1
CHOCOLADEHAGEL
1
1
iiiii!
lipf?
l|i|'
hk
SIPÉiti
t. li
DE VALLEI
lili; i iiiiii
■■Ml"
INHALEN
KRUISWOORDPUZZEL
mm
C^XocoCxcCeAa^e^j c^eureJctó^
mm
2 Y voorjaarssoep
.//ZeftJeft ati kcw^punaaA
Voor de Jeugd
Itiit
r m mm
voor slechts
ct.
FRANKFURTER WORSTJES
liiöiil
flessen FRILI
VOOR EEN GULDEN
1 pak GROENTESOEP en
1 pak VERMICELLISOEP
samen
FEUILLETON alex weissberg
111 es in nu m n r y\ wrr\ rurim n rtn
Het sprookje
van de
stukgedanste
schoentjes
Gokken maakt brokken
Voor tijdelijke bijrijders niet
altijd werkboekje nodig
Een paardje van boombast
(of raffia)
Wat men al niet uitvindt!
Zullen wij eens een kikker
tekenen?
OPGAVE NR. 86
B
hocolade puur
r/e&zlt/fe, blf Ue,boterham
y AA
K,X<1m'<ÊÈk''ÈI lirtK n
y:>u:jmMaJF «ZJ xfrl'- 'dKUVfiA aant
Deze
aanbiedingen zijn geldig van
26 april t/m 2 mei 1961.
Chocolade van de Gruyter
heeft een grote reputatie.
Puur of Melk kies wat U het
lekkerst vindt. 2 pakjes kos
ten tesamen normaal 130 ct.
DEZE WEEK:
BIJ AANKOOP VAN 4,00
2 pakjes
fe»f£
ii
A?
een complete vleesschotel bij de warme
maaltijd I Zes worstjes in een blik.
Een blik voor slechts 89 ct.
VOORDEEL 10 CT. PER BLIK
/u/ee, cprote ja»rl/e,f/e$$e*7
Frili.de bekende sinaasappel limonade gazeu<
se vraagt weer de aandacht als voordelige,
smakelijke koele familiedrank.
DUS 14 CENT GOEDKOPER
Een week voor lekkerbekken groentesoep van
52 ct. en vermicellisoep van 42 ct. tesamen
deze week voor 75 ct.
HET SNOEPJE VAN DE WEEK VOOR SLECHTS 15 ct. BIJ ELKE F. 4.00 BOODSCHAPPEN.
tie*, procent.
aJJeend&CjMjfo'
A Al
,J&§
>;*U<
610425
(32)
Allen bezwoeren mij in het buiten
land eindelijk de samenzwering van het
doodzwijgen van het lot van de Europe
se joden te doorbreken. Ik moest trach
ten de grote pers van de Geallieerden
te alarmeren. Na de vergadering nam
Kastner mij nog even apart.
Ik begrijp niet, Joel, hoe je kunt
goedvinden, dat Bandi Grosz met je
meegaat.
Dacht je, dat ik het prettig vind,
Reszö? Maar Eichmann stuurt eenvou
dig een oppasser met me mee.
Als ik erbij was -geweest, zou het
niet gebeurd zijn, maar je hebt mij
systematisch uitgeschakeld.
Hoe kun je nu toch zoiets zeggen,
Reszö? Wanneer Eichmann mij ontbiedt
kan ik toch moeilijk een lijfwacht mee
brengen. Waar het maar even mogelijk
was zijn wij steeds samen gegaan. Naar
Wisliceny, naar Krumey. Maar dit is
helemaal door Laufer en Bandi Grosz
geregeld. Zij hebben tegen Eichmann
beweerd, dat jij een vertrouwensman
van de Hongaren bent. Ik heb dat be
streden, maar ik kon er niets aan doen.
Bandi Grosz heeft dat verzonnen
en alleen al daarom had je tegen hem
scherp stelling moeten nemen. Bandi
wil alléén meereizen om zichzelf te red
den. Jij had je nooit met die onverant
woordelijke kerel moeten inlaten. Wij
hadden samen kunnen gaan.
Ik had op dat moment wel andere
zorgen.
Ik vond het gezelschap van een man
als Bandi Grosz zeker niet sympathiek,
maar het zou nog veel onaangenamer
zijn geweest, wanneer de Duitsers mij
een nazi hadden meegegeven.
De volgende middag nam ik afscheid
van mijn kinderen. De oudste was ruim
vijf jaar oud. Maar beiden voelden, dat
ik hen ging verlaten. Zij gingen voor de
auto staan en wilden het wegrijden
verhinderen. Mijn vrouw vergezelde mij
naar café Opera, waar Komoly, Szilógyi
en Kastner zaten te wachten. Na een
uurtje reed een SS-auto voor, met Kru
mey aan het stuur. Naast hem zat Bandi
Grosz. Ik omhelsde mijn vrouw en mijn
vrienden en stapte in.
Wij passeerden de grens zonder enig
oponthoud. Des avonds arriveerden wij
in Wenen. Krumey bracht ons naar ho
tel Metropol, het hoofdkwartier van de
Gestapo, en liet ons daar een kamer
wijzen, die zes bedden bevatte. Wij
mochten uitgaan, maar nooit langer dan
een uurtje. Krumey noteerde mijn per
sonalia. Grosz had een Hongaarse
dienstpas.
De volgende dag bracht Krumey mij
mijn pas. Het was een normale Duitse
reispas op naam van Eugen Brand, in
genieur uit Erfurt. De geboortedata
klopten. Hij stelde mij voor aan de SS-
commandant van Wenen, Obersturm-
führer Adolf Ebert. Toen verlangde hij
van mij dat ik het vliegbiljet voor me
zelf en voor Bandi Grosz in dollars zou
betalen. Ik had ruim 2000 dollars bij
me. Ondanks de Duitse deviezenbepa-
lingen scheen Krumey dat vanzelfspre
kend te vinden.
De volgende morgen om 5 uur bracht
Krumey ons in zijn auto naar het vlieg
veld. De controle was een farce. Noch
mijn bagage, noch mijn zakken werden
doorzocht. Men vroeg mij of ik geld bij
mij had. Op Krumeys advies zei ik neen.
Kort voor het vertrek nam Krumey
mij nog even apart. Bij de onderhande
lingen in Turkije mocht ik hem vooral
niet vergeten. Ik moest daar vertellen,
dat er in de SS niet uitsluitend mensen
als Eichmann waren, maar ook fatsoen
lijke officieren, zoals hij en Wisliceny.
Van zijn kant zou hij alles doen om de
joden te redden. Uit zijn woorden proef
de ik de angst voor de dreigende ineen
storting van het naziregime.
Herr Brand, kom gauw terug en
probeer het voor elkaar te krijgen. Wij
zullen hier ons woord houden, daar
kunt u op rekenen. Elke week gaat het
koerierstoestel van Konstantinopel naar
Wenen. Voor u beiden zijn doorlopend
twee plaatsen gereserveerd.
Wij stapten in.
Vechten tegen windmolens
Het vliegtuig maakte op de Balkan
twee tussenlandingen. Grosz demon
streerde zijn handigheid. Hij kende
iedere kleine employé op de verschil
lende vliegvelden. Hij had dezelfde
vlucht reeds meer dan een dozijn keer
gemaakt. Voor iedereen had hij een
klein geschenk of op zijn minst een
paar vriendelijke woorden. Tijdens de
vlucht zelf las hij vol aandacht een
brief van talrijke kantjes.
Dat zijn mijn geheime instructies,
verklaarde hij gewichtig. Ik moet
die uit het hoofd leren en het document
vernietigen.
Hij wilde niet zeggen wat erin stond.
Mij interesseerde het ook allerminst. Ik
dacht aan mijn opdracht.
Toen scheurde hij de brief in snip
pertjes, zeer demonstratief, om mijn
aandacht te trekken.
Vroeg in de middag landden wij op
het vliegveld van Konstantinopel. Bij
het uitstappen liet Bandi de anderen
voorgaan en keek om zich heen.
Zie je daar die auto voor het hek,
Brand? Daar staan Barlasz en Brod.
Chaim Barlasz was de hoofdgedele
geerde van de Jewish Agency in Kon
stantinopel. Grosz kende beiden van
zijn vorige bezoeken. En nu gebeurde er
iets vreemds. De beide mannen keken
in onze richting. Zij moeten Grosz her
kend hebben. Toen stapten zij in en
reden weg. (Chaim Barlasz beweert
thans, dat hij naar de stad was gereden
om mij een visum te bezorgen).
Hun vertrek verontrustte mij niet. Ik
dacht dat ik die twee in de wachtkamer
wel zou treffen. Maar het zou anders
lopen. In de wachtkamer was niemand
aanwezig om mij te begroeten. Ik werd
nerveus. Ik kon niet begrijpen waarom
er niemand gekomen was. Wij hadden
toch telegrammen gewisseld. Nu ving
een reeks merkwaardige gebeurtenissen
aan.
Aan het douaneloket bleek namelijk
dat er voor mij geen inreisvisum was
gedeponeerd. Grosz sprak met de be
ambten. Hij informeerde nogmaals of
het visum mogelijk op naam van Eugen
Brand was afgegeven. Vergeefs. Er was
geen visum, er was geen toestemming
om het land binnen te gaan. Ik was
sprakeloos. Wij hadden in Budapest
verschillende telegrammen ontvangen,
dat de vergunning klaar zou liggen. Ik
had van Wenen uit mijn pseudoniem
telegrafisch doorgegeven. Ik was ervan
overtuigd geweest, dat Chaim Weiz-
mann mij aan het hoofd van de ver
tegenwoordigers van de Sochnuth in
Konstantinopel zou komen afhalen,
maar er was niemand.
(Wordt vervolgd)
ZE ZIJN ER WEER
Wat toch is er aan de hand
In ons zogenaamde kikkerland
Dat men bijna geen ooievaars meer ziet
De vraag beantwoorden kan men niet
Wel is het zo, dat er nog wel zijn
Maar 't aantal is betrekkelijk klein
Wat inderdaad erg jammer is
En gevoeld wordt als 'n groot gemis
Aan kikkertjes mankeert het niet
In sloot en plas, alsook in 't riet
Zelfs nesten heeft de mens gebouwd
Omdat men veel van de uiver houdt
Van 'n bioloog hoorde 'k desgevraagd
Tot dusver zijn we niet geslaagd
Die teruggang aan de weet te komen
Ondanks onderzoekingen, vaak onder-
[nomen
Nu is 't zover, zij zijn er weer
Heeft men geluk soms op 'n keer
Dan kan men 'n enkeling zien of horen
Doch de kikkers kan het niet bekoren
Zij kruipen dieper in het kroos
Voelen zich angstig en ook hulpeloos
In de nabijheid van de ooievaar
Want 't betekent voor hen doodsgevaar
Heel jammer, hoort men, o zo vaak
Aan de ooievaar de schone taak
't Gebouwde nest ook te aanvaarden
En te schatten op de juiste waarde.
J. M.
stijgende uitvoer in britse
staalproduktie
In maart 1961 is in Groot Brittannië
per week gemiddeld 471.000 ton ruw
staal geproduceerd tegen 485.300 ton in
februari en 485.100 ton per week in
maart 1960. De Iron and Steel Board,
die deze cijfers bekend maakte, wijst
erop dat de teruggelopen produktie -
vergeleken met een jaar geleden -
voornamelijk in Noord en Zuid Wales
optrad, waar de staalfabrieken te lij
den hadden van een tijdelijke flauwe
vraag naar stalen platen en blik. De
totale staalproduktie in het le kwar
taal van het jaar bedroeg 6.210.000 ton.
Dit staat gelijk met het jaargemiddel
de dat, voorlopig, aan de lage kant is
van de geschatte produktie van 24 - 25
miljoen ton voor het gehele jaar 1961.
De uitvoer van staal in de eerste
twee maanden van dit jaar beliep een
gemiddelde van 259.000 ton per maand,
hetgeen in overeenstemming was met
de verwachting van een verdere stij
ging van de uitvoer boven het verbe
terde peil van het vorige jaar. De
markten die grotere hoeveelheden im
porteerden waren vele landen van het
Gemenebest en Europese landen, in het
bijzonder Nieuw Zeeland, Zweden, W-
Duitsland en Griekenland. Deze stij
ging werd gedeeltelijk teniet gedaan
door een vermindering van de uitvoer
naar Noord Amerika en China.
NIEUW MOTEL NABIJ ARNHEM
Even ten Noorden van Arnhem, juist
aan de kruising van autoweg E 36 (Utrecht
-Zevenaar) met de rijksweg Arnhem-
Apeldoorn is een nieuw motel verrezen.
Het bestaat uit een restaurant- en een
logiesgedeelte, verbonden door een per
gola. Het restaurant-gedeelte omvat een
restaurant voor 80 personen, een café voor
120 personen, een bovenzaaltje voor 80
personen en terrassen met een gezamen
lijke capaciteit van 220 personen. Het mo
tel-gedeelte heeft 14 kamers, alle voorzien
van een douche en verdeeld in 12 twee
persoonskamers en 2 vierpersoonskamers.
Een ruime parkeerplaats zal het ook
voor autobussen mogelijk maken een goed
plaatsje te vinden. Een souvenir-shop zal
in dit motel, dat de naam „Arnhem" zal
dragen, niet ontbreken. De opening van
het restaurant-gedeelte zal vandaag plaats
vinden. De officiële opening van het totale
complex volgt op 31 mei a.s.
door de
t-ti
den, waardoor de vliegen de honden,
niet meer zouden lastig vallen. En nu
heeft hij enkele chemicaliën uitgevon
den, die hij tijdens een aantal proef
nemingen met voedsel heeft vermengd
en waarvan het resultaat is, dat onge
veer 90 van de vliegen, die het wa
gen de hond lastig te vallen, zo maar
ineens dood op de grond vallen.
Sommige van de honden vinden de
smaak van deze vliegendodende che
micaliën niet lekker, maar de geleerde
rekent erop, dat als een hond maar een
maal in de week een „hondensoepje"
krijgt, waaraan de chemicaliën zijn toe
gevoegd, het beoogde resultaat al zal
worden bereikt.
B il-u
LAAGGEPRIJSDE VESTZAK RADIO
Een Britse kleine radio die in de zak of
in een handtasje kan worden meegenomen
zal weldra in het buitenland aan de markt
worden gebracht. Het toestelletje dat de
„Coronet" Transistor Six heet, is 2s/«x4s/«x
1inch. Een van de bijzonderheden van
dit toestel is dat de bedieningsknoppen
verzonken zijn, zodat het niet mogelijk is
dat het toevallig wordt ingeschakeld. Het
toestelletje heeft ook een ingebouwde an
tenne en een aansluiting voor bandopne
mingen. Het is gevat in een onbreekbaar
plastig omhulsel. De prijs is ca. 44 gulden.
Met batterij weegt het 9'/» oz. De golf-
bereiken zijn: middengolf 187—555 meter
en lange golf 1500 meter. Het heeft gedruk
te bedrading.
We hebben (gelukkig) niet allemaal
evenveel haast op dit ondermaanse.
Ware dat wel het geval, er zou alvast
een (veel omstreden) verkeersprobleem
uit de wereld geholpen zijn. Geen
touwtrekken meer over maximum- of
minimumsnelheid. Allemaal en overal
op de weg één en hetzelfde tempo. Al
lemaal in een sukkelgangetje. Of met
een pijlsnelle vaart. Of daar tussenin.
Of een beetje beneden dat „tussenin".
Of een beetje er boven. Heel aantrek
kelijk. Maar wee de minister die zou
moeten trachten met één uniforme
snelheid tout le monde en zijn vader
te contenteren
Zolang deze „utopie" niet verwezen
lijkt is heeft het nog zin zich met de
techniek van het inhalen bezig te hou
den. Goed inhalen is lang niet ieders
werk. Dat kunnen we iedere dag op
de weg constateren. Een van de fouten
bij dat inhalen is dat men er te dik
wijls te weinig ruimte voor neemt. Of
anders gezegd: er op gokt dat het nog
net kan. Wat dan - zoals met alle gok
spelletjes - op een bepaalde dag niet
goed afloopt
Toch is er een eenvoudige vuist
regel voor het berekenen van de af
stand die men voor een inhaalmanoe-
vre nodig heeft. Daar komt echt geen
hogere wiskunde aan te pas. Men ver-
menigvuldige de eigen snelheid met
I
Personen, die b(j uitzondering als „bij
rijder" meerijden op een vrachtauto val
len onder de bepalingen van het Rijtij
denbesluit. De „bijrijder" of de man die
helpt bij het laden en lossen moet dus in
het bezit zijn van een werkmap met werk
boekje of van een ontheffing van de Ar
beidsinspectie.
Hoewel in vele gevallen een ontheffing
voor deze tijdelijke bijrijders werd ver
leend, werd het een groot bezwaar geacht
dat het ontheffingsbewijs op naam werd
gesteld van een bepaalde werknemer.
Moest een andere werknemer uit het be
drijf invallen dan was deze niet in het be
zit van een ontheffingsbewijs. Mede door
dat het in vele bedrijven niet mogelijk
bleek vaste mensen aan te wijzen voor de
functie van bijrijder beviel het onthef
fingssysteem niet.
De Algemene Verladers en Eigen Ver
voerders Organisatie (EVO) heeft toen de
Staatssecretaris van Sociale Zaken ver
zocht een zodanige regeling te treffen dat
een ontheffing kan worden verleend aan
het bedrijf zonder vermelding van een
naam in de ontheffing.
De Staatssecretaris heeft nu medege
deeld dat er naar zijn mening aanleiding
bestaat een soepel standpunt in te nemen
ten aanzien van verzoeken van bedrijven
in de brandstoffen- en fouragehandel, als
mede de groothandel in levensmiddelen
en de levensmiddelenindustrie om onthef
fing van de verplichting tot het aanhou
den en invullen van een werkmap door
hulpbijrijders. In de ontheffing, welke kan
worden verleend door de Arbeidsinspectie,
zal de naam van de bijrijder niet ver
meld behoeven te worden. Wel acht de
Staatssecretaris het wenselijk een derge
lijke ontheffing te verlenen met werktijd
begrenzing.
De EVO adviseert de bedrijven, welke
nu en dan personeelsleden uit het be
drijf of losse werkkrachten aanwijzen voor
de functie van bijrijder, zich (per brief)
tot de Arbeidsinspectie te wenden.
Gebr. Grimm
(15) De prinsessen gingen ieder in een boot met hun
prins. De soldaat stapte in de boot van de jongste prinses,
terwijl hij nog altijd zijn onzichtbaarmakende mantel
droeg. „Wat vreemd", zei de prins, die de boot roeide,
„ik ben er zeker van, dat de boot veel zwaarder is dan
normaal."
„Ik weet niet wat er aan de hand is", antwoordde de
jongste prinses, „maar misschien is het warme weer wel
de schuld." Op de andere oever stond een prachtig kasteel,
waarvan alle vensters verlicht waren. Een orkest speelde
dansmuziek en toen alle prinsessen aan land waren dans
ten zij in het kasteel met hun prinsen.
(16) De onzichtbare soldaat was er ook en toen één van
de prinsessen een glas wijn omhoog hield, dronk hij de
wijn op en was zij zeer verbaasd te zien, dat zij het lege
glas in haar hand hield. De jongste prinses werd weer
bang, maar opnieuw stelde de oudste prinses haar gerust.
Zij dansten tot drie uur in de ochtend en tegen die tijd
hadden zij de zolen van haar schoenen geheel versleten,
zodat het tijd werd om naar huis te gaan. De prinsen
roeiden hun prinsessen terug over het meer en bij deze
gelegenheid stapte de soldaat in de boot van de oudste
prinses. (Wordt vervolgd)
WIE ZIJN DE JARIGEN VAN DEZE
WEEK?
26 april Dick Pest
26
M
Dick van Ingcn
27
Jan Diepeveen
27
$9
Gerrit Dinsbach
28
99
Jannie Dorgelo
30
99
Ria van Schuppen
30
Otto Takken
1
mei
Henk Davelaar
1
99
Gert van Manen
2 Corrie Verbeek
Allemaal van harte gefeliciteerd, en ik
wens jullie een hele gezellige dag
Tante Jos
ZILVERPAPIER EN CAPSULES
Ook deze keer hebben we weer volop
binnen gekregen Aart v. d. Weerd en
Henk Alberson zorgden weer voor een
volle doos. Dank je wel, jongens
Tante Jos.
Figuur a:
Van een beetje boombast of raffia of
touw, een beetje heel dunne staaldraad
en wat wol kun je heel gemakkelijk
het leuke paardje maken, dat je hier
ziet. Allereerst neem je zes stroken bast
raffia of touw van je bundeltje af en
leg dat even opzij. Van de rest maak
je een vlecht, zoals je ziet in figuur 2.
Het begin en het einde maak je met een
draadje stevig vast. Dan verdeel je de
vlecht in drieën, twee stukken van elk
ongev. 15 cm. en één eindje van wat er
dan overblijft. Om de einden van de
stukken van 15 cm. wind je gekleurde
wol. Dat worden de benen van het
paard. Het hoofd en het lichaam van
het paard maak je van het lange stuk
van de vlecht, dat je ziet in fig.2. Je
maakt de vlecht vast waar de staart
moet beginnen en dan maak je daar de
vlecht weer open, waardoor je een
prachtige staart krijgt.
In de stukjes die je voor de benen
moet gebruiken draai je een eindje
staaldraad, maar dan zo binnen in de
vlecht, dat je die draad niet meer ziet.
Dan breng je de benen op hun plaats,
zoals je ziet in fig. 3. Om het lichaam
en het hoofd wind je daarna wol, zoals
je dat ziet in de afgemaakte tekening.
Vervolgens maak je een stevige vlecht
van de zes stroken, die je uit de bundel
hebt genomen. Die vlecht wordt dan
ongev. 10 cm. lang en wordt omgebogen,
zoals je dat ziet in fig. 4. De einden
worden aan elkaar genaaid. Deze lus
bevestig je tussen het eerste en het
tweede deel van de vlecht in het hoofd
van het paard. Dat zijn de oren, die je
in de goede stand moet vastnaaien.
Figuur b:
Een Amerikaanse geleerde was bezig
aan een preparaat voor het bespuiten
van vee, waardoor de insecten uit de
buurt zouden blijven. Maar terwijl hij
aan het experimenteren was, dacht hij
dat hij misschien wel een of ander
voedsel zou kunnen maken voor hon-
Om de manen te maken wind je wol
om twee vingers. Je naait de lussen op
hun plaats, knipt ze dan open en zie
daar de prachtige manen van het paard.
Maar één ding, als je dit paardje wilt
maken voor een klein kind, dan mag je
geen staaldraad in de benen doen. In
plaats daarvan kun je de ben'n heel
stevig aan het lichaam vastnaaien of ze
wat dikker vlechten met behulp van
wat extra bast, touw of raffia.
Figuur c:
Je behoeft heus niet erg mooi te kun
nen tekenen om deze kikker op je pa-
C
B 12-41
pier te krijgen. Kijk maar naar de
lijnen, die je in het plaatje ziet en doe
precies zo en dan zul je eindigen met
die leuke kikker, die je onderaan de
tekening ziet.
HORIZONTAAL: 1. bloedgever, 5. scheepsvloer, 8. stuk geschut, 13. vet
der melk, 14. genieting, 16. ontgonnen land, 17. schijn, voorkomen. 18. tel
woord, 19. hoogste punt, 21. achting, 22. zacht, sappig, 23. stad in Letl., 24.
groente, 26. gebod. 28. bron, 29. reeks, 32. kieuw v.e. vis, 34. stad in Duitsl.,
36. jongensn., 37. stuk stof, 39. vast, stevig, 40. bundel. 41. manier van kle
derdracht, 42. wild zwijn, 44. afgelegen, 45. soort van hert, 47. snoer van
een hengel, 50. rivier in Duitsland, 52. vertegenwoordiger, 54. eenmaal,
56. oude lap, 57. biersoort, 58. levensvocht in organische lichamen, 60.
gem. in N. Brab., 61. gindse, 62. kwaad, 63. meisjesnaam, 65. voorzetsel,
67. voorzetsel. 68. deel van een boom, 71. schoorsteenzwart, 73. schrijflijn,
75. licht rijtuigje op twee wielen (Java), 76. bloem, 77. roem, 78. ge
zamenlijk verteer.
VERTICAAL: 1. spoedig, 2. melkschaap, 3. volgens de regel, 4. voorzetsel,
5. boom, 6. voegwoord, 7. hok, 9. slede, 10. ambtenaar die akten opmaakt,
11. lied, 12. troefkaart, 14. gebaar, 15. hoog bouwwerk, 18. priem, 20. dikke
boterham, 24. sneeuwschaats, 25. muzieknoot, 27. lelieachtig tuinbouw-
gewas, 28. te eniger tijd, 30. dat is, (afk. Lat.), 31. sociëteit (afk.) 33. deel
van een huis, 35. welaan, 36. kleine, uiterst fijne, haast onzichtbare ope
ning. 38. duw, 40. vruchtje, 43. muzieknoot, 44. keukengerei, 46. water in
Friesland, 48. in de regel, 49. boom, 51. muzieknoot, 52. alvorens, 53. lijst,
55. nummer (afk.), 57. voorvoegsel, 59. aarden- of metalen vaatwerk. 63.
vogel, 64. vrij, 66. buitenhaven, 67. bijwoord, 69. gravin uit het Holl. Huis,
70. middeleeuws snelzeilend koopvaardijschip, 72. voorzetsel, 74. gewicht
(afk.), 75. afkorting van Selenium.
Verschijnt als bijlage van
het streekblad „De Vallei"
onder redactie v. tante Jos
Correspondentie te richten
aan tante Jos, per adres:
Parallelweg 10 Veenendaal
Verb.Veilig Verkeer
B
^£L
INHALEN: WAT IS DAT?
Vee»! gtalen maakh uwdag
hoogshens'u wharf zwakker
of uw leven korfer
Zijn leven op hef spel zetten-om sfraks
één aufolengfe voor fe liggen
zichzelf (wie nu „kwadraat" zegt is
geweldig) en dele de uitkomst door het
verschil tussen de snelheid van de ei
gen en de (ongeveer te schatten) snel
heid van de auto, motor of scooter die
men gaat inhalen. Een voorbeeld? U
rijdt 70 km/uur, de ander 50.
Dus: 70 x 70 20 245 meter.
Nu ziet u ook, dat die afstand groter
wordt als de deler kleiner wordt. Dus
bijv. bij een snelheidsverschil van 10
km/uur is de benodigde afstand 490
meter, bij 5 km/uur 980 meter enz.
Moraal van deze (cijfer) geschiede
nis: haal alleen in bij een behoorlijk
snelheidsverschil (minstens 20 km/uur)
en overtuigt u er van dat de benodigde
afstand ook werkelijk vrij is. Want bij
het inhalen geldt meer dan ooit: gok
ken maakt brokken.
Publikatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
BLOESEMBERICHT BETUWE
A.s. weekeind zal in de Betuwe de
witte bloesem van de meikersen en de
morellen fraai contrasteren met de rose
bloesem van de vroege en de middel-
vroege appelsoorten, zoals de yellows,
de goudreinetten en de golden delicious.
De bloeiende Betuwe zal zich in de ko
mende dagen op z'n mooist tonen. De
vroege kersen, peren en pruimen zijn
in hoofdzaak uitgebloeid. Zoals bekend
vormt de toeristische Betuweroute een
goede gids voor een bloesemtocht door
n< t mooie Betuwse rivierenland. Fol
ders van deze route zijn gratis verkrijg
baar bij de V.V.V.-kantoren en de Cal-
texbenzinestations.
BOERDERIJBRANDEN FEBRUARI 1961
De hoofdinspecteur voor het Brandweer-
wezen van het ministerie van Binnen
landse Zaken deelt mede, dat in de maand
februari 1961 vijftien boerderijbranden zijn
voorgekomen, waarbij de boerderij ver
nield of zwaar beschadigd werd.
Vier van deze branden kwamen voor in
Groningen, één in Friesland, één in Dren
te, twee in Overijssel, twee in Noord
Holland, één in Zeeland,, drie in Noord-
Brabant, en één in Limburg.
De directe schade door deze branden
aangericht wordt geraamd op 636.405,
Eén van deze branden werd vermoede
lijk veroorzaakt door kafbroei, één door
spelen met vuur, één door het hangen van
een kleed bij een brandend petroleumstel,
één door een lekke schoorsteen, twee door
kortsluiting, terwijl in negen gevallen de
oorzaak onbekend bleef.
Bij deze branden kwamen twee paarden,
vijf en dertig koeien, één varken, dr}e
stuks kleinvee en 11.000 stuks pluimvee om