Dus nog maar
14 DAGEN:
V
PERSONEEL
BINNENTANKSCHEPEN
tvn
40°/o
Autoschade?
G. J. HIENSCH
„3Car'ut-,"
HRRDEVELD
LERAAR
CHEFFIN
i,V Goede sociale voorzieningen
JONGENS
Horlogerie Van Manen
ïïlenóen ati ko-a-piu-aaA
M
A
R
I
N
O
Wg wonen desgewenst Uw examen by.
VOOR VERZEKERINGEN
OP ELK GEBIED
Voor eerste klas AUTO-PLAATWERK
naar
J. de Kievid, Eist (U.), tel. 295
Hier wordt altijd snel en goed ge
werkt door prima vakmensen
VEENENDAAL
WERKPLAATS
lassers (autogeen)
knippers
buigers
slijpers
ATELIER
METAALWARENFABRIEK „ESKA"
Nog slechts 14 dagen reikt de Hengelosche U dat kostelijke
bier in Uw eigen glas. (Bij 6 pullen hengeio's, 1 glas geheel
gratis.) En dan is het met het glas onherroepelijk afgelopen.
(Gelukkig niet met het bier). Maar grijp nu nog Uw glas
erbij. En proef het hengelose bier. Dat is bier! Om na de
laatste teug achter de rug van Uw hand te zeggen hè,
heerlijk dat hengeio's. Ja U herkent het, hengeio's bier,
omdat 't zo vol van smaak is, pittig, anders, ongepasteu-
riseerd, edel en klaar bier uit de vermaarde beugelfles.
Grijp Uw glas hengeio's bier
omdat 't zo vol van smaak is
Ook Uw melkslijter heeft hengeio's bier
Nu Koelkastentijd
70 liter vanaf
298,—
T. HASSELAAR
Jos. v. Laar-
van Stempvoort
BERTRIXSTP 37 TEL 2415
VEENENDRRL
AUTORIJLES
„HET CENTRUM"
M. VAN BEEK
HUUR EEN
CARAVAN
Neutr. Bijz. HANDELSAVONDSCHOOL
Aan een vooruitstrevend, zelfstandige
juffrouw
Stichting
Samenwerkende Havenbedrijven
te Amsterdam
In de Amsterdamse haven kannen
HAVENWERKERS
wij zoeken
voor onze
regelmatig vrije tijd thuis
ruime verdiensten
goede sociale voorzieningen
premievrij pensioen
PHs. VAN OMMEREN N.V.
aPerserij
b. Montage
c. Lakkerij
ft Goede beloning
ft Gratis bedrijfskleding
ft Pensioenregeling
ft Reiskosten- of rijwielvergoeding
volgens regeling
ft Alle zaterdagen vrij
ft Actieve personeelsvereniging
PTT
GASTGEZINNEN
POSTINTERNAAT
tt
A. W. de H a a s
KUNSTGEBITTEN
Hoogstraat 28 - Telefoon 2521
FEUILLETON
VEENENDAAL
Dijkstraat 15
Julianastraat 50 - Tel. 3024.
RHENEN
Julianastraat 44 - Tel. 812.
GEDIPL. VAMOR INSTRUCTEUR
OOK VERHUUR ZONDER CHAUFFEUR
AKPl AAPCKANTOC1!":
FPMFIII FN
Kerkewijk 110 - Telefoon 0 8385-2252
Veenendaal.
dagelijks
besparing
op stroomgebruik met het triomferende
koelkastmerk Frlmatic
Gepatenteerd koeUyiteem
Neemt weinig plaatsruimte In
Aantrekkelijke prijzen door
produkMe van 1000 stuks p. dag
i Ook In zwart en kleuren
verMgbeer Mf«
Zandstraat 111 Telefoon 2678
Markt 17 Telefoon 3486
GEVRAAGD IN
geschoold of ongeschoold, vanaf 16 jaar
en ouder.
nette handige MEISJES vanaf 15 jaar
en ouder.
Muziek tijdens het werk.
Koffie- en thee-pauze.
Zaterdags vrij.
Prettige gezellige werkkring.
(gebouw Ostara), Verlaat 33, Veenendaal.
Telefoon 08385-3415.
Aanmelding dagelijks.
Brouwerij
Hengelo
hengeio's bier...
Levering:
P. H. van Rijnstraat 6
Telefoon 3216
DAMESKAPSALON
voor elk kapsel
Dr. Colijnstr. 41. tel. 3713
STOMEPSJ
Een vertrouwd adres voor
VAMOR Instructeur
Jan Steenlaan 61*
NIEUW telefoonnr. 3726
Kostverloren 8, Telef. 3068
GRATIS THEORIE EN
by
Caravanbedryf „Leersum"
H. Slijkhuis
Kon. Julianalaan 54
Telefoon 03434-790
Verkoop Verhuur
MET 3-JARIGE CURSUS
TE VEENENDAAL
UITG. VAN DE V.W.V.
„HANDEL EN NIJVERHEID"
Per 1 september a.s. wordt aan bovenge
noemde school een
voor de Handelsvakken gevraagd.
Sollicitaties bij de directeur Dr. J. G. Thoomes, Ker
kewijk 55, Veenendaal.
(tenminste 25 jaar)
kunnen wij in één onzer moderne
fabrieksafdelingen de functie van
aanbieden. Goede salariëring.
Brieven onder no. 1047 aan het bureau van dit blad.
geplaatst worden.
Voor vaat of tydeiyk werk.
Dageiyks vervoer met personeelbussen.
Goede loon- en arbeidsvoorwaarden,
o.a. 5 daagse werkweek
(C.A.O.- Haven- en aanverwante
bedryven).
Aanmeldingen:
dageiyks van 911 uur (behalve zater
dags) aan ons HOOFDKANTOOR
JAVAKADE 21 te AMSTERDAM
of by de arbeidsbureaux.
Getuigschriften meebrengen.
Reiskosten by sollicitatie worden
vergoed.
Inlichtingen Technische
Dienst Binnenvaart
WESTERLAAN 10
ROTTERDAM - TEL. 11.48.80
N.V. VEENENDAALSCHE IJZERINDUSTRIE
V/H G. H. VAN LEEUWEN
VEENENDAAL
Ook U kunt helpen bij het oplossen van het woningvraagstuk.
Door de toenemende vraag naar Hang- en Sluitwerk voor de woning
bouw, hebben wij plaats voor medewerkers in de afdelingen:
Gunstige arbeidsvoorwaarden.
waarborgen U een prettige werkkring.
Behalve op de normale kantooruren, kunt U ook iedere maandagavond,
op ons bedrijf, Schoolstraat 9, Veenendaal van 7.30 8.30, de gewenste
inlichtingen verkrijgen.
Voor Eist en omstreken houden wij iedere laatste dinsdagavond van de
maand van 7.30 830, in hotel Stuyvenberg te Eist, zitting, voor het
verschaffen van gewenste informatie's.
van 16 jaar af met LO of MULO,
die in aanmerking willen komen voor een goede betrekking
bij het Districtspostkantoor te Rotterdam,
kunnen bij aanneming worden opgenomen in
van dezelfde gezindte als waartoe zij zelf behoren.
Deze gastgezinnen (geen beroepspensions) worden aan
bevolen door de jeugdorganisaties, die zich voorts ten
doel stellen ook in andere opzichten haar goede diensten
ten bate van de jongens te verlenen.
jongens van 16 en 17 jaar kunnen ook op gunstige voor
waarden worden gehuisvest in het onder leiding van de
dienst staande
De jongens vinden hier een prettig en vertrouwd tehuis,
hulp bij de studie en diverse recreatiemogelijkheden.
Het weekend brengen zij bij hun ouders door.
Aan belangstellenden wordt op aanvraag gaarne een folder met
bijzonderheden toegezonden.
Inlichtingen en aanmeldingen bij de afd. Personeelszaken van het
Postdistrict Rotterdam, Delftseplein 31, Rotterdam-4.
VOOR UW
-
met auto's zijn wy
SPECIAAL ingericht
4-8 pers. auto's disponibel
Tevens inlichtingen ver
krijgbaar (ook 's avonds)
Dr. Coiynstraat 47 en
J. P. C. Leinweberstraat 79
N.V. v/h Fa. Wed.
Kerkewyk 91, Telef. 2845
VEENENDAAL
REPARATIES
Sneller, beter en
goedkoper!
A. VAN MANEN
Rijksstraatweg 61a,
Eist (Utr.) - Tel. 08377-288.
PRONTO
HOEK ZWAAIPLEIN
C ALEX WEISSBERG
(SF)
Maar dat alles is hoge politiek, die
mij niets aangaat. Ik heb een bepaalde
opdracht. Ik wil een miljoen joden
laten loskopen.
U sprak van diverse motieven,
die de nazi's zouden kunnen hebben.
De kliek, waar ik mee onderhan
deld heb, wil mogelijk geld verdienen
en persoonlijk pardon verkrijgen.
Waar hebben die mensen dan
vrachtwagens voor nodig? Zij kunnen
toch geen vrachtauto's opzij leggen voor
de tyd na de oorlog?
Misschien hebben zij dat voorstel
alleen geopperd om van Hitier toestem
ming te krijgen de jodenverdelging stop
te zetten. Hitler is een maniak. Het uit
roeien van de joden is zijn idéé fixe. Zij
moesten daarom met voor de oorlog
voering gewichtige argumenten komen
om bij hem kans van slagen te hebben,
ook al is de situatie op het ogenblik
al anders dan in 1942.
In heteverre, mister Brand?
Toen de Rijksregering eind 1941,
na de deelname van Amerika aan de
oorlog, tot liquidatie van de joden be
sloot, koesterden de Duitsers de hoop
te zullen winnen en de nieuwe orde in
Europa te kunnen doorvoeren. Destijds
wilden zij Europa jodenvrij maken. Niet
enkel het Duitse rijk. Zij beschouwden
ons, joden, als buitengewoon gevaar
lijke, aanstekelijke geesteszieken. Zij
wilden ons in alle landen waar zij de
macht bezaten, uitroeien. Thans echter,
na de elkaar opvolgende overwinningen
van de Geallieerden, hebben zij geen
hoop meer om bij een eventuele vrede
méér te behouden dan het oorspronke
lijke Rijksgebied. Het kan hun daarom
slechts aangenaam zijn, wanneer wij de
vijandelijke landen besmetten. Neemt
u Eichmann bijvoorbeeld. Die heeft
steeds de massa-emigratie van de joden
willen forceren. Hij geloofde, dat de
tegenstanders door een massa-immigra
tie van joden verzwakt zouden worden.
Het is echter ook niet onmogelijk, dat
achter het huidige optreden van Eich
mann een provocatie schuilt.
Hoe bedoelt u dat?
Misschien gelooft hij dat u zult
weigeren. En dan zal het hem gemak-
kelijk vallen de schuld voor de massa
moord op u af te wentelen of deze min
stens met u te delen.
Hoe stelt u zich dat voor, mister
Brand? Wanneer de Duitsers de joden
vergassen dan doen zij dat toch niet op
ons bevel.
Neen. De nazi's zijn moordenaars
uit eigen verkiezing. Hun schuld tegen
over de wereldgeschiedenis kan nie
mand hun meer afnemen. Maar zij kun
nen dan beweren: Wij wilden de joden
kwijtraken - uitwijzen - maar de ande
ren wilden hen niet hebben. Daarom
waren wij gedwongen hen te vernie
tigen.
Ik vind dat een vreemde logica en
ik krijg bijna de indruk, dat u deze ge-
dachtengang tot de uwe maakt, mister
Brand.
U doet mij onrecht, captain. Een
moordenaar blijft voor mij een moor
denaar. Maar een ander die toeziet zon
der hem zijn misdaden te beletten,
draagt ook een zekere schuld, zij het
dan niet zulk een grote.
Wij zijn hem te lijf gegaan. Wij
waren de eersten. En wij zullen de
strijd niet opgeven, vóór de nazi's on
voorwaardelijk hebben gecapituleerd.
Maar voor ons komt de overwinning
te laat. De slachtoffers van het Duitse
fascisme kunt u niet meer levend maken.
U kunt het laatste restje nog redden, wan
neer u mij terugstuurt en mij volmacht
geeft om te onderhandelen inplaats van mij
hier gevangen te houden.
U bent geen gevangene, mister Brand.
Dat zijn allemaal maar woorden. Ik
kan niet daarheen teruggaan, waar ik werk
te doen heb.
Maar hebt u zich werkelijk voorge
steld, dat wij de Duitsers nu, midden in
de oorlog, tienduizend vrachtauto's zouden
leveren?
Ik heb u zeker al tien keer gezegd
dat wij van u geen vrachtauto's nodig heb
ben. Geef ons een belofte, die u zelfs niet
behoeft te houden. Alleen daarmee kan ik
al honderdduizend levens redden.
Maar hoe stelt u zich dat wel voor,
mister Brand? U kunt toch niet aannemen,
dat de Geallieerden officieel een belofte
doen en die dan niet houden?
Wij hebben de Geallieerden daar niet
voor nodig-Het is voldoende, dat de Soch-
nuth de overeenkomst met de Duitsers on
dertekent. Wij krijgen dan honderdduizend
mensen vrij en later zal de Sochnuth de
overeenkomst verbreken en de Duitsers
niets leveren. Tegenover moordenaars be
hoeft men zijn woord niet te houden.
Maar de Geallieerden zouden deze
honderdduizend toch aan de een of andere
neutrale grens moeten overnemen en dan
verder verschepen. Hebt u er wel enig idee
van, wat zulk een operatie midden in een
oorlog betekent? Hoeveel scheepsruimte
wij daarvoor nodig hebben?
De Duitsers zijn armer dan u zij
hebben de spoorwagons vrijgemaakt om
miljoenen slachtoffers naar de gasovens in
het oosten van Polen te voeren. Dwars
door Duitsland. Midden in de oorlog, toen
hun spoorwegnet door de inspanningen
aan het Oostfront toch al overbelast was
en u zoudt thans, nu de vijand reeds vrij
wel verslagen is, geen kans zien om hon
derdduizend arme mensen, die uit de hel
zijn weggerukt, af te voeren?
Dat beweer ik niet, mister Brand, en
waarschijnlijk zal onze regering wel een
oplossing vinden. Ik wil alleen maar zeg
gen, dat een dergelijke operatie niet in
het kader van een privé-overeenkomst tus
sen Eichmann en de Sochnuth kan worden
uitgevoerd. Het overnemen van deze men
sen aan de Spaanse grens eist een over
eenkomst met diverse staten. Wanneer wij
daaraan deelnemen, kunnen wij ons woord
niet breken.
Begin tenminste vast te onderhande
len. De onderhandelingen zullen maanden
duren het afvoeren nog eens maanden,
en intussen zal Duitsland ineenstorten. Be
grijpt u dan niet waar het om gaat? Om
tijd tc winnen en anders niets. Op hetzelf
de ogenblik dat u begint te onderhandelen
laat Eichmann de deportaties stopzetten en
blaast hij de gaskamers op. Zij zullen
nooit meer opgebouwd worden. Ook niet,
wanneer de onderhandelingen zouden
mislukken. Daarvoor is het dan te laat.
Overigens ben lk er vast van overtuigd,
dat men zonder vrachtwagens tot over
eenstemming zal kunnen komen. Ze zullen
tenslotte geld accepteren.
Vertelt u me nu nog één ding, mister
Brand: wanneer de Rijksregering inder
daad achter dit aanbod staat, waarom
richt zij zich dan niet, via een neutrale
staat, rechtstreeks tot de Geallieerden?
Ik heb u al verteld, dat het mogelijk
is dat voorlopig enkel Himmler achter het
voorstel staat en dat de leiding van de SS
ook Hitier en Goebbels voor deze zaak
hoopt te winnen. Maar er is nog een ander
motief voor de handelswijze van de Duit
sers.
Welk dan?
De Duitsers kunnen toch onmogelijk
via een neutrale staat het voorstel doen:
geef ons 10.000 vrachtwagens, anders ver
gassen wij anderhalf miljoen mensen. De
nazi's geven officieel toch nooit toe, dat
zij dat gedaan hebben en nog doen. Wij
joden weten het, maar zelfs in hun ge
sprekken met ons hebben de nazi's meest
al eufemistische uitdrukkingen gebruikt.
Bovendien schrijven zij ons joden, zoals
gezegd, een enorme macht toe. Zij geloven
dat onze Sochnuth in het diepste geheim
bij de Geallieerde regeringen aan de touw
tjes trekt. Van de machteloosheid van de
Sochnuth, zoals ik die in Konstantinopel
moest ontdekken, hebben zij geen idee. En
zij mogen dat in Godsnaam niet ontdek
ken. Anders zijn onze mensen in Budapest
verloren. En zij zullen er zeker achterko
men, wanneer u mij nog lang hier vast
houdt.
Het zal niet lang meer duren, mister
Brand. Ik kan u geruststellen. Mister Sher-
tok is momenteel in Londen, bij mister
Eden. De beslissing zal spoedig vallen.
Al deze soortgelijke argumenten moest
ik tientallen keren herhalen. De verhoren
begonnen eentonig te worden. Men vroeg
steeds hetzelfde. Ik antwoordde hetzelfde.
Ik werd voortdurend ongeduldiger. Maar
een week na mijn aankomst gebeurde er
iets opwindens. Mijn officier deelde mij
mede dat een gedelegeerde uit Amerika
mij wilde spreken, waarna er spoedig een
besluit zou vallen. Men bracht mij nafcr
een huis aan de Nijl. Het was schijnbaar
de privéwoning van een Engelse officier.
In de kamer bevonden zich meer dan een
dozijn mensen, ook enige stenotypistes. Ik
werd voorgesteld aan een man van middel
matige grootte, tussen de dertig en veertig
jaar oud.
Ik ben Ira Hirschmann. President
Roosevelt heeft mij hierheen gezonden
om met u te spreken, Herr Brand. Ik ben
van New York naar Konstantinopel gevlo
gen, maar kwam daar juist te laat. Ik ben
u naar Aleppo nagereisd, heb u daar noch
in Jeruzalem getroffen en ben eindelijk
hier om met u te spreken.
Pas veel later hoorde ik van de moeilijk
heden, die de Engelsen hem in de weg
hadden gelegd. Hij schrijft daarover in zijn
boek „Life Line to a Promised Land":
::Ik kreeg daarom opdracht om met
de agent contact op te nemen. Op 11 juni
1944 vertrok ik per vliegtuig uit New York.
Rechtstreeks naar Ankara. Ik informeerde
terstond bij onze gezant Steinhardt naar de
beide Hongaren - Bandi Grosz en ik, J. B.
- en kreeg te horen:
„De Engelsen hebben hen ingepikt en
over de grens naar Syrië gebracht. Zij be
vinden zich momenteel buiten mijn ambts
gebied.
„Waar in Syrië?"
„Dat schijnt niemand te weten."
„Ik heb opdracht deze mensen onder al
le omstandigheden te spreken en u zult
de Engelsen moeten verzoeken hen naar
Turkije terug te sturen, daar zij anders
met mij te doen krijgen."
„De volgende dag hadden wij een on
derhoud met de Engelse gezant Bennet, die
ik dringend om inlichtingen over het ver
blijf van de beide mysterueuze bemidde
laars vroeg.
(Wordt vervolgd.)