Grote
nationale
motorcross
VEENENDAAL
VEENENDAAL
VEENENDAAL
VEENENDAAL
Bel op
VEENENDAAL
Aansprakelijkheid van de automobilist voor
zijn kosteloos meerijdende passagiers
PINKSTERDRIE"
DE OPEL REKORD 1500
Laat met pinksteren uw
Aparte sjaal
Mooie tas extra voordelig
Oersterke paraplu
Diverse leuke handschoe-
Een grote keuze van deze
LA MODE
firma G. H. van Leeuwen
H00FDSTB.9I - VEENENDRRL
BIORHENEN
Derde dag bestemd voor volksvermaak
pakje of mantel extra
mooi zijn met een hoed
NEN vanaf 1,98
artikelen die wij u gaar
ne tonen.
Het adres voor de vrouw
2e Pinksterdag
te Veenendaal
Jan Clynck
Gebr. Dirkx
Hartelman
Griekspoor
en anderen
BATAVUS
REIN
BATAVUS
GORTSTR.J TEL 2456
VEENENDAALH
Na de extra avonden tijdens de winkel
week heeft het personeel gevraagd om een
VRIJE ZATERDAGMIDDAG
VOOR PINKSTEREN
Wilt U dus uw inkopen voor half één doen?
Bij voorbaat dank.
SINTELS te koop
EXPEDITIEBEDRIJF - G. VAN LAGEN
Batavus&Bato
RIJWIELEN
REIN
60R15TR.MIL 2156
VEENENDRRL
Chocolaterie „Lido"
munt uit door
KWALITEIT
0Uocolaterie flLido"
G0RT5TR.I TEL 2456
VEENENDAAL
BATAVUS
o 80 Suocr Spurt
«GORTSTR.J TEL 2456
VEENENDAAL
08387-250-550
GARAGE
DE KLOMP
BEPINI
G0RT5TR.MIL 2156
VEENENDRRL
P-
Ijl
VOOR SCHURKEN GEEN
GENADE
OP GLAD IJS
ANGST
DE BRUIDEN VAN
DRACULA
Degene, die zich schuldig heeft gemaakt aan een onrechtmatige daad, is verplicht
de daardoor ontstane schade te vergoeden. Deze algemene in ons Burgeljjk Wetboek
verankerde rechtsregel is ook van toepassing op de automobilist, wanneer deze een
verkeersfout begaat, welke ten gevolge heeft, dat zyn passagier schade lydt. De
automobilist is dus verantwoordelijk voor lifters, familieleden, vrienden of kennissen,
die hy gratis laat meerijden. Door de diensten, welke de automobilist belangeloos
aan zijn passagiers verleent, neemt hy dus een extra risico op zich. Wanneer er een
ongeluk gebeurt, dat aan de schuld van de automobilist te wijten is, kunnen de
passagiers hem aanspreken voor ziekenhuiskosten, gederfde inkomsten of andere
schadeposten.
NIET ALLEEN AANSPRAKELIJK
VOOR GROVE SCHULD
Iemand wilde voor een zakenbezoek per
auto van Zwolle naar Hoogezand rijden.
Daar hij zelf niet kon chaufferen, riep hij
de hulp in van een vriend. Deze huurde
een auto en verzekerde zich tegen wette
lijke aansprakelijkheid. Van de verhuurder
kreeg de vriend nog de waarschuwing mee
niet te hard te rijden, omdat de achterban
den van de auto glad waren afgesleten. De
huurprijs werd door de zakenman be
taald.
Op de heentocht reed de vriend in de
gemeente Gieten op een weg met een
enigszins rond profiel. Tengevolge van
natte sneeuw was de weg glad. De auto
maakte enige slipbewegingen, doch de be
stuurder bleef doorrijden met de snelheid
van op zijn minst 50 km per uur. Tenslotte
slipte de auto en reed tegen een boom,
waardoor de zakenman ernstig werd ge
wond en grote schade leed. De bestuurder
werd strafrechtelijk vervolgd en veroor
deeld.
Vervolgens vorderde de zakenman voor
de rechtbank te Zwolle vergoeding van de
geleden schade. De autobestuurder ver
weerde zich door aan te voeren, dat een
automobilist jegens zijn kosteloos meerij
dende passagier slechts aansprakelijk zou
zijn, indien het ongeval aan zijn grove
schuld te wijten was.
De rechtbank liet in het midden, of in
dit geval wel van kosteloos meerijden kon
worden gesproken, daar de huurprijs voor
de auto door de zakenman was betaald.
Maar afgezien van de vraag, of het ver
voer al dan niet kosteloos geschiedde, was
de rechtbank in het algemeen van oordeel,
dat van een automobilist, die passagiers
vervoert, een grotere mate van voorzich
tigheid mag worden geëist dan wanneer
hij zich alleen in de auto bevindt. Als hij
een passagier medeneemt, is hij immers
niet alleen verantwoordelijk voor zijn ei
gen welzijn, maar ook voor dat van zijn
passagier. In verband met die grotere op
hem rustende verantwoordelijkheid dient
door hem een grotere mate van voorzich
tigheid in acht te worden genomen. Op
deee grond achtte de rechtbank het niet
juist de bestuurder in dit geval alleen aan
sprakelijk te stellen voor grove schuld.
RUIME UITLEG VAN
KOSTELOOS MEERIJDEN
In hoger beroep voor het gerechtshof te
Arnhem wees de automobilist er op, dat
hij zijn bestuursdiensten gratis en belang
loos bij wijze van vriendendienst ter be
schikking van de zakenman had gesteld.
Het gerechtshof zag geen wezenlijk ver
schil tussen dit geval en het kosteloos la
ten meerijden van een lifter, vriend of fa
milielid. Het komt op hulpverlening en
dienstbetoon aan. De automobilist, die een
passagier (lifter enz.) meeneemt, stelt wel
iswaar ook zijn auto gratis ter beschikking,
maar hij offert in de regel geen of zeer
weinig tijd op. Daarentegen had de be
stuurder in het onderhavige geval een ge
hele werkdag geofferd. Ook dit geval
moest dus onder kosteloos meerijden wor
den begrepen.
Naar het oordeel van het gerechtshof
maakt het voorts wel degelijk verschil, of
de passagier al dan niet kosteloos mee
rijdt. HCt is niet juist om alle gevallen
over een kam te scheren. Het gerechtshof
moest toegeven, dat de betreffende artike
len van het Burgerlijk Wetboek geen on
derscheid maken tussen lichte en grove
schuld en de pleger van een onrechtmatige
daad ook verantwoordelijk stellen voor
schade, die hij door zijn nalatigheid of on
voorzichtigheid veroorzaakt heeft. Toepas
sing van bedoelde artikelen zou er derhal
ve toe moeten leiden, dat de autobestuur
der tegenover zijn gratis passagier aan
sprakelijk is voor alle door hem gemaakte
verkeersfouten, hoe gering deze ook mo
gen zijn. Deze consequentie behoeft echter
zo ging het gerechtshof verder niet
noodzakelijk te worden aanvaard. Volgens
de hieromtrent heersende maatschappe
lijke opvattingen neemt de kosteloos mee
rijdende het risico op zich voor een deel
van de fouten, waaraan de autobestuurder
zich schuldig kan maken. Dit heeft ten ge
volge, dat de bestuurder in zo verre geen
onrechtmatige daad tegenover de gratis
meerijdende begaat.
Het gerechtshof noemde als voorbeeld
het deelnemen aan een rallye, waarbij de
rit onder bijzonder gevaarlijke omstandig
heden plaats vindt en in race-tempo wordt
gereden. In zo'n geval zal de aansprake
lijkheid van de bestuurder volgens de
maatschappelijke opvattingen een zeer ge
ringe zijn. Het laat zich zelfs verdedigen,
dat de bestuurder dan ook voor grove
fouten tegenover degene, die gratis met
hem meerijdt, vrij uit gaat.
De vraag, in hoeverre de bestuurder van
zijn aansprakelijkheid wordt ontlast, is
veel moeilijker te beantwoorden, indien de
rit onder normale omstandigheden ge
schiedt. In dat geval wordt wel aangeno
men, dat de gratis meerijdende het risico
aanvaardt voor fouten, waaraan een be
hoorlijke autobestuurder zich kan schuldig
maken en die iedere autobestuurder op zijn
tijd maakt; bij die opvatting blijft de auto
bestuurder alleen aansprakelijk voor op
zet en grove schuld. Maar deze maatstaf
ging het gerechtshof te ver. In hoeverre
de gratis meerijdende het risico heeft aan
vaard en de bestuurder van zijn aanspra
kelijkheid is ontheven, zal naar de omstan
digheden en de aard van de gemaakte fou
ten moeten worden beoordeeld. Daarbij
zal ook rekening moeten worden gehouden
met het feit, dat de bestuurder tegen wet
telijke aansprakelijkheid verzekerd is, al
dus het gerechtshof.
In het onderhavige geval had de bestuur
der een ernstige onvoorzichtigheid begaan,
waaraan een behoorlijke chauffeur zich
niet schuldig maakt. Een en ander in ogen
schouw nemend achtte het gerechtshof de
hulpverlening en bewezen diensten van de
autobestuurder niet van zo overwegende
betekenis, dat deze niet aansprakelijk zou
zijn voor de begane verkeersfout.
VERZEKERING
De passagier zal met zijn schadevergoe
dingsvordering slechts succes kunnen heb
ben, indien hij de schuld van de automobi
list kan bewijzen. Slaagt hij niet in dat be
wijs, dan zal zijn actie altijd stranden. Dit
is vooral van betekenis ten aanzien van
een door de autobestuurder gesloten ver
zekering voor het risico van wettelijke
aansprakelijkheid tegenover derden. Tot
deze derden behoort ook de gratis passa
gier. Daar evenwel de bestuurder tegen
over zijn passagier slechts aansprakelijk is,
indien zijn schuld vast staat, zal de verze
keringsmaatschappij de door de passagier
geleden schade alleen behoeven te vergoe
den, indien deze laatste de schuld van de
automobilist aantoont.
Slechts indien de bestuurder een onge
vallenverzekering heeft gesloten voor in
zittenden, zal de verzekeringsmaatschappij
de schade van de passagier moeten ver
goeden ongeacht de schuldvraag.
Mr. C. A. BARON
Mr. C. A. BARON B.
Geheel bevredigend is dit niet. Het is be
grijpelijk, dat de rechtspraak een zekere
neiging vertoont in zulke gevallen een
minder ver-gaande aansprakelijkheid van
de autamobilist aan te nemen. Aan de hand
van een voorbeeld uit de praktijk zullen
wij echter' zien, dat voor deze beperking
van aansprakelijkheid vrij zware eisen
worden gesteld.
KAN PASSAGIER
VERWIJT MAKEN?
Ook de Hoge Raad stelde de bestuurder
in het ongelijk en verwierp diens beroep in
cassatie. Voor de vraag, of de passagier
geacht moet worden een deel van het ri
sico voor eigen rekening te hebben geno
men, achtte de Procureur-Generaal niet
enkel de mate van offervaardigheid van
de vervoerder beslissend. Van een lifter,
die vervoer vraagt aan een automobilist,
die daartoe uit zichzelf niet de minste ge
neigdheid zou hebben gehad, kan men in
derdaad zeggen, dat hij deze als het ware
dient te nemen met al zijn blijvende of
voorbijgaande tekorten als chauffeur. Wie
daarentegen bij de rustige voorbereiding
van een autorit met iemand in overleg
treedt, die bereid blijkt om gratis te chauf
feren, mag bij alle waardering voor
diens belangloosheid - toch in het alge
meen verwachten, dat de ander instaat
voor de normale vervulling van de taak
van een chauffeur.
In beginsel achtte de Hoge Raad de be
stuurders jegens de kosteloos meerijdende
ook voor de gevolge van lichte verkeers
fouten aansprakelijk. De stelling van de
bestuurder, dat hij alleen voor grove
schuld aansprakelijk zou zijn, werd door de
Hoge Raad verworpen. Doch daarnaast er
kende de Hoge Raad, dat er plaats is voor
een onderzoek naar de bijzondere omstan
digheden van het geval. Deze kunnen
medebrengen, dat de gratis passagier zijn
schade niet aan de bestuurder kan ver
wijten. De schade mag dan niet op de be
stuurder worden verhaald. Of het gerechts
hof een juiste conclusie uit het onderzoek
had getrokken, liet de Hoge Raad verder
buiten beschouwing.
99
In sommige streken van ons land heeft men aan twee pinksterdagen niet genoeg.
In deze tyd van de vijfdaagse werkweek, van verkorting van de werktijd dus,
klinkt het helemaal niet zo gek: derde pinksterdag. Wanneer het op de man af
gevraagd zou worden: „Bent U vóór een derde pinksterdag?", dan zal Uw antwoord
ongetwijfeld zyn: „was het maar waar Nu er zyn plaatsen in ons land
waar men dit antwoord niet behoeft te geven, want daar is „Pinksterdrie" eei f
feit. Daar is iedereen vry op die dag. Daar loopt iedereen in zyn beste kleren
ja, daar is het feest.
VOOR DE PAARDEN
EEN WERKDAG
In Zeeland, land van traditie, is pinkster
drie dè dag, waarop heel wat evenementen
plaats hebben. Het „stra-rijden" op Schou
wen, harddraverijen in Axel en het ringrij-
den op Walcheren. Dit ringrijden is telkens
weer een gebeurtenis, waaraan heel de be
volking deelneemt. Elk jaar wordt op de
zelfde plaats de paal met daaraan de ring
opgesteld. De toeschouwers staan allang
voor de begintijd langs de kant in span
ning te waêhten. Maar daar klinken klet
terend de paardenhoeven op de keien.
Daar de komt de eerste „rieder" aangega-
loppeerd. Op een ongezadelde zware „bels"
een Belgisch trekpaard met in de
hand een spies, richt de rijder scherp het
In de serie automodellen wordt ditmaal
een der populairste modellen van General
Motors, de OPEL RECORD 1500 onder de
loupe genomen.
Hoe ziet de Rekord eruit? Hij is even
groot als zijn voorganger maar zijn totaal
nieuwe carrosserie, zijn uitrusting en in
terieurinrichting brengen hem weer een
stapje dichter bij tot wat men een „grand-
luxe wagen" noemt.
Wat in het aspect van de carrosserie
vooral opvalt is het vlakke dak, het zeer
brede, tot om de zijkanten van de spat
borden grijpende radiateurscherm, het
vloeiende, elegante lijnenspel.
Het is duidelijk, dat de ontwerpers bij
Opel speciale aandacht hebben besteed aan
drie essenciële punten: onbelemmerd uit
zicht, gemakkelijk in- en uitstappen en
comfort in de ruimste betekenis van het
woord zonder dat evenwel de estetische
zijde in het gedrang kwam.
Het totale glasoppervlak werd groter.
Maar vooral de indeling van de ruiten is
nieuw. Voor- aa achterruit reiken aanzien
lijk hoger in het dak (de achterruit zelfs
8 cm!). De nieuwe voorruit is van het pa
noramische, sterk gewelfde type, doch de
zijstijlen zijn niet meer naar achteren ge
bogen, waardoor de instap vóór aanzienlijk
werd vergemakkelijkt. Ook de zijruiten zij"
groter.
Gemakkelijker in- en uitstappen wordt
eveneens verzekerd doordat de deurope
ningen wijder zijn en de deuren verder
openzwaaien.
Het zitten voorin is bijzonder prettig
omdat het mogelijk is zelf de hellingshoek
van de rugleuning te kiezen door middel
van een eenvoudige regelschroef. Boven
dien wordt de rugleuning van de passagier
naast de chauffeur door een grendel vast
gehouden, zodat vooroverdrukken bij plot
seling remmen door de achterzittenden on
mogelijk is.
Het fraai uitgevoerd instrumentenbord
is aan de bovenzijde over de volle breedte
voorzien van een dik veiligheidskussen.
Het elegante stuurwiel heeft geen zicht
bare naaf. Overzichtelijk is de snelheids
meter met "horizontale strook waarvan de
kleur naargelang van de bereikte snelheid
verandert.
Aangenamer reizen voor de passagiers....
handig en gemakkelijk laden van de baga
ge dank zij de bredere opening van het
kofferdeksel en de heldere verlichting van
de bagageruimte door een speciale lamp
die automatisch ingeschakeld wordt bij
het openen.
De elektrische ruitenwissers houden een
groter deel van de voorruit schoon, niet
alleen omdat hun reikwijdte groter is maar
ook omdat ze a-symmetrisch geplaatst zijn,
zodat hun sectors elkaar overlappen. De
parkeerlampjes links en rechts van de kap
worden bediend met de centrale knop voor
de verlichting; ze gaan automatisch uit bij
het starten en voorkomen aldus verwarring
met de richtingaanwijzers.
Vermeldenswaard zijn nog de ontluch-
tingsleiding aan de benzinetank waardoor
brandstofverspilling bij het tanken wordt
tegengegaan, bredere wielvelgen en een
doorzichtig remvloeistofreservoir.
Zoals voorheen zijn de 2-deurs Rekord,
de Car-A-Van en de snelbestelwagen uit
gerust met de 1,5 liter motor, de 4-deurs
Rekord met de 1,7 liter motor. Tegenwoor
dig is het ook mogelijk de 2-deurs Rekord
met 1,7 motor te leveren.
MOTOR: 2 deurs: 4 cilinders, bo
ring-slag 80x74 mm, max. vermo
gen 55 pk bij 4400 omw. p. min.
VERSNELLINGSBAK: alle ver
snellingen gesynchroniseerd, 3
vooruit, 1 achteruit.
REMMEN: hydraulisch op de 4 wie
len.
WIELEN en BANDEN: zonder bin
nenband, maat: 5.90x13-4 lagen.
INHOUD: 40 liter, carter 3 liter.
AFMETINGEN: wielbasis 2,54 m,
lengte 4,52 m, breedte 1,63 m,
hoogte 1,48 m.
oog op het o, zo kleine ringetje. Hij trekt
de spies steekt mis! Het paard
heeft een onverwachte beweging gemaakt
en de paardrijder verloor een beetje het
evenwicht. Het publiek reageert onmiddel
lijk. Luid wordt gezongen:
't Is mis, 't is mis, 't is mis,
Alsof er gin gat in is
Maar niet altijd is een deelnemer onge
lukkig, hoor maar:
Ie is in, ie is in
en noe gaet 't nae mien zin!
En dat alles om een „pollepel", want dat
is de prijs, al was die vroeger dan ook met
brandewijn gevuld. Zo'n pollepel is echter
slechts een symbolische beloning, daaren
boven zijn er eervolle geschenken.
Zo is ,te Middelburg de hoofdprijs een
door H.M. de Koningin beschikbaar gestel
de wisselbeker. Niet te versmaden dus en
waard om voor te kampen
OOK DE KOEIEN VAN STAL
Zijn het in Zeeland alleen de paarden,
die opgetuigd en versierd een aan
deel hebben in de pinksterdrieviering, in
Purmerend worden ook de koeien uit hun
stallen gehaald, feestelijk uitgedost en te
kijk of te koop gezet. Want heel de stad
gaat dan in het teken van de wijd en zijd
vermaarde veemarkt. Vroeger was voor
de Zaanstreek de derde pinksterdag dè dag
om een „bok" te gaan kopen. Daarmee
werd dan de geit bedoeld, die de melk-
voorziening garandeerde. Het houden van
geiten door particulieren is ook al wordt
de melkprijs duurder nu niet meer de
gewoonte. Niettemin, al wordt er dan geen
geit meer gekocht, naar Purmerend gaan
de mensen tóch. Ze maken nu eenmaal
graag van de altijd in ere gehouden
dinsdag na pinksteren een gezellig uit-
gaansdagje. Zo doen ook de „Mollen- en
Mussengilde"-leden op Schouwen-Duive-
land. Dit gilde bestond oorspronkelijk uit
lieden, die de kost verdienden met het ver
delgen van „schadelijk wild", zoals: ha
vikken, sperwers, spreeuwen, spechten,
eksters, vinken, kraaien mussen en
mollen. Want al heeft de landbouwer mis
schien geen hekel aan vogels, hij ziet ze
toch liever niet op zijn akkers, wanneer
de erwten of bonen pas zijn „gelegd".
Daarom moesten ook de mussen en vinken
worden gevangen, en vooral de brutale
spreeuwen
Dat roofvogels werden bestreden, zoals
de havikken en sperwers, ligt eigenlijk ook
wel voor de hand. Want deze vogels zijn
de natuurlijke vijanden van de hazen en
de konijnen. En niet dat die laatsten nu
bepaald vrienden van de boer zijn, want
een paar van die springers in het groen,
groen knolleland" is voor de landbouwer
ook niet aan te bevelen. Maar de boer
bestrijdt de haas of het konijn liever zelf,
dan heeft hij er meteen een lekker boutje
van in de braadpan. Wat echter de activi
teiten van het „Mollen- en Mussen"-gilde
betreft, de lange lijst van het te verdelgen
„schadelijk wild" maakt het voor de lzeer
wel duidelijk, dat de tegenwoordige over
heid ervoor waakt, dat de gildeleden hun
beroep niet onbeperkt kunnen uitoefenen.
Daar echter het potverteren een onschul
diger tijdvedrijf is, blijft de „teerdag" op
pinksterdrie maar al te graag bestaan.
Ook in het Zuid-Oosten is het pinkster
feest vaak de tijd voor gildebijeenkomsten.
Deze feesten zijn zeer kleurrijke mani
festaties. Wie een groep vendelzwaaiers
ziet met de schutters, de trommelslagers
en de muzikanten, zal elke keer weer
onder de bekoring komen van de fraaie
kostuums, waarin de deelnemers gekleed
gaan. Het is daarom verheugend, dat deze
gilden niet allen nog bestaan, maar telkens
weer met hun optreden menig feest op
luisteren, en zeker op „pinksterdrie" voor
de kijkers hun kunnen vertonen.
(Nadruk verboden)
TEL. 3324
Meetellend voor
het Nederlands Kampioenschap
Wilt U werkelijk voor elke centimeter zien vechten door DE groten uit
de motorsport, komt dan 2e Pinksterdag naar Veenendaal.
Hier zult U
zien vechten
om elke centimeter
•door:
«HMMigiginBKw
BROMFIETSEN
BROMFIETSEN
G 50 Combi Sport
*?-£'• vJSM» y.r
Hoogstraat 7
Veenendaal
voor wegverharding en steenfabricage.
Airborneweg 2 RENKUM Telefoon 08373-765
MODE
(MET
UITROEP
TEKEN)
de beste BOTERHAMKORRELS 250 gram 35 ct.
dunne CHOCOLAADJES 100 gram 55 ct.
Wegens enorm sukscs nog één maal alleen
VRIJDAG en ZATERDAG by ƒ1,—
waar
250 gram prima ZANDMOPPEN j
OF 200 gram
heerlijke GEVULDE IJSBONBONS
winkel
voor
39 et.
Kersverse BISKWIE 250 gram 32 ct.
NOUGATINES een beter koekje 250 gram 59 ct.
Hoofdstraat 104 - Veenendaal
V.
BROMFIETSEN
1 3
Rijksstraatweg 2
EDERVEEN
BROMFIETSEN
Zaterdag 20 mei 7.30 uur - Zondag 21 mei 3 uur
Audie Murphy in de spannende wild-west film
In cinemascope en kleuren met Felicia Farr,
Stephen McNally.
Een uiterst spannend met actie geladen ver
haal. Toegang 14 jaar.
Maandag 22 mei (2e Pinksterdag) 3 uur
Abboth en Costello in de dol komische film
De dunne en de dikke in een van hun vermake
lijke kluchten. Toegang alle leeftijden.
Zondag 21 mei 7.30 uur. Vertoning van de span
nende sensationele film
In kleuren met Lana Turner - Anthony Quinn
en Sandra Dee. Een super thriller met de schok
van het onverwachte. Toegang 18 jaar.
Maandag 22 mei (2e Pinksterdag) 7.30 uur
met Peter Cushing en Marita Hunt.
Toegang 14 jaar.