Dus nog maar 14 DAGEN: V PERSONEEL BINNENTANKSCHEPEN tvn 40°/o Autoschade? G. J. HIENSCH „3Car'ut-," HRRDEVELD LERAAR CHEFFIN i,V Goede sociale voorzieningen JONGENS Horlogerie Van Manen ïïlenóen ati ko-a-piu-aaA M A R I N O Wg wonen desgewenst Uw examen by. VOOR VERZEKERINGEN OP ELK GEBIED Voor eerste klas AUTO-PLAATWERK naar J. de Kievid, Eist (U.), tel. 295 Hier wordt altijd snel en goed ge werkt door prima vakmensen VEENENDAAL WERKPLAATS lassers (autogeen) knippers buigers slijpers ATELIER METAALWARENFABRIEK „ESKA" Nog slechts 14 dagen reikt de Hengelosche U dat kostelijke bier in Uw eigen glas. (Bij 6 pullen hengeio's, 1 glas geheel gratis.) En dan is het met het glas onherroepelijk afgelopen. (Gelukkig niet met het bier). Maar grijp nu nog Uw glas erbij. En proef het hengelose bier. Dat is bier! Om na de laatste teug achter de rug van Uw hand te zeggen hè, heerlijk dat hengeio's. Ja U herkent het, hengeio's bier, omdat 't zo vol van smaak is, pittig, anders, ongepasteu- riseerd, edel en klaar bier uit de vermaarde beugelfles. Grijp Uw glas hengeio's bier omdat 't zo vol van smaak is Ook Uw melkslijter heeft hengeio's bier Nu Koelkastentijd 70 liter vanaf 298,— T. HASSELAAR Jos. v. Laar- van Stempvoort BERTRIXSTP 37 TEL 2415 VEENENDRRL AUTORIJLES „HET CENTRUM" M. VAN BEEK HUUR EEN CARAVAN Neutr. Bijz. HANDELSAVONDSCHOOL Aan een vooruitstrevend, zelfstandige juffrouw Stichting Samenwerkende Havenbedrijven te Amsterdam In de Amsterdamse haven kannen HAVENWERKERS wij zoeken voor onze regelmatig vrije tijd thuis ruime verdiensten goede sociale voorzieningen premievrij pensioen PHs. VAN OMMEREN N.V. aPerserij b. Montage c. Lakkerij ft Goede beloning ft Gratis bedrijfskleding ft Pensioenregeling ft Reiskosten- of rijwielvergoeding volgens regeling ft Alle zaterdagen vrij ft Actieve personeelsvereniging PTT GASTGEZINNEN POSTINTERNAAT tt A. W. de H a a s KUNSTGEBITTEN Hoogstraat 28 - Telefoon 2521 FEUILLETON VEENENDAAL Dijkstraat 15 Julianastraat 50 - Tel. 3024. RHENEN Julianastraat 44 - Tel. 812. GEDIPL. VAMOR INSTRUCTEUR OOK VERHUUR ZONDER CHAUFFEUR AKPl AAPCKANTOC1!": FPMFIII FN Kerkewijk 110 - Telefoon 0 8385-2252 Veenendaal. dagelijks besparing op stroomgebruik met het triomferende koelkastmerk Frlmatic Gepatenteerd koeUyiteem Neemt weinig plaatsruimte In Aantrekkelijke prijzen door produkMe van 1000 stuks p. dag i Ook In zwart en kleuren verMgbeer Mf« Zandstraat 111 Telefoon 2678 Markt 17 Telefoon 3486 GEVRAAGD IN geschoold of ongeschoold, vanaf 16 jaar en ouder. nette handige MEISJES vanaf 15 jaar en ouder. Muziek tijdens het werk. Koffie- en thee-pauze. Zaterdags vrij. Prettige gezellige werkkring. (gebouw Ostara), Verlaat 33, Veenendaal. Telefoon 08385-3415. Aanmelding dagelijks. Brouwerij Hengelo hengeio's bier... Levering: P. H. van Rijnstraat 6 Telefoon 3216 DAMESKAPSALON voor elk kapsel Dr. Colijnstr. 41. tel. 3713 STOMEPSJ Een vertrouwd adres voor VAMOR Instructeur Jan Steenlaan 61* NIEUW telefoonnr. 3726 Kostverloren 8, Telef. 3068 GRATIS THEORIE EN by Caravanbedryf „Leersum" H. Slijkhuis Kon. Julianalaan 54 Telefoon 03434-790 Verkoop Verhuur MET 3-JARIGE CURSUS TE VEENENDAAL UITG. VAN DE V.W.V. „HANDEL EN NIJVERHEID" Per 1 september a.s. wordt aan bovenge noemde school een voor de Handelsvakken gevraagd. Sollicitaties bij de directeur Dr. J. G. Thoomes, Ker kewijk 55, Veenendaal. (tenminste 25 jaar) kunnen wij in één onzer moderne fabrieksafdelingen de functie van aanbieden. Goede salariëring. Brieven onder no. 1047 aan het bureau van dit blad. geplaatst worden. Voor vaat of tydeiyk werk. Dageiyks vervoer met personeelbussen. Goede loon- en arbeidsvoorwaarden, o.a. 5 daagse werkweek (C.A.O.- Haven- en aanverwante bedryven). Aanmeldingen: dageiyks van 911 uur (behalve zater dags) aan ons HOOFDKANTOOR JAVAKADE 21 te AMSTERDAM of by de arbeidsbureaux. Getuigschriften meebrengen. Reiskosten by sollicitatie worden vergoed. Inlichtingen Technische Dienst Binnenvaart WESTERLAAN 10 ROTTERDAM - TEL. 11.48.80 N.V. VEENENDAALSCHE IJZERINDUSTRIE V/H G. H. VAN LEEUWEN VEENENDAAL Ook U kunt helpen bij het oplossen van het woningvraagstuk. Door de toenemende vraag naar Hang- en Sluitwerk voor de woning bouw, hebben wij plaats voor medewerkers in de afdelingen: Gunstige arbeidsvoorwaarden. waarborgen U een prettige werkkring. Behalve op de normale kantooruren, kunt U ook iedere maandagavond, op ons bedrijf, Schoolstraat 9, Veenendaal van 7.30 8.30, de gewenste inlichtingen verkrijgen. Voor Eist en omstreken houden wij iedere laatste dinsdagavond van de maand van 7.30 830, in hotel Stuyvenberg te Eist, zitting, voor het verschaffen van gewenste informatie's. van 16 jaar af met LO of MULO, die in aanmerking willen komen voor een goede betrekking bij het Districtspostkantoor te Rotterdam, kunnen bij aanneming worden opgenomen in van dezelfde gezindte als waartoe zij zelf behoren. Deze gastgezinnen (geen beroepspensions) worden aan bevolen door de jeugdorganisaties, die zich voorts ten doel stellen ook in andere opzichten haar goede diensten ten bate van de jongens te verlenen. jongens van 16 en 17 jaar kunnen ook op gunstige voor waarden worden gehuisvest in het onder leiding van de dienst staande De jongens vinden hier een prettig en vertrouwd tehuis, hulp bij de studie en diverse recreatiemogelijkheden. Het weekend brengen zij bij hun ouders door. Aan belangstellenden wordt op aanvraag gaarne een folder met bijzonderheden toegezonden. Inlichtingen en aanmeldingen bij de afd. Personeelszaken van het Postdistrict Rotterdam, Delftseplein 31, Rotterdam-4. VOOR UW - met auto's zijn wy SPECIAAL ingericht 4-8 pers. auto's disponibel Tevens inlichtingen ver krijgbaar (ook 's avonds) Dr. Coiynstraat 47 en J. P. C. Leinweberstraat 79 N.V. v/h Fa. Wed. Kerkewyk 91, Telef. 2845 VEENENDAAL REPARATIES Sneller, beter en goedkoper! A. VAN MANEN Rijksstraatweg 61a, Eist (Utr.) - Tel. 08377-288. PRONTO HOEK ZWAAIPLEIN C ALEX WEISSBERG (SF) Maar dat alles is hoge politiek, die mij niets aangaat. Ik heb een bepaalde opdracht. Ik wil een miljoen joden laten loskopen. U sprak van diverse motieven, die de nazi's zouden kunnen hebben. De kliek, waar ik mee onderhan deld heb, wil mogelijk geld verdienen en persoonlijk pardon verkrijgen. Waar hebben die mensen dan vrachtwagens voor nodig? Zij kunnen toch geen vrachtauto's opzij leggen voor de tyd na de oorlog? Misschien hebben zij dat voorstel alleen geopperd om van Hitier toestem ming te krijgen de jodenverdelging stop te zetten. Hitler is een maniak. Het uit roeien van de joden is zijn idéé fixe. Zij moesten daarom met voor de oorlog voering gewichtige argumenten komen om bij hem kans van slagen te hebben, ook al is de situatie op het ogenblik al anders dan in 1942. In heteverre, mister Brand? Toen de Rijksregering eind 1941, na de deelname van Amerika aan de oorlog, tot liquidatie van de joden be sloot, koesterden de Duitsers de hoop te zullen winnen en de nieuwe orde in Europa te kunnen doorvoeren. Destijds wilden zij Europa jodenvrij maken. Niet enkel het Duitse rijk. Zij beschouwden ons, joden, als buitengewoon gevaar lijke, aanstekelijke geesteszieken. Zij wilden ons in alle landen waar zij de macht bezaten, uitroeien. Thans echter, na de elkaar opvolgende overwinningen van de Geallieerden, hebben zij geen hoop meer om bij een eventuele vrede méér te behouden dan het oorspronke lijke Rijksgebied. Het kan hun daarom slechts aangenaam zijn, wanneer wij de vijandelijke landen besmetten. Neemt u Eichmann bijvoorbeeld. Die heeft steeds de massa-emigratie van de joden willen forceren. Hij geloofde, dat de tegenstanders door een massa-immigra tie van joden verzwakt zouden worden. Het is echter ook niet onmogelijk, dat achter het huidige optreden van Eich mann een provocatie schuilt. Hoe bedoelt u dat? Misschien gelooft hij dat u zult weigeren. En dan zal het hem gemak- kelijk vallen de schuld voor de massa moord op u af te wentelen of deze min stens met u te delen. Hoe stelt u zich dat voor, mister Brand? Wanneer de Duitsers de joden vergassen dan doen zij dat toch niet op ons bevel. Neen. De nazi's zijn moordenaars uit eigen verkiezing. Hun schuld tegen over de wereldgeschiedenis kan nie mand hun meer afnemen. Maar zij kun nen dan beweren: Wij wilden de joden kwijtraken - uitwijzen - maar de ande ren wilden hen niet hebben. Daarom waren wij gedwongen hen te vernie tigen. Ik vind dat een vreemde logica en ik krijg bijna de indruk, dat u deze ge- dachtengang tot de uwe maakt, mister Brand. U doet mij onrecht, captain. Een moordenaar blijft voor mij een moor denaar. Maar een ander die toeziet zon der hem zijn misdaden te beletten, draagt ook een zekere schuld, zij het dan niet zulk een grote. Wij zijn hem te lijf gegaan. Wij waren de eersten. En wij zullen de strijd niet opgeven, vóór de nazi's on voorwaardelijk hebben gecapituleerd. Maar voor ons komt de overwinning te laat. De slachtoffers van het Duitse fascisme kunt u niet meer levend maken. U kunt het laatste restje nog redden, wan neer u mij terugstuurt en mij volmacht geeft om te onderhandelen inplaats van mij hier gevangen te houden. U bent geen gevangene, mister Brand. Dat zijn allemaal maar woorden. Ik kan niet daarheen teruggaan, waar ik werk te doen heb. Maar hebt u zich werkelijk voorge steld, dat wij de Duitsers nu, midden in de oorlog, tienduizend vrachtauto's zouden leveren? Ik heb u zeker al tien keer gezegd dat wij van u geen vrachtauto's nodig heb ben. Geef ons een belofte, die u zelfs niet behoeft te houden. Alleen daarmee kan ik al honderdduizend levens redden. Maar hoe stelt u zich dat wel voor, mister Brand? U kunt toch niet aannemen, dat de Geallieerden officieel een belofte doen en die dan niet houden? Wij hebben de Geallieerden daar niet voor nodig-Het is voldoende, dat de Soch- nuth de overeenkomst met de Duitsers on dertekent. Wij krijgen dan honderdduizend mensen vrij en later zal de Sochnuth de overeenkomst verbreken en de Duitsers niets leveren. Tegenover moordenaars be hoeft men zijn woord niet te houden. Maar de Geallieerden zouden deze honderdduizend toch aan de een of andere neutrale grens moeten overnemen en dan verder verschepen. Hebt u er wel enig idee van, wat zulk een operatie midden in een oorlog betekent? Hoeveel scheepsruimte wij daarvoor nodig hebben? De Duitsers zijn armer dan u zij hebben de spoorwagons vrijgemaakt om miljoenen slachtoffers naar de gasovens in het oosten van Polen te voeren. Dwars door Duitsland. Midden in de oorlog, toen hun spoorwegnet door de inspanningen aan het Oostfront toch al overbelast was en u zoudt thans, nu de vijand reeds vrij wel verslagen is, geen kans zien om hon derdduizend arme mensen, die uit de hel zijn weggerukt, af te voeren? Dat beweer ik niet, mister Brand, en waarschijnlijk zal onze regering wel een oplossing vinden. Ik wil alleen maar zeg gen, dat een dergelijke operatie niet in het kader van een privé-overeenkomst tus sen Eichmann en de Sochnuth kan worden uitgevoerd. Het overnemen van deze men sen aan de Spaanse grens eist een over eenkomst met diverse staten. Wanneer wij daaraan deelnemen, kunnen wij ons woord niet breken. Begin tenminste vast te onderhande len. De onderhandelingen zullen maanden duren het afvoeren nog eens maanden, en intussen zal Duitsland ineenstorten. Be grijpt u dan niet waar het om gaat? Om tijd tc winnen en anders niets. Op hetzelf de ogenblik dat u begint te onderhandelen laat Eichmann de deportaties stopzetten en blaast hij de gaskamers op. Zij zullen nooit meer opgebouwd worden. Ook niet, wanneer de onderhandelingen zouden mislukken. Daarvoor is het dan te laat. Overigens ben lk er vast van overtuigd, dat men zonder vrachtwagens tot over eenstemming zal kunnen komen. Ze zullen tenslotte geld accepteren. Vertelt u me nu nog één ding, mister Brand: wanneer de Rijksregering inder daad achter dit aanbod staat, waarom richt zij zich dan niet, via een neutrale staat, rechtstreeks tot de Geallieerden? Ik heb u al verteld, dat het mogelijk is dat voorlopig enkel Himmler achter het voorstel staat en dat de leiding van de SS ook Hitier en Goebbels voor deze zaak hoopt te winnen. Maar er is nog een ander motief voor de handelswijze van de Duit sers. Welk dan? De Duitsers kunnen toch onmogelijk via een neutrale staat het voorstel doen: geef ons 10.000 vrachtwagens, anders ver gassen wij anderhalf miljoen mensen. De nazi's geven officieel toch nooit toe, dat zij dat gedaan hebben en nog doen. Wij joden weten het, maar zelfs in hun ge sprekken met ons hebben de nazi's meest al eufemistische uitdrukkingen gebruikt. Bovendien schrijven zij ons joden, zoals gezegd, een enorme macht toe. Zij geloven dat onze Sochnuth in het diepste geheim bij de Geallieerde regeringen aan de touw tjes trekt. Van de machteloosheid van de Sochnuth, zoals ik die in Konstantinopel moest ontdekken, hebben zij geen idee. En zij mogen dat in Godsnaam niet ontdek ken. Anders zijn onze mensen in Budapest verloren. En zij zullen er zeker achterko men, wanneer u mij nog lang hier vast houdt. Het zal niet lang meer duren, mister Brand. Ik kan u geruststellen. Mister Sher- tok is momenteel in Londen, bij mister Eden. De beslissing zal spoedig vallen. Al deze soortgelijke argumenten moest ik tientallen keren herhalen. De verhoren begonnen eentonig te worden. Men vroeg steeds hetzelfde. Ik antwoordde hetzelfde. Ik werd voortdurend ongeduldiger. Maar een week na mijn aankomst gebeurde er iets opwindens. Mijn officier deelde mij mede dat een gedelegeerde uit Amerika mij wilde spreken, waarna er spoedig een besluit zou vallen. Men bracht mij nafcr een huis aan de Nijl. Het was schijnbaar de privéwoning van een Engelse officier. In de kamer bevonden zich meer dan een dozijn mensen, ook enige stenotypistes. Ik werd voorgesteld aan een man van middel matige grootte, tussen de dertig en veertig jaar oud. Ik ben Ira Hirschmann. President Roosevelt heeft mij hierheen gezonden om met u te spreken, Herr Brand. Ik ben van New York naar Konstantinopel gevlo gen, maar kwam daar juist te laat. Ik ben u naar Aleppo nagereisd, heb u daar noch in Jeruzalem getroffen en ben eindelijk hier om met u te spreken. Pas veel later hoorde ik van de moeilijk heden, die de Engelsen hem in de weg hadden gelegd. Hij schrijft daarover in zijn boek „Life Line to a Promised Land": ::Ik kreeg daarom opdracht om met de agent contact op te nemen. Op 11 juni 1944 vertrok ik per vliegtuig uit New York. Rechtstreeks naar Ankara. Ik informeerde terstond bij onze gezant Steinhardt naar de beide Hongaren - Bandi Grosz en ik, J. B. - en kreeg te horen: „De Engelsen hebben hen ingepikt en over de grens naar Syrië gebracht. Zij be vinden zich momenteel buiten mijn ambts gebied. „Waar in Syrië?" „Dat schijnt niemand te weten." „Ik heb opdracht deze mensen onder al le omstandigheden te spreken en u zult de Engelsen moeten verzoeken hen naar Turkije terug te sturen, daar zij anders met mij te doen krijgen." „De volgende dag hadden wij een on derhoud met de Engelse gezant Bennet, die ik dringend om inlichtingen over het ver blijf van de beide mysterueuze bemidde laars vroeg. (Wordt vervolgd.)

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1961 | | pagina 6