Cadeau
Unie
UW AUTO EN UW OGEN
gebraden gehakt
■0*
heer
liil
ie i
iams
Beter Goedkoper
verse bot
V A-tje
Raad van Renswoude verhoogt
straatbelasting
begrafenis
25- VOOR EEN GOED IDEE
WARENHUIS
ja
JAC. VAN SCHUPPEN
HET GEZICHTSVERMOGEN VAN DE CHAUFFEUR
BEPAALT ZIJN EIGEN VEILIGHEID
EN DIE VAN ANDEREN
Een groot percentage?
OOGAFWIJKINGEN EN
WEGVERKEER
RHENEN
Elf jonge konijntjes met
zuigfles van de dood gered
Clubkampioenschappen
Arnhemse Kegel Bond
Geldig van 1 tot 7 maart
Bij 5,levensmiddelen
150 gram
rjr
Heerlijke SNIJKOEK
grote koek 39 ct.
Lekkere grote
KANDIJKOEK 49 ct.
diverse smaken, per pot 450 gram nu 59 ct.
ROLMOPS
per pot 3 stuks nu 45 ct.
ZELUWSE MOSSELEN
240 gram per pot nu 75 ct.
Ja Mevrouw, U zult het ook ondervinden
Dr. Slotemaker de Bruïneplein 15
EET DEZE WEEK
4 POND VOOR 1.—
Volendammer VISHANDEL
Plaats een
Kost slechts 1,00
Jac. van Schuppen
Met adverteren
werden de grootste
zaken gebouwd,
met niet adverteren
de beste vergeten.
WATERPOLO COMPETITIE
„Forellen"-ploeg gaf goed
partij tegen „Sedna"
Oud-notaris te Rhenen
dodelijk verongelukt
VERGADERING
der C.B.T.B. afd.
RHENEN
Belangstellenden
zijn hartelijk welkom
Voor een
A. W. de Haas
VEILING
VOOR DE VROUW
Jaarbeurs-nieuwtje voor de
schoonmaak
De door ons gekozen inzending zal worden bekroond met
een geldsbedrag van 25,
Een trieste lijst van afschuwelijke ongevallen moet jaarlijks worden
opgemaakt. De oorzaak van vele van deze is toe te schrijven aan het
falen van de ogen op kritieke ogenblikken! Dat hebben onderzoekingen
uitgewezen. Daarmee staan we voor een verantwoordelijkheid, die zwaar
weegt. Temeer omdat een deel van de oplossing voor de hand ligt.
Bijna een jaar lang is in Nederland
een ogentestwagen van de vereniging
„Veilig Verkeer" langs de weg. Dit test
station is een uniek onderzoekcentrum
waar „slachtoffers" onderzocht worden
naar hetgeen er mogelijk aan hun ge
zichtsvermogen hapert. De resultaten
van het onderzoek dat in de ogentest
wagen gehouden wordt, zijn nog niet
bekend. De vereniging „Veilig Verkeer"
en het „Centraal Bureau voor de Sta
tistiek" zijn nog doende de verworven
Wat staat ons te doen?
Jaarlijks worden ruim 135.000
mensen het slachtoffer van ver
keersongevallen, 2500 met dode
lijke afloop. Dat betekent 377
verkeersslachtoffers per dag, van
wie 4 doden.
gegevens in keiharde getallen vast te
leggen. Vooruitlopen op die resultaten
is onmogelijk. Wel kunnen wij het ver
moeden uitspreken, dat een groot per
centage van de chauffeurs op de weg,
zoals eerder gebleken was bij militaire
keuringen, lijden aan oogafwijkingen
die de diepte-waarneming moeilijk of
onmogelijk maken.
SNIJDEN
En wat dat betekent kunnen we
vaststellen wanneer we op de grote
weg de ene wagen de andere zien
„snijden". En dan vragen we ons af:
Zijn alle chauffeurs zich bewust,
dat het inhalen op de grote weg,
statistisch zeker, de meeste gevaren
met zich meebrengt? Weten zij, dat
ongelukken, die dan gebeuren, de
ongelukken zijn met het grootste
aantal slachtoffers? Ook al, omdat
een aanrijding, onder dergelijke
omstandigheden, meestal niet tot
twee auto's beperkt blijft? Kennen
zij de oorzaak van het kwaad?
Het gevaarlijke „snijden", is vaak het
gevolg van een gebrek aan dieptewaar
neming bij de automobilist. Hij kan niet
bepalen, hoever een tegenligger van
hem verwijderd is. Dit is b.v. het geval
bij mensen, die slechts over één wer
kend oog beschikken. Zij ontberen het
dieptebeeld. Zij zien alles vlak en plat.
Welke gevaren het met zich meebrengt,
indien zo iemand een voor hem rijdende
auto wil passeren - en dus niet kan be
palen hoever een tegenligger van hem
Di/tenden chauffeurs, f
ditzichvandecog-
Bfn/Jtingea niet
tewvstrijn, zopón zkh aan ten ogenonder- J
zoek moeten wdtrwerptn.Het
PtneHjk niet alléén bravovr. die
Chauffeurs tot het qemrtjie
juffdu' eerlek*. Het .snijden'is neeitef
het gevolg van een getrek aan diepte-
marnnning tijde automobilist Hij kan niet"
btpaftn. hoever een tegenligger vanhemver-
zitjderd 6.-Pit is tnjtoorteekd let gevat tij mensen, die slechts
over On werkend oog beschikken. Zij ontkeren het ditptekee/d.
Zij zien aPes vlak en plat. - Onderzoekingen hekken uit ge wezen,
dat niet alleen de eenogige chauffeurs zichzelf aan
gevaren blootstellen. Cen groot percentage van
de chauffeurs Hjdt aan oogafwijkingen, die de
dieptewaarnemng moeikjk of onmogelijk
oaken. Het vomogen tot schatten van.de
afstand, waarop de tegenligger,
nadert en de snelheid, waarmee
hij rijdt, faalt hij re/en.
Afschuwelijke ongelukken en
vele slachtoffers zijn daar het
verwijderd is - is duidelijk. De laatste
tijd is gebleken, dat niet alléén de één
ogige chauffeur zichzelf en anderen
blootstelt aan vreselijke gevaren.
Het vermogen tot schatten van de af
stand waarop de tegenligger nadert, en
de snelheid waarmee hij rijdt, faalt bij
velen.
ZIJ KONDEN DE GEVAREN
NIET SCHATTEN
Bij een onderzoek, ingesteld in deV.S.
door de California Motor Vehicle De
partment bleek, dat van de 70 auto
mobilisten, die aangehouden werden,
omdat zij „sneden" meer dan de helft
van hen één oog minder dan de nor
male gezichtssterkte had. Zij zouden
het risico van snijden op de weg nooit
genomen hebben, als zij met behulp van
twee goede ogen het gevaar hadden
kunnen schatten.
Vergelijkingen van 2 groepen auto
mobilisten - met blanco ongeluksregis-
ter en met slechte - toonden aan, dat
het percentage automobilisten met ge
brekkig gezichtsscherpte veel hoger
was bij de groep slechte rijders dan bij
de goede.
Wanneer wij zeker wisten dat alle
autobezitters en andere chauffeurs zich
lieten onderwerpen aan een goede ogen-
test, dan kon het aantal verkeersonge
vallen, dat direkt met de gebreken van
het gezichtsvermogen verband houdt,
belangrijk kunnen worden verminderd.
De hulpmiddelen om het diepte-zicht
van aspirant-chauffeurs te testen, staan
ons nu ter beschikking. In de testwagen
van Veilig Verkeer b.v. wordt gebruik
gemaakt van een vernuftig apparaat,
waarmee binnen enkele minuten nage
gaan kan worden hoe het diepte-waar
nemingsvermogen van de onderzochte
is. De testwagen komt - ook in 1961 -
in vele plaatsen van ons land. Wij ho
pen dat velen de gelegenheid zullen
aanpakken zich te laten onderzoeken.
Het kan niemand nadeel berokkenen,
want een naam behoeft niemand op te
geven, noch vóór, noch na de test.
HET GRIJZE UUR
Een bijzondere waarschuwing zou
moeten gelden voor het z.g. „grijze uur",
de periode tussen dag en schemering.
Bij de overgang van het zien bij dag
licht naar het geheel anders geaarde
zien bij schemering, treden veelvuldig
storingen in het gezichtsvermogen op.
Ook bij mensen met een normaal ge
zichtsvermogen. Richtingsbedrog kan
een gevolg daarvan zijn.
Voor het optreden van dwaallichten
en het zien van „wegspoken", is het
licht op het donkere uur van de dag
vaak aansprakelijk. Zijn de lichte par
tijen van het gezichtsveld niet meer
licht genoeg om het netvlies voldoende
te prikkelen, dan kan men deze alleen
waarnemen bij verandering van blik
richting.
Daarbij wordt een beweging gesug
gereerd, die er in werkelijkheid niet is.
Wanneer een wisselende belichting
daarbij optreedt, zoals bij het auto
rijden onvermijdelijk is, dan wordt dit
optisch bedrog zeer sterk.
NACHTBLIND
Het spreekt vanzelf, dat lijders aan
„nachtblindheid", het tijdens dit
„grijze uur" zwaar te verduren heb
ben. Het aantal ongelukken is ge
durende die periode opmerkelijk
groot. Bij langzaam aanpassings
vermogen adaptievan de ogen,
ontstaan bij het zien in het schemer
moeilijkheden. Het nachtblinde oog
is tijdelijk een waardeloos orgaan,
dat bijna een uur nodig heeft om
aan het donker gewend te raken.
Storingen tijdens het „grijze uur" ko
men ook voor bij mensen met een nor
maal gezichtsvermogen. Een klein per
centage van alle ogen voldoet aan de
te stellen eisen. Veel meer mensen dan
zij, die zich daarvan bewust zijn, zou
den bij het autorijden een bril moeten
gebruiken.
Zeker is de bril geen gevaar in het
verkeer, zoals vroeger nogal eens be
weerd werd. Integendeel: door een goed
aangepaste bril wordt het oog be
schermd, terwijl de gebruiker vaak
beter kan zien, dan iemand met eigen
lijk onvoldoende gezichtsscherpte, een
onvolkomenheid, die in het dagelijks
leven vaak niet opgemerkt werd.
Wanneer gebreken gering zijn, geeft
een bril volkomen gelijkstelling met de
normaal ziende chauffeur.
Ogenonderzoek, geregeld en vol
ledig, lijkt voor iedere weggebrui
ker een onverbiddelijke eis. Want
het lot van velen op de weg hangt
van onszelf - van onze ogen - af.
Optische fouten kunnen door de
oogarts worden opgespoord en in
verreweg de meeste gevallen be
staat er een afdoend correctiemid
del voor. Daarmee bestrijden wij
„de dood op de weg" envoor
komen we verdriet: in véél van de
135.000 gezinnen waarin thans, jaar
lijks, verkeersslachtoffers vallen.
De hele familie De Gier, wonende aan
de Achterbergsestraatweg te Rhenen,
is druk met de voeding van elf jonge
konijntjes. De diertjes zijn drie weken
oud en nu is plotseling de moeder ge
storven.
Het jonge grut zit op stro in een grote
wasteil, die in de huiskamer voor de
kachel is gezet, om de kleintjes warmte
te geven, die ze nu van de moeder moe
ten missen.
Een groter probleem was echter de
voeding. Hals over kop werd raad ge
schaft. Het was al over sluitingstijd,
toen mevrouw De Gier nog Rhenen in
trok om ergens in een winkel een zuig
fles met een speen te bemachtigen. Na
enkele malen tevergeefs te hebben ge
beld, deed tenslotte mevrouw Ten Hoo-
pe aan het Fred. v. d. Paltshof de win
keldeur los. Toen mevrouw De Gier
vertelde wat er aan de hand was, werd
de hele zaak op z'n kop gezet en ja
hoor, er kwam een miniatuur zuigflesje
voor den dag met een dito speentje er
op.
Mevrouw De Gier was dolgelukkig.
Na ontzettend veel weerstand van de
diertjes kreeg de familie ze tenslotte
toch zover, dat ze gingen drinken. Ze
worden nu vijfmaal per dag gevoed. De
inhoud van het flesje bestaat uit lauwe
melk, met water en suiker. Dat kost
uren werk, maar de familie De Gier
heeft het er wel voor over. Bovendien
is vader van boerenafkomst, en hij weet
dus maar al te goed hoe hij dat kleine
grut moet aanpakken.
De wollige beestjes, waarvan er één
pikzwart is en de anderen wit met grijs,
maken het uitstekend. Naar het zich
laat aanzien blijven ze allemaal in le
ven. Er zijn erbij, die al over de rand
van de wasteil de kamer in springen.
Soms wordt het hele stel los gelaten in
huis en dan is het een feest van jewel
ste.
Ze zijn nu ook al zover, dat ze liga
en biscuit knabbelen. „Ze bijten je ook
al in de hand", zegt mevrouw De Gier
trots, die maar wat blij is dat zij het
toom konijntjes in leven heeft weten te
houden.
In Arnhem vonden hel afgelopen week
einde de finales plaats van de clubkam
pioenschappen kegelen van de Arnhem
se Kegel Bond, waarbij alle clubs uit
Rhenen zijn aangesloten en uiteraard
er ook aan hebben deelgenomen. De re
sultaten waren ditmaal niet zo dave
rend als we in de regel gewend zijn. De
meest uitzonderlijke prestatie leverde
eigenlijk „EVA" nog, door de hoofdklas
se te bereiken. Maar daarin eenmaal
beland eindigde het vijftal op de zesde
en laatste plaats. EVA had zijn dag niet,
alleen Bos en Robertz gooiden fatsoen
lijk hout. S. A. M. Stevens, vrijwel de
beste kegelaar, was niet in vorm.
DIG-Rhenen, die voor het eerst mee
deed met deze clubkampioenschappen,
eindigde in de B-klasse dames op de
tweede plaats. EVA II werd vierde,
DIG-heren werd zevende en Paul Krü-
ger II werd achtste. Paul Krüger 1 ein
digde als vijfde en had niet veel meer
hout dan Paul Krüger II.
En hier zijn dan de uitslagen: Dames
B: 1. KWEK I Arnhem 1729 hout; 2.
DIG-Rhenen 1665 hout; 3. KWEK II
Arnhem 1625 hout; 4. POEDELVREES
II 1555 hout; 5. NOP II 1551 hout.
Dames A: 1. KWEK I 1792 hout; 2.
TUUL UMME Arnhem 1768 hout; 3.
DKC I 1712 hout; 4. DAN II 1554 hout.
Hoofdklasse: 1. KWEK I 1825 hout;
2. POEDELVREES I 1782 hout; 3. NOP
I 1717 hout; 4. ROLLEND RAADSEL
1689 hout; 5. DAN I 1654 hout; 6. ANI
MO 1628 hout. KWEK I promoveerde
en werd uiteindelijk clubkampioen.
Heren C: 1. VOLLE NEGEN 1795 hout
2. DAW 1762 hout; 3. DIG II Arnhem
1758 hout; 4. JAN II 1655 hout; 6. DE
POEDELS II 1649 hout; 7. DIG-Rhenen
1597 hout; 8. Paul Krüger II Rhenen
1449 hout; 9. HANNIBAL 1350 hout.
Heren B: 1. DAW 1809 hout; 2. DVR
1797 hout; 3. VOLLE NEGEN 1771 hout;
4. ONS GENOEGEN 1695 hout 5. Paul
Krüger I Rhenen 1458 hout; 6. NOP 1441
hout.
Hercfl A: 1. TUUL UMME 2092 hout;
2. DE POEDELS 2076 hout; 3. KOM
OVER DE BRUG 1959 hout; 4. JAN I
Alleen bij de
Dr. Slotemaker de Bruïneplein 9,
Telefoon 3560 - Veenendaal
Ladders en trappen v. schil
ders. elektriciens en loodgie
ters in alle lengten, direct uit
voorraad bij Zimmerman
Zn., Sandbrinkstraat 1, TeJ.
2261 te Veenendaal.
Rubberdoek grondzeilen met
kleine vlekjes. V/t2 m.f 9,50
2—2m. 12,50, 2—3 m. 16,50,
3—3 m. 19,50, 4—4 m. 27.50
Ook naar speciale maat. Ga-
zenbeeks U.S.A.-Hal, Holle-
weg 3, Veenendaal.
Mannborg orgel te koop, 3
spel, eikenkast i.z.g.st. Buurt-
laan-W. 64, Veenendaal.
Voor al uw lederen kleding
is de U.S.A.-Hal het juiste
adres. Ook voor verven en
repareren. Gazenbeeks U.S.
A.-Hal, Holleweg 3, Veenen
daal.
Huize „De Hoek", Spoorlaan,
hoek Sparrelaan. Zaalver
huur. Tel. 3557.
H. A. Sol, steunzolen, breuk
banden, corsetten enz. Zit
ting iedere donderdag van
2 tot 5 uur in apotheek Zui-
dersma, Hoofdstraat 53, Vee
nendaal.
t.m. tien woorden
Laat nu uw
oude bed,weer
als nieuw
maken door
een vakman
BIJ AFSPRAAK 'S MORGENS
HALEN 'S AVONDS WEER
THUIS
Gortstraat 39, Teleioon 2321
1920 hout; 5. RON 1879 hout; 6. DVR
1748 hout; 7. DAW 1723 hout; 8. DE
DAPPEREN 1643.
Volle negen en DAW promoveerden
naar de B-klasse. DVR en DAW pro
moveerden naar de A-klasse. Tuul Um-
me en De Poedels promoveerden naar
de hoofdklasse.
Hoofdklasse: 1. TUUL UMME Arn
hem 2029 hout; 2. DE POEDELS Arn
hem 1991 hout; 3. DE NATTE SPONS
Barneveld 1936 hout; 4. DIG Arnhem
1896 hout; 5. DIG Scherpenzeel 1971
hout; 6. EVA Rhenen 1814 hout.
Tuul Umme werd clubkampioen.
Zondagavond speelde het eerste ze
vental van „De Forellen" met één in
valler een competitiewedstrijd tegen
het Amersioortse „Sedna". Deze polo
ontmoeting vond plaats in de overdekte
aan de Kapelstraat in Hilversum, het
bad waar JanStender de scepter zwaait.
De Rhenense jongens trokken snel van
leer en Gerrit Groenen zag al heel
gauw zijn kans schoon om-in de uiter
ste rechterbovenhoek de bal in het net
te plaatsen (1-0).
„De Forellen" had daarmee de leiding
en kon zich zeer goed handhaven. Eerst
enkele seconden voordat de rust inging
kwam pas de gelijkmaker van „Sedna".
Ondanks de weinige trainingsgelegen
heid voor de Rhenense jongens was in
deze eerste helft prachtig partij gegeven
vooral als we bedenken dat „Sedna"
een binnenbadvereniging is en de ge
hele winter door naar hartelust kan
trainen.
In de tweede helft zat „De Forellen"
er nog feller op cn uit een prachtig ver
schot van Gerard Baars namen de Rhe
nense jongens opnieuw de leiding (2-1).
Langzaam maar zeker begon nu het
uithoudingsvermogen van de Grebbe-
bewoners onder zware druk te staan en
dat had tot gevolg dat de overigens pri
ma spelende Forellen-doelman Wout
Veenendaal voor de tweede maal werd
gepasseerd, na talrijke malen fantas
tisch mooi keepwerk te hebben laten
zien (2-2).
Deze gelijke stand gaf de verhouding
prima weer en zo had het eigenlijk
moeten blijven, maar door een foutieve
scheidsrechterbeslissing kreeg „Sedna"
tenslotte op goedkope wijze het win
nende doelpunt toegeschoven, zodat het
einde kwam met een 2-3 overwinning
voor de ploeg uit Amersfoort.
MET INGANG VAN 1 JANUARI 1961 ZIJN IN RENSWOUDE DE TARIEVEN
VOOR HEFFING VAN STRAATBELASTING VERHOOGD VAN 3 OP 5
VAN DE BELASTBARE OPBRENGST VAN DE ONBEBOUWDE EIGEN
DOMMEN EN VAN 6 OP 10'/. VOOR DIE VAN DE GEBOUWDE EIGEN
DOMMEN. DIT ZAL VOOR DE GEMEENTE EEN MEERDERE OPBRENGST
GEVEN VAN RUIM DRIEDUIZEND GULDEN PER JAAR
Op de rijksweg tussen Eist cn Amc-
rongen is de heer J. G. van Rhijn, oud
zeventig jaar, die in oktober van het vo
rig jaar wegens het bereiken van de pen
sioengerechtigde leeftijd zijn ambt van
notaris in de gemeente Rhenen neerlegde,
na dit van 1932 te hebben bekleed, met
zijn auto rijdende in de richting Rhenen
in volle vaart frontaal tegen een boom
gebotst.
Zwaar gewond moest hij naar het Juliana-
ziekenhuis worden vervoerd, waar hij na
aankomst overleed. Uit een ingesteld on
derzoek is gebleken, dat de heer Van
Rhijn onwel moet zijn geworden, met het
bovengenoemd noodlottig gevolg. De on
geveer half jaar oude auto was totaal
vernield.
Onder voorzitterschap van burgemeester
J. A. Hosang werkte de raad een uitge
breide agenda af. In zijn begroetings
woord herdacht de voorzitter tevens het
onlangst overleden oud-raadslid J. van
de Brandhof. De heer van de Brandhof
heeft ruim een en dertig jaren zitting ge
had in de raad van Renswoude. Spreker
schetste hem als een man van weinig
woorden maar alle zaken hadden zijn vol
le aandacht. Namens de raad betuigde hij
de familie zijn hartelijke deelneming.
Hierna werden enige ogenblikken stilte
in acht genomen.
De voorzitter deelde mede, dat door de
Gedeputeerde Staten voor het jaar 1961
geen bouwvolume is toegekend. Er wor
den echter nog pogingen gedaan om toch
nog voor volume in aanmerking te komen,
doch hierover is thans nog geen uitsluit
sel te geven.
De heer P. C. Grundmann, le ambte
naar ter secretarie, legde hierop denver-
eiste eden af voor zijn betrekking als
waarnemend secretaris. De intrekking van
de gemeenschappelijke regeling van de
begraafplaats der gemeenten Veenendaal
en Ede gelegen aan de Munnikenweg op
het voormalige grondgebied der gemeen
te Renswoude, was een hamer-formaliteit.
L.P.G.
De voorzitter zei, dat door Gedeputeerde
Staten is verzocht de bouwverordening
te wijzigen in verband met het toene
mende gebruik van propaangas als brand
stof voor motorrijtuigen. In de meeste
gemeenten is voor het oprichten van deze
zgn. LPG-tanks geen bouwvergunning no
dig. Zij vallen wel onder de Hinderwet
doch dit biedt bouw-technisch bekeken
geen voldoende veiligheidswaarborgen om
dat een vergunning ingevolge deze wet
alleen betrekking heeft op de inrichting
zelf. Door een verkeerde of niet voldoen
de constuctie, b.v. van de fundering, kan
een niet te overziene ramp ontstaan.
De heer Vermeulen was het eens met het
treffen van voorzieningen maar vond dat
burgemeester en wethouders de vrije hand
kregen bij het nemen van de beslissingen,
omdat alleen zij hebben te beslissen welke
eisen kunnen worden gesteld. Spreker had
liever gezien, dat de eisen in de bouw
verordening waren opgenomen, zodat B.
en W. een richtlijn hadden.
De voorzitter zette uiteen, dat men hier
voor niet bevreesd behoeft te zijn, want
als een bouwvergunning wordt geweigerd
er altijd beroep openstaat bij de raad. Wij
zullen dit toch in ruimere zin moeten
overlaten aan de technische dienst, aldus
spreker.
De aanvulling van bouwverordening werd
hierna zonder hoofdelijke stemming aan
genomen, evenals een subsidie van 44,
ten behoeve van de lagere landbouw
school van het U-L-G- te Rhenen.
ONBILLIJKHEID
Het hierna volgende punt, verhoging
van de straatbelasting, bracht de stemmen
in beroering. De voorzitter wees er op,
dat deze verhoging noodzakelijk is ge
worden door het tekort op de begroting.
De ministers van Binnenlandse Zaken
en Financiën geven alleen een uitkering
ter dekking van het begrotingstekort, als
voor deze belasting de heffingspercentages
zijn gebracht op 10 voor gebouwde eigen
dommen en 5 voor ongebouwde eigendom
men. De uitgaven welke voor de straten
en wegen in I960 werden gedaan bedragen
ongeveer 82.000,Een bijdrage van de
betreffende kosten werd billijk geacht.
Inkomsten met de verhoogde percen
tages bedragen ruw geschat 7.800,zo
dat deze grens zelf nog niet wordt be
naderd. Spreker meent, dat tegenover deze
lasten tocli ook weer de gemakken staan
van goed berijdbare en verlichte wegen.
De heer Zweers zag in dit soort belas
ting een grote onbillijkheid. De lasten
worden alleen gedragen door de eigenaren
van grond en gebouwen en de gebruikers
mogen niet worden belast door verhoging
van huur of pacht.
De heer Vermeulen zei alleen voor dit
voorstel te zullen stemmen omdat het ge
bonden is aan de Rijksuitkering. Onder
het zelfde motief werd deze belasting eni
ge jaren geleden ingevoerd. De gehele ge
meente profiteert van goede wegen maar
slechts een klein gedeelte van de inwoners
moet de lasten dragen. Als de Rijkswegen
belasting geheel ten goede van de wegen
werd besteed, dan waren we uit de nood
Maar de gemeenten krijgen hiervan voor
hun wegen niets. Dit is onbillijk, aldus
spreker.
De voorzitter vond de straatbelasting
ook onbillijk, maar hieraan is niets te
doen omdat het in de huidige vorm ls
vastgelegd in de gemeentewet. En de wet
kan ik niet veranderen, zei spreker. Er
zijn echter in de loop der tijd reeds veel
gemeenten in Nederland tot verhoging
van de percentages moeten overgaan.
TEGEN STEMMEN, LUIKEN DICHT
De heer Zweers vroeg: „Als de raad
tegen stemt wat gaat er dan gebeu-
rren", waarop de voorzitter ant
woordde: „Sluit u dan de luiken
van het gemeentehuis maar."
Zonder hoofdelijke stemming wordt
besloten de straatbelasting te verhogen
maar tevens om nog niet over te gaan
tot heffing van rioolbelasting.
Met zes stemmen, wethouder Wolles-
winkel was verhinderd de vergadering
bij te wonen, werd de heer M. van de
Glind tot gemeentewerkman benoemd.
De diverse vergoedingen aan Christe
lijke school en de Kleuterschool, enkele
begrotingswijzigingen en de onttrek
king van een gedeelte van de Groeper-
weg aan het openbaar verkeer, waren
een formaliteit.
Bij de rondvraag vroeg de heer Zweers
dat op twee plaatsen in de gemeente
bouwgrond te koop is. Op de Oude
Holleweg en de Kerkstraat zijn hiertoe
borden geplaatst.
De voorzitter zegt, dat dit bekend is,
doch bouwen op deze plaatsen is niet
mogelijk. Het terrein aan de Oude Hol
leweg is bestemt voor bijzondere be
bouwing en het terrein aan de Kerk
straat is niet bouwrijp, zodat in voor
komende gevallen de bouwvergunning
moet worden geweigerd.
De heer Vermeulen dringt er op aan
dat het particulier initiatief inzake het
Geboren:
THEO HENRY
zoon van
Koop Mandemaker
Bep Mandemaker-
v. d. Hoef
Cora Lyn P.O
Victoria
Australië
op vrijdag 3 maart
7.30 uur n.m.
Spreker, de heer v. d. Wil-
lik, secr. der Utrechtse
C.B.T.B. over het onder
werp: „De toekomst der
landbouw en de mogelijk
heden daarin voor het
het kleinere bedrijf".
met auto's zijn wij speciaal
ingericht
4-8 persoons auto's
disponibel
N.V. v/h Fa. Wed
Kerkewijk 91, Telef. 2845
VAN GEREEDSCHAPPEN
EN HUISHOUDELIJKE
ARTIKELEN
TE RENSWOUDE
Op vrijdag 3 maart a.s.,
n.m. 2 en 7 uur zullen in
de zaal van Café Speel
tuin „De Hof", Arnhem-
seweg 3, Renswoude. Pu
bliek om contant geld wor
den verkocht: Elektrische
handboormachines, elektr.
slijpmachines, ventilatoren,
dozen tap- en snijgereed-
schap, dop- ring- en steek-
sleutels, gereedschapkisten,
div. soorten zagen, hamers,
beitels, tangen, scharen,
schroevendraaiers, elektr.
strijkbouten, mixers, kof
fiemolens en voorts een
partij schoenen en leren
jassen te zien telkens 1 uur
voor de veiling terwül al
les tijdens de veiling wordt
getoond.
De gerechtsdeurwaarder
A. van DIJK
Joh. van Oldenbarneveld-
laan 17 - Tel. 9412
AMERSFOORT
Een RONDA-corset geeft die steun
zonder dat u het merkt.
De speciale RONDA-baleinen hinde
ren u niet en zijn zodanig van vorm
dat zij niet kunnen steken.
Gortstraat 39
Telefoon 2321
bouwen van woningen op alle mogelijke
manieren te steunen, vooral nu aan de
gemeente geen bouwvolume is toege
kend. Ook wat betreft de grondver-
kopen zal al het mogelijke moeten wor
den gedaan.
De voorzitter wijst erop, dat de aspi
rantkopers er rekening mee moeten
houden, dat zij bij aankoop van bouw
rijpe grond van particulieren, kosten
van het bouwrijp maken zullen moeten
storten in de gemeentekas.
Hierop sloot de voorzitter de verga
dering.
De crocusjes bloeien al weer en dus be
gint menige Nederlandse huisvrouw zuch
tend aan de grote schoonmaak. Kasten
worden overhoop gehaald, meubels wor
den in de was gezet cn vloeren worden
geboend. De warme maaltijd wordt in de
schooninaakgezinnen nu al heel simpel:
óf stamppot, óf bietjes, want de vrouw
des huizes die de hele schoonmaak alléén
moet opknappen, klaagt over een gebro
ken rug en kan de moed niet meer op
brengen om een feestmaal op tafel te zet
ten.
De tijd dat men nog huishoudelijke
krachten kon inschakelen, is nu eenmaal
voorbij. Slechts één mogelijkheid is er om
de schoonmaaktijd zo pijnloos en geruis
loos mogelijk te doen verlopen: namelijk
door gebruik te maken van de talloze
technische apparaten die in de winkels te
koop zijn. Voor het opdweilen van vloe
ren bijvoorbeeld is deze nieuwe super-
maid summit ideaal: de eerste mechani
sche zelfwringer, die tegen een zo lage
prijs verkocht wordt. Deze zelfwringer
dweilt snel en droogt bovendien; de spons
kan namelijk door de handle over te ha
len en zonder te hoeven drukken, uitge
wrongen worden.
Deze nieuwe supermaid met zijn sterke
plastic steel is gemakkelijk hanteerbaar,
in diverse kleuren te leveren en boven
dien gegarandeerd voor één jaar. Het ap
paraat zal op de Voorjaarsbeurs te Utrecht
bij de handel worden geïntroduceerd en
dus op zeer korte termijn in de winkels
verkrijgbaar zijn.
In verband met het feit dat de muntbiljetten van 2,50 uit de
roulatie zullen worden genomen, is onze oude, vertrouwde
Vallei-riks aan het einde van zijn bestaan. Om echter ook onze
lezers in het bedenken van een nieuwe prijs-rubriek te betrek
ken, verzoeken wij een ieder die meent een geschikt idee te
hebben, hetgeen voldoet aan de onderstaande voorwaarden, dit
in een gesloten enveloppe op te zenden aan REDACTIE „DE
VALLEI" VEENENDAAL. In de linkerbovenhoek van de enve
loppe s.v.p. vermelden „NIEUW IDEE".
De voorwaarden zijn:
1. Het idee mag niet in strijd zijn met de loterijwet.
2. De uitvoering van het idee moet, net als bij de Valleriks, be
trekking hebben op onze adverteerders.
3. Per week mag er uitsluitend één kanshebber zijn.
4. Er moet een kans aanwezig zijn dat er niet iedere week een
winnaar is. Hierdoor wordt het mogelijk dat de premie stijgt,
hetgeen voor de deelnemers aantrekkelijker wordt.
5. De prijsrubriek moet iedere vrijdag in ons blad aangekondigd
kunnen worden, terwijl de geldigheidsduur de donderdag daarop,
's middags om twaalf uur, eindigt.
Ideeën kunnen tot en met donderdag 2 maart a.s. aan bovengenoemd
adres ingezonden worden. Wij wensen onze lezers veel succes!
Redactie „DE VALLEI"