN 1 JANUARI 1961 ZIJN IN RENSWOUDE DE TARIEVEN VOOR HEFFING VAN STRAATBELASTING VERHOOGD VAN 3 OP 5 VAN DE BELASTBARE OPBRENGST VAN DE ONBEBOUWDE EIGEN DOMMEN EN VAN 6 OP 10'/. VOOR DIE VAN DE GEBOUWDE EIGEN DOMMEN. DIT ZAL VOOR DE GEMEENTE EEN MEERDERE OPBRENGST GEVEN VAN RUIM DRIEDUIZEND GULDEN PER JAAR Op de rijksweg tussen Eist cn Amc- rongen is de heer J. G. van Rhijn, oud zeventig jaar, die in oktober van het vo rig jaar wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd zijn ambt van notaris in de gemeente Rhenen neerlegde, na dit van 1932 te hebben bekleed, met zijn auto rijdende in de richting Rhenen in volle vaart frontaal tegen een boom gebotst. Zwaar gewond moest hij naar het Juliana- ziekenhuis worden vervoerd, waar hij na aankomst overleed. Uit een ingesteld on derzoek is gebleken, dat de heer Van Rhijn onwel moet zijn geworden, met het bovengenoemd noodlottig gevolg. De on geveer half jaar oude auto was totaal vernield. Onder voorzitterschap van burgemeester J. A. Hosang werkte de raad een uitge breide agenda af. In zijn begroetings woord herdacht de voorzitter tevens het onlangst overleden oud-raadslid J. van de Brandhof. De heer van de Brandhof heeft ruim een en dertig jaren zitting ge had in de raad van Renswoude. Spreker schetste hem als een man van weinig woorden maar alle zaken hadden zijn vol le aandacht. Namens de raad betuigde hij de familie zijn hartelijke deelneming. Hierna werden enige ogenblikken stilte in acht genomen. De voorzitter deelde mede, dat door de Gedeputeerde Staten voor het jaar 1961 geen bouwvolume is toegekend. Er wor den echter nog pogingen gedaan om toch nog voor volume in aanmerking te komen, doch hierover is thans nog geen uitsluit sel te geven. De heer P. C. Grundmann, le ambte naar ter secretarie, legde hierop denver- eiste eden af voor zijn betrekking als waarnemend secretaris. De intrekking van de gemeenschappelijke regeling van de begraafplaats der gemeenten Veenendaal en Ede gelegen aan de Munnikenweg op het voormalige grondgebied der gemeen te Renswoude, was een hamer-formaliteit. L.P.G. De voorzitter zei, dat door Gedeputeerde Staten is verzocht de bouwverordening te wijzigen in verband met het toene mende gebruik van propaangas als brand stof voor motorrijtuigen. In de meeste gemeenten is voor het oprichten van deze zgn. LPG-tanks geen bouwvergunning no dig. Zij vallen wel onder de Hinderwet doch dit biedt bouw-technisch bekeken geen voldoende veiligheidswaarborgen om dat een vergunning ingevolge deze wet alleen betrekking heeft op de inrichting zelf. Door een verkeerde of niet voldoen de constuctie, b.v. van de fundering, kan een niet te overziene ramp ontstaan. De heer Vermeulen was het eens met het treffen van voorzieningen maar vond dat burgemeester en wethouders de vrije hand kregen bij het nemen van de beslissingen, omdat alleen zij hebben te beslissen welke eisen kunnen worden gesteld. Spreker had liever gezien, dat de eisen in de bouw verordening waren opgenomen, zodat B. en W. een richtlijn hadden. De voorzitter zette uiteen, dat men hier voor niet bevreesd behoeft te zijn, want als een bouwvergunning wordt geweigerd er altijd beroep openstaat bij de raad. Wij zullen dit toch in ruimere zin moeten overlaten aan de technische dienst, aldus spreker. De aanvulling van bouwverordening werd hierna zonder hoofdelijke stemming aan genomen, evenals een subsidie van 44, ten behoeve van de lagere landbouw school van het U-L-G- te Rhenen. ONBILLIJKHEID Het hierna volgende punt, verhoging van de straatbelasting, bracht de stemmen in beroering. De voorzitter wees er op, dat deze verhoging noodzakelijk is ge worden door het tekort op de begroting. De ministers van Binnenlandse Zaken en Financiën geven alleen een uitkering ter dekking van het begrotingstekort, als voor deze belasting de heffingspercentages zijn gebracht op 10 voor gebouwde eigen dommen en 5 voor ongebouwde eigendom men. De uitgaven welke voor de straten en wegen in I960 werden gedaan bedragen ongeveer 82.000,Een bijdrage van de betreffende kosten werd billijk geacht. Inkomsten met de verhoogde percen tages bedragen ruw geschat 7.800,zo dat deze grens zelf nog niet wordt be naderd. Spreker meent, dat tegenover deze lasten tocli ook weer de gemakken staan van goed berijdbare en verlichte wegen. De heer Zweers zag in dit soort belas ting een grote onbillijkheid. De lasten worden alleen gedragen door de eigenaren van grond en gebouwen en de gebruikers mogen niet worden belast door verhoging van huur of pacht. De heer Vermeulen zei alleen voor dit voorstel te zullen stemmen omdat het ge bonden is aan de Rijksuitkering. Onder het zelfde motief werd deze belasting eni ge jaren geleden ingevoerd. De gehele ge meente profiteert van goede wegen maar slechts een klein gedeelte van de inwoners moet de lasten dragen. Als de Rijkswegen belasting geheel ten goede van de wegen werd besteed, dan waren we uit de nood Maar de gemeenten krijgen hiervan voor hun wegen niets. Dit is onbillijk, aldus spreker. De voorzitter vond de straatbelasting ook onbillijk, maar hieraan is niets te doen omdat het in de huidige vorm ls vastgelegd in de gemeentewet. En de wet kan ik niet veranderen, zei spreker. Er zijn echter in de loop der tijd reeds veel gemeenten in Nederland tot verhoging van de percentages moeten overgaan. TEGEN STEMMEN, LUIKEN DICHT De heer Zweers vroeg: „Als de raad tegen stemt wat gaat er dan gebeu- rren", waarop de voorzitter ant woordde: „Sluit u dan de luiken van het gemeentehuis maar." Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten de straatbelasting te verhogen maar tevens om nog niet over te gaan tot heffing van rioolbelasting. Met zes stemmen, wethouder Wolles- winkel was verhinderd de vergadering bij te wonen, werd de heer M. van de Glind tot gemeentewerkman benoemd. De diverse vergoedingen aan Christe lijke school en de Kleuterschool, enkele begrotingswijzigingen en de onttrek king van een gedeelte van de Groeper- weg aan het openbaar verkeer, waren een formaliteit. Bij de rondvraag vroeg de heer Zweers dat op twee plaatsen in de gemeente bouwgrond te koop is. Op de Oude Holleweg en de Kerkstraat zijn hiertoe borden geplaatst. De voorzitter zegt, dat dit bekend is, doch bouwen op deze plaatsen is niet mogelijk. Het terrein aan de Oude Hol leweg is bestemt voor bijzondere be bouwing en het terrein aan de Kerk straat is niet bouwrijp, zodat in voor komende gevallen de bouwvergunning moet worden geweigerd. De heer Vermeulen dringt er op aan dat het particulier initiatief inzake het Geboren: THEO HENRY zoon van Koop Mandemaker Bep Mandemaker- v. d. Hoef Cora Lyn P.O Victoria Australië op vrijdag 3 maart 7.30 uur n.m. Spreker, de heer v. d. Wil- lik, secr. der Utrechtse C.B.T.B. over het onder werp: „De toekomst der landbouw en de mogelijk heden daarin voor het het kleinere bedrijf". met auto's zijn wij speciaal ingericht 4-8 persoons auto's disponibel N.V. v/h Fa. Wed Kerkewijk 91, Telef. 2845 VAN GEREEDSCHAPPEN EN HUISHOUDELIJKE ARTIKELEN TE RENSWOUDE Op vrijdag 3 maart a.s., n.m. 2 en 7 uur zullen in de zaal van Café Speel tuin „De Hof", Arnhem- seweg 3, Renswoude. Pu bliek om contant geld wor den verkocht: Elektrische handboormachines, elektr. slijpmachines, ventilatoren, dozen tap- en snijgereed- schap, dop- ring- en steek- sleutels, gereedschapkisten, div. soorten zagen, hamers, beitels, tangen, scharen, schroevendraaiers, elektr. strijkbouten, mixers, kof fiemolens en voorts een partij schoenen en leren jassen te zien telkens 1 uur voor de veiling terwül al les tijdens de veiling wordt getoond. De gerechtsdeurwaarder A. van DIJK Joh. van Oldenbarneveld- laan 17 - Tel. 9412 AMERSFOORT Een RONDA-corset geeft die steun zonder dat u het merkt. De speciale RONDA-baleinen hinde ren u niet en zijn zodanig van vorm dat zij niet kunnen steken. Gortstraat 39 Telefoon 2321 bouwen van woningen op alle mogelijke manieren te steunen, vooral nu aan de gemeente geen bouwvolume is toege kend. Ook wat betreft de grondver- kopen zal al het mogelijke moeten wor den gedaan. De voorzitter wijst erop, dat de aspi rantkopers er rekening mee moeten houden, dat zij bij aankoop van bouw rijpe grond van particulieren, kosten van het bouwrijp maken zullen moeten storten in de gemeentekas. Hierop sloot de voorzitter de verga dering. De crocusjes bloeien al weer en dus be gint menige Nederlandse huisvrouw zuch tend aan de grote schoonmaak. Kasten worden overhoop gehaald, meubels wor den in de was gezet cn vloeren worden geboend. De warme maaltijd wordt in de schooninaakgezinnen nu al heel simpel: óf stamppot, óf bietjes, want de vrouw des huizes die de hele schoonmaak alléén moet opknappen, klaagt over een gebro ken rug en kan de moed niet meer op brengen om een feestmaal op tafel te zet ten. De tijd dat men nog huishoudelijke krachten kon inschakelen, is nu eenmaal voorbij. Slechts één mogelijkheid is er om de schoonmaaktijd zo pijnloos en geruis loos mogelijk te doen verlopen: namelijk door gebruik te maken van de talloze technische apparaten die in de winkels te koop zijn. Voor het opdweilen van vloe ren bijvoorbeeld is deze nieuwe super- maid summit ideaal: de eerste mechani sche zelfwringer, die tegen een zo lage prijs verkocht wordt. Deze zelfwringer dweilt snel en droogt bovendien; de spons kan namelijk door de handle over te ha len en zonder te hoeven drukken, uitge wrongen worden. Deze nieuwe supermaid met zijn sterke plastic steel is gemakkelijk hanteerbaar, in diverse kleuren te leveren en boven dien gegarandeerd voor één jaar. Het ap paraat zal op de Voorjaarsbeurs te Utrecht bij de handel worden geïntroduceerd en dus op zeer korte termijn in de winkels verkrijgbaar zijn. In verband met het feit dat de muntbiljetten van 2,50 uit de roulatie zullen worden genomen, is onze oude, vertrouwde Vallei-riks aan het einde van zijn bestaan. Om echter ook onze lezers in het bedenken van een nieuwe prijs-rubriek te betrek ken, verzoeken wij een ieder die meent een geschikt idee te hebben, hetgeen voldoet aan de onderstaande voorwaarden, dit in een gesloten enveloppe op te zenden aan REDACTIE „DE VALLEI" VEENENDAAL. In de linkerbovenhoek van de enve loppe s.v.p. vermelden „NIEUW IDEE". De voorwaarden zijn: 1. Het idee mag niet in strijd zijn met de loterijwet. 2. De uitvoering van het idee moet, net als bij de Valleriks, be trekking hebben op onze adverteerders. 3. Per week mag er uitsluitend één kanshebber zijn. 4. Er moet een kans aanwezig zijn dat er niet iedere week een winnaar is. Hierdoor wordt het mogelijk dat de premie stijgt, hetgeen voor de deelnemers aantrekkelijker wordt. 5. De prijsrubriek moet iedere vrijdag in ons blad aangekondigd kunnen worden, terwijl de geldigheidsduur de donderdag daarop, 's middags om twaalf uur, eindigt. Ideeën kunnen tot en met donderdag 2 maart a.s. aan bovengenoemd adres ingezonden worden. Wij wensen onze lezers veel succes! Redactie „DE VALLEI"

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 5