Finkenflügel HEIN VAN SCHUPPEN De ruimtewedloop gaat verbeten door tvn S0LEX-°to f395. Arbeidskrachten ARAM TWEEDE BLAD „DE VALLEI" VRIJDAG 5 MEI 1961 No. 36 Aan Russische voorsprong niets veranderd „KLM-ZOMERDIENST 1961" (II) lt A. W. de H a a s Fa. Wed. Fa.J.A.E.v. Offeren enige nette meisjes 2 LOKSTERS GEVRAAGD J. Diepeveen Zn. Komt U eens praten met: Motorenhandel WOUT WAAYENBERG Schuurblaadjes „TANTE BLANK' REPARATIES KUNSTGEBITTEN Brixon Herenkleding is het resultaat van verfijnde smaak en gedegen vak manschap. Zo ontstaan kostuums met een eigen aparte stijl. Brixon stijl! Brixon kostuums 134.-/184.- EURO HERENMODE MEISJES EN JONGENS RECTER'S Fabrieken N.V. BEDRIJFSLEIDER N.V. KNOPENFABRIEK RHENEN VAN BEEK Sonja Henie AUTO-DROP Geen geknoei T. HASSFLAAR De rode bureht van Iphanca (N.N.P.) Na dc 89 minuten, die Joeri Alexejewitsj Gagarin doorbracht in een nauwe ruimtecabine op een hoogte, die varieerde van honderd tot driehonderd kilo meter, is de wereld uitgebarsten in een hysterische vreugdekreet. „De eerste mens had de banden van de aarde verbroken en een tocht door de ruimte gemaakt". Dat) die man een Russische majoor was, deed weinig ter zake, het was hoogstens een) pikant detail van de louter menselijke zaak, dat wetenschap en techniek een zoveel ste grootse overwinning hadden behaald. Terwijl de mensheid jubelde waarbij de Moskovieten, opgezweept door een urenlang program van geestdrift en huldiging, de nogal luidruchtige kroon spanden waren er toch gezichten, die een wat beden kelijker uitdrukking droegen. Dat waren niet alleen Alan Shephard, John Glenn en Virgil Grissom, de drie Amerikaanse ruimtevaarders in spé die op Cape Canaveral hun teleurstelling zaten te verbijten, nu zU wisten, dat een Rus hen had overtroefd. Het waren vanzelfsprekend ook de leiders van het Amerikaanse ruimtevaart- programma. De vlucht van de in 1934 nabij Smo lensk geboren astronaut Joeri Gagarin gaf duidelijk aan, dat de Sovjet-Unie nog altijd een niet te verwaarlozen voorsprong heeft op het gebied van de ruimtevaart. In de hardnekkige race naar de uit eindelijke zege heeft de Russische partij opnieuw een etappe gewonnen. Moskou heeft niet geaarzeld dit op alle mogelijke manieren aan de wereld duidelijk te ma ken. Zelfs werden de Marxistisch-Lenin- istische stellingen op het hobbelige terrein van de persoonsverheerlijking voor dit bijzondere doel aan de kant gezet. Gaga rin werd in triomf uitgeroepen tot niets minder dan wereldheid nummer 1. Iede re Nederlandse t.v.-kijker kon, dank zij een prachtige prestatie van de Europeese t.v.-stelsels, getuige zijn van het impo sante schouwspel door een rechtstreekse uitzending de eerste in de geschiedenis uit Moskou. DE AMERIKAANSE PYRAMIDE Toch hadden de Amerikanen weinig reden tot teleurstelling. Natuurlijk, de eerste man in de ruimte als men daar toe de driehonderd kilometer kan rekenen was een Rus. Maar stond het al eigen lijk niet vast, dat de Sovjet-Uuie met die primeur zou gaan strijken? Tussen de Amerikaanse en communistische ruimte programma's ligt een hemelsbreed ver schil. Het Russische is gericht op het be halen van grootse prestaties, die in weten schappelijk opzicht misschien minder be langrijk zijn, maar in propagandistisch zin haar weerga niet hebben. Daarentegen bewegen de Amerikanen zich, bij wijze van spreken, voort langs een regelmatige golfbeweging. Nadat in augustus van het vorig jaar de Russen hun 5-ton zware Spoetnik-ze- ven om de aarde lieten cirkelen en hem daarna terugbrachten op aarde om de honden „Strelka" en „Belka" veilig te bergen, twijfelde niemand meer aan een betekent nog niet, dat men een blijvende voorsprong heeft opgebouwd. Nog deze maand zal een tweede Rus, als men de Russische geleerde. Blagonarov mag ge loven, een nieuwe vlucht maken. Maar over enkele maanden hoopt men in Ame rika hetzelfde te doen. Dan staat men op het gebied van de voortstuwing gelijk. Dan moet de strijd op andere fronten worden beslist. En juist die fronten instrumenten, uitrusting enz. geloven de Amerikanen voorsprong te hebben. Hun zeer breed programma heeft vooral aan de vele pun ten, die naast de brandstof de ruimte vaart beheersen, de aandacht besteed. Zij hopen nu, dat de Russische piek in de storm van de komende race zal afbreken door gebrek aan een brede basis, en dat de Amerikaanse pyramide tenslotte toch hoger zal blijken te zijn. spoedige lancering van de eerste mens. Duidelijk was, dat men in Moscou be schikte over een sterke meertrapsraket, die de Amerikaanse Atlas-combinaties verre overtrof. Maar het scheppen van een sterke raket HET TRADITIONELE EUROPA „De Westerse wereld mag door Rus sische ruimtevaarders niet onder de voet worden gelopen". Dit was een van de eerste dingen, die de Amerikaanse sena tor Mansfield in de Ruimtevaartcommis sie van het Amerikaanse Huis van Afge vaardigden zei. Anfuso viegde daar nog wat aan toe: „Ik zou willen zien, dat ons land net als in oorlogstijd gemobiliseerd werd. Wij zijn in oorlog". De beide stemmen drukken duidelijk uit, met welk een verbeten vastbera denheid de Amerikanen van plan zijn hun pyramide zo snel mogelijk op hoog te te krijgen, in de meest letterlijke zin van het woord. De vraag is, of zij er daarbij niet ver standig aan doen de hulp van het al oude West-Europa in te roepen. Een partner, die immers in tijd van oorlog ook zou moeten samenwerken met de Ver. Staten. Het vinden van nieuwe we gen is niet de sterkste zijde van de Amerikaanse geleerden. Wel van de in ventieve Duitsers - in de laatste oorlog hebben wij dat duidelijk bemerkt - de vindingrijke Engelsen en de goed ont wikkelde Fransen en Italianen. Tot nu toe hebben de Amerikanen geen beroep gedaan op de grote bron aan kennis en technische ervaring, die in West-Europa voor het aanboren ligt. Nu de wedloop tussen de vrije wereld en Rusland ver beten zal worden voortgezet, wordt het ongetwijfeld tijd, dat ze dat nu einde lijk wél doen. DE VIJFTIEN RUSSISCHE LANCERINGEN 4101057: eerste Spoetnik, 80 kilo. 3111957: Spoetnik-2, 500 kilo. Met hondje „Leika". 15— 5—1958: Spoetnik-3, 1800 kilo. 27— 8—1958: Spoetnik-4, 1650 kilo. Met twee hondjes. 2— 1—1959: Loenik-1. 27—1959: Spoetnik-5, 200 kilo. Met hond. 13_ 9—1959: Loenik-2. 4101959: Loenik-3. Achterkant maan. 1551960: Spoetnik-6, 4000 kilo. Met pop. 19— 81960: Spoetnik-7, 5000 kilo. Met twee honden. 1—12—1960: Spoetnik-8, 5000 kilo. Met twee honden. 4— 2—1961: Spoetnik-9, 7000 kilo. 112—1961: Spoetnik-10, lanceerde Venusschip. 9— 3—1961: Spoetnik-11, 5000 kilo. 124—^1961Spoetnik-12, „Wostok", Joeri Gagarin. RADIO NEDERLAND WERELDOMROEP. Het nieuwe gebouw van Radio Nederland Wereld Omroep aan de Bussummergrind- weg in Hilversum nadert zijn voltooing: einds augustus of begin september hoopt men het in gebruik te stellen. Op deze luchtfoto zien we het centrale gebouw, waar de Nederlandse- en Internationale diensten huizen, alsmede de centrale program- madienst. De grote zijvleugels bergen de directie- en administratieve afdelingen. De kleine vleugels daarachter en de kuil aan de kop van het gebouw worden de studio's, welke apart gefundeerd zijn om zoveel mogelijk trillingen te voorkomen. Op de achtergrond, tussen het gebouw en de weg komt de grote koelv ijver van het airconditioning systeem. Het gebouw is een ont werp van de architecten v. d. Broek en Bakema. („Luchtfoto A.N.P. Foto") 22 VLUCHTEN PER DAG NAAR GROOT-BRITTANNIE. UURDIENST OP LONDEN Het luchtnetpatroon in Europa vertoont nagenoeg geen wijziging, wel is hier en daar de frequentie-verhoging opvallend. Zo zal op de Amsterdam-Londen lijn het aantal diensten worden opgevoerd tot 14 per dag, welke alle ook vrijwel op het hele uur worden uitgevoerd, zodat van een uurdienst op Londen kan worden gesproken. Deze diensten zullen voor de ene helft door de BEA en voor de andere helft door de KLM worden uitgevoerd. Bovendien zullen vanuit Rotterdam wekelijks 20 vluchten naar Londen worden gemaakt. Op beide lijnen zullen deze zomer de KLM en de BEA samen dagelijks bijna 2000 zitplaatsen per dag tussen Amsterdam, Rotterdam en) Londen aanbieden, in beide richtingen samen. Daarbij komt dan nog de driemaal we kelijkse verbinding, welke de BEA in pool met de KLM uitvoert tussen Amsterdam en Birmingham en de dienst tussen Am sterdam en Manchester, die van negen tot elf vluchten per week zal worden opge voerd. Vier hiervan zullen doorgaan naar Dublin, Deze Manchester-Dublin diensten worden gezamenlijk door BEA, Aer Lin- gus en KLM gevlogen. Tenslotte is er dan nog éénmaal per week een zgn. weekend djenst tussen Glasgow en Amsterdam, naast de bestaande dagelijkse KLM-ver- binding als tussenlanding op een van de Amsterdam-New York diensten. Rekent men daarbij dan nog de 15 vracht vluchten per week, welke de KLM van Amsterdam naar Londen uitvoert, dan komt men op een wekelijks totaal van 155 retourvluchten van Nederland naar Enge land ofwel op een gemiddelde van 22 vluchten per dag. VROEGE DIENSTEN IN EUROPA Over het algemeen heeft de KLM er zo veel mogelijk naar gestreefd om op haar Europese lijnen, met hoge dagelijkse fre quenties, deze zoveel mogelijk over de dag te spreiden. Een gevolg hiervan is meer vroege ochtend-vertrekken dan voorheen. Dit is het geval met de meeste diensten naar Groot Brittannië, Parijs en ook die naar Duitsland, waar de KLM negen plaat sen aandoet. Ook hier is de frequentie van de diverse diensten hoog. Frankfurt wordt 36 maal per week aangedaan, Düsseldorf 28 maal, Hamburg 28 maal, Bremen 20 maal, Mün- chen 16 maal, Keulen, Stuttgart en Neu renberg elk 14 maal en Hannover 6 maal. PARIJS VIJF MAAL PER DAG De dienst Amsterdam-Parijs krijgt er een frequentie bij en zal nu vijf i.p.v. vier maal per dag worden gevlogen. De dienst Amsterdam-Nice, die vorig jaar driemaal per week via Luxemburg werd gevlogen, zal nu vier maal per week rechtstreeks worden uitgevoerd. Luxemburg zal nu worden opgenomen in een nieuwe vier maal wekelijkse dienst naar Bazel. Genéve krijgt een dagelijkse rechtstreekse verbin ding met Amsterdam en Zürich een twee maal dagelijkse, in samenwerking met de Swissair. Ook het aantal diensten naar Scandi navië zal worden verhoogd, in samen werking met SAS en Sabena. Kopenhagen krijgt 24 verbindingen per week met Am sterdam, Stockholm 16 en Oslo een dage lijkse verbinding, driemaal via Kristian- sand en viermaal via Stavanger. SPANJE IN TREK Uit toeristisch oogpunt is Spanje een be langrijk land geworden. Bij de Nederland se toeristen dit blijkt o.m. ook uit het snelgroeiende ITE-vervoer is Spanje favoriet. De KLM-verbinding met de vier Spaanse steden, Madrid, Barcelona, Palma de Mallorca en Las Palmas, zijn deze zo mer aanzienlijk verbeterd. Madrid krijgt drie verbindingen per week met Amster dam, éénmaal op de Amsterdam-Curagao lijn met de DC-8, en tweemaal per week een directe verbinding met Super Con stellations, na juli met DC-7C's. Deze ver binding is, nu deze direct wordt uitgevoerd en niet meer via Luxemburg en Nice, bo vendien nog ca. 4% goedkoper. Barcelona krijgt twee verbindingen per week met een Viscount evenals Palma de Mallorca. Beide diensten gaan via Nice. Las Palmas, dat is opgenomen in de dienst naar Monrovia, bleek reeds van de aanvang af, toeristisch zeer aantrekkelijk te zijn, Vanaf 1 juli zal deze stad op de Kanarische Eilanden tweemaal per week worden aangedaan door Electra's. 45*/. GROTERE VRACHTCAPACI TEIT OP NEW YORK Het luchtvrachtvervoer heeft bij de KLM steeds een belangrijke plaats ingenomen. Ruim 16*/» van de totale vervoersomzet van de KLM wordt uit het vrachtvervoer verkregen. Als luchtvrachtvervoerder neemt de KLM onder dc luchtvaartmaat schappijen de tweede plaats in. Op de voornaamste vrachtroute, die tus sen Amsterdam en New York, zal de KLM komende zomer per richting gemiddeld 160 ton luchtvracht kunnen vervoeren. Ten opzichte van het vorige jaar, toen in de zomermaanden de vrachtcapaciteit rond 110 ton bedroeg, is dit een groei van on geveer 45°/«. Deze stijging is hoofdzakelijk een gevolg van de hoge frequentie van de DC-8 passagiersdiensten, waarop naast een groot aantal passagiers vier tot vijf ton vracht vervoerd kan worden. De vracht capaciteit op deze DC-8 diensten alleen al bedraagt ruim 100 ton per week. De capaciteit van de vrachtdiensten op de Amsterdam-New York lijn neemt in mindere mate toe, nl. 10%. Deze stijging is een gevolg van de indienststelling van de D C - 7 F vrachtvliegtuigen, die in de plaats zijn gekomen van de DC-6A's en die rond 15 ton vracht per vlucht kun nen vervoeren. De frequentie is onveran derd gebleven en bedraagt vier tot vijf diensten per week. In Europa zal de KLM voorts nog vrachtdiensten uitvoeren naar Londen 15 maal per week, Parijs 5 maal, Kopenhagen, in samenwerking met de SAS, eveneens 5 maal, een aantal Duitse stations 7 maal, Zürich 3 maal, en Linz en Wenen éénmaal per week. VELE CHARTERVLUCHTEN Op chartergebied verwacht de KLM komende zomer een grote activiteit. Tus sen Amsterdam en New York zullen elke week vijf tot zeven chartervluchten wor den uitgevoerd. In totaal dus circa 200 vluchten. Voorts zijn er reeds een groot aantal chartervluchten voor de zgn. ITE- reizen genoteerd, voor het vervoer van zeelieden alsmede voor het vervoer van employé's van oliemaatschappijen naar het Nabije Oosten. Het vorige jaar werden in totaal rond 1200 passagiers- en vracht- chartervluchten door de KLM uitgevoerd. EMIGRANTENVERVOER Emigranten, zowel uit binnen- als bui tenland, zijn in de loop der jaren een be langrijke vervoersgroep geworden. Het vorige jaar werden ongeveer 23.500 Ne derlandse emigranten naar de Verenigde Staten, Canada, Australië, Nieuw Zeeland en Zuid-Afrika door de lucht vervoerd. Dit vervoer heeft hoofdzakelijk plaats op de lijndiensten. Naar Australië tot en met 31 juli eenmaal per week een char tervlucht naar Sydney uitgevoerd. Na die datum zal het emigrantenvervoer naar Australië op de lijndienst plaats hebben, dit als gevolg van het inzetten van de DC-8 via de Pool naar Biak, die naar be hoefte t.b.v. de emigranten naar Sydney kan worden doorgetrokken. Voor het intergovernmental Committee for European Migration (ICEM) staan we derom een aantal emigranten-charter vluchten op het programma, o.a. 18 naar Australië, 3 naar New York en 1 naar Jo hannesburg. Bovendien zullen nog enkele charters met emigranten worden uitge voerd van Helsinki naar Montreal en van Londen naar Wellington. VOOR UW met auto's zijn wij SPECIAAL ingericht 4-8 pers. auto's disponibel Tevens inlichtingen ver krijgbaar (ook 's avonds) Dr. Colijnstraat 47 en J. P. C. Leinweberstraat 79 N.V. v/h Fa. Wed. Kerkewijk 91, Telef. 2845 VEENENDAAL die de internationale mode op de voet volgt. Alleen bij Leinweberstr. 57, Veenendaal vraagt voor het borduuratelier Hoog loon - Prettige werk kring - Vrije zaterdag - Extra premie. TRICOTFABRIEK Stationsstraat 136, nabij de Klomp. Ook 's avonds na 6 uur ter woonhuize be schikbaar. Het toppunt van zuinigheid Het toppunt van veiligheid Het toppunt van comfort Da! is de nieuwe SoleX-oto met voi-otcmatische koppe ling. Nu wegrijden zonder trappen. Dr. Slotamakar de BruTnestraat 3 Veenendaal schuren de fornuisplaal direct spieeelülank Sneller, beter en goedkoper! ACHTERBERG Jan Steenlaan 71, V'daal Telefoon K 8385-2969 RIXON Brixon Herenkleding is in Veenendaal en omgeving uitsluitend verkrijgbaar bij: HOOFDSTRAAT 81 VEENENDAAL Voor het verpakken van geneesmiddelen kunnen wij nog enkele nette en actieve plaatsen. Gunstige arbeidsvoorwaarden. Prettige en rustige werkzaamheden Zaterdags vrij ■fr Desnoods ook voor halve dagen. Aanmelden bij de portier van Parallelweg 50 Veenendaal. Flinke moderne meubelzaak in sterk groeiende plaats op de Zuid-Veluwe heeft plaats voor een dynamische die de hele zaak moet kunnen helpen leiden, met als hoofdtaak de verkoop en arbeidsver deling der stoffeerders. Brieven onder no. 1001 met opgave van gods dienst, referenties en verlangd salaris aan het bureau van dit blad. Radboudweg 10, Rhenen In onze productie-afdelingen hebben wij nog plaats voor enkele flinke Reiskosten worden vergoed en bij vaste aan stelling wordt werkkleding verstrekt. Zaterdags vrij. Aanmelden dagelijks aan de fabriek. In stoffen die NU DE MODE ZIJN hebben wij een GROTE VERSCHEIDENHEID UW ADRES VOOR KONFEKTIE- EN MAATKLEDING Pr. Bernhardlaan 14 - Telefoon 3574 - Veenendaal Deelnemer winkelweek. de beroemde schaatsster, die enkele tientallen jaren geleden haar grootste tri omfen vierde, verscheurde onlangs woedend een be lasting-aanslag. „Dat lucht op" zei ze. „En nu maar betalen". In een rol AU TO-DROP vindt U op elke tabletverpakking een in teressant verhaal. Vraag naar van V.S. Leeuwarden. Per rol 25 cent. SCHOONMAAK met stoffer en blik, maar laat dat 'n stofzuiger doen. Laat u technisch adviseren door Elektro Technisch In stallatie bedrijf P. H. v. Rijnstraat 6, Tel. 3216 Ook wat betreft WASMACHINES CENTRIFUGES STRIJKBOUTEN KOELKASTEN etc. (46) Over het smalle kiezelstrand zag Aram een aantal in schaarse lompen gehulde kerels aankomen. Falorso tilde hem van de boot en de mannen namen hem tussen zich in. „Breng hem naar de kleine hut!" beval hij. „Geef hem wat te drinken en te eten, maar zorg, dat hij niet ontsnapt! Jij, Alor, laat hem geen ogenblik alleen!" De man, die Alor genoemd was, grijnsde als enig antwoord, en wendde zich toen tot Aram: „Een speciale gast van de baas, hè? Wel, het zal u bij Alor aan niets ontbreken!" Aan het einde van het strand groeide tegen de rotsen op een bos van laag hout en hier voerden de mannen Aram heen. Toen zij dichterbij kwamen, ontdekte de jonge ridder een aantal hutten tussen de bomen, primitief gebouwde onderkomens van balken met een rieten dak. In een van deze werd hij onzacht naar binnen geduwd. Een bank was het enige meu bilair, doch Alor, die met hem mee naar binnen ging, beduidde Aram, dat hij op de hoop stro in de hoek kon gaan liggen en zette zichzelf op de bank. (Wordt vervolgd)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 3