Finkenflügel
HEIN VAN SCHUPPEN
De ruimtewedloop gaat verbeten door
tvn
S0LEX-°to f395.
Arbeidskrachten
ARAM
TWEEDE BLAD „DE VALLEI"
VRIJDAG 5 MEI 1961
No. 36
Aan Russische voorsprong niets veranderd
„KLM-ZOMERDIENST 1961" (II)
lt
A. W. de H a a s
Fa. Wed.
Fa.J.A.E.v. Offeren
enige
nette
meisjes
2 LOKSTERS
GEVRAAGD
J. Diepeveen Zn.
Komt U eens praten met:
Motorenhandel
WOUT
WAAYENBERG
Schuurblaadjes
„TANTE BLANK'
REPARATIES
KUNSTGEBITTEN
Brixon Herenkleding is
het resultaat van verfijnde
smaak en gedegen vak
manschap. Zo ontstaan
kostuums met een eigen
aparte stijl. Brixon stijl!
Brixon kostuums
134.-/184.-
EURO
HERENMODE
MEISJES EN JONGENS
RECTER'S Fabrieken N.V.
BEDRIJFSLEIDER
N.V. KNOPENFABRIEK RHENEN
VAN BEEK
Sonja Henie
AUTO-DROP
Geen geknoei
T. HASSFLAAR
De rode
bureht
van
Iphanca
(N.N.P.) Na dc 89 minuten, die Joeri Alexejewitsj Gagarin doorbracht in een
nauwe ruimtecabine op een hoogte, die varieerde van honderd tot driehonderd kilo
meter, is de wereld uitgebarsten in een hysterische vreugdekreet. „De eerste mens
had de banden van de aarde verbroken en een tocht door de ruimte gemaakt". Dat)
die man een Russische majoor was, deed weinig ter zake, het was hoogstens een)
pikant detail van de louter menselijke zaak, dat wetenschap en techniek een zoveel
ste grootse overwinning hadden behaald. Terwijl de mensheid jubelde waarbij de
Moskovieten, opgezweept door een urenlang program van geestdrift en huldiging,
de nogal luidruchtige kroon spanden waren er toch gezichten, die een wat beden
kelijker uitdrukking droegen. Dat waren niet alleen Alan Shephard, John Glenn en
Virgil Grissom, de drie Amerikaanse ruimtevaarders in spé die op Cape Canaveral
hun teleurstelling zaten te verbijten, nu zU wisten, dat een Rus hen had overtroefd.
Het waren vanzelfsprekend ook de leiders van het Amerikaanse ruimtevaart-
programma.
De vlucht van de in 1934 nabij Smo
lensk geboren astronaut Joeri Gagarin
gaf duidelijk aan, dat de Sovjet-Unie nog
altijd een niet te verwaarlozen voorsprong
heeft op het gebied van de ruimtevaart.
In de hardnekkige race naar de uit
eindelijke zege heeft de Russische partij
opnieuw een etappe gewonnen. Moskou
heeft niet geaarzeld dit op alle mogelijke
manieren aan de wereld duidelijk te ma
ken. Zelfs werden de Marxistisch-Lenin-
istische stellingen op het hobbelige terrein
van de persoonsverheerlijking voor dit
bijzondere doel aan de kant gezet. Gaga
rin werd in triomf uitgeroepen tot niets
minder dan wereldheid nummer 1. Iede
re Nederlandse t.v.-kijker kon, dank zij
een prachtige prestatie van de Europeese
t.v.-stelsels, getuige zijn van het impo
sante schouwspel door een rechtstreekse
uitzending de eerste in de geschiedenis
uit Moskou.
DE AMERIKAANSE PYRAMIDE
Toch hadden de Amerikanen weinig
reden tot teleurstelling. Natuurlijk, de
eerste man in de ruimte als men daar
toe de driehonderd kilometer kan rekenen
was een Rus. Maar stond het al eigen
lijk niet vast, dat de Sovjet-Uuie met die
primeur zou gaan strijken? Tussen de
Amerikaanse en communistische ruimte
programma's ligt een hemelsbreed ver
schil. Het Russische is gericht op het be
halen van grootse prestaties, die in weten
schappelijk opzicht misschien minder be
langrijk zijn, maar in propagandistisch
zin haar weerga niet hebben. Daarentegen
bewegen de Amerikanen zich, bij wijze
van spreken, voort langs een regelmatige
golfbeweging.
Nadat in augustus van het vorig jaar
de Russen hun 5-ton zware Spoetnik-ze-
ven om de aarde lieten cirkelen en hem
daarna terugbrachten op aarde om de
honden „Strelka" en „Belka" veilig te
bergen, twijfelde niemand meer aan een
betekent nog niet, dat men een blijvende
voorsprong heeft opgebouwd. Nog deze
maand zal een tweede Rus, als men de
Russische geleerde. Blagonarov mag ge
loven, een nieuwe vlucht maken. Maar
over enkele maanden hoopt men in Ame
rika hetzelfde te doen. Dan staat men op
het gebied van de voortstuwing gelijk.
Dan moet de strijd op andere fronten
worden beslist.
En juist die fronten instrumenten,
uitrusting enz. geloven de Amerikanen
voorsprong te hebben. Hun zeer breed
programma heeft vooral aan de vele pun
ten, die naast de brandstof de ruimte
vaart beheersen, de aandacht besteed. Zij
hopen nu, dat de Russische piek in de
storm van de komende race zal afbreken
door gebrek aan een brede basis, en dat
de Amerikaanse pyramide tenslotte toch
hoger zal blijken te zijn.
spoedige lancering van de eerste mens.
Duidelijk was, dat men in Moscou be
schikte over een sterke meertrapsraket,
die de Amerikaanse Atlas-combinaties
verre overtrof.
Maar het scheppen van een sterke raket
HET TRADITIONELE EUROPA
„De Westerse wereld mag door Rus
sische ruimtevaarders niet onder de voet
worden gelopen". Dit was een van de
eerste dingen, die de Amerikaanse sena
tor Mansfield in de Ruimtevaartcommis
sie van het Amerikaanse Huis van Afge
vaardigden zei. Anfuso viegde daar nog
wat aan toe: „Ik zou willen zien, dat ons
land net als in oorlogstijd gemobiliseerd
werd. Wij zijn in oorlog".
De beide stemmen drukken duidelijk
uit, met welk een verbeten vastbera
denheid de Amerikanen van plan zijn
hun pyramide zo snel mogelijk op hoog
te te krijgen, in de meest letterlijke zin
van het woord.
De vraag is, of zij er daarbij niet ver
standig aan doen de hulp van het al
oude West-Europa in te roepen. Een
partner, die immers in tijd van oorlog
ook zou moeten samenwerken met de
Ver. Staten. Het vinden van nieuwe we
gen is niet de sterkste zijde van de
Amerikaanse geleerden. Wel van de in
ventieve Duitsers - in de laatste oorlog
hebben wij dat duidelijk bemerkt - de
vindingrijke Engelsen en de goed ont
wikkelde Fransen en Italianen. Tot nu
toe hebben de Amerikanen geen beroep
gedaan op de grote bron aan kennis en
technische ervaring, die in West-Europa
voor het aanboren ligt. Nu de wedloop
tussen de vrije wereld en Rusland ver
beten zal worden voortgezet, wordt het
ongetwijfeld tijd, dat ze dat nu einde
lijk wél doen.
DE VIJFTIEN RUSSISCHE LANCERINGEN
4101057: eerste Spoetnik, 80 kilo.
3111957: Spoetnik-2, 500 kilo. Met hondje „Leika".
15— 5—1958: Spoetnik-3, 1800 kilo.
27— 8—1958: Spoetnik-4, 1650 kilo. Met twee hondjes.
2— 1—1959: Loenik-1.
27—1959: Spoetnik-5, 200 kilo. Met hond.
13_ 9—1959: Loenik-2.
4101959: Loenik-3. Achterkant maan.
1551960: Spoetnik-6, 4000 kilo. Met pop.
19— 81960: Spoetnik-7, 5000 kilo. Met twee honden.
1—12—1960: Spoetnik-8, 5000 kilo. Met twee honden.
4— 2—1961: Spoetnik-9, 7000 kilo.
112—1961: Spoetnik-10, lanceerde Venusschip.
9— 3—1961: Spoetnik-11, 5000 kilo.
124—^1961Spoetnik-12, „Wostok", Joeri Gagarin.
RADIO NEDERLAND WERELDOMROEP. Het nieuwe gebouw van Radio Nederland Wereld Omroep aan de Bussummergrind-
weg in Hilversum nadert zijn voltooing: einds augustus of begin september hoopt men het in gebruik te stellen. Op deze
luchtfoto zien we het centrale gebouw, waar de Nederlandse- en Internationale diensten huizen, alsmede de centrale program-
madienst. De grote zijvleugels bergen de directie- en administratieve afdelingen. De kleine vleugels daarachter en de kuil aan
de kop van het gebouw worden de studio's, welke apart gefundeerd zijn om zoveel mogelijk trillingen te voorkomen. Op de
achtergrond, tussen het gebouw en de weg komt de grote koelv ijver van het airconditioning systeem. Het gebouw is een ont
werp van de architecten v. d. Broek en Bakema. („Luchtfoto A.N.P. Foto")
22 VLUCHTEN PER DAG NAAR GROOT-BRITTANNIE.
UURDIENST OP LONDEN
Het luchtnetpatroon in Europa vertoont nagenoeg geen wijziging, wel is hier en
daar de frequentie-verhoging opvallend. Zo zal op de Amsterdam-Londen lijn het
aantal diensten worden opgevoerd tot 14 per dag, welke alle ook vrijwel op het hele
uur worden uitgevoerd, zodat van een uurdienst op Londen kan worden gesproken.
Deze diensten zullen voor de ene helft door de BEA en voor de andere helft door de
KLM worden uitgevoerd. Bovendien zullen vanuit Rotterdam wekelijks 20 vluchten
naar Londen worden gemaakt. Op beide lijnen zullen deze zomer de KLM en de BEA
samen dagelijks bijna 2000 zitplaatsen per dag tussen Amsterdam, Rotterdam en)
Londen aanbieden, in beide richtingen samen.
Daarbij komt dan nog de driemaal we
kelijkse verbinding, welke de BEA in pool
met de KLM uitvoert tussen Amsterdam
en Birmingham en de dienst tussen Am
sterdam en Manchester, die van negen tot
elf vluchten per week zal worden opge
voerd. Vier hiervan zullen doorgaan naar
Dublin, Deze Manchester-Dublin diensten
worden gezamenlijk door BEA, Aer Lin-
gus en KLM gevlogen. Tenslotte is er dan
nog éénmaal per week een zgn. weekend
djenst tussen Glasgow en Amsterdam,
naast de bestaande dagelijkse KLM-ver-
binding als tussenlanding op een van de
Amsterdam-New York diensten.
Rekent men daarbij dan nog de 15 vracht
vluchten per week, welke de KLM van
Amsterdam naar Londen uitvoert, dan
komt men op een wekelijks totaal van 155
retourvluchten van Nederland naar Enge
land ofwel op een gemiddelde van 22
vluchten per dag.
VROEGE DIENSTEN IN EUROPA
Over het algemeen heeft de KLM er zo
veel mogelijk naar gestreefd om op haar
Europese lijnen, met hoge dagelijkse fre
quenties, deze zoveel mogelijk over de dag
te spreiden. Een gevolg hiervan is meer
vroege ochtend-vertrekken dan voorheen.
Dit is het geval met de meeste diensten
naar Groot Brittannië, Parijs en ook die
naar Duitsland, waar de KLM negen plaat
sen aandoet.
Ook hier is de frequentie van de diverse
diensten hoog. Frankfurt wordt 36 maal
per week aangedaan, Düsseldorf 28 maal,
Hamburg 28 maal, Bremen 20 maal, Mün-
chen 16 maal, Keulen, Stuttgart en Neu
renberg elk 14 maal en Hannover 6 maal.
PARIJS VIJF MAAL PER DAG
De dienst Amsterdam-Parijs krijgt er
een frequentie bij en zal nu vijf i.p.v. vier
maal per dag worden gevlogen. De dienst
Amsterdam-Nice, die vorig jaar driemaal
per week via Luxemburg werd gevlogen,
zal nu vier maal per week rechtstreeks
worden uitgevoerd. Luxemburg zal nu
worden opgenomen in een nieuwe vier
maal wekelijkse dienst naar Bazel. Genéve
krijgt een dagelijkse rechtstreekse verbin
ding met Amsterdam en Zürich een twee
maal dagelijkse, in samenwerking met de
Swissair.
Ook het aantal diensten naar Scandi
navië zal worden verhoogd, in samen
werking met SAS en Sabena. Kopenhagen
krijgt 24 verbindingen per week met Am
sterdam, Stockholm 16 en Oslo een dage
lijkse verbinding, driemaal via Kristian-
sand en viermaal via Stavanger.
SPANJE IN TREK
Uit toeristisch oogpunt is Spanje een be
langrijk land geworden. Bij de Nederland
se toeristen dit blijkt o.m. ook uit het
snelgroeiende ITE-vervoer is Spanje
favoriet. De KLM-verbinding met de vier
Spaanse steden, Madrid, Barcelona, Palma
de Mallorca en Las Palmas, zijn deze zo
mer aanzienlijk verbeterd. Madrid krijgt
drie verbindingen per week met Amster
dam, éénmaal op de Amsterdam-Curagao
lijn met de DC-8, en tweemaal per week
een directe verbinding met Super Con
stellations, na juli met DC-7C's. Deze ver
binding is, nu deze direct wordt uitgevoerd
en niet meer via Luxemburg en Nice, bo
vendien nog ca. 4% goedkoper.
Barcelona krijgt twee verbindingen per
week met een Viscount evenals Palma de
Mallorca. Beide diensten gaan via Nice.
Las Palmas, dat is opgenomen in de
dienst naar Monrovia, bleek reeds van de
aanvang af, toeristisch zeer aantrekkelijk
te zijn, Vanaf 1 juli zal deze stad op de
Kanarische Eilanden tweemaal per week
worden aangedaan door Electra's.
45*/. GROTERE VRACHTCAPACI
TEIT OP NEW YORK
Het luchtvrachtvervoer heeft bij de KLM
steeds een belangrijke plaats ingenomen.
Ruim 16*/» van de totale vervoersomzet
van de KLM wordt uit het vrachtvervoer
verkregen. Als luchtvrachtvervoerder
neemt de KLM onder dc luchtvaartmaat
schappijen de tweede plaats in.
Op de voornaamste vrachtroute, die tus
sen Amsterdam en New York, zal de KLM
komende zomer per richting gemiddeld
160 ton luchtvracht kunnen vervoeren. Ten
opzichte van het vorige jaar, toen in de
zomermaanden de vrachtcapaciteit rond
110 ton bedroeg, is dit een groei van on
geveer 45°/«. Deze stijging is hoofdzakelijk
een gevolg van de hoge frequentie van de
DC-8 passagiersdiensten, waarop naast een
groot aantal passagiers vier tot vijf ton
vracht vervoerd kan worden. De vracht
capaciteit op deze DC-8 diensten alleen al
bedraagt ruim 100 ton per week.
De capaciteit van de vrachtdiensten op
de Amsterdam-New York lijn neemt in
mindere mate toe, nl. 10%. Deze stijging
is een gevolg van de indienststelling van
de D C - 7 F vrachtvliegtuigen, die
in de plaats zijn gekomen van de DC-6A's
en die rond 15 ton vracht per vlucht kun
nen vervoeren. De frequentie is onveran
derd gebleven en bedraagt vier tot vijf
diensten per week. In Europa zal de KLM
voorts nog vrachtdiensten uitvoeren naar
Londen 15 maal per week, Parijs 5 maal,
Kopenhagen, in samenwerking met de
SAS, eveneens 5 maal, een aantal Duitse
stations 7 maal, Zürich 3 maal, en Linz
en Wenen éénmaal per week.
VELE CHARTERVLUCHTEN
Op chartergebied verwacht de KLM
komende zomer een grote activiteit. Tus
sen Amsterdam en New York zullen elke
week vijf tot zeven chartervluchten wor
den uitgevoerd. In totaal dus circa 200
vluchten. Voorts zijn er reeds een groot
aantal chartervluchten voor de zgn. ITE-
reizen genoteerd, voor het vervoer van
zeelieden alsmede voor het vervoer van
employé's van oliemaatschappijen naar het
Nabije Oosten. Het vorige jaar werden in
totaal rond 1200 passagiers- en vracht-
chartervluchten door de KLM uitgevoerd.
EMIGRANTENVERVOER
Emigranten, zowel uit binnen- als bui
tenland, zijn in de loop der jaren een be
langrijke vervoersgroep geworden. Het
vorige jaar werden ongeveer 23.500 Ne
derlandse emigranten naar de Verenigde
Staten, Canada, Australië, Nieuw Zeeland
en Zuid-Afrika door de lucht vervoerd.
Dit vervoer heeft hoofdzakelijk plaats
op de lijndiensten. Naar Australië tot en
met 31 juli eenmaal per week een char
tervlucht naar Sydney uitgevoerd. Na die
datum zal het emigrantenvervoer naar
Australië op de lijndienst plaats hebben,
dit als gevolg van het inzetten van de
DC-8 via de Pool naar Biak, die naar be
hoefte t.b.v. de emigranten naar Sydney
kan worden doorgetrokken.
Voor het intergovernmental Committee
for European Migration (ICEM) staan we
derom een aantal emigranten-charter
vluchten op het programma, o.a. 18 naar
Australië, 3 naar New York en 1 naar Jo
hannesburg. Bovendien zullen nog enkele
charters met emigranten worden uitge
voerd van Helsinki naar Montreal en van
Londen naar Wellington.
VOOR UW
met auto's zijn wij
SPECIAAL ingericht
4-8 pers. auto's disponibel
Tevens inlichtingen ver
krijgbaar (ook 's avonds)
Dr. Colijnstraat 47 en
J. P. C. Leinweberstraat 79
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerkewijk 91, Telef. 2845
VEENENDAAL
die de
internationale
mode op de
voet volgt.
Alleen bij
Leinweberstr. 57, Veenendaal
vraagt voor het
borduuratelier
Hoog loon - Prettige werk
kring - Vrije zaterdag -
Extra premie.
TRICOTFABRIEK
Stationsstraat 136, nabij de
Klomp. Ook 's avonds na
6 uur ter woonhuize be
schikbaar.
Het toppunt van zuinigheid
Het toppunt van veiligheid
Het toppunt van comfort
Da! is de nieuwe SoleX-oto
met voi-otcmatische koppe
ling. Nu wegrijden zonder
trappen.
Dr. Slotamakar de
BruTnestraat 3
Veenendaal
schuren de fornuisplaal
direct spieeelülank
Sneller, beter en
goedkoper!
ACHTERBERG
Jan Steenlaan 71, V'daal
Telefoon K 8385-2969
RIXON
Brixon Herenkleding is in
Veenendaal en omgeving
uitsluitend verkrijgbaar bij: HOOFDSTRAAT 81 VEENENDAAL
Voor het verpakken van geneesmiddelen kunnen
wij nog enkele
nette en actieve
plaatsen.
Gunstige arbeidsvoorwaarden.
Prettige en rustige werkzaamheden
Zaterdags vrij
■fr Desnoods ook voor halve dagen.
Aanmelden bij de portier van
Parallelweg 50 Veenendaal.
Flinke moderne meubelzaak in sterk groeiende
plaats op de Zuid-Veluwe heeft plaats voor een
dynamische
die de hele zaak moet kunnen helpen leiden,
met als hoofdtaak de verkoop en arbeidsver
deling der stoffeerders.
Brieven onder no. 1001 met opgave van gods
dienst, referenties en verlangd salaris aan het
bureau van dit blad.
Radboudweg 10, Rhenen
In onze productie-afdelingen
hebben wij nog plaats voor
enkele flinke
Reiskosten worden vergoed en bij vaste aan
stelling wordt werkkleding verstrekt. Zaterdags
vrij.
Aanmelden dagelijks aan de fabriek.
In stoffen die NU DE MODE ZIJN hebben wij een
GROTE VERSCHEIDENHEID
UW ADRES VOOR KONFEKTIE-
EN MAATKLEDING
Pr. Bernhardlaan 14 - Telefoon 3574 - Veenendaal
Deelnemer winkelweek.
de beroemde schaatsster,
die enkele tientallen jaren
geleden haar grootste tri
omfen vierde, verscheurde
onlangs woedend een be
lasting-aanslag. „Dat lucht
op" zei ze. „En nu maar
betalen". In een rol AU
TO-DROP vindt U op elke
tabletverpakking een in
teressant verhaal.
Vraag naar
van V.S. Leeuwarden.
Per rol 25 cent.
SCHOONMAAK
met stoffer en blik, maar laat
dat 'n stofzuiger doen.
Laat u technisch adviseren
door Elektro Technisch In
stallatie bedrijf
P. H. v. Rijnstraat 6, Tel. 3216
Ook wat betreft
WASMACHINES
CENTRIFUGES
STRIJKBOUTEN
KOELKASTEN etc.
(46) Over het smalle kiezelstrand zag Aram een
aantal in schaarse lompen gehulde kerels aankomen.
Falorso tilde hem van de boot en de mannen namen
hem tussen zich in. „Breng hem naar de kleine hut!"
beval hij. „Geef hem wat te drinken en te eten,
maar zorg, dat hij niet ontsnapt! Jij, Alor, laat hem
geen ogenblik alleen!" De man, die Alor genoemd
was, grijnsde als enig antwoord, en wendde zich
toen tot Aram: „Een speciale gast van de baas, hè?
Wel, het zal u bij Alor aan niets ontbreken!" Aan
het einde van het strand groeide tegen de rotsen op
een bos van laag hout en hier voerden de mannen
Aram heen. Toen zij dichterbij kwamen, ontdekte de
jonge ridder een aantal hutten tussen de bomen,
primitief gebouwde onderkomens van balken met
een rieten dak. In een van deze werd hij onzacht
naar binnen geduwd. Een bank was het enige meu
bilair, doch Alor, die met hem mee naar binnen
ging, beduidde Aram, dat hij op de hoop stro in de
hoek kon gaan liggen en zette zichzelf op de bank.
(Wordt vervolgd)