Grote nationale motorcross VEENENDAAL VEENENDAAL VEENENDAAL VEENENDAAL Bel op VEENENDAAL Aansprakelijkheid van de automobilist voor zijn kosteloos meerijdende passagiers PINKSTERDRIE" DE OPEL REKORD 1500 Laat met pinksteren uw Aparte sjaal Mooie tas extra voordelig Oersterke paraplu Diverse leuke handschoe- Een grote keuze van deze LA MODE firma G. H. van Leeuwen H00FDSTB.9I - VEENENDRRL BIORHENEN Derde dag bestemd voor volksvermaak pakje of mantel extra mooi zijn met een hoed NEN vanaf 1,98 artikelen die wij u gaar ne tonen. Het adres voor de vrouw 2e Pinksterdag te Veenendaal Jan Clynck Gebr. Dirkx Hartelman Griekspoor en anderen BATAVUS REIN BATAVUS GORTSTR.J TEL 2456 VEENENDAALH Na de extra avonden tijdens de winkel week heeft het personeel gevraagd om een VRIJE ZATERDAGMIDDAG VOOR PINKSTEREN Wilt U dus uw inkopen voor half één doen? Bij voorbaat dank. SINTELS te koop EXPEDITIEBEDRIJF - G. VAN LAGEN Batavus&Bato RIJWIELEN REIN 60R15TR.MIL 2156 VEENENDRRL Chocolaterie „Lido" munt uit door KWALITEIT 0Uocolaterie flLido" G0RT5TR.I TEL 2456 VEENENDAAL BATAVUS o 80 Suocr Spurt «GORTSTR.J TEL 2456 VEENENDAAL 08387-250-550 GARAGE DE KLOMP BEPINI G0RT5TR.MIL 2156 VEENENDRRL P- Ijl VOOR SCHURKEN GEEN GENADE OP GLAD IJS ANGST DE BRUIDEN VAN DRACULA Degene, die zich schuldig heeft gemaakt aan een onrechtmatige daad, is verplicht de daardoor ontstane schade te vergoeden. Deze algemene in ons Burgeljjk Wetboek verankerde rechtsregel is ook van toepassing op de automobilist, wanneer deze een verkeersfout begaat, welke ten gevolge heeft, dat zyn passagier schade lydt. De automobilist is dus verantwoordelijk voor lifters, familieleden, vrienden of kennissen, die hy gratis laat meerijden. Door de diensten, welke de automobilist belangeloos aan zijn passagiers verleent, neemt hy dus een extra risico op zich. Wanneer er een ongeluk gebeurt, dat aan de schuld van de automobilist te wijten is, kunnen de passagiers hem aanspreken voor ziekenhuiskosten, gederfde inkomsten of andere schadeposten. NIET ALLEEN AANSPRAKELIJK VOOR GROVE SCHULD Iemand wilde voor een zakenbezoek per auto van Zwolle naar Hoogezand rijden. Daar hij zelf niet kon chaufferen, riep hij de hulp in van een vriend. Deze huurde een auto en verzekerde zich tegen wette lijke aansprakelijkheid. Van de verhuurder kreeg de vriend nog de waarschuwing mee niet te hard te rijden, omdat de achterban den van de auto glad waren afgesleten. De huurprijs werd door de zakenman be taald. Op de heentocht reed de vriend in de gemeente Gieten op een weg met een enigszins rond profiel. Tengevolge van natte sneeuw was de weg glad. De auto maakte enige slipbewegingen, doch de be stuurder bleef doorrijden met de snelheid van op zijn minst 50 km per uur. Tenslotte slipte de auto en reed tegen een boom, waardoor de zakenman ernstig werd ge wond en grote schade leed. De bestuurder werd strafrechtelijk vervolgd en veroor deeld. Vervolgens vorderde de zakenman voor de rechtbank te Zwolle vergoeding van de geleden schade. De autobestuurder ver weerde zich door aan te voeren, dat een automobilist jegens zijn kosteloos meerij dende passagier slechts aansprakelijk zou zijn, indien het ongeval aan zijn grove schuld te wijten was. De rechtbank liet in het midden, of in dit geval wel van kosteloos meerijden kon worden gesproken, daar de huurprijs voor de auto door de zakenman was betaald. Maar afgezien van de vraag, of het ver voer al dan niet kosteloos geschiedde, was de rechtbank in het algemeen van oordeel, dat van een automobilist, die passagiers vervoert, een grotere mate van voorzich tigheid mag worden geëist dan wanneer hij zich alleen in de auto bevindt. Als hij een passagier medeneemt, is hij immers niet alleen verantwoordelijk voor zijn ei gen welzijn, maar ook voor dat van zijn passagier. In verband met die grotere op hem rustende verantwoordelijkheid dient door hem een grotere mate van voorzich tigheid in acht te worden genomen. Op deee grond achtte de rechtbank het niet juist de bestuurder in dit geval alleen aan sprakelijk te stellen voor grove schuld. RUIME UITLEG VAN KOSTELOOS MEERIJDEN In hoger beroep voor het gerechtshof te Arnhem wees de automobilist er op, dat hij zijn bestuursdiensten gratis en belang loos bij wijze van vriendendienst ter be schikking van de zakenman had gesteld. Het gerechtshof zag geen wezenlijk ver schil tussen dit geval en het kosteloos la ten meerijden van een lifter, vriend of fa milielid. Het komt op hulpverlening en dienstbetoon aan. De automobilist, die een passagier (lifter enz.) meeneemt, stelt wel iswaar ook zijn auto gratis ter beschikking, maar hij offert in de regel geen of zeer weinig tijd op. Daarentegen had de be stuurder in het onderhavige geval een ge hele werkdag geofferd. Ook dit geval moest dus onder kosteloos meerijden wor den begrepen. Naar het oordeel van het gerechtshof maakt het voorts wel degelijk verschil, of de passagier al dan niet kosteloos mee rijdt. HCt is niet juist om alle gevallen over een kam te scheren. Het gerechtshof moest toegeven, dat de betreffende artike len van het Burgerlijk Wetboek geen on derscheid maken tussen lichte en grove schuld en de pleger van een onrechtmatige daad ook verantwoordelijk stellen voor schade, die hij door zijn nalatigheid of on voorzichtigheid veroorzaakt heeft. Toepas sing van bedoelde artikelen zou er derhal ve toe moeten leiden, dat de autobestuur der tegenover zijn gratis passagier aan sprakelijk is voor alle door hem gemaakte verkeersfouten, hoe gering deze ook mo gen zijn. Deze consequentie behoeft echter zo ging het gerechtshof verder niet noodzakelijk te worden aanvaard. Volgens de hieromtrent heersende maatschappe lijke opvattingen neemt de kosteloos mee rijdende het risico op zich voor een deel van de fouten, waaraan de autobestuurder zich schuldig kan maken. Dit heeft ten ge volge, dat de bestuurder in zo verre geen onrechtmatige daad tegenover de gratis meerijdende begaat. Het gerechtshof noemde als voorbeeld het deelnemen aan een rallye, waarbij de rit onder bijzonder gevaarlijke omstandig heden plaats vindt en in race-tempo wordt gereden. In zo'n geval zal de aansprake lijkheid van de bestuurder volgens de maatschappelijke opvattingen een zeer ge ringe zijn. Het laat zich zelfs verdedigen, dat de bestuurder dan ook voor grove fouten tegenover degene, die gratis met hem meerijdt, vrij uit gaat. De vraag, in hoeverre de bestuurder van zijn aansprakelijkheid wordt ontlast, is veel moeilijker te beantwoorden, indien de rit onder normale omstandigheden ge schiedt. In dat geval wordt wel aangeno men, dat de gratis meerijdende het risico aanvaardt voor fouten, waaraan een be hoorlijke autobestuurder zich kan schuldig maken en die iedere autobestuurder op zijn tijd maakt; bij die opvatting blijft de auto bestuurder alleen aansprakelijk voor op zet en grove schuld. Maar deze maatstaf ging het gerechtshof te ver. In hoeverre de gratis meerijdende het risico heeft aan vaard en de bestuurder van zijn aanspra kelijkheid is ontheven, zal naar de omstan digheden en de aard van de gemaakte fou ten moeten worden beoordeeld. Daarbij zal ook rekening moeten worden gehouden met het feit, dat de bestuurder tegen wet telijke aansprakelijkheid verzekerd is, al dus het gerechtshof. In het onderhavige geval had de bestuur der een ernstige onvoorzichtigheid begaan, waaraan een behoorlijke chauffeur zich niet schuldig maakt. Een en ander in ogen schouw nemend achtte het gerechtshof de hulpverlening en bewezen diensten van de autobestuurder niet van zo overwegende betekenis, dat deze niet aansprakelijk zou zijn voor de begane verkeersfout. VERZEKERING De passagier zal met zijn schadevergoe dingsvordering slechts succes kunnen heb ben, indien hij de schuld van de automobi list kan bewijzen. Slaagt hij niet in dat be wijs, dan zal zijn actie altijd stranden. Dit is vooral van betekenis ten aanzien van een door de autobestuurder gesloten ver zekering voor het risico van wettelijke aansprakelijkheid tegenover derden. Tot deze derden behoort ook de gratis passa gier. Daar evenwel de bestuurder tegen over zijn passagier slechts aansprakelijk is, indien zijn schuld vast staat, zal de verze keringsmaatschappij de door de passagier geleden schade alleen behoeven te vergoe den, indien deze laatste de schuld van de automobilist aantoont. Slechts indien de bestuurder een onge vallenverzekering heeft gesloten voor in zittenden, zal de verzekeringsmaatschappij de schade van de passagier moeten ver goeden ongeacht de schuldvraag. Mr. C. A. BARON Mr. C. A. BARON B. Geheel bevredigend is dit niet. Het is be grijpelijk, dat de rechtspraak een zekere neiging vertoont in zulke gevallen een minder ver-gaande aansprakelijkheid van de autamobilist aan te nemen. Aan de hand van een voorbeeld uit de praktijk zullen wij echter' zien, dat voor deze beperking van aansprakelijkheid vrij zware eisen worden gesteld. KAN PASSAGIER VERWIJT MAKEN? Ook de Hoge Raad stelde de bestuurder in het ongelijk en verwierp diens beroep in cassatie. Voor de vraag, of de passagier geacht moet worden een deel van het ri sico voor eigen rekening te hebben geno men, achtte de Procureur-Generaal niet enkel de mate van offervaardigheid van de vervoerder beslissend. Van een lifter, die vervoer vraagt aan een automobilist, die daartoe uit zichzelf niet de minste ge neigdheid zou hebben gehad, kan men in derdaad zeggen, dat hij deze als het ware dient te nemen met al zijn blijvende of voorbijgaande tekorten als chauffeur. Wie daarentegen bij de rustige voorbereiding van een autorit met iemand in overleg treedt, die bereid blijkt om gratis te chauf feren, mag bij alle waardering voor diens belangloosheid - toch in het alge meen verwachten, dat de ander instaat voor de normale vervulling van de taak van een chauffeur. In beginsel achtte de Hoge Raad de be stuurders jegens de kosteloos meerijdende ook voor de gevolge van lichte verkeers fouten aansprakelijk. De stelling van de bestuurder, dat hij alleen voor grove schuld aansprakelijk zou zijn, werd door de Hoge Raad verworpen. Doch daarnaast er kende de Hoge Raad, dat er plaats is voor een onderzoek naar de bijzondere omstan digheden van het geval. Deze kunnen medebrengen, dat de gratis passagier zijn schade niet aan de bestuurder kan ver wijten. De schade mag dan niet op de be stuurder worden verhaald. Of het gerechts hof een juiste conclusie uit het onderzoek had getrokken, liet de Hoge Raad verder buiten beschouwing. 99 In sommige streken van ons land heeft men aan twee pinksterdagen niet genoeg. In deze tyd van de vijfdaagse werkweek, van verkorting van de werktijd dus, klinkt het helemaal niet zo gek: derde pinksterdag. Wanneer het op de man af gevraagd zou worden: „Bent U vóór een derde pinksterdag?", dan zal Uw antwoord ongetwijfeld zyn: „was het maar waar Nu er zyn plaatsen in ons land waar men dit antwoord niet behoeft te geven, want daar is „Pinksterdrie" eei f feit. Daar is iedereen vry op die dag. Daar loopt iedereen in zyn beste kleren ja, daar is het feest. VOOR DE PAARDEN EEN WERKDAG In Zeeland, land van traditie, is pinkster drie dè dag, waarop heel wat evenementen plaats hebben. Het „stra-rijden" op Schou wen, harddraverijen in Axel en het ringrij- den op Walcheren. Dit ringrijden is telkens weer een gebeurtenis, waaraan heel de be volking deelneemt. Elk jaar wordt op de zelfde plaats de paal met daaraan de ring opgesteld. De toeschouwers staan allang voor de begintijd langs de kant in span ning te waêhten. Maar daar klinken klet terend de paardenhoeven op de keien. Daar de komt de eerste „rieder" aangega- loppeerd. Op een ongezadelde zware „bels" een Belgisch trekpaard met in de hand een spies, richt de rijder scherp het In de serie automodellen wordt ditmaal een der populairste modellen van General Motors, de OPEL RECORD 1500 onder de loupe genomen. Hoe ziet de Rekord eruit? Hij is even groot als zijn voorganger maar zijn totaal nieuwe carrosserie, zijn uitrusting en in terieurinrichting brengen hem weer een stapje dichter bij tot wat men een „grand- luxe wagen" noemt. Wat in het aspect van de carrosserie vooral opvalt is het vlakke dak, het zeer brede, tot om de zijkanten van de spat borden grijpende radiateurscherm, het vloeiende, elegante lijnenspel. Het is duidelijk, dat de ontwerpers bij Opel speciale aandacht hebben besteed aan drie essenciële punten: onbelemmerd uit zicht, gemakkelijk in- en uitstappen en comfort in de ruimste betekenis van het woord zonder dat evenwel de estetische zijde in het gedrang kwam. Het totale glasoppervlak werd groter. Maar vooral de indeling van de ruiten is nieuw. Voor- aa achterruit reiken aanzien lijk hoger in het dak (de achterruit zelfs 8 cm!). De nieuwe voorruit is van het pa noramische, sterk gewelfde type, doch de zijstijlen zijn niet meer naar achteren ge bogen, waardoor de instap vóór aanzienlijk werd vergemakkelijkt. Ook de zijruiten zij" groter. Gemakkelijker in- en uitstappen wordt eveneens verzekerd doordat de deurope ningen wijder zijn en de deuren verder openzwaaien. Het zitten voorin is bijzonder prettig omdat het mogelijk is zelf de hellingshoek van de rugleuning te kiezen door middel van een eenvoudige regelschroef. Boven dien wordt de rugleuning van de passagier naast de chauffeur door een grendel vast gehouden, zodat vooroverdrukken bij plot seling remmen door de achterzittenden on mogelijk is. Het fraai uitgevoerd instrumentenbord is aan de bovenzijde over de volle breedte voorzien van een dik veiligheidskussen. Het elegante stuurwiel heeft geen zicht bare naaf. Overzichtelijk is de snelheids meter met "horizontale strook waarvan de kleur naargelang van de bereikte snelheid verandert. Aangenamer reizen voor de passagiers.... handig en gemakkelijk laden van de baga ge dank zij de bredere opening van het kofferdeksel en de heldere verlichting van de bagageruimte door een speciale lamp die automatisch ingeschakeld wordt bij het openen. De elektrische ruitenwissers houden een groter deel van de voorruit schoon, niet alleen omdat hun reikwijdte groter is maar ook omdat ze a-symmetrisch geplaatst zijn, zodat hun sectors elkaar overlappen. De parkeerlampjes links en rechts van de kap worden bediend met de centrale knop voor de verlichting; ze gaan automatisch uit bij het starten en voorkomen aldus verwarring met de richtingaanwijzers. Vermeldenswaard zijn nog de ontluch- tingsleiding aan de benzinetank waardoor brandstofverspilling bij het tanken wordt tegengegaan, bredere wielvelgen en een doorzichtig remvloeistofreservoir. Zoals voorheen zijn de 2-deurs Rekord, de Car-A-Van en de snelbestelwagen uit gerust met de 1,5 liter motor, de 4-deurs Rekord met de 1,7 liter motor. Tegenwoor dig is het ook mogelijk de 2-deurs Rekord met 1,7 motor te leveren. MOTOR: 2 deurs: 4 cilinders, bo ring-slag 80x74 mm, max. vermo gen 55 pk bij 4400 omw. p. min. VERSNELLINGSBAK: alle ver snellingen gesynchroniseerd, 3 vooruit, 1 achteruit. REMMEN: hydraulisch op de 4 wie len. WIELEN en BANDEN: zonder bin nenband, maat: 5.90x13-4 lagen. INHOUD: 40 liter, carter 3 liter. AFMETINGEN: wielbasis 2,54 m, lengte 4,52 m, breedte 1,63 m, hoogte 1,48 m. oog op het o, zo kleine ringetje. Hij trekt de spies steekt mis! Het paard heeft een onverwachte beweging gemaakt en de paardrijder verloor een beetje het evenwicht. Het publiek reageert onmiddel lijk. Luid wordt gezongen: 't Is mis, 't is mis, 't is mis, Alsof er gin gat in is Maar niet altijd is een deelnemer onge lukkig, hoor maar: Ie is in, ie is in en noe gaet 't nae mien zin! En dat alles om een „pollepel", want dat is de prijs, al was die vroeger dan ook met brandewijn gevuld. Zo'n pollepel is echter slechts een symbolische beloning, daaren boven zijn er eervolle geschenken. Zo is ,te Middelburg de hoofdprijs een door H.M. de Koningin beschikbaar gestel de wisselbeker. Niet te versmaden dus en waard om voor te kampen OOK DE KOEIEN VAN STAL Zijn het in Zeeland alleen de paarden, die opgetuigd en versierd een aan deel hebben in de pinksterdrieviering, in Purmerend worden ook de koeien uit hun stallen gehaald, feestelijk uitgedost en te kijk of te koop gezet. Want heel de stad gaat dan in het teken van de wijd en zijd vermaarde veemarkt. Vroeger was voor de Zaanstreek de derde pinksterdag dè dag om een „bok" te gaan kopen. Daarmee werd dan de geit bedoeld, die de melk- voorziening garandeerde. Het houden van geiten door particulieren is ook al wordt de melkprijs duurder nu niet meer de gewoonte. Niettemin, al wordt er dan geen geit meer gekocht, naar Purmerend gaan de mensen tóch. Ze maken nu eenmaal graag van de altijd in ere gehouden dinsdag na pinksteren een gezellig uit- gaansdagje. Zo doen ook de „Mollen- en Mussengilde"-leden op Schouwen-Duive- land. Dit gilde bestond oorspronkelijk uit lieden, die de kost verdienden met het ver delgen van „schadelijk wild", zoals: ha vikken, sperwers, spreeuwen, spechten, eksters, vinken, kraaien mussen en mollen. Want al heeft de landbouwer mis schien geen hekel aan vogels, hij ziet ze toch liever niet op zijn akkers, wanneer de erwten of bonen pas zijn „gelegd". Daarom moesten ook de mussen en vinken worden gevangen, en vooral de brutale spreeuwen Dat roofvogels werden bestreden, zoals de havikken en sperwers, ligt eigenlijk ook wel voor de hand. Want deze vogels zijn de natuurlijke vijanden van de hazen en de konijnen. En niet dat die laatsten nu bepaald vrienden van de boer zijn, want een paar van die springers in het groen, groen knolleland" is voor de landbouwer ook niet aan te bevelen. Maar de boer bestrijdt de haas of het konijn liever zelf, dan heeft hij er meteen een lekker boutje van in de braadpan. Wat echter de activi teiten van het „Mollen- en Mussen"-gilde betreft, de lange lijst van het te verdelgen „schadelijk wild" maakt het voor de lzeer wel duidelijk, dat de tegenwoordige over heid ervoor waakt, dat de gildeleden hun beroep niet onbeperkt kunnen uitoefenen. Daar echter het potverteren een onschul diger tijdvedrijf is, blijft de „teerdag" op pinksterdrie maar al te graag bestaan. Ook in het Zuid-Oosten is het pinkster feest vaak de tijd voor gildebijeenkomsten. Deze feesten zijn zeer kleurrijke mani festaties. Wie een groep vendelzwaaiers ziet met de schutters, de trommelslagers en de muzikanten, zal elke keer weer onder de bekoring komen van de fraaie kostuums, waarin de deelnemers gekleed gaan. Het is daarom verheugend, dat deze gilden niet allen nog bestaan, maar telkens weer met hun optreden menig feest op luisteren, en zeker op „pinksterdrie" voor de kijkers hun kunnen vertonen. (Nadruk verboden) TEL. 3324 Meetellend voor het Nederlands Kampioenschap Wilt U werkelijk voor elke centimeter zien vechten door DE groten uit de motorsport, komt dan 2e Pinksterdag naar Veenendaal. Hier zult U zien vechten om elke centimeter •door: «HMMigiginBKw BROMFIETSEN BROMFIETSEN G 50 Combi Sport *?-£'• vJSM» y.r Hoogstraat 7 Veenendaal voor wegverharding en steenfabricage. Airborneweg 2 RENKUM Telefoon 08373-765 MODE (MET UITROEP TEKEN) de beste BOTERHAMKORRELS 250 gram 35 ct. dunne CHOCOLAADJES 100 gram 55 ct. Wegens enorm sukscs nog één maal alleen VRIJDAG en ZATERDAG by ƒ1,— waar 250 gram prima ZANDMOPPEN j OF 200 gram heerlijke GEVULDE IJSBONBONS winkel voor 39 et. Kersverse BISKWIE 250 gram 32 ct. NOUGATINES een beter koekje 250 gram 59 ct. Hoofdstraat 104 - Veenendaal V. BROMFIETSEN 1 3 Rijksstraatweg 2 EDERVEEN BROMFIETSEN Zaterdag 20 mei 7.30 uur - Zondag 21 mei 3 uur Audie Murphy in de spannende wild-west film In cinemascope en kleuren met Felicia Farr, Stephen McNally. Een uiterst spannend met actie geladen ver haal. Toegang 14 jaar. Maandag 22 mei (2e Pinksterdag) 3 uur Abboth en Costello in de dol komische film De dunne en de dikke in een van hun vermake lijke kluchten. Toegang alle leeftijden. Zondag 21 mei 7.30 uur. Vertoning van de span nende sensationele film In kleuren met Lana Turner - Anthony Quinn en Sandra Dee. Een super thriller met de schok van het onverwachte. Toegang 18 jaar. Maandag 22 mei (2e Pinksterdag) 7.30 uur met Peter Cushing en Marita Hunt. Toegang 14 jaar.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 7