Taxi 3700 OVER SCHERMEN GESPROKEN Eerste stap naar volledig automatische landing NEDERLAND EN DE RUIMTEVAART ARAM Horlogerie Van Manen „MARINO SÖLEX-°to f395- ADVERTEREN DOET VERKOPEN Fa. W. HUIBERS BIO RHENEN De rode burcht van Iphanca C. Bolderman T.HASSELAAR UW BLAD „DE VALLEI" stérk als nylon - zacht als zijde Deze geheel nieuwe kous combineert de voordelen van nylon met de warme weelde van zijde. Een kous, zó zacht en elastisch* dat het een heel bijzondere sensatie voor U zal zijn de nyltsa -nylons te dragen. Deze werkelijke nieuwe nylons zijn zojuist door Danlon in Nederland geintroduceerd. Verkrijgbaar bij onderstaande Danlon-handelaren enige ongeschoolden N.V. HEKO SPANTEN DRAGLINE MACHINIST Deindiaanse vrouwenroof Om het naakte leven Hoogstraat 28 - Telefoon 2521 PPMFIIi,:N PERSONEEL (^d LIS OPTIEK Motorenhandel WOUT WAAYENBERG WERELDPRIMEUR VOOR K.L.M. Begin deze maand heeft de K.L.M.als eerste luchtvaartmaatschappij ter we reld, bij wijze van proef een geheel nieuw instrument in de stuurhut van een DC-8 ingebouwd, dat moet worden beschouwd als een eerste stap in de richting van een volledige automatisering van landingen. Het is de z.g. Para-Visual Di rector, die de K.L.M. alleen zal gebruiken bij oefenvluchten. Dit instrument is ontwikkeld door de Britse „Smith Aviation Division" een fabriek van vliegtuigapparatuur, die in de wereld van de luchtvaart een grote faam geniet en die in nauwe samen werking met een aantal andere fabrie ken en de „Blind Landing Experimen tal Unit", van het Britse Ministerie van Luchtvaart, de laatste jaren veel en be langrijk onderzoekingswerk heeft ver richt op het gebied van blindlandingen. De aanleiding tot de ontwikkeling van de Para-Visual Director was twee ledig. Zoals bekend maakt de burger luchtvaart bij slecht-zicht-landingen op het ogenblik gebruik van het z.g. In strument Landing System, ILS. Bij dit systeem wordt de te vliegen baan be grensd door twee radioseingebieden, waartussen de vlieger de juiste koers van vlucht veilig weet Bij de landing komt echter voor de vlieger het punt, waarop hij van instrumentvliegen moet overgaan op zichtvliegen. Dit punt nu moet hij in samenwerking met de twee de vlieger bepalen. Er bleek nu behoef te om het overganspunt instrument/ zichtvliegen te vergemakkelijken en de Para-Visual Director komt hierin tege moet. Een tweede reden was een extra controle-instrument te hebben, wan neer over een aantal jaren de volledig automatische landing een feit zal zijn. De Para-Visual Director bestaat uit een drietal ingebouwde kleine glazen staven, welke in duplo in de stuurhut worden aangebracht rond de beide stuurstoelen. Dit geschiedt dan op een dusdanige wijze, dat de beide vliegers de drie staven voortdurend in het ge zichtsveld hebben. Iedere aanwijzing van het instrument is dermate opval- BURGEMEESTERS Op desbetreffende vragen in de Twee de Kamer heeft minister Toxopeus ge antwoord, dat burgemeestersbenoemin gen niet op een politiek weegschaaltje worden gelegd, al streeft men er lan delijk naar, de politieke verhoudingen tot hun recht te doen komen. De burgemeester wordt terecht ge acht boven de politiek te staan, zoals dat populair heet. Uit zijn gedragingen moge bij voorkeur niet blijken, dat hij tot een bepaalde politieke partij be hoort. In de praktijk ontbreekt daaraan echter vaak een en ander. In het alge meen worden in onze gemeenten nog burgemeesters benoemd, die behoren tot de partij, die de sterkste of althans een der sterkste fracties in de gemeen teraad vertegenwoordigt. Ons dunkt, dat dit niet juist is. Beter ware het, indien men uitsluitend op grond van persoonlijke capaciteiten burgemeesters benoemde en dan bij voorkeur representanten van niet te sterke politieke partijen (uit: Burgerrecht) lend, dat deze direct de aandacht trekt. Binnen de drie glazen staven bevin den zich n.l. afwisselend witte en zwar te spiralen. Een staaf is horizontaal bo ven het instrumentenbord vóór de vlie ger aangebracht, dus liggende in de on derste lijn van het gezichtsveld. De bei de andere zijn op dezelfde hoogte aan de linker- en rechterzijde van de vlie ger opgesteld zodat ze een hoek maken met de middelste staaf. De Para-Visual Director reageert nu op de door het ILS uitgezonden radioseinen. Wijkt het vliegtuig nu te veel naar links af, dan lopen de zwarte ringen op de front- horizontaal naar rechts: een teken dat naar rechts moet worden gecorrigeerd. Lopen de ringen van de zijstaven naar voren, dan weet de bestuurder dat hij boven het glijpad zit en dus neerwaarts een correctie moet uitvoeren. Staan de zwarte ringen in alle drie de staven stil, dan is het toestel precies op koers. In KLM-kringen verwacht men, dat het nog ongeveer acht jaar zal duren, voordat volledige automatische landin gen in de burgerluchtvaart een usance zijn. Een van de instrumenten die dan voor controle in aanmerking komt, is de Para-Visual Director, welke samen met de flare-out computor, de precisie hoogtemeter en de automatische piloot een instrumententeam vormt, dat iede re automatische landing tot in de per fectie uitvoert. In Egeland, waar onlangs een KLM- studiegroep zich op de hoogte heeft ge steld met de stand der vorderingen op dit gebied, blijkt men nu reeds in staat met kleinere vliegtuigen complete au tomatische landingen te kunnen uitvoe ren. Een van de leden van deze studie groep, die in geen zes jaar meer een vliegtuig had bestuurd, behaalde een verbluffend resultaat toen hij door mid del van de Para-Visual Director een voorbeeldige landing maakte. Behalve dit instrument zijn er op het ogenblik nog diverse andere in ontwik keling die hetzelfde doel beogen. REVALUATIE VAN DE GULDEN. Na een zitting van de raad voor Economi sche aangelegenheden uit de minister raad heeft de minister van Financiën medegedeeld, dat de regering besloten heeft de gulden te revalueren met een overeenkomstig percentage als de Duit se mark. Foto links: De minister van Binnenlandse Zaken, Mr. E. H. Toxo peus, moest op de parkeerplaats bij de Treveszaal in Den Haag ruimte maken om zijn wagen kwijt te kunnen, oftewel „Nederland verzette de bakens". Foto rechts: Minister-President Prof. Dr. J. E. de Quay (links) en de minister van Financiën Prof. Dr. J. Zijlstra bij aan komst voor besprekingen in de Treves zaal. ny! VEENENDAAL: FA. F. v. d. BOSCH. HOOFDSTRAAT 12 FA. DE ERVEN HOOGSTR. 14-16 VEENENDAAL: Jan v. Goyenstr. 27 Telefoon 3700 Verhuur met en Dr. de Visserstr. 5 zonder chauffeur Telefoon 2949 Nieuweweg 45 Luxe wagens AMERONGEN: V.W.-busjes Pr. Irenelaan 20 Billijke prijzen RHENEN: Prima service Eikenlaan 391 Voor spoedige indiensttreding gevraagd Gunstige arbeidsvoorwaarden Aanmelden: Rijksweg 37-41 - De Klomp Ede Gevraagd voor Mobile dragline, In bezit van rijbewijs. Ervaren en zelfstandig. J. DIEPEVEEN, Grondwerken. Buurtlaan Oost 77, Telefoon 3459, Veenendaal Zaterdag 11 maart 7.30 uur. Zondag 12 maart 1.30 en 4 uur Randolph Scott. In de sensationele wild west film in cinemascope en kleuren Nancy Gates, Claude Akins. Blanke vrouwen ontvoerd door de Comachen en één man die zich tot taak stelt hen weer thuis te brengen Toegang 14 jaar Zondag 12 maart 7.30 uur Vertoning van de aangrijpende oorlogsfilm Sonja Zieman, Gunnar Müller, Erik Schuman. Moordende gebeurtenissen uit een tijd van dwaling en verwording Toegang 14 jaar My Fair Lady naar Arnhem? Al enige maanden zijn de organisa toren van de Stichting „Zomerfeesten 1961" bezig er naar te streven, de Mu sical „My Fair Lady" gedurende een week naar Arnhem te brengen. Of „My Fair Lady" inderdaad naar Arnhem komt in de daarvoor geprojec teerde week van 2 tot en met 9 juli, staat, in tegenstelling met een voorba rig bericht van een plaatselijk Arnhems blad, nog niet volstrekt vast. De technische problemen, verbonden aan het brengen van een zo gigantische show, zijn enorm. Het is mede in ver band hiermede, 'dat nog in de loop van deze week de heer W. Hofman, produk- tieleider, vergezeld van de Stage-mana ger van „My Fair Lady" de toneelacco- modatie in Arnhem in ogenschouw komt nemen. Zeer binnenkort zal het de Stichting „Zomerfeesten Arnhem 1961" mogelijk zijn om meer definitieve mededelingen te doen. CEFA GEEFT WEER FILMVOOR STELLING De Cefa-Rhenen geeft zaterdag 11 maart ingebouw „Irene" opnieuw een filmvoor stelling. Vertoond zal worden „Komt U na de eerste". Bestraling door radio-actieve stralen van voedingswaren Jaarlijks bederven duizenden kilo's eetwaren, terwijl tweederde van de wereldbevolking nog door honger ge teisterd wordt. Misschien zal de radio activiteit hierin binnen afzienbare tijd verbetering brengen. Door ze met radio actieve stralen te bestralen kan men groenten, fruit en andere waren die snel bederven, zes maal langer goed houden. Talrijke proeven in verschillende lan den hebben dit aangetoond. Een Europees informatiecentrum voor radio-actieve bestraling is kortgeleden opgericht. Ondergebracht in de lokalen van het Nationaal instituut voor nu cleaire onderzoekingen te Saclay, bij Parijs, moet dit centrum als verbinding dienen tussen de verschillende onder zoekers in de wereld. Want er zijn nog vele problemen op te lossen. Hoe sterk moet de bestraling zijn, en zal het op het menselijk organisme geen nadelige gevolgen hebben? Deze vragen zijn nog maar gedeelte lijk beantwoord. Proeven op dieren hebben aan het licht gebracht, dat er geen onmiddellijke gevolgen te bespeu ren zijn. Men is nu van plan de af stammelingen van deze dieren te onder zoeken, gedurende verschillende gene raties, hetgeen minstens twee jaren in beslag zal nemen. Vooral in Amerika is men vergevor derd. De omvang van de militaire en burgerlijke reserven waren hier aan leiding tot het initiatief. Engeland en Frankrijk hebben ook een belangrijk onderzoekcentrum. Het is gebleken dat noch de nutritieve waarde, noch het vitaminerijkdom van de eetwaren door deze bestraling aan getast worden. De dieren, die van be straalde voeding leven zijn tot nu toe kerngezond gebleven. Volgens niet- officiële bron zouden Amerikaanse vrijwilligers al bestraald fruit hebben gegeten. De geleerden blijven voorzichtig, want over de erfelijkheid in verband met de radio-activiteit is weinig be kend. Professor Terroine heeft aan de onderzoekers in de verschillende lan den strikte aanwijzingen gegeven en hen nauwkeurig uitgestippeld in welke richtingen de onderzoekingen verder moeten gaan. Te Lyon is men erin geslaagd het kiemen van aardappelen te voorkomen door radio-actieve bestraling, en met hetzelfde procédé zou men ook de wijn sneller kunnen doen verouderen. Particulier en overheidsinitiatief Den Haag (NNP) Dat ooit nog eens een sateliet of raket, figuurlijk getooid met het rood-wit-blauw, door de inktzwarte duisternis van de oneindige ruimte zal gie ren. daaraan denken alleen nog de rusteloze dromers, die zich bezighouden met het schrijven van min of meer populaire science-fiction verhalen. Het lijkt een wat al te sterke bewering, dat wij nog eens een meneer Jansens of De Wit uit Amsterdam of Nunspeet kunnen fotograferen in ruimtepak en satellietuitrusting. Hoogstens is het mogelijk, dat wij genoemde heren bestempelen als hoogvliegers of sterrenwichelaars, waarmee wij wel in ruimtetermen spreken, maar het overigens zonder ruimtevaart af kunnen. Toch voert de Nederlandse regering be sprekingen op oer-Hollands degelijke ba sis met andere landen en heeft een Ne derlands bedrijf een contract met een buitenlandse fabriek. Beiden willen ko men tot een gedeeltelijk of helemaal Ne derlandse raket. Niemand zou het rijk ervan willen betichten, dat het niet met beide benen op de grond staat. En even min de directie van de Koninklijke Ne derlandse Springstoffen fabrieken en de Artillerie-inrichting, welke laatste overi gens voornamelijk door het rijk wordt ge regeerd. Al is slechts de staartvin van een raket die in de toekomst wordt afgeschoten, van Nederlands fabrikaat dan zou dat al een flinke stijging van ons nationaal prestige betekenen. Op die staartvin doelt kenne lijk de regering. Van haar wordt verwacht dat zij over een of twee weken een uit spraak doet over een eventuele deelname aan een Europees ruimtevaartproject. Aan dit plan kunnen twaalf landen meewer ken. Of ze het alle doen is een tweede. Het omvat het lanceren van een sateliet (je) voor experimentele doeleinden. Een begin van iets, dat veel groter kan wor den. Het gehele project gaat zo'n 700 mil joen gulden kosten; waarvan moet Ne derland er twintig voor eigen rekening nemen, te betalen in vijf jaarlijkse termij nen, want afbetaling is ook in officiële (32) Onbewegelijk bleef Aram op de knieën liggen. Het gruwelijke van deze onverwachte ontdekking had hem half verdoofd. Misschien kwam het ook daardoor, dat hij het gerucht achter zich pas hoorde, toen het te laat was. In een flits zag hij de donkere gestalte achter hem, een stok of iets dergelijks in de opgeheven hand. Doch voor het tot Aram door drong, daalde het wapen suizend op zijn schedel en met een lichte kreet viel hij opzij en bleef roer loos liggen. Op datzelfde ogenblik verliet Presto op zijn tenen de ziekenkamer. Hij had gewacht tot heer Jaspo in slaap was gevallen. Doch toen werd de nieuwsgierigheid hem te machtig. Hij vond, dat hij best even kon gaan kijken, of heer Aram al iets ontdekt had. Hij sprong de trappen af en rende de gang door, naar de burchtzaal, doch toen hij bij de ingang was gekomen, bleef hij als aan de grond genageld staan. Hol en leeg lag de enorme zaal voor hem. Van zijn meester was geen spoor te be kennen. Plotseling werd de schildknaap overvallen door een hevige angst, die zich een weg baande in een schrille kreet, die door het hele gebouw galmde: „Heer Aaaaaaaram!" (Wordt vervolgd) kringen een begrip geworden. De gedachte, dat ruimtevaart alleen nut heeft voor ietwat buiten de werkelijkheid staande geleerden, voor fabrikanten, die rijke orders in de wacht willen slepen en voor miltairen, die een nog sterkere vuist tegen de vijand willen schudden, is lang zamerhand door de werkelijkheid achter haald. Satellieten beginnen belangrijk te worden voor metreologische waarnemin gen, voor navigatiedoeleinden en als com municatiemiddel. Kortom als instrument ten, die de enge kringen van het militaire hebben verlaten en nu beginnen rond te cirkelen in de wereld van meer burger lijke ideeën. Nu de eerste ontwikkelings fasen achter de rug zijn, wordt het tijd, dat ook andere landen dan Amerika en Rusland zich gaan bezighouden met wat geen idee fixe maar een idee populaire is geworden. Het land, dat de grote animator is van dit Europese ruimteprogramma is Enge land. Dat is niet te verwonderen. Enge land heeft een grote raket ontwikkeld, de door de vele (politieke) mislukkingen al legendarisch geworden Blue streak, waarvan de instandhouding ruim een miljoen gulden per week kost. Deze krachtige raket zou moeten dienen als eerste trap van de Europese satelliet raket. Een handig idee van de Engelsen, want op deze manier laten zij de anderen meebetalen in een kostbaar project, dat zij om prestigeverlies te voorkomen niet meer kunnen laten vallen. Wanneer Nederland 20 miljoen moet be talen is het duidelijk, dat we daarvoor iets terug moeten hebben. Dat kan gebeuren in de vorm van een productie-opdracht. Nederland heeft een faam op electro- nisch gebied al moet men dat de Ne derlander zelf niet vragen, want die ge loofd daar niet in en de order zou dus in deze sector terecht moeten komen. Dan moet echter zo snel mogelijk gewerkt wor den aan een behoorlijke instelling la boratoria, gezamenlijke programma's op nationaal terrein, die op de ruimte vaart is gericht. „Onze industrie is nog niet toe aan geleide projectielen. Niet dat we het niet kunnen. Van ruimtevaart we ten wij individueel genoeg af. De een prutst aan dit en de ander mod dert daaraan en hij doet dat vakkundig. Maar concentratie van kennis en ver nuft? Helaas, die ontbreekt nog." Iets dergelijks zei onlangs ir. L. E. Otto, voor zitter van de Foegin, een vereniging op electrotechnisch gebied. Een centraal on- derzoekapparaat is nodig, waarbij gedacht kan worden aan bijvoorbeeld het Natio naal Luchtvaartlaboratorium. De Nederlandse bedrijven zitten zeker niet stil. De Koninklijke Nederlandse Springstoffenfabrieken en de Artillerie inrichting hebben contact gezocht met het Franse bedrijf SEPR, het grootste Euro pese instituut, dat zich bezig houdt met de ontwikkeling van raketbrandstof. Dit con tact leidt ook tot Nederlandse invoeging bij een Europees, zij het dan particulier, geheel. Het Franse bedrijf onderhoudt nauwe zakelijke contacten met een Italiaans en een Belgisch concern, terwijl het ook in verbinding staat met wee Amerikaanse fabrieken, waaronder (Rocketdyne) North American Aviation. De SEPR heeft al een raket ontwikkeld, de Matra, een geleid projectiel, dat tegen vliegtuigen kan wor den gebruikt. De Nederlandse bedrijven zullen hier proberen tot de samenstelling van een nieuwe brandstof te komen. Daarvoor zal een proeflaboratorium worden opgericht bij Ouderkerk, thuisplaats van de Spring stoffenfabrieken. Dat er nog eens een Nederlands vlaggetje in de ruimte komt is door deze beide initiatieven een stukje werkelijkheid geworden. Waarbij we dan maar moeten onthouden, dat geduld een schone zaak ls. (Nadruk verboden). PRONTO HOEK ZWAAIPLEIN ff Bezoekt onze leerzame VERKEERS- LESSEN. Iedere maandagavond hoek Spoorlaan-Sparrenlaan WIJ LESSEN IN HOOFDZAAK IN ARN HEM ZONDER PRIJSVERHOGING Gediplomeerd instructeurs met diploma V.A.M.O.R. Wij wonen desgewenst uw examen bij. VEENENDAAL: Dr. Colijnstraat 14 Tel. 3153 Julianastraat 50 Tel. 3024 Dijkstraat 15 RHENEN: Julianastraat 44 Tel. 812 VOOR FINANCIERING VAN MOTOR VOERTUIGEN, LANDBOUWMACHINES, DRAGLINES, BULLDOZERS, ENZ. AgPlAARSRANTOOR Kerkewijk 110 - Telefoon 0 8385-2252 Veenendaal. VOOR VERHUUR VAN OPELS REKORD 1960 en 1961 VOLKSWAGENS 1960 en V.W. SAMBA-BUSJES 1961 is Uw adres: Autoverhuurbedrijf W. C. Beeremansstraat 21 Mulderslaan 40 Beatrixstraat 40 NATUURBAD »de ^.andinc) vraagt mannelijk en vrouwelijk In of extern voor seizoenarbeid. Persoonlijke aanmelding kantoor te Otterlo. Eventueel telefoon 08383 244. Ziekenfondsleden op hoorloestellen honderd gulden reductie Inlichtingen: Hoofdstraat 51 (naast de apotheek) Telefoon 3184, Veenendaal SCHOONMAAK Geen geknoei met stoffer en blik, maar laat dat 'n stofzuiger doen. Laat u technisch adviseren door Elektro Technisch In stallatie bedrijf P. H. v. Rijnstraat 6, Tel. 3216 Ook wat betreft WASMACHINES CENTRIFUGES STRIJKBOUTEN KOELKASTEN etc. SKCIAA12AAX I* CCASVtFff „BEHANC KERKEWIJK 19 TELEFOON 2646 Het toppunt van zuinigheid Het toppunt van veiligheid Het toppunt van comfort Dat is de nieuwe SoleX-oto met vol-otomatische koppe ling. Nu wegrijden zonder trappen. Komi U eens praTen met: Dr. Slotemaker de BruTnestraat 3 Veenendaal EN ALLES WAT DAARACHTER STEEKT Deflectiehoek, 59 cm beeld, 110° beeldbuis, elektronenkanon, contrastregeling en automatische werking. Het zijn slechts een paar begrippen uit de TV-techniek. Onze technicus is meester van alle geheimen achter het scherm. Zijn oordeel over Philips TV? Technisch perfect! Daarom ziet u in onze zaak een uitge breide collectie van deze TV toestellen. Wij bieden u nog meer: een vlotte bediening en service. Wilt u er alles van weten, kom dan even bij ons langs. Beeldbuis met 59 cm diam. Memomatic tu ner en extra spraak- luidspreker aan de voorzijde. Prijs f 995.- Losse onder- zetpootjes (44 cm lang) slechts f 25.- extra. ■mm-. BERGWEG 15 VEENENDAAL TELEFOON 2623 e-

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 4