1 CHOCOLADEHAGEL 1 1 iiiii! lipf? l|i|' hk SIPÉiti t. li DE VALLEI lili; i iiiiii ■■Ml" INHALEN KRUISWOORDPUZZEL mm C^XocoCxcCeAa^e^j c^eureJctó^ mm 2 Y voorjaarssoep .//ZeftJeft ati kcw^punaaA Voor de Jeugd Itiit r m mm voor slechts ct. FRANKFURTER WORSTJES liiöiil flessen FRILI VOOR EEN GULDEN 1 pak GROENTESOEP en 1 pak VERMICELLISOEP samen FEUILLETON alex weissberg 111 es in nu m n r y\ wrr\ rurim n rtn Het sprookje van de stukgedanste schoentjes Gokken maakt brokken Voor tijdelijke bijrijders niet altijd werkboekje nodig Een paardje van boombast (of raffia) Wat men al niet uitvindt! Zullen wij eens een kikker tekenen? OPGAVE NR. 86 B hocolade puur r/e&zlt/fe, blf Ue,boterham y AA K,X<1m'<ÊÈk''ÈI lirtK n y:>u:jmMaJF «ZJ xfrl'- 'dKUVfiA aant Deze aanbiedingen zijn geldig van 26 april t/m 2 mei 1961. Chocolade van de Gruyter heeft een grote reputatie. Puur of Melk kies wat U het lekkerst vindt. 2 pakjes kos ten tesamen normaal 130 ct. DEZE WEEK: BIJ AANKOOP VAN 4,00 2 pakjes fe»f£ ii A? een complete vleesschotel bij de warme maaltijd I Zes worstjes in een blik. Een blik voor slechts 89 ct. VOORDEEL 10 CT. PER BLIK /u/ee, cprote ja»rl/e,f/e$$e*7 Frili.de bekende sinaasappel limonade gazeu< se vraagt weer de aandacht als voordelige, smakelijke koele familiedrank. DUS 14 CENT GOEDKOPER Een week voor lekkerbekken groentesoep van 52 ct. en vermicellisoep van 42 ct. tesamen deze week voor 75 ct. HET SNOEPJE VAN DE WEEK VOOR SLECHTS 15 ct. BIJ ELKE F. 4.00 BOODSCHAPPEN. tie*, procent. aJJeend&CjMjfo' A Al ,J&§ >;*U< 610425 (32) Allen bezwoeren mij in het buiten land eindelijk de samenzwering van het doodzwijgen van het lot van de Europe se joden te doorbreken. Ik moest trach ten de grote pers van de Geallieerden te alarmeren. Na de vergadering nam Kastner mij nog even apart. Ik begrijp niet, Joel, hoe je kunt goedvinden, dat Bandi Grosz met je meegaat. Dacht je, dat ik het prettig vind, Reszö? Maar Eichmann stuurt eenvou dig een oppasser met me mee. Als ik erbij was -geweest, zou het niet gebeurd zijn, maar je hebt mij systematisch uitgeschakeld. Hoe kun je nu toch zoiets zeggen, Reszö? Wanneer Eichmann mij ontbiedt kan ik toch moeilijk een lijfwacht mee brengen. Waar het maar even mogelijk was zijn wij steeds samen gegaan. Naar Wisliceny, naar Krumey. Maar dit is helemaal door Laufer en Bandi Grosz geregeld. Zij hebben tegen Eichmann beweerd, dat jij een vertrouwensman van de Hongaren bent. Ik heb dat be streden, maar ik kon er niets aan doen. Bandi Grosz heeft dat verzonnen en alleen al daarom had je tegen hem scherp stelling moeten nemen. Bandi wil alléén meereizen om zichzelf te red den. Jij had je nooit met die onverant woordelijke kerel moeten inlaten. Wij hadden samen kunnen gaan. Ik had op dat moment wel andere zorgen. Ik vond het gezelschap van een man als Bandi Grosz zeker niet sympathiek, maar het zou nog veel onaangenamer zijn geweest, wanneer de Duitsers mij een nazi hadden meegegeven. De volgende middag nam ik afscheid van mijn kinderen. De oudste was ruim vijf jaar oud. Maar beiden voelden, dat ik hen ging verlaten. Zij gingen voor de auto staan en wilden het wegrijden verhinderen. Mijn vrouw vergezelde mij naar café Opera, waar Komoly, Szilógyi en Kastner zaten te wachten. Na een uurtje reed een SS-auto voor, met Kru mey aan het stuur. Naast hem zat Bandi Grosz. Ik omhelsde mijn vrouw en mijn vrienden en stapte in. Wij passeerden de grens zonder enig oponthoud. Des avonds arriveerden wij in Wenen. Krumey bracht ons naar ho tel Metropol, het hoofdkwartier van de Gestapo, en liet ons daar een kamer wijzen, die zes bedden bevatte. Wij mochten uitgaan, maar nooit langer dan een uurtje. Krumey noteerde mijn per sonalia. Grosz had een Hongaarse dienstpas. De volgende dag bracht Krumey mij mijn pas. Het was een normale Duitse reispas op naam van Eugen Brand, in genieur uit Erfurt. De geboortedata klopten. Hij stelde mij voor aan de SS- commandant van Wenen, Obersturm- führer Adolf Ebert. Toen verlangde hij van mij dat ik het vliegbiljet voor me zelf en voor Bandi Grosz in dollars zou betalen. Ik had ruim 2000 dollars bij me. Ondanks de Duitse deviezenbepa- lingen scheen Krumey dat vanzelfspre kend te vinden. De volgende morgen om 5 uur bracht Krumey ons in zijn auto naar het vlieg veld. De controle was een farce. Noch mijn bagage, noch mijn zakken werden doorzocht. Men vroeg mij of ik geld bij mij had. Op Krumeys advies zei ik neen. Kort voor het vertrek nam Krumey mij nog even apart. Bij de onderhande lingen in Turkije mocht ik hem vooral niet vergeten. Ik moest daar vertellen, dat er in de SS niet uitsluitend mensen als Eichmann waren, maar ook fatsoen lijke officieren, zoals hij en Wisliceny. Van zijn kant zou hij alles doen om de joden te redden. Uit zijn woorden proef de ik de angst voor de dreigende ineen storting van het naziregime. Herr Brand, kom gauw terug en probeer het voor elkaar te krijgen. Wij zullen hier ons woord houden, daar kunt u op rekenen. Elke week gaat het koerierstoestel van Konstantinopel naar Wenen. Voor u beiden zijn doorlopend twee plaatsen gereserveerd. Wij stapten in. Vechten tegen windmolens Het vliegtuig maakte op de Balkan twee tussenlandingen. Grosz demon streerde zijn handigheid. Hij kende iedere kleine employé op de verschil lende vliegvelden. Hij had dezelfde vlucht reeds meer dan een dozijn keer gemaakt. Voor iedereen had hij een klein geschenk of op zijn minst een paar vriendelijke woorden. Tijdens de vlucht zelf las hij vol aandacht een brief van talrijke kantjes. Dat zijn mijn geheime instructies, verklaarde hij gewichtig. Ik moet die uit het hoofd leren en het document vernietigen. Hij wilde niet zeggen wat erin stond. Mij interesseerde het ook allerminst. Ik dacht aan mijn opdracht. Toen scheurde hij de brief in snip pertjes, zeer demonstratief, om mijn aandacht te trekken. Vroeg in de middag landden wij op het vliegveld van Konstantinopel. Bij het uitstappen liet Bandi de anderen voorgaan en keek om zich heen. Zie je daar die auto voor het hek, Brand? Daar staan Barlasz en Brod. Chaim Barlasz was de hoofdgedele geerde van de Jewish Agency in Kon stantinopel. Grosz kende beiden van zijn vorige bezoeken. En nu gebeurde er iets vreemds. De beide mannen keken in onze richting. Zij moeten Grosz her kend hebben. Toen stapten zij in en reden weg. (Chaim Barlasz beweert thans, dat hij naar de stad was gereden om mij een visum te bezorgen). Hun vertrek verontrustte mij niet. Ik dacht dat ik die twee in de wachtkamer wel zou treffen. Maar het zou anders lopen. In de wachtkamer was niemand aanwezig om mij te begroeten. Ik werd nerveus. Ik kon niet begrijpen waarom er niemand gekomen was. Wij hadden toch telegrammen gewisseld. Nu ving een reeks merkwaardige gebeurtenissen aan. Aan het douaneloket bleek namelijk dat er voor mij geen inreisvisum was gedeponeerd. Grosz sprak met de be ambten. Hij informeerde nogmaals of het visum mogelijk op naam van Eugen Brand was afgegeven. Vergeefs. Er was geen visum, er was geen toestemming om het land binnen te gaan. Ik was sprakeloos. Wij hadden in Budapest verschillende telegrammen ontvangen, dat de vergunning klaar zou liggen. Ik had van Wenen uit mijn pseudoniem telegrafisch doorgegeven. Ik was ervan overtuigd geweest, dat Chaim Weiz- mann mij aan het hoofd van de ver tegenwoordigers van de Sochnuth in Konstantinopel zou komen afhalen, maar er was niemand. (Wordt vervolgd) ZE ZIJN ER WEER Wat toch is er aan de hand In ons zogenaamde kikkerland Dat men bijna geen ooievaars meer ziet De vraag beantwoorden kan men niet Wel is het zo, dat er nog wel zijn Maar 't aantal is betrekkelijk klein Wat inderdaad erg jammer is En gevoeld wordt als 'n groot gemis Aan kikkertjes mankeert het niet In sloot en plas, alsook in 't riet Zelfs nesten heeft de mens gebouwd Omdat men veel van de uiver houdt Van 'n bioloog hoorde 'k desgevraagd Tot dusver zijn we niet geslaagd Die teruggang aan de weet te komen Ondanks onderzoekingen, vaak onder- [nomen Nu is 't zover, zij zijn er weer Heeft men geluk soms op 'n keer Dan kan men 'n enkeling zien of horen Doch de kikkers kan het niet bekoren Zij kruipen dieper in het kroos Voelen zich angstig en ook hulpeloos In de nabijheid van de ooievaar Want 't betekent voor hen doodsgevaar Heel jammer, hoort men, o zo vaak Aan de ooievaar de schone taak 't Gebouwde nest ook te aanvaarden En te schatten op de juiste waarde. J. M. stijgende uitvoer in britse staalproduktie In maart 1961 is in Groot Brittannië per week gemiddeld 471.000 ton ruw staal geproduceerd tegen 485.300 ton in februari en 485.100 ton per week in maart 1960. De Iron and Steel Board, die deze cijfers bekend maakte, wijst erop dat de teruggelopen produktie - vergeleken met een jaar geleden - voornamelijk in Noord en Zuid Wales optrad, waar de staalfabrieken te lij den hadden van een tijdelijke flauwe vraag naar stalen platen en blik. De totale staalproduktie in het le kwar taal van het jaar bedroeg 6.210.000 ton. Dit staat gelijk met het jaargemiddel de dat, voorlopig, aan de lage kant is van de geschatte produktie van 24 - 25 miljoen ton voor het gehele jaar 1961. De uitvoer van staal in de eerste twee maanden van dit jaar beliep een gemiddelde van 259.000 ton per maand, hetgeen in overeenstemming was met de verwachting van een verdere stij ging van de uitvoer boven het verbe terde peil van het vorige jaar. De markten die grotere hoeveelheden im porteerden waren vele landen van het Gemenebest en Europese landen, in het bijzonder Nieuw Zeeland, Zweden, W- Duitsland en Griekenland. Deze stij ging werd gedeeltelijk teniet gedaan door een vermindering van de uitvoer naar Noord Amerika en China. NIEUW MOTEL NABIJ ARNHEM Even ten Noorden van Arnhem, juist aan de kruising van autoweg E 36 (Utrecht -Zevenaar) met de rijksweg Arnhem- Apeldoorn is een nieuw motel verrezen. Het bestaat uit een restaurant- en een logiesgedeelte, verbonden door een per gola. Het restaurant-gedeelte omvat een restaurant voor 80 personen, een café voor 120 personen, een bovenzaaltje voor 80 personen en terrassen met een gezamen lijke capaciteit van 220 personen. Het mo tel-gedeelte heeft 14 kamers, alle voorzien van een douche en verdeeld in 12 twee persoonskamers en 2 vierpersoonskamers. Een ruime parkeerplaats zal het ook voor autobussen mogelijk maken een goed plaatsje te vinden. Een souvenir-shop zal in dit motel, dat de naam „Arnhem" zal dragen, niet ontbreken. De opening van het restaurant-gedeelte zal vandaag plaats vinden. De officiële opening van het totale complex volgt op 31 mei a.s. door de t-ti den, waardoor de vliegen de honden, niet meer zouden lastig vallen. En nu heeft hij enkele chemicaliën uitgevon den, die hij tijdens een aantal proef nemingen met voedsel heeft vermengd en waarvan het resultaat is, dat onge veer 90 van de vliegen, die het wa gen de hond lastig te vallen, zo maar ineens dood op de grond vallen. Sommige van de honden vinden de smaak van deze vliegendodende che micaliën niet lekker, maar de geleerde rekent erop, dat als een hond maar een maal in de week een „hondensoepje" krijgt, waaraan de chemicaliën zijn toe gevoegd, het beoogde resultaat al zal worden bereikt. B il-u LAAGGEPRIJSDE VESTZAK RADIO Een Britse kleine radio die in de zak of in een handtasje kan worden meegenomen zal weldra in het buitenland aan de markt worden gebracht. Het toestelletje dat de „Coronet" Transistor Six heet, is 2s/«x4s/«x 1inch. Een van de bijzonderheden van dit toestel is dat de bedieningsknoppen verzonken zijn, zodat het niet mogelijk is dat het toevallig wordt ingeschakeld. Het toestelletje heeft ook een ingebouwde an tenne en een aansluiting voor bandopne mingen. Het is gevat in een onbreekbaar plastig omhulsel. De prijs is ca. 44 gulden. Met batterij weegt het 9'/» oz. De golf- bereiken zijn: middengolf 187—555 meter en lange golf 1500 meter. Het heeft gedruk te bedrading. We hebben (gelukkig) niet allemaal evenveel haast op dit ondermaanse. Ware dat wel het geval, er zou alvast een (veel omstreden) verkeersprobleem uit de wereld geholpen zijn. Geen touwtrekken meer over maximum- of minimumsnelheid. Allemaal en overal op de weg één en hetzelfde tempo. Al lemaal in een sukkelgangetje. Of met een pijlsnelle vaart. Of daar tussenin. Of een beetje beneden dat „tussenin". Of een beetje er boven. Heel aantrek kelijk. Maar wee de minister die zou moeten trachten met één uniforme snelheid tout le monde en zijn vader te contenteren Zolang deze „utopie" niet verwezen lijkt is heeft het nog zin zich met de techniek van het inhalen bezig te hou den. Goed inhalen is lang niet ieders werk. Dat kunnen we iedere dag op de weg constateren. Een van de fouten bij dat inhalen is dat men er te dik wijls te weinig ruimte voor neemt. Of anders gezegd: er op gokt dat het nog net kan. Wat dan - zoals met alle gok spelletjes - op een bepaalde dag niet goed afloopt Toch is er een eenvoudige vuist regel voor het berekenen van de af stand die men voor een inhaalmanoe- vre nodig heeft. Daar komt echt geen hogere wiskunde aan te pas. Men ver- menigvuldige de eigen snelheid met I Personen, die b(j uitzondering als „bij rijder" meerijden op een vrachtauto val len onder de bepalingen van het Rijtij denbesluit. De „bijrijder" of de man die helpt bij het laden en lossen moet dus in het bezit zijn van een werkmap met werk boekje of van een ontheffing van de Ar beidsinspectie. Hoewel in vele gevallen een ontheffing voor deze tijdelijke bijrijders werd ver leend, werd het een groot bezwaar geacht dat het ontheffingsbewijs op naam werd gesteld van een bepaalde werknemer. Moest een andere werknemer uit het be drijf invallen dan was deze niet in het be zit van een ontheffingsbewijs. Mede door dat het in vele bedrijven niet mogelijk bleek vaste mensen aan te wijzen voor de functie van bijrijder beviel het onthef fingssysteem niet. De Algemene Verladers en Eigen Ver voerders Organisatie (EVO) heeft toen de Staatssecretaris van Sociale Zaken ver zocht een zodanige regeling te treffen dat een ontheffing kan worden verleend aan het bedrijf zonder vermelding van een naam in de ontheffing. De Staatssecretaris heeft nu medege deeld dat er naar zijn mening aanleiding bestaat een soepel standpunt in te nemen ten aanzien van verzoeken van bedrijven in de brandstoffen- en fouragehandel, als mede de groothandel in levensmiddelen en de levensmiddelenindustrie om onthef fing van de verplichting tot het aanhou den en invullen van een werkmap door hulpbijrijders. In de ontheffing, welke kan worden verleend door de Arbeidsinspectie, zal de naam van de bijrijder niet ver meld behoeven te worden. Wel acht de Staatssecretaris het wenselijk een derge lijke ontheffing te verlenen met werktijd begrenzing. De EVO adviseert de bedrijven, welke nu en dan personeelsleden uit het be drijf of losse werkkrachten aanwijzen voor de functie van bijrijder, zich (per brief) tot de Arbeidsinspectie te wenden. Gebr. Grimm (15) De prinsessen gingen ieder in een boot met hun prins. De soldaat stapte in de boot van de jongste prinses, terwijl hij nog altijd zijn onzichtbaarmakende mantel droeg. „Wat vreemd", zei de prins, die de boot roeide, „ik ben er zeker van, dat de boot veel zwaarder is dan normaal." „Ik weet niet wat er aan de hand is", antwoordde de jongste prinses, „maar misschien is het warme weer wel de schuld." Op de andere oever stond een prachtig kasteel, waarvan alle vensters verlicht waren. Een orkest speelde dansmuziek en toen alle prinsessen aan land waren dans ten zij in het kasteel met hun prinsen. (16) De onzichtbare soldaat was er ook en toen één van de prinsessen een glas wijn omhoog hield, dronk hij de wijn op en was zij zeer verbaasd te zien, dat zij het lege glas in haar hand hield. De jongste prinses werd weer bang, maar opnieuw stelde de oudste prinses haar gerust. Zij dansten tot drie uur in de ochtend en tegen die tijd hadden zij de zolen van haar schoenen geheel versleten, zodat het tijd werd om naar huis te gaan. De prinsen roeiden hun prinsessen terug over het meer en bij deze gelegenheid stapte de soldaat in de boot van de oudste prinses. (Wordt vervolgd) WIE ZIJN DE JARIGEN VAN DEZE WEEK? 26 april Dick Pest 26 M Dick van Ingcn 27 Jan Diepeveen 27 $9 Gerrit Dinsbach 28 99 Jannie Dorgelo 30 99 Ria van Schuppen 30 Otto Takken 1 mei Henk Davelaar 1 99 Gert van Manen 2 Corrie Verbeek Allemaal van harte gefeliciteerd, en ik wens jullie een hele gezellige dag Tante Jos ZILVERPAPIER EN CAPSULES Ook deze keer hebben we weer volop binnen gekregen Aart v. d. Weerd en Henk Alberson zorgden weer voor een volle doos. Dank je wel, jongens Tante Jos. Figuur a: Van een beetje boombast of raffia of touw, een beetje heel dunne staaldraad en wat wol kun je heel gemakkelijk het leuke paardje maken, dat je hier ziet. Allereerst neem je zes stroken bast raffia of touw van je bundeltje af en leg dat even opzij. Van de rest maak je een vlecht, zoals je ziet in figuur 2. Het begin en het einde maak je met een draadje stevig vast. Dan verdeel je de vlecht in drieën, twee stukken van elk ongev. 15 cm. en één eindje van wat er dan overblijft. Om de einden van de stukken van 15 cm. wind je gekleurde wol. Dat worden de benen van het paard. Het hoofd en het lichaam van het paard maak je van het lange stuk van de vlecht, dat je ziet in fig.2. Je maakt de vlecht vast waar de staart moet beginnen en dan maak je daar de vlecht weer open, waardoor je een prachtige staart krijgt. In de stukjes die je voor de benen moet gebruiken draai je een eindje staaldraad, maar dan zo binnen in de vlecht, dat je die draad niet meer ziet. Dan breng je de benen op hun plaats, zoals je ziet in fig. 3. Om het lichaam en het hoofd wind je daarna wol, zoals je dat ziet in de afgemaakte tekening. Vervolgens maak je een stevige vlecht van de zes stroken, die je uit de bundel hebt genomen. Die vlecht wordt dan ongev. 10 cm. lang en wordt omgebogen, zoals je dat ziet in fig. 4. De einden worden aan elkaar genaaid. Deze lus bevestig je tussen het eerste en het tweede deel van de vlecht in het hoofd van het paard. Dat zijn de oren, die je in de goede stand moet vastnaaien. Figuur b: Een Amerikaanse geleerde was bezig aan een preparaat voor het bespuiten van vee, waardoor de insecten uit de buurt zouden blijven. Maar terwijl hij aan het experimenteren was, dacht hij dat hij misschien wel een of ander voedsel zou kunnen maken voor hon- Om de manen te maken wind je wol om twee vingers. Je naait de lussen op hun plaats, knipt ze dan open en zie daar de prachtige manen van het paard. Maar één ding, als je dit paardje wilt maken voor een klein kind, dan mag je geen staaldraad in de benen doen. In plaats daarvan kun je de ben'n heel stevig aan het lichaam vastnaaien of ze wat dikker vlechten met behulp van wat extra bast, touw of raffia. Figuur c: Je behoeft heus niet erg mooi te kun nen tekenen om deze kikker op je pa- C B 12-41 pier te krijgen. Kijk maar naar de lijnen, die je in het plaatje ziet en doe precies zo en dan zul je eindigen met die leuke kikker, die je onderaan de tekening ziet. HORIZONTAAL: 1. bloedgever, 5. scheepsvloer, 8. stuk geschut, 13. vet der melk, 14. genieting, 16. ontgonnen land, 17. schijn, voorkomen. 18. tel woord, 19. hoogste punt, 21. achting, 22. zacht, sappig, 23. stad in Letl., 24. groente, 26. gebod. 28. bron, 29. reeks, 32. kieuw v.e. vis, 34. stad in Duitsl., 36. jongensn., 37. stuk stof, 39. vast, stevig, 40. bundel. 41. manier van kle derdracht, 42. wild zwijn, 44. afgelegen, 45. soort van hert, 47. snoer van een hengel, 50. rivier in Duitsland, 52. vertegenwoordiger, 54. eenmaal, 56. oude lap, 57. biersoort, 58. levensvocht in organische lichamen, 60. gem. in N. Brab., 61. gindse, 62. kwaad, 63. meisjesnaam, 65. voorzetsel, 67. voorzetsel. 68. deel van een boom, 71. schoorsteenzwart, 73. schrijflijn, 75. licht rijtuigje op twee wielen (Java), 76. bloem, 77. roem, 78. ge zamenlijk verteer. VERTICAAL: 1. spoedig, 2. melkschaap, 3. volgens de regel, 4. voorzetsel, 5. boom, 6. voegwoord, 7. hok, 9. slede, 10. ambtenaar die akten opmaakt, 11. lied, 12. troefkaart, 14. gebaar, 15. hoog bouwwerk, 18. priem, 20. dikke boterham, 24. sneeuwschaats, 25. muzieknoot, 27. lelieachtig tuinbouw- gewas, 28. te eniger tijd, 30. dat is, (afk. Lat.), 31. sociëteit (afk.) 33. deel van een huis, 35. welaan, 36. kleine, uiterst fijne, haast onzichtbare ope ning. 38. duw, 40. vruchtje, 43. muzieknoot, 44. keukengerei, 46. water in Friesland, 48. in de regel, 49. boom, 51. muzieknoot, 52. alvorens, 53. lijst, 55. nummer (afk.), 57. voorvoegsel, 59. aarden- of metalen vaatwerk. 63. vogel, 64. vrij, 66. buitenhaven, 67. bijwoord, 69. gravin uit het Holl. Huis, 70. middeleeuws snelzeilend koopvaardijschip, 72. voorzetsel, 74. gewicht (afk.), 75. afkorting van Selenium. Verschijnt als bijlage van het streekblad „De Vallei" onder redactie v. tante Jos Correspondentie te richten aan tante Jos, per adres: Parallelweg 10 Veenendaal Verb.Veilig Verkeer B ^£L INHALEN: WAT IS DAT? Vee»! gtalen maakh uwdag hoogshens'u wharf zwakker of uw leven korfer Zijn leven op hef spel zetten-om sfraks één aufolengfe voor fe liggen zichzelf (wie nu „kwadraat" zegt is geweldig) en dele de uitkomst door het verschil tussen de snelheid van de ei gen en de (ongeveer te schatten) snel heid van de auto, motor of scooter die men gaat inhalen. Een voorbeeld? U rijdt 70 km/uur, de ander 50. Dus: 70 x 70 20 245 meter. Nu ziet u ook, dat die afstand groter wordt als de deler kleiner wordt. Dus bijv. bij een snelheidsverschil van 10 km/uur is de benodigde afstand 490 meter, bij 5 km/uur 980 meter enz. Moraal van deze (cijfer) geschiede nis: haal alleen in bij een behoorlijk snelheidsverschil (minstens 20 km/uur) en overtuigt u er van dat de benodigde afstand ook werkelijk vrij is. Want bij het inhalen geldt meer dan ooit: gok ken maakt brokken. Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. BLOESEMBERICHT BETUWE A.s. weekeind zal in de Betuwe de witte bloesem van de meikersen en de morellen fraai contrasteren met de rose bloesem van de vroege en de middel- vroege appelsoorten, zoals de yellows, de goudreinetten en de golden delicious. De bloeiende Betuwe zal zich in de ko mende dagen op z'n mooist tonen. De vroege kersen, peren en pruimen zijn in hoofdzaak uitgebloeid. Zoals bekend vormt de toeristische Betuweroute een goede gids voor een bloesemtocht door n< t mooie Betuwse rivierenland. Fol ders van deze route zijn gratis verkrijg baar bij de V.V.V.-kantoren en de Cal- texbenzinestations. BOERDERIJBRANDEN FEBRUARI 1961 De hoofdinspecteur voor het Brandweer- wezen van het ministerie van Binnen landse Zaken deelt mede, dat in de maand februari 1961 vijftien boerderijbranden zijn voorgekomen, waarbij de boerderij ver nield of zwaar beschadigd werd. Vier van deze branden kwamen voor in Groningen, één in Friesland, één in Dren te, twee in Overijssel, twee in Noord Holland, één in Zeeland,, drie in Noord- Brabant, en één in Limburg. De directe schade door deze branden aangericht wordt geraamd op 636.405, Eén van deze branden werd vermoede lijk veroorzaakt door kafbroei, één door spelen met vuur, één door het hangen van een kleed bij een brandend petroleumstel, één door een lekke schoorsteen, twee door kortsluiting, terwijl in negen gevallen de oorzaak onbekend bleef. Bij deze branden kwamen twee paarden, vijf en dertig koeien, één varken, dr}e stuks kleinvee en 11.000 stuks pluimvee om

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 4